abonnement Unibet Coolblue
pi_71281603


Welkom in het FOK! anime en manga topic!

Wees niet afgeschrikt door de slowchat, als je vragen hebt kun je die hier altijd kwijt.



Anime is de japanse variant op "onze" tekenfilm. Het mag dan wel getekend zijn,
maar anime's gaan vaak veel dieper dan de tekenfilms die je hier op TV ziet.
Door veel mensen die niet bekend worden deze termen echter in verband gebracht met seksueel getinte afbeeldingen (hentai) of onze (kinderlijke) series (op Jetix, Nickelodeon).
Hierdoor heeft dit onderwerp een slechte reputatie bij een aantal mensen.

Anime en manga kun je onderverdelen in verschillende genres. De twee grootste zijn "Schonen" en "Shoujo".
Hiernaast heb je meerdere kleine (sub-)genres, zoals "Josei", "Seinen". Elk (sub-)genre snijd een ander onderwerp aan, dus er zou in principe voor iedereen iets tussen moeten zitten.

Gericht op jongens (Shonen): dit is over het algemeen het meest bekeken genre. De meeste mensen beginnen met de bekende series uit dit gedeelte.
De series zijn meestal gericht op actie en humor. De bekende series "Bleach" en "Naruto" vallen in dit gedeelte

Gericht op meisjes (Shoujo): dit onderdeel behandelt meestal het (meer) dramatische gedeelte, en bevat veel romantiek.
Meestal is het hoofdpersoon in een van deze series een vrouw (of meisje natuurlijk). Een aantal voorbeelden zijn "Sailor Moon", "Cardcaptor Sakura" en "Fruits Basket"

Gericht op de jong volwassen vrouw (Josei): deze bevatten globaal dezelfde themas als de "Shoujo"-series, maar dan iets serieuzer en realistischer uitgevoerd.
Onder andere de series "Nana", "Paradise Kiss" en "Honey and Clover" zijn voorbeelden hiervan

Gericht op de jong volwassen man (Seinen): dit genre is heel divers en er zit veel afwisseling in, van avant-garde tot erotiek. Deze series hebben vaak een serieuze ondertoon.
Een aantal populaire series zijn "Elfen Lied" en "Ghost in the Shell".

Gericht op kinderen (Kodomo): "Hello Kitty" en "Hamtaro" - dit spreekt voor zich.



De makkelijkste manier is de taal leren door middel van een cursus of ervaring. Als je daar geen zin in (of daartoe niet in staat bent) kun je Fansubs kijken. Fansub-groepen (zoals Dattebayo) nemen "raw"-versies op van de japanse TV, vertalen deze en voegen ondertitelingen toe. Vaak geven de groepen extra informatie zodat het voor de kijker beter te begrijpen is (typische japanse dingen worden uitgelegd).

Er zijn verschillende soorten groepen die animes ondertitelen, daarom zijn er verschillende in de gebruikte lettertypen, tekstopmaak of vertalingen. Verder zijn er twee soorten, de "speedsubbers" en de "qualitysubbers".
Zoals de namen doen vermoeden brengen de "speedsubbers" snel hun aflevering (of hoofdstuk) uit (waardoor het kan zijn dat deze van mindere kwaliteit is), en de "qualitysubbers" nemen de tijd en leveren vaak beter werk af.



Fansubs worden uitgebracht op verschillende sites, om deze te vinden kun je altijd even Googelen of op (de grotere) P2P-sites zoeken.
Links vragen doen we niet in dit topic (omdat het niet in alle gevallen legaal is), maar als je er echt niet uit komt kun je altijd een van de mensen hier een PM sturen.

Waarom zijn (sommige) fansubs illegaal?
Animes worden steeds populairder in andere landen, waardoor er vaker licenties opgekocht worden. Dit betekent dat de afleveringen officieel niet verspreid mogen worden (zonder toestemming).
Dit gebeurt niet bij alle series, maar meestal bij series die bekendheid verkrijgen in het westen waardoor een westerse uitgever de licentie koopt om hieraan te verdienen.

Ik kan de fansubs niet afspelen, wat moet ik doen?
Waarschijnlijk heb je niet de goede codes die nodig zijn om de formaten af te spelen, het CCCP-Project is een (gratis) pakket speciaal ontwikkeld voor anime, probeer eerst deze eerst te downloaden.



Huidig seizoen
Klik voor de vergroting!



2007 | Winter | Spring | Summer | Fall
2008 | Winter | Spring | Summer | Fall
2009 | Winter | Spring | Summer



Aziatische drama's Deel 2
Een topic over Aziatische drama series, voornamelijk over J-drama. Als je een keer geen zin hebt in anime moet je het hier een keer proberen.

Japans. [Deel 2]
Altijd al een beetje Japans willen leren? Dan is dit hét topic voor jou

Japanse cultuur enzo :D
Vragen over de Japanse Cultuur? Stel ze hier!

Japan #14
Dingen die je echt moet doen (mocht je naar Japan gaan).

Zelf sushi maken deel VI
Gerechten

[Animé] Meld hier dat er een nieuwe EP uit is 3
Hier word het gemeld als er nieuwe afleveringen uitgebracht worden.

Anime/mangaseries verkiezingstopic 2008 - Deel 4
Je wil iets nieuws zien maar weet niet wat? In dit topic vind je welke series het populairst waren op FOK!

Animé/Manga meetingtopic dl. 5 - beware of the Ice tea.
Een anime/manga meet.

[Anime] Bleach #6: Doe 's wat, Ichigo.
[Anime&Manga] Naruto #15 Onderweg met Sasuke
Avatar op Nickeloden #3 Brand je handen niet aan het vuur!! - Geen anime, wel het vermelden waard.
[ANIME] One Piece



http://www.animenewsnetwork.com/
Nieuws over anime, hier staan ook beschrijvingen van series en handige lijstjes van goede anime.

http://animenfo.com/
Hier vind je alle informatie over een anime die jij zoekt.

http://anidb.net/
De anime-database.

http://anime-planet.com/
Hier kun je een aantal aanraders zoeken (anime).

http://myanimelist.net/
Houdt je eigen anime- en mangalijst bij! Bekijk andere lijsten en geef je ordeel over anime en manga!

Voorgaande delen

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 |

------------------------------------------------------------

Degene die het laatst post in dit topic moet een nieuw topic aanmaken, en deze (als dat kan) bijhouden zolang deze open is.
De OP is hier te vinden. Klik boven op de tab 'Bewerken' en kopiëer deze versie in verband met incorrecte weergave!

[ Bericht 0% gewijzigd door Ascendancy op 25-07-2009 11:32:00 ]
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 24 juli 2009 @ 12:33:42 #2
122997 zquing
Drama Junk
pi_71281659
80 alweer
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_71281674
Ik heb em
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 12:29 schreef Ascendancy het volgende:
Hoe is tokyo magnitude eigenlijk? Het verhaal lijkt me zo cliche? Of moet ik het echt kijken?
voor wdn
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 24 juli 2009 @ 12:37:00 #4
187674 Sigmund666
Do not feed the Residents
pi_71281786
TVP. Tevens aan het wachten op One Piece 551. Ik kan gewoon niet meer wachten. Na een hele saaie tijd breekt nu weer een goeie periode aan
U heeft de issues, ik heb de tissues.
Your shit's weak! My shit will fuck you up son! YEAH BUDDY!
  vrijdag 24 juli 2009 @ 12:45:21 #5
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_71282123
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 12:29 schreef Ascendancy het volgende:
Hoe is tokyo magnitude eigenlijk? Het verhaal lijkt me zo cliche? Of moet ik het echt kijken?
Goed! Tot nu toe beter dan ik had verwacht.
Cliche? Nog geen idee van maar ik denk het niet. Heb pas 2 of 3 eps gezien en die waren zeker goed.
Mijn advies: kijken.

Voor je/een algemene beoordeling ( http://en.wikipedia.org/wiki/Tokyo_Magnitude_8.0 ):
quote:
Development and conception

The series was first announced at the 2009 Tokyo Anime Fair,denoting that it would replace Eden of the East (<---- ) in Fuji TV's noitaminA well-rated anime timeblock and would be co-produced by Bones and Kinema Citrus.[1][2] The series' setting is based upon the prediction that there is 70% or higher chance of an earthquake measuring 7.0 magnitude on the Richter scale hitting Tokyo in the next 30 years, with the series illustrating the consequences of a 8.0 scale earthquake affecting the city.[1][2] Bones stated that it would try to realistically depict the after-effects of such a situation and that it would collect and tabulate research on previous earthquakes and interview individuals who were affected by them.[1][2]
Het is dus niet wat je zegt een normale anime. Het is wat meer wetenschappelijk benaderd
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_71282879
Die seizoenen-banner faalt best hard.

Ik had 't overigens pagina's geleden al over Bakemonogatari, Ascendancy.

Heeft iemand nog andere seizoenen? mschol, zocht jij die niet?
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
  vrijdag 24 juli 2009 @ 13:09:53 #7
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_71283065
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 13:05 schreef Quir het volgende:
Die seizoenen-banner faalt best hard.

Ik had 't overigens pagina's geleden al over Bakemonogatari, Ascendancy.

Heeft iemand nog andere seizoenen? mschol, zocht jij die niet?
Ik heb in het vorige topic een stuk of 4, 5 links naar van die seizoens banners gezet

En hoezo faalt die banner? oh wacht je bedoelt die url tags Had ik nog niet gezien net.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_71283315
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 13:09 schreef wdn het volgende:

[..]

Ik heb in het vorige topic een stuk of 4, 5 links naar van die seizoens banners gezet

En hoezo faalt die banner? oh wacht je bedoelt die url tags Had ik nog niet gezien net.
Die heb ik al gebruikt, zoals je ziet. Maar 't is de banner, hij klopt niet naar mijn gevoel. 't Font is ook anders, omdat ik die andere niet terug kon vinden.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_71283332
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 13:05 schreef Quir het volgende:
Die seizoenen-banner faalt best hard.

Ik had 't overigens pagina's geleden al over Bakemonogatari, Ascendancy.

Heeft iemand nog andere seizoenen? mschol, zocht jij die niet?
Toen was ik waarschijnlijk op vakantie
Ik ga er ook even achteraan, volgens mij weet ik er nog een paar.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 24 juli 2009 @ 13:19:10 #10
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_71283461
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 13:16 schreef Quir het volgende:

[..]

Die heb ik al gebruikt, zoals je ziet. Maar 't is de banner, hij klopt niet naar mijn gevoel. 't Font is ook anders, omdat ik die andere niet terug kon vinden.
Ik heb google image search gebruikt om ze te vinden
anime winter 2009 line up
anime summer 2009 line up
etc.

als het om de fonts gaat enzo misschien dan thumbnails maken? Dan valt het niet zo op en kunnen er meer naast elkaar.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_71283475
Ik ben met Jigoku Shoujo, erg goed. Er schijnt een derde seizoen te zijn alleen nog niet gevonden iemand tips?
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  vrijdag 24 juli 2009 @ 13:21:48 #12
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_71283566
s3 had als naam "Jigoku Shoujo: Mitsuganae"

Batch [Raws-4U] Jigoku Shoujo Mitsuganae (D-MX 1280x720 H264 AAC) [Subbed]

Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_71283707
Voor summer 2008 bestonden de banners niet. De rest heb ik allemaal de laatste versie erop gezet. Hoop dat het zo goed is
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_71283777
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 13:21 schreef wdn het volgende:
s3 had als naam "Jigoku Shoujo: Mitsuganae"

Batch [Raws-4U] Jigoku Shoujo Mitsuganae (D-MX 1280x720 H264 AAC) [Subbed]


dank u
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_71283851
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 13:25 schreef Ascendancy het volgende:
Voor summer 2008 bestonden de banners niet. De rest heb ik allemaal de laatste versie erop gezet. Hoop dat het zo goed is
Dank, maar zet dan winter en spring erbij als niet-links.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_71284008
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 13:29 schreef Quir het volgende:

[..]

Dank, maar zet dan winter en spring erbij als niet-links.
Bij 2008?
Dat staat een beetje raar imo.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 24 juli 2009 @ 13:39:44 #17
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_71284325
winter 2008: http://gerrymon.files.wordpress.com/2008/12/1226536741220.jpg
spring 2008: http://blog.hantsuki.org/(...)pring-2008-anime.jpg

Die laatste is afwijkend: ik kan er geen vinden in de stijl van de andere plaatjes.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_71284630
Ik heb zelf ook teveel series die ik nog moet kijken.
Misschien dat de vakantie uitkomst biedt.
pi_71285855
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 13:32 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Bij 2008?
Dat staat een beetje raar imo.
Ik vond 't zonder een beetje raar staan, anders laat de rest maar beslissen.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_71285878
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 13:39 schreef wdn het volgende:
winter 2008: http://gerrymon.files.wordpress.com/2008/12/1226536741220.jpg
spring 2008: http://blog.hantsuki.org/(...)pring-2008-anime.jpg

Die laatste is afwijkend: ik kan er geen vinden in de stijl van de andere plaatjes.
Dank, voor spring 2008 heb ik een meer gelijkende gekozen. Maar ik ben nog hard opzoek. Ook evt voor 2007
Ik ga ook misschien een paarr try-outs maken om de main banner te vervangen. Iets met hoogtepunten van het seizoen waar we dan inzitten ofzo.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_71285972
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 14:16 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dank, voor spring 2008 heb ik een meer gelijkende gekozen. Maar ik ben nog hard opzoek. Ook evt voor 2007
Ik ga ook misschien een paarr try-outs maken om de main banner te vervangen. Iets met hoogtepunten van het seizoen waar we dan inzitten ofzo.
Deze link doet het niet, en ik ben een streepje tussen 77 en 78 vergeten. Wel al aangepast in de Wiki.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_71286268
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 14:19 schreef Quir het volgende:

[..]

Deze link doet het niet, en ik ben een streepje tussen 77 en 78 vergeten. Wel al aangepast in de Wiki.
Zo nu is alles gefixed. Ik ben er vrij zeker van dat er geen banners van voor fall 2007 zijn. Of in ieder geval geen die meer zijn dan een berg plaatjes samengeplakt en die vind ik het niet waard om erin tezetten.
En nu laat ik de op met rust
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_71286294
Goed werk verricht.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_71288092
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 00:13 schreef Karasta het volgende:
Wat is trouwens een goede comedy highschool anime waarvan er dubbed episodes van zijn?
Waarom is er nog niemand met Azumanga Daioh gekomen?
  vrijdag 24 juli 2009 @ 15:27:52 #25
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_71288452
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 14:16 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dank, voor spring 2008 heb ik een meer gelijkende gekozen. Maar ik ben nog hard opzoek. Ook evt voor 2007
Ik ga ook misschien een paarr try-outs maken om de main banner te vervangen. Iets met hoogtepunten van het seizoen waar we dan inzitten ofzo.
Die plaatjes zijn ze pas mee begonnen in 2008 dacht ik (?)
Tenminste dat is de eerste die ik ken.

herst 2007: http://blog.hantsuki.org/(...)007-anime-series.jpg
ook in een andere manier dan die wat we al hebben.

EDIT: die had je al
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 15:17 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Waarom is er nog niemand met Azumanga Daioh gekomen?
Ik heb denk ik die hele vraag gemist
Mijn excuus: ik zal wel 'dub' hebben zien staan en daar weet ik niks van
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')