Dit. Randspoor vind ik echt wel tofquote:Op woensdag 14 juli 2010 19:49 schreef Mkr het volgende:
[..]
Vanaf dienstregeling 2014 is het de bedoeling dat Randstadspoor Harderwijk ipv Amersfoort Vathorst als eindpunt heeft. Dat betekend dan voor Nijkerk, Putten, Ermelo elk kwartier een trein richting Harderwijk en Utrecht.
Naja, stations als Utrecht Vaartsche rijn zijn natuurlijk te triest voor woorden en verminderen alleen maar de kwaliteit van de verbinding.quote:
En de spoorkaart.quote:Op woensdag 14 juli 2010 20:36 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Ze hebben storingen maar weggehaald van de ns site?
Ik weet in elk geval dat aan het eind railremmen zitten zodat de wagons met gepaste snelheid tegen elkaar komen. En als een wagon te vroeg tot stilstand komt, zijn er aanduwrobots tussen het spoor.quote:Op woensdag 14 juli 2010 20:01 schreef Fixers het volgende:
Ik kom net langs rotterdam, het goederenopstelterrein en daar zijn ze aan het heuvelen. Best tof om te zien zo'n losse rollende wagon.
Maar hoe gaat dat eigenlijk exact in zijn werk? Koppelen ze steeds een wagon los of in een keer de hele zwik en worden ze langzaam over het randje geduwd? Hangen die dingen half op de handrem of klappen ze in volle vaart tegen de wachtende wagons? Vast wel iemand die dit kan uitleggen van begin tot eind.
* Ofyles2 zich afvraagt of NS, ProRail en NedTrain überhaupt iets goeds kunnen doen...quote:Op woensdag 14 juli 2010 20:41 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
En de spoorkaart.
Dat kutding staat er nu al een paar maanden. Hoe kan het dan nog steeds fout gaat dat ding weer te geven![]()
En storingen weghalen is ook gewoon een dikke faal voor informatievoorziening.
Vandaag ook één gezien, de 4080.quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Heb nog wel 2 treinen met die plakletters "Geel en blauw houdt van Oranje!" gezien
Wat moet dat een verschrikkelijke ervaring voor je geweest zijn. Zoiets horen treinreizigers niet mee te maken. Ga je veel met de trein? Welkom op FOK! en in het bijzonder in het treinentopic.quote:Op woensdag 14 juli 2010 18:24 schreef Susannetje_ het volgende:
Het probleem was niet dat de bovenleiding door de deur heen was geslagen. (Het is wel gebeurd, maar dat was niet het probleem).
We reden de tunnel van Schiphol in en de trein trok vanaf dat moment de bovenleiding mee. De bovenleidingen sloegen tegen de trein aan waardoor de hele trein begon te shaken, en waardoor er dus ook een gat in de deur kwam. Ook waren er een stuk of 100 ramen kapot geslagen door de bovenleiding die er tegen aan kwam. Doordat we de bovenleiding mee hadden getrokken was er in die tunnel geen stroom meer en dát was het probleem, want dan zouden de treinen daar zonder stroom zitten en niet kunnen rijden.
De bewuste trein kon doordat hij zonder stroom zat ook niet meer remmen (en heeft dus nog zo'n 500m aan leiding meegetrokken) en alle passagiers (behalve die in mijn coupé) zaten zonder licht..
Is de rem van een trein handmatig dan?quote:Op woensdag 14 juli 2010 20:58 schreef Duvel het volgende:
Overigens heeft een trein geen bovenleidingspanning nodig om te remmen.Het duurt gewoon lang voor zo'n ding stil staat.
luchtdrukremmen:quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:00 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Is de rem van een trein handmatig dan?![]()
Ik neem aan dat het door een elektrisch signaal gaat en dat de machinist niet zelf de kracht hoeft uit te oefenen om te remmen?
Edit: Is het nu serieus zo dat de machinist een kraantje kan opendraaien waardoor de remmen automatisch aanslaan?![]()
Ik had bij uitzondering ICMm in de IC Nijmegen - Den Helder vanmiddag, ook weleens lekkerquote:
Naast de elektropneumatische rem, die lekker makkelijk remt, heeft een trein ook nog een wettelijk verplichte ouderwetse luchtdrukrem, die ie alleen in noodgevallen gebruikt (maar het is niet specifiek de noodrem!). Overigens heeft een trein ook accu's, zodat de EP of ED of whatever voor elektrische rem ook werkt zonder bovenleidingspanning. Recuperatie is dan natuurlijk niet mogelijk, maar dat spreekt voor zich.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:00 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Is de rem van een trein handmatig dan?![]()
Ik neem aan dat het door een elektrisch signaal gaat en dat de machinist niet zelf de kracht hoeft uit te oefenen om te remmen?
Edit: Is het nu serieus zo dat de machinist een kraantje kan opendraaien waardoor de remmen automatisch aanslaan?![]()
Ahw, mooi was die tijd toen dat nog standaard was!quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:17 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik had bij uitzondering ICMm in de IC Nijmegen - Den Helder vanmiddag, ook weleens lekker
Normaal remt dit type trein inderdaad elektronisch, het zgn normale rembedrijf. Het gros van de remming wordt op de elektromotoren gedaan (remmen op de motor); indien omstandigheden dit toelaten wordt de opgewekte stroom teruggevoerd aan de bovenleiding, als dit niet kan wordt het verstookt in de remweerstanden en omgezet in hitte. Is er meer remvermogen nodig dan de ED-rem (rem op de motor) kan leveren, dan worden klassieke wrijvingsremmen ingezet: per geremde as drie remschijven. Er zijn ook nog permanentmagneetremmen, die worden op het spoor gezet en remmen zo ook af.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:00 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Is de rem van een trein handmatig dan?![]()
Ik neem aan dat het door een elektrisch signaal gaat en dat de machinist niet zelf de kracht hoeft uit te oefenen om te remmen?
Edit: Is het nu serieus zo dat de machinist een kraantje kan opendraaien waardoor de remmen automatisch aanslaan?![]()
Wilde het net zeggen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:24 schreef Duvel het volgende:
Ahw, mooi was die tijd toen dat nog standaard was!
Mooi om te zien dat Deutsche Bahn de boel meteen goed onderhanden neemt en het regionale treinverkeer in Nederland wil integreren in het Duitse treinverkeer d.m.v. een Sneltrein naar Bremen. Volgende stap op het hoofdnet door naar Amsterdam, ook zoals vroeger.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 23:31 schreef Peterselieman het volgende:
Arriva wil trouwens het baanvak Zuidbroek - Nieuweschans overbelast laten verklaren. Ze hebben bij ProFail een concept ingediend om een halfuursdienst tussen Groningen en Nieuweschans te laten rijden, aangevuld met sneltreinen die tussen Groningen en Leer (en later Bremen) rijden. Deze slaan vele stations over en gaan net als de stoppers nu eens per twee uur rijden.
Ik zat onderweg ineens te mijmeren over de tijd dat er directe IC's Arnhem Velperpoort - Den Haag Centraal reden. Met Mat'54quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:24 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ahw, mooi was die tijd toen dat nog standaard was!
De kinderen van Versteeg kunnen weer onder de wol.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:35 schreef Socios het volgende:
[..]
Mooi om te zien dat Deutsche Bahn de boel meteen goed onderhanden neemt en het regionale treinverkeer in Nederland wil integreren in het Duitse treinverkeer d.m.v. een Sneltrein naar Bremen. Volgende stap op het hoofdnet door naar Amsterdam, ook zoals vroeger.
Ik heb geen idee hoe Qt4 werkt. Ik ken wel C#quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:00 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Zal ik zeker doen.
Er zijn verschillen: James1988 gebruikt Microsoft, ik Linux. Misschien kan ik hem overhalen Qt4 te gebruiken voor dit project.
Hoi, ik ben Igen en ik laat me op een verschrikkelijke manier foppenquote:Op woensdag 14 juli 2010 21:39 schreef Igen het volgende:
Even iets anders tussendoor:
Vandaag moest ik van Groningen naar Luik. Welke knurft heeft bedacht dat je dan vanwege de zomerdienstregeling een aanfluiting van -1 minuut in Utrecht en van -4 minuten in Maastricht hebt? Zo duurt de reis door een paar minuutjes extra rijtijd gewoon een uur langer.
Hoezo? Wat doe ik verkeerd?quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:40 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Hoi, ik ben Igen en ik laat me op een verschrikkelijke manier foppen
Niet de vakantiedienstregeling checken misschien? Wordt dat in Groningen niet 24/7 omgeroepen dan?quote:
De trein een half uur later nemen, zodat je maar 26 minuten ipv 56 op Maastricht moet wachten.quote:
Hij wist het wel, maar het is gewoon niet handig.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:51 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Niet de vakantiedienstregeling checken misschien? Wordt dat in Groningen niet 24/7 omgeroepen dan?
Die is normaal 9 minuten en nu -4 minuten. => 26 minutenquote:Op woensdag 14 juli 2010 21:56 schreef Dr_Flash het volgende:
Buiten de vakantiedrgl is de overstap Utrecht - Luik in Maastricht ook maar 4 minuten. Ik gok het er nooit op. Je knipt met je vingers en je hangt in Den Bosch al in de prijzen voor een uur. Gewoon een half uur eerder gaan idd. Na die 178 km wil je wel even lekker schijten en wat eten en drinken halen in Maastricht. En wat spotten, waarom ook niet
Normaal is dat best een mooie overstap en als je 'm mist kan je geld terug vragen voor 60 minuten.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:56 schreef Dr_Flash het volgende:
Buiten de vakantiedrgl is de overstap Utrecht - Luik in Maastricht ook maar 4 minuten. Ik gok het er nooit op. Je knipt met je vingers en je hangt in Den Bosch al in de prijzen voor een uur. Gewoon een half uur eerder gaan idd. Na die 178 km wil je wel even lekker schijten en wat eten en drinken halen in Maastricht. En wat spotten, waarom ook niet
quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Normaal is dat best een mooie overstap en als je 'm mist kan je geld terug vragen voor 60 minuten.
Maar hoe zit dat nou in Utrecht, is daar de overstap van de NoordOost op de trein naar Maastricht/Heerlen altijd zo slecht?
Die is toch bijna een kwartier?quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar hoe zit dat nou in Utrecht, is daar de overstap van de NoordOost op de trein naar Maastricht/Heerlen altijd zo slecht?
quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Da's wel erg slecht geregeld dan.
Gelukkig maar dat ik normaal die route nooit hoef te doen.
Dat werkt alleen binnen NLquote:Op woensdag 14 juli 2010 22:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Normaal is dat best een mooie overstap en als je 'm mist kan je geld terug vragen voor 60 minuten.
Maar serieus. Wat is het hele probleem om tussen een etappe van 193 km en een direct volgende etappe van 178 km even de beentjes te kunnen strekken?quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:07 schreef Igen het volgende:
Nee, aankomst uit Groningen 10:09, vertrek naar Maastricht 10:08 of 10:38, etc.etc. Echt top.
Dat setje had ik vanmiddag ook inderdaad. Vertrok om 15:11 vanuit Ede-Wageningen richting Den Helderquote:Op woensdag 14 juli 2010 22:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
gisterochtend de 4070 met 4057 (ICM) gespot op Castricum, in de richting van Alkmaar. bij het sluiten van de deuren bleef er eentje open, die werd met geweld door de conducteur vakkundig dicht gebeukt![]()
smiddags zag ik de combinatie weer rijden in de richting van sloterdijk. blijkbaar kan daar prima mee doorgereden worden
Daarom dus ook 4 sporen hequote:Op woensdag 14 juli 2010 20:39 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Naja, stations als Utrecht Vaartsche rijn zijn natuurlijk te triest voor woorden en verminderen alleen maar de kwaliteit van de verbinding.
Dan kunnen er best meer treinen gaan rijden, maar als ze 100 meter na Centraal alweer stoppen. Dat is toch weer extra reistijd en er zullen echt niet veel mensen van dat station gebruik maken.
6 treinen zijn ook vooral handig als je je trein mist. Maar in het algemeen zal het wel meevallen. Zeker ook omdat aansluitingen vervallen op het IC-net.
Wehehe, inderdaad... Ik vermaak mij in die tijd wel even op Ut. Half uurtje is zo voorbij.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Maar serieus. Wat is het hele probleem om tussen een etappe van 193 km en een direct volgende etappe van 178 km even de beentjes te kunnen strekken?
De trein naar België is totaan de grens officieel een doodgewone NS-trein, heb ik laatst ontdekt.quote:
En waar stopt die voor het laatst in Nederland?quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:27 schreef Igen het volgende:
[..]
De trein naar België is totaan de grens officieel een doodgewone NS-trein, heb ik laatst ontdekt.
Hmm. Okee, jij wint.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:28 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En waar stopt die voor het laatst in Nederland?
quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:11 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Maar serieus. Wat is het hele probleem om tussen een etappe van 193 km en een direct volgende etappe van 178 km even de beentjes te kunnen strekken?
Dat zal ongetwijfeld één van de "bijkomende voordelen" geweest zijn jaquote:Op woensdag 14 juli 2010 22:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Hmm. Okee, jij wint.
Dus dáárom stopt de trein niet meer bij Eijsden...
Dank je. Ik weet nog dat ik ooit in het Spoorwegmuseum was en er een heuvelsimulator was met een oud bednieningspanneel. Dat was best moeilijk om al die wagonnetjes op de juiste plek te krijgen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 20:42 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik weet in elk geval dat aan het eind railremmen zitten zodat de wagons met gepaste snelheid tegen elkaar komen. En als een wagon te vroeg tot stilstand komt, zijn er aanduwrobots tussen het spoor.
Over het heuvelproces:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Heuvelen
Over de Kijfhoek:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kijfhoek_%28rangeerterrein%29
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |