dan ben je redelijk levensmoe.quote:Op maandag 27 juni 2011 20:04 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik zag vanmidag op het heetst van de dag iemand hardlopen met zo'n dikke katoenen trui met capuchon aan
Hier in Den Haag ook eentjequote:Op maandag 27 juni 2011 20:04 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik zag vanmidag op het heetst van de dag iemand hardlopen met zo'n dikke katoenen trui met capuchon aan
Thxquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:56 schreef knnth het volgende:
Als je de avond ervoor gewoon goed gegeten hebt dan is je glycogeenvoorraad (lever, spieren) nog wel op peil. Je moet alleen niet te hard gaan, houd het wel in je vetverbrandingszone (niet hijgen, ontspannen ademen). En niet te ver maar dan hebben we het eerder over 15k dan over 5k.
Ik ben er zelf ook mee aan het experimenteren. Wat ik soms doe is een banaan of havermout. Niet heel hard nodig maar toch wel fijn om een eventuele hongerklop voor te zijn als je wat meer kilometers maakt.
Moet nog zien of het mij ook vaker dan 1 keer luktquote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:32 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Wel knap dat je 's ochtends kunt hardlopen. Mijn benen zijn dan nog zo stijf.
maar je lichaam heeft wel energie nodig uit bijv. een ontbijt om "te kickstarten" en op gang te komen volgens mijquote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:08 schreef knnth het volgende:
Waarom zou je eigenlijk niet kunnen trainen op een lege maag? Er zit (even niet uitgaande van een pittige intervaltraining) toch wel genoeg energie in je lijf als je de dag ervoor gewoon netjes drie keer hebt gegeten? Het moet volgens mij (maar ik ben er ook nog mee aan het experimenteren) vooral een mentaal iets zijn.
Wat moet er gekickstart worden dan? Je vetreserves zijn oneindig, je glycogeenvoorraad bevat genoeg energie voor een uur intensieve arbeid ... als je een +15k duurloop doet of gaat intervallen kan ik me voorstellen dat het niet genoeg is.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:14 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
maar je lichaam heeft wel energie nodig uit bijv. een ontbijt om "te kickstarten" en op gang te komen volgens mij
Is het niet doodeng om na een gebroken enkel weer te gaan hardlopenquote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:49 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Maar.... ik heb gister voor het eerst sinds mijn gebroken enkel weer een poging gedaan tot hardlopen (10 minuten op de loopband met 8 km/u) en het ging gewoon verbazingwekkend goed! Geen pijn en ik liep eigenlijk best wel lekker (voor op een loopband dan, want eigenlijk heb ik daar een hekel aan).
...
Best wel!quote:Op vrijdag 1 juli 2011 18:20 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Is het niet doodeng om na een gebroken enkel weer te gaan hardlopen![]()
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:49 schreef Viking84 het volgende:
Hoi, ik heb even een vraag:
ik loop 4 keer per week 5 km hard, waarvan 3 keer 's ochtends vroeg voor ik naar het werk ga (half 7). Ik heb dan geen tijd om mijn ontbijt te laten zakken voor ik ga lopen, dus loop ik op een lege maag. Op internet lees ik tegenstrijdige verhalen over lopen op een lege maag: de één zegt dat je lichaam meteen overgaat op het verbranden van vet en dat je dus snel afvalt, de ander zegt dat je beter iets kleins kunt eten voor je gaat, omdat lopen op een lege maag 'gevaarlijk' zou zijn (hoezo? wat zou er dan gebeuren?).
Indien ik idd beter wat kan eten voor het lopen, wát kan ik dan het beste eten waardoor het resultaat voor vetverbranding optimaal is én ik meteen kan lopen?
Alvast bedankt voor de reacties.
haha, dat heb ik ook eens gehad, tien jaar terug tijdens een periode van heel intens lopen was mijn rusthartslag 38quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:49 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Mijn rusthartslag was 44 in het ziekenhuis voordat ik aan mijn enkel geopereerd werd. Vlak voor de operatie. Iedere keer ging het alarm af omdat mijn hartslag onder de 50 was.
Oke, zal eens kijken, dankje!quote:Op vrijdag 1 juli 2011 12:46 schreef No-P het volgende:
Turalyon.
Ik denk dat je vooral moet gaan variëren. Dan een wat langer stuk op een rustig tempo. Dan een korter stuk met een wat hoger tempo. Wat intervallen, rustigere trainingen, fartlek. Een schema kan je daarbij helpen maar dat is niet perse nodig. Zolang je de verhoudingen maar goed houd. Op verschillende sites kun je daar wel wat over lezen. Runinfo.nl is wel een simpele bruikbare site daarvoor.
38 wtfquote:Op vrijdag 1 juli 2011 21:03 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
haha, dat heb ik ook eens gehad, tien jaar terug tijdens een periode van heel intens lopen was mijn rusthartslag 38
zit nu op ong. 40, i'm a cool dudequote:Op vrijdag 1 juli 2011 21:16 schreef Turalyon het volgende:
38 wtf, ik dacht dat ik al laag zat met 53
Daar heb je denk ik gelijk in, maar ik zou daardoor niet langer dan 5km zonder ontbijtje willen lopen.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:21 schreef knnth het volgende:
[..]
Wat moet er gekickstart worden dan? Je vetreserves zijn oneindig, je glycogeenvoorraad bevat genoeg energie voor een uur intensieve arbeid ... als je een +15k duurloop doet of gaat intervallen kan ik me voorstellen dat het niet genoeg is.
80???quote:Op vrijdag 1 juli 2011 21:11 schreef pietkanarie het volgende:
Hoe krijg je zo'n lage rusthartslag? Door veel duurlopen te doen??
Mijn hartslag ligt meestal rond de tachtig slagen per minuut in rust. Bij het hardlopen 190 als ik redelijk voluit ga, en zo'n 175 bij een langzame, langere loop.
Lees je het echt meteen af? Beter een paar min rust nemen en dan pas aflezen. Als je net ff een trap omhoog loopt of naar de wc heb ik ook wel 80 als ik meteen ga meten.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 21:44 schreef pietkanarie het volgende:
Net uit bed heb ik het nooit gemeten... eigenlijk sowieso nooit 's ochtends vroeg.
Ik meet het zittend of staande, daar let ik niet speciaal op. In ieder geval verricht ik dan verder geen inspanning... maar ik meet het dus in gewone staat zeg maar, niet bewust ontspannen. Misschien is dat niet helemaal de goede manier.![]()
Maar eigenlijk vraag ik me soms wel af of die weergegeven hartslag wel klopt. Ik meet met een horloge waarbij je met je vinger het horloge tegen de pols drukt en dan gaat ie meten.
Ik heb een vrij smalle pols, dus volgens mij maakt niet altijd even goed contact. Krijg soms uberhaupt geen waarde in beeld... dus wie weet ligt mijn werkelijke rustharslag toch lager. Vind het zelf ook wel aan de hoge kant.
Tegenwoordig loop ik nauwelijks nog met de hartslagmeter. Dan kijk ik er tijdens het lopen te vaak op.
Als ik het nog eens wil meten (batterij is op nu en nog geen nieuwe gehaald) zal ik het even wat nauwkeuriger aanpakken. Dus niet naar de bank lopen, erop gaan zitten en meteen meten maar even wat langer rust nemen.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 21:54 schreef Turalyon het volgende:
[..]
Lees je het echt meteen af? Beter een paar min rust nemen en dan pas aflezen. Als je net ff een trap omhoog loopt of naar de wc heb ik ook wel 80 als ik meteen ga meten.
Ja als ik ff naar de bank loop kom en meteen meet kom ik ook op ong 80. Alleen opstaan nadat je een tijdje hebt gezeten zorgt ook al voor een aardige verhoging. Mijn hartslag in rust als ik een tijdje niks heb gedaan en een paar min stilzit is 53.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 21:59 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Als ik het nog eens wil meten (batterij is op nu en nog geen nieuwe gehaald) zal ik het even wat nauwkeuriger aanpakken. Dus niet naar de bank lopen, erop gaan zitten en meteen meten maar even wat langer rust nemen.
Wie weet valt mijn goed gemeten rusthartslag wel erg mee. Wat is jouw hartslag is rust dan? Want bij lichte inspanning kom je dus ook tot tachtig?
Ben benieuwd wat jouw hartslag is zodra jij batterijen hebtquote:Op vrijdag 1 juli 2011 23:46 schreef pietkanarie het volgende:
Oke, heb eigenlijk nooit beseft dat iets als opstaan al een flinke verhoging van hartslag geeft. En dat je dus eerst enkele minuten minuten moet ontspannen/stil moet zitten voordat je betrouwbaar kunt meten. Ik dacht dat dat hooguit een paar slagen zou schelen met meteen meten![]()
Dan zal mijn echte rusthartslag wel lager liggen dan tachtig.
Weer wat geleerd vandaag....
Is gewoon een individuele variatie. De maxhartslag wijkt ook bij veel mensen af van "normaal". De hartslag is niet de bepalende factor voor de tijden die je loopt. Bij serieuze duursporters ligt de rusthartslag 90% onder de 50. Armstrong had een rusthartslag van 32. Ullrich van 36. Ik zit op 44 ongeveer en een weinig sportende vriend zit op dezelfde hartsalg. Als ik mezelf test gaat het alarm ook af.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 21:34 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
[..]
80???Dat is wel heel erg hoog hoor! Is dat echt je rusthartslag? Als je niets doet en op de bank ligt? Of net uit bed komt?
Oh leukquote:Op zaterdag 2 juli 2011 18:15 schreef 1517 het volgende:
Ook ik ga de marathon van Amsterdam lopen! Het zal mijn eerste marathon worden en dat zonder duurlopen. Ben alleen nog opzoek naar lange afstandschoenen want durf wil de marathon niet lopen op ´gewone´ hardloopschoenen en mijn andere keuze zijn inov195 maar daar durf ik geen 42km op te lopen.
Het beste is om dit te meten als je nog in bed ligt na het slapen, dan is je hs het laagst. Verder is het niet zo dat als je een hoge harstslag met lopen hebt ook gelijk een hoge rusthartslag hebt.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 18:21 schreef Viking84 het volgende:
Ik zit in rust ook op een hartslag van 77 (net even m'n pols gevoeld). En dat verbaast me niet aangezien m'n hardloophartslag ook al vrij hoog is dus.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |