abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 september 2010 @ 10:36:26 #1
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_86780886
quote:
24 september 2010
nu.nl

AMSTERDAM - Uitcheckpaaltjes op de halte en een lagere borg kunnen helpen om reizigers te beschermen tegen hoge kosten wanneer ze vergeten uit te checken in het openbaar vervoer.

Dat oppert het Rotterdamse GroenLinks raadslid Arno Bonte, al sinds de eerste proeven met de OV-chipkaart een kritisch volger van het systeem.

Uit berekeningen van het Financieele Dagblad blijkt vrijdag dat vervoersbedrijven maandelijks minimaal een half miljoen euro overhouden aan reizigers die vergeten uit te checken in tram, bus of metro en daardoor hun borg van vier euro kwijt zijn. In de trein kost een chipslippertje nog meer: twintig euro per persoon.

De krant heeft cijfers opgevraagd van de drie grote stadsvervoerders GVB, HTM, RET en van de NS. Daaruit blijkt dat dagelijks zevenduizend mensen vergeten uit te checken. Veolia en Connexxion willen geen cijfers geven.

Oplossingen

Bonte presenteert vrijdag vijf mogelijke oplossingen die het aantal 'onvolledige transacties' met negentig procent terug zouden moeten brengen. Naast de uitcheckpaaltjes wil hij dat niet het volledige borgbedrag bij een foutje wordt afgeschreven. Het systeem zou moeten herkennen als iemand een retourtje heeft. Dan is ook duidelijk wat de ritprijs zou moeten zijn.

Het borgbedrag zou in de bus en de tram naar twee euro per rit kunnen, vindt Bonte. Daarin gaat het volgens hem namelijk toch vooral om korte ritjes. In de metro kan de borg op vier euro blijven en in de trein op twintig.

E-mail en sms

Verder wil Bonte dat mensen bij een vergeten uitcheck een e-mail of sms krijgen. Tenslotte zou het ook mogelijk moeten worden om ingehouden borg bij een foute uitcheck via internet terug te vragen. Nu kan dat alleen met een formulier.

Hoeveel de maatregelen kosten weet Bonte niet, maar hij vindt het eerlijker dat de vervoersbedrijven opdraaien voor de problemen met de chipkaart dan de reiziger. "Er was ook beloofd dat het systeem makkelijker zou zijn en de reis niet duurder zou maken."
Typisch GroenLinks. Kosten interesseert ze niks. Hoe inefficienter, hoe beter lijken zij te denken. Wat kan je anders verwachten van een partij die haar wortels heeft in het communisme.

Het huidige beleid van restitutie - formuliertje invullen in geval van vergeten uit te checken - voldoet prima en kost niks.
pi_86780941
Slecht plan idd.

Om gewoon teveel redenen.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_86780950
ik vind het wel een goed idee, vooral omdat je binnenkort niet anders meer kan reizen en voor ouderen is dit echt niet makkelijk. ik denk nog niet eens dat juist de studenten het vaak vergeten maar eerder de groep van 60+ die de pas gaat of moet gaan gebruiken. geen slecht idee
▀█▀ █■█ █ ▄█▀ █ ▄█▀  █ ▀█▀
pi_86780965
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 10:37 schreef MouzurX het volgende:
Slecht plan idd.

Om gewoon teveel redenen.
geef je redenen dan ook ff als je post
  vrijdag 24 september 2010 @ 10:40:46 #5
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_86781022
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 10:38 schreef habbeflats het volgende:
ik vind het wel een goed idee, vooral omdat je binnenkort niet anders meer kan reizen en voor ouderen is dit echt niet makkelijk. ik denk nog niet eens dat juist de studenten het vaak vergeten maar eerder de groep van 60+ die de pas gaat of moet gaan gebruiken. geen slecht idee
Eens.

En TS, onderstreep ook even het stuk wat erna komt.

quote:
Hoeveel de maatregelen kosten weet Bonte niet, maar hij vindt het eerlijker dat de vervoersbedrijven opdraaien voor de problemen met de chipkaart dan de reiziger. "Er was ook beloofd dat het systeem makkelijker zou zijn en de reis niet duurder zou maken."
Wie zegt dat de overheid dit gaat betalen?
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_86781051
Die dingen zijn binnen twee weken gejat dan wel vernield. Gaat niet werken.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  vrijdag 24 september 2010 @ 10:45:17 #7
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_86781163
GOED plan.
Want het reizen is NIET makkelijker geworden en WEL duurder.
Ergo, de OV bedrijven hebben hun woord niet gehouden.
Dat het plan uit de koker van GL komt interesseert me dan niet.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_86781192
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 10:36 schreef voice-over het volgende:

[..]

Typisch GroenLinks. Kosten interesseert ze niks. Hoe inefficienter, hoe beter lijken zij te denken. Wat kan je anders verwachten van een partij die haar wortels heeft in het communisme.

Het huidige beleid van restitutie - formuliertje invullen in geval van vergeten uit te checken - voldoet prima en kost niks.
Ehum welke partij wou perse die ov-chipkaart doorgedrukt hebben. Weet je wel hoeveel dit project al gekost heeft en het functioneert nog steeds niet. (ruim 1 miljard ¤).

Wat was er mis moet de oude betaal methode. Ik had 2 vervoersbewijzen nodig, een treinkaartje en een strippenkaart. Nu heb ik er 1 nou nou wat een effcientie verbetering voor de klant.
Waarbij we moeten vermelden dat wanneer het mis ging met de oude methode je eigen schuld was, en bij deze nieuwigheid is het vaak het falen van apparatuur, en dan mag je als klant weer achter je geld aan. Waarbij de vervoerdersorganisaties ook nog allemaal drempels op werpen om je geld terug te krijgen. :')
pi_86781248
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 10:40 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

[..]

Eens.

En TS, onderstreep ook even het stuk wat erna komt.
[..]

uiteindelijk komt het toch weer uit de belasting. en hier merk je niet zoveel van. je merkt het wel als je 15 euro op je kaart zet en je stapt uit en de bus moet nog een hele hoop haltes tot het eindstation. dit zal bij vooral ouderen gaan gebeuren. en in iedere bus zit al zo'n ding dus als je die eruit haalt en er een paal onder steekt en op het station plant scheelt dat al weer een halte ^O^
pi_86781252
Heel die OV chipkaart is een faal. Kosten zijn gestegen, anoniem reizen is er niet meer bij voor abbonementhouders, in/uitcheck palen doen het vaak niet, je kan niet op 1 kaart reizen met meerdere personen.

Geen geld meer in investeren lijkt mij het beste idee.
pi_86781317
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 10:47 schreef Wokkel het volgende:
Heel die OV chipkaart is een faal. Kosten zijn gestegen, anoniem reizen is er niet meer bij voor abbonementhouders, in/uitcheck palen doen het vaak niet, je kan niet op 1 kaart reizen met meerdere personen.

Geen geld meer in investeren lijkt mij het beste idee.
dat in/uit check palen niet werken is niet in jou nadeel.
  vrijdag 24 september 2010 @ 10:50:58 #12
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_86781378
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 10:40 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

Dat zeg ik niet. Maar waarschijnlijk denk jij als linkse dat er overal in Nederland geldbomen groeien en dat niemand iets hoeft te betalen. Laat ik je uit je droom helpen: uiteindelijk zal de reiziger dus ook de bejaarde van 65+ deze kosten moeten ophoesten.
pi_86781430
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 10:49 schreef habbeflats het volgende:

[..]

dat in/uit check palen niet werken is niet in jou nadeel.
Het levert je bij een falende incheckpaal een hoop gezeur op met een conducteur, bij een falende uitcheckpaal moet je achter je borg aan gaan.

Daarnaast is het voor het OV bedrijf natuurlijk ook een nadeel als die dingen niet werken.
pi_86781443
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 10:50 schreef voice-over het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet. Maar waarschijnlijk denk jij als linkse dat er overal in Nederland geldbomen groeien en dat niemand iets hoeft te betalen. Laat ik je uit je droom helpen: uiteindelijk zal de reiziger dus ook de bejaarde van 65+ deze kosten moeten ophoesten.
als we met ze alle samen dat geld ophoesten is dat goedkoper dan dat iedereen zijn saldo kwijt raakt door vergeten uit te checken want het overkomt iedereen wel eens. het probleem met rechtse mensen zoals jij is dat ieder idee waar OV Chipkaart in voor komt meteen negatief word bekeken.
pi_86781481
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 10:52 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Het levert je bij een falende incheckpaal een hoop gezeur op met een conducteur, bij een falende uitcheckpaal moet je achter je borg aan gaan.

Daarnaast is het voor het OV bedrijf natuurlijk ook een nadeel als die dingen niet werken.
nog nooit mee gemaakt, wanneer een incheck paaltje niet werkt is dat de fout van hen en mag je gewoon gratis instappen. werkt de incheck paal wel en de uitcheck paal niet dan loop je gewoon even naar de incheck paal en check je daar uit aan het einde van de rit
pi_86781643
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 10:50 schreef voice-over het volgende:

[..]

Dan zou je als conservatist allang tegen die ov-chipkaart in opstand gekomen moeten zijn want die 1 miljard die er tot nu toe in gepompt is, is niets anders als belastinggeld geweest. En nu verwachten dat de vervoerders voor de rest gaan opdraaien. Nee de overheid wou hoe dan ook dit project erdoorheen drukken, dan zal de overheid ook wel weer voor deze extra dingen gaan opdraaien. :')
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:01:36 #17
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_86781702
Beetje raar toch als je bijna over die paaltjes struikelt en je vergeet uit te checken? Goed dat zulk primitief gedrag tot extra kosten leidt.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:01:57 #18
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_86781708
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 10:41 schreef Cerbie het volgende:
Die dingen zijn binnen twee weken gejat dan wel vernield. Gaat niet werken.
Dit dus.

typisch een idee van de knuffelpartij
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:03:03 #19
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_86781739
www.ov-stripkaart.nl ^O^

De oplossing voor alle problemen!
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  † In Memoriam † vrijdag 24 september 2010 @ 11:04:37 #20
230491 Zith
pls tip
pi_86781784
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:01 schreef DeTolk het volgende:

[..]

Dit dus.

onzin, de incheckpalen bij verlaten stationnetjes zijn er ook nog steeds.

Goed idee verder: Hoef ik niet meer in de bus te wachten bij de deur tot iedereen uitgecheckt is. :Y
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_86781825
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:03 schreef XcUZ_Me het volgende:
www.ov-stripkaart.nl ^O^

De oplossing voor alle problemen!
_O-

Ongelooflijk, waarom makkelijk als het moeilijk kan?
pi_86781832
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:01 schreef DeTolk het volgende:

[..]

Dit dus.

er zullen zat bedrijven zijn die dat ding hufterproof weten te maken ^O^
pi_86781908
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:03 schreef XcUZ_Me het volgende:
www.ov-stripkaart.nl ^O^

:D

Erg leuk gemaakt.
pi_86781947
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:06 schreef habbeflats het volgende:

[..]

er zullen zat bedrijven zijn die dat ding hufterproof weten te maken ^O^
Net zoals men bushokjes hufter proof maakt. (not!) :')

Ben jij trouwens de nieuwe kloon van VCF?
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:11:01 #25
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_86781985
Mensen vergeten iets, en dan is het de schuld van het systeem. Opgerot met die SP-mentaliteit. Als ik vergeet om mijn fietsverlichting aan te zetten, mogen we de kosten van de boete die de politie uitschrijft ook terugvorderen? Nee, je bent dan gewoon dom en je doet maar een brain training.

Wat is er nou zo moeilijk aan om jezelf even te herinneren dat we verdomme al een half jaar de OV chipkaart hebben?
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')