greavy | maandag 15 november 2010 @ 13:28 |
Welkom in alweer deel 272 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ====================================================================================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ====================================================================================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. >> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl. ====================================================================================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon ====================================================================================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 13:29 |
En daar waren we alweer: lapo: (greavy): Nee, dat kan nog niet. Je kan met je chipkaart bij NS: * Reizen op Saldo (enkeltjes) * Voordeelurenabbo * Studenten OV-kaart (reizen op Saldo niet mogelijk met 40% korting, daarvoor los kaartje nodig!!!) | |
Crientj | maandag 15 november 2010 @ 13:30 |
o hai. | |
juxtaposition | maandag 15 november 2010 @ 13:30 |
Het liefst van het hele Nederlandse spoor, maar als dat niet haalbaar is, is alleen van de NS ook hoed. Ik ga het eens bij het NSKenniscentrum én Prorail proberen, eens kijken hoe ver ik kom. | |
Peterselieman | maandag 15 november 2010 @ 13:31 |
Die laatste is heel handig gedaan ![]() | |
Dr_Flash | maandag 15 november 2010 @ 13:31 |
Dag mevrouw ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 15 november 2010 @ 13:33 |
![]() @juxtaposition: Elsevier had begin dit jaar een artikel over zelfmoord op het spoor. Inclusief kaarten en grafieken. | |
Guppy | maandag 15 november 2010 @ 13:33 |
![]() @greavy, oke, bedankt ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 15 november 2010 @ 13:52 |
NS-jaarkaart (netkaart, traject-abbo weet ik niet) werkt ook prima op de chipkaart, kun je mee in en uitchecken, maar het hoeft niet, dus ik doe het ook nooit. | |
KapiteinT | maandag 15 november 2010 @ 13:53 |
![]() Iemand dit weekend nog non-stop Den Haag-Schiphol-Nijmegen-Eindhover gereisd? ![]() ![]() | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 13:53 |
Nee, ditmaal niet. Had het wel overwogen, maar had al een andere planning ![]() | |
Dr_Flash | maandag 15 november 2010 @ 13:55 |
Nee. Wel Köln Hbf - Amsterdam Centraal, 268 km zonder overstap. Ook in 3:15, toen we eenmaal vertrokken waren ![]() | |
juxtaposition | maandag 15 november 2010 @ 14:09 |
Uit het oude topicHet is echt een bizar onderwerp om te onderzoeken, er ligt zo'n taboe op. Ik heb geprobeerd er ook een post over te maken op het ''opeens had ik het'' forum. Mijn post is niet goedgekeurd omdat het een te gevoelig onderwerp is, en wordt daarom niet geplaatst. Blijft het bizar vinden... | |
Dr_Flash | maandag 15 november 2010 @ 14:13 |
Dat zei ik toch? ![]() | |
Crientj | maandag 15 november 2010 @ 14:15 |
Mwah, tis logisch dat het een gevoelig onderwerp is. | |
ReisT | maandag 15 november 2010 @ 14:16 |
Ja da's ook niet zo moeilijk in/uitchecken is vrij overbodig als je toch onbeperkt mag reizen. Het probleem bij een maandtrajectkaart als die op een chip zou kunnen: dan zou je dus altijd in moeten checken voor het geval je verder zou willen reizen dan je eigen traject. Probleem: dan kan je niet reizen als je saldo te laag is terwijl je wel een abonnement hebt.... Daarom kan het niet en gaat het ook nooit kunnen. | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 14:20 |
In de toekomst moet zoiets wel mogelijk worden. Bij je MTK zou het systeem dan automatisch moeten berekenen of je buiten je traject reist en hoeveel tariefeenheden, en dan het restantbedrag van je kaart afschrijven. Maar voor het zover is duurt het nog wel even. | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 14:22 |
Leuke plaatje van 2x Olympische VIRM als intercity richting Utrecht (te Lekbrug): http://robvanderwoude654.fotopic.net/p68119749.html | |
juxtaposition | maandag 15 november 2010 @ 14:25 |
Even overheen gelezen, thanks! Ga ik zeker naar op zoek. Nou, zelfdoding op het spoor lijkt zo onderhand wel een nationaal staatsgeheim. Mail van prorail
Het is logisch dat het een gevoelig onderwerp is, maar om het daarom maar geheim te maken? Ik snap dat het niet prettig is als je als nabestaande het overal tegenkomt, maar ik vind het raar dat het niet op te vragen is. | |
KapiteinT | maandag 15 november 2010 @ 14:28 |
Ze drukken bij ProRail wel heel vaak op enter | |
KapiteinT | maandag 15 november 2010 @ 14:29 |
Heeft er misschien mee te maken dat er ook veel machinisten op OHIH zitten. Dan snap ik het op zich wel. | |
Dr_Flash | maandag 15 november 2010 @ 14:45 |
èn dat OHIH een verkrampte kutsite voor nerds is, maar dat is een ander verhaal ![]() | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 14:46 |
Zit ik te kijken naar een stageplek bij het spoor. Bijna nergens iets met ICT op niveau 3/4 te vinden.. Heeft Strukton iets, vragen ze voor een ICT-gerelateerde stage dat je opleiding Elektrotechniek, Civiele Techniek of Werktuigbouwkunde doet. Wat een vreemde mensjes daar ![]() | |
Peterselieman | maandag 15 november 2010 @ 15:02 |
Gewoon even bellen. Meestal blijkt er meer mogelijk te zijn dan je denkt | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 15:13 |
Ja, dat is zo. Zal ik ook doen, want een spoorgerelateerd bedrijf heeft ook veel te maken met ICT, en stage is voor hun wel erg goedkoop (vaak zelf gratis.....) | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 15:16 |
FYRA ZONDER TOESLAG! Vanwege storingen rondom Amsterdam/Schiphol en Den Haag is de Fyra nu toeslagvrij. DEUVM! | |
lezut | maandag 15 november 2010 @ 15:21 |
Strukton heeft best aardige stagevergoedingen volgens mij... www.spoorjob.eu Ligt natuurlijk ook een beetje aan welk niveau en welke opleiding je doet. Mensen die ze hard nodig hebben willen ze nog wel eens paaien met een goeie vergoeding ![]() | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 15:26 |
Ik doe maar een 'simpele' ICT-opleiding (ICT-Beheerder) op het MBO. Maar dat is niet alleen bij Strukton, gebeurd bij meerdere bedrijven. Maar als er beter uitleg is gegeven vanuit de school dan kunnen we pas echt een stagelocatie zoeken... Met mijn opleiding zal ik daar vast aan de gang kunnen, en met geluk zelf in Zwijndrecht: Overal hebben ze medewerkers nodig voor de ICT-afdeling (systeembeheerder/netwerkbeheerder enzo) | |
Eix | maandag 15 november 2010 @ 15:33 |
Nou, dat niet alleen lijkt mij. Mensen die nadenken over suicide kunnen ook op dergelijke topics stuiten en daar ideeen opdoen. Maar dat Prorail er zo geheimzinnig over doet is dan wel weer vreemd, als je kan motiveren waarvoor je de informatie nodig hebt dan zou men die naar mijn mening wel moeten geven. Wellicht dan weer wel onder het voorbehoud dat het gevoelige informatie betreft, en deze dus niet zonder meer in de publiciteit mag komen. | |
Dr_Flash | maandag 15 november 2010 @ 15:34 |
Waarom zou prorail die informatie "moeten geven"? ![]() Maar sowieso, dat geleuter van "mensen op ideeën brengen" is natuurlijk onzin. Alsof iemand niet al bedacht heeft dat hij voor een trein gaat springen. Daar komt verder weinig technisch vernuft meer bij kijken of zo hoor ![]() | |
lyolyrc | maandag 15 november 2010 @ 15:46 |
Ik kan me ergens toch wel voorstellen dat ze er zo min mogelijk over willen berichten. Er is een tijd geweest dat stenen van een viaduct op de snelweg gooien "in de mode was" en enkele jaren daarvoor kreeg het ene na het andere bedrijf een poederbrief. Nu is vandalisme of baldadigheid of hoe je het ook wilt noemen iets totaal anders dan suïcide, maar ik denk wel dat het probleem niet groter maken door te zwijgen de achterliggende gedachte is. | |
Eix | maandag 15 november 2010 @ 15:46 |
Selectief quoten. ![]() Maar desondanks vind ik dus wel dat als iemand de moeite wilt nemen de gegevens te analyseren dat dit mogelijk zou moeten zijn. Als er inderdaad een trend zichtbaar is op een aantal locaties dan kan men gerichter beleid voeren. En daarmee is uiteindelijk iedereen gebaat. Daarnaast vind ik het 'mensen op ideeën brengen' geen onzin. Mij lijkt dat als je inderdaad nadenkt over suicide dat je dan bovenal wil uitsluiten dat je het overleeft, en dus wilt weten waar die overlevingskans minimaal is. Het feit dat men af en toe iemand van de baan weet te plukken voor erger geschiedt duidt er toch op dat gelukkig (!) niet iedereen het voor elkaar krijgt om voor de trein te springen. | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 15:50 |
Prorail is wel érg krom: Ik had een paar weken geleden een mailtje gestuurd over bepaalde informatie te verkrijgen over treinafhandeling. Prorail beheert die docu's. Krijg ik terug: "In verband met de veiligheid langs het spoor kunnen wij u deze informatie niet verstrekken". En dat terwijl ik niet eens om gevoelige informatie vroeg... | |
Eix | maandag 15 november 2010 @ 15:52 |
Wat voor informatie dan? ![]() | |
Cherna | maandag 15 november 2010 @ 15:54 |
Het ligt eraan wat je vraagt. Niet alles kan zomaar verstrekt worden. Een papierfabriek (als voorbeeld) zal je ook niet het juiste productie proces vertellen. | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 15:56 |
Jup. Hun zeiden dat het vanwege de veiligheid niet kon (aanslagen e.d.) | |
Eix | maandag 15 november 2010 @ 16:05 |
Damn. Maar bijvoorbeeld de NMBS zet gewoon de maximale wachttijd op de vertrekstaat. Ik geloof dat ik zoiets wel een keer heb gezien. | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 16:09 |
De NMBS heeft dat inderdaad. Prorail, NS en dergelijke zijn zovaak te bang voor aanslagen enzo.... | |
V2 | maandag 15 november 2010 @ 16:18 |
Dan doe je 't onderzoek bij de NMBS, als die daar echt makkelijker in zijn ![]() | |
bork | maandag 15 november 2010 @ 16:20 |
![]() | |
ReisT | maandag 15 november 2010 @ 16:21 |
In theorie misschien wel. In de praktijk niet. De MKT zoals we die nu kennen wordt nameijk NIET verchipt maar zal in plaats daarvan afgeschaft gaan worden. Omdat-ie niet in de 'enkelereisstructuur' past. | |
Cherna | maandag 15 november 2010 @ 16:33 |
![]() RER E in Parijs materieel MI2N [ Bericht 12% gewijzigd door Cherna op 15-11-2010 16:58:01 ] | |
#ANONIEM | maandag 15 november 2010 @ 16:51 |
![]() Aangezien de IC uit Enschede (tot hengelo) vertraging had, werd de ICMm achter de berlijn trein gezet. Nog nooit eerder gezien. En de machinist van de sprinter tussen Enschede en Apeldoorner dacht dat hij in een 3 bakkige ICMm zat, maar het waren er 4 (de nieuwere icmm's dus) Station borne: ![]() Station Almelo de Riet: ![]() | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 16:57 |
Zal ook wel met het bezetspoor binnen komen en de seinen daar. | |
Cherna | maandag 15 november 2010 @ 17:00 |
Denk niet bezet, je ziet daar nog een dwergsein dat stop toont | |
ziggyziggyziggy | maandag 15 november 2010 @ 17:03 |
Zal er weinig mee te maken hebben. In het personeelsforum van OHIH wordt er ook wel eens over gesproken, meen ik. | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 17:03 |
Ja, dat klopt. Ik verwoordde het verkeerd. Ik bedoelde dat hij anders bezet moest binnenkomen. Nu kon 'ie achter het seintje blijven. | |
von_Preussen | maandag 15 november 2010 @ 17:06 |
Waar wilde hij dan een openbaar topic maken? Ik heb verschillende opdrachten voor de uni bij bedrijven gemaakt, en daar ook toegang gehad tot allerlei (concurrentie)gevoelige informatie. Vantevoren echter wel een geheimhoudingsverklaring ondertekend, dus dat die informatie alleen tussen het bedrijf, mijn vakdocent en mij zou blijven. En zoals gezegd, de bedrijven hebben toen nooit een punt gemaakt van de toegang tot informatie. Wat ik daarmee wil zeggen, ga desnoods met je vakdocent in overleg, en kijk of je gezamelijk iets dergelijks kunt opzetten. Dan bied je aan ProRail aan dat die informatie tussen die drie blijft (Prorail, vakdocent en jij), en dat er niets naar buiten komt. Als ze zoiets hebben (al helemaal als het is ondertekend) dan hebben ze een stok achter de deur. Plus als je hun het doel van je onderzoek meegeeft, en daarna ook een kopie daarvan naar hun opstuurt, dan hebben ze er ook nog eens wat aan. Het is geen garantie voor succes, maar het vergroot wel je kansen op medewerking. | |
Eix | maandag 15 november 2010 @ 17:23 |
Op OHIH. Een treinenhobby site. En ik kan mij dus voorstellen dat dergelijke fora niet zitten te wachten op berichten met dergelijke inhoud. ![]() Hetgeen jij voorstelt is inderdaad een goede optie. Dat gebeurt bij mij op school ook regelmatig met stages. ![]() | |
Cherna | maandag 15 november 2010 @ 17:26 |
Zoals hier omschreven is de enige mogelijkheid. Al het andere(voor de hobby)blijft een probleem. Heb ooit eens bouwtekeningen gevraagd van materieel in Frankrijk en Stations om deze te kunnen nabouwen in Gmax voor een PC comp sim. geen succes. Zelfs Fotograferen kan je daar op een zware boete komen te staan. Dan praat ik over de RER. En alles onder het motto bang voor aanslagen. | |
James1988 | maandag 15 november 2010 @ 18:28 |
"Oh noes, er wordt een foto gemaakt van de Thalys. Iemand kan wel eens een aanslag aan het beramen zijn! ![]() On a related note: op Paris Nord wordt om de haverklap omgeroepen dat je al je bagage gelabeld moet hebben met naam en adres van de eigenaar erop. Volgens mij doet niemand het ![]() | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 18:41 |
![]() Bij zo'n trein kregen we geen problemen. Was wel massaal politie aanwezig ![]() | |
Temlin | maandag 15 november 2010 @ 19:02 |
Syntus maakt er vandaag ook weer een potje van, of is het Pro Rail. Spoorbomen bij Doetinchem die niet dicht gaan met 10 km Wehl binnen rijden. Heen en terug weg 15 minuten vertraging. | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 19:06 |
Prorail. Railinfra is Prorail. Door een storing in die railinfra legt Prorail beperkingen uit aan Syntus, om de veiligheid beter te waarborgen. | |
Dr_Flash | maandag 15 november 2010 @ 19:28 |
Prorail die iets uitlegt ![]() What you never thought possible ![]() | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 21:21 |
Ze gaan bij Amsterdam Muiderpoort (West) het emplacement aanpakken. Dit omdat NS HiSpeed steeds meer LM bewegingen heeft tussen Amsterdam CS en Watergraafsmeer. De eerste werkzaamheden starten 20 en 21 november al. Functioneel wordt de situatie die van vóór 1984. Noordelijke hoofdsporen naar CS(vroeger de Rietlandsporen) worden sporen voor Amsterdam CS - Watergraafsmeer, met elk een spoor voor elke richting en de twee hoofdsporen op de dijk ten Noorden van de Dijksgracht worden de sporen voor Amsterdam - Weesp. Kort anders samengevat: Het richtingbedrijf over deze 4 sporen wordt weer het oude lijnbedrijf. Dit bespaart veel kruisende bewegingen van de LM-ritten van HiSpeed. Nu moet NSH de NS-treinen steeds kruisen. Dit wordt dus volledig van elkaar gescheiden. Om de kruisingen die bij Muiderpoort West nu vermeden worden niet bij de Oostkant van Amsterdam te krijgen, wordt de sporenindeling aangepast: De 5800(Sprinter Amsterdam - Amersfoort (Schothorst)) en 4600(Sprinter Lelystad-Amsterdam) verhuizen als regel van 13b naar 11b, de 1500-->4500(IC Amersfoort - Amsterdam gaat over op IC Amsterdam - Enkhuizen) naar 11a etcetera. De meeste van die wijzigingen zijn vandaag al ingegaan. [ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 15-11-2010 22:00:57 ] | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 21:30 |
Nog leuke wijziging voor het internationale verkeer: IC 243 (Schiphol - Bentheim) gaat per DRGL 2011 doorrijden naar Hannover Hbf IC 145/148 zal niet meer van cq tot Szczecin Glowny rijden, maar tot Berlijn | |
Dr_Flash | maandag 15 november 2010 @ 21:43 |
![]() ![]() | |
Ascendancy | maandag 15 november 2010 @ 21:45 |
Er zitten regendruppels op. Overnieuw. Nu denkt MBH dat je een amateur bent. Weet je al wanneer het op TV komt en informeer je ons tijdig? | |
Sandrvich | maandag 15 november 2010 @ 21:45 |
Oogst van afgelopen weekend?:) Het was trouwens vandaag ook weer dikke chaos met die electrische CTA's in Tilburg.:P | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 21:56 |
De reden was dat het systeem bij de NS storing had. Reisplanner en de omroep en de vertrekstaten toonden de juiste informatie. Actuele vertrektijden, digitale CTA's en dergelijke gaven veelal foutieve informatie. | |
spectrumanalyser | maandag 15 november 2010 @ 21:56 |
over een uurtje of 2 worden hier de spoorstaven geslepen. als iemand dat de moeite waard vind, het gebeurd tussen alkmaar en uitgeest tussen 0:45 en 5:45 | |
Fred | maandag 15 november 2010 @ 21:57 |
Iemand trouwens nog interesse in een 1600/1800? Van de 58 gebouwde locs zijn er nu 7 gesloopt, rijden er nog 11 rond en staan er 40 uit hun neus te eten... Misschien kan er dan ook wel een gratis 6400 vanaf, daarvan staan er nu ook 58 niks te doen. | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 21:58 |
Dan lig ik allang in mn nest, en als dat afgelopen is gaat mijn wekker al ![]() En zo spectaculair zal dat nou ook wel weer niet zijn ![]() | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 21:59 |
Die zal je niet zo snel krijgen, ben ik bang. Ze staan allen te koop tot er een koper komt (bedrijf met veel geld enzo) | |
Dr_Flash | maandag 15 november 2010 @ 22:01 |
Klopt, sux. Ja volgend voorjaar of zo een keer. Natuurlijk niet, die weten dat ik de Baas ben. Nee. Nou, daar moet ik nogeens over nadenken. | |
Fred | maandag 15 november 2010 @ 22:04 |
Maarja, wat moet je er mee? Je kan er (zonder aanpassingen) alleen in Nederland mee rijden. Personenvervoer is niet rendabel met zulke locs (alle "lange" afstandslijnen zijn voor NS en op een lokaaltje heeft zo'n loc geen nut) en de locs komen deels uit de goederenvervoer, waar ze overbodig zijn. (Je kan er dus ook geen goederentreinen mee rijden, want er is geen werk voor). Misschien dat Lovers Rail er nog brood in ziet ![]() | |
Crientj | maandag 15 november 2010 @ 22:04 |
Ze hebben het systeem weer eens aangepast waardoor Actuele Vertrektijden er nu dus uit ligt.. incl de twitterdiensten (Dus mijn timeline is eindelijk eens rustig. ![]() | |
Cherna | maandag 15 november 2010 @ 22:11 |
De 1800 is mooi. Toch nog iets meer flair dan de 1700. | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 22:11 |
actuelevertrektijden.nl is best een leuke site, maar ik mis daar de treinnummers (ook wanneer ze voorvoegsel 69xxxx hebben enzo). Daarom gebruik ik het nooit ![]() Verder wel leuk in elkaar gezet. Ik kijk er wel eens naar voor dit ene regeltje: Aantal minuten vertraging vandaag op Utrecht CS:407 minuten (7 uren) Die Twitterdiensten heb ik eens bekeken. Je wordt er stapelgek van. Paar dagen later van 'Follow' maar 'Unfollow' gekozen:P ![]() | |
Crientj | maandag 15 november 2010 @ 22:14 |
Dankje Greavy. ^^/ Kan je dus nagaan dat ik ze allemaal volg. ![]() ![]() Is die roep om treinnummers zo hard nodig? Anders moet je Dennis eens vragen of ie wat kan maken. | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 22:17 |
Niet zo hard nodig, maar ik kijk daar vooral na. Doorsnee reizigers gebruiken dat niet ![]() En zeg zelf, wat laad sneller: http://m.actuelevertrektijden.nl/ of http://m.gwirken.nl/treinav (en je dan ook nog in de url een station kan oproepen door /?halte=<station> erachter te gebruiken (spatie=+) Ik zal Dennis wel eens een tip geven om stations verkortingen erbij te gebruiken. Asd typt sneller als Amsterdam Centraal, ookal krijg je een menu'tje te zien. Gwirken doet ook aan beide, dus zal niet zo moeilijk zijn (aangezien die site heel simpel is ![]() | |
spectrumanalyser | maandag 15 november 2010 @ 22:17 |
uiteraard. de 866 werd vandaag gereden door 2x VIRM. 9497+9596 | |
Temlin | maandag 15 november 2010 @ 22:18 |
? dus | |
Crientj | maandag 15 november 2010 @ 22:20 |
Mobiele applicatie is overigens door iemand anders gemaakt, maar die heeft nog een update te gaan. Stationsafkortingen is voor zover ik weet wel mogelijk op de normale pagina. Mobiele pagina heeft nog een flink aantal updates te gaan voor het bij de huidige site hoort. | |
greavy | maandag 15 november 2010 @ 22:22 |
Owh, okee ![]() Ik had een keer gewoon m.actuelevertrektijden.nl ingetoetst, en kwam daar uit. Vaak is het m.x of mobiel.x om bij de mobiele site te komen. | |
Crientj | maandag 15 november 2010 @ 22:24 |
I know, dat is de pagina die gemaakt is door @Jervoo. | |
Dr_Flash | maandag 15 november 2010 @ 22:57 |
Die dingen zijn exact hetzelfde aan de buitenkant gek ![]() | |
Fred | maandag 15 november 2010 @ 23:09 |
Een 1700 heeft een snelkoppeling die je bij een 1600/1800 nooit zal aantreffen. En een 1700 is doorgaans beter gewassen dan een 1600/1800 ![]() | |
James1988 | dinsdag 16 november 2010 @ 00:28 |
De 1700 is ook technisch in een iets betere staat dan een 1800. Verder zijn die locs wel redelijk ten dode opgeschreven verwacht ik: ATCS heeft er een paar, net als DB Schenker, maar die dingen worden wanneer ze aan het einde van hun levensduur zijn vervangen door een multicourant broertje zoals een Traxx of EuroSprinter. Monocourante locs zijn niet meer van deze tijd. Niet voor Nederland tenminste. Misschien wordt monocourant weer hip wanneer we overal 25 kV hebben. ![]() | |
Doc__Zenith | dinsdag 16 november 2010 @ 09:24 |
- als pm bedenk ik me - [ Bericht 96% gewijzigd door Doc__Zenith op 16-11-2010 09:37:34 ] | |
Fixers | dinsdag 16 november 2010 @ 09:37 |
Dan kan de ns ze verpatsen als leuk tuinornament. ![]() Die viersporigheid bij houten heeft nog weinig uitgemaakt. Lopen veel te veel gele hesjes langs: trein dus in de ankers en ik een +28. Niet alleen een gemiste aansluiting maar de twee DD stellen zatten vaster aan elkaar dan twee verliefde pubers. | |
Eix | dinsdag 16 november 2010 @ 09:50 |
DD stellen? | |
James1988 | dinsdag 16 november 2010 @ 10:48 |
Dubbeldekker denk ik zo. Flinke ellende trouwens vandaag: Breda, 8:24: stoptrein naar Utrecht rijdt niet i.v.m. defect, IC naar Zwolle van 8:40 als stoptrein tot Den Bosch, vertrok uiteindelijk om 8:50 en zo vol als wat (los viertje). De stoptrein van 8:54 reed wel, ik zat dus in die. Te Den Bosch: defecte trein bij Tilburg Reeshof, geen treinverkeer naar Breda mogelijk. IC naar Schiphol van 9:38 rijdt niet, IC naar Alkmaar van 9:53 komt om 10:00 binnenzetten en zit stampvol, de eerste stoptrein was te Den Bosch geëindigd en zou teruggaan naar Breda. IC naar Schiphol van 10:08 rijdt eveneens niet. De stoptrein naar Utrecht van 10:02 vertrok met +5, is met +15 uit Geldermalsen vertrokken. Was ik maar via Rotterdam gegaan vanochtend... ![]() | |
von_Preussen | dinsdag 16 november 2010 @ 10:59 |
Is er eigenlijk al een 1600 / 1800 aangewezen als museumloc, of zullen ze daar op termijn een 1700 voor gebruiken? Zou het toch jammer vinden als op een gegeven moment alle locs verdwenen zijn, vind hem eigenlijk wel mooi. | |
greavy | dinsdag 16 november 2010 @ 11:23 |
Het NSM heeft - meende ik - de 1856 straks in hun collectie. Hij is al gegeven aan de NSM. Ook krijgt het NSM een Plan V. Zal vanmiddag wel even de nummertjes opzoeken. | |
James1988 | dinsdag 16 november 2010 @ 11:34 |
In Frankrijk rijden er nog een hoop grote broertjes rond ![]() | |
greavy | dinsdag 16 november 2010 @ 11:37 |
De Fyra is vandaag weer toeslagvrij: Door een defect spoor tussen Amsterdam en Leiden kunnen reizigers Amsterdam - Schiphol - Rotterdam toeslagvrij met Fyra reizen. Prognose: 13:00 | |
Eix | dinsdag 16 november 2010 @ 12:55 |
En Slovenië. ![]() | |
Cherna | dinsdag 16 november 2010 @ 13:43 |
Van buiten inderdaad, maar het rijgedrag(echte power) en cabine(intern) verschillen. | |
von_Preussen | dinsdag 16 november 2010 @ 13:46 |
Dat zou ik erg op prijs stellen! ![]() Even nog een vraag, je zegt "straks", welk tijdspad moet ik mij daarbij voorstellen? Binnenkort, binnen een jaar of pas over een aantal jaren? Ik zie dat die loc terzijde staat, wat heeft ie oorspronkelijk (na de omnummering naar 18xx) gedaan? Met een stam DDM-1 op stap geweest, of als "losse" loc voor ICRm danwel met ICL onderweg? Dat klopt, als eerste de BB15000 (25kv), dan kwam de BB7200 (1,5kV) en als laatste de BB22200, als multicourante loc 25kv / 1,5kv. Weet iemand trouwens waarom ze in Frankrijk twee verschillende systemen hebben? En dat nooit hebben omgebouwd naar compleet 1,5kv? Lijkt me toch onhandig binnen 1 land. Andere vraag, een zusje van de 1600 bestaat toch ook als 2x drieassige locomotief? Die kan ik momenteel niet vinden, heeft iemand een idee? Die belgische loc bedoel ik echter niet. | |
Peterselieman | dinsdag 16 november 2010 @ 13:51 |
Kwam deze klassieker tegen op Dumpert: http://www.dumpert.nl/med(...)zend_op_prorail.html | |
V2 | dinsdag 16 november 2010 @ 13:56 |
Ze zullen begonnen zijn met 1500VDC, vanwege de destijds geldende technische beperkingen qua elektrische tractie. Toen ze echter met hogesnelheids-lijnen begonnen zijn ze op 25kV overgestapt, omdat de techniek ondertussen ver genoeg was gevorderd om elektrische tractie op wisselspanning praktisch te maken. Duitsland is overigens nog 'raarder', met 16.7Hz 15kV wisselspanning ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 16 november 2010 @ 13:56 |
![]() ![]() ![]() | |
Cherna | dinsdag 16 november 2010 @ 14:04 |
Pas na wereld oorlog 2 zijn ze met 25kv gestart, dus daarom nog 2 systemen. 25kv is beter omdat je minder stoom trekt. Dus daardoor ook harder kunt gaan. Een daarbij verlies je dus ook niet zo veel vermogen. Met 1500V zou je veel meer onderstations nodig hebben en je verliest dan ook nog enorm vermogen mocht je hoge snelheden gaan rijden. | |
von_Preussen | dinsdag 16 november 2010 @ 14:08 |
Ach, ik zie het als een onvrijwillige comedian, ik kan er wel om lachen als ie zich druk maakt. Dus nog maar een keer dan: | |
Cherna | dinsdag 16 november 2010 @ 14:52 |
lol ![]() | |
greavy | dinsdag 16 november 2010 @ 16:22 |
De 1856 is inderdaad al aan het NSM overgedragen per 1 oktober 2010. Maar het NSM wil het nog niet tentoon stellen in het museum (wat logisch is). Op dit moment staat de 1856 in de loods op de Zaanstraat, bij al het andere spul van het NSM wat ze niet tentoon stellen. De loc heeft als 1856 dienst gedaan als voornamelijk DDM-1 trek/duw stam. Met ICRm heeft het zeker niet gereden, aangezien 1800en niet met ICR overweg kunnen, en ook niet met de DD-AR. Plan V 876 is ook van het NSM (of moet het nog worden, dat weet ik zo niet). Maar die zal de komende jaren ook nog niet op de baan komen bij het NSM aangezien het nog geen museum treinstel is (dus niet meer in de actieve dienst rondrijdt) | |
greavy | dinsdag 16 november 2010 @ 16:38 |
Ook nog leuke ontwikkelingen bij Euro-Express TreinCharter (EETC): 5 Oktober er bracht de 1252 van EETC twee ligrijtuigen vanaf de Watergraafsmeer naar de werkplaats van RET aan de Kleiweg in Rotterdam. RET gaat ze hier beoordelen op eventueel revisiewerk. Vandaag kwam wederom de 1252 met dezelfde ligrijtuigen vanaf de Kleiweg en ging naar de Watergraafsmeer. Jawel, de 1252 mocht zijn kunsten dus opnieuw op het hoofdspoor tonen. EETC en RET streven naar een samenwerkingsverband met het oog op verhuizing van EETC naar Rotterdam Noord. De V60D-locomotieven van ACTS (zie Deze foto voor een plaatje) die op de Kleiweg staan (6004 en 6005) worden daar voor toelating op het hoofdspoor gekeurd. Als dit rond is, worden de locs daar verder hersteld en mogelijk in EETC-kleuren geverft. Hiervan komt er dan één loc als rangeerloc op de Watergraafsmeer en één loc als rangeerloc in Den Bosch voor de Autoslaaptrein. In Den Bosch staat ook de derde V60D van ACTS, de 6003. Deze komt niet terug in dienst. EETC heeft zeven couchetterijtuigen type Bcvmh te koop staan. Hierbij gaat het om de 61 84 50-70 115, 118, 122, 123, 125, 126 en 129 [ Bericht 1% gewijzigd door greavy op 16-11-2010 16:45:26 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 16 november 2010 @ 16:47 |
Betekent dat dat er twee V's bewaard zullen blijven? Er is ook zo'n werkgroep die ooit de 419 had, maar die is zoals bekend een tijdje terug kort gereden, en daar zouden ze een andere voor krijgen? | |
greavy | dinsdag 16 november 2010 @ 16:55 |
Welke Plan V de Stichting Mat'64 krijgt, is mij nog steeds onduidelijk. Die stichting is ook moeilijk qua stel, want het moet 1 zijn die technisch en optisch vrijwel helemaal in orde is etc etc etc Op dit moment is dus bekend dat er twee bewaard blijven. Alhoewel het er ter zijner tijd, als ze echt schaars worden, nog wel een stichting opdoemt mogelijk is. Probleem is dat je nu dik moet betalen als stichting, aangezien NS er vanaf gestapt is om tegen een 'vriendenprijsje' een oud treinstel / rijtuig weg te doen aan een stichting. | |
James1988 | dinsdag 16 november 2010 @ 16:57 |
Eigenlijk zitten wij in Nederland, met ons geheel 1500V-net (muv HSL en Betuweroute), dus met een hoop oude meuk waar we eigenlijk nu al last van krijgen. Ik zie van machinisten op Twitter wel eens dingen voorbijkomen als "zo, da's laag... 1200V bij Hoofddorp nu maar". | |
Dr_Flash | dinsdag 16 november 2010 @ 17:52 |
Okee... En ik maar denken waarom er nog steeds geen Rail Away is op dinsdagavond. Ze zijn tegenwoordig op zaterdagavond om 17:55. Al sinds 11 september ook schijnbaar. Er worden nu afleveringen met stoomtreinen uit 2005 herhaald. In december komen er 3 nieuwe afleveringen. 4 december de eerste, en meteen een thuisblijvertje ![]() Klik voor meer info | |
RubenK | dinsdag 16 november 2010 @ 18:27 |
Was net onderweg naar huis, kwam met de bus over een spoorwegovergang waar vlak voor de spoorwegovergang een gozer vlak voor het spoor een beetje gaar voor zich uit zat te kijken. Dan weet je het wel: die gaat dadelijk springen. Dus ik bel de politie of ze even willen komen kijken, word ik doorverbonden met de spoorwegpolitie. "daar kan ik niks mee" *tuut tuut tuut* Dus ik bel terug. Ik: "ben ik weer hoor, ging er iets mis?" *tuut tuut tuut* Ik snap het nu wel een beetje, waarom er zoveel spoordoden zijn ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 16 november 2010 @ 18:33 |
Waar was dat Ruben? ![]() Ermmm ![]() ![]() | |
Ascendancy | dinsdag 16 november 2010 @ 18:35 |
De politie is toch verplicht op meldingen van mogelijke zelfdoding te reageren? Op deze manier voorkom je in ieder geval geen zelfmoord. | |
Dr_Flash | dinsdag 16 november 2010 @ 18:36 |
mja. Wie gaat de politie aan een verplichting houden dan? ![]() | |
Yreal | dinsdag 16 november 2010 @ 19:01 |
Mislukte zelfmoord staat voor zover ik weet gelijk aan poging tot moord ![]() Weet iemand wat er bij Schiphol is? Reed er vanmiddag langs maar ik zag nergens een versperring ![]() | |
Fixers | dinsdag 16 november 2010 @ 19:24 |
We hebben de Rijksrecherche (politie van de politie, door agenten vaak matennaaiers genoemd) en nog de ombudsman die de korpsleiding op zulke dingen kan aanspreken. Wat er bij schiphol aan de hand is vind ik ook vaag. "Versperring" dat is al sinds vanmiddag. Meestal hoor je na een uurtje toch wel wat de reden is, zij het technisch, op last van brandweer of politie. Maar enkel versperring vind ik wel heel erg vaag. | |
RubenK | dinsdag 16 november 2010 @ 19:28 |
Het is gewoon nog die wisselstoring die sinds gisterochtend heerst | |
ReisT | dinsdag 16 november 2010 @ 19:35 |
En dat zijn dus de wissels bij Hoofddorp, niet op Schiphol zelf. Alsof dat niet erg genoeg wasraakte er vanmiddag ook nog een SLeT defect op Amsterdam Amstel. Midden in de spits... En dan sta je dus op Bijlmer waar ze omroepen dat de IC richting Utrecht niet rijdt en ze adviseren met de Sprinter te gaan en in Breukelen over te stappen. Terwijl die Sprinter dus stuk was... | |
Yreal | dinsdag 16 november 2010 @ 19:48 |
De ic in de bijlmer naar utrecht zou alleen niet gehinderd moeten worden door een defect bij amstel. Oh wacht maar schiphol doet het ook niet ofc ![]() | |
Fixers | dinsdag 16 november 2010 @ 19:48 |
Zeg is er eigenlijk verschil tussen een snelremming en een noodremming? Ik maak zojuist er een van de eerste soort mee (volgens de omroep) maar ik hoor niet het gesis en gepiep waar je men over hoort. En zo enorm hard remmen vond ik het ook niet, niet echt spectaculair..... 't is overigens een geduwde IC (ICRm?) waar ik inzit. | |
Yreal | dinsdag 16 november 2010 @ 19:52 |
Gister was bij lelylaan ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 16 november 2010 @ 19:52 |
De remvertraging is volgens mij hetzelfde (ongeveer -1,1 ms-2), maar een snelremming wordt bewust ingezet door een machinist of door ATB. Dan trek je zeg maar andere ventieltjes in de luchtleiding open dan bij een noodremming, die vanuit de reizigerscabine geactiveerd wordt. Denk ik hoor ![]() | |
James1988 | dinsdag 16 november 2010 @ 20:02 |
Springer tussen 's-Hertogenbosch en Tilburg, dus reizigers van Utrecht naar Tilburg moeten omreizen via Boxtel en Eindhoven. Daar heb je me de koekoek, ik ga lekker via Rotterdam. Nog ternauwernood mijn aansluiting daar gehaald (+7 mijn trein, +5 IC naar Venlo), de deuren gingen dicht op het moment dat ik wilde instappen... gelukkig hield iemand dat tegen met de deur openen-knop. En vanochtend was ik al een uur later dan de bedoeling was ![]() | |
Ireyon | dinsdag 16 november 2010 @ 20:05 |
Verstandig, de IC naar Tilburg van 17:32 was weer stapelen op 't balkon. Niet zo gek met weer eens 6 bakken VIRM i.p.v. een fatsoenlijke capaciteitstrein. | |
James1988 | dinsdag 16 november 2010 @ 20:10 |
Oh, over Hoofddorp:bron | |
Yreal | dinsdag 16 november 2010 @ 20:11 |
Faaaal ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 16 november 2010 @ 20:14 |
2 wissels opengereden, door één trein, en het HELE opstelterrein is niet meer te bereiken? Daar gaat ook wel wat fout lijkt me ![]() | |
Yreal | dinsdag 16 november 2010 @ 20:20 |
Dat hele opstel terein loopt dan ook uit in 1 spoor ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 16 november 2010 @ 20:31 |
En dat is dan dus precies wat er mis gaat dan he ![]() | |
Yreal | dinsdag 16 november 2010 @ 20:34 |
Ach, ze hebben de Treinen naar flevoland geschrapt en af en toe eens een ic . Hebben ze wel aardig opgelost imo. Stoptrein van schiphol naar leiden werd daar ineens een extra IC naar rotterdam, was erg fijn ![]() | |
Yreal | dinsdag 16 november 2010 @ 20:34 |
Durk stop eens met me te negeren op msn | |
KapiteinT | dinsdag 16 november 2010 @ 20:40 |
Ik vond die storing wel prima. Heb heerlijk een halfuurtje in de zon gezeten op het station. ![]() Ik keek alleen wel vreemd op toen er een SLT langs reed met mensen er in. Als ik mij niet vergis was dit de intercity van Dordrecht/Vlissingen naar Amsterdam. | |
Yreal | dinsdag 16 november 2010 @ 20:41 |
Vlissing -> amsterdam in een slet ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 16 november 2010 @ 20:42 |
![]() Zit je toch maar kort in ![]() | |
Ofyles2 | dinsdag 16 november 2010 @ 21:32 |
Dit moet wel heel snel op te lossen zijn. Tenzij NS ActionScript zal gebruiken voor reisadviezen, maar dat is zeer onwaarschijnlijk... | |
Ofyles2 | dinsdag 16 november 2010 @ 21:34 |
Misschien was het een SLT met een defecte deurvergrendeling... | |
Crientj | dinsdag 16 november 2010 @ 21:37 |
Tweet ik zovaak over AS? ![]() | |
Ofyles2 | dinsdag 16 november 2010 @ 21:39 |
Nog geen bericht daarover gevonden. | |
Temlin | dinsdag 16 november 2010 @ 23:02 |
Joepie vanochtend weer 15 minuten vertragen door overwegstoring tussen Didam en Zevenaar. Stonden ook aardig wat auto's bij de overwegen te wachten ![]() | |
weps | dinsdag 16 november 2010 @ 23:07 |
Joepie ik ben echt blij met deze informatie die totaal niets toevoegt aan dit draadje... Op Somda en OHIH zijn ze wel nieuwsgierig naar deze info namelijk. Joepie deze post voegt ook niets toe ![]() ![]() | |
juxtaposition | dinsdag 16 november 2010 @ 23:08 |
Ben ik nog wel benieuwd naar? | |
Dr_Flash | dinsdag 16 november 2010 @ 23:09 |
Dat dacht ik wel. Ik ook ![]() | |
Yreal | dinsdag 16 november 2010 @ 23:10 |
Hoi crientje ![]() | |
Temlin | dinsdag 16 november 2010 @ 23:28 |
?? Mijn bericht gaat meer over treinen dan deze:
| |
Dr_Flash | dinsdag 16 november 2010 @ 23:36 |
Och jee, krijgen we dat gekleuter weer? Zal ik maar even happen dan? Bij deze. Happy now? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 16 november 2010 @ 23:36 |
Temlin meldt gewoon iets relevants en weps moet gewoon lekker bij de genoemde sites blijven ![]() | |
weps | woensdag 17 november 2010 @ 00:04 |
Ik zit liever hier te lezen over de kunde/onkunde en de belevingen op en rond Utrecht Centraal. Dan de bewuste sites waar een aantal (anti)sociale* spoorautisten ![]() ![]() * Problemen in de omgang tot andere personen wat niet direct terug te brengen is tot overlast. | |
ReisT | woensdag 17 november 2010 @ 07:48 |
Hoorde net op 3FM nog een verhaal over deze trein: door de defecte deuren werd die als leeg materieel naar Rotterdam gestuurd maar het achterste stel bleek helemaal niet leeg te zijn (was men even vergeten te checken)... Dus mensen klagen dat de stoptrein ineens nergens meer stopte. | |
greavy | woensdag 17 november 2010 @ 08:31 |
Fyra gaat per 18 november (morgen) ook Starbucks koffie en thee verkopen.... | |
James1988 | woensdag 17 november 2010 @ 08:42 |
Weer Mat '64 in de 13600. Ligt het aan mij of bieden die krengen vrij weinig capaciteit in vergelijking met SGMm? | |
Peterselieman | woensdag 17 november 2010 @ 09:19 |
Dat ligt niet aan jou. SGMm is door de open inrichting gebouwd op vele capaciteit, terwijl Plan V overal hokjes heeft, waardoor er veel minder capaciteit is of lijkt te zijn. | |
Eix | woensdag 17 november 2010 @ 09:26 |
Of er een verschil is weet ik niet. Maar ICRm heeft tot zover ik weet geen magneetremmen dus dat remt neem ik aan iets minder krachtig. Hoewel je bij ICRm wel weer duidelijk een remlucht kan ruiken als er met 140km/u vol in de ankers wordt gegaan. Een en ander is ook natuurlijk relatief, als je verwacht in de stoel tegen over te belanden bij een dergelijke remming dan is het inderdaad een anti-climax. Maar als je geen zitplek hebt dan moet je toch zorgen voor voldoende houvast. Het remt namelijk toch aardig pittig. Tenminste, in mijn beleving. | |
#ANONIEM | woensdag 17 november 2010 @ 09:41 |
Dus al die mensen die van Amsterdam Centraal/Amstel als sardientjes met de metro naar Bijlmer gingen, die deden dat nog voor niks ook? ![]() (Ik neem tenminste aan dat op Schiphol-Utrecht ook een echte verstoring was? Want als daar één trein uitvalt dan is de sprinter echt niet sneller dan even een kwartiertje op de volgende IC wachten) [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2010 09:44:36 ] | |
ReisT | woensdag 17 november 2010 @ 10:42 |
Ja, er reden een hele tijd helemaal geen IC's Schiphol-Utrecht meer. Op de CTA-bakken van spoor 7 stond dus alleen "Let op omroepbericht" (want daar kwam geen trein). Volgens dat omroepbericht moest je voor Utrecht naar spoor 6. Daar stond op de borden alleen de tekst "Treindienst ontregeld" (want daar kwam geen trein). | |
Fixers | woensdag 17 november 2010 @ 12:42 |
We waren net voorbij lage zwaluwe (richting breda) de vaart was er ook al een beetje uit. Maar inderdaad best wel een anticlimax. Ik kijk vast teveek westerns. Alhoewel in de oude koplopers heb ik nog eens een snelremming meegemaakt vanaf volle snelheid. Dat was wel wat heftiger. Heb nog nooit een mannetje met albron trolley zó snel het andere einde van de coupe zien bereiken. ![]() | |
Cherna | woensdag 17 november 2010 @ 13:09 |
Er is geen verschil. Een snelremming is spoortaal en terwijl de burger spreekt over noodremming. Je slaat een gat in de treinleiding zodat de remmen gelijk pneumatisch aanslaan en voor sommige treinstellen de magneetremmen aanslaan. Dit kan zijn door ATB,dodemaan, remkraan in de snelrem stand te trekken, noodrembediening door reizigers, of leiding breuk etc. | |
Dr_Flash | woensdag 17 november 2010 @ 13:22 |
Het toverwoord hierbij is dan uiteraard "staanplaatsen" ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 17 november 2010 @ 13:24 |
Nou dan. Wat zeur je dan? ![]() | |
ReisT | woensdag 17 november 2010 @ 14:01 |
Voor een groot deel wel. Maar toch heeft een Sprinter niet alleen meer staan-, maar ook wat meer zitplaatsen dan een Plan V. | |
Dr_Flash | woensdag 17 november 2010 @ 14:13 |
ze staan wel dichter op elkaar ja, de bankjes. Ook heb je in de Sprinters 4 "eersteklas" zitplaatsen op een rij en in Plan V maar 3. | |
Zyron | woensdag 17 november 2010 @ 14:58 |
Ik ben voor school bezig met een stuk over de gladheid op het spoor.. wie van jullie of dat vroeger net zon groot probleem was? Ik heb zelf het idee van niet.. maar wellicht dat een van jullie me daarmee kan helpen? | |
Peterselieman | woensdag 17 november 2010 @ 15:05 |
Het was zeker een groot probleem, alleen werd er toen minder over gesproken. Het is alleen wel zo dat het per treintype verschilt wat je moet doen om de overlast te beperken. Materieelkennis kan veel problemen voorkomen. De SLeT is een voorbeeld van een treintype dat er wel veel last van heeft, maar als je er goed mee om gaat dan is de overlast beperkt. Dat er nu meer overlast lijkt te zijn komt omdat er veel meer treinen rijden dan vroeger. Hierdoor zorgt de kleinste vertraging op bepaalde spoortrajecten al voor een sneeuwbaleffect en kunnen de problemen uit de hand lopen zoals laatst gebeurde. | |
Dr_Flash | woensdag 17 november 2010 @ 15:15 |
Ik denk eerder dat de problemen nu groter zijn omdat de treinen lichter geworden zijn. Een Mat54 ploegt die troep GOED hard van de baan, een SLET gaat er een beetje van glibberen en glijen ![]() | |
V2 | woensdag 17 november 2010 @ 15:18 |
Een andere factor is dat treinen tegenwoordig veelal schijfremmen hebben ipv dat er op de wielband zelf wordt geremd met remblokken. Het laatste zorgt ervoor dat de meuk iig van de wielband af is. | |
Peterselieman | woensdag 17 november 2010 @ 15:22 |
Een V'tje kan anders ook goed hard doorglijden ![]() | |
Bitlord | woensdag 17 november 2010 @ 15:23 |
MAT54 4delig heeft 16 assen en 210 ton dienstgewicht. Asdruk: 13,1t SLT 4delig heeft 10 assen en 129 ton dienstgewicht. Asdruk: 12,9t Die anderhalve procent zal slechts een beperkte invloed hebben, als die er al is. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 17 november 2010 @ 15:31 |
Maar 16 assen vegen meer blaadjes van de rails dan 10. Dus 1 mat54 4delig stel wat langsraast heeft het probleem voor de volgende trein "opgelost", terwijl 1 SLT'tje dat minder goed doet. Ik weet niet wat een groter effect heeft eigenlijk ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 17 november 2010 @ 15:31 |
Mja, als dat alles is... Dat hoor je als uitleg gegeven worden door NS-ers iig. Dat remmen op die wielbanden maakt natuurlijk wel meer verschil. | |
Bitlord | woensdag 17 november 2010 @ 15:42 |
Ik begrijp je redenatie, maar ga er niet in mee. Ik zou er ook weer bij kunnen halen dat er nu veel meer treinen rijden dan een aantal jaren geleden, waardoor dat verschil weer wordt opgegeven. | |
ReisT | woensdag 17 november 2010 @ 15:44 |
Een V'tje (bijzonder lichtgewicht voor die tijd) is dan ook véél lichter dan mat '54 (zo'n beetje de zwaarste trein ooit). Mat '64 is eigenlijk gewoon de "lighttrain" van de jaren '60. Ook hadden ze vroeger andere remblokken, maar daar zat asbest in dus dat mag natuurlijk niet meer. Naar verluid maakten die oude remen ook veel minder herrie. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 17 november 2010 @ 15:48 |
Goed punt inderdaad! Ik denk dat gedeeltelijk ook mee werkt dat mensen veel meer gewend zijn overal maar over te klagen tegenwoordig... "Ik betaal om vervoerd te worden van A naar B. Maar o wee als dat 2 minuutjes langer duurt of ik geen zitplaats heb!!!" | |
Temlin | woensdag 17 november 2010 @ 15:55 |
| |
weps | woensdag 17 november 2010 @ 15:58 |
Gladde sporen heeft ook te maken met de loopeigenschappen van het materieel. Vroeger nam met het niet al te nauw, omdat geluidoverlast en comfort nog niet erg hoog op de agenda stonden. Daarom gebruikt met voor roestrijden ook ouder materieel. Dat "wrikt" zich meer over het spoor waardoor het spoor "schoon gereden" wordt. Goederenwagons hebben bijv ook mindere loopeigenschappen. Deze "wrikken" zich over het spoor en hebben minder last van de gladde sporen. Dat waren ook waarschijnlijk de problemen op de Heuvellandlijn. GTW heeft zulke goede loopeigenschappen dat het spoor niet schoon gereden wordt. Effect trein maakt te weinig contact en "verdwijnt" voor de beveiliging. Loopeigenschappen is manier van contact hebben tussen wielen en rails tijdens het rijden. Gladde rails verslechterd de loopeigenschappen. Zie de vlakken op wielen die ontstaan. Gebonk in de trein en de rails die sneller slijt. Betere loopeigenschappen betekenen dus minder geluid en meer comfort. | |
Fred | woensdag 17 november 2010 @ 17:13 |
Een treinstel levert per definitie niet genoeg aslast om er voor te zorgen dat het spoor niet glad wordt. Het aantal echt zware locs is de afgelopen jaren drastisch afgenomen en van alles wat er nog aanwezig is, staat een groot deel stil. Tel daarbij op dat steeds meer (zwaar) goederenvervoer over de betuwelijn gaat en zo blijft er dus niks over dat écht zwaar genoeg is om de rails enigzins schoon te houden. In plaats van te investeren in allerlei stroefheidsmiddelen (Sandite e.d.) zou men beter een flinke sleep 1600/1800 moeten maken en daarmee door het land gaan rijden. | |
dennistd | woensdag 17 november 2010 @ 17:37 |
Maar goed, voor wat betreft de rotzooi die op de rails zat op de Heuvellandlijn, blijkbaar halen wat goederenwagen daar ook weinig uit: voor zover ik weet rijdt daar namelijk elke avond/nacht een huisvuiltrein over. | |
Ascendancy | woensdag 17 november 2010 @ 17:49 |
Een 4-delige SLeT is korter dan een 4-delige mat '64 ![]() Een 6-delige SleT is in deze relevanter. | |
Crientj | woensdag 17 november 2010 @ 17:52 |
Haj! Utrecht ziet er weer prachtig uit, met nu al een kerstboom tegenover de BK. Oh, en al die lampjes ;D | |
Ascendancy | woensdag 17 november 2010 @ 18:22 |
Even gewoon 1 opmerking. Voor de rest niets tegen Crientj en Guppy, maar moeten we echt iedere keer hoi zeggen tegen de enige vrouwen die in dit topic durven te komen. Het slaat nergens op en het komt een beetje triest over. En het is ieder topic weer hetzelfde onzinnige. | |
#ANONIEM | woensdag 17 november 2010 @ 18:29 |
hehe idd, ik vind t ook nergens op slaan ![]() | |
Temlin | woensdag 17 november 2010 @ 18:32 |
![]() | |
Guppy | woensdag 17 november 2010 @ 19:57 |
Haj ![]() ![]() Nu al!! Wat snel...! Maar hij is wel altijd erg mooi, die boom op Utrecht Centraal Oeps, hopelijk hebben we je niet te hard laten schrikken? ![]() | |
Yreal | woensdag 17 november 2010 @ 19:59 |
Ja , tuurlijk wel. en guppy is ook een chick? ![]() Even serieus, kan je dit jaar weer sms'e naar de boom? Dat is zo prachtig om hem te zien verspringen en iedereen zich rot te zien schrikken ![]() ![]() ![]() | |
Guppy | woensdag 17 november 2010 @ 20:03 |
Hai ![]() ![]() Ooh, dat was ook leuk ja, smsen naar de boom ![]() | |
Yreal | woensdag 17 november 2010 @ 20:07 |
Van wit naar multi colour en de hele avond spits doet OMG WTF WAS DAT SCHRIK SCHRIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Temlin | woensdag 17 november 2010 @ 20:11 |
Een klein beetje maar ![]() Op Nijmegen CS hangt de kerstversiering trouwens al weer ![]() | |
Guppy | woensdag 17 november 2010 @ 20:14 |
Op Arnhem niet, maar goed, dat station mag de naam eigenlijk niet eens dragen... | |
Crientj | woensdag 17 november 2010 @ 20:16 |
Nee, die boom is er nu niet.. Het was een actie voor couveuse kindjes. Weet het niet precies, ben dr heeeel snel langs gelopen om richting Vondellaan te gaan. | |
Eix | woensdag 17 november 2010 @ 21:28 |
En het ziet er echt goed uit ook! ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 17 november 2010 @ 22:47 |
Dat station heet toch ook Herman tegenwoordig? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 17 november 2010 @ 22:54 |
Hoi Crientj en Guppy ![]() @others: krijg de hik, ik maak wel uit tegen wie ik hoi zeg ![]() | |
Zyron | woensdag 17 november 2010 @ 23:15 |
Thanks voor de replies over de glibberigheid. Heb hiernaast een uitnodiging van het spoorwegmuseum gekregen om daar op korte termijn in de bibliotheek een kijkje te nemen, dus ik kom al een heel eind. | |
greavy | woensdag 17 november 2010 @ 23:24 |
Weet niet of je lid bent van de NVBS, anders kan je daar ook lekker in de bibliotheek neuzen. Zit zeker nuttige informatie tussen. | |
Ireyon | donderdag 18 november 2010 @ 06:49 |
Hmm apart, 'k Zit nu in een ICRm stam van 7 rijtuigen waarvan maar één 1ste Klas. De eerste 4 rijtuigen vanaf de loc zijn allemaal 2de klas.. | |
greavy | donderdag 18 november 2010 @ 07:45 |
Zijn er hier nog mensen geweest die ook hebben gelezen over de 'Spooktrein'? Afgelopen Dinsdag (16 november) was een SLeT defect geraakt op Amsterdam Amstel. Trein werd ontruimd, en ging ledig weg. Maar ze waren vergeten het achterste treinstel te checken, of die leeg was. Gevolg: Zaten nog ruim 100 mensen in. Trein is weggereden en tussentijds nergens gestopt.. Pas op Gouda werd gestopt omdat ze toen doorhadden dat er nog mensen in zaten... De Noodrem heeft de machinist steeds overbrugt omdat hij zo zeker was dat de trein leeg was... | |
#ANONIEM | donderdag 18 november 2010 @ 07:47 |
ik las t ook ergens idd, lekkere machinist dan... | |
greavy | donderdag 18 november 2010 @ 07:50 |
Het was de fout van de conductrice van die trein. Zij moest de trein controleren, maar deed maar één stel omdat de trein daar spoedig weg moest (meerdere treinen stonden in de file erachter). Reizigers kregen wel een gratis dagkaart aangeboden... | |
Crientj | donderdag 18 november 2010 @ 08:50 |
Dr zat toch iemand van hier in die trein? Aha; http://ccknars.posterous.com/ccknars-en-de-mysterieuze-spooktrein | |
bork | donderdag 18 november 2010 @ 09:20 |
Trein dendert in mist station Woerden voorbij mooie foto | |
Ireyon | donderdag 18 november 2010 @ 09:30 |
Hmm er is niemand aan boord en toch wordt er aan de noodrem getrokken. 'k Zal het me wel verbeelden, rij gewoon lekker door ![]() | |
Lord_Brett_Sinclair | donderdag 18 november 2010 @ 09:41 |
Ik gok dat de SLT nog zoveel storingen heeft dat de MCN dacht dat dit er gewoon 1 van was... En zeker als je niet weet dat er nog mensen in je trein zitten. Dan moet het haast wel een storing zijn. Sinds wanneer kan een SLT gekoppeld rijden? | |
ziggyziggyziggy | donderdag 18 november 2010 @ 10:01 |
Da's zeker apart, want hoe kom je dan aan zeven rijtuigen? | |
Peterselieman | donderdag 18 november 2010 @ 10:05 |
Een TD7 dus. (Kopbak meegerekend) | |
Ireyon | donderdag 18 november 2010 @ 10:13 |
Hoe bedoel je? Normaal bestaat zo'n stam uit Loc+B+A+B+B+A+B+Bs, nu was het dus Loc+B+B+B+B+A+B+Bs. 'k Vind het niet erg aangezien twee 2ste klas rijtuigen nogal overdreven is voor zo'n treintje. Mijn letterkennis reikt overigens niet verder dan A = 1ste klas, B = 2de klas en s = stuurstand, dus wat betekent TD7 ![]() | |
Peterselieman | donderdag 18 november 2010 @ 10:15 |
Een Trek-Duw stam met 7 bakken en een loc. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 18 november 2010 @ 10:51 |
Ik zag staan: 1 x eerste klas en 4 x tweede klas. Dan kom ik op vijf. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 18 november 2010 @ 11:04 |
Jazeker: in KLB: Trein stopt niet. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 18 november 2010 @ 11:19 |
Trouwens lekker dik aangezet door de Telegraaf. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 18 november 2010 @ 11:24 |
Mja, je kan nou wel allemaal achter die machinist aan gaan rennen, maar wat bezielt mensen om aan de noodrem te gaan hangen omdat de trein een station voorbij rijdt? ![]() | |
Temlin | donderdag 18 november 2010 @ 11:26 |
Wie herinnert dit bericht nog:http://www.prorail.nl/per(...)retegenjongeren.aspx Vandaag in de Gelderlander, regio Achterhoek. Geeft Prorail meer informatie. Er werd eerder nog gemeld dat ze betrapt waren door de camera's langs de spoorlijn, dit bleek niet te kloppen. De filmpjes zijn gefilmd door een getuige. (prorail wil niet zeggen wie). Hoe dan ook op de filmpjes is te zien dat ze tegen de telkoppen van de assentellers staan, waarna de spoorbomen sluiten. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 18 november 2010 @ 11:45 |
1 Station voorbijrijden oke, dat kan gebeuren, maar als hij ook de volgende stations voorbijraast dan ga je als passagier toch denken dat er wat mis is. Leeft de machinist nog wel? (Ja, wij treinnerds weten van een intermitterende dodeman enzo, maar de gemiddelde treinreiziger niet). En die sletjes hebben ook een intercom om het dienstdoende personeel te bereiken, maar dat werkte blijkbaar ook niet, dan vind ik aan de noodrem trekken helemaal niet zo gek eigenlijk... | |
ziggyziggyziggy | donderdag 18 november 2010 @ 11:57 |
Volgens mij weten de meeste reizigers ook wel van een dodeman hoor. En zo'n trein remt natuurlijk netjes af bij emplacementen, waar meestal niet de snelheidslimiet van de vrije baan geldt, dus dan weet je ook al dat er gewoon een machinist op zit. Het citaat "De trein stuiterde, met een vreselijke noodgang, gewoon door." uit de Telegraaf slaat dus ook nergens op. We hebben nog altijd netjes ATB, dus sneller dan een normale Intercity zal het niet zijn gegaan. | |
Peterselieman | donderdag 18 november 2010 @ 11:59 |
Sommige mensen zijn niets gewend | |
Cherna | donderdag 18 november 2010 @ 12:01 |
Wat ik niet snap is dat de conducteur niets gezien heeft. Al heeft hij/zij niet gecontroleerd dan moet het toch tijdens het wegrijden van het station gezien zijn door medewerkers of service/medewerker of ander personeel . Dan had men namelijk kunnen bellen met de organisatie die dan de machinist kon inlichten dat er zich nog reizigers bevonden in het treinstel. De machinist kun je niets verwijten. Als je een treinstel moet vervoeren leeg wegens defect en onderweg valt de lucht weg kan ik me voorstellen dat hij denkt dat dit een storing is. Maar goed fouten kunnen gemaakt worden.Het blijft altijd speculeren over het hoe en waarom [ Bericht 0% gewijzigd door Cherna op 18-11-2010 12:08:44 ] | |
Temlin | donderdag 18 november 2010 @ 12:08 |
Stond het licht nog wel aan in de trein? Want normaal gesproken gaat dit toch uit bij een overbrengingsrit? | |
Cherna | donderdag 18 november 2010 @ 12:12 |
Niet altijd gaat het licht uit. In opzending wel maar leeg hoeft dit niet altijd. De machinist maakt dan de keuze. | |
Dr_Flash | donderdag 18 november 2010 @ 12:19 |
ik had zo'n thrill ride weleens willen meemaken eigenlijk. Vast spannender dan een half uur wachten op een battery reset van een Velaro ![]() ![]() | |
James1988 | donderdag 18 november 2010 @ 13:30 |
De trein was defect geraakt en werd daarom afgevoerd. De herhaaldelijke noodremmeldingen werden door de machinist ook als defect gezien en daarom overbrugd, vermoed ik. | |
Yreal | donderdag 18 november 2010 @ 13:54 |
Dus ik hard uitslapen vanochtend. Word ik wakker om 9 uur kijk ik naar de storingen en besef dat ik never nooit op tijd op school was geweest. heerlijk begin van de dag ![]() | |
Yreal | donderdag 18 november 2010 @ 13:55 |
Belangrijkste wijzigingenBoeiend.... ![]() | |
Ireyon | donderdag 18 november 2010 @ 14:21 |
Mwah best wel. Nog een jaartje Vlissingen - Amsterdam in een fatsoenlijke IC, zoals het hoort; de internationale trein nog altijd via Roosendaal, zoals het hoort; Nog altijd geen Fyra naar Breda, zoals verwacht. Prima nieuws dit ![]() | |
Yreal | donderdag 18 november 2010 @ 14:23 |
Geen nieuws is goed nieuws ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 18 november 2010 @ 14:32 |
Zeker boeiend. 2 nieuwe bordjes namelijk ![]() | |
Yreal | donderdag 18 november 2010 @ 14:32 |
Toen ik zag dat je gepost had wist ik dat je dit ging zeggen ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 18 november 2010 @ 14:35 |
Toch ben ik wel benieuwd waarom er in Gouda ineens wel gestopt werd dan. Misschien dat iemand toch nattigheid begoin te voelen of zo? | |
Dr_Flash | donderdag 18 november 2010 @ 14:36 |
Precies, daarom vond ik het niet de moeite om te quoten ![]() | |
Peterselieman | donderdag 18 november 2010 @ 14:37 |
Kan zijn dat ze eindelijk de machinist bereikt hadden en dat Gouda misschien het beste in het treinpad paste? | |
James1988 | donderdag 18 november 2010 @ 14:38 |
Wat ik heb begrepen is dat een paar reizigers 112 hebben gebeld, de alarmcentrale zal vervolgens wel contact hebben gelegd met ProRail om zo de machinist van desbetreffende trein te bereiken via GSM-R. | |
Dr_Flash | donderdag 18 november 2010 @ 14:39 |
Ah zo, dat kan ja ![]() | |
greavy | donderdag 18 november 2010 @ 14:41 |
Iemand had de politie gebeld, en toen hebben ze de trein stop gezet nadat de spoorwegpolitie de Treindienstleider inschakelde. | |
Fred | donderdag 18 november 2010 @ 14:49 |
Grote kans dat de lege trein geen conducteur heeft gehad. En als het defect als gevolg heeft dat de verbinding tussen het eerste en het tweede stel niet werkte had de machinist ook niet kunnen waarschuwen via de intercom. Wat dus overblijft zijn een stel reizigers die niet opgelet hebben... Ze hebben dus - Niet gelet op het omroepbericht - Niet gelet op de teksten op de reisinfo in de trein - Niet gekeken op de borden op het perron | |
greavy | donderdag 18 november 2010 @ 14:51 |
De conductrice had alleen het voorste stel gecontroleerd, en het achterste 'vergeten' omdat de trein snel weg moest (omdat er meerdere treinen in de rij stonden). Scheen ook een storing te zijn met de koppeling, dus dat kan ook wel het probleem zijn, dat er achterin nog reizigers zaten... Omroepbericht deed het bijvoorbeeld niet. Ook schijnt vaak bij SLeT handmatige omroep erg onduidelijk te zijn. | |
Crientj | donderdag 18 november 2010 @ 14:53 |
Handmatige omroep gaat dus gewoon niet. ![]() Waarom ze dat niet getest hebben weet ik niet, maar de omroep word standaard onderbroken 'Dus ....... krij..... je..... berich..n' In plaats van; Dus dan krijg je zulke berichten. | |
greavy | donderdag 18 november 2010 @ 15:00 |
Klopt. Zulke dingen schijnen veel voor te komen bij de handmatige omroepberichten in de SLeTjes | |
greavy | donderdag 18 november 2010 @ 15:02 |
Digitaal spoorboekje Vanaf 12 december komen de tabellen op internet. | |
Stefanovic83 | donderdag 18 november 2010 @ 15:25 |
Vanmorgen deed de handmatige oproep in de SLT waar ik in zat het prima hoor.. "wilt u a.u.b. zo ver mogelijk de gangpaden in lopen, dan kunnen er zoveel mogelijk mensen mee" ![]() | |
greavy | donderdag 18 november 2010 @ 15:30 |
Die omroep willen ze ook automatiseren. Omdat het steeds vaker gemeld word, en tenslotte een SLeT de mogelijkheid heeft voor automatische omroepen. Er zijn al enkele stellen mee uitgerust om dit te testen. | |
dan13lv | donderdag 18 november 2010 @ 17:42 |
![]() ![]() ![]() Toelichting: woensdag rond half 11 aangekomen in Groningen vanuit Leeuwarden en uit de trein zag ik al spoorwerkers bij spoor 6 en 7. dus ik erheen gelopen en foto's gemaakt. weet niet precies wat de hydraulische cilinders doen, oranje puntjes is waar gezaagd gaat worden denk ik ( weet dit niet zeker). toen ik rond half 5 weer terug ging, waren de cylinders weg en reed er ook een goederentrein over, het middelste spoor. ![]() fotootje van 2 gerangeerde VIRM's te groningen | |
#ANONIEM | donderdag 18 november 2010 @ 18:06 |
Die "hydrolische cylinders" zijn volgens mij kortsluitlansen. Die maken kortsluiting tussen de twee spoorstaven, zodat het spoor bij de treindienstleider bezet wordt gemeld en die er dus niet zomaar een trein heen kan sturen. Wel zo veilig voor de werklui. ![]() Maar ziggyziggyziggy kan er vast meer over vertellen. En heeft dat ook al eens gedaan, maar op m'n mobiel kan ik die post zo gauw niet terugvinden ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 18 november 2010 @ 18:17 |
Klopt helemaal. Het zijn ZKL's, Zelfsignalerende Kortsluitlansen, die de spoorstaven kortsluiten en ook zelf aangeven of ze goed werken. De oranje markeringen geven idd aan waar het spoor opgedeeld gaat worden. | |
Yreal | donderdag 18 november 2010 @ 18:22 |
weer den haag -> gouda eruit ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 18 november 2010 @ 18:29 |
Overigens bedoelde Igen deze post: Het treinpics, -nieuws en praattopic, deel 258 Staat ook in de OP. ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 18 november 2010 @ 19:33 |
Verdacht pakketje. | |
Ofyles2 | donderdag 18 november 2010 @ 19:34 |
Ik vraag me af waarom de naam Katholieke Universiteit Tilburg niet volstaat... | |
Yreal | donderdag 18 november 2010 @ 19:39 |
Omdat dat afgekort KUT wordt ![]() GvD KUT ![]() | |
Guppy | donderdag 18 november 2010 @ 19:40 |
Blugh, wat was het druk in de trein, en in de stad! Allemaal voor Prince... | |
Dr_Flash | donderdag 18 november 2010 @ 19:50 |
Lekker, mij ook een broodje aap ![]() Hoi Gupps ![]() | |
Yreal | donderdag 18 november 2010 @ 20:02 |
Maar dat katholieke universiteit tilburg wordt afgekort als KUT kan je moeilijk ontkennen. | |
Dr_Flash | donderdag 18 november 2010 @ 20:28 |
![]() Dat iemand dat in een officiële briefwisseling zou gebruiken, des te makkelijker. En die naam Gerda van Dijk is erbij verzonnen om op GVD te komen. Hihi haha wat een onderbroekenlol ![]() | |
KapiteinT | donderdag 18 november 2010 @ 21:55 |
Ik vind hem wel leuk. ![]() | |
Ireyon | vrijdag 19 november 2010 @ 09:05 |
http://i.imgur.com/pnTUx.jpg Ontspoorde goederentrein in Roosendaal, alle sporen naar Dordrecht en Breda geblokkeerd ![]() | |
Fixers | vrijdag 19 november 2010 @ 09:13 |
Ah vandaar dat de IC naar zwolle vanmorgen een enkel icm 4-tje was. | |
V2 | vrijdag 19 november 2010 @ 09:14 |
Defecte wissel ofzo? Ziet eruit alsof de achterste helft van de trein besloot om een andere kant op te gaan ... | |
Ireyon | vrijdag 19 november 2010 @ 09:16 |
Nee het is net 20 minuten geleden gebeurd. Dit zijn de voorste wagons, de rest van de trein (dus rechts van de foto) blokkeert alle sporen naar het noorden /oosten | |
Watertornado | vrijdag 19 november 2010 @ 09:19 |
Wat een rampweek deze week zeg. ![]() | |
Guppy | vrijdag 19 november 2010 @ 09:22 |
Oh nee! Dat is flink balen! | |
Yreal | vrijdag 19 november 2010 @ 09:28 |
oeps ![]() Hoe de fuck verwachten ze dit rond 3e te hebben gefixt? ![]() | |
ReisT | vrijdag 19 november 2010 @ 09:55 |
Tussen Duivendrecht en Gouda kom je nergens over een emplacement, dus kan een trein inderdaad gewoon de hele tijd op volle snelheid rijden. En ja ik kan me voorstellen dat je in een stoptrein die overal had moeten stoppen maar dat niet doet een ander gevoel van snelheid krijgt dan in een IC waar dat normaal is. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 19 november 2010 @ 10:23 |
Kraantje erbij, wagens hersporen. Dan maar hopen dat er geen infra is beschadigd. | |
Je-zus | vrijdag 19 november 2010 @ 10:31 |
Je zal verdomme vanmiddag naar Antwerpen moeten ![]() | |
Eix | vrijdag 19 november 2010 @ 11:58 |
Waren die Railpro wagens niet eerder bij dit soort incidenten betrokken? ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 19 november 2010 @ 13:10 |
Yup. In juni 2005. | |
Yreal | vrijdag 19 november 2010 @ 13:24 |
Dan ga je via maastricht ![]() | |
bork | vrijdag 19 november 2010 @ 13:56 |
Tsongje in Spoor 4 zit een bon voor de heimwee express, 2 x 3,50 korting ![]() ![]() Wat wel leuk is dat plan UDe Blokkendoos 11 en 12 december dan rijdt. ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door bork op 19-11-2010 17:00:53 ] | |
Guppy | vrijdag 19 november 2010 @ 14:02 |
Kreeg ik gisteren zo'n blije email van NS Hispeed, voor ¤ 19,- naar Keulen voor de kerstmarkt (oke, vanaf prijs, en prijs gold voor een enkele reis voor één). Maar goed, wij kijken, want dat leek ons wel mooi om een keer gezien te hebben. Kom je uit op ¤ 126,- voor een retourtje voor twee ![]() Kan dat niet goedkoper? En, klacht, stuur dat niet zo'n maitje ![]() | |
Peter | vrijdag 19 november 2010 @ 14:53 |
dat is toch misleidende reclame? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 19 november 2010 @ 14:53 |
Ik ga naar de Kerstmarkt in Düsseldorf ![]() ![]() | |
Guppy | vrijdag 19 november 2010 @ 14:54 |
Jamaar dat is toch stom ![]() Ergens vind ik het wel misleidende reclame ja... *mokt... Maar goed, volgend jaar maar in september vast boeken of zo | |
Crientj | vrijdag 19 november 2010 @ 14:55 |
Dat doet Hispeed wel vaker. ;x Ging een keer kijken na een mail voor Parijs.. Toen was alles ook allang weg. ![]() | |
James1988 | vrijdag 19 november 2010 @ 14:56 |
Gewoon lekker met een Schönes Wochenende Ticket reizen (en wat RE's) ipv per ICE. ![]() | |
Guppy | vrijdag 19 november 2010 @ 15:03 |
Jamaar ik woon nota bene in Arnhem. Ik wil dus gewoon een rechtstreekse verbinding met ICE ![]() | |
James1988 | vrijdag 19 november 2010 @ 15:12 |
Deutsche Bahn on tour:bron: bahn.de | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 19 november 2010 @ 15:24 |
Staat er niet "zolang de voorraad strekt" oid bij? | |
Guppy | vrijdag 19 november 2010 @ 15:39 |
Ja, natuurlijk staat er op=op bij. Maar ik heb gisteren gecheckt toen ik de mail kreeg, en toen waren alle actietickets al uitverkocht. Die waren dus al op voor het versturen van de mail. En dat vind ik stom ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 19 november 2010 @ 15:58 |
Dan is het iig geen misleidende reclame, dat bedoelde ik te zeggen. | |
Eix | vrijdag 19 november 2010 @ 16:01 |
Tuurlek wel. De spoorwegen zijn tot zover ik her en der heb gelezen verplicht een 'redelijk' contingent aan actie tickets beschikbaar te stellen. Zo is bijvorbeeld het aanbieden van één kaartje voor ¤19,- en de rest tegen regulier tarief zeer zeker misleidend. Ik weet alleen niet waar die grens licht. ![]() -edit- Bron: http://www.worldonrails.n(...)=7183&p=38518#p38518 Iemand die meer over de exacte regels weet, laat horen. ![]() | |
Guppy | vrijdag 19 november 2010 @ 16:04 |
Nee, dat is het ook niet echt. Niet zoals misleidende reclame te boek staat in ieder geval. Ik denk namelijk dat er wel behoorlijk wat tickets in het actie tarief geweest zijn. Maar ten tijde van het versturen van die mail, waren ze al uitverkocht. En dat is natuurlijk wel een beetje gek. | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 19 november 2010 @ 16:23 |
Heb je op verschillende tijden geprobeerd die tickets te krijgen? Je weet dat er per trein een bepaalde hoeveelheid actietickets zijn? Dus als je een nieuwe planning maakt met b.v. 1 trein eerder of later, of een andere dag is de kans best aanwezig dat er nog wel een paar zijn. | |
Guppy | vrijdag 19 november 2010 @ 16:28 |
Yep, ik weet t. Heb ook meerdere opties geprobeerd (vroeger, later, andere dagen), maar het mocht niet baten. Magoed, ik probeer het volgend jaar wel heel op tijd dan | |
TeringHenkie | vrijdag 19 november 2010 @ 16:39 |
FFFFFFFFFUUUUUUUUUU | |
Guppy | vrijdag 19 november 2010 @ 16:42 |
Dat ![]() | |
greavy | vrijdag 19 november 2010 @ 16:43 |
Post T Utrecht schijnt in de fik te staan. Althans, iemand meldde dat er flink wat rook uit komt. | |
Stefanovic83 | vrijdag 19 november 2010 @ 16:44 |
Wat is een Post T? Hopelijk iets onbelangrijks, ik moet strax via Utrecht van mn werk naar huis ![]() | |
greavy | vrijdag 19 november 2010 @ 16:47 |
Post T regelt de afhandeling van de treinen ter plaatse, de Treindienstleiders zitten daar. "Post T is de benaming voor de ruimte op een Nederlands spoorwegstation waarin zich de railverkeersleiding bevindt. Van hieruit bedient de treindienstleider de seinen en wissels op het station. Vandaar post T, van treindienstleider." Wiki Gebouw is ontruimd, dus voorlopig even geen treintjes daar. Zoek maar een omreisroute ![]() | |
Guppy | vrijdag 19 november 2010 @ 16:48 |
Maar ik zit toch al in Utrecht ![]() | |
Stefanovic83 | vrijdag 19 november 2010 @ 16:48 |
hmm.. ja dat wordt em dan niet. Nja dan maar via Hilversum en Duivendrecht. Wel mooi ICMm dan ![]() | |
Crientj | vrijdag 19 november 2010 @ 16:48 |
OMG. No way. | |
#ANONIEM | vrijdag 19 november 2010 @ 16:49 |
Check ff AV, sommige treinen rijden wel. | |
Crientj | vrijdag 19 november 2010 @ 16:51 |
Niet veel iig. ![]() Oh, AV is ook weer aan het kutten. | |
Guppy | vrijdag 19 november 2010 @ 16:51 |
Blegh, die naar Frankfurt haal ik toch niet meer ![]() | |
Stefanovic83 | vrijdag 19 november 2010 @ 16:51 |
ICMm'en naar Duivendrecht wordt m ook niet zie ik.. overstap van 3 minuten, op het andere niveau. Zooooveel is het me nou ook weer niet waard. Half uur wachten = kut ![]() | |
Yreal | vrijdag 19 november 2010 @ 16:52 |
dramaaaa ![]() ![]() | |
Crientj | vrijdag 19 november 2010 @ 16:54 |
Was ik nou maar met mn camera op Utrecht. ;{ | |
Guppy | vrijdag 19 november 2010 @ 16:54 |
Kut, en we moesten ook nog boodschappen doen ![]() | |
Guppy | vrijdag 19 november 2010 @ 16:54 |
Sadist!! ![]() | |
Crientj | vrijdag 19 november 2010 @ 16:55 |
Wat? :[ nee, ramptoerist. | |
Guppy | vrijdag 19 november 2010 @ 16:56 |
Dat ook ![]() Met wie gaan we straks meeten op Utrecht? Ik ben zo klaar met werken | |
greavy | vrijdag 19 november 2010 @ 16:56 |
De AV faalt momenteel ook. Prorail heeft AL het treinverkeer plat gelegd. | |
Crientj | vrijdag 19 november 2010 @ 16:57 |
Waarom hebben ze heel Ut ontruimd. ![]() | |
Guppy | vrijdag 19 november 2010 @ 16:57 |
Is Utrecht Centraal zelf ook ontruimd ?! | |
Crientj | vrijdag 19 november 2010 @ 16:58 |
Wel volgens nu.nl. | |
Guppy | vrijdag 19 november 2010 @ 16:59 |
Oh noes ![]() Waar moet ik dan m'n chococookie halen voor de troost ![]() | |
Stefanovic83 | vrijdag 19 november 2010 @ 16:59 |
noes noes | |
Yreal | vrijdag 19 november 2010 @ 17:00 |
![]() Oh shit ![]() | |
Crientj | vrijdag 19 november 2010 @ 17:00 |
LOL. Ze hebben de AV maar uitgezet? ;') | |
Guppy | vrijdag 19 november 2010 @ 17:01 |
ja, die is er maar mee gestopt ![]() | |
greavy | vrijdag 19 november 2010 @ 17:01 |
Hun liegen. Station is niet ontruimd. Die post zit bij Opstel Zuid (richting Arnhem dat torentje in het midden van de sporen) | |
Guppy | vrijdag 19 november 2010 @ 17:01 |
Nu op t nieuws | |
#ANONIEM | vrijdag 19 november 2010 @ 17:02 |
Wel kut [ Bericht 96% gewijzigd door #ANONIEM op 19-11-2010 17:02:44 ] |