abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 mei 2008 @ 16:48:15 #276
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_58456044
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 14:34 schreef Lightning_NL het volgende:
Extra bescherming tegen IEDs?
Ze hadden nog wat oude stukken vangrail liggen zo te zien. Niet onverstandig trouwens, zo enorm dik is het pantser van een YPR nou ook weer niet. Wat ik me dan wel afvraag is hoe de aandrijflijn e.d. zich onder zoiets houdt, is wel weer flink wat extra gewicht.
pi_58473225
quote:
Op donderdag 3 april 2008 13:32 schreef Pumatje het volgende:

* ik had het over de mogelijkheid dat je tijdens de opleiding op de KMS bij een clubje kon gaan die allen graag als hobby vrijwillig uit een goed niet beschadigd vliegtuig springt.
mag je wel zelf betalen EN in je eigen tijd, je krijgt en namenlijk geen vrij voor. In INI-1 heb je dr gewoon geen recht op en in INI-2 heb je t te druk.
quote:
Op donderdag 3 april 2008 14:06 schreef Pumatje het volgende:
en de rest, tjah lijkt me redelijk logisch dat ik schietoefeningen krijg
en vriend van me is net terug met zijn peleton ( 13 mech ) van oefening in Duitsland, cav.

dus snap niet wat voor onzin ik verkondigen zou
zoveel schiet je nou ook weer niet, is geen geld voor.

Denk daarnaast ff aan de minder leuke dingen, WEER een vloekende sgt omdat je je kamer niet in orde hebt, weer tig km lopen, tijdens oefening niet slapen of bij -5 alleen in je goretex hoes liggen(is kkkkkoud!) enz enz enz enz enz.
  zondag 4 mei 2008 @ 17:06:09 #278
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_58474436
uiteraard bouke-p

beetje liefkozend betreft def
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_58475110
INI-1 is een eitje trouwens, vanwege ARBO geneuzel mogen een heleboel dingen niet meer(o.a speedmars, lijfstraffen als in opdrukken enz enz)

op de commandanten mars van de laatste dag van de eindoefening na is het echt niet zwaar geweest. weinig(niet...) gegeten, daarna een nacht met -5 in je schuilbivak(alleen goretex hoes ipv slaapzak) daarna een paar km met slaza lopen, vervolgens een brancardrace van ugh km, daarna catcrawl over een vennetje en toen nog een geforceerde mars van 5km waarbij ik de pech had om laatste man te zijn, oftewel alleen maar rennen om de gaten te dichten.
En eenmaal bij de kazerne waren we niet goed genoeg aldus de opper dus jahoor weer wandelen 1,5km verder was echt iedereen helemaal naar de tering.
Maar volgens de opper was het nog niet voldoende dus daar gingen we weer.... alleen dit keer bleek het na 250m echt over te zijn en konden we eten(voor t eerst in 24uur).

jammer dat dit maar 1 keer was want dat is wat ik me van de opleiding voorstelde.
pi_58475425
Wat is dat INI-1? Wtf, mag speedmarsen niet meer? Is dat defensiebreed in de opleidingen of hoe zit dat?
pi_58475700
INI-1 staat voor initiele opleiding-1 oftewel de amo, maar dan verkort(3maanden ipv 4) en word op de KMS gegeven. INI-1 gaat vervallen en plaats maken voor de IVO--> Initiële vorming onderofficieren en dan moet je kort gezegd alles zelf uitzoeken. je krijgt een opdracht en je red je maar.

In INI-1 mag speedmarsen niet meer, tijdens INI-2(de echte kader opleiding) wel maar zeer beperkt. Alles is enorm aan banden gelegd om dr maar voor te zorgen dat de uitval verminderd. Bivak? prima, alleen mag je tegenwoordig niet zoveel meer lopen dus word je gebracht met een 4tonner en na bivak mag je terug marsen.

zelfs de "grijze kilometers" (vpl over de kazerne etc) is aan banden gelegd. ochtendsport mag nog hooguit 3x per week en t mag niet zwaar zijn.

dit is defensiebreed, hoe dr bij andere opleidingcentra aan toe gaat weet ik niet maar op de KMS worden de regeltjes behoorlijk nageleefd.
pi_58476024
Jezus niet te geloven. Ik heb nog redelijk vaak moeten speedmarsen in 2005. Was niet leuk, maar om nu zo'n softie aanpak te hanteren is natuurlijk harstikke fout.
pi_58476192
tsja ik ben in 2006 begonnen en vrij snel met een serieuze blessure uitgevallen maar het was toen echt een stuk zwaarder dan nu.

maar t word dr niet beter op... de komen mensen binnen die niet 1 keer kunnen opdrukken...
  zondag 4 mei 2008 @ 19:01:02 #284
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_58476232
quote:
Op zondag 4 mei 2008 18:59 schreef Bouke-p het volgende:
tsja ik ben in 2006 begonnen en vrij snel met een serieuze blessure uitgevallen maar het was toen echt een stuk zwaarder dan nu.

maar t word dr niet beter op... de komen mensen binnen die niet 1 keer kunnen opdrukken...
wtf.. hoe komen die de keuring door?
cluster 1 ofzo???
pi_58476339
dat zijn dan voornamenlijk vrouwen en die komen binnen met cl2 en dan vbdn, log of gnk.

ik vind het prima dat dr vrouwen bij defensie zitten en er zitten dr bij die gewoon echt goed zijn maar het merendeel doet niks anders dan zeuren en klagen.

Ik ben ook geen sportwonder en heb met t fysieke deel soms ook moeite. vooral hardlopen gaat moeizaam, grotendeels door mn blessure verleden. Maar ik ga eigenlijk elke dag sporten en het is altijd het vaste clubje dat ik zie sporten. Vooral de mensen die kwa kracht/conditie echt te kort komen doen in hun eigen tijd NIKS. Vooral ook omdat ze te moe zijn na een dag werken..... en geen zin....

en zo kan ik nog wel ff doorgaan, het word dr niet beter op. vooral kwa mentaliteit is het soms bedroevend.... dat je niet kan meekomen oid dat kan nog, shit happens. Maar doe daar dan wat aan, zorg dat je beter word.....
  zondag 4 mei 2008 @ 19:22:59 #286
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_58476660
klinkt inderdaad erg klote

maar heeft de arbo die macht om dat in het leger ook te bepalen?
ik bedoel.. ik zie de arbo ook niet bij topsporters het beleid bepalen, ( oke, gaat allemaal niet helemaal met elkaar op maar je snapt wat ik bedoel )
  zondag 4 mei 2008 @ 19:23:56 #287
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_58476674
Deze klachten waren er 15 jaar geleden al. de eerste weken mochten ze alleen marsen op gympies, omdat die kisten zo zeer deden, je kreeg er blaren van. Het heeft trouwens niks met vrouwen te maken, maar met de politiek. Er moeten normen gehaald worden, en dus gaan de eisen omlaag. Erg jammer voor de vrouwen die wel hun best doen, maar de generatie die sinds begin jaren 90 opkomt is een generatie van bankhangers, en er mag niets tgen ondernomen worden vanwege vrouwonvriendelijk, geen respect voor je (al dan niet gekleurde) medemens, en de uitval wordt te hoog.

Het erge is: de meesten irriteert dit mateloos. Zij willen juist afgebeuld worden, conditie bouwen, etc. Degenen die er over klagen zijn de onderkant die vroeger werd afgetest, en in de komende jaren behoren tot de vaste groep van medewerkers die altijd de uiterste grenzen van de regelgeving opzoeken, waarbij ze zich niet al te populair maken bij hun collegas.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 4 mei 2008 @ 19:26:02 #288
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_58476714
quote:
Op zondag 4 mei 2008 19:22 schreef Pumatje het volgende:
klinkt inderdaad erg klote

maar heeft de arbo die macht om dat in het leger ook te bepalen?
ik bedoel.. ik zie de arbo ook niet bij topsporters het beleid bepalen, ( oke, gaat allemaal niet helemaal met elkaar op maar je snapt wat ik bedoel )
Uitgezonderd wapensystemen is de arbo onverkort van toepassing op Defensie. Voor oefeningen worden uitzonderingen aangevraagd.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 4 mei 2008 @ 19:28:29 #289
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_58476770
ja maar..

hoe zit dit bij de Noorse strijdkrachten..duitse?.
Britse?
  zondag 4 mei 2008 @ 19:31:19 #290
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_58476835
quote:
Op zondag 4 mei 2008 19:28 schreef Pumatje het volgende:
ja maar..

Britse?
"Arbo? What's that?"

"Ow, right, you have unions in your army"
- Privacy Matters
  zondag 4 mei 2008 @ 20:53:06 #291
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_58478754
kan er met mijn hoofd niet bij
  zondag 4 mei 2008 @ 22:37:40 #292
93664 waht
Mushir
pi_58481272
quote:
Op zondag 4 mei 2008 18:29 schreef Bouke-p het volgende:
-knip-
dit is defensiebreed, hoe dr bij andere opleidingcentra aan toe gaat weet ik niet maar op de KMS worden de regeltjes behoorlijk nageleefd.
Dat is om te huilen.

Maar ik neem aan dat bij de wat zwaardere (infanterie-)onderdelen nog steeds een normale opleiding wordt gegeven?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 4 mei 2008 @ 22:44:03 #293
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_58481429
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 13:54 schreef franske19 het volgende:
Die oude YPR is wat pondjes aangekomen in Afghanistan.

[ link | afbeelding ]

volgens mij hebben ze gepraat met de amerikanen

die hebben tenslotte nog genoeg zooi
en vervangen dat voertuig voor een nieuw model, wat bytheway echt tievesgeniaalvet is
pi_58487089
quote:
Op zondag 4 mei 2008 22:37 schreef waht het volgende:

[..]

Dat is om te huilen.

Maar ik neem aan dat bij de wat zwaardere (infanterie-)onderdelen nog steeds een normale opleiding wordt gegeven?
idd, dat is nog steeds zwaar. Maar die opleidingen komen pas na de amo/kms/kma en de mensen die naar de inf. gaan hebben doorgaans wel een goede conditie en trekken het wel. Al is de uitval bij de infanterie VTO best wel groot, maar voornamenlijk door blessures.
quote:
Op zondag 4 mei 2008 19:23 schreef RonaldV het volgende:
Deze klachten waren er 15 jaar geleden al. de eerste weken mochten ze alleen marsen op gympies, omdat die kisten zo zeer deden, je kreeg er blaren van. Het heeft trouwens niks met vrouwen te maken, maar met de politiek. Er moeten normen gehaald worden, en dus gaan de eisen omlaag. Erg jammer voor de vrouwen die wel hun best doen, maar de generatie die sinds begin jaren 90 opkomt is een generatie van bankhangers, en er mag niets tgen ondernomen worden vanwege vrouwonvriendelijk, geen respect voor je (al dan niet gekleurde) medemens, en de uitval wordt te hoog.

Het erge is: de meesten irriteert dit mateloos. Zij willen juist afgebeuld worden, conditie bouwen, etc. Degenen die er over klagen zijn de onderkant die vroeger werd afgetest, en in de komende jaren behoren tot de vaste groep van medewerkers die altijd de uiterste grenzen van de regelgeving opzoeken, waarbij ze zich niet al te populair maken bij hun collegas.
in mijn ervaring zijn het meestal de vrouwen die zeuren dat het te zwaar is etc, niet/nauwelijks sporten enz. Het kader kan/wil hier niet op in gaan omdat ze idd van hoger af meer vrouwen willen en de uitval tijdens de opleidingen dus zo laag mogelijk moet zijn.

maar ff heel wat anders, wie van de militairen hier heeft een smp pakket gekregen? Ik heb nl. een vraagje over die slaapzaken die daar bij zitten. Bij de oude slaapzak zit een goretex hoes, bij de nieuwe niet. Kun je met die nieuwe dingen gewoon in de regen gaan liggen omdat ze waterdicht zijn of heb ik gewoon niet alles gekregen van het KPU?

[ Bericht 52% gewijzigd door Bouke-p op 05-05-2008 10:57:15 ]
  maandag 5 mei 2008 @ 13:48:04 #295
21467 franske19
Hit the deck!
pi_58490405
quote:
Op zondag 4 mei 2008 19:28 schreef Pumatje het volgende:
ja maar..

Britse?
Duitsers zijn te dik, Noren geen flauw idee en de Britten halen de eisen ook al omlaag omdat ze daar ook veel tekorten hebben.

En RonaldV je kunt wel negatief doen over bonden maar ze zijn in zekere mate wel goed om te hebben, de omstandigheden waarin bijvoorbeeld Britse soldaten en hen gezinnen leven is ronduit schrijnend te noemen. Dat zou hier in Nederland niet kunnen. Tegenwoordig houden de bonden zich echter te veel bezig met politiek bedrijven, Jan Kleian (voorzitter ACOM) staat met z'n mediageile kop altijd klaar om weer wat onnozels te roepen.
  Moderator maandag 5 mei 2008 @ 19:06:51 #296
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_58495956
quote:
Op zondag 4 mei 2008 22:44 schreef Pumatje het volgende:

[..]

volgens mij hebben ze gepraat met de amerikanen

[ afbeelding ]

die hebben tenslotte nog genoeg zooi
het is Israelisch (niet hetzelfde als op de LVTP7), de Britten gebruiken het al een tijdje in Irak om hun oude FV430 (soort M113) naast de Warrior in te kunnen zetten
toch zal ik blij zijn als de laatste YPR ergens op een schietterrein weg staat te roesten met wat gaten erin
quote:
en vervangen dat voertuig voor een nieuw model, wat bytheway echt tievesgeniaalvet is
hij lijkt heel vet

maar hij is veel te ingewikkeld voor waar het voor bedoelt is, het gaat te snel kapot om echt goed amphibisch of expeditionair te werken want je logistieke lijnen worden alleen maar langer ... en een landingsvoertuig wat op het strand aangekomen (als hij aankomt) al meteen gerepareerd moet worden is ook niet idiaal

voor zover ik weet staat het voertuig op heeeel losse schroeven momenteel
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 5 mei 2008 @ 19:55:26 #297
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_58497111
echt waar?

de filmpjes van discovery laten juist blijken dat het al praktisch gebruikt wordt in het USMC.

Ik vond hem zoo tof, transformer achtig..
rupsbanden die in het voertuig verdwijnen.. platen schuiven erover.. ding is ineens helemaal dicht.. wand komt vooraan naar beneden en flops je hebt een tank-speedboat-ding

moet wel inderdaad zeer onderhoudsgevoelig zijn.
  maandag 5 mei 2008 @ 22:54:00 #298
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_58501719
quote:
Op maandag 5 mei 2008 13:48 schreef franske19 het volgende:

[..]

Duitsers zijn te dik, Noren geen flauw idee en de Britten halen de eisen ook al omlaag omdat ze daar ook veel tekorten hebben.

En RonaldV je kunt wel negatief doen over bonden maar ze zijn in zekere mate wel goed om te hebben, de omstandigheden waarin bijvoorbeeld Britse soldaten en hen gezinnen leven is ronduit schrijnend te noemen. Dat zou hier in Nederland niet kunnen. Tegenwoordig houden de bonden zich echter te veel bezig met politiek bedrijven, Jan Kleian (voorzitter ACOM) staat met z'n mediageile kop altijd klaar om weer wat onnozels te roepen.
Ik doe niet negatief over de bonden. Sterker nog: vanaf dag één dat ik bij de luchtmacht zat tot de dag dat ik vertrok was ik er lid van. Ik postte de reactie van Engelse en Amerikaanse militairen op het feit dat wij vakbonden hebben.
Overigens betekent mijn lidmaatschap niet dat ik het eens was met de vakbonden. Sterker nog: ik en mijn directe collegas hebben meer niets aan ze gehad dan wel.
- Privacy Matters
  dinsdag 6 mei 2008 @ 00:24:59 #299
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_58503564
quote:
Op maandag 5 mei 2008 22:54 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Ik doe niet negatief over de bonden. Sterker nog: vanaf dag één dat ik bij de luchtmacht zat tot de dag dat ik vertrok was ik er lid van. Ik postte de reactie van Engelse en Amerikaanse militairen op het feit dat wij vakbonden hebben.
Overigens betekent mijn lidmaatschap niet dat ik het eens was met de vakbonden. Sterker nog: ik en mijn directe collegas hebben meer niets aan ze gehad dan wel.
Maar eigenlijk is dat alleen maar goed dat je de vakbond niet nodig hebt...
Is denk ik al een redelijk lang een ziekte in Nederland: de eisen omlaag gooien omdat... Je ziet het overal, onderwijs, politie, leger, politiek, etc. Niet specifiek defensie, alleen gaat het hier wel direct om mensenlevens
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  dinsdag 6 mei 2008 @ 00:36:24 #300
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_58503715
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 00:24 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Maar eigenlijk is dat alleen maar goed dat je de vakbond niet nodig hebt...
Dat zei ik niet

Het bleek dat in het specifieke vakgebied waar ik in zat, we weinig tot niets aan een vakbond hadden. Dat gold voor zowel de NOV als voor de AFMP. Alleen de VBM wilde nog wel eens tegen heilige huisjes schoppen, maar dat hielp uiteindelijk ook niets.
- Privacy Matters
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')