Kort verslag:
Vrijdag aangekomen in Budapest en gelijk was al te merken dat het aardig warm was. Superzonnig en graadje of 25. Op vrijdag en zaterdag de gehele dag in stad gelopen, dus niet de allerbeste voorbereiding

Zondagochtend vroeg opgestaan voor ontbijt in het hotel (pannekoek en wentelteefjes) en daarna rustig voorbereid voor de start. Gelukkig zat er een wit petje bij het startbewijs, ik had daar zelf niet aan gedacht... De hele ochtend water gedronken, en daarmee gestopt een uurtje voor de start. Vlak voor de start nog een bekertje water en een banaan.
Erg gezellige sfeer bij de start (ook al verstond niks van het Hongaars) en aardig veel lopers. Vreemde was wel dat de startvakken ingedeeld waren in tempo's (min/km) ipv tijd, maar de pacers gingen op tijd
De eerste helft van de marathon ging door de stad (aardig bochtig) en prima in de schaduw. Ik begreep later dat de temperatuur toen een graadje of 15 was, dus perfect. Het ging ook echt heel goed de eerste 21k en liep zelfs 1 minuut voor op schema. Toen iets gas terug genomen en achter de pacers blijven hangen.
Vervolgens kwam het laaaaaange rechte stuk langs de rivier (van 15k tot 31k). Tot de 21k kon ik het tempo nog volgen van de 3:30 pacers, maar daarna begon de hitte/zon zijn tol te eisen

Vooral de kilometer tussen 23-28 waren extreem zwaar, maar gelukkig waren er om de 3km drinkposten (met bananen, energydrink, veel water en soms cola

). Vanaf een km of 30 ging het weer wat beter en het tempo iets omhoog.
Bij een aantal drinkposten ben ik eventjes gaan lopen om genoeg water te drinken. Ik was anders bang om te weinig te drinken en weer last van hoofdpijn te krijgen

Drie kilometer voor het einde was er nog een leuk viaduct om over heen te lopen en de laatste 2 km waren eigenlijk het zwaarste!
Toch even doorgezet, vooral omdat ik onder de 3:45 wilde eindigen. Dat is net gelukt, met 4 seconden speling. Gratis massage aan het einde was prima, en nu kom ik de trap niet meer normaal af

Samenvatting: Erg warme marathon in Budapest, maar zeker aan te raden!