abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83892154

Welkom in alweer deel 240 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_83892184
Ik ben ongeduldig.

Lief treintje; de enige die op Tenerife te vinden is
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:17:45 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_83892192
"Lieve trein..." ???
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:17:59 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_83892204
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:03 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Lille Europe. Boeiend.
Ja, Eurostar rijdt daarlangs. En Eurostar
pi_83892213
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:17 schreef Duvel het volgende:
"Lieve trein..." ???
Ja, zie de foto die ik erna postte. Die was lieff.
pi_83892296
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:17 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ja, Eurostar rijdt daarlangs. En Eurostar
De Ghan is ook

Toch hoor ik er nooit iets van als er tussen Alice Springs en Darwin rekening gehouden moet worden met extra reistijd.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_83892364
Tis weer feest op het Nederlandse spoor..
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:24:07 #8
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_83892433
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 19:56 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

"Door weersomstandigheden is het treinverkeer op Duvels zolder ontregeld. Houdt u rekening met extra reistijd en uitval van treinen"
"Prognose: onbekend."
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:25:06 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_83892476
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:18 schreef Crientj het volgende:

[..]

Ja, zie de foto die ik erna postte. Die was lieff.
Maar....maar! Waar zijn de rails?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:26:49 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_83892536
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

De Ghan is ook

Toch hoor ik er nooit iets van als er tussen Alice Springs en Darwin rekening gehouden moet worden met extra reistijd.
Eigenlijk ging het me om de koperdiefstallen... in een comment op Facebook las ik dat tegenwoordig veel glasvezelverbindingen worden gebruikt i.p.v. koper. Maar de koperdieven weten dat nog niet, naar het schijnt.
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:28:29 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83892605
Glasvezel is ook duur
pi_83892669
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:25 schreef Duvel het volgende:

[..]

Maar....maar! Waar zijn de rails?
Onzichtbaar!
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:30:51 #13
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83892696
wat een stomme trein Crientj.
pi_83892739
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:30 schreef Dr_Flash het volgende:
wat een stomme trein Crientj.
pi_83892836
Nog maar een keer in dit nieuwe topic:

Ik heb in de rechter mogen reizen... is het een droom voor de treinfanaat om in een bullettrain te mogen reizen?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:35:48 #16
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_83892892
Hm ja, weet ik niet. Ik vind 'm vrij lelijk...
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:36:47 #17
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_83892944
Ik vind hem zelfs erg lelijk. Die linker vind ik dan weer mooier.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_83893097
Reeks 100 is mooi. Maar deze vind ik ook lelijk.

(Sorry. )

[ Bericht 54% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2010 20:41:52 ]
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:41:48 #19
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83893101
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[ afbeelding ]

Ik heb in de rechter mogen reizen... is het een droom voor de treinfanaat om in een bullettrain te mogen reizen?
Nee je vroeg of we je een baas vonden

De shin500 is veel vetter natuurlijk, maar okee, dit mag er ook zijn
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:43:35 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83893154
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:36 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik vind hem zelfs erg lelijk. Die linker vind ik dan weer mooier.
Ja ik ook. Merkwaardige plek voor een open deur trouwens.
pi_83893192
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:17 schreef Crientj het volgende:
Ik ben ongeduldig.

Lief treintje; de enige die op Tenerife te vinden is
[ afbeelding ]
Mag dit in het treintopic?

Dan heb ik er ook nog eentje:

Ik zou zeggen: Raad de stad!
  zaterdag 10 juli 2010 @ 20:46:17 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83893241
Athinai?
pi_83893528
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:46 schreef Dr_Flash het volgende:
Athinai?
Nee, helaas niet goed.

Het is Varna in Bulgarije. Waar trouwens ook echte treinen komen. Zoals een echt bizarre vakantietrein, eens per week met wagons uit heel Oost-Europa. Praag, Bratislava, Kosice, Charkov, Moskou...

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2010 20:58:55 ]
pi_83893934
Is het komkommertijd? Dit is tenminste nog een echte die echt industrieel spoorwerk gedaan heeft. Althans 3 van de 5 locs die ze hebben zijn tweedehandsjes.

zaterdag 10 juli 2010 @ 21:06:28 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83893956
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:55 schreef Igen het volgende:

Waar trouwens ook echte treinen komen. Zoals een echt bizarre vakantietrein, eens per week met wagons uit heel Oost-Europa. Praag, Bratislava, Kosice, Charkov, Moskou...
Ben je weleens in Utrecht geweest?
  zaterdag 10 juli 2010 @ 21:07:36 #26
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83893996
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 21:05 schreef Fixers het volgende:
Is het komkommertijd? Dit is tenminste nog een echte die echt industrieel spoorwerk gedaan heeft. Althans 3 van de 5 locs die ze hebben zijn tweedehandsjes.

[ afbeelding ]
Dit is de overweg bij het Waterorgel en de Stoomcarroussel toch?

Daar is eens iemand doodgereden op een dag dat ik daar werkte. 50 meter verderop. Was vrij bizar wel
pi_83894339
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 21:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ben je weleens in Utrecht geweest?
Ontlenen de CNL of de Jan Kiepura hun bestaansrecht aan Utrecht (of Amsterdam) dan?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2010 21:15:50 ]
  zaterdag 10 juli 2010 @ 21:16:30 #28
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83894373
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 21:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Ontlenen de CNL of de Jan Kiepura hun bestaansrecht aan Utrecht dan?
Net alsof welke trein dan ook zijn bestaa nsrecht ontleent aan Varna. Het ging erom dat er echte treinen komen, zoals treinen met exotische bestemmingen. Daarin doet Utrecht niet onder voor Varna dus.
  Redactie Sport zaterdag 10 juli 2010 @ 21:19:15 #29
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_83894483
Mijn dag in een paar zinnen: Enschede vanmorgen opm 7.27u de IC naar Utrecht gepakt, daar overgestapt op een zitvolle IC naar Maastricht. In Maastricht Euregio-ticket gehaald en in de hete stoptrein naar Luik plaatsgenomen, die na 10 minuten begon te rijden waardoor er tenminste een beetje wind ontstond.

Liege-Guillemins is een mooi station, maar gigantisch warm door die glazen overkapping, dus maar beneden in de stationshal gewacht. IC naar Verviers had +8, maar werd gereden door lekkere koele I11-rijtuigen. In Verviers Central een tijd moeten wachten op de IR naar Aachen, ook door een klassiekje gereden maar weinig stops onderweg, dus waaide wel door.

In Aachen direct van spoor 9 naar spoor 1 gelopen voor de Euregiobahn naar Heerlen, maar daar aangekomen stond er alleen een werktrein. Van de CTA boven spoor 1 moest ik vernemen dat ik naar 3 moest. Zet dan een bordje bij de trap van spoor 1 dat dat spoor buiten gebruik is...

Nouja, in de heerlijk koele Talent (met planken ipv banken/stoelen, maar goed) naar Heerlen gereisd. Hier eerste klas kaartje naar Leeuwarden gestempeld met de bedoeling om tot Amersfoort 1e klas te reizen. De airco in de VIRM naar Utrecht stond op standje diepvries . Tot Den Bosch de hele 1e klas afdeling boven voor mij alleen gehad.

In Utrecht aangekomen even bij de McDonalds langsgegaan en wou vervolgens de IC van 18.51 naar Enschede nemen. In de stationshal stond een storing Amersfoort-Apeldoorn, dus even gevraagd of het advies via Zwolle of Arnhem was. Maar omreizen was niet nodig volgens mevrouw, de storing was namelijk alweer voorbij.

Nouja, in de IC uit Rotterdam gaan zitten dan maar, wordt even na het aankoppelen van het Haagse deel omgeroepen dat de trein hier opgeheven wordt. HC van het Rotterdamse deel dan maar gevraagd: trein gaat tot Amersfoort en omreizen via Zwolle. Kort voor Amersfoort netjes een omroep dat de IC naar Zwolle aan de overkant gereed zal staan. Mooi niet dus, want een halve minuut later kon ze melden dat de trdl ons op een ander spoor binnennam.

Goed, dan maar de trappen over van spoor 7 naar spoor 2. IC Naar Zwolle ook maar eerste klas gezeten, was immers nog steeds richting Leeuwarden. Vertrek Amersfoort was met +6 ongeveer. Kort voor Zwolle de omroep dat de IC naar Deventer zou wachten op de overstappers, en dat deze op spoor 7 stond. Even daarna alweer de correctie dat deze op 5b zou staan, perron schuin over dus (zat vrij achteraan).

In deze IC bleek de airco maar half te werken, en onder andere in de achterste bak (waar iedereen hutje mutje stond vanwege de krappe overstap) werkte deze dus niet. Kort voor Wijhe roept de HC door deze bak heen dat het voorin wel koeler is, dus iedereen aan het lopen. Gezien de opgelopen vertraging stond de IC naar Zwolle in Deventer al op spoor 4, waardoor wij op 3 aankwamen (trein eindigde daar ook ivm stroomstoring Deventer-Zutphen). IC naar Enschede kwam op 2, dus weer trappen lopen in de hitte. En tot overmaat van ramp werkte ook in deze ICMm de airco maar half.....
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 10 juli 2010 @ 21:19:22 #30
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_83894488

Lieve trein?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zaterdag 10 juli 2010 @ 21:22:06 #31
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83894595
dat vraagt om meer
pi_83894612
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 21:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Net alsof welke trein dan ook zijn bestaa nsrecht ontleent aan Varna.
Jazeker wel hoor. Zijn zomertreinen speciaal om toeristen uit heel Oost-Europa naar de Bulgaarse kust te brengen. Eens per week naar Varna en drie keer per week naar Burgas, en van daaruit kunnen de toeristen dan per bus verder naar Sunny Beach en Golden Sands enzo.
  zaterdag 10 juli 2010 @ 21:24:17 #33
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83894672
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 21:22 schreef Igen het volgende:

[..]

Jazeker wel hoor. Zijn zomertreinen speciaal om toeristen uit heel Oost-Europa naar de Bulgaarse kust te brengen. Eens per week naar Varna en drie keer per week naar Burgas, en van daaruit kunnen de toeristen dan per bus verder naar Sunny Beach en Golden Sands enzo.
Kee, maar dan nog, het ging niet om het bestaansrecht
pi_83894757
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 21:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kee, maar dan nog, het ging niet om het bestaansrecht
Ja okee, dan heeft Nederland het ook, de Jan Kiepura is inderdaad ook zo'n trein die tot de verbeelding spreekt.
pi_83894838
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[ afbeelding ]

Nee, ik vind het kuttreinen. Europese Hogesnelheidstreinen vind ik veel mooier.
  zaterdag 10 juli 2010 @ 21:28:43 #36
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_83894845
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 21:22 schreef Dr_Flash het volgende:
dat vraagt om meer
http://en.wikipedia.org/wiki/Galloping_Goose

Ooit 3 van gezien in een spoorwegmuseum, grappige dingen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zaterdag 10 juli 2010 @ 21:49:08 #37
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83895658
Vet, ik kende m niet
  zaterdag 10 juli 2010 @ 21:50:57 #38
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_83895740
En het rijdt nog ook:

Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_83901394
wat een raar ding
  zondag 11 juli 2010 @ 01:09:41 #40
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83904269
Wijzigingen Museumpendel per 26 Juli 2010:

De Museumpendel Utrecht CS - Utrecht Maliebaan gaat per 26 juli via een andere route rijden, en vertrekt op andere tijden en een ander perron. De reistijd tussen Centraal en Maliebaan wordt verkort tot 15 minuten.

De Museumpendel zal gaan vertrekken van spoor 1 (waar de trein naar Baarn ook staat) op x.47. Vanaf hier wordt richting Blauwkapel Oost gereden, om aldaar op spoor BJ of BV kop te maken richting de Maliebaan. Aangekomen op de Maliebaan (Spoorweg museum) kom je binnen aan het middenperron (spoortje LD of LN).
De terugweg zal wederom vanaf het middenperron plaats vinden, waarvoor de beveiliging is aangepast. Het is nu een 'dubbel enkelspoor', want op beide sporen kan je in beide richtingen rijden.
Ook zal er een overkapping over het middenperron komen als de bronnen van het NSM kloppen.
De vertrektijd zal vanaf de Maliebaan op x.27 zijn.

In de kaartautomaat zal ook een wijziging komen, want er zal een Combikaart te verkrijgen worden, waarmee je ook direct toegang tot het museum hebt.

Ook zal in September de Heimwee Express een andere route krijgen en Hilversum niet meer aan doen: De trein rijdt via spoor 410 (waar nu de pendel binnen komt en vertrekt) en dan richting Maarn Goederen.
pi_83907507
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 21:07 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dit is de overweg bij het Waterorgel en de Stoomcarroussel toch?

Daar is eens iemand doodgereden op een dag dat ik daar werkte. 50 meter verderop. Was vrij bizar wel
Inderdaad, dat is bij de stoomcarrousel. Iemand dood gereden? Das best bizar, die trein rijdt al niet veel meer dan een kilometer of 20 per uur schat ik zo. Zou wel verklaren waarom ze de overgangen stapvoets berijden.

Maar Fles, heb je in de efteling gewerkt?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 11 juli 2010 @ 10:11:32 #42
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_83908035
quote:
Op zondag 11 juli 2010 01:09 schreef greavy het volgende:
Wijzigingen Museumpendel per 26 Juli 2010:

De Museumpendel Utrecht CS - Utrecht Maliebaan gaat per 26 juli via een andere route rijden, en vertrekt op andere tijden en een ander perron. De reistijd tussen Centraal en Maliebaan wordt verkort tot 15 minuten.

De Museumpendel zal gaan vertrekken van spoor 1 (waar de trein naar Baarn ook staat) op x.47. Vanaf hier wordt richting Blauwkapel Oost gereden, om aldaar op spoor BJ of BV kop te maken richting de Maliebaan. Aangekomen op de Maliebaan (Spoorweg museum) kom je binnen aan het middenperron (spoortje LD of LN).
De terugweg zal wederom vanaf het middenperron plaats vinden, waarvoor de beveiliging is aangepast. Het is nu een 'dubbel enkelspoor', want op beide sporen kan je in beide richtingen rijden.
Ook zal er een overkapping over het middenperron komen als de bronnen van het NSM kloppen.
De vertrektijd zal vanaf de Maliebaan op x.27 zijn.

In de kaartautomaat zal ook een wijziging komen, want er zal een Combikaart te verkrijgen worden, waarmee je ook direct toegang tot het museum hebt.

Ook zal in September de Heimwee Express een andere route krijgen en Hilversum niet meer aan doen: De trein rijdt via spoor 410 (waar nu de pendel binnen komt en vertrekt) en dan richting Maarn Goederen.

Hmm, had ze liever een compleet rondje Utrecht zien maken
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_83908456
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 21:28 schreef Socios het volgende:

[..]

Nee, ik vind het kuttreinen. Europese Hogesnelheidstreinen vind ik veel mooier.
Mooier wel, maar het Japanse HSL netwerk is toch even iets waar de Deutsche Bahn flink jarloers op is
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zondag 11 juli 2010 @ 10:36:46 #44
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_83908606

Klein bergbaantje midden in het centrum van Kiev. Vanaf het bergstation worden de 2 wagens met een kabel omhoog getrokken. De wissels van het passeerstuk zijn zo gebouwd dat de treintjes elkaar automatisch goed passeren. De andere kant op worden ze gewoon opengereden, ze hoeven dus niet bediend te worden.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  zondag 11 juli 2010 @ 11:21:57 #45
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83909752
quote:
Op zondag 11 juli 2010 09:32 schreef Fixers het volgende:

[..]

Inderdaad, dat is bij de stoomcarrousel. Iemand dood gereden? Das best bizar, die trein rijdt al niet veel meer dan een kilometer of 20 per uur schat ik zo. Zou wel verklaren waarom ze de overgangen stapvoets berijden.

Maar Fles, heb je in de efteling gewerkt?
Figuur vond het niet nodig om op te staan toen er een trein aan kwam

En ja, ik heb in de Efteliing gewerkt
  zondag 11 juli 2010 @ 11:24:28 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83909814
quote:
Op zondag 11 juli 2010 10:30 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Mooier wel, maar het Japanse HSL netwerk is toch even iets waar de Deutsche Bahn flink jarloers op is
Let de komende jaren maar eens op China en Spanje. Daar kan Japan dan weer jaloers op worden

Dat bergbaantje is best geinig idd. Je ziet die dingen vaker, bijvoorbeeld ook bij Zakopane in zuid-Polen en in Zwitserland heb ik ze ook weleens gezien
  Redactie Sport zondag 11 juli 2010 @ 11:27:07 #47
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_83909893
Deze week Utrecht-Utrecht Maliebaan nog maar even doen, anders kon het nog wel eens lastig worden om de hele Maliebaan bereden te hebben..
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 11 juli 2010 @ 11:28:55 #48
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83909930
quote:
Op zondag 11 juli 2010 11:27 schreef dennistd het volgende:
Deze week Utrecht-Utrecht Maliebaan nog maar even doen, anders kon het nog wel eens lastig worden om de hele Maliebaan bereden te hebben..
Met de Heimwee expres erbij is er niks aan de hand toch?
  zondag 11 juli 2010 @ 11:31:46 #49
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83910022
Stoomrit naar de Sloelijn op 11 Juni 2011

Op zaterdag 11 Juni 2011 zal er een stoomrit naar de Zeeuwse Sloelijn / Zeeuwse Sloehaven worden gereden.
De Stoomstichting Nederland, gevestigd te Rotterdam, zal de rit verzorgen.
De stoomloc 01 1075 zal u tegemoet komen rijden, en de trein naar de Sloehaven rijden.

Deze reis begint op Rotterdam Centraal, waar u in kunt stappen.
Vanaf Rotterdam Centraal voert de reis richting Dordrecht, Roosendaal en verder richting de Zeeuwse Lijn.

Ter hoogte van Lewedorp zal de stoomtrein de aftakking richting de Zeeuwse Sloelijn nemen.
Vrijwel direct zal er een fotostop worden georganiseerd, waarbij U de trein kunt verlaten, om vervolgens foto's te maken, te roken of dergelijke.
Na vertrek vanaf dit punt zullen er onderweg nog een aantal fotostops worden georganiseerd.
Bij aankomst op de Sloehaven zal er ook weer een fotostop plaats vinden.

Indien de mogelijkheid bestaat, zal er op de Sloehaven een line-up plaats vinden met een andere loc of diverse locs.
Hierover krijgt u binnenkort meer informatie.

De terugweg zal ons wederom over hetzelfde traject voeren, met opnieuw kans voor fotostops.

U zult nu wel denken, waarom worden er geen fotostops georganiseerd tussen Rotterdam Centraal en de aftakking naar de Zeeuwse Sloelijn?
Dit mag helaas niet van ProRail, in verband met de veiligheid. Op de goederenlijnen is dit weer wel toegestaan.

Tijdens deze reis kunt u ook genieten van een kopje koffie, of andere lekkernijen die te verkrijgen zijn in het Mitropa Restauratierijtuig.

Kosten
De kosten voor deze stoomrit bedragen ¤75,00 per persoon. Hierbij zit geen consumptie inbegrepen, en de voor- en nareis vanaf Rotterdam Centraal.

Kinderwagens, rolstoelen etc.
Wij attenderen u erop dat u reist in historische rijtuigen. Deze zijn slechts zeer
beperkt toegankelijk voor kinderwagens, rolstoelen etc. Wilt u hier iets van meenemen, vermeld dit bij uw reservering.

Annuleren
Bij onvoldoende belangstelling behouden wij ons het recht voor de rit te annuleren.
In dat geval krijgt u de volledige reissom gerestitueerd.
Indien u zelf van deelname afziet, vindt geen restitutie plaats.

Aanmelden
U kunt zich aanmelden door een E-mail te sturen naar het e-mailadres Sloelijnstoomrit@gmail.com.
In deze E-mail dient u de volgende gegevens te vermelden:
Naam:
Straat:
Postcode en Woonplaats:
Telefoonnummer:
Aantal deelnemers:
Opmerkingen:

De betaling van deze stoomrit zal over een aantal weken via E-mail verder worden afgehandeld.

Vragen
Voor vragen kunt u een E-mail sturen naar Sloelijnstoomrit@gmail.com.

Met vriendelijke groeten,

De organisatie.
  Redactie Sport zondag 11 juli 2010 @ 11:32:23 #50
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_83910041
De Heimwee-Expres rijdt Maliebaan-Hilversum-Maliebaan, en gaat nu nog leeg naar Maarn Goederen om kop te maken. Het stuk Maliebaan-Maarn Goederen-Maliebaan zal ook wel gaan vervallen binnenkort, want de Heimwee-Expres kan dan natuurlijk ook kopmaken op station Maliebaan. En aangezien de museumpendel straks ook uit het noorden komt, wordt het onmogelijk om het deel station Maliebaan-Lunetten Kruis te berijden.
PM mij!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')