Op het moment richt ik me inderdaad op de 5km. Veel tempo werk gedaan de afgelopen tijd. Vrij weinig km gemaakt en de duur heb ik op de fiets afgewerkt. Heeft dus goed uitgepakt. Later dit jaar bouw ik de afstand weer op naar 10 en 15km.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:20 schreef beertenderrr het volgende:
Ben ook erg tevreden met die 1500m, helemaal voor de eerste keer< 4:30 moet ook wel lukken. Sneller dan dat is nog maar even afwachten, het is toch niet helemaal mijn afstand, maar wel erg leuk om te doen. Als tienkamper is zo'n tijd behoorlijk goed, aangezien die mensen over het algemeen bezitten over een hoop spieren die je tijdens het lopen enkel als ballast mee zeult. Als ze dat niet hadden gehad, zouden ze makkelijk een toptijd lopen denk ik.
Je hebt zelf overigens ook een mooie tijd op de 5km neergezet!Die 18 minuten grens ga je vast doorheen. Richt je je op de 5km of niet?
Runnersworld in het stadion heeft een aantal modellen, iig de Vibram 5 fingers.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:14 schreef Snorf het volgende:
Ik ben al een tijdje op zoek naar barefoot running schoenen in Utrecht maar ik kan hier geen shops vinden die ze verkopen. Iemand tips of bestellen jullie ze online?
Kan ik me alleen maar bij aansluiten!quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:21 schreef knnth het volgende:
De Garmin ForeRunner 305 doet alles wat je vraagt. Goede specs en een lage prijs (let niet op de adviesprijs, zoek de echte prijzen bij gpsshop.nl ofzo)
Mooie tijd, was de halve marathon van Zwolle neem ik aan, is het een aanrader voor de halve marathon?quote:Op zondag 19 juni 2011 22:37 schreef MaartenGrendel het volgende:
Gisteren voor het eerst een halve marathon gelopen. Ging van tevoren voor een tijd onder de 1.45 en als het mee zou zitten 1.40. De hele dag hoosbuien en wind dus niet al te best loopweer.
De start was om 20:15 's avonds en toen waaide het gelukkig een stuk minder als overdag.
In het begin niet maximaal kunnen gaan door de drukte (eerste km in ongeveer 5 minuten...), maar na een paar kilometer was er gelukkig meer ruimte. Onderweg nog een paar regenbuien, maar het ging over het geheel erg lekker. Enorm indrukwekkend om de toplopers op volle snelheid voorbij te zien komen.
De laatste ronde was er genoeg ruimte en energie om te versnellen. Gefinisht in een nettotijd van 1h37m54s.
Zeker niet ontevreden met het resultaat!
Tnx, was inderdaad Zwolle. Zoals gezegd mijn eerste keer halve marathon dus kan niet echt een vergelijking maken met andere parkoersen. Het was een vlak parkoers van drie rondes a iets meer dan 7km, deels door de binnenstad en deels over wegen net buiten de stad. Daardoor was het voor mij heel goed mogelijk om de afstand in te schatten en de laatste ronde te versnellen (als je al twee keer hetzelfde rondje hebt gelopen weet je beter wat er nog komt).quote:Op maandag 20 juni 2011 20:34 schreef Quito1 het volgende:
[..]
Mooie tijd, was de halve marathon van Zwolle neem ik aan, is het een aanrader voor de halve marathon?
Wat betreft het strand dan blijft de halve van Egmond toch echt een klassieker.quote:Op woensdag 22 juni 2011 19:25 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
Tnx, was inderdaad Zwolle. Zoals gezegd mijn eerste keer halve marathon dus kan niet echt een vergelijking maken met andere parkoersen. Het was een vlak parkoers van drie rondes a iets meer dan 7km, deels door de binnenstad en deels over wegen net buiten de stad. Daardoor was het voor mij heel goed mogelijk om de afstand in te schatten en de laatste ronde te versnellen (als je al twee keer hetzelfde rondje hebt gelopen weet je beter wat er nog komt).
Als je van natuur en hoogteverschil houdt is de zevenheuvelenloop bijvoorbeeld wel een stuk uitdagender.
In de aanloop naar de halve marathon heb ik ook een keer twee uur op het strand bij Scheveningen gelopen.
Een hardloopwedstrijd op een strand lijkt me ook een keer erg gaaf om te doen.
damn wat snel! even advies nodig hoor, ik zit nu op ong 23:40 voor 5km. Hoe kan ik het best sneller worden? Meer interval lopen? Sprinten, rust, sprinten rust etc. Het lijkt echt onmogelijk voor mij, ik zit al maanden vast aan ong 5min/km. En misschien een gekke vraag, maar hoe ren je: veel snelle korte passen of grote passen? Ik ben er nog niet helemaal over uit wat beter is.quote:
Is dat zo? Volgens mij is er wel een consensus dat de pasfrequentie (redelijk) hoog moet zijn. Inderdaad 3 passen per seconde of 180 per minuut, dat is wel het minimum wat je ziet bij de absolute toppers. En dat is met een beetje oefening zelfs bij lage tempo's nog wel te halen. Je moet het echter niet forceren, dan krijg je zo'n fout ik-moet-plassen-loopje.quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:16 schreef pietkanarie het volgende:
En hoe je het beste kan rennen? Daar wordt heel verschillend over gedacht. De een zal zeggen, "korte passen/hoge frequentie" en de ander "grotere passen" ik denk dat het ook afhangt van je lichaamsbouw, lengte, spierkracht e.d.
Volgens mij haalde ik even twee dingen door elkaar: paslengte en frequentie. 3 passen per seconde, daar bestaat inderdaad niet echt discussie over.quote:Op donderdag 23 juni 2011 21:48 schreef knnth het volgende:
[..]
Is dat zo? Volgens mij is er wel een consensus dat de pasfrequentie (redelijk) hoog moet zijn. Inderdaad 3 passen per seconde of 180 per minuut, dat is wel het minimum wat je ziet bij de absolute toppers. En dat is met een beetje oefening zelfs bij lage tempo's nog wel te halen. Je moet het echter niet forceren, dan krijg je zo'n fout ik-moet-plassen-loopje.
Nee, geen interesse in sprint afstanden. Ik ben trouwens niet eens lid van een sportschoolquote:Op zaterdag 25 juni 2011 12:16 schreef beertenderrr het volgende:
Turaylon, is het niet leuk om je anders op de sprintafstanden te gaan toeleggen? Dan kan je rustig in de sportschool bezig blijven en tegelijkertijd hardlopenal is het natuurlijk wel wat anders dan de lange afstanden.
Gister weer een pr op de 5000m op de baan gelopen, 17:43 nuna de zomer hopelijk wel 17:30 mogelijk, maar wil me eigenlijk niet echt op de 5km gaan toeleggen omdat ik toch beter ben met de langere afstanden
Ik denk dat je de grootste winst kan maken met op de juiste manier trainen. Een schema is nog niet eens nodig maar je moet wel weten wat je doet. Op de sprintafstanden richten is niet perse nodig. Je zal geen NK worden maar een goede tijd neerzetten voor jezelf kun je zeker. Ik denk dat ik morgen wel even wat kan typen wat je op weg kan helpen.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 19:30 schreef Turalyon het volgende:
[..]
Nee, geen interesse in sprint afstanden. Ik ben trouwens niet eens lid van een sportschool, maar heb jij misschien een schema wat bij mij past?
ik zag vanmidag op het heetst van de dag iemand hardlopen met zo'n dikke katoenen trui met capuchon aanquote:Op maandag 27 juni 2011 01:27 schreef Don_Vanelli het volgende:
Vandaag wilde ik een km of 7 lopen, maar na ruim 4 km heb ik het afgebroken. Wat een verschrikkelijk weer![]()
dan ben je redelijk levensmoe.quote:Op maandag 27 juni 2011 20:04 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik zag vanmidag op het heetst van de dag iemand hardlopen met zo'n dikke katoenen trui met capuchon aan
Hier in Den Haag ook eentjequote:Op maandag 27 juni 2011 20:04 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik zag vanmidag op het heetst van de dag iemand hardlopen met zo'n dikke katoenen trui met capuchon aan
Thxquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:56 schreef knnth het volgende:
Als je de avond ervoor gewoon goed gegeten hebt dan is je glycogeenvoorraad (lever, spieren) nog wel op peil. Je moet alleen niet te hard gaan, houd het wel in je vetverbrandingszone (niet hijgen, ontspannen ademen). En niet te ver maar dan hebben we het eerder over 15k dan over 5k.
Ik ben er zelf ook mee aan het experimenteren. Wat ik soms doe is een banaan of havermout. Niet heel hard nodig maar toch wel fijn om een eventuele hongerklop voor te zijn als je wat meer kilometers maakt.
Moet nog zien of het mij ook vaker dan 1 keer luktquote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:32 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Wel knap dat je 's ochtends kunt hardlopen. Mijn benen zijn dan nog zo stijf.
maar je lichaam heeft wel energie nodig uit bijv. een ontbijt om "te kickstarten" en op gang te komen volgens mijquote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:08 schreef knnth het volgende:
Waarom zou je eigenlijk niet kunnen trainen op een lege maag? Er zit (even niet uitgaande van een pittige intervaltraining) toch wel genoeg energie in je lijf als je de dag ervoor gewoon netjes drie keer hebt gegeten? Het moet volgens mij (maar ik ben er ook nog mee aan het experimenteren) vooral een mentaal iets zijn.
Wat moet er gekickstart worden dan? Je vetreserves zijn oneindig, je glycogeenvoorraad bevat genoeg energie voor een uur intensieve arbeid ... als je een +15k duurloop doet of gaat intervallen kan ik me voorstellen dat het niet genoeg is.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:14 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
maar je lichaam heeft wel energie nodig uit bijv. een ontbijt om "te kickstarten" en op gang te komen volgens mij
Is het niet doodeng om na een gebroken enkel weer te gaan hardlopenquote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:49 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Maar.... ik heb gister voor het eerst sinds mijn gebroken enkel weer een poging gedaan tot hardlopen (10 minuten op de loopband met 8 km/u) en het ging gewoon verbazingwekkend goed! Geen pijn en ik liep eigenlijk best wel lekker (voor op een loopband dan, want eigenlijk heb ik daar een hekel aan).
...
Best wel!quote:Op vrijdag 1 juli 2011 18:20 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Is het niet doodeng om na een gebroken enkel weer te gaan hardlopen![]()
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:49 schreef Viking84 het volgende:
Hoi, ik heb even een vraag:
ik loop 4 keer per week 5 km hard, waarvan 3 keer 's ochtends vroeg voor ik naar het werk ga (half 7). Ik heb dan geen tijd om mijn ontbijt te laten zakken voor ik ga lopen, dus loop ik op een lege maag. Op internet lees ik tegenstrijdige verhalen over lopen op een lege maag: de één zegt dat je lichaam meteen overgaat op het verbranden van vet en dat je dus snel afvalt, de ander zegt dat je beter iets kleins kunt eten voor je gaat, omdat lopen op een lege maag 'gevaarlijk' zou zijn (hoezo? wat zou er dan gebeuren?).
Indien ik idd beter wat kan eten voor het lopen, wát kan ik dan het beste eten waardoor het resultaat voor vetverbranding optimaal is én ik meteen kan lopen?
Alvast bedankt voor de reacties.
haha, dat heb ik ook eens gehad, tien jaar terug tijdens een periode van heel intens lopen was mijn rusthartslag 38quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:49 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Mijn rusthartslag was 44 in het ziekenhuis voordat ik aan mijn enkel geopereerd werd. Vlak voor de operatie. Iedere keer ging het alarm af omdat mijn hartslag onder de 50 was.
Oke, zal eens kijken, dankje!quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:46 schreef No-P het volgende:
Turalyon.
Ik denk dat je vooral moet gaan variëren. Dan een wat langer stuk op een rustig tempo. Dan een korter stuk met een wat hoger tempo. Wat intervallen, rustigere trainingen, fartlek. Een schema kan je daarbij helpen maar dat is niet perse nodig. Zolang je de verhoudingen maar goed houd. Op verschillende sites kun je daar wel wat over lezen. Runinfo.nl is wel een simpele bruikbare site daarvoor.
38 wtfquote:Op vrijdag 1 juli 2011 21:03 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
haha, dat heb ik ook eens gehad, tien jaar terug tijdens een periode van heel intens lopen was mijn rusthartslag 38
zit nu op ong. 40, i'm a cool dudequote:Op vrijdag 1 juli 2011 21:16 schreef Turalyon het volgende:
38 wtf, ik dacht dat ik al laag zat met 53
Daar heb je denk ik gelijk in, maar ik zou daardoor niet langer dan 5km zonder ontbijtje willen lopen.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:21 schreef knnth het volgende:
[..]
Wat moet er gekickstart worden dan? Je vetreserves zijn oneindig, je glycogeenvoorraad bevat genoeg energie voor een uur intensieve arbeid ... als je een +15k duurloop doet of gaat intervallen kan ik me voorstellen dat het niet genoeg is.
80???quote:Op vrijdag 1 juli 2011 21:11 schreef pietkanarie het volgende:
Hoe krijg je zo'n lage rusthartslag? Door veel duurlopen te doen??
Mijn hartslag ligt meestal rond de tachtig slagen per minuut in rust. Bij het hardlopen 190 als ik redelijk voluit ga, en zo'n 175 bij een langzame, langere loop.
Lees je het echt meteen af? Beter een paar min rust nemen en dan pas aflezen. Als je net ff een trap omhoog loopt of naar de wc heb ik ook wel 80 als ik meteen ga meten.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 21:44 schreef pietkanarie het volgende:
Net uit bed heb ik het nooit gemeten... eigenlijk sowieso nooit 's ochtends vroeg.
Ik meet het zittend of staande, daar let ik niet speciaal op. In ieder geval verricht ik dan verder geen inspanning... maar ik meet het dus in gewone staat zeg maar, niet bewust ontspannen. Misschien is dat niet helemaal de goede manier.![]()
Maar eigenlijk vraag ik me soms wel af of die weergegeven hartslag wel klopt. Ik meet met een horloge waarbij je met je vinger het horloge tegen de pols drukt en dan gaat ie meten.
Ik heb een vrij smalle pols, dus volgens mij maakt niet altijd even goed contact. Krijg soms uberhaupt geen waarde in beeld... dus wie weet ligt mijn werkelijke rustharslag toch lager. Vind het zelf ook wel aan de hoge kant.
Tegenwoordig loop ik nauwelijks nog met de hartslagmeter. Dan kijk ik er tijdens het lopen te vaak op.
Als ik het nog eens wil meten (batterij is op nu en nog geen nieuwe gehaald) zal ik het even wat nauwkeuriger aanpakken. Dus niet naar de bank lopen, erop gaan zitten en meteen meten maar even wat langer rust nemen.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 21:54 schreef Turalyon het volgende:
[..]
Lees je het echt meteen af? Beter een paar min rust nemen en dan pas aflezen. Als je net ff een trap omhoog loopt of naar de wc heb ik ook wel 80 als ik meteen ga meten.
Ja als ik ff naar de bank loop kom en meteen meet kom ik ook op ong 80. Alleen opstaan nadat je een tijdje hebt gezeten zorgt ook al voor een aardige verhoging. Mijn hartslag in rust als ik een tijdje niks heb gedaan en een paar min stilzit is 53.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 21:59 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Als ik het nog eens wil meten (batterij is op nu en nog geen nieuwe gehaald) zal ik het even wat nauwkeuriger aanpakken. Dus niet naar de bank lopen, erop gaan zitten en meteen meten maar even wat langer rust nemen.
Wie weet valt mijn goed gemeten rusthartslag wel erg mee. Wat is jouw hartslag is rust dan? Want bij lichte inspanning kom je dus ook tot tachtig?
Ben benieuwd wat jouw hartslag is zodra jij batterijen hebtquote:Op vrijdag 1 juli 2011 23:46 schreef pietkanarie het volgende:
Oke, heb eigenlijk nooit beseft dat iets als opstaan al een flinke verhoging van hartslag geeft. En dat je dus eerst enkele minuten minuten moet ontspannen/stil moet zitten voordat je betrouwbaar kunt meten. Ik dacht dat dat hooguit een paar slagen zou schelen met meteen meten![]()
Dan zal mijn echte rusthartslag wel lager liggen dan tachtig.
Weer wat geleerd vandaag....
Is gewoon een individuele variatie. De maxhartslag wijkt ook bij veel mensen af van "normaal". De hartslag is niet de bepalende factor voor de tijden die je loopt. Bij serieuze duursporters ligt de rusthartslag 90% onder de 50. Armstrong had een rusthartslag van 32. Ullrich van 36. Ik zit op 44 ongeveer en een weinig sportende vriend zit op dezelfde hartsalg. Als ik mezelf test gaat het alarm ook af.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 21:34 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
[..]
80???Dat is wel heel erg hoog hoor! Is dat echt je rusthartslag? Als je niets doet en op de bank ligt? Of net uit bed komt?
Oh leukquote:Op zaterdag 2 juli 2011 18:15 schreef 1517 het volgende:
Ook ik ga de marathon van Amsterdam lopen! Het zal mijn eerste marathon worden en dat zonder duurlopen. Ben alleen nog opzoek naar lange afstandschoenen want durf wil de marathon niet lopen op ´gewone´ hardloopschoenen en mijn andere keuze zijn inov195 maar daar durf ik geen 42km op te lopen.
Het beste is om dit te meten als je nog in bed ligt na het slapen, dan is je hs het laagst. Verder is het niet zo dat als je een hoge harstslag met lopen hebt ook gelijk een hoge rusthartslag hebt.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 18:21 schreef Viking84 het volgende:
Ik zit in rust ook op een hartslag van 77 (net even m'n pols gevoeld). En dat verbaast me niet aangezien m'n hardloophartslag ook al vrij hoog is dus.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 9% gewijzigd door 1517 op 03-07-2011 20:25:21 ]A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
quote:Op zondag 3 juli 2011 20:13 schreef 1517 het volgende:
Veel en vaak lange afstand lopen raad ik je juist af. Vaak ben je niet in staat om volledig te herstellen van je vorige loop, vanwege dat je niet genoeg slaap hebt, geen ideale voeding en andere belastende activiteiten hebt.
Probeer eerst je techniek te verbeteren, daarna de intensiteit en daarna pas de duur. Ik zou bijvoorbeeld je aandacht verleggen naar intensieve trainingen in plaats van duurlopen waarbij je je lichaam bijna niet belast. Circuitje op de sportschool en spinnen is tijdsverspilling, ik zou eens kijken naar serieuze krachttraining zoals powerlifting, olympische lifts, kettlebell werk alles wat je posterior chain er goed van langs geeft. Dit zorgt er voor dat je hele systeem veel beter met stress om kan gaan, wat wel zo fijn is in die laatste kilometersbruikbare post 1517, ik ben zelf meer een liefhebber van lange afstanden maar je post zet wel de voor en tegens goed op een rijtjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
14 weken is zat tijdquote:Op zondag 3 juli 2011 21:52 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Dat klinkt logisch, alleen heb ik vandaag dus weer voor de 2e keer gelopen na een gebroken enkel en loop ik over 12 weken 10 mijl en over 14 weken een halve marathon.
Ik weet niet bij wat voor een sportschool je zit maar meestal ben je beter af door zelf onderzoek te doen. De meeste sportschoolmedewerkers die ik ken raden je aan een apparatencircuit te doen van 3x 10 met een televisiepauze tussen de sets door. Meestal hebben ze nog nooit van deadlift, squat, press gehoord laat staan C&J en de snatch.quote:Als ik maar zo weinig tijd heb, is het dan verstandig om me eerst te focussen op techniek, dan intensiteit en dan pas afstand? Ik zal sowieso bij de sportschool eens gaan informeren over gerichte oefeningen.![]()
Genieten blijft het belangrijkste.quote:Ik hoef geen topprestaties neer te zetten, ik wil gewoon die 2 afstanden zonder al te veel problemen kunnen uitlopen (ok, die 10 EM iets sneller dan vorig jaar) en vooral bij de halve ontzettend kunnen genieten van het evenement en de omgeving.
Voor de een is 5km al ver en de ander draait zijn hand niet om voor 100miles ultrarunning over zoutvlaktes. Maar meer dan 90 minuten lijkt me een goede algemene maatstaaf.quote:Op zondag 3 juli 2011 22:13 schreef Turalyon het volgende:
Vanaf hoeveel km praat je eigenlijk over lange afstanden (lopen)?
Ik loop zelf ook het liefst 1,5 uur plus door de bossen en lekker ongestructureerd de vrijheid in, maar ik weet dat dit soort trainingen niet zo effectief zijn als 6x 800m tegen 85-95%. Daarnaast is de herstelperiode na een lange duurloop ook groter dan een intervalsessie.quote:Op zondag 3 juli 2011 22:17 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
bruikbare post 1517, ik ben zelf meer een liefhebber van lange afstanden maar je post zet wel de voor en tegens goed op een rijtje
Helaas ben ik niet echt een gevorderde loper, maar ben zeer geïnteresseerd in technieken en biomechanica.quote:Op maandag 4 juli 2011 06:54 schreef rechtsedirecte het volgende:
@1517 ik ga er vanuit dat jij een gevorderde loper bent daarom deze vraag:
ik loop nu 10-12km met een snelheid van 10km/u als duurloop...dit wissel ik om de keer af met een korte loop van 5-6km met een snelheid van 11-11.5km/u.
Denk jij dat dit loopje van 5-6km i.c.m.die snelheid een goed genoeg is als afwisseling tussen het opbouwen van snelheid dan wel afstand?
Of misschien proberen om de snelheid nog wat proberen op te voeren?
Ik heb het filmpje bekeken en daarin kwam "recht op lopen" om het "voorover vallen" makkelijker te maken.
Heb hier net op gelet en inderdaad, het loopt een stuk makkelijker
Tot dat je weer geen goede prestatie kan leveren. Speel hier een beetje mee.quote:Op maandag 4 juli 2011 07:18 schreef rechtsedirecte het volgende:
nog even een snelle vraag, hoeveel rust tussen iedere interval?
zo gezegd, zo gedaan.... en als je nog eens van die goede ideeen hebtquote:Op maandag 4 juli 2011 07:12 schreef 1517 het volgende:
[..]
als je je grenzen niet opzoekt past je lichaam zich ook niet aan.
Voor snelheid zou ik naar iets kijken van 8 x 200 meter opwerken naar 5 x 800 meter.
Zo'n ding aan je arm loopt niet fijn vind ik. Ik heb er zelf een voor m'n iPhone, maar ik gebruik m nooit meer. Of hij zakt van m'n arm of hij knelt m'n arm af...quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:20 schreef donald_dick het volgende:
Ik ben ook begonnen met hardlopen, maar nu zoek ik eigenlijk een portemonnee die ik aan mijn arm kan vastmaken en nog wel onder mijn kleding kan. Nou kwam een vriend van me met die van Nike:
[ afbeelding ]
maar die vind ik eigelijk te groot. Ik zoek meer naar een zakje zodat hij plat blijft. Weten jullie raad?
Probeer de tijden op de eerste en de laatste interval ongeveer gelijk te houden. Te veel verval betekend dat je bij de eerste intervallen te hard bent gegaan.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 07:44 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
zo gezegd, zo gedaan.... en als je nog eens van die goede ideeen hebt
vandaag hiermee geexpirimenteerd als onderdeel van een 6km loopje
Eerst 500m rustig warm gelopen en toen 5 x 180m werk/90m rust (wandelen).... ongelovelijk wat was dat zwaar t.o.v. een gewone duurloop!!
daarna 2km rustig gelopen 6min/km en gedurende de laatste 2km nogmaals 2x 180m werk/90m rust.
interessant om te zien dat mijn piek tijdens de eerste 3 intervals lag op 3.30/km en tijdens de laatste 2 intervals op de terugweg moest ik alles er uit persen om 4.20/km te halen
Ben dan ook nog een (opnieuw, 15 jaar geleden enorm veel gelopen) beginnende loper maar wel met ambitie dan alleen een rondje om het blok
als ik dat doe zakt mn broekje afquote:Op donderdag 7 juli 2011 09:57 schreef koffiezwartsterk het volgende:
[..]
Zo'n ding aan je arm loopt niet fijn vind ik. Ik heb er zelf een voor m'n iPhone, maar ik gebruik m nooit meer. Of hij zakt van m'n arm of hij knelt m'n arm af...
Ik weet niet wat je allemaal mee wilt nemen? Ik gebruik nu meestal het zakje achterin m'n hardloopbroek. Daar past een sleutel, wat geld en zelfs een iPhone in. Geen last van tijdens het lopen.
gewoon doenquote:
Zelfde hier. Heb 10 kilomter hardgelopen. Het deel in het bos ging heerlijk, daarna nog een weg redelijk in de schaduw. Dus tot een km of 7 wel lekker gelopen (in 33.30 ongeveer). De laatste drie kilometer in de volle zon (het was dan wel een avondzon, maar toch). Heb toch nog twee korte pauzes genomen. En daar tussenin dan maar zo hard mogelijk gelopen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 22:32 schreef Don_Vanelli het volgende:
pfff, ik kan erg slecht tegen hitte heb ik gemerkt..
Ik ben zelf ook een slecht weer loper alleen om het eerste stapje naar buiten te zetten als het waait en regent...maar er is tegenwoordig (zeker t.o.v. bijv.20 jaar geleden) zulke goede hardloopkleding op de markt dat je onder alle omstandigheden kan blijven lopen.quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:40 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Rechtsedirecte... 6 graden en regen zijn geen ideale omstandigheden? Vind het zelf altijd heerlijk. Hoe kouder hoe lekkerder (zolang het niet ijzelt) qua hardlopen. Meer een liefhebber van warmer loopweer?
Nou, stiekem wilde ik hem niet gebruiken voor hardlopen, maar als ik op vakantie ben vind ik het niet fijn om met mijn paspoort en dergelijke in mijn broekzak/rugtas te lopen. Dat deed ik vroeger om me arm heen. maar aangezien dat ding is ondertussen uitgelubbert en ik wil een nieuwe en misschien wisten jullie en goed vervanger ervoor!quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:57 schreef koffiezwartsterk het volgende:
[..]
Zo'n ding aan je arm loopt niet fijn vind ik. Ik heb er zelf een voor m'n iPhone, maar ik gebruik m nooit meer. Of hij zakt van m'n arm of hij knelt m'n arm af...
Ik weet niet wat je allemaal mee wilt nemen? Ik gebruik nu meestal het zakje achterin m'n hardloopbroek. Daar past een sleutel, wat geld en zelfs een iPhone in. Geen last van tijdens het lopen.
Oh, op die manier. Ja, er is altijd wel wat motivatie voor nodig om de deur uit te gaan met slecht/koud weer. Maar als ik eenmaal loop, vind ik dat koude of regenachtige weer juist heerlijk lopen.quote:Op donderdag 7 juli 2011 21:06 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
Ik ben zelf ook een slecht weer loper alleen om het eerste stapje naar buiten te zetten als het waait en regent...maar er is tegenwoordig (zeker t.o.v. bijv.20 jaar geleden) zulke goede hardloopkleding op de markt dat je onder alle omstandigheden kan blijven lopen.
Muts op, wind/regenjack aan en gaan
Ha, dat is wel een goed ideequote:Op maandag 11 juli 2011 19:24 schreef pietkanarie het volgende:
Misschien kun je een stadswandeling uitkiezen en die hardlopend afleggen?
Zoals deze...
http://www.wandelroutes.o(...)ugge&gemeente=Brugge
En veel plezier in Brugge!
Heb je dat horloge? Is dat wat?quote:Op vrijdag 15 juli 2011 13:33 schreef De Wouzeraar het volgende:
Nog een amateurhardloper meldt zich! Niet zo vaak (1-2 per week) en niet zo heel ver (begon ~2 jaar geleden met 5 km, loop nu 10-11 km per keer), maar het plan is om over 1/2 jaar een marathon te lopen! (Je weet wel, feestje, bier, dan maak je dat soort afspraken).
Ik heb Nike+, dus heb daar maar eens het marathon-coaching-programma toegevoegd. Maar zo vaak per week trainen gaat niet lukken, dus ik smeer het over wat meer tijd uit (staat standaard op 26 weken geloof ik). Moet alleen nog even zoeken hoe ik dat moet aanpassen.
Vanavond maar weer eens de hardloopschoenen aantrekken!
Ik heb geen horloge, alleen de Nike+ waarbij je iets op je iPod aansluit en een sensor in je schoen stopt (of vastmaakt op je schoen, want ik heb Asics schoenen). Onderweg gesproken feedback is wel fijn. En thuis kan ik dan al mijn runs uploaden.quote:
ah ok, jammer. Ik ben op zoek naar ervaringen met dat horlogequote:Op vrijdag 15 juli 2011 15:08 schreef De Wouzeraar het volgende:
[..]
Ik heb geen horloge, alleen de Nike+ waarbij je iets op je iPod aansluit en een sensor in je schoen stopt (of vastmaakt op je schoen, want ik heb Asics schoenen). Onderweg gesproken feedback is wel fijn. En thuis kan ik dan al mijn runs uploaden.
Ligt helemaal aan jezelf. Als ik echt een duurloop ga doen, dan zorg ik dat ik de dagen daarvoor goed eet. 's Ochtends eet ik dan meestal wat yoghurt met muesli en een banaan (+ regelmatig water drinken). Maar ik kan ook prima een stuk lopen zonder iets te eten 's ochtendsquote:Op vrijdag 15 juli 2011 19:38 schreef Viking84 het volgende:
Ff vraagje: morgen ga ik 7 km doen. Wat kan ik het beste eten ervoor en erna? Kwark ervoor of juist erna?
Ah, geen idee danquote:Op vrijdag 15 juli 2011 20:01 schreef Viking84 het volgende:
Ik bedoel vooral spierhersteltechnisch gesprokenik loop max 30 min op een lege maag sowieso
you shouldquote:Op vrijdag 15 juli 2011 20:17 schreef kepler het volgende:
[..]
Ah, geen idee danIk let niet zo heel veel op mn voeding
ja, doe ik ook, gewoon even op de bank met mijn voeten op de leuning...werkt primaquote:Op vrijdag 15 juli 2011 22:28 schreef pietkanarie het volgende:
Ga tien minuten liggenmet je benen in de lucht. Dan schijn je het melkzuur (wat spierpijn veroorzaakt) af te voeren.
Zelf doe ik dat praktisch nooit (alleen als ik bij uitzondering een kilomter of twintig heb gelopen), maar eigenlijk is het wel een heel relaxte manier van herstellen. Lekker op de bank liggen met je voeten omhoog.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 22:32 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
ja, doe ik ook, gewoon even op de bank met mijn voeten op de leuning...werkt prima
Dat loaden met koolhydraten gelooft toch niemand?quote:Op vrijdag 15 juli 2011 19:55 schreef kepler het volgende:
[..]
Ligt helemaal aan jezelf. Als ik echt een duurloop ga doen, dan zorg ik dat ik de dagen daarvoor goed eet. 's Ochtends eet ik dan meestal wat yoghurt met muesli en een banaan (+ regelmatig water drinken). Maar ik kan ook prima een stuk lopen zonder iets te eten 's ochtends
Het beste kun je koolhydraatrijk voedsel vermijden en al helemaal gluten bevattende producten. Kijk liever naar proteine rijk voedsel, VLEESCH!quote:Op vrijdag 15 juli 2011 22:28 schreef pietkanarie het volgende:
na het sporten: banaan, yoghurt (met musli), bruin brood, smoothie, brinta enz. en vooral veel drinken (na een duurloop van ongeveer 10 km drink ik minimaal een liter water/thee/sportdrank, dat is in ongeveer een uurtje op)
Het beste kun je koolhydraatrijk voedsel nemen, zie: http://www.runinfo.nl/koolhydraatrijk.htm om te zien in welk eten veel koolhydraten zit.
Over spierherstel... heeft niks met voeding te maken maar een andere tip die ik ergens las (en die ik zelf wel leuk vond) Ga tien minuten liggenmet je benen in de lucht. Dan schijn je het melkzuur (wat spierpijn veroorzaakt) af te voeren.
Snel terug brengen nu het nog kan! Hardloopschoenen zijn een grote leugen. Hoe meer 'steun' en 'technologie' er in een schoen zit des te groter de kans op blessures. Waar liep je eerder in, wat was daar mis mee?quote:Op zaterdag 16 juli 2011 16:03 schreef Turalyon het volgende:
Vandaag voor het eerst schoenen gekocht bij een hardloopspeciaalzaak, Ze waren best prijzig vond ik, maarja vanavond even rennen, kijken hoeveel verschil ik merk. Ze voelden wel heel goed en stabiel aan tov m'n oude, dus ben benieuwd.
Goed adviesquote:Op zaterdag 16 juli 2011 16:26 schreef 1517 het volgende:
...Je kan best 10 km op een lege maag lopen, is misschien de eerste keer een beetje raar maar je sterft echt niet van de honger.
Dan vraag je enorm veel van je techniek. Als je niet aan voorvoetlanding doet lijkt het me best wel verstandig om je schoenen op basis van advies in een goede winkel te kopen.quote:Snel terug brengen nu het nog kan! Hardloopschoenen zijn een grote leugen. Hoe meer 'steun' en 'technologie' er in een schoen zit des te groter de kans op blessures. Waar liep je eerder in, wat was daar mis mee?
Hardlopen is toch ook een technische vaardigheid? Voorvoetlanding is ook niet alles. Sinds ik mijn Asics gel fortitued supermax 1080 niet meer draag loop ik niet alleen beter maar ook pijntjes vrij. Wat is het voordeel voor een beginnende loper om in die 140euro schoenen te gaan lopen.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 16:42 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Goed advies
[..]
Dan vraag je enorm veel van je techniek. Als je niet aan voorvoetlanding doet lijkt het me best wel verstandig om je schoenen op basis van advies in een goede winkel te kopen.
Spieren opvreten is onzinquote:Op zaterdag 16 juli 2011 16:48 schreef Viking84 het volgende:
Geen 10 op een lege maag lopen! Max een half uur is verantwoord. Of je moet je spieren willen opvreten.
Z1, Z2?quote:Op zaterdag 16 juli 2011 17:23 schreef knnth het volgende:
Gewoon niet te hard gaan (Z1, Z2), dan is een uur op een lege maag best te doen, ervan uitgaande dat je de avond ervoor netjes hebt gegeten.
Zeker weten? Ik hoor van veel mensen positieve verhalen over die schoenen, misschien niet prijs-kwaliteit verhouding, maar nog nooit echt iemand gehoord met slechte ervaringen. Ze leken er bij die winkel behoorlijk wat verstand van te hebben, maarja kan ook allemaal marketing en verkooppraatjes zijn, maar toch..quote:Op zaterdag 16 juli 2011 16:26 schreef 1517 het volgende:
Snel terug brengen nu het nog kan! Hardloopschoenen zijn een grote leugen. Hoe meer 'steun' en 'technologie' er in een schoen zit des te groter de kans op blessures. Waar liep je eerder in, wat was daar mis mee?
Google even op glycogeenvoorraad, verschillende artikelen vertellen dat die voorraad genoeg is voor 60-90 minuten sporten. En als duursporter komt daar natuurlijk ook een flinke dosis vetverbranding bij!quote:Op zaterdag 16 juli 2011 17:27 schreef Viking84 het volgende:
En ik doe het toch maar niet. Van verschillende kanten gehoord dat je het moet beperken tot een half uur en doordeweeks heb ik toch niet meer tijd en in het weekend kan ik wel wat eten vooraf.
Vlees, vis, eieren, groentes, fruit, noten en zaden.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 17:21 schreef Viking84 het volgende:
Je klinkt alsof je er verstand van hebt en ik ben een relatieve beginneling, dus ik zal je niet tegenspreken. Wat eet je dan om spierafbraak tegen te gaan?
.
Nee, afgelopen 5 maanden geen officiele wedstrijdjes gelopen, wel in veel in competitie verband gelopen . Gewerkt aan mijn pose-techniek en veel aan crossfit endurance gedaan. Ik merk wel dat nu, na al dat crossfit endurance gedoe, veel makkelijker en langer met inspanning om kan gaan.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 17:30 schreef No-P het volgende:
Z1, Z2 zijn Zoladz (hartslagzones op basis van Zoladz)
1517 Hoe zijn je verbeteringen de laatste tijd? Nog wedstrijdjes gedaan.
Ik slik bij iedere maaltijd vis-olie en als er weinig vetten in de maaltijd zitten een handje almonds ( amandelen?)quote:Op zaterdag 16 juli 2011 17:56 schreef Viking84 het volgende:
Zijn hier ook mensen die bcaa's of andere supplementen gebruiken?
Wat fijn dat jij geen last hebt over-/onderpronatie. Als je met gewone hiellanding loopt, dan is het toch wel prettig als je demping in orde is.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 17:19 schreef 1517 het volgende:
[..]
Hardlopen is toch ook een technische vaardigheid? Voorvoetlanding is ook niet alles. Sinds ik mijn Asics gel fortitued supermax 1080 niet meer draag loop ik niet alleen beter maar ook pijntjes vrij. Wat is het voordeel voor een beginnende loper om in die 140euro schoenen te gaan lopen.
...
Geen idee of ik er last van heb, ik geloof er gewoon niet zo zeer in. Ik denk juist dat zulke schoenen het probleem veroorzaken. Oorzaak-gevolgquote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:18 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Wat fijn dat jij geen last hebt over-/onderpronatie. Als je met gewone hiellanding loopt, dan is het toch wel prettig als je demping in orde is.
Ja, je moet ook voornamelijk intensieve trainingen doen in de dagen voor de duurloop. Hierdoor wordt er extra glycogeen gebruikt, waardoor het enzym dat glycogeen opslaat actiever wordt en je dus meer glycogeen opslaat wat goed is voor duursporten. (aldus een boek over voedingquote:Op zaterdag 16 juli 2011 19:10 schreef 1517 het volgende:
[..]
Dat koolhydraten stapelen is daar bewijs voor dat zo iets bestaat?
Als ik heb gezegd dat het niet werkt, bedoelde ik dat niet zo. Het lijkt me gewoon een raar principe. Wil er graag wat onderzoek naar doen voordat ik het geloof en dan met name welke soort koolhydraten, dus als je wat diepgaande informatie hebt graag!quote:Op zondag 17 juli 2011 12:21 schreef kepler het volgende:
[..]
Ja, je moet ook voornamelijk intensieve trainingen doen in de dagen voor de duurloop. Hierdoor wordt er extra glycogeen gebruikt, waardoor het enzym dat glycogeen opslaat actiever wordt en je dus meer glycogeen opslaat wat goed is voor duursporten. (aldus een boek over voeding)
Je bent ook de eerste die zegt dat koolhydraten stapelen niet werkt. Maar ik ben benieuwd, er is vast heel veel over geschreven. Ik zal eens verder gaan zoeken
Is dat zo? Bij de sprint snap ik het, want dat is een hele andere beweging. Maar bij hardlopen lijkt me de hoek van je enkel/voet een beetje raar als je op je voorvoet land? Ik heb het wel eens geprobeerd tijdens hardlopen, maar ik vond het niet lekker lopen (en mijn tempo ging ook gelijk vanzelf omhoogquote:Op maandag 18 juli 2011 13:46 schreef DeeBee het volgende:
Je kan het veranderen door aan de slag te gaan met je looptechniek, o.a. Pose-running (doen paar in dit topic), Evolution-running (kan DVD wel even uploaden keer) en dat soort technieken hebben goede basisprincipes voor efficiente looptechniek...
Ik heb altijd wel atletiek gedaan dus soort van middenvoet-landing gehad en probeer nu meer en meer naar voorvoet te gaan switchen. Er is niet 'per se' goed / slecht hierin, alleen maakt 1517 er wel goede opmerkingen over (Born to run is wat dat betreft echt een aanrader qua boek!).
Hiellanding is namelijk niet logisch en natuurlijk: als je een sprintje zonder je schoenen aan zou trekken De Wouzeraar, dan zou je heel snel toch meer naar voren landen omdat je anders vergaat van de pijn door de impact van je hielbeen op de grond...
Hieraan gerelateerd zit de (terechte) scepsis tegenover (te) ondersteunende schoenen: alleen omdat die schoenen dempen stellen ze je in staat te hiellanden en dus door te blijven lopen met die verkeerde techniek. Vroeger deden je hielen zeer bij teveel hiellanding op blote voeten en pastte je je technek aan, nu wordt je 'lui' en proberen je schoenen je weg te laten komen met slechte techniek...
Het veelgehoorde 'iedereen kan hardlopen' is dan ook niet helemaal waar mijns inziens: iedereen kan zich voortbewegen, maar goede hardlooptechniek is wel degelijk een skill waaraan je moet werken!
Voorvoetlanding is daarbij de meest natuurlijke beweging voor je voeten, gekoppeld aan hoge frequentie en lichtvoetige repsonsieve afzet waarbij je het 'ontwerp' van je voet juist benut (boog eigenschappen en elastisch-weefsel etc.). Veel 'ondersteunende' schoenen werken de natuurlijke vorm en plaatsing van de voet juist tegen, met juist meer pijntjes als gevolg... Zelf merk ik dat bijv. mn beenfrequentie (ook bij langzaam tempo) belangrijk is voor hoe erg ik last heb van mn benen, veel minder belasting en schokken voor mn spieren bij snelle beweging en actieve afzet (en relatief korte paslengte).
Zijn al die schoenen dan helemaal onzin? Nou ja, niet per se... Bescherming van onze huid hebben we wel nodig (al denken barefooters er anders over) en sommigen hebben nou eenmaal geen goede techniek (of lichaamsbouw) om met minieme demping te kunnen lopen al... De focus zou echter meer moeten liggen op 'pas ook je techniek aan!' ipv 'deze schoen ondersteunt zoveel dat je 'lui' kan lopen!', want dat is symptoombestrijding en niet ook wat doen aan de oorzaak...
Voorvoetlanding is een gevolg van het leunen naar voren en het activeren van de hamstrings.quote:Op maandag 18 juli 2011 16:25 schreef kepler het volgende:
[..]
Is dat zo? Bij de sprint snap ik het, want dat is een hele andere beweging. Maar bij hardlopen lijkt me de hoek van je enkel/voet een beetje raar als je op je voorvoet land? Ik heb het wel eens geprobeerd tijdens hardlopen, maar ik vond het niet lekker lopen (en mijn tempo ging ook gelijk vanzelf omhoog)
Maar in principe is het beste om gewoon in All-stars te gaan lopen? Geen demping, maar wel bescherming van je voeten
Zie hier:quote:Op maandag 18 juli 2011 21:23 schreef De Wouzeraar het volgende:
Heeft iemand een goede link hoe je kan trainen om meer op de voorkant van je voet te landen? Of is het gewoon een kwestie van je voet naar voren kantelen als je neerkomt?
Wil het morgen wel eens een stukje gaan proberen, kijken hoe het loopt.
Merk nu al dat als ik binnen op sokken ren ik automatisch op de voorkant van mijn voeten loop, maar dan gebruik ik eigenlijk de hiel helemaal niet.
Mijn coach, wat een geweldige hardloopster en goeie lerares is zequote:Op maandag 18 juli 2011 21:30 schreef 1517 het volgende:
[..]
Zie hier:
http://www.youtube.com/user/Thjeko
Vast gesponsord door Nike!quote:Op maandag 18 juli 2011 21:40 schreef De Wouzeraar het volgende:
Als ik ga zoeken op youtube kom ik ook weer filmpjes tegen die de hiellanding promoten. :-D
quote:Op maandag 18 juli 2011 21:40 schreef De Wouzeraar het volgende:
Als ik ga zoeken op youtube kom ik ook weer filmpjes tegen die de hiellanding promoten. :-D
Voor het groter belang zullen we maar zeggen...quote:
5 kilometer rustig aan of om lekker te bewegen is zeker niks mis mee, dan kan je ook prima 3x in de week lopen als je niet elke keer zo intensief loopt en verklein je de kans op blessures ook.quote:Op zondag 7 augustus 2011 12:36 schreef Viking84 het volgende:
Net 9 km gedaan met 9,2 km/u. Als het goed is, kloppen de stats nu wel, want ik heb Nike+ vd week gekalibreerd omdat 'ie wel erg optimistisch was steeds. Nadeel: nu klopt m'n gemiddelde op de 5 km ws ook niet meer en moet ik daar ook een tandje bij zetten, wil ik op een gemiddelde van 10 km/u blijven.
@DeeBee: 5 km-rondje is saai idd. Ik doe het alleen maar om zo goed voorbereid te zijn op de langere afstanden in het weekend. Misschien moet ik die 5 km idd gebruiken om wat te experimenteren met snelheid e.d. Wat zijn de tips vd anderen?
2 keer 5 en 1 keer duurloop of toch 1 keer 5 en 1 keer duurloop zoals DeeBee zegt?.
Probeer eens een isotone drank. Je verliest met zweten namelijk ook zouten.quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:26 schreef kepler het volgende:
Vandaag weer 16-17k gelopen, ging eigenlijk wel prima. Alleen heb nu steeds vaker dat ik hoofdpijn krijg na het hardlopen... Van te voren drink ik een halve liter water (niet in 1 keer) en achteraf drink ik meestal >1 liter. Tijdens het hardlopen neem ik eigenlijk nooit drinken mee.
Vroeger had ik nooit hoofdpijn na het lopen, maar sinds kort dus wel. Ik kan me herinneren dat iemand uit dit topic hier ook last van had/heeft. Wat zou ik er aan kunnen doen? Of is het gewoon toeval
Ah ja, dat is een goede. Ik zal er morgen gelijk een paar inslaanquote:Op zondag 7 augustus 2011 22:29 schreef No-P het volgende:
[..]
Probeer eens een isotone drank. Je verliest met zweten namelijk ook zouten.
Grotere stappen hoeft niet per se he? Hogere stapfrequentie kan ook al helpen!quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:10 schreef Viking84 het volgende:
Dank voor je post! Ik ga die setjes van 2 min langzaam en 4 min snel eens proberen! Ben benieuwd of het mij gaat lukken om 4 min achter elkaar 11 km/u te lopen(miss als ik grote stappen neem
). Krachttraining wil ik doen omdat ik ook nog wel wat wil afvallen / wat strakker wil worden en dat gebeurt niet (meer) met hardlopen. Volgens iemand in Slank in LIF (een topic waar ik veel post) komt dat doordat mijn lijf eraan gewend is en moet ik krachttraining doen om het catabole effect van hardlopen weer tegen te gaan.
En wow, wat een snelheden loop jij!. Loop je al lang?
.
Na het lopen dan gelijk koelen en hooghouden. Dat zou de zwelling tegen moeten gaan.quote:Op maandag 8 augustus 2011 08:25 schreef annoh het volgende:
Ik kom me ook weer eens melden! Ik heb me 2 weken geleden vol in de marathontraining gestort. Eerste 2 weken waren redelijk zwaar omdat ik daarvoor 2,5 week niet had gelopen door vakantie en een redelijk flinke buikgriep. Gisteren heb ik eindelijk weer ouderwets lekker gelopen, ik ging weg voor 15 en heb iets meer dan 19k gelopen.
Heb wel een lastige enkel: tijdens het lopen heb ik er helemaal geen last van. Niet gevoelig ofzo. Maar na het lopen is hij wel dik en zelfs een beetje blauw. Het ik nu al bijna 2maanden geleden dat ik m verzwikt heb, dus dat gezeur mag nu wel eens een keer over zijn!
Ik neem inderdaad meestal wat mee als ik lang ga lopen >15k of >1.5u. Maar wat het is verschilt heel erg, ligt er meestal aan wat ik in huis heb. Afgelopen zondag had ik een fruitreep meegenomen, hapt lekker weg bij een stoplicht.quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:17 schreef slacker_nl het volgende:
Der wordt geadviseerd om voeding tot je te nemen als je langer dan een uur rent (of anderhalf uur zo even uit m'n hoofd). Ik heb beetje zitten kijken naar voeding, maar geen idee wat/hoe/waar. Mijn vraag hier dus is:
1) Welke voeding nemen jullie tot je bij langere lopen?
2) Waar kopen jullie deze?
3) Welke voeding is af te raden?
Ik heb het dan over de voeding die je tot je neemt tijdens het lopen he, niet ervoor of erna
Leuk! Ik ben ook bezig met trainen voor een marathon (2 oktoberquote:Op maandag 8 augustus 2011 08:25 schreef annoh het volgende:
Ik kom me ook weer eens melden! Ik heb me 2 weken geleden vol in de marathontraining gestort. Eerste 2 weken waren redelijk zwaar omdat ik daarvoor 2,5 week niet had gelopen door vakantie en een redelijk flinke buikgriep. Gisteren heb ik eindelijk weer ouderwets lekker gelopen, ik ging weg voor 15 en heb iets meer dan 19k gelopen.
Heb wel een lastige enkel: tijdens het lopen heb ik er helemaal geen last van. Niet gevoelig ofzo. Maar na het lopen is hij wel dik en zelfs een beetje blauw. Het ik nu al bijna 2maanden geleden dat ik m verzwikt heb, dus dat gezeur mag nu wel eens een keer over zijn!
Vast eten is niet echt een goed plan. Isotone sportdrankjes en eventueel gels zijn volgens mij de enige geschikte opties.quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:17 schreef slacker_nl het volgende:
Der wordt geadviseerd om voeding tot je te nemen als je langer dan een uur rent (of anderhalf uur zo even uit m'n hoofd). Ik heb beetje zitten kijken naar voeding, maar geen idee wat/hoe/waar. Mijn vraag hier dus is:
Ik heb het dan over de voeding die je tot je neemt tijdens het lopen he, niet ervoor of erna
Nog een Amsterdam-marathoner.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 07:36 schreef annoh het volgende:
@kepler: ik loop die van Amsterdam, 16 oktober. ...
Misschien helpt dit? Probeer de houding niet te veel te focussen, probeer vanaf je enkels te leunen en met je hamstring te 'pullen' . Als ik het goed begrijp is dit je probleem -->quote:Op vrijdag 29 juli 2011 09:27 schreef De Wouzeraar het volgende:
Thanks voor je reactie. Ik dacht al zoiets, en ik had het dus al gemerkt.
Dan blijf ik nu gewoon mijn houding aanpassen en kijken of het lopen makkelijker gaat!
Leuk, ik heb vorig jaar de halve van Adam gelopen. Erg leuke route, en heel erg leuk publiek! Overal staat muziek en het was erg drukquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 07:36 schreef annoh het volgende:
@kepler: ik loop die van Amsterdam, 16 oktober. Jij? Balen van je teen, dat zal waarschijnlijk wel pijn doen bij het lopen, of niet. Maarja, mijn ervaring is dus dat ook na een paar weken geen/minder training herstel redelijk snel gaat qua conditie. Ik was wel vrij fit voor ik op vakantie was, dat kan wel geholpen hebben.
Als ik me focus op pose onder de 10kmh land mijn voet voor mij als een soort paardenloopje. Op snelheid gaat het mij ook 'makkelijker' af, alhoewel ik nog wel erg druk ben in mijn hoofd met pullen en mijn enkel en voet te ontspannen vlak voor de landing. Vind het nog steeds mentaal erg intensiefquote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:12 schreef knnth het volgende:
Voor de Pose-lopers: gaat het op een hogere snelheid jullie ook makkelijker af? Ik merk dat als ik trager dan 5'/km loop het me meer moeite kost om goed te pullen, sneller juist makkelijker. Gister 15x200m in gemiddeld 45s (= 3'45"/km) en dat was helemaal een feest
Ik neem meestal voeding mee als ik verder ga dan een halve marathon. Tot een kilometer of 21 kan ik prima op de reservetank lopen, met als voorwaarde dat ik die voor de loop goed aanvul met koolhydraten. Maar om je vragen te beantwoorden:quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:17 schreef slacker_nl het volgende:
Dat klinkt als een toffe loopquote:Op maandag 15 augustus 2011 02:26 schreef star_gazer het volgende:
[ afbeelding ]
Woohooo! Gisteren de City 2 surf gelopen! Met 85.000 man in 14km van de city naar Bondi Beach. Het is een leuk, uitdagend parcours vol klimmen, dalen en leuke uitzichten. In het begin loop je de zogenaamde 'rollercoaster'; op en neer, op en neer... Rond de zesde kilometer kom je vervolgens aan bij Heartbreak hill; een redelijk beruchte klim waar meer dan de helft aan de wandel slaat... Oef! Een hele zware dobber waar mijn Hollandse polderbenen nauwelijks op voorbereid waren. Gelukkig kon ik mijn behoorlijk verzuurde benen lekker de ruimte geven op de gigantische daling aan het eind. Hier het hoogteprofiel, met heartbreak hill gearceerd:
[ afbeelding ]
Ik was nauwelijks voorbereid (net terug van een maand vakantie), maar heb met 01:05 toch nog een respectabele tijd geklokt. Ik startte in het blauwe vak (casual runners), maar eindigde tussen de groenen (rapid runners). Heb me in ieder geval gekwalificeerd voor de wat vlottere rode groep volgend jaar
Ik wil gewoon wat kleine energieboosts krijgen, hoewel het niet per se noodzakelijk is, een kleine boost kan nooit kwaad.quote:Op maandag 15 augustus 2011 02:39 schreef star_gazer het volgende:
Ik neem meestal voeding mee als ik verder ga dan een halve marathon. Tot een kilometer of 21 kan ik prima op de reservetank lopen, met als voorwaarde dat ik die voor de loop goed aanvul met koolhydraten. Maar om je vragen te beantwoorden:
Zwart/witjes zijn drop? Ik had elders de tip van winegums meegekregen. Gaan we eens proberen.quote:1) Mueslireep. Het liefst zo naturel mogelijk; niets is irritanter dan een smaak die je tijdens je loop gaat opboeren. Heb zelf goede ervaringen met de energy-bars van isostar; licht banenensmaakje aan, maar geen last van.
Als je echt ver gaat (30+) of een hevige zweter bent, is het een goed idee wat zwart/witjes mee te nemen om je zouten aan te vullen; je verliest door het zweten veel magnesium en als je ook nog eens water drinkt (wat concentraties verdunt), kan je een fors tekort krijgen. Dat manifesteert zich al snel als KRAMP en dat wil je dus niet (spreek uit ervaring).
Die ga ik eens proberen, binnenkort pannekoeken bakken dus voor hardlopen, ghehehehequote:Ben ik trouwens de enige die op pannenkoeken loop? Ik neem voor vrijwel iedere duurloop een paar pannenkoeken met honing of suiker; vult goed, zitten koolhydraten in en heb je geen last van onderweg. Prima krachtvoer!
Die 4.20 is bij een intervaltraining/korte afstand (drie kilomter ongeveer) of bij een wedstrijd. Dat stond er een beetje verwarrend volgens mij. Het is niet zo dat ik een 5 km training de hele tijd op 4.20 per kilometer loop. Dan kom je op 21.40 en dat is tegelijkertijd mijn pr, gelopen in een wedstrijd. Die tijd is al wel een paar jaar oud.quote:Op maandag 15 augustus 2011 14:55 schreef DeeBee het volgende:
Iedereen loopt altijd best hard in training hier vind ik...
Wat is je wedstrijdtempo / PR dan wel niet pietkanarie als je 4:20 / km loopt in training? No wonder dat je dan buiksteken voelt...
Gisteren ook lekker gelopen, zo vijf kwartier.En m'n kuiten beginnen zich wat beter te weren tegen de shift naar iets meer voorvoet, al moet ik nog wel wennen af en toe ook...
@knnth: bij m'n intervalloopjes merk ik ook dat bij hogere snelheid de beweging makkelijker is, gaat dan net soepeler...
Telde gisteren tijdens lopen ook m'n frequentie en was ~ 170 RPM... Kan dus nog wel iets hoger maar liep zo 12 km / h dus ook wel tevreden dat m'n frequentie bij lagere snelheden ook al omhoog is gegaan...
Oke, als ik interval doe dan ik iets als: 2 km op ongeveer wedstrijdtempo, rust (gewoon tot ik weer redelijk hersteld ben), weer 2 km zelfde tempo, rust en dan de laatste kilomter zo snel mogelijk lopen. Maar ik heb geen idee of dat effectieve trainingen zijn en of je het eigenlijk wel echt intervaltrainingen zijn.quote:Op maandag 15 augustus 2011 15:52 schreef DeeBee het volgende:
Drie kilometer op wedstrijdtempo lopen is geen intervaltraining imho, dus daarin verschilt het maybe ook iets...
Nou ja die 170...als je max 175 is niet natuurlijk maar als die 195/200 is dan wel ja...Ik vind het gewoon opvallend want als ik in m'n duur HR-zone train loop ik zo 11.5-12 km/h of iets, terwijl ik dan met een halve marathon wel 14 km / h bijna loop...
Als je nl. al zo makkelijk in training 3k op je PR-tempo loopt dan train je dus óf keihard op (te) hoog tempo óf heb je nog veeeel meer potentie qua PR als het je in training al zo makkelijk kan!
Al werkt voor iedereen wat anders natuurlijk...al loop je doorgaans duurlopen / trainingen niet op het tempo wat je wedstrijdtempo benadert, dat is nogal flinke belasting namelijk... Snelheidstraining of interval kan prima, maar dan doe je meestal setjes met 400-600-800 meters op / boven wedstrijdtempo met korte rust en relatief veel herhaling (die doe ik meestal dus op 15-18 km/h of zo...). Minder snel zo'n afstand als 3000m op wedstrijdtempo...
Maar dat is hoe ik het oppak, kan voor iedereen ook weer wat wisselen.Bevallen tips van DVD je wel? Als je jezelf wat 'over de kop' liep, denk dan aan het verkorten van je paslengte denk anders kan je heel snel uitgeput raken...
Erg leuk om te lopen hier; ik heb een vaste route van Darling Harbour via Circular Quay naar het Opera House. Ik loop bij het Opera House 3 keer op en neer de trap op (leuk intervalletje) en ga vervolgens terug: 10 a 11kmquote:Op maandag 15 augustus 2011 12:59 schreef pietkanarie het volgende:
Star_Gazer leuk om daar 'down under' ook veel te blijven lopen (wedstrijden ook).
Vast heel mooie routes te vinden daar. Is het erg warm? Of wel lekkere looptemperaturen?
Fantastisch, ik ben wel flink jaloersquote:Op maandag 15 augustus 2011 16:57 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Erg leuk om te lopen hier; ik heb een vaste route van Darling Harbour via Circular Quay naar het Opera House. Ik loop bij het Opera House 3 keer op en neer de trap op (leuk intervalletje) en ga vervolgens terug: 10 a 11kmAls ik zin heb, ga ik over de Harbour Bridge voor een 15km of, als ik voor de halve train (in September is er weer eentje), 18km
Qua temperatuur is het nu prima te doen. Het is winter, dus overdag tussen de 15 en 20 graden (). 's avonds een graad of 12; ideaal! In de zomer is het wel iets te warm ja, dan ga ik niet veel verder dan een kilometer of 10. Ook worden er dan niet zoveel wedstrijden gehouden ivm de hitte.
Ja, dat laatste bedoel ik inderdaad.quote:Op maandag 15 augustus 2011 16:38 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Oke, als ik interval doe dan ik iets als: 2 km op ongeveer wedstrijdtempo, rust (gewoon tot ik weer redelijk hersteld ben), weer 2 km zelfde tempo, rust en dan de laatste kilomter zo snel mogelijk lopen. Maar ik heb geen idee of dat effectieve trainingen zijn en of je het eigenlijk wel echt intervaltrainingen zijn.
Het echt kortere werk (minder dan een kilometer) doe ik niet vaak voor mezelf. Wel eens met de loopgroep.
Ik denk eerder dat ik te hard train dan dat er qua pr nog heel veel potentie inzit. Een paar seconden hoop ik er nog wel een keer af te halen, meer verbetering lijkt me niet realistisch... Met rustig trainen heb ik altijd een beetje moeite omdat ik dan denk dat je lichaam gewend raakt aan bijv. 5 kilometer te lopen in zo'n 23.00. Als je dan in een wedstrijd een minuut sneller wilt lopen, lijkt me dat lastig??
Vandaar dat ik vaak train op/boven 5 km wedstrijdtempo maar niet langer dan twee kilomter achter elkaar.
Ik weet niet of dat klopt hoor, misschien is het beter om anders te trainen.
Op zondag doe ik survival (in het algemeen lopen we dan middenlange afstanden op een hoog tempo) maandags loopgroep, wat vaak interval is.
De derde training die ik dan doe is nog een tempotraining of een duurloop.
Wedstrijden loop ik dan in de winterperiode (een crosscircuit)
De tips op de dvd bevallen goed, misschien moet mijn pas inderdaad nog iets kleiner. Ik let er wel op maar weet niet of het klein genoeg is. Liep me er gisteren er dus een beetje mee over de kop inderdaad. Gewoon omdat het in de eerste kilomter wel makkelijk gaat, daarna wordt het (te) hard.
Je loopt een halve marathon op 14 km per uur (hard) maar als je op een korter duurloopje de duurloophartslag aanhoudt, loop je 12 km per uur bedoel je??
Ik heb hetzelfde als jij en loop ook vaak tegen mijn limiet aan. Op de duurlopen qua afstand en op de kortere afstanden qua snelheid (alhoewel dat met elkaar te maken heeftquote:Op maandag 15 augustus 2011 21:43 schreef pietkanarie het volgende:
DeeBee... Bedankt voor je uitgebreide reactie
Leuk, die intervaltraining. Goed dat ze aanraden zo'n training niet al te vaak te doen, anders zou ik het zo elke week doen.
Maar dat is niet verstandig natuurlijk, ik train inderdaad misschien wel iets te fanatiek (uit enthousiasme, ik vind het heerlijk om tegen m'n grens aan te lopen) en veel op wedstrijdtempo. Want er zit niet veel verschil tussen mijn wedstrijdtempo en trainingstempo.
Maar een makkelijke training en een intensieve training... aangezien de training met de loopgroep vaak intensief (vooral kortere stukjes op snelheid) is en soms survival ook (km of 2/3 op een vrij hoog tempo)... kan ik dat dan het best aanvullen met 1 niet al te intensieve training? En soms de ontspannen training vervangen voor zo'n interval?
Daarnaast doe ik vaak nog 2x per week core-oefeningen, maar die zijn volgens mij niet zo belastend voor je lichaam.
Deze post mag wmb zo in de OP geplaatst wordenquote:Op maandag 15 augustus 2011 20:29 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Ja, dat laatste bedoel ik inderdaad.Dat is dan mijn 'natuurlijke' snelheid als ik op hartslag let... En als je beter in vorm raakt stijgt die snelheid dus bij dezelfde hartslag als het goed is na verloop van tijd.
Die 2 km 'setjes' klinken op zich wel prima, wat aan de lange kant voor interval stukjes, omdat daarvan het doel vooral is je lichaam buiten 'comfort zone' te krijgen en voor kilometers lang is dat nogal zwaar en pijnlijk als je dat zou doen, daarom is het vaak hogere intensiteit, iets kortere stukjes wel en wel weinig rust.
En nou ja, dat te hard trainen kan (hoe gek het misschien ook klinkt) juist wel een van de redenen zijn dat je je PR niet snel meer verbetert. Door telkens zo hard te (moeten) pushen in training rust je lichaam niet en kan je ook niet profiteren van afwisseling en 'stapeling' in training... Je opmerking over 'verlies van snelheid' is tot op zeker hoogte terecht, zoals sommigen hier al zeiden 'long slow distance, makes long slow runners' maar dat is alleen het geval als je alleen maar langzame trainingen zou doen...
Als je ook een training rustiger doet en 1x per week interval / tegen je grens aan, dan train je nog wel effectiever misschien. Want dat je in training voor 60% van de wedstrijdafstand dezelfde snelheid 'makkelijk' kan houden is wel erg weinig verschil tussen wedstrijd en trainingssnelheid, waardoor je dus idd iets te hard traint maybe... Hieronder nog wat nieuwe varianten voor inspiratie, piramide-achtige loopjes deed ik al, ga zelf denk de halve piramide van de week doen met die 1600 meters erin...
http://www.runnersweb.nl/(...)Intervaltraining.htm
Het geheim van intervaltraining
Intervaltraining werpt alleen vruchten af als ze goed gedoseerd in het trainingsprogramma wordt opgenomen. Maakt u daarom vooral niet de fout dit type snelheidstraining te vaak uit te voeren, anders loopt u het risico in een neerwaartse spiraal te raken. De trainingen zijn voor de meeste lopers zelfs te zwaar om elke week te doen. Neem hooguit eens in de twee weken één van de onderstaande trainingssuggesties in uw schema op, bijvoorbeeld ter vervanging van een snelheidstraining.
Herstel
De meesten van de zeven kunnen het beste op een atletiekbaan worden afgewerkt, maar als u de afstanden op een rustig parkoers kunt markeren, is de baan niet per se noodzakelijk. Vanzelfsprekend moet vooraf een goede warming-up plaats vinden, en achteraf een goede cooling-down. Gun uw lichaam de tijd om te herstellen, en houd rust of train licht na deze sessies. Begin sowieso niet aan deze trainingen als u licht geblesseerd of moe bent, of midden in een zware trainingsperiode zit.
De Variabele Interval Tempo (VIT)-training
1. Jog rustig drie kilometer als warming-up.
2. Loop 400 meter in marathontempo (als u nooit een marathon heeft gelopen, vermenigvuldig dan uw 10-kilometertijd met 4,6).
3. Rust niet uit na deze 400 meter, maar loop wederom een 400 meter in het tempo van uw huidige 5 kilometer.
4. Wissel deze tempo?s steeds met elkaar af, zonder rust te nemen, totdat u in totaal zes keer 400 meter heeft gelopen.
5. Herstel met een dribbelpauze van vier minuten.
6. Herhaal de sessie van zes keer 400 meter nog een keer.
7. Loop drie kilometer uit in dribbeltempo.
Atleten die meer dan zeventig kilometer per week afleggen, kunnen een derde sessie proberen.
Doel: deze sessie verhoogt het maximale zuurstofopnamevermogen (VO2-max) en verbetert het uithoudingsvermogen, waarbij u het wedstrijdtempo leert beheersen.
De Olga Bondarenko-interval
1. Jog drie kilometer als warming-up.
2. Loop 400 meter in een tempo dat twee tot drie seconden boven uw 5-kilometertempo ligt, gevolgd door 400 meter dribbelen.
3. Doe daarna een 300 meter in uw 1500-metertempo en herstel tijdens een rustige 300 meter.
4. Herhaal een vergelijkbare sessie over 200 meter in een iets hoger tempo.
5. Loop 100 meter bijna op topsnelheid, gevolgd door 100 meter dribbelen.
6. Herhaal deze serie van tweemaal 400, 300, 200 en 100 meter nog twee keer, zonder daarbij rust te nemen.
7. Na drie series volgt een herstelpauze van vijf minuten dribbelen; herhaal de reeks, maar dan twee keer.
8. Uitlopen: drie kilometer rustig joggen.
Doel: u leert onder vermoeidheid een hoog tempo te lopen. Hiermee ontwikkelt u dezelfde verwoestende versnelling, die Olga Bondarenko gebruikte bij haar olympische overwinning op de 10.000 meter in 1988.
De Lactaat Loop
1. Warming-up: drie kilometer joggen.
2. Leg driemaal 300 meter af, waarbij u bijna tot het uiterste gaat, met na elke 300 meter een dribbelpauze van 100 meter.
3. Loop een 400 meter, zes seconden sneller dan uw huidige 5-kilometertempo, gevolgd door 400 meter joggen of wandelen.
4. Herhaal de 3 x 300 en 1 x 400 sessie.
5. Loop drie kilometer uit.
Lopers die per week tot minstens veertig kilometer komen, kunnen de sessie drie keer doen. Atleten die meer dan 55 kilometer per week trainen, kunnen ’De Lactaat Loop’ vier keer afwerken.
Doel: vergroting van de anaërobe capaciteit (trainen met zuurstofschuld) en verbetering van uw 5-kilometertijd.
De Blote Voeten Sprints
1. Ga naar een voetbalveld, trek uw schoenen uit en loop als warming-up twee à drie kilometer op uw blote voeten!
2. Sprint twaalf keer maximaal 100 meter (of de lengte van een voetbalveld) en neem niet meer dan vijf tot tien seconden rust tussen de sprints. Probeer sneller te lopen dan uw tempo op de 5 kilometer.
3. Jog drie kilometer als cooling-down.
Verhoog in een paar weken tijd het aantal van twaalf naar dertig sprints.
Doel: de voeten en enkels worden sterker, de VO2-max wordt verhoogd en de eindsprint verbeterd. Dit was de favoriete training van Ron Clarke, de Australiër die maar liefst zeventien wereldrecords vestigde.
De Halve Piramide
1. Drie kilometer warming-up in een rustig tempo.
2. Leg 1600 meter af in een tempo van uw beste 10-kilometertijd, gevolgd door twee minuten dribbelen of wandelen.
3. Loop nogmaals 1600 meter, maar dan zes seconden sneller, gevolgd door dezelfde pauze van twee minuten.
4. Leg voor de derde maal 1600 meter af en voer het tempo op door nog eens zes seconden (dus twaalf seconden sneller dan het 10-kilometertempo) sneller te lopen.
5. Uitlopen: drie kilometer joggen.
Atleten die meer dan zestig kilometer per week lopen, kunnen nog een vierde sessie doen, waarbij het tempo vijftien seconden sneller is dan hun 10-kilometertempo.
Doel: deze training heeft een enorm effect op de conditie. Het verbetert zowel de VO2-max als de anaërobe drempel (het moment waarop u hevig begint te verzuren), hetgeen direct in wedstrijden te merken zal zijn.
De Afzien Methode
1. Jog rustig drie kilometer.
2. Loop 800 meter in uw huidige 10-kilometertempo en dribbel daarna twee minuten als pauze.
3. Loop 400 meter in uw 5-kilometertempo, gevolgd door een dribbelpauze van een minuut.
4. Leg wederom 400 meter af, maar verhoog het tempo met drie seconden.
5. Neem geen rust en loop weer een 800 meter, maar dan in het 5-kilometertempo.
6. Doe een dribbelpauze van vier minuten en herhaal de serie van 800-400-400-800 meter.
7. Drie kilometer uitlopen.
Atleten die vijftig kilometer per week lopen, moeten deze training niet meer dan twee keer in een sessie doen. Mensen die meer dan zeventig kilometer halen, kunnen een derde serie proberen.
Doel: verbetering van de VO2-max. U leert bovendien in een wedstrijd dieper te gaan.
De Keniaanse Slag
1. Loop in twee à drie kilometer (als warming-up) naar uw favoriete trainingsroute.
2. Loop afwisselend twee minuten hard, iets langzamer dan het 10-kilometertempo, en één minuut in dribbeltempo.
3. Verhoog in de loop van de training het tempo van de 2-minutenloopjes, totdat dit sneller is dan het 5-kilometertempo.
4. Loop in totaal 36 minuten (twaalf series van twee minuten).
5. Uitlopen: drie kilometer joggen.
Doel: u loopt met meer gemak een 5- en 10-kilometerwedstrijd.
Bij jou pakt het 'tegen je limiet aan trainen' wel goed uit of niet? Tenminste ik dacht dat jij je je pr aardig naar beneden hebt gekregen?quote:Op maandag 15 augustus 2011 22:01 schreef kepler het volgende:
[..]
Ik heb hetzelfde als jij en loop ook vaak tegen mijn limiet aan. Op de duurlopen qua afstand en op de kortere afstanden qua snelheid (alhoewel dat met elkaar te maken heeft). Wat ik mezelf minimaal 1x per 2 weken verplicht is 8-10 km te lopen op een rustig tempo (bv marathon tempo). Gewoon om te herstellen en toch te kunnen lopen. Ook neem ik regelmatig (na een lange duurloop) een aantal dagen rust
Ik moet zeggen dat ik op gevoel train en geen schema's gebruik
Heb hier een vaste baan in de online marketing. Erg leukquote:Op maandag 15 augustus 2011 17:10 schreef kepler het volgende:
[..]
Fantastisch, ik ben wel flink jaloersInderdaad een leuke interval op die trappen. Ik heb zelf 4 maanden gewoond in Melbourne, en daar ging ik altijd lopen rond het meer in Albert Park, lekker vlak
Wat doe je eigenlijk in Australie? Vaste baan of tijdelijk?
Tot nu toe heb ik bijna elke keer mijn PR verbeterd, met als hoogtepunt de halve marathon in 1:31 (die stond eerst op 1:40 ongeveer). Daar heb ik echter wel een blessure aan over gehouden, dus bij die wedstrijd heb ik harder gelopen dan mijn lichaam aankonquote:Op maandag 15 augustus 2011 23:23 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Bij jou pakt het 'tegen je limiet aan trainen' wel goed uit of niet? Tenminste ik dacht dat jij je je pr aardig naar beneden hebt gekregen?
Ik train ook op gevoel (als ik voor mezelf train) maar mijn gevoel zegt altijd hetzelfde: "lekker fanatiek doen". Moet toch maar eens gaan leren om ook wat vaker 'lekker' te lopen i.p.v voluit.
Train je alleen voor jezelf of ook met een atletiekvereniging??
Telt 2x in de week volleybaltraining ook als krachttraining?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 05:03 schreef star_gazer het volgende:
Als je echt sneller wilt worden, moet je naast duurtraining ook aan de krachttraining gaan. Squat, squat, squat... Er is geen betere oefening om je benen, billen en core sterker te maken dan de barbell squat. Met name op heuvels maakt het echt een enorm verschil.
Baat het niet...quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:34 schreef kepler het volgende:
[..]
Telt 2x in de week volleybaltraining ook als krachttraining?
Tuurlijk is dat waar dat je van alleen duurtraining niet sneller wordt. Maar non-stop uit je comfort zone is recipe for disaster qua blessures en overtrainen natuurlijk... Een mix ervan zal altijd wel min of meer nodig zijn...quote:Op woensdag 17 augustus 2011 23:57 schreef 1517 het volgende:
Van duurtraining word je niet sneller. Van LSD worden je tijden niet beter. Je moet uit je comfortzone trainen als je echte progressie wilt maken. Trainen in een groep, trainen met een trainer of met een loopband wil daar bij helpen
Bedankt voor de link naar de hstreet
Zo dacht ik ook altijd, trainde altijd buiten mijn comfortzone (vind ik erg leuk, trainen met mensen die harder lopen dan ik en ze dan toch zo lang als het kan bij bij proberen te houden). Heb er waarschijnlijk wel wat wedstrijdhardheid mee opgebouwd, maar ben geen seconde sneller geworden. Zelfs langzamer dan toen ik nog af en toe (1x per week ongeveer) comfortabel maar wat verder liep.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 23:57 schreef 1517 het volgende:
Van duurtraining word je niet sneller. Van LSD worden je tijden niet beter. Je moet uit je comfortzone trainen als je echte progressie wilt maken. Trainen in een groep, trainen met een trainer of met een loopband wil daar bij helpen
Bedankt voor de link naar de hstreet
Zit wat in, een lastige loop is inderdaad geen gemakkelijke loopquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 13:38 schreef DeeBee het volgende:
Als het lastig was om te doen was het natuurlijk geen rustig tempo!
Naar je lichaam luisteren ook in plaats van naar cijfertjes te kijken...Je 5k PR is 13.8 km / u en nu loop je 3x zo lang qua tijd en loop je 11.3 km / u, dat is dus nog steeds erg hard en niet zo heel ver onder je max. denk ik dus...
Zelf loop ik 14.5/15 km / u qua 'PR' op een uur rennen, maar duurzame 'ontspannen' / extensieve trainingen gaan zo 12 km / h, soms 13. Niet dat dat zaligmakend is maar let op je gevoel er ook bij!
Ik heb gisteren het meeste afgezien in tijden, halve piramide interval: 1 mile (1600m) in 6:24, 2 mins rust, 1 mile 6:14, 2 mins rust, 1 mile 6:04.
Laatste mile uiteindelijk net te traag, want zat echt flink aan m'n max maar wel erg goede interval... Nu even paar dagen herstellen.
Ik loop al jaren zonder horloge, alleen bij wedstrijdenquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 17:55 schreef pietkanarie het volgende:
Zelf reken ik trouwens wel graag. Maar als ik merk dat het frustrerend wordt (ik wil nog wel eens achter lopen op mijn eigen, enthousiaste schema) dan laat ik het horloge ook wel eens een tijdje thuis. Gewoon lekker op gevoel lopen, dan forceer je jezelf ook minder snel.
Misschien is dat eigenlijk best goed ja! Maar bij een wedstrijd is een horloge inderdaad handig.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 18:22 schreef kepler het volgende:
[..]
Ik loop al jaren zonder horloge, alleen bij wedstrijden
Ik heb ook wel eens een wedstrijd gelopen zonder horloge, toch gevaarlijk omdat je snel te hard looptquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 18:28 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Misschien is dat eigenlijk best goed ja! Maar bij een wedstrijd is een horloge inderdaad handig.
Had eens een wedstrijd en was mijn horloge vergeten. Ik dacht: ik kan toch niet zonder horloge!!Dus heb toen een (veel te groot, niet-digitaal) horloge geleend. Heel wat moeite gedaan om dat horloge om m'n pols te laten passen. Zo kon ik in ieder geval globaal zien op welk schema ik liep.
Ook vergeten? Of wilde je het bewust eens proberen?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 18:30 schreef kepler het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens een wedstrijd gelopen zonder horloge, toch gevaarlijk omdat je snel te hard loopt
Ik was hem kwijt geloof ikquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 18:33 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Ook vergeten? Of wilde je het bewust eens proberen?
Als ik zie dat de eerste kilomter te hard gaat, neem ik altijd gas terug ja. Want ook al voelt het op dat moment nog lekker, als je te snelle tijden ziet op de kilomterpunten weet je al dat je dat nooit nog vier kilometer gaat volhouden.
Of het als krachttraining telt weet ik niet, maar je spieren worden op een andere manier gebruikt en daar heb je zeker baat bij. Maar je zal er niet zwakker door wordenquote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:34 schreef kepler het volgende:
Telt 2x in de week volleybaltraining ook als krachttraining?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |