bedanktquote:Op zaterdag 23 januari 2010 15:05 schreef Atreidez het volgende:
Oh vol[F1] Nieuwtjes topic deel #64 Waar de motoren warm draaien
Nee, wat dat betreft weten die Amerikanen precies wanneer ze naar de reclame moetenquote:Op zaterdag 23 januari 2010 15:15 schreef Schunckelstar het volgende:
bedankt![]()
maar helaas ook geen podiumceremonie![]()
Ik ben ook van plan alle full seasons eens te downloaden, maar ik vraag me af zijn er inmiddels ook echte HD versies te vinden? Ik heb een beetje gezocht maar wat is nou de beste kwaliteit op te krijgen? Een DivX vind ik eigenlijk een beetje jammer. Want stel na een paar jaar is alles in een hogere resolutie te krijgen en moet je alles weer opnieuw downloaden.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 14:05 schreef Atreidez het volgende:
Ik verzamel zelf full seasons, en het is erg moeilijk om van oude seizoenen nederlandse rips te vinden... Dus verder als Murray Walker of John Watson kom ik hier ook niet
Done.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 15:51 schreef Schunckelstar het volgende:
alguersuari moet trouwens nog in de OP bij torro rosso, en lopez bij usf1
Het zijn allemaal TV broadcasts. Die kan je niet later ineens in betere kwaliteit vindenquote:Op zaterdag 23 januari 2010 15:34 schreef Waffle het volgende:
Ik ben ook van plan alle full seasons eens te downloaden, maar ik vraag me af zijn er inmiddels ook echte HD versies te vinden? Ik heb een beetje gezocht maar wat is nou de beste kwaliteit op te krijgen? Een DivX vind ik eigenlijk een beetje jammer. Want stel na een paar jaar is alles in een hogere resolutie te krijgen en moet je alles weer opnieuw downloaden.
F1 zend (nog) niet in HD uit. Dus echte HD-versies zijn er niet.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 15:34 schreef Waffle het volgende:
[..]
Ik ben ook van plan alle full seasons eens te downloaden, maar ik vraag me af zijn er inmiddels ook echte HD versies te vinden? Ik heb een beetje gezocht maar wat is nou de beste kwaliteit op te krijgen? Een DivX vind ik eigenlijk een beetje jammer. Want stel na een paar jaar is alles in een hogere resolutie te krijgen en moet je alles weer opnieuw downloaden.
\Vettel is wat mij betreft niet echt een Dark Horse, maar zekers een titel kandidaat voor dit jaar. Dus voor mij mag die zelf in het ene rijtje Alo/Ham/But/MSch komen te staanquote:Op zaterdag 23 januari 2010 18:04 schreef Kleffe_Dop het volgende:
tvp! met meteen maar een vraag een iedereen:
We hebben de hele winter veel gehoord over Button, Hamilton, Alonso en Schumacher. Van hen wordt veel verwacht.
Dus om het niet wéér over deze heren te hebben: Wie zijn voor jullie de Dark Horses voor 2010?
Ik zat bijvoorbeeld te denken aan Vettel, we hebben weinig van hem en het team gehoord afgelopen winter.
RBR is een bijzonder stabiel team met wederom een auto van de hand van Adrian Newey. Als hij consistenter wordt (geen Australie 2009 praktijken) zou hij zomaar eens de andere vier heren op een hoopje kunnen rijden.
True, true... afgaand op het kampioenschap van 2009 zou Vettel absoluut in dat rijtje moeten staan.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 18:46 schreef Sinister-D- het volgende:
Vettel is wat mij betreft niet echt een Dark Horse, maar zekers een titel kandidaat voor dit jaar. Dus voor mij mag die zelf in het ene rijtje Alo/Ham/But/MSch komen te staan![]()
Het is erg onrustig bij Renault, de drie belangrijkste pijlers zijn weg (Alonso, Briatore, Symonds) en de fabriekssteun is twijfelachtig. Kubica heeft publiekelijk zijn zorgen geuit over Renault.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 19:13 schreef Schunckelstar het volgende:
als renault een goede wagen maakt zie ik kubica ook wel meedoen, erg goede coureur in mijn ogen![]()
quote:Nico Rosberg: Vind ik op het moment nog wel een twijfelgeval, maar mocht Mercedes een topwagen afleveren dan is het denk ik wel iemand om rekening mee te houden.
Tijdens wedstrijden heeft Webber heel behoorlijk gescoord ten op zichte van Vettel (9-8). Echter, zijn kwalificaties zullen in 2010 beter moeten, daarin heeft hij het in 2009 met 3-14(!) afgelegd tegen Vettel.quote:Mark Webber: Hield zich ten opzichte van Sebastian Vettel goed staande en dat na een zware beenbreuk. En laten we hier overigens ook de Renault-motor niet vergeten; was in 2009 al de zuinigste motor in de F1. Het is nog afwachten wat de rest doet, maar kunnen hiermee wel een aardig voordeel hebben t.o.v. de rest.
Vettel heeft alleen nog maar vanaf pole position kunnen winnen. Dat vind ik wel opmerkelijk.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 18:46 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
\Vettel is wat mij betreft niet echt een Dark Horse, maar zekers een titel kandidaat voor dit jaar. Dus voor mij mag die zelf in het ene rijtje Alo/Ham/But/MSch komen te staan
Ja dat begrijp ik allemaal wel, maar ik dacht misschien is er een MotorsTV achtige zender die alle beelden in handen heeft en wel eens digitaal in hoge kwaliteit heeft uitgezonden. Want de originele opgenomen beelden zijn natuurlijk wel van hogere kwaliteit dan de vhs rips.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 16:14 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Het zijn allemaal TV broadcasts. Die kan je niet later ineens in betere kwaliteit vindenDus tot 1996 ofzo is bijna alles zelfs gedigitaliseerd van videobanden, en dat is soms nogal slechte kwaliteit ook nog.
Klopt. Al was Vettel qua gemiddelde positie wel de beste qualifier van 2009. Neemt niet weg dat Webber wel erg afweek ten opzichte van Vettel. Opvallend, aangezien hij normaal toch wel vrij sterk is in de kwalificatie.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 20:01 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Tijdens wedstrijden heeft Webber heel behoorlijk gescoord ten op zichte van Vettel (9-8). Echter, zijn kwalificaties zullen in 2010 beter moeten, daarin heeft hij het in 2009 met 3-14(!) afgelegd tegen Vettel.
Dat is teveel voor iemand die als dark horse mee wil doen om de titel in 2010.
Nee hoor, in Abu Dhabi won hij de race terwijl hij niet vanaf pole startte. Al hielp het ongetwijfeld dat de man op pole positon, Hamilton, uitviel.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 20:18 schreef bodylotion het volgende:
[..]
Vettel heeft alleen nog maar vanaf pole position kunnen winnen. Dat vind ik wel opmerkelijk.
Het zijn natuurlijk dan ook de WCDs van het afgelopen decenium, zonder Kimi dan wel. De aandacht gaat meestal naar die mannen. Komt nog eens bij dat het ook veelbesproken transfers zijn, muv Hamilton dan.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 20:01 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
True, true... afgaand op het kampioenschap van 2009 zou Vettel absoluut in dat rijtje moeten staan.
Het valt me alleen op dat de aandacht afgelopen maanden toch met name gevestigd is op die andere vier.
Dat deed Massa in het begin ookquote:Op zaterdag 23 januari 2010 20:18 schreef bodylotion het volgende:
[..]
Vettel heeft alleen nog maar vanaf pole position kunnen winnen. Dat vind ik wel opmerkelijk.
ojaquote:Op zaterdag 23 januari 2010 21:09 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Nee hoor, in Abu Dhabi won hij de race terwijl hij niet vanaf pole startte. Al hielp het ongetwijfeld dat de man op pole positon, Hamilton, uitviel.
Da's een goeie ja.quote:Op zondag 24 januari 2010 10:17 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Dat deed Massa in het begin ookEn Massa is wat dat betreft ook gegroeidt wat dat betreft.
En je kunt het ook van de andere kant zien. Zijn de strategen bij RBR niet sterk genoeg? Mocht dat zo zijn dan bestaat de kans dat dat dit jaar dan in hun voordeel gaat werken, met de fueling ban.
ergens is dit seizoen net zo onvoorspelbaar als vorig jaar.quote:Op zondag 24 januari 2010 15:56 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik verwacht eigenlijk helemaal niks van Button. Die kerel had t afgelopen jaar veel geluk met de auto, en hij had t veel te moeilijk met het verslaan van Barrichello (voor een kampioen).
Mijn kandidaten voor de titel:
1. Schumacher. De Mercedes heeft een zeer goede basis en de meester en zijn strateeg zijn terug.
2. Alonso. Als de Ferrari goed is, heeft Alonso een grote kans. Mogelijk beste coureur van het veld.
3. Vettel, veelbelovend, hopelijk houdt de motor eht dit jaar beter, is zuinig op zijn banden en met benzine. Kan goed uitpakken.
4. Massa. Hangt natuurlijk veel af wat de gevolgen zijn van zijn crash in Hongarije, maar indien alles goed is staat hij voor mij op 4.
5. Hamilton. Hij gaat vermoedelijk last krijgen van zijn bandenverbruik dit jaar. Daarnaast maakt ie relatief veel onnodige brokken.
6. Rosberg. Kan eindelijk gaan schijnen (als dat mag van Schumacher) in een hoogstwaarschijnlijk goed team.
7. Webber. Rijdt goed. Sterke kracht.
8. Button. Ik verwacht dat hij laat zien dat hij de titel in 2009 won vanwege de auto. Niet vanwege hoe 'goed' hij eigenlijk is.
ik denk ook dat hij op dit moment de beste coureur is. Verwacht wel veel gezeik met Massa.quote:Op maandag 25 januari 2010 10:24 schreef svenistheman het volgende:
Ik ga voor Alonso voor de titel.
Why? Ferrari wil revanche voor alle slechte jaren wat ze hebben gehad en Alonso is de beste coureur van het veld( de enige rijder die Schumi in zijn laatste jaren voor zijn tijdelijke stop) heeft verslagen van de huidige coureurs.
Ik zet al mijn geld op Alonso!
quote:f1fanatic_co_uk
An odd start to launch season with Mercedes rolling out an old Brawn painted to look like a McLaren. Hmm...
Haha ik neem mn woorden terug. Voorkant is erg tofquote:Op maandag 25 januari 2010 14:28 schreef Atreidez het volgende:
[ afbeelding ]
Voorkant is dan wel weer stoer.. Was dit ook de Brawnvoorvleugel?
f1fanatic.co.ukquote:Michael Schumacher may have left Ferrari to join Mercedes but one very important thing will stay red in 2010 – his crash helmet.
After much speculation about what design he would use in 2010, a red version similar to the one he used in 2006 was revealed at the Mercedes livery launch today.
The only significant changes are an incorporation of the Mercedes three-pointed star and a logo for the team’s title sponsor Petonas.
Nico Rosberg has also stayed largely faithful to his usual design – inspider by father’s Keke’s – but with the same two changes as Schumacher’s.
autosport.comquote:Bahrain Grand Prix organisers have announced that their track will use a new layout for the opening round of this year's Formula 1 championship.
The Sakhir circuit hosts the first race of the season on March 14 and, with an expanded grid of up to 26 cars set to take part, race bosses have opted to use an existing extra loop for this year's event.
The new track will turn left shortly after Turn 4, the right hander at the top of the hill following the first sequence of turns.
There will then be a sequence of five turns before the cars head back to the original circuit. There will then be a left-right kink before a tight hairpin returns the cars onto the main track. The new layout increases the circuit length from 5.412km circuit to 6.299km.
Zayed R. Alzayani, Chairman of the Bahrain International Circuit, said: "The loop was completed in 2006 as part of the built-in evolution of the venue for competitors and fans.
"We gave it its debut with the inaugural 24 Hour Race of Bahrain that same year where it proved extremely successful, and with the changes to the regulations, the teams and the driver line-ups in Formula 1 this year it is the perfect time to evolve the circuit with this new challenge and new overtaking opportunities."
Inderdaad ja ik vond dit van Mercedes GP al met al een beetje lullige presentatie, door de belichting is er ook geen goede foto gemaakt, het lijkt wel of de witte Brawn verf nog door de zilveren lak heen schijntquote:Op maandag 25 januari 2010 16:58 schreef Trystar het volgende:
Op naar Donderdag! Onthulling van de nieuwe FerrariEn dan teminste ook de auto en niet alleen een livery!
Ik vind het een mooie livery. Gewoon lekker simpel.quote:Op maandag 25 januari 2010 11:42 schreef sasquatsch het volgende:
De nieuwe Mercedes livery:
[ afbeelding ]
Volgens mij welquote:Op maandag 25 januari 2010 14:28 schreef Atreidez het volgende:
[ afbeelding ]
Voorkant is dan wel weer stoer.. Was dit ook de Brawnvoorvleugel?
bron: autosport.comquote:The SWG also talked at length about the possibility of introducing a rule that would force drivers to make two mandatory pit stops during a race, but this was not approved either. F1 drivers will therefore only need to make a single pit-stop in 2010 so as to ensure that they run on both types of tyres made available.
Ik ookquote:Op maandag 25 januari 2010 19:54 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
ik vind dat nog steeds een rare regel...
Ik ben er nog niet over uit of we nou door dat tankverbod minder, meer, of evenveel stops gaan zien als afgelopen jaren.quote:
Wie is die Ted de Braak look-a-like naast Ross?quote:Op maandag 25 januari 2010 19:56 schreef ElmarO het volgende:
HQ-pic van de livery.
[ link | afbeelding ]
Dr. Dieter Zetsche, de CEO van Daimler AG.quote:Op maandag 25 januari 2010 20:02 schreef vosss het volgende:
[..]
Wie is die Ted de Braak look-a-like naast Ross?
Ik verwacht minder. De meesten zullen de meeste races met 1 stop doen. Afgelopen seizoen konden beide compounds het al een halve race volhouden. Als dat nu nog steeds kan met de dubbele hoeveelheid benzine hebben ze aan een stop genoeg (eerste de harde, dan de zachte). Op sommige circuits hebben de banden misschien iets meer te lijden en worden het er twee.quote:Op maandag 25 januari 2010 20:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik ben er nog niet over uit of we nou door dat tankverbod minder, meer, of evenveel stops gaan zien als afgelopen jaren.
Ja zat er net aan te denken, dat gewoon veel afhangt van Bridgestone. Ze kunnen makkelijk een band maken die een race mee kan (2005?), maar willen ze dat, of mogen ze dat? Als dat antwoord ja is, dan zien we 1 stop.. Lange stint tot 75% van de race en dan switch naar zachte banden voor de lichtere auto. Lijkt me logisch iigquote:Op maandag 25 januari 2010 20:51 schreef vosss het volgende:
Ik vraag me af of de banden het nog uithouden zo lang. Bij de start zijn de auto's ruim 100 kilo zwaarder dan vorig jaar.
We zullen het wel zien denk ik
Vind het zelfs schandalig dat ik niet uit m'n bed moet komenquote:Op maandag 25 januari 2010 16:06 schreef kepler het volgende:
Ik vind het nog steeds raar dat de seizoensstart in Barein is... Jarenlang sta ik al vroeg op voor de eerste race en nu kan ik gewoon uitslapen![]()
ik denk met name 2 stoppers. zag je pre-1994 ook veel. ik weet alleen neit hoe het toen met de compounds zat.quote:Op maandag 25 januari 2010 20:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik ben er nog niet over uit of we nou door dat tankverbod minder, meer, of evenveel stops gaan zien als afgelopen jaren.
ja erg jammer. ik denk dat ik de eerste race ga skippen, Melbourne ga kijken en daarna Bahrein ga downloaden.quote:Op maandag 25 januari 2010 21:07 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Vind het zelfs schandalig dat ik niet uit m'n bed moet komenHoort een beetje erbij om zo rond 4 uur op te moeten staan voor de eerste GP van 't jaar
Ik ben al vorig seizoen begonnen met het wennen; Ik zat in Singapore ten tijde van de GP van Australie. Kon ik dus gewoon 's middags kijkenquote:Op maandag 25 januari 2010 21:07 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Vind het zelfs schandalig dat ik niet uit m'n bed moet komenHoort een beetje erbij om zo rond 4 uur op te moeten staan voor de eerste GP van 't jaar
Hij reed vorige week in Barcelona ruim 2,5 seconden sneller dan Rossi die toch ook vrij snel was, ( Rossi zette zijn snelle tijden met weinig brandstof) dus de scherpte is denk ik wel terugquote:Op maandag 25 januari 2010 21:52 schreef vosss het volgende:
Bahrein vind ik meestal niet zo heel tof
Massa doet er er doorgaans wel aardig, dus ik denk dat we meteen de eerste race al kunnen zien hoe hij na het ongeluk rijdt
quote:Rossi lapped Barcelona in 1m 21.9 seconds, in a 2008 car with 2009 tyres. The following day Massa put the performance in context when he went almost three seconds faster, setting a time in the 1m 18s. It is not known whether the conditions in terms of fuel load and new tyres were identical. Massa covered over 400km in his test, helping him with his rehabilitation from injury.
quote:The USF1 Team has announced that they have signed Argentine driver Jose Maria Lopez to drive for the team in 2010. Lopez (27), previously raced in Formula 3000 in 2004 and GP2 in 2005 and 2006 - scoring one victory in Barcelona in 2005 - and was a Renault F1 test driver.
The deal was announced at a press conference with the President of Argentina, Cristina Fernandez de Kirchner, at the Government House, and she noted, "The Argentine government is very happy to get behind this exciting new project and we wish Jose Maria and the team all the best for the 2010 season."
Lopez said, "This is a truly memorable day for me, my family and the people of Argentina. I have been working towards this day for much of my life and I can't thank Peter (Windsor) and Ken (Anderson) enough for this opportunity. Of course a new F1 team faces many challenges but our goal is to improve with each race and build a foundation that will eventually see this team competing for wins and championships."
Team Principal Ken Anderson said, "So many things go into starting a Formula One team from scratch. You can nail every step along the way but if you don't have the right guys in the seats, everything else is for naught. With Jose Maria Lopez we have further positioned ourselves for a successful 2010 debut campaign."
http://f1.gpupdate.net/nl(...)t-opnieuw-gewijzigd/quote:'Puntensysteem wordt opnieuw gewijzigd'
25 januari 2010
Het nieuwe puntensysteem lijkt alsnog op de schop te gaan. Nadat eerder al bekend werd gemaakt dat de puntentelling flink gewijzigd zou worden, zal een overwinning bij het nieuwste voorstel meer waard worden.
Het nieuwe puntensysteem werd ingevoerd om de nieuwe teams een betere kans te geven om punten te scoren, maar er kwam al snel kritiek dat het verschil tussen de beloning voor een zege of een tweede plaats, procentueel niet veranderde. Met andere woorden: een zege was nog steeds net zo veel waard als in 2009, terwijl dat juist een speerpunt zou moeten zijn voor de puntenwijziging. Volgens persbureau Reuters gaat daar echter verandering in komen.
Het is de bedoeling dat er nu een 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1-systeem komt, in plaats van de 25-20-15-10-8-6-5-3-2-1 die in eerste instantie voorgesteld werd. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Hij heeft meer gepresteerd dan Kobayashi.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 11:33 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
![]()
Niet bepaald een aanvulling voor de F1...
Ik vind Kobayashi ook geen aanvulling. Oké, hij deed leuk mee in Brazilië en Abu Dhabi, maar die jongen heeft zich nog echt niet bewezen. In de GP2 was hij niet best.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:51 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Hij heeft meer gepresteerd dan Kobayashi.
quote:Red Bull showt nieuwe wagen op 10 februari
De nieuwe auto van Red Bull Racing zal op 10 februari worden onthuld op het circuit van Jerez. Dit is dinsdag door het team uit Milton Keynes bekendgemaakt. Later die dag zal de RB6, zoals de nieuwe Red Bull-auto heet, zijn eerste meters maken.
Over waarom Red Bull pas tijdens de tweede collectieve test van 2010 voor het eerst in actie komt, zei ontwerper Adrian Newey: "We wilden zoveel mogelijk tijd in de ontwikkeling van de auto steken. Omdat het een doorontwikkeling van de auto van vorig jaar betreft, is er geen noodzaak om heel vroeg de baan te gaan." Horner voegde daaraan toe: "Het heeft geen zin om testkilometers en banden te verspillen aan een RB5. We kunnen de banden beter bewaren voor de drie overige testweken."
Lopez heeft in ieder geval wel F1 ervaring.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 11:33 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
![]()
Niet bepaald een aanvulling voor de F1...
autosport.comquote:Formula 1 teams have agreed to introduce an extra strategic element to races this season by forcing leading drivers to start races on the same tyres that they qualified on, AUTOSPORT can reveal.
With the ban on refuelling for 2010 already forcing a big change in tactics compared to how grands prix have run in recent years, the new rule looks set to have an impact on how teams approach qualifying as well.
Although the tweak has not yet been committed to the regulations, sources have revealed that last week's meeting of the Sporting Working Group agreed to the change as a way of improving the show.
It is understood that the majority of teams present voted in favour of a rule that will require the top 10 cars that make it through to the final session of qualifying to start the race on the same tyres that they set their fastest Q3 time on.
This will open up the possibility of teams gambling on sacrificing the best possible time in Q3 by running a more consistent but less quick tyre so as to have a better chance in the race. Alternatively, teams may choose a tyre that is better over a single lap to secure a good grid position, even if it runs the risk of compromising race performance.
The teams hope that the rule tweak will serve to mix up the tactics throughout the grid and therefore lead to more exciting races.
The change still needs to be voted on by the Formula 1 Commission and the World Motor Sport Council next week before passing into the regulations, but this is likely to be a formality.
The refuelling ban this season has brought about mixed opinions about whether it will improve the racing - with some suggesting that the difficulties in overtaking will result in races turning into pure processions.
McLaren team principal Martin Whitmarsh said on Monday that he hoped the ban would prove a positive for F1.
"Inevitably, when you make a change, there are pros and cons," he said. "Regarding the pros, it arguably makes qualifying purer because the fastest car/driver combination will be setting the fastest times, and the public can understand that.
"Secondly, in the race itself, overtaking was often being planned and implemented to occur as a consequence of strategy, and therefore happening in the pit lane and not the circuit.
"In the absence of that effect, drivers will have a greater incentive to overtake. There have been occasions in the past where a driver hasn't had that incentive because he knows he will be running longer and can get past the car ahead strategically through the pit stops.
"Additionally, the fact that drivers will qualify on low-fuel, and then the next time they drive the car in anger into the first corner will be after a standing start with cold tyres and cold brakes and 160kg of fuel.
"That will be very challenging for them, not just in terms of getting round that first corner, but in terms of how they look after their tyres and how the balance of the car will alter as a consequence of that. And there will be drivers who are able to deal with those changes better than others.
"Those are all the positives. On the negative side, it's possible that if all of the above is managed equally well by every driver, then we'll have lost one of the strategic campaign interests that the more avid fans enjoyed in the sport. Hopefully the former points will outweigh the latter."
Dat slaat echt als een tang op een varken.. mislukte regeltjes..quote:Op dinsdag 26 januari 2010 16:27 schreef Tarado het volgende:
Teams agree new tyre rule for 2010
By Jonathan Noble Tuesday, January 26th 2010, 14:45 GMT
[..]
autosport.com
quote:Op dinsdag 26 januari 2010 16:27 schreef Tarado het volgende:
Teams agree new tyre rule for 2010
By Jonathan Noble Tuesday, January 26th 2010, 14:45 GMT
[..]
autosport.com
een voor-argumentquote:... anyone that spent more than a few seconds thinking about how strategy would unfold 2010, would quickly realise that this rule change is absolutely necessary.
the whole grid loading up on hard tyres for a heavy start, and switching to softs, would be a tedious procession, if you are lucky, occasionally an odd leap frog in the pits, maybe. not much real overtaking as the grid moves apart strictly in accordance with their relative pace.
the idea of a pure qualifying lap is pure myth anyway ... the cars will already compromised in regard to a race setup, to greater or lesser extent, the notion you are missing out on an ultimate lap is incorrect.
you are not losing anything extra here. with qualifying as tight as it has become, there is legitimate scope for a gamble on softs, this offers a slim possibility of a non-procession.
if you want to complain about mandatory tyre changes, or complain about post-quali parc-ferme, fair enough, but to complain about a change that tries to mitigate the effect of both those, is simply wrong-headed.
ik ben er van overtuigd dat het beter wordt. er is hier ooit een grafiek gepost met inhaalacties per jaar en daarin zag je dat het van 1993 naar 1994 behoorlijk omlaag ging. (toen werd bijtanken weer toegestaan)quote:Op dinsdag 26 januari 2010 21:56 schreef Meike26 het volgende:
Wel een gemixed gevoel heb ik er over. Eerst dacht ik nog: "Ja jammer dat we geen tank-stops meer hebben, af en toe een fikkie is wel zo geinig (zolang niemand zich bezeerd). Maar de tactieken gaan nu wel meer op elkaar lijken en de wagentjes zullen tot aan de finishvlag dichterbij elkaar zitten."![]()
Nu heb ik echter het idee dat dit een grote fout kan zijn voor de F1 en vooral de starts/eerste 10 ronden worden saaier en slaapverwekkender.Als dit echt gaat gebeuren, mag van mij de regel halverwege het seizoen weer teruggedraaid worden en de pitstops weer langer = meer dingen die fout kunnen gaan = meer spanning
![]()
En wat kan er dit jaar wel niet fout gaan.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 21:56 schreef Meike26 het volgende:
Wel een gemixed gevoel heb ik er over. Eerst dacht ik nog: "Ja jammer dat we geen tank-stops meer hebben, af en toe een fikkie is wel zo geinig (zolang niemand zich bezeerd). Maar de tactieken gaan nu wel meer op elkaar lijken en de wagentjes zullen tot aan de finishvlag dichterbij elkaar zitten."![]()
Nu heb ik echter het idee dat dit een grote fout kan zijn voor de F1 en vooral de starts/eerste 10 ronden worden saaier en slaapverwekkender.Als dit echt gaat gebeuren, mag van mij de regel halverwege het seizoen weer teruggedraaid worden en de pitstops weer langer = meer dingen die fout kunnen gaan = meer spanning
![]()
Als je echt wilt dat er meer ingehaald wordt, moet je terug naar begin jaren '80 toen er het meeste ingehaald werd. Toen hadden de wagens grond-effect en waren dus minder gevoelig voor de luchtstroom van de auto ervoor. Daar waren ze in de GP2 ook achter en hebben wagens met grond-effect ontwikkeld. Ook de dubbele diffuser zorgt voor (een soort) grond-effect. Het afschaffen van die dubbele diffuser in 2011 zal contra-productief zijn (denk ik). Gebruik een grotere diffuser met kleinere vleugels. Meer grond-effect en minder last van turbulentie.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 23:43 schreef bodylotion het volgende:
[..]
ik ben er van overtuigd dat het beter wordt. er is hier ooit een grafiek gepost met inhaalacties per jaar en daarin zag je dat het van 1993 naar 1994 behoorlijk omlaag ging. (toen werd bijtanken weer toegestaan)
Een paar jaar terug hadden ze een livery die leek op de jaren '80 livery als eerbetoon aan 30 jaar Renault, dus wie weet.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 12:59 schreef Meike26 het volgende:
Wat een magere livery van Mercedes zeg![]()
Hopelijk komt de Renault wel zo zoals hij in het vorige topic al werd voorgesteld:
[ afbeelding ]
Back to the 80's
Ook USF1 test niet in Europa. Hooguit een paar dagen eind februari in Alabama, maar ze zullen geen referentie ten opzichte van de overige teams hebben.quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:24 schreef Burnie88 het volgende:
Gaat lekker bij Campos, gaan niet testen voor de eerste race. Kansloos. Lullig ook voor Senna.
quote:But while the Russian GP2 driver Vitaly Petrov is believed favourite to be Robert Kubica's race teammate, the 27-year-old Dutch born Chinese Tung insists he is also still in the running.
"I would be satisfied with a test driver role but it goes without saying that I would rather race in 2010," Tung is quoted as saying by the Belgian website f1journaal.be.
"I am waiting but looking forward to an announcement in the days to come," he added.
Toch wel jammer voor Campos en USF1. Vooral van USF1 had ik best veel verwacht, zal wel niet veel bijzonders gaan worden nu.quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:35 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ook USF1 test niet in Europa. Hooguit een paar dagen eind februari in Alabama, maar ze zullen geen referentie ten opzichte van de overige teams hebben.
En Ho-Pin Tung schijnt nog steeds in onderhandeling met Renault voor dat 2de stoeltje te zijn. Hij is al zeker van een testzitje, maar wil liever racen.
[..]
Waarom zou een team niet geholpen mogen worden door het geld dat een coureur meebrengt? Omdat je dan halfbakken rijders op de grid krijgt?quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:09 schreef Burnie88 het volgende:
Zet dan een Giedo vd Garde in die auto, die heeft meer talent.
Eigenlijk zou de FIA een soort van regel moeten instellen waarin gezegd wordt dat teams geen paydrivers mogen aantrekken. Dan maar 3 teams minder op de grid, ik zie liever de beste coureurs ter wereld dan flaporen zoals Lopez.
quote:"I am aware of that report but that's not what the team principal (Adrian Campos) tells me," he said. "They may make the second test but definitely the third and they will make the (first) race. The second test is the target."
Bijna alle coureurs zijn pay drivers. direct of indirect.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:09 schreef Burnie88 het volgende:
Zet dan een Giedo vd Garde in die auto, die heeft meer talent.
Eigenlijk zou de FIA een soort van regel moeten instellen waarin gezegd wordt dat teams geen paydrivers mogen aantrekken. Dan maar 3 teams minder op de grid, ik zie liever de beste coureurs ter wereld dan flaporen zoals Lopez.
begin jaren '80 tot ergens begin jaren '90 waren de (achter)banden ook een stuk breder. Dat geeft meer mechanische grip en de mogelijkheid om andere lijnen te rijden. Met de terugkeer van slicks afgelopen seizoen zitten ze wat dat betreft ook weer op het goede spoor. Je zag dat er weer meerdere racelijnen (uit de turbulentie) werden gereden.quote:Op woensdag 27 januari 2010 09:26 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Als je echt wilt dat er meer ingehaald wordt, moet je terug naar begin jaren '80 toen er het meeste ingehaald werd. Toen hadden de wagens grond-effect en waren dus minder gevoelig voor de luchtstroom van de auto ervoor. Daar waren ze in de GP2 ook achter en hebben wagens met grond-effect ontwikkeld. Ook de dubbele diffuser zorgt voor (een soort) grond-effect. Het afschaffen van die dubbele diffuser in 2011 zal contra-productief zijn (denk ik). Gebruik een grotere diffuser met kleinere vleugels. Meer grond-effect en minder last van turbulentie.
[..]
Hey WTF, sinds wanneer sta ik in jouw sig?quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:36 schreef Sally het volgende:
[..]
Waarom zou een team niet geholpen mogen worden door het geld dat een coureur meebrengt? Omdat je dan halfbakken rijders op de grid krijgt?
Ferrari, McLaren, Red Bull, Mercedes GP betalen hun coureurs gewoon, enkelen van hen zullen nog wat bij verdienen met persoonlijke sponsors, maar om ze nu pay drivers te noemen vind ik wat ver gaanquote:Op woensdag 27 januari 2010 12:59 schreef bodylotion het volgende:
[..]
Bijna alle coureurs zijn pay drivers. direct of indirect.
Dat bedoel ik dus. Ik heb het niet over sponsorovereenkomsten (zoals Santander met Alonso) die coureurs meebrengen. Ik heb het meer over het feit dat een Lopez 5 mio moet meenemen om één seizoen te mogen racen. Als de teams het geld niet hebben, moeten ze er ook niet aan beginnen. Dat gezeik met teams als Super Aguri, Spyker, Midland, Arrows en nu Campos en USF1 vind ik schadelijk voor de sport.quote:Op woensdag 27 januari 2010 13:29 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ferrari, McLaren, Red Bull, Mercedes GP betalen hun coureurs gewoon, enkelen van hen zullen nog wat bij verdienen met persoonlijke sponsors, maar om ze nu pay drivers te noemen vind ik wat ver gaan
Barichello, Kubica, Trulli, Glock, Sutil, Kovolainen en Liuzzi zijn ook geen pay drivers en voorzover mijn info strekt zijn zelfs Buemi en Algesuari dat niet.
dat zijn er dus 17 van de 26
Top coureurs niet nee.quote:Op woensdag 27 januari 2010 13:29 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ferrari, McLaren, Red Bull, Mercedes GP betalen hun coureurs gewoon, enkelen van hen zullen nog wat bij verdienen met persoonlijke sponsors, maar om ze nu pay drivers te noemen vind ik wat ver gaan
Barichello, Kubica, Trulli, Glock, Sutil, Kovolainen en Liuzzi zijn ook geen pay drivers en voorzover mijn info strekt zijn zelfs Buemi en Algesuari dat niet.
dat zijn er dus 17 van de 26
Het lijkt mij beter dat de FIA iets grondigs gaat doen aan de kosten die verbonden zijn aan het F1 circus. Wanneer je als nieuwkomend team op moet boksen tegen teams met budgetten rond de $300milj snap ik wel dat je veroordeeld bent tot een (matige) pay-driver.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:09 schreef Burnie88 het volgende:
Zet dan een Giedo vd Garde in die auto, die heeft meer talent.
Eigenlijk zou de FIA een soort van regel moeten instellen waarin gezegd wordt dat teams geen paydrivers mogen aantrekken. Dan maar 3 teams minder op de grid, ik zie liever de beste coureurs ter wereld dan flaporen zoals Lopez.
Het feit dat er zonder pay-drivers slechts 5 teams op de grid staan die voldoende budget hebben vind ik schadelijker voor de sport.quote:Op woensdag 27 januari 2010 13:37 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus. Ik heb het niet over sponsorovereenkomsten (zoals Santander met Alonso) die coureurs meebrengen. Ik heb het meer over het feit dat een Lopez 5 mio moet meenemen om één seizoen te mogen racen. Als de teams het geld niet hebben, moeten ze er ook niet aan beginnen. Dat gezeik met teams als Super Aguri, Spyker, Midland, Arrows en nu Campos en USF1 vind ik schadelijk voor de sport.
Bronquote:AMSTERDAM - De echtgenote van Formule 1-commentator Olav Mol is in de nacht van dinsdag op woensdag overleden aan de gevolgen van kanker.
"Afgelopen nacht is er een einde gekomen aan het gevecht dat mijn vrouw Marjon leverde tegen haar ziekte", schrijft Olav op zijn website.
"Na 17 maanden chemo's en bestralingen ging het niet meer en is ze gelukkig rustig ingeslapen. Als gezin zijn wij blij dat ze nu niet meer hoeft te knokken en haar rust gevonden heeft. Wij zijn geweldig trots dat we ruim 22 jaar lang van haar hebben kunnen genieten."
Marjon en Olav waren 22 jaar bij elkaar en hebben samen twee kinderen.
RIP aan de nabestaandenquote:
Dan kan ik helaas niet kijken.quote:Op woensdag 27 januari 2010 14:11 schreef Tarado het volgende:
Morgen 10:30 Ferrari F1 presentatie live op www.ferrari.com
Al sinds maandag 12 oktober 2009quote:Op woensdag 27 januari 2010 13:27 schreef vosss het volgende:
[..]
Hey WTF, sinds wanneer sta ik in jouw sig?
Beter 1 teveel dan helemaal niet maar 8 posts boven de jouwe was het al gemeldquote:Op donderdag 28 januari 2010 00:47 schreef vosss het volgende:
En morgen om 10:30 uur die van Ferrari, als het goed is op www.ferrari.com (staat nog geen link zo te zien)
Even uit mijn hoofd:quote:Op donderdag 28 januari 2010 10:19 schreef Meike26 het volgende:
Is er iets van een lijstje/agenda met alle team presentaties erop ?
Volgens mij moeten we ergens tot 10 Februari wachten tot de Force India wagen, maar wel benieuwd hoe die auto eruit gaat zien, afgelopen jaar i.m.o. mooiste auto van het veld !!
http://f1.gpupdate.net/nl/quote:Op donderdag 28 januari 2010 10:19 schreef Meike26 het volgende:
Is er iets van een lijstje/agenda met alle team presentaties erop ?
Volgens mij moeten we ergens tot 10 Februari wachten tot de Force India wagen, maar wel benieuwd hoe die auto eruit gaat zien, afgelopen jaar i.m.o. mooiste auto van het veld !!
Van een fatsoenlijke stream is idd geen sprake.quote:
Die blijft bij mij grijs en geen beeld helaasquote:Op donderdag 28 januari 2010 10:31 schreef bodylotion het volgende:
http://nfw-http.weebo.it/f1-2010/index_eng.html ik heb hier beeld
quote:Op donderdag 28 januari 2010 10:44 schreef bodylotion het volgende:
http://www.f1fanatic.co.u(...)010-f1-car-pictures/
dit is m dan
Godverquote:Error establishing a database connection
quote:Op donderdag 28 januari 2010 11:32 schreef vosss het volgende:
Heeft iemand een plaatje van recht boven van de 2009 versie?
Volgens mij is de 2010 een stuk slanker
quote:Renault
has reportedly selected Vitaly Petrov to be Robert Kubica's teammate in 2010, while Ho-Pin Tung will be the reserve driver.
France's Auto Hebdo said Russian GP2 driver Petrov's deal will be unveiled at the launch of the R30 at Valencia on Sunday.
The news means that the top three finishers in last year's GP2 championship - namely Nico Hulkenberg (Williams), Petrov (Renault) and Lucas di Grassi (Virgin) - will all be rookies on the 2010 grid.
Auto Hebdo also said the Dutch born Chinese Ho-Pin Tung, a Gravity Sport-managed driver, will be Genii Capital-controlled Renault's reserve driver this season.
Het plan is van welquote:Op donderdag 28 januari 2010 11:45 schreef bodylotion het volgende:
Gaan ze nog met de F10 rijden vandaag?
Massa mocht juist als eerste rijden heb ik gelezen.quote:Op donderdag 28 januari 2010 11:46 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het plan is van wel![]()
Ik meende te horen dat Alonso mocht rijden
Een soort shakedown zeker?quote:Op donderdag 28 januari 2010 11:46 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het plan is van wel![]()
Ik meende te horen dat Alonso mocht rijden
Jaa daar hebben ze 13 jaar overgedaan om die fout uit '98 goed te makenquote:Op donderdag 28 januari 2010 12:15 schreef bodylotion het volgende:
Zijn de banden nu weer hetzelfde zoals in '97?
Massa zou rijden maar dat is afgelast omdat er ijs op de baan ligtquote:Op donderdag 28 januari 2010 11:46 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het plan is van wel![]()
Ik meende te horen dat Alonso mocht rijden
en hoe werkt dat met het testverbod? mogen ze m niet vol open trekkenquote:Op donderdag 28 januari 2010 13:21 schreef Tarado het volgende:
[..]
Massa zou rijden maar dat is afgelast omdat er ijs op de baan ligt
Dat valt eigenlijk nog wel mee. Ik had persoonlijk meer verwacht. 3 miljoen wereldwijd is peanuts lijkt mequote:Online presentatie Ferrari zeer goed bekeken
De presentatie van de F10 heeft tot een recordaantal bezoekers op de website van Ferrari geleid. Naar eigen zeggen hebben meer dan drie miljoen internetgebruikers geprobeerd om live naar de onthulling van de nieuwe Ferrari-bolide te kijken.
Door de grote drukte kreeg niet iedereen de rechtstreekse beelden uit Maranello door. Verder liep het geluid niet altijd synchroon met hetgeen zich op het computerscherm afspeelde. Ook bleef het beeld zo nu en dan een paar seconden hangen.
De presentatie van Ferrari zal later ook op GPUpdate TV te zien zijn.
Ik had al zo het vermoeden toen het bericht er kwam dat een keus voor Petrov niet voor zijn geld zou zijn. Waarom een dergelijke bericht uitbrengen? De keus voor Petrov was dus kennelijk al lange tijd de meest aantrekkelijke optie voor Renault. Jammer, want ik gun het zowel Heidfelt als Sato meer. Verder zou ik Sato gewoon graag terugzien in de F1.quote:'Tung wordt test- en reservecoureur Renault'
Renault kiest waarschijnlijk Petrov als tweede coureur
[28-01-2010] Zondag is de officiële presentatie van Renault. Mogelijk wordt daar de identiteit van de tweede rijder prijsgegeven. Op internet circuleren verschillende berichten dat de Rus Vitaly Petrov teamgenoot wordt van Robert Kubica en dat Ho-Pin Tung gecontracteerd is als testrijder.
Eerder deze week verklaarde Ho-Pin Tung tegenover GPUpdate hoopvol te zijn over zijn kansen op een stoeltje. “Ik zou al tevreden zijn met een functie als testrijder maar het spreekt voor zich dat ook ik liever zou racen in 2010. Het wordt afwachten maar we hopen snel met een bekendmaking voor de dag te komen”, aldus Tung
Verschillede media melden echter dat het stoeltje vergeven is aan Petrov. De Rus neemt 15 miljoen euro aan sponsorgeld mee. Teambaas Eric Boullier verklaarde eerder al niet alleen vanwege zijn sponsorgeld geïnteresseerd te zijn. “Mensen zeggen dat we Petrov willen vanwege zijn geld, maar hij is zeker niet de rijkste coureur waarmee we praten. Het zou fijn zijn als we zijn talent en geld wisten te combineren, maar hij staat niet bovenaan mijn lijst.”
Hoewel er dus niks officieel bekend is gemaakt, wordt Tung genoemd als testrijder. Belgische media melden dat hij die functie moet delen met de Belg Jerome D’Ambrosio, die eveneens verbonden is aan het managementbureau Gravity Sport.
Tungs manager Bert Winkler hult zich in stilzwijgen en Tung zelf – die momenteel in Azië verblijft – is niet bereikbaar voor commentaar.
LV
Ik denk dat iedereen die meepost in deze topics diezelfde mening heeftquote:Verder zou ik Sato gewoon graag terugzien in de F1.
Vorig jaar al. Maar de F1 zou de F1 niet zijn als ze toch op een creatieve manier die dingen proberen na te bootsen.quote:Op donderdag 28 januari 2010 13:49 schreef Automatic_Rock het volgende:
Waren barge boards niet verboden dit jaar??
Inderdaad. Dus qua uiterlijk zijn we er wat dat betreft niet echt op vooruit gegaan.quote:Op donderdag 28 januari 2010 18:24 schreef Googolplexian het volgende:
Nu zijn het uit de kluiten gegroeide spiegel-houders op de meeste auto's.
Ik kan ook niet meer wachten, gelukkig begint het testen volgende week.quote:Op donderdag 28 januari 2010 18:34 schreef vosss het volgende:
Ik kan verdomme niet meer wachten en we moeten nog 42 dagen, 13 uur, 25 minuten en 37 seconden!!
Kies dan voor een vrouw die al races gewonnen heeft, zoals Simona de Silvestro of Ana Beatriz.quote:Het gebeurt regelmatig dat de zoon van een oud-F1 coureur ook terecht komt in de koningsklasse van de autosport, kijk maar naar Keke en Nico Rosberg, Nelson en Nelsinho Piquet en Satoru en Kazuki Nakajima. Dat de dochter van een coureur ook de Formule 1 haalt, is echter een unicum en toch zou het zo maar eens kunnen gebeuren in 2010.
Bij Campos Meta1 wordt er nog steeds hard gezocht naar sponsoren en investeerders. De Braziliaan Bruno Senna werd aangetrokken om met zijn beroemde achternaam sponsoren te lokken, maar dit heeft tot nu toe nog niet gewerkt. Teambaas Adrian Campos wil nu een ander wapen in de strijd gooien.
Volgens ItaliaRacing staat Campos namelijk op het punt om Maria De Villota, de dochter van voormalig F1 coureur Emilio De Villota, een contract aan te bieden. Met de eerste vrouwelijke coureur sinds Giovanna Amati in de jaren negentig zou het team hopen alsnog enkele goedbetalende sponsoren aan het team te verbinden.
Of Maria uit het juiste hout gesneden is, lijkt echter twijfelachtig. In de Superleague Formula, een klasse met beduidend minder sterke rijders dan de Formule 1, wist ze zich niet in de kijker te rijden. Een zevende plaats in Jarama was haar beste resultaat.
107% regel, komt dr maar inquote:Op donderdag 28 januari 2010 20:03 schreef sasquatsch het volgende:
'Campos wil vrouw als tweede rijder'
[..]
Kies dan voor een vrouw die al races gewonnen heeft, zoals Simona de Silvestro of Ana Beatriz.
Maar dan alleen voor Q1, omdat anders de afvallers worden benadeeld omdat de rest elke sessie weer harder gaat.quote:
quote:Rumours in Italy suggest Ferrari are already working on a replacement for its new car © Ferrari
Ferrari may already be working on a 'B' version of its recently-launched F10 car.
It became the first team to launch its 2010 challenger on Thursday, but there are rumours that the initial performance estimates aren't as high as Ferrari had hoped. The Times said that, despite cutting short development on last year's car to focus on the F10, there is speculation sweeping through the Italian media that a replacement is already on the drawing board.
It is not unusual for teams to immediately work on updates and traditionally all cars receive major tweaks after the first few fly-away races. However, the possibility that the team is already working on a 'B' spec version suggests a more fundamental revision of the design.
Ex-Ferrari driver Gerhard Berger thinks his old team is not as strong as it was during its years of domination in the early 2000s.
"Even with [Fernando] Alonso, Ferrari's overall package is not as strong as it once was with [Michael] Schumacher," he told Switzerland's Blick newspaper. "They are now missing [Jean] Todt, [Ross] Brawn and the often underestimated designer [Rory] Byrne. And without the right people, soon you are lost."
mooiquote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:28 schreef Earl_J_Hickey het volgende:
De nieuwe McLaren:
[ afbeelding ]
![]()
Knap als de presentatie nog niet eens is begonnen. Is pas om 12.00 Nederlandse tijd.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:28 schreef Earl_J_Hickey het volgende:
De nieuwe McLaren:
[ afbeelding ]
![]()
Het is toch echt een andere McLaren dan we ooit eerder gezien hebbenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:35 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Knap als de presentatie nog niet eens is begonnen. Is pas om 12.00 Nederlandse tijd.
Ik geloof het ook wel, zeker als ik f1fanatic lees. Blijkbaar is er te vroeg een foto vrijgegeven op de site van McLaren, en is dat nu alweer hersteld (kan ze daar niet meer vinden).quote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:36 schreef sanger het volgende:
[..]
Het is toch echt een andere McLaren dan we ooit eerder gezien hebben
Thanks.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:34 schreef Earl_J_Hickey het volgende:
[..]
Hier heb ik ze vandaan
http://www.f1fanatic.co.uk/
Had jij meer geluk dan ik, McLaren wel goed gelukkigquote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:57 schreef Peterselieman het volgende:
Ik vond het gister prima te volgen
Dat vind ik wel een mooi detail trouwensquote:Op vrijdag 29 januari 2010 12:05 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]
Die vin kon dus nog groter.
Hoe meer teams die vechten om plek 1 des te beterquote:Op vrijdag 29 januari 2010 12:17 schreef Ermanon het volgende:
Hij is wel mooi, veel mooier dan de Ferrari of Mercedes. Ook de uitlaat ziet er heel mooi uit, mooi verwerkt in het ontwerpHopelijk is hij ook snel, en dan hebben we straks geen duiste Silberpfeil hehe
Inderdaad, ik sluit me aan bij de mening dat dit, kwa looks, de meest geslaagde bolide is tot nu toe.quote:
Er zijn er de laatste jaren een aantal weggelopenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 13:17 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Inderdaad, ik sluit me aan bij de mening dat dit, kwa looks, de meest geslaagde bolide is tot nu toe.
Wat mij tevens opvalt: relatief weinig sponsors voor een team als McLaren.
Ik kan me jaren herinneren dat er overal nog kleinere sponsor logo's te vinden waren.
Juist die sidepods zijn opvallend (gelijk aan de Red Bull van vorig jaar), omdat gedacht werd dat dit niet optimaal zou zijn voor de dubbele diffuser. Verwacht werd dat die dit jaar niet meer te zien zouden zijn.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 13:03 schreef ari_zahav het volgende:
Interessante sidepods (vooral de achterkant is totaal anders dan de F10) en die extra splitter zit wel heel erg aan de voorkant nu (begint al bij the ophanging van de voorvleugel!).
Anyhow, leuk om te zien dat de auto's verschillend zijn, ik had namelijk verwacht dat het allemaal red bull rip-offs zouden zijn.
Dat zien we vanzelf aan de RBRquote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:12 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Juist die sidepods zijn opvallend (gelijk aan de Red Bull van vorig jaar), omdat gedacht werd dat dit niet optimaal zou zijn voor de dubbele diffuser. Verwacht werd dat die dit jaar niet meer te zien zouden zijn.
quote:Op vrijdag 29 januari 2010 15:13 schreef SimtekF1 het volgende:
Tijd om de Ferrari en de Mclaren naast elkaar te zetten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat me opvalt is dat die voorvleugel anders ingeplant is.quote:Dat was al ongeveer gedaan![]()
Op vrijdag 29 januari 2010 14:03 schreef Tarado het volgende:
Ferrari en McLaren 2010
lijkt zo. de achtervleugel moet net zo hoog zijn als het hoogte van de autoquote:Op vrijdag 29 januari 2010 15:19 schreef Burnie88 het volgende:
En het is opvallend dat de rollbar bij de McLaren op dezelfde hoogte is als het hoogste punt van de achtervleugel. Bij Ferrari is de rollbar iets hoger. Is denk ik wel een significant verschil.
quote:However, amid suggestions that teams have exploited the rules even further, there are now fears that there could even be more protests in the weeks ahead.
McLaren engineering director Paddy Lowe said at the launch of his team's 2010 challenger on Friday that his team had pushed the diffuser regulations as far as it felt was possible.
"This is the first car in which we have had a clean sheet of paper to really exploit the interpretation [of diffusers] that was developed last year for a design of floors," said Lowe.
"You will see we have produced a fairly extreme incarnation of that but we won't be alone in that. We believe you will see some pretty extreme solutions on our competitors' cars as well."
The potential for these extreme solutions has led to Ferrari voicing fears that not every team is operating within the interpretation of the regulations that it feels is in place.
Bron (in het Frans)quote:On Twitter, the journalist Stephane Samson writes this: "A reliable source tells me that Tony Texeira has bought 100% of Campos Meta1 today. StefanGP gets closer to a 2010 grid slot, I think..."
Tony Teixeira and Bernie Ecclestone are not men to agree. For a number of years, the two millionaires confront themselves and challenge themselves. We know that Ecclestone pushes Stefan GP to take the place of the team Campos for several weeks. The future will tell us, as early as Monday, if the Spanish team has a future.
Net de Spits! ff zitten lezen, daar doen ze het ook... dus ik gok dat het niets speciaals betekentquote:Op vrijdag 29 januari 2010 15:04 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Zijn die quotes per ongeluk omgekeerd ofzo?
kimi crasht zijn rallywagen weer eensquote:Raikkonen crasht tegen boom tijdens Finse rally
29 januari 2010
Kimi Raikkonen is vrijdag gecrasht tijdens de eerste proef van de Arctic Rally in Finland. De voormalig Formule 1-coureur raakte de macht over het stuur kwijt in een rechterbocht en eindigde met zijn Citroën C4-rallywagen tegen een boom.
Raikkonen, die dit jaar niet meerijdt in de Formule 1, en zijn co-piloot Kaj Lindstrom bleven ongedeerd bij het incident, van de boom is weinig meer over. Er zal nu worden gekeken of de auto kan worden opgelapt voor de volgende proef. De Artic Rally - Raikkonens eerste voor het Citroën Junior Team - telt overigens niet mee voor het wereldkampioenschap. Dat begint over twee weken pas in Zweden.
quote:Op vrijdag 29 januari 2010 15:19 schreef Burnie88 het volgende:
En het is opvallend dat de rollbar bij de McLaren op dezelfde hoogte is als het hoogste punt van de achtervleugel. Bij Ferrari is de rollbar iets hoger. Is denk ik wel een significant verschil.
quote:Op vrijdag 29 januari 2010 17:03 schreef vosss het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Er zit wel iets verschil in, maar veel is het zeker niet.
Ik denk dat het een vertekenend beeld
quote:Op vrijdag 29 januari 2010 15:22 schreef bodylotion het volgende:
[..]
lijkt zo. de achtervleugel moet net zo hoog zijn als de hoogte van de auto
Dus? Na de eerste proef stond hij wel tweede achter Sordo. Hij is wel snel, maar ontbreekt ervaring. En dat komt nog wel denk ik.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 16:56 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
kimi crasht zijn rallywagen weer eens
dus niks, rustig maar ik ben ook een groot fan van kimiquote:Op vrijdag 29 januari 2010 17:25 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Dus? Na de eerste proef stond hij wel tweede achter Sordo. Hij is wel snel, maar ontbreekt ervaring. En dat komt nog wel denk ik.
Go Kimi!!quote:Räikkönen kan verder in Artic Rally
Kimi Räikkönen kan zijn weg in de Artic Rally in Lapland gewoon voortzetten. De Fin crashte vanmorgen met zijn Citroen C4 WRC, maar met hulp van omstanders kwam de Fin weer op het parcours terecht. Räikkönen schoot van de weg tijdens de tweede proef, raakte een boom en leek verdere deelname te kunnen vergeten. Het geluk was echter aan zijn zijde.![]()
Dankzij de hulp van omstanders, die de wagen weer op de besneeuwde weg wisten te krijgen, konden Räikkönen en navigator Lindstrom hun weg vervolgen en sloten de proef, weliswaar met een tijdverlies van 31 minuten op rally leider Dani Sordo, toch nog af, al moest er het nodige worden gesleuteld na de derde proef en kreeg de Fin tijdstraf voordat hij aan de derde proef begon.
Het Citroen Racing team moest vol aan de bak. Vervangen werd de radiateur, olie koeling en bodywork aan de voor en achterzijde van de C4 WRC. Dit alles vond plaats tijdens de 20 toegestane minuten aan servicetijd. Het team haalde de vastgestelde tijd echter niet, waardoor Räikkönen zeven minuten te laat aan de derde proef kon beginnen. De verwachting is dat hij nog 1:10 minuut straftijd bij zijn klassering zal krijgen.
bron: www.autosportzone.nl
Gewoon even wachten op foto's van de eerst volgende test.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 17:39 schreef Trystar het volgende:
Ook bij Ferrari mogen we de diffuser niet zien:
[ afbeelding ]
volgens mij wel.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 18:15 schreef Sinister-D- het volgende:
Zit die achtervleugel nu met die vin verbondenHet is op geen enkele foto fatsoenlijk te zien, of de hoek is verkeerd, of het is onduidelijk door het felle rood wat het beeld vertekendt.
Die uitlaat van de Ferrari zit wel een stuk verder naar voren dan bij McLaren...quote:Op vrijdag 29 januari 2010 17:03 schreef vosss het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Er zit wel iets verschil in, maar veel is het zeker niet.
Ik denk dat het een vertekenend beeld
Volgens mij ook een stuk verder naar voren dan vorig jaar...quote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:05 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Die uitlaat van de Ferrari zit wel een stuk verder naar voren dan bij McLaren...
quote:Virgin to launch car online
Friday, January 29th 2010, 16:28 GMT
Virgin Racing will unveil its first Formula 1 car in a broadcast on its website next Wednesday.
The VR-01 will be revealed via virginracing.com at 10.00am on 3 February, the team having chosen to hold a 'virtual' event rather than a normal launch.
The car has been designed by Nick Wirth's Wirth Research organisation and, like the other start-up teams, Virgin will use Cosworth engines. Wirth expects the car to run for the first time next week prior to joining the second F1 group test at Jerez.
Het zou wel triest zijn als Ferrari ook een diffuser gemaakt heeft die de randen van de regels opzoekt, maar dan weer gaat klagen als anderen het ook doen, en het dan beter doen dan zijquote:Op vrijdag 29 januari 2010 15:40 schreef sasquatsch het volgende:
Is er al een foto van de achterkant van de Ferrari en McLaren. Het lijkt erop dat we ook dit jaar weer een diffuser rel krijgen.
[..]
Ik zag het ook pas in de video op gpupdate over de launch van de F10!quote:Op vrijdag 29 januari 2010 21:17 schreef vosss het volgende:
Verrek, ik zie het nu pas. Volgens mij was dat vorig jaar niet
't zijn net kogels. misschien een nieuwe techniek om de banden nog sneller te kunnen wisselen?quote:Op vrijdag 29 januari 2010 21:01 schreef nils7 het volgende:
Nog niemand de wielmoeren van Ferrari opgevallen? Zie plaatje van diffuser bovenaan dit topic! Óf heb ik vorig jaar al wat gemist?
Ik ga lachen als die site plat gaat. Dan wordt het heel dubbel. Een groot succes door de belangstelling, maar toch is het net niks...quote:
Mooie livery!quote:Op zaterdag 30 januari 2010 19:53 schreef Tarado het volgende:
Premières photos de la Renault R30
[ afbeelding ]
Pour rappel, Renault-F1.FR vous fera vivre la présentation de la Renault R30 dès 15h30 ce dimanche.
Oftewel morgen live presenatie 15:30 op http://renault-f1.fr
Het zou trouwens gaan tussen Sato, Petrov en Grosjean, als ik het Frans op Confidential Renault goed begrijp.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 19:53 schreef Tarado het volgende:
Premières photos de la Renault R30
[ afbeelding ]
Pour rappel, Renault-F1.FR vous fera vivre la présentation de la Renault R30 dès 15h30 ce dimanche.
Oftewel morgen live presenatie 15:30 op http://renault-f1.fr
Toyota neusje?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 20:06 schreef ElmarO het volgende:
De R30 laat al een klein beetje iets van zichzelf zien.
[ afbeelding ]
Ik weet niet of de Sauber presentatie ook live op internet is, ik heb in ieder geval (nog) geen link gevondenquote:
quote:'Vitaly Petrov wordt tweede coureur bij Renault'
GP2-rijder Vitaly Petrov zal op zondag aangekondigd worden als de tweede coureur van het team van Renault. Dat melden betrouwbare bronnen binnen de GP2-paddock. Het zou betekenen dat de Formule 1 voor het eerst een Russische coureur op de grid krijgt.
Een verrassing zou het niet zijn. Petrov wordt al een tijdje genoemd als één van de favorieten. De runner-up van het afgelopen GP2-seizoen brengt flink wat Russisch geld met zich mee en dat is iets wat Renault goed kan gebruiken. Het team liet echter eerder al weten dat áls Petrov in de tweede auto zou stappen, dat niet om het geld zou zijn.
Petrov werd in 2009 tweede in het GP2-kampioenschap, achter Nico Hülkenberg, die dit seizoen zijn debuut maakt voor het team van Williams. Nooit eerder stond een Rus op de Formule 1-grid, dus mocht Petrov inderdaad in Valencia bevestigd worden, is dat een historisch gebeuren.
quote:Change to timetable
Maranello, 31 January 2010 - The cancellation, due to bad weather, of the promotional filming day at Fiorano featuring the F10, has had a small knock-on effect to the testing programme in Valencia. Felipe Massa will actually drive for two days, on Monday and Tuesday, with Fernando Alonso driving on Wednesday, the final day of the test. This was an option that had already been put forward on the timetable set out by the engineers over the past few weeks: it means that Felipe will be able to provide immediate and detailed feedback in terms of a comparison between the F10 and the F60.
At Valencia. Sauber unveiling coming up at 1430 CET (1330 UK), with Renault later on.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 23:08 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik weet niet of de Sauber presentatie ook live op internet is, ik heb in ieder geval (nog) geen link gevonden
Ik ben benieuwdquote:Diffuser-rel ontvlamt weer, één team op het randje
De intrede van de dubbele diffuser zorgde in 2009 voor flinke opschudding, en het Ferrari F1 Team verwacht dat de rel opnieuw gaat ontvlammen. Technisch directeur Aldo Costa verklaarde dat hij dacht dat minimaal één team 'op het randje' van legaliteit balanceert. Vorig jaar zorgde de dubbele diffuser van Brawn GP, Williams en Toyota voor een grote controversie, totdat de FIA de creatieve oplossing goedkeurde. Momenteel gaan de geruchten dat enkele teams een drie- of zelfs vierdubbele diffuser hebben ontworpen.
"We werden vorig jaar in een zeer onplezierige positie geplaatst en we zijn nog steeds van mening dat de dubbele diffuser illegaal is", verklaarde Costa tegenover La Gazzetta dello Sport. "Misschien gaat de sage gewoon door." Ferrari's ontwerper Nikolas Tombazis erkende: "De dubbele diffuser laat veel ruimte om te experimenteren open, en daar maken we ons zorgen over."
McLaren liet tijdens de presentatie weten een bijzonder ontwerp te hebben van de diffuser, al was dit niet te zien. De bolide stond met de achterkant richting een hoek geplaatst, en de diffuser zelf was afgedekt. Ontwerper Paddy Lowe liet weten: "We hebben een behoorlijk extreem ontwerp maar daar zijn we niet de enige in. We verwachten nog enkele andere extreme oplossingen van onze concurrenten te zien."
Daar heeft de beste man een punt dunkt mequote:Alonso: “Testtijden waarschijnlijk niet representatief”
Fernando Alonso heeft gewaarschuwd dat de tijden die tijdens de wintertests gereden worden, meer dan ooit enorme verschillen zullen laten zien, wanneer de bolides aanstaande maandag in Valencia voor de eerste maal in actie komen. Volgens de Ferrari coureur zullen de tijden weinig representatief zijn.![]()
Nu er een verbod op bijtanken is, verwacht Alonso een enorme variatie aan brandstofgewichten die de teams tijdens de testdagen aan boord zullen hebben. Zo zullen volgens de Spanjaard de coureurs eraan moeten wennen om met voldoende brandstof voor een complete raceafstand als ook voor een ultra lichte kwalificatie set-up te rijden.
“Ik denk dat de tests ‘blind’ zullen zijn, gezien de hoeveelheid brandstof die nu in de auto kan. Het is vrijwel onmogelijk dat de teams met dezelfde hoeveelheid aan boord zullen rijden. Je zal dan gaan zien dat er tijdverschillen van drie seconden of meer voor gaan komen. Daar zijn wij niet zo blij mee omdat we niet weten wat de andere teams doen. We zouden dus zomaar laatste kunnen worden zonder dat dit iets voorstelt”, aldus Alonso.
“We concentreren ons dus maar op ons eigen werk. Na afloop zien we wel waar we staan en of we tevreden kunnen zijn. De eerste test is goed voor ons gevoel, maar is niet representatief voor onze competitiviteit. Hoe competitief we zullen zijn, zien we pas bij de eerste race”, weet de Ferrari coureur, die desondanks vertrouwen heeft in de auto, wanneer er morgen in Valencia voor de eerste maal een serieuze krachtmeting plaats zal vinden.
omdat een aantal teams nog met de auto moet beginnenquote:Op zondag 31 januari 2010 13:38 schreef Atreidez het volgende:
Ik snap dat verbergen van die diffusers niet... De auto's zijn af (bij de teams waar ze evt. genoeg budget hebben het nu nog aan te passen
Nog steeds in BMW kleuren. Waarom?quote:Op zondag 31 januari 2010 14:33 schreef Tarado het volgende:
Sauber
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind dat wel meevallen, maar uiteraard is de presentatie allemaal wat minder, nog geen goede foto's , het is wel een origineel ontwerp en niet afgeleid van de RBR5 zoals de McLaren en Ferrariquote:Op zondag 31 januari 2010 14:56 schreef ari_zahav het volgende:
Vergeleken met de F10 ziet dit ding eruit als een formule fordje
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |