quote:Transactiebon OV-chipkaart
Stel, je koopt een brood bij de plaatselijke bakker. Je wilt een bon en de bakker zegt dat je die bij de concurrent een uur lopen verderop moet halen.
U vindt dit een vreemd verhaal? Maar zo gaat het wel met de OV-chipkaart in Berkel en Rodenrijs. Daar rijdt een bus van Qbuzz. Als je daar een busreis koopt en je wilt een transactiebon hebben om je financiële- en reistransacties te controleren en te declareren, moet je naar een automaat van de RET, want Qbuzz maakt gebruik van de transactiebonnenvoorziening van de RET. De dichtstbijzijnde automaat van de RET is een uur lopen van het centrum van Berkel en Rodenrijs. Daar kan je dan een transactiebon maken, waar je alleen iets aan hebt om je reistransacties te controleren en te declareren, want er staan onvoldoende gegevens op voor de controle van je financiële transacties, zoals het saldo bij de eerste geregistreerde reistransactie. Als je dit saldo aan het begin van de transactiebon zou hebben, kan je daar je opgeladen saldo's bij optellen en je reiskosten van aftrekken en vergelijken met het "Huidig saldo", dat wel op de transactiebon staat.
Qbuzz verwijst je naar OV-chipkaart.nl op internet, maar dat is al even onvolledig en niet voor iedereen toegankelijk.
Verdere klachten over de transactiebon, zijn: 1. Het nummer van de OV-chipkaart op de transactiebon komt niet overeen met het nummer op de OV-chipkaart.
2. Op de transactiebon ontbreekt het nummer van de bus- of tram-lijn.
3. Bij vervoersmaatschappijen, die gebruikmaken van de transactiebonnenautomaat van een andere vervoersmaatschappij, ontbreekt de naam van de vervoerende maatschappij en de naam van de haltes. Dat is vooral lastig, als je met meerdere vervoersmaatschappijen gereisd hebt, en je wilt restitutie voor gemaakte fouten aanvragen. Dan wil men als eerste de namen van de incheck- en uitcheckhaltes weten.
4. Het aantal afgedrukte reistransacties zou minimaal vijftien moeten zijn, in plaats van tien. Op één dag heb ik al twaalf reistransacties. Als ik aan het eind van de dag een transactiebon zou kunnen maken, vallen er al twee reistransacties af. Die kan ik dus niet meer controleren en declareren.
De politieke partijen, die voorgeven hun best te doen voor het openbaar
vervoer, vinden dit onderwerp niet zo interessant. Misschien zou de gemeente zelf, die de concessie geeft aan de vervoersmaatschappij, die in onze gemeente het openbaar vervoer mag verzorgen, hogere eisen moeten stellen aan de klantvriendelijkheid van de voorzieningen van dat openbaar vervoer.
C. E. Molin
Berkel en Rodenrijs
Vanmiddag kwam een vrouw ook klagen bij de Qbuzz, er was 1,76 afgeschreven terwijl ze een abonnement had. Ja mevrouwtje, dan moet u daar zijn, bij de RET. Daar kom ik net vandaan, die zeiden dat ik bij Qbuzz moet zijn.....quote:
Het klinkt als iets dat in Nederland steeds meer standaard wordt: een goed idee, compleet vern**kt door mensen die voor toch-niet-onredelijke-salarissen gaan bedenken hoe het wel niet zou moeten functioneren, compleet voorbijgaand aan simpelheid/eenvoud/gebruik.quote:
een automatisch incasso kan je zo storneren, dus invloed heb je er zeker op...quote:Op woensdag 15 september 2010 19:22 schreef Zelva het volgende:
Ja, het is natuurlijk belachelijk dat je verplicht wordt om een machtiging af te geven dat ze van alles mogen afschrijven wat ze willen, zonder dat je daar invloed op hebt. En als er dan wat fout gaat... nee, mag ik dat even herformuleren? En als dan het onvermijdelijke moment komt dat er wat fout gaat, moet je stad en land aflopen om je gelijk te halen.
Storneren is makkelijk, maar het wordt lastig als je niet goed duidelijk kan maken waarom je gestorneerd hebt. Dat is waar de schoen wringt.quote:Op woensdag 15 september 2010 23:11 schreef mschol het volgende:
[..]
een automatisch incasso kan je zo storneren, dus invloed heb je er zeker op...
m.a.w. je moet gewoon weten waarom je storneert?quote:Op woensdag 15 september 2010 23:18 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Storneren is makkelijk, maar het wordt lastig als je niet goed duidelijk kan maken waarom je gestorneerd hebt. Dat is waar de schoen wringt.
stormeren mag altijdquote:Op woensdag 15 september 2010 23:20 schreef mschol het volgende:
[..]
m.a.w. je moet gewoon weten waarom je storneert?
lijkt me zowiezo handig.
daarom laad ik zelf handmatig wel op (anonieme chipkaart)quote:Op woensdag 15 september 2010 23:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
stormeren mag altijd
alleen waarom zou je en machtiging tot automatisch opwaarderen afgeven als je al weet dat het hoe dan ook fout gaat
ja ik ook, kleine moeite af en toe 50 euro opladenquote:Op vrijdag 17 september 2010 09:43 schreef mschol het volgende:
[..]
daarom laad ik zelf handmatig wel op (anonieme chipkaart)
kleine moeite? dat helaas niet.. oplaadpunten zijn heeel dun gezaait hier in den haag voor zo'n "groot" projectquote:Op vrijdag 17 september 2010 10:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja ik ook, kleine moeite af en toe 50 euro opladen
Dat valt toch wel mee als ik deze lijst van htm zo zie:quote:Op vrijdag 17 september 2010 10:35 schreef mschol het volgende:
[..]
kleine moeite? dat helaas niet.. oplaadpunten zijn heeel dun gezaait hier in den haag voor zo'n "groot" project
helaas zijn er genoeg kleinere winkels (ook bruna overigens hierzo) die wel strippenkaarten verkochten en nu dus geen oplaadpunt hebben..quote:Op vrijdag 17 september 2010 10:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat valt toch wel mee als ik deze lijst van htm zo zie:
http://www.htm.net/Pages/DEF/1/370.html
Dat zijn toch ook de plaatsen waar je vroeger ongeveer alleen maar je normale strippenkaarten kon kopen.
Ik heb het geluk dat ik bijna altijd met de trein reis en daar altijd wel zo'n apparaat tegen kom.quote:Op vrijdag 17 september 2010 11:22 schreef mschol het volgende:
helaas zijn er genoeg kleinere winkels (ook bruna overigens hierzo) die wel strippenkaarten verkochten en nu dus geen oplaadpunt hebben..
Ze zijn er nog steeds niet uit hoe ze een soort sterren abbonment kunnen invoeren op die kaart, omdat deze abbonementen relatief gezien vaak erg voordelig waren en ze de kaart kostenneutraal zouden moeten invoeren.quote:zowiezo vind ik het achterlijk dat ik in den haag nog niet met abbonement zou kunnen rijden op ov chipkaart (waarschijnlijk kan het wel, maar kan je niet in of uit checken..)
kostenneutraal as in: niet duurder?quote:Op vrijdag 17 september 2010 11:31 schreef Basp1 het volgende:
Ze zijn er nog steeds niet uit hoe ze een soort sterren abbonment kunnen invoeren op die kaart, omdat deze abbonementen relatief gezien vaak erg voordelig waren en ze de kaart kostenneutraal zouden moeten invoeren.Goed he dat ze het nog weten ze zijn pas bijna 10 jaar bezig.
Gemiddeld genomen niet duurder.quote:
Sterrenabonnement invoeren op de OV chipkaart is makkelijk zat, het probleem is dat er verschillende vervoerders zijn en die allemaal hun eigen ding hebbenquote:Op vrijdag 17 september 2010 11:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb het geluk dat ik bijna altijd met de trein reis en daar altijd wel zo'n apparaat tegen kom.![]()
[..]
Ze zijn er nog steeds niet uit hoe ze een soort sterren abbonment kunnen invoeren op die kaart, omdat deze abbonementen relatief gezien vaak erg voordelig waren en ze de kaart kostenneutraal zouden moeten invoeren.Goed he dat ze het nog weten ze zijn pas bijna 10 jaar bezig.
Hier ook in Rotterdam, nu wil men de losse kaartjes goedkoper maken en de buskaartjes ook geldig laten zijn in de metro, omdat de kosten voor bv toeristen veel hoger liggen dan in andere wereldstedenquote:Op vrijdag 17 september 2010 11:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Gemiddeld genomen niet duurder.Aaangezien de reizigersaantallen gezakt zijn zijn de kosten per persoon omhoog gegaan dat is de vervoerderslogica van een kostenneutrale invoering.
En ja ik heb bij mijn busritjes die ik wel eens doe een stijging van rond de 30% te pakken tov een normale strippenkaart, dan was (is?) er in brabant ook nog een goedkopere strippenkaart waardoor de stijging nog hoger zou zijn.
duurt meestal 5 tot 10 werkdagenquote:Op vrijdag 17 september 2010 13:35 schreef Thorical het volgende:
Ik kan potverdikkeme nog steeds niet zien wat en voor hoeveel ik gereisd heb.
Terwijl ik me wel aangemeld heb en toestemming heb gegeven om mijn kaart in te zien.
quote:Haagse tram 9 populair onder zwartrijders
Uitgegeven: 17 september 2010 17:06 /// Laatst gewijzigd: 17 september 2010 17:05
DEN HAAG - De politie heeft donderdagavond in Den Haag op één tramlijn aan 113 reizigers een proces-verbaal uitgedeeld wegens zwartrijden.
Dit gebeurde op de tramlijn 9 tussen Hollands Spoor en de Melis Stokelaan. Dat meldde vrijdag de politie, die samenwerkte met vervoerder HTM.
Agenten hielden ook nog eens twee reizigers aan die messen op zak hadden. Verder schreven ze 22 keer een proces-verbaal uit, omdat reizigers zich niet konden legitimeren. Eén persoon kreeg een boete voor het opgeven van een valse naam.
De politie voert vaker van dit soort controleacties om onder meer overlast en agressie in het Haagse openbaar vervoer tegen te gaan.
Ja het is daar in die tram zo druk dat je vaak niet eens fatsoenlijk kan in en uitchecken. Verbaast me niets dat er zoveel zwartrijden daar, dan moeten ze wekelijks controles houden.quote:Op vrijdag 17 september 2010 20:08 schreef Stupendous76 het volgende:
Gelukkig is de OV-chipkaart wel goed tegen zwartrijders:
[..]
hmm dan kan ik nog wel een paar tramlijnen daar hahaquote:Op vrijdag 17 september 2010 23:54 schreef mschol het volgende:
tramlijn 9 is dan ook wel een tram die veel "zwart"rijdend publiek aan trekt (lol @ bruggetje)
Wat heeft dit met de OV-chipkaart te maken? In Den Haag kan je nog gewoon met een strippenkaart reizen.quote:Op vrijdag 17 september 2010 20:08 schreef Stupendous76 het volgende:
Gelukkig is de OV-chipkaart wel goed tegen zwartrijders:
[..]
hij bedoelt ws dat als de OV chipkaart ingevoerd wordt, deze toestanden niet meer voorkomenquote:Op zaterdag 18 september 2010 11:31 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Wat heeft dit met de OV-chipkaart te maken? In Den Haag kan je nog gewoon met een strippenkaart reizen.
hoe krijg je dat voor elkaar?quote:Op zaterdag 18 september 2010 11:23 schreef Jellychaos het volgende:
Ik heb laatst niet uitgecheckt omdat dat goedkoper was dan wel uitchecken
wij ook niet hahaquote:Op zaterdag 18 september 2010 11:42 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nou dan kom je mooi van een koude kermis thuis, want voor de tram zie ik geen enkel verschil in zwartrijden met of zonder OV-chipkaart.
Maar dat was wel één van de redenen om dat ding in te voeren.quote:Op zaterdag 18 september 2010 11:42 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nou dan kom je mooi van een koude kermis thuis, want voor de tram zie ik geen enkel verschil in zwartrijden met of zonder OV-chipkaart.
Bij een tram zou men in de tram ook met een intern poortjes systeem kunnen werken waardoor het wel zou kunnen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:47 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Daar geloof ik niets van. Niet voor de tram en de bus in elk geval. Voor de trein en ondergrondse metro kan het natuurlijk wel.
Ja hoor bij de lancering van de OV chipkaart was dat HET argument, veiliger, makkelijker en snellerquote:Op zaterdag 18 september 2010 12:47 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Daar geloof ik niets van. Niet voor de tram en de bus in elk geval. Voor de trein en ondergrondse metro kan het natuurlijk wel.
hoezo voor de trein wel ?quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:47 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Daar geloof ik niets van. Niet voor de tram en de bus in elk geval. Voor de trein en ondergrondse metro kan het natuurlijk wel.
Dan mag je wel een heel goed systeem bedenkenquote:Op zaterdag 18 september 2010 12:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij een tram zou men in de tram ook met een intern poortjes systeem kunnen werken waardoor het wel zou kunnen.
gewoon elke tram een conducteur met een wapen, probleem solvedquote:Op zaterdag 18 september 2010 13:27 schreef lynda het volgende:
[..]
Dan mag je wel een heel goed systeem bedenken![]()
Ik had een maandabonnement die nog een week geldig was op het moment dat die ov-chipkaart kapot ging. Toen ben ik direct naar zo`n OV loket gegaan en die man wist me te melden dat ik dat abonnement "gewoon kwijt ben". Natuurlijk was ik het daar niet mee eens dus heb ik direct een klacht naar het GVB gestuurd met het verzoek om het geld terug te krijgen. Tot nu toe (dik twee weken geleden) heb ik nog geen reactie ontvangen. Binnenkort zal ik wel eens een belletje plegen om te vragen hoe het nou precies zit.quote:Op zaterdag 18 september 2010 03:51 schreef Zelva het volgende:
En dan? Je kunt dat abonnement echt niet even overzetten of zo.
lijkt me wel raar, dat abonnement zie je toch op OV chipkaart.nl, ziet de GVB ook en dat kunnen ze gewoon opnieuw aanmaken. Volgende keer gewoon voet bij stuk houden en de manager erbij halenquote:Op zaterdag 18 september 2010 18:34 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Ik had een maandabonnement die nog een week geldig was op het moment dat die ov-chipkaart kapot ging. Toen ben ik direct naar zo`n OV loket gegaan en die man wist me te melden dat ik dat abonnement "gewoon kwijt ben". Natuurlijk was ik het daar niet mee eens dus heb ik direct een klacht naar het GVB gestuurd met het verzoek om het geld terug te krijgen. Tot nu toe (dik twee weken geleden) heb ik nog geen reactie ontvangen. Binnenkort zal ik wel eens een belletje plegen om te vragen hoe het nou precies zit.
Als het dus inderdaad zo is dat ik geen vergoeding meer krijg (zal me niks verbazen die ov-chipkaart is zo corrupt als de pest) dan is het voordeliger waarschijnlijk om een nieuw abonnement op mijn tweede kaart te laden, dan in de tussentijd op saldo te reizen aangezien het twee of drie weken duurt voordat de vervangende kaart binnen is.
kijken hoelang hij meegaatquote:Op zaterdag 18 september 2010 21:00 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Eindelijk mijn vervangende studenten ov chipkaart binnen. Scheelt me alweer honderd euro per maand.
Tweakers.quote:'Ov-bedrijven voldoen niet altijd aan inzageverzoek persoonsgegevens'
Door Joost Schellevis, woensdag 22 september 2010 11:35
Submitter: Foamy, views: 989
Vier van de vijf ov-bedrijven voldoen niet aan een verzoek om inzage van persoonsgegevens voor de ov-chipkaart, concludeert een onderzoeker. Ze zouden daar op basis van de wet bescherming persoonsgegevens wel aan moeten voldoen.
Onderzoeker Jan-Jaap Oerlemans van de Universiteit Leiden meldt dat op zijn weblog. Oerlemans verzocht zowel Translink Systems, dat verantwoordelijk is voor de technische realisatie van de chipkaart, als de NS, RET, GVB, Veolia en Connexxion om inzage.
TLS en de NS gaven de onderzoeker een overzicht van de verzamelde informatie, zoals naw-gegevens, transactiegegevens en informatie over het in- en uitcheckgedrag van Oerlemans.
De overige bedrijven deden dat niet, stelt Oerlermans tegenover Tweakers.net. "Deze bedrijven houden wel gegevens bij", aldus Oerlemans. Daarom zouden ze wel degelijk aan het inzageverzoek moeten voldoen. De RET en Veolia weigerden een inzageverzoek expliciet en zeiden geen gegevens te beheren. Connexxion reageerde in het geheel niet op het inzageverzoek. De GVB zei wel aan het inzageverzoek te voldoen, maar stuurde de informatie niet op.
Oerlemans zegt 'bezorgd' te zijn dat de verzamelde informatie wordt gebruikt voor direct marketing; de ov-bedrijven willen dat wel, maar het College Bescherming Persoonsgegevens is daar niet blij mee. De onderzoeker wilde daarom weten welke gegevens door de bedrijven werden verzameld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |