| greavy | dinsdag 4 oktober 2011 @ 07:54 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> NS Dienstregeling 2011 Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japen - Deel 1 - Igen Treinen in Japan - Deel 2 - Igen Berlijn - Zug-Chef Praag - Zug-Chef Wenen - Zug-Chef Budapest - Zug-Chef Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
| |
| bork | dinsdag 4 oktober 2011 @ 08:16 |
| Kamer geschokt over spoorrapport | |
| Crientj | dinsdag 4 oktober 2011 @ 08:17 |
| Defecte trein bij bhv, goed bezig. edit kortsluiting in een van de tractiemotoren. Nu weer onderweg naar Utrecht. [ Bericht 57% gewijzigd door Crientj op 04-10-2011 08:26:34 ] | |
| Duvel | dinsdag 4 oktober 2011 @ 08:22 |
Natuurlijk is de kamer geschokt. Ze krijgen hun eigen beleid terug in de bek gesmeten, en dat trekken ze niet. Het vervelende is dat er niet voldoende inhoudelijke kennis aanwezig is in de kamer om een gedegen oordeel te vellen. | |
| James1988 | dinsdag 4 oktober 2011 @ 08:28 |
| Net als dat er niet voldoende spoorkennis aanwezig is bij de top van zowel NS als ProRail... | |
| Duvel | dinsdag 4 oktober 2011 @ 08:29 |
| Onder het mom: "managen is een vak, verstand van zaken niet nodig". | |
| ZwartmetSuiker | dinsdag 4 oktober 2011 @ 08:33 |
| Ja maar het is ook zo'n onzin. Ik denk dat ProRail het geld echt wel meeneemt als ze weten dat het klaar ligt, de regering zal wel niet duidelijk zijn geweest. | |
| Duvel | dinsdag 4 oktober 2011 @ 08:41 |
Mwah, half. Als je alleen maar jaren intern gaat neuzelen voor je een keer aan de slag gaat, dan gaat er op een gegeven moment wel iemand piepen. | |
| De_Dakgoot | dinsdag 4 oktober 2011 @ 08:49 |
| pff trein komt aan in alphen moet naar leiden rijd de trein niet door een defecte trein. | |
| Bas242 | dinsdag 4 oktober 2011 @ 08:49 |
| Ik zag in het vorige topic iemand over Rügen beginnen. Vorig jaar ben ik er geweest, met de 'vakantietrein', die gesplitst werd in Stralsund. Is een schitterend lijntje naar Ostseebad Binz! En ook de stoomtrein (Rasender Roland) daar is zeker de moeite waard. Schitterend lijntje! En als je dan toch op Rügen bent, pak dan meteen Prora mee. Indrukwekkend! | |
| bork | dinsdag 4 oktober 2011 @ 08:55 |
Wij waren er 2 jaar geleden, het was toen wel verschrikkelijk warm. We hadden toen een leuke FeWo aan de rand van Stralsund, oude molenaarswoning met een gigantische tuin, op 300 meter van station Stralsund Rügendamm, mocht iemand belangstelling hebben, dan kan ik nog wel ergens het adres opduikelen. | |
| Fixers | dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:00 |
| De NS heeft een rare definitie van "ideaal". Vanmorgen voor de tweede keer in twee weken iemand onwel in de sprinter Geldermalsen-Utrecht. Weer door de drukte voorin. De NS weet vrolijk terug te twitteren dat 19b het meest ideale perron is voor deze trein. Wat is dan minder ideaal vraag ik mij af..... | |
| Dr_Flash | dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:03 |
Precies. En dan ben je maar "geschokt", want dat maakt ook indruk | |
| Watertornado | dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:13 |
Wat staat er eigenlijk in dat rapport (of: waar is hij te vinden)? | |
| bork | dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:16 |
http://www.rekenkamer.nl/(...)dgetten_door_ProRail rechtsboven reactie Rekenkamer De minister gaf in haar reactie nieuwe informatie over de onderbesteding over de periode 2005-2010. Daarmee voegt de minister een nieuwe variant toe aan de steeds veranderende cijfers. Met grote zorg constateren wij, dat alle inspanningen ten spijt de minister kennelijk geen ordelijk en controleerbaar, en daarmee overtuigend financieel overzicht kan bieden van de relatie met ProRail in de periode 2005-2010. reactie ProRail Algemeen U concludeert dat ProRail in de periode 2005-2010 minder heeft uitgegeven dan het Ministerie heeft begroot. Dit is mede het gevolg van groeiende efficiency, betere aanbestedingsresultaten en scherpere inzichten in prioriteiten en doelmatigheid. Een betere onderhoudsplanning en een snellere hersteltijd heeft geleid tot een hogere beschikbaarheid en punctualiteit op het spoor. Belangrijke aanjager hiervan is de overgang van procesgericht onderhoud naar prestatiegericht onderhoud. De beschikbaarheid van het spoor steeg van 99,30 % in 2006 naar 99,53% in 2010. De punctualiteit steeg van 84,8% in 2006 naar 86,5% in 2010. [ Bericht 8% gewijzigd door bork op 04-10-2011 09:25:52 ] | |
| Dr_Flash | dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:24 |
| Hilarisch, als het niet behoorlijk zorgwekkend was | |
| James1988 | dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:26 |
| De beschikbaarheid van het spoor is anders prima. Punctualiteit is van meer factoren afhankelijk dan alleen ProRail. | |
| De_Dakgoot | dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:26 |
| Weet iemand waar ik de winterregeling kan vinden? | |
| Dr_Flash | dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:30 |
| de winterregeling? Wat bedoel je precies? Winterdienstregeling? Regelingen voor chaos tijdens winterweer? Nog iets anders? | |
| Peterselieman | dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:32 |
| De echte uitgeklede winterdienstregeling is volgens mij alleen intern bij de vervoerders en ProRail beschikbaar. Tot deze uit de kast moet worden getrokken. | |
| Duvel | dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:36 |
| De winterdienstregeling bestaat uit een pakket met een pakje Wicky, een krentenbol, en een kaartje voor een veldbed in de Jaarbeurs. | |
| Dr_Flash | dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:49 |
| Hoho, Vergeet de gratis erwtensoep niet he. Zo lang de voorraad strekt | |
| Surveillance-Fiets | dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:54 |
Dat is vast een blanco a4tje | |
| Peterselieman | dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:54 |
| Gratis koffie en thee onderweg | |
| #ANONIEM | dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:55 |
Nou ja, als het werk dat gedaan moest worden gedaan is en het geld er nog is, dan is het veel minder erg dan het had kunnen zijn. | |
| Dr_Flash | dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:55 |
Nee, er staat minstens iets op als "Succes!" of zo Ik bedoel, je kan moeilijk onvoorbereid de winter in gaan toch? | |
| Duvel | dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:55 |
Alle treindienstleidingsposten zijn omgebouwd en winterklaar: ![]() | |
| Ascendancy | dinsdag 4 oktober 2011 @ 10:41 |
Inderdaad. Heel vervelend en het wordt alleen maar erger met al die "managers" die het HBO ieder jaar uitpoept. | |
| Peterselieman | dinsdag 4 oktober 2011 @ 10:46 |
er zijn dan ook te veel managers. de overhead neemt er door het algemeen enorm van toe, terwijl niet van iedere manager vast staat dat hij iets toevoegt. | |
| Duvel | dinsdag 4 oktober 2011 @ 10:58 |
"het HBO" | |
| ziggyziggyziggy | dinsdag 4 oktober 2011 @ 11:01 |
Een krentenbol mét roomboter. We hadden nog wat over van dat miljard. | |
| Duvel | dinsdag 4 oktober 2011 @ 11:03 |
Eerste klasreizigers krijgen een plakje kaas voor op de krentenbol. | |
| Dr_Flash | dinsdag 4 oktober 2011 @ 11:06 |
Duuuuuf is op ze pik getrapt Duuuuuf is op ze pik getrapt Duuf is op ze PIK getrapt! JA LA LA LA LA LA Duuuuuf is op ze pik getrapt! | |
| daanski82 | dinsdag 4 oktober 2011 @ 11:24 |
| Klopt het dat de NS een nieuwe treinstel gekocht heeft? hij lijkt een Diesel dubbel dekker te zijn. wie kent hem en heeft meer info. | |
| Peterselieman | dinsdag 4 oktober 2011 @ 11:31 |
Ze hebben niets gekocht hoor. Je hebt deze gezien neem ik aan? http://www.flickr.com/photos/44291572@N08/6200930058/ | |
| daanski82 | dinsdag 4 oktober 2011 @ 11:53 |
ja dat is hem, heb je meer info over deze bak ;-) | |
| James1988 | dinsdag 4 oktober 2011 @ 11:57 |
| Dat is DDZ, ofwel gemoderniseerd DD-AR. | |
| Peterselieman | dinsdag 4 oktober 2011 @ 11:58 |
Het is een gereviseerde dubbeldekker van het type DD-AR. Die oude dubbeldekkers die je met name in de Noordelijke Randstad ziet. | |
| Yreal | dinsdag 4 oktober 2011 @ 12:31 |
| |
| Darkwing_Duck | dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:06 |
| Berlijn wannsee, ook nog eens geweest voor Fles om een oud bordje te platen... Wat nagelnieuw was | |
| Scarlet_Dragonfly | dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:32 |
Hahaha: ![]() | |
| Yreal | dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:35 |
goed garpje | |
| #ANONIEM | dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:46 |
![]() Dat dit kan in Nederland [ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2011 13:49:08 ] | |
| Scarlet_Dragonfly | dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:47 |
| Sinds wanneer hoort Almelo bij Nederland En gisteravond reed daar tenminste een fatsoenlijke Plan-V | |
| #ANONIEM | dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:57 |
Ik zat vanochtend ook in een plan v (2x), maar in Hengelo moest iedereen eruit en in een sgmm stappen die ervoor stond | |
| Yreal | dinsdag 4 oktober 2011 @ 14:07 |
| |
| Yreal | dinsdag 4 oktober 2011 @ 14:09 |
| Shiiiit, ipv een pimpel een ICE richting schiphol Waarom ben ik nu thuis? | |
| LWD-Godius | dinsdag 4 oktober 2011 @ 14:09 |
| Waarom hebben treinen geen Luikjes meer? Je moet nu maar hopen dat de trein een beetje ontlucht bij een tussenstation. Vooral is het een probleem met sneltreinen, zo stopt de sneltrein Lwd-Gro maar 1 keer in Bui. | |
| Scarlet_Dragonfly | dinsdag 4 oktober 2011 @ 14:17 |
Je keek op de actuele vertrektijden? Ga er maar vanuit dat daar geen ICE rijdt maar gewoon een koploper... De pimpel heeft vertraging, en de gebruikte nummering voor vervangende treinen op het Nederlandse traject interpreteert de NS site als "ICE", ookal is die dat helemaal niet... | |
| Yreal | dinsdag 4 oktober 2011 @ 14:19 |
mweh | |
| ziggyziggyziggy | dinsdag 4 oktober 2011 @ 14:55 |
| |
| ZwartmetSuiker | dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:07 |
| Openslaande ramen bedoelt hij waarschijnlijk. | |
| ziggyziggyziggy | dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:19 |
Oh. Dus omdat de ramen niet open kunnen, komt er dus geen frisse lucht de trein in? Nog nooit last van gehad in de Spurtjes van Arriva. | |
| TeringHenkie | dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:27 |
Rapporteer het aan | |
| bloodysunday | dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:29 |
| Rijden er al DDZ's? | |
| DJWeisz | dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:59 |
| Dit weekend weer geen ICs op trayect Amersfoort-Adam Centraal en Schiphol. Ze worden ook niet moe van het werken aan dit trayect zo te zien, vorige maand ook al 2 weekenden zo n gevalletje | |
| greavy | dinsdag 4 oktober 2011 @ 18:02 |
Nee, er is één stam die proefritten rijdt momenteel. Deze stam is vandaag ook op pad geweest naar onder andere Zwolle. | |
| greavy | dinsdag 4 oktober 2011 @ 18:34 |
| NS is wel eens wat met materieel aan het 'schuiven' ... Plan V 930 had op 22 september een aanrijding bij Olst, en is voor calamiteitenreiniging naar Amsterdam Werkplaats Zuid (beter bekend als de Zaanstraat) vertrokken. Maar vervolgens is het stelletje vanaf daar naar Hoofddorp Opstel gestuurd, waar het niet ingezet ging worden. Toen is het via Amsterdam, Breukelen en Rotterdam naar Haarlem gegaan. Vanaf Haarlem is het wéér naar Hoofddorp Opstel gegaan, Toen is het weer als LM naar Lelystad gegaan, maar toen is het ineens in Hoorn beland... Alle ritten als Ledig Mat. Verder was er ook geschuif met de SR10, namelijk met 2x 1700'den richting Maastricht vertrokken. Verder sardientjesvervoer in een blikje: 2x Plan V als IC naar Den Helder vanaf Utrecht ipv 8 bakjes VIRM ... | |
| greavy | dinsdag 4 oktober 2011 @ 18:35 |
Ik moet iedereen gelijk teleurstellen. Het waren 2 schamele stellen Plan V, die vanaf Enschede zijn ingezet. Trein zat bij vertrek in Hengelo al redelijk vol... Maar de bijsturing was wakker, en had in Amersfoort een VIRM vanaf de Bokkeduinen gehaald ter vervanging. Een viertje, maar dat liever als de 2 V's. | |
| Duvel | dinsdag 4 oktober 2011 @ 18:39 |
De SR10... | |
| greavy | dinsdag 4 oktober 2011 @ 18:39 |
Is het Koninklijk rijtuig![]() | |
| Duvel | dinsdag 4 oktober 2011 @ 18:46 |
| Zet dat dan gewoon neer: "koninklijk rijtuig". | |
| Scarlet_Dragonfly | dinsdag 4 oktober 2011 @ 18:47 |
| "SR10" lijkt misschien korter, maar direct "koninklijk rijtuig" scheelt ongeveer 4 nutteloze posts | |
| Dr_Flash | dinsdag 4 oktober 2011 @ 18:59 |
| |
| Duvel | dinsdag 4 oktober 2011 @ 19:00 |
Met deze erbij zelfs zes. | |
| Peterselieman | dinsdag 4 oktober 2011 @ 19:04 |
Hoezo, doet het klimaatbeheersingssysteem het niet goed? | |
| Peterselieman | dinsdag 4 oktober 2011 @ 19:07 |
| Over Leeuwarden - Groningen gesproken: er waren vanmiddag vertragingen op dat traject. Kwam onderweg zelfs een trein tegen die bestond uit 8 bakken GTW. Dat past op enkele perrons volgens mij net wel of net niet. | |
| daanski82 | dinsdag 4 oktober 2011 @ 19:20 |
Heb hem ook 2x voorbij zien komen in het Amersfoortse. Rijd hij op diesel of electra, want ik kreeg een beetje een vertekend beeld door zijn nieuwe uiterlijk? | |
| Dr_Flash | dinsdag 4 oktober 2011 @ 19:22 |
| electra | |
| James1988 | dinsdag 4 oktober 2011 @ 19:42 |
| Het enige dieselspul dat NS nog heeft is DM'90, en dat zal ook wel aan de kant gaan / verkocht worden zodra het niet meer nodig is. | |
| Yreal | dinsdag 4 oktober 2011 @ 19:44 |
7 | |
| Dr_Flash | dinsdag 4 oktober 2011 @ 19:45 |
Als gevolg van? Massale electrificage? Afstoten van alle overgebleven dieselconcessies? Dat laatste wellicht. Zwolle - Kampen: Wordt vertramd eens de Hanzelijn open is Apeldoorn - Zutphen? Zwolle - Enschede? Hoe staat het daarmee eigenlijk? Op welke termijn zou dat kunnen? | |
| James1988 | dinsdag 4 oktober 2011 @ 19:48 |
| Zwolle - Emmen en Almelo - Mariënberg gaan per 2012 al naar Arriva, en dan komt ook daar GTW. | |
| Dr_Flash | dinsdag 4 oktober 2011 @ 19:50 |
Leuk, maar daar had ik het niet over | |
| ReisT | dinsdag 4 oktober 2011 @ 19:51 |
Op Apeldoorn-Zutphen worden volgend jaar wel de Buffels vervangen door Arriva-GTW's. Wat brengt jou precies op het idee dat het een diesel zou zijn? | |
| Peterselieman | dinsdag 4 oktober 2011 @ 19:51 |
is niet helemaal waar. Almelo - Mariënberg gaat niet eind 2012, maar eind 2013 naar Arriva en daar zal gereden worden met gereviseerde Linten. | |
| James1988 | dinsdag 4 oktober 2011 @ 20:02 |
Ohja, dat is waar ook. Zwolle - Enschede gaat in de toekomst mogelijk ook aanbesteed worden. | |
| Dr_Flash | dinsdag 4 oktober 2011 @ 20:08 |
We zitten dus nog wel een tijdje vast aan DM90 begrijp ik | |
| Peterselieman | dinsdag 4 oktober 2011 @ 20:09 |
En dat is niet erg | |
| Dr_Flash | dinsdag 4 oktober 2011 @ 20:10 |
| Precies | |
| Bitlord | dinsdag 4 oktober 2011 @ 20:45 |
| Aangezien er geen metrotopic is post ik m hier: afgelopen vrijdag had ik de mogelijkheid de NoordZuidlijn-boortunnel te bezoeken. Een leuk filmpje staat hieronder: | |
| Duvel | dinsdag 4 oktober 2011 @ 20:55 |
Tram? 2014 of zo? | |
| Dr_Flash | dinsdag 4 oktober 2011 @ 20:56 |
Nou ja al die DM90-uitfaserende projecten eigenlijk | |
| Kentekenplaat | dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:24 |
Nee, hij rijdt op rails. | |
| Kentekenplaat | dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:25 |
Zo oud zijn ze ook nog niet toch? | |
| Dr_Flash | dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:28 |
'90 he. 21 jaar dus. Niet spannend oud nee. Overigens kwamen ze pas na SM'90 op de baan en dat is ook pas in 1995 begonnen of zo. Dus aanzienlijk jonger nog | |
| dennistd | dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:28 |
| '96-'97 meen ik uit mijn hoofd | |
| Scarlet_Dragonfly | dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:29 |
| Tss... Terwijl ik eerst wikipedia raadpleeg voor ik antwoord beginnen jullie alvast te speculeren! '96 idd volgens wikipedia | |
| James1988 | dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:30 |
Oh jawel hoor! Leuk! | |
| ziggyziggyziggy | dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:51 |
Aan de meeste perrons kom je wel een aantal meter tekort. Sterker nog: het past alleen op Camminghaburen en op spoor 2 van Grijpskerk compleet langs het perron. En zelfs in Groningen en Leeuwarden kom je flink tekort. Het zal wel een leeg-mat-rit zijn geweest. Maar dat weet ik niet, ik zat vandaag van zes tot twee op dat baanvak en toen was nog alles redelijk normaal. | |
| greavy | dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:52 |
| In Leeuwarden kan je het toch op spoor 5 kakken? Dan past het toch wel? | |
| Surveillance-Fiets | dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:52 |
| Er reden tussen Station Noord en Centraal geen treinen vanmiddag. Aanreiding op de peizerweg of zo... Werd er geroepen over de mobilofoon in de bus. | |
| greavy | dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:54 |
| Station Noord en Centraal. Bedoel je Rotterdam? | |
| Surveillance-Fiets | dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:55 |
grunnn uiteraard | |
| Scarlet_Dragonfly | dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:59 |
Dat past vast wel, maar spoor 5a wordt ook voor de intercity's richting Schiphol gebruikt, dus die ruimte heb je meestal niet over om een (te) lange Spurt uit Groningen op te vangen denk ik... | |
| Dr_Flash | dinsdag 4 oktober 2011 @ 22:00 |
Heeft Waddinxveen niet een Peizerweg? | |
| Peterselieman | dinsdag 4 oktober 2011 @ 22:01 |
Het pas wel op 5b, maar veel ruimte is er dan niet over. | |
| Peterselieman | dinsdag 4 oktober 2011 @ 22:02 |
Genoeg zelfs, want die treinen moeten over dezelfde overweg en vanwege de veiligheid zal het treinverkeer daar ook even stilgelegen hebben. | |
| Surveillance-Fiets | dinsdag 4 oktober 2011 @ 22:03 |
ahh, wist niet dat alles over dezelfde overweg gaat daar | |
| Peterselieman | dinsdag 4 oktober 2011 @ 22:03 |
Nee, het was geen LM, maar een setje in reizigersdienst. Het kan wel zijn dat het voorste stel afgesloten was en dat de trein met behulp van de TRDL langs alle stations werd geleid. | |
| Peterselieman | dinsdag 4 oktober 2011 @ 22:04 |
De lijnen splitsen zich zo ongeveer op de overweg daar. | |
| greavy | dinsdag 4 oktober 2011 @ 22:09 |
Is de achterste dan niet makkelijker, zodat de Mcn gewoon op de juiste plek kan stoppen, gezien van de voorste 2 stelletjes? Hoeft 'ie het perron niet voorbij te rijden (en dus het sein?) | |
| Frozen-assassin | dinsdag 4 oktober 2011 @ 22:11 |
| Stopt die trein dan niet op een overweg? Ik meen dat Buitenpost vlak na een overweg staat.. | |
| Peterselieman | dinsdag 4 oktober 2011 @ 22:14 |
ik meen in het achterste stel mensen te hebben zien zitten. Het kan trouwens ook zijn dat alle drie de stellen open waren. 7 bakken GTW past trouwens wel overal op Lw-Gn, al is ook dat passen en meten. | |
| Peterselieman | dinsdag 4 oktober 2011 @ 22:50 |
| Dat grote blauwe bord dat nu nog op Utrecht Centraal hangt verhuist mogelijk naar het Spoorwegmuseum. Het bord zou bij de verbouwing sowieso sneuvelen en later vervangen worden door een digitale variant, maar als het mogelijk is om te behouden dan zou dat mooi zijn. | |
| LWD-Godius | dinsdag 4 oktober 2011 @ 22:53 |
Nee, verwarmen lukt best aardig maar koelen en ventileren dat kan dat klimaatbeheersingsysteem niet, jammer genoeg. | |
| ziggyziggyziggy | dinsdag 4 oktober 2011 @ 23:01 |
Aan de westkant ligt een overpadje en iets verderop een overweg. | |
| James1988 | dinsdag 4 oktober 2011 @ 23:05 |
Mijn ervaring met SLT en VIRM-4 is in ieder geval dat het - indien nodig - flinke vrieskisten kunnen zijn. En dat kunnen ze ook als de sensor stuk is. | |
| Peterselieman | dinsdag 4 oktober 2011 @ 23:09 |
mijn ervaringen zijn anders wel prima. | |
| Fixers | dinsdag 4 oktober 2011 @ 23:11 |
Bij monde van de NS twitteraccount heb ik nu gehoord dat de focus bij NS inderdaad op "treintjes rijden" ligt niet op "reizigers vervoer". Flash roept hier vaak genoeg dat voor de NS reizigers zelf ladende cargo is. Welnu bewijs uit mijn twitterfeed:
| |
| Kentekenplaat | dinsdag 4 oktober 2011 @ 23:19 |
| |
| Brembo | dinsdag 4 oktober 2011 @ 23:19 |
Daarna is het nog 'strategische reserve' en als het over de revisietermijn heen is dan het bordje te koop. Maar voor van reizigerspotentieel heeft GTW al vaker bewezen een grote groei te kunnen betekenen voor de lokale vervoerders. Trouwens station Arnhem is nu wel een stuk beter geworden de overstap tussen 3600 en 3100 is nu geregeld mogelijk. Maar nu de dienstregeling is wat versnellen! | |
| Dr_Flash | dinsdag 4 oktober 2011 @ 23:22 |
Okee nu ik Bron en vooral Het Nieuwe Reizigershandvest. De nieuwe naam van de brochure Treinwijzer Tikkie, jij bent'em | |
| #ANONIEM | dinsdag 4 oktober 2011 @ 23:24 |
In de zomer wil je niet in die treinen zitten | |
| Dr_Flash | dinsdag 4 oktober 2011 @ 23:25 |
Donderopman wat boeit het nou zo'n klein stukkie in die dingen | |
| #ANONIEM | dinsdag 4 oktober 2011 @ 23:27 |
| |
| Brembo | dinsdag 4 oktober 2011 @ 23:35 |
Ach na 150 jaar kwamen ze erachter om de klant centraal te stellen | |
| #ANONIEM | dinsdag 4 oktober 2011 @ 23:35 |
Zoiets als Enschede-Zwolle op een hete zomerdag in zo'n ding is gewoon niet leuk. Wie bedenkt dat ook: geen airconditioning én geen ramen die open kunnen? Hier en daar een klein klapraampje uitgezonderd. Aan de andere kant, met de zomers van tegenwoordig... | |
| Dr_Flash | dinsdag 4 oktober 2011 @ 23:36 |
Kwamen ze erachter dat het hip was om te doen alsof ja. | |
| Peterselieman | dinsdag 4 oktober 2011 @ 23:36 |
ik heb regelmatig in de zomer in die treinen gezeten en nergens last van gehad. Zat uiteraard wel zoveel mogelijk aan de schaduwzijde Je moet je in een buffel gewoon niet te druk maken | |
| Ou-Tannu | dinsdag 4 oktober 2011 @ 23:38 |
en bij een Plan V doe je t raampje open.. vouw je uit een (paar) kranten een mooie windvanger en die hang je in de raamopening | |
| #ANONIEM | dinsdag 4 oktober 2011 @ 23:43 |
Precies, het enigste wat ze gedaan hebben is het dak wit geverfd. | |
| Ou-Tannu | woensdag 5 oktober 2011 @ 00:05 |
indien Airco voor de reizigers nog niet verplicht is.. verplichten per direct voor al het nieuw te leveren rollend materieel | |
| Crientj | woensdag 5 oktober 2011 @ 00:09 |
Ramen die niet los kunnen? Je hebt die irritante klapramen in DM'90 zitten | |
| greavy | woensdag 5 oktober 2011 @ 07:53 |
| Syntus heeft weer extra DM'90 gehuurd van NS. Per 1 Oktober is de 3435 naar Syntus verhuisd. Verder is NSR het park DM'90 weer aan het uitbreiden; Alle terzijde staande DM'90s worden weer gereactiveerd. NS wil een aantal extra stellen reserve hebben staan voor de winter, waaronder dus DM'90, maar ook Plan V. | |
| ZwartmetSuiker | woensdag 5 oktober 2011 @ 08:48 |
| Staan er serieus nu al DM'90 werkloos? | |
| Duvel | woensdag 5 oktober 2011 @ 08:52 |
Al tijden. | |
| #ANONIEM | woensdag 5 oktober 2011 @ 09:17 |
| Er staan nu nog een stuk of 10 dm90 treinstellen op het emplacement van Hengelo te niksen. Vorige week zijn er 3 treinstellen verplaatst naar Amersfoort denk ik, want daar zouden ze opgeslagen worden. Of misschien zijn die treinstellen verplaatst om opknapt te worden. [ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2011 09:33:51 ] | |
| Lord_Brett_Sinclair | woensdag 5 oktober 2011 @ 09:53 |
| De NS heeft geen diesellijntjes meer. Dus als ze de DM'90 willen inzetten is het onder de draad. Zo hebben ze een poos tussen Groningen en Zwolle gereden. | |
| Peterselieman | woensdag 5 oktober 2011 @ 10:00 |
De NS rijdt nog wel op diesellijntjes, maar niet genoeg om al het DM'90 in te kunnen zetten. | |
| ziggyziggyziggy | woensdag 5 oktober 2011 @ 10:15 |
Zutphen-Apeldoorn, Zwolle-Kampen... en vast nog meer. | |
| Ofyles2 | woensdag 5 oktober 2011 @ 10:19 |
Zwolle-Enschede. | |
| Lord_Brett_Sinclair | woensdag 5 oktober 2011 @ 10:24 |
| Ok, ik riep het iets te snel | |
| Peterselieman | woensdag 5 oktober 2011 @ 10:27 |
Het is officieel nog steeds de NS, omdat het slechts een projectgroep binnen de NS is en geen apart bedrijfsonderdeel. | |
| ReisT | woensdag 5 oktober 2011 @ 10:29 |
Zoals gezegd, op Zutphen-Apeldoorn en Zwolle-Kampen rijdt NS eind 2012 voor het laatst. Dus blijft Zwolle-Enschede dan als enige NS-dieseltraject over.Onzin, de reizigersgroei op die regionale lijntjes is vooral het gevolg van de hogere frequenties en het afkappen van buslijnen waardoor men verplicht moet overstappen op de trein. Dat heeft weinig met het nieuwe materieel te maken. De doorsnee treinreiziger interesseert het geen biet in wat voor trein ze vervoerd worden. En Syntus heeft de laatste jaren ook een grote groei gehad terwijl ze daar juist nog veel met DM'90 rijden. | |
| Lord_Brett_Sinclair | woensdag 5 oktober 2011 @ 10:33 |
| Het is ook verspilling van grondstoffen om voor elke nieuwe consessie allemaal nieuw materieel te moeten kopen. Als je ziet hoe dat met bussen gaat, gewoon zonde. | |
| bork | woensdag 5 oktober 2011 @ 11:04 |
| Nou, ik wist niet dat het zo gevoelig lag maar het blauwe bord in Utrecht CS moet blijven, er is zelfs een petitie van start gegaan -> http://petities.nl/petitie/blauwbordmoetblijven | |
| lyolyrc | woensdag 5 oktober 2011 @ 11:13 |
Bij de bussen zullen er ook wel milieunormen meegenomen worden in de concessie, waardoor nieuwe bussen aanschaffen al snel voordeliger is dan een oude vloot (overnemen en) aanpassen aan de milieunormen. Niettemin blijft het verkwisting van geld. | |
| ziggyziggyziggy | woensdag 5 oktober 2011 @ 11:26 |
En de argumenten waarmee ze dan aankomen... | |
| Watertornado | woensdag 5 oktober 2011 @ 11:29 |
Zijn misschien niet de meest stevige argumenten, maar toch ben ik het wel met ze eens dat dat blauwe ding moet blijven. Ik ben heel benieuwd met wat voor schermen de NS willen terugkomen. | |
| ZwartmetSuiker | woensdag 5 oktober 2011 @ 12:08 |
| Het blauwe bord vind ik geweldig (sowieso ook qua culturele waarde) alleen die argumenten zijn ook echt klote | |
| ZwartmetSuiker | woensdag 5 oktober 2011 @ 12:08 |
| Trouwens, mbt de DM'90, inderdaad niet bij stilgestaan dat er weinig diesel NS-lijnen meer zijn. Logisch dan dat ze stilstaan, Misschien wat voor Nijmegen - Kleve? | |
| Scarlet_Dragonfly | woensdag 5 oktober 2011 @ 12:20 |
| Vooral nu Zwolle-Enschede opgeknipt is bij Nijverdal hebben ze daar zelfs nog minder materiaal voor nodig dan voor de hele lijn. De doorgaande reizigers heb je immers niet, die reizen allemaal om via Deventer... | |
| greavy | woensdag 5 oktober 2011 @ 12:28 |
| Bijna al het DM'90 wat bij Syntus rijdt komt straks ook weer terug naar NS(FS). Syntus gaat met de Linten tussen Oldenzaal/Hengelo en Zutphen rijden. Syntus behoudt voorlopig dan alleen de 3436, die tussen Hengelo en Bentheim rijdt, met misschien 1 reservestel. | |
| ZwartmetSuiker | woensdag 5 oktober 2011 @ 12:34 |
| Dus de DM'90 gaat alweer in de reserves. | |
| greavy | woensdag 5 oktober 2011 @ 12:37 |
| Ga eerder maar uit van terzijde. De stellen zijn van NSFS, en zolang NSR of een andere vervoerder ze niet nodig hebben, gaan ze aan de kant staan wegrotten. Zelfde als met de Wadlopers.. Of de enkele Plan U in de loods in Amersfoort | |
| ZwartmetSuiker | woensdag 5 oktober 2011 @ 12:49 |
| Ik dacht dat die Plan U's er stonden voor restauratie? Toen ik er een tijd geleden was was er eentje in restauratie en die andere stond in goede staat vrolijk te draaien. En ja die wadlopers heb ik moeten missen, opzich wel jammer. Maar die zijn gewoon weggebracht. Toch zonde van de DM'90, zoveel opzich goede treinstellen die weer nutteloos worden. | |
| dennistd | woensdag 5 oktober 2011 @ 12:55 |
| De U'tjes gingen naar Roemenië dacht ik uit mijn hoofd... | |
| greavy | woensdag 5 oktober 2011 @ 13:00 |
| Er zijn meerdere Plan U's in Amersfoort. De 113 en 121 van de SHD, de 115 van Stichting DE3, en nog 5 stuks in de NSR loods. Dezen in de NSR loods (inmiddels ergens op Goederen) zijn verkocht aan Roemenie | |
| Scarlet_Dragonfly | woensdag 5 oktober 2011 @ 13:16 |
Daar rijdt syntus al jaren met alleen Linten, alleen bij extra drukte op dat traject (door werkzaamheden Deventer-Wierden b.v.) willen ze er nog wel eens wat DM'90 bij in zetten (waar ze dan de toiletten van afsluiten, want: in hun concessie mogen ze uit milieu-overwegingen geen toiletten op het spoor laten lozen, en lint heeft geen toilet | |
| Bitlord | woensdag 5 oktober 2011 @ 13:21 |
| Ik ben ook benieuwd wat er met DM '90 gaat gebeuren. Ze zouden Zwolle - Enschede met tien treinstellen per trein kunnen gaan rijden, maar erg logisch lijkt me dat niet. Alle materieel er uit gooien lijkt me vooralsnog geen optie, omdat voorgenoemde lijn nog gereden moet worden. Het kan dan ook weer wat duur zijn om een materieelsoort voor slechts 1 lijn te onderhouden. Nu alle Plan V op zijn eind loopt is het een idee om wat DM'90 onder de draad te laten rijden. Hoewel een rit daardoor misschien wat duurder is vanwege de verbruikte brandstof, kan het mogelijk weer voordeliger zijn tov andere dingen. Maar verkoop is natuurlijk ook een optie, de treinen zijn natuurlijk een stuk nieuwer dan Plan U en de Wadlopers. Mogelijk liggen ze dan wat gustiger op de markt. | |
| ZwartmetSuiker | woensdag 5 oktober 2011 @ 13:22 |
Ik zal thuis eens kijken welke ik gezien heb. | |
| ZwartmetSuiker | woensdag 5 oktober 2011 @ 13:22 |
Ze hebben er ook nog een aantal nogdig voor reserve. | |
| Peterselieman | woensdag 5 oktober 2011 @ 14:06 |
| gniffel. Een IC tussen Rotterdam en Deventer bestond vanochtend uit een SLeT VI | |
| Duvel | woensdag 5 oktober 2011 @ 14:08 |
Shit, die heb ik gemist! | |
| Peterselieman | woensdag 5 oktober 2011 @ 14:17 |
| Wees blij. Het ging om de trein van iets over half negen uit Gouda. Stel heeft een complete slag Rotterdam - Deventer - Rotterdam gereden. Heb medelijden met de passagiers van die 'IC' | |
| Duvel | woensdag 5 oktober 2011 @ 14:37 |
Da's mij te laat... Je kunt medelijden hebben, maar misschien hadden ze de keuze: deze trein of geen trein. | |
| Peterselieman | woensdag 5 oktober 2011 @ 14:38 |
i know, maar je zult er maar het hele eind ingezeten hebben | |
| greavy | woensdag 5 oktober 2011 @ 14:42 |
| Dan had ik wel gewacht op e volgende | |
| Scarlet_Dragonfly | woensdag 5 oktober 2011 @ 14:50 |
| De volgende is toch een kwartier later al | |
| greavy | woensdag 5 oktober 2011 @ 14:55 |
| Daarom | |
| greavy | woensdag 5 oktober 2011 @ 14:58 |
| Negen dagen geen treinverkeer Alphen-Woerden Van 15 tot en met 23 oktober rijden er geen treinen tussen Alphen en Woerden. ProRail voert in de herfstvakantie groot onderhoud uit op het traject Bodegraven-Woerden. De NS laat bussen rijden tussen de plaatsen. Omrijden per trein via Gouda behoort ook tot de mogelijkheden. Komend weekend (8 en 9 oktober) rijden er ook geen treinen tussen Alphen en Leiden. Eén kilometer spoor tussen station Bodegraven en het Bodegraafse gemaal wordt opgeknapt door een gespecialiseerd team uit Oostenrijk. Met een megatrein vervangt Sietelski, het Oostenrijkse bedrijf, het oude spoor en de onderlaag door een nieuwe en slakachtige constructie die steviger is en minder gevoelig is voor zettingen. Ook de rails en onderdoorgangen worden vernieuwd. Het treintraject is al meer dan een eeuw oud. Een woordvoerster van ProRail stelt dat de renovatie spectaculair is. Daarom plaatst de spoorwegbeheerder een tribune nabij de werkzaamheden, zodat belangstellenden alles kunnen aanschouwen. | |
| greavy | woensdag 5 oktober 2011 @ 15:05 |
| |
| Scarlet_Dragonfly | woensdag 5 oktober 2011 @ 15:13 |
| |
| blup | woensdag 5 oktober 2011 @ 15:15 |
Dat is toch dat gedoemde syntus lijntje | |
| greavy | woensdag 5 oktober 2011 @ 15:28 |
| Voorheen dagelijks een storing. Nu wekelijks wel 1 keer of meer. | |
| Peterselieman | woensdag 5 oktober 2011 @ 15:37 |
Met name op verstoringen veroorzaakt door derden valt op dat traject nog wel wat te winnen. | |
| Peter | woensdag 5 oktober 2011 @ 17:52 |
| Heeft Ns niet nog wat diesellijntjes in Engeland of Duitsland voor de DM'90? | |
| Duvel | woensdag 5 oktober 2011 @ 18:03 |
Helaas: buiten profiel. | |
| Guppy | woensdag 5 oktober 2011 @ 18:10 |
| De conducteur heeft m'n abonnement doormidden gescheurd | |
| Kentekenplaat | woensdag 5 oktober 2011 @ 18:14 |
Dat had hij bij mij niet moeten doen. Dan ik had wat van hem verscheurd. | |
| Duvel | woensdag 5 oktober 2011 @ 18:35 |
Grapje, toch? | |
| Surveillance-Fiets | woensdag 5 oktober 2011 @ 18:39 |
Laatst een dame op leeftijd in de trein. Had een OV-chipkaart van de NS met een voordeeluren abonnement d'r op. Ze had dus blijkbaar al een nieuwe moeten krijgen want de kaart was verlopen. Dus die conducteur wordt boos en loopt weg met die kaart. Zegt die vrouw: Hoe moet ik nu verder reizen dan? "Ja, dat is jouw probleem. Had je die nieuwe kaart maar bij je moeten hebben." En weg was die vent met haar kaart. Bleek er nog 40 euro op die kaart te staan. | |
| Duvel | woensdag 5 oktober 2011 @ 18:40 |
| Dit soort conducteurs verdient toch gewoon oneervol ontslag...? | |
| Peterselieman | woensdag 5 oktober 2011 @ 18:44 |
de mijne mogen ze hebben. Staat -4 euro op | |
| greavy | woensdag 5 oktober 2011 @ 18:46 |
| Het NS-personeel mocht destijds een papieren vervoersbewijs in beslag nemen bij misbruik. Tegenwoordig mogen ze NIET een OV-Chipkaart in beslag nemen, tenzij er vermoeden is van: a) veelvuldig fraude; b) Misbruik maken van bugs etc Het niet meer mogen innemen van de OVC heeft als reden dat de reiziger er: a) saldo op kan hebben staan b) andere abonnementen van andere vervoerders etc | |
| ZwartmetSuiker | woensdag 5 oktober 2011 @ 18:50 |
| Lekker dan | |
| greavy | woensdag 5 oktober 2011 @ 19:01 |
| Binnenkort een weekendje België(22/23 oktober) Zaterdag ochtend vertrek naar Mechelen, aldaar de Centrale Werkplaats bezoeken, ff wat rondhangen in de regio daar (foto's ed), en dan ergens overnachten, de zondag naar de werkplaats Salzinnes, waar ik kom door vanaf Namen de gratis pendeltrein te nemen En dan verspreid over de hele dag weer thuis zien te komen, of zorgen dat ik de maandag vrij ben op stage | |
| James1988 | woensdag 5 oktober 2011 @ 19:44 |
| Een vervoerbewijs in beslag nemen is ook nog iets anders dan vernietigen. | |
| Guppy | woensdag 5 oktober 2011 @ 19:52 |
Oordeel zelf ![]() En ik had het niet eens door. Hij zegt, mag ik eens kijken? Dus ik geef m'n kaart, hij pakt m'n abonnement eruit, scheurt m door, stopt m in z'n zak, en geeft m'n hoesje terug. Dus ik: Punt is, ik was gewoon fout. Maar kom op, geef me dan een boete, of zet me eruit. Bood ik nota bene aan, moet ik in Ede uitstappen anders? Maar je moet toch naar Arnhem, zegt ie nog. Ja, maar dan koop ik in Ede wel een kaartje. Nee, dat hoefde dan ook weer niet... En ik koop duidelijk elke maand zo'n kaartje, dan ga ik toch niet over een dag zitten knibbelen? | |
| Peterselieman | woensdag 5 oktober 2011 @ 19:54 |
| mja, dat valt nog mee. Het hadden meer stukjes kunnen zijn | |
| Guppy | woensdag 5 oktober 2011 @ 19:57 |
| Tuurlijk, maar toch. Ik koop blijkbaar elke maand zo'n kaart. Dan is het toch duidelijk dat dit gewoon een ongelukje is. Dan hoef ik toch niet te smeken om die stukjes terug te krijgen? | |
| Peterselieman | woensdag 5 oktober 2011 @ 19:59 |
| true, maar een conducteur zal denk ik op zijn dienst wel vaker dit soort dingen tegenkomen. Als hij sjiek was geweest dan had hij het kaartje half doorgescheurd zodat duidelijk was dat het niet meer gebruikt kon worden. | |
| James1988 | woensdag 5 oktober 2011 @ 19:59 |
| Hierover moet je gewoon formeel een klacht indienen bij NS, onder vermelding van datum en treinnummer. | |
| Surveillance-Fiets | woensdag 5 oktober 2011 @ 20:09 |
| |
| ReisT | woensdag 5 oktober 2011 @ 20:11 |
Dan nog was het een volstrekt onnodige actie geweest. Het kan sowieso al niet meer gebruikt worden als er de datum van gisteren op staat, met of zonder scheur! Er is geen enkele reden waarom een conducteur een verlopen abbonnement ongeldig zou willen maken. Nou ja, behalve dan misschien dat 'ie overspannen is. | |
| Duvel | woensdag 5 oktober 2011 @ 20:15 |
Het kaartje is van jou, hij heeft geen recht het in te nemen. Zoals al gesteld: ik zou zonder meer een officiële klacht indienen. | |
| Guppy | woensdag 5 oktober 2011 @ 20:22 |
Tja, ik heb 'm terug. En straks krijg ik met terugwerkende kracht alsnog een boete, want daar had ik dan weer recht op... Als het nou een geldig kaartje was, zou het wat anders zijn, toch? Treinnummer weet ik sowieso niet meer | |
| greavy | woensdag 5 oktober 2011 @ 20:23 |
Dat dus. HC zat fout. Verscheuren van vervoersbewijzen is nog nooit toegestaan geweest, dacht ik. In beslag name bij fraude e.d. wel. | |
| Brembo | woensdag 5 oktober 2011 @ 20:25 |
Als er iets niet klopt moet hij een boete uitschrijven niet verscheuren. Daar kan jij tegen bezwaar maken. | |
| James1988 | woensdag 5 oktober 2011 @ 20:26 |
De conducteur in kwestie had het kaartje nooit moeten verscheuren. Een boete met terugwerkende kracht zul je niet krijgen. Dat is terug te zoeken. Of gewoon 'de trein die om 13:37 vertrok uit Utrecht naar Arnhem' | |
| greavy | woensdag 5 oktober 2011 @ 20:27 |
| Ik zou zeggen welke trein het was. Geen treinnummer, kom je weer betweterig over natuurlijk. | |
| Doc__Zenith | woensdag 5 oktober 2011 @ 20:30 |
| Altijd aanklagen, het treinnummer is altijd nog op te zoeken. Hier heb je niks aan. Zo had ik te Zwolle ooit een conducteur die het ook niet snapte: na instappen vroeg een man of voor Delft beter overgestapt kon worden te R'dam of Den Haag. Antwoord die mafkees: "Had je thuis uit moeten zoeken, ik ben niet voor de reisinformatie..." (en weg liep ie) | |
| Guppy | woensdag 5 oktober 2011 @ 20:31 |
Die dus ja Als je zou willen kijken, graag | |
| Doc__Zenith | woensdag 5 oktober 2011 @ 20:32 |
| Vandaag een BEPAC geinstalleerd, bleek later voor het vervangen van de Centrale Hal Aanwijzer. | |
| James1988 | woensdag 5 oktober 2011 @ 20:35 |
Het was serieus de trein van 13:37? | |
| Guppy | woensdag 5 oktober 2011 @ 20:36 |
Serieus! Ik heb nog gerend om die te halen (oh mijn waardigheid | |
| Mr.Jorn. | woensdag 5 oktober 2011 @ 20:38 |
Wat een onzin. Zij maakt toch de fout? Hij scheurt hem niet in hele kleine stukjes of zoiets en het abonnement is nog prima te lezen, alleen ziet elke andere conducteur nu duidelijk dat er iets mis is met het abonnement. Had je maar op tijd een nieuw kaartje moeten kopen (ongeacht of je dat nou elke maand netjes doet). | |
| James1988 | woensdag 5 oktober 2011 @ 20:46 |
Treinnummer is 3147 Guppy maakte inderdaad de fout om zonder een geldig vervoerbewijs te reizen. Hiervoor had de conducteur haar kunnen beboeten (¤ 35 + wettelijke ritprijs). Het doormidden scheuren van het kaartje is buiten alle proporties, aangezien er niet mee gefraudeerd is of wat dan ook. | |
| greavy | woensdag 5 oktober 2011 @ 20:49 |
RIP Zaterdag dan maar ff m'n filmcamera meenemen naar Utrecht, met een 1-poot statief. | |
| greavy | woensdag 5 oktober 2011 @ 20:50 |
| Hoe zit het met de Go Pass. Als je een reis maakt van Essen naar Mechelen, maar je neemt een trein of 2-3 later uit Antwerpen. Mag dat? | |
| James1988 | woensdag 5 oktober 2011 @ 20:51 |
| Je mag je reis in België niet onderbreken. Je zult dan dus een regel moeten invullen voor Essen - Antwerpen, en eentje voor Antwerpen - Mechelen. | |
| Guppy | woensdag 5 oktober 2011 @ 20:56 |
Ik zeg ook nergens dat ik niet fout ben. Een bekeuring had ik ook terecht gevonden. Want laten we eerlijk wezen, ik zŕt gewoon fout. Ik hŕd 'm ook op tijd moeten verlengen. Maar doorscheuren en niet terug willen geven, dat vond ik dan ook weer een beetje raar. Geef me dan een bekeuring, of zet me de trein uit om me in Ede een kaartje te laten kopen (ook met liefde, dan maar een kwartiertje later thuis, eigen schuld). | |
| Ascendancy | woensdag 5 oktober 2011 @ 22:01 |
| Ik snap het probleem van het doorscheuren niet. Boeiend. Hij had 'm wel terug moeten geven natuurlijk. | |
| Scarlet_Dragonfly | woensdag 5 oktober 2011 @ 22:05 |
Als je je treinkaartje nog nodig hebt om je reiskosten te declareren is een heel kaartje meestal wel zo praktisch... | |
| Crientj | woensdag 5 oktober 2011 @ 22:07 |
Al heb ik ergens nog wel een hele gave waarbij de flapjes omklappen <3 | |
| ZwartmetSuiker | woensdag 5 oktober 2011 @ 22:16 |
| Flappenbord | |
| Guppy | woensdag 5 oktober 2011 @ 22:41 |
| Noes | |
| mschol | woensdag 5 oktober 2011 @ 23:29 |
dat hele grote bord verdwijnt bij utrecht vanaf de 21ste dus? jammer er komen zeker, net zoals in DH centraal, van die bordjes waar ze met lettertype 10 de eerste 100 aankomende treinen opzetten? | |
| Peterselieman | woensdag 5 oktober 2011 @ 23:35 |
Bij het nieuwe digitale scherm dat er uiteindelijk komt zal het lettertype wel een slagje groter zijn dan dat. Tot die tijd moet je het doen met de TBP21 waarnaar je van dichtbij nog moet gluren. | |
| mschol | woensdag 5 oktober 2011 @ 23:37 |
zeker bij utrecht vind ik dat het bord dat er komt gewoon even groot moet zijn als het bord dat er nu hangt., e.v.t. 2 losse lange naast elkaar.. | |
| James1988 | woensdag 5 oktober 2011 @ 23:47 |
| NS heeft al toegezegd dat er een groter formaat gaat komen dan de AV21's die verder in de stationshal hangen. | |
| Bitlord | donderdag 6 oktober 2011 @ 00:46 |
| Volgens de website V250.nl en Somda zijn er inmiddels (al) 8 V250-en in Nederland (geweest). Mij bekende actuele status 4801 - In Nederland 4802 - In Nederland geweest, nu in Italië voor nawerk 4803 - In Nederland (? of is dit de 4805) 4804 - In Nederland 4805 - In Nederland (? of is dit de 4803) 4806 - In Nederland geweest, nu in Italië voor afbouw interieur 4807 - In Nederland 4808 - In Nederland 4881 - In Nederland (dit is een "Belgisch stel") Als men dit materieel op tijd toegelaten krijgt zou hiermee makkelijk in een keer de hele Beneluxtrein door dit materieel vervangen kunnen worden (temeer omdat de totale rit Amsterdam - Brussel met dit materieel over de nieuwe lijn afneemt van 2u49 naar 1u48 en er dus twee omlopen minder nodig zijn voor een uurdienst). ![]() En nog een recent plaatje (vier weken oud) van twee V250, die klaar staan in Italië. [ Bericht 11% gewijzigd door Bitlord op 06-10-2011 00:57:45 ] | |
| TeringHenkie | donderdag 6 oktober 2011 @ 01:20 |
| Ben toch wel benieuwd naar de V250. Als hij echt zo strak op de rails ligt wil ik wel een ritje maken. Ik denk dat de ouwe hondekoppen/apekoppen ook niet meteen in de smaak vielen Waarom heeft de NS trouwens niet gewoon Eurofima-rijtuigen ( | |
| Bitlord | donderdag 6 oktober 2011 @ 03:07 |
| Hij zal inderdaad vrij strak op de rails liggen. Hieronder een overzichtje van het dienstgewicht per treinsoort in ton (per meter / aslast / totaal): GTW 2/8 E: 1,48 / 10,3 / 83 RegioCitadis (tram): 1,58 / 7,25 / 58 DH2: 1,59 / 8,63 / 69 Plan V: 1,65 / 10,75 / 86 1600+10x ICR: 1,73 / 11,11 / 489 SLT-6: 1,75 / 12,57 / 176 ICMm-3: 1,79 / 12 / 144 SLT-4: 1,86 / 12,91 / 129 V250: 2,11 / 13,22 / 423 Hondekop 4: 2,13 / 13,13 / 210 VIRM/6: 2,17 / 14,67 / 352 ICE3: 2,19 / 13,75 / 440 TEE NS/SBB: 2,33 / 12,72 / 229 [ Bericht 10% gewijzigd door Bitlord op 06-10-2011 03:15:22 ] | |
| Duvel | donderdag 6 oktober 2011 @ 08:32 |
De locs kunnen maar 160, en in het begin (toen ze nog dachten dat ICRm in de Fyra tijdelijk was), was de baan ook maar voor 160 vrijgegeven (ERTMS Level 1). | |
| ZwartmetSuiker | donderdag 6 oktober 2011 @ 08:41 |
| Waarom staan die dingen te verstoffen op een zijspoor in Italië? | |
| James1988 | donderdag 6 oktober 2011 @ 08:44 |
De Traxx-locs hebben ook de nodige tijd niet om kunnen gaan met ERTMS Level 1. Pas sinds de meest software-update die begin dit jaar is doorgevoerd zijn de Traxx-locomotieven ook gecertificeerd voor ERTMS Level 2 op de HSL-Zuid. Hoe dan ook blijft het gewoon verbazend hoe lang het allemaal duurt, zeker wanneer je de vergelijking trekt met die andere nieuwe hogesnelheidstrein, de AGVs voor NTV, Italië. Die zijn 4 jaar later besteld, en het ziet ernaar uit dat die eerder in dienst gaan komen dan onze V250's | |
| James1988 | donderdag 6 oktober 2011 @ 09:07 |
| WTF, ik rij net voorbij Lage Zwaluwe (over de HSL) en ik zag daar een prachtig glimmende Captrain-Traxxloc staan, met erachter 3 goederenwagons, vervolgens een verzameling rijtuigen van TEE Rheingold, weer 3 goederenwagons en aan de andere kant een dieselloc. Wat doet dat daar? edit: antwoord gevonden op Somda
[ Bericht 27% gewijzigd door James1988 op 06-10-2011 10:14:23 ] | |
| Peterselieman | donderdag 6 oktober 2011 @ 10:05 |
Omdat wij ze niet nodig hebben | |
| greavy | donderdag 6 oktober 2011 @ 11:08 |
| Duurzame ondergrondverbetering Bodegraven Vanaf 15 oktober aanstaande staat op het baanvak Woerden – Alphen a/d Rijn ter hoogte van Bodegraven een bijzondere vernieuwing van spoor en ballast gepland. De ondergrond op dit baanvak is één van de slechtste van Nederland doordat er diepe veenlagen zitten en daardoor de handhaving van spoorgeometrie (de “ligging”) problematisch is. Dit leidt tot een matig rijcomfort en klachten van reizigers en conducteurs. Deze spoorvernieuwing was voor Railsystemen en Infra Planvorming Regio Randstad Zuid aanleiding om te zoeken naar een mogelijke duurzame en structurele ondergrondverbetering. Deze wordt nu gerealiseerd door het aanbrengen van een dikke funderingslaag ( in vaktermen Planumm Schützschicht (PSS) genoemd) onder het ballastbed, waardoor een betere en duurzamere spoorligging ontstaat en daarmee een beter rijcomfort. Het machinaal aanbrengen van deze PSS laag gebeurt door de grootste spoormachine van Europa en is een primeur voor Nederland. Het bijzondere aan deze machine is het hergebruik van oude ballast en afgegraven ondergrond. In het traject van ruim 1 km liggen 11 onderdoorgangen, vroeger gebruikt voor vee en als watergangen. Een deel daarvan wordt gesaneerd en enkele duikers worden terug gebouwd. . Een tweede primeur is dat voor de aanvullingen terplaatse van de opgebroken bruggetjes EPS (schuimblokken) worden toegepast om zettingen zoveel mogelijk te voorkomen. Zie de site van Prorail: http://www.prorail.nl/Pub(...)ages/Bodegraven.aspx Werd tijd. Eens kijken of het VIRM er dan wat beter gaat rijden. Misschien dat 1700 lokjes daar dan weer komen mogen enzo.. | |
| ZwartmetSuiker | donderdag 6 oktober 2011 @ 11:18 |
Da's ook zonde. Ook van het geld van de maker. | |
| ZwartmetSuiker | donderdag 6 oktober 2011 @ 11:19 |
Komt er een tribune? | |
| Scarlet_Dragonfly | donderdag 6 oktober 2011 @ 11:21 |
| Ja, dat stond in een ander nieuwsbericht wat gisteren al in dit topic gequote werd (ik ben te lui om 'm te zoeken) er inderdaad bij. | |
| #ANONIEM | donderdag 6 oktober 2011 @ 11:26 |
| ik dacht dat alle olympische treinen al verbouwd waren etc, maar de olympische virm staat nog bij nedtrain in haren... [ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2011 11:27:08 ] | |
| Peterselieman | donderdag 6 oktober 2011 @ 11:27 |
De olympische schommelboten zijn er nog ja. | |
| ZwartmetSuiker | donderdag 6 oktober 2011 @ 11:50 |
Oh het isdus dezelfde | |
| MREn | donderdag 6 oktober 2011 @ 13:17 |
| Is er hier iemand die weet waar FLIRT voor staat? Of in een lijnenkaart het metronet van Tilburg herkent? Herken je ook het station op een foto en weet je ook nog dat de nieuwe Siemensloc Vectron heet en dat DB Netze de spoorbeheerder is in Duitsland? Dan is de jaarlijkse NVBS Railquiz op zaterdag 22 oktober misschien wel iets voor jou! Uiteraard hoef je niet alles te weten: de eerste ronde is een teamronde waarbij je kan overleggen. Je mag best alleen komen, dan worden de teams terplekke gemaakt. En soms word je ook geholpen bij een vraag: dan rijdt de Berlijntrein voorbij op het moment dat naar het gewicht van een NS 1700-loc wordt gevraagd Hierna is het tijd voor de individuele ronde waarbij dé spoorkenner van Nederland boven komt drijven in een spannende en gezellige strijd! Uiteraard hoort daar af en toe een flinke discussie bij over de juistheid van de antwoorden De vragen hierboven zul je waarschijnlijk niet krijgen, deze waren uit de Railquiz van vorig jaar. Dit jaar is de organisatie in handen van de NVBS afdeling Zwolle en de presentatie wordt vakkundig verzorgd door John Krijgsman. Vanaf 12:00 ben je welkom in NVBS Centraal in het stationsgebouw van Amersfoort en om 13:15 begint de eerste ronde. Warme en koude dranken, een koekje en uitzicht op het spoor zijn net als deelname gratis. Aanmelden vooraf niet verplicht, maar wordt wel gewaardeerd: zwolle@nvbs.com | |
| greavy | donderdag 6 oktober 2011 @ 13:32 |
| De eerste 'Gladde sporen' van het seizoen zijn al een feit: Minder treinen tussen Maassluis en Maassluis West. | |
| ziggyziggyziggy | donderdag 6 oktober 2011 @ 13:39 |
De eerste gladde sporen die jullie te horen krijgen. | |
| Peterselieman | donderdag 6 oktober 2011 @ 13:40 |
Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug als ik het goed heb | |
| greavy | donderdag 6 oktober 2011 @ 13:44 |
Dat mag ook. Het staat nu voor het eerst bij de verstoringen. | |
| dennistd | donderdag 6 oktober 2011 @ 13:53 |
Hmm, komen me bekend voor | |
| V2 | donderdag 6 oktober 2011 @ 14:13 |
| Het metronetwerk van Tilburg? | |
| MREn | donderdag 6 oktober 2011 @ 14:14 |
Ja Dat was nou een voorbeeld van een vraag waar niemand het antwoord op wist | |
| #ANONIEM | donderdag 6 oktober 2011 @ 14:14 |
Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug oftwel Snel Licht Innovatief Regionaal Treinstel [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2011 14:27:49 ] | |
| James1988 | donderdag 6 oktober 2011 @ 15:58 |
| Zou leuker zijn als je 'Licht Innovatief' door 'Nieuw Eigentijds' ofzo zou vervangen. Een SNERT-trein | |
| Bitlord | donderdag 6 oktober 2011 @ 16:16 |
| Nieuwe lens gekocht: de 18-200 IS van Canon! Filmen zal hierdoor een stuk makkelijker gaan. Hier iemand interesse in de 18-200 van Sigma, voor een leuk prijsje? | |
| greavy | donderdag 6 oktober 2011 @ 16:38 |
| Vandaag de CapTrain 186 149 + 3x Grawaco Uagpps'n + 7x Rheingold (waaronder een panoramarijtuig) + 3x Grawaco Uagpps'n gespot te Zwijndrecht. Foto's komen spoedig. De CapTrain G1206 L032 was er in Lage Zwaluwe al afgetrapt. | |
| #ANONIEM | donderdag 6 oktober 2011 @ 17:42 |
| Weet iemand waarom er op traject adam cs enkhuizen koplopers rijden? Niet normaal meer zo druk | |
| Mkr | donderdag 6 oktober 2011 @ 17:42 |
| Weet iemand of SGMm vanaf deze week planmatig in de 5600 (Zwolle Utrecht stop.) zit? Zitten minimaal 2 setjes in (die zag ik net tegelijkertijd bij Nijkerk ri. Zl en Ut) | |
| Peterselieman | donderdag 6 oktober 2011 @ 17:43 |
Minimaal een setje is planmatig ja | |
| Mkr | donderdag 6 oktober 2011 @ 17:46 |
Misschien testen voor als ddm/ddar onder handen genomen gaat worden? Dan zal er toch vervangend materiaal hier moeten komen | |
| MREn | donderdag 6 oktober 2011 @ 17:47 |
Omdat de VIRMs verhuisd naar, bijvoorbeeld naar Deventer-Rotterdam maar ze rijden nu ook wat slagen naar Enschede. | |
| Peterselieman | donderdag 6 oktober 2011 @ 17:48 |
het is geen testen. Het is idd vervanging voor het DD-AR | |
| Frozen-assassin | donderdag 6 oktober 2011 @ 17:48 |
Sommige treinstellen zijn ergens weer vervangen door de VIRM's die normaal tussen Amersfoort en Enkhuizen rijden. In plaats daarvoor zijn er dus nu van ICM (koplopers). Persoonlijk vind ik het geweldig, veel meer zitcomfort. Het is wel waar dat NS het beter niet kan inzetten tijdens de spits.. | |
| MREn | donderdag 6 oktober 2011 @ 18:25 |
Het is ook een Sanditeslag om de Veluwe stoef te houden. | |
| Peterselieman | donderdag 6 oktober 2011 @ 18:28 |
Die rijdt los toch of wordt dat stel na de slagen naar Leeuwarden en Groningen weer aan de 5600 gehangen? | |
| Bitlord | donderdag 6 oktober 2011 @ 19:32 |
| Zo, de Centrale Halaanwijzer mag weggehaald worden in Utrecht; ik heb mijn filmpje geschoten... Overigens verbazingwekkend hoe stil je die camera kan houden met Image Stabilizing, wie mijn andere filmpjes wel eens gezien heeft weet hoe schokkerig die kunnen zijn. | |
| greavy | donderdag 6 oktober 2011 @ 19:45 |
| |
| greavy | donderdag 6 oktober 2011 @ 19:47 |
| CT 186 149 + 3x Uagpps'n + 7x Rheingold + 3x Uagpps'n. Helaas niet de hele trein op de foto. Pal naast de fotograaf stond een SLeT als Stoptrein naar Den Haag. Staat net buiten beeld.. | |
| ReisT | donderdag 6 oktober 2011 @ 19:55 |
Daar hadden ze toch juist een DDAR voor, of wordt nu net die stam verbouwd? | |
| Dr_Flash | donderdag 6 oktober 2011 @ 20:18 |
U reist door de tijd? | |
| greavy | donderdag 6 oktober 2011 @ 20:19 |
Ik kan je filmpje niet via Fok! bekijken btw, omdat je insluiten hebt geblokkeerd | |
| Peter | donderdag 6 oktober 2011 @ 20:24 |
Dan klik je op de onderstaande titel en ga je naar youtube | |
| greavy | donderdag 6 oktober 2011 @ 20:24 |
| Weet ik, en heb ik ook gedaan hoor | |
| Nina-Sanders | donderdag 6 oktober 2011 @ 20:29 |
En ik ook | |
| Bitlord | donderdag 6 oktober 2011 @ 20:39 |
Dan hoef ik de tekst niet volgende maand weer aan te passen :p | |
| Doc__Zenith | donderdag 6 oktober 2011 @ 21:05 |
Nee. Er komt een groot digitaal bord voor terug, opgebouwd uit vele schermen. Dit bord is in informatievoorziening vergelijkbaar met de huidige TB7/14/21, alleen wordt er een veelvoud van 7 treinen getoond (49 om precies te zijn, een TB49) aangepast aan de grootte van het nieuwe geheel. Enige aanpassing in de software is het tonen van de vele treinen en wat te doen als een scherm uitvalt. Oplossing is dat het geheel is opgedeeld in blokken: als er 1 scherm uitvalt, valt het hele blok uit. Weinig moeilijks aan, alleen even opletten met de koppen van kolommen enzo. | |
| Frozen-assassin | donderdag 6 oktober 2011 @ 21:06 |
| Filmpje van ProRail over de gladheid op het spoor | |
| James1988 | donderdag 6 oktober 2011 @ 21:19 |
| Ohja, de website van Infrabel is weer eens vernieuwd. En tesamen met die vernieuwing hebben ze ook meteen de gelegenheid aangegrepen om de diensten die zij leveren als producten in de markt te zetten. Zo heet het afnemen van stroom van de bovenleiding nu Your Power, heet uitzonderlijk vervoer Your XXL, is een aansluiting van een industriegebied aan het hoofdnet ineens Your connection en heet de klantportaal Business Corner. Zie www.infrabel.be en dan "Producten" Ik vraag me af welke paarse broek ze daar op hebben losgelaten. | |
| KapiteinT | donderdag 6 oktober 2011 @ 21:41 |
Duidelijke uitleg. Als mensen begrijpen wat er aan de hand is, hebben ze er vaak ook meer begrip voor. Goede zaak dus. Maar wat wil ProRail met dit filmpje gaan doen? Ik snap alleen niet waarom ze hekken plaatsen. Blaadjes laten zich toch niet tegen houden door een hek? | |
| Dr_Flash | donderdag 6 oktober 2011 @ 21:42 |
Oh jawel hoor, heel veel windtransport is laag bij de grond, dat vang je er allemaal mee af | |
| greavy | donderdag 6 oktober 2011 @ 21:51 |
| En de rest van de foto's van de 'leuke' treintjes: Arriva E-GTW's gaan regelmatig van Dordrecht naar Rotterdam waar een wasbeurt. Na de spits vertrekken naar Rotterdam, en voor de spits weer terug in Dordrecht. Hier kwamen 2x een E-GTW 2/8 (3-delig) voorbij. Bij deze foto had ik redelijk geluk. De VIRM reed circa 2 meter voor de goederentrein met de neus. Maar gelukkig kreeg de VIRM een rood seintje, en mocht de cargo met geel-6 doorkarren. En tenslotte deze zeer-korte keteltrein nog. | |
| Ascendancy | donderdag 6 oktober 2011 @ 21:51 |
Als je iets aan jongetjes van 16 wil verkopen, okee. Maar bedrijven die goederenvervoer doen Ik zou zoiets hebben van, dan maar vrachtwagens | |
| ZwartmetSuiker | donderdag 6 oktober 2011 @ 21:55 |
| Vandaag voor het eerst een locomotief gezien bij het zijspoor bij Barneveld Centrum. | |
| greavy | donderdag 6 oktober 2011 @ 21:59 |
| Die loco's komen daar vaker. Er moet daar gereden worden met radiobesturing (tijdens rangeren). De reden dat daar ook een 4e lamp in het sein zit, is om aan te geven dat de TRDL het heeft vrijgegeven voor rangeren. Die heeft dan tijdelijk geen bediening over dat gebied. Dat de lok daar lang stil stond kwam omdat de afstandsbediening defekt was. Een monteur heeft het gefixt. Vanavond / middernacht vertrekt de compositie pas weer. | |
| ZwartmetSuiker | donderdag 6 oktober 2011 @ 22:10 |
Wauw je hebt zojuist drie vragen tegelijk beantwoord die ik nog niet eens gesteld had! Altijd interessant om te weten. Wat voor een kleur is de vierde lamp? | |
| greavy | donderdag 6 oktober 2011 @ 22:16 |
| De vierde lamp is wit. En ik dacht, laat maar vermelden waarvoor hij daar stond Het radiografisch besturen is voor het rangeren dus nodig. Wanneer het witte sein brand, kan de TRDL dus niks bedienen binnen het gebied waar dat witte sein geld. | |
| greavy | donderdag 6 oktober 2011 @ 22:25 |
| In de nacht van 8 op 9 oktober zal de Schipholtunnel volledig geblokkeerd zijn, ook voor LM-ritten. De hulpdiensten van Veiligheidsregio Kennemerland, Schiphol, ProRail en de NS houden dan een grootscheepse oefening (met een trein). | |
| ZwartmetSuiker | donderdag 6 oktober 2011 @ 22:28 |
Maar radiografisch besturen? Hoe moet ik mij dat voorstellen? Er stonden vandaag veel wagons, een diesel loc en een stel mannen die duidelijk aan het wachten waren. De Unimog die er soms staat zag ik niet en het hek zat dicht. | |
| Duvel | donderdag 6 oktober 2011 @ 22:29 |
Gewoon buiten de loc staan met een afstandbediening. | |
| ZwartmetSuiker | donderdag 6 oktober 2011 @ 22:29 |
Haha serieus? Dat is gaaf | |
| Duvel | donderdag 6 oktober 2011 @ 22:30 |
Ja, maar de loc gaat maximaal 5 km/u of zo, dus niet echt spektakel. | |
| Dr_Flash | donderdag 6 oktober 2011 @ 22:33 |
Of op de treeplank gaan zitten | |
| ZwartmetSuiker | donderdag 6 oktober 2011 @ 22:34 |
Dan lijkt het mij nog wel enorm wonderlijk! | |
| greavy | donderdag 6 oktober 2011 @ 22:35 |
De rangeerder/machinist kunnen dan vanaf een afstand de locomotief besturen. Bijvoorbeeld door op de achterste wagon te staan, en achteruit te rijden. Dan heb je het overzicht. Of op de loc buiten te staan. Bijvoorbeeld op een goederenlijntje zoals Dordrecht Zeehaventerrein, mag de 'bestuurder' niet in de lok zitten. Hij moet voorop staan. | |
| Dr_Flash | donderdag 6 oktober 2011 @ 22:38 |
Ik kan nog niet eens een TV bestellen of er wordt alweer aan mij gedacht ![]() | |
| James1988 | donderdag 6 oktober 2011 @ 22:41 |
| Doe mij die Naughty Girls van Platform 1 dan maar [ Bericht 30% gewijzigd door James1988 op 06-10-2011 22:50:39 ] | |
| greavy | donderdag 6 oktober 2011 @ 22:59 |
| Koperdiefstal was er vanavond tussen Breda en Tilburg ... Om 19:54 was de prognose nog 02:00, maar het is al verholpen. En nu krijgt het spoor te maken met de blikseminslag | |
| mschol | donderdag 6 oktober 2011 @ 23:07 |
ze moeten maar eens wat anders als koper gaan gebruiken, hand wissels en handseinen ofzo ... met die miljoenen die ze achter hebben gehouden kunnen ze vast wel wat wissel- en seinpersoneel aannemen | |
| Dr_Flash | donderdag 6 oktober 2011 @ 23:10 |
JA! HAD DAAR DAN GEEN KOPER NEERGELEGD VERDOMME | |
| James1988 | donderdag 6 oktober 2011 @ 23:11 |
Hoezo, fietsen niet toegestaan op de HSL?![]() Bron foto: renedef op Panoramio | |
| ziggyziggyziggy | donderdag 6 oktober 2011 @ 23:16 |
Klopt. Een volledige toelichting met een slordig fictief emplacementje, gebaseerd op Zuidbroek: ![]() Goederenvervoerder komt van links binnen op spoor 3 en heeft op spoor 4 nog wat wagens staan die hij ook mee moet nemen. Daarvan moet er weer eentje op spoor 3 achterblijven. Een hoop gerangeer dus, en voor een treindienstleider betekent dat normaal een boel telefoontjes van de machinist die op seinbediening van het ene spoor naar het andere wil steken en weer terug. In dit geval kan de treindienstleider de Vrijgave Rangeren weggeven. Wissels 1A en 1B worden dan rechtsleidend vastgelegd, wissel 3 wordt linksleidend vastgelegd en in seinen 6 en 8 gaat een witte lamp branden, terwijl de andere lampen van dat sein doven. Seinen 2 en 4 kunnen nu niet meer bediend worden. De machinist mag nu vrijelijk rijden op sporen 3 en 4, en richting spoor B tot het R-bord, dat meestal pal tegen het inrijdsein 2 staat. Wissel 5 kan hij ter plaatse bedienen. Op deze manier kan hij zonder tussenkomst van de treindienstleider zijn trein samenstellen en de wagens op de juiste plaatsen neerzetten. Nadeel is wel dat sein 4 niet meer bediend kan worden. Als een trein van spoor 2 naar spoor A of B moet, kan dat dus gewoon niet. En ook een trein die van spoor B het emplacement op wil, moet wachten voor sein 2. Uiteindelijk is de machinist klaar en geeft hij de Vrijgave Rangeren terug. Seinen 6 en 8 gaan weer rood tonen en alle wissels komen weer onder de controle van de treindienstleider. | |
| Ascendancy | donderdag 6 oktober 2011 @ 23:41 |
Dat heb ik 2x gedaan door een tunnel van de betuweroute. | |
| MREn | vrijdag 7 oktober 2011 @ 00:13 |
| Op zaterdag 22 oktober a.s. organiseert de Stichting NVBS Manifestaties in samenwerking met de NVBS Afdeling Utrecht opnieuw een excursie naar de Sneltram Utrecht - Nieuwegein. De vorige editie van deze excursie in juli was volledig volgeboekt en van vele kanten heeft ons de vraag bereikt om deze excursie nogmaals te organiseren. Dit is nu dus gelukt! Het programma van deze excursie zal sterk lijken op het programma van de excursie in juli. De excursie bevat een rondleiding in de werkplaats, uitleg over wat er bij de sneltram gebeurt en wat de plannen voor de komende jaren zijn, zoals de aanleg van een nieuwe tramlijn naar De Uithof. Tot slot staat een rit van de werkplaats naar Nieuwegein Zuid met de rode ex-Weense trams van de sneltram Utrecht – Nieuwegein op het programma. U bent van harte uitgenodigd om met deze excursie mee te gaan. Ook mensen in uw omgeving die geen lid zijn van de vereniging maar wel graag mee willen kunt u naar deze excursie meenemen. Aanmelding is mogelijk door voor 1 oktober het deelnemingsgeld over te maken op bankrekening 62.74.54.771 van de Stichting SNM te Urmond. Het deelnemingsgeld bedraagt ¤ 20 (code CON) voor leden, ¤ 12.50 voor jongeren t/m 24 jaar (code CONJ) en ¤ 25 voor niet leden (code CONNL). Wilt u daarbij uw lidmaatschapsnummer en de excursiecode vermelden. Het maximaal aantal deelnemers is 30. Bij overtekening gaan leden vóór niet-leden. Na aanmelding ontvangt u kort voor de excursie bericht over de exacte locatie en tijd. Naast deze excursie organiseert de afdeling Utrecht ook 9x per jaar een afdelingsavond met een afwisselend programma. Deze avonden worden gehouden in Bilthoven. Voor meer informatie over deze avonden of over andere activiteiten van de NVBS zie: http://www.nvbs.com/Afdelingen/Utrecht Vragen over deze excursie? Mail Utecht@nvbs.com | |
| MREn | vrijdag 7 oktober 2011 @ 00:16 |
Dat de mcn op de Kijfhoek staat, met afstandsbediening om zn nek de loc wil laten bewegen en steeds meer gas geeft tot de loc eindelijk van zn plaats komt en daarna achter zich een 6400 hard in een andere trein ziet knallen | |
| Bitlord | vrijdag 7 oktober 2011 @ 00:23 |
| Heb ooit zelf mogen rijden met de sneltram. Vanaf het opstelterrein en de draaicirkel naar de overloopwissels op de hoofdbaan. Een geweldige ervaring, voor een kind van 10. | |
| Ofyles2 | vrijdag 7 oktober 2011 @ 04:03 |
Voor het bedenken van zulke bedenkelijke producten zou men moeten rekenen met het levenslang inleveren van het stemrecht,,, | |
| greavy | vrijdag 7 oktober 2011 @ 07:19 |
| Ziggy, bedankt voor je duidelijke uitleg! Maakt het nog iets duidelijker! | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 oktober 2011 @ 07:50 |
Zal ze lekker boeien ja. Neem ze het STAAKrecht maar af, dat zet meer zoden aan de dijk lijkt me | |
| Duvel | vrijdag 7 oktober 2011 @ 08:11 |
| Het is toch de exploitatietak die zo vaak staakt? Verder is staken een basisrecht in mijn ogen. | |
| remcoP | vrijdag 7 oktober 2011 @ 08:15 |
wtf, is dit een grap? | |
| kebabkever | vrijdag 7 oktober 2011 @ 08:16 |
| Sta ik op station deventer, komt de trein naar enschede, 1 treinstel. Mocht de trein niet eens meer in (zo vol was ie) gebeurt vaker 1 treinstel.. zo slecht. | |
| Duvel | vrijdag 7 oktober 2011 @ 08:16 |
7 oktober, ja dus. | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 oktober 2011 @ 08:21 |
Ja, maar dat is het stemrecht ook | |
| greavy | vrijdag 7 oktober 2011 @ 08:24 |
VVMC-voorzitter op Twitter:
| |
| Dr_Flash | vrijdag 7 oktober 2011 @ 08:28 |
| http://www.nu.nl/binnenla(...)c-loze-sprinter.html Bezopen idee idd. Dit kan gewoon niet echt waar zijn | |
| greavy | vrijdag 7 oktober 2011 @ 08:28 |
| |
| James1988 | vrijdag 7 oktober 2011 @ 08:30 |
| Als het een vroege 1-aprilgrap is: Als het serieus is: stelletje klotskoppen | |
| James1988 | vrijdag 7 oktober 2011 @ 08:31 |
| BAM, vol. |