Ik wil er misschien wel aan meedoen, maar bij mijn faculteit was dit nooit ter sprake gekomen. Vind het nogal jammer om daarlijk als enige van mijn studie mee te doenquote:Op zaterdag 24 september 2011 18:08 schreef ArtemisQ het volgende:
Doen er nog mensen mee aan de gebouwenloop?
Vind dat nooit zo'n betrouwbare site, zondsondergang is niet hetzelfde als wanneer het donker wordt. Volgens dat schema is het in de zomer op z'n laatst 22.02 licht terwijl dat vaak echt tot 22.45~ nog is. Maar thx geeft wel een indicatie.quote:Op zaterdag 24 september 2011 17:06 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Dat is iedere week een kwartier vroeger: http://home.hccnet.nl/v.d(...)st_zonsondergang.htm
1.14:52 gelopenquote:Op zondag 25 september 2011 10:53 schreef koffiezwartsterk het volgende:
Vanmiddag de Posbankloop! Nog meer fokkers die 'm lopen?
Ik hoop 'm onder de 1.15 te gaan lopen
En tempo? op gevoel, tellen, hartslag? Heb je dat schema nog ergens?quote:Op maandag 26 september 2011 16:02 schreef pietkanarie het volgende:
@goofy 88... ik heb wel eens touwtje gesprongen. Leek me ideaal. Goed voor je beenspieren en goed voor je conditie. Maar ik kreeg al na twee keer nogal pijnlijke kuiten. Misschien heb ik het ook meteen te lang en fanatiek gedaan. Rustig opbouwen dus.
Later vond ik een site met een trainingsschema voor touwtjespringen, met een heel geleidelijke opbouw.
Ik kan het schema (stond op internet) zo gauw niet meer terug vinden. Voor zover ik weet ging het vooral om tempowisselingen. Tien keer rustig springen, vijf keer snel. Dat soort dingen. Volgens mij stond er niks over hartslag. Gewoon op gevoel versnellen dus. Maar ik kan het niet met zekerheid zeggen dus, dit is hoe ik het me herinner.quote:Op maandag 26 september 2011 16:10 schreef Goofy88 het volgende:
[..]
En tempo? op gevoel, tellen, hartslag? Heb je dat schema nog ergens?
Darling Harbour-Circular Quay-Opera House, drie keer de trap op-en-neer (leuk intervalletje) en weer terug. Al met al een kilometer of 11. Als ik er wat aan vast wil plakken, kan ik vanaf het Opera House de Harbour bridge over en terug halverwege eraf voor 15 of helemaal terug naar het Opera House voor 18quote:Op maandag 26 september 2011 16:02 schreef pietkanarie het volgende:
Darling Harbour- Opera house is je trainingsronde??
Waarom zou het gevaarlijk zijn? Ow, zie dat het een app is en niet een echte run (hij bestaat in het echt, link volgt). Maar de vraag blijft staanquote:Op zaterdag 17 september 2011 10:45 schreef Viking84 het volgende:
Ik zeg: gevaarlijk en niet geschikt voor de serieuze hardloper.
Alle tijdstippen, vroeg in de ochtend, lunch, namiddag, voor of na het eten, in het hulst vd nacht. Kortom wanneer m'n agenda het toelaat.quote:Op maandag 26 september 2011 14:14 schreef vandermar het volgende:
Hoe doen jullie het, 's avonds hardlopen of 's ochtends?
Thnx, denk dat ik het maar gewoon ga proberen. Met de duinen binnen 2 km heb ik daar mooie zachte grond. Op straat starten lijkt me niet zo'n goed plan... zal toch anders zijn dan het lopen.quote:Op dinsdag 27 september 2011 15:05 schreef pietkanarie het volgende:
@ goofy88.... ik kan die website over het touwspringen niet vinden. Misschien is ie het de lucht...
hier staat nog wel een klein beetje informatie over de opbouw van het springen:
http://www.prorun.nl/trai(...)-van-touwtjespringen
Beginnen met drie keer 1 minuut dus. En tussendoor 30 seconden pauze.
hahahaha,quote:
Aangezien je niet vertelt hoeveel je hebt gelopen kan het best normaal zijn dat je nog fit bentquote:Op dinsdag 27 september 2011 22:27 schreef ..-._---_-.- het volgende:
In tijden niet meer zo een lekkere langzame duurloop gedaan. Het doel was anderhalf uur in slakkentempo, het is uiteindelijk 1:37 geworden. Na anderhalf uur voelde ik me nog net zo fris als na de eerste 5 minuten.
Je kan het thuis doen maar ik zou je aanrader een kijkje te gaan nemen bij een crossift sportschool. Dan kun je direct zien of het wat voor je is en thuis aan de slag te gaan, of lid te worden. Zie hier een lijst van alle Crossfit's in de Benelux http://www.lowlandsthrowdown.nl/affiliates/quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:45 schreef DeeBee het volgende:
Waar doe je dat CrossFit?
Bij sportschool of thuis aan de slag gegaan?
Want laatst vertelde je het ook en het lijkt mij erg leuk ook wel, maar hmm, ik vond het op het eerste gezicht 'voor thuis' een beetje ingewikkeld lijken of niet zo toegankelijk...
Omdat de grote kans is dat jouw 'natuurlijke' bron van krachtopbouw niet gelijk is aan die van een 'hardloper'. Natuurlijke opgebouwde kracht is nog al een rekbaar begrip in de maatschappij waar wij in leven.quote:Op donderdag 22 september 2011 19:32 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Hardlopen
Dat meen ik wel. Als je meer korte afstanden loopt, of je bent relatief ongeoefend dan zie ik de toegevoegde waarde er wel van in, maar waarom zou je natuurlijk opgebouwde kracht onvoldoende moeten zijn?
of als je echt vastberaden bentquote:Op maandag 26 september 2011 13:51 schreef Goofy88 het volgende:
Als ik zo vrij mag zijn een nieuw onderwerpje te introduceren in de vorm van een vraag: Denk er over na een touw mee te nemen tijdens trainingen met andere oefeningen (cross training). Is er iemand die ervaring heeft met touwtje springen tijdens crosstrainingen en/of tips?
Ik merk het ook met voetbal dat ik 's ochtends op zondag dus vrij stijf ben en dus veel minder goed presteer dan met de voetbal trainingen welke 's avonds zijn. Ik denk dat het dan voor mij ook verstandiger is om 's avonds te lopen, ik merk ook dat ik dan fitter ben en meer energie heb. Thanks anywayquote:Op dinsdag 27 september 2011 15:05 schreef pietkanarie het volgende:
@ vandermar... het liefst loop ik 's avonds. Dan heb ik tijdens de dag al genoeg kunnen eten en drinken. 's Avonds ben ik ook minder stijf dan 's ochtends. Maar dat is wel heel persoonlijk, sommige mensen vinden het heerlijk om 's ochtends te lopen. Dan slaap ik liever (als het kan)![]()
Ruim 16kmquote:Op dinsdag 27 september 2011 23:41 schreef Don_Vanelli het volgende:
[..]
Aangezien je niet vertelt hoeveel je hebt gelopen kan het best normaal zijn dat je nog fit bent
Bedankt dat je dat afdoet als slakkentempoquote:Op dinsdag 27 september 2011 22:27 schreef ..-._---_-.- het volgende:
In tijden niet meer zo een lekkere langzame duurloop gedaan. Het doel was anderhalf uur in slakkentempo, het is uiteindelijk 1:37 geworden. Na anderhalf uur voelde ik me nog net zo fris als na de eerste 5 minuten.
Excuusquote:Op woensdag 28 september 2011 09:22 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Bedankt dat je dat afdoet als slakkentempo
Intensief korte afstanden hebben meer effect en dus resultaat. 8x100 geeft een betere trainingsprikkel dan 5km.quote:Op woensdag 28 september 2011 09:46 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Excuus![]()
Wat ik daarmee bedoel is dat ik bij dit soort trainingen alleen op mijn hartslag (laag) let. Snelheid vind ik dan totaal onbelangrijk. Overigens zul je als je dit soort duurtrainingen met lage hartslag consequent doet na verloop van tijd merken dat je snelheid bij diezelfde lage hartslag wat omhoog gaat.
Dat is onzin, het hangt maar net van je trainingsdoel af.quote:Op woensdag 28 september 2011 17:35 schreef 1517 het volgende:
[..]
Intensief korte afstanden hebben meer effect en dus resultaat. 8x100 geeft een betere trainingsprikkel dan 5km.
Duurtraining is gericht op het aerobe uithoudingsvermogen.quote:Op woensdag 28 september 2011 17:45 schreef No-P het volgende:
Als je alleen intensief traint, raak je overbelast. Duurtraining helpt je de intensiteit aan te kunnen en tevens train je je anaerobe vermogen. Je basisconditie bouw je op met duurtraining.
Met duurtrainingen kan je volgens mij ook wel overbelasten? En het is inderdaad Aerobe vermogenquote:Op woensdag 28 september 2011 17:45 schreef No-P het volgende:
Als je alleen intensief traint, raak je overbelast. Duurtraining helpt je de intensiteit aan te kunnen en tevens train je je anaerobe vermogen. Je basisconditie bouw je op met duurtraining.
alvast heel veel succes Kepler!!quote:Op woensdag 28 september 2011 19:01 schreef kepler het volgende:
Laatste training voor de marathon achter de rug
Zondag is het dan zoverProbleem is dat het wel warm en zonnig gaat worden
ik denk dat de meeste posters hier (i.p.v. het beginners topic) dit tempo zeker lopen voor hun lange duurlopen., is voor mij ook geen slakkentempo maar ook geen tempo waarbij ik helemaal tot de bodem moetquote:Op woensdag 28 september 2011 09:22 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Bedankt dat je dat afdoet als slakkentempo
Ik loop als vrouw tijdens trainingen ook ongeveer dit tempo (5.45/km) tijdens training, misschien iets langzamer. Dus volgens mij klopt het wel wat je zegt.quote:Op woensdag 28 september 2011 20:27 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
ik denk dat de meeste posters hier (i.p.v. het beginners topic) dit tempo zeker lopen voor hun lange duurlopen., is voor mij ook geen slakkentempo maar ook geen tempo waarbij ik helemaal tot de bodem moet
Welke marathon is dat ook al weer?? Wel balen van het weer, maar dat komt wel goed met jou volgens mijquote:Op woensdag 28 september 2011 19:01 schreef kepler het volgende:
Laatste training voor de marathon achter de rug
Zondag is het dan zoverProbleem is dat het wel warm en zonnig gaat worden
Extensieve anaerobe traingen verbeteren wel het aerobe vermogen maar niet de aerobe capaciteit. Hoe intensiever je anaerobe trainingen worden, hoe minder het effect op je aerobe systeem is.quote:Op woensdag 28 september 2011 21:26 schreef 1517 het volgende:
Anaerobe trainingen hebben direct effect op je aerobe vermogen.
...
Leerzaam inderdaad. Ik ben al een tijd bezig om mijn basissnelheid te verhogen, maar het lukt niet goed. Op aanraden van ervaren lopers experimenteer ik met interval, maar ik doe steevast iets verkeerd, want mijn basistempo zwakt dan juist altijd af naar mijn dribbeltempo terwijl mijn hartslag bij 'gewone' inspanning hoger wordt. Vrij irritant.quote:Op woensdag 28 september 2011 18:44 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik vond hoofdstuk 1 over training in dit document van de triathlonbond wat dat betreft erg verhelderend.
Heb je enige vorm van documentatie die dat aantoont?quote:Op woensdag 28 september 2011 21:39 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Extensieve anaerobe traingen verbeteren wel het aerobe vermogen maar niet de aerobe capaciteit. Hoe intensiever je anaerobe trainingen worden, hoe minder het effect op je aerobe systeem is.
quote:The main variables commonly thought to influence endurance performance as a result of training are:
1. VO2max
2. Lactate Threshold
3. Economy of Movement
By improving any or all of these factors, you can improve your endurance performance. This can be achieved with, among others, low-volume, high-intensity training and heavy strength training.
http://www.bodyrecomposit(...)eshold-training.htmlquote:Mitochondria have actually been found to have transporters for hydrogen ions and this helps to explain mechanistically why a big aerobic engine improves ‘anaerobic’ performance, more mitochondria actually improves the body’s ability to deal with the waste products. There are other adaptations of course.
In that vein, studies of various top level endurance athletes clearly show the following: the amount of time spent in low-intensity training is what’s predictive of performance at various training distances (e.g. for runners, from about the 800m up). Even if this seems to violate specificity of training it is the case.
Certainly some amount of training at or around race pace (or above) has to be done but volume at low intensity (usually 2 mmol/l lactate or below) is what predicts ultimate performance. What is clearly NOT predictive of overall performance is the amount of high-intensity work done which is probably a big part of why endurance athletes don’t do much of it. Keep that in mind the next time you read all of the anti-low intensity endurance training articles out there.
But as I noted earlier in the series, not everybody has time to drive up this threshold with the time honored method of performing endless training at low intensities until your brains fall out. And that means using different methods.
And certainly one of the most direct methods of driving up this threshold is to train at or at least very close to it. And that’s what defines threshold training. Sort of the classic method of training at this intensity is to do 20 minutes straight working either at or at least very near (within a few percentages points of power or heart rate) to it.
This is pretty pure training specificity, you do 20 minutes at threshold and, depending on sport, repeat it anywhere from 1 to 3 times. Running seems to be happy with one bout of 20 minutes while 2X20 with a 10 minute rest is more common in cycling and rowing; again I can’t speak to most other sports. Occasionally you will see more repeats done at the highest levels but the above volumes seem fairly standard.
Marathon van Boedapestquote:Op woensdag 28 september 2011 21:23 schreef annoh het volgende:
[..]
Welke marathon is dat ook al weer?? Wel balen van het weer, maar dat komt wel goed met jou volgens mij
Moet je natuurlijk wel even naar het Margit eiland in de donau gaan (die ene waar het sziget festival niet op wordt gehouden). Daar hebben ze een smal kunststofbaantje omheen gelegd van ca. 5 kilometer. Heb ik vorig jaar een rondje omheen gelopen, alsof alleen het festival daar nog niet vermoeiend genoeg wasquote:Op donderdag 29 september 2011 21:33 schreef kepler het volgende:
[..]
Marathon van Boedapest
Streeftijd is 3:30, en hopelijk net onder mn pr (3:28). Maar dat ligt heel erg aan het weer. Ben al een week bezig met (regelmatig) extra water te drinken, kijken of dat werktIk las wel dat er 12 drinkposten zijn, waarvan een aantal ook met bananen e.d.
Ik heb er in ieder geval zin in!
Misschien inderdaad iets te ambiteus, moet zeggen dat ik het redelijk pittig vind maar het grootste probleem is herstel de volgende dag na de intervaltraining.quote:Op vrijdag 30 september 2011 10:13 schreef DeeBee het volgende:
Wil je niet demotiveren, maar het klinkt alsof je schema nogal iets te ambitieus is...
Of tsja, welke intensiteit stond er bij die training van 8 kilometer? Want 5:07 / km is 90% van je wedstrijdtempo van 4:40 / km voor 1:38... En helemaal kapot zitten bij een intervaltraining is begrijpelijk, maar bij een 'vlakke' training al moeten afhaken voor de hele afstand dat is misschien wel iets te intensief dan, zou iig qua vermoeidheid luisteren naar je lichaam want telkens 45 mins tot je max. gaan levert ook niet beste resultaten op.
mijn schema is gevarieerd met 1x lange duurloop in laag tempo, 2x drafloop (zoals vandaag op het programma stond) en 1x interval, het schema op zich bevalt me dan ook wel alleen zoals al eerder gezegd, misschien een minuut of 5 te ambiteus....quote:Training variatie is echter wel goed en probeer zelf ook interval (veel herhalingen bijna max intensiteit) / fartlek / techniekloopjes te combineren met loopjes rond het uur op 70-80% intensiteit, dat werkt wel aardig als combinatie imho.
Stoer hoor!quote:Op zondag 2 oktober 2011 16:40 schreef kepler het volgende:
GehaaldIn 3:45
![]()
15 min langzamer dan gedacht, maar het was erg warm (graad of 26 en volle zon) Tot 21k op schema gelopen, maar toen kwam de zon en kakte ik wat in
Helemaal kapot nu
Super!!! Gefeliciteerd!quote:Op zondag 2 oktober 2011 16:40 schreef kepler het volgende:
GehaaldIn 3:45
![]()
15 min langzamer dan gedacht, maar het was erg warm (graad of 26 en volle zon) Tot 21k op schema gelopen, maar toen kwam de zon en kakte ik wat in
Helemaal kapot nu
Nicequote:
Of te kort na het eten?quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:42 schreef pietkanarie het volgende:
Wat zijn die zijsteken toch irritant![]()
Het is ook niet echt mijn zij, maar m'n ribben (links)
Verkeerde ademhaling ofzo??
...
Meer dan een uur erna. Had ook niet veel gegeten. Twee broodjes.quote:
Het was aardig warm in Budapest, maar het was niet extreem warm. Ik had wel gehoopt op wat minder warm weerquote:Op maandag 3 oktober 2011 20:03 schreef pietkanarie het volgende:
Wat handig zo'n pacer!!
Was het, net als in Nederland, ook ongewoon warm in Boedapest? Want als een marathon (bewust??) in oktober uitkiest, verwacht je toch niet meer zulke hoge temperaturen.
Mooie tijd, die 3.45. En bij koeler weer kun je je streeftijd vast wel halen.
Het vooruitzicht om zo'n 3,5 tot 4 uur te moeten lopen lijkt me al vermoeiend!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |