abonnement Unibet Coolblue
pi_65005934


Welkom in het FOK! anime en manga topic!

Wees niet afgeschrikt door de slowchat, als je vragen hebt kun je die hier altijd kwijt.



Anime is de japanse variant op "onze" tekenfilm. Het mag dan wel getekend zijn,
maar anime's gaan vaak veel dieper dan de tekenfilms die je hier op TV ziet.
Door veel mensen die niet bekend worden deze termen echter in verband gebracht met seksueel getinte afbeeldingen (hentai) of onze (kinderlijke) series (op Jetix, Nickelodeon).
Hierdoor heeft dit onderwerp een slechte reputatie bij een aantal mensen.

Anime en manga kun je onderverdelen in verschillende genres. De twee grootste zijn "Schonen" en "Shoujo".
Hiernaast heb je meerdere kleine (sub-)genres, zoals "Josei", "Seinen". Elk (sub-)genre snijd een ander onderwerp aan, dus er zou in principe voor iedereen iets tussen moeten zitten.

Gericht op jongens (Shonen): dit is over het algemeen het meest bekeken genre. De meeste mensen beginnen met de bekende series uit dit gedeelte.
De series zijn meestal gericht op actie en humor. De bekende series "Bleach" en "Naruto" vallen in dit gedeelte
Gericht op meisjes (Shoujo): dit onderdeel behandelt meestal het (meer) dramatische gedeelte, en bevat veel romantiek.
Meestal is het hoofdpersoon in een van deze series een vrouw (of meisje natuurlijk). Een aantal voorbeelden zijn "Sailor Moon", "Cardcaptor Sakura" en "Fruits Basket"
Gericht op de jong volwassen vrouw (Josei): deze bevatten globaal dezelfde themas als de "Shoujo"-series, maar dan iets serieuzer en realistischer uitgevoerd.
Onder andere de series "Nana", "Paradise Kiss" en "Honey and Clover" zijn voorbeelden hiervan
Gericht op de jong volwassen man (Seinen): dit genre is heel divers en er zit veel afwisseling in, van avant-garde tot erotiek. Deze series hebben vaak een serieuze ondertoon.
Een aantal populaire series zijn "Elfen Lied" en "Ghost in the Shell".
Gericht op kinderen (Kodomo): "Hello Kitty" en "Hamtaro" - dit spreekt voor zich.



De makkelijkste manier is de taal leren door middel van een cursus of ervaring. Als je daar geen zin in (of daartoe niet in staat bent) kun je Fansubs kijken. Fansub-groepen (zoals Dattebayo) nemen "raw"-versies op van de japanse TV, vertalen deze en voegen ondertitelingen toe. Vaak geven de groepen extra informatie zodat het voor de kijker beter te begrijpen is (typische japanse dingen worden uitgelegd).

Er zijn verschillende soorten groepen die animes ondertitelen, daarom zijn er verschillende in de gebruikte lettertypen, tekstopmaak of vertalingen. Verder zijn er twee soorten, de "speedsubbers" en de "qualitysubbers".
Zoals de namen doen vermoeden brengen de "speedsubbers" snel hun aflevering (of hoofdstuk) uit (waardoor het kan zijn dat deze van mindere kwaliteit is), en de "qualitysubbers" nemen de tijd en leveren vaak beter werk af.



Fansubs worden uitgebracht op verschillende sites, om deze te vinden kun je altijd even Googelen of op (de grotere) P2P-sites zoeken.
Links vragen doen we niet in dit topic (omdat het niet in alle gevallen legaal is), maar als je er echt niet uit komt kun je altijd een van de mensen hier een PM sturen.

Waarom zijn (sommige) fansubs illegaal?
Animes worden steeds populairder in andere landen, waardoor er vaker licenties opgekocht worden. Dit betekent dat de afleveringen officieel niet verspreid mogen worden (zonder toestemming).
Dit gebeurt niet bij alle series, maar meestal bij series die bekendheid verkrijgen in het westen waardoor een westerse uitgever de licentie koopt om hieraan te verdienen.

Ik kan de fansubs niet afspelen, wat moet ik doen?
Waarschijnlijk heb je niet de goede codes die nodig zijn om de formaten af te spelen, het CCCP-Project is een (gratis) pakket speciaal ontwikkeld voor anime, probeer eerst deze eerst te downloaden.



Aziatische drama's Deel 2
Een topic over Aziatische drama series, voornamelijk over J-drama. Als je een keer geen zin hebt in anime moet je het hier een keer proberen.

Japans. [Deel 2]
Altijd al een beetje Japans willen leren? Dan is dit hét topic voor jou

Japanse cultuur enzo :D
Vragen over de Japanse Cultuur? Stel ze hier!

Japan #10
Dingen die je echt moet doen (mocht je naar Japan gaan).

Zelf Sushi maken deel 4
Gerechten

[Animé] Meld hier dat er een nieuwe EP uit is 3
Hier word het gemeld als er nieuwe afleveringen uitgebracht worden.

Anime/mangaseries verkiezingstopic 2008 - Deel 4
Je wil iets nieuws zien maar weet niet wat? In dit topic vind je welke series het populairst waren op FOK!

Animé/Manga meetingtopic dl. 5 - beware of the Ice tea.
Een anime/manga meet.

[Anime] Bleach #4 Saving Orihime !!
[Anime&Manga] Naruto #10 And so they meet again...
Avatar op Nickeloden #3 Brand je handen niet aan het vuur!! - Geen anime; vermelden waard.
[ANIME] One Piece



http://www.animenewsnetwork.com/
Nieuws over anime, hier staan ook beschrijvingen van series en handige lijstjes van goede anime.

http://animenfo.com/
Hier vind je alle informatie over een anime die jij zoekt.

http://anidb.net/
De anime-database.

http://anime-planet.com/
Hier kun je een aantal aanraders zoeken (anime).

http://myanimelist.net/
Houdt je eigen anime- en mangalijst bij! Bekijk andere lijsten en geef je ordeel over anime en manga!

Voorgaande delen

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 68v2 | 70 | 71 | 72 | 73

------------------------------------------------------------

Degene die het laatst post in dit topic moet een nieuw topic aanmaken, en deze (als dat kan) bijhouden zolang deze open is.
De OP is hier te vinden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jordy-B op 13-01-2009 22:36:16 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_65006037
Zie de laatste alinea, wdn...
Dus, de schandpaal voor jou tot het topic vol zit.

Het vorige topic: Het anime/manga topic #73: Gelukkig 2009

We hadden het over de nieuwe FMA en Gundam 00... game on.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 13 januari 2009 @ 21:22:00 #3
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_65006257
Eens
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_65006422
eensch
pi_65006577
Ik loop volgens mij 2 eps achter met Gundam 00 S2. Ben druk bezig met One Piece. Na 2 weken op ep 130.

Wordt Saji trouwens al een keer minder emo? Zo nee, hopelijk gaat hij snel een keer dood. Vreselijk typje.

Komt goed uit dat er binnenkort een "remake" komt van FMA. Ik was toch al van plan om hem weer eens te gaan kijken.
pi_65006729
Quir, hoe kan ik de OP (de bron) updaten?

[ Bericht 49% gewijzigd door Jordy-B op 13-01-2009 21:40:49 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_65008435
Hmm.. Prutser. Volgens mij heb ik iets gemist, zoals gewoonlijk.

Jor, men neme de op (txt) past die aan en host hem ergens totdat een nieuwe topic wordt aangemaakt.
なんだっけ
pi_65008550
Ergens in een van de vorige topics heb ik een link gepost (72 als het goed is) naar de FOK! Wiki pagina die ik ervoor aangemaakt heb.

edit hier dus.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_65009395
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 22:10 schreef Crashcat het volgende:
Hmm.. Prutser. Volgens mij heb ik iets gemist, zoals gewoonlijk.

Jor, men neme de op (txt) past die aan en host hem ergens totdat een nieuwe topic wordt aangemaakt.
dy...
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 22:13 schreef Quir het volgende:
Ergens in een van de vorige topics heb ik een link gepost (72 als het goed is) naar de FOK! Wiki pagina die ik ervoor aangemaakt heb.

edit hier dus.
'kee... gaan we dat even voor elkaar maken.

[ Bericht 33% gewijzigd door Jordy-B op 13-01-2009 22:37:35 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_65009673
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 21:29 schreef torn_Machina het volgende:
Ik loop volgens mij 2 eps achter met Gundam 00 S2. Ben druk bezig met One Piece. Na 2 weken op ep 130.

Wordt Saji trouwens al een keer minder emo? Zo nee, hopelijk gaat hij snel een keer dood. Vreselijk typje.

Komt goed uit dat er binnenkort een "remake" komt van FMA. Ik was toch al van plan om hem weer eens te gaan kijken.
Ik loop 4 eps achter En ToraDora loop ik ook achter..
Maar like I said: ik vermaak me wel met andere series, Scrubs
pi_65010538
Ook maar een kleine OP in elkaar geflanst voor de Bleach reeks. Verdomme, wat is 't moeilijk een redelijke render te vinden tegenwoordig.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
  dinsdag 13 januari 2009 @ 22:54:24 #12
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_65010584
Hey
:')
pi_65010990
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 22:31 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

dy...
[..].
なんだっけ
pi_65012436
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 22:54 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Hey


wat is er loos, sinterklaaskapoentje?

Gundam 00 wordt steeds toffer in S2.

[ Bericht 14% gewijzigd door Jordy-B op 14-01-2009 00:05:20 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 14 januari 2009 @ 01:25:58 #15
48858 Kabuto_Raiger
remember 2011-03-11
pi_65016085
mja ben op het moment qua shoujo mecha
sora wo kakeru shoujo aan het volgen
eerst paar eps gezien en moet zeggen dat de setting an sich mij wel bevalt.
+ dat Fukuyama Jun en evil like AI speelt in de serie is ook een plus punt haha xD
pi_65017400
tvp, ik lees de laatste alleen wat manga's... kom blijkbaar niet echt toe aan een aflevering.
Mijn Last.fm, Whatpulse en MAL profiel.
  woensdag 14 januari 2009 @ 08:40:57 #17
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65018243
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 21:16 schreef Jordy-B het volgende:
Zie de laatste alinea, wdn...
Dus, de schandpaal voor jou tot het topic vol zit.

Het vorige topic: Het anime/manga topic #73: Gelukkig 2009

We hadden het over de nieuwe FMA en Gundam 00... game on.
Griep en een barstende koppijn doen dat he,
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_65019470
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 08:40 schreef wdn het volgende:

[..]

Griep en een barstende koppijn doen dat he,
Het is smaak.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_65029597
op welke dag aired kurokami eigenlijk ? , heb weken geleden deel 1 gezien maar deel 2 is nog geen eens een raw van
Opdonderdag 17 juni 2010 17:54 schreef Morthill het volgende
mijn tenen doen altijd pijn, krijg je als je regelmatig als vrouw door het leven gaat :X
pi_65029856
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:27 schreef DJ_ het volgende:
op welke dag aired kurokami eigenlijk ? , heb weken geleden deel 1 gezien maar deel 2 is nog geen eens een raw van
Zie Anidb.net

Deel 1 is inmiddels door verschillende (minder bekende) groepen uitgebracht. Deel 2 komt overmorgen op TV.


Himatsubushi heeft trouwens Macademi Wasshoi! afgerond.

[ Bericht 11% gewijzigd door Jordy-B op 14-01-2009 14:53:17 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_65033957
Death Note wordt per ep interessanter

Heerlijk die psychologische spelletjes
Op maandag 30 juli 2007 03:28 schreef McFearless het volgende:
Jij bent echt de meest grote mongool die hier rondloopt. :{w
  woensdag 14 januari 2009 @ 19:00:31 #22
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_65041145
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 23:34 schreef Jordy-B het volgende:

[..]



wat is er loos, sinterklaaskapoentje?

Gundam 00 wordt steeds toffer in S2.
Ik wist niks te zeggen

Ik ben nog bezig met Hunter X Hunter te herkijken.
:')
  woensdag 14 januari 2009 @ 19:08:09 #23
114845 Sh0g
Orenji-kun
pi_65041444
Ik wil Gundam 00 ook gaan volgen binnenkort. Eerst Code Geass S2 afmaken. Ik ben in ieder geval hooked aan de Gundam nummers van Chiaki Ishikawa: Prototype en Squall en Ash Like Snow van the brilliant green. Ik ontdekte eerst de muziek en daarna de anime.
pi_65044875
binnenkort eens kijken of ik een anime op blu-ray kan scoren nu m'n blu-ray speler binnen is
  woensdag 14 januari 2009 @ 22:45:36 #25
237877 Kuwaro
Walkin down the street....
pi_65051663
Een tvp, als ik iets zinnigs weet, dan typ ik dat wel
I Am Trying Finding Beauty In Negative Spaces
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')