abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 juli 2003 @ 01:38:38 #1
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_11479052
Tja laten we het hier maar eens centraal hebben over het Nederlandse leger en de aankomende bezuinigingen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Defensie gaat vijf bases en kazernes sluiten

Uitgegeven: 30 juni 2003 19:38
Laatst gewijzigd: 30 juni 2003 20:45

DEN HAAG - Defensie gaat vijf bases en kazernes sluiten als onderdeel van de bezuinigingen, die de komende jaren oplopen tot 380 miljoen euro in 2006. Het gaat om twee kazernes van de landmacht in Ede-Oost en in het Duitse Seedorf, de luchtmachtbases Soesterberg (transport-helikopters) en Twenthe, (F-16's) en het marinevliegkamp Valkenburg (Orion-patrouillevliegtuigen). Dat hebben minister Kamp en staatssecretaris Van der Knaap maandag aan de Tweede Kamer geschreven.

Wanneer de bases precies dichtgaan, is nog niet duidelijk. In totaal verdwijnen er bij Defensie rond de 9000 van de 70.000 functies. De bezuinigingen bedragen in vier jaar tijd 850 miljoen euro.

Behalve het sluiten van bases, verkoopt Defensie ook veel materieel. De luchtmacht doet zes van de dertig moderne Apache-gevechtshelikopters in de aanbieding. De transporthelikopters verhuizen van Soesterberg naar de basis Gilze-Rijen. Verder worden bij de luchtmacht in totaal 29 van de 137 F-16's afgestoten. Er blijven 108 toestellen over, verdeeld over de bases Volkel en Leeuwarden.

Bij de landmacht verdwijnt de 41e lichte gemechaniseerde brigade uit Seedorf. De militairen worden grotendeels verdeeld over de 13e gemechaniseerde brigade in Oirschot en de 43e gemechaniseerde brigade in Steenwijk.

Zware artillerie

Verder stoot de landmacht het meervoudige raketsysteem MLRS af (22 stuks) omdat er minder behoefte is aan zware artillerie. Van de 59 pantserhouwitsers die Defensie heeft besteld, worden er achttien onmiddelijk doorverkocht aan Noorwegen. Tot slot moet de landmacht zijn zestig 'pruttels' verkopen, gemechaniseerde pantserluchtdoel-artilleriebatterijen.

De marine heft de complete groep van tien maritieme patrouillevliegtuigen (Orions) op. Daardoor kan ook het marinevliegkamp Valkenburg worden gesloten. Dat is een tegenvaller voor het Koninklijk Huis, dat de basis bij Leiden vaak gebruikt.

Verder stoot de marine eerder dan gepland vier fregatten af. Er blijven tien over, vier hypermoderne luchtverdedigings- en commandofregatten (LCF) en zes multi-purposefregatten. Verder worden twee van de twaalf mijnenjagers afgestoten. Tot slot wordt definitief afgezien van de oprichting van het derde mariniersbataljon.

Investeren

Door alle bezuinigingen is er echter ook ruimte om te investeren. Defensie wil een organisatie worden die 'leaner en meaner' is; kleiner, maar kwalitatief hoogstaand en snel inzetbaar tot ver over de grenzen. Daarvoor komt er extra transportcapaciteit en krijgen de pantserinfanteriebataljons er een vierde compagnie bij.

Ook krijgt de landmacht nieuwe rups- en wielvoertuigen en komen er tachtig extra commando's bij het Korps commandotroepen. Verder wordt de persoonlijke uitrusting van militairen gemoderniseerd, zodat zij beter op het slagveld uit de voeten kunnen.

Onbemande spionagevliegtuigen

De luchtmacht krijgt er een DC-10-transportvliegtuig bij, zodat de huidige twee KDC-10's meer kunnen worden ingezet voor het bijtanken van jachtvliegtuigen. De F-16's en Apaches worden nog verder verbeterd. Ook gaat Nederland verder met het project voor onbemande spionagevliegtuigen met Frankrijk. Daar stak het ministerie al 50 miljoen euro in.

Tot slot komt er 80 miljoen euro vrij voor investeringen in voertuigen en andere apparatuur voor het opsporen voor nucleaire, biologische of chemische (nbc) wapens. Ook krijgt Defensie een mobiel laboratorium

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik snap er echt geen zak van. Voor zover ik weet zijn nog niet eens alle Apaches geleverd of we gaan ze al verkopen . Onder de Grave was er nog sprake van (door een slimme truc van hem) dat er niks wegging van de f-16's. Nu wordt dit tussen neus en lippen door ons nog even medegedeeld.

Alle Orions worden weggedaan terwijl die de laatste jaren toch zeer nuttig werk leveren.

En dan nog eens al dat zware geschut dat weg moet.

Ik ben erg geinteresseerd in het leger en historie van het Nederlandse leger. Ik twijfel dan ook erg. Moeten we het leger wel gaan verkleinen/wegbezuinigen?

Volgens mij niet; zonder een goed, modern leger van normaal formaat kan Nederland internationaal niet de rol spelen die het wil(?) spelen. En binnenkort maar weer klagen dat we geen manschappen op uitzending kunnen sturen omdat we niet genoeg manschappen hebben.

wat denken jullie?

pi_11479087
Als er maar weer bijgekocht word zodra het beter gaat met de economie vind ik het best. Zeker in deze tijd kan je dit soort dingen niet doen. Waarom cancellen ze de JSF niet voor een deel? Dat levert zo die 350 miljoen op. Maar dan krijg je natuurlijk niet die miljarden indirect in de Nederlandse industrie.
  dinsdag 1 juli 2003 @ 01:46:28 #3
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_11479136
Het sluiten van die kazerners enz. is nou ook niet bepaald goed te noemen voor de economie/werkgelegenheid enz.
  dinsdag 1 juli 2003 @ 01:49:29 #4
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_11479166
Een sterk leger in noodzakelijk in deze tijden
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_11479221
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 01:49 schreef Kaalhei het volgende:
Een sterk leger in noodzakelijk in deze tijden
Vlak voor WOII dacht men van niet, terwijl de angst voor het communisme ook al heel lang bestond.
  dinsdag 1 juli 2003 @ 02:00:25 #6
36533 Shyte
Stone free..
pi_11479267
Onlangs op de Open Dagen bij vliegbasis Twenthe werd mij duidelijk gemaakt door onze huidige minister van Defensie waar ons leger voor dient. Hem werd de kwestie voorgelegd van tegenstanders van defensie. Hierop antwoordde de minister:

"Hoe kun je hier nu op tegen zijn? Ons leger brengt elders overal vrede en veiligheid. U kunt denken aan Bosnië, (jyep, daar zijn de wonden nog niet van gelikt... Zeker politiek gezien..) Afghanistan, (daar mochten we met 1 bom een lege grot aanvallen.. Voor de rest moest ons leger daar het de Engelsen naar hun zin maken en hier helpen met het asperge-steken...) en binnenkort Irak.. (ohoh.. )"

Vraag ik mij af: waarom in deze laagconjunctuur zoveel geld uitgeven aan het aanharken van de puinhopen van de VS?

Ik dacht dat ons leger in eerste instantie bedoeld was om onze veiligheid te waarborgen. Niet dus..

Moderator dinsdag 1 juli 2003 @ 10:52:12 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_11482219
de Orion piloten zijn nog het ergst genaaid, komen net terug uit de golf en anderen zitten op de Antillen en joost mag weten waar nog meer en nu kunnen ze hun vleugels inleveren en hun handje op gaan houden in de bijstand

verder zijn de apache's die wegmoeten gloednieuw, de houwitzers zijn notabene nog geeneens afbetaald (laat staan geleverd) en de Cheetah behoort tot de beste luchtdoelartillerie ter wereld ... mwah gewoon wegdoen hoor, levert ca$h op, kapitaalvernietiging hebben ze in Den Haag nog nooit van gehoord.

dan heb ik het nog geeneens over de werkgelegenheid, in Seedorf smeekt de burgemeester zo'n beetje of de basis open mag blijven maar we gooien het gewoon dicht.

bezuinigingen kunnen best nodig zijn idd maar niet op deze manier

edit: en ik ben benieuwd hoe Kamp van plan is die Apache's te moderniseren, de Britten zijn er al sinds jaar en dag mee bezig maar het lukt voor geen meter dus dat kan ook nog erg veel geld gaan kosten

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 1 juli 2003 @ 11:11:23 #8
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_11482630
Ik zie niet echt in waarom dit in C&H moet. Bovendien zijn er al diverse topics over deze bezuinigingen:

Vliegveld Twente definitief dicht
9100 ontslagen bij defensie,wel meer vredesmissies

Daar maar verder.

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')