abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 september 2010 @ 17:51:07 #101
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_86468033
quote:
Transactiebon OV-chipkaart
Stel, je koopt een brood bij de plaatselijke bakker. Je wilt een bon en de bakker zegt dat je die bij de concurrent een uur lopen verderop moet halen.
U vindt dit een vreemd verhaal? Maar zo gaat het wel met de OV-chipkaart in Berkel en Rodenrijs. Daar rijdt een bus van Qbuzz. Als je daar een busreis koopt en je wilt een transactiebon hebben om je financiële- en reistransacties te controleren en te declareren, moet je naar een automaat van de RET, want Qbuzz maakt gebruik van de transactiebonnenvoorziening van de RET. De dichtstbijzijnde automaat van de RET is een uur lopen van het centrum van Berkel en Rodenrijs. Daar kan je dan een transactiebon maken, waar je alleen iets aan hebt om je reistransacties te controleren en te declareren, want er staan onvoldoende gegevens op voor de controle van je financiële transacties, zoals het saldo bij de eerste geregistreerde reistransactie. Als je dit saldo aan het begin van de transactiebon zou hebben, kan je daar je opgeladen saldo's bij optellen en je reiskosten van aftrekken en vergelijken met het "Huidig saldo", dat wel op de transactiebon staat.
Qbuzz verwijst je naar OV-chipkaart.nl op internet, maar dat is al even onvolledig en niet voor iedereen toegankelijk.
Verdere klachten over de transactiebon, zijn: 1. Het nummer van de OV-chipkaart op de transactiebon komt niet overeen met het nummer op de OV-chipkaart.
2. Op de transactiebon ontbreekt het nummer van de bus- of tram-lijn.
3. Bij vervoersmaatschappijen, die gebruikmaken van de transactiebonnenautomaat van een andere vervoersmaatschappij, ontbreekt de naam van de vervoerende maatschappij en de naam van de haltes. Dat is vooral lastig, als je met meerdere vervoersmaatschappijen gereisd hebt, en je wilt restitutie voor gemaakte fouten aanvragen. Dan wil men als eerste de namen van de incheck- en uitcheckhaltes weten.
4. Het aantal afgedrukte reistransacties zou minimaal vijftien moeten zijn, in plaats van tien. Op één dag heb ik al twaalf reistransacties. Als ik aan het eind van de dag een transactiebon zou kunnen maken, vallen er al twee reistransacties af. Die kan ik dus niet meer controleren en declareren.

De politieke partijen, die voorgeven hun best te doen voor het openbaar
vervoer, vinden dit onderwerp niet zo interessant. Misschien zou de gemeente zelf, die de concessie geeft aan de vervoersmaatschappij, die in onze gemeente het openbaar vervoer mag verzorgen, hogere eisen moeten stellen aan de klantvriendelijkheid van de voorzieningen van dat openbaar vervoer.

C. E. Molin
Berkel en Rodenrijs
pi_86469642
quote:
Op woensdag 15 september 2010 17:51 schreef Zelva het volgende:

[..]

Vanmiddag kwam een vrouw ook klagen bij de Qbuzz, er was 1,76 afgeschreven terwijl ze een abonnement had. Ja mevrouwtje, dan moet u daar zijn, bij de RET. Daar kom ik net vandaan, die zeiden dat ik bij Qbuzz moet zijn.....

Je kan hetzelfde brood ook als voorbeeld gebruiken, dat je een brood koopt bij de supermarkt of bakker en pas NA het afrekenen de prijs mag weten. Niemand zal daar akkoord meegaan, maar bij de OV chipkaart is het heel normaal
  woensdag 15 september 2010 @ 19:22:57 #103
39333 Zelva
pi_86471010
Ja, het is natuurlijk belachelijk dat je verplicht wordt om een machtiging af te geven dat ze van alles mogen afschrijven wat ze willen, zonder dat je daar invloed op hebt. En als er dan wat fout gaat... nee, mag ik dat even herformuleren? En als dan het onvermijdelijke moment komt dat er wat fout gaat, moet je stad en land aflopen om je gelijk te halen.
  woensdag 15 september 2010 @ 23:02:37 #104
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_86481266
quote:
Op woensdag 15 september 2010 17:51 schreef Zelva het volgende:

[..]

Het klinkt als iets dat in Nederland steeds meer standaard wordt: een goed idee, compleet vern**kt door mensen die voor toch-niet-onredelijke-salarissen gaan bedenken hoe het wel niet zou moeten functioneren, compleet voorbijgaand aan simpelheid/eenvoud/gebruik.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_86481632
quote:
Op woensdag 15 september 2010 19:22 schreef Zelva het volgende:
Ja, het is natuurlijk belachelijk dat je verplicht wordt om een machtiging af te geven dat ze van alles mogen afschrijven wat ze willen, zonder dat je daar invloed op hebt. En als er dan wat fout gaat... nee, mag ik dat even herformuleren? En als dan het onvermijdelijke moment komt dat er wat fout gaat, moet je stad en land aflopen om je gelijk te halen.
een automatisch incasso kan je zo storneren, dus invloed heb je er zeker op...
  woensdag 15 september 2010 @ 23:18:07 #106
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_86481911
quote:
Op woensdag 15 september 2010 23:11 schreef mschol het volgende:

[..]

een automatisch incasso kan je zo storneren, dus invloed heb je er zeker op...
Storneren is makkelijk, maar het wordt lastig als je niet goed duidelijk kan maken waarom je gestorneerd hebt. Dat is waar de schoen wringt.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_86482014
quote:
Op woensdag 15 september 2010 23:18 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Storneren is makkelijk, maar het wordt lastig als je niet goed duidelijk kan maken waarom je gestorneerd hebt. Dat is waar de schoen wringt.
m.a.w. je moet gewoon weten waarom je storneert? :P
lijkt me zowiezo handig.
pi_86482057
quote:
Op woensdag 15 september 2010 23:20 schreef mschol het volgende:

[..]

m.a.w. je moet gewoon weten waarom je storneert? :P
lijkt me zowiezo handig.
stormeren mag altijd

alleen waarom zou je en machtiging tot automatisch opwaarderen afgeven als je al weet dat het hoe dan ook fout gaat
  vrijdag 17 september 2010 @ 09:32:35 #109
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_86526890
Ondertussen wacht ik nog steeds op mijn OV chipkaart :(
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
pi_86527110
quote:
Op woensdag 15 september 2010 23:21 schreef macca728 het volgende:

[..]

stormeren mag altijd

alleen waarom zou je en machtiging tot automatisch opwaarderen afgeven als je al weet dat het hoe dan ook fout gaat
daarom laad ik zelf handmatig wel op (anonieme chipkaart)
pi_86527903
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 09:43 schreef mschol het volgende:

[..]

daarom laad ik zelf handmatig wel op (anonieme chipkaart)
ja ik ook, kleine moeite af en toe 50 euro opladen

waarbij het ook zo is dat bij automatisch opwaarderen je je chipkaart nooit leeg kan reizen, wat je weer geld gaat kosten als de kaart verlopen is
pi_86528357
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 10:15 schreef macca728 het volgende:

[..]

ja ik ook, kleine moeite af en toe 50 euro opladen
kleine moeite? dat helaas niet.. oplaadpunten zijn heeel dun gezaait hier in den haag voor zo'n "groot" project
pi_86528966
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 10:35 schreef mschol het volgende:

[..]

kleine moeite? dat helaas niet.. oplaadpunten zijn heeel dun gezaait hier in den haag voor zo'n "groot" project
Dat valt toch wel mee als ik deze lijst van htm zo zie:

http://www.htm.net/Pages/DEF/1/370.html

Dat zijn toch ook de plaatsen waar je vroeger ongeveer alleen maar je normale strippenkaarten kon kopen.
pi_86529807
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 10:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat valt toch wel mee als ik deze lijst van htm zo zie:

http://www.htm.net/Pages/DEF/1/370.html

Dat zijn toch ook de plaatsen waar je vroeger ongeveer alleen maar je normale strippenkaarten kon kopen.
helaas zijn er genoeg kleinere winkels (ook bruna overigens hierzo) die wel strippenkaarten verkochten en nu dus geen oplaadpunt hebben..

dus ze zijn (vanaf mijn huis gezien) erg dun gezaait t.o.v. de strippenkaart
zowiezo vind ik het achterlijk dat ik in den haag nog niet met abbonement zou kunnen rijden op ov chipkaart (waarschijnlijk kan het wel, maar kan je niet in of uit checken..)
pi_86530160
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 11:22 schreef mschol het volgende:

helaas zijn er genoeg kleinere winkels (ook bruna overigens hierzo) die wel strippenkaarten verkochten en nu dus geen oplaadpunt hebben..
Ik heb het geluk dat ik bijna altijd met de trein reis en daar altijd wel zo'n apparaat tegen kom. :P

quote:
zowiezo vind ik het achterlijk dat ik in den haag nog niet met abbonement zou kunnen rijden op ov chipkaart (waarschijnlijk kan het wel, maar kan je niet in of uit checken..)
Ze zijn er nog steeds niet uit hoe ze een soort sterren abbonment kunnen invoeren op die kaart, omdat deze abbonementen relatief gezien vaak erg voordelig waren en ze de kaart kostenneutraal zouden moeten invoeren. :') Goed he dat ze het nog weten ze zijn pas bijna 10 jaar bezig. _O-
pi_86530290
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 11:31 schreef Basp1 het volgende:
Ze zijn er nog steeds niet uit hoe ze een soort sterren abbonment kunnen invoeren op die kaart, omdat deze abbonementen relatief gezien vaak erg voordelig waren en ze de kaart kostenneutraal zouden moeten invoeren. :') Goed he dat ze het nog weten ze zijn pas bijna 10 jaar bezig. _O-
kostenneutraal as in: niet duurder?

dat is ze iig niet gelukt, mijn reguliere tram (zo goed als dagelijks, heen en weer) rit is 5 a 10 cent duurder geworden t.o.v. een grote strippenkaart.
(vandaar dat ik strategisch in- en uitcheck :7, dan heb ik 10-20 cent per rit voordeel)
pi_86530511
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 11:35 schreef mschol het volgende:

kostenneutraal as in: niet duurder?

Gemiddeld genomen niet duurder. :') Aaangezien de reizigersaantallen gezakt zijn zijn de kosten per persoon omhoog gegaan dat is de vervoerderslogica van een kostenneutrale invoering.

En ja ik heb bij mijn busritjes die ik wel eens doe een stijging van rond de 30% te pakken tov een normale strippenkaart, dan was (is?) er in brabant ook nog een goedkopere strippenkaart waardoor de stijging nog hoger zou zijn.
pi_86530567
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 11:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb het geluk dat ik bijna altijd met de trein reis en daar altijd wel zo'n apparaat tegen kom. :P
[..]

Sterrenabonnement invoeren op de OV chipkaart is makkelijk zat, het probleem is dat er verschillende vervoerders zijn en die allemaal hun eigen ding hebben

Ik heb ook een 3 sterrenabonnement op de chipkaart, alleen Arriva bussen richting Dordrecht accepteerden die lange tijd niet. Echt belachelijk natuurlijk. hetzelfde gold omgekeerd ook trouwens, Qbuzz (die al lang over is op de OVchipkaart) accepteerde geen geldige papieen abonnementen van Dordecht naar Rotterdam
pi_86530735
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 11:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Gemiddeld genomen niet duurder. :') Aaangezien de reizigersaantallen gezakt zijn zijn de kosten per persoon omhoog gegaan dat is de vervoerderslogica van een kostenneutrale invoering.

En ja ik heb bij mijn busritjes die ik wel eens doe een stijging van rond de 30% te pakken tov een normale strippenkaart, dan was (is?) er in brabant ook nog een goedkopere strippenkaart waardoor de stijging nog hoger zou zijn.
Hier ook in Rotterdam, nu wil men de losse kaartjes goedkoper maken en de buskaartjes ook geldig laten zijn in de metro, omdat de kosten voor bv toeristen veel hoger liggen dan in andere wereldsteden
  vrijdag 17 september 2010 @ 13:35:22 #120
97745 Thorical
finding a way
pi_86534700
Ik kan potverdikkeme nog steeds niet zien wat en voor hoeveel ik gereisd heb.
Terwijl ik me wel aangemeld heb en toestemming heb gegeven om mijn kaart in te zien.
pi_86536203
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 13:35 schreef Thorical het volgende:
Ik kan potverdikkeme nog steeds niet zien wat en voor hoeveel ik gereisd heb.
Terwijl ik me wel aangemeld heb en toestemming heb gegeven om mijn kaart in te zien.
duurt meestal 5 tot 10 werkdagen

behalve bij NS en NS reizen, die zie je meteen
  vrijdag 17 september 2010 @ 20:08:51 #122
188877 Stupendous76
pi_86548727
Gelukkig is de OV-chipkaart wel goed tegen zwartrijders:
quote:
Haagse tram 9 populair onder zwartrijders
Uitgegeven: 17 september 2010 17:06 /// Laatst gewijzigd: 17 september 2010 17:05
DEN HAAG - De politie heeft donderdagavond in Den Haag op één tramlijn aan 113 reizigers een proces-verbaal uitgedeeld wegens zwartrijden.

Dit gebeurde op de tramlijn 9 tussen Hollands Spoor en de Melis Stokelaan. Dat meldde vrijdag de politie, die samenwerkte met vervoerder HTM.

Agenten hielden ook nog eens twee reizigers aan die messen op zak hadden. Verder schreven ze 22 keer een proces-verbaal uit, omdat reizigers zich niet konden legitimeren. Eén persoon kreeg een boete voor het opgeven van een valse naam.

De politie voert vaker van dit soort controleacties om onder meer overlast en agressie in het Haagse openbaar vervoer tegen te gaan.
Repent, Pray, Forgive
pi_86558242
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 20:08 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]

Ja het is daar in die tram zo druk dat je vaak niet eens fatsoenlijk kan in en uitchecken. Verbaast me niets dat er zoveel zwartrijden daar, dan moeten ze wekelijks controles houden.

Tram gaat van stations naar Scheveningen
pi_86558536
tramlijn 9 is dan ook wel een tram die veel "zwart"rijdend publiek aan trekt ( o|O lol @ bruggetje)
pi_86561098
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 23:54 schreef mschol het volgende:
tramlijn 9 is dan ook wel een tram die veel "zwart"rijdend publiek aan trekt ( o|O lol @ bruggetje)
hmm dan kan ik nog wel een paar tramlijnen daar haha
pi_86561788
Echt een kut kaart. Ik had een persoonlijke ov-chipkaart met daarop een abonnement die 2 weken geleden totaal niks meer deed. Het ding had ik nog maar 4 maanden en altijd netjes in een mapje bewaard. Het leuke is dus dat je op een anonieme ov-chipkaart alleen op saldo kunt reizen waarmee ik veel duurder uit ben. Zodra ik die persoonlijke ov-chipkaart binnen heb bestel ik er meteen een tweede bij om dit soort geldklopperij in de toekomst te voorkomen.
Tok.
  zaterdag 18 september 2010 @ 03:51:44 #127
39333 Zelva
pi_86562739
En dan? Je kunt dat abonnement echt niet even overzetten of zo.
pi_86565581
Ik heb laatst niet uitgecheckt omdat dat goedkoper was dan wel uitchecken *)
pi_86565749
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 20:08 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]

Wat heeft dit met de OV-chipkaart te maken? In Den Haag kan je nog gewoon met een strippenkaart reizen.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_86565882
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 11:31 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Wat heeft dit met de OV-chipkaart te maken? In Den Haag kan je nog gewoon met een strippenkaart reizen.
hij bedoelt ws dat als de OV chipkaart ingevoerd wordt, deze toestanden niet meer voorkomen :)

een van de hoofdredenen voor invoering van de OV chipkaart is immers veiligheid :)
pi_86565993
Nou dan kom je mooi van een koude kermis thuis, want voor de tram zie ik geen enkel verschil in zwartrijden met of zonder OV-chipkaart.
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_86566286
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 11:23 schreef Jellychaos het volgende:
Ik heb laatst niet uitgecheckt omdat dat goedkoper was dan wel uitchecken *)
hoe krijg je dat voor elkaar? :P
pi_86566638
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 11:42 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nou dan kom je mooi van een koude kermis thuis, want voor de tram zie ik geen enkel verschil in zwartrijden met of zonder OV-chipkaart.
wij ook niet haha
  zaterdag 18 september 2010 @ 12:44:46 #134
188877 Stupendous76
pi_86567509
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 11:42 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Maar dat was wel één van de redenen om dat ding in te voeren.
Repent, Pray, Forgive
pi_86567569
Daar geloof ik niets van. Niet voor de tram en de bus in elk geval. Voor de trein en ondergrondse metro kan het natuurlijk wel.
pi_86567602
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 12:47 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Daar geloof ik niets van. Niet voor de tram en de bus in elk geval. Voor de trein en ondergrondse metro kan het natuurlijk wel.
Bij een tram zou men in de tram ook met een intern poortjes systeem kunnen werken waardoor het wel zou kunnen.
pi_86567622
quote:
Ja hoor bij de lancering van de OV chipkaart was dat HET argument, veiliger, makkelijker en sneller
Zwartijden zou zo goed als verdwijnen, volgens de OV bedrijven
pi_86567665
quote:
hoezo voor de trein wel ?

Wil je alle stations afsluiten ? Dat is zo goed als onmogelijk, jen kan het wel doen als je voor alle perrons poortjes zet, maar dat is financieel onhaalbaar. De NS heeft het geld daarvoor bestemd al uitgegeven
pi_86568632
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 12:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bij een tram zou men in de tram ook met een intern poortjes systeem kunnen werken waardoor het wel zou kunnen.
Dan mag je wel een heel goed systeem bedenken :X
pi_86568777
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 13:27 schreef lynda het volgende:

[..]

Dan mag je wel een heel goed systeem bedenken :X
gewoon elke tram een conducteur met een wapen, probleem solved
pi_86576697
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 03:51 schreef Zelva het volgende:
En dan? Je kunt dat abonnement echt niet even overzetten of zo.
Ik had een maandabonnement die nog een week geldig was op het moment dat die ov-chipkaart kapot ging. Toen ben ik direct naar zo`n OV loket gegaan en die man wist me te melden dat ik dat abonnement "gewoon kwijt ben". Natuurlijk was ik het daar niet mee eens dus heb ik direct een klacht naar het GVB gestuurd met het verzoek om het geld terug te krijgen. Tot nu toe (dik twee weken geleden) heb ik nog geen reactie ontvangen. Binnenkort zal ik wel eens een belletje plegen om te vragen hoe het nou precies zit.

Als het dus inderdaad zo is dat ik geen vergoeding meer krijg (zal me niks verbazen die ov-chipkaart is zo corrupt als de pest) dan is het voordeliger waarschijnlijk om een nieuw abonnement op mijn tweede kaart te laden, dan in de tussentijd op saldo te reizen aangezien het twee of drie weken duurt voordat de vervangende kaart binnen is.
Tok.
pi_86576896
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 18:34 schreef kip_zonder-kop het volgende:

[..]

Ik had een maandabonnement die nog een week geldig was op het moment dat die ov-chipkaart kapot ging. Toen ben ik direct naar zo`n OV loket gegaan en die man wist me te melden dat ik dat abonnement "gewoon kwijt ben". Natuurlijk was ik het daar niet mee eens dus heb ik direct een klacht naar het GVB gestuurd met het verzoek om het geld terug te krijgen. Tot nu toe (dik twee weken geleden) heb ik nog geen reactie ontvangen. Binnenkort zal ik wel eens een belletje plegen om te vragen hoe het nou precies zit.

Als het dus inderdaad zo is dat ik geen vergoeding meer krijg (zal me niks verbazen die ov-chipkaart is zo corrupt als de pest) dan is het voordeliger waarschijnlijk om een nieuw abonnement op mijn tweede kaart te laden, dan in de tussentijd op saldo te reizen aangezien het twee of drie weken duurt voordat de vervangende kaart binnen is.
lijkt me wel raar, dat abonnement zie je toch op OV chipkaart.nl, ziet de GVB ook en dat kunnen ze gewoon opnieuw aanmaken. Volgende keer gewoon voet bij stuk houden en de manager erbij halen
  zaterdag 18 september 2010 @ 21:00:52 #143
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_86581625
Eindelijk mijn vervangende studenten ov chipkaart binnen. Scheelt me alweer honderd euro per maand.
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
pi_86581728
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 21:00 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Eindelijk mijn vervangende studenten ov chipkaart binnen. Scheelt me alweer honderd euro per maand.
kijken hoelang hij meegaat :)
pi_86582543
Weet iemand dit:

ik ga iedere dag met de HTM Randstadrail. Vroeger kon ik daarvoor een strippenkaart met korting kopen voor het weekend, omdat ik week OV heb. Als ik straks dus alleen nog maar kan chippen, ook in het weekend, kan ik dan alsnog chippen met korting? Volgens mij dus niet, want chipkaart is chipkaart volgens mij...
to fok or not to fok... that's the question
pi_86582592
Je krijgt een student WEEK en een Weekend korting op je pas :)
pi_86582742
maar die korting staat er dan al automatisch op geregistreerd? Want ik heb dat niet aangevinkt toen ik mijn abonnement activeerde
to fok or not to fok... that's the question
pi_86582815
Studentenkaart toch? Dan bestaat je reisproduct uit 2 producten..
pi_86602982
Ik heb mijn nieuwe (ter vervanging van mijn verloren) studenten OV-chipkaart gisteren binnengekregen.
Vandaag proberen op te halen, maar de ophaalautomaat geeft aan dat er geen reisproducten klaarstaan. Wat moet ik nu doen? Wachten? Er achteraan bellen? Is het gebruikelijk dat er geen reisproducten klaarstaan? :')

De veelgestelde vragen-sectie biedt niet veel verheldering.
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
  woensdag 22 september 2010 @ 12:00:41 #150
39333 Zelva
pi_86706041
quote:
'Ov-bedrijven voldoen niet altijd aan inzageverzoek persoonsgegevens'

Door Joost Schellevis, woensdag 22 september 2010 11:35
Submitter: Foamy, views: 989

Vier van de vijf ov-bedrijven voldoen niet aan een verzoek om inzage van persoonsgegevens voor de ov-chipkaart, concludeert een onderzoeker. Ze zouden daar op basis van de wet bescherming persoonsgegevens wel aan moeten voldoen.

Onderzoeker Jan-Jaap Oerlemans van de Universiteit Leiden meldt dat op zijn weblog. Oerlemans verzocht zowel Translink Systems, dat verantwoordelijk is voor de technische realisatie van de chipkaart, als de NS, RET, GVB, Veolia en Connexxion om inzage.

TLS en de NS gaven de onderzoeker een overzicht van de verzamelde informatie, zoals naw-gegevens, transactiegegevens en informatie over het in- en uitcheckgedrag van Oerlemans.

De overige bedrijven deden dat niet, stelt Oerlermans tegenover Tweakers.net. "Deze bedrijven houden wel gegevens bij", aldus Oerlemans. Daarom zouden ze wel degelijk aan het inzageverzoek moeten voldoen. De RET en Veolia weigerden een inzageverzoek expliciet en zeiden geen gegevens te beheren. Connexxion reageerde in het geheel niet op het inzageverzoek. De GVB zei wel aan het inzageverzoek te voldoen, maar stuurde de informatie niet op.

Oerlemans zegt 'bezorgd' te zijn dat de verzamelde informatie wordt gebruikt voor direct marketing; de ov-bedrijven willen dat wel, maar het College Bescherming Persoonsgegevens is daar niet blij mee. De onderzoeker wilde daarom weten welke gegevens door de bedrijven werden verzameld.
Tweakers.

Gewoon leugens blijven verspreiden over het chipding, gewoon door de strot blijven duwen. Dan komt het vanzelf wel goed...

Linkje naar het onderzoek

En oh ja, Snowgoon/VancouverFan/..., je leest misschien niet mee, maar volgens jou werden er toch geen NAW-gegevens gekoppeld aan het reisgedrag, ondanks duizend bewijzen dat het wel zo is? Laat me raden, NS en TLS hebben die gegevens bij elkaar verzonnen... :')

[ Bericht 1% gewijzigd door Zelva op 22-09-2010 12:08:54 ]
pi_86706577
Zoooo! Tis een wonder. Heb me OV chipkaart nadat die zomaar kapot was gegaan, terug gekregen na slechtst 7 werkdagen.

Vorige x dat die stuk ging moest ik langer dan een maand wachten!
pi_86708104
Ik heb mijn studenten OV op 15 september geactiveerd (1 oktober gaat mijn studiefinanciering in), want in de brief & folder die ik kreeg stond dat je de kaart dan kunt activeren. Nu wilde ik inchecken omdat ik de trein van haarlem naar amsterdam neem, maar toen deed hij het niet. Reisproduct had ik toch echt opgehaald.

Was naar het loket gelopen en die man vertelde mij dat ik helemaal niet hoefde in te checken :? en dat ik gewoon ermee kon reizen.

ik reis nu al 3 weken hetzelfde traject en ben nog niet gecontroleerd, maar kan ik nu met mijn studenten OV reizen zonder in te checken? En als ik dan gecontroleerd word, krijg ik dan geen gezeik met de conducteur?

Ik hoor namelijk van verschillende mensen wat anders, de een checkt wel in, de ander niet. :?
Music is my love...
pi_86708154
Trein NIET inchecken
Bus/tram WEL.

opgelost.
pi_86708236
quote:
Op woensdag 22 september 2010 13:13 schreef lynda het volgende:
Trein NIET inchecken
Bus/tram WEL.

opgelost.
danku :)
Music is my love...
pi_86708393
Alstu :P

Ik ga ook maar weer eens bellen om te vragen of ze mijn pas kunnen deblokkeren
pi_86715605
quote:
Op woensdag 22 september 2010 12:16 schreef Chiba het volgende:
Zoooo! Tis een wonder. Heb me OV chipkaart nadat die zomaar kapot was gegaan, terug gekregen na slechtst 7 werkdagen.

Vorige x dat die stuk ging moest ik langer dan een maand wachten!
de eerste generatie chipkaarten gaan gewoon 5 jaar mee, de nieuwe blijkbaar nog gen jaar
Zo kweek je ook lekker veel begrip en draagvlak voor de kaart
pi_86756943
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 18:40 schreef macca728 het volgende:

[..]

lijkt me wel raar, dat abonnement zie je toch op OV chipkaart.nl, ziet de GVB ook en dat kunnen ze gewoon opnieuw aanmaken. Volgende keer gewoon voet bij stuk houden en de manager erbij halen
Kleine update. Vanmiddag heb ik met het GVB gebeld en daar werd me verteld dat alleen jaarabonnementen worden vergoed. Je kan wel restitutie krijgen bij een maandabonnement als die ov-chipkaart binnen 10 dagen defect gaat maar dat is maar 5% (op de negende dag, zie tabel op http://www.gvb.nl/REIZIGERS/KAARTJEKOPEN/Pages/Abonnement.aspx) en daar gaan nog 5 euro administratiekosten vanaf. Dus stel dat ik een maandabonnement ter waarde van 70 euro (2 sterren) op mijn ov-chipkaart heb geladen en dat ding gaat na twee weken stuk, dan ben ik simpelweg 35 euro kwijt. Kassa!
Tok.
pi_86758343
quote:
Op donderdag 23 september 2010 17:49 schreef kip_zonder-kop het volgende:

[..]

Kleine update. Vanmiddag heb ik met het GVB gebeld en daar werd me verteld dat alleen jaarabonnementen worden vergoed. Je kan wel restitutie krijgen bij een maandabonnement als die ov-chipkaart binnen 10 dagen defect gaat maar dat is maar 5% (op de negende dag, zie tabel op http://www.gvb.nl/REIZIGERS/KAARTJEKOPEN/Pages/Abonnement.aspx) en daar gaan nog 5 euro administratiekosten vanaf. Dus stel dat ik een maandabonnement ter waarde van 70 euro (2 sterren) op mijn ov-chipkaart heb geladen en dat ding gaat na twee weken stuk, dan ben ik simpelweg 35 euro kwijt. Kassa!
jezus zeg wat een oplichters

ze kunnen het toch zien op internet als je je kaart geregisteerd hebt, kunnen ze zo overzetten als ze willen

Het hele verhaal lijkt me ook onjuist, want je wilt niet af van het abonnement, alleen de chipkaart is defect geraakt, terwijl die gewoon 5 jaar minimaal houdbaar moeten zijn.
  donderdag 23 september 2010 @ 20:30:25 #159
39333 Zelva
pi_86763751
Gewoon Burgerlijk Wetboek Boek 7, artikel 17.2 onder hun neus schuiven.
pi_86778052
quote:
'Veel geld gaat verloren door ov-chipkaart'

Uitgegeven: 24 september 2010 07:27
Laatst gewijzigd: 24 september 2010 07:26

AMSTERDAM - Reizigers met de ov-chipkaart verliezen veel geld doordat zij vergeten na hun reis uit te checken of het uitchecken mislukt. Elke maand gaat het in totaal om een half miljoen euro
Dat meldt het Financieele Dagblad. Dagelijks gaat het uitchecken mis bij ruim zevenduizend reizigers, die daardoor hun borg verliezen.

Slechts 11 procent van de reizigers bij de NS vraagt het geld terug. Bij het Rotterdamse vervoersbedrijf RET is dat 35 procent
Dat is niet zo goed om te lezen. Maar ik vraag me af of bij de reiziger bij de NS niet veel mensen zijn die opzettelijk vergeten uit te checken als hun reis meer dan 10 euro kost. ;)
pi_86778800
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 08:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat is niet zo goed om te lezen. Maar ik vraag me af of bij de reiziger bij de NS niet veel mensen zijn die opzettelijk vergeten uit te checken als hun reis meer dan 10 euro kost. ;)
Nou dan moet je meer dan 20 euro reizen, dat is een aardige enkele reis

ik denk dat veel mensen het gewoon niet merken, als het fout gaat.
Bij de NS zie je zowiezo niet dat je een bor moet betalen, tenminste ik niet als ik incheck

Misschien ligt het daar we aan, want bij de metro e.d. zie je dat wel
pi_86778843
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 09:12 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nou dan moet je meer dan 20 euro reizen, dat is een aardige enkele reis

ik denk dat veel mensen het gewoon niet merken, als het fout gaat.
Bij de NS zie je zowiezo niet dat je een bor moet betalen, tenminste ik niet als ik incheck

Misschien ligt het daar we aan, want bij de metro e.d. zie je dat wel
Waneer je bij de NS een kortingskaart hebt is het maar 10 euro ;) .

Verder zie je dan bij het inchecken abbonement goede reis. Of zegt de automaat wat anders als ik voor 9 uur zou inchecken want dat heb ik nog nooit gedaan.
pi_86779466
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 09:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waneer je bij de NS een kortingskaart hebt is het maar 10 euro ;) .

Verder zie je dan bij het inchecken abbonement goede reis. Of zegt de automaat wat anders als ik voor 9 uur zou inchecken want dat heb ik nog nooit gedaan.
ja je ziet goede reis, niet dat er 10 euro afgaat.

Als mensen het express zouden doen, zou 100% het wel terugvragen
pi_86779525
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 09:45 schreef macca728 het volgende:

[..]

ja je ziet goede reis, niet dat er 10 euro afgaat.
In de bus kan ik het niet eens lezen en hoor ik alleen een biepje. Verder kan ik me niet herrineren dat ik op amstel wanneer ik bij een paal incheck voor de metro zie dat er 4 euro borg wordt afgeschreven.
pi_86779698
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 09:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

In de bus kan ik het niet eens lezen en hoor ik alleen een biepje. Verder kan ik me niet herrineren dat ik op amstel wanneer ik bij een paal incheck voor de metro zie dat er 4 euro borg wordt afgeschreven.
vreemd, gebruik je de kortingskaart van de NS ?

Zou wel typisch zijn als de NS kaart het nooit laat zien. Bij mijn RET kaart zie ik altijd wat er afgeschreven wordt maar ik gebruik hem niet voor de trein
pi_86779852
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 09:53 schreef macca728 het volgende:

[..]

vreemd, gebruik je de kortingskaart van de NS ?

Zou wel typisch zijn als de NS kaart het nooit laat zien. Bij mijn RET kaart zie ik altijd wat er afgeschreven wordt maar ik gebruik hem niet voor de trein
Ja bij het uitchecken kun je het natuurlijk wel zien hoeveel het gekost heeft. Ware het niet dat de ontwerpen van die automaten gemaakt zijn voor lilliputters om snel het afgeschreven bedrag te kunnen lezen. :P
pi_86782848
Ik gebruik nu al een tijdje de OV chipkaart. Altijd dezelfde route. Maar de kosten zijn vaak anders. Ik betaal dan bijvoorbeeld 2,10 en de andere keer 1,80. Hoe kan dit?
pi_86783174
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:37 schreef SW8810 het volgende:
Ik gebruik nu al een tijdje de OV chipkaart. Altijd dezelfde route. Maar de kosten zijn vaak anders. Ik betaal dan bijvoorbeeld 2,10 en de andere keer 1,80. Hoe kan dit?
dan maken de kaartlezers verkeerd contatc. Komt omdat ze niet geijkt zijn, daardoor kan je verschillen krijgen
pi_86842105
mijn neefje heeft ook een OV chipkaart met automatisch opwaarderen.
was zijn banksaldo te laag (hij is 17 en werkt niet) dus hij kon niet inchecken uiteraard.

Krijgt hij een brief dat als hij niet binnen 3 weken de 10 euro zou betalen (voor het automatisch opwaarderen) dat er INCASSOBUREAU langs zou komen.

Maar waarvoor is dan de vraag , want hij heeft natuurlijk geen schuld opgebouwd, want hij heeft geen genruik gemaakt van het OV

Echt het toppunt van asociaal gedrag van de OV bedrijven om gelijk met incassobureaus te gaan dreigen, wat moeten oude mensen wel niet denken als ze zon brief krijgen
pi_86854099
Goed zo, pak die goedwillende toeristen maar hard aan. Die kunnen we missen als kiespijn, mensen die een kaartje willen kopen

http://www.rijnmond.nl/Ho(...)rikaanse%20toeristen

RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
25 september 2010

Vervoersbedrijf RET biedt geen excuses aan aan de Amerikaanse toeristen die eerder deze week agressief uit de tram werden gezet.

De twee Amerikaanse zussen wilden een kaartje kopen, maar dat lukte niet. Toen zij met geld klaarzaten in de rijdende tram werden ze er door een medewerker van de RET uitgezet en kregen een boete.

Zaterdag hadden de dames een gesprek met het Rotterdamse vervoersbedrijf over de gang van zaken. Dat liep anders dan gedacht voor de toeristen. Geen excuses en het geld dat ze betaalden voor de boete krijgen ze niet terug.

Zeer teleurgesteld kwamen de Amerikanen na afloop van het gesprek naar buiten. De gemoederen liepen hoog op, vertelde één van de vrouwen. "Ik heb heel hard gehuild omdat wij niet het soort mensen zijn dat bedriegt. Nu denken ze kwaad over mij en mijn zus en we probeerden juist het goede te doen. Het is belachelijk".
  zondag 26 september 2010 @ 11:16:46 #171
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_86854236
Pff echt de RET weer hoor dit, heb zelf ook alles behalve goede verhalen over die vervoerder. :')
Wat ik ook prachtig vind van de metro's in Rotterdam, menig station heeft maar 1 oplaadpunt, is daar iets mis mee, dan heb je gewoon pech aangezien de servicepunten bij die stations vaak ook onbemand zijn.
Heb al vaker gezien dat mensen dan maar gewoon die poortjes open maken en toch de metro instappen, zou me niets verbazen dat je dan alsnog een boete krijgt.
pi_86854273
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 21:40 schreef macca728 het volgende:
mijn neefje heeft ook een OV chipkaart met automatisch opwaarderen.
was zijn banksaldo te laag (hij is 17 en werkt niet) dus hij kon niet inchecken uiteraard.

Krijgt hij een brief dat als hij niet binnen 3 weken de 10 euro zou betalen (voor het automatisch opwaarderen) dat er INCASSOBUREAU langs zou komen.

Maar waarvoor is dan de vraag , want hij heeft natuurlijk geen schuld opgebouwd, want hij heeft geen genruik gemaakt van het OV

Echt het toppunt van asociaal gedrag van de OV bedrijven om gelijk met incassobureaus te gaan dreigen, wat moeten oude mensen wel niet denken als ze zon brief krijgen
Lijkt me toch niet zo heel onredelijk? Er is 10 euro saldo toegevoegd aan zijn kaart, en die moet betaald worden. Drie weken is een redelijke termijn om dat zelf te doen voordat dat op andere manieren geïncasseerd moet worden.

Dat hij daardoor meteen niet kon inchecken lijkt me echt heel sterk. Zo'n incheckpaal heeft niet eens verbinding met een centraal systeem, laat staan dat het live je banksaldo kan checken.
pi_86854350
quote:
Op zondag 26 september 2010 11:18 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Lijkt me toch niet zo heel onredelijk? Er is 10 euro saldo toegevoegd aan zijn kaart, en die moet betaald worden. Drie weken is een redelijke termijn om dat zelf te doen voordat dat op andere manieren geïncasseerd moet worden.

Dat hij daardoor meteen niet kon inchecken lijkt me echt heel sterk. Zo'n incheckpaal heeft niet eens verbinding met een centraal systeem, laat staan dat het live je banksaldo kan checken.
misschien kan je lezen, de incasso lukt niet omdat hij te weinig saldo heeft en hij kon daarom niet reizen met het OV. Met te weinig saldo kan je niet inchecken en het automatisch opwaarderen werkt juist zo dat als je incheckt met te weinig saldo dat je kaart opgewaardeert wordt., Dat lukte dus niet

De 10 euro is dus niet op zijn kaart bij geschreven

Waar ontstaat de vordering dan ?

En dan kan je nog een normale brief sturen en niet gelijk met een incassobureau dreigen
pi_86854392
quote:
Op zondag 26 september 2010 11:16 schreef Lastpost het volgende:
Pff echt de RET weer hoor dit, heb zelf ook alles behalve goede verhalen over die vervoerder. :')
Wat ik ook prachtig vind van de metro's in Rotterdam, menig station heeft maar 1 oplaadpunt, is daar iets mis mee, dan heb je gewoon pech aangezien de servicepunten bij die stations vaak ook onbemand zijn.
Heb al vaker gezien dat mensen dan maar gewoon die poortjes open maken en toch de metro instappen, zou me niets verbazen dat je dan alsnog een boete krijgt.
het trieste is dat echte zwartrijders gewoon mogen blijven zitten. Ik heb het zelf al meerdere keren meegemaakt dat die mochten blijven zitten omdat ze geen geld hadden....

Waren wel gekleurde medelanders ....
pi_86858168
quote:
Op zondag 26 september 2010 11:21 schreef macca728 het volgende:

[..]

misschien kan je lezen, de incasso lukt niet omdat hij te weinig saldo heeft en hij kon daarom niet reizen met het OV. Met te weinig saldo kan je niet inchecken en het automatisch opwaarderen werkt juist zo dat als je incheckt met te weinig saldo dat je kaart opgewaardeert wordt., Dat lukte dus niet

De 10 euro is dus niet op zijn kaart bij geschreven

Waar ontstaat de vordering dan ?

En dan kan je nog een normale brief sturen en niet gelijk met een incassobureau dreigen
Ik geloof er niets van dat die 10 euro niet is bijgeschreven. Op het moment dat je op een pas met automatisch opwaarderen te weinig saldo op je pas hebt, wordt er ter plekke door de incheckpaal 10 euro toegoed op je pas bijgeschreven. Pas een dag of zelfs dagen later wordt er een incasso van 10 euro uitgevoerd op je betaalrekening. Als die incasso mislukt komt dus de procedure in gang om die 10 euro betaald te krijgen. En ja, dan krijg je een brief met het vriendelijke verzoek die 10 euro alsnog te betalen, en wordt je medegedeeld wat de volgende stap is als je nog steeds niet betaalt. Als jij dat dreigen noemt... tsja.

Wat hoogstens nog zou kunnen, maar dit schud ik nu uit mijn mouw en ik heb geen idee of het waar is, is dat je pas geblokkeerd wordt nadat de incasso mislukt is. Dit kan echter enkel zijn nadat de incasso mislukt is (plus minimaal een dag), en is dus dagen nadat je die 10 euro tegoed al op je pas hebt gekregen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gebraden_Wombat op 26-09-2010 13:45:19 ]
pi_86858862
quote:
Op zondag 26 september 2010 13:39 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Ik geloof er niets van dat die 10 euro niet is bijgeschreven. Op het moment dat je op een pas met automatisch opwaarderen te weinig saldo op je pas hebt, wordt er ter plekke door de incheckpaal 10 euro toegoed op je pas bijgeschreven. Pas een dag of zelfs dagen later wordt er een incasso van 10 euro uitgevoerd op je betaalrekening. Als die incasso mislukt komt dus de procedure in gang om die 10 euro betaald te krijgen. En ja, dan krijg je een brief met het vriendelijke verzoek die 10 euro alsnog te betalen, en wordt je medegedeeld wat de volgende stap is als je nog steeds niet betaalt. Als jij dat dreigen noemt... tsja.

Wat hoogstens nog zou kunnen, maar dit schud ik nu uit mijn mouw en ik heb geen idee of het waar is, is dat je pas geblokkeerd wordt nadat de incasso mislukt is. Dit kan echter enkel zijn nadat de incasso mislukt is (plus minimaal een dag), en is dus dagen nadat je die 10 euro tegoed al op je pas hebt gekregen.
nou kom maar kijken, er is niets bijgeschreven

Hte gaat weleens fout blijkbaar
  maandag 27 september 2010 @ 08:06:06 #177
188877 Stupendous76
pi_86889328
quote:
'Weinig belangstelling ov-chipkaart'
Uitgegeven: 27 september 2010 07:46 /// Laatst gewijzigd: 27 september 2010 07:54
AMSTERDAM - De belangstelling voor de ov-chipkaart onder treinreizigers is minimaal. Nog geen vijf procent van de reizigers gebruikt de digitale kaart. Dat schrijft De Telegraaf maandag.

Volgens de krant worden wekelijks driehonderdduizend ritten met de chipkaart bij de NS geregistreerd, terwijl er dagelijks 1,1 miljoen treinritten worden gemaakt.

De geringe belangstelling voor de ov-chipkaart in het treinverkeer heeft volgens de krant gevolgen voor het succes van de kaart.

Als de kaart mislukt bij het treinverkeer dan zou de kaart bij bus, tram en metro geen functie meer hebben. De ov-chipkaart moet het enige betaalmiddel worden in het openbaar vervoer.
Repent, Pray, Forgive
  maandag 27 september 2010 @ 08:16:11 #178
39333 Zelva
pi_86889409
:'(

Al die Romero's en Julies die elkaar nooit meer zien. ;(
pi_86889633
quote:
Op maandag 27 september 2010 08:06 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

die 700.000 uit de reclame zijn dus eigenlijk gelogen ?
pi_86889798
quote:
Op maandag 27 september 2010 08:36 schreef macca728 het volgende:

[..]

die 700.000 uit de reclame zijn dus eigenlijk gelogen ?
Dat hoeft natuurlijk niet. Er zullen wel 700.000 mensen die kaart geactiveerd hebben. Ik ben zo'n persoon, maar reis dan niet eens wekelijks met de trein.

Het merendeel van de mensen die de NS doord de weeks dagelijks vervoert zijn toch de mensen met abbonementen, en ja deze hoeven nog niet in en uit te checken, of kunnen soms het abbonement nog niet eens op de pas krijgen.
pi_86890211
nou als mijn klanten de kaart niet zouden gebruiken, zou ik hem niet invoeren
pi_86894710
OV-Chipkaart is kl*te en ik vervloek de invoering van dat idee, de idioot die dat bedacht heeft mag van mij diep in de stront zakken }) Omdat ik het erg vind dat er zoveel mensen worden bestolen door dat ding.

Ik heb al zo vaak klachten meegemaakt en gezien bij anderen dat ik er moe van wordt om steeds maar weer die formulieren op te sturen.

Voorbeeld no.1000:

- Ga ik een keer met wat vrienden shoppen, kun je wel inchecken maar niet uitchecken op het station dat je verlaat, doordat alle poortjes open staan aangegeven met een rode kruis én in het scherm te zien "verlaat het station direct". Vervolgens als je lekker doorloopt omdat je niet anders kan ontdek je later dat er zomaar 4 euro is afgeschreven })

Voorbeeld no.1001:

- Help ik mijn oude moeder met het opwaarderen van haar chipkaart voor een klein ritje van 5 euro betalende met losgeld, vreet het kaartjesautomaat 5 losse euro's op geeft géén kaartje en zegt "nog 1 euro betalen" Ik dacht al hey :? :( ik heb toch genoeg ingevoerd, maar anyway weer een euro erin want een mens kan zich vergissen, en wat denk je? zegt dat kutding " nog 2 euro betalen", !!! Ik woest, mijn ma mij kalmeren en omdat we het pinnen ook niet vertrouwden toch op verzoek van ma weer 2 euro erin gedaan. Vervolgens was ik des duivels geworden omdat dat !@#$%^&*()%^&*!!!!! apparaat ineens om 4,50 vroeg!!! Dus in totaal 8 FOCKING EURO'S KWIJT geen enkel kaartje gekregen, toen heb ik een flinke trap gegeven aan een poortje en mijn ma gewoon mee naar boven genomen!!

[ Bericht 0% gewijzigd door Ninousha op 27-09-2010 12:04:22 ]
Keep on dreaming for, because if dreams die, life is a broken winged bird that cannot fly
pi_86898508
Echt ik snap er niets meer van.... grrrrrr

Vrijdag 30 euro opgeladen, saldo was 50,32.

Toen retourtje Utrecht CS - Den Haag CS. Heen 5,65euro, terug 5,65 euro. maar toen ik terugkwam in Utrecht stond er dus op het schermpje: ritprijs 5,65, saldo 36, nog wat.... ??????
En dat had 39, 02 moeten zijn. WTH.... hier een paar euro, daar een paar euro, die NS wordt rijk zo.
pi_86898707
quote:
Op maandag 27 september 2010 13:54 schreef emss het volgende:
Echt ik snap er niets meer van.... grrrrrr

Kun je je transacties al terug kijken op de ov-chipkaart site, dan zou je misschien kunnnen zien waar het mis gaat.
pi_86898899
Ja, daar staan de transacties goed. Twee keer 5,65 afgeschreven (staat ook zo op Mijn NS). Maar mijn saldo was toch echt 50,32 voor de treinreis (opgeladen bij NS automaat, saldo stond op scherm), en 36 euro na de treinreis...
pi_86900901
Zelfde praktijken als Connexxion hier deed in Rotterdam destijds

http://www.nu.nl/binnenla(...)vingers-ov-chip.html

LEEUWARDEN - De provincie Friesland heeft vervoersbedrijf Qbuzz op de vingers getikt over de OV-chipkaart, zo maakte de provincie maandag bekend.
Volgens de provincie hebben de afgelopen maanden meerdere reizigers geklaagd dat zij een los kaartje moesten kopen omdat de chipkaartapparatuur in de Friese bussen niet werkte.

''De afspraak is simpel: als de apparatuur het niet doet, reizen klanten met een OV-chipkaart gewoon gratis mee'', aldus gedeputeerde Piet Adema.

Qbuzz ontkent in een reactie de lezing van de provincie. ''We hebben twee meldingen gezien. Die hebben we nagetrokken, maar die bleken niet waar te zijn.'' Volgens Qbuzz kunnen reizigers met OV-chipkaart wel gratis mee als de apparatuur niet werkt.
  maandag 27 september 2010 @ 15:01:23 #187
39333 Zelva
  maandag 27 september 2010 @ 16:07:46 #188
39333 Zelva
pi_86904086
Onderzoek van GFK:

quote:
Waarom staat u negatief tegenover het reizen met de OV-chipkaart?
Er zijn meerdere antwoorden mogelijk
Het is duur
Ik vergeet uit te checken
Ik vind het veel gedoe een kaart aan te schaffen
Ik vind het veel gedoe om reizen op saldo bij NS aan te vragen en te activeren
Ik vind het veel gedoe steeds saldo op mijn kaart te moeten zetten
Ik vond het oude systeem goed, daar had niks aan hoeven te veranderen
Anders, namelijk
Weet niet
Te moeilijk hoor :')
  maandag 27 september 2010 @ 16:42:53 #189
39333 Zelva
pi_86905683
Potverdikkeme, heb ik een heel verhaal getypt heb waarom dat onding moet verdwijnen bij Anders, namelijk, zit er een maximum aan en worden de letters vooraan verwijderd terwijl je achteraan nog zit te typen. :{
pi_86905967
quote:
Op maandag 27 september 2010 16:42 schreef Zelva het volgende:
Potverdikkeme, heb ik een heel verhaal getypt heb waarom dat onding moet verdwijnen bij Anders, namelijk, zit er een maximum aan en worden de letters vooraan verwijderd terwijl je achteraan nog zit te typen. :{
Daarom lange lappen tekst ook altijd in word of notepad typen :P

Ik heb zoiets wel eens gehad toen fok nog niet zo stabiel was en je daardoor een lap tekst kwijt raakte. Maar van fouten leert men zeggen ze. Alhoewel dat niet altijd op lijkt te gaan voor de OV organisatie.
  maandag 27 september 2010 @ 20:13:43 #191
188877 Stupendous76
pi_86914943
quote:
Ik ben niet vermogend, anders kocht ik direct reclamezendtijd en ging dit filmpje prime-time op alle zenders _O_
Repent, Pray, Forgive
pi_86915457
De ov-chipkaart is echt lachwekkend, of in ieder geval de organisatie die erachter zit. Ik wacht al twee weken op een vervangende ov-chipkaart dus besloot ik vandaag maar eens te bellen naar die organisatie om te vragen of dat ding al onderweg was. Zei die miep aan de telefoon dat mijn ov-chipkaart is beëindigd omdat ik dus een verkeerd formulier zou hebben gestuurd. Zojuist heb ik de formulieren vergeleken op hun site en ik weet 1000% zeker dat ik een formulier voor een vervangende kaart heb verstuurd. Die vragen die voorkomen op het formulier om die kaart stop te zetten heb ik nooit gehad!

Om een verhaal kort te maken: nu mag ik weer een nieuwe ov-chipkaart aanvragen, gewoon 7,50 euro betalen voor dat ding, en in de tussentijd (als het goed is 2-3 weken) kan ik nog niet reizen met mijn abonnement.

Edit: zojuist nog een belletje naar die organisatie gepleegd en daar kreeg ik te horen dat die nieuwe kaart toch gewoon onderweg is. Geen flauw idee waar de dame die ik vanmiddag sprak het vandaan haalde om mij te melden dat ik een fout formulier had verstuurd.

[ Bericht 7% gewijzigd door kip_zonder-kop op 27-09-2010 20:36:44 ]
Tok.
pi_86917032
Wat is onze staat toch een misèrabele instantie :') Allerlei verlepte systemen opzetten die niet deugen waarbij iedereen constant genaait wordt, zonder dat je er tegenin kunt gaan (wil je nog een boete?? B-) )

Mankatans trof laatst zo'n conducteur:
Ik ken het woord 'redelijkheid' niet, hou graag vast aan bureaucratie en schroom niet om met een vette grijns op mijn ***-bek zoveel mogelijk geluk uit reizigers weg te zuigen.

|:(

[ Bericht 15% gewijzigd door Mankatans op 27-09-2010 21:03:01 ]
  dinsdag 28 september 2010 @ 00:14:31 #194
188877 Stupendous76
pi_86927493
Van de FP:
quote:
Geen toezicht haltebepaling OV-chipkaart
Er bestaat geen enkel toezicht op de juistheid van het afrekenen op tram en bus met de OV-chipkaart. Het belangrijkste onderdeel daarvan, de plaatsbepaling van het voertuig, zodat de juiste halte wordt in- of uitgecheckt 'vindt plaats buiten het OV-chipkaartsysteem en valt derhalve buiten de scope van de certificering door Trans Link Systems'.

Dat schrijft de overkoepelende chipkaartorganisatie aan reizigersorganisatie de Maatschappij Voor Beter OV. "Het certificeren zegt niets over de inhoudelijke juistheid van de halte-informatie." Het IJkwezen heeft al eerder aan de reizigersorganisatie laten weten dat het de apparatuur niet kan ijken.

De belangenorganisatie vindt het onaanvaardbaar dat juist het belangrijkste onderdeel van de OV-chipkaart, namelijk het bepalen van de juiste halte voor het in rekening brengen van de kilometerprijs, door niemand wordt gecertificeerd. Niet door De Nederlandsche Bank, niet door het IJkwezen en zelfs niet door TLS. "Niet te geloven dat dit anno 2010 wordt geaccepteerd," aldus Voor Beter OV, "Hier is sprake van de OV-chipkaartkafka."

"Er zit maar één ding op: afschaffen van de OV-chipkaart en onmiddellijke herinvoering van de strippenkaart in de regio’s waar deze al was afgeschaft. Strippenkaarten zijn eenvoudig te drukken en de stempels van de chauffeurs en conducteurs liggen ongetwijfeld nog in de keukenla. De chipkaart is gedegradeerd tot een onbetrouwbaar betaalmiddel met een onherstelbaar beschadigd imago. Van het beloofde eerlijker afrekenen komt niets terecht en van een naadloze overstap met de chipkaart van de stadstram en -bus op de trein is toch al geen sprake, dus er is niets verloren."
Overigens kan je er wel wat aan doen: elke bushalte geef je een chip (rfid, en stroom haal je van de zon) met een eigen nummer, zodat de bus weet bij welke halte die is.

Maar ook deze organisatie heeft gelijk: het is een ongelovelijk bagger-systeem.
Repent, Pray, Forgive
  dinsdag 28 september 2010 @ 00:25:15 #195
39333 Zelva
pi_86927802
Het kan nog veel handiger, waarom zorgen ze er niet gewoon voor dat er bij elke halte een paaltje staat?

Meteen een rits problemen opgelost.
pi_86928445
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 00:14 schreef Stupendous76 het volgende:
Van de FP:
[..]

Overigens kan je er wel wat aan doen: elke bushalte geef je een chip (rfid, en stroom haal je van de zon) met een eigen nummer, zodat de bus weet bij welke halte die is.

Maar ook deze organisatie heeft gelijk: het is een ongelovelijk bagger-systeem.
Denk toch eens na man. Rfid werkt alleen op korte afstand, daar heb je weinig aan als er een bus langs komt scheuren.
  dinsdag 28 september 2010 @ 00:57:03 #197
188877 Stupendous76
pi_86928636
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 00:48 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Denk toch eens na man. Rfid werkt alleen op korte afstand, daar heb je weinig aan als er een bus langs komt scheuren.
Onlangs is RFID in een test uitgelezen op meer dan 50meter, en dat ging om een standaard-korte-afstand-chip.
Overigens is dat bijzaak, er zijn (zet) andere manieren om de bussen hun plaatsen te laten bepalen, rfid is er eentje van. Maar dat ze niet heel erg slim zijn bij de chipkaart wisten we al.
Repent, Pray, Forgive
pi_86928908
quote:
'Veel geld gaat verloren door ov-chipkaart'
http://www.nu.nl/binnenland/2340738/veel-geld-gaat-verloren-ov-chipkaart.html

Uitgegeven: 24 september 2010 07:27
Laatst gewijzigd: 24 september 2010 07:26

AMSTERDAM - Reizigers met de ov-chipkaart verliezen veel geld doordat zij vergeten na hun reis uit te checken of het uitchecken mislukt. Elke maand gaat het in totaal om een half miljoen euro
Dat meldt het Financieele Dagblad. Dagelijks gaat het uitchecken mis bij ruim zevenduizend reizigers, die daardoor hun borg verliezen.

Slechts 11 procent van de reizigers bij de NS vraagt het geld terug. Bij het Rotterdamse vervoersbedrijf RET is dat 35 procent
Bedankt, hier zocht ik al naar, ik vind het eigenlijk opmerkelijk dat ik nog redelijk geschokt was van de "half miljoen per maand"
pi_86929457
Ik ben dit weekend maar eens begonnen met reizen op saldo op mijn ov-chipkaart (die ik toch had vanwege het voordeelurenabonnement) Kijk ik net even bij het reis- en transactieoverzicht, zie ik dit staan:

quote:
25-09-2010
Check-in Locatie afgeschermd
Check-out 15:45 Locatie afgeschermd Connexxion (af) ¤ 0,00 (bij) ¤ 2,21
Hoe kan dit nou weer? Er is geld bijgeschreven na een busritje wat eigenlijk ¤1,79 had moeten kosten. Niet dat ik het erg vind, ik vroeg me af hoe dit zou kunnen komen, zou dit een foutje zijn? Overigens was de reis daarvoor met de NS en toen is het juiste bedrag afgeschreven. (dat was de eerste rit met deze kaart)
pi_86929495
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 01:49 schreef Miendientje het volgende:
Ik ben dit weekend maar eens begonnen met reizen op saldo op mijn ov-chipkaart (die ik toch had vanwege het voordeelurenabonnement) Kijk ik net even bij het reis- en transactieoverzicht, zie ik dit staan:
[..]

Hoe kan dit nou weer? Er is geld bijgeschreven na een busritje wat eigenlijk ¤1,79 had moeten kosten. Niet dat ik het erg vind, ik vroeg me af hoe dit zou kunnen komen, zou dit een foutje zijn? Overigens was de reis daarvoor met de NS en toen is het juiste bedrag afgeschreven. (dat was de eerste rit met deze kaart)
Kan je het alsjeblieft laten weten als ze het terug claimen? :D
Als ze dat willen, Vraag ze een brief op te sturen met de tijd, busnummer, halte en alle mogelijke onzin die je kan bedenken,
Wacht 3 weken met overmaken, en maak dan 1 cent te weinig over, en een dag later die 1e cent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')