abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 31 juli 2011 @ 19:53:00 #201
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_100166320
Hoi allemaal, ben nieuw in deze reeks, maar loop al een tijdje mee in het beginnerstopic (letterlijk en figuurlijk). Ben sinds begin dit jaar begonnen met lopen.

Ben bezig met het voorbereiden op de Dam tot Dam loop en de halve marathon van Amsterdam. En a.s. vrijdag ga ik de 10km op de Priderun lopen.

Verder doe ik e.e.a. krachttraining en overweeg inmiddels serieus een PT om deze doelen te gaan verwezelijken. Aangezien ik toch wat specifieker, efficienter wilt trainen en de krachttraining en hardlooptrainingen beter op elkaar wil laten aansluiten.

Heb m'n PR voor de 5km in de spreadsheet gezet, m'n PR op de 7km kan er niet bij, maar die staat op 0:39:55.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  zondag 31 juli 2011 @ 23:06:27 #202
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_100175380
Ben eigenlijk het zelfde als jij Slacker, ook al een tijdje in het beginners topic aan het posten...te groot voor het servet, te klein voor het tafellaken zullen we maar zeggen.

Het voordeel van dit topic vind ik is dat er een meer diepgaande discussie gevoerd wordt over dingen zoals techniek etc.
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  maandag 1 augustus 2011 @ 10:56:43 #203
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_100186532
Had de dvd van evolution running een tijdje terug gekeken. Heldere uitleg en wat lopen die mensen uit die film soepel als de goede techniek voordoen (ze hadden natuurlijk ook wel erg goede hardlopers uitgekozen.)

Even niet zo veel gelopen de laatste week (beetje koorts gehad enzo). Maar vrijdag heb ik weer eens gelopen. 3.2 kilometer (14 minuten) en daarbij gelet op een aantal punten die op de dvd naar voren kwamen.
Heb er vooral op gelet om m'n achterste onderbeen wel omhoog te halen, maar toch een kleine pas te houden (dus het been niet te ver naar achter zwaaien.) Volgens mij is dat wel gelukt, maar of ik daarmee ook automatisch op m'n voorvoet terecht kwam, vraag ik me af. Lastig vast te stellen bij jezelf.

Gisteren ook wel een sportief dagje gehad. Stukje gefietst, uurtje survival, terug gefietst en daarna gemountainbiked. Alles bij elkaar 92 km gefietst. Lekker! (wel vermoeiend voor je beenspieren)
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
  maandag 1 augustus 2011 @ 20:15:59 #204
34586 kepler
No bounce, no play
pi_100205583
Vandaag weer eens gelopen sinds 3 weken. Gelijk een km of 15, ging eigenlijk wel prima. Weinig last van mn teen, behalve dat hij soms op slot sloeg :D :X

Ook een heel stuk over het strand, toch een stuk zwaarder dan ik dacht. Vooral het stukje van de vloedlijn naar de duinen, en vervolgens de duin over was erg zwaar :')
The line is a dot to you!
pi_100306788
Deze week ook eens geprobeerd om wat technieken toe te passen die hier boven genoemd worden.

Ik heb met name geprobeerd om wat meer op m'n midden/voorvoet te landen ipv hak. En ook om m'n voet onder m'n lichaam te plaatsen ipv er voor.

Verder ook m'n pasfrequentie wat opgevoerd. Had geen klokkie om, dus helaas geen frequentie kunnen bepalen.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nog nooit zo lekker gelopen heb :) Geen last van pijntjes, meestal heb ik wel last van iets ( schenen, kuiten, heup...)

Binnenkort eens even wat filmpjes laten maken tijdens het lopen om te zien of ik nog wat kan verbeteren.

[ Bericht 0% gewijzigd door koffiezwartsterk op 04-08-2011 10:58:29 (Typo) ]
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 23:00:35 #206
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_100374456
M'n eerste 10km gelopen vandaag in onder het uur:

http://www.endomondo.com/workouts/nT8s-qyM9ok

Leuk wel dat ik eigenlijk alleen maar versnel vanaf km 2 (de vertraging van 5 sec tussen km 3/4 wijt ik aan de drankpost waar ik moest stoppen omdat ze me vergaten water de geven). Persoonlijk zeg ik, heerlijk opgebouwde race.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_100379827
Slacker_nl...Ruim onder het uur ook ^O^ Zit dichter bij de 55 minuten dan bij het uur.
Dit was dus de eerste keer dat je meedeed aan een tien kilomter loop?
Mooi opgebouwde wedstrijd inderdaad, als je vanaf twee kilomter iedere kilomter weer iets sneller liep.

koffiezwartsterk: wel een goed idee ja, om filmpjes te maken van je looptechniek. Wel de makkelijkste manier om je looptechniek te anayseren.
Zelf loop ik soms een rondje door het dorp (als de winkels dicht zijn natuurlijk). Die winkelruiten zijn handig om tussendoor eens een blik te werpen op je hardloophouding (of je rechtop loopt enzo)

Even afwachten of ik de komende dagen nog ga hardlopen, ben vandaag begonnen aan een antibioticakuur tegen blaasontsteking. Volgens mij kan ik op zich gewoon (rustig) sporten in dit geval (voor zover ik het weet kan het geen kwaad om met antibiotica te gaan hardlopen), maar ik ben benieuwd of/welke bijwerkingen ga krijgen. Tot nu toe wel duizelig.
Anders wacht ik maar een paar dagen.
I believe i can fly!
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 08:43:24 #208
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_100384031
M'n allerallereerste 10km ja en gelijk deze tijd. Ben er blij mee want ik had het nooit verwacht. Het doel was onder het uur lopen, de verwachting was 1:10:00; dik eronder dus.
  zondag 7 augustus 2011 @ 10:22:11 #209
34586 kepler
No bounce, no play
pi_100415644
Zozo, 15 min onder je eigen verwachting ^O^ Dat is altijd mooi :D
  zondag 7 augustus 2011 @ 10:31:15 #210
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_100415782
Ik ga straks 9 km doen :). Vorige keer had ik ontzettende buikpijn (maandelijkse shizzle :P), maar vandaag heb ik nergens last van, dus ik hoop dat alles goed gaat. Moet alleen wel even wat frequenter lopen. Afgelopen twee weken heb ik maar twee keer per week gelopen: één keer 5 km en één keer opbouw naar 10 dus. Wil twee keer 5 km doen en één keer opbouw naar 10. Deze week ben ik een dag vrij waardoor ik maar één keer op een werkdag hoef te lopen, dus dat zou moeten lukken dan ;).
Niet meer actief op Fok!
pi_100416474
In wat voor tempo doe je alles enzo? :)

Want 2x een 5 kilometer en een 10 kilometer per week allemaal in hetzelfde tempo is beetje eentonig misschien en lijkt mij dat 'gewoon' 5 kilometer je dan ondertussen wel erg makkelijk afgaat? :)

Zou ik een 5 kilometer 'rustig' doen in de week, meer iets als herstel want 3x per week is op zich best wat... Een 5 kilometer (of half uur in plaats van op afstand focussen) met wat interval en hogere snelheid 'dan je gewend bent' afwisselen en dan een keer per week verder een 'lange' duurloop doen richting 10 kilometer. :)

Heb zelf afgelopen weken weer wat meer gelopen, richting Damloop maar weer eens wat meer trainen. :P Wel aardig wat voorvoetlanding en gelet op techniek de afgelopen loopjes, merk het wel aan m'n kuiten een beetje, maar verder gaat het wel erg lekker! M'n Nike Free's bevallen ook wel voor de afwisseling bij korte loopjes zo nu en dan... :)
Jack does it in real time...
  zondag 7 augustus 2011 @ 12:36:27 #212
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_100418450
Net 9 km gedaan met 9,2 km/u. Als het goed is, kloppen de stats nu wel, want ik heb Nike+ vd week gekalibreerd omdat 'ie wel erg optimistisch was steeds. Nadeel: nu klopt m'n gemiddelde op de 5 km ws ook niet meer en moet ik daar ook een tandje bij zetten, wil ik op een gemiddelde van 10 km/u blijven.

@DeeBee: 5 km-rondje is saai idd :P. Ik doe het alleen maar om zo goed voorbereid te zijn op de langere afstanden in het weekend. Misschien moet ik die 5 km idd gebruiken om wat te experimenteren met snelheid e.d. Wat zijn de tips vd anderen?

2 keer 5 en 1 keer duurloop of toch 1 keer 5 en 1 keer duurloop zoals DeeBee zegt? :).
Niet meer actief op Fok!
  zondag 7 augustus 2011 @ 12:54:39 #213
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_100418998
Weet niet zo heel veel af van 'trainingsleer' maar wat ik denk:

Zelf vind ik de vijf kilometer heel geschikt om een beetje te spelen met je snelheid.
Bijvoorbeeld:
- eerste kilometer gemakkelijk lopen, dan vier minuten een versnelling, paar minuten rustig en dan weer vier minuten versnellen.
- drie kilomter rustig lopen, herstellen, en dan de laatste twee kilomter zo hard je kan.
- 5x een zo snel mogelijke kilomter met na iedere kilometer een minuut wandelpauze.

Of je beter 2x5 km kan doen + een duurloop of 1x5 en een duurloop. Ik zou beginnen met 1x5 en 1 duurloop. Als je meer wilt sporten kan je altijd gaan fietsen, zwemmen, fitnessen o.i.d als derde training.
Als je dat makkelijk aankan kun je nog een vijf kilomter toevoegen.
I believe i can fly!
  zondag 7 augustus 2011 @ 13:00:35 #214
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_100419188
OK, dan begin ik denk ik met 1 x 5 en 1 x duurloop en ga ik eens kijken wat ik daarnaast twee keer per week aan krachttraining kan doen thuis :).
Niet meer actief op Fok!
pi_100438736
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 12:36 schreef Viking84 het volgende:
Net 9 km gedaan met 9,2 km/u. Als het goed is, kloppen de stats nu wel, want ik heb Nike+ vd week gekalibreerd omdat 'ie wel erg optimistisch was steeds. Nadeel: nu klopt m'n gemiddelde op de 5 km ws ook niet meer en moet ik daar ook een tandje bij zetten, wil ik op een gemiddelde van 10 km/u blijven.

@DeeBee: 5 km-rondje is saai idd :P. Ik doe het alleen maar om zo goed voorbereid te zijn op de langere afstanden in het weekend. Misschien moet ik die 5 km idd gebruiken om wat te experimenteren met snelheid e.d. Wat zijn de tips vd anderen?

2 keer 5 en 1 keer duurloop of toch 1 keer 5 en 1 keer duurloop zoals DeeBee zegt? :).
5 kilometer rustig aan of om lekker te bewegen is zeker niks mis mee, dan kan je ook prima 3x in de week lopen als je niet elke keer zo intensief loopt en verklein je de kans op blessures ook. :)

Wat je zegt over de afstanden en snelheid: verschil tussen 9.2 en 10 km/h is wat dat betreft een beetje verwaarloosbaar, zeker omdat je net wat langzamer dus al ong. 2x zo lang volhoudt (wat dus wel al goed is!). :) Denk dat het ook wel belangrijk is hoe die snelheid 'voelt': als het steeds makkelijker gaat is prima, als het echt elke keer 'zo hard mogelijk is' dan moet je daarin wel iets veranderen denk ik.

Zou proberen dus 10-12-15 kilometer te gaan lopen op dat duurtempo van zo 9-10 km/h (of iets langzamer als het te hard is en al als te hoge snelheid voelt) en dan 1x per week ook voor de afwisseling 5 kilometer met wat intervalletjes...of 30 minuten gaan en dan 2 min langzaam 4 minuten sneller en dan 5 van die setjes herhalen... En harder is dan wel 25% harder dan je duur/trainingtempo van normaal, dus 11-11.5 km/h of zo... Ik loop duur (langer dan 1 uur), meestal zo 11-12 km/h, maar als ik snelheid train 15-18 km / h of zo, wel min. 25% sneller. En wedstrijd tempo dan meestal zo rond 14 km/h of zo... :)

En dan kan je beetje wisselen met hoe je traint, 1 keer in de week duurloop, 1x in de week 'snel' en nog een keer kort en rustigaan om beetje te herstellen of bewegen of als je je heel goed voelt ook wat harder... :) Daarmee kan je dan wat varieren...

Krachttraining kan ook wel, maar los van het hardlopen niet per se nodig denk ik. Ik doe wel core-oefeningen, buikspieren en push-ups en rug enzo, maar trainingen op sneller tempo en varierende ondergrond zijn net zulke goede 'krachttraining' als losse setjes herhalen voor je bovenbenen of zo, maar dat is mijn mening... :)
  zondag 7 augustus 2011 @ 22:10:53 #216
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_100439412
Dank voor je post! Ik ga die setjes van 2 min langzaam en 4 min snel eens proberen! Ben benieuwd of het mij gaat lukken om 4 min achter elkaar 11 km/u te lopen :') (miss als ik grote stappen neem :P). Krachttraining wil ik doen omdat ik ook nog wel wat wil afvallen / wat strakker wil worden en dat gebeurt niet (meer) met hardlopen. Volgens iemand in Slank in LIF (een topic waar ik veel post) komt dat doordat mijn lijf eraan gewend is en moet ik krachttraining doen om het catabole effect van hardlopen weer tegen te gaan.

En wow, wat een snelheden loop jij! ^O^. Loop je al lang? :).
Niet meer actief op Fok!
  zondag 7 augustus 2011 @ 22:26:58 #217
34586 kepler
No bounce, no play
pi_100440251
Vandaag weer 16-17k gelopen, ging eigenlijk wel prima. Alleen heb nu steeds vaker dat ik hoofdpijn krijg na het hardlopen... Van te voren drink ik een halve liter water (niet in 1 keer :D) en achteraf drink ik meestal >1 liter. Tijdens het hardlopen neem ik eigenlijk nooit drinken mee.

Vroeger had ik nooit hoofdpijn na het lopen, maar sinds kort dus wel. Ik kan me herinneren dat iemand uit dit topic hier ook last van had/heeft. Wat zou ik er aan kunnen doen? Of is het gewoon toeval :D
  zondag 7 augustus 2011 @ 22:29:39 #218
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_100440370
quote:
2s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:26 schreef kepler het volgende:
Vandaag weer 16-17k gelopen, ging eigenlijk wel prima. Alleen heb nu steeds vaker dat ik hoofdpijn krijg na het hardlopen... Van te voren drink ik een halve liter water (niet in 1 keer :D) en achteraf drink ik meestal >1 liter. Tijdens het hardlopen neem ik eigenlijk nooit drinken mee.

Vroeger had ik nooit hoofdpijn na het lopen, maar sinds kort dus wel. Ik kan me herinneren dat iemand uit dit topic hier ook last van had/heeft. Wat zou ik er aan kunnen doen? Of is het gewoon toeval :D
Probeer eens een isotone drank. Je verliest met zweten namelijk ook zouten.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
  zondag 7 augustus 2011 @ 22:43:29 #219
34586 kepler
No bounce, no play
pi_100441087
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:29 schreef No-P het volgende:

[..]

Probeer eens een isotone drank. Je verliest met zweten namelijk ook zouten.
Ah ja, dat is een goede. Ik zal er morgen gelijk een paar inslaan :D
pi_100443557
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:10 schreef Viking84 het volgende:
Dank voor je post! Ik ga die setjes van 2 min langzaam en 4 min snel eens proberen! Ben benieuwd of het mij gaat lukken om 4 min achter elkaar 11 km/u te lopen :') (miss als ik grote stappen neem :P). Krachttraining wil ik doen omdat ik ook nog wel wat wil afvallen / wat strakker wil worden en dat gebeurt niet (meer) met hardlopen. Volgens iemand in Slank in LIF (een topic waar ik veel post) komt dat doordat mijn lijf eraan gewend is en moet ik krachttraining doen om het catabole effect van hardlopen weer tegen te gaan.

En wow, wat een snelheden loop jij! ^O^. Loop je al lang? :).
Grotere stappen hoeft niet per se he? Hogere stapfrequentie kan ook al helpen! ;)

En nou ja, wat ik bedoel is dat je misschien dus op meer verschillende snelheden kan trainen. Misschien kan je met 9 km/h dus prima al 10-12 km halen en zou ik voor de variatie de kortere trainingen toch wat meer snelheid proberen. Want het verschil tussen 9.2 en 10 terwijl de afstand de helft is is nogal klein, dus daarin kan je jezelf wel wat prikkelen en verbeteren denk ik! ;)

Ik heb van toen ik 6 was tot 22e of zo altijd aan atletiek gedaan (en dan deed ik van alles, horden, meerkampen, 400-800-1500 meter en soms 5 kilometer wedstrijdjes op de weg), sinds 3/4 jaar loop ik ook wat langere wedstrijden, heb kleine 10 halve marathons nu gedaan, niet verder nog... En ook wel wat 10-15 kilometer wedstrijdjes, maar loop vooral voor de lol hoor (en ook wel om gezond te blijven natuurlijk). :)
  maandag 8 augustus 2011 @ 08:25:26 #221
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_100451549
Ik kom me ook weer eens melden! Ik heb me 2 weken geleden vol in de marathontraining gestort. Eerste 2 weken waren redelijk zwaar omdat ik daarvoor 2,5 week niet had gelopen door vakantie en een redelijk flinke buikgriep. Gisteren heb ik eindelijk weer ouderwets lekker gelopen, ik ging weg voor 15 en heb iets meer dan 19k gelopen :).
Heb wel een lastige enkel: tijdens het lopen heb ik er helemaal geen last van. Niet gevoelig ofzo. Maar na het lopen is hij wel dik en zelfs een beetje blauw. Het ik nu al bijna 2maanden geleden dat ik m verzwikt heb, dus dat gezeur mag nu wel eens een keer over zijn!
I'm just a girl in the world.
pi_100451776
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 08:25 schreef annoh het volgende:
Ik kom me ook weer eens melden! Ik heb me 2 weken geleden vol in de marathontraining gestort. Eerste 2 weken waren redelijk zwaar omdat ik daarvoor 2,5 week niet had gelopen door vakantie en een redelijk flinke buikgriep. Gisteren heb ik eindelijk weer ouderwets lekker gelopen, ik ging weg voor 15 en heb iets meer dan 19k gelopen :).
Heb wel een lastige enkel: tijdens het lopen heb ik er helemaal geen last van. Niet gevoelig ofzo. Maar na het lopen is hij wel dik en zelfs een beetje blauw. Het ik nu al bijna 2maanden geleden dat ik m verzwikt heb, dus dat gezeur mag nu wel eens een keer over zijn!
Na het lopen dan gelijk koelen en hooghouden. Dat zou de zwelling tegen moeten gaan.

Hier gaat het vrij aardig met opbouwen eigenlijk. De enkel houdt zich goed, heb vorige week 8 km gelopen en dat ging ontzettend makkelijk eigenlijk. Dit weekend 2 keer gelopen en daar heb ik ook geen last van, dus ik ga er vanuit dat die 10 EM over 7 en die halve over een 9 weken gewoon gaan lukken.

Overigens focus ik me nu vooral op lekker ontspannen lopen en het tempo, daar hebben we het niet over. :P
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  maandag 8 augustus 2011 @ 12:17:22 #223
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_100457119
Der wordt geadviseerd om voeding tot je te nemen als je langer dan een uur rent (of anderhalf uur zo even uit m'n hoofd). Ik heb beetje zitten kijken naar voeding, maar geen idee wat/hoe/waar. Mijn vraag hier dus is:

1) Welke voeding nemen jullie tot je bij langere lopen?
2) Waar kopen jullie deze?
3) Welke voeding is af te raden?

Ik heb het dan over de voeding die je tot je neemt tijdens het lopen he, niet ervoor of erna :)
  maandag 8 augustus 2011 @ 18:28:09 #224
34586 kepler
No bounce, no play
pi_100470875
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 12:17 schreef slacker_nl het volgende:
Der wordt geadviseerd om voeding tot je te nemen als je langer dan een uur rent (of anderhalf uur zo even uit m'n hoofd). Ik heb beetje zitten kijken naar voeding, maar geen idee wat/hoe/waar. Mijn vraag hier dus is:

1) Welke voeding nemen jullie tot je bij langere lopen?
2) Waar kopen jullie deze?
3) Welke voeding is af te raden?

Ik heb het dan over de voeding die je tot je neemt tijdens het lopen he, niet ervoor of erna :)
Ik neem inderdaad meestal wat mee als ik lang ga lopen >15k of >1.5u. Maar wat het is verschilt heel erg, ligt er meestal aan wat ik in huis heb. Afgelopen zondag had ik een fruitreep meegenomen, hapt lekker weg bij een stoplicht.

Wat ik ook wel eens doe is dextrose-tabletjes, alleen moet je daarvoor ook water bij je hebben (ben een keer bijna gestikt in zo'n ding, hartstikke droog :D). Maar ook een banaan is lekker/voedzaam :)

Ik zit er nu over te denken om eens langs te gaan bij de hardloopwinkel voor die energie-gels, maar daar heb ik dus nog geen ervaring mee.
  maandag 8 augustus 2011 @ 18:30:26 #225
34586 kepler
No bounce, no play
pi_100470953
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 08:25 schreef annoh het volgende:
Leuk! Ik ben ook bezig met trainen voor een marathon (2 oktober :D). Maar ik heb mijn grote teen zwaar gekneusd 4 weken geleden, dus mn training ligt een beetje door de war. Ik herken wel hetzelfde probleem: mijn teen is ook dik en blauw na het lopen (niet heel ernstig). Koelen met ijs na het lopen werd mij aangeraden, ook heb je er op dat moment geen last van :)

Wanneer is jouw marathon?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')