quote:
Zeggen ze tegenwoordig ook in de UK al 'no worries'?quote:Op zondag 21 augustus 2011 12:38 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Jajaja, ik ga zo 10 km lopen. No worries.
Nog 7 weken tot de Royal Parks Half!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zeker een aanrader! Review komt mogelijk later, ben nog niet klaar met lezen.A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
leukquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 01:00 schreef beertenderrr het volgende:
Yes, eerste wedstrijd ooit gewonnen!Het betrof een 10km wedstrijdje op java eiland in Amsterdam. Hele 10km samen met een wat oudere man gelopen die precies net zo hard ging. Het eerste rondje van 5km heb ik hem al het kopwerk laten doen, in de hoop dat hij daarna te moe was om te volgen bij de start van het tweede rondje. Vanaf dat moment de koppositie overgenomen en de rest van de race op kop gelopen. Deze man bleef echter telkens 3 meter achter mij hangen en kreeg het niet voor elkaar om hem eraf te lopen. Aantal kleine versnellingen gemaakt, maar hij wist ze allemaal te pareren. Na 9km schoot de verzuring er toch wel in, dus was het beste er wel af en hopen dat het voor mijn concurrent hetzelfde gold. Op 200m van de streep kwam hij echter vrij hard langszij zetten. Op een of andere manier toch de motivatie gehad om proberen achteraan te hobbelen en hopen op het beste. Op 100m van de finish had hij nog iets van 5 meter voorsprong, maar met nog 50m te gaan viel hij stil. Vanaf dat moment alles eruit geperst en in volle sprint de overwinning opgeëist
Met een seconde verschil de titel gepakt met 37:56
Geen pr, wel enorm voldaan om eindelijk eens de beste van de dag te zijn (al deden er maar 25 concurrenten mee
). Kortom, leuk weekend! Helemaal omdat vriendinnetje ook 1e plaats heeft gepakt
Beiden naar huis met tegoedbon voor diner en een schitterende beker.
quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 01:38 schreef star_gazer het volgende:
![]()
![]()
![]()
<insert barrage aan scheldwoorden>
![]()
![]()
![]()
Geblesseerd. Bye bye halve marathon op 18 September![]()
Wat klote voor je! En ook gelijk een langdurige blessure ook!quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 01:38 schreef star_gazer het volgende:
![]()
![]()
![]()
<insert barrage aan scheldwoorden>
![]()
![]()
![]()
Geblesseerd. Bye bye halve marathon op 18 September![]()
quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 01:00 schreef beertenderrr het volgende:
Yes, eerste wedstrijd ooit gewonnen!Het betrof een 10km wedstrijdje op java eiland in Amsterdam. Hele 10km samen met een wat oudere man gelopen die precies net zo hard ging. Het eerste rondje van 5km heb ik hem al het kopwerk laten doen, in de hoop dat hij daarna te moe was om te volgen bij de start van het tweede rondje. Vanaf dat moment de koppositie overgenomen en de rest van de race op kop gelopen. Deze man bleef echter telkens 3 meter achter mij hangen en kreeg het niet voor elkaar om hem eraf te lopen. Aantal kleine versnellingen gemaakt, maar hij wist ze allemaal te pareren. Na 9km schoot de verzuring er toch wel in, dus was het beste er wel af en hopen dat het voor mijn concurrent hetzelfde gold. Op 200m van de streep kwam hij echter vrij hard langszij zetten. Op een of andere manier toch de motivatie gehad om proberen achteraan te hobbelen en hopen op het beste. Op 100m van de finish had hij nog iets van 5 meter voorsprong, maar met nog 50m te gaan viel hij stil. Vanaf dat moment alles eruit geperst en in volle sprint de overwinning opgeëist
Geen pr, wel enorm voldaan om eindelijk eens de beste van de dag te zijn (al deden er maar 25 concurrenten mee
). Kortom, leuk weekend! Helemaal omdat vriendinnetje ook 1e plaats heeft gepakt
Verder vroeg ik me af of er misschien nog mensen geïnteresseerd waren in dam tot dam kaarten. Mogelijk heb ik nog wat kaarten in de aanbieding. Ik heb 13 startbewijzen om te verdelen, maar heb beloofd eerst mijn vereniging te benaderen hiervoor. Mocht ik er nog een aantal over houden in de laatste week, dan kunnen geïnteresseerden zich bij mij melden. First come, first servedhet betreft startbewijzen voor de businessloop.
Verder ben ik nu het boek "born to run" aan het lezen. Iemand anders deze al gelezen? Zeker een aanrader voor barefoot lopers naar het schijnt. Beschrijving in het engels: zie spoiler.Dat er nog vele mogen volgen! Leuk om te winnen he? Als je rond de 37-36 kan lopen heb je in kleine loopjes een goede kans om te winnen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zeker een aanrader! Review komt mogelijk later, ben nog niet klaar met lezen.
Born to Run heb ik gelezen en ik vond het een mooi boek. Ik heb barefootschoentjes gekocht en daar een aantal keer op gelopen. Ben er nog niet van overtuigd moet ik zeggen. Wellicht kan je er goed op leren lopen maar daar gaat een hoop tijd in zitten. Verder heb ik al een half jaar wat last van m'n linkerscheen dus daarom loop ik nu liever nog wat meer beschermd.
Wat ik uit dit boek en uit andere heb onthouden is dat je ook vooral plezier moet hebben in het hardlopen. Daar gaat het uiteindelijk om, lekker en met plezier lopen. Dat zat er bij mij de laatste jaren maar zelden bij. Elke keer had ik wel ergens last. Daarom train ik nu nog maar 3x per week en enkel intervallen. Op de Verheul methode, al sla ik het dribbelen ook grotendeels over.
Dat zal ik later wel wat meer gaan invoegen, maar nu doe ik een interval en wandel ik gewoon even lekker. Beetje lui zullen we maar zeggen en dat bevalt wel goed.
Het duurlopen heb ik voorlopig even overboord gezet en ik mis het ook niet. Wat ik merk is dat m'n lichaam sneller hersteld van een intervaltraining (een lichte dan) dan van een duurloop.
Alleen moet ik m'n schenen goed in de gaten houden, je loopt toch sneller dan anders dus dat geeft een andere belasting.
Wat verder opvalt is dat ik soepeler ga lopen. Van nature ben ik erg stijf zodat ik eerst goed warm moet worden om een beetje door te lopen. Maar nu merk ik dat ik minder stijf ben.
Zondag 2x 3000 meter gedaan, dat is niet echt een Verheultraining (gaan tot 2000 m) maar ik vond het wel eens leuk om te doen. Ging vrij makkelijk en ik vond het ook leuk om te doen.
Nu loop ik meer op snelheid en dat voelt natuurlijker aan dan heel rustig duurlopen.
Ik dacht even dat je dat vandaag weer had geflikt (vriend van me deed mee, ik ging bij de uitslagen kijken en zag jouw naam fier bovenaan staan) maar ik zie nu dat bij de veteranen iemand sneller was. Maar bij de senioren sta je in elk geval bovenaan. Goed bezig man, proficiat!quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 01:00 schreef beertenderrr het volgende:
Yes, eerste wedstrijd ooit gewonnen!![]()
Heb ik ook weleens. Meestal komt het omdat ik een nagel vergeet te knippen, die dan vrolijk in de buur-teen gaat zitten boren tijdens een loop.quote:Op zondag 4 september 2011 15:50 schreef kepler het volgende:
Vandaag een km of 25 gelopen, maar ik kwam er halverwege achter dat 1 van mn tenen aan de rechtervoet flink was gaan bloeden![]()
Ik heb nu een schoen met een rode punt
Geen idee wat er aan de hand was, maar heel serieus is het niet gelukkig.
ik had ze net geknipt, dus ik denk ergens een scherp randje. Het is ook niet de eerste keer, maar wel zonde van mn nieuwe schoenenquote:Op zondag 4 september 2011 17:22 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Heb ik ook weleens. Meestal komt het omdat ik een nagel vergeet te knippen, die dan vrolijk in de buur-teen gaat zitten boren tijdens een loop.
thnx!quote:Op zondag 4 september 2011 15:05 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ik dacht even dat je dat vandaag weer had geflikt (vriend van me deed mee, ik ging bij de uitslagen kijken en zag jouw naam fier bovenaan staan) maar ik zie nu dat bij de veteranen iemand sneller was. Maar bij de senioren sta je in elk geval bovenaan. Goed bezig man, proficiat!
Zelf ga ik volgend weekend voor het eerst weer een loopje doen, 10km bij de Ronde van Waalre, dat zal wel ongeveer in zo'n 55 min. gaan want zo gaat het altijd bij de eerste wedstrijd na de zomerstop. (Ben deze zomer hartstikke sportief geweest, 800km gewandeld, maar of je daar de hardloopconditie erg goed mee op peil houdt vraag ik me af). De bedoeling is om vanaf nu rustig op te bouwen richting DE wedstrijd: de Zevenheuvelen.
quote:Loper overleden tijdens Tilburgse wedstrijd
AMSTERDAM - Een deelnemer van de Tilburg Ten Miles is zondagmiddag tijdens de hardloopwedstrijd overleden. De man was mogelijk hartpatiënt, meldt de organisatie.
Het incident vond plaats in het centrum van de Brabantse stad op een vrij druk gedeelte van het parcours. Hartmassage door een verpleegkundige mocht niet meer baten.
Het weer was tijdens de wedstrijd wisselend en benauwd, licht een woordvoerder van de Tilburg Ten Miles toe. Door het drukkende weer kreeg de centrale EBHO-post van het loopevenement vrij veel mensen met klachten. Er werden ook meer EHBO'ers ingezet dan vooraf afgesproken.
Het sterfgeval werpt een schaduw op een wedstrijd die verder succesvol verliep. Bij de vrouwen werd volgens de woordvoerder bijna een wereldrecord gelopen.
De Ethiopiër Haile Gebrselassi liep in 2005 in Tilburg een wereldrecord op de tien Engelse Mijl. De Tilburg Ten Miles wordt sinds 1988 jaarlijks gehouden.
bron: nu.nl
Wat hij zegtquote:Op maandag 5 september 2011 21:07 schreef DeeBee het volgende:
Jep, ik (en beertenderrr ook o.a.).
Veel deelnemers, wel startvakken (je hoeft je tijd niet te bewijzen alleen geloof ik), dus start gaat wel.
Parcours is ok, tussen 5 en 10 kilometer een beetje saai, wel grotendeels vlak en het laatste stuk langs o.a. Rijksmuseum en Vondelpark is wel weer erg gaaf! Finish in Olympisch stadion op 'marathon-manier' ook natuurlijk. Beviel mij vorig jaar best wel, ook PR gelopen. Drinkposten en alles zijn niet het beste wat ik ooit heb meegemaakt en het parcours is niet overal even breed, maar overall prima wedstrijd!
Hoewel die programma's heel goed zijn hebben ze mij nooit zo kunnen boeien. Ik wil niet echt strakke schema's, maar hou van korte termijn plannen (op z'n hoogst "Volgende keer wil ik dat proberen").quote:Op woensdag 24 augustus 2011 22:16 schreef knnth het volgende:
Een beginnersschema is onmisbaar. Hardlopen is nogal een heftige activiteit voor je lichaam en met een goed schema bouw je de belasting en je conditie rustig op. Populaire beginnersschema's zijn de podcat van Evy Gruyaert of het Couch to 5k-programma.
quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 01:00 schreef beertenderrr het volgende:
Verder vroeg ik me af of er misschien nog mensen geïnteresseerd waren in dam tot dam kaarten. Mogelijk heb ik nog wat kaarten in de aanbieding. Ik heb 13 startbewijzen om te verdelen, maar heb beloofd eerst mijn vereniging te benaderen hiervoor. Mocht ik er nog een aantal over houden in de laatste week, dan kunnen geïnteresseerden zich bij mij melden. First come, first servedhet betreft startbewijzen voor de businessloop.
Verder ben ik nu het boek "born to run" aan het lezen. Iemand anders deze al gelezen? Zeker een aanrader voor barefoot lopers naar het schijnt. Beschrijving in het engels: zie spoiler.Wauw, dude! Gefeliciteerd. Je bent nu dus officieel een winnaarSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zeker een aanrader! Review komt mogelijk later, ben nog niet klaar met lezen..
Het boek Born to Run is echt geweldig voor motivatie en het is een goede read. Onderstaand filmpje voor wat meer informatie:
Misschien is Crossfit Endurance wel wat voor jouSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zelf een grote tegenslag gehad. Ik heb zeer waarschijnlijk (beginnende) shin splits. Dus de Amsterdam marathon waar ik al tijden naar toe leef gaat niet door.
Heb wat videoanalyses van me zelf gemaakt en ik heb te veel spanning in mijn voet voordat ik land, ik denk dat dat de shin splits veroorzaken.
Zijn er hier gravity-lopers (Pose/chi/hoe je het ook noemt) die daar tips voor hebben?A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
Nog last van hoofdpijn na het lopen?quote:
Persoonlijk vind ik het erg belangrijk dat je je verdiept in looptechniek voordat je volume aan je training gaat toepassen. Hardlopen is een vaardigheid die men moet leren. Niet alleen als je op topniveau loopt maar ook als recreatieloperquote:Op maandag 5 september 2011 22:29 schreef fvschie het volgende:
[..]
Hoewel die programma's heel goed zijn hebben ze mij nooit zo kunnen boeien. Ik wil niet echt strakke schema's, maar hou van korte termijn plannen (op z'n hoogst "Volgende keer wil ik dat proberen").
Toen ik begon lette ik heel erg op m'n kuiten. Aan de binnenkant daarvan knijpen deed wat pijn na elke keer lopen, in 't begin. Moest flink m'n best doen om 't te voelen, en tijdens het lopen geen last, dus het was niet zo ernstig. Maar mijn planning was altijd: Pas als het helemaal weg is, dan loop ik weer. In de praktijk was dit twee keer per week.
Verder heb ik zelf m'n intervallen verzonnen. Dan weer langere intervallen met ruime wandelpauzes, dan een keer veel korte intervallen met hele korte pauzes, etc.
En loggen met bijvoorbeeld de telefoon, erg belangrijk; daarmee zie je de vooruitgang!
Inmiddels loop ik drie tot vier keer per week, met een lange afstand van +/- 15k, dus het gaat goed. Next up, Dam tot Damloop.
Ben niet bekend met Lydiard maar ik heb even snel wat gegoogled en kwam trainingsweken van meer dan 100km per week tegen!? Jezus, zo veel tijd heb ik niet. Ik ben helaas geen professionele atleet, ik heb een gewone baan, vrouw, sociale contacten.quote:Op maandag 5 september 2011 23:28 schreef knnth het volgende:
Crossfit Endurance klinkt interessant, ik ga er zeker meer over lezen, ze leggen alleen iets te snel de link aerobic = LSD, LSD = slecht. Ik ben allesbehalve een fan van LSD maar aeroob trainen is lang niet altijd LSD. Vergelijk de steady state training van Lydiard (je moet van heel goede huize komen om Lydiard zomaar terzijde te schuiven), hoog-aeroob en veel kilometers.
Anyway, ik ga er eens meer over lezen hoewel ik het voorlopig bij Verheul houd. Het heeft me nog weinig slechts en al aardig wat goeds gebracht.
Zal Lydiard eens even lezen, bedankt voor de link!quote:Op maandag 5 september 2011 23:53 schreef knnth het volgende:
Lydiard trainde uitsluitend de elite dus de aantallen duizelen ja. Met minder dan 100 mijl per week hoefde je bij hem niet terug te komen. Hij is wel de aartsvader van de moderne trainingsleer en had veel zinnigs te melden. Zijn boek is gratis te downloaden van de site van de site van de Lydiard Foundation. Direct PDF-link. Interessant leesvoer.
Ik train zelf tussen de 25 en 35 kilometer per week en dat bevalt me zeer goed. Heb pas twee weken geleden mijn eerste serieuze en tevens succesvolle aanval op een PR gedaan sinds ik op Pose en Verheul over ben. Van 22'05" naar 21'16". Hoop volgende week op de DtD van 1:30:49 naar ~1:18 te gaan en dit jaar wil ik nog mijn 10k-PR (43'57") op zijn minst weer benaderen.
Jacky had me al gezegd dat ze naar die seminar was, ik zal haar de volgende keer even vragen wat ze ervan vond aangezien wij ongeveer wel op een lijn zitten qua trainingsfilosofie.
Yup, dit keer lichte hoofdpijn (komt dan na een paar uurtje opzetten). Deze keer had ik tijdens de duurloop een flesje sportdrank meegenomen, achteraf flink wat water gedronken en 's middags nog een flesje AA gedronken (toen had ik al wel hoofdpijn).quote:Op maandag 5 september 2011 22:36 schreef No-P het volgende:
[..]
Nog last van hoofdpijn na het lopen?
Ik heb vandaag voor het eerst sinds tijden weer op de baan gelopen. 5x1000m, liep erg ontspannen.
Altijd mooi om onder je doel te lopenquote:Op woensdag 7 september 2011 21:16 schreef koffiezwartsterk het volgende:
Net de Rozemdaalse (bij Arnhem) Veldloop gelopen. Hele mooie loop door bos en hei, lekker wat heuvels, 12 km.
http://www.bedriegertjeslopers.nl
Doel was onder het uur lopen. Dat is prima gelukt: 57 minuten
Draag je ze tijdens elke loop? of wissel je ze af met "gewone" loopschoenen?quote:Op vrijdag 9 september 2011 17:23 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Gisteren fartlek, dinsdag 14km duurloop met versnellingen. DIt weekend wil ik 90 minuten rustige duurloop gaan doen. Ik ben trouwens een paar maanden geleden overgestapt van mijn "normale" loopschoenen op de On Cloudsurfer en dat is me goed bevallen.
[ afbeelding ]
Ik twijfel of ik voor de winter (meer verhard lopen) naast mijn Cloudsurfers ook een paar Cloudrunners aan moet schaffen. Zitten er in dit topic lopers die ook ervaring hebben met de Cloudrunner?
dat idee had ik ook toen ik ze zagquote:Op vrijdag 9 september 2011 21:40 schreef knnth het volgende:
OMG die schoenen lijken me een ramp. Is het dan niet net alsof je over zo'n dikke gymnastiekmat rent?
Bedankt voor je uitgebreide verslag, ik ga ze toch in de gaten houdenquote:Op vrijdag 9 september 2011 22:00 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik heb juist minder blessures, maar ik denk dat dat heel persoonlijk is en ook van de aard van je blessures afhangt. Ik draag deze schoenen tijdens elke loop. Afwisselen vind ik lastig omdat het verschil in hoogte tussen hiel en teen veel minder is dan bij mijn gewone schoenen. Daardoor land ik niet meer op mijn hak, maar wordt het een middenvoetlanding of voorvoetlanding.
Om deze reden moet je wel je looptechniek aanpassen, maar omdat ik niet meer op mijn hak land worden mijn niet al te beste enkelgewrichten veel minder belast. Ik loop tegenwoordig tussen 25 en 40 km per week zonder problemen waar ik voorheen bij drie intensieve trainingen binnen een week vocht in mijn enkels had.
De kuiten zijn nu de schokbrekers en ontlasten merkbaar mijn enkels. Dat was de eerste weken wel te merken: kortere stukken lopen en behoorlijk veel spierpijn. Nu zijn mijn kuiten gewend en zijn dit mijn favoriete schoenen geworden.
Overigens passen deze schoenen in de zogenaamde 'natural' of 'minimalistic' trend. Er zijn meer fabrikanten die dit soort lichtgewicht schoenen maken. On heeft daar een schepje bovenop gedaan met een opmerkelijke zool.
200km komt neer op 5 km per week tot nu toe... is inderdaad niet echt veel.quote:Op woensdag 14 september 2011 01:44 schreef thettes het volgende:
En zo net voor de damloop nog de 200km grens voor dit jaar verbroken. Hoeveel keer meer lopen jullie eigenlijk in een jaar? Want 200km stelt natuurlijk echt helemaal niets voor denk ik.
een iets lager tempo, helpt dat misschien tegen de pijn in je knieen?quote:Op woensdag 14 september 2011 08:17 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb trouwens last van mn knieën na zo'n duurloop. Kan dan amper hurken en met fietsen kan ik ook niet veel kracht zetten. Na 3 dagen is dat dan weer over.
Tussen 25 en 40 km per week. Meestal verspreid over een korte en twee lange trainingen.quote:Op woensdag 14 september 2011 01:44 schreef thettes het volgende:
En zo net voor de damloop nog de 200km grens voor dit jaar verbroken. Hoeveel keer meer lopen jullie eigenlijk in een jaar? Want 200km stelt natuurlijk echt helemaal niets voor denk ik.
Ten opzichte van de tijd van No-P is 5min/km natuurlijk een slakkegangquote:Op woensdag 14 september 2011 23:55 schreef ShadyLane het volgende:
Bruggenloop heb ik ook gedaan. Was prima daar, lekker temperatuurtje, het parcours vind ik niet zo maar het voelt wel heel kort aan, dat is fijn en die afdaling aan het eind beviel me ook wel. Ik heb 36:10 gelopen en als het parcours inderdaad 7,2 km was (overal staan andere getallen) is dat bijna 12 km/u, ole!
nog lager?quote:Op woensdag 14 september 2011 10:40 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
een iets lager tempo, helpt dat misschien tegen de pijn in je knieen?
Juist niet langzamer inderdaad... Of nou ja, ik weet niet of je conditioneel aan je grens zat / helemaal uitgeput was / jezelf elke loop tot de max. dwingt, dan gaat het misschien wel te hard.quote:Op vrijdag 16 september 2011 08:25 schreef Viking84 het volgende:
[..]
nog lager?ik loop al maar 9 km/u op > 10 km. Zal wel eens googlen voor tips. Heb het na 5 km niet/amper en na 10 km moet ik dan 2/3 dagen herstellen.
haha, dat is inderdaad geen optie....quote:Op vrijdag 16 september 2011 08:25 schreef Viking84 het volgende:
[..]
nog lager?ik loop al maar 9 km/u op > 10 km. Zal wel eens googlen voor tips. Heb het na 5 km niet/amper en na 10 km moet ik dan 2/3 dagen herstellen.
Of het werkt weet ik niet, wat ze in het filmpje vertellen klinkt wel logisch maar ik weet niet of het in de praktijk ook zo werkt.quote:Op vrijdag 16 september 2011 17:21 schreef pietkanarie het volgende:
Dilemma: wel of niet aanschaffen.... powerbreathe ( www.trainjelongen.nl).Een manier om je longen te trainen. Ik merk wel dat het met hardlopen altijd een groot verschil maakt of ik mijn ademhaling wel of niet onder controle kan houden. Als ik me niet concentreer op m'n ademhaling gaat ie nogal snel en oppervlakkig.
Zou zo'n apparaat zin hebben? 60 euro vind ik toch wel veel voor zoiets. Kan ik niet net zo goed balonnen gaan opblazen?? Of mijn adem inhouden? (niet te lang natuurlijk)
Ja, m'n trainingsintensiteit en -afwisseling wil ik aanpakkenquote:Op vrijdag 16 september 2011 08:43 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Juist niet langzamer inderdaad... Of nou ja, ik weet niet of je conditioneel aan je grens zat / helemaal uitgeput was / jezelf elke loop tot de max. dwingt, dan gaat het misschien wel te hard.
Knieproblemen etc. zitten denk wel in je looptechniek ook deels, zie dat je langere trainingen doet dan eerst (toch?) en wel alles op dezelfde snelheid ongeveer ongeacht de afstand, dus dan kunnen wel wat pijntjes naar voren komen.
Wat ik zelf merkte een tijd terug toen ik langere stukken 'langzaam' liep is dat ik nogal 'luie' loopstijl kreeg: grote passen, landing ver voor je en met je volle gewicht landen / vallen op je knieen, echt typische schokbelasting, maar doordat je langzamere frequentie loopt (want lange afstand), is het alleen maar ergere belasting voor gewrichten.
Tijdje terug hier discussie over gehad: kortere paslengte is erg belangrijk, hogere pasfrequentie en actiever aan de slag met je techniek.
Schoenen kunnen deels het probleem zijn, maar die verergeren hoogstens een probleem van je looptechniek.
Plus tijdje terug ook gezegd volgens mij, kijk ook naar je trainingsintensiteit en afwisseling.Snelheid kan helpen je sterker te maken, maar als je telkens tot 95% gaat in al je trainingen kan dit ook wel 'gewoon' overbelasting zijn...
Zondag Dam tot Dam zelf, best goed getraind, target is < 1:10.
Ik zeg: gevaarlijk en niet geschikt voor de serieuze hardloperquote:Op zaterdag 17 september 2011 07:38 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Zombie run
Hardloopspeeltje voor de toekomst. Ik zeg: leuk.
Gevaarlijk? Volgens mij kan het intervaltraining net iets leuker maken.quote:Op zaterdag 17 september 2011 10:45 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik zeg: gevaarlijk en niet geschikt voor de serieuze hardloper.
35 joh? Ik ben zelf nooit boven de 32 gekomen, omdat ik meestal lees dat het vanaf die afstand minder toegevoegde waarde heeft als training. Heb je bewust zo ver gelopen?quote:Op zaterdag 17 september 2011 12:43 schreef kepler het volgende:
Gister 35k gelopen als laatste (lange) training voor de marathon. Het ging best lekker, zo goed als geen last vandaag
Het kwam toevallig zo uit, en het kan geen kwaad denk ik. Wel weet ik nu zeker dat ik de marathon kan uitlopen. Ik zet in op 3:40quote:Op zaterdag 17 september 2011 12:48 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
35 joh? Ik ben zelf nooit boven de 32 gekomen, omdat ik meestal lees dat het vanaf die afstand minder toegevoegde waarde heeft als training. Heb je bewust zo ver gelopen?
Niet dat die 3 km zo heel veel verschilt uitmaakt?
Ik heb er even over nagedacht, en ik denk dat ik zelfs voor 3:30 gaquote:Op zaterdag 17 september 2011 16:04 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Mooie streeftijd. Alvast veel succes!
Ik kocht laatst ook een flesjesgordel, maar maakte de fout niet te passen. Nu heb ik een gordel die de bloedtoevoer naar mijn benen zo ongeveer afknijpt. Niet ideaal.quote:Op zaterdag 17 september 2011 17:10 schreef Viking84 het volgende:
Net even wat nieuwe hardloopshizzle ingeslagen:
- flesjesgordel (wat een debiel ding, maar ja, ik vind het verstandiger om wat water mee te nemen bij > 10 km/u, was vorige week echt uitgedroogd)
- shirt met lange mouwen
- armbanden met ledlichtjes voor m'n half 7 's ochtends-loopjes, zijn de automobilisten ook weer tevredenen ik voel me ook wat veiliger als ik weet dat ik zichtbaar ben
- twee paar runningsokken voor een tientje
ik zeg: de schrijfster mag zelf eerst wel eens een tijdje gaan lopen, zou haar goed doen...quote:Op zaterdag 17 september 2011 07:38 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Zombie run
Hardloopspeeltje voor de toekomst. Ik zeg: leuk.
prachtige streeftijd Kepler! welke marathon wil je gaan lopen?quote:Op zaterdag 17 september 2011 15:26 schreef kepler het volgende:
[..]
Het kwam toevallig zo uit, en het kan geen kwaad denk ik. Wel weet ik nu zeker dat ik de marathon kan uitlopen. Ik zet in op 3:40
Oei! Ik heb wel gepast en hoop dat 'ie niet te groot blijkt te zijn. We'll see.quote:Op zaterdag 17 september 2011 20:44 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ik kocht laatst ook een flesjesgordel, maar maakte de fout niet te passen. Nu heb ik een gordel die de bloedtoevoer naar mijn benen zo ongeveer afknijpt. Niet ideaal.
Morgen de Dam tot Dam. Ben benieuwd.
Dat herken ik wel, die stijve knieën. Dat had ik vooral in de marathon na 35 km. Als dit goed gaat moet de marathon geen probleem zijn. Dat inzetten op tijden is iets wat je wel kunt doen als je ervaren bent op de marathon. Ik zou wel een streeftijd in gedachten houden, maar onderweg goed aanvoelen hoe het gaat. Het is ver, en je loopt als het goed is een stuk sneller dan in de duurlopen die je gedaan hebt. Bij mij was dat ongeveer wel een minuut.quote:Op zaterdag 17 september 2011 20:40 schreef kepler het volgende:
[..]
Ik heb er even over nagedacht, en ik denk dat ik zelfs voor 3:30 gaIk heb zo goed als geen last van mn benen vandaag (beetje stijve knieen is het enige). Dat betekend dat ik tijdens de wedstrijd nog wel wat dieper kan gaan
(kheb die maandag erna toch vrij
)
Sorry voor de late reactie, maar ik was niet erg actief de laatste tijd. Tenminste niet op het internetquote:Op zondag 4 september 2011 22:44 schreef beertenderrr het volgende:
.@e-runner: er is niets leukers dan de snelste te zijn haha, was het doel toen ik ooit begon met hardlopen en is iig nu voor het eerst gehaald. Het doel blijft echter staan, de wedstrijden gaan alleen hopelijk wel groter worden dan een kleine 25 deelnemers. Werkt het op blote voeten ook enigszins als je shinsplints hebt opgelopen? Vriend van me heeft dit, en aangezien je met blote voeten toch anders loopt kan het mogelijk wel lukken. Mis je trouwens het uitvoeren van duurloopjes niet? 2x 3000m is niet een grote afstand tenslotte, terwijl je wel altijd van de langere afstanden was.
.
Stijve knieen is dus na de training, maar ik heb er nu al veel minder last van. Ik heb vorig jaar ook een blessure gehad aan mn linkerknie, en die voelde ik ook eventjes. Gelukkig was dat dus ook 'spierpijn' en niet de oude blessure.quote:Op zondag 18 september 2011 09:24 schreef e-runner het volgende:
[..]
Dat herken ik wel, die stijve knieën. Dat had ik vooral in de marathon na 35 km. Als dit goed gaat moet de marathon geen probleem zijn. Dat inzetten op tijden is iets wat je wel kunt doen als je ervaren bent op de marathon. Ik zou wel een streeftijd in gedachten houden, maar onderweg goed aanvoelen hoe het gaat. Het is ver, en je loopt als het goed is een stuk sneller dan in de duurlopen die je gedaan hebt. Bij mij was dat ongeveer wel een minuut.
In ieder geval veel succes!
mja, het wereldrecord op de 15 km is toch ook bij de zevenheuvelenloop gelopen?quote:Op zondag 18 september 2011 06:54 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
prachtige streeftijd Kepler! welke marathon wil je gaan lopen?
Verder, iedereen die vandaag DtD loopt, heel veel succes toegewenst.
Ik zelf vandaag 16km gelopen (voor het eerst een loop boven de 15km) en dit ging best lekker., zeker omdat het een parcours was wat nagenoeg alleen maar uit heuvels bestaat.(221m elevation loss-221m elevation gain).
Ik wil binnenkort de zelfde afstand lopen op vlak terrrein,om te kijken wat mijn verschil in tijd dan is.
haha, zo erg is het ook niet bij mij. Ik denk dat het wel vooral met duurlopen te maken heeft, dat zal de meeste belasting geven op je knieen.quote:Op zondag 18 september 2011 12:02 schreef Viking84 het volgende:
Stijve knieën is dus precies wat ik ook heb, is dat echt typisch iets wat voorkomt na duurlopen? Want ik had het eerder nooit. Ik had wel eens een ontstekinkje in m'n knie, maar dit zit echt in m'n gewrichten, in m'n knieschijven. Ik voel me na het lopen net een bejaarde die amper door haar knieën kan. Iig gebruik ik het weer vandaag maar als excuus om m'n knieën een weekje rust te gunnen.
ik heb weer geholpen bij de kleding inname (4 vrachtwagens).....daar was ook niet gerekend op het noodweer.quote:Op zondag 18 september 2011 16:38 schreef Held_op_Sokken het volgende:
Ja het was echt een verzopen parcours. Heb echt letterlijk in plassen gestaan van 4 centimeter diep. Maar de regen opzich vond ik niet zo erg. Ik denk dat ik meer moeite heb met 20+ graden.
Ik vind het steeds erger worden, ik werd ook geraakt door een gek die plots overstak, kon hem nog ontwijken maar ze paraplu niet.quote:Op maandag 19 september 2011 10:56 schreef beertenderrr het volgende:
bananablues
@raptorix, komt misschien ooit nog eens als je de ambitie hebt
Heb overigens een man door de drukte bijna in een plas gegooidhij kon geen kant kiezen en kon hem niet meer ontwijken dus liep frontaal op hem. Excuses aangeboden en daarna een middelvinger voor zijn gemopper op mij. Eigen schuld
Heb je het rustig aan gedaan haha. Mensen die oversteken denken echt dat hardlopers voor ze uitwijken, maar het is meer een soort kudde wilde stieren die op je af komt en overal doorheen loopt. Hopelijk dringt het ooit nog een keer door dat ze snel en voorzichtig moeten oversteken.quote:Op maandag 19 september 2011 11:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vind het steeds erger worden, ik werd ook geraakt door een gek die plots overstak, kon hem nog ontwijken maar ze paraplu niet.
Overigens is me PR op de Dam to Damloop 1:06:30
Nou of bij voorkeur niet oversteken, zeker niet op de hele smalle delen waar het druk is.quote:Op maandag 19 september 2011 11:35 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
Heb je het rustig aan gedaan haha. Mensen die oversteken denken echt dat hardlopers voor ze uitwijken, maar het is meer een soort kudde wilde stieren die op je af komt en overal doorheen loopt. Hopelijk dringt het ooit nog een keer door dat ze snel en voorzichtig moeten oversteken.
En de derde (laatste) heuvel op de zevenheuvelenweg niet als een gek naar beneden rennen, maar de afdaling ook een beetje gebruiken om te herstellen, want er komt nog een pittige klim achteraan. Na hotel Erica kun je los gaan, dan zit er nog een heel klein bultje in het parcours en gaat het voor de rest naar beneden.quote:Op maandag 19 september 2011 13:29 schreef No-P het volgende:
... met de 7heuvelen niet op het fietspad gaan lopen. Die is een stuk steiler en zwaarder dan de normale weg ...
nog steeds vrij? Anders schrijf ik mezelf namelijk in. En is het een goede startgroep?quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 08:56 schreef beertenderrr het volgende:
@star, balen
@The_Hives: Goed bezigIk heb nog een startbewijs voor de halve van Amsterdam. Ik zou er zelf gaan lopen, maar familieverplichtingen gooien roet in het eten
je moet het wel even voordat je op vakantie gaat laten weten, anders ga ik opzoek naar een andere kandidaat. Fijne vakantie alvast
hmmz dat had ik ook. Waar heeft dat mee te maken? Het weer of gewoon omdat je eigenlijk te hard loopt?quote:Op maandag 19 september 2011 08:16 schreef beertenderrr het volgende:
wow knnth, kwartier sneller dan PR, hulde!Rest ook gefeliciteerd met mooie tijden
![]()
Heb zelf 1:03:22 gelopen. Helaas kreeg ik onderweg kramp tussen mijn ribben, waardoor mijn hele ademhaling terug viel.
Sub 1:30 gaat wel lukken hoor als je nu 1:05 loopt...quote:Op maandag 19 september 2011 18:30 schreef The_Hives het volgende:
En ook hier in hondeweer gelopen. Vorig jaar 1:06:32 net terug van 3 weken vakantie met pasta, pizza enzovoort dus had niet veel hoop. Wel 4 keer getraind in de vakantie.
Onderweg na de tunnel alleen maar hondeweer. Ook de zware schoenen en koude papbenen door de regen. Toch een super tijd gelopen van 1:05:08. Mijn doel was 1:10 omdat ik eigenlijk pas 6 weken weer aan het trainen was. Vandaag weinig last dus ga in oktober voor het eerst een halve marathon lopen met als doel tussen de 1:30 en 1:35
Dit heb ik geprobeeerd na de duurloop, maar ik had nog steeds hoofdpijn. Wel minder, dus het heeft wel een beetje geholpen denk ik.quote:Op woensdag 7 september 2011 22:53 schreef ShadyLane het volgende:
kepler, ik kreeg na wedstrijden en na sommige trainingen ook steevast na een paar uur hoofdpijn, behoorlijk erge hoofdpijn ook. Veel geexperimenteerd met 'genoeg drinken', 'genoeg eten na afloop' e.d. Dat bleek allemaal niet te helpen. Na saunabezoek heb ik hetzelfde probleem. Google leerde me dat bij sommige mensen het hoofd gewoon niet goed afkoelt, heeft iets met haarvaten te maken of zoiets, geen idee hoe het zit, maar sinds ik in de sauna bewust vooral m'n hoofd heel goed koel, en onmiddellijk na wedstrijden een natte, koude handdoek om m'n hoofd doe of om m'n nek hang en dat ding minstens 'n uur laat hangen, heb ik er bijna nooit meer last van.
Kan best zijn dat het bij jou aan totaal iets anders ligt, maar wie weet, wie weet.
Bij welke wedstrijden wordt daar gebruik van gemaakt, is er een redelijke kans dat je dat geld er ooit uit gaat halen?quote:Gele chip kost ¤ 28,- in aanschaf en is bij gebruik gratis. Gele chip kan wereldwijd gebruikt worden bij wedstrijden en op ChampionChip TimePoints.
En die doe ik ook wel mee.quote:Op maandag 19 september 2011 14:28 schreef ShadyLane het volgende:
Een mooie generale voor de Zevenheuvelen is ook de Maldense Bosloop. Is twee weken voor de Zevenheuvelen en je kunt er kiezen voor 5, 10 of 15 km.
Jij woont dus in Nieuw Zeeland?quote:Op maandag 19 september 2011 21:41 schreef rechtsedirecte het volgende:
Hoop op 13 November mijn eerste (na 15 jaar) halve weer te lopen.
http://www.sportsouthland(...)events/half_marathon
Ik train nagenoeg alleen maar op heuvelachtig parkoers en het parkoers van deze halve is vlak dus ik verwacht een redelijke tijd te lopen...zeker nu ik in de masters (lees: ouwe lullen) klasse mag starten.
Afgelopen weekend 16km gelopen in 1.30 op een sterk heuvelachtig terrein (3 km waren vlak, de rest heuvels) dus ik heb goede hoop.
Mijn PR ligt net boven de 1.30 als ik het me goed kan herinneren dus ik zet een beetje in op 1.40
Komend weekend hoop ik een trainingsronde van 20km te lopen op een gelijkwaardig parkoers om te kijken of deze tijd realistisch is of dat ik hem zelfs nog een beetje bij kan stellen
Inderdaad Kepler, ik woon al ruim 14 jaar in NZ.quote:Op maandag 19 september 2011 23:16 schreef kepler het volgende:
[..]
Jij woont dus in Nieuw Zeeland?Supertof, ik heb daar 4 maanden stage gelopen. Prachtig land
We hebben ook Star_Gazer die in Australie woont
Ook ben ik daar mijn hardloop carriere begonnen, 5 kilometer langs de baai in Auckland. Helemaal kapot
Dit dus, daarom zul je mij nooit bij een groot evenement zoals de DtD zien... zal gerust leuk zijn maar niet voor mijquote:Op dinsdag 20 september 2011 10:43 schreef annoh het volgende:
Ik heb ook de dam tot dam gelopen, 16 seconden sneller dan mijn snelste tijd van vorig jaar, 1.26.54. Was ik wel tevreden over aangezien ik 2 weken niet had gelopen. Ik heb mijn marathon omgezet naar de halve trouwens, door allerlei omstandigheden was de marathon niet meer realistisch helaas. Wel zin in de halve, vond de dam tot dam weer erg leuk, ondanks de sjacherijnige mensen van de businessloop waar ik dit keer aan mee deed. Ik heb nog nooit zoveel ellebogen gekregen tijdens een loop. En sjacherijnig kijken allemaal! Echt NIEMAND hield rechts aan. Ik ben echt niet de snelste maar ik heb 16.1 km geslalomd, omdat van die hobbelende iets te dikke bankiers gewoon allemaal links bleven lopen. Ik raakte een man aan toen ik m inhaalde omdat hij strak langs de kant liep, gaat die vent versnellen om mij van opzij te beuken en mij in te halen. Waarna hij dat tempo natuurlijk niet vol hield en ik m zwaaiend en lachend in kon halen. Wat een sukkel!
Ik ben ook zo een dikke businessloperquote:Op dinsdag 20 september 2011 10:43 schreef annoh het volgende:
Ik heb ook de dam tot dam gelopen, 16 seconden sneller dan mijn snelste tijd van vorig jaar, 1.26.54. Was ik wel tevreden over aangezien ik 2 weken niet had gelopen. Ik heb mijn marathon omgezet naar de halve trouwens, door allerlei omstandigheden was de marathon niet meer realistisch helaas. Wel zin in de halve, vond de dam tot dam weer erg leuk, ondanks de sjacherijnige mensen van de businessloop waar ik dit keer aan mee deed. Ik heb nog nooit zoveel ellebogen gekregen tijdens een loop. En sjacherijnig kijken allemaal! Echt NIEMAND hield rechts aan. Ik ben echt niet de snelste maar ik heb 16.1 km geslalomd, omdat van die hobbelende iets te dikke bankiers gewoon allemaal links bleven lopen. Ik raakte een man aan toen ik m inhaalde omdat hij strak langs de kant liep, gaat die vent versnellen om mij van opzij te beuken en mij in te halen. Waarna hij dat tempo natuurlijk niet vol hield en ik m zwaaiend en lachend in kon halen. Wat een sukkel!
Jawel, maar niet allemaal tegelijk, volgens mij per 3000 lopers tegelijk met 10 minuten interval ofzo.quote:Op dinsdag 20 september 2011 13:54 schreef Don_Vanelli het volgende:
Ik heb zelf de DTD nooit gelopen, maar starten ze dan niet gewoon met een fuik? Dat scheelt al een hoop ellende.
Hadden jullie nog problemen met de uitgifte van de tassen? Ik zag dat het enorme chaos was bij de nummers in de buurt van de 30.000.quote:Op dinsdag 20 september 2011 14:50 schreef thettes het volgende:
Ik vind het wat overdreven kritiek. Ik kon overal vrij gemakkelijk langs, zowel dit jaar als vorig jaar. Voor mij is dat juist deel van de sfeer. Als je snel wilt kun je beter een lokale wedstrijd met 50 lopers doen, als je sfeer wilt doe je de damloop. En sfeer was er, ondanks het weer. Vond het wederom gezellig langs de kant en ik ben juist alleen maar sympathieke mensen tegengekomen in de wedstrijd, of ze nu mijn tempo liepen of wat langzamer.
Volgens mij doen hier meer fokkers aan mee, ik denk dat ik er ook aan mee ga doenquote:Op maandag 19 september 2011 23:40 schreef abraham het volgende:
Na de lol bij de Dam tot Damloop toch maar besloten al dit jaar een halve te gaan lopen. http://www.droomtijdloop.nl/ in Delft.
De start is op 30 Oktober om 2 uur 's nachts. Voordeel is dat om drie uur de klok een uurtje terug gaat wegens de wintertijd en ik dus als het mee zit binnen het uur kan finshen
Dat was wel klote geregeld ja. Mijn startnummer was rond de 42000 en ik deed er 1:14 over, en toch moest ik wachten. Ik had het geluk dat iemand voor me mijn tas al zag liggen, en daar zo'n tassenuitdeelster op wees. Dus ik had geluk met vriendelijke wachtende mensen en goed meewerkende vrijwilligers.quote:Op dinsdag 20 september 2011 15:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hadden jullie nog problemen met de uitgifte van de tassen? Ik zag dat het enorme chaos was bij de nummers in de buurt van de 30.000.
als ik niet voor de business loop gestart was had ik dat kunnen zijnquote:Op dinsdag 20 september 2011 12:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben ook zo een dikke businessloper
Maar andersom was het net zo erg, loop je straks langs de weg, halen ze je in door het gras
Hives, jij hier!quote:Op dinsdag 20 september 2011 21:11 schreef The_Hives het volgende:
[..]
als ik niet voor de business loop gestart was had ik dat kunnen zijnde hele weg was aldoor geblokkeerd
quote:
weddenschap: onder het uur loop je nietquote:Op dinsdag 20 september 2011 21:14 schreef FritsFluitketel het volgende:
Goedenavond mede Fok!kers!
Afgelopen zondag heb ik nagenoegd ongetraind (heb al zo'n drie jaar niet fanatiek meer gesport, behalve af en toe wat krachttraining) de Dam tot Damloop gelopen (min of meer meegesleurd door een vriendin, weddenschap verloren, je kent het wel.. ik moest eraan geloven..). Heb hiervoor vier keer gelopen (in mei een keer 16km, juni 10km, en afgelopen week een keer 7,5km en een keer 5km 'ter voorbereiding').
Nu ben ik schijnbaar gezegend met een goed stel benen (en ontzettend een ontzettend eigenwijs karakter), en zei met m'n grote bek de Dam tot Dam wel even in 1:15 te lopen.. m'n eindtijd was 1:14:24, waar ik vanzelfsprekend aardig trots op ben, rokende een pakje per dag en niet trainende. (Sorry..). Het zal jullie niet verbazen dat ik na de finish zo'n beetje over m'n nek ging, en eerst een kwartier heb staan hoesten, maar dat terzijde. Ik denk eerder dat ik die tijd te danken heb aan m'n eigenwijzigheid, want na 10km had ik het al goed moeilijk.
Goed, maar nu.. die Dam tot Dam is me goed bevallen, en ik heb de intentie om gewoon lekker te gaan hardlopen! Heerlijk om helemaal kapot te gaan, en je daarna toch helemaal fit te voelen
Natuurlijk gelijk een doelstelling erbij gegooid: volgend jaar de Dam tot Dam in een uur
Nu zat ik op internet wat te neuzen naar schema's, maar dat zijn veelal beginnersschema's, en schema's die doelen op een 'snelle eindtijd' tussen de 1:05 en 1:15. Zijn er ergens goede gevorderdenschema's te vinden? En hoe doen de ervaren lopers het hier? Gewoon wekelijks een langere afstand (10-15km) lopen en daarnaast intervaltraining, gewoon voluit gaan? En hoe stellen jullie dat samen? Daar ben ik zeer benieuwd naar
Ik kan best lekker intervalletjes gaan lopen, geen probleem, en ik weet zeker dat m'n snelheid daar ook op vooruit gaat, maar wat is wijsheid? Waar op te letten?
Frits
Laat mij maar in m'n waan, ik ga ervoorquote:Op dinsdag 20 september 2011 21:18 schreef The_Hives het volgende:
[..]
weddenschap: onder het uur loop je niet
quote:Op dinsdag 20 september 2011 21:21 schreef FritsFluitketel het volgende:
[..]
Laat mij maar in m'n waan, ik ga ervoorOnder de 1:15 hoorde ik ook niet te kunnen.. Arrogant? Misschien, maar wat niet kan is nog nooit gebeurd, en al loop ik 1:05, is toch ook een mooie tijd
De vraag is; hoe loop ik sneller, en hoe maak ik een trainingsschema naar m'n eigen vermogen?
(Btw; als ik het wel red, biertje in het home?)
ik vind het een goed streven hoorquote:Op dinsdag 20 september 2011 21:21 schreef FritsFluitketel het volgende:
[..]
Laat mij maar in m'n waan, ik ga ervoorOnder de 1:15 hoorde ik ook niet te kunnen.. Arrogant? Misschien, maar wat niet kan is nog nooit gebeurd, en al loop ik 1:05, is toch ook een mooie tijd
De vraag is; hoe loop ik sneller, en hoe maak ik een trainingsschema naar m'n eigen vermogen?
als ik stop met dat pakje per dag moet ik het uur ook wel kunnen halenquote:Op dinsdag 20 september 2011 21:23 schreef FritsFluitketel het volgende:
Mijn idee was eigenlijk dat als ik begon met trainen, en stopte met roken, dat ik een heel stuk van m'n (eigenlijk al leuke) tijd af kan lopen
Dat dacht ik ook, dan staat diequote:Op dinsdag 20 september 2011 21:24 schreef The_Hives het volgende:
[..]
[..]
ik vind het een goed streven hoormaar om je van weddenschappen houdt, dacht ik gooi hem er even in
Als je het wel redt dan staat dat biertje zeker
Met dat trainingsschema kan ik je niet helpen. Ik loop gewoon altijd een eind heen. Voor de halve van Amsterdam ga ik nog een keer of vijf 21k lopen en nog een paar keer 12 ofzo. Nergens op gebaseerd gewoon op gevoel
Me tooquote:Op dinsdag 20 september 2011 21:26 schreef The_Hives het volgende:
[..]
als ik stop met dat pakje per dag moet ik het uur ook wel kunnen halenal merk ik eigenlijk nooit van van dat ik rook. 15 min voor de start van de DtD stond ik ook nog buiten het hek met een peuk
Ik heb ook een vriend die ooit de halve van Egmond ongetraind in 1.30 liep.quote:Op dinsdag 20 september 2011 21:21 schreef FritsFluitketel het volgende:
[..]
12,9 km/uur was dit idd, en aangezien de 10 EM 16,07km is 16,07km/uurquote:Op dinsdag 20 september 2011 21:42 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
Ik heb ook een vriend die ooit de halve van Egmond ongetraind in 1.30 liep.
Maar om van 1.15 naar 1.00 te gaan, daarvor is volgens mij meer dan karakter en goede wil voor nodig.
het betekend wel dat je van een gemiddelde snelheid van zeg 12.5km/uur naar 15.5km/uur moet gaan.
Een behoorlijke stap sneller, maar dat zeggende, mocht het je lukken dan alle respect!!
Klinkt gezond dudequote:Op dinsdag 20 september 2011 21:33 schreef FritsFluitketel het volgende:
[..]
Me tooOveral stonden mensen te rekken en te strekken, en ik steek in het laatste uur voor de start uit verveling nog 3 peuken op
Na de finish had ik er wel goed last van, hoestte me de longen uit m'n lijf, maar tijdens het lopen niet..
10 km in een uur haal ik makkelijk.. 16,07km in 1:14:24, 7,5km in 34:43 (met Sports Tracker getimed), 5km in 21:35, en m'n 16,04km (m'n eerste stappen sinds jaren) liep ik toen in 1:24:18. Dan lijkt me de die 10 km/uur goed te doenquote:Op dinsdag 20 september 2011 21:46 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Klinkt gezond dude
Er zijn overigens zat schema's te vinden, maar misschien is het handig om eerst eens te kijken of je een volgende keer 10 km bij wijze van training moeiteloos kan lopen in een uur. Dan zou je naar de gevorderde schema's kunnen kijken.
Ben al een beetje aan het rondneuzen idd, maar nog niet echt iets naar m'n zin gevonden.quote:Op dinsdag 20 september 2011 22:00 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Op runnersweb staan er wel een paar, maar met Googlen valt vast iets te vinden. Misschien handig om toch eerst voorzichtig te wennen aan het regelmatig lopen, voordat je te fanatiek aan de slag gaat. Tenzij je ook al genetisch superieure pezen en gewrichten hebt.
Goed punt! Ik begon ook iets te fanatiek na een enkelbreuk en heb nu ook een fijne blessure te pakken.quote:Op dinsdag 20 september 2011 22:00 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Op runnersweb staan er wel een paar, maar met Googlen valt vast iets te vinden. Misschien handig om toch eerst voorzichtig te wennen aan het regelmatig lopen, voordat je te fanatiek aan de slag gaat. Tenzij je ook al genetisch superieure pezen en gewrichten hebt.
inderdaad, je moet je ook goed beseffen dat je met een tijd van onder een uur bij de 95 beste 10EM'ers zit...misschien iets te optimistisch?quote:Op dinsdag 20 september 2011 21:46 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Klinkt gezond dude
Er zijn overigens zat schema's te vinden, maar misschien is het handig om eerst eens te kijken of je een volgende keer 10 km bij wijze van training moeiteloos kan lopen in een uur. Dan zou je naar de gevorderde schema's kunnen kijken.
Volgens mij kan ik me nog herinneren dat je het erover had dat ja. Dat is wel heel zuur.quote:Op dinsdag 20 september 2011 22:02 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
[..]
Goed punt! Ik begon ook iets te fanatiek na een enkelbreuk en heb nu ook een fijne blessure te pakken.
Zijn er meer hoor, even alle lijstjes bekijkenquote:Op dinsdag 20 september 2011 22:05 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
inderdaad, je moet je ook goed beseffen dat je met een tijd van onder een uur bij de 95 beste 10EM'ers zit...misschien iets te optimistisch?
Laten we het anders vragen. Ik heb hem nu in 1:14:24 ongetraind gelopen (alleen "warm" gelopen de week ervoor). Wat zou wél realistisch zijn wanneer ik een jaar zou trainen?quote:Op dinsdag 20 september 2011 22:05 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
inderdaad, je moet je ook goed beseffen dat je met een tijd van onder een uur bij de 95 beste 10EM'ers zit...misschien iets te optimistisch?
ik zeg niet dat je het niet zou kunnen halen, maar mocht al snel blijken dat je het wel gahalen dan zou ik me als ik jou was bij een atletiekvereniging aansluiten want dan het je blijkbaar talent...en dan zou je meer gericht kunnen trainenquote:Op dinsdag 20 september 2011 22:13 schreef FritsFluitketel het volgende:
[..]
Laten we het anders vragen. Ik heb hem nu in 1:14:24 ongetraind gelopen (alleen "warm" gelopen de week ervoor). Wat zou wél realistisch zijn wanneer ik een jaar zou trainen?
Die eerste peuk met open longetjes is zo lekker (en ja ook zo ongezondquote:Op dinsdag 20 september 2011 21:50 schreef FritsFluitketel het volgende:
[..]
10 km in een uur haal ik makkelijk.. 16,07km in 1:14:24, 7,5km in 34:43 (met Sports Tracker getimed), 5km in 21:35, en m'n 16,04km (m'n eerste stappen sinds jaren) liep ik toen in 1:24:18. Dan lijkt me de die 10 km/uur goed te doenMaar waar vind ik goede gevorderde schema's?
(Nee, gezond klonk het ook zeker niet, toen bedacht ik me dat ik toch maar eens moest gaan stoppen..)
Dat lijkt mij voor mezelf ook een mooi doel op wat langere termijn, maar hoeveel train jij daar dan voor?quote:Op woensdag 21 september 2011 00:32 schreef kepler het volgende:
Ik probeer al een tijdje om onder de 40 te lopen op de 10k, maar die laatste 2/3 minuten gaan echt extreem moeilijk. (nu ben ik ook voor de marathon aan het trainen)
Maar heb jij de recreantenloop gelopen of de businessloop? Ik denk namelijk dat dat misschien het verschil is.quote:Op dinsdag 20 september 2011 14:50 schreef thettes het volgende:
Ik vind het wat overdreven kritiek. Ik kon overal vrij gemakkelijk langs, zowel dit jaar als vorig jaar. Voor mij is dat juist deel van de sfeer. Als je snel wilt kun je beter een lokale wedstrijd met 50 lopers doen, als je sfeer wilt doe je de damloop. En sfeer was er, ondanks het weer. Vond het wederom gezellig langs de kant en ik ben juist alleen maar sympathieke mensen tegengekomen in de wedstrijd, of ze nu mijn tempo liepen of wat langzamer.
Jep, bijna 50 minuten staan kleumen voor ik eindelijk mijn tas had. Ook nog nooit eerder meegemaakt! Maar dit scheen dus te maken te hebben met de hoosbui vlak voor de start.quote:Op dinsdag 20 september 2011 15:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hadden jullie nog problemen met de uitgifte van de tassen? Ik zag dat het enorme chaos was bij de nummers in de buurt van de 30.000.
Nah heb ik niet gehad Raptorix. Ik liep dan ook met Gemeente Amsterdam mee, startnummer rond de 15000...quote:Op dinsdag 20 september 2011 15:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dit jaar recreanten, vorig jaar businessloop. Beide keren ging wel aardig wat in de weg lopen betreft. Vorig jaar veel KLM-ers die echt de helft langzamer gingen, nu een paar Ahold mensen, maar nooit écht storend.quote:Op woensdag 21 september 2011 18:21 schreef annoh het volgende:
[..]
Maar heb jij de recreantenloop gelopen of de businessloop? Ik denk namelijk dat dat misschien het verschil is.
Ik heb overigens niets tegen dikke bankiers (ik weeg zelf ook niet bepaald 50 kilo) maar dan moeten ze niet denken dat ze een topsnelheid lopen en niet meer ingehaald kunnen worden door een meisje als ik
Ik doe vooral wel core-oefeningen (3x / week of zo) en dan 150-200 situps (mix van welke soort), setjes met zo'n 75-100 push-ups en soms wat oefeningen voor m'n rug.quote:Op woensdag 21 september 2011 22:47 schreef knnth het volgende:
Hoeveel van jullie doen andere (duur)sporten en krachttraining puur voor het hardlopen? Ik heb mezelf vier maanden geleden maar leren zwemmen aangezien mijn spieren mijn conditie niet kunnen bijbenen
Ik zwem iets van 6x per maand, gewoon rustig 600-1000m de schoolslag. Dit in plaats van langzame duurlopen. (Ik doe wel duurlopen maar op ~45"/km boven actueel 10k-tempo, dat zal ongeveer D2 zijn)
Tevens doe ik 1-2x per week krachtoefeningen voor romp (bodyweight), hamstrings en ab/adductoren (stretchcords). Ik merk dat als ik dit laat verslappen mijn vorm achteruit gaat en daarmee ook mijn prestaties. Ik krijg ook vrij snel last van kleine pijntjes, die heb ik niet zolang ik braaf mijn oefeningen doe.
Benieuwd naar jullie aanpak
Ik zwem en fiets erbij, maar dan weer niet ter ondersteuning voor het lopen zelf. Ik moet wel zeggen dat toen ik alleen nog maar liep, ik veel meer blessures kreeg, en vaker rugpijn had. Alleen daar al om zou het aan te raden zijn om verschillende sporten erbij te doen. Maar goed ik loop 3 tot 5 uur per week, dus een echt fanatieke loper ben ik ook weer niet.quote:Op woensdag 21 september 2011 22:47 schreef knnth het volgende:
Hoeveel van jullie doen andere (duur)sporten en krachttraining puur voor het hardlopen? Ik heb mezelf vier maanden geleden maar leren zwemmen aangezien mijn spieren mijn conditie niet kunnen bijbenen
Ik zwem iets van 6x per maand, gewoon rustig 600-1000m de schoolslag. Dit in plaats van langzame duurlopen. (Ik doe wel duurlopen maar op ~45"/km boven actueel 10k-tempo, dat zal ongeveer D2 zijn)
Tevens doe ik 1-2x per week krachtoefeningen voor romp (bodyweight), hamstrings en ab/adductoren (stretchcords). Ik merk dat als ik dit laat verslappen mijn vorm achteruit gaat en daarmee ook mijn prestaties. Ik krijg ook vrij snel last van kleine pijntjes, die heb ik niet zolang ik braaf mijn oefeningen doe.
Ook over rompstabiliteit (corestability) hoor. Ik denk ook wel dat de winst van krachttraining in het niet valt bij het investeren in een goede techniek.quote:Op donderdag 22 september 2011 18:04 schreef knnth het volgende:
Bedoel je dan krachttraining voor de benen? Over rompstabiliteit bestaat geen discussie mag ik hopen
Grappig, iedere techniek, van BK tot Pose, van Chi tot Evolution wijst op het belang van een sterke rompquote:Op donderdag 22 september 2011 18:57 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Ook over rompstabiliteit (corestability) hoor. Ik denk ook wel dat de winst van krachttraining in het niet valt bij het investeren in een goede techniek.
Die kan toch nog steeds sterk genoeg worden zonder daarvoor specifiek krachttraining te moeten doen.quote:Op donderdag 22 september 2011 19:09 schreef knnth het volgende:
[..]
Grappig, iedere techniek, van BK tot Pose, van Chi tot Evolution wijst op het belang van een sterke romp
Hardlopenquote:
Omdat dat zo blijkt? Kijk naar een hardloopwedstrijd: op de elite naar zie je mensen met gekromde ruggen, kantelende bekkens, inzakkende heupen bij impact en weet ik het.quote:Op donderdag 22 september 2011 19:32 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Hardlopen
Dat meen ik wel. Als je meer korte afstanden loopt, of je bent relatief ongeoefend dan zie ik de toegevoegde waarde er wel van in, maar waarom zou je natuurlijk opgebouwde kracht onvoldoende moeten zijn?
Waarom pleit dat dan voor oefeningen voor de core? Dat is meer vermoeidheid dan spierslapte, en dat los je dan ook niet op met krachttraining.quote:Op donderdag 22 september 2011 21:46 schreef knnth het volgende:
[..]
Omdat dat zo blijkt? Kijk naar een hardloopwedstrijd: op de elite naar zie je mensen met gekromde ruggen, kantelende bekkens, inzakkende heupen bij impact en weet ik het.
Ik denk dat volleybal mijn alternatief is voor krachttrainingquote:Op donderdag 22 september 2011 21:50 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Waarom pleit dat dan voor oefeningen voor de core? Dat is meer vermoeidheid dan spierslapte, en dat los je dan ook niet op met krachttraining.
Kepler geeft ook al aan dat hij geen krachttraining nodig heeft
Vermoeidheid én spierslapte. Tenzij mensen na 1k al vermoeid zijnquote:Op donderdag 22 september 2011 21:50 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Waarom pleit dat dan voor oefeningen voor de core? Dat is meer vermoeidheid dan spierslapte, en dat los je dan ook niet op met krachttraining.
Ik doe met grote regelmaat Crossfit 3 dagen trainen en dan 1 vrij. Dit is in 80% van de tijd haalbaar. Daarnaast volgde ik tot voor kort het Endurance specialisatie programma, maar vanwege opkomende shin splints heb ik het lopen drastisch in gekort.quote:Op woensdag 21 september 2011 22:47 schreef knnth het volgende:
De mensen die na 1k al in een hoek van 90 graden lopen hebben alle hulp nodig die ze kunnen krijgen inderdaad.quote:Op donderdag 22 september 2011 21:57 schreef knnth het volgende:
[..]
Vermoeidheid én spierslapte. Tenzij mensen na 1k al vermoeid zijn
Dat lijkt mij wel inderdaad... voor zover ik weet train je met volleybal toch behoorlijk je sprongkracht?? Van springen worden je benen wel sterker (merk ik al als ik een half minuutje laag ga springen en dan nog niet eens hoogquote:Op donderdag 22 september 2011 21:54 schreef kepler het volgende:
[..]
Ik denk dat volleybal mijn alternatief is voor krachttraining![]()
Bij een gebrek aan kracht zul je waarschijnlijk ook niet technisch optimaal kunnen lopen...quote:Op donderdag 22 september 2011 18:57 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Ook over rompstabiliteit (corestability) hoor. Ik denk ook wel dat de winst van krachttraining in het niet valt bij het investeren in een goede techniek.
- edit
Het hang ook wel af van de afstand waarvoor je traint natuurlijk. Bij kortere afstanden zal het zeker wel toegevoegde waarde hebben. Ik heb de neiging om vanuit de langere afstanden te denken.
ik werkte gister dat ik, omdat is aardig moe was en het mijn tweede opeenvolgende dag intensieve training was volgens mij schema, ik ook al snel wat voorover begon te lopenquote:Op vrijdag 23 september 2011 20:57 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Bij een gebrek aan kracht zul je waarschijnlijk ook niet technisch optimaal kunnen lopen...
Het is inderdaad erg lastig om onder vermoeidheid rechtop te blijven lopen. Volgens mij kun je met een sterker core-gebied (bij mij is die nogal slecht, kan nog geen drie keer opdrukkenquote:Op vrijdag 23 september 2011 21:00 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
ik werkte gister dat ik, omdat is aardig moe was en het mijn tweede opeenvolgende dag intensieve training was volgens mij schema, ik ook al snel wat voorover begon te lopen
Maar daar ben ik het ook mee eens.quote:Op vrijdag 23 september 2011 20:57 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Bij een gebrek aan kracht zul je waarschijnlijk ook niet technisch optimaal kunnen lopen...
Oke, maar je bedoeld dus dat je met hardlopen de hoeveelheid kracht opbouwt, die je nodig hebt om goed te kunnen lopen??quote:Op vrijdag 23 september 2011 21:10 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Maar daar ben ik het ook mee eens.
ik denk het ook, m.u.v als ik moe ben loop ik redelijk rechtop.quote:Op vrijdag 23 september 2011 21:18 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Ik denk inderdaad dat dat voor de meeste hardlopers, die regelmatig lopen voldoende is.
Dat heb ik ook.quote:Op vrijdag 23 september 2011 21:22 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
ik denk het ook, m.u.v als ik moe ben loop ik redelijk rechtop.
Ik dan wel zeggen dat ik er regelmatig bewust op let
Geen idee of dat zo werkt (kracht opbouwen door hardlopen). Ik ben volgens mij niet sterk genoeg om echt krachtig (en dus efficiënt) te lopen. Valt me vaak op als ik naast iemand anders loop. Misschien beeld ik het me in, maar volgens mij komen sommige mensen met 1 pas gewoon verder dan ik kom (met dank aan een krachtigere afzet neem ik aan).quote:Op vrijdag 23 september 2011 21:18 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Ik denk inderdaad dat dat voor de meeste hardlopers, die regelmatig lopen voldoende is.
en je tijden dan? dat heeft niet alleen met conditie maar ook met fysieke kracht te makenquote:Op vrijdag 23 september 2011 21:49 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
.. maar ik merk er niks van...
In het begin verbeterden die wel (snel) inderdaad. Dat fysieke kracht invloed heeft op de tijd die je loopt, herken ik wel ja. Kleine pijntjes (die ervoor zorgen dat je minder voluit afzet) zijn al genoeg om een paar seconden per kilometer langzamer te lopen.quote:Op vrijdag 23 september 2011 21:56 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
en je tijden dan? dat heeft niet alleen met conditie maar ook met fysieke kracht te maken
Ik wil er misschien wel aan meedoen, maar bij mijn faculteit was dit nooit ter sprake gekomen. Vind het nogal jammer om daarlijk als enige van mijn studie mee te doenquote:Op zaterdag 24 september 2011 18:08 schreef ArtemisQ het volgende:
Doen er nog mensen mee aan de gebouwenloop?
Vind dat nooit zo'n betrouwbare site, zondsondergang is niet hetzelfde als wanneer het donker wordt. Volgens dat schema is het in de zomer op z'n laatst 22.02 licht terwijl dat vaak echt tot 22.45~ nog is. Maar thx geeft wel een indicatie.quote:Op zaterdag 24 september 2011 17:06 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Dat is iedere week een kwartier vroeger: http://home.hccnet.nl/v.d(...)st_zonsondergang.htm
1.14:52 gelopenquote:Op zondag 25 september 2011 10:53 schreef koffiezwartsterk het volgende:
Vanmiddag de Posbankloop! Nog meer fokkers die 'm lopen?
Ik hoop 'm onder de 1.15 te gaan lopen
En tempo? op gevoel, tellen, hartslag? Heb je dat schema nog ergens?quote:Op maandag 26 september 2011 16:02 schreef pietkanarie het volgende:
@goofy 88... ik heb wel eens touwtje gesprongen. Leek me ideaal. Goed voor je beenspieren en goed voor je conditie. Maar ik kreeg al na twee keer nogal pijnlijke kuiten. Misschien heb ik het ook meteen te lang en fanatiek gedaan. Rustig opbouwen dus.
Later vond ik een site met een trainingsschema voor touwtjespringen, met een heel geleidelijke opbouw.
Ik kan het schema (stond op internet) zo gauw niet meer terug vinden. Voor zover ik weet ging het vooral om tempowisselingen. Tien keer rustig springen, vijf keer snel. Dat soort dingen. Volgens mij stond er niks over hartslag. Gewoon op gevoel versnellen dus. Maar ik kan het niet met zekerheid zeggen dus, dit is hoe ik het me herinner.quote:Op maandag 26 september 2011 16:10 schreef Goofy88 het volgende:
[..]
En tempo? op gevoel, tellen, hartslag? Heb je dat schema nog ergens?
Darling Harbour-Circular Quay-Opera House, drie keer de trap op-en-neer (leuk intervalletje) en weer terug. Al met al een kilometer of 11. Als ik er wat aan vast wil plakken, kan ik vanaf het Opera House de Harbour bridge over en terug halverwege eraf voor 15 of helemaal terug naar het Opera House voor 18quote:Op maandag 26 september 2011 16:02 schreef pietkanarie het volgende:
Darling Harbour- Opera house is je trainingsronde??
Waarom zou het gevaarlijk zijn? Ow, zie dat het een app is en niet een echte run (hij bestaat in het echt, link volgt). Maar de vraag blijft staanquote:Op zaterdag 17 september 2011 10:45 schreef Viking84 het volgende:
Ik zeg: gevaarlijk en niet geschikt voor de serieuze hardloper.
Alle tijdstippen, vroeg in de ochtend, lunch, namiddag, voor of na het eten, in het hulst vd nacht. Kortom wanneer m'n agenda het toelaat.quote:Op maandag 26 september 2011 14:14 schreef vandermar het volgende:
Hoe doen jullie het, 's avonds hardlopen of 's ochtends?
Thnx, denk dat ik het maar gewoon ga proberen. Met de duinen binnen 2 km heb ik daar mooie zachte grond. Op straat starten lijkt me niet zo'n goed plan... zal toch anders zijn dan het lopen.quote:Op dinsdag 27 september 2011 15:05 schreef pietkanarie het volgende:
@ goofy88.... ik kan die website over het touwspringen niet vinden. Misschien is ie het de lucht...
hier staat nog wel een klein beetje informatie over de opbouw van het springen:
http://www.prorun.nl/trai(...)-van-touwtjespringen
Beginnen met drie keer 1 minuut dus. En tussendoor 30 seconden pauze.
hahahaha,quote:
Aangezien je niet vertelt hoeveel je hebt gelopen kan het best normaal zijn dat je nog fit bentquote:Op dinsdag 27 september 2011 22:27 schreef ..-._---_-.- het volgende:
In tijden niet meer zo een lekkere langzame duurloop gedaan. Het doel was anderhalf uur in slakkentempo, het is uiteindelijk 1:37 geworden. Na anderhalf uur voelde ik me nog net zo fris als na de eerste 5 minuten.
Je kan het thuis doen maar ik zou je aanrader een kijkje te gaan nemen bij een crossift sportschool. Dan kun je direct zien of het wat voor je is en thuis aan de slag te gaan, of lid te worden. Zie hier een lijst van alle Crossfit's in de Benelux http://www.lowlandsthrowdown.nl/affiliates/quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:45 schreef DeeBee het volgende:
Waar doe je dat CrossFit?
Bij sportschool of thuis aan de slag gegaan?
Want laatst vertelde je het ook en het lijkt mij erg leuk ook wel, maar hmm, ik vond het op het eerste gezicht 'voor thuis' een beetje ingewikkeld lijken of niet zo toegankelijk...
Omdat de grote kans is dat jouw 'natuurlijke' bron van krachtopbouw niet gelijk is aan die van een 'hardloper'. Natuurlijke opgebouwde kracht is nog al een rekbaar begrip in de maatschappij waar wij in leven.quote:Op donderdag 22 september 2011 19:32 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Hardlopen
Dat meen ik wel. Als je meer korte afstanden loopt, of je bent relatief ongeoefend dan zie ik de toegevoegde waarde er wel van in, maar waarom zou je natuurlijk opgebouwde kracht onvoldoende moeten zijn?
of als je echt vastberaden bentquote:Op maandag 26 september 2011 13:51 schreef Goofy88 het volgende:
Als ik zo vrij mag zijn een nieuw onderwerpje te introduceren in de vorm van een vraag: Denk er over na een touw mee te nemen tijdens trainingen met andere oefeningen (cross training). Is er iemand die ervaring heeft met touwtje springen tijdens crosstrainingen en/of tips?
Ik merk het ook met voetbal dat ik 's ochtends op zondag dus vrij stijf ben en dus veel minder goed presteer dan met de voetbal trainingen welke 's avonds zijn. Ik denk dat het dan voor mij ook verstandiger is om 's avonds te lopen, ik merk ook dat ik dan fitter ben en meer energie heb. Thanks anywayquote:Op dinsdag 27 september 2011 15:05 schreef pietkanarie het volgende:
@ vandermar... het liefst loop ik 's avonds. Dan heb ik tijdens de dag al genoeg kunnen eten en drinken. 's Avonds ben ik ook minder stijf dan 's ochtends. Maar dat is wel heel persoonlijk, sommige mensen vinden het heerlijk om 's ochtends te lopen. Dan slaap ik liever (als het kan)![]()
Ruim 16kmquote:Op dinsdag 27 september 2011 23:41 schreef Don_Vanelli het volgende:
[..]
Aangezien je niet vertelt hoeveel je hebt gelopen kan het best normaal zijn dat je nog fit bent
Bedankt dat je dat afdoet als slakkentempoquote:Op dinsdag 27 september 2011 22:27 schreef ..-._---_-.- het volgende:
In tijden niet meer zo een lekkere langzame duurloop gedaan. Het doel was anderhalf uur in slakkentempo, het is uiteindelijk 1:37 geworden. Na anderhalf uur voelde ik me nog net zo fris als na de eerste 5 minuten.
Excuusquote:Op woensdag 28 september 2011 09:22 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Bedankt dat je dat afdoet als slakkentempo
Intensief korte afstanden hebben meer effect en dus resultaat. 8x100 geeft een betere trainingsprikkel dan 5km.quote:Op woensdag 28 september 2011 09:46 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Excuus![]()
Wat ik daarmee bedoel is dat ik bij dit soort trainingen alleen op mijn hartslag (laag) let. Snelheid vind ik dan totaal onbelangrijk. Overigens zul je als je dit soort duurtrainingen met lage hartslag consequent doet na verloop van tijd merken dat je snelheid bij diezelfde lage hartslag wat omhoog gaat.
Dat is onzin, het hangt maar net van je trainingsdoel af.quote:Op woensdag 28 september 2011 17:35 schreef 1517 het volgende:
[..]
Intensief korte afstanden hebben meer effect en dus resultaat. 8x100 geeft een betere trainingsprikkel dan 5km.
Duurtraining is gericht op het aerobe uithoudingsvermogen.quote:Op woensdag 28 september 2011 17:45 schreef No-P het volgende:
Als je alleen intensief traint, raak je overbelast. Duurtraining helpt je de intensiteit aan te kunnen en tevens train je je anaerobe vermogen. Je basisconditie bouw je op met duurtraining.
Met duurtrainingen kan je volgens mij ook wel overbelasten? En het is inderdaad Aerobe vermogenquote:Op woensdag 28 september 2011 17:45 schreef No-P het volgende:
Als je alleen intensief traint, raak je overbelast. Duurtraining helpt je de intensiteit aan te kunnen en tevens train je je anaerobe vermogen. Je basisconditie bouw je op met duurtraining.
alvast heel veel succes Kepler!!quote:Op woensdag 28 september 2011 19:01 schreef kepler het volgende:
Laatste training voor de marathon achter de rug
Zondag is het dan zoverProbleem is dat het wel warm en zonnig gaat worden
ik denk dat de meeste posters hier (i.p.v. het beginners topic) dit tempo zeker lopen voor hun lange duurlopen., is voor mij ook geen slakkentempo maar ook geen tempo waarbij ik helemaal tot de bodem moetquote:Op woensdag 28 september 2011 09:22 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Bedankt dat je dat afdoet als slakkentempo
Ik loop als vrouw tijdens trainingen ook ongeveer dit tempo (5.45/km) tijdens training, misschien iets langzamer. Dus volgens mij klopt het wel wat je zegt.quote:Op woensdag 28 september 2011 20:27 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
ik denk dat de meeste posters hier (i.p.v. het beginners topic) dit tempo zeker lopen voor hun lange duurlopen., is voor mij ook geen slakkentempo maar ook geen tempo waarbij ik helemaal tot de bodem moet
Welke marathon is dat ook al weer?? Wel balen van het weer, maar dat komt wel goed met jou volgens mijquote:Op woensdag 28 september 2011 19:01 schreef kepler het volgende:
Laatste training voor de marathon achter de rug
Zondag is het dan zoverProbleem is dat het wel warm en zonnig gaat worden
Extensieve anaerobe traingen verbeteren wel het aerobe vermogen maar niet de aerobe capaciteit. Hoe intensiever je anaerobe trainingen worden, hoe minder het effect op je aerobe systeem is.quote:Op woensdag 28 september 2011 21:26 schreef 1517 het volgende:
Anaerobe trainingen hebben direct effect op je aerobe vermogen.
...
Leerzaam inderdaad. Ik ben al een tijd bezig om mijn basissnelheid te verhogen, maar het lukt niet goed. Op aanraden van ervaren lopers experimenteer ik met interval, maar ik doe steevast iets verkeerd, want mijn basistempo zwakt dan juist altijd af naar mijn dribbeltempo terwijl mijn hartslag bij 'gewone' inspanning hoger wordt. Vrij irritant.quote:Op woensdag 28 september 2011 18:44 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik vond hoofdstuk 1 over training in dit document van de triathlonbond wat dat betreft erg verhelderend.
Heb je enige vorm van documentatie die dat aantoont?quote:Op woensdag 28 september 2011 21:39 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Extensieve anaerobe traingen verbeteren wel het aerobe vermogen maar niet de aerobe capaciteit. Hoe intensiever je anaerobe trainingen worden, hoe minder het effect op je aerobe systeem is.
quote:The main variables commonly thought to influence endurance performance as a result of training are:
1. VO2max
2. Lactate Threshold
3. Economy of Movement
By improving any or all of these factors, you can improve your endurance performance. This can be achieved with, among others, low-volume, high-intensity training and heavy strength training.
http://www.bodyrecomposit(...)eshold-training.htmlquote:Mitochondria have actually been found to have transporters for hydrogen ions and this helps to explain mechanistically why a big aerobic engine improves ‘anaerobic’ performance, more mitochondria actually improves the body’s ability to deal with the waste products. There are other adaptations of course.
In that vein, studies of various top level endurance athletes clearly show the following: the amount of time spent in low-intensity training is what’s predictive of performance at various training distances (e.g. for runners, from about the 800m up). Even if this seems to violate specificity of training it is the case.
Certainly some amount of training at or around race pace (or above) has to be done but volume at low intensity (usually 2 mmol/l lactate or below) is what predicts ultimate performance. What is clearly NOT predictive of overall performance is the amount of high-intensity work done which is probably a big part of why endurance athletes don’t do much of it. Keep that in mind the next time you read all of the anti-low intensity endurance training articles out there.
But as I noted earlier in the series, not everybody has time to drive up this threshold with the time honored method of performing endless training at low intensities until your brains fall out. And that means using different methods.
And certainly one of the most direct methods of driving up this threshold is to train at or at least very close to it. And that’s what defines threshold training. Sort of the classic method of training at this intensity is to do 20 minutes straight working either at or at least very near (within a few percentages points of power or heart rate) to it.
This is pretty pure training specificity, you do 20 minutes at threshold and, depending on sport, repeat it anywhere from 1 to 3 times. Running seems to be happy with one bout of 20 minutes while 2X20 with a 10 minute rest is more common in cycling and rowing; again I can’t speak to most other sports. Occasionally you will see more repeats done at the highest levels but the above volumes seem fairly standard.
Marathon van Boedapestquote:Op woensdag 28 september 2011 21:23 schreef annoh het volgende:
[..]
Welke marathon is dat ook al weer?? Wel balen van het weer, maar dat komt wel goed met jou volgens mij
Moet je natuurlijk wel even naar het Margit eiland in de donau gaan (die ene waar het sziget festival niet op wordt gehouden). Daar hebben ze een smal kunststofbaantje omheen gelegd van ca. 5 kilometer. Heb ik vorig jaar een rondje omheen gelopen, alsof alleen het festival daar nog niet vermoeiend genoeg wasquote:Op donderdag 29 september 2011 21:33 schreef kepler het volgende:
[..]
Marathon van Boedapest
Streeftijd is 3:30, en hopelijk net onder mn pr (3:28). Maar dat ligt heel erg aan het weer. Ben al een week bezig met (regelmatig) extra water te drinken, kijken of dat werktIk las wel dat er 12 drinkposten zijn, waarvan een aantal ook met bananen e.d.
Ik heb er in ieder geval zin in!
Misschien inderdaad iets te ambiteus, moet zeggen dat ik het redelijk pittig vind maar het grootste probleem is herstel de volgende dag na de intervaltraining.quote:Op vrijdag 30 september 2011 10:13 schreef DeeBee het volgende:
Wil je niet demotiveren, maar het klinkt alsof je schema nogal iets te ambitieus is...
Of tsja, welke intensiteit stond er bij die training van 8 kilometer? Want 5:07 / km is 90% van je wedstrijdtempo van 4:40 / km voor 1:38... En helemaal kapot zitten bij een intervaltraining is begrijpelijk, maar bij een 'vlakke' training al moeten afhaken voor de hele afstand dat is misschien wel iets te intensief dan, zou iig qua vermoeidheid luisteren naar je lichaam want telkens 45 mins tot je max. gaan levert ook niet beste resultaten op.
mijn schema is gevarieerd met 1x lange duurloop in laag tempo, 2x drafloop (zoals vandaag op het programma stond) en 1x interval, het schema op zich bevalt me dan ook wel alleen zoals al eerder gezegd, misschien een minuut of 5 te ambiteus....quote:Training variatie is echter wel goed en probeer zelf ook interval (veel herhalingen bijna max intensiteit) / fartlek / techniekloopjes te combineren met loopjes rond het uur op 70-80% intensiteit, dat werkt wel aardig als combinatie imho.
Stoer hoor!quote:Op zondag 2 oktober 2011 16:40 schreef kepler het volgende:
GehaaldIn 3:45
![]()
15 min langzamer dan gedacht, maar het was erg warm (graad of 26 en volle zon) Tot 21k op schema gelopen, maar toen kwam de zon en kakte ik wat in
Helemaal kapot nu
Super!!! Gefeliciteerd!quote:Op zondag 2 oktober 2011 16:40 schreef kepler het volgende:
GehaaldIn 3:45
![]()
15 min langzamer dan gedacht, maar het was erg warm (graad of 26 en volle zon) Tot 21k op schema gelopen, maar toen kwam de zon en kakte ik wat in
Helemaal kapot nu
Nicequote:
Of te kort na het eten?quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:42 schreef pietkanarie het volgende:
Wat zijn die zijsteken toch irritant![]()
Het is ook niet echt mijn zij, maar m'n ribben (links)
Verkeerde ademhaling ofzo??
...
Meer dan een uur erna. Had ook niet veel gegeten. Twee broodjes.quote:
Het was aardig warm in Budapest, maar het was niet extreem warm. Ik had wel gehoopt op wat minder warm weerquote:Op maandag 3 oktober 2011 20:03 schreef pietkanarie het volgende:
Wat handig zo'n pacer!!
Was het, net als in Nederland, ook ongewoon warm in Boedapest? Want als een marathon (bewust??) in oktober uitkiest, verwacht je toch niet meer zulke hoge temperaturen.
Mooie tijd, die 3.45. En bij koeler weer kun je je streeftijd vast wel halen.
Het vooruitzicht om zo'n 3,5 tot 4 uur te moeten lopen lijkt me al vermoeiend!
Dit deel spreekt me heel erg aan. Verder vind ik een marathon nog wel erg ver.quote:Op maandag 3 oktober 2011 19:10 schreef kepler het volgende:
... het laaaaaange rechte stuk langs de rivier (van 15k tot 31k)...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |