abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54830165

Hier alweer deel 93 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Spurts (GTW's) en nog twee overgebleven Buffels, uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mari�nberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion ge�xploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar Belgi� loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en Belgi� rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC�s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Zodra de HSL echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_54830275
Ik heb ook wel eens een trein gezien, een groene.
pi_54830492
quote:
Op zondag 25 november 2007 18:24 schreef Pony-Lover het volgende:
Ik heb ook wel eens een trein gezien, een groene.
Ah, de VAM-trein, naar Wijster. Lijk je me idd het type voor.
  zondag 25 november 2007 @ 18:39:04 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_54830664
ATB.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_54830785
quote:
Op zondag 25 november 2007 18:39 schreef Duvel het volgende:
ATB.
Trrrring trrrring trrrring!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54830982
weet iemand of de SGMm-III op den duur (als de mat's er uitgaan) ook buiten de randstad gaan rijden? en zo ja, waar en wanneer?
pi_54831104
Ik heb werkelijkwaar geen idee waar SGMm buiten de Randstad zou moeten gaan rijden. Sprintertjes kunnen maar 120 ofzo en sommige baanvakken wordt harder gereden en zijn de afstanden wat langer..
Misschien kunnen ze over een jaar of 5 wel de schrootlijn (Zwolle-Nijmegen) op. Dat lijkt mij een puik plan!
pi_54831179
quote:
Op zondag 25 november 2007 18:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Trrrring trrrring trrrring!
Dames en heren, we staan momenteel voor een rood sein. Een momentje geduld alsublieft!
pi_54831487
quote:
Op zondag 25 november 2007 18:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Trrrring trrrring trrrring!
Ping!

RRRRRRIIIIIIIINNNNNNNGGGGGG


Tring Tring Tring
pi_54831829
Lukt het ja?

Ik ga op dinsdag 4 december gezellig een dagje naar het Spoorwegmuseum. Want dat is maar 3,5 uur van mijn base camp

Mocht iemand nog verzoekjes hebben voor foto's van speciale treinstellen of zo, dan hoor ik het graag binnen de komende paar dagen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54832034
Ik wil graag van jou een mooie foto van de Volvotrein Älmhult (SE) - Gent (B) met Zweedse tractie
  zondag 25 november 2007 @ 19:39:02 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_54832114
quote:
Op zondag 25 november 2007 19:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Lukt het ja?

Ik ga op dinsdag 4 december gezellig een dagje naar het Spoorwegmuseum. Want dat is maar 3,5 uur van mijn base camp

Mocht iemand nog verzoekjes hebben voor foto's van speciale treinstellen of zo, dan hoor ik het graag binnen de komende paar dagen
Ik was er nog van de zomer, ik ben benieuwd of ze nu wèl een Rapid binnen hebben staan. Als je terug bent kunnen we wel foto's vergelijken. Ik heb ze nog niet gepost, en zal dat nog wel even uitstellen tot je terug bent!

Edit: toch een voorproefje, veel plezier Fles!


[ Bericht 6% gewijzigd door Duvel op 25-11-2007 19:48:48 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_54832404
Wat is een rapid?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54832420
Morgen staat me internationale reisje van deze maand op het programma.

30132: Harlingen 8.31 - Leeuwarden 8.54 (GTW)
IC 12732: Leeuwarden 9.04 - Utrecht Centraal 11.07 (ICM)
IC 3537: Utrecht Centraal 11.21 - Eindhoven 12.13 (ICRm)
IC 839: Eindhoven 12.32 - Maastricht 13.35 (V-IRM)
IC 435: Maastricht 14.07 - Brussel Zuid 15.36 (Belgisch Mat.)
IC 616: Brussel Zuid 16.40 - Rotterdam Centraal 18.36 (Benelux)

IC (2)1771: Rotterdam Centraal 19.02 - Amersfoort 20.04 (ICM)
IC (10)771: Amersfoort 20.08 - Leeuwarden 21.54 (ICM)
30171: Leeuwarden 21.59 - Harlingen 22.22 (GTW)

931 kilometer in 13 uur en 51 minuten.
  zondag 25 november 2007 @ 20:00:30 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_54832677
quote:
Op zondag 25 november 2007 19:50 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat is een rapid?
Dit, maar dan liever in gerenoveerde vorm:
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_54832691
Voor mij staan de komende weken tentamens op het programma (1’tje half gehaald, en nog 3 voor de boeg). Op 11 December de laatste en meteen vakantie tot in Januari, dus dan maar eens van mijn OV gebruik maken (hmmmmm, Vlissingen, Delfzijl, Stavoren, Maastricht, Den Helder). Zoveel plaatsen waar ik nog niet ben geweest, zoveel om nog heen te gaan.

Iemand suggesties (voor doelen binnen NL)? Het gaat me meer op de “interessantheid” van het traject danwel het station en de plaats zelf, dan om het maken van kilometers.
pi_54832866
quote:
Op zondag 25 november 2007 20:00 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dit, maar dan liever in gerenoveerde vorm:
[ afbeelding ]
Zou moeten lukken, ik ga erop letten
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54833026
quote:
Op zondag 25 november 2007 20:01 schreef von_Preussen het volgende:
Voor mij staan de komende weken tentamens op het programma (1’tje half gehaald, en nog 3 voor de boeg). Op 11 December de laatste en meteen vakantie tot in Januari, dus dan maar eens van mijn OV gebruik maken (hmmmmm, Vlissingen, Delfzijl, Stavoren, Maastricht, Den Helder). Zoveel plaatsen waar ik nog niet ben geweest, zoveel om nog heen te gaan.

Iemand suggesties (voor doelen binnen NL)? Het gaat me meer op de “interessantheid” van het traject danwel het station en de plaats zelf, dan om het maken van kilometers.
station Leeuwarden is wel een apart station.. persoonlijk vind ik de stad Leeuwarden gewoon kut. Groningen is er in de buurt en heeft óók een mooi station en schijnt bovendien een erg mooie stad te zijn! station Haarlem is trouwens ook de moeite waard!
pi_54833156
Het nadeel aan Groningen zijn Arriva bussen en al die studenten.. met vooral hun fietsen overal. Je ziet bijna niets anders meer. Het fietsenhok op het CS daar is een grote chaos... In Leeuwarden is dat iets minder gelukkig.
pi_54833193
Jij hebt wat tegen studenten he, stagelopertje met je gratis netkaartje?

Triest volk ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54833350
quote:
Op zondag 25 november 2007 20:18 schreef Zug-Chef het volgende:
Het nadeel aan Groningen zijn Arriva bussen en al die studenten.. met vooral hun fietsen overal. Je ziet bijna niets anders meer. Het fietsenhok op het CS daar is een grote chaos... In Leeuwarden is dat iets minder gelukkig.
wat is er mis met Arriva bussen (ken het enkel van naam)? Ik hou wel van het merk Dennis!! dat fietsenhok mag de pret niet drukken. Leeuwarden is gewoon niet leuk om te zijn hoor ik van velen en vind ikzelf bovendien ook, Groningen schijnt een totaal ander verhaal te zijn. 15 december weet ik er als het goed is ook meer van.
  zondag 25 november 2007 @ 20:26:14 #22
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_54833388
quote:
Op zondag 25 november 2007 20:19 schreef Dr_Flash het volgende:
Jij hebt wat tegen studenten he, stagelopertje met je gratis netkaartje?

Triest volk ja
Liever studenten dan slopende turken.

Groningen is wmb wel een leuke stad ja.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_54833447
quote:
Op zondag 25 november 2007 20:26 schreef Duvel het volgende:

[..]

Liever studenten dan slopende turken.

Groningen is wmb wel een leuke stad ja.
ja, liever slopende turken dan marokkanen die je meteen lek steken als je niet tegen ze wilt praten.

Groningen is een topstad leuke herinneringen aan
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54833504
Ik zit nog even te denken.. Nijmegen is ook wel een hele mooie stad, maar dat station daar is niet heel bijzonder. hmmz.. tja.. Amsterdam Bijlmer is erg mooi geworden, maar tja.. de Bijlmer is weer niet je van het. De stations Weert en 's-Hertogenbosch vind ik dan wel weer aardig. Schiphol is ook wel apart en wel mooi, maar ook weer compleet anders dan stations als Haarlem en Groningen. station Den Haag CS is doordat het een kopstation is bijzonder, maar mooi is weer anders. Den Haag Holland Spoor (HS) is daarentegen wél weer erg mooi (maar de wijk om het station schijnt niet als heel best te boek te staan). En over Den Haag als stad zijn de meningen over verdeeld. Sommigen vinden het geweldig, ook door de koninklijke status en het hele politieke gebeuren, anderen vinden het weer helemaal niks.
pi_54833543
quote:
Op zondag 25 november 2007 20:29 schreef ghizzer het volgende:
Ik zit nog even te denken.. Nijmegen is ook wel een hele mooie stad, maar dat station daar is niet heel bijzonder. hmmz.. tja.. Amsterdam Bijlmer is erg mooi geworden, maar tja.. de Bijlmer is weer niet je van het. De stations Weert en 's-Hertogenbosch vind ik dan wel weer aardig. Schiphol is ook wel apart en wel mooi, maar ook weer compleet anders dan stations als Haarlem en Groningen. station Den Haag CS is doordat het een kopstation is bijzonder, maar mooi is weer anders.
Waar wil je naartoe eigenlijk?

een MOOISTE station? Een station met een verhaal?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')