En dat weet je omdat.. ?quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:12 schreef snowgoon het volgende:
[..]
In de ontwikkelingsfase is het een verrot pasje. Straks als het allemaal goed werkt zal het een prima systeem zijn. Veel sneller dan je kaartje in een automaat stoppen.
Sommige mensen zijn er dubbel in, maar velen ook niet, niet iedereen geeft alles bloot. Maar omdat sommige alles bloot geven zou het opeens gelegitimeerd moeten zijn om maar alles van iedereen bij te gaan houden.quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:44 schreef HiZ het volgende:
Ik ben dus tegen dat hele privacy gezeur omdat het ondertussen elke verandering tegenhoudt. Daarnaast zijn mensen er ook waanzinnig dubbel in. Ze kunnen jarenlang op het ene forum klagen over het feit dat de NS weet welke trein ze hebben genomen, terwijl ze in een ander forum hun hele sexuele leven blootleggen voor de hele wereld.
In Londen werken ze met dezelfde type kaart en dat gaat gewoon goed.quote:
Ow , dus ik leg het verkeerd uit.quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:43 schreef snowgoon het volgende:
Nee je legt het WEER verkeerd uit. Omdat ik geen bedreiging, last of hinder zie in het opslaan van die gegevens heb ik er geen bezwaar tegen dat ze dat doen.
Alleen die vraag over de belastingdienst is al eens eerder gesteld en half beantwoord. Dus nogmaals dan maar, welk nut hebben de reisgegevens voor taxi bedrijven?
Waarom vertrouw je een bank wel veel meer persoonlijke gegevens toe en de NS niet?
Dan heb je pech. Er veranderd wel degelijk wat. En als je dat zo wereldschokkend vind dan is aan jou de keuze of je dat product blijft gebruiken of niet.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Sommige mensen zijn er dubbel in, maar velen ook niet, niet iedereen geeft alles bloot. Maar omdat sommige alles bloot geven zou het opeens gelegitimeerd moeten zijn om maar alles van iedereen bij te gaan houden.
En zoals ik al vaker gezegd heb het is voor de NS een kwestie van 1 tabel toe te voegen aan de database om de gegvens te anominiseren. Waarom is de opt-out mogelijkheid er niet. (zoals het epd wel heeft)
En dat argument dat je dan een wegwerpkaart moet kopen daar ben ik wel klaar mee. Want ik wil graag met dezelfde voorwaarden zoals ik nu al reis kunnen blijven reizen. Dat is toch niet teveel wat ik graag wil dat er aan mijn vervoer en de opslag van gegeven gewoon iet s veranderd waneer deze kaart ingevoerd zal gaan worden.
Jouw bank weet wanneer jij je salaris krijgt, waar dat vandaan komt, wanneer en waar je geld pint, welke winkels je bezoekt, je adres, leeftijd, vanalles. Veel meer en commercieel belangrijkere gegevens dan wanneer je waar in en uit een trein bent gestapt.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow , dus ik leg het verkeerd uit.![]()
Over taxibedrijven heb ik het niet gehad.
En welke persoonlijke gegevens heeft een bank van mij, alleen als ik er voor kies om met pin te betalen is een bedrag en een tijdstip te traceren. Daar betaal ik niets extra's voor. Wanneer ik naar een coffeeshop ga betaal ik ook altijd cash. Noem mij paranoide, maar sommige dingen hoeven banken totaal niet van me te weten.
Leuke annecdote, de zoontjes van de directeur hier zijn niet al te snugger, en waren een keer met hun door hun ouders beheerde rekeningen naar een coffeeshop gegaan en hadden daar met pin betaald. Dat was dus einde van hun extra toelage's
Het type kaart zal ook heus wel gaan werken, maar gaat de kaart nog wel functioneren door de vele diverserse functionaliteiten die we in nederland erop in willen bouwen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:08 schreef snowgoon het volgende:
[..]
In Londen werken ze met dezelfde type kaart en dat gaat gewoon goed.
Daarbij hoef je niet te mikken of je kaartje goed in de automaat gaat maar kun je gewoon de kaart over een lezer halen zonder dat het contact maakt.
Ik beweer ook helemaal niet dat het moeilijk is, ik beweer dat het sneller is.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het type kaart zal ook heus wel gaan werken, maar gaat de kaart nog wel functioneren door de vele diverserse functionaliteiten die we in nederland erop in willen bouwen.
En dat mikken of een kaartje geod in een automaat komt. Zelfs een ziekte van parkinsons patient kan het nog voor elkaar krijgen om in parijs zo'n smal kartonnen kaartje in een automaat te duwen, dat er aan de andere kant weer uit komt.
Dus het OV hoeft niet meer openbaar makkelijk laag drempelig toegankelijk blijven. Leuk nog meer verkeer op de weg, meer files erbijquote:Op woensdag 21 januari 2009 11:11 schreef snowgoon het volgende:
Dan heb je pech. Er veranderd wel degelijk wat. En als je dat zo wereldschokkend vind dan is aan jou de keuze of je dat product blijft gebruiken of niet.
55 euro per jaar om buiten de spits met korting te reizen vind jij nog steerd niets.quote:Het is ook wel een beetje naief om te verwachten dat de strippenkaart voor altijd zou blijven en het is ook wel erg egoistisch om te eisen dat jij (grote) korting krijgt zonder daar voor iets terug te geven.
Naar mijn mening wordt het OV juist makkelijk en laag drempelig door dit nieuwe systeem.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus het OV hoeft niet meer openbaar makkelijk laag drempelig toegankelijk blijven. Leuk nog meer verkeer op de weg, meer files erbij![]()
[..]
55 euro per jaar om buiten de spits met korting te reizen vind jij nog steerd niets.![]()
Verder zijn er geen anonieme abbonementen meer verkrijgbaar, dat is natuurlijk totale waanzin.
En dan mij betichten van egoisme, omdat ik mijn eingen gevens wil beschermen.
quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:08 schreef snowgoon het volgende:
In Londen werken ze met dezelfde type kaart en dat gaat gewoon goed.
Daarbij hoef je niet te mikken of je kaartje goed in de automaat gaat maar kun je gewoon de kaart over een lezer halen zonder dat het contact maakt.
Dan mag je ons zeggen waar we weer dat sneller zijn uit je brij aan onzin operkerkingen hadden moeten halen dat het sneller zou zijn.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:19 schreef snowgoon het volgende:
Ik beweer ook helemaal niet dat het moeilijk is, ik beweer dat het sneller is.
Dat is toch simpel zelf te bedenken? Taxibedrijven willen kosten zo laag mogelijk houden. Kosten voor zo'n bedrijf zijn voornamelijk personeel en onderhoud aan auto's.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:15 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Jouw bank weet wanneer jij je salaris krijgt, waar dat vandaan komt, wanneer en waar je geld pint, welke winkels je bezoekt, je adres, leeftijd, vanalles. Veel meer en commercieel belangrijkere gegevens dan wanneer je waar in en uit een trein bent gestapt.
Dus jij weet ook niet waarom de reisgegevens nutting kunnen zijn voor taxi bedrijven. Jammer.
Ja 55 euro per jaar betalen is niks , wat leg ik daar verkerd aan uit.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:23 schreef snowgoon het volgende:
Ik beticht je van egoisme omdat je WEL korting wil maar daar NIKS tegenover wil stellen, je legt mijn woorden WEER verkeerd uit.
quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
[..]
Dan mag je ons zeggen waar we weer dat sneller zijn uit je brij aan onzin operkerkingen hadden moeten halen dat het sneller zou zijn.![]()
Dat is gewoon weer een volgende verzonnen argument. Net zoals je veel meer dingen aan neemt en denkt die later toch niet zo blijken te zijn.![]()
De kaartjes door de apparaten in parijs halen scheelt totaal niets aan snelheid met contactloze kaarten.
quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:12 schreef snowgoon het volgende:
[..]
In de ontwikkelingsfase is het een verrot pasje. Straks als het allemaal goed werkt zal het een prima systeem zijn. Veel sneller dan je kaartje in een automaat stoppen.
Dus dan kijkt men alleen maar naar aantalen reizigers die uit een station komen, niet naar namen en waar die persoon allemaal is geweest.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:24 schreef wdn het volgende:
[..]
Dat is toch simpel zelf te bedenken? Taxibedrijven willen kosten zo laag mogelijk houden. Kosten voor zo'n bedrijf zijn voornamelijk personeel en onderhoud aan auto's.
Reisgegevens zijn nuttig om inzicht te krijgen in hoeveel potentiele klanten per station beschikbaar zijn.
Indien je weet hoeveel ritten je personeel aflegt kun je uitrekenen hoeveel procent van de potentiele klanten een taxi neemt. Indien dat percentage op een station te laag ligt zou je dus met een lager tarief kunnen proberen om meer mensen te lokken.
Indien je weet dat tussen x en x+1 uur op een bepaald station het potentieel aantal klanten 0 is zou een taxibedrijf dus kunnen beslissen om voor dat moment niemand in te huren en kosten te drukken ipv iemand wel op het station te hebben staan.
Die dingen zijn nu ook al te bepalen hoor. Maar met deze info zal het makkelijker worden.
En zo zijn er wel meer verschillen tussen Nederland en Londen. De basis is dezelfde kaart die zonder contact te maken met de lezer jou toegang geeft tot het OV.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:28 schreef wdn het volgende:
snowgoon: in London werkt men met dezelfde kaart MAAR de persoonlijke gegevens zijn niet beschikbaar voor de OV maatschappijen. De OV maatschappij weet alleen de globale aantallen en niet dat 1 specifiek persoon 1 specifiek traject aflegt. De gegevens van de persoon die een kaart koopt komen namelijk alleen bij de bank waar je een rekening hebt lopen terecht.
De mifare kaart die in Nederland wordt gebruikt is niet bedoeld voor registratie. Dan moet je de nieuwere versie daarvan hebben.
Jups. Ja nou kijk. Ik vind ook dat het onzinnig is om voor zoiets te betalen. Maar ik zie ook geen enkele andere reden om dit te willen registreren dan om deze gegevens te verkopen aan anderen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:29 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dus dan kijkt men alleen maar naar aantalen reizigers die uit een station komen, niet naar namen en waar die persoon allemaal is geweest.
Zoals je zegt, dat kunnen ze nu ook al weten. Laat de chauffeur die nu al staat te wachten tellen hoeveel mensen er naar buiten komen. Lijkt me niet iets waar ze de NS voor gaan betalen om die gegevens te krijgen.
De NS mag deze gegevens overigens niet verkopen zonder jouw toestemming. Is bepaald in overleg met het CBPquote:Op woensdag 21 januari 2009 11:34 schreef wdn het volgende:
[..]
Jups. Ja nou kijk. Ik vind ook dat het onzinnig is om voor zoiets te betalen. Maar ik zie ook geen enkele andere reden om dit te willen registreren dan om deze gegevens te verkopen aan anderen.
En dan kom je uit op het probleem van de meeste mensen: registratie heb ik geen enkel probleem mee als er een noodzaak toe is. Kijk dat een bank mijn gegevens moet weten kan ik inkomen.Anders wordt mijn rekening iedere maand leeggeplunderd door jan en alleman.
Maar er is niemand die duidelijk kan maken waarom de OV maatschappijen die moeten weten. Globaal zie ik nog wel in maar waarom tot op de persoon nauwkeurig!?
En dan vind ik dat privacy zwaarder weegt dan die registratie.
Jawel moet een bank wel weten. Voor het geval je achteraf komt klagen dat jij dat niet bent geweest bij die pinautomaatquote:Op woensdag 21 januari 2009 11:43 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De NS mag deze gegevens overigens niet verkopen zonder jouw toestemming. Is bepaald in overleg met het CBP
http://www.cbpweb.nl/documenten/pb_20081111_ovchip_dm.shtml?refer=true&theme=green
Ik vraag me af hoeveel mensen in deze discussie dat hebben gelezen, ik denk maar weinig.
De bank hoeft toch ook niet te weten waar en wanneer jij gepind hebt, de bank hoeft alleen maar te controleren dat jij het bent.
De banken zouden er ook voor kunnen kiezen om die gegevens 2/3 maanden te bewaren en in die twee maanden kun jij bezwaar maken. Dat doen ze ook niet, ik kan mij gegevens van vorig jaar nog terugzien.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:49 schreef wdn het volgende:
[..]
Jawel moet een bank wel weten. Voor het geval je achteraf komt klagen dat jij dat niet bent geweest bij die pinautomaat![]()
En de NS mag deze gegevens wel verkopen. Beperkt dat wel![]()
Maar ik mag hopen dat (zoals ik hierboven aanneem) dat verkopen van die gegevens met globale aantallen gaat (taxi bedrijf krijg te horen: tussen 13:00 en 14:00 komen 49210 personen uit dit station en tussen 14:00 en 15:00 zijn dat er 39438).
'direct marketing' is iets anders: dat is het verkopen van je database aan personen die daarna jou bestoken met reclame.
Een ruime meerderheid ziet dus wel de voordelen van bijhouden van reisgegevens en daar de dienstverlening op aanpassen.quote:Gegevens over voorkeurstraject en voorkeursstation kunnen worden gebruikt voor service- en
dienstverlening aan de klant over bijvoorbeeld wijzigingen op stations en trajecten. Uit
onderzoek is gebleken dat 85% respectievelijk 79 % van de klanten deze vorm van
dienstverlening op prijs stelt.
Het hoeft nog niet eens verkocht te worden, maar de NS kan ook met op het onzalige idee komen om wanneer je vaker dan 3* per jaar hetzelfde traject reist met gerichte (partner) aanbiedingen te komen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:49 schreef wdn het volgende:
'direct marketing' is iets anders: dat is het verkopen van je database aan personen die daarna jou bestoken met reclame.
Bizarre uitspraak waarbij ik ook graag de vraagstelling die aan de basis van die uitspraak ligt zou hebben willen zien.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:59 schreef snowgoon het volgende:
Deze uitspraak had ik nog niet gelezen:
Dat haal jij uit dat stukje leuk he dat ik daar wat andes uit haal.quote:Een ruime meerderheid ziet dus wel de voordelen van bijhouden van reisgegevens en daar de dienstverlening op aanpassen.
Zeg dan ook meteen wat jij er uit haalt.quote:Op woensdag 21 januari 2009 12:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bizarre uitspraak waarbij ik ook graag de vraagstelling die aan de basis van die uitspraak ligt zou hebben willen zien.
Want als de vraagstelling zou zijn zou u meteen op de NS_site ook de vertragingen van het door u opgevraagde traject willen zien, dan kan dat onderzoek net zo goed voor deze percantage's gebruikt zijn.
[..]
Dat haal jij uit dat stukje leuk he dat ik daar wat andes uit haal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |