DeaDLocK2K | woensdag 17 juni 2020 @ 23:10 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 17 juni 2020 @ 23:12 |
En tyfus, 11 miljoen voor wat grond en stenen? | |
dennistd | woensdag 17 juni 2020 @ 23:24 |
Ik neem aan ook aanpassingen aan sporen, wissels, bovenleiding, etc. De (nu doodlopende) tunnel moet verlengd worden naar het nieuwe eilandperron, en er moeten liften komen voor de toegankelijkheid Dit artikel is wat uitgebreider: https://avv.de/de/aktuell(...)ahnhofs-herzogenrath | |
DeaDLocK2K | woensdag 17 juni 2020 @ 23:33 |
Mja, vind het alsnog wel prijzig. De complete elektrificatie+bouw Zwolle Stadshagen kostte 25 miljoen. | |
DeaDLocK2K | woensdag 17 juni 2020 @ 23:38 |
Oh en voor hen die met enige regelmaat blijven roepen dat aan iedere grens het ding opnieuw ontworpen moet worden: https://www.spoorpro.nl/s(...)erde-spoorwegpakket/ Er wordt dus wel degelijk hard gewerkt aan standaardisering. Mooi aantal voertuigen wat gekeurd is ook al in het eerste jaar voor slechts dit beperkte aantal landen dat het al ingevoerd heeft. | |
b2py | donderdag 18 juni 2020 @ 07:22 |
Je zit er heel snel aan hoor.. | |
derLudolf | donderdag 18 juni 2020 @ 08:02 |
Gaat er een IC(E) Amsterdam-Aachen rijden dan? ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 18 juni 2020 @ 09:40 |
Op woensdag 17 juni 2020 stonden de eerste testritten van de Refit GTW's op het programma. Doel van deze ritten was het testen van het Energie Spaar Systeem (ESS) en een nieuw reisinformatiesysteem (IVU). ![]() | |
De_Hertog | donderdag 18 juni 2020 @ 09:47 |
Mooie plaat, maar.. groen? | |
Zug-Chef | donderdag 18 juni 2020 @ 09:52 |
Het is meer cyaan eigenlijk | |
derLudolf | donderdag 18 juni 2020 @ 10:08 |
Ik vind het er mooi uit zien. Beter als dat verschenen rood ![]() | |
Peterselieman | donderdag 18 juni 2020 @ 10:11 |
dat rood was een bedenksel van een toenmalig Groninger gedeputeerde. De kleur verlepte nogal snel en ondanks dat de stellen opnieuw gelakt zijn ziet het er nu weer niet uit. | |
Dr_Flash | donderdag 18 juni 2020 @ 12:02 |
turkwaaaaaaze | |
De_Hertog | donderdag 18 juni 2020 @ 12:39 |
Ik blijft het vrij blauw vinden ![]() Overigens staat het inderdaad goed. Op wiki staat al een foto van iets dichter bij: ![]() Inderdaad veel frisser dan dat rode ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 18 juni 2020 @ 12:47 |
Zo is het helemaal net een gebruikt inlegkruisje van Smurfin. | |
Mr_Klaasje | donderdag 18 juni 2020 @ 15:52 |
Heeft die koninklijk bloed dan? | |
Duvel | donderdag 18 juni 2020 @ 21:18 |
En dat is bij de WINK anders, want die heeft gewoon zitplaatsen achter de cabine. De tractieapparatuur zit ook in het powerpack. | |
dennistd | donderdag 18 juni 2020 @ 23:47 |
Nou ja, de motoren zitten neem ik aan gewoon onder de kopbakken. Jacobsdraaistellen met motor schijnen lastig te zijn. | |
BLS | vrijdag 19 juni 2020 @ 09:53 |
De zesdelige Flirt 4 die aan BLS geleverd wordt heeft het wel, een aangedreven Jakobsdraaistel. Alle Flirts daarvoor en de daarvan afgeleide Wink hebben alleen één of beide einddraaistellen aangedreven. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 19 juni 2020 @ 10:48 |
Of extra klassieke bakeinden. | |
TwanTwan | vrijdag 19 juni 2020 @ 22:45 |
Wanneer denken jullie dat er een einde gaat komen aan “De trein is alleen voor noodzakelijke reizen”? | |
b2py | vrijdag 19 juni 2020 @ 22:51 |
2022 met een vaccin | |
DeaDLocK2K | vrijdag 19 juni 2020 @ 22:53 |
Ik denk dat 2021 haalbaar is. Maar ik heb geen idee binnen wat voor tijd we 17 miljoen vaccins kunnen klaarhebben. | |
b2py | vrijdag 19 juni 2020 @ 23:04 |
1 miljoen is ook genoeg, veel meer OV reizigers zijn er niet | |
DeaDLocK2K | vrijdag 19 juni 2020 @ 23:07 |
Ik moest hardop lachen ![]() | |
James1988 | vrijdag 19 juni 2020 @ 23:09 |
Als er al een vaccin komt. Er is bijvoorbeeld nog altijd geen HIV-vaccin ondanks dat er al vele jaren onderzoek naar wordt gedaan. | |
b2py | vrijdag 19 juni 2020 @ 23:18 |
Maar wel een griep vaccin wat ieder jaar aan kwetsbaren wordt gegeven, wat is je punt? | |
James1988 | vrijdag 19 juni 2020 @ 23:26 |
Mijn punt is dat er nog helemaal geen zekerheid is dat er een werkzaam vaccin tegen covid-19 wordt gevonden. Er wordt momenteel van alles onderzocht en uitgeprobeerd maar er is nog geen garantie dat het ook echt gaat werken. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 19 juni 2020 @ 23:32 |
Mja, maar rijke machtige mensen krijgen relatief weinig AIDS. Dus boeiend. Als, zoals het nu lijkt, een bepaald percentage er daadwerkelijk permanente longschade aan over gaat houden, dan zou dat in de VS weleens kunnen betekenen dat je een enorme boost gaat zien in de ontwikkeling van regeneratieve medicatie en therapieën. Stamcellen, praktische toepassingen van CRISPR.... Dit treft nu meer dan een promille van de wereldbevolking en juist de rijke elite is vrij kwetsbaar want het virus discrimineert niet. Daarom hebben ze er baat bij om de publieke gezondheidszorg zoveel mogelijk uit te hollen en hun private gezondheidszorg over te houden voor hen die er toe doen (in de VS). Hence het verzet tegen maatregelen. En vooral in arme landen zal het alleen maar meer gaan exploderen, zoals India. Ook al zijn er verzachtende omstandigheden. Anyway, er zijn dus op dit moment ruim 100 vaccins in phase I trials en gemiddeld wordt 11,3% van alle phase I trials een product. Daar moeten we ook niet alle hoop op vestigen, want het kan bijvoorbeeld zijn dat we wel een vaccin krijgen tegen lichamelijke infectie en een milder algemeen verloop maar dat we niets kunnen doen tegen de initiële infectie zonder enkele rapide wetenschappelijke doorbraken in het clonen van specifieke IgA's want daar zit de crux. Ook met IgG-bescherming, het belangrijkste antilichaam, kan je nog steeds geinfecteerd worden in je luchtwegen want daar heb je specifieke IgA's voor nodig. En dan kunnen je luchtwegen dus nog steeds vollopen met vocht, precies datgene wat nou de doodsoorzaak is. Dus, een ik ben zeer hoopvol en track zoveel mogelijk alle vaccins die er getest worden, en er zitten een vijftal dusdanig veelbelovende bij dat ik denk dat een combinatie van enkele van die weleens de oplossing zou kunnen zijn. Maar de volledige macht en kracht van de medische onderzoeksgemeenschap zit nu achter dit probleem. En als we als mensheid ons ergens op focussen hebben we problematiek vrij snel uit de wereld geholpen. Maargoed, dit is natuurlijk slechts mijn hobbykamervisie. Redelijk goed ingelicht, dat wel, diverse hele goede vrienden van me doen onderzoek naar immuunsystemen en virussen en we hebben het er veel over achter de schermen. En na verloop van tijd leer je het jargon ook wel een beetje kennen. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 19 juni 2020 @ 23:47 |
Trouwens, HIV is onderdeel van een familie van virussen met zeer lange incubatietijden, en die eigenschap is een complicerende factor. Er zijn zoveel verschillende virussen op aarde dat er in een kubieke kilometer zeewater in een koraalrif over yottahoeveelheden gesproken moet worden en over exahoeveelheden soorten. Ze zijn onderling net zo verschillende en divers als koeien, treinen en de grand canyon. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 19 juni 2020 @ 23:48 |
Hier is een trein in leuke kwaliteit: | |
Dr_Flash | zaterdag 20 juni 2020 @ 00:04 |
Een coronavirus met een incubatietijd van 100 jaar vind ik op zich best prima trouwens. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 20 juni 2020 @ 00:13 |
Kan ik ook mee leven ![]() | |
James1988 | zaterdag 20 juni 2020 @ 04:09 |
Iets nieuws om vanuit m'n slaapkamerraam naar te kijken. Ik zag 'm ineens staan.![]() Met het raam open kon ik 'm horen vertrekken, klinkt best wel goed. ![]() | |
Duvel | zaterdag 20 juni 2020 @ 10:12 |
SNG en SLT hebben ook gemotoriseerde jacobsdraaistellen. Maar gezien het bouwdoosprincipe van Stadler verwacht ik inderdaad dat de motoren onder de koppen zitten. | |
spectrumanalyser | zaterdag 20 juni 2020 @ 13:18 |
Koop een trein bij NS. Naast een treinkaartje kun je ook een trein kopen. https://www.ns.nl/uitgeli(...)treinen-verkoop.html
| |
Piles | zaterdag 20 juni 2020 @ 13:34 |
Waarom alleen voor commerciële treindiensten eigenlijk? Als iemand een leuk bedrag biedt, waarom zou je die dan geen trein verkopen? ![]() | |
James1988 | zaterdag 20 juni 2020 @ 17:13 |
Er staat hier in Breda al de hele dag iets vreemds geparkeerd... ![]() ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door James1988 op 20-06-2020 17:23:29 ] | |
DeaDLocK2K | zaterdag 20 juni 2020 @ 17:21 |
Ik wil dit ook weten. Ik ga het op Twitter vragen. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 20 juni 2020 @ 17:25 |
Oooooh ik denk dat ze bedoelen "niet voor sloop". | |
derLudolf | zaterdag 20 juni 2020 @ 17:43 |
Misschien in het kader van duurzaamheid of zo? Dat het gebruikt moet blijven worden. Niet dat een concurrent (of ze zelf via andere bv) de boel opkopen om te kunnen voorkomen dat een andere partij er treindiensten mee gaat rijden? In Nederland lijkt me de kans hier op nihil, want hebben de provincies niet vaak gelijkvloers instap in hun concessie voor staan? | |
derLudolf | zaterdag 20 juni 2020 @ 17:45 |
Als de prijs hoog genoeg is... | |
DeaDLocK2K | zaterdag 20 juni 2020 @ 17:55 |
Ja ik zou er ook geen problemen mee hebben hoor, neemt ruimte in beslag. | |
bork | zaterdag 20 juni 2020 @ 18:17 |
op de bon slingeren en rap | |
MTL | zaterdag 20 juni 2020 @ 18:20 |
Snel terugsturen naar Italië die hap ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 20 juni 2020 @ 18:21 |
Ik vind het echt wel een leuk ding om te zien ook gewoon echt ![]() | |
James1988 | zaterdag 20 juni 2020 @ 18:46 |
Ja, ik ook. De livrei op de kop had iets fraaier gekund naar mijn mening, afgezien daarvan is het een mooi ding. Interieur ziet er ook goed uit. Het is wel even wennen, een intercitytrein met het interieur op dezelfde hoogte als het perron. ![]() | |
b2py | zaterdag 20 juni 2020 @ 18:55 |
Het blijft een multipla met die koplampen | |
Maegrim | zaterdag 20 juni 2020 @ 19:52 |
zit de zijkant al onder de verf? | |
James1988 | zaterdag 20 juni 2020 @ 19:57 |
De kant die ik vanaf spoor 3 kon zien niet. | |
Salatrel | zaterdag 20 juni 2020 @ 20:17 |
Ik heb er ff een ddz voorgezet met verf. | |
James1988 | zondag 21 juni 2020 @ 00:41 |
Klaar voor de volgende nacht testen.![]() Ik hoop wel dat er nog iets gedaan gaat worden aan de hoge snerpende pieptoon die dit ding produceert, ook bij stilstand. Eerder vanavond liep ik door het station en overal kon ik die hoge toon horen, echt heel erg irritant. | |
derLudolf | zondag 21 juni 2020 @ 00:53 |
Waag er een berichtje aan richting de NS ![]() | |
Eix | zondag 21 juni 2020 @ 00:57 |
Klagende bewonersomwonenden, overlast! ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Eix op 21-06-2020 00:58:20 (Fixed.) ] | |
James1988 | zondag 21 juni 2020 @ 01:03 |
Afgelopen nacht kon ik het ding in m'n slaapkamer horen. Wel met het raam open. En het was niet heel luid. MAAR IK HOORDE HEM WEL!!!!111einz ![]() | |
Salatrel | zondag 21 juni 2020 @ 01:42 |
Had je maar niet in het station moeten gaan wonen | |
James1988 | zondag 21 juni 2020 @ 01:48 |
Je bent gewoon jaloers ![]() | |
MTL | zondag 21 juni 2020 @ 06:55 |
Gaat NS niks aan kunnen doen. Ding is nog van Alstom. Dan lijkt het net alsof je één van die gekkies bent die gaat klagen op NS dat er een goederentrein achter je huis langs rijdt ![]() Ding heeft een softwareupdate nodig. Hopelijk wordt het daarmee opgelost. Het probleem staat in ieder geval op de to-do-lijst van Alstom. | |
derLudolf | zondag 21 juni 2020 @ 10:33 |
Wordt zo'n ding ooit van de NS zelf, of wordt dit geleased? ![]() Maar goed, ik dacht dat de NS er nu mee aan het testen was, vandaar. | |
Bitlord | zondag 21 juni 2020 @ 10:50 |
Dit. | |
ijs_beer | zondag 21 juni 2020 @ 11:07 |
Zo van de zijkant heeft de kop ook wel wat weg van de oude stoptreinen. | |
MTL | zondag 21 juni 2020 @ 11:40 |
Ding wordt van NS Lease uiteindelijk, net als het meeste andere materieel. Dit is nog het testen voor de toelating. Dat gebeurt door de fabrikant (of beter gezegd: in opdracht van). Pas na de overdracht van Alstom naar NS gaat NS zelf testen (technisch en juridisch zit het in dit specifieke geval iets anders, maar dat is grofweg hoe het gaat). | |
Mr_Klaasje | zondag 21 juni 2020 @ 12:04 |
Het is overigens nog niet makkelijk om dat geluid goed op te lossen. Je moet de motorsturing zulke frequenties geven dat eventuele stoorstromen de ATB-signalen niet verstoren. Dat sluit al heel veel frequenties uit als de stroom boven enkele ampères uitkomt. | |
Fred2 | zondag 21 juni 2020 @ 12:14 |
Snel ATB maar uitfaseren dan. | |
Mr_Klaasje | zondag 21 juni 2020 @ 12:23 |
Heb je ff een miljardje om heel Nederland in plaats van alleen een deel van ERTMS te voorzien? | |
b2py | zondag 21 juni 2020 @ 12:33 |
Volgens mij schuiven er tientallen miljarden nu heen en weer dus misschien kan die nog wel bijgeleend worden. | |
DeaDLocK2K | zondag 21 juni 2020 @ 12:58 |
Er zitten 750V= tractiemotoren in. Het is supermakkelijk om dat op te lossen. Men doet dat alleen niet omdat er dan geen 25KV meer in kan. | |
spectrumanalyser | zondag 21 juni 2020 @ 13:29 |
de eerste generatie IRM had een zeer luid geluid en kreeg daardoor de bijnaam doedelzak. toch was dit geluid bij de generaties daarna nog amper hoorbaar. zelf vraag ik mij weleens af of er een degelijke geluidsisolatie aanwezig is. | |
DeaDLocK2K | zondag 21 juni 2020 @ 13:37 |
Dat is daar omdat ze in plaats van een "Gate Turn-off Thyristor" zijn overgestapt op IGBT's oftewel "Insulated-gate Bipolar Transistors". Maar nadeel is wel dat die dingen ongeveer even snel accelereren als een slak op zout. Als je meer power ergens in wil stoppen met moderne technieken dan krijg je te maken met dit soort beperkingen. Zoals eerder gezegd zal er vast een keer een software-update komen omdat een programmeur in z'n vrije tijd ontdekt dat hij toch op een andere manier kan filteren (zoals ook bij VIRM gebeurt) of een onderhoudsmonteur komt erachter dat als hij de PCB plat op de grond monteert in plaats van in een hoek van 90 graden dat het geluid dan opeens 80% minder wordt. Zoiets... | |
dennistd | zondag 21 juni 2020 @ 13:38 |
Boem is ho.... https://twitter.com/TheRealAlex679/status/1274382841888022528 | |
DeaDLocK2K | zondag 21 juni 2020 @ 13:41 |
Teeeeeeeeering wat een mongool..... | |
James1988 | zondag 21 juni 2020 @ 14:22 |
Goed om te horen ![]() | |
Yreal | zondag 21 juni 2020 @ 14:26 |
lolwat | |
MTL | zondag 21 juni 2020 @ 15:09 |
Het schijnt inderdaad een lastig dingetje te zijn, dus het is afwachten. Maar zelfs als het al wat minder hard wordt is het al een verbetering. En zolang je het in de trein zelf niet hoort valt het op zich ook nog wel mee, maar is het weer vervelend voor omwonenden. | |
DeaDLocK2K | zondag 21 juni 2020 @ 15:14 |
Hey jongens en meisjes, wisten jullie wel dat Mr_Klaasje vandaag tot de club van 30 is toegetreden? Of een 3 in spoorse termen ![]() Ook hier van harte gap <3 Dat je nog maar een grote jongen mag worden hehehehe. | |
Dr_Flash | zondag 21 juni 2020 @ 15:15 |
Ja wanneer gaat dat eens gebeuren dan? ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 21 juni 2020 @ 15:19 |
Hehehehe, nou jah ik denk dat hij in alle opzichten een grote jongen is. Ik bedoel hij heeft abonnementen samen met iemand anders enzo. | |
Dr_Flash | zondag 21 juni 2020 @ 15:21 |
Ieuw. | |
DeaDLocK2K | zondag 21 juni 2020 @ 15:22 |
Zit een stukje in over trouwen en commitment waar ik van hou. | |
MTL | zondag 21 juni 2020 @ 15:31 |
Gefeliciteerd! | |
hierissieweer | zondag 21 juni 2020 @ 16:27 |
In Frankrijk heb je veel oude lijntjes, met oud materieel. Wat als toeristen attractie wordt bereden. Zijn er in Nederland ook dergelijke historische lijnen? | |
James1988 | zondag 21 juni 2020 @ 16:36 |
Ja hoor, die hebben we wel een aantal. Deze schieten me zo te binnen: - Stoomtrein Goes-Borsele - VSM, Veluwsche Stoomtrein, Apeldoorn - Dieren - Museum Stoomtram Hoorn-Medemblik - Museumspoorlijn STAR (Veendam - Stadskanaal) - Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij, Kerkrade - Schin op Geul | |
Dr_Flash | zondag 21 juni 2020 @ 16:42 |
Oh dat met die boekenclub ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 21 juni 2020 @ 16:47 |
MBS in Haaksbergen. Stoom Stichting Nederland heeft een depot in de buurt van Alexander maar die hebben niet veel ruimte. Is er in de buurt van Den Haag of Rotterdam niet ook nog zo'n museumtram die een flinke afstand aflegt op meterspoor of Kaaps spoor of weetikveelwat. Het Openluchtmuseum is opzich ook een aanrader ![]() Dan heb je natuurlijk nog het Industrieel Smalspoor Museum in Erica, Drenthe. Vlak over de grens vind je ook diverse dingen op gezette rijdagen in het jaar. | |
DeaDLocK2K | zondag 21 juni 2020 @ 16:48 |
Hehehehe ja ![]() | |
Peterselieman | zondag 21 juni 2020 @ 16:53 |
Je hebt dat ding bij Valkenburg (ZH) en de RTM bij Ouddorp. Daarnaast is er nog de stoomtrein op het terrein van Tata in Velsen, een treintje in het Amstelpark in Amsterdam, Rijssens Leemspoor en in diverse pretparken nog wat grut | |
DeaDLocK2K | zondag 21 juni 2020 @ 16:54 |
RTM bedoel ik ja. | |
DeaDLocK2K | zondag 21 juni 2020 @ 16:55 |
Rijssens leemspoor is ook echt leuk. En als je in de buurt van Losser bent, daar is nog een antieke stenenbakkerij met zo'n ding. Was leuk. | |
Dr_Flash | zondag 21 juni 2020 @ 17:00 |
Ik wil nog een keer met die Wismarer bij de MBS trouwens. Ben daar jaren geleden al eens geweest, toen was hij in aanbouw zegmaar. | |
DeaDLocK2K | zondag 21 juni 2020 @ 17:01 |
Ja die is vet. Heeft geloof ik een reportage over in RailMagazine gestaan met mooie plaatjes. Blote treinen <3 | |
James1988 | zondag 21 juni 2020 @ 17:31 |
Voor de liefhebbers van BR218s, vlogger Juliën is gisteren weer eens op reis gegaan: Helaas zit het Ersatzverkehr op die route er alweer op. | |
bork | zondag 21 juni 2020 @ 17:56 |
Moet toch, 1 miljard nu is zeker goedkoper dan straks dezelfde klus over 5 jaar. | |
derLudolf | zondag 21 juni 2020 @ 18:27 |
Ik had het afgelopen week al vermeld, dat afgelopen week zaterdag de laatste slag daarvan werd gereden. Jammer dat je zulke geintjes nooit in NL hebt... | |
dennistd | zondag 21 juni 2020 @ 19:47 |
Ben ik een jaar of twee terug mee geweest, van Haaksbergen tot Stepelo. Het traject was toen onderbroken voor de aanleg van de nieuwe N18 (wat overigens mis ging, waardoor er later alsnog een tijdelijk spoor werd gelegd). | |
dennistd | zondag 21 juni 2020 @ 19:48 |
Nederland is daar helaas te klein voor. Als je ook kijkt hoe verspreid over Duitsland TRI rijdt... | |
Fred2 | zondag 21 juni 2020 @ 20:10 |
Kwestie van prioriteiten stellen. Steeds maar vooruit schuiven kost op termijn alleen maar meer. Gevalletje zachte heelmeesters maken stinkende wonden. | |
Magister_Artium | zondag 21 juni 2020 @ 22:14 |
Dat filmpje is inderdaad keiharde treinporno, al word ik moe van de kapotte windmolens en de echt overbodige scheldwoorden. | |
Dr_Flash | zondag 21 juni 2020 @ 22:24 |
En wie ben jij eigenlijk? Dat je maar overal een mening over hebt? | |
Magister_Artium | zondag 21 juni 2020 @ 22:26 |
Iemand die ook in dit onderwerp geïnteresseerd is, en in nog veel meer onderwerpen. Daar is een forum toch voor? | |
derLudolf | zondag 21 juni 2020 @ 22:33 |
Waarom en hoe dan ![]() | |
derLudolf | zondag 21 juni 2020 @ 22:33 |
Gefeliciteerd Klaas | |
Mr_Klaasje | zondag 21 juni 2020 @ 22:36 |
Dankjulliewel! | |
Peterselieman | zondag 21 juni 2020 @ 22:39 |
Gefeliciteerd ![]() | |
Dr_Flash | zondag 21 juni 2020 @ 22:55 |
Jazeker! ![]() ![]() ![]() | |
Magister_Artium | zondag 21 juni 2020 @ 23:07 |
Ik ben Magister Artium, met een echte naam, maar om verschillende redenen blijf ik liever een beetje anoniem. Je mag wel weten dat ik niet in de spoorbranche werkzaam ben, maar van kleins af aan ben ik wel geïnteresseerd, want trein was dagje uit of bij oma op bezoek. Jankende reiziger ben ik alleen geweest toen ik in Italië een vertraging van 150 minuten had (uur overstap op de volgende trein...) en geïnteresseerd in spoorbeleid, treinsoorten, bijzondere reizen en ervaringen van anderen. En blij dat het hier een open forum is. Wijlen enkele fora die ook op langs de rails zijn besproken, dachten er inderdaad anders over (al zal ik hier ook niet de onbekende DD-AR verkondigen). | |
Duvel | maandag 22 juni 2020 @ 10:14 |
Bij stilstand gaat dat niet op. | |
Duvel | maandag 22 juni 2020 @ 10:15 |
Eh nee, zo werkt het niet. | |
Salatrel | maandag 22 juni 2020 @ 10:23 |
Vanavond op tv: https://www.tvgids.nl/tv/2doc-missie-ns/89483891 | |
spectrumanalyser | maandag 22 juni 2020 @ 10:47 |
nu al online te zien https://www.2doc.nl/docum(...)maart/missie-ns.html | |
Dr_Flash | maandag 22 juni 2020 @ 11:52 |
Al die elektrische steps en skoeters en auto's maken ook nul geluid. Waarom maakt een elektrische trein überhaupt geluid? ![]() ![]() | |
Duvel | maandag 22 juni 2020 @ 12:14 |
POWERRRRR | |
spectrumanalyser | maandag 22 juni 2020 @ 16:31 |
omdat die een accu aan boord hebben die altijd keurig netjes het voltage afgeeft wat de motor nodig heeft. de bovenleiding geeft 1500 volt. vroeger hadden de Sprinters en Mat64 stellen rijweerstanden op het dak en schakelde je daartussen. alleen was dat vele malen inefficienter dan het regelen van de voeding met frequentieregelaar van vandaag. treinen moesten minder stroom verbruiken. | |
Eix | maandag 22 juni 2020 @ 17:10 |
BR218. ![]() <zeikmodus> Maar dit is toch dezelfde gozer die het een paar maanden geleden met die sprinter-dienstregeling al nodig vond om met het OV te reizen om een filmpje te maken. Opdat anderen het ov dan thuis konden beleven? ![]() </zeikmodus> | |
Ireyon | maandag 22 juni 2020 @ 17:15 |
Ja en de kneus die herhaaldelijk glazen bierflesjes in rivieren gooit vOoR dE VieWs | |
Magister_Artium | maandag 22 juni 2020 @ 17:58 |
In Duitsland mag je meer in de trein dan hier, dus dan vind ik het belangrijker dat hij zich aan de regels ter plaatse houdt dan dat hij hier gaat rondtuffen. Een flesje bier in het water gooien valt daar dan weer niet onder, zijn fixatie op naalden bij een van zijn reisgenoten door een zeker lichaamsdeel dan weer wel. | |
DJMO | maandag 22 juni 2020 @ 18:34 |
Ik liep gisteren van Zwolle naar Lichtmis. Ik had ook in de trein kunnen zitten ![]() ![]() -edit- deze ging terug richting Zwolle vlgs mij, maar toch ![]() | |
Adrie072 | maandag 22 juni 2020 @ 18:47 |
https://www.npostart.nl/2doc/22-06-2020/KN_1713065 Vanavond om 20:00 ook op tv. | |
DeaDLocK2K | maandag 22 juni 2020 @ 18:48 |
Wat mag je daar wat je hier niet mag? In de decentrale lijnen is daar ook vaker wel dan niet een verbod op open alcohol en "eten met een indringende geur". | |
BLS | maandag 22 juni 2020 @ 20:49 |
Ik geloof best dat Juliën diep van binnen een vriendelijke jongen is maar die door zijn snel toenemende populariteit even in een rare fase zit. | |
TwanTwan | maandag 22 juni 2020 @ 21:49 |
Er gloort wat hoop: https://www.nporadio1.nl/(...)-we-gaan-die-kant-op | |
derLudolf | maandag 22 juni 2020 @ 22:20 |
Twee keer... En die tweede keer was ook puur om te trollen omdat zoveel mensen liepen te janken na de eerste keer. Denk dat ie zelf ook wel door heeft dat het niet echt netjes is ![]() | |
derLudolf | maandag 22 juni 2020 @ 22:22 |
In D mag je gewoon met de trein, ook voor minder noodzakelijke doeleinden ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 22 juni 2020 @ 22:25 |
Ik denk dat Jeffrey Dahmer ook best wist dat het niet de bedoeling was om mensen te vermoorden, wat is je punt? | |
derLudolf | maandag 22 juni 2020 @ 22:27 |
Een of andere prof uit Italië zei dat, hoewel in sommige regio's zoals Milaan nog steeds ernstig is, het er wel op leek dat het virus zelf steeds milder werd. Als in, minder mensen op IC of aan de beademing. Hij dacht dat het virus was uitgedoofd voordat er een vaccin was. Er wordt veel gezegd natuurlijk en misschien is het valse hoop. Maar ook valse hoop, is hoop ![]() | |
derLudolf | maandag 22 juni 2020 @ 22:28 |
Dat niemand perfect is en dat je geen verschrikkelijk mens wordt van twee flesjes weggooien ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 22 juni 2020 @ 22:33 |
Ik zeg ook niet dat het een verschrikkelijk mens is, maar als iemand die de sigarettenpeuken in z'n kontzak steekt bij gebrek aan asbak vind ik het gewoon fucking idioot. Ik snap niet wat er grappig of leuk aan is (steek dan iets in de fik ofzo (godverdomme Jeroen) of laat iets ontploffen in een weiland), maar dit is gewoon vernielzucht. Ik vind het van je af flikkeren van troep in de natuur eigenlijk erger dan het intikken van een raam bij iemand. Dat raam zijn ze wel voor verzekerd maar die schijtbende ligt er jarenlang en sommige van die meuk blijkt nog jarenlang te zorgen voor vergiftigd grondwater ook. Glazen flesjes niet, sure, maar het principe en daarnaast vergaan glazen flesjes pas over een periode van duizenden en duizenden jaren en kunnen in de tussentijd alleen maar een gevaar opleveren voor de omgeving nadat ze barsten door een nacht vorst.. Gewoon een gasdebiel is het. | |
b2py | maandag 22 juni 2020 @ 22:47 |
Ik wil alleen maar met de trein kunnen zodat ik weer bier kan drinken in Mokum zonder dat ik alcoholvrij moet zijn want autorijden. | |
derLudolf | maandag 22 juni 2020 @ 23:09 |
Ik vind beide onnodig (vernielen en vervuilen), net als zo tekeer gaan ![]() Wat veel leuker is als zo tekeer gaan is McDonald's zakken bij Golfjes terug naar binnen gooien ![]() | |
Peter | maandag 22 juni 2020 @ 23:47 |
Hij is nota bene vuilnisman. Gooit iedereen alles in de natuur, is hij werkloos ![]() | |
Bitlord | dinsdag 23 juni 2020 @ 00:39 |
Kan deze discussie een schopje krijgen naar het moraaltopic, kan het hier weer over treinen gaan. Doordat die gast allemaal nieuwe dingen bezoekt en daar goede filmpjes van maakt hoef ik er fysiek niet meer persoonlijk naartoe omdat ik grotendeels het gevoel heb er al geweest te zijn. Zo kan iemand die wellicht wat stoute dingetjes doet (foei!) indirect weer heel milieuvriendelijk bezig zijn. Hier een filmpje met museumlocomotieven die voor de leuk en de views opgestart en gereden worden. [ Bericht 6% gewijzigd door Bitlord op 23-06-2020 00:55:56 ] | |
Peter | dinsdag 23 juni 2020 @ 00:40 |
Wat een milieuvervuiling die uitstoot! | |
Fred | dinsdag 23 juni 2020 @ 10:13 |
Zijn nog eens Duitse loks ook, welke gebruikt zijn door een regime dat minstens net zulke mensonterende activiteiten heeft verricht als de VOC/WIC kopstukken die nu ter discussie staan. | |
b2py | dinsdag 23 juni 2020 @ 12:05 |
Marjan rintel nieuwe president-directeur van NS. Roger weg naar de overheid? | |
GlenSpey | dinsdag 23 juni 2020 @ 12:16 |
Gaat met pensioen per oktober [ Bericht 1% gewijzigd door GlenSpey op 23-06-2020 14:44:58 ] | |
bork | dinsdag 23 juni 2020 @ 17:25 |
https://schnaeppchenfuchs(...)ejsepas-oepnv-ticket Goedkoop ov kaartje voor Denemarken, vvk vandaag begonnen, https://www.dsb.dk/kampagner/rejsepass/ | |
James1988 | dinsdag 23 juni 2020 @ 18:22 |
Zolang Denemarken nog oranje is op de kaart van MinBuZa, en de Denen je ook nog niet verwelkomen, zou ik die nog maar even niet kopen. ![]() Geldigheid is trouwens 27 juni t/m 9 augustus. | |
bork | dinsdag 23 juni 2020 @ 18:27 |
niet aan gedacht, geldt niet voor Duitsers, we zijn al voorzien eind augustus (hopelijk) Freiburg met ICE heen- en terug. | |
Salatrel | woensdag 24 juni 2020 @ 09:53 |
die kleurcodering die nederland voor andere landen heeft zegt die landen in kwestie niks ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 24 juni 2020 @ 11:11 |
Nee, hoogstens je reisverzekering. Kleinigheidje toch ![]() | |
Fred | woensdag 24 juni 2020 @ 13:18 |
Wat kan er nou misgaan in Denenmarken? | |
dennistd | woensdag 24 juni 2020 @ 13:32 |
Een n te veel schrijven bijvoorbeeld? ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 24 juni 2020 @ 13:46 |
Niet als je het hebt over meerdere marken met daarin Denen. | |
De_Hertog | woensdag 24 juni 2020 @ 13:47 |
De landen in Europa (met uitzondering van het VK en Zweden) die nu nog oranje zijn, zijn dit omdat de grens nog niet open is voor Nederlandse toeristen. Dus wat er mis kan gaan is met name dat je het land niet in mag ![]() Overigens zal het je reisverzekering niet boeien waarom een land oranje is. | |
Salatrel | woensdag 24 juni 2020 @ 14:27 |
Dat is dus niet waar. Ik was vorige week in Duitsland en terwijl in Nederland voor Duitsland tot 15 juni nog code oranje gold mocht de hoteleigenaar al sinds 18 mei weer Nederlandse gasten ontvangen. | |
De_Hertog | woensdag 24 juni 2020 @ 15:04 |
Dat laatste wisselde sowieso per deelstaat (in Baden-Wurttemberg was dit pas vanaf de 29e) maar de Duitse regering heeft steeds gecommuniceerd dat de grenzen pas per 15 juni geheel open gingen. Dat dit in de praktijk anders is weet ik ook wel (ik ben de 6e naar Italië gegaan, per auto, zonder enige problemen) maar officieel was de grens pas op 15 juni geheel open. En ook https://www.nederlandwere(...)-naar-het-buitenland splitst het expliciet op deze manier op:
| |
James1988 | woensdag 24 juni 2020 @ 15:42 |
Afgelopen zondag is op de Metropolitan Line een ernstig ongeluk ternauwernood voorkomen...![]() De Chiltern-trein is vermoedelijk door rood gereden bij nadering van station Chalfont & Latimer, heeft een wissel opengereden en is daardoor in het pad beland van de London Underground-trein. Sporenplan (bron): ![]() De London Underground-trein stond op spoor 1, en had reeds veilig om via de wissels naar het meest noordelijke spoor te gaan om naar eindbestemming Chesham te rijden. De Chiltern-trein richting Londen kwam via het middelste spoor en zou, na vertrek van de LU-trein, volgens plan naar spoor 2 rijden. | |
James1988 | woensdag 24 juni 2020 @ 19:40 |
We mogen weer ![]() https://www.ov-nl.nl/bewe(...)g-coronamaatregelen/ | |
Fred | woensdag 24 juni 2020 @ 19:47 |
Zou die wissel niet klaar hebben gelegen om de LU-trein van spoor 1 naar spoor 3 te brengen? Gezien het tijdstip zou dat best wel eens een van de weinige doorgaande treinen kunnen zijn op de Metropolitan Line die naar Chesham rijden. | |
MTL | woensdag 24 juni 2020 @ 19:48 |
Fietsen mogen ook weer mee, maar alleen via een reservering.
| |
James1988 | woensdag 24 juni 2020 @ 19:52 |
Dat klopt. De route was al ingesteld en de LU-trein had al veilig. De machinist daarvan zag echter het sein afvallen en is daarom niet vertrokken. De seinplaatsing op LU is gebaseerd op de remweg die een trein heeft na een STS-passage voordat het gevaarpunt is bereikt. Het sein dat is gepasseerd staat iets van 600 meter voor het eerste wissel. Op LU-terrein wordt er gebruik gemaakt van trainstops, ook door de treinen van Chiltern. Het heeft er alle schijn van dat de trein van Chiltern door rood is gereden, de noodstop heeft gereset, en daarna is doorgereden. | |
derLudolf | woensdag 24 juni 2020 @ 20:36 |
Hoe is "anderhalve meter afstand blijft" met "alle stoelen in het OV mogen gebruikt worden" te rijmen? Niet denk ik? | |
James1988 | woensdag 24 juni 2020 @ 20:39 |
Niet, daarom dat mondkapje. | |
derLudolf | woensdag 24 juni 2020 @ 20:46 |
Oh, ik dacht dat enige tijd terug werd gezegd dat een mondkapje geen vervanging van was ![]() | |
Fred | woensdag 24 juni 2020 @ 21:06 |
Het is toch allemaal niet meer te rijmen? Touringcar = verplicht vragen aan reiziger naar gezondheid, met mondkapje, met reservering stadsbus = instappen zonder check, met mondkapje, zonder luchtverversing, zonder reservering tram = instappen zonder check, met mondkapje, zonder luchtverversing, zonder reservering trein = instappen zonder check, meer dan 100 mensen, met mondkapje, zonder luchtverversing, zonder reservering metro = instappen zonder check, meer dan 100 mensen, met mondkapje, zonder luchtverversing, zonder reservering vliegtuig= instappen met check, meer dan 100 mensen, met mondkapje, luchtverversing, met reservering auto = instappen zonder check, zonder mondkapje, zonder luchtverversing, zonder reservering ruimte binnen = geen check, zonder mondkapje, 1,5meter, max 100, zonder reservering ruimte binnen = wel check, zonder mondkapje, 1,5meter, onbeperkt, met reservering ruimte buiten = geen check, zonder mondkapje, 1,5meter, max 250, zonder reservering ruimte buiten = wel check, zonder mondkapje, 1,5meter, onbeperkt, met reservering | |
Dr_Flash | woensdag 24 juni 2020 @ 21:37 |
Doe dit even in een tabelletje dan zul je zien dat het heel logisch is. | |
ijs_beer | woensdag 24 juni 2020 @ 21:49 |
Klinkt juist best wel logisch. ![]() | |
Adrie072 | woensdag 24 juni 2020 @ 22:02 |
is de 1,5 meter ook geen probleem meer. | |
dennistd | woensdag 24 juni 2020 @ 23:46 |
Ik heb de airco vandaag de hele dag aan het blazen gehad, volgens mij ververst ie dan best aardig. | |
derLudolf | woensdag 24 juni 2020 @ 23:48 |
Kun je niet rijden met de voordeur open? ![]() | |
Magister_Artium | donderdag 25 juni 2020 @ 01:05 |
Anderhalve meter afstand blijft Totdat men om een zitplaats kijft. Zo valt het met elkaar te rijmen, toch? | |
Mr_Klaasje | donderdag 25 juni 2020 @ 07:38 |
Treinen hebben overigens ook behoorlijk goede luchtverversing. Als het geen ICE 3 is dan.. | |
Fixers | donderdag 25 juni 2020 @ 08:30 |
![]() Ik heb sinds begin maart geen trein of bus meer van binnen gezien. Maar mensen op anderhalve meter afstand houden lukt me in een enorme supermarkt op het rustigste uur van de dag al niet. Het lijkt me een illusie om te geloven dat het in het OV überhaupt mogelijk is om die anderhalve meter te bewaren. | |
Dr_Flash | donderdag 25 juni 2020 @ 08:51 |
![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 25 juni 2020 @ 08:51 |
Nee dat is de discussie dus ook niet. Iedereen weet dat. Daarom mondkapjesplicht als second best option. | |
Magister_Artium | donderdag 25 juni 2020 @ 09:32 |
Gelukkig een paar mondkapjes in huis, dan gaan zaterdag de remmen weer los. Eind maart een regionaal boemeltje om een pakketje op te halen was het laatste. | |
derLudolf | donderdag 25 juni 2020 @ 09:33 |
![]() | |
dennistd | donderdag 25 juni 2020 @ 18:58 |
Rijden met een deur open kan niet, tenzij ik de noodoverbrugging voor de halterem omzet. Dat heeft wel tot gevolg dat er een constante waarschuwingspieptoon te horen is. En met de voordeur gaat het sowieso niet goed, want bij scherp naar rechts toe sturen raakt het wiel het deurblad ![]() Over open deuren gesproken trouwens, dit oude filmpje uit 2008 is wel toepasselijk: | |
Peter | donderdag 25 juni 2020 @ 19:36 |
Ik heb ook wel eens in de Veenexpress gereden met deuren open ![]() De kachel most aan anders raakte de motor oververhit, dus gingen de deuren open. Maar je mocht niet op het balkon ![]() | |
MTL | vrijdag 26 juni 2020 @ 11:55 |
Het zit de treinen van AnsaldoBreda in Denemarken ook niet echt mee ![]() https://www.railjournal.c(...)wing-braking-issues/ | |
GlennQuagmire | vrijdag 26 juni 2020 @ 16:52 |
De Zweden komen met een nieuwe nachttrein komende winter. Stockholm - Zell am See. Dingt denk ik wel mee voor langste nachttrein van Europa. Vertrek Stockholm om 10:00 's ochtends, aankomst de volgende ochtend. ![]() https://www.railjournal.c(...)o-the-austrian-alps/ | |
Salatrel | vrijdag 26 juni 2020 @ 17:33 |
Die komen stomdronken aan ![]() | |
dennistd | vrijdag 26 juni 2020 @ 18:02 |
Gewoon avant-ski ipv après-ski ![]() | |
bork | vrijdag 26 juni 2020 @ 18:15 |
Dagkaart Valleilijntrein weer terug: voor 5 euro hele dag reizen tussen Amersfoort en Ede-Wageningen Vanaf 17 juli is de Valleilijn zomerdagkaart van Connexxion weer te koop. In de zomerperiode van 18 juli tot en met 30 augustus kunnen reizigers voor 5 euro per kaartje een hele dag met de trein reizen tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. https://www.gelderlander.(...)uro-vanaf-177-151227 | |
derLudolf | vrijdag 26 juni 2020 @ 18:56 |
Koop ik liever een NDS of NRW ticket ![]() | |
dennistd | vrijdag 26 juni 2020 @ 20:24 |
Nog beter: een Jízdenka na léto, icm een Včasná jízdenka Evropa voor heen- en terugreis ![]() | |
derLudolf | vrijdag 26 juni 2020 @ 20:40 |
Die ken ik niet. Bij de automaat van Westfalenbahn op Haren (Ems) kun je een NRW ticket kopen. Ooit eens gedaan of ik dom was en gevraagd aan de conducteur of ik ook met een NRW ticket naar Münster mocht. Helaas. | |
James1988 | vrijdag 26 juni 2020 @ 21:19 |
Als je met een 218 van München naar Lindau wilt reizen heb je nog tot december de gelegenheid. Tegen die tijd is de bovenleiding namelijk gereed, en zal de treindienst worden overgenomen door Zwitserse Pendolino's. De elektrificatie, snelheidsverhogingen langs de route en de inzet van kantelbaktreinen zorgen voor een reistijdvermindering van een uur. De reistijd voor München - Zürich wordt daarmee teruggebracht tot 3u30. https://www.railjournal.c(...)-nearing-completion/ | |
Dr_Flash | vrijdag 26 juni 2020 @ 21:48 |
Cool, leuk voor een driehoekje ![]() | |
b2py | vrijdag 26 juni 2020 @ 23:58 |
Dit is wel echt een goeie want de huidige reistijd is 4:45! | |
DeaDLocK2K | zaterdag 27 juni 2020 @ 09:54 |
Met de wagen doe je er ongeveer even lang over. Helemaal voor een stuk van 300km. | |
bork | zaterdag 27 juni 2020 @ 10:01 |
Jankerds | |
DeaDLocK2K | zaterdag 27 juni 2020 @ 10:53 |
Huh? Omdat we onder de indruk zijn van ruim 25% rijtijdversnelling? ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 27 juni 2020 @ 10:58 |
Haha, vooral die oude bakken van Flixtrain waar alle ramen wagenwijd open kunnen. | |
bork | zaterdag 27 juni 2020 @ 12:01 |
Neuj, ik geef alleen maar iets door over korting krijg je verhalen wat ze allemaal beter met hun geld kunnen doen, dan niet denk ik dan en: jankerds ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 27 juni 2020 @ 12:33 |
Oooh korting is altijd goed! Vooral reizen en hamburgers. | |
spectrumanalyser | zaterdag 27 juni 2020 @ 16:53 |
Een rood geverfde Mat64 maakt morgen, zondag 28 juni 2020, een rit door Nederland.
| |
Dr_Flash | zaterdag 27 juni 2020 @ 17:59 |
Top! Bedankt ![]() Deze keer niet voor mij, maar dit soort tips horen we altijd graag ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 27 juni 2020 @ 18:06 |
Ja absoluut!! | |
Maegrim | zaterdag 27 juni 2020 @ 18:28 |
Ding staat al maanden op de Watergraafsmeer spoor C1 als je een foto wil ![]() | |
Fred | zaterdag 27 juni 2020 @ 18:28 |
Das dit ding toch? https://www.karel.rocks/mat-64-trein-466-de-restauratie | |
DeaDLocK2K | zaterdag 27 juni 2020 @ 18:44 |
Weet je... als ik ooit geen domme fouten meer maak en USB sticks met een paar duizend bitcoins die ik ooit gegenereerd heb toen het project net een paar weken bestond en ik daar de serverfarm voor in kon zetten verlies of domme dingen doe zoals aandelen Apple verkopen omdat het toch nooit meer wat met ze wordt..... *kuch* Dan koop ik een een oud treinstel zoals een plan-T of -V liever nog en laat het ding technisch volledig verbouwen tot moderne viersysteemtrein door Stadler ofzo; maak er maar een 250km/u FLIRT van ofzo. En dan alle beveiligingssystemen van Europa eronder knallen en daarmee op vakantie. Krijg d'r nu al een nerdboner van, dit soort gedroom ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 27 juni 2020 @ 18:45 |
(ik heb net een paar uur lang met m'n modeltreinen zitten spelen, onderhoud, alles even laten lopen, geluidsdecodertje geherprogrammeerd, ff aan een technisch baanontwerp gewerkt voor wat betreft bedrading en het ophangen van de GPS-satellieten voor het Faller Car System enzo, dus ik leef een beetje in fantasy world vandaag ![]() | |
derLudolf | zaterdag 27 juni 2020 @ 18:47 |
Over museummat ritjes gesproken, leek me wel een keer leuk om Meppen-Essen(Oldenb) te doen. Maar die rijdt voorlopig nog niet. | |
dennistd | zaterdag 27 juni 2020 @ 18:52 |
Die wil ik inderdaad ik nog een keer doen ja, maar ze rijden maar een paar keer per jaar het hele traject. Op de meeste rijdagen doen ze alleen Haselünne - Löningen. | |
Dr_Flash | zaterdag 27 juni 2020 @ 21:11 |
Whut? ![]() | |
WcPot | zaterdag 27 juni 2020 @ 22:13 |
Ik heb soms ook wel eens van die vreemde fantasieën. Als ik heel veel geld heb en je weet gewoon niet meer hoe je het op moet krijgen. Dan een eigen superluxe Stadler KISS 200 bestellen met alle opties en de meest luxe stoelen voor de reizigers. En dan je zelf verhuren aan de NS om ritten over te nemen. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door WcPot op 28-06-2020 17:24:11 ] | |
derLudolf | zaterdag 27 juni 2020 @ 22:29 |
Jup, en het Fahrplan voor 2020 staat nog niet op de site. | |
derLudolf | zaterdag 27 juni 2020 @ 22:41 |
Ik zou modernere versies van de eerste klas Centralbahn rijtuigen gaan. Met airco, maar ook ramen die open kunnen. En geschikt voor 200km/u Wat leuke locs voor verschillende landen (NS12/1300, BR103, Ludmila) | |
DeaDLocK2K | zaterdag 27 juni 2020 @ 22:45 |
De geautomatiseerde versie van het Faller Car System werkt met kleine satellieten, minimaal drie, die je ophangt en waarmee dan de positie van je materieel bepaald wordt. Het is echt vrij indrukwekkend. En het werkt ook echt bijzonder goed. Ik heb het vermoeden dat de kosten voor dit grapje ondertussen bijna nihil zijn/centenwerk is maar dat de ontwikkeling wel redelijk prijzig was. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 27 juni 2020 @ 22:48 |
Wat nou stoelen ![]() ![]() | |
dennistd | zondag 28 juni 2020 @ 00:49 |
DB heeft onderzoek gedaan naar het besmettingsgevaar in treinen: https://www.researchgate.(...)fic_of_Deutsche_Bahn | |
bork | zondag 28 juni 2020 @ 09:00 |
Ja, maar trekt geen harde conclusies, bendrukt vooral dat er vermoedelijk geen reden is om aan te nemen dat je tijdens een (lange) treinrit wordt besmet door het ventilatie-systeem. En dan nog een hoop mitsen en maren, het betreft hier alleen ICE's (alle 4 de generaties) en aangenomen wordt dat het systeem in de tein goed werkt. Wordt hier nou niet echt enthousiast van en zie ook geen reden om nu anders te gaan denken over reizen met de trein. Wel fijn dat je het hier meldt Dennis ![]() | |
Salatrel | zondag 28 juni 2020 @ 10:24 |
Wij van wc eend adviseren wc eend | |
DeaDLocK2K | zondag 28 juni 2020 @ 12:09 |
Lijkt me niet aan de hand. | |
dennistd | zondag 28 juni 2020 @ 12:12 |
Is op de perronrand gaan zitten en vervolgens gegrepen worden door een trein een darwin-award waard? https://www.hessenschau.d(...)r-rodenbach-102.html | |
DeaDLocK2K | zondag 28 juni 2020 @ 12:17 |
Alleen als ie geen spawn achterlaat eah. | |
Dr_Flash | zondag 28 juni 2020 @ 17:44 |
Nee dat is alleen met kakkerlakken. Die springen open en dan komen er honderden eitjes uit ein zo. Met mensen werkt dat een beetje anders ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 28 juni 2020 @ 18:11 |
Goh echt joh? Helaas komen kakkerlakken niet in aanmerking voor Darwin-awards, daar zijn ze veel vernuftig voor. Maar voor mensen geldt dus de regel dat je geen kinderen mag hebben, want de award krijg je juist voor het opruimen van de genenpoel. | |
Dr_Flash | zondag 28 juni 2020 @ 20:04 |
Ja dat snap ik ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 28 juni 2020 @ 20:13 |
Jij sowieso. Jij bent goud waard <3 | |
Dr_Flash | zondag 28 juni 2020 @ 20:14 |
Er moet meer van mij in de genenpool. Kom op wulpse deernes! Aansluiten in rijen van drie gaarne ![]() | |
GlennQuagmire | zondag 28 juni 2020 @ 20:23 |
Creatieve treindienstleider in Utrecht zojuist. Intercity naar Den Helder werd op spoor 5a neergezet zodat de ICE naar Amsterdam alvast op 5b kon gaan staan. | |
Maegrim | zondag 28 juni 2020 @ 21:01 |
ok | |
Bitlord | maandag 29 juni 2020 @ 03:04 |
Bestaat spoor 5 nog wel uit meerdere fasen? Kwam de ICE niet bezet spoor binnen? | |
Salatrel | maandag 29 juni 2020 @ 09:00 |
Nee. Dat is nergens meer in Utrecht. | |
GlennQuagmire | maandag 29 juni 2020 @ 09:09 |
Er is geen wissel meer oid om ze te scheiden. Je kan natuurlijk nog wel vanaf de a-zijde of b-zijde vertrekken. Het werd ook omgeroepen als 5a en 5b. | |
Fred | maandag 29 juni 2020 @ 11:47 |
Dat houdt in dit geval wel in dat je een van de twee treinen op "bezet spoor" moet binnen laten rijden. Wat inhoudt dat je moedwillig de beveiligingssystemen omzeilt. Blijkbaar gaan de belangen van NS International voor de veiligheid van personeel en reizigers. | |
b2py | maandag 29 juni 2020 @ 11:50 |
Is het onveilig geweest dan? | |
ikweetnietwat | maandag 29 juni 2020 @ 12:10 |
Zullen we binnenrijden op bezetspoor maar even afschaffen dan? Nooit meer treinstelletjes koppelen langs het perron, veel veiliger! | |
DeaDLocK2K | maandag 29 juni 2020 @ 12:12 |
Gaan we nou serieus standaardrangeerbewegingen bombarderen tot extreem onveilige en risicovolle situaties? Gaat het met je? | |
MTL | maandag 29 juni 2020 @ 12:14 |
Gewoon nooit meer koppelen. Dat is veel veiliger. Of nog beter: gewoon geen treinen meer laten rijden ![]() ![]() En als we toch bezig zijn, gelijk ook auto's verbieden. En fietsen. En voetgangers. Die rijden/lopen immers ook zonder seinen. Stel je voor. Veel te gevaarlijk ![]() Kortom: gewoon met z'n alle de mensheid opheffen. En direct ook de hele wereld en het heelal, want al die planeten die zomaar door het heelal zwerven zonder seinen, is ook veel te gevaarlijk natuurlijk ![]() | |
Fred | maandag 29 juni 2020 @ 12:22 |
Zeker, er reed een trein op een stuk spoor waar al een andere trein stond. Dat is inderdaad veiliger. Machinisten zien vaak genoeg rode seinen over het hoofd, zelfs ze er dagelijks langs rijden. Het is wachten op de eerste die over hoofd ziet dat er al een trein op het spoor staat. Iets wat "standaard" is, maakt het nog niet veilig. Ooit van verkeerslichten en -borden gehoord? | |
DeaDLocK2K | maandag 29 juni 2020 @ 12:26 |
Want buffers zijn gemaakt van splijtstof en als ze tegen elkaar komen dan spontane fissie buiten een reactorvat ofzo? | |
DeaDLocK2K | maandag 29 juni 2020 @ 12:27 |
Trouwens, volgens mij zijn standaarden per definitie veilig. Anders heb je het over incidenten en calamiteiten namelijk. Risicomitigatie enzo. Was er vorig jaar niet nog een treinenfotograaf in Twente gestikt in een Werthers echte ofzo? Toch kan je het eten van die dingen niet als gevaarlijk bestempelen. | |
derLudolf | maandag 29 juni 2020 @ 13:05 |
![]() ![]() Geen idee of dit gevaarlijk was... Er stonden gisteren twee leuke locs in Meppen en even snel een plaatje geklikt voor hier. Iets verderop stonden ook nog een stuk of vier armseinen naast elkaar, best wel bijzonder naast een volgens mij best druk bereden stuk spoor ![]() | |
MTL | maandag 29 juni 2020 @ 13:10 |
Hartstikke onveilig, dat Duitsland. Afschaffen die hap ![]() | |
Fred | maandag 29 juni 2020 @ 13:20 |
Dat ligt er maar net aan hoe snel de machinist aan komt rijden. Als die niet op tijd kan stoppen heb je toch een aardige klap. Hard genoeg om reizigers en personeel te verwonden. Daarnaast moet je er ook maar op vertrouwen dat de machinist van de stilstaande trein zijn trein niet opeens in beweging zet. De standaard spreekt over een "onveilig" sein als er een rode kleur zichtbaar is. Bij het oprijden van een bezet spoor moet de machinist dus moedwillig een "onveilig" sein passeren. Dus zelfs de standaard geeft hier al aan dat het niet veilig is. | |
DeaDLocK2K | maandag 29 juni 2020 @ 13:20 |
Als je te lang naar de bovenleiding kijkt dan word je geëlektrocuteerd!! | |
DeaDLocK2K | maandag 29 juni 2020 @ 13:25 |
Een standaardhandeling is per definitie veilig vanuit het oogpunt van processen binnen een bedrijf. Volgens mij ook standaardtekst in iedere procesinrichtingsmethodiek. Een standaardhandeling is per definitie veilig aangezien alle risico's zoveel mogelijk weggemitigeerd zijn. En nu verder met m'n eigen toegangsbeheerprocessen. | |
ReisT | maandag 29 juni 2020 @ 13:54 |
De meeste seinen hebben een hele nuttige eigenschap: ze kunnen ook andere kleuren tonen dan rood. Is het bij binnenkomen op bezet spoor niet gebruikelijk dat het sein geel knippert? | |
MTL | maandag 29 juni 2020 @ 14:04 |
Correct. Fred zit ook alleen maar te trollen. | |
Salatrel | maandag 29 juni 2020 @ 14:55 |
icng rolt wel lekker stil. Kwam net door Utrecht cs heen | |
Bitlord | maandag 29 juni 2020 @ 15:21 |
https://nos.nl/artikel/23(...)sen-op-de-tocht.html Als je die recente docu over NS zag https://www.2doc.nl/docum(...)maart/missie-ns.html had ik ook wel het idee dat op HQ met wat fte minder kan. Vanzelfsprekend allemaal wel zeer zuur voor de sector. Dit zal nog wel vaker langskomen de komende maanden. [ Bericht 9% gewijzigd door Bitlord op 29-06-2020 15:32:20 ] | |
Salatrel | maandag 29 juni 2020 @ 15:58 |
Op de tocht is weer lekker sensatie zoeken... Uitgangspunt is dat mensen met een vast contract zich geen zorgen hoeven te maken dat ze ontslagen worden. Mogelijk wel dat ze naar een andere functie omgeschoold kunnen worden of een andere standplaats. Bij machinisten is het zelfs zo dat de verwachte uitstroom door pensioen hoger is dan het aantal FTE dat men minder verwacht nodig te hebben. Externe inhuur en tijdelijke contracten die zitten vooral op de schopstoel. | |
James1988 | maandag 29 juni 2020 @ 16:06 |
Wat betreft externe inhuur, NS was volgens mij al eerder van plan om weer meer dingen zelf te gaan doen. In ieder geval wat betreft IT, eerder dit jaar waren ze flink aan het recruiten voor vaste functies. | |
De_Hertog | maandag 29 juni 2020 @ 16:17 |
Ieder bedrijf waar ik de laatste vijf jaar ben geweest is van plan meer dingen zelf te doen, wat betreft IT. | |
James1988 | maandag 29 juni 2020 @ 16:28 |
Ik verwacht dat de soep iets minder heet gegeten wordt dan ze wordt opgediend. Ik denk dat er klappen gaan vallen bij de grote consultancy- en detacheringstoko's - de partijen die traditioneel de grote projecten draaien bij grote klanten. Wat ik verwacht: - Het runnen van grote projecten wordt weer meer gedaan door in-house medewerkers, al dan niet met hippe termen als "product owner" en "scrum master" - Het dagelijks beheer wordt weer meer gedaan door mensen on-site in vaste dienst, i.p.v. outsourced naar India of de Filippijnen. - Voor grote projecten (die groter zijn dan wat er in-house beschikbaar is) wordt er eerder gekeken naar inhuur van zzp'ers. Waarom zou je een ervaren ontwikkelaar voor ¤ 120+/u inhuren via een consultingclub als je eenzelfde persoon voor ¤ 80+/u kunt inhuren als zzp'er? | |
spectrumanalyser | maandag 29 juni 2020 @ 16:41 |
Thuiswerken bij de NS is mogelijk.
| |
b2py | maandag 29 juni 2020 @ 16:47 |
Wat dacht je van de automatisering van treingerelateerde activiteiten? | |
Bitlord | maandag 29 juni 2020 @ 16:52 |
Ik ben benieuwd of het heilige huisje een conducteur op elke trein nu eindelijk eens opengebroken kan worden. De regionale vervoerders in binnen- en buitenland laten al jaren zien dat je ook zonder, maar met poortjes én vliegende teams een uitstekende treinoperatie kan laten zien tegen significant mindere kosten. Bij 12 bakken VIRM wellicht wat minder, maar wat precies de bijdrage is van een conducteur op het stoptreintje van 13:00 Utrecht - Baarn met poortjes in Baarn, Bilthoven, Overvecht en Utrecht... Bij een machinistentekort (automatisch rijden zie ik op korte termijn niet gebeuren) kan een aantal conducteurs omgeschoold worden tot machinisten. Daarnaast kan op dagniveau de afwisseling in diensten een stuk kleiner worden waardoor diensten efficienter kunnen. Een soort rondje rond de kerk, maar dan wel verspreid per dag (maandag doet Henk de IC naar Groningen de hele dag, dinsdag de stoptrein naar Leiden). Een soort intelligent Rondje rond de kerk. | |
James1988 | maandag 29 juni 2020 @ 16:53 |
Ik had het specifiek over IT bij NS, niet over het laten rijden van treinen. | |
Salatrel | maandag 29 juni 2020 @ 17:00 |
voor mij niet echt een heilig huisje hoor. SPR Dordrecht -Roosendaal kan ook op de lijst | |
Bitlord | maandag 29 juni 2020 @ 18:01 |
Maar bij de bonden wel. Maar wellicht dat dit wel het moment is, al levert het misschien wat stakingen en verhoogd verzuim op. | |
Eix | maandag 29 juni 2020 @ 18:35 |
Ik hoop het. Maar ik verwacht niet dat 'boomer'-bonden als de FNV laat staan VVMC hiervoor openstaan. Althans, mijn indruk van die clubs is dat ze nog altijd bezig zijn met het verwerken van de teloorgang van de stoker. En als NS niet oppast er overal straks twee man op de bok moeten zitten. ![]() Want hoezeer ik het principe van vakbonden een warm hart toedraag, ik betrap hen zelden op realiteitszin. ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 30 juni 2020 @ 13:10 |
"Ik ben fan van mensen die veeleisend zijn en niets voor elkaar krijgen"? ![]() | |
derLudolf | dinsdag 30 juni 2020 @ 13:30 |
Juist bij dat stoptreintje kan de conducteur meer doen. Want wat kan hij doen als ik loop te rotzooien in de voorste bak en hij loopt achterin, op het stuk tussen Assen en Zwolle. [ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 30-06-2020 13:36:03 ] | |
Fred | dinsdag 30 juni 2020 @ 13:33 |
Rustig zijn Sudoku afmaken, af en toe een blik werpen op het spoor dat achter hem wegglijdt en dromen over een stop in Hoogeveen. | |
James1988 | woensdag 1 juli 2020 @ 13:36 |
Rapport Lelylijn: enorme boost voor economie Heerenveen en Drachten Heerenveen kan uitgroeien tot een plaats met 90.000 inwoners, Drachten tot 84.000 inwoners. Dat laatste is een formaat vergelijkbaar met Assen. Aanleg van de Lelylijn geeft de economie en woningbouw in Heerenveen en Drachten een enorme boost. Heerenveen kan uitgroeien tot een plaats met 90.000 inwoners, Drachten tot 84.000 inwoners. Dat laatste is een formaat vergelijkbaar met Assen. | |
DeaDLocK2K | woensdag 1 juli 2020 @ 13:50 |
Ja en de rest van de het land eromheen loopt er van leeg? | |
DeaDLocK2K | woensdag 1 juli 2020 @ 13:50 |
Niet dat ik dat per se een slechte ontwikkeling vind ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 1 juli 2020 @ 13:51 |
Hoe meer bussen we de nek om kunnen draaien hoe beter. | |
derLudolf | woensdag 1 juli 2020 @ 13:54 |
Gemalen genoeg om het weer vol te pompen ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 1 juli 2020 @ 14:00 |
Ik zat eerder te denken aan teruggeven aan de natuur en dan strategisch recreatiedorpen bouwen ofzo. | |
Dr_Flash | woensdag 1 juli 2020 @ 14:07 |
Hier staat 3 keer hetzelfde. Hier staat drie keer hetzelfde. Hier staat drie keer hetzelfde maar dan anders verwoord. | |
dennistd | woensdag 1 juli 2020 @ 14:47 |
Link naar het hele rapport: https://www.tweedekamer.n(...)d%20-%20Randstad.pdf | |
James1988 | woensdag 1 juli 2020 @ 14:56 |
Haha, inderdaad. Iets te veel gecopypaste en dat had ik niet door. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 1 juli 2020 @ 15:46 |
Was vooral een aanklacht richting het niveau van de hedendaagse journalistiek ![]() | |
Fred | woensdag 1 juli 2020 @ 16:52 |
Friesland (en Groningen en Drenthe) loopt toch sowieso al leeg? | |
Fred | woensdag 1 juli 2020 @ 16:58 |
Lijkt wel een knip-en-plak profielwerkstuk van 5Havo... | |
Mr_Klaasje | woensdag 1 juli 2020 @ 17:18 |
Het begint sterk en daarna wordt het steeds minder sterk. Dan komen op een gegeven moment de politieke wensen nog langs. "Noem de snelle verbinding naar Hamburg nog even!".. Grappig is ook die analyse van het achterland bij een stremming. Tactisch wordt dan op hele afgesloten regio's ingezoomd terwijl een stremming tussen Weesp en Almere of in de Schipholtunnel veel impactvoller in passagiersstromen gezien is dan Zwolle-Meppel plat. Dat er een lijntje op de kaart staat wil niet zeggen dat je een goede omreisroute hebt. | |
Salatrel | woensdag 1 juli 2020 @ 18:31 |
Groningen draait de kraan dicht dus dat is eigenlijk alleen een beetje nadruppelen | |
dennistd | woensdag 1 juli 2020 @ 18:43 |
Ik mis ook nog wel wat stations onderweg: Lemmer wordt wel genoemd als toeristenhub voor de Friese meren, maar het station wordt verder nergens vermeld. En Joure en Leek worden (hoewel allebei 13.000+ inwoners) geheel niet genoemd ![]() | |
Peterselieman | woensdag 1 juli 2020 @ 18:43 |
Vooral het noorden van de provincies. De grotere plaatsen worden wel steeds groter | |
Pino112 | woensdag 1 juli 2020 @ 18:48 |
Cool, dan komt er eindelijk een station dichtbij (Kuinderbos ) ![]() | |
derLudolf | woensdag 1 juli 2020 @ 20:52 |
Komen helaas nog steeds westerlingen deze kant op ![]() | |
dennistd | woensdag 1 juli 2020 @ 22:02 |
Zondag rijdt de laatste BR120 in dienst van DB Fernverkehr....
| |
derLudolf | woensdag 1 juli 2020 @ 22:10 |
Worden ze elders dan nog wel ingezet? Ik zie eigenlijk alleen maar 101's met IC rijtuigen. Welke locs rijden nog meer in Fernverkehr dan? | |
Peterselieman | woensdag 1 juli 2020 @ 22:14 |
sowieso de 146 | |
derLudolf | woensdag 1 juli 2020 @ 22:16 |
Oja, natuurlijk | |
MTL | woensdag 1 juli 2020 @ 23:14 |
Inderdaad een tijdperk ten einde. Naar mijn idee waren het eigenlijk de eerste echte "moderne" e-loks. Ik heb er, alweer jaren geleden, een keer mee mogen rijden met de CityNightLine, vanuit Denemarken (grensstation) verder Duitsland in. Dat was wel erg tof om een keer te doen zo. | |
Jappie_Sea | woensdag 1 juli 2020 @ 23:22 |
Even een vraagje: Ik ben voor vrijdag een reis aan het plannen in Duitsland, en heb de volgende treinen gevonden: Leer(Ostfriesl) Van. 08:09 1 WFB RE15 (90273) WestfalenBahn Richting: Münster(Westf)Hbf Münster(Westf)Hbf Bij 09:56 2 Münster(Westf)Hbf Van. 10:02 3 ICE 923 Intercity-Express Richting: Frankfurt(Main)Hbf Köln Hbf Bij 11:46 7 Echter, als ik in de reisplanner zoek naar Leer-Keulen, geeft hij dit niet als optie, en adviseert hij mij een uur eerder uit Leer te vertrekken, en dus 66 minuten wachten in Münster. Weet iemand waarom hij deze aansluiting niet aangeeft? 6 minuten overstap op hetzelfde perron lijkt mij namelijk makkelijk te halen. | |
derLudolf | donderdag 2 juli 2020 @ 00:02 |
Geen idee. Waarom pak je de rechtstreekse IC van 8:53 niet, dan ben je er een half uurtje later. | |
James1988 | donderdag 2 juli 2020 @ 00:14 |
Misschien heeft het iets te maken met een minimale overstaptijd in Münster? Ik weet dat ze daar in het Verenigd Koninkrijk mee rekenen, wellicht doet DB dat ook. | |
Jappie_Sea | donderdag 2 juli 2020 @ 00:27 |
Ja, dat waarschijnlijk. Maar 6 minuten op hetzelfde perron is prima haalbaar toch lijkt me? Ik reis met de bus van Groningen en ga verder naar Freiburg, dus dan ben ik een uur langer onderweg. Alternatief is om via Hengelo te reizen, dan ben ik net zolang onderweg. Via Leer lijkt me echter beter, maar twijfel een beetje doordat hij dit niet in de reisplanners aan geeft | |
James1988 | donderdag 2 juli 2020 @ 00:50 |
De overstaptijden zullen waarschijnlijk voor het hele station gelden, en niet voor een individueel perron. Mocht je de trein van 8:09 nemen en met vertraging aankomen in Münster dan is de kans groot dat de ICE al weg is en dat DB je een nieuw kaartje laat kopen voor de rest van je reis, want 'geen door ons aanbevolen aansluiting'. | |
Dr_Flash | donderdag 2 juli 2020 @ 19:05 |
Of je koopt een kaartje zonder Zugbindung. Haal je 'm, lekker. Zo niet, pak je de volgende ![]() | |
b2py | donderdag 2 juli 2020 @ 22:15 |
Wat ik zo komisch van dit verhaal vind is dat er wordt gezegd dat 'het dichterbij brengen van Amsterdam bij Groningen' goed is voor Groningen. Ik heb het rapport niet gelezen maar op basis van wat ik hier las zal ik even reageren. Ik ga de analogie trekken met de Westerscheldetunnel. Project met een vergelijkbaar doel, het beter bereikbaar maken van een locatie door middel van een infrastructuurverbinding en daardoor het beter bereikbare onderdeel aantrekkelijker maken. In 2012 heeft de TU Delft een evaluatie gedaan (Ex post evaluation) van de Westerscheldetunnel. In deze evaluatie is gekeken wat de Westerscheldetunnel voor Zeeuws-Vlaanderen heeft betekend en hoe de regio is gegroeid. De interessante conclusie hiervan staat op pagina 38. Men heeft als doel gehad om de economische ontwikkeling van Zeeuws-Vlaanderen een boost te geven, deze tunnel heeft het echter niet voor elkaar gekregen. Nauwelijks verschil in werkgelegenheid. Een ander onderdeel van het onderzoek naar de Lelylijn is een mogelijk bevolkingsgroei van Heerenveen en Drachten, naar mogelijke aantallen tot over de 80.000. Ook hier is onderzoek gedaan naar effecten van de Westerscheldetunnel op de bevolkingsgroei. Je zou immers zeggen dat met betere verbindingen de reistijd korter wordt en dus aantrekkelijker om te wonen. Wat zien we echter in Zeeuws-Vlaanderen? Hier zie je dus ook dat vooral de kernen die al sterk zijn groeien terwijl de kernen die van de betere bereikbaarheid moeten profiteren juist krimpen omdat de bereikbaarheid naar de andere steden juist zoveel positiever is. Concluderend denk dat ik het optimisme met het aanleggen van de Lelylijn zich tot grote hoogte heeft gereikt en dat daardoor een soort juichstemming ontstaat. Onderzoek na onderzoek in binnen en buitenland toont aan dat effecten over groei in bevolking, economie en cultuur bij lange na niet gehaald wordt. Ik bedoel maar, hoe realistisch is het om te verwachten dat door de komst van de Lelylijn de stad Drachten zal verdubbelen in inwoneraantal? Dan nog de reizigersaantallen, in Nederland worden 90% van de spoorprojecten overschat in reizigersaantallen en met een gemiddelde overschatting van 106% (Flyvbjerg 2006; Inaccuracy in traffic forecasts). Zie hieronder ook het plaatje met de oorzaken van fouten in de reizigersprognoses. 25% van de spoorprojecten wordt een opzettelijk foute inschatting gemaakt om de waarde in reizigersaantallen op te krikken. Al met al een leuk project, maar doe maar niet. ![]() | |
dennistd | vrijdag 3 juli 2020 @ 13:03 |
Talbot in Aachen moderniseert voor Flixtrain oude Interregio-rijtuigen. Daarbij worden o.a. de coupés verwijderd en wordt wifi ingebouwd: https://bahnblogstelle.ne(...)ert-flixtrain-zuege/ | |
dennistd | vrijdag 3 juli 2020 @ 13:33 |
Vanaf vandaag rijdt de ICE München - Norddeich Mole. Ingezet wordt een vijfdelige ICE-T (Baureihe 415).![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 3 juli 2020 @ 13:38 |
Jammer dat hij niet doorrijdt naar Berchtesgaden of zo ![]() | |
boriq | vrijdag 3 juli 2020 @ 14:27 |
Dat waren toch die rijtuigen waar ze (bijna of meer dan) 90 stoelen in kwijt wilden? | |
dennistd | vrijdag 3 juli 2020 @ 14:49 |
Er zijn twaalf 'coupés' (ramen) in een Bimz-rijtuig, zet je hem dus vol met stoelen kom je op 12x8 = 96 zitplaatsen, alleen moet je er daar nog 4-6 afhalen om de deuren naar het balkom te kunnen bereiken. Bij DB zaten er afgesloten coupés en en deel Großraum in met beide vijf zitplaatsen per raam (en op de 'gang' in totaal 8 klapzitjes). Dat gaf dus slechts 68 zitplaatsen. | |
Adrie072 | vrijdag 3 juli 2020 @ 21:45 |
| |
boriq | zaterdag 4 juli 2020 @ 12:32 |
Ja, zo'n getal was het ook wel. Benieuwd hoeveel ruimte je hebt als ze er 96 stoelen in kwijt blijken te kunnen en of Flix het in deze na-coronatijd gaat redden. | |
dennistd | zaterdag 4 juli 2020 @ 13:19 |
Vanaf vandaag gaat de nieuwe nachttrein Sylt-Salzburg rijden. Het Duitse weekblad Die Zeit heeft er een artikel over geschreven: https://www.zeit.de/mobil(...)orona-krise-nachtzug | |
bork | zaterdag 4 juli 2020 @ 14:11 |
je was me net voor ![]() Engelstalig artikel over hetzelfde onderwerp -> https://www.tellerreport.(...)ight.HkHDjoq608.html | |
Dr_Flash | zaterdag 4 juli 2020 @ 18:58 |
Dat heeft dan echt niet lang geduurd. Ik weet nog dat ze gepresenteerd werden als de opvolgers van de 103. Dat moest het helemaal worden... | |
Dr_Flash | zaterdag 4 juli 2020 @ 18:59 |
Lekker, in een tunnel ![]() ![]() | |
De_Hertog | zaterdag 4 juli 2020 @ 23:37 |
Is dat niet de 101? De 120 is maar zo’n tien jaar ouder dan de 103 ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 4 juli 2020 @ 23:40 |
De 120 is 20 jaar nieuwer dan de 103 als je de voorserie niet meerekent en ruim tien jaar nieuwer als je die wel meerekent. De 120 is de eerste loc op draaistroomtechniek, later weer ingehaald door hoogvermogenselectronica, en is niet specifiek als vervanger bedoeld maar om de mogelijkheden te bekijken. | |
De_Hertog | zaterdag 4 juli 2020 @ 23:45 |
Ah, wat snel gekeken inderdaad. Maar dan nog, 20 jaar is nogal kort voor een ‘opvolger’ toch? | |
DeaDLocK2K | zaterdag 4 juli 2020 @ 23:48 |
Het is dan ook geen opvolger. | |
De_Hertog | zaterdag 4 juli 2020 @ 23:53 |
Ah, je was het met me eens ![]() | |
Duvel | zondag 5 juli 2020 @ 12:58 |
Ze zijn het ook helemaal geworden, want alle locs daarna zijn gebaseerd op dezelfde techniek. | |
Dr_Flash | zondag 5 juli 2020 @ 13:08 |
dan is het goed ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 5 juli 2020 @ 13:51 |
De tractiemotoren in de ES-familie slikken toch direct 750V= en zijn juist *niet* op basis van asynchrone motoren? | |
Duvel | zondag 5 juli 2020 @ 15:15 |
Ik denk dat je de DC-tussenkring verwart met de motoren. Tussen de tussenkring en de motoren zit nog een wisselrichter die de AC-motoren aanstuurt. | |
derLudolf | zondag 5 juli 2020 @ 15:25 |
De "locs" van de ICE1 en 2 zijn toch eigenlijk ook 120'ers? | |
Peterselieman | zondag 5 juli 2020 @ 22:15 |
Zoiets zou ik ooit ook wel eens willen doen: | |
Magister_Artium | zondag 5 juli 2020 @ 23:05 |
Maar rijd je dan niet hoofdzakelijk door de woestijn? | |
Peterselieman | zondag 5 juli 2020 @ 23:44 |
deels wel ja, maar zoiets is inherent aan Australië. |