En die 4 euro borg is die niet eerst er vanaf gegaan? aangezien 4 - 2.21 = 1.79quote:Op dinsdag 28 september 2010 01:49 schreef Miendientje het volgende:
Ik ben dit weekend maar eens begonnen met reizen op saldo op mijn ov-chipkaart (die ik toch had vanwege het voordeelurenabonnement) Kijk ik net even bij het reis- en transactieoverzicht, zie ik dit staan:
[..]
Hoe kan dit nou weer? Er is geld bijgeschreven na een busritje wat eigenlijk ¤1,79 had moeten kosten. Niet dat ik het erg vind, ik vroeg me af hoe dit zou kunnen komen, zou dit een foutje zijn? Overigens was de reis daarvoor met de NS en toen is het juiste bedrag afgeschreven. (dat was de eerste rit met deze kaart)
De klapper van de dag weer dit bericht.quote:'NS wil ov-chippoortjes open laten' Uitgegeven: 28 september 2010 07:09
Laatst gewijzigd: 28 september 2010 07:08
AMSTERDAM - De NS wil de ov-chippoortjes op alle stations net zoals nu het geval is open laten. Dat schrijft De Telegraaf dinsdag. De VVD en de PvdA reageren in de krant verontwaardigd.
De NS wil de poortje onbemand en open laten als het rustig is. Bij drukte moet er personeel bij staan.
Nog maar vijf procent van de treinreizigers gebruikt de chipkaart. Met een gewoon kaartje is het poortje niet te openen. Voor het overgrote deel van de reizigers zou het sluiten van de poortjes dus een gedwongen overstap op de chipkaart betekenen.
"De NS moeten gewoon eens een deadline instellen waarop het papieren treinkaartje verdwijnt", stelt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot in de krant. Hij wijst erop dat juist gesloten poortjes zwartrijden tegengaan.
Eurlings
PvdA-Kamerlid Sharon Dijksma vindt dat minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) de regie naar zich toe moet trekken. SP-Kamerlid Farshad Bashir is echter minder rouwig. "Ik ben altijd al bang geweest dat de NS na het instellen van de poortjes zou willen bezuinigen op conducteurs." Veiligheid wordt volgens hem niet bereikt door poortjes, maar door duidelijk zichtbaar personeel.
in het AD staat er ook bij dat NS en ProRail eerst maar eens moeten verklaren waar de 1,7 miljard euro is gebleven die ze hebben gekregen voor invoering van de OV chipkaart.quote:Op dinsdag 28 september 2010 08:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De klapper van de dag weer dit bericht.
En de politiek maar schreeuwen dat de NS een datum moet aangeven dat iedereen over gaat.![]()
De politiek moet eerst nog de vervoerders een schop onder hun hol geven en kijken hoe ze het met overstappen tussen verschillende treinvervoerders gaan reegelen. Komen ze daaar binne 1 maand niet uit dan bepaald de politiek het gewoon. Hoe moeilijk kan besluitvorming aan aansturing van zulke organisaties nu zijn.
Dat is inderdaad wel heel toevallig. Maar bij de rest van de ritten met conexion die ik daarna heb gemaakt staat alleen het bedrag wat er werkelijk af is gegaan en is de borg dus helemaal niet zien (bij deze transactie trouwens ook niet)quote:Op dinsdag 28 september 2010 08:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En die 4 euro borg is die niet eerst er vanaf gegaan? aangezien 4 - 2.21 = 1.79
Het is gewoon bizar dat je een formulier moet invullen met dingen die niet meer te traceren zijn.quote:Op woensdag 29 september 2010 15:33 schreef macca728 het volgende:
http://www.rijnmond.nl/Ho(...)uwingsmail%20OV-chip
Heeft iemand weleens een email gehad ? iedereen die zijn kaart registreert moet ook een emailadres invullen. Of moet je dat weer apart doorgeven ?
Als reizigers vergeten uit te checken met hun ov-chipkaart, moeten ze een waarschuwings e-mail krijgen dat ze hun te veel betaalde bedrag terug kunnen eisen.
GroenLinks diende hierover een motie in en een meerderheid van de Tweede Kamer ging hiermee akkoord.
Om de reissom te bepalen met de ov-chipkaart moeten reizigers in- en uitchecken. Veel reizigers vergeten dit. In zo'n geval wordt er standaard een bedrag van vier euro afgeboekt, terwijl ze mogelijk een reis hebben gemaakt die minder kost. In dat geval kunnen ze declareren, maar dat wordt vaak vergeten.
De Kamer wil dat reizigers, die bereid zijn hun mailadres door te geven, in zo'n geval een waarschuwingsmail krijgen.
quote:Trouwe klant dupe ov-chipkaart
door Harry van Gelder
AMSTERDAM - Vervoersbedrijven schofferen met de ov-chipkaart hun trouwe klanten, schrijft Rover vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. De reizigersvereniging vindt dat de vervoersbedrijven moeten stoppen met het opleggen van boetes aan hun vaste klanten.
Doen zij dat niet, dan moet de Tweede Kamer ingrijpen, zegt een woordvoerder van Rover. Het is de zoveelste klacht tegen de vervoerders die de ov-chipkaart maar niet op orde krijgen.
Schrijnend
Sinds de invoering van de ov-chipkaart is een abonnement, waarvoor vaak vele duizenden euro's zijn betaald, niet zomaar geldig als vervoersbewijs. Vervoersbedrijven willen dat deze vaste klanten ook met de chipkaart in- en uitchecken. Doen zij dit niet, dan kunnen ze een boete verwachten, schrijft Rover.
"Wij vinden het schrijnend dat houders van een ov-jaarkaart als zwartrijder op de bon worden geslingerd wanneer zij niet met hun abonnement hebben ingecheckt", zegt Rover-woordvoerder Sanne van Galen. "Blijkbaar willen vervoerders zo graag inzicht in het reisgedrag van hun klanten dat zij reizigers, die vele duizenden euro's betalen voor een abonnement, schaamteloos extra boetegeld afhandig maken om te zorgen dat deze mensen hun privacy opgeven."
De afgelopen dagen is veel ophef ontstaan over de ov-chipkaart. Zo blijkt de kaart maar matig aan te slaan onder de treinreizigers. Ook zijn nog veel zaken niet goed geregeld. Passagiers moeten bijvoorbeeld een dubbel opstaptarief betalen als ze met meerdere vervoerders reizen.
Klachten
De Telegraaf wordt overspoeld met klachten over de ov-chipkaart. Lezers ergeren zich mateloos aan het feit dat ze hun te veel betaalde bedrag maar moeilijk terugkrijgen, als ze bijvoorbeeld vergeten uit te checken. Velen raakten verstrikt in de bureaucratie van de vervoersorganisaties. Lezers, die in eerste instantie met de chipkaart reisden, zeggen nu weer vaker een kaartje te kopen.
TLS, noch een bij de chipkaartmaffia betrokken andere partij, gaat zich iets aantrekken van wat de Kamer (of de reiziger) vindt. Dat hebben ze nooit hoeven doen, dus waarom nu opeens wel?quote:Op woensdag 29 september 2010 15:33 schreef macca728 het volgende:
De Kamer wil dat reizigers, die bereid zijn hun mailadres door te geven, in zo'n geval een waarschuwingsmail krijgen.
Borg staat er nu dus wel bij, het was blijkbaar nog niet verwerkt op de site ofzo.quote:Op dinsdag 28 september 2010 12:34 schreef Miendientje het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel heel toevallig. Maar bij de rest van de ritten met conexion die ik daarna heb gemaakt staat alleen het bedrag wat er werkelijk af is gegaan en is de borg dus helemaal niet zien (bij deze transactie trouwens ook niet)
Wat ik denk dat de borg er helemaal niet af is gegaan maar dat het systeem denkt van wel en er dus wel geld bij heeft geschreven aan het einde van de rit. (+4-1,79 is ook +2,21)
Ik heb het automatisch opladen afgelopen zaterdag geactiveerd en is nu gewoon te zien en te wijzigen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 01:01 schreef sjoneah het volgende:
Ik heb ook een soort van probleem met mijn kaart. Ik heb reizen op saldo van NS, en ook automatisch opladen geactiveerd. Ook word er 20 euro (door mij gekozen bedrag) netjes afgeschreven van mijn rekening als ik onder mijn saldo kom.
Probleem: Volgens de ov-chipkaart site heb ik geen automatisch opladen op mijn kaart! Ik heb al een paar keer met de klantenservice gebeld, en het enige antwoord wat ik krijg is dat ik soms even een reis moet maken met mijn kaart, voordat het pas in overzicht op de website verschijnt. Nu heb ik al een paar keer met de kaart gereisd en ook word het bedrag dus afgeschreven.
Nu kan ik het saldo van automatisch opladen niet wijzigen, want volgens de site heb ik het dus niet. Nog meer mensen met dit probleem?
logisch toch ?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 08:57 schreef CherryLips het volgende:
Eh, ik ben dinsdag naar A'dam gegaan en ik heb blijkbaar twee keer ingechecked en twee keer uitgechecked, en er is dus ook twee keer twintig euro op m'n kaart gezet met automatisch opwaarderen. Whut?
Die kaart kent geen retourtjes en zal elke beweging als een los kaartje berekenen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:02 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Twee keer inchecken en uitchecken voor één retourtje is logisch?
Ik heb dus vier enkeltjes betaald, dat bedoel ik. En aan m'n overzicht te zien doet hij dat vaker. Ik ben in één maand al 60 euro kwijtgeweest aan opwaarderen, dan kan nooit.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die kaart kent geen retourtjes en zal elke beweging als een los kaartje berekenen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |