| James1988 | vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:07 | |
Welkom in alweer deel 259 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ====================================================================================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ====================================================================================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. >> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl. ====================================================================================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 ====================================================================================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | ||
| James1988 | vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:07 | |
Lapo:quote: | ||
| Peterselieman | vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:21 | |
| Er zal normaal al niemand in de FYRA op dat traject stappen, dus als je de 1900 er ook overheen wilt laten rijden dan rijdt er tenminste nog een trein met wat volk overheen. | ||
| greavy | vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:30 | |
| Morgen een ritje Zwijndrecht - Utrecht - Gouda - Alphen - Leiden - Woerden - Utrecht - Amersfoort (5 uur later weer verder) - Zwolle - Emmen - Zwolle -(alleen als het mat zich aan de omloop houdt met ICR!) Breda - Dordrecht - Zwijndrecht | ||
| Ascendancy | vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:35 | |
| Wat moet je 5 uur lang in Amersfoort? | ||
| Ireyon | vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:44 | |
quote:http://www.tryoutfestival.nl/ | ||
| Duvel | vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:48 | |
| Een collega van me zag laatst voor het eerst de tarieven van de Fyra. Hij lachte. Hard. | ||
| Dr_Flash | vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:51 | |
Gaaf jonge, PDFjes meenemen op je telefoon. Je hebt er ook echt zo veel aan.![]() Life size, maximaal ingezoomd. Het moet de spoorkaart van NRW voorstellen. Veel plezier met je portable informatie. | ||
| Peterselieman | vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:53 | |
| Ach, ik heb de spoorkaart van Nederland altijd bij me, voor als ik deze nodig heb | ||
| Duvel | vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:54 | |
quote:Kansloos. | ||
| De_Hertog | vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:58 | |
| Eurostar wil Velaro's bestellen: http://www.railwaygazette(...)to-expand-fleet.html | ||
| Dr_Flash | vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:58 | |
quote:Ja Het ......? | ||
| Peterselieman | vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:00 | |
quote:Ik heb er gewoon een foto van gemaakt. Werkt net zo goed | ||
| Duvel | vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:02 | |
quote:Draai je er maar weer uit. | ||
| James1988 | vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:05 | |
quote:Pdf-je? Goede toestelkeuze trouwens. | ||
| Ireyon | vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:07 | |
quote:Neem dan een fatsoenlijke PDF reader | ||
| Dr_Flash | vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:08 | |
quote:ik vind het tot nu toe een zwaar teleurstellend kutding. Hoe krijg ik al die gratis meegeleverde bookmarks voor | ||
| ziggyziggyziggy | vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:15 | |
quote:Fuck, daar gaat mijn hele argumentatie, want spoorkaarten zijn tof. Al vind ik deze ook wel interessant. | ||
| James1988 | vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:16 | |
| Facebook zit in de ROM, wil je dat niet moet je een custom ROM installeren. Bookmarks verwijder je door op een bookmark te tikken en ingedrukt te houden, of Menu en dan Verwijderen. Laatste weet ik niet. | ||
| Ireyon | vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:17 | |
quote:Wat dacht je van 1) "Bladwijzer verwijderen" 2) Gewoon niet syncen met Facebook? Bladwijzers met Firefox syncen is nog niet mogelijk omdat Firefox een structuur gebruikt die Android niet ondersteund, maar zodra Mozilla Fennec (Firefox voor Android) klaar is zal dat vast wel goed komen. Als alternatief zou je voorlopig XMarks kunnen gebruiken. Hoelang heb je 't ding al? Heb je al verder gekeken dan maximaal 2x klikken? | ||
| Dr_Flash | vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:19 | |
quote:Ongetwijfeld is daarmee het eind van je garantie een feit Ik had hier nooit aan moeten beginnen | ||
| Dr_Flash | vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:23 | |
quote:Tuurlijk sync ik niet met facebook. ik HEB geen facebook. Ik HAAT facebook. Maar telkens blijft het opduiken. Waarom krijg ik in HTX Sync dan de optie om bookmarks vanuit IE of vanuit Firefox te syncen en krijg ik heul geen melding dat het eigenlijk heul niet kan? Trouwens, bookmarks zijn ook maar HTML. Sinds wanneer boeit het wat of ik die onder WIndows 7 of onder Android gebruik? Ik heb hem sinds vanmiddag. Denk je dat ik een week tijd ga vrijmaken om te kijken hoe een telefoon werkt of zo? | ||
| greavy | vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:24 | |
quote:Langs de DE-3 115 en de NVBS Bieb Minimaal 5 uur, kan zo 6 uur worden. | ||
| James1988 | vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:34 | |
quote:Nee, maar wel even mee spelen. 't is een smartphone, geen 3310. | ||
| Dr_Flash | vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:35 | |
quote:Doe ik toch | ||
| Ireyon | vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:42 | |
quote:Ik weet niet precies hoe het zat maar het was iets met de folder-structuur in Firefox.. Hoe dan ook, met HTC Sync heb ik geen ervaring. Wat haast wel zeker moet werken; - Export je bookmarks in Firefox - Import ze hier. Maargoed, terug naar treinen; ![]() Zelf lees ik zelden PDF's maar voor $3,99 heb je met RepliGo Reader een goede aankoop in handen | ||
| bork | vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:55 | |
brr, Venlo afgelopen dinsdagochtend![]() | ||
| jayjay297 | vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:00 | |
![]() R599 in Granada ![]() ![]() Sevilla San Bernardo nog een treintje daaro | ||
| James1988 | vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:26 | |
quote:Wat is er mis met de default PDF-reader of Adobe Reader 9 for Android? @Renfe-pics: nice! | ||
| Dr_Flash | vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:28 | |
quote:Dat je niet verder dan 100 % kan inzoomen. Ik weet niet wat jij zelf onder "inzoomen" verstaat, maar dit is dus een beetje hetzelfde als "promoveren naar het minimumloon". | ||
| Duvel | vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:40 | |
| Wat zijn die RENFE treinen onmooi, vergeleken met Arzens schepping, ook al staat die laatste in een treurig Venlo! | ||
| Dr_Flash | vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:41 | |
| Arzens? | ||
| Klonk | vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:43 | |
| De ICE's gingen in Oktober toch ook nog een weekje weer over Venlo naar Duitsland, weet iemand wanneer precies? | ||
| Duvel | vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:47 | |
quote:Ja, 16 t/m 24 oktober vanwege bouwwerkzaamheden tussen Arnhem en Arnhem Velperpoort. | ||
| Duvel | vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:47 | |
quote:Paul Arzens. | ||
| greavy | vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:53 | |
quote:Dit weekend ook: quote: | ||
| Dr_Flash | vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:55 | |
quote:Oh dat moet wel idd ja. Ze waren de afgelopen tijd druk bezig met het klaar zetten van van alles. Ze gaan bovenleidingmasten vervangen. Hoe nuttig | ||
| Klonk | vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:59 | |
quote:ah mooi, ik heb nog een paar plekjes waar ik ze op de plaat wil zetten en het gaat Zondag mooi weer worden | ||
| Dr_Flash | vrijdag 1 oktober 2010 @ 22:00 | |
quote:Ik zal op je letten. Moet nog STEEDS langs Wickrath. | ||
| Duvel | vrijdag 1 oktober 2010 @ 23:15 | |
quote:Oh? Waarom dat dan? | ||
| Dr_Flash | vrijdag 1 oktober 2010 @ 23:22 | |
quote:Vraag het mij | ||
| ziggyziggyziggy | vrijdag 1 oktober 2010 @ 23:26 | |
| Volgende week wordt begonnen met het doortrekken van het perron op Groningen trouwens. Moet in week 48 klaar zijn. | ||
| Duvel | vrijdag 1 oktober 2010 @ 23:35 | |
quote:Net gedaan. | ||
| Dr_Flash | vrijdag 1 oktober 2010 @ 23:50 | |
quote:to little avail. | ||
| Duvel | zaterdag 2 oktober 2010 @ 07:59 | |
quote:Quite apparent. | ||
| dennistd | zaterdag 2 oktober 2010 @ 10:00 | |
quote:Wat bedoel je precies? Kan me zo niks voor de geest halen namelijk | ||
| ziggyziggyziggy | zaterdag 2 oktober 2010 @ 11:11 | |
quote:Hebben we het een paar weken geleden even over gehad. Het perroneiland van 6/7 wordt gelijkvloers doorgetrokken naar de andere perrons. 4/5/6 worden dan dus zes kopsporen. | ||
| dennistd | zaterdag 2 oktober 2010 @ 11:21 | |
| Oh ja, was ik alweer helemaal vergeten Ik neem aan dat de bovenleiding boven de a-sporen ook weggehaald wordt dan? | ||
| Ascendancy | zaterdag 2 oktober 2010 @ 11:54 | |
| Wat voor wisselstoring is er bij Amstel dat het tot 2 uur 's nachts gaat duren | ||
| ziggyziggyziggy | zaterdag 2 oktober 2010 @ 12:18 | |
quote:Geen idee eigenlijk. Lijkt me wel zo logisch. | ||
| Duvel | zaterdag 2 oktober 2010 @ 12:19 | |
quote:Ik heb geen idee, maar het levert waarschijnlijk echt een hels karwei op om de bovenleiding weg te halen. Hoe lang was het de bedoeling dat de bouw gaat duren? | ||
| ziggyziggyziggy | zaterdag 2 oktober 2010 @ 12:39 | |
quote:Acht weken. Maar in dit geval is het alleen het inkorten van de bovenleiding. Ten westen van het station is alles dieselspoor. | ||
| James1988 | zaterdag 2 oktober 2010 @ 14:30 | |
quote:Twitter meldt: quote: | ||
| Duvel | zaterdag 2 oktober 2010 @ 15:51 | |
| Leuk, al die inside-berichtgeving. | ||
| James1988 | zaterdag 2 oktober 2010 @ 15:57 | |
Nouja, door al die inside-berichtgeving krijg je wel zulke prachtplaatjes te zien:![]() VIRM sleept defecte Thalys weg ![]() (2) ![]() (3) Mooie quotes: quote: quote: quote:Heerlijk zo [ Bericht 30% gewijzigd door James1988 op 02-10-2010 16:06:02 ] | ||
| Duvel | zaterdag 2 oktober 2010 @ 16:09 | |
| James1988 | zaterdag 2 oktober 2010 @ 16:13 | |
| Overigens, voor de liefhebber, ben ik op zoek gegaan naar de pingels van Deutsche Bahn. Lang leve mede-treinenthousiastelingen die hogekwaliteitsfilmpjes op YouTube zetten, want ik heb ze: Tweetonig / Drietonig | ||
| #ANONIEM | zaterdag 2 oktober 2010 @ 16:48 | |
| Virm en Thalys gekoppeld Waar zijn die foto's genomen dan? [ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2010 16:48:45 ] | ||
| Duvel | zaterdag 2 oktober 2010 @ 16:51 | |
| Vanuit het VLTC in Amsterdam. | ||
| Peterselieman | zaterdag 2 oktober 2010 @ 16:53 | |
| Met uitzicht op de westerdoksstraat en de westerdokskade | ||
| Fixers | zaterdag 2 oktober 2010 @ 18:14 | |
| Doet me afvragen: hoeveel extra trekkracht heeft een treinstel over? | ||
| dennistd | zaterdag 2 oktober 2010 @ 18:17 | |
| Flink wat, zie dit filmpje van een Plan V die een VIRM-VI wegsleept (is niet al te goed voor de motoren lijkt me, maar goed): | ||
| Duvel | zaterdag 2 oktober 2010 @ 18:19 | |
quote:Dit moet je niet te vaak doen, en je moet ook niet te hard proberen te rijden volgens mij | ||
| dennistd | zaterdag 2 oktober 2010 @ 18:24 | |
| Normaal is het volgens mij zo dat een trein alleen eenzelfde aantal bakken of minder mag wegslepen. Voor een ICM-III zou je dus 2x DM'90 nodig hebben mocht iemand in Hengelo hem naar Delden sturen | ||
| Peterselieman | zaterdag 2 oktober 2010 @ 18:55 | |
| 8 bakken wadloper voor 1 ICM III, Moet je alleen wel oppassen voor loplopende koeien | ||
| Crientj | zaterdag 2 oktober 2010 @ 18:56 | |
| Aha. Ik wist dat ik iets miste in Myat. | ||
| Duvel | zaterdag 2 oktober 2010 @ 18:57 | |
quote:Dat was een heftige ja. | ||
| Duvel | zaterdag 2 oktober 2010 @ 18:59 | |
quote:Hoi. Ik realiseer me ineens (na een check van je fobo) dat jij anderhalve maand oud was toen er iets misging met een trein in Hoofddorp. Nu voel ik me heel oud. | ||
| Peterselieman | zaterdag 2 oktober 2010 @ 19:02 | |
quote:Was dat ongeval niet veroorzaakt door een te snel rijdende trein? | ||
| Crientj | zaterdag 2 oktober 2010 @ 19:15 | |
quote: | ||
| ziggyziggyziggy | zaterdag 2 oktober 2010 @ 19:39 | |
quote:Volgens mij wel. Ik was toen trouwens 16. | ||
| Duvel | zaterdag 2 oktober 2010 @ 20:19 | |
quote:Ik 14. De trein reed inderdaad te hard voor de S-boog waar hij doorheen moest, waardoor een enorme ontsporing ontstond en vijf mensen kwamen te overlijden. Op de plaats van het ongeval gold een tijdelijke snelheidsbeperking (TSB), met een extra aanvulling. De machinist beweerde het bericht met een Aanvullende TSB niet te hebben ontvangen. De machinist had overigens een onberispelijke staat van dienst, en NS kon niet aantonen dat de machinist de ATSB daadwerkelijk had ontvangen: de wijze van verspreiding was niet waterdicht. NS had direct na het ongeluk de machinist geschorst en in een lagere schaal geplaatst, aannemende dat hij in de fout gegaan was met zijn snelheid. Dit moest de NS later op last van de rechter terugdraaien. NS kreeg van de Spoorwegongevallenraad gigantisch op zijn kloten: de S-boog voldeed niet aan het ontwerp, de snelheid van de boog was op het oog vastgesteld en niet getoetst, de procedure van ATSB's was niet sluitend en de borden die een TSB aangeven langs de baan stonden veel te laag om vanuit een Koploper goed waar te kunnen nemen (zeker in het donker). Daarnaast had de NS bij voorbaat de machinist beschuldigd en gaf daarmee blijk van een naar binnen gerichte visie zonder zelfkritiek. Bij het ongeluk waren de 4224 en de 4038 betrokken. Het voorste rijtuig van de 4224 is na de ontsporing om zijn as gedraaid, daarbij een zware bovenleidingmast en een aantal bomen naast de baan rooiend. Een deel van de slachtoffers is dwars door de ruiten uit het rijtuig geslingerd. Dit rijtuig is gesloopt en vervangen door een nieuw gebouwd exemplaar. De overige bakken konden worden hersteld. | ||
| Socios | zaterdag 2 oktober 2010 @ 22:12 | |
![]() Uitzicht op Frankfurt vanuit ICE 125. ![]() Frankfurt (Main) Hbf binnenrijdend. ![]() Frankfurt (Main) Flughafen Fernbahnhof ICE 125 (Amsterdam Centraal - Frankfurt (Main) Hbf) kreeg onderweg helaas te maken met wat problemen. Tussen Emmerich en Oberhausen Hbf ging de trein al een paar keer vol op rem. Omgeroepen werd dat dit om wat overwegproblemen ging. Tegelijkertijd maakte het klimaatbeheersysteem ook een wat vreemd geluid (het werkte gelukkig wel). Na Düsseldorf Hbf werd omgeroepen dat deze trein niet verder zal rijden dan Leverkusen Mitte (normaal geen stop). Daar aangekomen stond reeds voor de reizigers aan de andere kant van het perron een vervangend ICE-3 stel klaar om de reis verder te vervolgen. Uiteindelijk maar +8 opgelopen. Uitstekend opgelost. Deutsche Bahn. [ Bericht 20% gewijzigd door Socios op 02-10-2010 22:20:22 ] | ||
| ziggyziggyziggy | zaterdag 2 oktober 2010 @ 22:17 | |
| Toffe foto's. Ik heb ook eens seinen uit andere landen bekeken, ik begin bijna te vermoeden dat Nederland het allersimpelste seinstelsel heeft ter wereld. Drie lampen in drie verschillende kleuren die eventueel kunnen knipperen en een cijferbak eronder, klaar. | ||
| Duvel | zaterdag 2 oktober 2010 @ 22:22 | |
quote:Je hebt gelijk. Ik heb nog ergens een oude Railhobby-seinenspecial liggen, en die toont aan dat in vergelijking met Duitsland, Frankrijk en Zwitserland het Nederlandse stelsel inderdaad het eenvoudigste is. En tevens niet erg vatbaar voor vergissingen. | ||
| Socios | zaterdag 2 oktober 2010 @ 22:22 | |
quote:Haha, vet. Mooie pingels. Niet zo opgelet gisteren (wel veel gehoord), maar volgens mij heb ik voornamelijk de drietonige gehoord. | ||
| #ANONIEM | zaterdag 2 oktober 2010 @ 22:26 | |
quote:In Duitsland wordt dat ook steeds meer ingevoerd. Dat heten daar 'Kombisignale' (van gecombineerd hoofd- en voorsein) die zijn ontworpen na de val van de muur. West- en Oost-Duitsland hadden namelijk hun eigen seinstelsel en men wilde niet een van beide aan het andere landsdeel opleggen, dus toen heeft men compleet nieuwe seinen bedacht. Simpele seinen met in principe ook alleen een rood, geel of groen licht. Belangrijk verschil met Nederland wordt dat er twee cijferbakken kunnen zijn. Een wit cijfer boven het sein geeft de toegestane snelheid van het betreffende sein aan, terwijl een geel cijfer onder het sein aangeeft welke snelheid bij het volgende sein te verwachten is. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2010 22:28:43 ] | ||
| dennistd | zaterdag 2 oktober 2010 @ 22:43 | |
quote:Dat eerste is in Nederland groen-knipper met een cijfer, en dat tweede geel met een cijfer (als ik me niet vergis tenminste). In NL kan het dus ook maar met een bak minder, dus weer wat simpeler | ||
| Duvel | zaterdag 2 oktober 2010 @ 22:45 | |
quote:Klopt. Je hebt ook nog een knipperend cijfer, dat legt wel een snelheidsbeperking op, maar die opgelegde snelheid hoeft nog niet bij het volgende sein te zijn bereikt. Heeft met remweg te maken. | ||
| ziggyziggyziggy | zaterdag 2 oktober 2010 @ 23:07 | |
Even wat bij elkaar gezocht van Europese landen, met een paar gebruikelijke seinbeelden.![]() Het Engelse systeem lijkt dus nog het meeste op het onze, maar daar kon ik het seinbeeld Bezet Spoor niet van vinden. | ||
| Duvel | zaterdag 2 oktober 2010 @ 23:17 | |
| Dat Zweedse, gaat dat goed? Groen-groen is restrictiever dan enkel groen, dat zou hier niet worden geaccepteerd. | ||
| #ANONIEM | zaterdag 2 oktober 2010 @ 23:20 | |
quote:Een Duits seinbeeld als witte 8 + groen-knipper + gele 6 kan je in het Nederlandse systeem niet uitdrukken. Daar zou het versimpeld worden tot geel + 6, maar de informatie dat het betreffende sein 80 km/u authoriseert gaat verloren. | ||
| ziggyziggyziggy | zaterdag 2 oktober 2010 @ 23:22 | |
quote:Dat hadden ze zelf ook door. Ze hebben daarvoor vrij uitgebreide lampcontroles ingebouwd. | ||
| Duvel | zaterdag 2 oktober 2010 @ 23:23 | |
quote:Je kunt idd niet zonder in zo'n situatie. | ||
| Duvel | zaterdag 2 oktober 2010 @ 23:24 | |
quote:In Nederland zou het voorgaande sein een snelheidsbeperking tot 80 opleggen, die geldt dan voor het volgende sein, zodat dat sein dan een beperking tot 60 kan opleggen. | ||
| #ANONIEM | zaterdag 2 oktober 2010 @ 23:31 | |
quote:In de praktijk is het geen probleem nee, geen machinist die naar 80 km/u is afgeremd zal bij groen-knipper + gele 8 op het idee komen om eerst naar baanvaksnelheid op te trekken en dan weer af te remmen. (Edit: natuurlijk geel+8 in het Nederlandse stelsel) Maar het moderne Duitse seinstelsel is wel extra duidelijk, omdat een bepaald cijfer in een bepaalde kleur altijd dezelfde, context-onafhankelijke betekenis heeft. [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2010 23:34:06 ] | ||
| ziggyziggyziggy | zaterdag 2 oktober 2010 @ 23:40 | |
quote:Overigens heeft Nederland ook lampcontroles, en uitgebreider dan je zou verwachten. Zoals deze seinen. Als een van de twee geel of groen moet tonen, maar de ander is rood gedoofd, dan toont de eerste alsnog rood. | ||
| Dr_Flash | zaterdag 2 oktober 2010 @ 23:44 | |
| Nou boys, groetjes vanuit sgmm 2952 op weg tussen tiel passewaaij en geldermalsen | ||
| ziggyziggyziggy | zaterdag 2 oktober 2010 @ 23:45 | |
quote:Nou de shifttoets nog vinden. | ||
| Duvel | zaterdag 2 oktober 2010 @ 23:55 | |
quote:Klopt, het zat ook bij Harmelen aansluiting, en wellicht nog wel bij meer seinbruggen (inrijders Utrecht vanuit Amsterdam)? | ||
| Duvel | zaterdag 2 oktober 2010 @ 23:56 | |
quote:Goed zo! | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 00:06 | |
| Die db rail navigator is wel de bom zeg | ||
| ziggyziggyziggy | zondag 3 oktober 2010 @ 00:13 | |
quote:Vast wel. Ik heb alleen lokaal examen gedaan op Groningen. | ||
| greavy | zondag 3 oktober 2010 @ 00:42 | |
quote:En even als toevoeging, voorgaande deze ontsporing waren er werkzaamheden (eind november 1992) om het emplacement en opstelterrein uit te breiden. Hierdoor moest het spoor naar Leiden worden verlegd om het middenspoor te verlengen. Bestaande wissel 867B moest 130 meter worden verplaatst. Om tijd te besparen is eerst een wissel 867B nieuw aangelegd alvorens wissel 867 oud verwijderd werd. Toen de werkzaamheden al gaande waren, bleek op 10 november 1992 dat er een S-boog nodig was. Door boogmallen te gebruiken maakten ze schattingen om de boog te meten. Er werd niet besloten om nieuwe tekeningen te maken. De nacht 21 op 22 november werd wissel 867B nieuw gelegd. Ook de S-boog zou aangelegd worden, maar dat ging is. De boog was gepland met een lengte van 115 meter waarbij je 90 km/h kon rijden. De stopmachine die dit klusje zou fiksen raakte defect, waardoor ander materieel gebruikt werd. Ook bleek het bestaande spoor erg vast te zitten in de ballast dat je het niet van zijn plaats te krijgen. Hierdoor was er besloten om de S-boog naar 80 meter te verkorten, wat er voor zorgde dat de bocht scherper werd. Wederom werd er vanaf gezien om nieuwe metingen en tekeningen te maken. Er werd op het oog geconstateerd 'dat de boog er goed bij lag'. Er werd wel een advies gegeven om de snelheid naar 60 km/h te laten verlagen, maar dit is nooit duidelijk begrepen en doorgevoerd. Maandag ochtend 23 November passeerde de eerste trein de S-boog. Dit was trein 2131 Amsterdam-Rotterdam, en de machinist meldde via de Telerail dat zijn trein enorm schommelde. De TRDL heeft actie genomen, en dezelfde functionaris die de zondag toezicht had gehouden, kwam nu ook kijken. Hierop gaf hij door de snelheid naar 30 km/h te verlagen. Een uur later kwam het advies om 60 km/h toe te staan. Hij heeft het LAE-bord die 9 aan gaf aangepast naar 6, die voor 60 km/h staat. De snelheidsbeperkingen werden doorgegeven door lastgevingen VR. Op 28 november waren er werkzaamheden bij de Singelgrachtbrug, waardoor Int. 286 naar Parijs met Belgische loc 2552 en 5 rijtuigen via Schiphol werden omgeleid. Bij doorkomst bij deze boog ontspoorde om 16:14 het voorste daaistel van het derde rijtuig, vlak voor wissel 867B nieuw. Gevolg: 3 licht gewonden. De trein reed hier 120 km/h (!!!). De LAE borden had de machinist niet gezien, maar het cijferbord wel. Tractie had hij uitgeschakeld, is niet gaan remmen. Vervolgens trokken een HC en reiziger na 1000 meter aan de noodrem. De machinist bleek wel in bezit te zijn van ATSB-48-5 (Aanvulling Tijdelijke SnelheidsBeperking Week 45 toevoeging 5). Door de zware locomotief liep deze niet uit de rails. Een spoorstaaf was echter wel losgeslagen. Gevolg: 400 meter baan beschadigd. Dit kon niet in dezelfde nacht nog verholpen worden, waarop het spoor van km 19.700 tot 20.700 vrijgegeven werd voor 30 km/h op zondag ochtend 29 november. Hierdoor moest opnieuw een lastgeving VR afgegeven worden. De 's avonds 23:00 ging het herstel weer verder. Vanaf de maandag ochtend werd het spoor tussen km 19.700 tot 20.400 weer voor 60 km/h vrijgegeven. Km 20.400 tot 20.900 bleef 30 km/h. Hiervoor moest wederom een nieuwe lastgeving worden afgegeven. Nu, 30 november. Maandag ochtend 7:12 in de S-boog ontspoort IC 2127 (Amsterdam-Vlissingen). De voorste bak van het vierwagenstel 4224 kwam gekanteld en 180 graden van de rijrichting gedraaid naast de baan terecht. In dit rijtuig vielen de 5 doden. In totaal waren er over de hele trein 32 gewonden. Na een onderzoek waren er geen oorzaken aan te wijzen zoals defecten aan het materieel of lasbreuken e.d. Dit betekende dat de trein sneller gereden moest hebben dan de verantwoorde snelheid. Was dit een fout van de machinist, of elders? De machinist verklaarde TSB-49 (Tijdelijke Snelheids Beperking week 49) in zijn bezit te hebben. ATSB-49-1(Aanvulling Tijdelijke Snelheidsbeperking Week 49 - aanvulling 1) heeft hij nooit gehad. Door de hooggelegen cabine kon de machinist niet lezen wat op het L- en A bord stond. Hij bezat TSB-49, dus ging uit van 90 km/h. Lastgeving VR had hij van de perronopzichter gekregen, hij ging uit van 30 km/h. Hij kon het niet exact meer herinneren. Aan het materieel was de snelschakelaar in het achterste treinstel uitgevallen waardoor het geen tractiestroom kreeg. Dit had hij zo gelaten omdat hij toch langzamer moest rijden. De C-onderzoekscommissie was het niet eens met de machinist, zo bleek uit het rapport uit februari 1993. Ten eerste meldde de commissie dat hij de ATSB-49-1 moest hebben, omdat dit verspreid wordt volgens een standaardprocedure: Alle ATSB's worden in de postkastjes van alle machinisten gedeponeerd op die standplek. De commissie had de postkastjes van een aantal andere machinisten gecontroleerd, die bleken wel hun ATSB-49-1 te hebben. Hij moest hem dus ook hebben. De commissie meende ook dat er sneller gereden is dan 100 km/h. Waarschijnlijk tussen de 123 en 130 km/h. Dit werd gebaseerd op de snelheidsmeters in de 4 cabines (voorste cabine: 84 km/h, 2e cabine: 100 km/h derde cabine: 140 km/h, 4e cabine: 134 km/h). De achterste cabine was niet volledig betrouwbaar omdat de snelschakelaar was uitgevallen. Hierdoor was de stand gefixeerd. Vanaf het moment van de ontsporing zou de wieldiameter vergroot zijn omdat de trein opzijn flenzen ging lopen, wat in lagere snelheden resulteerde. De kabel van de pulsgever moest ook losgerukt zijn, waardoor er een snelheidverlies van 13 km/h per serconde optrad op deze meter. Vanaf het moment dat de spanning weg viel, moesten de snelheidsmeters van het voorste stel ook zijn gefixeerd. De C-onderzoekscommissie kwam uiteindelijk tot de conclusie dat de mcn 46 km/h harder had gereden dan toegestaan was. De machinist werd vervolgens in een lagere salarisgroep geplaatst en uit zijn functie gezet. Het SOR (Spoorwegongevallenraad) liet tijdens de eerste hoorzitting op 17 mei 1993 weten veel van de conclusies van de C-onderzoekscommissie te bekritiseren. Ten eerste de ATSB's die uitgedeeld worden over de ruim 400 machinisten postkastjes, waardoor het niet voorstelbaar is dat er géén fout word gemaakt. En omdat een andere machinist wel over de ATSB-49-1 beschikte, betekende het niet dat deze machinist dat automatisch ook had. Hierdoor werd ook geconcludeerd dat de redenering van de commissie een bewijs was van ongerijmde en een getuigenis van een zwaar overtrokken geloof in eigen organisatie. Het SOR kwam tot de conclusie dat de procedure voor verstrekking van de ATSB's niet waterdicht is én je niet zeker kon zijn of deze machinist over de ATSB beschikte. Ook de schatting van de snelheid werd zwaar bekritiseerd. De Raad meldde dat er teveel onzekerheden zijn om te concluderen dat de machinist minimaal 106 km/h heeft gereden. De snelheidsmeter kan altijd foutieve informatie weergeven bij zo'n ongeluk. Hierop concludeerde de Raad dat ten aanzien van de snelheid er twee versies mogelijk zijn: Die van de machinist èn die van de commissie. Geen van beide kunnen uitgesloten worden. De mening van de raad was dat de snelheid niet het belangrijkste was, maar de uitdeling van de ATSB's. Door de conclusies van de SOR kon NS de opvatting over toedracht niet staande houden, waardoor NS verstandig is geweest om zijn ongelijk toe te geven. Op 3 december 1993 stond op 'De Koppeling'(personeelsblad NS) dat de machinist in ere hersteld werd, zijn salaris terug kreeg én weer op de trein mocht. Er zijn na deze ontsporing gelijk verbeteringen doorgevoerd, zoals het verplichten van een ontwerp van bogen, tekenen voor ATSB's, geselecteerder werken met ATSB's, dus alleen aan personeel die het nodig heeft, LAE-borden verhogen naar 3 meter, en de snelheidscijfers op een afzonderlijk bord te plaatsen. En nog wat aanpassingen in de ATB om (A)TSB's er ook in te laten gelden, want dit was voorheen alleen maar de baanvak snelheid. | ||
| James1988 | zondag 3 oktober 2010 @ 00:51 | |
quote:Net even geprobeerd en inderdaad, wat een heldenapplicatie. | ||
| Stefanovic83 | zondag 3 oktober 2010 @ 07:35 | |
| Fles, HTC Desire? Ik krijg m aankomende week binnen.. Welke trein-gerelateerde apps moet ik hebben? b) | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 09:53 | |
| Jep, Desire. Enneh. DB RailNavigator dus. Android Market, zoeken op "Bahn" daar staatie tussen. Alleen al dat is reden genoeg om zo'n foon te kopen. Een echte killer app voor mensen zoals wij En op aanraden van Ireyon (dacht ik) heb ik ook RepliGo Reader gekocht. Een PDF reader die zorgt dat je WEL wat aan je spoorkaarten hebt onderweg | ||
| Ireyon | zondag 3 oktober 2010 @ 10:29 | |
| Nog wat leuke gadget-apps voor onderweg; SpeedView om je snelheid te meten en My Tracks om met GPS een route op te nemen. Vreet wel veel stroom maar dan krijg je dus dit soort dingen, met leuke statistiekjes als je op het eindpunt klikt. Maar zonder stopcontact dus niet echt handig. 'k Heb al wel een aantal leuke trajecten vastgelegd zo En Railnavigator is inderdaad geweldig, onmisbaar afgelopen vakantie bij het reserveren van treinen. | ||
| Duvel | zondag 3 oktober 2010 @ 10:32 | |
quote:Ehm ja, er was een reden dat ik het verhaal enigszins gecomprimeerd had. | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 10:40 | |
quote:ik scroll me de tyfus man | ||
| Socios | zondag 3 oktober 2010 @ 10:40 | |
quote:Handige dingen. Ziet er vet uit ook. Leuk die statistieken! Helaas kan ik dat niet met mijn Nokia 8210. | ||
| Stefanovic83 | zondag 3 oktober 2010 @ 10:43 | |
| Thanks voor de tips! Wat doe die DB Rail naviator precies btw? Dat heb ik ff gemist. | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 10:43 | |
quote:Okee dat hoogteprofiel klopt dus werkelijk helemaal niets van Maar voor in Zwitserland kan dat best eens tof zijn | ||
| Duvel | zondag 3 oktober 2010 @ 10:44 | |
| My tracks, dat lijkt me een leuke, even zoeken. | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 10:45 | |
quote:Ken je de HAFAS-planner? Bahn.de? Dat dus. Helemaal. Plus wat handige functies als "take me home". Die bepaalt met GPS waar je bent en geeft aan hoe je met de trein naar huis kunt (nadat je eerst een thuisstation hebt ingegeven natuurlijk) | ||
| Duvel | zondag 3 oktober 2010 @ 10:55 | |
| Die Bahn-app is de bom. | ||
| #ANONIEM | zondag 3 oktober 2010 @ 11:15 | |
| Ik weet niet hoe het met de Android-versie zit, maar met de iPhone-versie kun je i.i.g. niet een overstap bij de grens zetten en dan aangeven dat 'ie voor het Nederlandse stuk wel IC's mag nemen maar in Duitsland alleen Nahverkehr. Ook kan je niet bij een overstap aangeven hoe lang je er wil blijven. Toch jammer. | ||
| greavy | zondag 3 oktober 2010 @ 11:37 | |
quote:Ik had het inderdaad langer gemaakt dan ik zelf dacht. Foto's van het ongeluk + nog uitgebreidere tekst staan Hierrrrr* online. * NVBS 1994-1 blz 24 t/m 29 | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 11:49 | |
quote:Ja, maar dat kan de Hafasplanner zelf ook niet. Wel jammer inderdaad, maar ik denk niet dat ze dat ooit zullen gaan inbouwen. | ||
| #ANONIEM | zondag 3 oktober 2010 @ 11:54 | |
quote:Op reiseauskunft.bahn.de kan dat gewoon hoor. Bijvoorbeeld: ![]() [ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2010 11:58:01 ] | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 11:59 | |
| Oh cool Ik gebruik eigenlijk altijd de HAFAS CD. Die heeft weer andere voordelen, maar die kan dit dus niet | ||
| Socios | zondag 3 oktober 2010 @ 12:03 | |
quote:Welke voordelen heeft de HAFAS CD? Ik gebruik eigenlijk altijd de reisplanner van Deutsche Bahn. Sterker nog, ik heb nog nooit een HAFAS CD gebruikt. Ben benieuwd. | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 12:04 | |
quote:Minder screen clutter Zeg maar geen screen clutter eigenlijk | ||
| bork | zondag 3 oktober 2010 @ 12:05 | |
quote:Bij mij lukt het niet vertrek Utrecht naar Bremen met Bad Nieuweschans er tussen dan krijg ik gewoon 1 traject en niet een splitsing zoals in het voorbeeld | ||
| #ANONIEM | zondag 3 oktober 2010 @ 12:07 | |
quote:Je moet op "Erweiterte Verkehrsmittelwahl" klikken. Dan zou het eigenlijk gewoon moeten werken. [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2010 12:11:35 ] | ||
| bork | zondag 3 oktober 2010 @ 12:13 | |
quote:Had ik gedaan, geen soelaas. Toen tikte ik jouw voorbeeld in dat werkte wel!, vervolgens wis ik in die pagina de stations en verander ze in Bremen etc, werkt het wel! thx!!! | ||
| Socios | zondag 3 oktober 2010 @ 12:14 | |
Er is zoveel mogelijk met de reisplanner van DB. Prachtig. Met via-stations, treinkeuze en evt. overstaptijden kun je echt heel leuke reisjes boeken.![]() ![]() Hop, een leuk reisje van Berlin Hbf naar Leeuwarden via Hamburg Hbf en Köln Hbf met ICE voor 29 euro en een kwartje. | ||
| Duvel | zondag 3 oktober 2010 @ 12:20 | |
quote:Die staat hier in de kast, je verhaal kwam me al zo bekend voor! | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 12:43 | |
quote:Vroeg genoeg geboekt, op een tijd dat niemand wil, en dan een beetje fiddelen met de tussenstops? | ||
| greavy | zondag 3 oktober 2010 @ 12:46 | |
quote:Gister ff bij de NVBS bieb geweest en heb hier nu 3 jaargangen (1994-1996) om even door te lezen(geleend). Dat viel mij gelijk op. Wel leuk, die oude jaargangen. Volgende maand ofzo weer ff naar de NVBS voor weer andere jaargangen, als ik deze uitgelezen heb, | ||
| Socios | zondag 3 oktober 2010 @ 12:58 | |
quote:Gewoon beetje proberen. De ene reis ´pakt´ ´ie eerder dan een andere. Vroeg en op ´minder drukke´ tijden boeken, helpt natuurlijk wel. Maar heb er hier ook een leuke voor over een maand reeds op een zaterdag. Berlin Hbf - Utrecht Centraal via Hannover Hbf en Frankfurt (Main) Hbf. Zelfde prijs als eerder getoond voorbeeld. ![]() | ||
| Socios | zondag 3 oktober 2010 @ 13:06 | |
Of voor die prijs (ook op een zaterdag) van Utrecht Centraal naar Berlin Hbf via Frankfurt (Main) Hbf en Hamburg Hbf. ![]() | ||
| ziggyziggyziggy | zondag 3 oktober 2010 @ 13:16 | |
| Ah, de DB Navigator is er ook voor de iPhone. Handig, we gaan van het voorjaar een weekje Berlijn doen. | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 14:29 | |
http://www.nuentoen.nl/fo(...)in-in-rotterdam.htmlquote:Daar heeft er ook eentje 39 jaar liggen slapen | ||
| Duvel | zondag 3 oktober 2010 @ 14:32 | |
| Zal wel de eerste na-oorlogse elektrische trein zijn! | ||
| Peterselieman | zondag 3 oktober 2010 @ 15:51 | |
| Het onderzoek naar de treinramp bij Barendrecht is af. Minder nieuws is dat de machinist die het ongeval overleefde nu financieel aan de grond zit. Zie: http://www.rtvrijnmond.nl(...)0door%20treinbotsing | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 15:55 | |
| typisch. Ik keek net nog op de IVW-site, daar was niets te zien. | ||
| Duvel | zondag 3 oktober 2010 @ 16:32 | |
quote:Op de OVV site ook niet. Misschien zit ie nog in de hoor/wederhoorfase, de laatste fase van het onderzoek voor publicatie. | ||
| Duvel | zondag 3 oktober 2010 @ 16:32 | |
| Laatst stond trouwens ook op Rijnmond.nl dat het ongeluk veroorzaakt zou zijn doordat de machinist van de andere trein onwel geworden was. | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 16:39 | |
| Uitstekend moment om tegaan speculeren ja, zo vlak voordat het rapport eraan komt | ||
| greavy | zondag 3 oktober 2010 @ 17:13 | |
| Ik heb hier een database die ik upload. Ik moet er bij vermelden dat: * Alles opgezocht wordt in eigen tijd, dus niet volledig is * Er fouten in kunnen zitten * Het niet af is. http://www.stichtingde3.nl/Treinmaterieel.accdb Laatste update: 3 Oktober 17:09 Opslaan lukt niet in een andere versie dan 2007 (weet de reden zo niet...) | ||
| Duvel | zondag 3 oktober 2010 @ 17:17 | |
quote:Dat was een paar weken geleden al, toen het ongeluk een jaar geleden was. En het werd als feit gemeld... | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 17:42 | |
quote:Dat was dan niet "een paar" weken geleden, want het was op 24 september. quote:Ja. Door Radio RIjnmond. Nou ik wacht wel even op dat rapport | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 18:07 | |
| Ik weet trouwens niet of dat Reisplanner Xtra wat is, maar Android wordt blijkbaar niet ondersteund Hell, kan mij t bommen, met de Railnavigator en m.ns.nl voor de storingen. | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 18:16 | |
quote:Aha. Juist ja. Als je even over die gigantische koeienfout heen leest | ||
| KapiteinT | zondag 3 oktober 2010 @ 18:21 | |
quote:Nee, de Reisplanner Xtra mis je niks aan. Dat ding is ontzettend sloom. | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 18:22 | |
| Oh is dat zo ja? De geboden features zien er op zich wel interessant uit eigenlijk... | ||
| KapiteinT | zondag 3 oktober 2010 @ 18:33 | |
quote:Dat filmpje op NS.nl ziet er inderdaad wel goed uit. Laatste keer dat ik hem gebruikte was dat allemaal nog niet mogelijk. Misschien is ie nu dan ook wat sneller. | ||
| James1988 | zondag 3 oktober 2010 @ 19:10 | |
| Toen ik Reisplanner Xtra op mijn Xperia X1 probeerde was het een J2ME-applicatie die echt supersloom was. Inmiddels is er een speciale Windows Mobile-versie die best wel goed werkt, zeker voor WinMo. Op Android gebruik ik nu Ron Planken's Treintijden Lite-applicatie, werkt ook prima. Naast m.ns.nl. | ||
| ziggyziggyziggy | zondag 3 oktober 2010 @ 19:15 | |
| Reisplanner Xtra heb ik ook op mijn iPhone. Gebruik hem nooit, de app Trein is stukken beter. | ||
| Fixers | zondag 3 oktober 2010 @ 19:23 | |
| Ik gebruik regelmatig die m.ns.nl. Maar wordt die "er is een overwachte fout opgetreden" boodschap zat. Zo ongeveer de helft van de keren dat ik een pagina oproep zie ik dat zinnetje. Zo onverwacht is die fout niet meer. Zijn andere planners voor android beter? | ||
| Ireyon | zondag 3 oktober 2010 @ 19:26 | |
| 'k Gebruik ook altijd m.ns.nl voor snelle info, onverwachte fout heb ik eigenlijk nooit last van? Treintijden is wel een handige app maar 'k vind hem gewoon zo lelijk dat ik hem niet wil gebruiken | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 19:56 | |
quote:DB Railnavigator al geprobeerd? | ||
| greavy | zondag 3 oktober 2010 @ 20:07 | |
quote:Zodra ik mijn telefoon terug heb van Nokia ga ik hem wel proberen. Zal mij benieuwen. m.ns.nl gebruik ik zelden, meestal de mobiele AV (http://m.gwirken.nl voor de grotere stations en http://m.waarisdetrein.nl voor het overige.) | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 20:09 | |
| We hadden het over Android planners. Nokia draait Symbian. | ||
| Crientj | zondag 3 oktober 2010 @ 20:20 | |
| Hmm. Misschien moet ik mij dan toch eens gaan verdiepen in het ontwikkelen van apps. Toekomstig idee wellicht. En ontopicz0r Ik gebruik lekker geen enkele app behalve mijn eigen twitteraccountjes & m.actuelevertrektijden.nl (Maar die faalt momenteel | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 20:24 | |
| Twitter is kut Crien, dat weet iedereen. Heb je niks voor Android? | ||
| Crientj | zondag 3 oktober 2010 @ 20:28 | |
quote:Het is alles behalve kut. Voor Android heb ik momenteel niets, ja m.actuelevertrektijden.nl; maar ik word zelf al gek van dat jquery gebeuren.. Dus als ik ooit de kennis ervan heb dan maak ik zelf iets. | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 20:33 | |
![]() En nu? | ||
| Crientj | zondag 3 oktober 2010 @ 20:34 | |
| Station invullen, op het pijltje klikken & tadaaaaa. Je hebt informatie. | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 20:40 | |
| een toelichtend tekstje als "Vul hier uw station in" komt nog? | ||
| Crientj | zondag 3 oktober 2010 @ 20:44 | |
quote:Dat bedoel ik dus, ik heb dat ding niet in elkaar gezet dus ik onderhoud 'm ook niet. | ||
| Ascendancy | zondag 3 oktober 2010 @ 21:11 | |
quote:Voor mensen die achterlijk zijn hebben we prima instanties. | ||
| greavy | zondag 3 oktober 2010 @ 21:13 | |
quote:Volgens de website van de DB kan het ook op de Nokia-telefoons | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 21:42 | |
quote:Blj dat jij ter plaatse bekend bent | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 21:44 | |
quote:Okee, dat kan natuurlijk best | ||
| Gutz | zondag 3 oktober 2010 @ 23:27 | |
| Vandaag een Vogelbekdier van AnsaldoBreda gespot in Leuven... Was alweer lekker bekalkt met grafitti. Iemand een idee wat dat ding daar deed? | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 23:30 | |
quote:zijn al een aantal maanden testritten bezig op een paar van die HSL lijnen in België geloof ik | ||
| trainfreak | zondag 3 oktober 2010 @ 23:32 | |
| Er werd er vandaag weer eentje overgebracht van Roosendaal naar Leuven. Meer info heb ik niet, maar zoals Fles zegt zijn er inderdaad testritten, niet noodzakelijk op de HSL lijnen. | ||
| James1988 | zondag 3 oktober 2010 @ 23:37 | |
| Wanneer gaan ze nou eens een testritje maken naar het terrein van Corus? Hoeft niet eens terug te komen... gewoon rechtdoor de oven in. | ||
| Peterselieman | zondag 3 oktober 2010 @ 23:38 | |
quote:Goed plan, maar ik verwacht dat ze de stellen zullen weigeren, omdat er geen hoogwaardige producten van te maken zijn. | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 23:38 | |
quote:1 Fyra komt overeen met 194 duizend slotjes op kuttopics met "In before Socios" erin | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 23:39 | |
quote:HA! Think again | ||
| Peterselieman | zondag 3 oktober 2010 @ 23:42 | |
quote:Heb ik gedaan, maar alleen een sloper kan iets fatsoenlijks met de Italiaanse rommel | ||
| Dr_Flash | zondag 3 oktober 2010 @ 23:48 | |
| ik draag anders een kansvolle nevenoplossing aan | ||
| Peterselieman | zondag 3 oktober 2010 @ 23:53 | |
quote:Weet ik, alleen vraag ik me af hoe sterk die slotjes zijn | ||
| Ofyles2 | maandag 4 oktober 2010 @ 01:51 | |
quote:Jij hebt echt iets gemist: Android-apps schrijf je in Java, Symbian in C++. Alhoewel de laatste in meerdere talen geschreven kan worden. | ||
| Ofyles2 | maandag 4 oktober 2010 @ 01:56 | |
quote:Ook desktop-apps? quote:XQuery wel iets voor jou? | ||
| Ofyles2 | maandag 4 oktober 2010 @ 01:58 | |
quote:En vervolgens AnsaldoBreda aanklagen c.q. failliet verklaren? | ||
| greavy | maandag 4 oktober 2010 @ 06:22 | |
| Uitloop-werkzaamheden Utrecht - Arnhem / Rhenen Tussen Utrecht Centraal en Ede-Wageningen/Veenendaal Centrum moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 30 tot 60 minuten. Door uitloop werkzaamheden rijden er tussen Driebergen Zeist en Veenendaal Centrum geen treinen en rijden er tussen Driebergen Zeist en Ede-Wageningen minder treinen. Prognose: * Treindienst normaal om 8:00 uur. | ||
| Duvel | maandag 4 oktober 2010 @ 08:20 | |
| CTA's dood. Op zijn minst op Gouda en Utrecht Centraal. Lollig. | ||
| James1988 | maandag 4 oktober 2010 @ 08:24 | |
quote:Dat is wel beter voor de treinenwereld, zodat nooit meer iemand in de verleiding kan komen bij die Italiaanse pizzabakkers (© ProRail) treinen te bestellen. | ||
| Zug-Chef | maandag 4 oktober 2010 @ 10:50 | |
Houtsnippers uit Oss![]() Op de zaterdagochtend van 2 oktober 2010 hebben de ACTS 7112 en 7111, beide niet in de standaard ACTS/Portfeeders kleurstelling, een sleep Frrs'n beladen met houtsnippers van Oss naar Venlo gebracht. De trein passeert hier ter hoogte van Hegelsom een fraaie boerderij, zo'n kilometer voor het station van Horst Sevenum. ![]() Nadat de ACTS 7112 en 7111 de beladen houtsnippertrein in Venlo hebben afgeleverd, werd de trein overgenomen door de SETG ES 64 U2 - 101, korter 182 601, die al weer een tijdje is verhuurd aan de firma PRESS. De trein, bestaande uit een lange sleep Frrs'n, heeft (aannemelijk) het Oost-Duitse Stendal als bestemming en klimt hier de heuvel op naar Kaldenkirchen in het bos bij Venlo grens. Later meer. | ||
| Peter | maandag 4 oktober 2010 @ 11:55 | |
| Gaan die houtsnippers niet naar de pizzabakkers in Italië? | ||
| Dr_Flash | maandag 4 oktober 2010 @ 11:56 | |
| Ermm. Test Klik Zien jullie wat? | ||
| Duvel | maandag 4 oktober 2010 @ 11:59 | |
quote:De USA. | ||
| Peterselieman | maandag 4 oktober 2010 @ 12:00 | |
quote:alleen als ik de <br> uit de link weghaal | ||
| Duvel | maandag 4 oktober 2010 @ 12:01 | |
quote:Oh ja, dat helpt. | ||
| Yreal | maandag 4 oktober 2010 @ 12:04 | |
quote:Ik zag het ook ja, wel geweldig dat ze dan alle treinen maar gewoon gaan omroepen | ||
| Dr_Flash | maandag 4 oktober 2010 @ 12:05 | |
quote:Oh okee | ||
| Dr_Flash | maandag 4 oktober 2010 @ 12:53 | |
| Wel een paar keer het spoor bijster geraakt trouwens, waarvan ook een keer in open veld | ||
| Ireyon | maandag 4 oktober 2010 @ 18:27 | |
In de mail:![]() Geachte heer, NS en ProRail werken samen aan het bestendig maken van het spoor. Eén belangrijke maatregel is een speciale testdienstregeling. De komende weken gaan we testen om te zien of deze dienstregeling in de praktijk functioneert. Door deze tests zijn we straks, bij echte callamiteiten, optimaal voorbereid. 1. Test wat er gebeurt als een treinstel kapot gaat. Volgende week maandag houdt tussen Leeuwarden en Zwolle de IC van 8:42 uur stil op de brug bij Akkrum. Deze blijft daar twee uren staan totdat hij is weggesleept door een dieselloc die uit Zwolle moet komen. Gelukkig is er catering aan boord, de reizigers in de IC krijgen om 10:00 uur gratis koffie. 2. Test wat er gebeurt als de machinist zich verslaapt. Volgende week dinsdag vertrekt de eerste trein uit Leeuwarden naar Rotterdam om 9:11 uur. 3. Test wat er gebeurt als de bovenleiding door een vrachtwagen bij een overweg kapot getrokken wordt. Volgende week woensdag blijft een trein van 8:00 uur van Zwolle naar Groningen bij Haren staan. De tegenligger wordt teruggestuurd naar Groningen, want ook op dat spoor kan de rijdraad zijn terechtgekomen. Het treinverkeer wordt al snel weer hersteld om 19:00 uur 's avonds. 4. Test wat er gebeurt met een boze treinreiziger. Volgende week donderdag trekt om 7:00 uur een aso tussen Nunspeet en Harderwijk aan de noodrem en slaat de inboedel kort en klein. De ME moet worden opgetrommeld, de amokmaker moet worden afgevoerd. Gelukkig gebeurt dat snel, de dienst kan om 10:00 uur al worden hervat. 5. Test wat er gebeurt bij een logistieke verstoring. Volgende week vrijdag wordt bij begin van de dienst op de vertrekstations verkeerd materieel de baan opgestuurd. Blijk je opeens in Zwolle voor de trein naar Rotterdam een ICM uit Leeuwarden met een Plan V uit Groningen te moeten combineren. Idem een versterking toevoegen in Amersfoort, waar opeens Sprinter tegen een Koploper komt te staan. 6. Test met een stroomstoring Volgende week zaterdag wordt om 10:00 de stroom van de bovenleiding gehaald tussen Amsterdam, Leiden en Denhaag (inclusief deze stations). Gelukkig komt de stroom na 55 minuten alweer terug. Gaat u de komende weken op reis, raadpleeg dan vooraf de reisplanner op ns.nl om uw reisschema te bekijken. Houdt u ook rekening met een langere reistijd naar Schiphol en de aansluiting op uw internationale trein. Op ns.nl/test vindt u uitgebreide informatie over alle tests. ![]() | ||
| Peterselieman | maandag 4 oktober 2010 @ 18:37 | |
Je vergeet nog een alinea:quote: | ||
| Duvel | maandag 4 oktober 2010 @ 18:38 | |
Wat is een callamiteit? | ||
| ziggyziggyziggy | maandag 4 oktober 2010 @ 18:53 | |
| Heb ik die niet al eerder ergens gelezen? | ||
| Zug-Chef | maandag 4 oktober 2010 @ 18:55 | |
quote:Mega, maar helaas las ik al snel verder en is het slechts bedacht, want er komt iets teveel Leeuwarden, Groningen en Zwolle in de tests voor | ||
| ziggyziggyziggy | maandag 4 oktober 2010 @ 18:56 | |
| Mja, en het meeste hiervan komt toch nog wel eens in het echt voor, dus testen is wat zinloos. | ||
| Dr_Flash | maandag 4 oktober 2010 @ 18:58 | |
quote:Nee dat kan niet. dan wordt al getest of je tussen 2 stoepranden kunnen pendelen en reizigers zandkorrelduizend keer kunnen laten overstappen. | ||
| Dr_Flash | maandag 4 oktober 2010 @ 18:59 | |
quote:Maar ff om zeker te weten, dit is een grapje he? | ||
| ziggyziggyziggy | maandag 4 oktober 2010 @ 19:00 | |
quote:Ja. | ||
| Dr_Flash | maandag 4 oktober 2010 @ 19:01 | |
quote:Dat zal allemaal best lukken. Probeer eerst eens tussen Groningen en Leeuwarden met een plan V te gaan rijden | ||
| ziggyziggyziggy | maandag 4 oktober 2010 @ 19:05 | |
quote: | ||
| Dr_Flash | maandag 4 oktober 2010 @ 19:07 | |
| Gewoon een zetje geven met een 6400 of zo | ||
| Peter | maandag 4 oktober 2010 @ 19:17 | |
| Zijn er geen DH'tjes in het land die kunnen trekken/duwen? (zijn daar nog foto's/filmpjes van ? DH+ICM? ) | ||
| Peterselieman | maandag 4 oktober 2010 @ 19:18 | |
quote:Als de aanloop lang genoeg is zou het net moeten kunnen. | ||
| Duvel | maandag 4 oktober 2010 @ 19:19 | |
| Zitten er op de GTW's niet ook gewoon SchaKu's? | ||
| Peterselieman | maandag 4 oktober 2010 @ 19:23 | |
quote:http://wadloper.diesel-trein.nl/ Zie een foto uit 1990. Er moet ongetwijfeld meer zijn. | ||
| Peterselieman | maandag 4 oktober 2010 @ 19:24 | |
quote:Ze hebben idd een Scharfenberg Koppeling | ||
| Duvel | maandag 4 oktober 2010 @ 19:27 | |
| Dan zou een GTW, mits de koppeling op de juiste hoogte zit, een Koploper moeten kunnen slepen. Ware het niet dat dan waarschijnlijk het powerpack ontploft. | ||
| Peterselieman | maandag 4 oktober 2010 @ 19:31 | |
| De koppeling bij een GTW hangt enkele centimeters hoger dan die van de buffel en daarmee meer NS materieel. Zie: http://www.flickr.com/photos/spurt/1407600042/ | ||
| Dr_Flash | maandag 4 oktober 2010 @ 19:40 | |
| alles kan toch alles wel koppelen zo'n beetje? Schaku is toch vrij mainstream tegenwoordig | ||
| Dr_Flash | maandag 4 oktober 2010 @ 19:41 | |
quote:Dit is gewoon kwade opzet, dat kan niet anders. | ||
| greavy | maandag 4 oktober 2010 @ 20:17 | |
| NS gaat weer een 12 Plan V's in dienst stellen, namelijk de: 848, 850, 851, 853, 854, 856, 858, 859, 864, 865, 866 en 869. Ze kunnen toch niet zonder | ||
| dan13lv | maandag 4 oktober 2010 @ 20:20 | |
![]() Om de defecte NS Koploper 4042 van spoor 2B weg te slepen werden de NS Wadlopers 3101 + 3103 gebruikt. Hier staan de 3101 + 3103 met de 4042 gekoppeld op spoor 2B te Groningen. ![]() Om de defecte NS Koploper 4042 van spoor 2B weg te slepen werden de NS Wadlopers 3101 + 3103 gebruikt. Hier staan de 3103 en 4042 gekoppeld op het opstelterrein te Groningen. was trouwens 10 maart '97 | ||
| Dr_Flash | maandag 4 oktober 2010 @ 20:31 | |
| Wadlopertjes die een Koploper wegslepen?? | ||
| Peter | maandag 4 oktober 2010 @ 20:34 | |
quote:Dat zijn er nog 2. Dit is er 1: ![]() NS Wadloper 3204 + Koplopers 4076 + 4094 te Leeuwarden. Nadat de 4094 een koolstrip is verloren wordt het stel, samen met de 4076, door de 3204 naar het werkbordes gesleept. | ||
| De_Hertog | maandag 4 oktober 2010 @ 20:38 | |
quote:Twee enkele of één dubbele maakt nu ook weer niet zo veel uit | ||
| dan13lv | maandag 4 oktober 2010 @ 20:40 | |
| ik vind de nieuwe dh 1 en 2tjes er beter uitzien trouwens ( die 3de foto sleept een 2 bakje 2x ICM III mee volgens mij ( lijkt me behoorlijk zwaar) | ||
| Alexxxxx | maandag 4 oktober 2010 @ 20:48 | |
Merk en type: Koploper Eigenaar: NS Land van herkomst: Nederland Locatie: Leeuwarden Datum: 28 september 2010 | ||
| Duvel | maandag 4 oktober 2010 @ 20:48 | |
quote:Met nieuw bedoel je die met een extra likje grijs op de kop? | ||
| Crientj | maandag 4 oktober 2010 @ 20:50 | |
quote:Wtf is er met die lampen gebeurd? | ||
| Duvel | maandag 4 oktober 2010 @ 20:50 | |
quote:Huh, hoezo? | ||
| dan13lv | maandag 4 oktober 2010 @ 20:51 | |
| ja en de onderkin | ||
| Crientj | maandag 4 oktober 2010 @ 20:51 | |
quote:Het lijktnet alsof er allemaal vlammetjes in zitten. | ||
| Ireyon | maandag 4 oktober 2010 @ 20:51 | |
quote:Ahahaha. Niemand zit te wachten op een HSL naar Breda, snap de hint dan. Had 'm nou maar langs Roosendaal gelegd | ||
| dan13lv | maandag 4 oktober 2010 @ 20:57 | |
| ik had trouwens nog SLT op groningen gezien gisteravond edit: ge resized [ Bericht 17% gewijzigd door dan13lv op 04-10-2010 21:03:33 (resize) ] | ||
| Peter | maandag 4 oktober 2010 @ 20:59 | |
| resize die foto's eens man, ze komen op A3 formaat binnen dankje! | ||
| ziggyziggyziggy | maandag 4 oktober 2010 @ 21:02 | |
quote:Inderdaad. En zet je foto dan ook gelijk rechtop. | ||
| dan13lv | maandag 4 oktober 2010 @ 21:04 | |
| sorry | ||
| James1988 | maandag 4 oktober 2010 @ 21:09 | |
| Weer geen HSL naar Breda dus, en voorlopig al helemaal niet naar Antwerpen. Hoe krijg je NS Hispeed kapot? Zo dus. | ||
| Ascendancy | maandag 4 oktober 2010 @ 21:09 | |
quote:Wat een gefaal ook weer. Dat gebeurt bij Rotterdam en Hoofddorp ook dus waarom kan het hier dan opeens niet? En dat bedenk je toch aan het begin al? En dat regel je toch op die verbindingsbogen. | ||
| Duvel | maandag 4 oktober 2010 @ 21:12 | |
quote:Ik snap het niet. Dat ding rijdt bij Hoofddorp, Rotterdam Noord en Barendrecht moeiteloos door een spanningssluis, en dan gaat het bij Breda ineens niet? | ||
| Duvel | maandag 4 oktober 2010 @ 21:13 | |
| Wat Asc zegt dus. | ||
| Ireyon | maandag 4 oktober 2010 @ 21:13 | |
| Ze kunnen beter de Beneluxtrein opknappen als ze nog een semi-positief imago willen krijgen. Nieuw interieur, 10 bakken lang, laat maar komen want daar kun je nog wel even mee rijden | ||
| Peterselieman | maandag 4 oktober 2010 @ 21:13 | |
quote:Het SLeT zal niet standaard voor Groningen worden waarschijnlijk. Het VIRM heeft enkele treinen tussen Groningen en Den Haag overgenomen en daarom zie je het iets vaker | ||
| Duvel | maandag 4 oktober 2010 @ 21:13 | |
quote:Nee, geen 10 bakken! Dat past niet op m'n modelbaan! Gewoon zes bakken, en dan twee keer per uur. | ||
| Ascendancy | maandag 4 oktober 2010 @ 21:16 | |
quote:Of ieder half uur laten rijden. | ||
| Ascendancy | maandag 4 oktober 2010 @ 21:16 | |
| Wat Duvel zegt dus | ||
| Duvel | maandag 4 oktober 2010 @ 21:17 | |
| Dit gaat echt goed. | ||
| Ofyles2 | maandag 4 oktober 2010 @ 21:24 | |
quote:DM'90 blijft nog rijden, maar het inzetgebied voor dit type wordt ingekrompen... | ||
| Ofyles2 | maandag 4 oktober 2010 @ 21:25 | |
quote:En op Leiden Centraal laten stoppen... | ||
| Yreal | maandag 4 oktober 2010 @ 21:28 | |
quote:Nee, dordrecht en mechellen skippen | ||
| Ireyon | maandag 4 oktober 2010 @ 21:33 | |
quote:+ Den Haag HS. Geen noemenswaardige aansluitingen vanaf daar, reizigers kunnen prima eerst naar Rotterdam. Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Roosendaal - Antwerpen - Brussel, daarmee dek je prima de volledige lading internationale reizigers. | ||
| Duvel | maandag 4 oktober 2010 @ 21:34 | |
| James1988 | maandag 4 oktober 2010 @ 21:34 | |
| Stoppen op Leiden, waarom? Voor de studenten? Rijdt er niet genoeg binnenlands spul waarop ze mee kunnen? 2x per uur een Beneluxtrein - zeker in de brede spits - ben ik voorstander van trouwens. Laat maar komen, en schiet die hele klotekutFyra maar af. Kansloos project vanaf dag 1. | ||
| Ireyon | maandag 4 oktober 2010 @ 21:39 | |
quote:Wereldstad | ||
| Peter | maandag 4 oktober 2010 @ 21:40 | |
quote:Daar heb je de fyra voor, Den Haag overslaan | ||
| Ofyles2 | maandag 4 oktober 2010 @ 21:40 | |
quote:Gelukkig heb je op dat station nog ruim de tijd om je overstap te halen... | ||
| Ofyles2 | maandag 4 oktober 2010 @ 21:42 | |
quote:Ik weet niet hoe dit opgelost zal worden. Leiden Centraal kun je met 140 km/h doorschieten, Den Haag HS wordt een lastig verhaal. | ||
| James1988 | maandag 4 oktober 2010 @ 21:50 | |
| De Benelux moet gewoon z'n huidige route en stops blijven rijden. Wanneer lijn 25N opengaat en Zaventem een doorgaand station wordt (Diabolo-project, 2013) zou men daar kunnen stoppen. De trein stopt dan op 2 vliegvelden, wat het voor een hoop reizigers vanuit het zuiden (zegmaar: Brabant en Limburg) makkelijker maakt om richting Zaventem te reizen per trein. Overigens zag ik net een Fyra-trein komende vanaf Rotterdam Stadion richting Centraal stilstaan bij de uitgang van de spoortunnel, het ziet er echt heel maf uit. Een deel is eersteklas ICRm-Prio, een deel tweedeklas Prio en dan is er nog gewoon herbestickerd ICRm 2e klas. | ||
| ziggyziggyziggy | maandag 4 oktober 2010 @ 21:52 | |
| Komt er nog wel eens DM'90 op Groningen eigenlijk? Ik zie ze hier nooit. | ||
| Yreal | maandag 4 oktober 2010 @ 21:53 | |
quote:Ja kerol, de regering zit in den haag he Maar dordrecht is gewoon.. onzinnig | ||
| dan13lv | maandag 4 oktober 2010 @ 21:56 | |
quote:ja vaak zat, meestal als stoptrein Groningen - Zwolle ( tenminste zo zie ik ze altijd) | ||
| Peterselieman | maandag 4 oktober 2010 @ 21:58 | |
quote:Tegenwoordig erg weinig meer. De stoptrein tussen Groningen en Zwolle rijdt vrijwel alleen nog maar met ICM. DM'90 wordt alleen ingezet als vervangend materieel als er niets anders voorhanden is. | ||
| Ascendancy | maandag 4 oktober 2010 @ 21:59 | |
quote:Als ie dan maar wel op Roosendaal blijft stoppen. En er een goede aansluiting komt op Roosendaal. Anders ben ik tegen Ik ga binnenkort maar eens een reisje Rotterdam-Antwerpen met thalys plannen. Terug gewoon Benelux. Scheelt veel geld. | ||
| James1988 | maandag 4 oktober 2010 @ 22:00 | |
quote:Cijfertjestijd, in- en uitstappers per station:
Afgaande op deze cijfers zijn Den Haag HS en Dordrecht zinnigere stops dan Roosendaal. | ||
| Dr_Flash | maandag 4 oktober 2010 @ 22:00 | |
quote:Enige keer dat die in een trein zitten is met de Aswolk. | ||
| Dr_Flash | maandag 4 oktober 2010 @ 22:04 | |
quote:Gevalletje "How to lie with numbers?" natuurlijk he 1) het betreft data van alweer een fatsoenlijk aantal jaren geleden 2) Het betreft ALLE in- en uitstappers per station. Terwijl we mogen aannemen dat het aantal in- en uitstappers IN DE BENELUX in Roosendaal aanzienlijk groter is dan in de andere stations, al was het alleen maar om het enkele feit dat het nou eenmaal grensstation is 3) Sowieso, waar zijn die aantallen gemeten? Bij de poort? Dan verwaarloos je dus alle overstappers. Roosendaal is nou eenmaal meer een overstap- dan een in-uitstap station. Inderdaad, omdat er niks dan klei omheen ligt. Maar dat maakt een stop, voor de OVERSTAPPERS dus, er niet minder zinvol op. [ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 04-10-2010 22:09:49 ] | ||
| James1988 | maandag 4 oktober 2010 @ 22:10 | |
| Helemaal mee eens, de cijfers zijn alleen om aan te tonen dat Dordrecht als 'los eindje van de Randstad' toch nog wel een hoop reizigers kent en niet zomaar verwaarloosd moet worden. Roosendaal ontleent z'n recht op de Benelux-stop aan de ontsluitingsfunctie van Brabant en Zeeland, Dordrecht en Rotterdam omdat zij een groot deel van Zuid-Holland ontsluiten. Ik denk niet dat je zomaar een stop van de Benelux in Nederland kunt schrappen zonder een hoop reizigers te verliezen. | ||
| Socios | maandag 4 oktober 2010 @ 22:10 | |
quote:Dat dus. | ||
| Dr_Flash | maandag 4 oktober 2010 @ 22:12 | |
quote:Al zou dat op zich heul geen kwaad kunnen, gezien het huidige | ||
| Ascendancy | maandag 4 oktober 2010 @ 22:16 | |
quote:Overstappers worden inderdaad niet meegerekend. Het gros van de mensen in Den Haag zal beginnen op centraal, simpelweg omdat daar het tramnetwerk op gecentraliseerd is. Dordrecht krijgt de MLL erbij, die bij elkaar toch redelijk significant is. En alles tussen Rotterdam en Dordrecht. En Roosendaal zal een significante hoeveelheid hebben vanuit Brabant en Zeeland. | ||
| James1988 | maandag 4 oktober 2010 @ 22:16 | |
| Dat is een ander verhaal, maar als men aan goede dienstverlening zou doen ipv aan reizigertje pesten. | ||
| Zug-Chef | maandag 4 oktober 2010 @ 22:17 | |
![]() Opvallend in de IC-dienst tussen Den Haag en Venlo waren de Plan V-stellen 914, 880 en 872, die in een heerlijk ochtendzonnetje ter hoogte van Deurne passeren als IC 1935 richting Venlo. ![]() Vandaag is bekend geworden dat de Opel fabriek in Antwerpen definitief dicht gaat, waarschijnlijk nog dit jaar. Daarmee is de kans op een foto van deze omgeleide auto-onderdelentrein in Venlo wel heel klein geworden; zaterdag 23 oktober zal dan hoogstwaarschijnlijk de laatste keer zijn! Onder zeer beroerde lichtomstandigheden, inclusief miezerregen, passeert de NMBS 2814 met de omgeleide Opeltrein 48550 vanuit Bochum naar Antwerpen. ![]() Met aan de haak de vertraagde containertrein 40102 uit het Italiaanse Melzo passeren de van een ETCS-update teruggekeerde 189 099 met de 189 090 in opzending het zonnige Mierlo op weg naar de Waalhaven Zuid in de Rotterdamse havens. | ||
| Socios | maandag 4 oktober 2010 @ 22:22 | |
| Zug-Chef: morgen weer met de 12522? Ik zag zojuist op het emplacement de 8615 alweer klaarstaan voor die trein. | ||
| Zug-Chef | maandag 4 oktober 2010 @ 22:24 | |
| Jep uiteraard, vaste prik | ||
| bork | maandag 4 oktober 2010 @ 23:35 | |
| @Zug-Chef nice Ook leuk al die fotoos van wadjes op sleeptouw | ||
| dan13lv | maandag 4 oktober 2010 @ 23:41 | |
quote:je bedoeld de ICM op sleeptouw | ||
| dennistd | dinsdag 5 oktober 2010 @ 04:17 | |
quote:En aangezien het onderhoud van de Buffeltjes tegenwoordig in Hengelo wordt uitgevoerd is de kans nog wat kleiner, omdat er veel minder DM'90 in Zwolle staat als vervangend materieel. | ||
| bork | dinsdag 5 oktober 2010 @ 07:42 | |
quote:ehm ja dus | ||
| ReisT | dinsdag 5 oktober 2010 @ 11:05 | |
quote:Sorry hoor, maar Dordrecht heeft nu per uur zeven IC's/sneltreinen richting de Randstad, dat mag er best wel eentje minder zijn. Roosendaal heeft er nu maar 2. De benelux stopt ook alleen maar in Dordrecht omdat er anders maar 1 IC per uur tussen Dordrecht en Roosendaal zou zijn. | ||
| James1988 | dinsdag 5 oktober 2010 @ 12:32 | |
| De 2100 rijdt toch 2x per uur? 1x per uur naar Rsd, 1x verder naar Vlissingen. | ||
| Peterselieman | dinsdag 5 oktober 2010 @ 12:40 | |
quote:Nope. is echt maar 1x per uur en alleen in de ochtendspits op Roosendaal - Dordrecht 2x per uur. Ook de stoptrein tussen beide plaatsen rijdt 1x per uur, maar in de ochtend- en avondspits is dit 2x per uur. Daarnaast fietst highspeed ( | ||
| Irritatie100 | dinsdag 5 oktober 2010 @ 13:55 | |
| Plan V in de 1900 Je zal dat hele traject maar af moeten leggen in zo'n barrel | ||
| greavy | dinsdag 5 oktober 2010 @ 14:22 | |
quote:Beter als in die schommelboten | ||
| Irritatie100 | dinsdag 5 oktober 2010 @ 14:27 | |
quote:Er rijdt toch altijd ICR op dat traject? | ||
| Duvel | dinsdag 5 oktober 2010 @ 14:27 | |
quote:Welkom in 2010. | ||
| Irritatie100 | dinsdag 5 oktober 2010 @ 14:31 | |
quote:De laatste keer dat ik op dat traject reed was het toch echt 2010 en reed er ICR | ||
| Socios | dinsdag 5 oktober 2010 @ 14:35 | |
quote:Er rijdt zowel ICR als V-IRM op dat traject. En blijkbaar ook weleens een Plan V. | ||
| Irritatie100 | dinsdag 5 oktober 2010 @ 14:37 | |
| Plan V heb ik daar ook wel eens gehad, maar nog nooit V-IRM | ||
| Diabox | dinsdag 5 oktober 2010 @ 14:43 | |
| Hebben jullie dat ook wel eens, zo'n euforisch gevoel wanneer een trein langskomt razen en je denkt: "Wat zou ik nu graag die trein willen besturen"? | ||
| greavy | dinsdag 5 oktober 2010 @ 14:44 | |
quote:Nee. Gemengd ICR en V-IRM. En als er iets vervangends ingezet wordt kan je zo Plan V of ICM(m) tegenkomen. Laatst heeft er anderhalve week steeds hetzelfde setje ICM (2x ICM-IV) gereden op Den Haag-Venlo. Dit scheen te maken hebben met een defecte ICR-stam, en niet genoeg IRM over | ||
| ziggyziggyziggy | dinsdag 5 oktober 2010 @ 14:45 | |
quote:De machinist stuurt helemaal niet. Dat doe ik voor hem. | ||
| Duvel | dinsdag 5 oktober 2010 @ 15:09 | |
quote:Pas je op voor ProRail-arrogantie? | ||
| Peterselieman | dinsdag 5 oktober 2010 @ 15:20 | |
quote:Precies. Het is ze niet vreemd om treinen naar de verkeerde sporen te sturen, er voor te zorgen dat treinen niet helemaal langs het perron passen omdat bijvoorbeeld de B-fase van het spoor niet vrijgegeven is, om gewijzigde perrons om te laten roepen op het moment dat de betreffende trein vertrekt, etc. | ||
| ziggyziggyziggy | dinsdag 5 oktober 2010 @ 15:24 | |
quote:Klopt. | ||
| Dr_Flash | dinsdag 5 oktober 2010 @ 15:31 | |
quote:Waar lees jij dat Diabox op een machinist zou doelen? | ||
| ziggyziggyziggy | dinsdag 5 oktober 2010 @ 15:34 | |
quote:Tussen de regels door. | ||
| Diabox | dinsdag 5 oktober 2010 @ 15:35 | |
quote:Staat niet tussen de regels door. | ||
| ziggyziggyziggy | dinsdag 5 oktober 2010 @ 16:23 | |
quote:Oh okee. Nevermind. | ||
| Diabox | dinsdag 5 oktober 2010 @ 16:33 | |
| Maar herkent iemand het gevoel? | ||
| ziggyziggyziggy | dinsdag 5 oktober 2010 @ 16:57 | |
| Maar als je dus geen machinist bedoelt: wat bedoel je dan? | ||
| Duvel | dinsdag 5 oktober 2010 @ 17:04 | |
quote:Nee het staat er fokking luid en duidelijk. Wat een non-discussie. Natuurlijk fapt iedereen in dit topic zich de vellen op zijn lul bij het idee een trein te besturen. | ||
| Peter | dinsdag 5 oktober 2010 @ 17:08 | |
| * Peter heeft het al eens gedaan | ||
| Diabox | dinsdag 5 oktober 2010 @ 17:08 | |
quote:Zelf als het ware de trein zijn. | ||
| Duvel | dinsdag 5 oktober 2010 @ 17:13 | |
quote:De vellen op je lul gefapt bij het idee? | ||
| Duvel | dinsdag 5 oktober 2010 @ 17:13 | |
quote:Dude, please. | ||
| Diabox | dinsdag 5 oktober 2010 @ 17:14 | |
quote:Niet herkenbaar? Nou, misschien dat ik dan toch de enige ben met die 'fantasie'. | ||
| Dr_Flash | dinsdag 5 oktober 2010 @ 17:18 | |
| Hier kinders Een plaat die flut is, van een trein die kut is. ![]() | ||
| Diabox | dinsdag 5 oktober 2010 @ 17:19 | |
| Zet even in 'n spoiler, raak beetje opgewonden van al die treinplaatjes. | ||
| Socios | dinsdag 5 oktober 2010 @ 17:20 | |
quote:Seksuele associaties hebben bij treinen. | ||
| Diabox | dinsdag 5 oktober 2010 @ 17:20 | |
quote:Heb jij dat dan nooit? Al mijn treinspotvrienden wel. | ||
| Socios | dinsdag 5 oktober 2010 @ 17:22 | |
quote:Nee, nooit. Treinen en seks staan geheel los van elkaar. | ||
| Dr_Flash | dinsdag 5 oktober 2010 @ 17:22 | |
| Deze heeft wel een mooie afgeronde top. Glijdt beter. | ||
| Duvel | dinsdag 5 oktober 2010 @ 17:23 | |
quote:Seks in een stil coupétje is niks voor jou? | ||
| Socios | dinsdag 5 oktober 2010 @ 17:24 | |
quote:Dat is heel iets anders. De seks vindt dan gewoon met een vrouw plaats. De trein is dan slechts de locatie. | ||
| Dr_Flash | dinsdag 5 oktober 2010 @ 17:24 | |
quote:Een vingerbeurt in het conducteurshok met de intercom open? | ||
| Duvel | dinsdag 5 oktober 2010 @ 17:25 | |
quote:Het kan ook met een man, natuurlijk, net wat je wilt. | ||
| Duvel | dinsdag 5 oktober 2010 @ 17:25 | |
quote:Staat die niet op Youtube? | ||
| Socios | dinsdag 5 oktober 2010 @ 17:26 | |
quote:Ik heb alleen seks met mooie vrouwen. | ||
| Dr_Flash | dinsdag 5 oktober 2010 @ 17:26 | |
quote:Dude, please. |