abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83892154

Welkom in alweer deel 240 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_83892184
Ik ben ongeduldig.

Lief treintje; de enige die op Tenerife te vinden is
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:17:45 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_83892192
"Lieve trein..." ???
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:17:59 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_83892204
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:03 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Lille Europe. Boeiend.
Ja, Eurostar rijdt daarlangs. En Eurostar
pi_83892213
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:17 schreef Duvel het volgende:
"Lieve trein..." ???
Ja, zie de foto die ik erna postte. Die was lieff.
pi_83892296
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:17 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ja, Eurostar rijdt daarlangs. En Eurostar
De Ghan is ook

Toch hoor ik er nooit iets van als er tussen Alice Springs en Darwin rekening gehouden moet worden met extra reistijd.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_83892364
Tis weer feest op het Nederlandse spoor..
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:24:07 #8
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_83892433
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 19:56 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

"Door weersomstandigheden is het treinverkeer op Duvels zolder ontregeld. Houdt u rekening met extra reistijd en uitval van treinen"
"Prognose: onbekend."
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:25:06 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_83892476
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:18 schreef Crientj het volgende:

[..]

Ja, zie de foto die ik erna postte. Die was lieff.
Maar....maar! Waar zijn de rails?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:26:49 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_83892536
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

De Ghan is ook

Toch hoor ik er nooit iets van als er tussen Alice Springs en Darwin rekening gehouden moet worden met extra reistijd.
Eigenlijk ging het me om de koperdiefstallen... in een comment op Facebook las ik dat tegenwoordig veel glasvezelverbindingen worden gebruikt i.p.v. koper. Maar de koperdieven weten dat nog niet, naar het schijnt.
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:28:29 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83892605
Glasvezel is ook duur
pi_83892669
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:25 schreef Duvel het volgende:

[..]

Maar....maar! Waar zijn de rails?
Onzichtbaar!
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:30:51 #13
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83892696
wat een stomme trein Crientj.
pi_83892739
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:30 schreef Dr_Flash het volgende:
wat een stomme trein Crientj.
pi_83892836
Nog maar een keer in dit nieuwe topic:

Ik heb in de rechter mogen reizen... is het een droom voor de treinfanaat om in een bullettrain te mogen reizen?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:35:48 #16
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_83892892
Hm ja, weet ik niet. Ik vind 'm vrij lelijk...
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:36:47 #17
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_83892944
Ik vind hem zelfs erg lelijk. Die linker vind ik dan weer mooier.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_83893097
Reeks 100 is mooi. Maar deze vind ik ook lelijk.

(Sorry. )

[ Bericht 54% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2010 20:41:52 ]
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:41:48 #19
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83893101
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[ afbeelding ]

Ik heb in de rechter mogen reizen... is het een droom voor de treinfanaat om in een bullettrain te mogen reizen?
Nee je vroeg of we je een baas vonden

De shin500 is veel vetter natuurlijk, maar okee, dit mag er ook zijn
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:43:35 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83893154
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:36 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik vind hem zelfs erg lelijk. Die linker vind ik dan weer mooier.
Ja ik ook. Merkwaardige plek voor een open deur trouwens.
pi_83893192
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:17 schreef Crientj het volgende:
Ik ben ongeduldig.

Lief treintje; de enige die op Tenerife te vinden is
[ afbeelding ]
Mag dit in het treintopic?

Dan heb ik er ook nog eentje:

Ik zou zeggen: Raad de stad!
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:46:17 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83893241
Athinai?
pi_83893528
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:46 schreef Dr_Flash het volgende:
Athinai?
Nee, helaas niet goed.

Het is Varna in Bulgarije. Waar trouwens ook echte treinen komen. Zoals een echt bizarre vakantietrein, eens per week met wagons uit heel Oost-Europa. Praag, Bratislava, Kosice, Charkov, Moskou...

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2010 20:58:55 ]
pi_83893934
Is het komkommertijd? Dit is tenminste nog een echte die echt industrieel spoorwerk gedaan heeft. Althans 3 van de 5 locs die ze hebben zijn tweedehandsjes.

zaterdag 10 juli 2010 @ 21:06:28 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83893956
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:55 schreef Igen het volgende:

Waar trouwens ook echte treinen komen. Zoals een echt bizarre vakantietrein, eens per week met wagons uit heel Oost-Europa. Praag, Bratislava, Kosice, Charkov, Moskou...
Ben je weleens in Utrecht geweest?
  zaterdag 10 juli 2010 @ 21:07:36 #26
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83893996
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 21:05 schreef Fixers het volgende:
Is het komkommertijd? Dit is tenminste nog een echte die echt industrieel spoorwerk gedaan heeft. Althans 3 van de 5 locs die ze hebben zijn tweedehandsjes.

[ afbeelding ]
Dit is de overweg bij het Waterorgel en de Stoomcarroussel toch?

Daar is eens iemand doodgereden op een dag dat ik daar werkte. 50 meter verderop. Was vrij bizar wel
pi_83894339
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 21:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ben je weleens in Utrecht geweest?
Ontlenen de CNL of de Jan Kiepura hun bestaansrecht aan Utrecht (of Amsterdam) dan?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2010 21:15:50 ]
  zaterdag 10 juli 2010 @ 21:16:30 #28
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83894373
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 21:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Ontlenen de CNL of de Jan Kiepura hun bestaansrecht aan Utrecht dan?
Net alsof welke trein dan ook zijn bestaa nsrecht ontleent aan Varna. Het ging erom dat er echte treinen komen, zoals treinen met exotische bestemmingen. Daarin doet Utrecht niet onder voor Varna dus.
  Redactie Sport zaterdag 10 juli 2010 @ 21:19:15 #29
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_83894483
Mijn dag in een paar zinnen: Enschede vanmorgen opm 7.27u de IC naar Utrecht gepakt, daar overgestapt op een zitvolle IC naar Maastricht. In Maastricht Euregio-ticket gehaald en in de hete stoptrein naar Luik plaatsgenomen, die na 10 minuten begon te rijden waardoor er tenminste een beetje wind ontstond.

Liege-Guillemins is een mooi station, maar gigantisch warm door die glazen overkapping, dus maar beneden in de stationshal gewacht. IC naar Verviers had +8, maar werd gereden door lekkere koele I11-rijtuigen. In Verviers Central een tijd moeten wachten op de IR naar Aachen, ook door een klassiekje gereden maar weinig stops onderweg, dus waaide wel door.

In Aachen direct van spoor 9 naar spoor 1 gelopen voor de Euregiobahn naar Heerlen, maar daar aangekomen stond er alleen een werktrein. Van de CTA boven spoor 1 moest ik vernemen dat ik naar 3 moest. Zet dan een bordje bij de trap van spoor 1 dat dat spoor buiten gebruik is...

Nouja, in de heerlijk koele Talent (met planken ipv banken/stoelen, maar goed) naar Heerlen gereisd. Hier eerste klas kaartje naar Leeuwarden gestempeld met de bedoeling om tot Amersfoort 1e klas te reizen. De airco in de VIRM naar Utrecht stond op standje diepvries . Tot Den Bosch de hele 1e klas afdeling boven voor mij alleen gehad.

In Utrecht aangekomen even bij de McDonalds langsgegaan en wou vervolgens de IC van 18.51 naar Enschede nemen. In de stationshal stond een storing Amersfoort-Apeldoorn, dus even gevraagd of het advies via Zwolle of Arnhem was. Maar omreizen was niet nodig volgens mevrouw, de storing was namelijk alweer voorbij.

Nouja, in de IC uit Rotterdam gaan zitten dan maar, wordt even na het aankoppelen van het Haagse deel omgeroepen dat de trein hier opgeheven wordt. HC van het Rotterdamse deel dan maar gevraagd: trein gaat tot Amersfoort en omreizen via Zwolle. Kort voor Amersfoort netjes een omroep dat de IC naar Zwolle aan de overkant gereed zal staan. Mooi niet dus, want een halve minuut later kon ze melden dat de trdl ons op een ander spoor binnennam.

Goed, dan maar de trappen over van spoor 7 naar spoor 2. IC Naar Zwolle ook maar eerste klas gezeten, was immers nog steeds richting Leeuwarden. Vertrek Amersfoort was met +6 ongeveer. Kort voor Zwolle de omroep dat de IC naar Deventer zou wachten op de overstappers, en dat deze op spoor 7 stond. Even daarna alweer de correctie dat deze op 5b zou staan, perron schuin over dus (zat vrij achteraan).

In deze IC bleek de airco maar half te werken, en onder andere in de achterste bak (waar iedereen hutje mutje stond vanwege de krappe overstap) werkte deze dus niet. Kort voor Wijhe roept de HC door deze bak heen dat het voorin wel koeler is, dus iedereen aan het lopen. Gezien de opgelopen vertraging stond de IC naar Zwolle in Deventer al op spoor 4, waardoor wij op 3 aankwamen (trein eindigde daar ook ivm stroomstoring Deventer-Zutphen). IC naar Enschede kwam op 2, dus weer trappen lopen in de hitte. En tot overmaat van ramp werkte ook in deze ICMm de airco maar half.....
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 10 juli 2010 @ 21:19:22 #30
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_83894488

Lieve trein?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zaterdag 10 juli 2010 @ 21:22:06 #31
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83894595
dat vraagt om meer
pi_83894612
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 21:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Net alsof welke trein dan ook zijn bestaa nsrecht ontleent aan Varna.
Jazeker wel hoor. Zijn zomertreinen speciaal om toeristen uit heel Oost-Europa naar de Bulgaarse kust te brengen. Eens per week naar Varna en drie keer per week naar Burgas, en van daaruit kunnen de toeristen dan per bus verder naar Sunny Beach en Golden Sands enzo.
  zaterdag 10 juli 2010 @ 21:24:17 #33
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83894672
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 21:22 schreef Igen het volgende:

[..]

Jazeker wel hoor. Zijn zomertreinen speciaal om toeristen uit heel Oost-Europa naar de Bulgaarse kust te brengen. Eens per week naar Varna en drie keer per week naar Burgas, en van daaruit kunnen de toeristen dan per bus verder naar Sunny Beach en Golden Sands enzo.
Kee, maar dan nog, het ging niet om het bestaansrecht
pi_83894757
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 21:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kee, maar dan nog, het ging niet om het bestaansrecht
Ja okee, dan heeft Nederland het ook, de Jan Kiepura is inderdaad ook zo'n trein die tot de verbeelding spreekt.
pi_83894838
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[ afbeelding ]

Nee, ik vind het kuttreinen. Europese Hogesnelheidstreinen vind ik veel mooier.
  zaterdag 10 juli 2010 @ 21:28:43 #36
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_83894845
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 21:22 schreef Dr_Flash het volgende:
dat vraagt om meer
http://en.wikipedia.org/wiki/Galloping_Goose

Ooit 3 van gezien in een spoorwegmuseum, grappige dingen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zaterdag 10 juli 2010 @ 21:49:08 #37
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83895658
Vet, ik kende m niet
  zaterdag 10 juli 2010 @ 21:50:57 #38
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_83895740
En het rijdt nog ook:

Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_83901394
wat een raar ding
  zondag 11 juli 2010 @ 01:09:41 #40
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83904269
Wijzigingen Museumpendel per 26 Juli 2010:

De Museumpendel Utrecht CS - Utrecht Maliebaan gaat per 26 juli via een andere route rijden, en vertrekt op andere tijden en een ander perron. De reistijd tussen Centraal en Maliebaan wordt verkort tot 15 minuten.

De Museumpendel zal gaan vertrekken van spoor 1 (waar de trein naar Baarn ook staat) op x.47. Vanaf hier wordt richting Blauwkapel Oost gereden, om aldaar op spoor BJ of BV kop te maken richting de Maliebaan. Aangekomen op de Maliebaan (Spoorweg museum) kom je binnen aan het middenperron (spoortje LD of LN).
De terugweg zal wederom vanaf het middenperron plaats vinden, waarvoor de beveiliging is aangepast. Het is nu een 'dubbel enkelspoor', want op beide sporen kan je in beide richtingen rijden.
Ook zal er een overkapping over het middenperron komen als de bronnen van het NSM kloppen.
De vertrektijd zal vanaf de Maliebaan op x.27 zijn.

In de kaartautomaat zal ook een wijziging komen, want er zal een Combikaart te verkrijgen worden, waarmee je ook direct toegang tot het museum hebt.

Ook zal in September de Heimwee Express een andere route krijgen en Hilversum niet meer aan doen: De trein rijdt via spoor 410 (waar nu de pendel binnen komt en vertrekt) en dan richting Maarn Goederen.
pi_83907507
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 21:07 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dit is de overweg bij het Waterorgel en de Stoomcarroussel toch?

Daar is eens iemand doodgereden op een dag dat ik daar werkte. 50 meter verderop. Was vrij bizar wel
Inderdaad, dat is bij de stoomcarrousel. Iemand dood gereden? Das best bizar, die trein rijdt al niet veel meer dan een kilometer of 20 per uur schat ik zo. Zou wel verklaren waarom ze de overgangen stapvoets berijden.

Maar Fles, heb je in de efteling gewerkt?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 11 juli 2010 @ 10:11:32 #42
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_83908035
quote:
Op zondag 11 juli 2010 01:09 schreef greavy het volgende:
Wijzigingen Museumpendel per 26 Juli 2010:

De Museumpendel Utrecht CS - Utrecht Maliebaan gaat per 26 juli via een andere route rijden, en vertrekt op andere tijden en een ander perron. De reistijd tussen Centraal en Maliebaan wordt verkort tot 15 minuten.

De Museumpendel zal gaan vertrekken van spoor 1 (waar de trein naar Baarn ook staat) op x.47. Vanaf hier wordt richting Blauwkapel Oost gereden, om aldaar op spoor BJ of BV kop te maken richting de Maliebaan. Aangekomen op de Maliebaan (Spoorweg museum) kom je binnen aan het middenperron (spoortje LD of LN).
De terugweg zal wederom vanaf het middenperron plaats vinden, waarvoor de beveiliging is aangepast. Het is nu een 'dubbel enkelspoor', want op beide sporen kan je in beide richtingen rijden.
Ook zal er een overkapping over het middenperron komen als de bronnen van het NSM kloppen.
De vertrektijd zal vanaf de Maliebaan op x.27 zijn.

In de kaartautomaat zal ook een wijziging komen, want er zal een Combikaart te verkrijgen worden, waarmee je ook direct toegang tot het museum hebt.

Ook zal in September de Heimwee Express een andere route krijgen en Hilversum niet meer aan doen: De trein rijdt via spoor 410 (waar nu de pendel binnen komt en vertrekt) en dan richting Maarn Goederen.

Hmm, had ze liever een compleet rondje Utrecht zien maken
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_83908456
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 21:28 schreef Socios het volgende:

[..]

Nee, ik vind het kuttreinen. Europese Hogesnelheidstreinen vind ik veel mooier.
Mooier wel, maar het Japanse HSL netwerk is toch even iets waar de Deutsche Bahn flink jarloers op is
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zondag 11 juli 2010 @ 10:36:46 #44
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_83908606

Klein bergbaantje midden in het centrum van Kiev. Vanaf het bergstation worden de 2 wagens met een kabel omhoog getrokken. De wissels van het passeerstuk zijn zo gebouwd dat de treintjes elkaar automatisch goed passeren. De andere kant op worden ze gewoon opengereden, ze hoeven dus niet bediend te worden.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  zondag 11 juli 2010 @ 11:21:57 #45
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83909752
quote:
Op zondag 11 juli 2010 09:32 schreef Fixers het volgende:

[..]

Inderdaad, dat is bij de stoomcarrousel. Iemand dood gereden? Das best bizar, die trein rijdt al niet veel meer dan een kilometer of 20 per uur schat ik zo. Zou wel verklaren waarom ze de overgangen stapvoets berijden.

Maar Fles, heb je in de efteling gewerkt?
Figuur vond het niet nodig om op te staan toen er een trein aan kwam

En ja, ik heb in de Efteliing gewerkt
  zondag 11 juli 2010 @ 11:24:28 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83909814
quote:
Op zondag 11 juli 2010 10:30 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Mooier wel, maar het Japanse HSL netwerk is toch even iets waar de Deutsche Bahn flink jarloers op is
Let de komende jaren maar eens op China en Spanje. Daar kan Japan dan weer jaloers op worden

Dat bergbaantje is best geinig idd. Je ziet die dingen vaker, bijvoorbeeld ook bij Zakopane in zuid-Polen en in Zwitserland heb ik ze ook weleens gezien
  Redactie Sport zondag 11 juli 2010 @ 11:27:07 #47
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_83909893
Deze week Utrecht-Utrecht Maliebaan nog maar even doen, anders kon het nog wel eens lastig worden om de hele Maliebaan bereden te hebben..
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 11 juli 2010 @ 11:28:55 #48
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83909930
quote:
Op zondag 11 juli 2010 11:27 schreef dennistd het volgende:
Deze week Utrecht-Utrecht Maliebaan nog maar even doen, anders kon het nog wel eens lastig worden om de hele Maliebaan bereden te hebben..
Met de Heimwee expres erbij is er niks aan de hand toch?
  zondag 11 juli 2010 @ 11:31:46 #49
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83910022
Stoomrit naar de Sloelijn op 11 Juni 2011

Op zaterdag 11 Juni 2011 zal er een stoomrit naar de Zeeuwse Sloelijn / Zeeuwse Sloehaven worden gereden.
De Stoomstichting Nederland, gevestigd te Rotterdam, zal de rit verzorgen.
De stoomloc 01 1075 zal u tegemoet komen rijden, en de trein naar de Sloehaven rijden.

Deze reis begint op Rotterdam Centraal, waar u in kunt stappen.
Vanaf Rotterdam Centraal voert de reis richting Dordrecht, Roosendaal en verder richting de Zeeuwse Lijn.

Ter hoogte van Lewedorp zal de stoomtrein de aftakking richting de Zeeuwse Sloelijn nemen.
Vrijwel direct zal er een fotostop worden georganiseerd, waarbij U de trein kunt verlaten, om vervolgens foto's te maken, te roken of dergelijke.
Na vertrek vanaf dit punt zullen er onderweg nog een aantal fotostops worden georganiseerd.
Bij aankomst op de Sloehaven zal er ook weer een fotostop plaats vinden.

Indien de mogelijkheid bestaat, zal er op de Sloehaven een line-up plaats vinden met een andere loc of diverse locs.
Hierover krijgt u binnenkort meer informatie.

De terugweg zal ons wederom over hetzelfde traject voeren, met opnieuw kans voor fotostops.

U zult nu wel denken, waarom worden er geen fotostops georganiseerd tussen Rotterdam Centraal en de aftakking naar de Zeeuwse Sloelijn?
Dit mag helaas niet van ProRail, in verband met de veiligheid. Op de goederenlijnen is dit weer wel toegestaan.

Tijdens deze reis kunt u ook genieten van een kopje koffie, of andere lekkernijen die te verkrijgen zijn in het Mitropa Restauratierijtuig.

Kosten
De kosten voor deze stoomrit bedragen ¤75,00 per persoon. Hierbij zit geen consumptie inbegrepen, en de voor- en nareis vanaf Rotterdam Centraal.

Kinderwagens, rolstoelen etc.
Wij attenderen u erop dat u reist in historische rijtuigen. Deze zijn slechts zeer
beperkt toegankelijk voor kinderwagens, rolstoelen etc. Wilt u hier iets van meenemen, vermeld dit bij uw reservering.

Annuleren
Bij onvoldoende belangstelling behouden wij ons het recht voor de rit te annuleren.
In dat geval krijgt u de volledige reissom gerestitueerd.
Indien u zelf van deelname afziet, vindt geen restitutie plaats.

Aanmelden
U kunt zich aanmelden door een E-mail te sturen naar het e-mailadres Sloelijnstoomrit@gmail.com.
In deze E-mail dient u de volgende gegevens te vermelden:
Naam:
Straat:
Postcode en Woonplaats:
Telefoonnummer:
Aantal deelnemers:
Opmerkingen:

De betaling van deze stoomrit zal over een aantal weken via E-mail verder worden afgehandeld.

Vragen
Voor vragen kunt u een E-mail sturen naar Sloelijnstoomrit@gmail.com.

Met vriendelijke groeten,

De organisatie.
  Redactie Sport zondag 11 juli 2010 @ 11:32:23 #50
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_83910041
De Heimwee-Expres rijdt Maliebaan-Hilversum-Maliebaan, en gaat nu nog leeg naar Maarn Goederen om kop te maken. Het stuk Maliebaan-Maarn Goederen-Maliebaan zal ook wel gaan vervallen binnenkort, want de Heimwee-Expres kan dan natuurlijk ook kopmaken op station Maliebaan. En aangezien de museumpendel straks ook uit het noorden komt, wordt het onmogelijk om het deel station Maliebaan-Lunetten Kruis te berijden.
PM mij!
  Redactie Sport zondag 11 juli 2010 @ 11:33:39 #51
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_83910081
Hoeveel deelnemers heb je minimaal nodig dan?
PM mij!
  zondag 11 juli 2010 @ 11:34:58 #52
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83910117
quote:
Op zondag 11 juli 2010 11:32 schreef dennistd het volgende:
De Heimwee-Expres rijdt Maliebaan-Hilversum-Maliebaan, en gaat nu nog leeg naar Maarn Goederen om kop te maken. Het stuk Maliebaan-Maarn Goederen-Maliebaan zal ook wel gaan vervallen binnenkort, want de Heimwee-Expres kan dan natuurlijk ook kopmaken op station Maliebaan. En aangezien de museumpendel straks ook uit het noorden komt, wordt het onmogelijk om het deel station Maliebaan-Lunetten Kruis te berijden.
lees dat stuk dan mallerd
quote:
  zondag 11 juli 2010 @ 11:41:29 #53
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83910277
quote:
Op zondag 11 juli 2010 11:33 schreef dennistd het volgende:
Hoeveel deelnemers heb je minimaal nodig dan?
Rond de 200 deelnemers. Stoomstichting Nederland biedt de volledige medewerking, door vermelding op de officiële website van de SSN en het blad Stoomtractie.

Maar daarom zoek ik zelf ook deelnemers !
  zondag 11 juli 2010 @ 11:42:07 #54
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83910291
quote:
Op zondag 11 juli 2010 11:32 schreef dennistd het volgende:
Een eerder bericht van mij staat dit vermeld:
quote:
  Redactie Sport zondag 11 juli 2010 @ 11:48:22 #55
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_83910477
quote:
Op zondag 11 juli 2010 11:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

lees dat stuk dan mallerd
[..]

Laten we het er maar op houden dat het zondag is, en vroeg
PM mij!
pi_83916629

Mijn zakenpartner Michiel is lekker aan het werken in de InterCity Berlijn.

Vlak voordat we uitstapten hebben we alle stoelen in bed-modus gezet.
Wat ontzettend tof dat dat kan, ik was zeer verbaasd

Foto van het gangpad in het ouderwetse 1e klas rijtuig van de InterCity Berlijn
  zondag 11 juli 2010 @ 14:56:21 #57
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_83917283
Dat werkt nog best goed, die bedstand, mits de persoon tegenover je geen zweetvoeten heeft natuurlijk, en je niet bang bent voor een beetje intimiteit
  zondag 11 juli 2010 @ 17:36:25 #58
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83923236
Straks kan je ook bij de Thalys met toeslag, zonder reservering in Nederland reizen. Dit wordt ¤4 (2e klas) en ¤7 (1e klas)

Daarentegen heb je bijvoorbeeld in Duitsland nu al met de Thalys de mogelijkheid om zonder reservering in rijtuig 28 en het barrijtuig mee te gaan, je dient dan alleen een toeslag bij te kopen.
  Redactie Sport zondag 11 juli 2010 @ 17:39:30 #59
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_83923319
Heb je het nu niet over interrail-toeslagen? Die is als Nederlander toch al niet in Nederland geldig namelijk.
PM mij!
pi_83923340
quote:
Op zondag 11 juli 2010 17:36 schreef greavy het volgende:
Straks kan je ook bij de Thalys met toeslag, zonder reservering in Nederland reizen. Dit wordt ¤4 (2e klas) en ¤7 (1e klas)

Daarentegen heb je bijvoorbeeld in Duitsland nu al met de Thalys de mogelijkheid om zonder reservering in rijtuig 28 en het barrijtuig mee te gaan, je dient dan alleen een toeslag bij te kopen.
Serieus? Dat is aanzienlijk goedkoper dan Fyra

Naja 'k had liever gezien dat je R'dam-Antwerpen kon doen zonder reservering en met toeslag.. maar helaas.
  zondag 11 juli 2010 @ 18:00:35 #61
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83923964
quote:
Op zondag 11 juli 2010 17:39 schreef dennistd het volgende:
Heb je het nu niet over interrail-toeslagen? Die is als Nederlander toch al niet in Nederland geldig namelijk.
Owja, dat kan ook. Stond wel in een InterRail topic elders
pi_83924617
quote:
Op zondag 11 juli 2010 18:00 schreef greavy het volgende:

[..]

Owja, dat kan ook. Stond wel in een InterRail topic elders
Dan gaat het over interrail.
Voor reserveringstreinen moet je altijd toeslag betalen. Voor de TGV iets van 3 euro bijvoorbeeld.
Maar de Thalys was geloof ik iets van 28 euro reserveringskosten

Daarom ging ik ook naar Duitsland. De Deutsche Bahn heeft tenminste gewoon een klantvriendelijk systeem voor ICE reizen
Gewoon inspringen wanneer je wilt.
  zondag 11 juli 2010 @ 18:30:42 #63
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83924806
quote:
Op zondag 11 juli 2010 18:24 schreef Ascendancy het volgende:
Maar de Thalys was geloof ik iets van 28 euro reserveringskosten
Tegenwoordig al ¤37,- reserveringskosten.
  zondag 11 juli 2010 @ 19:12:42 #64
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_83926263
Dat hele Fyra-verhaal is sowieso al gedoemd tot mislukken, wat ik je brom.
  zondag 11 juli 2010 @ 20:54:55 #65
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83929384
75 euro is al veel voor zo'n ritje. En dan alleen maar Rotterdam - Sloe en terug? Dat is wel erg karig hoor
  zondag 11 juli 2010 @ 21:21:51 #66
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83930189
quote:
Op zondag 11 juli 2010 20:54 schreef Dr_Flash het volgende:
75 euro is al veel voor zo'n ritje. En dan alleen maar Rotterdam - Sloe en terug? Dat is wel erg karig hoor

Kosten moeten eruit gehaald worden. En het gaat hier om een kilometer of 200, en dat is prijzig
Op de Sloelijn / Haven ook meerdere fotostops dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 11-07-2010 22:22:14 ]
pi_83930566
quote:
Op zondag 11 juli 2010 21:21 schreef greavy het volgende:

[..]

Kosten moeten eruit gehaald worden. En het gaat hier om een kilometer of 400, en dat is prijzig
Op de Sloelijn / Haven ook meerdere fotostops dus.

400 km voor een retourtje Rotterdam - Sloehaven? Gaat-ie eerst even naar Tilburg of wat?
  zondag 11 juli 2010 @ 21:33:25 #68
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83930662
Rotterdam - Sloe en terug is absoluut geen 400 km. Rotterdam - Vlissingen is 266 km retour.

Ik heb vaak zat ritten gemaakt die wel 400 km waren, die voor 40-50 euro konden. En het kan best nog goedkoper hoor. Als donateur van de HSA kon je bijvoorbeeld voor 12,50 euro een rit maken van Arnhem naar Hoorn en terug. Misschien is een stoomtrein wel wat duurder dan een diesel- of een elektrische trein om te rijden, maar vanuit deelnemersperspectief is het wat mij betreft gewoon te veel geld voor te weinig lol.
  zondag 11 juli 2010 @ 22:29:01 #69
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83932679
Foutje van mijn kant. Moet rond de 200-250 kilometer zijn inderdaad.
Maar het hangt er ook vanaf als je sponsoren hebt, andere inkomstenbronnen, hoeveel deelnemers et cetera.
Verdere toelichting op de prijsverhouding en dergelijke laat ik achterwege. Dit is de prijs per deelnemer om de stoomrit te kunnen organiseren.
  zondag 11 juli 2010 @ 22:33:53 #70
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83932868
Okee. Succes ermee dan.
  maandag 12 juli 2010 @ 08:45:30 #71
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_83944784
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb nu al 3 SGMm's gezien waar op de zijkant in oranje letters "Geel en blauw houdt van Oranje!" stond. Leuk initiatief

Edit: blurry TwitPicje van een Mat '64: http://twitpic.com/241roh

Eigen foto (klik voor groot):

[ Bericht 19% gewijzigd door James1988 op 12-07-2010 09:07:24 ]
pi_83944837
quote:
Reizigers die dinsdag tussen 05.00 en 06.00 uur de trein pakken doen er goed aan na te gaan of hun trein volgens het boekje rijdt. Dat zei een woordvoerder van de NS maandag op Radio 1. Hij verwees naar de website van de vervoerder. De NS gooit dinsdag de dienstregeling om zodat de verwachte massale toestroom naar Amsterdam kan worden verwerkt.

De NS vervoert dagelijks ongeveer 1,1 miljoen reizigers en verwacht er dinsdag vanwege de huldiging in de hoofdstad een paar honderdduizend extra te vervoeren. Veel treinen uit de ochtenddienst worden ingezet voor het vervoer naar Amsterdam.

De NS hoopt dat de bezoekers van de huldiging verspreid over de dag naar de hoofdstad reizen. De gemeente maakt maandag bekend hoe laat de Nederlandse ploeg wordt gehuldigd.

De NS liet vorige week al weten vijftig procent meer treinen in te zetten vanwege de huldiging. De gemeente verwachtte bij winst van Oranje een miljoen bezoekers. Door het verlies in de finale zullen dat er minder zijn.
Ik moet morgen gewoon werken hoor.... moet nu het hele land op zijn kop voor een of ander dom spelletje. Ze hebben niet eens gewonnen.
  Moderator maandag 12 juli 2010 @ 09:26:39 #73
155227 crew  Guppy
dus
pi_83945444
quote:
Op maandag 12 juli 2010 08:50 schreef Fixers het volgende:

[..]

Ik moet morgen gewoon werken hoor.... moet nu het hele land op zijn kop voor een of ander dom spelletje. Ze hebben niet eens gewonnen.
Ik vind het ook een beetje belachelijk. Nu hoef ik zo vroeg de trein niet, maar ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is als je dat wel moet. En natuurlijk is het maar één keer, maar het is wel een beetje overdreven IMHO
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 12 juli 2010 @ 11:24:01 #74
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_83949114
quote:
Op maandag 12 juli 2010 09:26 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Ik vind het ook een beetje belachelijk. Nu hoef ik zo vroeg de trein niet, maar ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is als je dat wel moet. En natuurlijk is het maar één keer, maar het is wel een beetje overdreven IMHO
't Gaat ze toch niet lukken, want vandaag slaat overal de bliksem in zodat morgen het halve net plat ligt.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator maandag 12 juli 2010 @ 11:25:12 #75
155227 crew  Guppy
dus
pi_83949150
quote:
Op maandag 12 juli 2010 11:24 schreef Duvel het volgende:

[..]

't Gaat ze toch niet lukken, want vandaag slaat overal de bliksem in zodat morgen het halve net plat ligt.
Hé fijn, rijden er helemaal geen treinen
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 12 juli 2010 @ 11:52:41 #76
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_83950387
"Dames en heren, in verband met blikseminslag rijden er ten zuiden en oosten van Utrecht geen treinen. Reizigers van Arnhem naar Amsterdam reizen om via Breda en Haarlem. Reizigers vanuit Vlissingen naar Zwolle reizen via Roosendaal en Lelystad Te Lelystad kunt u een aansluitende boot gebruiken om naar Kampen te gaan."

</lultmaarwatraak>
  maandag 12 juli 2010 @ 12:16:32 #77
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83951319
quote:
Op maandag 12 juli 2010 11:24 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik heb Ede bereikt vandaag. Geen idee of, hoe en wanneer ik weer terug kom.
  maandag 12 juli 2010 @ 12:17:34 #78
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83951355
quote:
Op maandag 12 juli 2010 09:26 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Vind ik ook onzin. En op K-dag is het gewoon een nationale feestdag, maar dinsdag zullen toch een hoop mensen gewoon naar hun werk moeten. En met dit weer is er geen ene tiefes aan in Amsterdam ook niet eens niet
  Moderator maandag 12 juli 2010 @ 12:44:26 #79
155227 crew  Guppy
dus
pi_83952446
quote:
Op maandag 12 juli 2010 12:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Vind ik ook onzin. En op K-dag is het gewoon een nationale feestdag, maar dinsdag zullen toch een hoop mensen gewoon naar hun werk moeten. En met dit weer is er geen ene tiefes aan in Amsterdam ook niet eens niet
Precies, op K-dag, of voor mijn part bevrijdingsdag, prima!

Overigens zit ik nu in Utrecht, ben benieuwd hoe de dag gaat verlopen, donder-en-bliksem-technisch gezien dan.
  maandag 12 juli 2010 @ 12:45:04 #80
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_83952464
"Mari
Message maandag 12 juli 2010, 12:34 :
Reason: sein- en overwegstoring

De beperkingen tussen Almelo en Mari"

Whut? (bron: NS)
  maandag 12 juli 2010 @ 12:48:27 #81
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_83952586
Coderingsfoutje met de ë in Mariënberg
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 12 juli 2010 @ 12:59:27 #82
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83953011
quote:
Op maandag 12 juli 2010 12:44 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Precies, op K-dag, of voor mijn part bevrijdingsdag, prima!

Overigens zit ik nu in Utrecht, ben benieuwd hoe de dag gaat verlopen, donder-en-bliksem-technisch gezien dan.
Zie buienradar. Hierna wordt het weer beter
  maandag 12 juli 2010 @ 13:16:27 #83
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_83953634
quote:
Op maandag 12 juli 2010 08:45 schreef James1988 het volgende:
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb nu al 3 SGMm's gezien waar op de zijkant in oranje letters "Geel en blauw houdt van Oranje!" stond. Leuk initiatief

Edit: blurry TwitPicje van een Mat '64: http://twitpic.com/241roh

Eigen foto (klik voor groot):
[ link | afbeelding ]
Op R'dam Centraal zag ik vanochtend ook 3 stel Plan V opgesteld met deze tekst Zal wel voor morgen zijn.
pi_83968288
quote:
Op maandag 12 juli 2010 13:16 schreef V2 het volgende:

[..]

Op R'dam Centraal zag ik vanochtend ook 3 stel Plan V opgesteld met deze tekst Zal wel voor morgen zijn.
Heb al heel wat treinen gezien met die tekst. Maar er zit volgens mij niet echt logica in, op welke treinen het staat.
  maandag 12 juli 2010 @ 20:08:51 #85
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_83971332
quote:
Op maandag 12 juli 2010 12:48 schreef De_Hertog het volgende:
Coderingsfoutje met de ë in Mariënberg
Kan de NS de codering niet veranderen van UTF-8 in ISO-8859-15?
  maandag 12 juli 2010 @ 21:35:30 #86
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83975741
Groeten uit Keulen!

Vandaag had ik een geslaagde dag, alleen sloeg het weer ineens om: Aangekomen in Lindern scheen nog steeds de zon, maar steeds verder op weg naar Linnich werd de lucht steeds donkerder, waarna de wind ook een hoge kracht kreeg. Resultaat was dat de trein van Linnich naar Duren binnen 2-3 kilometer stil stond, omdat er vele bomen op het spoor lagen. Er werd gelijk teruggereden naar Linnich, en met een half uur vertraging koers gezet naar Duren. Ditmaal met een team van 5 man met kettingzaag en al erbij in de trein, die de omgevallen bomen opruimden, zodat wij door konden. Ja, een vertraging kwam er bij kijken van iets van 70 minuten.. Het spookte ineens zo erg. Binnen 30 minuten scheen het zonnetje weer volop..

Verder nog met de S-Bahn, U-Bahn etc hier door Keulen gereisd. Die dingen zijn ook wel tof.

Morgen zit Keulen - Gerolstein - Ulmen - Gerolstein - Keulen - Aken - Keulen erin.
  maandag 12 juli 2010 @ 22:26:13 #87
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_83978074
PERU, deel 2.
Vervolg op Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 233

OK we namen dus de bus van Ollantaytambo naar Piscacucho, omdat de spoorverbinding tussen deze twee dorpen na de overstromingen in januari niet niet hersteld was.

Ter indicatie, wij bevinden ons in dit gebied:

Tijdens de busreis was dit een onderdeel van ons wonderschone uitzicht:

Station Piscacucho ligt in de vallei naast de Urubamba rivier. Een prachtig plaatje. Je ziet de mensen in de rij staan, het kleine stationnetje is niet groot genoeg om de grote reizigersstromen richting Machu Picchu te verwerken.

Daarom is bovenaan de heuvel een tijdelijk station uit de grond gestampt:

Op tijdelijk station Piscacucho kon je niet alleen gebruik maken van het toilet, het was ook voor de helft ingericht als marktje van 1001 toeristische prullaria, en je kon er zitten op kussens op betonnen randen.

Beneden stond een PeruRail trein gereed.

Op een gegeven moment was het voor ons tijd om naar beneden te gaan, en zo kon ik mooi deze IncaRail trein vastleggen.

Later meer, ook met een filmpje als het goed is.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 12 juli 2010 @ 22:57:21 #88
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83979634
Heet die ene provincie waar geen donder te beleven is nou echt "moeder van God"??
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 09:01:52 #89
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_83987813
quote:
Geen treinverkeer mogelijk tussen Arnhem-Winterswijk

Oorzaak
Tussen Doetinchem en Winterswijk rijden geen treinen door een seinstoring.
Er rijden stopbussen tussen Doetinchem en Winterswijk.
Ik vond het al te lang duren voordat er op dat traject weer iets mis zou gaan
  dinsdag 13 juli 2010 @ 09:16:11 #90
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_83988002
quote:
Op maandag 12 juli 2010 22:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Heet die ene provincie waar geen donder te beleven is nou echt "moeder van God"??
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eh ja, blijkbaar.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator dinsdag 13 juli 2010 @ 09:32:59 #91
155227 crew  Guppy
dus
pi_83988278
Ze zouden toch langere treinen inzetten naar Amsterdam? Ik reis altijd op het traject Nijmegen - Schiphol/Amsterdam, zou je toch zeggen dat daar een lange trein moet rijden. De treinen waren echter zo kort dat ik in de eerste van 08.00 niet meer paste, en de tweede van 08.16 nog net als een sardine erin kon
  dinsdag 13 juli 2010 @ 09:38:41 #92
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83988380
Thuisblijven op zo'n dag
  Moderator dinsdag 13 juli 2010 @ 09:40:51 #93
155227 crew  Guppy
dus
pi_83988436
Jamaar ik moet gewoon werken
  dinsdag 13 juli 2010 @ 09:47:27 #94
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_83988558
Thuiswerken FTW.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 13 juli 2010 @ 10:02:43 #95
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_83988873
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 09:32 schreef Guppyfriend het volgende:
Ze zouden toch langere treinen inzetten naar Amsterdam? Ik reis altijd op het traject Nijmegen - Schiphol/Amsterdam, zou je toch zeggen dat daar een lange trein moet rijden. De treinen waren echter zo kort dat ik in de eerste van 08.00 niet meer paste, en de tweede van 08.16 nog net als een sardine erin kon
Ze rijden 's ochtends een zondagdienstregeling ofzo, al het mat wordt gespaard voor vanmiddag ofzo.
pi_83989050
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 10:02 schreef V2 het volgende:

[..]

Ze rijden 's ochtends een zondagdienstregeling ofzo, al het mat wordt gespaard voor vanmiddag ofzo.
Ah, want de ochtendspits bestaat opeens niet meer als tokkie-nederland naar de huldiging moet?
  dinsdag 13 juli 2010 @ 10:14:16 #97
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83989163
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 10:09 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ah, want de ochtendspits bestaat opeens niet meer als tokkie-nederland naar de huldiging moet?
Precies. Jij snapt het
  dinsdag 13 juli 2010 @ 10:36:08 #98
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_83989730
Ik vind het ook maar raar, 't is niet alsof die treinen die ze vanmiddag inzetten nog een paar extra rustuurtjes nodig hebben
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 juli 2010 @ 10:49:56 #99
Maffe Fries
pi_83990112
Alsof er vandaag zoveel mensen naar Amsterdam komen voor die huldiging
  Moderator dinsdag 13 juli 2010 @ 10:51:09 #100
155227 crew  Guppy
dus
pi_83990160
Was ik ook maar een tokkie
  dinsdag 13 juli 2010 @ 12:43:07 #101
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83993999
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 10:51 schreef Guppyfriend het volgende:
Was ik ook maar een tokkie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tokkie

Pap ff met die moeder aan zou ik zeggen
pi_84000909
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 12:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Een vriend van mij woont tegenover een deel van de Tokkie familie. Je mag hun adres wel als je wilt.
pi_84000928
Aangenomen bij de Kiosk in Hoofddorp.

Wie komt een keer langs?
  Moderator dinsdag 13 juli 2010 @ 15:31:58 #104
155227 crew  Guppy
dus
pi_84001407
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 12:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Thanks, but no, thanks
pi_84007860
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 15:21 schreef KapiteinT het volgende:
Aangenomen bij de Kiosk in Hoofddorp.

Wie komt een keer langs?
Gefeliciteerd en veel plezier met je 60% korting, mede-kiosker

Kwam tot vorig jaar dagelijks langs Hoofddorp, moest daar van bus 140 naar lijn 310 overstappen, heb er een licht trauma aan overgehouden. Met winterse vrieskou een kwartier in dat tochtgat wachten als je uit een andere (veelal bloedhete) bus komt is geen pretje...
* Whatever floats your goat!
pi_84008144
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 17:34 schreef MetalMike het volgende:

[..]

Gefeliciteerd en veel plezier met je 60% korting, mede-kiosker

Kwam tot vorig jaar dagelijks langs Hoofddorp, moest daar van bus 140 naar lijn 310 overstappen, heb er een licht trauma aan overgehouden. Met winterse vrieskou een kwartier in dat tochtgat wachten als je uit een andere (veelal bloedhete) bus komt is geen pretje...
Dankje! Ik zit nu met smacht te wachten op m'n Servexpas. Geen idee eigenlijk wanneer ik die krijg.

Een kwartier wachten om van de 140 naar de 310 over te stappen? Was zeker 's avonds? Want de één rijdt overdag elke 10 minuten en de ander elke 7,5 minuut. Maar wat moet je dan ook in Nieuw-Vennep?
  dinsdag 13 juli 2010 @ 17:43:00 #107
178444 DenS
Crientj <3
pi_84008272
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 17:40 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Dankje! Ik zit nu met smacht te wachten op m'n Servexpas. Geen idee eigenlijk wanneer ik die krijg.

Een kwartier wachten om van de 140 naar de 310 over te stappen? Was zeker 's avonds? Want de één rijdt overdag elke 10 minuten en de ander elke 7,5 minuut. Maar wat moet je dan ook in Nieuw-Vennep?

Ik hoop dat je 'm sneller krijgt dan mn vriendin. Die heeft er ruim 4 maanden op moeten wachten. Maar wat is die 60% korting toch heerlijk
  dinsdag 13 juli 2010 @ 17:45:47 #108
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_84008371
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 17:43 schreef DenS het volgende:
Ik hoop dat je 'm sneller krijgt dan mn vriendin. Die heeft er ruim 4 maanden op moeten wachten. Maar wat is die 60% korting toch heerlijk
Tof he, fatsoenlijke prijzen betalen Je schaamt je toch je ogen uit je kop om 4 gulden voor zo'n bak bruine goorheid te vragen
pi_84008474
Er zijn problemen rondom Schiphol door een bovenleiding die door een deur heen is geslagen: http://tweetphoto.com/32464241. Hoe krijgen ze dat nou weer voor elkaar?
pi_84008527
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 17:45 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tof he, fatsoenlijke prijzen betalen Je schaamt je toch je ogen uit je kop om 4 gulden voor zo'n bak bruine goorheid te vragen
Nu al zin in: kaasbroodje voor 68 cent, pizzapunt voor 1,10 en een Snicker/Mars/weet ik veel voor 40 cent.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 17:50:44 #111
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_84008570
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 17:48 schreef KapiteinT het volgende:
Er zijn problemen rondom Schiphol door een bovenleiding die door een deur heen is geslagen: http://tweetphoto.com/32464241. Hoe krijgen ze dat nou weer voor elkaar?
Da's hard gegaan zeg
  dinsdag 13 juli 2010 @ 17:51:47 #112
178444 DenS
Crientj <3
pi_84008616
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 17:49 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Nu al zin in: kaasbroodje voor 68 cent, pizzapunt voor 1,10 en een Snicker/Mars/weet ik veel voor 40 cent.

Je krijgt niet overal korting op heur.
Bij kiosk zelf is het alleen op sandwiches en drinken voor zover ik weet. Iig niet de bake off, of de chocolade etc.
Verder is ie ook niet geldig bij de togo, wel bij broodzaak, burger king, smullers etc.
Waarbij je dan geen ijs kan halen met korting..

</Crientj>
  dinsdag 13 juli 2010 @ 17:56:37 #113
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_84008803
Halve liter Bavaria voor een euro
pi_84008806
Wtf zit in die deur dan? een portaal?
pi_84008834
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 17:51 schreef DenS het volgende:

[..]

Je krijgt niet overal korting op heur.
Bij kiosk zelf is het alleen op sandwiches en drinken voor zover ik weet. Iig niet de bake off, of de chocolade etc.
Verder is ie ook niet geldig bij de togo, wel bij broodzaak, burger king, smullers etc.
Waarbij je dan geen ijs kan halen met korting..

</Crientj>
Dat is nou jammer. Maar dat betekend wel dat ik eindelijk de Broodzaak kan betalen.
pi_84008908
Waarom zou je de broodzaak willen betalen

Ze kunnen beter bakker Bart op het station doen met hun heerlijke mozzerella broodjes
  dinsdag 13 juli 2010 @ 18:01:45 #117
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_84008988
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 17:56 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Wtf zit in die deur dan? een portaal?
Daar is een bovenleidingskabel doorheen geslagen. Zit nogal wat spanning op, en niet alleen elektrische spanning
pi_84009261
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 17:40 schreef KapiteinT het volgende:
Stage lopen

's Ochtends rond 7:30, had in theorie een overstap van 2 minuten, wat je zou moeten halen met hard naar boven rennen. In de praktijk rijden bussen (zoals bekend) nooit op tijd en op lijn 310 kwam de helft of meer van de bussen structureel niet opdagen, waardoor je fijn staat te wachten.

Ik weet, bussen in een treinentopic...
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 17:51 schreef DenS het volgende:
Niet op snoep, chips, ijs en non-food. Van de bake-off niet de donuts en gevulde koeken (dacht ik, koop ze nooit), maar croissants en warme broodjes wel weer. En op welriekende Bifiworsten ook, raar genoeg
* Whatever floats your goat!
  dinsdag 13 juli 2010 @ 18:17:32 #119
178444 DenS
Crientj <3
pi_84009567
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 18:08 schreef MetalMike het volgende:

[..]

Stage lopen

's Ochtends rond 7:30, had in theorie een overstap van 2 minuten, wat je zou moeten halen met hard naar boven rennen. In de praktijk rijden bussen (zoals bekend) nooit op tijd en op lijn 310 kwam de helft of meer van de bussen structureel niet opdagen, waardoor je fijn staat te wachten.

Ik weet, bussen in een treinentopic...
[..]

Niet op snoep, chips, ijs en non-food. Van de bake-off niet de donuts en gevulde koeken (dacht ik, koop ze nooit), maar croissants en warme broodjes wel weer. En op welriekende Bifiworsten ook, raar genoeg

Hmm.. Dan heb ik ooit iemand gehad die mn korting niet lief vond.
Sausijzenbroodje werd toen ook niet aangeslagen met korting.

Ag, zoveel haal ik niet met die pas. Alleen bij smullers/BK
  dinsdag 13 juli 2010 @ 18:29:58 #120
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_84010070
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 18:17 schreef DenS het volgende:

[..]

Hmm.. Dan heb ik ooit iemand gehad die mn korting niet lief vond.
Sausijzenbroodje werd toen ook niet aangeslagen met korting.

Ag, zoveel haal ik niet met die pas. Alleen bij smullers/BK
Of je had eoa dom wicht aan de kassa wat gewoon zonder instructie het diepe in geflikkerd is. Hoe vaak ik daar bij de Kiosk niet mensen moet uitleggen wat ik wil, dat ze dat WEL hebben, waar het staat en hoe je het moet aanslaan...

"Truus? Deze meneer wil met zo'n pasje betalen? Halp "
pi_84010362
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 18:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Of je had eoa dom wicht aan de kassa wat gewoon zonder instructie het diepe in geflikkerd is. Hoe vaak ik daar bij de Kiosk niet mensen moet uitleggen wat ik wil, dat ze dat WEL hebben, waar het staat en hoe je het moet aanslaan...

"Truus? Deze meneer wil met zo'n pasje betalen? Halp "
Ik ga het beter doen!
  dinsdag 13 juli 2010 @ 19:00:33 #122
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84011203
YAY! Een Koplopercombinatie in de 3600, en ik zit erin

Wel gemoderniseerde Koplopers trouwens, maar da's niet zo erg.
pi_84011394
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 19:00 schreef James1988 het volgende:
Dat maakt het alleen maar beter.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 19:05:50 #124
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84011415
Ongemoderniseerd heeft ook zo zijn charme wel, maar ik vind de gemoderniseerde mooier.
pi_84011419
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 19:05 schreef KapiteinT het volgende:
Dat maakt het alleen maar beter.
_!
pi_84011483
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 19:05 schreef Socios het volgende:

[..]

_!
Ga in een ICE zitten jij!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 juli 2010 @ 19:09:22 #127
Maffe Fries
pi_84011574
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 19:05 schreef James1988 het volgende:
Ongemoderniseerd heeft ook zo zijn charme wel, maar ik vind de gemoderniseerde mooier.

die losse zittingen uit die gemoderniseerde stellen vind ik maar niks. Dat schuift en doet onderweg veel te veel
pi_84011738
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 19:00 schreef James1988 het volgende:
YAY! Een Koplopercombinatie in de 3600, en ik zit erin

2 jaar lang tweemaal per dag tussen Roosendaal en Tilburg en pas 1x een koploper gehad . 't Kwam wel vaker voor toen anderhalf jaar terug de 3600 weer tot Zwolle ging rijden, 't hield echter gauw weer op toen de machinisten in Roosendaal zoiets hadden van; "Ok.. en hoe werkt dit ding?" .
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 juli 2010 @ 23:31:12 #129
Maffe Fries
pi_84025072
Arriva wil trouwens het baanvak Zuidbroek - Nieuweschans overbelast laten verklaren. Ze hebben bij ProFail een concept ingediend om een halfuursdienst tussen Groningen en Nieuweschans te laten rijden, aangevuld met sneltreinen die tussen Groningen en Leer (en later Bremen) rijden. Deze slaan vele stations over en gaan net als de stoppers nu eens per twee uur rijden.
pi_84028805
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 18:08 schreef MetalMike het volgende:
En de Appelflappen, niet te vergeten!

*werkende in Kiosk Emmen*

Het duurde bij mij overigens 1 week voor ik m'n pasje had, dus ik vind het vaag dat het bij mevrouw Crientj zolang heeft geduurd. Geen idee hoe de AH To Go-tak organisatorisch in elkaar steekt..
Hooray for beer.
  woensdag 14 juli 2010 @ 07:14:52 #131
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84031166
Groeten again uit Keulen
Gister met de Schienenbus van Gerolstein naar Ulmen gegaan. Vette dingen zijn dat, en dat lijntje heeft ook een mooi uitzicht op de omgeving

Oja, en gister nog met de Thalys van Aken naar Keulen gegaan, en zometeen met ICE van Aken naar Keulen

Nja, kijken of er in Eupen, Verviers en Luik verder nog wat te beleven valt vandaag.
pi_84031401
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 17:45 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Niet zo zuur. Vandaag is de pleuâh gratis bij de kiosk, vanwege het voetbal. En voor gewoon aroma rood is 't best ok. Die nescafe troep van de rugzakkers... dat is echt niet te hachelen idd.
  woensdag 14 juli 2010 @ 08:21:10 #133
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84031554
Aangename verrassing zojuist: SLT in de 13600 (stoptrein Breda - 's-Hertogenbosch). Ik heb nog niet eerder met het materieel gereisd dus vandaag is het mijn SLT-vuurdoop.

Eerste indrukken:
  • Mooi treintje van buiten
  • Heel erg ruim vanbinnen, je kijkt de hele trein door
  • Erg licht ook
  • Goed gekoeld
  • Deuren sluiten automatisch na een aantal seconden. Goed voor de binnentemperatuur!
  • Enorm stil!
  • Haalt de rijtijden ruim, totnogtoe steeds met -1 of -2 t.o.v. de tijden in de trein een station binnengekomen

Nadelen:
  • Het piepje bij het openen/sluiten van deuren is irritant

Treinstel 2632 btw

[ Bericht 5% gewijzigd door James1988 op 14-07-2010 08:54:01 ]
  •   woensdag 14 juli 2010 @ 09:07:50 #134
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84032283
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 08:21 schreef James1988 het volgende:
    Eerste indrukken:
  • Heel erg ruim vanbinnen, je kijkt de hele trein door
  • Grappig, ik wist niet dat je een dwerg was. Alleen een dwerg kan een SLT als "ruim" bestempelen.
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      woensdag 14 juli 2010 @ 09:40:09 #135
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_84032971
    Visueel zijn ze zeer ruim ja, dat klopt, maar beentechnisch zijn ze veel te krap bemeten, de vis-a-vis stoelen dan. Overigens, de ventilatie gaat naar lage stand als de trein stil staat met de deuren open, pas als de trein vertrekt begint 't weer echt te blazen, erg apart. En zo goed koelt 't nou ook weer niet, heb al een aantal keer een SLT-sauna gehad
      woensdag 14 juli 2010 @ 09:50:48 #136
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84033250
    SLT heeft waarschijnlijk geen airco, maar alleen topkoeling...
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      woensdag 14 juli 2010 @ 10:12:32 #137
    35154 James1988
    Schommelbotenlover
    pi_84033803
    Toen ik 'ruim' zei, bedoelde ik het open karakter, en dat je van kop tot kop door de trein kunt kijken. De vis-a-vis-zittingen zijn inderdaad krap.
    pi_84034363
    Daarentegen zijn de stoelen in coachopstelling prima te doen. Dat zijn er alleen wel vrij weinig.
      woensdag 14 juli 2010 @ 10:29:26 #139
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_84034427
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 09:50 schreef Duvel het volgende:
    SLT heeft waarschijnlijk geen airco, maar alleen topkoeling...
    Een SLT heeft gewoon een echte airco-installatie, dwz, compressor, koudemiddel, warmtewisselaar, the works.
      woensdag 14 juli 2010 @ 10:31:27 #140
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_84034497
    quote:
    Op dinsdag 13 juli 2010 23:31 schreef Peterselieman het volgende:
    Arriva wil trouwens het baanvak Zuidbroek - Nieuweschans overbelast laten verklaren. Ze hebben bij ProFail een concept ingediend om een halfuursdienst tussen Groningen en Nieuweschans te laten rijden, aangevuld met sneltreinen die tussen Groningen en Leer (en later Bremen) rijden. Deze slaan vele stations over en gaan net als de stoppers nu eens per twee uur rijden.
    Mooi begin. Mag sowieso wel eens wat meer grensoverschrijdend verkeer komen
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
      woensdag 14 juli 2010 @ 10:34:59 #141
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_84034610
    Ondertussen in Japan:

Prototype voor een nieuwe mini-shinkansen. Ze maken die dingen echt steeds lelijker daar..
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
    pi_84034712
    Ach, de kans dat je in de SLT een zitplek krijgt is toch nihiel.

Wat gaat er eigenlijk de 5600 rijden als al het DD-AR vernieuwd is? Je wilt daar geen SLT hebben op zulke afstanden
    pi_84034757
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 10:34 schreef De_Hertog het volgende:
    Ondertussen in Japan:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Prototype voor een nieuwe mini-shinkansen. Ze maken die dingen echt steeds lelijker daar..
    Mij hoor je echt niet klagen als dat hier komt rijden
      Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 juli 2010 @ 10:44:06 #144
    Maffe Fries
    pi_84034960
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 10:37 schreef Ascendancy het volgende:

Wat gaat er eigenlijk de 5600 rijden als al het DD-AR vernieuwd is? Je wilt daar geen SLT hebben op zulke afstanden

Toch lijkt het reëel, tenzij ze SGMm willen inzetten
      woensdag 14 juli 2010 @ 10:56:18 #145
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84035370
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 10:29 schreef V2 het volgende:

[..]

Een SLT heeft gewoon een echte airco-installatie, dwz, compressor, koudemiddel, warmtewisselaar, the works.
    Dat weten ze dan verbazingwekkend goed te verbergen.
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      woensdag 14 juli 2010 @ 10:56:55 #146
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84035396
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 10:12 schreef James1988 het volgende:
    Toen ik 'ruim' zei, bedoelde ik het open karakter, en dat je van kop tot kop door de trein kunt kijken. De vis-a-vis-zittingen zijn inderdaad krap.
    Oooh! Zeg dat dan!
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      woensdag 14 juli 2010 @ 10:57:19 #147
    178444 DenS
    Crientj <3
    pi_84035409
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 01:01 schreef Zyron het volgende:

[..]

En de Appelflappen, niet te vergeten!

*werkende in Kiosk Emmen*

Het duurde bij mij overigens 1 week voor ik m'n pasje had, dus ik vind het vaag dat het bij mevrouw Crientj zolang heeft geduurd. Geen idee hoe de AH To Go-tak organisatorisch in elkaar steekt..

Noof! ;D

Ik denk gewoon dat ze mij zijn vergeten :H Of dat ze die aanvragen eens per zoveel weken inleveren waardoor het zo lang duurde. Ag, tis stom. Maar ben blij dat ik 'm nu wel heb.
      woensdag 14 juli 2010 @ 10:59:02 #148
    178444 DenS
    Crientj <3
    pi_84035473
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 10:37 schreef Ascendancy het volgende:

Omg noes. SLT is prima, maar dat hoef ik echt niet te hebben van bhv naar zl.
    pi_84035492
    Laat ze eerst eens die rotzooi rond Schiphol eens oplossen. Gistermiddag/avond een uur vertraging gehad en vanochtend weer een uur! Vanwege een defecte bovenleiding.... ze hebben toch 10-12 uur de tijd gehad om het te repareren. Godallemachtig... in geen enkele branche worden dit soort dingen geacepteerd.
      woensdag 14 juli 2010 @ 11:06:21 #150
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84035773
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 10:59 schreef Freak188 het volgende:
    Laat ze eerst eens die rotzooi rond Schiphol eens oplossen. Gistermiddag/avond een uur vertraging gehad en vanochtend weer een uur! Vanwege een defecte bovenleiding.... ze hebben toch 10-12 uur de tijd gehad om het te repareren. Godallemachtig... in geen enkele branche worden dit soort dingen geacepteerd.
    Mag ik je er fijntjes op wijzen dat als je er geen verstand van hebt, het wijzer is om gewoon je mond te houden. Of, in dit geval, je toetsenbord met rust te laten?
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_84036075
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 10:44 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Toch lijkt het reëel, tenzij ze SGMm willen inzetten
    Dat is toch een belachelijk idee?
    De rit vanaf bijvoorbeeld van Harderwijk naar Utrecht Centraal duurt meer dan een uur.
    De SLT (en ook de SGMm) Is bedoeld om mensen op korte afstanden te vervoeren.
    In de spits mogen mensen daar dus een uur staan
      Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 juli 2010 @ 11:25:57 #152
    Maffe Fries
    pi_84036635
    Tenzij ze van de 5600 een zonetrein maken. Gedeeltelijk IC en gedeeltelijk stopper. Kan me best voorstellen dat ze een stopper Harderwijk - Utrecht maken en een stopper Zwolle - Harderwijk die daarna als IC doorgaat naar Amersfoort.
    pi_84036753
    Dan maak je het baanvak veel drukker, je hebt meer treinen nodig. En kan het baanvak dat daar aan?
    pi_84037048
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 11:28 schreef Ascendancy het volgende:
    Dan maak je het baanvak veel drukker, je hebt meer treinen nodig. En kan het baanvak dat daar aan?
    Straks wel na opening Hanzelijn.
    pi_84037299
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 11:34 schreef Socios het volgende:

[..]

Straks wel na opening Hanzelijn.
    Nee, na de opening van de Hanzelijn blijft er elk halfuur een intercity rijden, dus is zoiets niet mogelijk zonder extra inhaalmogelijkheden o.i.d. aan te leggen. Niet al het DD-AR wordt verbouwd, dus ik denk dat op dat stuk voorlopig gewoon DD-AR blijft rijden.

Hihi, door de problemen in de Schipholtunnel rijden de NoordOost treinen naar Schiphol door naar Hoofddorp.
      Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 juli 2010 @ 11:42:40 #156
    Maffe Fries
    pi_84037417
    Mja, het moet kunnen. Alleen zit je tussen Amersfoort Vathorst en Amersfoort nog met de 5800 waar je mee in conflict kunt raken.
      Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 juli 2010 @ 11:43:35 #157
    Maffe Fries
    pi_84037458
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 11:39 schreef KapiteinT het volgende:

Hihi, door de problemen in de Schipholtunnel rijden de NoordOost treinen naar Schiphol door naar Hoofddorp.

Just like the old days, alleen reden ze toen via Amsterdam Centraal als stopper door naar Schiphol.

Normaal rijden ze ook door naar Hoofddorp, maar stoppen daar niet. Pas op het opstelterrein doen ze dat.
    pi_84037509
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 11:42 schreef Peterselieman het volgende:
    Mja, het moet kunnen. Alleen zit je tussen Amersfoort Vathorst en Amersfoort nog met de 5800 waar je mee in conflict kunt raken.
    Nee het kan niet. De stoptrein doet over het stuk Utrecht - Zwolle 25 minuten langer dan de intercity. De stoptrein en intercity vertrekken bijna tegelijk vanaf Utrecht, maar ter hoogte van Zwolle zit de intercity van een halfuur eerder al achter de stoptrein. Knappe jongen die daar nog een extra intercity tussen weet te passen.
    pi_84037608
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 11:43 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Just like the old days, alleen reden ze toen via Amsterdam Centraal als stopper door naar Schiphol.

Normaal rijden ze ook door naar Hoofddorp, maar stoppen daar niet. Pas op het opstelterrein doen ze dat.
    Ja heel fijn is dat altijd. Als ik m'n trein naar Schiphol mis, komt even later de intercity waar ik eigenlijk vanaf Schiphol in kwam te zitten langs rijden. Soms staat hij zelfs even stil, maar instappen kan niet.
    pi_84037762
    Ik ga deze zomer interrailen. Gisteren het ticket binnengekregen en het blijkt dat je elke reis moet noteren. Nou is hij niet geldig binnen je eigen land, dus van Rotterdam tot aan de grens moet ik betalen. De interrailkaart geeft echter 50% korting in plaats van de 40% die m'n studenten-OV geeft. Nu is de vraag: moet ik Rotterdam-->grens ook noteren op die interrailkaart?
    pi_84037787
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 11:39 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Nee, na de opening van de Hanzelijn blijft er elk halfuur een intercity rijden, dus is zoiets niet mogelijk zonder extra inhaalmogelijkheden o.i.d. aan te leggen. Niet al het DD-AR wordt verbouwd, dus ik denk dat op dat stuk voorlopig gewoon DD-AR blijft rijden.

Bron dat niet alle DD-AR verbouwt wordt?

De vraag is ook of er genoeg vraag is voor een sneltrein vanuit Harderwijk.
    De verschillende stations aan de lijn hebben ongeveer allemaal evenveel reizigers.

Maar het OV is daar gewoon erg slecht door het ontbreken van IC-stations.
    Ik heb een keer naar het harde gereisd. Dat is gewoon frustrerend.
      woensdag 14 juli 2010 @ 11:51:40 #162
    35154 James1988
    Schommelbotenlover
    pi_84037873
    Mwehe, gisteren nog een discussie gehad met iemand over het spoorwegnet. Ze vond het onbegrijpelijk dat "de NS doordeweeks een belangrijke lijn plat gaat gooien" (Utrecht - Den Bosch, volgende week ma. t/m wo.), toen ik vervolgens zei dat het ProRail was kwam er terug "Het is onacceptabel dat de NS dat accepteert!".... reply: "De NS heeft weinig keuze."

Vervolgens kwam ze met "De IC's worden omgeleid via Nijmegen, dat past daar toch nooit? Waarom leggen ze niet gewoon overal bij ieder station inhaalsporen of extra wissels aan?"... toch maar even wat uitleg gegeven over roestrijden, baanvakbeveiliging, kosten/batenanalyses e.d.

Leuk, mensen die denken het beter te weten maar vervolgens keihard falen.
      woensdag 14 juli 2010 @ 11:52:33 #163
    35154 James1988
    Schommelbotenlover
    pi_84037918
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 11:49 schreef Irritatie100 het volgende:
    Ik ga deze zomer interrailen. Gisteren het ticket binnengekregen en het blijkt dat je elke reis moet noteren. Nou is hij niet geldig binnen je eigen land, dus van Rotterdam tot aan de grens moet ik betalen. De interrailkaart geeft echter 50% korting in plaats van de 40% die m'n studenten-OV geeft. Nu is de vraag: moet ik Rotterdam-->grens ook noteren op die interrailkaart?
    Ik zou het gewoon doen. Kost je geen moeite verder.
    pi_84037925
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 11:49 schreef Irritatie100 het volgende:
    Je kan het altijd doen. Je kan beter te veel dan te weinig opschrijven. De praktijk leert echter dat er bijna nooit om dat formulier gevraagd wordt. Ik heb vorig jaar 6.000 kilometer geInteraild en er is maar één keer om gevraagd. Dat was in Tjechië bij een nogal... pittige tante... Dus we waren blij dat we die reis hadden opgeschreven. Dat deden we namelijk lang niet altijd.
    pi_84037993
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 11:51 schreef James1988 het volgende:
    Mwehe, gisteren nog een discussie gehad met iemand over het spoorwegnet. Ze vond het onbegrijpelijk dat "de NS doordeweeks een belangrijke lijn plat gaat gooien" (Utrecht - Den Bosch, volgende week ma. t/m wo.), toen ik vervolgens zei dat het ProRail was kwam er terug "Het is onacceptabel dat de NS dat accepteert!".... reply: "De NS heeft weinig keuze."
    Ik vind de reden van het afsluiten wel een beetje vreemd. Een loopbrug over het spoor bij Geldermalsen...
    pi_84038002
    Sommige mensen snappen er inderdaad helemaal niets van.

Het wordt wel leuk als het werk rond Geldermalsen uitloopt en samenvalt met Arnhem
    pi_84038042
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 11:54 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Ik vind de reden van het afsluiten wel een beetje vreemd. Een loopbrug over het spoor bij Geldermalsen...
    De hele brug wordt toch vervangen?
    pi_84038176
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 11:49 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Bron dat niet alle DD-AR verbouwt wordt?
    Ik dacht dat ergens gelezen te hebben, maar ik begin nu ook te twijfelen. In dat geval is het hopen dat er DDZ ingezet gaat worden op Utrecht - Zwolle...
      woensdag 14 juli 2010 @ 11:59:09 #169
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84038266
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 11:51 schreef James1988 het volgende:
    Leuk, mensen die denken het beter te weten maar vervolgens keihard falen.
    Ergerlijk, dat soort mensen. Ook leuk: als die werkzaamheden tussen Utrecht en Den Bosch uitlopen, hebben ze in Arnhem een probleem.
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      woensdag 14 juli 2010 @ 12:01:03 #170
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84038376
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 11:57 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Ik dacht dat ergens gelezen te hebben, maar ik begin nu ook te twijfelen. In dat geval is het hopen dat er DDZ ingezet gaat worden op Utrecht - Zwolle...
    Ze hebben nu 79 stuurstanden en 50 motorwagens. Er komen dus maximaal 50 stuurstanden als DDZ terug denk ik... Dus niet alles wordt verbouwd, maar wat overblijft zal wel gesloopt worden. Kapitaalvernietiging? Hoe kom je er bij...
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_84038433
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 11:57 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

DDZ gaat als IC rijden. Het enige stoptreinmat is SLT en SGMm
      woensdag 14 juli 2010 @ 12:08:37 #172
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_84038706
    DDZ is toch omgebouwde DDM, of ben ik nu in de war? Ik dacht dat DDAR gewoon verschrot zou gaan worden.
      woensdag 14 juli 2010 @ 12:11:23 #173
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84038815
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 12:08 schreef V2 het volgende:
    DDZ is toch omgebouwde DDM, of ben ik nu in de war? Ik dacht dat DDAR gewoon verschrot zou gaan worden.
    Nee, DDM gaat in de shredder, DDAR wordt DDZ.
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_84038968
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 12:11 schreef Duvel het volgende:

[..]

Logisch... Doet DDM onder aan DD-AR?
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 12:02 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

DDZ gaat als IC rijden. Het enige stoptreinmat is SLT en SGMm
    DDZ gaat de stoppercity's rijden, zoals Utrecht - Almere en Schiphol - Lelystad. Maar volgens mij houden ze dan nog een heleboel DDZ over. Utrecht - Zwolle lijkt mij dan een mooie serie om de rest kwijt te kunnen. Het is wel eens waar geen intercity, maar veel mensen zitten er wel lang in en hij zit vaak ook goed vol.
      woensdag 14 juli 2010 @ 12:32:26 #175
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84039622
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 12:15 schreef KapiteinT het volgende:
    de stoppercity's
    Tering, weer zoeen polderjeukwoord
    pi_84039753
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 12:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tering, weer zoeen polderjeukwoord
    Ja, je kan het ook gewoon een sneltrein noemen... Maar iemand heeft bedacht om dat woord af te schaffen...
      woensdag 14 juli 2010 @ 12:40:55 #177
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_84039997
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 12:11 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ah ik haal de naamjes door elkaar. DDM-2/3 = DD-AR. Dan is het logisch
    En qua onderdoen: ja, DDM-1 doet onder voor DDM-2/3 Er is relatief weinig DDM-1-materieel, dus het is niet echt de moeite om voor die serie een apart revisieplan te ontwikkelen en uit te voeren, lijkt me.
    pi_84040306
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 11:06 schreef Duvel het volgende:

[..]

Mag ik je er fijntjes op wijzen dat als je er geen verstand van hebt, het wijzer is om gewoon je mond te houden. Of, in dit geval, je toetsenbord met rust te laten?
    Tuurlijk mag je dat. Maar mag ik jou er fijntjes op wijzen, dat als er blijkbaar wél informatie is, dat passagiers het leuk vinden als ze dat te horen krijgen. De storing rond Schiphol zou tot 22.00 uur gisteravond duren, maar dat was vanochtend nog steeds niet opgelost. Het stuitende gebrek aan klantvriendelijkheid/informatievoorziening is bij de NS/Prorail schrijnend.
    pi_84040360
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 12:15 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Logisch... Doet DDM onder aan DD-AR?
    [..]

DDZ gaat de stoppercity's rijden, zoals Utrecht - Almere en Schiphol - Lelystad. Maar volgens mij houden ze dan nog een heleboel DDZ over. Utrecht - Zwolle lijkt mij dan een mooie serie om de rest kwijt te kunnen. Het is wel eens waar geen intercity, maar veel mensen zitten er wel lang in en hij zit vaak ook goed vol.
    Ik kan nergens vinden dat DDZ specifiek die trajecten gaat rijden.
    Van binnen doet de DDZ waarschijnlijk ook niet onder voor ICMm en dergelijke.
    Zijn de kosten-baten van een kwartiersdienst daar echt zo slecht overigens?
      woensdag 14 juli 2010 @ 12:52:31 #180
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84040546
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 12:47 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Tuurlijk mag je dat. Maar mag ik jou er fijntjes op wijzen, dat als er blijkbaar wél informatie is, dat passagiers het leuk vinden als ze dat te horen krijgen. De storing rond Schiphol zou tot 22.00 uur gisteravond duren, maar dat was vanochtend nog steeds niet opgelost. Het stuitende gebrek aan klantvriendelijkheid/informatievoorziening is bij de NS/Prorail schrijnend.
    Best, maar dat doet niets af aan de mensen die zich nu uit de naad werken om het te herstellen, en daar walste jij met je botteboerenpost nogal lomp overheen.
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_84040560
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 12:48 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ik kan nergens vinden dat DDZ specifiek die trajecten gaat rijden.
    Van binnen doet de DDZ waarschijnlijk ook niet onder voor ICMm en dergelijke.
    Zijn de kosten-baten van een kwartiersdienst daar echt zo slecht overigens?
    De specifieke treinseries zijn nog niet bekend, maar wel dat het de net-niet-intercity's zijn. Intercity's die vaker stoppen dan gewone intercity's en met stoptreinmateriaal (meestal DD-AR) worden gereden. Dus onder andere Utrecht - Almere en Schiphol - Lelystad.

Kosten-baten voor welke kwartierdienst?
      woensdag 14 juli 2010 @ 12:54:54 #182
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_84040670
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 12:52 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

De specifieke treinseries zijn nog niet bekend, maar wel dat het de net-niet-intercity's zijn. Intercity's die vaker stoppen dan gewone intercity's en met stoptreinmateriaal (meestal DD-AR) worden gereden.
    Handig toch, dat ze dat woord 'sneltrein' afgeschaft hebben...
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
      woensdag 14 juli 2010 @ 12:59:00 #183
    35154 James1988
    Schommelbotenlover
    pi_84040850
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 11:54 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Ze gaan geloof ik meerdere dingen tegelijk doen... ook starten met de bouw van een nieuw Utrecht Lunetten, iets met de spoorverdubbeling, enzovoorts. Dan is het nog niet zo gek.
      woensdag 14 juli 2010 @ 13:39:46 #184
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84042854
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 12:59 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ze gaan geloof ik meerdere dingen tegelijk doen... ook starten met de bouw van een nieuw Utrecht Lunetten, iets met de spoorverdubbeling, enzovoorts. Dan is het nog niet zo gek.
    Wordt niet ook de hele Lingebrug vervangen?
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_84042944
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 12:52 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

De specifieke treinseries zijn nog niet bekend, maar wel dat het de net-niet-intercity's zijn. Intercity's die vaker stoppen dan gewone intercity's en met stoptreinmateriaal (meestal DD-AR) worden gereden. Dus onder andere Utrecht - Almere en Schiphol - Lelystad.

Kosten-baten voor welke kwartierdienst?
    Voor Zwolle Utrecht.
    Als je ziet hoeveel grotere plaatsen er aan die lijn liggen. En die krijgen dan maar 1x per half uur een trein.
      woensdag 14 juli 2010 @ 13:44:05 #186
    35154 James1988
    Schommelbotenlover
    pi_84043113
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 13:39 schreef Duvel het volgende:

[..]

Wordt niet ook de hele Lingebrug vervangen?
    Correct.
    pi_84047922
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 13:41 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Voor Zwolle Utrecht.
    Als je ziet hoeveel grotere plaatsen er aan die lijn liggen. En die krijgen dan maar 1x per half uur een trein.
    Een kwartierdienst is daar wel rendabel denk ik hoor. Er is alleen geen plek voor op het spoor, zoals ik al uitlegde. Pas met een inhaalmogelijkheid (zoals bij Geldermalsen) bij Ermelo of Harderwijk is een kwartierdienst pas mogelijk, maar daar is geen plek voor bij die stations.
    pi_84048115
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 13:41 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Voor Zwolle Utrecht.
    Grote plaatsen tussen Zwolle - Utrecht? Zolang de grootste steden buiten de randstad het met 2 treinen per uur moeten doen, is dat voor Amersfoort of Harderwijk ook prima mogelijk.
    pi_84048245
    Utrecht / Zwolle in een kwartiersdienst? Nergens voor nodig, en het lijkt mij ook niet te gaan passen in een huidige dienstregeling.. Dan zit je al in het begin in de knoei met Utrecht / Baarn. Of het moet op enorm scheve tijden gaan rijden.
    pi_84048918
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 15:25 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Grote plaatsen tussen Zwolle - Utrecht? Zolang de grootste steden buiten de randstad het met 2 treinen per uur moeten doen, is dat voor Amersfoort of Harderwijk ook prima mogelijk.
    Het zijn inderdaad geen hele grote plaatsen, maar wel meerdere middelgrote steden. Nijkerk, Ermelo en Harderwijk tellen samen al bijna 100.000 inwoners. Dat is ook wel te merken aan hoe vol deze trein in de spits zit. Een kwartierdienst zal hier dus niet misstaan, maar zoals gezegd past het niet.
    pi_84050138
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 15:25 schreef Ireyon het volgende:

[..]

De reistijd vanuit bijvoorbeeld Leeuwarden is te groot voor echt forenzenvervoer.
    Vanuit Harderwijk is het nog geen uur naar Utrecht, dus dat is wel goed te doen.
    En de steden die wel reeël zijn voor forenzenvervoer, hebben ook gewoon meer dan 2 treinen per uur in de brede spits. Zoals Deventer en Apeldoorn.

En Amersfoort 2 treinen per uur?
      woensdag 14 juli 2010 @ 16:13:13 #192
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84050282
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 08:00 schreef Fixers het volgende:

[..]

Niet zo zuur. Vandaag is de pleuâh gratis bij de kiosk, vanwege het voetbal.
    Hoe gratis is ¤ 1,85 bij jou?
      woensdag 14 juli 2010 @ 18:21:31 #193
    111382 Ofyles2
    pi_84056259
    * Ofyles2 wilde ideeën heeft voor het ontwikkelen van de perfecte dienstregeling...
    pi_84056435
    quote:
    Op dinsdag 13 juli 2010 17:48 schreef KapiteinT het volgende:
    Het probleem was niet dat de bovenleiding door de deur heen was geslagen. (Het is wel gebeurd, maar dat was niet het probleem).
    We reden de tunnel van Schiphol in en de trein trok vanaf dat moment de bovenleiding mee. De bovenleidingen sloegen tegen de trein aan waardoor de hele trein begon te shaken, en waardoor er dus ook een gat in de deur kwam. Ook waren er een stuk of 100 ramen kapot geslagen door de bovenleiding die er tegen aan kwam. Doordat we de bovenleiding mee hadden getrokken was er in die tunnel geen stroom meer en dát was het probleem, want dan zouden de treinen daar zonder stroom zitten en niet kunnen rijden.
    De bewuste trein kon doordat hij zonder stroom zat ook niet meer remmen (en heeft dus nog zo'n 500m aan leiding meegetrokken) en alle passagiers (behalve die in mijn coupé) zaten zonder licht..
      woensdag 14 juli 2010 @ 18:25:23 #195
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_84056456
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 18:21 schreef Ofyles2 het volgende:
    * Ofyles2 wilde ideeën heeft voor het ontwikkelen van de perfecte dienstregeling...
    PM James1988 maar.
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
      woensdag 14 juli 2010 @ 19:00:48 #196
    111382 Ofyles2
    pi_84058037
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 18:25 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

PM James1988 maar.
    Zal ik zeker doen.

Er zijn verschillen: James1988 gebruikt Microsoft, ik Linux. Misschien kan ik hem overhalen Qt4 te gebruiken voor dit project.
    pi_84058154
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 16:13 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hoe gratis is ¤ 1,85 bij jou?
    Ik heb 'm vanmorgen (om half 8) voor nop gehad. Werd op den bosch omgeroepen dat vanwege de huldiging in amsterdam gisteren er gratis koffie en thee af te krijgen was.
      woensdag 14 juli 2010 @ 19:09:11 #198
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84058514
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 19:02 schreef Fixers het volgende:

[..]

Ik heb 'm vanmorgen (om half 8) voor nop gehad. Werd op den bosch omgeroepen dat vanwege de huldiging in amsterdam gisteren er gratis koffie en thee af te krijgen was.
    Typisch. Waarom zouden ze dat sowieso doen? Maar goed, ik was blijkbaar gewoon te laat, om een uur of 11. Heb nog wel 2 treinen met die plakletters "Geel en blauw houdt van Oranje!" gezien
      woensdag 14 juli 2010 @ 19:49:18 #199
    216495 Mkr
    Stay out of trouble, boys.
    pi_84060727
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 15:43 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Het zijn inderdaad geen hele grote plaatsen, maar wel meerdere middelgrote steden. Nijkerk, Ermelo en Harderwijk tellen samen al bijna 100.000 inwoners. Dat is ook wel te merken aan hoe vol deze trein in de spits zit. Een kwartierdienst zal hier dus niet misstaan, maar zoals gezegd past het niet.
    Vanaf dienstregeling 2014 is het de bedoeling dat Randstadspoor Harderwijk ipv Amersfoort Vathorst als eindpunt heeft. Dat betekend dan voor Nijkerk, Putten, Ermelo elk kwartier een trein richting Harderwijk en Utrecht.
    "I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
    pi_84061377
    Ik kom net langs rotterdam, het goederenopstelterrein en daar zijn ze aan het heuvelen. Best tof om te zien zo'n losse rollende wagon.

Maar hoe gaat dat eigenlijk exact in zijn werk? Koppelen ze steeds een wagon los of in een keer de hele zwik en worden ze langzaam over het randje geduwd? Hangen die dingen half op de handrem of klappen ze in volle vaart tegen de wachtende wagons? Vast wel iemand die dit kan uitleggen van begin tot eind.
    pi_84061507
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 19:49 schreef Mkr het volgende:

[..]

Vanaf dienstregeling 2014 is het de bedoeling dat Randstadspoor Harderwijk ipv Amersfoort Vathorst als eindpunt heeft. Dat betekend dan voor Nijkerk, Putten, Ermelo elk kwartier een trein richting Harderwijk en Utrecht.
    Dit. Randspoor vind ik echt wel tof
    pi_84063097
    Ze hebben storingen maar weggehaald van de ns site ?
    pi_84063257
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 20:04 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dit. Randspoor vind ik echt wel tof
    Naja, stations als Utrecht Vaartsche rijn zijn natuurlijk te triest voor woorden en verminderen alleen maar de kwaliteit van de verbinding.
    Dan kunnen er best meer treinen gaan rijden, maar als ze 100 meter na Centraal alweer stoppen. Dat is toch weer extra reistijd en er zullen echt niet veel mensen van dat station gebruik maken.
    6 treinen zijn ook vooral handig als je je trein mist. Maar in het algemeen zal het wel meevallen. Zeker ook omdat aansluitingen vervallen op het IC-net.
    pi_84063338
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 20:36 schreef MarkoAlmelo het volgende:
    Ze hebben storingen maar weggehaald van de ns site ?
    En de spoorkaart.
    Dat kutding staat er nu al een paar maanden. Hoe kan het dan nog steeds fout gaat dat ding weer te geven
    En storingen weghalen is ook gewoon een dikke faal voor informatievoorziening.
      woensdag 14 juli 2010 @ 20:42:52 #205
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84063393
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 20:01 schreef Fixers het volgende:
    Ik kom net langs rotterdam, het goederenopstelterrein en daar zijn ze aan het heuvelen. Best tof om te zien zo'n losse rollende wagon.

Maar hoe gaat dat eigenlijk exact in zijn werk? Koppelen ze steeds een wagon los of in een keer de hele zwik en worden ze langzaam over het randje geduwd? Hangen die dingen half op de handrem of klappen ze in volle vaart tegen de wachtende wagons? Vast wel iemand die dit kan uitleggen van begin tot eind.
    Ik weet in elk geval dat aan het eind railremmen zitten zodat de wagons met gepaste snelheid tegen elkaar komen. En als een wagon te vroeg tot stilstand komt, zijn er aanduwrobots tussen het spoor.

Over het heuvelproces:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Heuvelen

Over de Kijfhoek:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Kijfhoek_%28rangeerterrein%29

[ Bericht 45% gewijzigd door Duvel op 14-07-2010 20:48:57 (quote toegevoegd) ]
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      woensdag 14 juli 2010 @ 20:46:22 #206
    111382 Ofyles2
    pi_84063586
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 20:41 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

En de spoorkaart.
    Dat kutding staat er nu al een paar maanden. Hoe kan het dan nog steeds fout gaat dat ding weer te geven
    En storingen weghalen is ook gewoon een dikke faal voor informatievoorziening.
    * Ofyles2 zich afvraagt of NS, ProRail en NedTrain überhaupt iets goeds kunnen doen...
    pi_84063981
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 19:09 schreef Dr_Flash het volgende:
    Heb nog wel 2 treinen met die plakletters "Geel en blauw houdt van Oranje!" gezien
    Vandaag ook één gezien, de 4080.
    pi_84064110
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 18:24 schreef Susannetje_ het volgende:
    Het probleem was niet dat de bovenleiding door de deur heen was geslagen. (Het is wel gebeurd, maar dat was niet het probleem).
    We reden de tunnel van Schiphol in en de trein trok vanaf dat moment de bovenleiding mee. De bovenleidingen sloegen tegen de trein aan waardoor de hele trein begon te shaken, en waardoor er dus ook een gat in de deur kwam. Ook waren er een stuk of 100 ramen kapot geslagen door de bovenleiding die er tegen aan kwam. Doordat we de bovenleiding mee hadden getrokken was er in die tunnel geen stroom meer en dát was het probleem, want dan zouden de treinen daar zonder stroom zitten en niet kunnen rijden.
    De bewuste trein kon doordat hij zonder stroom zat ook niet meer remmen (en heeft dus nog zo'n 500m aan leiding meegetrokken) en alle passagiers (behalve die in mijn coupé) zaten zonder licht..
    Wat moet dat een verschrikkelijke ervaring voor je geweest zijn. Zoiets horen treinreizigers niet mee te maken. Ga je veel met de trein? Welkom op FOK! en in het bijzonder in het treinentopic.
      woensdag 14 juli 2010 @ 20:58:42 #209
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84064253
    Overigens heeft een trein geen bovenleidingspanning nodig om te remmen. Het duurt gewoon lang voor zo'n ding stil staat.
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_84064364
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 20:58 schreef Duvel het volgende:
    Overigens heeft een trein geen bovenleidingspanning nodig om te remmen. Het duurt gewoon lang voor zo'n ding stil staat.
    Is de rem van een trein handmatig dan?
    Ik neem aan dat het door een elektrisch signaal gaat en dat de machinist niet zelf de kracht hoeft uit te oefenen om te remmen?

Edit: Is het nu serieus zo dat de machinist een kraantje kan opendraaien waardoor de remmen automatisch aanslaan?
    pi_84064867
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 21:00 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ik neem aan dat het door een elektrisch signaal gaat en dat de machinist niet zelf de kracht hoeft uit te oefenen om te remmen?

Edit: Is het nu serieus zo dat de machinist een kraantje kan opendraaien waardoor de remmen automatisch aanslaan?
    luchtdrukremmen:
    Leiding moet onder druk staan, anders remt alles automatisch ( bij een breuk bijvoorbeeld). Noodrem werkt dus door lucht te laten ontsnappen, heb je geen stroom voor nodig..
    dag
      woensdag 14 juli 2010 @ 21:17:14 #212
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84065251
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 20:53 schreef Socios het volgende:

[..]

Vandaag ook één gezien, de 4080.
    Ik had bij uitzondering ICMm in de IC Nijmegen - Den Helder vanmiddag, ook weleens lekker
      woensdag 14 juli 2010 @ 21:24:10 #213
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84065650
    quote:

[..]

Naast de elektropneumatische rem, die lekker makkelijk remt, heeft een trein ook nog een wettelijk verplichte ouderwetse luchtdrukrem, die ie alleen in noodgevallen gebruikt (maar het is niet specifiek de noodrem!). Overigens heeft een trein ook accu's, zodat de EP of ED of whatever voor elektrische rem ook werkt zonder bovenleidingspanning. Recuperatie is dan natuurlijk niet mogelijk, maar dat spreekt voor zich.
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      woensdag 14 juli 2010 @ 21:24:39 #214
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84065679
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 21:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik had bij uitzondering ICMm in de IC Nijmegen - Den Helder vanmiddag, ook weleens lekker
    Ahw, mooi was die tijd toen dat nog standaard was!
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      woensdag 14 juli 2010 @ 21:26:49 #215
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_84065801
    quote:

[..]

Normaal remt dit type trein inderdaad elektronisch, het zgn normale rembedrijf. Het gros van de remming wordt op de elektromotoren gedaan (remmen op de motor); indien omstandigheden dit toelaten wordt de opgewekte stroom teruggevoerd aan de bovenleiding, als dit niet kan wordt het verstookt in de remweerstanden en omgezet in hitte. Is er meer remvermogen nodig dan de ED-rem (rem op de motor) kan leveren, dan worden klassieke wrijvingsremmen ingezet: per geremde as drie remschijven. Er zijn ook nog permanentmagneetremmen, die worden op het spoor gezet en remmen zo ook af.

Als er geen hoogspanning is kan de trein volgens mij nog steeds elektronisch remmen, er zitten immers accubakken in voor de hoogspanningsonderbrekingen. Er is zelfs eens geopperd dat de trein bij een hoogspanningsonderbreking altijd licht op de motor zou moeten remmen, om de boordspanning in stand te houden, dus het moet technisch kunnen. Kan het toch niet, dan zal de trein overschakelen naar noodrembedrijf, en dan wordt er uitsluitend mechanisch geremd, met de wrijvingsrem. Maar ook dit zal elektronisch gaan, immers: er is nog steeds (beperkt) boordspanning, door de accubakken.

Edit: oh, Duvel is me al voor ... ik moet ook niet zo enorm langdradig willen zijn
      woensdag 14 juli 2010 @ 21:29:13 #216
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84065916
    Jouw omschrijving is wel netter.

Nog wel als aantekening dat tot stilstand remmen met de ED-rem niet mogelijk is, dus het laatste stuk gebruik je altijd de schijfremmen.
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_84066083
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 21:24 schreef Duvel het volgende:
    Wilde het net zeggen.
      woensdag 14 juli 2010 @ 21:33:04 #218
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_84066097
    Klopt, hoe langzamer de trein hoe lager het rendement van die ED-rem. Daarom hoor je ze ook zo erbarmelijk piepen dat laatste stukje.
    pi_84066227
    quote:
    Op dinsdag 13 juli 2010 23:31 schreef Peterselieman het volgende:
    Mooi om te zien dat Deutsche Bahn de boel meteen goed onderhanden neemt en het regionale treinverkeer in Nederland wil integreren in het Duitse treinverkeer d.m.v. een Sneltrein naar Bremen. Volgende stap op het hoofdnet door naar Amsterdam, ook zoals vroeger.
      woensdag 14 juli 2010 @ 21:37:58 #220
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84066356
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 21:24 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik zat onderweg ineens te mijmeren over de tijd dat er directe IC's Arnhem Velperpoort - Den Haag Centraal reden. Met Mat'54
      woensdag 14 juli 2010 @ 21:38:36 #221
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84066399
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 21:35 schreef Socios het volgende:

[..]

Mooi om te zien dat Deutsche Bahn de boel meteen goed onderhanden neemt en het regionale treinverkeer in Nederland wil integreren in het Duitse treinverkeer d.m.v. een Sneltrein naar Bremen. Volgende stap op het hoofdnet door naar Amsterdam, ook zoals vroeger.
    De kinderen van Versteeg kunnen weer onder de wol.
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      woensdag 14 juli 2010 @ 21:39:26 #222
    35154 James1988
    Schommelbotenlover
    pi_84066448
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 19:00 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Zal ik zeker doen.

Er zijn verschillen: James1988 gebruikt Microsoft, ik Linux. Misschien kan ik hem overhalen Qt4 te gebruiken voor dit project.
    Ik heb geen idee hoe Qt4 werkt. Ik ken wel C#
    pi_84066469
    Even iets anders tussendoor:

Vandaag moest ik van Groningen naar Luik. Welke knurft heeft bedacht dat je dan vanwege de zomerdienstregeling een aanfluiting van -1 minuut in Utrecht en van -4 minuten in Maastricht hebt? Zo duurt de reis door een paar minuutjes extra rijtijd gewoon een uur langer.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 14-07-2010 21:41:48 ]
      woensdag 14 juli 2010 @ 21:40:59 #224
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84066515
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 21:39 schreef Igen het volgende:
    Even iets anders tussendoor:

Vandaag moest ik van Groningen naar Luik. Welke knurft heeft bedacht dat je dan vanwege de zomerdienstregeling een aanfluiting van -1 minuut in Utrecht en van -4 minuten in Maastricht hebt? Zo duurt de reis door een paar minuutjes extra rijtijd gewoon een uur langer.
    Hoi, ik ben Igen en ik laat me op een verschrikkelijke manier foppen
    pi_84066688
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 21:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hoi, ik ben Igen en ik laat me op een verschrikkelijke manier foppen
    Hoezo? Wat doe ik verkeerd?

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 14-07-2010 21:46:44 ]
      woensdag 14 juli 2010 @ 21:51:20 #226
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84067071
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 21:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Niet de vakantiedienstregeling checken misschien? Wordt dat in Groningen niet 24/7 omgeroepen dan?
    pi_84067177
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 21:44 schreef Igen het volgende:

[..]

De trein een half uur later nemen, zodat je maar 26 minuten ipv 56 op Maastricht moet wachten.
    Die overstap naar Maastrischt had inderdaad beter gekund. Want zo sluit ie ook veelr te ruim aan op de IC naar eindhoven.
    pi_84067215
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 21:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Niet de vakantiedienstregeling checken misschien? Wordt dat in Groningen niet 24/7 omgeroepen dan?
    Hij wist het wel, maar het is gewoon niet handig.
      woensdag 14 juli 2010 @ 21:56:09 #229
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84067333
    Buiten de vakantiedrgl is de overstap Utrecht - Luik in Maastricht ook maar 4 minuten. Ik gok het er nooit op. Je knipt met je vingers en je hangt in Den Bosch al in de prijzen voor een uur. Gewoon een half uur eerder gaan idd. Na die 178 km wil je wel even lekker schijten en wat eten en drinken halen in Maastricht. En wat spotten, waarom ook niet
    pi_84067446
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 21:56 schreef Dr_Flash het volgende:
    Buiten de vakantiedrgl is de overstap Utrecht - Luik in Maastricht ook maar 4 minuten. Ik gok het er nooit op. Je knipt met je vingers en je hangt in Den Bosch al in de prijzen voor een uur. Gewoon een half uur eerder gaan idd. Na die 178 km wil je wel even lekker schijten en wat eten en drinken halen in Maastricht. En wat spotten, waarom ook niet
    Die is normaal 9 minuten en nu -4 minuten. => 26 minuten
    pi_84067679
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 21:56 schreef Dr_Flash het volgende:
    Normaal is dat best een mooie overstap en als je 'm mist kan je geld terug vragen voor 60 minuten.

Maar hoe zit dat nou in Utrecht, is daar de overstap van de NoordOost op de trein naar Maastricht/Heerlen altijd zo slecht?
      Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 juli 2010 @ 22:04:17 #232
    Maffe Fries
    pi_84067792
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 22:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Normaal is dat best een mooie overstap en als je 'm mist kan je geld terug vragen voor 60 minuten.

Maar hoe zit dat nou in Utrecht, is daar de overstap van de NoordOost op de trein naar Maastricht/Heerlen altijd zo slecht?

Ja
      woensdag 14 juli 2010 @ 22:05:00 #233
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84067826
    quote:

[..]

Die is toch bijna een kwartier?
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_84067884
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 22:04 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ja
    Da's wel erg slecht geregeld dan.

Gelukkig maar dat ik normaal die route nooit hoef te doen.
      Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 juli 2010 @ 22:07:27 #235
    Maffe Fries
    pi_84067962
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 22:06 schreef Igen het volgende:

[..]

Da's wel erg slecht geregeld dan.

Gelukkig maar dat ik normaal die route nooit hoef te doen.

Zowel heen als terug een achterlichtaansluiting
    pi_84067983
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 22:05 schreef Duvel het volgende:

[..]

Die is toch bijna een kwartier?
    Nee, aankomst uit Groningen 10:09, vertrek naar Maastricht 10:08 of 10:38, etc.etc. Echt top.
      woensdag 14 juli 2010 @ 22:10:00 #237
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84068080
    Je hebt gelijk, ik zat naar de spits te kijken, en dan rijden er meer door naar Maastricht. Wat een kutverbinding.
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      woensdag 14 juli 2010 @ 22:10:20 #238
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84068103
    quote:

[..]

Dat werkt alleen binnen NL
      woensdag 14 juli 2010 @ 22:11:18 #239
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84068165
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 22:07 schreef Igen het volgende:
    Nee, aankomst uit Groningen 10:09, vertrek naar Maastricht 10:08 of 10:38, etc.etc. Echt top.
    Maar serieus. Wat is het hele probleem om tussen een etappe van 193 km en een direct volgende etappe van 178 km even de beentjes te kunnen strekken?
    pi_84068334
    Toch jammer dat al die oude lijntjes weg gaan: http://www.gelderlander.n(...)ndustrielijntje-.ece
    dag
    pi_84068423
    gisterochtend de 4070 met 4057 (ICM) gespot op Castricum, in de richting van Alkmaar. bij het sluiten van de deuren bleef er eentje open, die werd met geweld door de conducteur vakkundig dicht gebeukt

smiddags zag ik de combinatie weer rijden in de richting van sloterdijk. blijkbaar kan daar prima mee doorgereden worden
    Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
      woensdag 14 juli 2010 @ 22:21:33 #242
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84068708
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 22:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
    gisterochtend de 4070 met 4057 (ICM) gespot op Castricum, in de richting van Alkmaar. bij het sluiten van de deuren bleef er eentje open, die werd met geweld door de conducteur vakkundig dicht gebeukt

smiddags zag ik de combinatie weer rijden in de richting van sloterdijk. blijkbaar kan daar prima mee doorgereden worden
    Dat setje had ik vanmiddag ook inderdaad. Vertrok om 15:11 vanuit Ede-Wageningen richting Den Helder

pi_84068736
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 20:39 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Naja, stations als Utrecht Vaartsche rijn zijn natuurlijk te triest voor woorden en verminderen alleen maar de kwaliteit van de verbinding.
    Dan kunnen er best meer treinen gaan rijden, maar als ze 100 meter na Centraal alweer stoppen. Dat is toch weer extra reistijd en er zullen echt niet veel mensen van dat station gebruik maken.
    6 treinen zijn ook vooral handig als je je trein mist. Maar in het algemeen zal het wel meevallen. Zeker ook omdat aansluitingen vervallen op het IC-net.
    Daarom dus ook 4 sporen he

Maar het heeft toegevoegde waarde door de vele stations op kleine afstand, wat het veel aantrekkelijker maakt om te reizen. Met de trein is chill, nog 10 minuten lopen is kut, en nog een hele busreis er achteraan is helemaal pauper. Als je meer haltes hebt kan je gewoon voor de deur instappen, en bij je bestemming er weer uit.

+Krijgen veel steden nu eindelijk een fatsoenlijke dienstregeling . Ik noem woerden, vleuten, terwijde en alles van utrecht tot hardewijk
    pi_84068771
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 22:11 schreef Dr_Flash het volgende:
    Maar serieus. Wat is het hele probleem om tussen een etappe van 193 km en een direct volgende etappe van 178 km even de beentjes te kunnen strekken?
    Wehehe, inderdaad... Ik vermaak mij in die tijd wel even op Ut. Half uurtje is zo voorbij.
    pi_84069000
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 22:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat werkt alleen binnen NL
    De trein naar België is totaan de grens officieel een doodgewone NS-trein, heb ik laatst ontdekt.
      woensdag 14 juli 2010 @ 22:28:04 #246
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84069038
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 22:27 schreef Igen het volgende:

[..]

De trein naar België is totaan de grens officieel een doodgewone NS-trein, heb ik laatst ontdekt.
    En waar stopt die voor het laatst in Nederland?
    pi_84069244
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 22:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En waar stopt die voor het laatst in Nederland?
    Hmm. Okee, jij wint.

Dus dáárom stopt de trein niet meer bij Eijsden...
      Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 juli 2010 @ 22:32:42 #248
    Maffe Fries
    pi_84069264
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 22:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat de ellendig lange reis er alleen maar nog langer door duurt.
      woensdag 14 juli 2010 @ 22:36:22 #249
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84069441
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 22:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Hmm. Okee, jij wint.

Dus dáárom stopt de trein niet meer bij Eijsden...
    Dat zal ongetwijfeld één van de "bijkomende voordelen" geweest zijn ja
    pi_84069904
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 20:42 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik weet in elk geval dat aan het eind railremmen zitten zodat de wagons met gepaste snelheid tegen elkaar komen. En als een wagon te vroeg tot stilstand komt, zijn er aanduwrobots tussen het spoor.

Over het heuvelproces:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Heuvelen

Over de Kijfhoek:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Kijfhoek_%28rangeerterrein%29
    Dank je. Ik weet nog dat ik ooit in het Spoorwegmuseum was en er een heuvelsimulator was met een oud bednieningspanneel. Dat was best moeilijk om al die wagonnetjes op de juiste plek te krijgen.
    pi_84069929
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 22:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat setje had ik vanmiddag ook inderdaad. Vertrok om 15:11 vanuit Ede-Wageningen richting Den Helder

[ afbeelding ]
    Wat een mooie plakker heeft dat ding op de kop. Hadden ze dat niet wat netter kunnen doen?
      woensdag 14 juli 2010 @ 22:54:42 #252
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84070322
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 22:45 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Wat een mooie plakker heeft dat ding op de kop. Hadden ze dat niet wat netter kunnen doen?
    Zag ik ook ja zal wel beetje last van de hitte gehad hebben
    pi_84070487
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 18:24 schreef Susannetje_ het volgende:

[..]

Zo, dat lijkt mij behoorlijk schrikken! Zal ook wel lekkere herrie gegeven hebben. Maar 100 ramen? Zijn dat niet bijna alle ramen?
    pi_84070767
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 22:22 schreef Yreal het volgende:

[..]

Daarom dus ook 4 sporen he

Maar het heeft toegevoegde waarde door de vele stations op kleine afstand, wat het veel aantrekkelijker maakt om te reizen. Met de trein is chill, nog 10 minuten lopen is kut, en nog een hele busreis er achteraan is helemaal pauper. Als je meer haltes hebt kan je gewoon voor de deur instappen, en bij je bestemming er weer uit.

+Krijgen veel steden nu eindelijk een fatsoenlijke dienstregeling . Ik noem woerden, vleuten, terwijde en alles van utrecht tot hardewijk
    De dienstregeling richting Geldermalsen was toch al prima. En veel mensen zullen toch liever naar Centraal reizen dan naar Vaartsche Rijn. Tenzij je binnen 100meter van dat station moet zijn is Centraal altijd beter. Vanwege bussen enzo.
    En dan heb ik liever een stopper ieder kwartier die een beetje doorrijdt dan 1 die 100 meter voor centraal nogmaals stopt.

Dat van Harderwijk zal voorlopig nog wel even duren. En een bron kan ik ook niet vinden. Van 2 naar 6 stoppers per uur is ook wel drastisch.

En Woerden geen fatsoenlijke dienstregeling? 4 treinen p/u naar Utrecht is toch prima?
      Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 juli 2010 @ 23:12:08 #255
    Maffe Fries
    pi_84071244
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 22:45 schreef Fixers het volgende:

[..]

Dank je. Ik weet nog dat ik ooit in het Spoorwegmuseum was en er een heuvelsimulator was met een oud bednieningspanneel. Dat was best moeilijk om al die wagonnetjes op de juiste plek te krijgen.

Die hebben ze nog volgens mij. Staat momenteel in een wagon buiten. Dicht bij de SR10.
    pi_84071839
    Klacht over Crientj?

Kassamiep AH to Go
      woensdag 14 juli 2010 @ 23:26:46 #257
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84071914
    Crientj is met vakantie, AHtogo-technisch gezien.
    pi_84072048
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 23:25 schreef Socios het volgende:
    Klacht over Crientj?

Kassamiep AH to Go
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 23:27 schreef shiftknop het volgende:
    Het was trouwens een soort van negerin met dat sperma plakhaar

Euh..
      woensdag 14 juli 2010 @ 23:33:13 #259
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84072169
    Het zal je gezegd worden zeg
    pi_84072656
    Hier een kijkje onder de trein

donderdag 15 juli 2010 @ 00:01:31 #261
    216495 Mkr
    Stay out of trouble, boys.
    pi_84073343
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 23:03 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

De dienstregeling richting Geldermalsen was toch al prima. En veel mensen zullen toch liever naar Centraal reizen dan naar Vaartsche Rijn. Tenzij je binnen 100meter van dat station moet zijn is Centraal altijd beter. Vanwege bussen enzo.
    En dan heb ik liever een stopper ieder kwartier die een beetje doorrijdt dan 1 die 100 meter voor centraal nogmaals stopt.

Dat van Harderwijk zal voorlopig nog wel even duren. En een bron kan ik ook niet vinden. Van 2 naar 6 stoppers per uur is ook wel drastisch.

En Woerden geen fatsoenlijke dienstregeling? 4 treinen p/u naar Utrecht is toch prima?
    Over Harderwijk: hoezo van 2 naar 6 stoppers? Je hebt 2x per uur de 5600(utrecht cs-Zwolle v.v.) en daar komt 2x per uur randstadspoor bij.(uitgeest-Harderwijk) Komt dan uit op 4 stoppers per uur. Bron is wel te vinden als je googled op "randstadspoor Harderwijk"
    "I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
    pi_84079412
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 22:14 schreef Peter het volgende:
    Toch jammer dat al die oude lijntjes weg gaan: http://www.gelderlander.n(...)ndustrielijntje-.ece
    In Breda ligt er nog een heleboel, inclusief oude vastgeroeste wissels op de industrieterreinen. Echt moeite om de rails op te ruimen doen ze niet, alleen waar dat toevallig uitkomt, om er een parkeerstrookje van te maken. Maar het meeste is blijven liggen. Zo weet ik een honden-uitlaatstrook waar bello nog tussen de rails kan kakken.

Binnenkort ga ik daar eens met een camera langsstruinen. Zijn vast wel oude seintjes of wisselomzetdingen nog te vinden.
      donderdag 15 juli 2010 @ 09:43:05 #263
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84079447
    Hoe krijgen die josties van NS het toch elke keer voor elkaar dat als ik ergens op tijd moet zijn, ze het grondig weten te verneuken? Vorige keer: poging met stoptrein direct van Gd naar Asd. Stoptrein +10. Nu dan maar met ic via Ut... Aansluiting naar Asd +40, eerstvolgende ic +12 en een extra stop op Dvd. Sterf toch!
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      Moderator donderdag 15 juli 2010 @ 09:44:20 #264
    155227 crew  Guppy
    dus
    pi_84079481
    naar, naar, naar?? Wat spannend!
      donderdag 15 juli 2010 @ 09:46:20 #265
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84079526
    En mobiel fokken is kut.
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      Moderator donderdag 15 juli 2010 @ 09:54:56 #266
    155227 crew  Guppy
    dus
    pi_84079750
    pi_84081403
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2010 00:01 schreef Mkr het volgende:

[..]

Over Harderwijk: hoezo van 2 naar 6 stoppers? Je hebt 2x per uur de 5600(utrecht cs-Zwolle v.v.) en daar komt 2x per uur randstadspoor bij.(uitgeest-Harderwijk) Komt dan uit op 4 stoppers per uur. Bron is wel te vinden als je googled op "randstadspoor Harderwijk"
    Ik dacht dat randstadspoor 6 stoppers was.
    Waarom komt die stopper uit Uitgeest, dat ligt boven Amsterdam en heeft weinig te maken met een metro-achtige frequentie rond Utrecht.
    pi_84081648
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 23:03 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Als de gemeente slim is leggen ze een aantal buslijnen om die dan langs Vaartsche rijn naar de uithof gaan. Zo creeer je voor veel reizigers een snelle route van Vaartsche Rijn naar de Uithof. Hierbij kan met een hoge bus/trein frequentie Utrecht Centraal ontlast worden .
    pi_84081977
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2010 10:57 schreef Brembo het volgende:

[..]

Als de gemeente slim is leggen ze een aantal buslijnen om die dan langs Vaartsche rijn naar de uithof gaan. Zo creeer je voor veel reizigers een snelle route van Vaartsche Rijn naar de Uithof. Hierbij kan met een hoge bus/trein frequentie Utrecht Centraal ontlast worden .
    Spoorlijn naar Amersfoort via de uithof leggen

Bussen vanaf Vaartsche Rijn leggen zal geen nut hebben.
    Meeste studenten zullen niet langs het station komen in een stopper, dus die zullen toch vanaf centraal willen. En er is helemaal geen ruimte op de locatie van het station voor een hoogfrequente busverbinding.
      donderdag 15 juli 2010 @ 11:40:26 #270
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84083202
    Was er niet iets met een tram naar de Uithof?
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_84084075
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2010 11:40 schreef Duvel het volgende:
    Er zijn zoveel ideeën. Waarschijnlijk wordt het een tram. Maar een spoor dat bij Lunetten afbuigt richting de uithof is veel vetter. En dan hoeven de treinen richting Amersfoort niet meer kop te maken.
      donderdag 15 juli 2010 @ 12:21:22 #272
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84084972
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2010 11:40 schreef Duvel het volgende:
    Tegen de tijd dat daar een besluit over genomen is, is teleportatie gemeengoed. En gratis.
      donderdag 15 juli 2010 @ 12:24:44 #273
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84085098
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2010 11:59 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Er zijn zoveel ideeën. Waarschijnlijk wordt het een tram. Maar een spoor dat bij Lunetten afbuigt richting de uithof is veel vetter. En dan hoeven de treinen richting Amersfoort niet meer kop te maken.
    Verdomme, ik wist niet dat fairytalerail besmettelijk was.
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_84085499
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2010 12:24 schreef Duvel het volgende:

[..]

Verdomme, ik wist niet dat fairytalerail besmettelijk was.
    Och, er zijn hele plannen over geschreven.
    http://infrastruct.wordpr(...)lijn-naar-de-uithof/
      donderdag 15 juli 2010 @ 12:39:44 #275
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84085733
    Mijn IC naar Nijmegen vanaf Utrecht C van 11:23 kwam keurig op tijd om 11:19 binnen. We vertrokken vervolgens om 11:31 omdat er geen machinist voor de trein was Kennelijk van de Heilige Geest binnengereden dan
      donderdag 15 juli 2010 @ 12:40:58 #276
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84085800
    Enneh, met SLT naar het SpoorwegMUSEUM rijden?

In Duitsland gebruiken ze daar gewoon MUSEUMmaterieel voor. Uerdinger Schienenbusse die pendelen tussen Hagen Hbf en Bochum - Dahlhausen.
      donderdag 15 juli 2010 @ 12:42:54 #277
    50691 Christiaan
    Futue te ipsum
    pi_84085878
    Weet iemand of het mogelijk is om rond 00.00 uur nog van Brussel in Amsterdam te komen? In NL is nachtnet, maar in BE ook?
    Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
    Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
      donderdag 15 juli 2010 @ 12:48:21 #278
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84086094
    in BE is geen nachtnet. Daar rijdt na 00:00 sowieso vrijwel niets meer.

Laatste fatsoenlijke gelegenheid is om 21:18 vertrekken uit Brussel Zuid. Succes

Laatste ONfatsoenlijke mogelijkheid gaat zo:

Brussel Zuid 21:57
    Ličge Guillemins 23:00 x 23:21
    Maastricht 23:50 x 23:56
    Eindhoven 01:29 x 02:01
    Amsterdam C 03:42

Veel plezier
    pi_84086161
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2010 12:42 schreef Christiaan het volgende:
    Weet iemand of het mogelijk is om rond 00.00 uur nog van Brussel in Amsterdam te komen? In NL is nachtnet, maar in BE ook?
    De laatste reismogelijkheid is om 10:00 en je doet er maarliefst 5:41 uur over, via maastricht :p. Dat is wel waarheid voor je geld!

22:01 Brussel-Centraal Liege-Guillemins Stoptrein (NMBS)
    23:21 Liege-Guillemins Maastricht Stoptrein (NS)
    23:56 Maastricht 3 Roermond Intercity (NS)
    02:01 Eindhoven 4a Hertogenbosch ('s) Intercity (NS)
    03:42 Amsterdam Centraal 8b
      donderdag 15 juli 2010 @ 12:51:18 #280
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84086209
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2010 12:40 schreef Dr_Flash het volgende:
    Enneh, met SLT naar het SpoorwegMUSEUM rijden?

In Duitsland gebruiken ze daar gewoon MUSEUMmaterieel voor. Uerdinger Schienenbusse die pendelen tussen Hagen Hbf en Bochum - Dahlhausen.
    De kans is te groot dat ze het in de prak rijden. Dus dan maar zo, een SLT mist toch niemand.
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      donderdag 15 juli 2010 @ 12:52:46 #281
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84086272
    Ik zat ook al te denken. Ziet dat juk weer eens wat nieuws
      donderdag 15 juli 2010 @ 12:57:20 #282
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_84086460
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2010 12:50 schreef Brembo het volgende:

[..]

De laatste reismogelijkheid is om 10:00 en je doet er maarliefst 5:41 uur over, via maastricht :p. Dat is wel waarheid voor je geld!

22:01 Brussel-Centraal Liege-Guillemins Stoptrein (NMBS)
    23:21 Liege-Guillemins Maastricht Stoptrein (NS)
    23:56 Maastricht 3 Roermond Intercity (NS)
    02:01 Eindhoven 4a Hertogenbosch ('s) Intercity (NS)
    03:42 Amsterdam Centraal 8b
    En van Roermond naar Eindhoven ga je te voet?
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
    pi_84086500
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2010 12:57 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

En van Roermond naar Eindhoven ga je te voet?
    Volgens de NS planner kan het . Dus misschien rijdt die trein speciaal voor jou door naar eindhoven?
    pi_84086550
    Waarom doet die IC maastricht Eindhoven er 's nachts een hal;f uur langer over?
      donderdag 15 juli 2010 @ 12:59:56 #285
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_84086600
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2010 12:58 schreef Brembo het volgende:

[..]

Volgens de NS planner kan het . Dus misschien rijdt die trein speciaal voor jou door naar eindhoven?
    Ik heb een keer om half elf in Maastricht gestaan en toen kon ik er niet meer wegkomen, dus a;s het speciaal voor mij is zijn ze wat laat
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
      donderdag 15 juli 2010 @ 13:01:23 #286
    50691 Christiaan
    Futue te ipsum
    pi_84086654
    Hmhm dank, maar kan echt pas om 00.00 uur weg. Maar dan slaap ik daar wel ergens.
    Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
      donderdag 15 juli 2010 @ 13:05:34 #287
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84086844
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2010 12:52 schreef Dr_Flash het volgende:
    Ik zat ook al te denken. Ziet dat juk weer eens wat nieuws
    GMTA. Duidelijk.
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      donderdag 15 juli 2010 @ 13:12:26 #288
    35154 James1988
    Schommelbotenlover
    pi_84087126
    Zou er vraag zijn naar een nachttrein Brussel - Amsterdam, ook al rijdt hij maar eens in de 2 uur?
    pi_84087343
    't Zou al fijn zijn als ze gewoon de laatste Beneluxtrein terug laten rijden, idioot dat die is afgeschaft. Ook verdomd achterlijke tyfusmongolen dat ze dat nergens fatsoenlijk hebben vermeld, je zou maar om 23:00 in Antwerpen staan te wachten na een avondje film..
      donderdag 15 juli 2010 @ 13:51:20 #290
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84088892
    Ja, het staat op de site van Locov. Maar achterlijk is het.
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 juli 2010 @ 15:15:06 #291
    Maffe Fries
    pi_84092675
    Waarschijnlijk is het over en uit voor Plan T. Nadat de 528 al bij de werkplaats in Maastricht opgesteld stond is daar vandaag de 518 met een defecte cabine-airco bijgekomen, waardoor er nu geen T4 meer in reizigersdienst zit.
    pi_84093445
    hulde! Nu Plan-V nog eruit
      donderdag 15 juli 2010 @ 15:35:24 #293
    50691 Christiaan
    Futue te ipsum
    pi_84093508
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2010 15:33 schreef Stefanovic83 het volgende:
    hulde! Nu Plan-V nog eruit
    Nee joh. Kutsgmm
    pi_84093546
    Nu nog alle buffels eruit
      donderdag 15 juli 2010 @ 15:43:06 #295
    31936 Dr_Flash
    CubeMeister
    pi_84093853
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2010 15:15 schreef Peterselieman het volgende:
    Waarschijnlijk is het over en uit voor Plan T. Nadat de 528 al bij de werkplaats in Maastricht opgesteld stond is daar vandaag de 518 met een defecte cabine-airco bijgekomen, waardoor er nu geen T4 meer in reizigersdienst zit.
    Ik zie er tussen Breukelen en Rhenen ook niet veel meer. Daar reed tot voor kort ook nog wel Plan T. Nu nog flink wat V wel.
      donderdag 15 juli 2010 @ 15:55:21 #296
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84094411
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2010 15:15 schreef Peterselieman het volgende:
    Ik kwam vandaag tussen Utrecht en Amsterdam volgens mij een drietal T's tegen: twee levend, de middelste dood. Of ik heb het verkeerd gezien, maar dan toch minstens twee T's met tractie. Worden ze weggezet op de Dijksgracht?
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 juli 2010 @ 15:56:58 #297
    Maffe Fries
    pi_84094499
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2010 15:55 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik kwam vandaag tussen Utrecht en Amsterdam volgens mij een drietal T's tegen: twee levend, de middelste dood. Of ik heb het verkeerd gezien, maar dan toch minstens twee T's met tractie. Worden ze weggezet op de Dijksgracht?

Volgens berichten op Somda wel ja
    pi_84094691
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 23:26 schreef Dr_Flash het volgende:
    Crientj is met vakantie, AHtogo-technisch gezien.
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 23:25 schreef Socios het volgende:
    Klacht over Crientj?

Kassamiep AH to Go
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 23:30 schreef Ireyon het volgende:

[..]

[..]

Euh..
    Allereerst heeft Fles gelijk, ik mag 27/28 juli weer werken.
    En euh, ik ben wit. Mijn moeder zegt altijd dat ik licht geef. Dus nee, ik was het niet.
    Maar denk dat ik wel weet wie het dan wel is. xD
    pi_84094993
    Zo. En nu mn foto's inplakken van Tenerife.
    pi_84097983
    Ik ga volgende week naar Corsica. Toch even kijken wat daar rijdt.
    Als treinspotter heb je daar toch een rustig baantje.
    1 station waar alles langskomt.
      donderdag 15 juli 2010 @ 17:30:23 #301
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_84098406
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2010 15:56 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Volgens berichten op Somda wel ja
    En hoeveel waren het er volgens Somda?