abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:07:29 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87071369

Welkom in alweer deel 259 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:07:55 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87071391
Lapo:

quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 19:06 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat mag volgens mij wel. Maar men doet het ook weer niet.

Als de 1900 op de HSL gaat heeft de hele Fyra op Breda - Rotterdam geen zin meer, want niemand stapt daar dan nog in.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:21:52 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_87071934
Er zal normaal al niemand in de FYRA op dat traject stappen, dus als je de 1900 er ook overheen wilt laten rijden dan rijdt er tenminste nog een trein met wat volk overheen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:30:52 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_87072351
Morgen een ritje Zwijndrecht - Utrecht - Gouda - Alphen - Leiden - Woerden - Utrecht - Amersfoort (5 uur later weer verder) - Zwolle - Emmen - Zwolle -(alleen als het mat zich aan de omloop houdt met ICR!) Breda - Dordrecht - Zwijndrecht
pi_87072543
Wat moet je 5 uur lang in Amersfoort?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_87072883
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 19:35 schreef Ascendancy het volgende:
http://www.tryoutfestival.nl/
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:48:56 #7
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87073082
Een collega van me zag laatst voor het eerst de tarieven van de Fyra. Hij lachte. Hard.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_87073168
Gaaf jonge, PDFjes meenemen op je telefoon. Je hebt er ook echt zo veel aan.

Life size, maximaal ingezoomd. Het moet de spoorkaart van NRW voorstellen. Veel plezier met je portable informatie.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:53:13 #9
Maffe Fries
pi_87073238
Ach, ik heb de spoorkaart van Nederland altijd bij me, voor als ik deze nodig heb :P
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:54:14 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87073275
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 19:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[ afbeelding ]

Life size, maximaal ingezoomd. Het moet de spoorkaart van NRW voorstellen. Veel plezier met je portable informatie.
Kansloos.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:58:34 #11
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_87073443
Eurostar wil Velaro's bestellen: http://www.railwaygazette(...)to-expand-fleet.html
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_87073458
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 19:53 schreef Peterselieman het volgende:
Ach, ik heb de spoorkaart van Nederland altijd bij me, voor als ik deze nodig heb :P
Ja *O* want waar zit die standaard gratis bij? *O* Nou?? *O*

Het ......? :Y Toe maar :Y
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:00:04 #13
Maffe Fries
pi_87073512
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 19:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik heb er gewoon een foto van gemaakt. Werkt net zo goed
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:02:57 #14
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87073625
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 20:00 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ik heb er gewoon een foto van gemaakt. Werkt net zo goed
Draai je er maar weer uit. :r
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:05:31 #15
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87073716
quote:

[..]

Pdf-je?

Goede toestelkeuze trouwens. :)
pi_87073786
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 19:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[ afbeelding ]

Neem dan een fatsoenlijke PDF reader
pi_87073829
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 20:05 schreef James1988 het volgende:

[..]

Pdf-je?

Goede toestelkeuze trouwens. :)
ik vind het tot nu toe een zwaar teleurstellend kutding.

Hoe krijg ik al die gratis meegeleverde bookmarks voor :r Facebook :r eruit bijvoorbeeld? En ook alle gezeik in Contacts wat naar facebook ruikt. Sowieso hoe kan je bookmarks verwijderen? Hoe kan je je eigen bookmarks erin krijgen als je al tien miljoen keer vanuit firefox alle bookmarks naar het apparaat gesynct hebt maar ze verdommen het gewoon om te verschijnen?
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:15:40 #18
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_87074125
quote:

[..]

Fuck, daar gaat mijn hele argumentatie, want spoorkaarten zijn tof. ;)

Al vind ik deze ook wel interessant.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:16:11 #19
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87074149
Facebook zit in de ROM, wil je dat niet moet je een custom ROM installeren. Bookmarks verwijder je door op een bookmark te tikken en ingedrukt te houden, of Menu en dan Verwijderen. Laatste weet ik niet.
pi_87074229
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 20:08 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ik vind het tot nu toe een zwaar teleurstellend kutding.

Hoe krijg ik al die gratis meegeleverde bookmarks voor :r Facebook :r eruit bijvoorbeeld? En ook alle gezeik in Contacts wat naar facebook ruikt. Sowieso hoe kan je bookmarks verwijderen? Hoe kan je je eigen bookmarks erin krijgen als je al tien miljoen keer vanuit firefox alle bookmarks naar het apparaat gesynct hebt maar ze verdommen het gewoon om te verschijnen?
Wat dacht je van
1) "Bladwijzer verwijderen" :') ? (Internet -> Menu -> Bladwijzers)
2) Gewoon niet syncen met Facebook?

Bladwijzers met Firefox syncen is nog niet mogelijk omdat Firefox een structuur gebruikt die Android niet ondersteund, maar zodra Mozilla Fennec (Firefox voor Android) klaar is zal dat vast wel goed komen. Als alternatief zou je voorlopig XMarks kunnen gebruiken.

Hoelang heb je 't ding al? Heb je al verder gekeken dan maximaal 2x klikken?
pi_87074308
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 20:16 schreef James1988 het volgende:
Facebook zit in de ROM, wil je dat niet moet je een custom ROM installeren.
Ongetwijfeld is daarmee het eind van je garantie een feit :+

Ik had hier nooit aan moeten beginnen :N Gelukkig was hij gratis. Ik smijt hem morgen wel ergens in een sloot waar ik langs rij of zo ^O^
pi_87074435
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 20:17 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Wat dacht je van
1) "Bladwijzer verwijderen" :') ? (Internet -> Menu -> Bladwijzers)
2) Gewoon niet syncen met Facebook?

Bladwijzers met Firefox syncen is nog niet mogelijk omdat Firefox een structuur gebruikt die Android niet ondersteund, maar zodra Mozilla Fennec (Firefox voor Android) klaar is zal dat vast wel goed komen. Als alternatief zou je voorlopig XMarks kunnen gebruiken.

Hoelang heb je 't ding al? Heb je al verder gekeken dan maximaal 2x klikken?
Tuurlijk sync ik niet met facebook. ik HEB geen facebook. Ik HAAT facebook. Maar telkens blijft het opduiken.

Waarom krijg ik in HTX Sync dan de optie om bookmarks vanuit IE of vanuit Firefox te syncen en krijg ik heul geen melding dat het eigenlijk heul niet kan?
Trouwens, bookmarks zijn ook maar HTML. Sinds wanneer boeit het wat of ik die onder WIndows 7 of onder Android gebruik? 8)7

Ik heb hem sinds vanmiddag. Denk je dat ik een week tijd ga vrijmaken om te kijken hoe een telefoon werkt of zo?
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:24:03 #23
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_87074473
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 19:35 schreef Ascendancy het volgende:
Langs de DE-3 115 en de NVBS Bieb ;)
Minimaal 5 uur, kan zo 6 uur worden.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:34:25 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87074858
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 20:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik heb hem sinds vanmiddag. Denk je dat ik een week tijd ga vrijmaken om te kijken hoe een telefoon werkt of zo?
Nee, maar wel even mee spelen. 't is een smartphone, geen 3310. :+
pi_87074910
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 20:34 schreef James1988 het volgende:

[..]

Nee, maar wel even mee spelen. 't is een smartphone, geen 3310. :+
Doe ik toch :) Ik loop alleen af en toe tegen kleine dingetjes aan die me niet zo goed bevallen :)
pi_87075211
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 20:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tuurlijk sync ik niet met facebook. ik HEB geen facebook. Ik HAAT facebook. Maar telkens blijft het opduiken.

Waarom krijg ik in HTX Sync dan de optie om bookmarks vanuit IE of vanuit Firefox te syncen en krijg ik heul geen melding dat het eigenlijk heul niet kan?
Trouwens, bookmarks zijn ook maar HTML. Sinds wanneer boeit het wat of ik die onder WIndows 7 of onder Android gebruik? 8)7

Ik weet niet precies hoe het zat maar het was iets met de folder-structuur in Firefox.. Hoe dan ook, met HTC Sync heb ik geen ervaring. Wat haast wel zeker moet werken;
- Export je bookmarks in Firefox
- Import ze hier.

Maargoed, terug naar treinen;

Zelf lees ik zelden PDF's maar voor $3,99 heb je met RepliGo Reader een goede aankoop in handen ^O^
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:55:29 #27
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_87075776
brr, Venlo afgelopen dinsdagochtend

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_87076012

R599 in Granada

Sevilla San Bernardo :)
nog een treintje daaro :)
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:26:26 #29
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87077375
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 20:42 schreef Ireyon het volgende:
Zelf lees ik zelden PDF's maar voor $3,99 heb je met RepliGo Reader een goede aankoop in handen ^O^
Wat is er mis met de default PDF-reader of Adobe Reader 9 for Android?

@Renfe-pics: nice! :)
pi_87077489
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 21:26 schreef James1988 het volgende:
Wat is er mis met de default PDF-reader of Adobe Reader 9 for Android?
Dat je niet verder dan 100 % kan inzoomen. Ik weet niet wat jij zelf onder "inzoomen" verstaat, maar dit is dus een beetje hetzelfde als "promoveren naar het minimumloon".
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:40:39 #31
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87078218
Wat zijn die RENFE treinen onmooi, vergeleken met Arzens schepping, ook al staat die laatste in een treurig Venlo!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')