b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 19:28 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Sinds 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder. Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig.. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 19:29 |
Ook mooi klaar mee.. ![]() | |
Litpho | woensdag 16 januari 2013 @ 19:29 |
Die TT schreef zichzelf ![]() | |
zoem | woensdag 16 januari 2013 @ 19:29 |
Gaat lekker met de internationale treinen ![]() ![]() | |
Little_Dolls | woensdag 16 januari 2013 @ 19:30 |
Godver; ook al kende ik die mensen van dat treinongeval niet... Het laat me toch niet koud! | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 19:32 |
Rappe mannen! | |
Peterselieman | woensdag 16 januari 2013 @ 19:32 |
ik mis iets ![]() | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 19:32 |
Kan me best voorstellen, is ook niet niks natuurlijk ![]() | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 19:33 |
DIESEL ONDER DE DRAAD!! ![]() (zoiets?) | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 19:34 |
Nog erger, ding staat op perronloze spoor 11 te Zwolle.. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 16 januari 2013 @ 19:34 |
precies. Zoiets is zonde. Je zult steeds vaker zien dat het last mile diesels gaan worden | |
Little_Dolls | woensdag 16 januari 2013 @ 19:35 |
De slagbomen die werden getoond leken wel van ons perron te komen en ik dacht even ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 19:35 |
We hebben weer een Red Spider ![]() | |
Peterselieman | woensdag 16 januari 2013 @ 19:37 |
is een goed rangeerspoor moet ik zeggen. Er wordt via dat spoor wat afgereden ... | |
Viezze | woensdag 16 januari 2013 @ 19:40 |
Welke trein hebben we het nu over? | |
zoem | woensdag 16 januari 2013 @ 19:40 |
IC Berlijn | |
James1988 | woensdag 16 januari 2013 @ 19:41 |
Nou jongens, ik heb ze. 5 supersavers (¤ 23 per persoon), 2 supplementen (¤ 4 per persoon) en een hoerige ¤ 22,50 aan boekingskosten. Totaal ¤ 145,50. Maar wat een gedoe zeg. Het begon al met het bonnetje met het wachtnummer erop, lettertype Comic Sans MS. Vervolgens moest ik tot 3 keer toe aangeven wat ik nou wilde aan tickets, en daarna kwam de lokettist nog eens aan met "Ik weet niet zeker of ik jullie wel bij elkaar kan zetten, of zelfs maar in hetzelfde rijtuig." Maar met veel vieren en vijven is het de lokettist gelukt: op 26 januari gaan we met z'n zevenen met Fyra 9228 van Amsterdam naar Antwerpen. Allemaal in rijtuig 36, aan tafelplaatsen. Zitplaatsnummers 92, 93, 94, 97, 98, 101 en 105. | |
lyolyrc | woensdag 16 januari 2013 @ 19:42 |
Misschien moeten ze voortaan niet alleen de treinen behandelen met anti-ijsmiddel, maar ook de wissels. | |
Viezze | woensdag 16 januari 2013 @ 19:44 |
Dus die gaat via Zwolle, maar stopt er niet ![]() | |
zoem | woensdag 16 januari 2013 @ 19:45 |
Rijdt niet verder dan Zwolle. Vanaf daar rijden er bussen. | |
Viezze | woensdag 16 januari 2013 @ 19:46 |
Gaat lekker dus daar | |
Duvel | woensdag 16 januari 2013 @ 19:48 |
Landelijk ja. Hier rijden ze op 50%. | |
Peterselieman | woensdag 16 januari 2013 @ 19:48 |
en lokettisten ![]() | |
Sandrvich | woensdag 16 januari 2013 @ 19:53 |
Dit gaat toch totaal nergens meer over... ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 19:54 |
en hier op 3 % ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 19:56 |
Krankzinnig. En dan hebben we nog geen meter gereden. | |
Zug-Chef | woensdag 16 januari 2013 @ 19:56 |
Zul je zien dat deze winterse ellende tot minstens eind januari duurt. Als jullie Fyra op de 26e opgeheven wordt ben je en 145 euro kwijt en kan het hele reisplan de prullebak in.... | |
dennistd | woensdag 16 januari 2013 @ 19:57 |
Even checken: als het goed is heb ik nu dus nog nodig voor de reis Antwerpen-Noorderkempen-Maastricht:en
![]() | |
greavy | woensdag 16 januari 2013 @ 19:59 |
Als je een brief aan de klantenservice schrijft, krijg je dat terug. Heb ik ook al eens gehad met een ander kaartje. Je kan niet op internet voor zoveel man reserveren, en dan vragen die idioten ook nog 22,50 boekingskosten? ![]() | |
greavy | woensdag 16 januari 2013 @ 19:59 |
Ja, Go Pass 1 Maastricht enkel online te koop. Maar voor Zone Antwerpen-Noorderkempen kan je toch tegen Jongerentarief aanschaffen (of schat ik je te jong?) | |
James1988 | woensdag 16 januari 2013 @ 20:00 |
Thalys Next Departure ![]() | |
dennistd | woensdag 16 januari 2013 @ 20:03 |
Ik zie geen jongerentarief daar hoor? | |
lyolyrc | woensdag 16 januari 2013 @ 20:03 |
Zitten die ook vastgevroren? ![]() | |
greavy | woensdag 16 januari 2013 @ 20:06 |
Oh, naja. Je hebt gelijk. | |
bork | woensdag 16 januari 2013 @ 20:06 |
![]() | |
zoem | woensdag 16 januari 2013 @ 20:08 |
Uit de NS-mail:Dus ik zit er voorlopig niet ver naast ![]() | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 20:08 |
Topper! ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 16 januari 2013 @ 20:08 |
nee, die reageren bevroren ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 20:09 |
ja dat zeg ik. Reken maar op "Minstens tot na het weekend ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 16 januari 2013 @ 20:09 |
Leuk ritje vandaag gehad. Vanaf de RSC terminal op de Waalhaven Zuid naar de ECT terminal op de Maasvlakte gereden. Trein daar na aankomstcontrole achter gelaten en lege wagons vanaf de terminal naar de Euromax op Maasvlakte 2 gereden over het "nieuwe" spoor. Bij de Euromax via een traverse weer omgelopen, andere trein opgepakt. Via de ECT terug richting Waalhaven. Met het zonnetje en de sneeuw was het een prachtige rit. Jammer genoeg heb ik mijn nieuwe telefoon nog niet, waardoor ik geen foto's heb kunnen maken. | |
James1988 | woensdag 16 januari 2013 @ 20:11 |
Als die Fyra op de 26e niet gaat moeten we dus als de wiedeweerga naar het loket en kostenloos omboeken voor de Thalys. De eerstvolgende Fyra na de onze gaat immers 2 uur later, dus kunnen we volgens de NMBS de Thalys wel nemen. | |
bork | woensdag 16 januari 2013 @ 20:13 |
Ik stuitte vanmiddag op een journaalfilmpje uit 1979 over de beruchte winter van 1979, als we zoiets krijgen welke code krijgen we dan? http://player.nos.nl/nos/(...)59410&bufferlength=5 bij 1.23 zien we een ingesneeuwd station Visvliet ![]() | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 20:13 |
Zesvoudig uitprinten dus. Volledige link klaar op een smartphone en fingers crossed! | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 20:16 |
Volledig filmpje ![]() | |
dennistd | woensdag 16 januari 2013 @ 20:19 |
Ligt de Euromax niet op de 'oude' maasvlakte? Je komt er nu alleen wel via de nieuwe maasvlakte, omdat het oude trace over wat nu de ingang van de tweede maasvlakte is liep. Wel mooi trouwens zo'n rolbrug ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 16 januari 2013 @ 20:20 |
Dit kan maar zo kloppen. Ik ben er 1 keer eerder geweest, over het oude tracé ja. Dat was aan het einde van een zeer lange nachtdienst, en ik zat als passagier in een nogal warme loc toendertijd. Dus ik weet het niet meer zo goed ![]() | |
James1988 | woensdag 16 januari 2013 @ 20:20 |
'Dag Fyra, ik ga met het vliegtuig naar Amsterdam' | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 20:27 |
Als ik zo de verhalen lees gedurende de dag, hadden we vanochtend gewoon een trein melt-down in 's-Hertogenbosch. Treinen konden niet meer binnenkomen of vertrekken. Totale chaos. Het probleem heeft zich verplaatst van Amsterdam en Utrecht naar 's-Hertogenbosch. | |
#ANONIEM | woensdag 16 januari 2013 @ 20:31 |
Toen ik vanmiddag rond 17.15 op Rotterdam stond was het ook een chaos van heb ik jou daar. Gelukkig reed er nog wel wat. Maar wat reed, was veels te kort. IC Venlo viel uit ivm kapotte bovenleiding. Mensen konden dan wel naar Roosendaal. Heel perron 5 stond echt stampvol, komen ze met een SLT aanzetten ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 20:32 |
Ze hadden vast niks beters ![]() | |
dennistd | woensdag 16 januari 2013 @ 20:33 |
Even voor de duidelijkheid onze zitplaatsen groen gemaakt: ![]() | |
Zyron | woensdag 16 januari 2013 @ 20:34 |
Reist iemand hier dagelijks over de Hanzelijn? Ik ben voor school bezig met een artikel erover en alle hulp is welkom.. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 16 januari 2013 @ 20:35 |
Er stond een enorme trein (geduwd met 1700 en ICM rijtuigen, kan dat?) klaar, maar die werd doodleuk afgerangeerd... Ik liep de roltrap omhoog aan het perron er naast en zag dat hij geel-knipper kreeg, maar hij stond met de 1700 net voorbij het dwergseintje. Maar niet voorbij de las, dus hij kreeg netjes geel-knipper (rijden op zicht) naar emplacementje toe dus. | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 20:35 |
Dat ding zal vast niet afgeladen vol zitten verwacht ik ![]() | |
Peterselieman | woensdag 16 januari 2013 @ 20:36 |
ICRm dus ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 16 januari 2013 @ 20:37 |
Die bedoelde ik ja ![]() | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 20:38 |
de "Golden Seats" ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 16 januari 2013 @ 20:40 |
Uitstervend ras volgens mij. Kom ze weinig meer tegen. Nu reis ik eigenlijk alleen in de weekenden buiten mijn reguliere traject (Den Haag Moerwijk - Schiedam/Rotterdam Centraal). Dat wordt enkel gereden met een SLT en in hoge uitzondering met een Darretje. | |
Panthera. | woensdag 16 januari 2013 @ 20:42 |
En tickets voor een vlucht Maastricht Schiphol zijn ook weer te koop. Als ik in Limburg zou wonen en vanaf Schiphol moet vliegen zou ik het wel weten, zeker met de ellende in de Schipholtunnel de hele tijd. | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 20:42 |
Dat was het beste wat mogelijk was? Geloof er de bliksem van ![]() | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 20:42 |
Rijden nog aardig wat omlopen tussen Den Haag C en Venlo met ICRm, dus misschien loop je ze altijd net mis? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 20:43 |
Oh wacht het valt wel mee. Groepje van 5 en twee man tegenover elkaar. | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 20:44 |
En als op 91, 95 of 96 twee lieve mensen zitten vragen we lief of ze willen ruilen ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 16 januari 2013 @ 20:45 |
Ik hoef niet zo vaak naar het zuiden toe ![]() | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 20:46 |
Tussen Holland Spoor en Rotterdam/Schiedam kan je ze wel treffen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 16 januari 2013 @ 20:46 |
volgens mij rijden ze in de weekenden veel minder | |
#ANONIEM | woensdag 16 januari 2013 @ 20:47 |
Dan ga ik het nog eens overwegen om iets eerder de deur uit te stappen en in de tram te blijven zitten of de sprinter naar Den Haag Hollands Spoor te pakken vanaf Moerwijk, en zo door naar Rotterdam Centraal ![]() ![]() | |
Litpho | woensdag 16 januari 2013 @ 20:47 |
Lelystad-Almere Buiten. Dus dat is maar een heel klein stukje Hanze- (of eigenlijk Flevolijn). En ook nog eens het stuk wat volslagen verbaggerd is door prachtig teamwork van NS en Connexxion ![]() | |
James1988 | woensdag 16 januari 2013 @ 20:52 |
In eerste instantie wist degene achter de balie me niet eens te garanderen dat we in hetzelfde rijtuig zouden komen te zitten. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 20:53 |
Wat een flauwekul zeg. We hebben het nou niet bepaald over de populairste trein aan deze kant van de dampkring, of wel ![]() | |
greavy | woensdag 16 januari 2013 @ 20:53 |
Ach, gewoon gaan zitten daar, en als er wel mensen hebben gereserveerd vragen of het mogelijk is om te ruilen onderling ![]() | |
greavy | woensdag 16 januari 2013 @ 20:54 |
Maar die boekingsmodule kan je toch niet zeggen welke stoelen je wilt hebben? Dat zien ze toch pas 'achteraf'? Ja, zo incompatibel is dat systeem. | |
Surveillance-Fiets | woensdag 16 januari 2013 @ 20:56 |
als ze nou het systeem van pathe gebruiken ofzo... bioscoop en trein hebben beide stoelen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 20:57 |
Halfbakken prutswerk dus, zoals letterlijk ELK aspect aan NS HiSpeed. De treinen, de website, de bedrijfsjurist, alles. En de boekings"module". Want technisch kan het al minimaal 30 jaar gewoon wel. | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 20:57 |
Werkt dat ook zo bij Thalys? Dat er altijd een mogelijkheid is dat jouw reisgezelschap aan de andere kant van de trein zit? (stel je bent met twee?) | |
Sj0rSz | woensdag 16 januari 2013 @ 20:58 |
Na een dag werken (omstreeks 17:54) tref ik in Tilburg altijd een stam ICRm richting Den Haag CS. | |
Peterselieman | woensdag 16 januari 2013 @ 20:59 |
is niet eens een gek idee. Werkt in de bioscopen perfect | |
#ANONIEM | woensdag 16 januari 2013 @ 20:59 |
Ja dat is de IC vanuit Venlo naar Den Haag CS. Die stam rijdt alleen maar op en neer naar Venlo volgens mij. | |
Zyron | woensdag 16 januari 2013 @ 20:59 |
Ondervind je door de nieuwe DRGL ook extra reistijd nu de stop in Almere Buiten is vervallen? | |
Peterselieman | woensdag 16 januari 2013 @ 21:00 |
het is samen met Zwolle - Roosendaal nog de enige lijn waar het spul planmatig rijdt | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 21:02 |
Heeft er iemand trouwens nog flinke vonkentrekkers gezien afgelopen dagen? | |
Litpho | woensdag 16 januari 2013 @ 21:02 |
Voor mij is het een combinatie met de bus van Connexxion die zes minuten later is. Daardoor sta ik nu 's ochtends 25 minuten op Lelystad (want geen kwartiersdienst meer naar Buiten). Terugweg is krap, maar haal ik meestal wel. Dus effectief een half uur extra reis/wachttijd met bij meer dan vijf minuten vertraging op de terugweg nog een bonus half uur. Niet echt een verbetering, nee ![]() | |
Zyron | woensdag 16 januari 2013 @ 21:03 |
Thanks. Is het voor werk of studie? (laatste vraag) | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 21:04 |
Ja ik. Maar dat filmpje had je al gezien ![]() | |
Litpho | woensdag 16 januari 2013 @ 21:05 |
Werk. Ben mede hier gaan werken omdat de OV-verbinding zo goed was. Nu wordt het toch de auto. En dat alles zodat de IC 2 minuten sneller zou zijn ![]() | |
Zyron | woensdag 16 januari 2013 @ 21:06 |
Dank voor je reactie, heb ik veel aan! | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 21:06 |
Die IC die in Zwolle eerst 12 minuten stilgestaan heeft bedoel je? ![]() | |
greavy | woensdag 16 januari 2013 @ 21:07 |
Bij tgv-europe kan je zelfs stoel/rijtuigvoorkeur aangeven dacht ik. Bij Hispeed niet. Bij DB kan je zelf voorkeur aangeven voor IC en ICE, bij Hispeed niet. | |
greavy | woensdag 16 januari 2013 @ 21:07 |
Jazeker. Zaterdag in Mönchengladbach en Krefeld ![]() | |
Rostkreuz | woensdag 16 januari 2013 @ 21:09 |
Nee, voor zowel Fyra als Thalys geldt: 4 personen met hetzelfde tariefsoort, bijvoorbeeld NoFlex boek je per 4 personen in en zitten altijd bij elkaar. In dit geval boek je personen in met verschillende tariefsoorten, tariefsoort supersaver en tariefsoort supplement. Het reserveringststeem vind dit conplex (hilariteit) en geeft een foutmelding. De medewerker heeft dan 2 mogelijkheden: 1- Snelste mogelijkheid. Alle supersaver personen inboeken , daarna in een nieuw dossier de suplementen personen inboeken - gevolg niet iedereen zit bij elkaar. 2- Langzaamste mogelijkheid. Per persoon een reservering maken, en daarbij het stoelnummer aangeven welke gewenst is. De gemiddelde HiSpeed baliemedewerker kiest voor optie 1 terwijl ds klant optie 2 zou willen | |
James1988 | woensdag 16 januari 2013 @ 21:09 |
Ze zei letterlijk "bij Thalys kan ik dat zo opgeven, bij Fyra volgens mij niet". Ondertussen kun je bij ÖBB en inmiddels ook bij DB je eigen zitplaats uitkiezen op een overzichtelijke plattegrond. | |
Little_Dolls | woensdag 16 januari 2013 @ 21:10 |
Volgens de reacties van de buurtbewoners waar het ongeval is gebeurd (op een krantenwebsite), "zie je het allemaal niet goed" en de bel zou ook niet altijd werken. Ook wordt er door sommigen gezegd dat ze het ooit zelf bijna meemaakten... Hoe is dat nu toch mogelijk?! Je zult het zien; er zal maar weer iets aan veranderen als er nog meer mensen aan verongelukken! ![]()
| |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 21:11 |
Helder verhaal, dank je ![]() Alleen die randvoorwaarden "met hetzelfde tariefsoort" slaat natuurlijk echt totally nergens op ![]() | |
WhiteJoker | woensdag 16 januari 2013 @ 21:12 |
Een treinrit is een filmtijd en een rijtuig een zaal ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 21:12 |
Gebeurt vaker hoor, als mensen slecht zicht hebben omdat ze verblind worden door laagstaande zon bijvoorbeeld. EN laagstaande zon, dat gebeurt nogal eens in de winter. Dan hoeft het maar op een ongunstige plaats te zijn en er is grote kans op zoiets. | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 21:13 |
Nou dan ken je NSH nog niet ![]() | |
DriekOplopers | woensdag 16 januari 2013 @ 21:13 |
Pats! "Nooddienstregeling spoor blijkt mislukking" http://www.voorbeterov.nl/ Prutsers... | |
Peterselieman | woensdag 16 januari 2013 @ 21:15 |
alweer wat beter, Driek? | |
Zug-Chef | woensdag 16 januari 2013 @ 21:16 |
Dit is pas het begin vrees ik. Die winterdienstregeling zal wel blijven rijden totdat het over 2-3 weken eens echt gaat dooien.... En vandaag/vanavond regende het weer eens verstoringen. Hmm regende... Regende het maar, dan was er niets aan de hand geweest ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 21:17 |
Maar WEL toeslagvrij ![]() | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 21:17 |
thanks! ![]() | |
Sj0rSz | woensdag 16 januari 2013 @ 21:18 |
Klopt, maar die is wel een stukje korter. Ik had hem maandagmiddag nog, is weer eens wat anders dan ICMm of SLT. | |
Litpho | woensdag 16 januari 2013 @ 21:20 |
Die ja. Ik ben het verder wel met je mening over Almere Buiten eens hoor, maar de mensen die je daar de trein uitpest komen nooit meer terug maar die 2 minuten die je bespaart door er niet te stoppen trekt echt geen nieuwe mensen aan. | |
Peterselieman | woensdag 16 januari 2013 @ 21:20 |
klopt. scheelt drie bakjes tov de IC Den Haag - Venlo. Kan ook niet anders, want niet alle perrons zijn voldoende lang én het is een rustigere treinlijn | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 21:21 |
Huh? Heb ik een mening over Almere Buiten? ![]() | |
James1988 | woensdag 16 januari 2013 @ 21:21 |
Daar heb je wat aan als hij niet rijdt. Ohja, er reed er vanavond toch nog eentje. Van Rotterdam naar Schiphol. Mét stop in Den Haag HS ![]() | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 21:24 |
Is er iets waar je geen mening over hebt? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 21:26 |
Blijkbaar ![]() | |
Litpho | woensdag 16 januari 2013 @ 21:27 |
Ik meen me te herinneren dat je dat stelletje stenen geen IC-station waard vond. En dat ![]() | |
DriekOplopers | woensdag 16 januari 2013 @ 21:30 |
Eerst een rooie kop van de koorts, nu een rooie kop van de woede. ![]() Ja, ik knap op. Maar langzaam. | |
Rostkreuz | woensdag 16 januari 2013 @ 21:32 |
Dat zal wel goedkomen, NS meldt Gedurende de hele dag rijden er frequent NS-bussen tussen Breda en Antwerpen op 16 en 17 januari 2013. Indien u liever op een andere dag wilt reizen dan is het mogelijk uw ticket te annuleren of om te boeken ongeacht de tariefvoorwaarden. U kunt hiervoor terecht bij uw oorspronkelijk aankooppunt. | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 21:35 |
Maar daar hebben we de 26e geen moer aan.. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 16 januari 2013 @ 21:36 |
ik denk helaas dat het eerste sneller over gaat dan het tweede ... | |
Litpho | woensdag 16 januari 2013 @ 21:40 |
Dan rijden ze speciaal voor jullie ook vast wel bussen ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 16 januari 2013 @ 21:44 |
Dus als ik toevalligerwijs mijn tickets heb gekocht aan de balie van het station in Groningen, dan moet ik ook DAAR heen om mijn tickets te annuleren of om te boeken? Lekker als ik een dag vantevoren met al die sores besluit om niet te gaan en in Den Haag sta. | |
Rostkreuz | woensdag 16 januari 2013 @ 21:44 |
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:Frysker_bus_01.JPG Moet voldoende zijn voor alle reizigers | |
greavy | woensdag 16 januari 2013 @ 21:44 |
Nee, dat niet. Als je je ticket bij Hispeed gekocht hebt, kan je bij Hispeed terecht. Als je bij NMBS hebt gekocht, kan je bij NMBS terecht. | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 21:45 |
Optare! ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 16 januari 2013 @ 21:46 |
Nou, met 55 minuten vertraging toch nog in Deventer aangekomen. De verstoring tussen Zutphen en Deventer was gelukkig voorbij, vanaf Arnhem kon ik dus rustig in de trein naar Deventer stappen. | |
Ireyon | woensdag 16 januari 2013 @ 21:46 |
Wat betreft jullie zitplaatsen in Fyra: ik heb het idee dat de trein gewoon wordt ingevuld van rijtuig 38 -> 34 in die volgorde. Elke keer als ik erin zit, zit al het volk aan de uiteindes en zijn de middelste rijtuigen zo goed als leeg. Dus als het druk is zou ik gewoon lekker naar 2 rijtuigen verderop verkassen ![]() | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 21:47 |
'Geluksvogel!'
| |
Peterselieman | woensdag 16 januari 2013 @ 21:48 |
die ziet er toch echt anders uit ![]() | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 21:48 |
Ik ben slecht ingelicht. | |
Flodder450 | woensdag 16 januari 2013 @ 21:50 |
Yaj | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 16 januari 2013 @ 21:51 |
![]() ![]() | |
Viezze | woensdag 16 januari 2013 @ 21:59 |
Niet dagelijks, maar tweewekelijks. Als ik je kan helpen DM dan maar even, beter dan hier ![]() | |
greavy | woensdag 16 januari 2013 @ 22:01 |
Doe ik in Amsterdam ook, en zit meestal alleen. | |
Anno1982 | woensdag 16 januari 2013 @ 22:02 |
Maakt niets uit als hij er voorbij had gestaan. Je kan bijna in heel Nederland in de eerste sectie voorbij het sein staan en het dan alsnog met ROZ bedienen, ook al ben je net in tegengestelde richting aan komen rijden. Die voorziening is ooit bedacht om (te lange) kerende treinen die de laatste sectie niet kunnen vrijrijden toch een veilig sein te kunnen geven bij vertrek in de tegengestelde richting. Het zit overal, bij elk sein, maar volgens mij weet bijna niemand dat het kan... | |
ziggyziggyziggy | woensdag 16 januari 2013 @ 22:08 |
| |
ziggyziggyziggy | woensdag 16 januari 2013 @ 22:09 |
Ehm... ik gebruik het bijna dagelijks op spoor 50 in Groningen. | |
Viezze | woensdag 16 januari 2013 @ 22:12 |
Maar goed dat die gasten vorstverlet niet kennen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 22:14 |
Wat is dit? Moldavië? je ZOU natuurlijk gewoon overal automatische wisselverwarming kunnen aanleggen. Dan heb je al dat gezeik niet en hoef je je ook niet aan te stellen. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 16 januari 2013 @ 22:16 |
Volgens mij was het bedoeld als positief bericht tussen alle gezeik. Die mannen in het spoor hebben natuurlijk geen invloed op de besluitvorming in de ivoren torens, maar gaan wel gewoon de boel ontdooien om het geheel aan de gang te houden. | |
Peterselieman | woensdag 16 januari 2013 @ 22:17 |
daar rangeert Arriva toch niet met meer dan een GTW 2/8 naar toe? | |
ziggyziggyziggy | woensdag 16 januari 2013 @ 22:18 |
Daar gaan dagelijks rangeerdelen van vijf bakken naar toe. | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 22:19 |
Ja dat snap ik ook wel ![]() Maar triest dat dat kennelijk nog met de hand moet. | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 22:19 |
plus 2 powerpacks dan ![]() | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 22:21 |
De Eurostar heeft in verband met het winterweer voor morgen alvast vier treinen geschrapt. Nondeju.. | |
Anno1982 | woensdag 16 januari 2013 @ 22:22 |
Ok, ik heb het zelf in elk geval nog nooit gebruikt zien worden, dus vandaar mijn aanname... | |
Peterselieman | woensdag 16 januari 2013 @ 22:23 |
ik dacht dat dit altijd via de Niemeyer gebeurde? | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 22:23 |
Hoe ging het eigenlijk in legendarische winters al '63 en '79 met het treinverkeer? Oh ja in '79 hadden we het leger bij Visvliet. Leger. Hebben we nog een leger eigenlijk? Of is iedereen thermosflessen aan het schilderen in Afghanistan? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 22:23 |
Ben jij ook TRDL? | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 22:25 |
Met een schep en een bezem en een brander. Gauw spoor in rennen als de trein was geweest, schoonmaken die handel en vooral erg goed uitkijken. | |
Rostkreuz | woensdag 16 januari 2013 @ 22:26 |
Had de gemiddelde hc toen niet gewoon een gasbrander in plaats van een railpocket. Branden ze de wissels toen niet gewoon zelf ijsvrij? | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 22:26 |
Oh ja toen dat nog mocht van de veiligheidsprotocollen ![]() | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 22:27 |
Toen hadden we ook nog op ieder wisselcomplexje een groep mannen staan. ![]() | |
Anno1982 | woensdag 16 januari 2013 @ 22:28 |
Nee, dus mijn referentiekader is wat de betreft beperkt ![]()
[ Bericht 12% gewijzigd door Anno1982 op 16-01-2013 22:50:33 ] | |
b2py | woensdag 16 januari 2013 @ 22:36 |
Net zoals gisteren geprobeerd wat leuke wintertrein plaatjes te vinden op Twitter. Oogst is minder vergeleken met gisteren, al had ik toen misschien wat meer geluk. | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 22:49 |
Oogst op twitter ![]() Gewoon zelf aan de gang man ![]() | |
Fiorano | woensdag 16 januari 2013 @ 23:09 |
Heuj code Toverbal. Rust copyright van op. U hoort nog van mijn advocaat. Die schijnt nog een zaakje te hebben lopen hier ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 16 januari 2013 @ 23:18 |
Vandaag de IC van 13.28 van Brussel-Centraal naar Wezet/Visé weer eens genomen (het was namelijk de eerste trein die langskwam richting Luik na ik op het station geraakt was). Wat me nogal opviel vandaag is dat er in Bressoux niemand op- of afstapte en er in Wezet/Visé welgeteld 3 (!) mensen uit de trein stapten! Daar laten ze dan 12 (!) bakken (waarvan 3 afgesloten...) i11 voor naar dat grensstadje rijden, maar naar Maastricht pakten zogenaamd te weinig mensen de trein ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2013 23:21:31 ] | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 23:19 |
Oh die advocaat, die kennen we ja ![]() | |
WhiteJoker | woensdag 16 januari 2013 @ 23:23 |
Toch wel via Facebook hè? Mooie platen trouwens b2py. | |
#ANONIEM | woensdag 16 januari 2013 @ 23:24 |
Overigens staan er voor de liefhebbers in Bressoux enkele afgedankte klassiekjes terzijde! | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 23:26 |
En niet zomaar klassiekjes, dat zijn oude POST-stellen ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 16 januari 2013 @ 23:32 |
Nee, die zijn inmiddels weg. Daarom viel het me ook op. Ik heb er vandaag een stuk of 5 andere reizigersstellen zien staan, waarvan minimaal 1 treinstel in tweeën is gedeeld. | |
Dr_Flash | woensdag 16 januari 2013 @ 23:38 |
Oh okee, dan is het wel nieuw ![]() Wat rijdt er momenteel op Luik - Aken eigenlijk? Daar trof ik begin december nog 1 van de oudste nog rijdende klassiekjes ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 17 januari 2013 @ 00:01 |
Nee hoor. 1a moet wel via Niemeijer, maar de rest doen we het liefst via 50. Pas met 6 bakken moeten we wel naar Niemeijer. | |
Bitlord | donderdag 17 januari 2013 @ 00:29 |
Vandaag 45% uitval en de BeneluxFyras die wél reden hadden gemiddeld 53 min. vertraging. Bij Thalys reed alles wel (r. A'dam), maar ook hier was elke trein vertraagd (gem. 32 min). | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 00:38 |
Snelheidsbeperkingen in Frankrijk ivm weersomstandigheden, denk ik. | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 01:00 |
Hoopgevende cijfers! ![]() | |
zoem | donderdag 17 januari 2013 @ 06:45 |
Grrr ![]() De IC adam had eerst +20, maar nu halen ze de trein er gewoon uit. En dan denk je extra vroeg op te staan om die ellende voor te zijn... | |
zoem | donderdag 17 januari 2013 @ 07:18 |
Door de rijp hoor je de pantograaf langs de bovenleiding schuren. Het is wachten op de eerste kapotte bovenleiding voor vandaag. | |
Litpho | donderdag 17 januari 2013 @ 07:41 |
Uitval om grotere problemen te voorkomen. Voel je geen gigantische dankbaarheid dat ze dergelijke beslissingen durven te nemen? | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 07:42 |
Ze beginnen vandaag waar ze gisteren zijn geëindigd: de eerste Fyra van de dag (9201) is opgeheven. Ook is hetzelfde koppeltje (3 treinparen) opgeheven. Voor de reiziger hoop ik dat het vandaag beter gaat dan gisteren. | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 07:49 |
Gisteren dus vanaf Overijssel naar noord Friesland gegaan. Heenreis ging prima, 5 min. vertraging that's all. Netjes dus. Busreis met Arriva was ook goed. Terugweg was flink balen. Veel storingen dus uiteindelijk maar met Arriva teruggegaan via Mariënberg... | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 08:00 |
De hele nacht hebben er lege treinen door het land gescheurd om dat te voorkomen. Duimen dat het geholpen heeft. Machinist van trein uit Enkhuizen was al vergeten te stoppen op Zaandam | |
ziggyziggyziggy | donderdag 17 januari 2013 @ 08:18 |
Ontijzelritten inderdaad. Verder worden al een paar nachten tussen drie en vier alle essentiële wissels een paar keer omgelegd. Niet alleen om te voorkomen dat ze vastvriezen, maar ook om ze eventueel op tijd gerepareerd te krijgen. | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 08:25 |
Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten, ik zal volgende week dinsdag eens kijken. | |
zoem | donderdag 17 januari 2013 @ 08:30 |
Het enige wat ik voelde was de enorme kou buiten ![]() Je zou verwachten dat door de extra ruimte die vrijgekomen is op het spoor dat ze niet zomaar treinen laten uitvallen. De volgende IC had +10, dus dan hadden ze gewoon 20min uit elkaar gereden. | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 08:40 |
Ik had het gelezen over die wissels ja. Maar stel 50% valt in storing, is dat dan niet teveel voor de storingsploegen? En is trouwens ontijzelschakeling niet veel effectiever? | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 08:46 |
Ik meen me te herinneren dat die schakeling de bovenleiding zwakker zou maken. Weet ik niet zeker ![]() | |
Fiorano | donderdag 17 januari 2013 @ 08:52 |
Aardige kerel, doet goed werk. Beetje NS(H) voor lul zetten op het internet. Het lijkt verdomme wel vrijheid van meningsuiting... | |
Doc__Zenith | donderdag 17 januari 2013 @ 08:55 |
Eventjes tussendoor nog het antwoord van de NS op die 1e/2e-klas vraag:Vanochtend trouwens weer het gebruikelijke op Eindhoven, niets aan de hand ![]() | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 09:00 |
Klopt, maar is wel veel effectiever dan rond rijden. En als je de stroom niet te ver opvoert kan het ook wat rustiger ontijzelen. | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 09:32 |
"om de veiligheid". ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 17 januari 2013 @ 09:33 |
Als dat tuig van de 2e klas erachter komt dat er iemand van de 1e klas tussen ze zit wordt die gelynched? ![]() ![]() | |
Bitlord | donderdag 17 januari 2013 @ 09:34 |
Als we nog met zn allen echt bij elkaar willen zitten kan ik vragen of we nieuwe stoelnummers mogeb krijgen, maar dan moet men mij wel even het reserveringsnummer doordmmen. | |
Doc__Zenith | donderdag 17 januari 2013 @ 09:35 |
Kan me wel voorstellen dat je zo veel mogelijk mensen wil hebben zitten als dat kan, maar ook wel een typische opmerking als je zelf ook op staanplaatsen plant. | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 09:36 |
Joh laat zitten, die trein valt toch uit ![]() | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 09:37 |
Heeft NSH gereageerd ja? | |
Bitlord | donderdag 17 januari 2013 @ 09:40 |
Ja ze willen een poging wagen. Maar dan heb ik dus eerst het reserveringsnummer nodig. Met een beetje geluk (rijdt de trein en) hebben we een wagon voor ons alleen. | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 09:44 |
Via Twitter lijkt het alsof ze veel meer kunnen dan aan de balie, wat een sufkutten. James heeft het reserveringsnummer. | |
Q. | donderdag 17 januari 2013 @ 09:44 |
![]() | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 09:48 |
Je hebt DM. | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 10:03 |
Kan je vanaf Den Haag Hollands Spoor (perron 1 - spoor 301) naar de Binckhorst zonder kop te maken op Den Haag CS ? Volgens sporenplan wel, via sein nr 234 oversteken richting Den Haag Ypenburg. Leuke discussie hier, ligt dat spoor naar beneden er dus nog ? Volgens een paar machinisten moet je wel naar CS om kop te maken. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 17 januari 2013 @ 10:15 |
Ja hoor, dat is toch de Binckhorstboog ? Gisteren lag dat spoor er in elk geval nog (gezien vanaf de trein Gouda-Den Haag Centraal dus) ![]()
| |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 10:16 |
Top. Dat dacht ik al ja. Vond het al onlogisch om nog eens kop te moeten maken bij de sjoelbak. Vooral met goederenvervoer erg onhandig. | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 10:18 |
Grappig, was nog nooit op treinstation Zwolle en Leeuwarden geweest, vond Zwolle nog best groot. Leeuwarden viel me best wel mee. ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 17 januari 2013 @ 10:19 |
Ik heb 18 jaar in Zwolle gewoond, maar tegenwoordig als ik er sporadisch nog eens kom vind ik het ook een enorm groot station! Dat komt vooral vanwege het nieuwe perroneiland voor spoor 9 en 10... | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 10:20 |
Ik ben... bij spoor 15 geweest in ieder geval en bij spoor 10 en 6. Had het niet zo groot verwacht eerlijk gezegd, maar vond het er allemaal aardig goed geregeld. | |
lyolyrc | donderdag 17 januari 2013 @ 10:35 |
Zwolle is het knooppunt dat het noorden verbindt met het oosten, zuiden en westen. Nogal belangrijk dus. Bedenk ook eens in welke richting er allemaal treinen rijden: Kampen, Leeuwarden, Groningen, Emmen, Nijverdal, Deventer, Amersfoort en Lelystad. Er zijn zat stations in grotere plaatsen waar niet zoveel lijnen samenkomen. | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 10:37 |
En vergeet dan niet de hoeveelheid treinen (met normale dienstregeling natuurlijk) Stoptreinen en intercity's op sommige trajecten. | |
lyolyrc | donderdag 17 januari 2013 @ 10:42 |
En dan komt er nog wat goederenverkeer langs. Ik woonde op een steenworp van station Zwolle en hoorde 's nachts regelmatig de goederentreinen langsdenderen. | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 10:43 |
Ik ook. Assendorp, prachtige spoorwijk. | |
Q. | donderdag 17 januari 2013 @ 10:43 |
Met de Hanzelijn er bij is Zwolle alleen maar belangrijker geworden. Als Zwolle er uit ligt zijn een heleboel mensen niet blij. Alleen daarom al zouden ze eens die Zuiderzeelijn aan moeten leggen, al was het maar tot Heerenveen. | |
Yreal | donderdag 17 januari 2013 @ 10:45 |
Ns heeft eigenlijk gewoon een gebrek aan ambitie. Dat we nu nog met aangepaste dienstregeling rijden ![]() Nouwja, de treinen zijn tenminste lang | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 10:48 |
Problemen met de infra. Misschien zijn ze er niet, maar als ze voorkomen heb je een olievlek aan ellende natuurlijk. Dus ik snap het wel, al is het niet ideaal uiteraard. Vanmorgen voelde me ik ook een sardine in blik in de sprinter van Den Haag Moerwijk naar Rotterdam Centraal. | |
Yreal | donderdag 17 januari 2013 @ 10:49 |
Maar jij werkt op het spoor toch? Ik blijf er niet in geloven dat die 7.5 tot 15 minuten extra tussen de trein nooit genoeg is om evt problemen op te lossen. | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 10:52 |
Nee niet direct. Daar heb je gelijk in. Echter: Je hebt wel meer ruimte om te schuiven. Vertragingen blijf je de ganze dag houden, maar als er nou ineens een wissel mee ophoudt, dan heb je dus meer mogelijkheid om een ander wissel te gebruiken. Want bij sommige wissels moet je dus een stuk over het linkerspoor bijvoorbeeld. Het is niet dat het een soort kruispunt is als bij auto's. Omstebeurt om seinbeeld. Soms moet je gewoon een stuk om, meerdere sporen kruisen om ergens te komen. Dan hinder je de doorgang op al die sporen. Heb je daar "veel" treinbewegingen, dan heb je in no time enorme vertragingen, die vervolgens door lopen naar steden verder op. | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 10:53 |
Niet dus, vanochtend vele bejaarden moeten staan naar Amsterdam vanuit de noordkop.. | |
Yreal | donderdag 17 januari 2013 @ 10:54 |
Goed punt ! | |
Yreal | donderdag 17 januari 2013 @ 10:55 |
Ik kom bijna nooit verder dan tussen de 4 grote steden. Overal gewoon lekker 8 bakken in de sprinters en 10-12 in de ic's. Vind het goed ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 10:56 |
Neemt niet weg dat wissels gewoon horen te werken ook bij extremere temperaturen. Ik heb hele stille hoop dat er zeer binnenkort nieuwe techniek beschikbaar is om dit tegen te gaan. Ze zijn al aan het kijken naar teflon strips. Vriest niet vast. Enkel de geleiding nog door laten lopen, dat was al opgelost meen ik. Zit je alleen met de prijskaart en de diefstalgevoeligheid. Maar in principe is dat een zeer goed werkend systeem | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 10:58 |
"Psst... 5 meter teflon strip kopuh?" Zal wel een beetje meevallen toch ![]() | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 10:58 |
Beetje jammer dat mijn trein overgaat in de ic van de ene grote naar de andere grote stad.. | |
lyolyrc | donderdag 17 januari 2013 @ 10:59 |
Teflon lijkt me ook niet de moeite waard om mee te nemen. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 11:00 |
Ik ben niet op de hoogte van de prijzen voor teflon per meter in het illegale circuit ![]() Maar goed, ik weet verder ook niet hoe en wat, ik ben maar een simpele machinist in opleiding. | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 11:01 |
Het wordt steeds gekker. ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 11:03 |
Dan wordt er ter plekke waarschijnlijk een stelletje aangekoppeld. | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 11:03 |
Dat is niet gebeurd. Tenzij ze dat ergens tussen Amstel en Utrecht gedaan hebben! ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 11:04 |
Misschien is het wel al rijdende gebeurd, "Knight Rider"-style. | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 11:05 |
Welk doel moet daarmee gediend zijn als ik vragen mag? ![]() | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 11:06 |
Geeeeeeeeen idee. ![]() | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 11:07 |
Bij harder dan 100 vallen ze uit elkaar met deze vorst, dat wordt nu voorkomen. ofzo. ![]() | |
lyolyrc | donderdag 17 januari 2013 @ 11:07 |
Wat vriest er eigenlijk precies vast van wissels, de tong of het verstelmechanisme? | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 17 januari 2013 @ 11:08 |
Dan komt er teveel sneeuw in de stofzuigerzak ![]() Dat snapt toch iedereen! | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 11:09 |
http://www.nu.nl/binnenla(...)ocht-heel-groot.html Lees: Bekrompen dienstregeling tot minimaal eind van de maand ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 11:10 |
De tong ![]() | |
WhiteJoker | donderdag 17 januari 2013 @ 11:17 |
Als ik m'n tong tegen een stuk ijzer houd in deze vrieskou zit hij ook vast. | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 11:17 |
Nee het machinisme vriest ook vaak vast. De tong kan niet meer bewegen doordat het ijs er tussenvalt ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 11:23 |
Ja nou ja, het effect is hetzelfde in ieder geval ![]() | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 11:24 |
We proberen extra treinen te laten rijden naar Friesland, maar door de winter durven we het niet. Prop jezelf maar in een solo icm viertje.. | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 11:28 |
het wordt wel steeds een grotere faal he. Denk je dat je het gehad hebt, komen ze weer met een nieuw dieptepunt ![]() | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 11:42 |
Er is gelukkig ook positief nieuws, want Arriva heeft in al haar treinen in Noord-Nederland wifi geïnstalleerd en vanaf vandaag zou dat gratis internet beschikbaar moeten zijn | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 11:54 |
Ik hoop dat de 26e wel gereden kan worden, zou dat niet geregeld kunnen worden dat onze trein wel gereden gaat worden? Hebben we niet al zoveel macht? | |
Litpho | donderdag 17 januari 2013 @ 11:54 |
Zodat je tenminste snel kan controleren dat ns.nl er weer uit ligt ![]() | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 12:05 |
Snelheid ligt inmiddels al op 0. | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 12:06 |
het is toch om moedeloos van te worden ![]() | |
bork | donderdag 17 januari 2013 @ 12:07 |
Wat is tegenwoordig de norm? citaat NS-woordvoerder "alles rijdt" http://www.zie.nl/video/a(...)terweer/m1nz7hxf1bvc ![]() ![]() ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 12:09 |
Lijkt erop alsof al het materieel defect is... | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 12:14 |
de norm is waarschijnlijk dat er geen meltdown is, maar op een aantal knooppunten verloopt het gewoon nog steeds niet soepel ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 12:27 |
Ja hoor, wij wel ![]() | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 12:28 |
Ook wel typerend dat een belgisch twitteraccount over een Nederlands prestigeproject meldt dat het hele verkeer is stilgelegd.. | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 12:29 |
Goed klote zoiets. Wel al die tijd mensen hoop geven dat er gedeeltelijk half misschien iets rijdt, en dan... oh nee toch niet. Had dat gewoon eerder en duidelijk gecommuniceerd, dan hadden mensen een alternatief kunnen kiezen ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 12:30 |
Alle Nederlandse twitteraccounts die daar wat over zouden willen melden, worden bedreigd denk ik. Met Stappen ![]() ![]() | |
dennistd | donderdag 17 januari 2013 @ 12:34 |
Alles leuk en aardig met die elfstedentocht, maar toch hopelijk niet de 26e.. ![]() | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 12:35 |
Dan ga ik mooi naar Friesland ![]() (denk ik) | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 12:38 |
Eerst maar eens afwachten wat er de komende dagen gaat gebeuren ![]() | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 12:44 |
Die kaartjes zijn supersavers, die zijn niet terugbetaalbaar. Behalve als er stront aan de knikker is dan ![]() De reden voor het geheel stilleggen van het Fyra-verkeer zou kunnen komen doordat nog voor het middaguur 2 (!) V250's stuk zijn gegaan: trein 9221 (Brussel V 11:18) is niet verder gekomen dan Antwerpen, 9228 (Amsterdam V 10:41) is niet verder gekomen dan Rotterdam. ![]() [ Bericht 48% gewijzigd door James1988 op 17-01-2013 12:50:38 ] | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 12:51 |
Gelukkig ligt er ook nog een hoop asfalt tussen Rotterdam en Antwerpen ![]() | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 12:53 |
Reizigers krijgen het advies om met Fyra naar Breda te gaan, daar op de bus te stappen, en vanaf Antwerpen met Belgische binnenlandse treinen verder te reizen richting Brussel. De busexploitanten doen goede zaken dankzij Fyra ![]() | |
zoem | donderdag 17 januari 2013 @ 13:00 |
Het begrip Sneltrein is weer uit de vriezer gehaald zie ik; de NS rijdt met sneltreinen vanaf Roosendaal. | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 13:01 |
neuh. er ligt amper ijs in de meren en grote vaarten, dus met mazzel kan ie pas rond de 31e worden gehouden, als de tocht al doorgaat. | |
_serial_ | donderdag 17 januari 2013 @ 13:39 |
| |
greavy | donderdag 17 januari 2013 @ 13:43 |
daar rijden klassieke motorstellen (Luik-Aken) | |
zoem | donderdag 17 januari 2013 @ 13:47 |
Ah, de V250 doet een SLeT'je ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 13:47 |
Wat denk jij? Wij betalen voor een dienst, die dienst wordt niet geleverd. Wij krijgen dan dus ons geld terug, dat is heel eenvoudig. Of zo'n kaartje nou supersaver heet of piet of kees of jaap. | |
_serial_ | donderdag 17 januari 2013 @ 13:48 |
Of in elk geval gratis omgeboekt. | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 13:52 |
Dat weet ik wel, maar ik weet niet of het gerenoveerde varianten zijn (zoals die inmiddels naar Maastricht kachelen) of nog altijd van die antieke apparaten. | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 13:58 |
Als NSH de trein opheft krijgen we het geld wel terug. Als we nu zeggen "Nah, laat maar", dan niet. ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 14:00 |
Dus de volgende winter rijden ze probleemvrij? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 14:05 |
Ja dat snap ik. Dat zal ook wel de reden zijn dat ze je tot het laatst in het ongewisse laten, terwijl ze zelf al veel eerder weten dat er niet gereden gaat worden. | |
DriekOplopers | donderdag 17 januari 2013 @ 14:06 |
Hou je vast! Fyra van/naar Brussel is voorlopig stilgelegd voor onderzoek naar storingen! De baan wordt geschouwd! http://www.voorbeterov.nl/130116.php | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 14:07 |
Is dat ook de reden dat de Thalys wordt omgeleid op Schiphol - Rotterdam 'op last van de politie'? | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 14:07 |
Begrijp ik nu goed dat de oorzaak in de infrastructuur wordt gezocht? | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 14:10 |
Kwestie van mogelijke oorzaken afstrepen denk ik. | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 14:13 |
Toch wel raar dat ze het met de FyraBenelux niet kan over de HSL maar dat de Thalys er geen problemen heeft, evenals de V160. Ik zou zelf dan gaan zoeken bij het treinstel, maar dat zal wel aan mij liggen. | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 14:13 |
Interessant. Ben benieuwd wat hier uit gaat komen. Vrees dat het nog weleens een tijdje kan gaan duren. Zelfs, of moet ik zeggen, juist als blijkt dat de baan OK is. Want die treinstellen zijn nu defect en niemand weet wat er aan de hand is. Zorgelijk ![]() | |
Aether | donderdag 17 januari 2013 @ 14:14 |
Zal Thalys blij mee zijn met +60 minuten reistijd... | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 14:15 |
Het betreft hier een integratie van systemen van veel verschillende leveranciers. Het kan een combinatie zijn die net niet lekker ligt bij de V250 en die wel goed werkt bij de Thalys. V160 komt niet op Breda - Antwerpen, dus die kun je niet meetellen. | |
Ireyon | donderdag 17 januari 2013 @ 14:15 |
Waarom rijden de V250's dan niet gewoon via Roosendaal? | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 14:15 |
Maar wat ik begreep op twitter hebben ze alleen het stuk tussen Rotterdam en Hoofddorp stilgelegd. Daar wordt gemeld dat Thalys omrijdt tussen Schiphol en Rotterdam, niet tussen Rotterdam en Antwerpen. | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 14:16 |
Omdat ze dus defect zijn geraakt. | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 14:16 |
De Thalys moet er ook al langs. En er moet nog wel inzetbaar V250 zijn, die dingen gaan steeds stuk. ![]() Rotterdam - Hoofddorp ligt stil ivm een zwaan ofzo. Breda - Noorderkempen ligt stil ivm onderzoek. | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 14:16 |
Ohh ok.. | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 14:18 |
Wel raar dat het niet op NS.nl staat... De gehele HSL wordt niet bereden... | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 14:25 |
Jawel hoor, dit staat er:
| |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 14:30 |
![]() Op een grote paddestoel, wit met rooie stippen.... ![]() | |
Q. | donderdag 17 januari 2013 @ 14:37 |
Die troep houdt gewoon een winterslaap. Probeer het in de zomer nog maar eens, als het hier wat Italiaanser is qua weer. ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 14:45 |
Mja, to be fair, dit is niet de eerste materieelsoort met winterproblemen (kuch SLT kuch). Alleen wordt de oorzaak dus gezocht in de infrastructuur kennelijk ![]() | |
DriekOplopers | donderdag 17 januari 2013 @ 14:52 |
AnsaldoBreda neemt Amerikaanse vliegtuigbouwer over: http://www.speld.nl/2013/01/17/fyra-bestelt-boeing-dreamliners/ | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 14:54 |
Viel mij overigens op dat de SLT'jes goed doorreden. Amper gedonder gezien met die dingen. Trokken ook lekker op. | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 14:55 |
De wintermaatregelen bij de SLT's hebben goed gewerkt in ieder geval, dat concludeerden ze vorig jaar bij de winterchaos begin februari. | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 14:56 |
HAHAH, wat een antwoord krijg je ook James op twitter ![]()
| |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 14:56 |
Het kan dus wel ![]() ![]() | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 14:59 |
Een extra filter loste het probleem op. ![]() Zeg dat wel ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 15:01 |
Die adviezen zijn helemaal om te huilen. "Maak gebruik van volgende Fyra" ![]() Net of dat KAN met een reserveringsplichtige trein. Hebben we het nog niet over dat uur vertraging wat je oploopt. ALS ze sowieso zouden rijden ![]() | |
ReisT | donderdag 17 januari 2013 @ 15:41 |
Zolang de gerenoveerde stellen met TBL1+ aan boord geen toelating hebben voor Duitsland zullen het die antieke apparaten wel zijn. De NMBS heeft er een beetje te laat aan gedacht dat het wel eens handig kon om toelating van TBL1+ te regelen in de buurlanden. | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 15:42 |
stellen met TBL1+ mogen inmiddels naar Nederland doorkachelen | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 15:43 |
Memorabel. Kleine man van een jaar of vier in de trein die zijn ogen uit kijkt op Amsterdam C. Quote van de kleine baas: 'de trein hobbelt!' Bij het door de wissels scheuren bij Sloterdijk. | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 15:51 |
| |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 15:52 |
daarvoor heb je dus een baanschuiver op de trein zitten | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 15:53 |
En Apeldoorn - Amersfoort ligt er weer uit. | |
Litpho | donderdag 17 januari 2013 @ 15:54 |
... om grotere problemen te voorkomen ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 15:54 |
Plaatwerk? Wat? Aluminiumfolie of zo? ![]() Hoe kan daar "door het winterse weer" schade aan ontstaan? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 15:55 |
Great, ik moet nog naar Utrecht vanavond. En erger, ik moet nog terug ook ![]() | |
Mirgeam | donderdag 17 januari 2013 @ 15:55 |
Net even rond kunnen kijken bij de treindienstleiders op Amsterdam Centraal (ik denk alleen HiSpeed?) en Watergraafsmeer ![]() Daarvoor nog wat treinen van de watergraafsmeer naar CS gerangeerd, van de 5 vielen er 2 uit, bijna 3 :/ Deurenprobleem, softwareprobleem. | |
zoem | donderdag 17 januari 2013 @ 15:56 |
Ik kan me wel iets bij de schade voorstellen, maar hoe kan een dergelijke constructie door de tests komen (heeft AB uberhaupt wel wat getest? ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 15:57 |
Spoorstaafruimers zijn wel handig. Bij de V-100 krachtvoertuigen zitten ze net achter je ATB spoelen. Dus als er "iets" ligt op de baan dan veegt ie het wel weg, maar is gelijk je ATB naar de gloria ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 15:57 |
Oh, wat dan? We hebben het over spul wat gebouwd is om 250 km/h te kunnen rijden he. ![]() | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 15:58 |
CD&V: 'Haal de Fyra van de sporen tot de problemen zijn opgelost' | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 15:58 |
Die dingen zijn natuurlijk niet met 250 in een klimaatkamer getest denk ik? | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 15:58 |
alleen bij mooi weer getest natuurlijk en niet als er toevallig wat wit poeder lag | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 15:58 |
Alleen bij stilstand lijkt me. | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 16:02 |
Gewoon verplicht 2 weken rondscheuren in de alpen volgende keer.. | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 16:02 |
Lekker schreeuwen ja "De rekening sturen we rechtstreeks naar AnsaldoBreda" ![]() a) die hebben geen rooie cent b) die doen niet anders dan kraaien dat het aan de baan ligt Heilloos pad dus. | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 16:06 |
precies. Je kunt wel blijven roepen, maar belangrijker is dat de problemen opgelost worden. Het is echt beschamend zoals het nu gaat | |
Litpho | donderdag 17 januari 2013 @ 16:07 |
Je zou haast gaan twijfelen of ze überhaupt met een V250 in een klimaatkamer zijn getest. | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 16:08 |
Dat zijn ze, daar is videomateriaal van te vinden op YouTube. | |
zoem | donderdag 17 januari 2013 @ 16:08 |
Nou, gewoon flinke deuken in de plaatwerk door ijsbrokken ![]() |