abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131283629
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_131283645
Tering ik ben slecht in titels
pi_131283817
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 16:58 schreef Ireyon het volgende:
Tering ik ben slecht in titels
Best goed heur. ;)

Maar hup, aan de slag.

Nav de beschamende vertoning gisteren rond Moerdijk een brief op poten naar zowel ProRail, NSR als NSH.

Hun huidige beleid faalt dus. Moet anders.

http://www.voorbeterov.nl/130917.php
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 17 september 2013 @ 17:05:35 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131283983
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 16:54 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
En wij moeten Manfeletto geloven op zijn blauwe ogen?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131284119
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 september 2013 17:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

En wij moeten Manfeletto geloven op zijn blauwe ogen?
Hoeveel treinrampen zijn er afgelopen jaar op Watergraafsmeer gebeurd, hm?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_131284177
quote:
6s.gif Op dinsdag 17 september 2013 17:08 schreef Litpho het volgende:

[..]

Hoeveel treinrampen zijn er afgelopen jaar op Watergraafsmeer gebeurd, hm?
Zestien. :Y
pi_131284278
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 september 2013 17:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

En wij moeten Manfeletto geloven op zijn blauwe ogen?
Nou goed, dat een machinist 250 rijdt in de sneeuw, de trein stil valt, de trein gereset wordt en vervolgens weer 250 km/h gaat rijden kan ik me nog wel voorstellen. Maar zoals de bron tweet en een reactie daarop al laten blijken klinkt het meer als lulkoek.
_RubenEg twitterde op dinsdag 17-09-2013 om 11:57:13 "Beveiliging Fyra voorkwam treinramp". Het Europese ERTMS-systeem heet dat. http://t.co/JV3KtSjtdl reageer retweet
lucrosrailway twitterde op dinsdag 17-09-2013 om 16:52:34 @_RubenEg @mijvoorbeterov nee hoor, ETCS ERTMS remt niet bij slip... En bovendien heeft zelfs de fyra geen gaspedaal... reageer retweet
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 17 september 2013 @ 17:18:34 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131284485
het staat dan ook in de Televaag. Daar wordt met de waarheid nog wel eens een loopje genomen, zaken worden aangedikt en de meest spectaculaire zaken worden er uitgezocht
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131284531
Toch zit er in dikke klodder overdrevenheid vaak nog wel een kern van waarheid helaas.
pi_131284810
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 17:19 schreef b2py het volgende:
Toch zit er in dikke klodder overdrevenheid vaak nog wel een kern van waarheid helaas.
Okee dan:

Beveiliging Fyra voorkwam loslaten dakstrips, deuren en bodemplaat niet.

Fixed.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 17 september 2013 @ 17:27:05 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131284821
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 17:19 schreef b2py het volgende:
Toch zit er in dikke klodder overdrevenheid vaak nog wel een kern van waarheid helaas.
klopt. Maar door de brakke software van de boordcomputer wist je nooit wanneer een storing nu echt was of dat het een loze melding betrof waar later nog wel eens naar gekeken kon worden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131284867
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 september 2013 17:27 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

klopt. Maar door de brakke software van de boordcomputer wist je nooit wanneer een storing nu echt was of dat het een loze melding betrof waar later nog wel eens naar gekeken kon worden
Mijn opmerking ging niet specifiek over dit artikel overigens, maar ik kan het niet anders met je eens zijn ;)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 17 september 2013 @ 17:55:30 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131285802
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 17:28 schreef b2py het volgende:

[..]

Mijn opmerking ging niet specifiek over dit artikel overigens
ik weet het. Ook bij interviews pakken ze vaak de meest spraakmakende quote eruit om de titel mee te maken, terwijl dit vrijwel nooit de lading dekt
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131285895
MH_ExDir_EIM twitterde op dinsdag 17-09-2013 om 17:41:46 A stunning number of 2000 amendments were submitted for the 4th Railway Package. Keen to see the changes in the EC proposals ! reageer retweet
Ik volg dit niet zo maar is dit positief of negatief? :P
  dinsdag 17 september 2013 @ 18:01:32 #15
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131286000
Dat hangt van die amendments af. Kennelijk leeft het vierde spoorwegpakket behoorlijk bij de lidstaten.

Dat is ook wel te merken, want Frankrijk wil nog snel hervormingen doorvoeren die niet meer mogelijk zijn onder het vierde spoorwegpakket, Duitsland heeft het voor elkaar gekregen dat de DB-holding mag blijven bestaan, en Nederland wil af van sommige clausules (de 'gele kaart' die is gegeven nog voordat onze volksvertegenwoordigers überhaupt hebben nagedacht over de impact van het vierde spoorwegpakket).
pi_131286182
Het is in ieder geval positief dat het allemaal goed in de gaten wordt gehouden.
pi_131286468
Betonbaan --> Maglev. Hengelo --> Deventer--> Amersfoort (eindstation). Groningen --> zwolle --> Amersfoort. Dat lijkt me een mooie toekomst voor de NS. Maar helaas komt deze droom niet van de grond
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
pi_131287136
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 18:19 schreef daanski82 het volgende:
Betonbaan --> Maglev. Hengelo --> Deventer--> Amersfoort (eindstation). Groningen --> zwolle --> Amersfoort. Dat lijkt me een mooie toekomst voor de NS. Maar helaas komt deze droom niet van de grond
Niets voor de NS. Laat een los consortium van bouwers en ervaren hogesnelheidsexploiteurs dat maar opzetten..
dag
pi_131287365
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 september 2013 15:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

was toch ook verzakking van de baan ofzo en dat het afwijkende deel niet goed aansloot op de rest van de baan, waardoor er een snelheidsbeperking op dat spoor gold?
Er gold inderdaad tijdenlang een snelheidsbeperking op dat spoor. Toen de maximale tijdsduur waarin een tijdelijke snelheidsbeperking aanwezig mocht zijn werd overschreden is dit later definitief gemaakt dmv borden en bijbehorende ATB-code. Ben benieuwd of dat ook verwijderd wordt.
pi_131295792
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 18:44 schreef Peter het volgende:

[..]

Niets voor de NS. Laat een los consortium van bouwers en ervaren hogesnelheidsexploiteurs dat maar opzetten..
Grinnik
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
  dinsdag 17 september 2013 @ 21:54:40 #21
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131296366
Soms gaat het goed, en soms gaat het fout.

Voor de tweede dag op rij zat er weer een TRDL niet op te letten bij Dordrecht, en is er opnieuw een zware goederentrein gestrand op de brug richting Zwijndrecht.
En om het af te maken, vandaag was er ook een goederentrein gestrand bij het oprijden van de betuweroute vanaf Geldermalsen richting Emmerich. Ook omdat de TRDL niet zat op te letten qua rijwegen.
pi_131297495
Zit de TRDL dan niet op te letten of is het systeem gewoon niet goed?
  dinsdag 17 september 2013 @ 22:13:08 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131297635
TRDL zit een krantje te lezen en laat ARI de rijwegen doen?
  dinsdag 17 september 2013 @ 22:17:59 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131297978
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 22:13 schreef James1988 het volgende:
TRDL zit een krantje te lezen en laat ARI de rijwegen doen?
Ja, zoiets. En de machinist die gister strandde op de brug tussen Dordrecht en Zwijndrecht strandde vandaag bij Geldermalsen rg de Betuweroute. En beide keren heeft hij de TRDL nog gebeld om te waarschuwen dat hij een zware trein mee had.
In Dordrecht kreeg hij gister een rijweg via een paar 40 km/h wissels, en bij Geldermalsen kreeg hij ook niet de gewenste rijweg. Daar was de TRDL druk met een LWB'er (maar wat dat mag betekenen?).
  dinsdag 17 september 2013 @ 22:20:12 #26
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131298148
LWB = Leider Werkplek Beveiliging aldus Infrasite.
  dinsdag 17 september 2013 @ 22:32:42 #27
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131298933
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 22:17 schreef greavy het volgende:

[..]

Ja, zoiets. En de machinist die gister strandde op de brug tussen Dordrecht en Zwijndrecht strandde vandaag bij Geldermalsen rg de Betuweroute. En beide keren heeft hij de TRDL nog gebeld om te waarschuwen dat hij een zware trein mee had.
In Dordrecht kreeg hij gister een rijweg via een paar 40 km/h wissels, en bij Geldermalsen kreeg hij ook niet de gewenste rijweg. Daar was de TRDL druk met een LWB'er (maar wat dat mag betekenen?).
Als een TRDL niets doet wordt het standaardplan uitgevoerd. Als je in dat plan door de 40 km/h wissels moet vlak voor een helling dan is het gewoon een verkeerd plan. Dan is de boel op een TRDL afschuiven wel heel makkelijk. Ja, die mag er best op letten maar ik denk ook dat die er vanuit mag gaan dat het standaardplan voldoende goed is.
  dinsdag 17 september 2013 @ 22:35:27 #28
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131299039
Normaal gaan de goederentreinen bij Dordrecht de brug op richting Zwijndrecht altijd "rechtdoor", en niet via de 40 km/h wissels.
  dinsdag 17 september 2013 @ 22:42:47 #29
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_131299401
Staan daar geen L/H-seinen dan? En de aanname dat hij dan wel een krantje zal zitten te lezen, is natuurlijk wel een hele makkelijke.

En ja, met een LWB kan je het knap druk hebben, dat gaat namelijk over werkzaamheden en de veiligheidsmaatregelen die daar bij horen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 17 september 2013 @ 22:47:49 #30
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131299622
Ik was er niet bij, dit was wat ik van de machinist begrepen heb.
De situatie gister bij Dordrecht: Mcn belt TRDL, meldt dat hij een zware goederentrein mee heeft, en TRDL bevestigd dit en zal hierop een juiste rijweg kiezen. Machinist gaat er dus vanuit dat hij "plankgas" de brug op kan, en komt met een dot tractie de bocht door (zoals de meeste zware goederentreinen daar doen), en ziet dan ineens een seinbeeld Geel-4 (vorig sein was groen-8). Op tijd stilstaan om weer "plankgas" via een juiste rijweg de brug op te rijden was inmiddels al te laat, en na het mogelijke eruit te halen kwam hij toch nog tot stilstand op de helling met zijn 3600 ton aan de haak. Hierdoor kreeg hij nog 2 40km/h wissels om uiteindelijk vanaf spoor 1 naar spoor 2 te gaan ...
pi_131299649
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 22:15 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
Wat een schoonheid! :D
Mooie foto van een in mijn ogen prima trein (perfect voor de Sprinterdiensten die ermee worden uitgevoerd anyhoo).

Maar: waarom nemen ze nu een zesje uit dienst voor de ERTMS-testritten i.p.v. een viertje? Een zesje kan in de spits her en der nog wel gebruikt worden, biedt toch net dat beetje extra capaciteit...
pi_131299663
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 22:15 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
Wat een schoonheid! :D
Is het een gekke gedachte waarom hiervoor een zesje uit de dienstregeling gehaald is? Had een viertje niet dezelfde proeven kunnen doen?
pi_131299683
Twee zielen, een gedachte.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 17 september 2013 @ 22:51:48 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131299797
och één stelletje kunnen ze wel missen, er zijn meer stellen dan diensten als het goed is, dus dat moet wel lukken. Daar komt nog eens bij dat ze zowel met viertjes als zesjes moeten testen, alsmede gekoppeld om alles uit te proberen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131300022
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 22:48 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Mooie foto van een in mijn ogen prima trein (perfect voor de Sprinterdiensten die ermee worden uitgevoerd anyhoo).

Maar: waarom nemen ze nu een zesje uit dienst voor de ERTMS-testritten i.p.v. een viertje? Een zesje kan in de spits her en der nog wel gebruikt worden, biedt toch net dat beetje extra capaciteit...
Zes zesjes en vier viertjes worden er gebruikt waarvan alleen deze de drgl is uitgetrokken. En voor die twee bakken hoef je het niet te doen.
pi_131300592
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2013 22:58 schreef b2py het volgende:

[..]

Zes zesjes en vier viertjes worden er gebruikt waarvan alleen deze de drgl is uitgetrokken. En voor die twee bakken hoef je het niet te doen.
De viertjes en zesjes komen uit verschillende fabrieken toch? Wellicht heeft dat er mee van doen.
dag
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 17 september 2013 @ 23:15:02 #37
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131300675
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 23:13 schreef Peter het volgende:

[..]

De viertjes en zesjes komen uit verschillende fabrieken toch? Wellicht heeft dat er mee van doen.
je moet alles testen en dat zal ook gaan gebeuren. Wel te laat als je het aan mij vraagt, want het had ook al jaren eerder gekund, maar daar had de NS geen trek in.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 17 september 2013 @ 23:16:36 #38
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_131300763
Grappig, zo heb je opeens Monopoly weer op de gsm-r.

Kwam ik jou nou ook net nog tegen bij het hek?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 17 september 2013 @ 23:16:51 #39
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131300770
Ik meen me te herinneren dat ERTMS eerst voorzien was, maar dat Bombardier dit nog niet goed voor elkaar kreeg i.c.m. ATB en dat daarom maar is besloten om ze zonder ERTMS te leveren.
pi_131302965
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 22:47 schreef greavy het volgende:
Ik was er niet bij, dit was wat ik van de machinist begrepen heb.
<knip>
dat was m'n mentor, klein wereldje :+
pi_131304442
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 23:13 schreef Peter het volgende:

[..]

De viertjes en zesjes komen uit verschillende fabrieken toch? Wellicht heeft dat er mee van doen.
Geen idee.
pi_131304532
Vanaf vier november gaat de pimpel weer door vanaf Hannover naar Spandau en Berlijn.
pi_131304650
Ik reis vandaag met de metro

Mag dat ook? :@
lekker faxen heel de dag echt genot
  woensdag 18 september 2013 @ 07:38:54 #44
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_131304722
Wisselstoring Zwolle <> Dronten. Gaan wij voor het record van een week geleden?
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
pi_131304790
quote:
6s.gif Op woensdag 18 september 2013 07:38 schreef Ajaxfan het volgende:
Wisselstoring Zwolle <> Dronten. Gaan wij voor het record van een week geleden?
Verwachting 9:00. Wordt het niet eens tijd om "tijd om de personeelsroosters weer kloppend te krijgen" er bij op te tellen in de informatie? Iets als "We hopen dat rond de avondspits de naweeën van deze storing in het niet vallen bij recentere storingen".
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  woensdag 18 september 2013 @ 08:22:24 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131305030
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2013 07:21 schreef wolfrolf het volgende:
Ik reis vandaag met de metro

Mag dat ook? :@
Nou, vooruit. Voor deze keer dan.
pi_131305094
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2013 07:21 schreef wolfrolf het volgende:
Ik reis vandaag met de metro

Mag dat ook? :@
Vertel eens wat leuks over je reis :-)
  woensdag 18 september 2013 @ 09:57:17 #48
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_131306609
Weet hier iemand waarom ze vorige week ineens de treinen van Eindhoven naar Tilburg en weer terug midden in het seizoen ineens een paar min later laten vertrekken?
Op Eindhoven komt de trein om 30 aan en vertrekt pas om 35, terwijl de trein naar Amsterdam gewoon om 32 vertrekt.
En andersom dacht ik dat ze dat gedaan hadden vanwege de goederentrein die er altijd voor zit in de spits waardoor die altijd een paar min vertraging heeft, maar dat gebeurt nog steeds.
Is ook verder naar mijn weten geen communicatie ofzo over geweest.
pi_131306823
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 09:57 schreef bleiblei het volgende:
Weet hier iemand waarom ze vorige week ineens de treinen van Eindhoven naar Tilburg en weer terug midden in het seizoen ineens een paar min later laten vertrekken?
Op Eindhoven komt de trein om 30 aan en vertrekt pas om 35, terwijl de trein naar Amsterdam gewoon om 32 vertrekt.
En andersom dacht ik dat ze dat gedaan hadden vanwege de goederentrein die er altijd voor zit in de spits waardoor die altijd een paar min vertraging heeft, maar dat gebeurt nog steeds.
Is ook verder naar mijn weten geen communicatie ofzo over geweest.
Zie PTA / Treinentopic #629: Blauw en verder. Staat het uitgelegd :Y.
dag
  woensdag 18 september 2013 @ 10:27:39 #50
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_131307288
quote:
6s.gif Op woensdag 18 september 2013 07:52 schreef Litpho het volgende:

[..]

Verwachting 9:00. Wordt het niet eens tijd om "tijd om de personeelsroosters weer kloppend te krijgen" er bij op te tellen in de informatie? Iets als "We hopen dat rond de avondspits de naweeën van deze storing in het niet vallen bij recentere storingen".
Verwachting al 13:30 inmiddels. Gaat weer lekker.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
  woensdag 18 september 2013 @ 10:37:48 #51
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_131307487
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 10:05 schreef Peter het volgende:

[..]

Zie PTA / Treinentopic #629: Blauw en verder. Staat het uitgelegd :Y.
ah! Lurk ik toch niet genoeg :P .
Thanks!
pi_131308095
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2013 08:29 schreef b2py het volgende:

[..]

Vertel eens wat leuks over je reis :-)
zal ik ook een reisverslag doen over mijn reis vandaag? 30 minuten in de trein gezeten.

en weer 5 minuten vertraging, bijna 10 zelfs.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 18 september 2013 @ 12:07:47 #53
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_131309761
quote:
6s.gif Op woensdag 18 september 2013 07:38 schreef Ajaxfan het volgende:
Wisselstoring Zwolle <> Dronten. Gaan wij voor het record van een week geleden?
En gefixed.
  woensdag 18 september 2013 @ 12:28:38 #54
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_131310340
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 06:56 schreef b2py het volgende:
Vanaf vier november gaat de pimpel weer door vanaf Hannover naar Spandau en Berlijn.
Dat is eerder dan gepland, nice ^O^ .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_131310621
Komt goed uit ja! :)
pi_131310634
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 12:28 schreef bork het volgende:

[..]

Dat is eerder dan gepland, nice ^O^ .
Dat is net een maand nadat ik naar Berlijn ga helaas...
  woensdag 18 september 2013 @ 13:54:17 #57
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_131312667
Rondwandelen op Tilburgs station van de toekomst tijdens startbijeenkomst verbouwing

In Tilburg werd woensdagochtend het startsein gegeven voor de bouw van de reizigerspassage op het centraal station in die stad. Het moet een brede doorgang met winkels worden van de kant van het centrum naar de kant van de Spoorzone. Beide stationskanten krijgen een entree. Mensen konden woensdag zelfs al rondwandelen op een virtueel station van de toekomst.
bron: omroepbrabant
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 18 september 2013 @ 14:57:52 #58
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131314412
Het OM wil de machiniste vervolgen die vorig jaar bij Amsterdam een rood sein miste en zo de dodelijke treinbotsing veroorzaakte
http://nos.nl/artikel/552642-machinist-treinongeluk-vervolgd.html
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 18 september 2013 @ 15:02:56 #59
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131314558
Ik vind het ergens wel goed dat NS voor het eigen personeel opkomt maar tegelijkertijd moet je erg uitkijken met communicatie hiervan omdat je zomaar het beeld naar buiten kunt creëren dat veiligheid niet belangrijk is. Dat is ook weer niet erg handig als je het met het Hattemerbroekincident combineert waar NS zelf de veiligheid beter voor elkaar had kunnen hebben door ETCS in de trein te hebben.
pi_131314613
Ik vind het zeer opvallend dat het OM stelt dat op onze dienstkaartjes te zien is waar we rode seinen kunnen verwachten.
Dat staat namelijk nergens aangegeven. De dienstregelingstops: Ja, de doorrijpunten: Ja, maar ze kunnen NOOIT op een dienstkaartje zetten waar ik voor de rooie loop......

Edit: Volgens dit bericht
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')