quote:Ik ben het met je eens dat op dit moment de VS voor Europa de meest logische bondgenoot is en zolang Rusland politiek gezien nog redelijk instabiel is, geen kandidaat is om de VS op te volgen. Wel zou het handig zijn om meer samen te werken met Rusland.
Niet alleen op militair gebied, waar ze nog steeds een speler van wereld formaat zijn, zeker gezien hun investeringen op dit moment, maar ook economisch, daar Europa in steeds grotere mate afhankelijk wordt van Russisch gas en olie.
Dat gezegd, vind ik het behoorlijk naief van jou om te stellen dat alle handelingen ook in ons belang zijn. Dat is natuurlijk onzin, niet op de laatste plaats, daar alle handelingen van de VS enkel en alleen in hun belang zijn.
Dat het effect van die handelingen ook een positieve invloed hebben op de belangen van hun bondgenoten wij dus is enkel maar meegenomen, maar denk niet dat de VS daar ook maar in de verste verte rekening mee houd.
Het is "God bless the United States" bij hun en niet God bless the United States and our allies"
Zo hebben de VS nog nooit gedacht en dat zullen ze ook nooit doen.
Moeten we ze daarom wantrouwen? Neuh dat ook weer niet, maar blind vertrouwen op de VS zou ook niet gepast zijn.
Wat natuurlijk wel is, dat de VS wel een politiek systeem hebben, dat zich zelf kan verbeteren, als ze het toelaten en dat heeft Rusland natuurlijk helemaal niet, geen idee ook of Russen dat wel willen, ze zijn altijd al een volk geweest dat het beste presteerd onder een sterke leider, anders dan de Amerikanen die het beste hebben gepresteerd bij een overheid die zich terughoudend opstelt op economisch, binnenlands, lokaal en industieel gebied.
Voor de oplettende lezertjes: ik heb heel subtiel een paar woorden onderstreept.quote:
China en Rusland willen geen wapens VS in de ruimte
Uitgegeven op dinsdag 12 februari 2008 om 15:05:16
(Novum/AP) - China en Rusland hebben dinsdag voorgesteld de ontwikkeling van wapensystemen in de ruimte te verbieden. De Verenigde Staten zien zo'n plan als een Chinees-Russisch een-tweetje om militaire voordelen te behalen. De Russische minister van buitenlandse zaken Sergej Lavrov zei dinsdag op de Ontwapeningsconferentie in Genève dat de ontwikkeling van wapens in de ruimte zal leiden tot een nieuwe wapenwedloop - zowel op aarde als daarbuiten.
Volgens de VS is het plan alleen bedoeld om Amerikaanse militair-technologische ontwikkelingen een halt toe te roepen. China en Rusland zouden op basis van de plannen nog gewoon raketten de ruimte in kunnen schieten of satellieten inzetten in een eventueel conflict. De VS houden vol alleen vreedzame plannen te hebben voor de ruimte, maar hun satellieten wel te willen kunnen verdedigen.
De Chinezen en de Russen proberen het plan al door te drukken sinds 2002, toen de Amerikanen eenzijdig het ABM-verdrag uit de Koude Oorlog opzegden. De landen keren zich ook tegen Amerikaanse plannen voor diverse raketverdedigingssystemen op aarde.
[Copyright 2008, Novum]
quote:Op dinsdag 12 februari 2008 19:30 schreef Nobu het volgende:
Die nobele Chinezen van je, die het allerbeste met de ruimte voor hebben, zijn voorlopig nog de enige die ook daadwerkelijk iets uit de ruimte geschoten hebben.
Ik hoop van niet. IJsland is voor zijn defensie namelijk geheel afhankelijk (bij verdrag) van de VS. Als de hele wereld dat zou doen krijg je een zeer ongezonde situatie.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 15:37 schreef Buschetta het volgende:
Hoop dat de wereld het voorbeeld van Ijsland volgt....
Defensie
Die woordjes horen wel in een context:quote:Op dinsdag 12 februari 2008 19:15 schreef Stupendous76 het volgende:
Het volgende bericht kwam ik vandaag ook nog tegen:
[..]
Voor de oplettende lezertjes: ik heb heel subtiel een paar woorden onderstreept.
Onjuist: de Sovjets gebruikten al in 1977 een killer satelllite, omdat Brezjnev bang was dat de SpaceShuttle stiekum een bommenwerper was. In antwoord hierop ontwikkelden en gebruikten de VS in 1985 een door een F-15 afgevuurde ASM-135 ASAT raket. Beide systemen zijn door het ABM verdrag verboden verklaard en (officieel) uit gebruik genomen, het Amerikaanse programma werd in 1988 stop gezet.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 19:30 schreef Nobu het volgende:
Die nobele Chinezen van je, die het allerbeste met de ruimte voor hebben, zijn voorlopig nog de enige die ook daadwerkelijk iets uit de ruimte geschoten hebben.
Dat las ik ook op de wiki.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 20:59 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Die woordjes horen wel in een context:
De VS zegden het eenzijdig op, niet om de Russen en de Chinezen dwars te zitten, maar omdat ze bang zijn dat niet-verdragsstaten de VS onder vuur nemen.
Mocht Iran kernraketten naar de VS sturen, dan acht ik het niet waarschijnlijk dat dat via Europees luchtruim gebeurd.quote:het ABM verdrag is tijdens de planning van Star Wars geboren, op verzoek van de Sovjets/Russen (die nooit een antwoord op Star Wars hebben kunnen formuleren, laat staan er iets mee kunnen doen). De dreiging van de Sovjets is voorbij, maar de rest van de wereld is in toenemende mate in staat om ballistische raketten te ontwerpen, te bouwen en af te vuren. Volgens het ABM verdrag mogen noch de VS, noch Rusland zich daartegen verdedigen.
En laten we wel wezen: ook de Russen hebben er belang bij dat dat verdrag niet meer van kracht is, ook zij kunnen worden aangevallen (door bijvoorbeeld opstandige Tetsjenen).
Welke route dan wel? Pak er maar eens een globe (of nog beter: een navigatie kaart, maar die heb je waarschijnlijk net even niet bij de handquote:Op dinsdag 12 februari 2008 21:22 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Mocht Iran kernraketten naar de VS sturen, dan acht ik het niet waarschijnlijk dat dat via Europees luchtruim gebeurd.
[...]
quote:Op dinsdag 12 februari 2008 20:53 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik hoop van niet. IJsland is voor zijn defensie namelijk geheel afhankelijk (bij verdrag) van de VS. Als de hele wereld dat zou doen krijg je een zeer ongezonde situatie.
Nee, de VS hebben de afgelopen 15 jaar aangetoond dat ze de rol van enig overgebleven supermacht niet aankunnen. Het maakt ze arrogant, ze doen ongeveer waar ze zin in hebben, want niemand houdt ze tegen.quote:Op woensdag 13 februari 2008 00:12 schreef Buschetta het volgende:
[..]
O ? En de VS ligt op de maan ?
mompelt iets over de wereld.....
Hoe bedoel je N-korea voor de 2e keer? Heeft de VS ooit N-Korea willen bevrijden dan? Als jij dat denkt, dan heb je de oorlog in Korea niet geheel begrepen, volgens mij.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 21:46 schreef Pumatje het volgende:
Om even op LGopen's reactie te reageren uit het vorige topic.
Betreft dat we dezelfde visie delen met de VS betreft Democratie, vrijheid.
Inderdaad ik kan niet wachten totdat de VS Iran gaat "bevrijden" , en jammer dat ze het bij N-korea niet hebben gedaan voor de 2e keer.
quote:Op woensdag 13 februari 2008 08:40 schreef Semisane het volgende:
[..]
Hoe bedoel je N-korea voor de 2e keer? Heeft de VS ooit N-Korea willen bevrijden dan? Als jij dat denkt, dan heb je de oorlog in Korea niet geheel begrepen, volgens mij.
Even voor de duidelijkheid, het was N-korea dat Z-korea binnen viel, waarna de VN onder de vlag van de USA Z-korea de helpende hand heeft toegestoken.
idd en de raketten van rusland gaan over de noordpoolquote:Op dinsdag 12 februari 2008 21:40 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Welke route dan wel? Pak er maar eens een globe (of nog beter: een navigatie kaart, maar die heb je waarschijnlijk net even niet bij de hand) bij: de kortste route van Teheran naar Washington loopt dwars over Europa.
Overtollig materieel bij defensie, als er in Afghanistan iets stuk gaat is er vaak niet eens vervangingquote:Op woensdag 13 februari 2008 19:14 schreef Bob-B het volgende:
http://www.nu.nl/news/143(...)erieel_Defensie.html
Oja en volgens NAVO afspraken moeten we 2% van de belastinginkomsten uitgeven aan defensie en het is nu 1,5%quote:Op woensdag 13 februari 2008 19:24 schreef Nobu het volgende:
[..]
Overtollig materieel bij defensie, als er in Afghanistan iets stuk gaat is er vaak niet eens vervanging
Nog meer bezuinigingen?quote:Op woensdag 13 februari 2008 19:13 schreef Bob-B het volgende:
Hoor ik net op de radio op het nieuws dat alle politieke partijen inzicht willen hebben in het defensie materieel, zodat ze kunnen zien wat ze hebben en waarop ze kunnen bezuinigen
Ik heb het op Google Earth even nagemeten en je hebt gelijk. Overigens alleen over Noord-Europa (10 km Polen, daarna Zweden en Noorwegen).quote:Op dinsdag 12 februari 2008 21:40 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Welke route dan wel? Pak er maar eens een globe (of nog beter: een navigatie kaart, maar die heb je waarschijnlijk net even niet bij de hand) bij: de kortste route van Teheran naar Washington loopt dwars over Europa.
quote:NAVO opent testinstallatie raketafweer in Den Haag
Uitgegeven: 13 februari 2008 18:31
Laatst gewijzigd: 13 februari 2008 18:32
BRUSSEL - De NAVO opent donderdag in Den Haag een testinstallatie voor raketafweer. Bij de tests moet bekeken worden of de Amerikaanse en Europese systemen goed kunnen samenwerken.
Het systeem moet uiteindelijk militairen op de grond, in bijvoorbeeld Afghanistan, beschermen tegen aanvallen met raketten die worden afgevuurd vanaf een afstand vanaf tussen de 600 en 7000 kilometer.
Maar het is ook gericht tegen andere dreigingen in de lucht, zoals bemande en onbemande vliegtuigen.
Installatie
De installatie gaat negen maanden eerder dan gepland open. In januari werd al eens succesvol getest met een Amerikaanse en Nederlandse raketafweer.
Functioneren
Het systeem moet in 2010 functioneren. Het is de bedoeling dat ook met Rusland wordt samengewerkt. De afweer tegen korte- en middellangeafstandsraketten heeft niets te maken met de Amerikaanse wens om in Europa een schild te plaatsen tegen intercontinentale raketten.
(c) ANP
Blijkbaar.quote:Op woensdag 13 februari 2008 16:41 schreef Pumatje het volgende:
[..]
je snapt in ieder geval goed wat ik bedoelde blijkbaar.
Mooiquote:en ik begrijp de korea oorlog prima.
Och, in het geval van Korea hebben ze niks bezet, zelf Zuid-Korea niet.quote:De vs bevrijd niets, het bezet.
Even hier duidelijkheid over scheppen; het bevrijden van N-K zou ik wel een goede zaak vinden en dit zou ik ook bestempelen als bevrijding. Een volk wordt hard onderdrukt door een dictator en er is niemand daar die er vrijwillig voor gekozen heeft. In Iran ligt de boel wel even anders.. hoewel het niet een prettige overheid is, is er nog wel enige vorm van oppositie mogelijk. Preventief bepaalde doelen vernietigen vind ik echter wel begrijpelijk door de vrij agressieve uitspraken daar jegens Israel. Het is niet heel verwonderlijk dat Israel zich bedreigd voelt en mogelijke nucleaire installaties bij voorbaat vernietigt. Echter, een complete oorlog en bezetting zou nergens op slaan, vanwege de botsing van culturen. Dat wij de Iraanse cultuur niet begrijpen rechtvaardigt een aanval natuurlijk niet. In Noord Korea is er geen sprake van cultuur, maar simpelweg een onderdrukking en massamoord.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 21:46 schreef Pumatje het volgende:
Om even op LGopen's reactie te reageren uit het vorige topic.
Betreft dat we dezelfde visie delen met de VS betreft Democratie, vrijheid.
Inderdaad ik kan niet wachten totdat de VS Iran gaat "bevrijden" , en jammer dat ze het bij N-korea niet hebben gedaan voor de 2e keer.
Maw; toen ik dat als argument naar voren bracht in het vorige topic wist je dus eigenlijk niet wat de routes waren van de raketten? Nogmaals.. het raketschild zal geen raket uit Rusland tegenhouden, dus de panische reactie van de Russen is niets anders dan een agressieve vorm van politiekbepaling in andere landen.quote:Op woensdag 13 februari 2008 20:15 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik heb het op Google Earth even nagemeten en je hebt gelijk. Overigens alleen over Noord-Europa (10 km Polen, daarna Zweden en Noorwegen).
Teheran lijkt mij niet de meest logische lanceerplaats, maar de route/afstand blijft ongeveer gelijk (tussen de 6000 en 7000 mijl).
Maar ik verwacht nog steeds niet dat Iran een kernraket gaat afvuren op de VS.
Vind dit plaatje eigenlijk interessanter:quote:Op dinsdag 12 februari 2008 21:13 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Onjuist: de Sovjets gebruikten al in 1977 een killer satelllite, omdat Brezjnev bang was dat de SpaceShuttle stiekum een bommenwerper was. In antwoord hierop ontwikkelden en gebruikten de VS in 1985 een door een F-15 afgevuurde ASM-135 ASAT raket. Beide systemen zijn door het ABM verdrag verboden verklaard en (officieel) uit gebruik genomen, het Amerikaanse programma werd in 1988 stop gezet.
[ afbeelding ]
F-15 lanceert een Vought ASM-135 ASAT raket
foto van Wikipedia
Och het is niet als of de Russen, Amerikanen of Europeanen zo netjes zijn hoor, wat ruimte afval betreft.quote:Op donderdag 14 februari 2008 13:08 schreef LGOPEN het volgende:
[
Vind dit plaatje eigenlijk interessanter:
[ afbeelding ]
Wat een ongelooflijke troep die de Chinezen hebben veroorzaakt. Echt een voorbeeld wat uitstekend de Chineze politiek symboliseert, zonder nadenken bouwen en produceren zonder na te denken over de gevolgen en de troep die men maakt. De kleinste stukjes afval kunnen levensgevaarlijk zijn voor huidige en toekomstige astronauten, los van de materiele schade die ontstaat.
Ik vind het geen panische reactie van de Russen. Als de VS zich zorgen maken om acties tegen hen, zouden ze er beter aan doen iets aan de reden van die acties te doen, in plaats van nog meer argumenten geven. De VS probeerd dus i.p.v. iets te verbeteren, nog meer landen te betrekken in hun vuile spel (want Polen komt hierdoor ook op het lijstje van mogelijke extremisten te staan...).quote:Op donderdag 14 februari 2008 13:08 schreef LGOPEN het volgende:
[..]
Maw; toen ik dat als argument naar voren bracht in het vorige topic wist je dus eigenlijk niet wat de routes waren van de raketten? Nogmaals.. het raketschild zal geen raket uit Rusland tegenhouden, dus de panische reactie van de Russen is niets anders dan een agressieve vorm van politiekbepaling in andere landen.
Je zou ook even moeten kijken naar plaatjes waar het afval van westerse satellieten/ruimtevaart op staat.quote:[..]
Vind dit plaatje eigenlijk interessanter:
[ afbeelding ]
Wat een ongelooflijke troep die de Chinezen hebben veroorzaakt. Echt een voorbeeld wat uitstekend de Chineze politiek symboliseert, zonder nadenken bouwen en produceren zonder na te denken over de gevolgen en de troep die men maakt. De kleinste stukjes afval kunnen levensgevaarlijk zijn voor huidige en toekomstige astronauten, los van de materiele schade die ontstaat.
En hoe had je je dat precies voorgesteld? Als er in het MO een boom omvalt is het de schuld van Amerika. Het lijkt me op zijn zachtst gezegd verstandig om je voor te bereiden op aanvallenquote:Op donderdag 14 februari 2008 18:01 schreef Stupendous76 het volgende:
Ik vind het geen panische reactie van de Russen. Als de VS zich zorgen maken om acties tegen hen, zouden ze er beter aan doen iets aan de reden van die acties te doen, in plaats van nog meer argumenten geven. De VS probeerd dus i.p.v. iets te verbeteren, nog meer landen te betrekken in hun vuile spel (want Polen komt hierdoor ook op het lijstje van mogelijke extremisten te staan...).
Die zijn niet in tienduizenden kleine stukjes verdeeld.quote:Je zou ook even moeten kijken naar plaatjes waar het afval van westerse satellieten/ruimtevaart op staat.
Euh, je zegt het nu zelf wat voor een bizarre situatie het is. Dus omdat een souverein land een defensie maatregel neemt wordt het doelwit van extemisten (hoewel ik dat betwijfel). Des te meer reden toch om het juist wel te bouwen?quote:Op donderdag 14 februari 2008 18:01 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik vind het geen panische reactie van de Russen. Als de VS zich zorgen maken om acties tegen hen, zouden ze er beter aan doen iets aan de reden van die acties te doen, in plaats van nog meer argumenten geven. De VS probeerd dus i.p.v. iets te verbeteren, nog meer landen te betrekken in hun vuile spel (want Polen komt hierdoor ook op het lijstje van mogelijke extremisten te staan...).
[..]
toevallig vandaag op CNNquote:Je zou ook even moeten kijken naar plaatjes waar het afval van westerse satellieten/ruimtevaart op staat.
Nou, dat weten ze toch knap te doen met 1 raket. De VS, Europa en Rusland hebben 50 jaar ruimtevaart achter zich en die Chinezen weten in 1 klap op een typisch Chineze wijze te introduceren. Die hele actie is compleet ondoordacht en achterlijk.quote:But the impact left more than 150,000 pieces of debris floating above Earth, NASA estimates. The space agency characterizes nearly 2,600 pieces as "large," meaning greater than 4 inches across, making them potential hazards to existing satellites.
China is responsible for 42 percent of all satellite debris in orbit as of January 1, most of it from that Fengyun-C meteorological satellite.
NASA has called it the worst satellite breakup in history
Zucht, ik ga hier niet meer over discussieren.quote:Op donderdag 14 februari 2008 22:10 schreef LGOPEN het volgende:
[..]
Euh, je zegt het nu zelf wat voor een bizarre situatie het is. Dus omdat een souverein land een defensie maatregel neemt wordt het doelwit van extemisten (hoewel ik dat betwijfel). Des te meer reden toch om het juist wel te bouwen?
Wat dacht je van de brokstukken die het raketschild gaat achterlaten?quote:[..]
toevallig vandaag op CNN
[..]
Nou, dat weten ze toch knap te doen met 1 raket. De VS, Europa en Rusland hebben 50 jaar ruimtevaart achter zich en die Chinezen weten in 1 klap op een typisch Chineze wijze te introduceren. Die hele actie is compleet ondoordacht en achterlijk.
Zie boven.quote:Op donderdag 14 februari 2008 19:15 schreef Nobu het volgende:
[..]
En hoe had je je dat precies voorgesteld? Als er in het MO een boom omvalt is het de schuld van Amerika. Het lijkt me op zijn zachtst gezegd verstandig om je voor te bereiden op aanvallen![]()
idemquote:[..]
Die zijn niet in tienduizenden kleine stukjes verdeeld.
NASA website voor kinderen:quote:Op donderdag 14 februari 2008 19:15 schreef Nobu het volgende:
[..]
Die zijn niet in tienduizenden kleine stukjes verdeeld.
quote:Some of it floats in space; much of it orbits Earth. You can find it on the surfaces of Venus and Mars and twenty tons of it is actually parked on the Moon! Some call it space trash, others refer to it as space junk or space debris. All three terms identify the same items -- man-made objects remaining in space though they no longer serve any useful purpose. Mankind¹s journey into space began in 1957 when the Soviet Union launched Sputnik, the first artificial satellite. Since that time more than 4,000 satellites have been launched into orbit. With so much traffic travelling into space, is it any wonder that a little trash has been left behind?
It is estimated that hundreds of millions of pieces of space trash are now floating through our region of the solar system. Some of them are as large as trucks while others are smaller than a flake of paint. There are a couple of relatively famous pieces of space trash. One is the glove that floated away from the Gemini 4 crew during the first spacewalk by U.S. astronauts. The other is the camera Michael Collins lost during the Gemini 10 mission. Rocket boosters, pieces that came loose from spacecraft, and fragments and particles created by space collisions or explosions are other examples of the types of trash whizzing around Earth at speeds of up to 36,000 km per hour.
Earth¹s gravitational field pulls a lot of space trash into lower and lower orbits until it finally reaches Earth's atmosphere. Most of the trash burns up when it enters Earth¹s atmosphere. The higher the altitude at which it orbits the longer the space trash will remain in orbit. Space trash moving in orbits lower than 600 km normally falls back to Earth within a few years. Space trash orbiting at altitudes higher than 1,000 km can continue circling Earth for a century or more.
De VS gaat trouwens hetzelfde doen, wellicht hebben ze een ander excuus, maar de intentie zal gelijk zijn. Laten zien dat ze het kunnen.quote:Op donderdag 14 februari 2008 22:10 schreef LGOPEN het volgende:
[..]
Euh, je zegt het nu zelf wat voor een bizarre situatie het is. Dus omdat een souverein land een defensie maatregel neemt wordt het doelwit van extemisten (hoewel ik dat betwijfel). Des te meer reden toch om het juist wel te bouwen?
[..]
toevallig vandaag op CNN
[..]
Nou, dat weten ze toch knap te doen met 1 raket. De VS, Europa en Rusland hebben 50 jaar ruimtevaart achter zich en die Chinezen weten in 1 klap op een typisch Chineze wijze te introduceren. Die hele actie is compleet ondoordacht en achterlijk.
Nou ja op deze manier lossen ze wel alle gezeur op over militaire ruimtvaart. Als ze nog even zo doorgaan heeft het geen nut meer om iets te lancerenquote:Op vrijdag 15 februari 2008 10:58 schreef Semisane het volgende:
[..]
De VS gaat trouwens hetzelfde doen, wellicht hebben ze een ander excuus, maar de intentie zal gelijk zijn. Laten zien dat ze het kunnen.
http://tweakers.net/nieuws/51895
Dus straks zijn er 100.000 stukjes sataliet meer in de ruimte.
quote:Op donderdag 14 februari 2008 22:16 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Zucht, ik ga hier niet meer over discussieren.
Jij hebt jouw mening, ik de mijne, zoek het verder maar uit.
[..]
Wat dacht je van de brokstukken die het raketschild gaat achterlaten?
Los van de enorme aantallen satellieten die het westen al heeft achtergelaten (dus die kapot zijn gegaan of buiten werking zijn gekomen). Het meeste van de Chinese satelliet zal, net als zoveel ander ruimteafval, te zijner tijd gewoon verbranden in de dampkring.
Deze lanceringen hebben natuurlijk een nut, het eerste om een nucleaire aanval te verhinderen (wat dus ruimteafval goed praat) en het tweede omdat men geen idee heeft waar het ding terecht zal komen. De kans is slechts 1% dat het bewoond gebied raakt, maar je hebt een groot probleem waneer zo'n ding hartje Tokio of Sao Paulo raakt. En wij weten natuurlijk ook niet wat er in dat ding zit, maar zal vast giftige bedoening zijn. Dus hierbij kun je ook afvragen wat zwaarder weegt.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 10:58 schreef Semisane het volgende:
[..]
De VS gaat trouwens hetzelfde doen, wellicht hebben ze een ander excuus, maar de intentie zal gelijk zijn. Laten zien dat ze het kunnen.
http://tweakers.net/nieuws/51895
Dus straks zijn er 100.000 stukjes sataliet meer in de ruimte.
Nog belangrijker: deze satelliet zit in een veel lagere baan dan die door de Chinezen vernietigd is.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 18:00 schreef LGOPEN het volgende:
Deze lanceringen hebben natuurlijk een nut, het eerste om een nucleaire aanval te verhinderen (wat dus ruimteafval goed praat) en het tweede omdat men geen idee heeft waar het ding terecht zal komen. De kans is slechts 1% dat het bewoond gebied raakt, maar je hebt een groot probleem waneer zo'n ding hartje Tokio of Sao Paulo raakt. En wij weten natuurlijk ook niet wat er in dat ding zit, maar zal vast giftige bedoening zijn. Dus hierbij kun je ook afvragen wat zwaarder weegt.
Er schijnt hydrazine in te zitten. Erg prettig spul (NOT!).quote:Op vrijdag 15 februari 2008 18:00 schreef LGOPEN het volgende:
[..]
[..]
Deze lanceringen hebben natuurlijk een nut, het eerste om een nucleaire aanval te verhinderen (wat dus ruimteafval goed praat) en het tweede omdat men geen idee heeft waar het ding terecht zal komen. De kans is slechts 1% dat het bewoond gebied raakt, maar je hebt een groot probleem waneer zo'n ding hartje Tokio of Sao Paulo raakt. En wij weten natuurlijk ook niet wat er in dat ding zit, maar zal vast giftige bedoening zijn. Dus hierbij kun je ook afvragen wat zwaarder weegt.
Het is ook de bedoeling dat je niet weet wat er in dat ding zit, daarom wordt ie ook neergeschotenquote:Op vrijdag 15 februari 2008 18:00 schreef LGOPEN het volgende:
[..]
[..]
Hoezo apart?quote:Op zondag 17 februari 2008 12:47 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
(..) de satelliet heeft de omvang van een bus, maar laat een thermisch spoor achter dat kleiner is dan van een ballistische raket (wat an sich ook wel apart is).
Het meeste spul wat hier naar beneden komt heeft een vrij grote snelheid, dat in combinatie met wrijving met de dampkring zorgt voor een aardig hoge temperatuur (zeker als dat de omvang van een autobus heeft). Het is niet zo dat iets langzaam omlaag komt, uiteindelijk is het altijd een hoge snelheid (en dus wrijving en dus groot thermisch spoor).quote:Op zondag 17 februari 2008 13:47 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Hoezo apart?
Een ballistische raket heeft een motor die aan staat of nog niet zo lang geleden uitgegaan is. Dat ding is dus hoe dan ook relatief heet.
De satelliet heeft alleen kleine trusters (daar is de hydrazine voor) om het ding op koers te houden, maar aangezien de satelliet totaal niet functioneert (het is dood metaal gevuld met dode electronica en 500liter hydrazine) is hij alleen maar warm als hij zonlicht heeft opgevangen.
De VS zullen wel weten waar dat ding ongeveer zit, anders is het ook lastig schieten. Het punt is dat dat ding vroeg of laat naar benedem gaat komen omdat hij zelf geen hoogte kan behouden. Wanneer dat zal zijn weten ze niet, vandaar dat ze er op willen schieten. Al moet ik zeggen dat ik het een vreemd verhaal vind. Waarom zou deze satelliet niet in de dampkring verbranden terwijl alle andere dat wel doen? Misschien heeft het er iets mee te maken dat ze de hoek van inval niet kunnen regelen?quote:Op zondag 17 februari 2008 14:00 schreef Stupendous76 het volgende:
Volgens het artikel van AP is de eerste schietpoging als de satelliet op 150km hoogte zit. Dat zou net buiten de dampkring zijn (alhoewel er geen grens is aan de dampkring, het is een geleidelijke overgang). Als de satelliet nog steeds zweeft op een bepaald punt, dan heeft ie inderdaad een klein thermisch spoor. Daar staat tegenover:
- dan weet je ongeveer waar die zit
- als ie zweeft, is het neerstortingsgevaar niet zo erg groot. Op het moment dat die dingen omlaag komen, gaan ze steeds sneller (en dus wrijving en hoge temperatuur). Daarom verbrand ook bijna alles dat hier de dampkring in komt.
hij is te groot delen van de mir storte ook gewoon op aarde neerquote:Op zondag 17 februari 2008 16:22 schreef Nobu het volgende:
[..]
De VS zullen wel weten waar dat ding ongeveer zit, anders is het ook lastig schieten. Het punt is dat dat ding vroeg of laat naar benedem gaat komen omdat hij zelf geen hoogte kan behouden. Wanneer dat zal zijn weten ze niet, vandaar dat ze er op willen schieten. Al moet ik zeggen dat ik het een vreemd verhaal vind. Waarom zou deze satelliet niet in de dampkring verbranden terwijl alle andere dat wel doen? Misschien heeft het er iets mee te maken dat ze de hoek van inval niet kunnen regelen?
Delen van de spaceshuttle ook, al moet ik toegeven dat die "ietsje" groter is dan een autobus.quote:Op zondag 17 februari 2008 16:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
hij is te groot delen van de mir storte ook gewoon op aarde neer
Ja precies wat de voorlichter van NASA zegt ja, maar ga er ook maar vanuit dat de militaire tiop van de USA het erg prettig vinden dat ze hun "theorie" eens een keer in het eggie mogen uit proberen.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 18:00 schreef LGOPEN het volgende:
[..]
[..]
dat hebben ze al eens gedaan als antwoord op een russische missie.quote:Op maandag 18 februari 2008 11:33 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ja precies wat de voorlichter van NASA zegt ja, maar ga er ook maar vanuit dat de militaire tiop van de USA het erg prettig vinden dat ze hun "theorie" eens een keer in het eggie mogen uit proberen.
Daarbij is de kans dat die sataliet op bewoont gebied valt zelf nog een stukje kleiner dan 1%.
Als ik de militaire top van de VS was en het was mij duidelijk dat de chinezen wel satelieten uit de ruimte konden knallen, dan zou ik mijn raketten ook maar eens willen testen.
Ik geloof best dat deze aktie meer redenen heeft dan enkel raketje testen, maar doe niet als of dit nu gedaan wordt uit geheel alturistische bedoelingen.
quote:Op maandag 18 februari 2008 11:33 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ja precies wat de voorlichter van NASA zegt ja, maar ga er ook maar vanuit dat de militaire tiop van de USA het erg prettig vinden dat ze hun "theorie" eens een keer in het eggie mogen uit proberen.
Daarbij is de kans dat die sataliet op bewoont gebied valt zelf nog een stukje kleiner dan 1%.
Als ik de militaire top van de VS was en het was mij duidelijk dat de chinezen wel satelieten uit de ruimte konden knallen, dan zou ik mijn raketten ook maar eens willen testen.
Ik geloof best dat deze aktie meer redenen heeft dan enkel raketje testen, maar doe niet als of dit nu gedaan wordt uit geheel alturistische bedoelingen.
Mijn wings? Nee, ik zat het overgrote deel van mijn luchtmachtcarriere onder de grond, niet er kilometers boven. Ik heb wel gevlogen, maar altijd onofficieel. Het leukste was met een oude T-33 van de CAF, het engste was met een SeaKing AEW.2 van de RN, en het saaiste was in een E-3A Sentry (AWACS) van de NAEWF.quote:Op maandag 18 februari 2008 11:37 schreef Heatseeker het volgende:
RonaldV, heb jij in je defensie carriere je wings gehaald? en zo ja hoe was dat, want ik ga dat naar alle waarschijnlijkheid dit jaar ook doen, tevens ga ik de nijmeegse 4daagse lopen.
quote:Ernstige misstanden bij marechaussee
Uitgegeven: 20 februari 2008 09:39
Laatst gewijzigd: 20 februari 2008 15:51
DEN HAAG - De Koninklijke Marechaussee heeft afgelopen jaar 54 werknemers ontslagen omdat ze de integriteitsregels schonden. Onder hen zijn ook marechaussees in opleiding.
ANP
Een woordvoerder bevestigde woensdag berichtgeving hierover in de Telegraaf. De Marechaussee heeft in totaal 6500 man in dienst.
De gegevens komen uit een kwartaalrapportage van een interne werkgroep integriteit die de krant in handen heeft. Daaruit zou onder meer naar voren komen dat een marechaussee afgelopen voorjaar werd betrapt met cocaïne en 26 xtc-pillen op zak.
Een andere werknemer werd de wacht aangezegd nadat de politie hem aanhield wegens rijden onder invloed, aldus De Telegraaf. Op Koninginnedag is een medewerker de laan uitgestuurd nadat hij de nieuwe partner van zijn ex-vriendin mishandelde in Rotterdam.
Gouden Koets
Uit het rapport zou ook blijken dat marechaussees anoniem hebben verklaard dat collega's seks hebben gehad in de door hen bewaakte Gouden Koets. Ook gaat het verhaal dat wakende marechaussees 's nachts in het zwembad van een van de koninklijke paleizen zijn gesprongen.
In 2006 werden 35 medewerkers van de marechaussee ontslagen wegens integriteitskwesties. De toename van vorig jaar is volgens de woordvoerder van de marechaussee wel te verklaren. Nadat voor Defensie na incidenten bij de marine een gedragscode werd ingesteld, is de interne controle strenger geworden.
Joint
"Bij de marechaussee ligt de lat van integriteit nog hoger dan bij de andere onderdelen van de krijgsmacht. Bijvoorbeeld bij het roken van een joint, volgt bij marechaussee direct ontslag. Terwijl in andere onderdelen van het leger dan eerst een waarschuwing volgt."
Verbijsterend
De GroenLinks-fractie in de Tweede Kamer noemt het hoge aantal ontslagen desondanks verbijsterend. Kamerlid Naïma Azough zal dinsdag, wanneer het parlement terug is van reces, een spoeddebat aanvragen met de ministers van Defensie en Justitie.
Lek
Het CDA heeft inmiddels vragen gesteld aan Defensieminister Eimert van Middelkoop. De fractie wil dat hij onderzoekt wie het interne marechaussee-rapport heeft gelekt.
Voorts vraagt het CDA hoeveel marechaussees er in de voorgaande jaren zijn ontslagen wegens schending van de integriteitsregels en wil het voortaan op de hoogte worden gehouden van het aantal ontslagen met die reden.
(c) ANP/NU.nl
Willen ze bij de NAVO of zo?quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:41 schreef Pumatje het volgende:
SChelde scheepsbouw heeft order ontvangen voor 4 fregatten voor marokko!!!
5 jaar werk in onze scheepswerven!!!
quote:Polen wil modern leger in ruil voor raketschild
Uitgegeven op zaterdag 23 februari 2008 om 18:01:28
(Novum/AP) - Polen stemt alleen in met de plaatsing van een Amerikaans raketschild als Washington assisteert bij de modernisering van het Poolse leger. De Poolse minister van defensie, Bogdan Klich, heeft dit gezegd in een zaterdag verschenen interview met de krant Polska.
De Verenigde Staten willen tien raketonderscheppers in Polen plaatsen, zogezegd ter verdediging tegen een eventuele Iraanse raketaanval. Rusland beschouwt het raketschild als een bedreiging voor zijn veiligheid en heeft gedreigd het aan te vallen.
De Poolse minister van buitenlandse zaken, Radek Sikorski, kondigde drie weken geleden aan dat Warschau en Washington een principeakkoord hadden bereikt over het raketschild. De VS zegden Polen toen steun toe bij het verbeteren van zijn luchtafweergeschut. Klich zegt nu dat modernisering van het luchtafweergeschut de belangrijkste Poolse voorwaarde is, maar dat ook het Poolse leger hulp van de VS nodig heeft.
Klich erkende dat Polen met nieuwe bedreigingen te maken kan krijgen als het de tien raketonderscheppers op zijn grondgebied laat plaatsen, maar zei ook dat het voordelig is voor Polen om deel uit te maken van het Amerikaanse defensiesysteem. Sterke landen worden met rust gelaten, zwakke landen krijgen vaak schoppen, zei hij. ,,Als je de kant van de sterken kiest, dan betaalt dat zich uit."
[Copyright 2008, Novum]
Deze is ook wel aardig:quote:Op zondag 24 februari 2008 10:53 schreef RonaldV het volgende:
Australië is in de running voor een stel F-22s, mits er in de VS een wetswijziging komt die de verkoop van het toestel aan andere landen toestaat. Ondertussen blijven ze wel klant voor de JSF, maar defensie minister Fitzgibbon heeft (mede naar aanleiding van andere defensieprojecten zoals Wedgetail) wel geroepen dat hij geen vertragingen in afleveringen of kostenverhogingen zal accepteren.
(Bron)
quote:When asked by the Herald Sun if the Russian-built war planes would be considered, he said all options would be included.
"The review should include a comparative analysis of everything on the market," Mr Fitzgibbon said.
"I'm not ruling out any option."
Die opmerking is meer om (met name) Boeing onder druk te zetten. De afgelopen 10 jaar heeft Australië niet de beste aanschaffen gedaan op defensie gebied. Wedgetail loopt enorm uit, het Seasprite programma loopt zowel in Australië als in Nieuw Zeeland al jaren lang achter, met geen oplossing in zicht, en ik geloof dat er nog wel wat van die akkefietjes spelen, allemaal met Amerikaanse defensie contractors. Programmas uit Europa daarentegen lopen veel beter (aanschaf Hawks, testprogramma KC-30). Het is dus niet meer dan logisch dat zelfs MiG en Sukhoi als kandidaat worden genoemd, al denk ik dat Eurofighter en Gripen waarschijnlijker kandidaten zijn.quote:
quote:Nederland levert mogelijk vijftig tot zestig mariniers voor de EU-missie in Tsjaad. Het kabinet neemt daarover binnenkort een besluit, bevestigen bronnen in Den Haag. Het is de bedoeling dat de militairen voor een jaar een verkenningseenheid vormen binnen een Iers bataljon.
De EU-missie is in de opbouwfase, ruim 500 Europese militairen zijn al ter plekke. In mei moeten 3700 militairen, onder wie 2000 Fransen, operationeel zijn in het midden-Afrikaanse land. De missie moet zorgen voor stabiliteit in het oosten van Tsjaad, in het gebied dat grenst aan de West-Sudanese regio Darfur. Daar zijn door geweld al 200.000 mensen omgekomen en ongeveer 2,5 miljoen mensen op de vlucht geslagen. In het gebied waar EUFOR actief wordt, zitten ongeveer 450.000 vluchtelingen.
Ik zie hier 10x meer in zitten dan in Afghanistan.quote:
Ach...fransenquote:Op zondag 24 februari 2008 17:22 schreef GasTurbine het volgende:
Ik vind het belachelijk dat men Frankrijk niks kwalijk neemt. Voor voormalige koloniën hoor je nog te zorgen. Nu moeten wij Nederlanders, Ieren en Belgen (150 man Genie en SF) en meer het opknappen.
quote:France – 2000 troops, 10 helicopters, 500 person logistical support
Ireland – 450 troops
Poland – 400 troops
Sweden – 200 troops
Austria – 160 troops, 50 special forces of the Jagdkommando
Romania – 120 troops
Belgium – 100 troops
Spain – 80 troops
Finland – 40 troops
Slovenia - up to 15 troops
Netherlands 60
De fransen hebben al jarenlang troepen in tsjaad zitten. Dit betekend niet dat deze zich persé met de interne politiek van het land bemoeien.quote:Op zondag 24 februari 2008 17:27 schreef GasTurbine het volgende:
Ik lees dat het meerendeel Frans is. Wie kan nog meer vinden over de EUFOR TCHAD/RCA-missie?
Frankrijk heeft al geholpen. Alleen houden ze dat buiten de pers (net als al die andere keren).quote:Op zondag 24 februari 2008 17:22 schreef GasTurbine het volgende:
Ik vind het belachelijk dat men Frankrijk niks kwalijk neemt. Voor voormalige koloniën hoor je nog te zorgen. Nu moeten wij Nederlanders, Ieren en Belgen (150 man Genie en SF) en meer het opknappen.
Oeh..quote:Op zondag 24 februari 2008 23:55 schreef GasTurbine het volgende:
Frankrijk en oorlog
Misschien meoeten ze overwegen het eigen land te veilen aan de omliggende landen. Krijgt Wallonië noord-frankrijk enz.
Is dat allemaal niet standaard in de a6 versiequote:Op woensdag 27 februari 2008 13:40 schreef Pumatje het volgende:
btw voor de mensen die ook geintresseerd zijn in de cav.
leopards blijven iig nog tot 2016. en ze worden nu geupdate.
er worden airco's ingebouwd voor mogelijkheid tot uitzending in warme gebieden ( vooral apperatuur dat er niet tegen bestand is )
en een hulpmotor.
ook mijn bescherming komt eraan.
na 2016 misschien de Leopard2 PSO .. ze blijven iig in de running.
jep echter de VS wil ze op de ddx destroyers in gaan zetten (of waren dat coilgunsquote:Op woensdag 27 februari 2008 16:28 schreef Asgard het volgende:
Leuk topc
Bestaan er echte rail guns? ()
nope, niet standaard.quote:Op woensdag 27 februari 2008 18:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Is dat allemaal niet standaard in de a6 versie
nee, dat is het nieuwe anti-file-idee van dit kabinetquote:Op donderdag 28 februari 2008 20:37 schreef RonaldV het volgende:
Vraagje: gister reed ik op de A-28 bij A'foort (van knooppunt Hoevelaken richting Leusden-Zuid), en toen reed daar een (burger-)vrachtwagen, verbreed zoals het transportwagens voor de cavellerie, met daarop een mij totaal onbekende, maar gloedjenieuwe pantserinfanterie-rupsvoertuig er op. Het ding zag er in ieder geval vervaarlijker (breder, langer, en zo te zien zwaarder bewapend) uit dan een YPR, en was niet voorzien van kentekenplaten, of zelfs maar die zwarte balkjes op de zijkant met NL er op. Is de KL iets nieuws aan het testen?
in dat geval blijf ik er in het vervolg wel achter rijden.quote:Op donderdag 28 februari 2008 20:46 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
nee, dat is het nieuwe anti-file-idee van dit kabinet
Stoerquote:Op woensdag 27 februari 2008 18:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
jep echter de VS wil ze op de ddx destroyers in gaan zetten (of waren dat coilguns).
echter gaat de loop momenteel nog maar een paar schoten mee
Gast!quote:Op donderdag 28 februari 2008 22:47 schreef Pumatje het volgende:
Gast!!!
S dat je ontgaan???????????????????
Heb er nog uitgebreid Over gepost......
is vervanging van Ypr
idd cv90
Niet per definitie.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 12:57 schreef Pumatje het volgende:
Ben er hardstikke blij mee, op deze sombere dag.
dat we zelfs testtoestellen krijgen wist ik niet! ben er echt blij mee.. is namelijk de beste investering ooit.
dit toestel is oppermachtig.
* mijn afb keuring en PO is niet doorgegaan, ben hardstikke misselijk,
mwah het is ook een investering in de toekomst de huidige f16 `s moeten sowieso vervangen worden door "iets"quote:Op vrijdag 29 februari 2008 13:01 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Niet per definitie.
De eventuele vijand en/of operatie bepaalt de macht van dit gevechtstoestel.
Ik denk dat dit toestel op dit moment nergens van toegevoegde waarde is ten opzichte van de aanschaf van een veel goedkoper toestel, geproduceerd in een vreedzaam land, die alle taken van de huidige F-16 kan vervangen.
Ik ben benieuwd wat je daar mee bedoelt. Denk je dat de VS er een autodestruct-mode in zullen verstoppen?quote:Op vrijdag 29 februari 2008 13:01 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Niet per definitie.
De eventuele vijand en/of operatie bepaalt de macht van dit gevechtstoestel.
Moeten we dan maar een inferieur toestel aanschaffen omdat dat toevallig in Duitsland of Frankrijk gebouwd is?quote:Ik denk dat dit toestel op dit moment nergens van toegevoegde waarde is ten opzichte van de aanschaf van een veel goedkoper toestel, geproduceerd in een vreedzaam land, die alle taken van de huidige F-16 kan vervangen.
Over de zin van die dwangneurose heb ik hier al eens eerder gepost: als de VS daarop betrapt worden zullen ze wereldwijd nooit meer een wapen kunnen verkopen, omdat ze als "onbetrouwbaar" worden geclassificeerd. De wapenindustrie in de VS is te invloedrijk om zoiets te laten gebeuren.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 19:25 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wat je daar mee bedoelt. Denk je dat de VS er een autodestruct-mode in zullen verstoppen?![]()
Duitsland en Frankrijk? Frankrijk voert overal kleine oorlogjes, en Duitsland... Nou ja: laten we het er op houden dat ze niet echt "vreedzaam" zijn geweest de afgelopen 100 jaar.quote:[..]
Moeten we dan maar een inferieur toestel aanschaffen omdat dat toevallig in Duitsland of Frankrijk gebouwd is?
Nee, dat bedoel ik niet. Gezien de VS ook geen vijand, maar een bondgenoot van ons is. Ik bedoel dat de strijdmacht van de tegenstander, welke dan ook en dat is op dit moment Afghanistan, bepaalt hoe sterk en effectief je eigen (vliegend) materieel is.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 19:25 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wat je daar mee bedoelt. Denk je dat de VS er een autodestruct-mode in zullen verstoppen?![]()
[..]
Inferieur? Inferieur aan wat? Zolang je tegenstander geen fatsoenlijke equivalenten of deugdelijk luchtafweer in actieve dienst heeft, kunnen denk ik zelfs de starfighters wel weer de lucht in.quote:Moeten we dan maar een inferieur toestel aanschaffen omdat dat toevallig in Duitsland of Frankrijk gebouwd is?
Zo denken veel mensen, en als er een militair dood gaat hoor je dezelfde mensen: Zo moeilijk is het toch niet om tegen een stel baarden te vechten!quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:14 schreef Chooselife het volgende:
We moeten niet de beste of meest geavanceerde willen zijn. Laat dat alsjeblieft aan de wereldmachten over.
En ik vind dat wij, als belastingbetaler en dus financierder van het boeltje, daar best meer bij betrokken mogen worden.
Gelukkig dat je dat niet denktquote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:14 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Nee, dat bedoel ik niet. Gezien de VS ook geen vijand, maar een bondgenoot van ons is. Ik bedoel dat de strijdmacht van de tegenstander, welke dan ook en dat is op dit moment Afghanistan, bepaalt hoe sterk en effectief je eigen (vliegend) materieel is.
Met de aanschaf van een peperdure, hypermoderne kist, anticipeer je dus ook op sterker gemobiliseerde tegenstanders. Vraag ik mij op mijn beurt af of we daar uberhaupt kans tegen maken óf we daar iets te zoeken hebben.
Vandaar ook de suggestie om op onze beurt eens géén oorlogszuchtig land te steunen, maar het dichter bij huis te zoeken tegen een vriendelijkere prijs en een stapje terug qua technologie. Zweden met Saab is hier een voorbeeld van.
Punt is dat die dingen helemaal niet zoveel goedkoper zijn als de tegenstanders ons willen doen geloven. Zoals het nu staat is een Eurofighter zelfs veel duurder. Ik kan me niet voorstellen dat er dan een toestel wordt aangeschaft met veel minder mogelijkheden.quote:[..]
Inferieur? Inferieur aan wat? Zolang je tegenstander geen fatsoenlijke equivalenten of deugdelijk luchtafweer in actieve dienst heeft, kunnen denk ik zelfs de starfighters wel weer de lucht in.
We moeten niet de beste of meest geavanceerde willen zijn. Laat dat alsjeblieft aan de wereldmachten over.
En ik vind dat wij, als belastingbetaler en dus financierder van het boeltje, daar best meer bij betrokken mogen worden.
Ik niet. Waar oorlog is, vallen slachtfoffers. Lijkt me logisch.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:22 schreef GasTurbine het volgende:
[..]
Zo denken veel mensen, en als er een militair dood gaat hoor je dezelfde mensen: Zo moeilijk is het toch niet om tegen een stel baarden te vechten!
Persoonlijk vind ik dat je een oorlogszuchtig en huichelachtig regime in z'n totaliteit moet boycotten.quote:btw: Ik snap de hele fucking consternatie niet over of het een neutraal land moet wezen of niet. We moeten echt Zweedse vliegtuigen nemen, want die zijn neutraal geweest in de oorlog!
Waarom moeten wij als mini-NAVO landje nu het beste-van-het-beste materieel hebben? Wij kunnen toch prima uit de voeten met het materieel waar andere EU-landen zich mee uitrusten?quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:25 schreef Nobu het volgende:
[..]
Gelukkig dat je dat niet denktIk ben benieuwd hoe jij denkt te voorspellen wat onze vliegers over twintig jaar tegenkomen in de lucht, dan zijn die dingen nog lang niet aan het einde van hun levensduur. Vergeet niet dat de ontwikkeling in de rest van de wereld ook niet stil staat.
[..]
En de Gripen dan? Of Rafale?quote:Punt is dat die dingen helemaal niet zoveel goedkoper zijn als de tegenstanders ons willen doen geloven. Zoals het nu staat is een Eurofighter zelfs veel duurder. Ik kan me niet voorstellen dat er dan een toestel wordt aangeschaft met veel minder mogelijkheden.
Stel, even, for argument's sake, dat andere Europese (Unie) landen ook in het JSF project zitten. Is het dan wel goed?quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:57 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Waarom moeten wij als mini-NAVO landje nu het beste-van-het-beste materieel hebben? Wij kunnen toch prima uit de voeten met het materieel waar andere EU-landen zich mee uitrusten?
Wegens "yesteryears news" misschien? Vanwege de morele verplichting om je militairen het beste te geven dat je KUNT betalen, in plaats van wat je WILT betalen? Toegegeven: elk land wil voor niks op de eerste rij zitten. Maar dat geldt voor de VS net zo hard als voor ons. En bovendien: gegeven de problemen die de VS hebben met hun luchtvloot (gemiddeld nog ouder dan de onze, hun vliegtuigen vallen letterlijk in de lucht uit elkaar) denk ik dat het JSF project nu eindelijk eens op stoom begint te komen. De VS hebben haast, en dat betekent dat de aannemers nu moeten gaan leveren, in plaats van doorzeuren om meer centen.quote:[..]
En de Gripen dan? Of Rafale?
De Taliban heeft (afhankelijk van welke bron je gelooft) nog maar 50 tot 100 Stingers, en de inzetbaarheid is na bijna 20 jaar rondzeulen door de woestenij van Afghanistan op zijn zachtst twijfelachtig. De batterijen zijn wel zo'n beetje op, er is nooit onderhoud op uitgevoerd, en de technologie is inmiddels ook 20 jaar oud. Inmiddels zijn er verbeterde Stingers, en nog beter: er zijn verbeterde countermeasures.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 23:00 schreef Pumatje het volgende:
Starfighters?? las ik nu starfighters.
de taliban beschikt over stingers.. you know.
De Nederlandse versie ziet er toch wel wat anders uit.quote:Op donderdag 28 februari 2008 22:03 schreef RonaldV het volgende:
[ afbeelding ]
De CV9035 IGV was het dus.Helemaal groen.
Denk ik
Jep, die wij hebben is wat zwaarder dan de versie die ronald plaatsde.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 15:01 schreef franske19 het volgende:
[..]
De Nederlandse versie ziet er toch wel wat anders uit.
[ link | afbeelding ]
Ik geloof je direct, maar zoals ik al zei: de "mijne" was gewoon olijfgroen en wat kaaltjes (zelfs geen kentekenplaten er op!), net als het plaatje dat ik postte. Misschien een prototype of zo?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 23:50 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Jep, die wij hebben is wat zwaarder dan de versie die ronald plaatsde.
Ah, ok, ik snap nu waar de onduidelijkheid zit. My bad.quote:Op zondag 2 maart 2008 16:05 schreef Pumatje het volgende:
nou er zijn wat mogelijkheden Ronald.
Waarschijnlijk heb jij een testmodel/demonstratiemodel gezien, dat waarschijnlijk niet eens Nederlands eigendom was. In wezep is er 1 gedemonstreerd een tijd geleden. Dat waren de
[ afbeelding ]
Is dat hem niet geweest? Daar zijn er enkele van in NL.
Het kan ook dat je simpelweg een cv90 op reis naar bestemming hebt gezien, die op de basis nog gecamoéd moest worden. Of ben je er echt van overtuigd dat je dat model, met die toren hebt gezien? Want dan stel je me voor een raadsel. Wat ik vermoed is dat de toren die je daar ziet ,een model is zonder de Add-on bepantsering die Nederland wel heeft.
of gewoon een prototype van de toren die niet is gebruikt.
Wat hebben we eigenlijk nu voor de luchtverdediging?quote:Op zondag 2 maart 2008 16:05 schreef Pumatje het volgende:
knip
afbeelding ] Hoefden we ze niet te verkopen en dus ook niet op zoek naar vervanging, die prtl's zijn namelijk nog helemaal super.
knip
Zou zo maar kunnen. Maar ik zat in een personenwagen, en die CV90 stond op een flatbed. Als je op rupsbandhoogte omhoog kijkt zie je van de bovenkant maar weinig details. Maar ik geef toe: hij lijkt er wel heel erg op!quote:Op zondag 2 maart 2008 21:58 schreef Pumatje het volgende:
betreft de toren, dat is niet van het model van de demonstratie in wezep? ( plaatje staat in mijn vorige post )
dat model is ook 100% olijfgroen, en zonder decals.. ik denk dat je die hebt gezien![]()
Stingers en patriots zeg maar.quote:Op zondag 2 maart 2008 22:44 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Wat hebben we eigenlijk nu voor de luchtverdediging?
Alleen stingers en de hoop dat onze f-16's binnen 10 seconden minuten de vijand neergehaald hebben?
dat zei ikquote:Op maandag 3 maart 2008 10:48 schreef cressisub het volgende:
Ter info:
De KMW Puma had mijn voorkeur, bekende techniek, onderdelen deels gelijk aan Leo2 en Panzerhowboem.
Dat verklaart iig waarom hij er zo kaal uitzag. bedankt!quote:Op maandag 3 maart 2008 10:48 schreef cressisub het volgende:
Ter info:
Van Halteren in Bunschoten doet de final assemblage van de CV90 in Nederland.
Specifieke modificaties worden bij IBL Leusden gedaan.
Vandaar het spotten van een CV90 tussen Amersfoort en Leusden.
Kinderziekte? Je bedoelt dat Nederland weer eens (een) modificatie(s) wenste die verder ongetest waren? Doet me een beetje denken aan vd Nieuwehuizen's helicopter avontuur met de Dienst Luchtvaart van de KLPD. Je neemt een mooie heli, ramt er net zo lang zaken tegenaan tot het niet meer kan vliegen, en dan noem je de heli een klote productquote:Even iedereen uit de droom te halen : het voertuig is momenteel een grote kinderziekte en is totaal ruk om mee te rijden.
De KMW Puma had mijn voorkeur, bekende techniek, onderdelen deels gelijk aan Leo2 en Panzerhowboem.
Ja precies hehe.quote:
Volgens mij had het oorspronkelijke exportmodel een 30mm kanon en heeft Nederland om een versie met 35mm gevraagd. De Denen hebben die trouwens ook besteld.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 13:14 schreef Pumatje het volgende:
wat is er precies voor aangepast als ik vragen mag?
Ik geloof dat het 35mm kanon gewoon standaard is op de export versie van de cv90.
de CV9035 IGF.
Enige wat NL wilde is toch een wat hoger achterstuk voor infanteristen en add-on bepantsering?
Of zie ik wat over het hoofd?
Als je er maar genoeg andere electronische rotzooi tegenaan plakt krijg je gegarandeerd kinderziekten omdat de boel plotseling niet meer met elkaar samen blijkt te kunnen werken.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 14:53 schreef Pumatje het volgende:
hmm ja ik denk dat je gelijk hebt. Maar wat kunnen de kinderziektes zijn? Ding is namelijk al bijna 25 jaar in productie namelijk...
Oh, maar dat is makkelijk. Je schaft het leger af, je bewapent de politie wat zwaarder voor ordehandhaving en je bouwt een paar ICBM's die je ergens verspreid door Nederland plaatst. Vervolgens maak je kenbaar dat iedere aanval op Nederland door wie dan ook zal resulteren in nucleare verwoesting. Denk dat je daarme je grondgebied wel afdoende hebt verdedigd. (en terroristen of andere aanvallers zonder land worden door de politie opgevangen dus)quote:Op woensdag 13 februari 2008 19:35 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Oja en volgens NAVO afspraken moeten we 2% van de belastinginkomsten uitgeven aan defensie en het is nu 1,5%Ooit komt er een dag dat Nederland een ander land kan gaan betalen voor z'n eigen verdediging.
Franje?!quote:Op dinsdag 4 maart 2008 13:31 schreef Pumatje het volgende:
De PvdA heeft eerder al laten weten dat defensie het wat haar betreft moet doen met het budget dat zij nu heeft. De verkoop van drie fregatten, 24 pantserhouwitsers, 44 Leopard tanks, en 54 F-16’s en andere ’franje’ zou wat de sociaaldemocraten betreft uitkomst kunnen bieden.
En hoe gaan we dat duidelijk maken dan? En vooral wat gaan we doen als een ander land dat ook over kernwapens beschikt hier binnen komt wandelen?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:04 schreef Northside het volgende:
[..]
Oh, maar dat is makkelijk. Je schaft het leger af, je bewapent de politie wat zwaarder voor ordehandhaving en je bouwt een paar ICBM's die je ergens verspreid door Nederland plaatst. Vervolgens maak je kenbaar dat iedere aanval op Nederland door wie dan ook zal resulteren in nucleare verwoesting. Denk dat je daarme je grondgebied wel afdoende hebt verdedigd. (en terroristen of andere aanvallers zonder land worden door de politie opgevangen dus)
Op de lange termijn bespaar je er een hoop geld mee denk ik.
Let maar op, over tien jaar wordt je Diemaco ook als franje aangemerktquote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:18 schreef Northside het volgende:
[..]
Franje?!![]()
Overigens heeft de VVD zich in de laatste 15 jaar ook opgeworpen als "de defensiepartij" en "tegen bezuinigingen", maar als het compromistijd was gingen die principes als eerste de deur uit.
Leuk idee, alleen kan je daar geen Tsjadiërs mee helpen als daar een vredesmissie nodig is.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:04 schreef Northside het volgende:
[..]
Oh, maar dat is makkelijk. Je schaft het leger af, je bewapent de politie wat zwaarder voor ordehandhaving en je bouwt een paar ICBM's die je ergens verspreid door Nederland plaatst. Vervolgens maak je kenbaar dat iedere aanval op Nederland door wie dan ook zal resulteren in nucleare verwoesting. Denk dat je daarme je grondgebied wel afdoende hebt verdedigd. (en terroristen of andere aanvallers zonder land worden door de politie opgevangen dus)
Neen kinderziektes is iets wat ontstaat bij een nieuw product, bij een opvolging daarvan of upgrade zijn die te verwijderen. De CV90 is al 25 jaar in productie, dus hoe de neuq kan zoiets kinderziektes hebben.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 15:48 schreef franske19 het volgende:
Ach kinderziektes heb je altijd met nieuwe voertuigen. Voorlopig voldoet de YPR nog wel even, kunnen ondertussen de kinkjes uit de kabel worden gewerkt.
quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:04 schreef Northside het volgende:
[..]
Bijna goed, en dus helemaal fout.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:15 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Neen kinderziektes is iets wat ontstaat bij een nieuw product, bij een opvolging daarvan of upgrade zijn die te verwijderen. De CV90 is al 25 jaar in productie, dus hoe de neuq kan zoiets kinderziektes hebben.
Laten we het 'ervaringsdeskundigheid" noemenquote:Vervolgens wordt er gekankert op de Nederlandse Defensie want die zou meteen de oorzaak hiervan zijn ( ik neem het helikopter stukje wat als voorbeeld wat naar voren werd gehaald )...
Omdat het (zoals je correct stelt) gaat om het systeem CV90, en niet om het platformCV90.quote:Dat ligt de fout bij de producten van de Nederlandse overheid waar kinderziektes uitmoeten, maar ik kan niet begrijpen dat een hoger achterdek op de Nederlandse CV90 , of de add-on bepantsering een kinderziekte veroorzaken kan of hebben, Het landwarrior systeem is niet cv90 eigen, en dat systeem moet nog begrepen worden, dat sommigen er niet uitkomen op dit moment is niet meteen de schuld van het systeem.
Omdat diezelfde politiek (samen met een veel te grote rij militaire managers) ervoor verantwoordelijk is dat de capabele mensen al ruim 10 jaar weglopen bij defensie.quote:Daarnaast betreft besteding van 2% aan het leger, ik plaats net 2 Officiele berichten die iets positiefs in zich dragen, en hier wordt meteen vol afgegeven op de politiek.
Dat is dan ook het enige positieve. Diezelfde CDAers waren trouwens maar al te graag bereid om het vredesdividend te innen.die 0,6 erop is niet alleen heel hard nodig, het is eigenlijk nog te weinig, als je ziet wat een schade er sinds het omvallen van de Muur is aangericht. Met het omvallen van de Muur werd het niet vreedzamer of veiliger, maar niemand wilde het weten. De politici wisten het het best, net als bij onderwijs. En nu blijkt dat het een stel prutsers zijn, proberen ze snel punten te scoren. Ik voorspel nu vast: de volgende twee agendapunten waarbij ze er achter komen dat ze er naast zaten zijn Verkeer en Ouderenbeleid. Nog voor het eind van het jaar komt één van deze punten bovendrijven.quote:De PVDA, SP, GL, en de apenpartij zijn degene die dwars zitten, het cda, de grootste partij in Nederland en op dit moment ( en ik vermoed in de toekomst ) aan de macht.. zijn eindelijk bezig met een verhoging van het budget, En een verhoging , stel die is straks echt 0,6 % heeft echt een gigantisch grote inbreng en betekent dat er weer meer geinvesteerd kan worden.
Mocht er morgen oorlog uitbreken, en mochten we dan onverhoopt toch winnen, dan mogen van mij alle "gebroken geweertjes" de bak in draaien wegens landverraad. Als je met Moslim-oorlogshitsers in je nek nog blijft volhouden dat we veilig genoeg zijn om verder te bezuinigen, dan ben je echt crimineel.quote:Het plan van de PVDA overigens om 44 leopards, 28 Phz2000 , 3 fregatten e.d te verkopen werd door defensie niet licht genomen, en Generaal Berlijn reageerde met : Een klap in het gezicht, en eindelijk.. laat het leger van zichzelf horen en reageerd er goed op. Dat gaat ook niet gebeuren, lees nogmaals het bericht, CDA en VVD gaan zich inzetten.
Toekomst ziet er beter uit dan het verleden.
Ik denk dat enthousiasme niet echt op zijn plaats is na jaren en jaren van bezuinigingen.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 21:09 schreef Pumatje het volgende:
Nederlandse Defensie doctrine is nogal verschillend.
maar fok mensen, we krijgen w.s een groter defensie budget!
reageer daar eens op ipv gezeik.
Nou dan gaan ze toch effe inkopen doen bij Rusland aangezien die toch alles verkooptquote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:51 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De Taliban heeft (afhankelijk van welke bron je gelooft) nog maar 50 tot 100 Stingers, en de inzetbaarheid is na bijna 20 jaar rondzeulen door de woestenij van Afghanistan op zijn zachtst twijfelachtig. De batterijen zijn wel zo'n beetje op, er is nooit onderhoud op uitgevoerd, en de technologie is inmiddels ook 20 jaar oud. Inmiddels zijn er verbeterde Stingers, en nog beter: er zijn verbeterde countermeasures.
je zult toch een keer vooruit moeten denken, en iets achter je moeten kunnen laten.Ronald V, ik begrijp je.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 21:28 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ik denk dat enthousiasme niet echt op zijn plaats is na jaren en jaren van bezuinigingen.
Een vage toezegging is daar lang niet genoeg voor. Tegen de tijd dat er verkiezingen aankomen hoor je hier waarschijnlijk niks meer van.quote:Op woensdag 5 maart 2008 01:09 schreef Pumatje het volgende:
[..]
je zult toch een keer vooruit moeten denken, en iets achter je moeten kunnen laten.
Raket systemen van de GGW Stinger -> NASAMS II -> Patriot PAC 3quote:Op zondag 2 maart 2008 22:44 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Wat hebben we eigenlijk nu voor de luchtverdediging?
Alleen stingers en de hoop dat onze f-16's binnen 10 seconden minuten de vijand neergehaald hebben?
Het is niet slechts een kwestie van een verhoogd achterdek, nieuw kanon en extra bepantsering. Heb je enig idee hoeveel problemen er bij komen kijken om een nieuw systeem in een bestaande voertuigen te bouwen. Het invoeren van NIMCIS voor het Korps is een goed voorbeeld. Als daar bovenop nog eens nieuwe voertuigen komen dan is het al helemaal een uitdaging.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:15 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Neen kinderziektes is iets wat ontstaat bij een nieuw product, bij een opvolging daarvan of upgrade zijn die te verwijderen. De CV90 is al 25 jaar in productie, dus hoe de neuq kan zoiets kinderziektes hebben.
Vervolgens wordt er gekankert op de Nederlandse Defensie want die zou meteen de oorzaak hiervan zijn ( ik neem het helikopter stukje wat als voorbeeld wat naar voren werd gehaald )...
Dat ligt de fout bij de producten van de Nederlandse overheid waar kinderziektes uitmoeten, maar ik kan niet begrijpen dat een hoger achterdek op de Nederlandse CV90 , of de add-on bepantsering een kinderziekte veroorzaken kan of hebben, Het landwarrior systeem is niet cv90 eigen, en dat systeem moet nog begrepen worden, dat sommigen er niet uitkomen op dit moment is niet meteen de schuld van het systeem.
Dus wees duidelijk aub. Ik hoor hele andere verhalen over de CV90 namelijk en ik denk dat het gewoon Weemoed is wat hier aan de orde is.
zuchtquote:Op woensdag 5 maart 2008 16:34 schreef franske19 het volgende:
[..]
Het is niet slechts een kwestie van een verhoogd achterdek, nieuw kanon en extra bepantsering. Heb je enig idee hoeveel problemen er bij komen kijken om een nieuw systeem in een bestaande voertuigen te bouwen. Het invoeren van NIMCIS voor het Korps is een goed voorbeeld. Als daar bovenop nog eens nieuwe voertuigen komen dan is het al helemaal een uitdaging.
Daarnaast heb ik m'n twijfels over je neutraliteit in deze.
Het mooie is is dat beide gelijk hebben je kunt goed de krijgsmacht onderhouden van het geld wat je ze nu geeft zolang je maar geen/weinig ambities heeft echter als je wel actief wilt zijn in het buitenland kost dat dus ook meer knaken.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 13:31 schreef Pumatje het volgende:
en het wordt beter
CDA: Meer geld voor krijgsmacht
Het CDA zet keihard in op meer geld voor onze krijgsmacht om in de toekomst missies zoals in Afghanistan te kunnen blijven uitvoeren. De christendemocraten staan daarmee lijnrecht tegenover coalitiegenoot PvdA, die vindt dat Defensie geen cent extra nodig heeft, als het de ambities maar bijstelt.
.
Bron: De Telegraaf dd. 040208
ja dat is een mooie idd op het laatst mag je je schilmes nog houden omdat je dan ook aardappelen kunt schillen voor de armenquote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:18 schreef Northside het volgende:
[..]
Franje?!![]()
Overigens heeft de VVD zich in de laatste 15 jaar ook opgeworpen als "de defensiepartij" en "tegen bezuinigingen", maar als het compromistijd was gingen die principes als eerste de deur uit.
Het leger heeft geen Ambitiesquote:Op woensdag 5 maart 2008 17:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het mooie is is dat beide gelijk hebben je kunt goed de krijgsmacht onderhouden van het geld wat je ze nu geeft zolang je maar geen/weinig ambities heeft echter als je wel actief wilt zijn in het buitenland kost dat dus ook meer knaken.
De CV 90 als model is alleen maar een stukje blik, de ingebouwde systemen maken juist het totaalpakket. Zonder al die electronica is het ook gewoon een glasbakquote:Op woensdag 5 maart 2008 17:51 schreef Pumatje het volgende:
[..]
zucht
Als je nu eens goed leest wat ik zei, .. uit jou post maak ik ook al op dat het ligt aan de systemen die naderhand worden ingebouwd.
Conclusie, de cv90 is prima apperaat, de in te bouwen systemen werken niet meteen lekker..ligt dus niet aan de cv90 als model.
opgelost
NASAMS is er nog steeds niet. Best knap, als je bedenkt dat er al in 1991 van gesproken werd om NASAMS te kopen om HAWK te vervangen, en die laatste alweer een paar jaar werkeloos in de etalage staan.quote:Op woensdag 5 maart 2008 16:23 schreef franske19 het volgende:
[..]
Raket systemen van de GGW Stinger -> NASAMS II -> Patriot PAC 3
Behoorlijk wat voor een klein landje. Daarnaast hebben onze AAW fregatten ook SM-2 aan boord en in de toekomst mogelijk ook SM-3.
Als landsverdediging je enige ambitie is hoeft dat ook helemaal niet. Ik begrijp ook wel dat het niet haalbaar is, dat de wereld het nooit zou toestaan, dat half Nederland in opstand zou komen... maar als oplossing voor het probleem van landsverdediging zijn NL kernwapens een betere oplossing dan bijvoorbeeld een verdubbeling van het defensiebudget.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 18:07 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Leuk idee, alleen kan je daar geen Tsjadiërs mee helpen als daar een vredesmissie nodig is.
Het nederlandse leger heeft geen ambities, wat jij noemt is een Taak van het Commando der landstrijdkrachten.quote:Op donderdag 6 maart 2008 11:42 schreef Northside het volgende:
[..]
Als landsverdediging je enige ambitie is hoeft dat ook helemaal niet. Ik begrijp ook wel dat het niet haalbaar is, dat de wereld het nooit zou toestaan, dat half Nederland in opstand zou komen... maar als oplossing voor het probleem van landsverdediging zijn NL kernwapens een betere oplossing dan bijvoorbeeld een verdubbeling van het defensiebudget.
Overigens gezien dat China haar budget weer een flinke boost heeft gegeven? En wat denken we van ecuador/venezuela vs. colombia? Of is dat in dit topic niet relevant en gaat het hier over NL defensie?
Het zou mooi zijn als er geen legers meer nodig waren, maar dat blijft voorlopig nog wel even illusie.quote:Op donderdag 6 maart 2008 11:42 schreef Northside het volgende:
[..]
Als landsverdediging je enige ambitie is hoeft dat ook helemaal niet. Ik begrijp ook wel dat het niet haalbaar is, dat de wereld het nooit zou toestaan, dat half Nederland in opstand zou komen... maar als oplossing voor het probleem van landsverdediging zijn NL kernwapens een betere oplossing dan bijvoorbeeld een verdubbeling van het defensiebudget.
Overigens gezien dat China haar budget weer een flinke boost heeft gegeven? En wat denken we van ecuador/venezuela vs. colombia? Of is dat in dit topic niet relevant en gaat het hier over NL defensie?
Defensie kampt met uittocht militairen.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 20:22 schreef Pumatje het volgende:
hahaha, 11 uur is t koppen dicht geweest
maar ik moest wel, de rest waren 17 jarige kinderen die allemaal een opleiding vrede en veiligheid gingen doen ( soort instroming voor de landmacht voor jongeren )
zaten er eeeeerg veel van, leger is echt serieus flink aan het uitbereiden., k vraag me af wat ze met die kereltjes gaan doen, want die mogen allemaal niet worden uitgezonden, pas over enkele jaren.zelfs mannekes van 15 die orientatie jaar gingen doen.![]()
quote:knip
'Amerika bedreiging voor de wereld' zegt Stupendous76quote:Op zaterdag 8 maart 2008 22:13 schreef RonaldV het volgende:
China's luchtmacht vormt een bedreiging voor Taiwan zegt het Pentagon
Verbaast me niks. Ten eerste zijn de Chinezen de meest actieve (industriële) spionnen ter wereld. Maar Nederland is zelf ook schuldig. Onze samenleving houdt niet van geheimen. we vinden alles wat met beveiliging te maken heeft maar onzin. "Wie wil nou weten wat ons kleine landje allemaal heeft? Niemand toch? Geheimen...quote:Op zondag 9 maart 2008 18:45 schreef Pumatje het volgende:
net als hun "goalkeeper" ucche
is spionage geweest
What the hell moet Afghanistan nu met die vliegtuigen?quote:Op woensdag 12 maart 2008 22:06 schreef RonaldV het volgende:
Het gerucht gaat dat de Afghaanse luchtmacht 22 oude G222s van de AMI en C-27A Spartans van de USAF gaat krijgen. Alenia moet ze alleen nog opknappen.
De USAF heeft trouwens al haar 438 F-15A/B/C/D Eagles weer operationeel: alle toestelen waren grounded nadat er eind vorig jaar een toestel letterlijk uit elkaar viel tijdens een oefenvlucht.
Mee eens... Maar die kisten zijn een grote stap naar zelfstandigheid van afghaanse leger.quote:Op woensdag 12 maart 2008 22:48 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
What the hell moet Afghanistan nu met die vliegtuigen?
Als ze de soldaten zelf eens wat beter zouden uitrusten en opleiden, daar kan je meer mensen mee voor je winnen "in de strijd tegen het terrorisme" dan met een paar aftandse rammelkisten.
Of wil de internationale gemeenschap te veel vergoeding voor het vervoer van alle drugs en gaan ze het dan maar zelf doen?
Nu ja, dat laatste schijnt dan weer wel goed te werkenquote:Op woensdag 12 maart 2008 23:20 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Mee eens... Maar die kisten zijn een grote stap naar zelfstandigheid van afghaanse leger.
Maar ik vind de schenking echt veel te vroeg.
er zijn niet eens uniformen voor het afghaanse leger, ze vechten met aan elkaar getapete Kalashnikovs.
En hoe stel jij dan voor dat die soldaten door het land vervoerd worden? De wegen zijn daar bar slecht en de NAVO heeft zelf al een enorm gebrek aan capaciteitquote:Op woensdag 12 maart 2008 22:48 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
What the hell moet Afghanistan nu met die vliegtuigen?
Als ze de soldaten zelf eens wat beter zouden uitrusten en opleiden, daar kan je meer mensen mee voor je winnen "in de strijd tegen het terrorisme" dan met een paar aftandse rammelkisten.
Of wil de internationale gemeenschap te veel vergoeding voor het vervoer van alle drugs en gaan ze het dan maar zelf doen?
NL (en vele andere landen) zouden blij zijn met alles wat dingen kan transporteren door de luchtquote:Op donderdag 13 maart 2008 12:36 schreef Pumatje het volgende:
nu ik erover nadenk, volgens mij was NL hardstikke blij geweest met 2 van die transporters...
mits ze in goede staat zijn.
Defensie zou er blij mee zijn denk ik, alleen gaat Bos niet zo vriendelijk zijn om dat te sponsoren.quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:36 schreef Pumatje het volgende:
nu ik erover nadenk, volgens mij was NL hardstikke blij geweest met 2 van die transporters...
mits ze in goede staat zijn.
Welnee, meer investeren juist. Vooral in je personeel. Na ruim anderhalf decennium mogen die wel weer eens een beetje goed gevoel over de toekomst van hun werkgever krijgen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 23:40 schreef Northside het volgende:
Ambities terugschroeven dan maar...
zucht.quote:Op donderdag 13 maart 2008 23:40 schreef Northside het volgende:
Ambities terugschroeven dan maar...
Helaas koppelt de politiek de investeringen nooit aan de ambities. Juist die oppositiepartijen die om het hardst roepen dat er iets gedaan moet worden aan al die conflicten in Afrika willen defensie zo goed als afschaffenquote:Op zaterdag 15 maart 2008 00:25 schreef Pumatje het volgende:
[..]
zucht.
Nederlandse krijgsmacht heeft geen Ambities.
De politiek heeft die....
We zijn zelf het ergstequote:Op zaterdag 15 maart 2008 13:43 schreef Pumatje het volgende:
Whahahaa geniaal.
we vinden het stiekem niet erg om het beeld dat ze daar van ons hebben te veranderen he
Voor Amerikanen lopen we allemaal in Volendammer klederdracht, compleet met 'wooden shoes'. De enige aanpassing die onze crews doen aan de NAVO zijn de nomex flight suits.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 17:23 schreef Nobu het volgende:
Op de site van USAF staat geen enkele verwijzing naar die oranje klompen, ze zullen wel denken dat we er hier altijd zo bijlopen
Ja, defensie is ook alleen maar een verlengstuk van de politiek. Als ik dus zeg dat de ambities teruggeschroefd moeten worden naar aanleiding van wat bezuiniging-praat bedoel ik dus dat de politiek niet kan roepen dat Nederland overal bij moet zijn en ondertussen de geldkraan dichtdraaien. OF meer geld OF de ambities aanpassen... keuze te maken door de politiek, de "baas van defensie".quote:Op zaterdag 15 maart 2008 00:25 schreef Pumatje het volgende:
[..]
zucht.
Nederlandse krijgsmacht heeft geen Ambities.
De politiek heeft die....
en goed betaald krijgen? Ik heb vorig jaar defensie overwogen, maar juist het salaris viel mij vies tegen.quote:Op maandag 17 maart 2008 09:36 schreef Pumatje het volgende:
Ik roep ook iedereen op, kijk eens naar defensie.. is een goede werkgever.. Welke baan kun je anders een jongensdroom uitoefenen?? En goed betaald krijgen.
Dat ze je huurkosten betalen betekent zeker dat je gratis in een zaal met 20 anderen mag slapen?quote:Op maandag 17 maart 2008 10:46 schreef Pumatje het volgende:
hangt er natuurlijk vanaf welke rang je gaat bestijgen.
Ze betalen mij tijdens mijn opleiding 1400 euro p/m
en mijn huurkosten
en mijn ziekteverz.
bij elkaar meer dan 2000 de maand..
ben 23.
en de baan...
achter je bureau zitten en iets meer verdienen kan er niet tegenop..
Nee midden in het centrum van Nijmegenquote:Op maandag 17 maart 2008 18:06 schreef Nobu het volgende:
[..]
Dat ze je huurkosten betalen betekent zeker dat je gratis in een zaal met 20 anderen mag slapen?
Omdat je tijdens je opleiding als sld3 dat niet fatsoenlijk zelf kunt opbrengen?quote:Op maandag 17 maart 2008 18:26 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Nee midden in het centrum van Nijmegen![]()
ze betalen mijn huurkosten
Dat is al heel lang niet meer zo. Het maximale aantal kamergenoten dat ik had was 5, en dat kwam door een verbouwing in de legering. Normale legering is afhankelijk van je rang. Officieren alleen op een kamer, onderofficieren delen een kamer. En alleen manschappen zitten met maximaal 4, maar hun kamer is dan wel een stuk groter (dat was iig zo tot 2000).quote:Op maandag 17 maart 2008 18:06 schreef Nobu het volgende:
[..]
Dat ze je huurkosten betalen betekent zeker dat je gratis in een zaal met 20 anderen mag slapen?
gast, ik wordt opgeleid tot sergeant.. geen sldt3 na mijn FO ook wachtmeester geheten.quote:Op maandag 17 maart 2008 21:51 schreef Nobu het volgende:
[..]
Omdat je tijdens je opleiding als sld3 dat niet fatsoenlijk zelf kunt opbrengen?
Dat van de huur vindt ik ook gek een vriend van mij moet betalen (wel heel weinig) voor zijn kamer op de basisquote:Op maandag 17 maart 2008 23:00 schreef Nobu het volgende:
Tijdens je AMO ben je sld3, wat je uiteindelijk ook gaat doen. Hoe zit dat trouwens met die huur, klinkt erg interessant. Dat geldt niet voor iedereen zeker, mij is er nooit iets over verteld itt zorgverzekering
ja me amo, die duurt de helft van mijn opleiding.quote:Op maandag 17 maart 2008 23:00 schreef Nobu het volgende:
Tijdens je AMO ben je sld3, wat je uiteindelijk ook gaat doen. Hoe zit dat trouwens met die huur, klinkt erg interessant. Dat geldt niet voor iedereen zeker, mij is er nooit iets over verteld itt zorgverzekering
nou, 2000 vind ik niet echt veel voor een hoog opgeleide.. en het plafond is snel bereikt. Natuurlijk betalen ze geen hongerloontje, maar om nu te zeggen dat lekker betaald?quote:Op maandag 17 maart 2008 10:46 schreef Pumatje het volgende:
hangt er natuurlijk vanaf welke rang je gaat bestijgen.
Ze betalen mij tijdens mijn opleiding 1400 euro p/m
en mijn huurkosten
en mijn ziekteverz.
bij elkaar meer dan 2000 de maand..
ben 23.
en de baan...
achter je bureau zitten en iets meer verdienen kan er niet tegenop..
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door RonaldV op 18-03-2008 12:32:21 ]- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
quote:Op dinsdag 18 maart 2008 09:37 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ff dat gedoe met de NSB en jeugdstorm niet erbij betrekken RonaldSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Wilhelmina gebruikte het net zo prima.[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
is onzin dat ze je huur betalen, omdat jij zelfstandige woonruimte hebt krijg je gratis legeringskamer, voedingbijdrage en meer reiskostenvergoeding, thats all!quote:Op maandag 17 maart 2008 18:26 schreef Pumatje het volgende:
[..]
je HUUR word absoluut niet betaald door defensie, diegene die je dat wijs gemaakt heeft mag ff met wat bronnen komenquote:Op maandag 17 maart 2008 22:52 schreef Pumatje het volgende:
[..]
gast, ik wordt opgeleid tot sergeant.. geen sldt3 na mijn FO ook wachtmeester geheten.
en ook na mijn opleiding betalen ze mijn huur ja.
dan stijgt ook mijn loon.
je gaat jezelf nog vaak genoeg afvragen waar je in vredesnaam mee bezig bent.... waarom je Koud, nat, moe en hongerig bent.... en waarom je midden in de nacht in vredesnaam in een of andere put zit waar te nemen terwijl je net zo goed in een warm bed had kunnen liggen....quote:Op dinsdag 18 maart 2008 00:28 schreef Pumatje het volgende:
nou ja ben ik het niet mee eens.
Plafond is zo hoog je wil gaan, wellicht doe ik vanzelf na enkele jaren de KMA na de kms gedaan te hebben.
En zoals ik al zei, terwijl iedereen met hun deskjob staat te leuteren over hun te gekke avond want ze hebben gepaintballed cross ik met mijn tank door oost -duitsland, spring ik uit een vliegtuig of ben ik aan het oefenschieten.
Tjah, voor mij kan daar niets tegenop.
Als HBO/WO'er begin je met 2000-2300 in de randstad bij een grote multinational. Qua startsalaris is Defensie niet echt slecht lijkt me, alleen na een paar jaar loop je in het bedrijfsleven wel uit. Maar hey, daar heb je de spanning en sensatie niet he.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 00:12 schreef LGOPEN het volgende:
[..]
nou, 2000 vind ik niet echt veel voor een hoog opgeleide.. en het plafond is snel bereikt. Natuurlijk betalen ze geen hongerloontje, maar om nu te zeggen dat lekker betaald?
Als vuistregel riep ik altijd dat je tot je 25e bovengemiddeld betaald wordt, tot je 28e ongeveer marktconform, en daarna ga je heel rap inleveren t.o.v. je burger opleidings-/leeftijdgenoten. Gelukkig begin je tegen die tijd ook de spanning en sensatie wel gewoon te vinden, dus wordt het tijd om weg te wezen. En als je met je 35e nog steeds binnen zit, dan ga je bij het nooit meer veranderende meubilair horen, of je bent een enorme optimist, die blijft geloven dat het wel beter zal worden bij Defensie.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 15:22 schreef Northside het volgende:
[..]
Als HBO/WO'er begin je met 2000-2300 in de randstad bij een grote multinational. Qua startsalaris is Defensie niet echt slecht lijkt me, alleen na een paar jaar loop je in het bedrijfsleven wel uit. Maar hey, daar heb je de spanning en sensatie niet he.
quote:Op dinsdag 25 maart 2008 14:37 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
je HUUR word absoluut niet betaald door defensie, diegene die je dat wijs gemaakt heeft mag ff met wat bronnen komenen die ook aan mij vertellen, dan wil ik ook mn huur vergoed krijgen
Beetje logisch denk werk en je komt dr achter dat defensie 50% van haar budget kwijt zou zijn wanneer ze voor elke werknemer diens huur gaan betalen
En ja je word opgeleid tot onderofficier echter begin je gewoon onderaan als soldaat pannekoek, oftewel soldaat3, na ini-1(duurt 3mnd) ben je sld1 en na ini2(nog eens 5mnd) heb je de rang van sgt/wmr. Titulairdat houd in dat je wel de rang hebt maar daar is dan ook alles mee gezegd. Pas als je je VTO gehaald hebt ben je effectief sgt/wmr en zul je pas als zodanig betaald worden. Zolang je titulair bent word je betaald als korporaal.
[..]
je gaat jezelf nog vaak genoeg afvragen waar je in vredesnaam mee bezig bent.... waarom je Koud, nat, moe en hongerig bent.... en waarom je midden in de nacht in vredesnaam in een of andere put zit waar te nemen terwijl je net zo goed in een warm bed had kunnen liggen....
Het is zeker mooi werk, maar het betaald gewoon slecht. Ja elke maand krijg je een redelijk bedrag gestort.... maar daar moet je echt veel voor doen. Oefentoelage is leuk, maar ¤52,- bruto per dag is geen vetpot, zeker niet als je bedenkt dat je 24 uur werkt en er daarvan 8 betaald worden. voor de overige 16 krijg je die ¤52,- bruto.
Dat je ziektekosten door de baas betaald worden is ook leuk, maar je hebt een beperkte keuze kwa artsen en die artsen zijn ook niet allemaal geweldig(ik weet waar ik over praat)
btw, ik las dat je over 3 maanden weer terug gaat voor de keuring? waarom zou een OO beslist cluster3+/4 moeten hebben? ik ben ook maar cluster 2 gekeurd. of bedoelde je dit binnen de artillerie?
Eigenlijk is het heel simpelquote:Op dinsdag 25 maart 2008 15:20 schreef Semisane het volgende:
Zeg...die rangen hè, nu kan ik wel googlen op rangen en kan ik zien welke hoger is dan de ander, maar ik snap eigenlijk niet zo goed wat ze inhouden.
Hoe verhoud een rang sergeant zich tot dat van korporaal, als in wat mag een sergeant wel dat een korporaal niet mag? En een luitenant wat dat betreft?
En hoe zit dat dan in met de verschillende rangen van generaal, want daar lees je ook wel eens, luitenant-generaal, korporaal-generaal enz. Dat de èèn hoger is dan de ander snap ik ook wel, maar wat houd dat in qua werkzaamheden?
Doet Nederland ook aan Maarschalken kan me niet herinneren dat we er ooit 1 hebben gehad, trouwens en zo niet, waarom niet...klinkt namelijk wel als "de te hebben" rank, binnen de strijdkrachten, niet waar?
Njah, ik vind het idee maar neits dat ik ergens achteraf een phz2000 sta te verstoppen en af en toe een granaat een bepaalde directie opstuur...quote:Op woensdag 26 maart 2008 16:29 schreef Bouke-p het volgende:
Dan hebben ze je op de banenwinkel opgelichtwant defensie gaat echt never nooit niet jouw prive huur betalen.
Als ik jou was zou ik toch voor de art gaan, daar zitten meer doorgroei mogelijkheden in dan bij de cav
edit:
tijdens de opleiding switchen van wapen/dienstvak gaat je niet lukken, iig niet makkelijk. Als soldaat zou dit mischien kunnen, maar als OO word je bij opkomst al aangesteld voor een bepaald wpen/dienstvak en zit je dr dus aan vast(soldaten geven slechts een voorkeur voor een functie, waar je uiteindelijk terechtkomt bepaald de baas)
Heb je dat nog op het moderne slagveld? Het is toch vooral iemand horen roepen dat de vijand "ergens daar links van dat bosje gesignaleerd is" en dan zoveel mogelijk munitie daarheen pompen om hem daar vast te houden terwijl de observers de artillerie of de luchtmacht op het doel praten? Volgens mij ziet van de betrokken personen in een vuurgevecht 50% de vijand niet eens...quote:Op woensdag 26 maart 2008 16:58 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Njah, ik vind het idee maar neits dat ik ergens achteraf een phz2000 sta te verstoppen en af en toe een granaat een bepaalde directie opstuur...
wil oog in oog staan met mijn vijand idee..
Je zit er wel aan vast, maar de basisopleiding is wel hetzelfde natuurlijk. Als er vraag is naar personeel voor die andere functie moet het dan toch wel mogelijk zijn om te switchen lijkt mij. Tenzij ze je als artillerist natuurlijk heel hard nodig hebben, dan kun je het vergetenquote:Op woensdag 26 maart 2008 16:29 schreef Bouke-p het volgende:
tijdens de opleiding switchen van wapen/dienstvak gaat je niet lukken, iig niet makkelijk. Als soldaat zou dit mischien kunnen, maar als OO word je bij opkomst al aangesteld voor een bepaald wpen/dienstvak en zit je dr dus aan vast(soldaten geven slechts een voorkeur voor een functie, waar je uiteindelijk terechtkomt bepaald de baas)
dat is niet helemaal zo, vaak is het juist observeren en observeren alvorens gevuurd wordt, Amerikanen schijnen er wel een stuk beter in te zijn door gewoon ergens een paar kilo lood heen te pompen in de hoop ergens iets te rakenquote:Op woensdag 26 maart 2008 17:09 schreef Northside het volgende:
[..]
Heb je dat nog op het moderne slagveld? Het is toch vooral iemand horen roepen dat de vijand "ergens daar links van dat bosje gesignaleerd is" en dan zoveel mogelijk munitie daarheen pompen om hem daar vast te houden terwijl de observers de artillerie of de luchtmacht op het doel praten? Volgens mij ziet van de betrokken personen in een vuurgevecht 50% de vijand niet eens...
maar ik heb dan ook nooit in een vuurgevecht gezeten (en voordat ik daar op neergesabeld word; volgens mij kan je dan alsnog je visie erop geven, je hebt bijvoorbeeld ook een mening over criminaliteit als je zelf een brave burger bent)
Ah...dat simplifiseerd het idd. Thanks!quote:Op woensdag 26 maart 2008 16:34 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Eigenlijk is het heel simpel
Uitvoerende -- Soldaten/Korporaals
Uitvoerende/leidinggevende -- Sergeanten/Wachtmeesters
Leidinggevende -- Alles vanaf tweede luitenant
voordeel van de pzh2000 is dat ze hem daadwerkelijk gebruiken in uitzendgebieden en je als artillerist daar dus je ding kan doen. De leo's worden (helaas) niet uitgezonden en dus zul je als tanker zijnde nooit je werk in praktijk kunnen brengen.quote:Op woensdag 26 maart 2008 16:58 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Njah, ik vind het idee maar neits dat ik ergens achteraf een phz2000 sta te verstoppen en af en toe een granaat een bepaalde directie opstuur...
wil oog in oog staan met mijn vijand idee..
bullshit.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 21:05 schreef elilim het volgende:
[..]
voordeel van de pzh2000 is dat ze hem daadwerkelijk gebruiken in uitzendgebieden en je als artillerist daar dus je ding kan doen. De leo's worden (helaas) niet uitgezonden en dus zul je als tanker zijnde nooit je werk in praktijk kunnen brengen.
nope, ze krijgen geen patrouille taken.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 23:25 schreef elilim het volgende:
helaas ziet het er voorlopig toch echt naar uit dat er geen tanks worden uitgezonden, is gewoon veel te duur. De cavalaristen worden meestal uitgezonden om infanterie taken uit te voeren.
Een paar collegas van me, voormalig tankers zijn daar wel degelijk op patrouille geweest als infanterist, soms meerdere dagen van de base. Daarnaast word de cav verk ook vaak als infpel uitgezonden.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 23:26 schreef Pumatje het volgende:
[..]
nope, ze krijgen geen patrouille taken.
bewaken van compound oid is de taak.
En een reminder, een apache is stukken duurder dan een leopard 2a6/7
Woestijnzand is een hel voor de motoren, en enig idee hoeveel een hellfire kost? en hoeveel er al verschoten zijn. Onderhoud is enorme kostenpost.
Blijkbaar ruimte genoeg voor een leo in afghanistan, kijkende naar Canada en denemarken.
Tijdens het tankoptreden zal er idd nooit worden uitgestegen, op uitzending zal je zoals het er nu voorstaat echter geen tank maar een mb oid gebruiken.quote:Op zondag 30 maart 2008 00:53 schreef Pumatje het volgende:
Een tankcrew zal nooit uitstijgen..tenzij zijn/haar tank in lichterlaaie staat.
Zoals een majoor of overste bij de KLu ooit riep: Een F-16 is ook maar gewoon een hele dure schuttersput.quote:Op zondag 30 maart 2008 00:53 schreef Pumatje het volgende:
Nou nee, dat is niet waar.
Een tankcrew zal nooit uitstijgen..tenzij zijn/haar tank in lichterlaaie staat.
Ik heb voor dit weetje genoeg tankers in mijn vriendenkring.
I know, every man a riflemanquote:Op zondag 30 maart 2008 09:55 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Zoals een majoor of overste bij de KLu ooit riep: Een F-16 is ook maar gewoon een hele dure schuttersput.
Een tank is niet anders.Je bent -ongeacht je wapen- allereerst militair, en dus inzetbaar als infanterist. Dat geldt voor iedereen, Landmacht, Luchtmacht, Marine en Marechaussee. En dat hoef je niet leuk te vinden, je doet het lekker toch.
Das dus niet zo. Als Cadet-Sergeant zijnde krijg ik gewoon als sergeant betaald.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 14:37 schreef Bouke-p het volgende:
En ja je word opgeleid tot onderofficier echter begin je gewoon onderaan als soldaat pannekoek, oftewel soldaat3, na ini-1(duurt 3mnd) ben je sld1 en na ini2(nog eens 5mnd) heb je de rang van sgt/wmr. Titulairdat houd in dat je wel de rang hebt maar daar is dan ook alles mee gezegd. Pas als je je VTO gehaald hebt ben je effectief sgt/wmr en zul je pas als zodanig betaald worden. Zolang je titulair bent word je betaald als korporaal.
Als Cadet ben je in opleiding voor Officier, en daar zijn de regelingen anders dan bij de onderofficieren.quote:Op maandag 31 maart 2008 12:46 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Das dus niet zo. Als Cadet-Sergeant zijnde krijg ik gewoon als sergeant betaald.
srgt = een OO , geen Off.quote:Op maandag 31 maart 2008 14:14 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Als Cadet ben je in opleiding voor Officier, en daar zijn de regelingen anders dan bij de onderofficieren.
Zo, een heel subforum. Heb je lopen lobbyen?quote:Op maandag 31 maart 2008 20:04 schreef Bob-B het volgende:
Beste mensen, welkom in het nieuwe thuis voor o.a. deze centrale reeks. Enjoy!
quote:Op maandag 31 maart 2008 20:04 schreef Bob-B het volgende:
Beste mensen, welkom in het nieuwe thuis voor o.a. deze centrale reeks. Enjoy!
Ja, de taak om het draaiende te houden ligt natuurlijk ook aan de usersquote:Op maandag 31 maart 2008 20:59 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Whoheoheoeee:D
hardstikke tof![]()
Ik heb hier een tijdje geleden nog om gevraagd, en gelukkig is het er gekomen.
( niet dat het door mij er is, maar het was een wens van me )
Jaja, ik heb een hoop gehoord. Maar dit lijkt mij bullshit eerste klas. Wat ga je doen dan? Kmar of Landmacht?quote:Op maandag 17 maart 2008 18:26 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Waar doe jij je opleidingen? Op Mars soms?quote:Op dinsdag 18 maart 2008 00:28 schreef Pumatje het volgende:
nou ja ben ik het niet mee eens.
Plafond is zo hoog je wil gaan, wellicht doe ik vanzelf na enkele jaren de KMA na de kms gedaan te hebben.
En zoals ik al zei, terwijl iedereen met hun deskjob staat te leuteren over hun te gekke avond want ze hebben gepaintballed cross ik met mijn tank door oost -duitsland, spring ik uit een vliegtuig of ben ik aan het oefenschieten.
Tjah, voor mij kan daar niets tegenop.
Hij zit er nog niet, hij heeft de reclame nog in zijn hoofdquote:Op woensdag 2 april 2008 23:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waar doe jij je opleidingen? Op Mars soms?
Ik geloof er geen flikker van wat jij allemaal loopt te verkondigen.
Dat zal het zijn... Anders moet ik nog even het 1 en ander met terugwerkende kracht declareren.quote:Op woensdag 2 april 2008 23:23 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Hij zit er nog niet, hij heeft de reclame nog in zijn hoofd
Ben nog niet begonnenquote:Op woensdag 2 april 2008 23:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waar doe jij je opleidingen? Op Mars soms?
Ik geloof er geen flikker van wat jij allemaal loopt te verkondigen.
jammer, airborne tankpiloot lijkt me wel vet!quote:Op donderdag 3 april 2008 03:02 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ben nog niet begonnen
Maar heb vrienden en ouders die daarvan genoten hebben![]()
Airborne Tankers:quote:Op donderdag 3 april 2008 10:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
jammer, airborne tankpiloot lijkt me wel vet!
Doe dat dan ook niet voor jezelf.quote:Op donderdag 3 april 2008 15:12 schreef Pumatje het volgende:
nee natuurlijk sta je niet de gehele dag leuke dingen te doen, maar wat ik wilde zeggen.
Het is een stuk levendiger dan een deskjob, snap je.
wil niet het verkeerde beeld schetsen.
Zo.quote:Op donderdag 3 april 2008 16:00 schreef Karrs het volgende:
[..]
Doe dat dan ook niet voor jezelf.
Maar gemotiveerd ben je wel, da's ook belangrijk. Als je nog steeds gemotiveerd bent als je op een lege maag bij drie graden boven nul een tweeënhalve kilo modder in je bek hebt krijgt, je wapen vol modderwater ziet lopen en je gvd wéér op je bek glijdt op de helling omdat 't zo teringhard regent nat sneeuwt, dan komt t wel goed
Zelfs op de KMA is dat niet gratis.quote:Op donderdag 3 april 2008 13:32 schreef Pumatje het volgende:![]()
* ik had het over de mogelijkheid dat je tijdens de opleiding op de KMS bij een clubje kon gaan die allen graag als hobby vrijwillig uit een goed niet beschadigd vliegtuig springt.
Je intrensieke motivatie, wat doe je?quote:Op donderdag 3 april 2008 18:18 schreef sp3c het volgende:
dat poetsen wordt je ook niet vrolijk van ...
"LOOP JIJ ER THUIS OOK ZO BIJ"
"thuis loop ik in me blote reet"
"HOUD ANDERS FF JE BEK!!!!"
Mooi artikel! Ik gooi hem zelfs even in een apart topic, is zeker wel de moeite waard!quote:Op donderdag 3 april 2008 05:27 schreef WammesWaggel het volgende:
http://www.iht.com/articles/2008/04/02/america/dutch.php
Zeg, wat doen jullie die arme Stoerinamers allemaal aan joh?
quote:Op vrijdag 2 mei 2008 13:54 schreef franske19 het volgende:
Die oude YPR is wat pondjes aangekomen in Afghanistan.
[ link | afbeelding ]
Ze hadden nog wat oude stukken vangrail liggen zo te zien.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 14:34 schreef Lightning_NL het volgende:
Extra bescherming tegen IEDs?
mag je wel zelf betalen EN in je eigen tijd, je krijgt en namenlijk geen vrij voor. In INI-1 heb je dr gewoon geen recht op en in INI-2 heb je t te druk.quote:Op donderdag 3 april 2008 13:32 schreef Pumatje het volgende:![]()
* ik had het over de mogelijkheid dat je tijdens de opleiding op de KMS bij een clubje kon gaan die allen graag als hobby vrijwillig uit een goed niet beschadigd vliegtuig springt.
zoveel schiet je nou ook weer niet, is geen geld voor.quote:Op donderdag 3 april 2008 14:06 schreef Pumatje het volgende:
en de rest, tjah lijkt me redelijk logisch dat ik schietoefeningen krijg
en vriend van me is net terug met zijn peleton ( 13 mech ) van oefening in Duitsland, cav.
dus snap niet wat voor onzin ik verkondigen zou
wtf.. hoe komen die de keuring door?quote:Op zondag 4 mei 2008 18:59 schreef Bouke-p het volgende:
tsja ik ben in 2006 begonnen en vrij snel met een serieuze blessure uitgevallen maar het was toen echt een stuk zwaarder dan nu.
maar t word dr niet beter op... de komen mensen binnen die niet 1 keer kunnen opdrukken...
Uitgezonderd wapensystemen is de arbo onverkort van toepassing op Defensie. Voor oefeningen worden uitzonderingen aangevraagd.quote:Op zondag 4 mei 2008 19:22 schreef Pumatje het volgende:
klinkt inderdaad erg klote![]()
maar heeft de arbo die macht om dat in het leger ook te bepalen?
ik bedoel.. ik zie de arbo ook niet bij topsporters het beleid bepalen, ( oke, gaat allemaal niet helemaal met elkaar op maar je snapt wat ik bedoel )
"Arbo? What's that?"quote:Op zondag 4 mei 2008 19:28 schreef Pumatje het volgende:
ja maar..
hoe zit dit bij de Noorse strijdkrachten..duitse?.
Britse?
quote:Op zondag 4 mei 2008 18:29 schreef Bouke-p het volgende:
-knip-
dit is defensiebreed, hoe dr bij andere opleidingcentra aan toe gaat weet ik niet maar op de KMS worden de regeltjes behoorlijk nageleefd.
quote:Op vrijdag 2 mei 2008 13:54 schreef franske19 het volgende:
Die oude YPR is wat pondjes aangekomen in Afghanistan.
[ link | afbeelding ]
idd, dat is nog steeds zwaar. Maar die opleidingen komen pas na de amo/kms/kma en de mensen die naar de inf. gaan hebben doorgaans wel een goede conditie en trekken het wel. Al is de uitval bij de infanterie VTO best wel groot, maar voornamenlijk door blessures.quote:Op zondag 4 mei 2008 22:37 schreef waht het volgende:
[..]Dat is om te huilen.
![]()
Maar ik neem aan dat bij de wat zwaardere (infanterie-)onderdelen nog steeds een normale opleiding wordt gegeven?
in mijn ervaring zijn het meestal de vrouwen die zeuren dat het te zwaar is etc, niet/nauwelijks sporten enz. Het kader kan/wil hier niet op in gaan omdat ze idd van hoger af meer vrouwen willen en de uitval tijdens de opleidingen dus zo laag mogelijk moet zijn.quote:Op zondag 4 mei 2008 19:23 schreef RonaldV het volgende:
Deze klachten waren er 15 jaar geleden al. de eerste weken mochten ze alleen marsen op gympies, omdat die kisten zo zeer deden, je kreeg er blaren van.Het heeft trouwens niks met vrouwen te maken, maar met de politiek. Er moeten normen gehaald worden, en dus gaan de eisen omlaag. Erg jammer voor de vrouwen die wel hun best doen, maar de generatie die sinds begin jaren 90 opkomt is een generatie van bankhangers, en er mag niets tgen ondernomen worden vanwege vrouwonvriendelijk, geen respect voor je (al dan niet gekleurde) medemens, en de uitval wordt te hoog.
Het erge is: de meesten irriteert dit mateloos. Zij willen juist afgebeuld worden, conditie bouwen, etc. Degenen die er over klagen zijn de onderkant die vroeger werd afgetest, en in de komende jaren behoren tot de vaste groep van medewerkers die altijd de uiterste grenzen van de regelgeving opzoeken, waarbij ze zich niet al te populair maken bij hun collegas.
Duitsers zijn te dik, Noren geen flauw idee en de Britten halen de eisen ook al omlaag omdat ze daar ook veel tekorten hebben.quote:Op zondag 4 mei 2008 19:28 schreef Pumatje het volgende:
ja maar..
hoe zit dit bij de Noorse strijdkrachten..duitse?.
Britse?
het is Israelisch (niet hetzelfde als op de LVTP7), de Britten gebruiken het al een tijdje in Irak om hun oude FV430 (soort M113) naast de Warrior in te kunnen zettenquote:Op zondag 4 mei 2008 22:44 schreef Pumatje het volgende:
[..]
volgens mij hebben ze gepraat met de amerikanen
[ afbeelding ]
die hebben tenslotte nog genoeg zooi
hij lijkt heel vetquote:en vervangen dat voertuig voor een nieuw model, wat bytheway echt tievesgeniaalvet is![]()
Ik doe niet negatief over de bonden. Sterker nog: vanaf dag één dat ik bij de luchtmacht zat tot de dag dat ik vertrok was ik er lid van. Ik postte de reactie van Engelse en Amerikaanse militairen op het feit dat wij vakbonden hebben.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:48 schreef franske19 het volgende:
[..]
Duitsers zijn te dik, Noren geen flauw idee en de Britten halen de eisen ook al omlaag omdat ze daar ook veel tekorten hebben.
En RonaldV je kunt wel negatief doen over bonden maar ze zijn in zekere mate wel goed om te hebben, de omstandigheden waarin bijvoorbeeld Britse soldaten en hen gezinnen leven is ronduit schrijnend te noemen. Dat zou hier in Nederland niet kunnen. Tegenwoordig houden de bonden zich echter te veel bezig met politiek bedrijven, Jan Kleian (voorzitter ACOM) staat met z'n mediageile kop altijd klaar om weer wat onnozels te roepen.
Maar eigenlijk is dat alleen maar goed dat je de vakbond niet nodig hebt...quote:Op maandag 5 mei 2008 22:54 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik doe niet negatief over de bonden. Sterker nog: vanaf dag één dat ik bij de luchtmacht zat tot de dag dat ik vertrok was ik er lid van. Ik postte de reactie van Engelse en Amerikaanse militairen op het feit dat wij vakbonden hebben.
Overigens betekent mijn lidmaatschap niet dat ik het eens was met de vakbonden. Sterker nog: ik en mijn directe collegas hebben meer niets aan ze gehad dan wel.
Dat zei ik nietquote:Op dinsdag 6 mei 2008 00:24 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Maar eigenlijk is dat alleen maar goed dat je de vakbond niet nodig hebt...![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |