abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71823954

Welkom in het FOK! anime en manga topic!

Wees niet afgeschrikt door de slowchat, als je vragen hebt kun je die hier altijd kwijt.

Anime is de japanse variant op "onze" tekenfilm. Het mag dan wel getekend zijn,
maar anime's gaan vaak veel dieper dan de tekenfilms die je hier op TV ziet.
Door veel mensen die niet bekend worden deze termen echter in verband gebracht met seksueel getinte afbeeldingen (hentai) of onze (kinderlijke) series (op Jetix, Nickelodeon).
Hierdoor heeft dit onderwerp een slechte reputatie bij een aantal mensen.

Anime en manga kun je onderverdelen in verschillende genres. De twee grootste zijn "Schonen" en "Shoujo".
Hiernaast heb je meerdere kleine (sub-)genres, zoals "Josei", "Seinen". Elk (sub-)genre snijd een ander onderwerp aan, dus er zou in principe voor iedereen iets tussen moeten zitten.

Gericht op jongens (Shonen): dit is over het algemeen het meest bekeken genre. De meeste mensen beginnen met de bekende series uit dit gedeelte.
De series zijn meestal gericht op actie en humor. De bekende series "Bleach" en "Naruto" vallen in dit gedeelte

Gericht op meisjes (Shoujo): dit onderdeel behandelt meestal het (meer) dramatische gedeelte, en bevat veel romantiek.
Meestal is het hoofdpersoon in een van deze series een vrouw (of meisje natuurlijk). Een aantal voorbeelden zijn "Sailor Moon", "Cardcaptor Sakura" en "Fruits Basket"

Gericht op de jong volwassen vrouw (Josei): deze bevatten globaal dezelfde themas als de "Shoujo"-series, maar dan iets serieuzer en realistischer uitgevoerd.
Onder andere de series "Nana", "Paradise Kiss" en "Honey and Clover" zijn voorbeelden hiervan

Gericht op de jong volwassen man (Seinen): dit genre is heel divers en er zit veel afwisseling in, van avant-garde tot erotiek. Deze series hebben vaak een serieuze ondertoon.
Een aantal populaire series zijn "Elfen Lied" en "Ghost in the Shell".

Gericht op kinderen (Kodomo): "Hello Kitty" en "Hamtaro" - dit spreekt voor zich.

De makkelijkste manier is de taal leren door middel van een cursus of ervaring. Als je daar geen zin in (of daartoe niet in staat bent) kun je Fansubs kijken. Fansub-groepen (zoals Dattebayo) nemen "raw"-versies op van de japanse TV, vertalen deze en voegen ondertitelingen toe. Vaak geven de groepen extra informatie zodat het voor de kijker beter te begrijpen is (typische japanse dingen worden uitgelegd).

Er zijn verschillende soorten groepen die animes ondertitelen, daarom zijn er verschillende in de gebruikte lettertypen, tekstopmaak of vertalingen. Verder zijn er twee soorten, de "speedsubbers" en de "qualitysubbers".
Zoals de namen doen vermoeden brengen de "speedsubbers" snel hun aflevering (of hoofdstuk) uit (waardoor het kan zijn dat deze van mindere kwaliteit is), en de "qualitysubbers" nemen de tijd en leveren vaak beter werk af.

Fansubs worden uitgebracht op verschillende sites, om deze te vinden kun je altijd even Googelen of op (de grotere) P2P-sites zoeken.
Links vragen doen we niet in dit topic (omdat het niet in alle gevallen legaal is), maar als je er echt niet uit komt kun je altijd een van de mensen hier een PM sturen.

Waarom zijn (sommige) fansubs illegaal?
Animes worden steeds populairder in andere landen, waardoor er vaker licenties opgekocht worden. Dit betekent dat de afleveringen officieel niet verspreid mogen worden (zonder toestemming).
Dit gebeurt niet bij alle series, maar meestal bij series die bekendheid verkrijgen in het westen waardoor een westerse uitgever de licentie koopt om hieraan te verdienen.

Ik kan de fansubs niet afspelen, wat moet ik doen?
Waarschijnlijk heb je niet de goede codes die nodig zijn om de formaten af te spelen, het CCCP-Project is een (gratis) pakket speciaal ontwikkeld voor anime, probeer eerst deze eerst te downloaden.

Huidig seizoen
Klik voor de vergroting!

2007 | Winter | Spring | Summer | Fall
2008 | Winter | Spring | Summer | Fall
2009 | Winter | Spring | Summer | Fall

Aziatische drama's Deel 2
Een topic over Aziatische drama series, voornamelijk over J-drama. Als je een keer geen zin hebt in anime moet je het hier een keer proberen.

Japans. [Deel 2]
Altijd al een beetje Japans willen leren? Dan is dit hét topic voor jou

Japanse cultuur enzo :D
Vragen over de Japanse Cultuur? Stel ze hier!

Japan #14
Dingen die je echt moet doen (mocht je naar Japan gaan).

Zelf sushi maken deel VI
Gerechten

[Animé] Meld hier dat er een nieuwe EP uit is 3
Hier word het gemeld als er nieuwe afleveringen uitgebracht worden.

Anime/mangaseries verkiezingstopic 2008 - Deel 4
Je wil iets nieuws zien maar weet niet wat? In dit topic vind je welke series het populairst waren op FOK!

Animé/Manga meetingtopic dl. 5 - beware of the Ice tea.
Een anime/manga meet.

[Anime] Bleach #7: Abunai!! Zanpaktou's going wild!!
[Anime&Manga] Naruto #15 Onderweg met Sasuke
Avatar op Nickeloden #3 Brand je handen niet aan het vuur!! - Geen anime, wel het vermelden waard.
[ANIME] One Piece

http://www.animenewsnetwork.com/
Nieuws over anime, hier staan ook beschrijvingen van series en handige lijstjes van goede anime.

http://animenfo.com/
Hier vind je alle informatie over een anime die jij zoekt.

http://anidb.net/
De anime-database.

http://anime-planet.com/
Hier kun je een aantal aanraders zoeken (anime).

http://myanimelist.net/
Houdt je eigen anime- en mangalijst bij! Bekijk andere lijsten en geef je oordeel over anime en manga!

Voorgaande delen

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 |

------------------------------------------------------------

Degene die het laatst post in dit topic moet een nieuw topic aanmaken, en deze (als dat kan) bijhouden zolang deze open is.
De OP is hier te vinden.
Klik boven op de tab 'Bewerken' en kopiëer deze versie in verband met incorrecte weergave!

[ Bericht 1% gewijzigd door ArcticBlizzard op 13-08-2009 00:25:49 ]
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  woensdag 12 augustus 2009 @ 17:30:04 #2
137556 L.no
Midlife crisis
pi_71823988
Best handig dat seizoenen-gedeelte.
"Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
pi_71824002
Als iemand een betere tt weet dan hoor ik het wel.

Ik wilde wat posten maar ben vergeten wat......
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  woensdag 12 augustus 2009 @ 17:36:17 #4
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71824166
Ik kan niet wachten tot mijn internet weer wat sneller gaat, want het downloaden van series gaat nu echt
Kut UPC
pi_71824733
Ik zal even de Wiki aanpassen.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_71825291
tijd voor een normaal einde voor inu yasha :p
Opdonderdag 17 juni 2010 17:54 schreef Morthill het volgende
mijn tenen doen altijd pijn, krijg je als je regelmatig als vrouw door het leven gaat :X
  woensdag 12 augustus 2009 @ 18:39:32 #7
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_71825854
Inuyasha. Ik weet niet of het me nog kan boeien. De stijl van die anime is tegenwoordig nogal oubollig he.
Gelukkig kregen we daar Bleach voor terug dus dat was weer een pluspunt aan dat irri open einde

sweetlady-o heb je dit topic ook al gevonden of wacht je tot pagina 3?
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  † In Memoriam † woensdag 12 augustus 2009 @ 18:42:30 #8
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_71825928
hallokidoki, moet nog ff de special van higurashi kijken

En ghost in the shell ligt voor 2.50 bij de FRS, heb ook ff 'blood: the last vampire" gehaald, ook 2.50.
:')
pi_71826372
Zijn we sweetlady-o ontlopen?
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 17:36 schreef Yi-Long het volgende:
Ik kan niet wachten tot mijn internet weer wat sneller gaat, want het downloaden van series gaat nu echt
Kut UPC
Ik ben zo blij met ziggo, momenteel.

Van de week een heel seizoen à 9,5 GB in een uurtje binnengetrokken. Via bittorrent!
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_71827320
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 18:42 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
hallokidoki, moet nog ff de special van higurashi kijken

En ghost in the shell ligt voor 2.50 bij de FRS, heb ook ff 'blood: the last vampire" gehaald, ook 2.50.
Dank, ik ga nu even door de collectie heen op de site.
pi_71827547
Weet iemand waar je online een beetje goedkoop Manga's kunt bestellen? (Of gewoon een winkels die goedkoop zijn en een groot assortiment hebben.)
Meestal zijn de prijzen Euro= Dollar. (bijvoorbeeld Silvester Strips in Den Bosch of Senor Hernandes in Nijmegen).
Bij de Eppo in Eindhoven verkopen ze net iets goedkoper. ( Euro = Dollar-1 )
Iemand anders die nog van dit soort winkels weet?
pi_71827616
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 19:44 schreef Operc het volgende:
Weet iemand waar je online een beetje goedkoop Manga's kunt bestellen? (Of gewoon een winkels die goedkoop zijn en een groot assortiment hebben.)
Meestal zijn de prijzen Euro= Dollar. (bijvoorbeeld Silvester Strips in Den Bosch of Senor Hernandes in Nijmegen).
Echt goedkope manga's koop je naar het schijnt op de boekenbeurs.

De webshop van de aniway is ook vrij goedkoop, al hebben ze maar beperkte keuze.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_71827622
Ik bestel manga bij Archonia of wandel binnen bij Silvester.
Aniway biedt ook wat nederlandstalige manga aan.

wdn, was er bij jou niet een keer iets misgelopen bij Archonia? Is dat nog opgelost?
pi_71827643
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 19:47 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Echt goedkope manga's koop je naar het schijnt op de boekenbeurs.
Inderdaad, Tokyopop-manga voor 2 euro op 't Boekenfestijn. Maar dan moet je wel snel zijn, want meestal zijn die dingen snel weg. Ik kwam er op de derde dag en had de keuze uit verdwaalde ecchi en bar slechte mecha.
pi_71827828
Bleach zit aan het volgende geweldige topic!!
Mijn Last.fm, Whatpulse en MAL profiel.
pi_71827910
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 19:54 schreef Ge4ce het volgende:
Bleach zit aan het volgende geweldige topic!!
Ik heb 't er in gegooid.
Als Blizzard even zo vriendelijk zou willen zijn de OP d'r opnieuw in te plakken is alles weer zoals het hoort.
pi_71828336
Ik doe al helemaal geen moeite meer om alle series te volgen.
Ik download de eps en ik kijk wel wanneer ik er aan toe kom.
pi_71828489
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 20:12 schreef torn_Machina het volgende:
Ik doe al helemaal geen moeite meer om alle series te volgen.
Ik download de eps en ik kijk wel wanneer ik er aan toe kom.
Ik volg eigenlijk geen nieuwe series meer (nou ja, bakemonogatari toevallig), omdat er de klad in komt als ik steeds een week moet wachten op een aflevering en dan zit ik weer met een half afgekeken serie. Ik wacht wel tot de serie compleet is en kijk hem achter elkaar in een paar sessies.
pi_71828796
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 20:17 schreef Jordy-B het volgende:
Ik volg eigenlijk geen nieuwe series meer (nou ja, bakemonogatari toevallig), omdat er de klad in komt als ik steeds een week moet wachten op een aflevering en dan zit ik weer met een half afgekeken serie. Ik wacht wel tot de serie compleet is en kijk hem achter elkaar in een paar sessies.
Voor elk seizoen houd ik wel bij wat eventueel interessant is.
Dit seizoen ben ik alleen elke week FMA aan het kijken.
pi_71828988
Nu al herfst ?
pi_71829597
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 19:37 schreef Quir het volgende:

[..]

Dank, ik ga nu even door de collectie heen op de site.
Het staat overigens niet op de site.
pi_71831892
We're freaking through!

pi_71834859
  † In Memoriam † woensdag 12 augustus 2009 @ 23:20:22 #24
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_71835073
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 19:44 schreef Operc het volgende:
Piet Snot in utrecht, 8/9 euro per manga, ik kocht manga's in new york voor 8$ dus in dat geval is het wel ¤=$
:')
pi_71835084
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 23:13 schreef blessed19 het volgende:
[ afbeelding ]
Raad de GTO anime?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')