quote:
Op zondag 7 augustus 2011 12:36 schreef Viking84 het volgende:Net 9 km gedaan met 9,2 km/u. Als het goed is, kloppen de stats nu wel, want ik heb Nike+ vd week gekalibreerd omdat 'ie wel erg optimistisch was steeds. Nadeel: nu klopt m'n gemiddelde op de 5 km ws ook niet meer en moet ik daar ook een tandje bij zetten, wil ik op een gemiddelde van 10 km/u blijven.
@DeeBee: 5 km-rondje is saai idd

. Ik doe het alleen maar om zo goed voorbereid te zijn op de langere afstanden in het weekend. Misschien moet ik die 5 km idd gebruiken om wat te experimenteren met snelheid e.d. Wat zijn de tips vd anderen?
2 keer 5 en 1 keer duurloop of toch 1 keer 5 en 1 keer duurloop zoals DeeBee zegt?

.
5 kilometer rustig aan of om lekker te bewegen is zeker niks mis mee, dan kan je ook prima 3x in de week lopen als je niet elke keer zo intensief loopt en verklein je de kans op blessures ook.

Wat je zegt over de afstanden en snelheid: verschil tussen 9.2 en 10 km/h is wat dat betreft een beetje verwaarloosbaar, zeker omdat je net wat langzamer dus al ong. 2x zo lang volhoudt (wat dus wel al goed is!).

Denk dat het ook wel belangrijk is hoe die snelheid 'voelt': als het steeds makkelijker gaat is prima, als het echt elke keer 'zo hard mogelijk is' dan moet je daarin wel iets veranderen denk ik.
Zou proberen dus 10-12-15 kilometer te gaan lopen op dat duurtempo van zo 9-10 km/h (of iets langzamer als het te hard is en al als te hoge snelheid voelt) en dan 1x per week ook voor de afwisseling 5 kilometer met wat intervalletjes...of 30 minuten gaan en dan 2 min langzaam 4 minuten sneller en dan 5 van die setjes herhalen... En harder is dan wel 25% harder dan je duur/trainingtempo van normaal, dus 11-11.5 km/h of zo... Ik loop duur (langer dan 1 uur), meestal zo 11-12 km/h, maar als ik snelheid train 15-18 km / h of zo, wel min. 25% sneller. En wedstrijd tempo dan meestal zo rond 14 km/h of zo...

En dan kan je beetje wisselen met hoe je traint, 1 keer in de week duurloop, 1x in de week 'snel' en nog een keer kort en rustigaan om beetje te herstellen of bewegen of als je je heel goed voelt ook wat harder...

Daarmee kan je dan wat varieren...
Krachttraining kan ook wel, maar los van het hardlopen niet per se nodig denk ik. Ik doe wel core-oefeningen, buikspieren en push-ups en rug enzo, maar trainingen op sneller tempo en varierende ondergrond zijn net zulke goede 'krachttraining' als losse setjes herhalen voor je bovenbenen of zo, maar dat is mijn mening...