abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 september 2011 @ 22:20:03 #176
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_102199733
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 22:13 schreef FritsFluitketel het volgende:

[..]

Laten we het anders vragen. Ik heb hem nu in 1:14:24 ongetraind gelopen (alleen "warm" gelopen de week ervoor). Wat zou wél realistisch zijn wanneer ik een jaar zou trainen?
ik zeg niet dat je het niet zou kunnen halen, maar mocht al snel blijken dat je het wel gahalen dan zou ik me als ik jou was bij een atletiekvereniging aansluiten want dan het je blijkbaar talent...en dan zou je meer gericht kunnen trainen
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_102200085
Mijn vader heeft hem ooit in 1:00:11 gelopen, met 60-80km trainen per week. Met de helft minder trainen kom je dan nog steeds tot 1:05. Echt hoor, elke minuut sneller kost weer twee keer zoveel moeite om eraf te schaven.

Ik liep zelf 1:14:14 (oke, zonder roken :P) met sinds juli slechts 30 kilometer in de benen, maar als ik nu twee keer per week 10km ga trainen kom ik echt niet volgend jaar opeens aan de 1:05 ofzo.

edit:
atletiekclub helpt wel veel denk ik, als je het echt goed wilt aanpakken!
pi_102200198
Onder het uur is bijna een minuut per km er af. Ook als je stopt met roken en goed gaat trainen is dat enorm veel.
pi_102202384
Een mijl is 1,609(344)km he FritsFluitketel, geen 1,607km :)
  dinsdag 20 september 2011 @ 23:12:16 #180
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_102202568
je mag volgend jaar anders wel aan mn kont plakken, ik ga ook voor onder het uur ;)

12,9km/h is voor de gemiddelde deelnemer al best hard en super goed, maar dan nog 3,2km/h gemiddeld sneller gaan over 16.1km is behoorlijk wat. Zou eerst maar eens kijken of je de helft aan het eind na de winter loopt. Onder de 1:10 ga je wel redden in ieder geval. Atletiekvereniging kan zoden aan de dijk zetten, maar ben van mening dat het ook zonder kan. Een goede training kan zijn dat je telkens series van 3x1000m loopt als interval op 80-90% van je huidige wedstrijdtempo. Of je gaat piramidevormpjes doen: 400-600-800-1000-800-600-400 op telkens 80-90% van je kunnen. Zijn maar wat voorbeelden, je kan met de intensiteit en herhalingen van de series spelen. Enige wat je nodig hebt is een plek waar je de afstanden weet. In plaats van afstanden kan je overigens ook in minuten werken. Op 5km tempo zal je 1km afleggen rond de 3:40min gok ik.

Mocht het je iig gaan lukken, hulde ^O^ eerst zien, dan geloven :P
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
pi_102203018
10 EM binnen het uur zou wel netjes zijn.

Overigens geloof ik niet dat je de 10 EM binnen de 1:15 kan als je 3 jaar niet sport en elke dag een pakje sigaretten oprookt..
pi_102205311
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 21:50 schreef FritsFluitketel het volgende:

[..]

10 km in een uur haal ik makkelijk.. 16,07km in 1:14:24, 7,5km in 34:43 (met Sports Tracker getimed), 5km in 21:35, en m'n 16,04km (m'n eerste stappen sinds jaren) liep ik toen in 1:24:18. Dan lijkt me de die 10 km/uur goed te doen :) Maar waar vind ik goede gevorderde schema's?

(Nee, gezond klonk het ook zeker niet, toen bedacht ik me dat ik toch maar eens moest gaan stoppen.. ;))
Die eerste peuk met open longetjes is zo lekker (en ja ook zo ongezond ;) ) Dit jaar van plan echt te stoppen ook al omdat ik mee ga doen met alp d'uhezes. Op zich heb ik veel meer in me, toen ik voor die fok actie die kleine 100 km liep had ik ook nul getrained en nog wat pilsjes van te voren genomen, ik moet als ik serieus ben toch heel wat beter kunnen gaan lopen. Ik denk zelf dat als ik stop met roken en 15 kilo verlies ( 103 kilo nu) echt tegen de 1:10 moet kunnen lopen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 21 september 2011 @ 00:32:29 #183
34586 kepler
No bounce, no play
pi_102205598
10 EM binnen uur, dat is een hele kluif :D Ik loop de 15k in iets meer dan een uur, en dat vind ik al snel :P

Ik zou eerst kijken of je de 10k binnen de 40 kan lopen binnen een aantal maanden. Dat is een makkelijkere afstand om te trainen en misschien minder blessure-gevoelig?

Ik probeer al een tijdje om onder de 40 te lopen op de 10k, maar die laatste 2/3 minuten gaan echt extreem moeilijk. (nu ben ik ook voor de marathon aan het trainen :P)
The line is a dot to you!
pi_102205646
quote:
2s.gif Op woensdag 21 september 2011 00:32 schreef kepler het volgende:

Ik probeer al een tijdje om onder de 40 te lopen op de 10k, maar die laatste 2/3 minuten gaan echt extreem moeilijk. (nu ben ik ook voor de marathon aan het trainen :P)
Dat lijkt mij voor mezelf ook een mooi doel op wat langere termijn, maar hoeveel train jij daar dan voor? :)
  woensdag 21 september 2011 @ 18:21:25 #185
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_102227764
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 14:50 schreef thettes het volgende:
Ik vind het wat overdreven kritiek. Ik kon overal vrij gemakkelijk langs, zowel dit jaar als vorig jaar. Voor mij is dat juist deel van de sfeer. Als je snel wilt kun je beter een lokale wedstrijd met 50 lopers doen, als je sfeer wilt doe je de damloop. En sfeer was er, ondanks het weer. Vond het wederom gezellig langs de kant en ik ben juist alleen maar sympathieke mensen tegengekomen in de wedstrijd, of ze nu mijn tempo liepen of wat langzamer.
Maar heb jij de recreantenloop gelopen of de businessloop? Ik denk namelijk dat dat misschien het verschil is.
Ik heb overigens niets tegen dikke bankiers (ik weeg zelf ook niet bepaald 50 kilo) maar dan moeten ze niet denken dat ze een topsnelheid lopen en niet meer ingehaald kunnen worden door een meisje als ik ;)
I'm just a girl in the world.
  woensdag 21 september 2011 @ 18:25:02 #186
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_102227901
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 15:04 schreef raptorix het volgende:

[..]

Hadden jullie nog problemen met de uitgifte van de tassen? Ik zag dat het enorme chaos was bij de nummers in de buurt van de 30.000.
Jep, bijna 50 minuten staan kleumen voor ik eindelijk mijn tas had. Ook nog nooit eerder meegemaakt! Maar dit scheen dus te maken te hebben met de hoosbui vlak voor de start.
I'm just a girl in the world.
pi_102228472
Ik was snel genoeg om de grote drukte voor te zijn en had de drukte met name onderweg naar de tasuitgifte. Ik vond het juist wel goed geregeld. Ik had de hoosbuien overigens tijdens de wedstrijd en niet bij het inleveren van de tas.
  woensdag 21 september 2011 @ 22:38:08 #188
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_102242355
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 15:04 schreef raptorix het volgende:

[..]

Hadden jullie nog problemen met de uitgifte van de tassen? Ik zag dat het enorme chaos was bij de nummers in de buurt van de 30.000.
Nah heb ik niet gehad Raptorix. Ik liep dan ook met Gemeente Amsterdam mee, startnummer rond de 15000...
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
pi_102242896
Hoeveel van jullie doen andere (duur)sporten en krachttraining puur voor het hardlopen? Ik heb mezelf vier maanden geleden maar leren zwemmen aangezien mijn spieren mijn conditie niet kunnen bijbenen :)

Ik zwem iets van 6x per maand, gewoon rustig 600-1000m de schoolslag. Dit in plaats van langzame duurlopen. (Ik doe wel duurlopen maar op ~45"/km boven actueel 10k-tempo, dat zal ongeveer D2 zijn)

Tevens doe ik 1-2x per week krachtoefeningen voor romp (bodyweight), hamstrings en ab/adductoren (stretchcords). Ik merk dat als ik dit laat verslappen mijn vorm achteruit gaat en daarmee ook mijn prestaties. Ik krijg ook vrij snel last van kleine pijntjes, die heb ik niet zolang ik braaf mijn oefeningen doe.

Benieuwd naar jullie aanpak :)
pi_102243347
Ik doe alleen looptraining. Duurlopen doe ik altijd met een hartslagmeter.
  woensdag 21 september 2011 @ 23:08:45 #191
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_102244165
Ik heb 1x in de week zwemles van een uur daar wordt ik vooral wat krachtiger in mijn bovenlichaam van. Veel vrije slag oefeningen. Krachttraining op het moment niet, maar bij hardlooptraining zit vaak een speels krachtelement in. Zelf vrijwel nooit last van pijntjes.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_102244669
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2011 18:21 schreef annoh het volgende:

[..]

Maar heb jij de recreantenloop gelopen of de businessloop? Ik denk namelijk dat dat misschien het verschil is.
Ik heb overigens niets tegen dikke bankiers (ik weeg zelf ook niet bepaald 50 kilo) maar dan moeten ze niet denken dat ze een topsnelheid lopen en niet meer ingehaald kunnen worden door een meisje als ik ;)
Dit jaar recreanten, vorig jaar businessloop. Beide keren ging wel aardig wat in de weg lopen betreft. Vorig jaar veel KLM-ers die echt de helft langzamer gingen, nu een paar Ahold mensen, maar nooit écht storend.
pi_102250605
quote:
5s.gif Op woensdag 21 september 2011 22:47 schreef knnth het volgende:
Hoeveel van jullie doen andere (duur)sporten en krachttraining puur voor het hardlopen? Ik heb mezelf vier maanden geleden maar leren zwemmen aangezien mijn spieren mijn conditie niet kunnen bijbenen :)

Ik zwem iets van 6x per maand, gewoon rustig 600-1000m de schoolslag. Dit in plaats van langzame duurlopen. (Ik doe wel duurlopen maar op ~45"/km boven actueel 10k-tempo, dat zal ongeveer D2 zijn)

Tevens doe ik 1-2x per week krachtoefeningen voor romp (bodyweight), hamstrings en ab/adductoren (stretchcords). Ik merk dat als ik dit laat verslappen mijn vorm achteruit gaat en daarmee ook mijn prestaties. Ik krijg ook vrij snel last van kleine pijntjes, die heb ik niet zolang ik braaf mijn oefeningen doe.

Ik doe vooral wel core-oefeningen (3x / week of zo) en dan 150-200 situps (mix van welke soort), setjes met zo'n 75-100 push-ups en soms wat oefeningen voor m'n rug. :)

Benen train ik niet echt, mis ik nooit power in of zo al vind ik spinning wel een goede afwisseling (kom ik door veel reizen voor afstuderen echter niet zo aan toe). Zwemmen zou ik heel graag 1x per week oppakken, voor de afwisseling en met het oog op evt. triathlon, maar qua tijd geldt daar beetje hetzelfde voor als spinning... :)

Verder wat er al gezegd werd over ambities op de DtD, tsja, flink... :D 1:15 lopen zonder noooit iets te doen lijkt mij ook al sterk, maar het uur is echt another level.. :) Bij de Damloop uberhaupt alleen te halen als je bij een van de wedstrijdvakken staat, anders nekt de drukte je. Maar al eerder gezegd, het verschil in snelheid is bizar hoor, je kan nu net 1 kilometer daarop lopen denk... :)

Als je bijv. kijkt naar mijn snelheden op verschillende afstanden: 12 km/h is mijn marathontempo-doel (en moet ik ook wel kunnen denk), 14 km/h op halve en 15+ op 10 km en op een 5 km maar net 16.4 of zo, dan zie je het effect van 'maar een kilometertje per uur' erbij wel... ;)

Al zit er ook wel (veel) rek in mijn trainingsarbeid, met zulke snelheden komt talent ook wel om de hoek zetten als factor, want al zouden de meesten hier als een prof mogen trainen, dan nog halen een hoop het uberhaupt niet... :P

Morgen maar weer rondje lopen en zondag ook, weekend erna maar weer trimloopje doen om aan 'wedstrijdtempo' te blijven wennen voor de halve.. :)
Jack does it in real time...
pi_102252509
Ik mis juist pure snelheid, daarom doe ik nu 1x per week een interval training, 1x per week een korte afstand op hoog tempo (~5k) en 1x per week kilometers maken (~15k).
Wil volgend jaar weer 11 minuten van mijn halve marathon toptijd afhalen. Had in 2006 een tijd van 2:10:08, in 2008 een tijd van 1:59:02 en in 2010 een tijd van 1:47:58. Nog een keer 11 minuten moet lukken, daarna wordt het problematisch :P

In 2013 staat mijn eerste marathon op het programma :)
  donderdag 22 september 2011 @ 10:47:14 #195
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_102253770
Ik ben deze week begonnen met een schema via Runner's World om richting 1.40 te lopen op de halve.
Ik moet zeggen, het is redelijk aanpoten voor me maar volgens mij zeker haalbaar.....alleen die tempolopen, die hadden ze er wel uit mogen laten ;)
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_102266573
quote:
5s.gif Op woensdag 21 september 2011 22:47 schreef knnth het volgende:

Ik zwem en fiets erbij, maar dan weer niet ter ondersteuning voor het lopen zelf. Ik moet wel zeggen dat toen ik alleen nog maar liep, ik veel meer blessures kreeg, en vaker rugpijn had. Alleen daar al om zou het aan te raden zijn om verschillende sporten erbij te doen. Maar goed ik loop 3 tot 5 uur per week, dus een echt fanatieke loper ben ik ook weer niet.

Over het nut van krachtoefeningen voor duursporters zijn de meningen nogal verdeeld overigens.
pi_102267162
Bedoel je dan krachttraining voor de benen? Over rompstabiliteit bestaat geen discussie mag ik hopen :?
pi_102268860
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 18:04 schreef knnth het volgende:
Bedoel je dan krachttraining voor de benen? Over rompstabiliteit bestaat geen discussie mag ik hopen :?
Ook over rompstabiliteit (corestability) hoor. Ik denk ook wel dat de winst van krachttraining in het niet valt bij het investeren in een goede techniek.

- edit
Het hang ook wel af van de afstand waarvoor je traint natuurlijk. Bij kortere afstanden zal het zeker wel toegevoegde waarde hebben. Ik heb de neiging om vanuit de langere afstanden te denken.
pi_102269233
Tsja, met core-training bedoel ik (en knnth ook volgens mij) ook geen ijzer tillen etc., maar buikspieren, rugspieren, arm / schouders lijkt mij toch wel nuttig. :) Net als dat alternatieve trainingen qua balans, lenigheid en explosiviteit ook erg kunnen helpen...

Wat dat betreft is het niet zozeer krachtraining als 'in de sportschool hangen', maar meer van all-body spier-onderhoud! :P En dat is zeker nuttig en (vereiste) aanvulling bij trainingen voor hardlopen...
Jack does it in real time...
pi_102269459
quote:
3s.gif Op donderdag 22 september 2011 18:57 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Ook over rompstabiliteit (corestability) hoor. Ik denk ook wel dat de winst van krachttraining in het niet valt bij het investeren in een goede techniek.
Grappig, iedere techniek, van BK tot Pose, van Chi tot Evolution wijst op het belang van een sterke romp :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')