abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 januari 2009 @ 16:23:31 #1
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65249370
Deel 6 alweer, vorige topics vind je hier:
  • deel 1
  • deel 2
  • deel 3
  • deel 4
  • deel 5

    Enkele opmerkingen:
    De OV-chipkaart komt er aan. Persoonlijk heb ik niet zo veel tegen een chipkaart net als veel andere posters hier. Waar wel bezwaar tegen bestaat, is de Nederlandse variant die ingevoerd gaat worden. Waarom?
  • je privacy wordt geschonden
  • hij is niet goedkoper (oké, in een enkel geval wel, maar de meeste mensen zullen meer moeten gaan betalen)
  • het systeem werkt nog steeds niet goed
    Het onderdeel privacy wordt door sommigen niet als probleem ervaren. Aan die users: blijf buiten deze reeks, jullie voegen niets toe aan het onderwerp zelf, namelijk de chipkaart die nog steeds, na al die jaren en al die honderden miljoenen, beginnersfouten heeft, naast de verkeerde insteek van de kaart. Wat jullie wel doen weet ik niet, jullie zijn overtuigd van jullie gelijk: fijn, geniet er van, schreeuw het van de daken, maar niet hier.

    Nuttige nieuwsberichten uit de topicreeks 5:
  • Consumentenorganisaties praten over ov-chipkaart
  • RET sluit metropoortjes voor strippenkaarten
  • Onduidelijkheid over beveiligde OV-chipkaartpoort
  • 'Poortjes op stations waar het nodig is'
  • En het overzicht van reizigersvereniging Rover

    Laatste post uit het vorige topic:
    quote:
    Op dinsdag 20 januari 2009 14:49 schreef Basp1 het volgende:

    [..]

    Dat kon ik me ook al indenken voordat men met dit plan kwam.

    Maar nee toen moesten echt overal poortjes komen zoals we ook in het aangehaalde stuk zien want het verhoogde de veiligheid, en was daarom een gegronde extra reden om die ov chipknip en poortejs wel door te zetten.


    [ Bericht 44% gewijzigd door Stupendous76 op 20-01-2009 16:49:42 ]
  • Repent, Pray, Forgive
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
    pi_65249582
    tvp
    ............................
    pi_65253422
    Mooie OP stupendous76
    pi_65257894
    quote:
    Op dinsdag 20 januari 2009 14:21 schreef Stupendous76 het volgende:

    [..]

    Jij bent of dom of aan het trollen, veel plezier en geluk verder, de groeten.
    Je hoeft niet dom te zijn of te trollen om te zien dat jij geen antwoord geeft op simpele vragen als waarom de reisgegevens interessant zijn voor o.a. taxi's. Of waarom de NS gegevens gaat delen met de concurentie. Of waarom een overheids instelling wel de reisgegevens mag hebben en een private instelling niet.
    pi_65262284
    Hehe... lachen, een discussie voeren met mensen die het allemaal met je eens zijn. Alleen mag dit topic dan meteen door naar 'Truth' of hoe dat forum tegenwoordig heet.
      dinsdag 20 januari 2009 @ 22:06:06 #6
    188877 Stupendous76
    wenst iedereen veel plezier
    pi_65263461
    quote:
    Op dinsdag 20 januari 2009 21:42 schreef HiZ het volgende:
    Hehe... lachen, een discussie voeren met mensen die het allemaal met je eens zijn. Alleen mag dit topic dan meteen door naar 'Truth' of hoe dat forum tegenwoordig heet.
    Je hoeft het niet eens te zijn, maar sommige mensen zijn niet bezig met discussieren, dat heeft weinig zin op een forum. Overigens, als je de OP leest, zou je hopelijk begrijpen dat privacy slechts een onderdeel is van de OV-chipkaart, misschien dat je de andere punten wel kan zien?
    Repent, Pray, Forgive
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
    pi_65263851
    Ik lees nu pas de openingspost:
    quote:
    Het onderdeel privacy wordt door sommigen niet als probleem ervaren. Aan die users: blijf buiten deze reeks, jullie voegen niets toe aan het onderwerp zelf,
    Wat een bullshit. Wie ben jij om te bepalen dat je hier alleen mag posten als je vind dat de privacy wordt geschonden
    pi_65264269
    quote:
    Op dinsdag 20 januari 2009 22:06 schreef Stupendous76 het volgende:

    [..]

    Je hoeft het niet eens te zijn, maar sommige mensen zijn niet bezig met discussieren, dat heeft weinig zin op een forum. Overigens, als je de OP leest, zou je hopelijk begrijpen dat privacy slechts een onderdeel is van de OV-chipkaart, misschien dat je de andere punten wel kan zien?
    Ik stel jou normale vragen. Daar geef jij geen antwoord op maar verwijst naar een andere, oudere post van jou.
    En dan verwijt jij andere mensen dat die niet willen discusieren.

    Nogmaals dan maar, welk nut hebben de reisgegevens voor taxi bedrijven?
    Waarom vertrouw je de belastingdienst wel jouw gegevens toe en de NS niet? Waarom vertrouw je een bank wel veel meer persoonlijke gegevens toe en de NS niet?
      dinsdag 20 januari 2009 @ 22:41:55 #9
    39333 Zelva
    Fortunate observer of time
    pi_65265357
    quote:
    Op dinsdag 20 januari 2009 22:14 schreef snowgoon het volgende:
    Wat een bullshit. Wie ben jij om te bepalen dat je hier alleen mag posten als je vind dat de privacy wordt geschonden
    Eens.
    pi_65269610
    Ter aanvulling: iedereen mag hier posten. Het is niet zo dat iemand kan gaan bepalen dat mensen met een andere mening niet welkom zijn in een topic. Discussie moet mogelijk zijn en blijven. Is trouwens geen vrijbrief om te gaan trollen.
    pi_65270363
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 00:56 schreef Elfletterig het volgende:
    Ter aanvulling: iedereen mag hier posten. Het is niet zo dat iemand kan gaan bepalen dat mensen met een andere mening niet welkom zijn in een topic. Discussie moet mogelijk zijn en blijven. Is trouwens geen vrijbrief om te gaan trollen.
    En zo denk ik er ook over.
    I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
    User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
    pi_65271617
    quote:
    Op dinsdag 20 januari 2009 22:22 schreef snowgoon het volgende:

    Ik stel jou normale vragen. Daar geef jij geen antwoord op maar verwijst naar een andere, oudere post van jou.
    Nou verbaas ons dan ook maar eens.

    Wat is de meerwaarde voor de NS dat men reisgegevens voor 7 jaar niet geanomiseerd gaan bijhouden.
      woensdag 21 januari 2009 @ 08:52:29 #13
    37809 Doezelhaar
    Tot het gaatje...
    pi_65272098
    Ben tegen het systeem van de OV-chipkaart. Werkt het nu al wel waterdicht trouwens? Nog paar dagen en dan kan je de 'gouwe ouwe' strippenkaart niet meer gebruiken in de metro van Rotterdam. Heb tijdje in Japan gewoond en daar hebben ze nog gewoon een systeem met kaartjes automaat waarbij je vervolgens je kaartje in een poortje stopt, je doorloopt en vervolgens je geknipte kaartje aan de andere kant er uit pakt. Prima systeem! Waarom moeten wij dan weer zo'n verrot pasje invoeren? Dat het waarschijnlijk ook nog gaat begeven als je hem tegen je telefoon aanhoud voor een al te lange tijd (magnetische velden etc...).

    Toegegeven, het systeem in Japan zou hier misbruikgevoelig zijn. De samenleving daar is gewoon stukken netter dan hier. Hier zou men over die poortjes heenspringen, rottuig.
    pi_65272129
    quote:
    http://www.brabantsdagblad.nl/regios/tilburg/inboxtilburgstad/4379227/Tarief-bussen-stoort-partijen.ece

    Tarief bussen stoort partijen
    door Hans Rube. woensdag 21 januari 2009 | 03:48 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 21 januari 2009 | 04:20

    Tekstgrootte
    TILBURG - Het nieuwe tarievenstelsel voor het busvervoer in Midden-Brabant heeft tot op heden talloze reizigers in verwarring gebracht.

    Dat stelt de Tilburgse gemeenteraad, daarin bijgevallen door busonderneming Veolia.

    "Ons is door de provincie, en de PvdA in het bijzonder, goedkoper openbaar vervoer beloofd. Het is echter alleen maar duurder en chaotischer geworden", aldus LST-raadslid Hans Smolders.

    Raadsbreed komt de Tilburgse politiek nu in actie. In een gezamenlijk opgestelde verklaring roepen de politieke partijen het college op de provincie te dwingen een einde aan de chaos te maken. Daarnaast "moet het doel zijn ook de incidentele reiziger zo spoedig mogelijk voor een laag tarief te laten reizen", aldus de Tilburgse raad.

    Piet van den Bosch, commercieel manager van Veolia Transport Brabant, begrijpt de boosheid van de Tilburgse raad ten volle.

    "Ook ons personeel staat onder een geweldige druk. De provincie zou zorgen voor communicatie en organisatie. Op veel plaatsen zijn geen strippenkaarten te koop en de voorlichtingsboekjes deugen niet. Reizigers komen met verkeerde en te dure kaartjes." Afgelopen maandag heeft Veolia met de provincie afgesproken dat die folders herschreven worden.

    Grootste probleem is dat absoluut onduidelijk is welke tarieven reizigers vanaf 1 januari dienen te betalen. Tilburg kende voorheen bijvoorbeeld de goedkope piekbus, op koopavonden en in de weekeinden. Die is komen te vervallen.

    Volgens de Tilburgse raad is, ondanks de belofte van de provincie, het openbaar vervoer per bus in de regio Midden-Brabant alleen maar duurder geworden.

    "Een dagkaart kost nu 3 euro, goedkope strippen moet je per kaart van 45 stuks kopen. Geen buspropaganda", aldus de raad.
    Zelfs zonder een geavanceerde ovchipknip zijn er problemen over de kosten. En wat dan weer frappant om te constateren is in dat chaotische verhaal is dat de gemeente de veolia de schuld geeft, deze vervolgens weer wijst naar de provincie, en zo gaan ze een rondje verantwoordelijkheid afschuiven spelen.

    [ Bericht 0% gewijzigd door Basp1 op 21-01-2009 09:09:18 ]
      woensdag 21 januari 2009 @ 08:58:28 #15
    37809 Doezelhaar
    Tot het gaatje...
    pi_65272201
    Laten we het openbaar vervoer gratis maken voor een ieder! Zou een hoop schelen...
    pi_65272847
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 08:58 schreef Doezelhaar het volgende:
    Laten we het openbaar vervoer gratis maken voor een ieder! Zou een hoop schelen...
    Gratis bestaat niet.
    De belastingbetaler draait daar dan 100% voor op, en dat is niet wenselijk.
    Zaterdag 17 juli 15:05
    KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
    Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
    Faal van de eeuw.
    pi_65272990
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 09:29 schreef huhggh het volgende:

    Gratis bestaat niet.
    De belastingbetaler draait daar dan 100% voor op, en dat is niet wenselijk.
    Waarom zu dat niet wenselijk zijn, hoeveel kost bijvoorbeeld al die amdinistratie bijhouden en het verstrekken van subsidies voor die zogenaamd verzelfstandigde en vervoersbedrijven.

    Het is wel makkelijk gezegd dat dat niet wenselijk is.

    Hoeveel externaliteiten veroorzaakt het normale verkeer. We horen de vervoerdersorganisaties klagen dat de files wel miljarden per jaar kosten in nederland, wanneer door gratis OV die verdwijnen hebben hun bijv. minder kosten.
    pi_65273827
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 08:18 schreef Basp1 het volgende:

    [..]

    Nou verbaas ons dan ook maar eens.

    Wat is de meerwaarde voor de NS dat men reisgegevens voor 7 jaar niet geanomiseerd gaan bijhouden.
    Een antwoord daarop heb ik al diverse malen gegeven. Ik weet ook niet waarom ze dat doen.

    Ga jij nu dan antwoord op de vragen geven die ook in die post stonden?
    pi_65273878
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 08:52 schreef Doezelhaar het volgende:
    Ben tegen het systeem van de OV-chipkaart. Werkt het nu al wel waterdicht trouwens? Nog paar dagen en dan kan je de 'gouwe ouwe' strippenkaart niet meer gebruiken in de metro van Rotterdam. Heb tijdje in Japan gewoond en daar hebben ze nog gewoon een systeem met kaartjes automaat waarbij je vervolgens je kaartje in een poortje stopt, je doorloopt en vervolgens je geknipte kaartje aan de andere kant er uit pakt. Prima systeem! Waarom moeten wij dan weer zo'n verrot pasje invoeren? Dat het waarschijnlijk ook nog gaat begeven als je hem tegen je telefoon aanhoud voor een al te lange tijd (magnetische velden etc...).

    Toegegeven, het systeem in Japan zou hier misbruikgevoelig zijn. De samenleving daar is gewoon stukken netter dan hier. Hier zou men over die poortjes heenspringen, rottuig.
    In de ontwikkelingsfase is het een verrot pasje. Straks als het allemaal goed werkt zal het een prima systeem zijn. Veel sneller dan je kaartje in een automaat stoppen.
    pi_65274059
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 09:37 schreef Basp1 het volgende:

    [..]

    Waarom zu dat niet wenselijk zijn, hoeveel kost bijvoorbeeld al die amdinistratie bijhouden en het verstrekken van subsidies voor die zogenaamd verzelfstandigde en vervoersbedrijven.

    Het is wel makkelijk gezegd dat dat niet wenselijk is.

    Hoeveel externaliteiten veroorzaakt het normale verkeer. We horen de vervoerdersorganisaties klagen dat de files wel miljarden per jaar kosten in nederland, wanneer door gratis OV die verdwijnen hebben hun bijv. minder kosten.
    Met meer asfalt los je files effectiever op.
    Maar iets zegt mij dat je daar toevallig dan weer GEEN oor naar hebt.
    Zaterdag 17 juli 15:05
    KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
    Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
    Faal van de eeuw.
      woensdag 21 januari 2009 @ 10:24:10 #21
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_65274231
    @ snowgoon.
    Leuk dat je mijn gegevens er even bij gehaald hebt.
    Het verschil tussen wat jij er bij haalde en wat de NS wenst op te slaan (al dan niet gedeeltelijk verplicht) is een groot verschil natuurlijk en niet te vergelijken.

    Een van de verschillen is dat ik zelf bepaal wat ik af wens te staan. MIjn geboortedatum staat hier bijvoorbeeld niet opgeslagen.

    Over de waarde van mijn reis gegevens kan ik duidelijk zijn. ONBETAALBAAR!

    En nee, ik doe niet aan een persoonlijke credit card, heb geen airmiles of AH bonus kaart of wat voor loyaliteitsprogramma dan ook. GSM gebruik ik wel alleen staat die op naam van het bedrijf net zoals de credit card.

    Die opmerking van de belastingdienst is ook zo eentje. Ik trek dat soort kosten niet eens af want de belastingdienst heeft net zo weinig te maken met die gegevens dan de NS. (Is de NS overigens geheel geprivatiseerd of heeft de overheid nog een belang?)
    Neerkomen wel!
    pi_65274397
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 10:18 schreef huhggh het volgende:

    Met meer asfalt los je files effectiever op.
    Maar iets zegt mij dat je daar toevallig dan weer GEEN oor naar hebt.
    Met meer asfalt creer je op den duur alleen maar meer files. Dat hebben we allang gezien in het verleden. Wanneer er ergens extra asfalt is bijgelegd gaan er ook weer meer mensen de weg op.
    Verder worden files verplaatst of worden de files gewoon ipv een 2 baans file van 8 kilmoteter veranderd in 4 baans files van 5 kilometer. De meeste files zijn vaak op plaatsen waar het verkeer weer de snelweg af moet en de industrieterreinnen op, die bottlenecks kun je echt niet veranderen, of we moeten ook snelwegen op de industrieterreinen aanleggen.

    Verder ben ik zolang we de verbrandingsmotor nog niet uit onze wereld verbannen hebben tegen de uitbereiding met nog meer asfalt. De vervuiling en de onzuinigeheid van die motoren zijn mij een grote doorn in het oog en ook een van de grote externaliteiten waarna ik eerder refereerde.

    Nederland is geen land om maar met zijn allen op asfalt door elkaar heen te reizen, door de compactheid van nederland is het land uitermate geschikt om er een fijnmazig OV op na te houden.
    pi_65274399
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 10:24 schreef Freeflyer het volgende:
    @ snowgoon.
    Leuk dat je mijn gegevens er even bij gehaald hebt.
    Het verschil tussen wat jij er bij haalde en wat de NS wenst op te slaan (al dan niet gedeeltelijk verplicht) is een groot verschil natuurlijk en niet te vergelijken.

    Een van de verschillen is dat ik zelf bepaal wat ik af wens te staan. MIjn geboortedatum staat hier bijvoorbeeld niet opgeslagen.

    Over de waarde van mijn reis gegevens kan ik duidelijk zijn. ONBETAALBAAR!

    En nee, ik doe niet aan een persoonlijke credit card, heb geen airmiles of AH bonus kaart of wat voor loyaliteitsprogramma dan ook. GSM gebruik ik wel alleen staat die op naam van het bedrijf net zoals de credit card.

    Die opmerking van de belastingdienst is ook zo eentje. Ik trek dat soort kosten niet eens af want de belastingdienst heeft net zo weinig te maken met die gegevens dan de NS. (Is de NS overigens geheel geprivatiseerd of heeft de overheid nog een belang?)
    Inderdaade. De gegevens die de NS opslaat zijn veel minder een bedreiging dan weten waar jij woont.

    Bij de NS kies je er ook voor die gegevens af te staan. Je hebt de keuze om geen gegevens af te staan, dan reis je anoniem.

    Wat een kulantwoord is dat toch dat die reisgegevens onbetaalbaar zijn. Ik snap ook niet waarom reisgegevens veel waardevoller zijn dan prive gegevens van jou zoals je voornaam, woonplaats en welke opleiding je hebt gedaan.
    GSM en credit card staan dus net zo goed op jouw naam waardoor je ook te herleiden bent. Al dan niet via jouw bedrijf.

    Die belastingdienst daar begon iemand anders over, ik niet.
    pi_65274635
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 10:11 schreef snowgoon het volgende:

    [..]

    Een antwoord daarop heb ik al diverse malen gegeven. Ik weet ook niet waarom ze dat doen.

    Ga jij nu dan antwoord op de vragen geven die ook in die post stonden?
    OK dat antwoord heb je al vaker gebruikt.

    Volgens mij is je geheugen niet zo geod, ja ik ben ook aan het zeuren maar die antwoorden heb ik dus ook al lang gegeven.

    Consumentenclubs stappen uit overleg OV-chipkaart #5

    Omdat je niet weet waarom de NS die gegevens gaat bijhouden is dat een valide reden om er daarom toch maar mee in te stemmen.
    pi_65274861
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 10:36 schreef Basp1 het volgende:

    [..]

    OK dat antwoord heb je al vaker gebruikt.

    Volgens mij is je geheugen niet zo geod, ja ik ben ook aan het zeuren maar die antwoorden heb ik dus ook al lang gegeven.

    Consumentenclubs stappen uit overleg OV-chipkaart #5

    Omdat je niet weet waarom de NS die gegevens gaat bijhouden is dat een valide reden om er daarom toch maar mee in te stemmen.
    Nee je legt het WEER verkeerd uit. Omdat ik geen bedreiging, last of hinder zie in het opslaan van die gegevens heb ik er geen bezwaar tegen dat ze dat doen.

    Alleen die vraag over de belastingdienst is al eens eerder gesteld en half beantwoord. Dus nogmaals dan maar, welk nut hebben de reisgegevens voor taxi bedrijven?
    Waarom vertrouw je een bank wel veel meer persoonlijke gegevens toe en de NS niet?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')