abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 september 2010 @ 17:51:07 #101
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_86468033
quote:
Transactiebon OV-chipkaart
Stel, je koopt een brood bij de plaatselijke bakker. Je wilt een bon en de bakker zegt dat je die bij de concurrent een uur lopen verderop moet halen.
U vindt dit een vreemd verhaal? Maar zo gaat het wel met de OV-chipkaart in Berkel en Rodenrijs. Daar rijdt een bus van Qbuzz. Als je daar een busreis koopt en je wilt een transactiebon hebben om je financiële- en reistransacties te controleren en te declareren, moet je naar een automaat van de RET, want Qbuzz maakt gebruik van de transactiebonnenvoorziening van de RET. De dichtstbijzijnde automaat van de RET is een uur lopen van het centrum van Berkel en Rodenrijs. Daar kan je dan een transactiebon maken, waar je alleen iets aan hebt om je reistransacties te controleren en te declareren, want er staan onvoldoende gegevens op voor de controle van je financiële transacties, zoals het saldo bij de eerste geregistreerde reistransactie. Als je dit saldo aan het begin van de transactiebon zou hebben, kan je daar je opgeladen saldo's bij optellen en je reiskosten van aftrekken en vergelijken met het "Huidig saldo", dat wel op de transactiebon staat.
Qbuzz verwijst je naar OV-chipkaart.nl op internet, maar dat is al even onvolledig en niet voor iedereen toegankelijk.
Verdere klachten over de transactiebon, zijn: 1. Het nummer van de OV-chipkaart op de transactiebon komt niet overeen met het nummer op de OV-chipkaart.
2. Op de transactiebon ontbreekt het nummer van de bus- of tram-lijn.
3. Bij vervoersmaatschappijen, die gebruikmaken van de transactiebonnenautomaat van een andere vervoersmaatschappij, ontbreekt de naam van de vervoerende maatschappij en de naam van de haltes. Dat is vooral lastig, als je met meerdere vervoersmaatschappijen gereisd hebt, en je wilt restitutie voor gemaakte fouten aanvragen. Dan wil men als eerste de namen van de incheck- en uitcheckhaltes weten.
4. Het aantal afgedrukte reistransacties zou minimaal vijftien moeten zijn, in plaats van tien. Op één dag heb ik al twaalf reistransacties. Als ik aan het eind van de dag een transactiebon zou kunnen maken, vallen er al twee reistransacties af. Die kan ik dus niet meer controleren en declareren.

De politieke partijen, die voorgeven hun best te doen voor het openbaar
vervoer, vinden dit onderwerp niet zo interessant. Misschien zou de gemeente zelf, die de concessie geeft aan de vervoersmaatschappij, die in onze gemeente het openbaar vervoer mag verzorgen, hogere eisen moeten stellen aan de klantvriendelijkheid van de voorzieningen van dat openbaar vervoer.

C. E. Molin
Berkel en Rodenrijs
pi_86469642
quote:
Op woensdag 15 september 2010 17:51 schreef Zelva het volgende:

[..]

Vanmiddag kwam een vrouw ook klagen bij de Qbuzz, er was 1,76 afgeschreven terwijl ze een abonnement had. Ja mevrouwtje, dan moet u daar zijn, bij de RET. Daar kom ik net vandaan, die zeiden dat ik bij Qbuzz moet zijn.....

Je kan hetzelfde brood ook als voorbeeld gebruiken, dat je een brood koopt bij de supermarkt of bakker en pas NA het afrekenen de prijs mag weten. Niemand zal daar akkoord meegaan, maar bij de OV chipkaart is het heel normaal
  woensdag 15 september 2010 @ 19:22:57 #103
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_86471010
Ja, het is natuurlijk belachelijk dat je verplicht wordt om een machtiging af te geven dat ze van alles mogen afschrijven wat ze willen, zonder dat je daar invloed op hebt. En als er dan wat fout gaat... nee, mag ik dat even herformuleren? En als dan het onvermijdelijke moment komt dat er wat fout gaat, moet je stad en land aflopen om je gelijk te halen.
  woensdag 15 september 2010 @ 23:02:37 #104
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_86481266
quote:
Op woensdag 15 september 2010 17:51 schreef Zelva het volgende:

[..]

Het klinkt als iets dat in Nederland steeds meer standaard wordt: een goed idee, compleet vern**kt door mensen die voor toch-niet-onredelijke-salarissen gaan bedenken hoe het wel niet zou moeten functioneren, compleet voorbijgaand aan simpelheid/eenvoud/gebruik.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_86481632
quote:
Op woensdag 15 september 2010 19:22 schreef Zelva het volgende:
Ja, het is natuurlijk belachelijk dat je verplicht wordt om een machtiging af te geven dat ze van alles mogen afschrijven wat ze willen, zonder dat je daar invloed op hebt. En als er dan wat fout gaat... nee, mag ik dat even herformuleren? En als dan het onvermijdelijke moment komt dat er wat fout gaat, moet je stad en land aflopen om je gelijk te halen.
een automatisch incasso kan je zo storneren, dus invloed heb je er zeker op...
  woensdag 15 september 2010 @ 23:18:07 #106
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_86481911
quote:
Op woensdag 15 september 2010 23:11 schreef mschol het volgende:

[..]

een automatisch incasso kan je zo storneren, dus invloed heb je er zeker op...
Storneren is makkelijk, maar het wordt lastig als je niet goed duidelijk kan maken waarom je gestorneerd hebt. Dat is waar de schoen wringt.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_86482014
quote:
Op woensdag 15 september 2010 23:18 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Storneren is makkelijk, maar het wordt lastig als je niet goed duidelijk kan maken waarom je gestorneerd hebt. Dat is waar de schoen wringt.
m.a.w. je moet gewoon weten waarom je storneert? :P
lijkt me zowiezo handig.
pi_86482057
quote:
Op woensdag 15 september 2010 23:20 schreef mschol het volgende:

[..]

m.a.w. je moet gewoon weten waarom je storneert? :P
lijkt me zowiezo handig.
stormeren mag altijd

alleen waarom zou je en machtiging tot automatisch opwaarderen afgeven als je al weet dat het hoe dan ook fout gaat
  vrijdag 17 september 2010 @ 09:32:35 #109
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_86526890
Ondertussen wacht ik nog steeds op mijn OV chipkaart :(
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
pi_86527110
quote:
Op woensdag 15 september 2010 23:21 schreef macca728 het volgende:

[..]

stormeren mag altijd

alleen waarom zou je en machtiging tot automatisch opwaarderen afgeven als je al weet dat het hoe dan ook fout gaat
daarom laad ik zelf handmatig wel op (anonieme chipkaart)
pi_86527903
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 09:43 schreef mschol het volgende:

[..]

daarom laad ik zelf handmatig wel op (anonieme chipkaart)
ja ik ook, kleine moeite af en toe 50 euro opladen

waarbij het ook zo is dat bij automatisch opwaarderen je je chipkaart nooit leeg kan reizen, wat je weer geld gaat kosten als de kaart verlopen is
pi_86528357
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 10:15 schreef macca728 het volgende:

[..]

ja ik ook, kleine moeite af en toe 50 euro opladen
kleine moeite? dat helaas niet.. oplaadpunten zijn heeel dun gezaait hier in den haag voor zo'n "groot" project
pi_86528966
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 10:35 schreef mschol het volgende:

[..]

kleine moeite? dat helaas niet.. oplaadpunten zijn heeel dun gezaait hier in den haag voor zo'n "groot" project
Dat valt toch wel mee als ik deze lijst van htm zo zie:

http://www.htm.net/Pages/DEF/1/370.html

Dat zijn toch ook de plaatsen waar je vroeger ongeveer alleen maar je normale strippenkaarten kon kopen.
pi_86529807
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 10:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat valt toch wel mee als ik deze lijst van htm zo zie:

http://www.htm.net/Pages/DEF/1/370.html

Dat zijn toch ook de plaatsen waar je vroeger ongeveer alleen maar je normale strippenkaarten kon kopen.
helaas zijn er genoeg kleinere winkels (ook bruna overigens hierzo) die wel strippenkaarten verkochten en nu dus geen oplaadpunt hebben..

dus ze zijn (vanaf mijn huis gezien) erg dun gezaait t.o.v. de strippenkaart
zowiezo vind ik het achterlijk dat ik in den haag nog niet met abbonement zou kunnen rijden op ov chipkaart (waarschijnlijk kan het wel, maar kan je niet in of uit checken..)
pi_86530160
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 11:22 schreef mschol het volgende:

helaas zijn er genoeg kleinere winkels (ook bruna overigens hierzo) die wel strippenkaarten verkochten en nu dus geen oplaadpunt hebben..
Ik heb het geluk dat ik bijna altijd met de trein reis en daar altijd wel zo'n apparaat tegen kom. :P

quote:
zowiezo vind ik het achterlijk dat ik in den haag nog niet met abbonement zou kunnen rijden op ov chipkaart (waarschijnlijk kan het wel, maar kan je niet in of uit checken..)
Ze zijn er nog steeds niet uit hoe ze een soort sterren abbonment kunnen invoeren op die kaart, omdat deze abbonementen relatief gezien vaak erg voordelig waren en ze de kaart kostenneutraal zouden moeten invoeren. :') Goed he dat ze het nog weten ze zijn pas bijna 10 jaar bezig. _O-
pi_86530290
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 11:31 schreef Basp1 het volgende:
Ze zijn er nog steeds niet uit hoe ze een soort sterren abbonment kunnen invoeren op die kaart, omdat deze abbonementen relatief gezien vaak erg voordelig waren en ze de kaart kostenneutraal zouden moeten invoeren. :') Goed he dat ze het nog weten ze zijn pas bijna 10 jaar bezig. _O-
kostenneutraal as in: niet duurder?

dat is ze iig niet gelukt, mijn reguliere tram (zo goed als dagelijks, heen en weer) rit is 5 a 10 cent duurder geworden t.o.v. een grote strippenkaart.
(vandaar dat ik strategisch in- en uitcheck :7, dan heb ik 10-20 cent per rit voordeel)
pi_86530511
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 11:35 schreef mschol het volgende:

kostenneutraal as in: niet duurder?

Gemiddeld genomen niet duurder. :') Aaangezien de reizigersaantallen gezakt zijn zijn de kosten per persoon omhoog gegaan dat is de vervoerderslogica van een kostenneutrale invoering.

En ja ik heb bij mijn busritjes die ik wel eens doe een stijging van rond de 30% te pakken tov een normale strippenkaart, dan was (is?) er in brabant ook nog een goedkopere strippenkaart waardoor de stijging nog hoger zou zijn.
pi_86530567
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 11:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb het geluk dat ik bijna altijd met de trein reis en daar altijd wel zo'n apparaat tegen kom. :P
[..]

Sterrenabonnement invoeren op de OV chipkaart is makkelijk zat, het probleem is dat er verschillende vervoerders zijn en die allemaal hun eigen ding hebben

Ik heb ook een 3 sterrenabonnement op de chipkaart, alleen Arriva bussen richting Dordrecht accepteerden die lange tijd niet. Echt belachelijk natuurlijk. hetzelfde gold omgekeerd ook trouwens, Qbuzz (die al lang over is op de OVchipkaart) accepteerde geen geldige papieen abonnementen van Dordecht naar Rotterdam
pi_86530735
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 11:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Gemiddeld genomen niet duurder. :') Aaangezien de reizigersaantallen gezakt zijn zijn de kosten per persoon omhoog gegaan dat is de vervoerderslogica van een kostenneutrale invoering.

En ja ik heb bij mijn busritjes die ik wel eens doe een stijging van rond de 30% te pakken tov een normale strippenkaart, dan was (is?) er in brabant ook nog een goedkopere strippenkaart waardoor de stijging nog hoger zou zijn.
Hier ook in Rotterdam, nu wil men de losse kaartjes goedkoper maken en de buskaartjes ook geldig laten zijn in de metro, omdat de kosten voor bv toeristen veel hoger liggen dan in andere wereldsteden
  vrijdag 17 september 2010 @ 13:35:22 #120
97745 Thorical
finding a way
pi_86534700
Ik kan potverdikkeme nog steeds niet zien wat en voor hoeveel ik gereisd heb.
Terwijl ik me wel aangemeld heb en toestemming heb gegeven om mijn kaart in te zien.
pi_86536203
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 13:35 schreef Thorical het volgende:
Ik kan potverdikkeme nog steeds niet zien wat en voor hoeveel ik gereisd heb.
Terwijl ik me wel aangemeld heb en toestemming heb gegeven om mijn kaart in te zien.
duurt meestal 5 tot 10 werkdagen

behalve bij NS en NS reizen, die zie je meteen
  vrijdag 17 september 2010 @ 20:08:51 #122
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_86548727
Gelukkig is de OV-chipkaart wel goed tegen zwartrijders:
quote:
Haagse tram 9 populair onder zwartrijders
Uitgegeven: 17 september 2010 17:06 /// Laatst gewijzigd: 17 september 2010 17:05
DEN HAAG - De politie heeft donderdagavond in Den Haag op één tramlijn aan 113 reizigers een proces-verbaal uitgedeeld wegens zwartrijden.

Dit gebeurde op de tramlijn 9 tussen Hollands Spoor en de Melis Stokelaan. Dat meldde vrijdag de politie, die samenwerkte met vervoerder HTM.

Agenten hielden ook nog eens twee reizigers aan die messen op zak hadden. Verder schreven ze 22 keer een proces-verbaal uit, omdat reizigers zich niet konden legitimeren. Eén persoon kreeg een boete voor het opgeven van een valse naam.

De politie voert vaker van dit soort controleacties om onder meer overlast en agressie in het Haagse openbaar vervoer tegen te gaan.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_86558242
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 20:08 schreef Stupendous76 het volgende:
Gelukkig is de OV-chipkaart wel goed tegen zwartrijders:
[..]

Ja het is daar in die tram zo druk dat je vaak niet eens fatsoenlijk kan in en uitchecken. Verbaast me niets dat er zoveel zwartrijden daar, dan moeten ze wekelijks controles houden.

Tram gaat van stations naar Scheveningen
pi_86558536
tramlijn 9 is dan ook wel een tram die veel "zwart"rijdend publiek aan trekt ( o|O lol @ bruggetje)
pi_86561098
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 23:54 schreef mschol het volgende:
tramlijn 9 is dan ook wel een tram die veel "zwart"rijdend publiek aan trekt ( o|O lol @ bruggetje)
hmm dan kan ik nog wel een paar tramlijnen daar haha
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')