abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 juli 2011 @ 12:13:48 #151
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_99536297
Ok, lijkt mij ook het beste idd. Zit ik over 3 weken toch alweer op 10 :P.
Niet meer actief op Fok!
pi_99543827
Vandaag voor het eerst schoenen gekocht bij een hardloopspeciaalzaak, Ze waren best prijzig vond ik, maarja vanavond even rennen, kijken hoeveel verschil ik merk :P. Ze voelden wel heel goed en stabiel aan tov m'n oude, dus ben benieuwd.
pi_99544856
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 19:55 schreef kepler het volgende:

[..]

Ligt helemaal aan jezelf. Als ik echt een duurloop ga doen, dan zorg ik dat ik de dagen daarvoor goed eet. 's Ochtends eet ik dan meestal wat yoghurt met muesli en een banaan (+ regelmatig water drinken). Maar ik kan ook prima een stuk lopen zonder iets te eten 's ochtends :D
Dat loaden met koolhydraten gelooft toch niemand?
Daarnaast zou ik juist geen muesli eten, het zorgt namelijk voor een gigantische insuline inpuls. Eet wat proteine rijk voedel en/of wat groentes als je echt wat wilt eten. Je kan best 10 km op een lege maag lopen, is misschien de eerste keer een beetje raar maar je sterft echt niet van de honger.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 22:28 schreef pietkanarie het volgende:
na het sporten: banaan, yoghurt (met musli), bruin brood, smoothie, brinta enz. en vooral veel drinken (na een duurloop van ongeveer 10 km drink ik minimaal een liter water/thee/sportdrank, dat is in ongeveer een uurtje op)

Het beste kun je koolhydraatrijk voedsel nemen, zie: http://www.runinfo.nl/koolhydraatrijk.htm om te zien in welk eten veel koolhydraten zit.

Over spierherstel... heeft niks met voeding te maken maar een andere tip die ik ergens las (en die ik zelf wel leuk vond) Ga tien minuten liggen :z met je benen in de lucht. Dan schijn je het melkzuur (wat spierpijn veroorzaakt) af te voeren.
Het beste kun je koolhydraatrijk voedsel vermijden en al helemaal gluten bevattende producten. Kijk liever naar proteine rijk voedsel, VLEESCH!

Spierherstel heeft alles met voedsel te maken. Wil je spierpijn voorkomen probeer dan wat te masseren met een schuimroller of een tennisbal/lacrossebal.
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 16:03 schreef Turalyon het volgende:
Vandaag voor het eerst schoenen gekocht bij een hardloopspeciaalzaak, Ze waren best prijzig vond ik, maarja vanavond even rennen, kijken hoeveel verschil ik merk :P. Ze voelden wel heel goed en stabiel aan tov m'n oude, dus ben benieuwd.
Snel terug brengen nu het nog kan! Hardloopschoenen zijn een grote leugen. Hoe meer 'steun' en 'technologie' er in een schoen zit des te groter de kans op blessures. Waar liep je eerder in, wat was daar mis mee?
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_99545679
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 16:26 schreef 1517 het volgende:

...Je kan best 10 km op een lege maag lopen, is misschien de eerste keer een beetje raar maar je sterft echt niet van de honger.
Goed advies :D

quote:
Snel terug brengen nu het nog kan! Hardloopschoenen zijn een grote leugen. Hoe meer 'steun' en 'technologie' er in een schoen zit des te groter de kans op blessures. Waar liep je eerder in, wat was daar mis mee?
Dan vraag je enorm veel van je techniek. Als je niet aan voorvoetlanding doet lijkt het me best wel verstandig om je schoenen op basis van advies in een goede winkel te kopen.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 16:48:58 #155
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_99545986
Geen 10 op een lege maag lopen! Max een half uur is verantwoord. Of je moet je spieren willen opvreten.
Niet meer actief op Fok!
pi_99547548
quote:
3s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 16:42 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Goed advies :D

[..]

Dan vraag je enorm veel van je techniek. Als je niet aan voorvoetlanding doet lijkt het me best wel verstandig om je schoenen op basis van advies in een goede winkel te kopen.
Hardlopen is toch ook een technische vaardigheid? Voorvoetlanding is ook niet alles. Sinds ik mijn Asics gel fortitued supermax 1080 niet meer draag loop ik niet alleen beter maar ook pijntjes vrij. Wat is het voordeel voor een beginnende loper om in die 140euro schoenen te gaan lopen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 16:48 schreef Viking84 het volgende:
Geen 10 op een lege maag lopen! Max een half uur is verantwoord. Of je moet je spieren willen opvreten.
Spieren opvreten is onzin :) . Heb in het verleden namelijk goede resultaten wat spieropbouw betreft gehad met intermittent fasting. Als je het maar weer aanvult met kwalitatief hoge voeding
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 17:21:21 #157
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_99547660
Je klinkt alsof je er verstand van hebt en ik ben een relatieve beginneling, dus ik zal je niet tegenspreken :P. Wat eet je dan om spierafbraak tegen te gaan? :).
Niet meer actief op Fok!
pi_99547777
Gewoon niet te hard gaan (Z1, Z2), dan is een uur op een lege maag best te doen, ervan uitgaande dat je de avond ervoor netjes hebt gegeten.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 17:27:21 #159
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_99547983
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 17:23 schreef knnth het volgende:
Gewoon niet te hard gaan (Z1, Z2), dan is een uur op een lege maag best te doen, ervan uitgaande dat je de avond ervoor netjes hebt gegeten.
Z1, Z2?
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 16 juli 2011 @ 17:27:56 #160
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_99548016
En ik doe het toch maar niet. Van verschillende kanten gehoord dat je het moet beperken tot een half uur en doordeweeks heb ik toch niet meer tijd en in het weekend kan ik wel wat eten vooraf :).
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 16 juli 2011 @ 17:30:40 #161
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_99548132
Z1, Z2 zijn Zoladz (hartslagzones op basis van Zoladz)

1517 Hoe zijn je verbeteringen de laatste tijd? Nog wedstrijdjes gedaan.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_99548978
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 16:26 schreef 1517 het volgende:

Zeker weten? Ik hoor van veel mensen positieve verhalen over die schoenen, misschien niet prijs-kwaliteit verhouding, maar nog nooit echt iemand gehoord met slechte ervaringen. Ze leken er bij die winkel behoorlijk wat verstand van te hebben, maarja kan ook allemaal marketing en verkooppraatjes zijn, maar toch..

Ik zal ze vanavond wel ff testen en er zelf achter komen.
pi_99549089
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 17:27 schreef Viking84 het volgende:
En ik doe het toch maar niet. Van verschillende kanten gehoord dat je het moet beperken tot een half uur en doordeweeks heb ik toch niet meer tijd en in het weekend kan ik wel wat eten vooraf :).
Google even op glycogeenvoorraad, verschillende artikelen vertellen dat die voorraad genoeg is voor 60-90 minuten sporten. En als duursporter komt daar natuurlijk ook een flinke dosis vetverbranding bij!
  zaterdag 16 juli 2011 @ 17:56:50 #164
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_99549219
Zijn hier ook mensen die bcaa's of andere supplementen gebruiken?
Niet meer actief op Fok!
pi_99549572
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 17:21 schreef Viking84 het volgende:
Je klinkt alsof je er verstand van hebt en ik ben een relatieve beginneling, dus ik zal je niet tegenspreken :P. Wat eet je dan om spierafbraak tegen te gaan? :).
Vlees, vis, eieren, groentes, fruit, noten en zaden.
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 17:30 schreef No-P het volgende:
Z1, Z2 zijn Zoladz (hartslagzones op basis van Zoladz)

1517 Hoe zijn je verbeteringen de laatste tijd? Nog wedstrijdjes gedaan.
Nee, afgelopen 5 maanden geen officiele wedstrijdjes gelopen, wel in veel in competitie verband gelopen . Gewerkt aan mijn pose-techniek en veel aan crossfit endurance gedaan. Ik merk wel dat nu, na al dat crossfit endurance gedoe, veel makkelijker en langer met inspanning om kan gaan.

Maar heb toch nog elke keer kriebels in mijn buik als in aan de marathon van amsterdam denk, ondanks dat ik heilig overtuigt ben van de crossfit endurance trainingsmethode moet ik toch nog maar zien hoe ik mezelf door die marathon heen ga slepen zonder LSD training. Ik heb nog nooit langer dan 17km gelopen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 17:56 schreef Viking84 het volgende:
Zijn hier ook mensen die bcaa's of andere supplementen gebruiken?
Ik slik bij iedere maaltijd vis-olie en als er weinig vetten in de maaltijd zitten een handje almonds ( amandelen?)
pi_99549963
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 17:19 schreef 1517 het volgende:

[..]

Hardlopen is toch ook een technische vaardigheid? Voorvoetlanding is ook niet alles. Sinds ik mijn Asics gel fortitued supermax 1080 niet meer draag loop ik niet alleen beter maar ook pijntjes vrij. Wat is het voordeel voor een beginnende loper om in die 140euro schoenen te gaan lopen.
...
Wat fijn dat jij geen last hebt over-/onderpronatie. Als je met gewone hiellanding loopt, dan is het toch wel prettig als je demping in orde is.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 18:23:44 #167
34586 kepler
No bounce, no play
pi_99550120
Pff, ik merk wel dat ik (te?) weinig aandacht besteed aan voedsel. Meestal eet ik gewoon waar ik trek in heb en dat is vaak wel gezond eten. Zolang het goed gaat op de manier zoals het nu gaat zal ik ook niet snel wat veranderen.

Koolhydraten stapelen is iets wat ik tot nu toe wel gedaan heb voor mijn lange afstandswedstrijden (ok, dat waren er maar twee :P). Is prima bevallen, en kwaad kan het ook weer niet.

Hetzelfde met water drinken, ik drink relatief weinig water. Ik heb volgens mij gewoon minder vocht nodig dan de gemiddelde mens. Daar komt het ook op neer voor voeding denk ik; niet elke persoon is hetzelfde.

Let wel, ik train nu voor de marathon. Dat is misschien iets anders dan voor 10-15 km?

Probleem wel is dat ik net mijn grote teen gigantisch gekneusd heb :') Hopelijk heb ik daar niet te lang last van :D
The line is a dot to you!
pi_99551794
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:18 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Wat fijn dat jij geen last hebt over-/onderpronatie. Als je met gewone hiellanding loopt, dan is het toch wel prettig als je demping in orde is.
Geen idee of ik er last van heb, ik geloof er gewoon niet zo zeer in. Ik denk juist dat zulke schoenen het probleem veroorzaken. Oorzaak-gevolg

Als je met gewone hiellanding loopt, loop je niet effectief en belast je je systeem op een niet natuurlijke manier.

Dat koolhydraten stapelen is daar bewijs voor dat zo iets bestaat?
  zondag 17 juli 2011 @ 12:21:33 #169
34586 kepler
No bounce, no play
pi_99574049
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 19:10 schreef 1517 het volgende:

[..]

Dat koolhydraten stapelen is daar bewijs voor dat zo iets bestaat?
Ja, je moet ook voornamelijk intensieve trainingen doen in de dagen voor de duurloop. Hierdoor wordt er extra glycogeen gebruikt, waardoor het enzym dat glycogeen opslaat actiever wordt en je dus meer glycogeen opslaat wat goed is voor duursporten. (aldus een boek over voeding :D)

Je bent ook de eerste die zegt dat koolhydraten stapelen niet werkt. Maar ik ben benieuwd, er is vast heel veel over geschreven. Ik zal eens verder gaan zoeken :)
pi_99586603
quote:
2s.gif Op zondag 17 juli 2011 12:21 schreef kepler het volgende:

[..]

Ja, je moet ook voornamelijk intensieve trainingen doen in de dagen voor de duurloop. Hierdoor wordt er extra glycogeen gebruikt, waardoor het enzym dat glycogeen opslaat actiever wordt en je dus meer glycogeen opslaat wat goed is voor duursporten. (aldus een boek over voeding :D)

Je bent ook de eerste die zegt dat koolhydraten stapelen niet werkt. Maar ik ben benieuwd, er is vast heel veel over geschreven. Ik zal eens verder gaan zoeken :)
Als ik heb gezegd dat het niet werkt, bedoelde ik dat niet zo. Het lijkt me gewoon een raar principe. Wil er graag wat onderzoek naar doen voordat ik het geloof en dan met name welke soort koolhydraten, dus als je wat diepgaande informatie hebt graag!
  zondag 17 juli 2011 @ 19:30:09 #171
152921 Filatelistfetisjist
Met pensioen :-)
pi_99587119
Na een rustweek met alleen een paar uurtjes zwemmen en fietsen bleek mijn knie zojuist toch nog niet mee te willen werken met lopen. }:| .

Zwemmen en fietsen zijn nu geen optie meer, waar moet ik nu met mijn energie heen -O-
  zondag 17 juli 2011 @ 20:00:36 #172
34586 kepler
No bounce, no play
pi_99588051
Ik ben vanmiddag toch maar naar het ziekenhuis gegaan voor mijn teen :D Gelukkig bleek dat er niks gebroken is, maar ik ben bang dat ik minstens 2 weken niet zonder pijn zal kunnen lopen. Hopelijk kan ik snel weer beginnen!
pi_99614357
Ik vraag me af: lopen de meesten van jullie hier met hiellanding of voorvoetlanding? En kun je zeggen dat een van de twee beter is?
Dat je niet paranoide bent wil nog niet zeggen dat ze je niet achtervolgen
Pain heals, chicks dig scars, glory lasts forever.
Pain is only temporary, quitting lasts forever.
  maandag 18 juli 2011 @ 13:05:46 #174
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_99615743
Ik doe hiellanding... voorvoetlanding schijnt volgens mij beter te zijn. Maar zelf krijg ik dat gewoon niet voor elkaar... als iemand enig idee heeft hoe je dat kan oefenen? Ik vind het een moeilijke manier van landen...
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_99617247
Je kan het veranderen door aan de slag te gaan met je looptechniek, o.a. Pose-running (doen paar in dit topic), Evolution-running (kan DVD wel even uploaden keer) en dat soort technieken hebben goede basisprincipes voor efficiente looptechniek...

Ik heb altijd wel atletiek gedaan dus soort van middenvoet-landing gehad en probeer nu meer en meer naar voorvoet te gaan switchen. Er is niet 'per se' goed / slecht hierin, alleen maakt 1517 er wel goede opmerkingen over (Born to run is wat dat betreft echt een aanrader qua boek!).

Hiellanding is namelijk niet logisch en natuurlijk: als je een sprintje zonder je schoenen aan zou trekken De Wouzeraar, dan zou je heel snel toch meer naar voren landen omdat je anders vergaat van de pijn door de impact van je hielbeen op de grond... :P

Hieraan gerelateerd zit de (terechte) scepsis tegenover (te) ondersteunende schoenen: alleen omdat die schoenen dempen stellen ze je in staat te hiellanden en dus door te blijven lopen met die verkeerde techniek. Vroeger deden je hielen zeer bij teveel hiellanding op blote voeten en pastte je je technek aan, nu wordt je 'lui' en proberen je schoenen je weg te laten komen met slechte techniek...

Het veelgehoorde 'iedereen kan hardlopen' is dan ook niet helemaal waar mijns inziens: iedereen kan zich voortbewegen, maar goede hardlooptechniek is wel degelijk een skill waaraan je moet werken!

Voorvoetlanding is daarbij de meest natuurlijke beweging voor je voeten, gekoppeld aan hoge frequentie en lichtvoetige repsonsieve afzet waarbij je het 'ontwerp' van je voet juist benut (boog eigenschappen en elastisch-weefsel etc.). Veel 'ondersteunende' schoenen werken de natuurlijke vorm en plaatsing van de voet juist tegen, met juist meer pijntjes als gevolg... Zelf merk ik dat bijv. mn beenfrequentie (ook bij langzaam tempo) belangrijk is voor hoe erg ik last heb van mn benen, veel minder belasting en schokken voor mn spieren bij snelle beweging en actieve afzet (en relatief korte paslengte).

Zijn al die schoenen dan helemaal onzin? Nou ja, niet per se... Bescherming van onze huid hebben we wel nodig (al denken barefooters er anders over :P) en sommigen hebben nou eenmaal geen goede techniek (of lichaamsbouw) om met minieme demping te kunnen lopen al... De focus zou echter meer moeten liggen op 'pas ook je techniek aan!' ipv 'deze schoen ondersteunt zoveel dat je 'lui' kan lopen!', want dat is symptoombestrijding en niet ook wat doen aan de oorzaak... :)
Jack does it in real time...
  maandag 18 juli 2011 @ 15:03:16 #176
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_99620295
Die dvd over evolution-running lijkt me wel interessant.
Ik las dat poserunning niet zo geschikt is voor mensen die overproneren? Dat doe ik namelijk nogal sterk.
Sowieso vraag ik me af in hoeverre het voor poserunning voorwaarde is om een goed fysiek gestel hebben. Heb vaak veel last van m'n scheenbenen en kuiten (compressiesokken en verkoelende gel verlichten dat wel). Maar goed, het kan dus zijn dat dat soort pijntjes afnemen door 'lichtvoetiger' en op een meer natuurlijke manier te lopen.
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
  maandag 18 juli 2011 @ 16:25:30 #177
34586 kepler
No bounce, no play
pi_99623902
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 13:46 schreef DeeBee het volgende:
Je kan het veranderen door aan de slag te gaan met je looptechniek, o.a. Pose-running (doen paar in dit topic), Evolution-running (kan DVD wel even uploaden keer) en dat soort technieken hebben goede basisprincipes voor efficiente looptechniek...

Ik heb altijd wel atletiek gedaan dus soort van middenvoet-landing gehad en probeer nu meer en meer naar voorvoet te gaan switchen. Er is niet 'per se' goed / slecht hierin, alleen maakt 1517 er wel goede opmerkingen over (Born to run is wat dat betreft echt een aanrader qua boek!).

Hiellanding is namelijk niet logisch en natuurlijk: als je een sprintje zonder je schoenen aan zou trekken De Wouzeraar, dan zou je heel snel toch meer naar voren landen omdat je anders vergaat van de pijn door de impact van je hielbeen op de grond... :P

Hieraan gerelateerd zit de (terechte) scepsis tegenover (te) ondersteunende schoenen: alleen omdat die schoenen dempen stellen ze je in staat te hiellanden en dus door te blijven lopen met die verkeerde techniek. Vroeger deden je hielen zeer bij teveel hiellanding op blote voeten en pastte je je technek aan, nu wordt je 'lui' en proberen je schoenen je weg te laten komen met slechte techniek...

Het veelgehoorde 'iedereen kan hardlopen' is dan ook niet helemaal waar mijns inziens: iedereen kan zich voortbewegen, maar goede hardlooptechniek is wel degelijk een skill waaraan je moet werken!

Voorvoetlanding is daarbij de meest natuurlijke beweging voor je voeten, gekoppeld aan hoge frequentie en lichtvoetige repsonsieve afzet waarbij je het 'ontwerp' van je voet juist benut (boog eigenschappen en elastisch-weefsel etc.). Veel 'ondersteunende' schoenen werken de natuurlijke vorm en plaatsing van de voet juist tegen, met juist meer pijntjes als gevolg... Zelf merk ik dat bijv. mn beenfrequentie (ook bij langzaam tempo) belangrijk is voor hoe erg ik last heb van mn benen, veel minder belasting en schokken voor mn spieren bij snelle beweging en actieve afzet (en relatief korte paslengte).

Zijn al die schoenen dan helemaal onzin? Nou ja, niet per se... Bescherming van onze huid hebben we wel nodig (al denken barefooters er anders over :P) en sommigen hebben nou eenmaal geen goede techniek (of lichaamsbouw) om met minieme demping te kunnen lopen al... De focus zou echter meer moeten liggen op 'pas ook je techniek aan!' ipv 'deze schoen ondersteunt zoveel dat je 'lui' kan lopen!', want dat is symptoombestrijding en niet ook wat doen aan de oorzaak... :)
Is dat zo? Bij de sprint snap ik het, want dat is een hele andere beweging. Maar bij hardlopen lijkt me de hoek van je enkel/voet een beetje raar als je op je voorvoet land? Ik heb het wel eens geprobeerd tijdens hardlopen, maar ik vond het niet lekker lopen (en mijn tempo ging ook gelijk vanzelf omhoog :D)

Maar in principe is het beste om gewoon in All-stars te gaan lopen? Geen demping, maar wel bescherming van je voeten :)
pi_99624445
Nou ja...meer op de 'bal' van je voet en met afwikkelen klein, klein btje buitenkant, niet landen op je tenen of iets... :P Dus meer voor-midden dan puntje van je tenen of iets... Te ver naar voren = achilles & kuiten die last geven, Gebreselassie moest ook iets meer naar middenvoetlanding switchen toen 'ie naar de weg ging, maar dat is nog steeds met miniem hielcontact ja.

Het is niet gelijk 'het beste' en zou dan old-school Asics kiezen ipv All-Stars, maar knnth had ook basics Puma's aangeschaft voor Pose running geloof ik. Maar je moet dus wel dan 'actief' lopen en ermee bezig zijn, anders krijg je alsnog ook blessures... Maar voor de afwisseling in ieder geval is lopen op minimalistische schoenen zeker een goed idee, daar ben ik ondertussen van overtuigd geraakt.

Wat betreft het hogere tempo toen je probeerde voorvoet te landen: herkenbaar! Maar makkelijk op te lossen: je RPM / stride rate moet zo 180 zijn (90 per been) als je echt heel efficient wilt lopen... Doe je dat echter met 1 paslengte dan wordt je heel moe. Bij duurtrainingen moet je dus je paslengte aanpassen, anders loop je jezelf idd gegarandeerd over de kop. Ik heb er mee geexperimenteerd in training en ik vind het verbazingwekkend voelen: hoge beenomwenteling vermoeit helemaal niet meer in mijn beleving als je goed op je 'stride' / landing en afzet let en dus je paslengte verkort (dan kan je ook 'langzaam' trainen gewoon).

Bij evolutionrunning redeneren ze ook deels zo: ~ 180 RPM is natural stride frequency van een efficiente hardloper. Dus als je nu ~ 150 RPM loopt en je weet dat met 20% te verhogen richting 180 en je kort je paslengte ~ 15% dan kan je de efficientie van je beweging verbeteren... :)
  maandag 18 juli 2011 @ 16:51:49 #179
34586 kepler
No bounce, no play
pi_99624940
Interessant! Zodra mn teen weer genezen is ga ik er wat meer mee experimenteren (niet volledig, want ik heb eerst een marathon 2 oktober).

Waarom is old-school Asics beter? Als ik het goed begrijp gaat het alleen om bescherming van je voet, en dat is met All-Stars toch ook? Die hebben een hele slappe zool, waardoor je praktisch op je blote voeten loopt?
pi_99630768
Goede posts, DeeBee, niets aan toe te voegen _O_

Ik loop trouwens nu op Inov-8 F-Lite 195, nog steeds minimale demping maar wel iets breder dan die Puma's ...

Wat ik zelf ervaar, nu ik het enigszins onder de knie heb, is dat een reactievere voorvoetlanding veel ontspannender en bijna zelfs makkelijker voelt. Vroeger was het altijd werken, zwoegen en gegarandeerde spierpijn. Nu is het meer vloeiend, ontspannend naar voren bewegen en is het eerder mijn conditie dan mijn spieren die de grens bepaalt.
pi_99637244
Heeft iemand een goede link hoe je kan trainen om meer op de voorkant van je voet te landen? Of is het gewoon een kwestie van je voet naar voren kantelen als je neerkomt?

Wil het morgen wel eens een stukje gaan proberen, kijken hoe het loopt.

Merk nu al dat als ik binnen op sokken ren ik automatisch op de voorkant van mijn voeten loop, maar dan gebruik ik eigenlijk de hiel helemaal niet.
pi_99637570
Zeer complete post DeeBee :) .
quote:
2s.gif Op maandag 18 juli 2011 16:25 schreef kepler het volgende:

[..]

Is dat zo? Bij de sprint snap ik het, want dat is een hele andere beweging. Maar bij hardlopen lijkt me de hoek van je enkel/voet een beetje raar als je op je voorvoet land? Ik heb het wel eens geprobeerd tijdens hardlopen, maar ik vond het niet lekker lopen (en mijn tempo ging ook gelijk vanzelf omhoog :D)

Maar in principe is het beste om gewoon in All-stars te gaan lopen? Geen demping, maar wel bescherming van je voeten :)
Voorvoetlanding is een gevolg van het leunen naar voren en het activeren van de hamstrings.
In plaats van bij elke stap af te zetten, leun je vanaf de enkels en 'val' je in de volgende stap en land je onder je zwaartepunt zodat het voorgaande momentum niet word afgeremd.

Ik loop het fijnste op een schoen met minimale zool zodat je beter in 'contact' bent met de aarde. Vanaf volgende week ben ik weer in Nederland en kan ik mijn rondje van 4km weer oppakken die ik altijd barefoot liep.

Ik ben altijd al wel bezig geweest met POSE-drills maar sinds ik met een posetrainer aan het werk ben. Kom ik er achter dat ik nog lang niet zo ver ben als ik dacht, frustrerend genoeg.

Video materiaaaaal:
pi_99637633
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 21:23 schreef De Wouzeraar het volgende:
Heeft iemand een goede link hoe je kan trainen om meer op de voorkant van je voet te landen? Of is het gewoon een kwestie van je voet naar voren kantelen als je neerkomt?

Wil het morgen wel eens een stukje gaan proberen, kijken hoe het loopt.

Merk nu al dat als ik binnen op sokken ren ik automatisch op de voorkant van mijn voeten loop, maar dan gebruik ik eigenlijk de hiel helemaal niet.
Zie hier:
http://www.youtube.com/user/Thjeko

Weet niet of dit mag:
http://torrentz.eu/search?f=POSE+RUNNING

maar het beste lijkt mij bekend te worden met het idee en wat oefeningen te leren, dagelijkse op blote voeten te lopen om de spieren te versterken. Om vervolgens contact op te nemen met een POSE gecertificeerde trainer
pi_99638008
Evolution running filmpje: Evolution Running

Qua training: wat 1517 zegt, de basics zijn wel op internet en in instructies te vinden en geven je een goed idee van de concepten en bepaalde basisprincipes waar je direct van kan profiteren...

Echt trainen / er wekelijks mee aan de slag en je vooruitgang goed laten beoordelen, dan is een trainer een toegevoegde waarde en heb je daar nog meer aan! :)
pi_99638112
Als ik ga zoeken op youtube kom ik ook weer filmpjes tegen die de hiellanding promoten. :-D

pi_99638471
quote:
Mijn coach, wat een geweldige hardloopster en goeie lerares is ze :) Ik zie haar om de ~4 maanden, altijd erg nuttig.
pi_99638697
Veel touwtje springen :P

Ik was de laatste tijd veel stevige trainingen aan het doen en lette daarbij te weinig op het echte veren.. Ik knalde zeg maar best hard neer op de bal van mijn voet :P.
Had al snel overbelaste onderkuiten. Nu ik weer wat meer met zacht landen bezig gaat gaat het weer een stuk beter. Zeker op asfalt is dat zacht en verend landen toch wel belangrijk als je op je voorvoeten landt.
pi_99638722
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 21:40 schreef De Wouzeraar het volgende:
Als ik ga zoeken op youtube kom ik ook weer filmpjes tegen die de hiellanding promoten. :-D

Vast gesponsord door Nike! :+ De comments zeggen genoeg...
pi_99638907
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 21:40 schreef De Wouzeraar het volgende:

pi_99639684
Haha, jullie hebben gelijk. Morgen eens een stukje met voorvoetlanding proberen. (Heb al wel dure schoenen...)
  maandag 18 juli 2011 @ 22:10:57 #191
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_99640045
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 21:30 schreef 1517 het volgende:

[..]

Weet niet of dit mag:
Voor het groter belang zullen we maar zeggen... ;)
Interessante posts allemaal, heel wat in me op te nemen maar ga er binnenkort eens aan werken
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  dinsdag 19 juli 2011 @ 08:41:57 #192
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_99652839
IK heb vanmiddag geprobeert datgene wat er in de diverse pose filmpjes verteld wordt in praktijk te brengen.
Ik moet zeggen dat als ik goed op de techniek concentreerde het leek op ik sneller kon lopen zonder dat het meer inspanning kostte, kan verbeelding zijn maar toch...morgen nog maar eens proberen
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  dinsdag 19 juli 2011 @ 13:18:05 #193
350502 john243
Valt op blondjes
pi_99659983
Ik jog nu bijelkaar 40 minuten om de dag. Dus op dag 1 eerst 20 minuten joggen en dan 5 minuten pauze en daarna weer 20 minuten joggen. De volgende dag niks en de dag erna weer 2x 20 minuten joggen. Nu het vakantie is heb ik een stuk meer tijd dan normaal, dus kan het kwaad als ik elke dag 40 minuten jog of geef ik mijn benen dan te weinig tijd om te herstellen? En maakt het veel uit of je tussen het joggen door een 5 minuten durende pauze neemt of niet?

Bvd
Schindler's List - Echte Jannen - Snickers - Anouk, I love 'em all
pi_99674871
Thanks voor het Evolution filmpje. Heb het gister eens bekeken en vandaag een rondje van 6 km geprobeerd met voorvoetlanding.

Ik moet zeggen, het voelt nog niet heel natuurlijk en ik had het idee dat ik geen meter vooruit kwam... :-D

Het eerste zal wel komen omdat ik het nog niet gewend ben. Ik moet er echt aan denken om de voorkant eerst neer te zetten. Kreeg ook wel last van mijn kuit. MIsschien omdat ik te krampachtig probeerde om de voorkant van mijn voet eerst op de grond te laten komen? Zal nog wel eens wat filmpjes kijken voor nog meer instructie.

Volgens mijn Nike+ ging ik ~6.5 min/km (ipv ~5.4 normaal gesproken). Valt me eigenlijk nog mee, aangezien ik ook een paar keer 'op dezelde plaats heb gelopen' (was een oefening uit het Evolution filmpje). Wat ook grappig was, als ik wilde afremmen (bij stoplichten) gebruikte ik de hiellanding. Blijkbaar een effectieve manier om af te remmen. :D

Anyways, to be continued!
  donderdag 21 juli 2011 @ 06:30:45 #195
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_99737618
@john: ja, elke dag lopen kan kwaad. Voldoende rust nemen is net zo belangrijk als de training zelf. En verder zie ik niet wat er mis is met een wandelpauze tussendoor. Sterker nog: dat is iets wat bij het opbouwen hoort. Loop je eigenlijk met een schema of naar eigen inzicht? Indien het laatste: pas wel op dat je niet te snel gaat. Je conditie gaat sneller vooruit dan je lijf. Een bekende valkuil voor beginnende lopers.
Niet meer actief op Fok!
pi_99995088
Het trainen gaat gestaag vooruit, mijn kuitblessure wordt met de training minder!

Gister 5x1000m extensief en dat ging erg goed. Met rustintervallen, warming up en cooling down in totaal 12km gelopen. Mijn hartslag lag per interval ook nog eens ~5 bpm lager dan vorige week toen ik 4x1000m deed. Spierpijn afwezig vandaag. Kortom: top 8-)
Morgen 10x400m, wordt iets van 14km en dan is het wel weer leuk geweest voor deze week (31km :o)

Het zwemmen is ook een aanwinst zeg, kan ik toch nog twee keer per week extra sporten zonder mijn spieren te veel te belasten. Het enige nadeel is dat drie van de vijf zwembaden gesloten zijn in de zomer waardoor het erg druk kan zijn :P

[ Bericht 5% gewijzigd door knnth op 27-07-2011 14:30:34 ]
pi_100050985
pi_100064792
Even een vraagje aan de mensen hier die al wat meer ervaring hebben met pose-running/chi-running/voervoetslanding:

Kun je dit überhaupt doen als je demping in je hiel hebt? (mijn Asics hebben zo'n 1,5 cm demping denk ik)

Laatste keer dat ik probeerde om niet met mijn hiel de grond te raken kreeg ik namelijk heel erg last van mijn kuiten. Kon echt 2/3 dagen amper lopen... Toen ik vandaag na 9 dagen voorzichtig weer eens een rondje ging lopen kreeg ik er gelijk weer last van als ik hetzelfde probeerde. Maar ik was aan het denken, misschien moet ik dan mijn voet zo ver voorover buigen dat het niet meer lekker loopt?

Dus ik heb het maar niet meer geprobeerd. Ik heb wel mijn stappenfrequentie aangepast (sneller) en mijn paslengte verkort en geprobeerd een beetje voorover te vallen. Liep ik gelijk een PR op de 5 km. :D
pi_100071024
Je moet vooral niet actief je hiel van de grond houden! Dat is inderdaad vragen om kuit- en achillesproblemen. En ook niet actief je voet naar beneden buigen om zo een voorvoetlanding af te dwingen. In principe land je vanzelf op je voorvoet als je lichaamshouding goed is en je leg recovery (of pull in pose-termen) tijdig is.

Als ik rustig loop dan raken mijn hielen gewoon de grond, er staat alleen geen gewicht op.

Een dikke hak is inderdaad niet handig, het beperkt de natuurlijke bewegingsuitslag (doorzakken van hiel na landing op voorvoet waardoor de achilles en kuit worden gerekt) waardoor reactief lopen praktisch onmogelijk wordt.
pi_100078118
Thanks voor je reactie. Ik dacht al zoiets, en ik had het dus al gemerkt.

Dan blijf ik nu gewoon mijn houding aanpassen en kijken of het lopen makkelijker gaat!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')