abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98733477
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 20:04 schreef computergirl het volgende:

[..]

ik zag vanmidag op het heetst van de dag iemand hardlopen met zo'n dikke katoenen trui met capuchon aan 8)7
dan ben je redelijk levensmoe.
pi_98734756
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 20:04 schreef computergirl het volgende:

[..]

ik zag vanmidag op het heetst van de dag iemand hardlopen met zo'n dikke katoenen trui met capuchon aan 8)7
Hier in Den Haag ook eentje :') Shirt met lange mouwen en muts op ... WTFWTFWTFWTF
pi_98735372
Laat ik dit topic ook eens volgen :).

Net ook een uurtje heel rustig gelopen met 30 graden en ik werd al zorgelijk aangekeken vanwege mijn rood hoofd. Ik heb geen idee wat iemand mankeert die nu met lange mouwen gaat lopen 8)7
  maandag 27 juni 2011 @ 21:40:47 #54
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_98737916
@Turalyon, ik zal na woensdag even een PM sturen. Op dit moment nog even druk met tentamens leren en ik moet er wel even voor gaan zitten om een duidelijk verhaaltje er omheen te schrijven.

@kepler, _O_ hopelijk blijf je heel in de aanloop er naartoe. Wanneer is het precies?

Zelf ook gelopen in de hitte, was flink warm maar wel lekker om aan de hitte te wennen. Kan nog wel voordeel opleveren in de zomer. Mensen die in een trui en/of lange broek gaan lopen hebben vast een heel laag zelfbeeld of een zonne-energie. In het geval van het laatste had je altijd nog in de avond kunnen lopen, dus het zal wel het 1e zijn :P
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
pi_98743370
oke bedankt! :s)
  dinsdag 28 juni 2011 @ 17:49:03 #56
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_98776046
Hoi, ik heb even een vraag:

ik loop 4 keer per week 5 km hard, waarvan 3 keer 's ochtends vroeg voor ik naar het werk ga (half 7). Ik heb dan geen tijd om mijn ontbijt te laten zakken voor ik ga lopen, dus loop ik op een lege maag. Op internet lees ik tegenstrijdige verhalen over lopen op een lege maag: de één zegt dat je lichaam meteen overgaat op het verbranden van vet en dat je dus snel afvalt, de ander zegt dat je beter iets kleins kunt eten voor je gaat, omdat lopen op een lege maag 'gevaarlijk' zou zijn (hoezo? wat zou er dan gebeuren?).

Indien ik idd beter wat kan eten voor het lopen, wát kan ik dan het beste eten waardoor het resultaat voor vetverbranding optimaal is én ik meteen kan lopen?

Alvast bedankt voor de reacties :).
Niet meer actief op Fok!
pi_98776392
Als je de avond ervoor gewoon goed gegeten hebt dan is je glycogeenvoorraad (lever, spieren) nog wel op peil. Je moet alleen niet te hard gaan, houd het wel in je vetverbrandingszone (niet hijgen, ontspannen ademen). En niet te ver maar dan hebben we het eerder over 15k dan over 5k.

Ik ben er zelf ook mee aan het experimenteren. Wat ik soms doe is een banaan of havermout. Niet heel hard nodig maar toch wel fijn om een eventuele hongerklop voor te zijn als je wat meer kilometers maakt.
  dinsdag 28 juni 2011 @ 18:12:27 #58
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_98777121
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 17:56 schreef knnth het volgende:
Als je de avond ervoor gewoon goed gegeten hebt dan is je glycogeenvoorraad (lever, spieren) nog wel op peil. Je moet alleen niet te hard gaan, houd het wel in je vetverbrandingszone (niet hijgen, ontspannen ademen). En niet te ver maar dan hebben we het eerder over 15k dan over 5k.

Ik ben er zelf ook mee aan het experimenteren. Wat ik soms doe is een banaan of havermout. Niet heel hard nodig maar toch wel fijn om een eventuele hongerklop voor te zijn als je wat meer kilometers maakt.
Thx :).

Banaantje zat ik ook aan te denken. Geen idee of ik dan een steek in m'n zij krijg, maar daar komen we ook maar op 1 manier achter ;).
Niet meer actief op Fok!
pi_98778043
Wel knap dat je 's ochtends kunt hardlopen. Mijn benen zijn dan nog zo stijf -O-.
  dinsdag 28 juni 2011 @ 18:43:31 #60
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_98778615
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 18:32 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Wel knap dat je 's ochtends kunt hardlopen. Mijn benen zijn dan nog zo stijf -O-.
Moet nog zien of het mij ook vaker dan 1 keer lukt ;). Vanochtend was de eerste keer. Het is praktischer voor mij (ben toch al wakker en ik hoef 's middags/ 's avonds niet meer als ik gaar ben vh werk).
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 30 juni 2011 @ 22:10:26 #61
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_98884139
Wel vaker hier gepost.. vooral 3 jaar geleden toen ik met Evy was begonnen.
Heb het volgehouden tot Evy 2 les 7 ofzo. daarna nog even los rondgelopen tot begin 2010. Daarna allerlei dingen in mijn leven.
In februari dit jaar weer begonnen omdat Vik zo enthousiast begonnen was met lopen, deed mij ook weer kriebelen.
Het gaat echt ontzettend goed!
Wat ik eigenlijk wil vragen.. zijn hier hardlopers die wel eens 10 km rennen? En hoe snel is jullie snelheid? En vooral, jullie hartslag?
Sinds ik wel eens boven de 8 km ren is mijn hartslag in rust maar 44 en met hardlopen is het niet heel snel meer naar boven te brengen.
Hebben jullie dat ook? Heb nl totaal geen ervaring met conditie :')
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  donderdag 30 juni 2011 @ 22:15:52 #62
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_98884434
Vik:
Kudo's voor het proberen hardlopen in de ochtend.. valt niet tegen he? Fijn.
Wat ik doe is een glas water en een klein stukje fruit of een beschuitje met jam meer niet. Dan gaat het prima, daarna kan je wel weer wat eten.
Niks is ook niet erg als je maar wel wat water drinkt
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_98887909
Viking84...Kan me er niet zoveel bij voorstellen dat je op een lege maag lekker kunt trainen. Ik eet altijd minimaal twee broodjes zo'n drie kwartier voor ik begin met hardlopen en vaak ook nog een stuk banaan ofzo (maar goed, ik eet dan ook wel 10 broodjes op een dag waarop ik ga trainen, sommige mensen kunnen met een stuk minder af) Ben een beetje een bodemloze put qua eten ;) .
Je zou misschien op z'n minst iets als ontbijtkoek/banaan/kwark kunnen eten?

Heb je geen last van slappe 'zwabberbenen' als je niet ontbijt?
Verder is 's ochtends lopen in de zomer wel heel lekker, nog lekker koel.

Je bent wel goed bezig, vier keer per week vijf kilometer lopen. ^O^
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_98898218
Waarom zou je eigenlijk niet kunnen trainen op een lege maag? Er zit (even niet uitgaande van een pittige intervaltraining) toch wel genoeg energie in je lijf als je de dag ervoor gewoon netjes drie keer hebt gegeten? Het moet volgens mij (maar ik ben er ook nog mee aan het experimenteren) vooral een mentaal iets zijn.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 10:14:23 #65
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_98898434
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 10:08 schreef knnth het volgende:
Waarom zou je eigenlijk niet kunnen trainen op een lege maag? Er zit (even niet uitgaande van een pittige intervaltraining) toch wel genoeg energie in je lijf als je de dag ervoor gewoon netjes drie keer hebt gegeten? Het moet volgens mij (maar ik ben er ook nog mee aan het experimenteren) vooral een mentaal iets zijn.
maar je lichaam heeft wel energie nodig uit bijv. een ontbijt om "te kickstarten" en op gang te komen volgens mij
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_98898572
Inmiddels kan ik verklaren dat een avondje doorhalen in de kroeg ook geen goede bodem is om hard te lopen ;)

Alhoewel je je erna wel een stuk beter voelt.
pi_98898718
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 10:14 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

maar je lichaam heeft wel energie nodig uit bijv. een ontbijt om "te kickstarten" en op gang te komen volgens mij
Wat moet er gekickstart worden dan? Je vetreserves zijn oneindig, je glycogeenvoorraad bevat genoeg energie voor een uur intensieve arbeid ... als je een +15k duurloop doet of gaat intervallen kan ik me voorstellen dat het niet genoeg is.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 10:40:09 #68
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_98899472
Dank voor de reacties allen :)

Ik blijf gewoon op lege maag lopen voorlopig, gaat prima. Geen zwabberbenen oid. Ga wel bewuster eten, goed letten op spierherstel dus na het lopen yoghurt/kwark en evt eieren.

Uniek is een hardloopmachine. Ben benieuwd hoe hard jij kunt als je het maximale uit jezelf haalt!
Niet meer actief op Fok!
pi_98900692
Lopen op lege maag kan wel op zich... Maar wat knnth zegt, vooral niet té intensief of lang, want dan kan je er btje aan onderdoor gaan... :P

Over die hartslag: 44 in rust kan wel, maar is aardig laag... :) ik zit zelf meestal 50-55 als ik in vorm ben, maar bij mij 'spiked' m'n hartslag wel aardig makkelijk, m'n max ligt zo op 205...

Je zou eens 'sprintjes' kunne proberen of fietstest om helemaal diep te gaan om te zien wat er dan gebeurt, maar 160/170 moet iedereen wel kunnen halen volgens mij, anders is het wel eerg laag...

Gisteren ook lekker gelopen, probeer 'efficienter' te lopen, hogere pasfrequentie, kortere paslengte, lichte afzet en weinig verticale beweging en ging ok... Zo 9.5 km @ 5 mins per kilometer of iets harder zonder echt af te zien.. :) Merk dat de belasting op m'n spieren dan minder is dan 'trage en harde' landingen en meer naar voervoetlanding is een goed streven (al moet ik wel mn kuiten af en toe even laten wennen...). :)
Jack does it in real time...
  vrijdag 1 juli 2011 @ 12:06:21 #70
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_98903047
Ik loop maar 5 km per keer (half uurtje ongeveer) en in het weekend kan ik wel een langere loop plannen, maar dan is er ook tijd om te eten van tevoren ;).
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 1 juli 2011 @ 12:42:25 #71
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_98904272
Rust 47 ongeveer. Absolute rust ('s ochtends na opstaan) nog wat lager.
Max 203 ongeveer. 5km gemiddelde hs 190-195. 10km 190 gok ik. Wedstrijdtempo zal iets onder de 4:00/km liggen. Trainingstempo's van 3 tot 6min/km
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
  vrijdag 1 juli 2011 @ 12:46:21 #72
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_98904385
Turalyon.
Ik denk dat je vooral moet gaan variëren. Dan een wat langer stuk op een rustig tempo. Dan een korter stuk met een wat hoger tempo. Wat intervallen, rustigere trainingen, fartlek. Een schema kan je daarbij helpen maar dat is niet perse nodig. Zolang je de verhoudingen maar goed houd. Op verschillende sites kun je daar wel wat over lezen. Runinfo.nl is wel een simpele bruikbare site daarvoor.
Sei wachsam,
pi_98904473
Mijn rusthartslag was 44 in het ziekenhuis voordat ik aan mijn enkel geopereerd werd. Vlak voor de operatie. Iedere keer ging het alarm af omdat mijn hartslag onder de 50 was. :D

Maar.... ik heb gister voor het eerst sinds mijn gebroken enkel weer een poging gedaan tot hardlopen (10 minuten op de loopband met 8 km/u) en het ging gewoon verbazingwekkend goed! Geen pijn en ik liep eigenlijk best wel lekker (voor op een loopband dan, want eigenlijk heb ik daar een hekel aan).
Zondag maar weer eens mijn oude vertrouwde 5 km rondje proberen. Op een heel rustig tempo.

Nog 100 dagen tot de Royal Parks Half Marathon!!! *O*
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_98918685
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 12:49 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:

Maar.... ik heb gister voor het eerst sinds mijn gebroken enkel weer een poging gedaan tot hardlopen (10 minuten op de loopband met 8 km/u) en het ging gewoon verbazingwekkend goed! Geen pijn en ik liep eigenlijk best wel lekker (voor op een loopband dan, want eigenlijk heb ik daar een hekel aan).
...
Is het niet doodeng om na een gebroken enkel weer te gaan hardlopen :o

Zijn er trouwens nog mensen die van plan zijn de Marathon van Amsterdam mee te lopen?
  vrijdag 1 juli 2011 @ 18:21:19 #75
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_98918718
Ik heb vandaag nieuwe schoenen gekocht en een extra loopoutfitje (scheelt weer wassen ;)) en ik heb het batterijtje in m'n hartslagmeter laten vervangen, dus ik kan nu ook weer eens met hartslagmeter gaan lopen :). Ben wel benieuwd!
Niet meer actief op Fok!
pi_98919206
quote:
11s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 18:20 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Is het niet doodeng om na een gebroken enkel weer te gaan hardlopen :o
Best wel! :D
Maar ik was gisterochtend bij mijn fysio (tevens podotherapeut) en die was verbaasd over mijn herstel en verklaarde dat alle flexibiliteit weer terug was in mijn enkel en dat ik dus (rustig aan) weer mocht gaan hardlopen.
Maar ik ben niet voor niets weer begonnen op de loopband en ook echt rustig aan.
Moet toegeven dat de eerste keer sporten een stuk enger was en mijn voet echt heel vreemd aanvoelde toen ik stond te springen. :D
Doe wat je niet durft.
pi_98923069
Ik ga wel in Amsterdam lopen, maar de halve. :) M'n PR maar proberen aan te vallen, onder 1:30 zou helemaal nice zijn, maar weer niet of ik genoeg tijd voor trainen heb... :P
Jack does it in real time...
pi_98923652
De halve heeft ook een leuke route! 1,5 uur is een mooie tijd _O_
pi_98925273
Een aantal keer heb ik nu heel vroeg in de morgen gelopen. Soms heb ik de rest van de dag geen tijd meer en is de morgen een oplossing. Deze week was het een aantal dagen zo heet dat voor het werk lopen een goed idee leek.
Ik stap dan meteen uit bed en trek m'n hardloopkleding aan. Wel vocht mee en dan lopen.
De eerste kilometers gaan helemaal niet, stijfjes en ik loop nog half te dromen. Daarna gaat het wel beter. Ik loop niet zo ver max. 6.5 km, dat gaat best op een lege maag.
Nu loop ik al een aantal jaar en ik denk dat mijn lichaam wel aardig gewend is aan het lopen, dan hoef je niet perse te eten voor het lopen. Lange afstanden doe ik liever niet als ik net wakker ben.

Wat ik merk is dat ik als ik meteen ga lopen uit bed sloom ben en dat er duidelijk minder energie is. Alles is stijf en het lichaam wil eigenlijk nog niet zo. Daarom begin ik erg rustig om goed op te warmen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 17:49 schreef Viking84 het volgende:
Hoi, ik heb even een vraag:

ik loop 4 keer per week 5 km hard, waarvan 3 keer 's ochtends vroeg voor ik naar het werk ga (half 7). Ik heb dan geen tijd om mijn ontbijt te laten zakken voor ik ga lopen, dus loop ik op een lege maag. Op internet lees ik tegenstrijdige verhalen over lopen op een lege maag: de één zegt dat je lichaam meteen overgaat op het verbranden van vet en dat je dus snel afvalt, de ander zegt dat je beter iets kleins kunt eten voor je gaat, omdat lopen op een lege maag 'gevaarlijk' zou zijn (hoezo? wat zou er dan gebeuren?).

Indien ik idd beter wat kan eten voor het lopen, wát kan ik dan het beste eten waardoor het resultaat voor vetverbranding optimaal is én ik meteen kan lopen?

Alvast bedankt voor de reacties :).
  vrijdag 1 juli 2011 @ 20:58:20 #80
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_98925381
Nu heb ik nog maar 2 keer 's ochtends zonder ontbijt gelopen, maar die stijfheid herken ik niet echt. Wel heb ik lang nodig om m'n kleren etc aan te krijgen :'). Kan normaal in 5 minuten maar 's ochtends heel vroeg doe ik er een kwartier over :'). En in het begin voel ik me een beetje surrealistisch (ook de muziek op m'n iPod klinkt anders), maar dat is na een paar minuten ook weg.
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 1 juli 2011 @ 21:03:20 #81
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_98925567
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 12:49 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Mijn rusthartslag was 44 in het ziekenhuis voordat ik aan mijn enkel geopereerd werd. Vlak voor de operatie. Iedere keer ging het alarm af omdat mijn hartslag onder de 50 was. :D

haha, dat heb ik ook eens gehad, tien jaar terug tijdens een periode van heel intens lopen was mijn rusthartslag 38
  vrijdag 1 juli 2011 @ 21:11:49 #82
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_98925932
Hoe krijg je zo'n lage rusthartslag? Door veel duurlopen te doen??
Mijn hartslag ligt meestal rond de tachtig slagen per minuut in rust. Bij het hardlopen 190 als ik redelijk voluit ga, en zo'n 175 bij een langzame, langere loop.
I believe i can fly!
  vrijdag 1 juli 2011 @ 21:13:26 #83
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_98926008
Ja, op dat moment liep in ongeveer 60km per week, laat zeggen 4 x 10km en 1 x 20 bijv. dus voornamelijk duurlopen
pi_98926138
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 12:46 schreef No-P het volgende:
Turalyon.
Ik denk dat je vooral moet gaan variëren. Dan een wat langer stuk op een rustig tempo. Dan een korter stuk met een wat hoger tempo. Wat intervallen, rustigere trainingen, fartlek. Een schema kan je daarbij helpen maar dat is niet perse nodig. Zolang je de verhoudingen maar goed houd. Op verschillende sites kun je daar wel wat over lezen. Runinfo.nl is wel een simpele bruikbare site daarvoor.
Oke, zal eens kijken, dankje!

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 21:03 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

haha, dat heb ik ook eens gehad, tien jaar terug tijdens een periode van heel intens lopen was mijn rusthartslag 38
38 wtf :o, ik dacht dat ik al laag zat met 53
  vrijdag 1 juli 2011 @ 21:17:52 #85
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_98926185
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 21:16 schreef Turalyon het volgende:

38 wtf :o, ik dacht dat ik al laag zat met 53
zit nu op ong. 40, i'm a cool dude ;)
  vrijdag 1 juli 2011 @ 21:26:51 #86
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_98926570
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 10:21 schreef knnth het volgende:

[..]

Wat moet er gekickstart worden dan? Je vetreserves zijn oneindig, je glycogeenvoorraad bevat genoeg energie voor een uur intensieve arbeid ... als je een +15k duurloop doet of gaat intervallen kan ik me voorstellen dat het niet genoeg is.
Daar heb je denk ik gelijk in, maar ik zou daardoor niet langer dan 5km zonder ontbijtje willen lopen.
pi_98926902
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 21:11 schreef pietkanarie het volgende:
Hoe krijg je zo'n lage rusthartslag? Door veel duurlopen te doen??
Mijn hartslag ligt meestal rond de tachtig slagen per minuut in rust. Bij het hardlopen 190 als ik redelijk voluit ga, en zo'n 175 bij een langzame, langere loop.
80??? :o Dat is wel heel erg hoog hoor! Is dat echt je rusthartslag? Als je niets doet en op de bank ligt? Of net uit bed komt?
Doe wat je niet durft.
pi_98927388
idd 80 is echt hoog voor iemand die regelmatig hardloopt en 5 km doet in 22min, kan het niet eens geloven eigenlijk.

http://www.netfit.co.uk/fitness/test/resting-heart-rate.htm
  vrijdag 1 juli 2011 @ 21:44:28 #89
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_98927412
Net uit bed heb ik het nooit gemeten... eigenlijk sowieso nooit 's ochtends vroeg.
Ik meet het zittend of staande, daar let ik niet speciaal op. In ieder geval verricht ik dan verder geen inspanning... maar ik meet het dus in gewone staat zeg maar, niet bewust ontspannen. Misschien is dat niet helemaal de goede manier. :@

Maar eigenlijk vraag ik me soms wel af of die weergegeven hartslag wel klopt. Ik meet met een horloge waarbij je met je vinger het horloge tegen de pols drukt en dan gaat ie meten.
Ik heb een vrij smalle pols, dus volgens mij maakt niet altijd even goed contact. Krijg soms uberhaupt geen waarde in beeld... dus wie weet ligt mijn werkelijke rustharslag toch lager. Vind het zelf ook wel aan de hoge kant.

Tegenwoordig loop ik nauwelijks nog met de hartslagmeter. Dan kijk ik er tijdens het lopen te vaak op.
I believe i can fly!
  vrijdag 1 juli 2011 @ 21:54:15 #90
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_98927908
Maar ik las dan weer dit: De hartslag van de mens in rust is tussen ruwweg 60 en 100 slagen per minuut (30-40 voor sporters in topconditie; 70 is een gemiddelde waarde).

Zit dus, als de waarde klopt, eigenlijk maar 10 slagen boven het gemiddelde.
En kleinere mensen hebben een hogere hartslag, schijnt. Ik ben maar 1.60... dus kleiner dan gemiddeld.
I believe i can fly!
pi_98927917
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 21:44 schreef pietkanarie het volgende:
Net uit bed heb ik het nooit gemeten... eigenlijk sowieso nooit 's ochtends vroeg.
Ik meet het zittend of staande, daar let ik niet speciaal op. In ieder geval verricht ik dan verder geen inspanning... maar ik meet het dus in gewone staat zeg maar, niet bewust ontspannen. Misschien is dat niet helemaal de goede manier. :@

Maar eigenlijk vraag ik me soms wel af of die weergegeven hartslag wel klopt. Ik meet met een horloge waarbij je met je vinger het horloge tegen de pols drukt en dan gaat ie meten.
Ik heb een vrij smalle pols, dus volgens mij maakt niet altijd even goed contact. Krijg soms uberhaupt geen waarde in beeld... dus wie weet ligt mijn werkelijke rustharslag toch lager. Vind het zelf ook wel aan de hoge kant.

Tegenwoordig loop ik nauwelijks nog met de hartslagmeter. Dan kijk ik er tijdens het lopen te vaak op.
Lees je het echt meteen af? Beter een paar min rust nemen en dan pas aflezen. Als je net ff een trap omhoog loopt of naar de wc heb ik ook wel 80 als ik meteen ga meten.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 21:59:14 #92
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_98928130
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 21:54 schreef Turalyon het volgende:

[..]

Lees je het echt meteen af? Beter een paar min rust nemen en dan pas aflezen. Als je net ff een trap omhoog loopt of naar de wc heb ik ook wel 80 als ik meteen ga meten.
Als ik het nog eens wil meten (batterij is op nu en nog geen nieuwe gehaald) zal ik het even wat nauwkeuriger aanpakken. Dus niet naar de bank lopen, erop gaan zitten en meteen meten maar even wat langer rust nemen.
Wie weet valt mijn goed gemeten rusthartslag wel erg mee. Wat is jouw hartslag is rust dan? Want bij lichte inspanning kom je dus ook tot tachtig?
I believe i can fly!
pi_98933388
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 21:59 schreef pietkanarie het volgende:

[..]

Als ik het nog eens wil meten (batterij is op nu en nog geen nieuwe gehaald) zal ik het even wat nauwkeuriger aanpakken. Dus niet naar de bank lopen, erop gaan zitten en meteen meten maar even wat langer rust nemen.
Wie weet valt mijn goed gemeten rusthartslag wel erg mee. Wat is jouw hartslag is rust dan? Want bij lichte inspanning kom je dus ook tot tachtig?
Ja als ik ff naar de bank loop kom en meteen meet kom ik ook op ong 80. Alleen opstaan nadat je een tijdje hebt gezeten zorgt ook al voor een aardige verhoging. Mijn hartslag in rust als ik een tijdje niks heb gedaan en een paar min stilzit is 53.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 23:46:41 #94
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_98933673
Oke, heb eigenlijk nooit beseft dat iets als opstaan al een flinke verhoging van hartslag geeft. En dat je dus eerst enkele minuten minuten moet ontspannen/stil moet zitten voordat je betrouwbaar kunt meten. Ik dacht dat dat hooguit een paar slagen zou schelen met meteen meten ;)

Dan zal mijn echte rusthartslag wel lager liggen dan tachtig.
Weer wat geleerd vandaag....
I believe i can fly!
pi_98934920
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 23:46 schreef pietkanarie het volgende:
Oke, heb eigenlijk nooit beseft dat iets als opstaan al een flinke verhoging van hartslag geeft. En dat je dus eerst enkele minuten minuten moet ontspannen/stil moet zitten voordat je betrouwbaar kunt meten. Ik dacht dat dat hooguit een paar slagen zou schelen met meteen meten ;)

Dan zal mijn echte rusthartslag wel lager liggen dan tachtig.
Weer wat geleerd vandaag....
Ben benieuwd wat jouw hartslag is zodra jij batterijen hebt :)
  zaterdag 2 juli 2011 @ 00:08:56 #96
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_98935023
80
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 21:34 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:

[..]

80??? :o Dat is wel heel erg hoog hoor! Is dat echt je rusthartslag? Als je niets doet en op de bank ligt? Of net uit bed komt?
Is gewoon een individuele variatie. De maxhartslag wijkt ook bij veel mensen af van "normaal". De hartslag is niet de bepalende factor voor de tijden die je loopt. Bij serieuze duursporters ligt de rusthartslag 90% onder de 50. Armstrong had een rusthartslag van 32. Ullrich van 36. Ik zit op 44 ongeveer en een weinig sportende vriend zit op dezelfde hartsalg. Als ik mezelf test gaat het alarm ook af.
Ik kom ook geregeld niet duursporters tegen waarbij de hartslag vrij laag is. Soms door een hartafwijking, maar ook vaak omdat dat bij hen normaal is.
Sei wachsam,
pi_98956030
Zonder eten inspanning leveren is echt geen probleem mits je een fatsoenlijk dieet hebt, dwz koolhydraten arm maar eitwit en vet rijk.
Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Intermittent_fasting .

Ook ik ga de marathon van Amsterdam lopen! Het zal mijn eerste marathon worden en dat zonder duurlopen. Ben alleen nog opzoek naar lange afstandschoenen want durf wil de marathon niet lopen op ´gewone´ hardloopschoenen en mijn andere keuze zijn inov195 maar daar durf ik geen 42km op te lopen.
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
  zaterdag 2 juli 2011 @ 18:21:02 #98
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_98956245
Ik zit in rust ook op een hartslag van 77 (net even m'n pols gevoeld). En dat verbaast me niet aangezien m'n hardloophartslag ook al vrij hoog is dus.
Niet meer actief op Fok!
pi_98956417
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 18:15 schreef 1517 het volgende:
Ook ik ga de marathon van Amsterdam lopen! Het zal mijn eerste marathon worden en dat zonder duurlopen. Ben alleen nog opzoek naar lange afstandschoenen want durf wil de marathon niet lopen op ´gewone´ hardloopschoenen en mijn andere keuze zijn inov195 maar daar durf ik geen 42km op te lopen.
Oh leuk :). Dat wordt ook mijn eerste. Ik kan je alleen geen schoenen aanbevelen, want ik krijg na elke duurloop van 25+ kilometer blaren :% .

Wat bedoel je "zonder duurlopen". Je gaat geen duurlopen doen als voorbereiding :o
pi_98973555
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 18:21 schreef Viking84 het volgende:
Ik zit in rust ook op een hartslag van 77 (net even m'n pols gevoeld). En dat verbaast me niet aangezien m'n hardloophartslag ook al vrij hoog is dus.
Het beste is om dit te meten als je nog in bed ligt na het slapen, dan is je hs het laagst. Verder is het niet zo dat als je een hoge harstslag met lopen hebt ook gelijk een hoge rusthartslag hebt.
Je maximale hartslag ligt wel vast, maar je rusthartslag kan dalen door training.
Mijn max is bijvoorbeeld 204 en in rust heb ik, zittend op de bank, 38 gemeten. Toen was ik wel in voorbereiding op de marathon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')