quote:
Op dinsdag 23 juni 2026 00:04 schreef AchJa het volgende:[..]
Heb op zijn minst het lef om mij te taggen dan. Als ik een post like is dat omdat ik het er mee eens ben. En ja, het is een opsec flater van jewelste.
En verder gooien de mods topics niet zonder reden op slot. Dat ligt echt aan het gedrag hier van een aantal lieden.
Joh, ik ben niet zo'n standaard tagger. Het is niet alsof ik het in het geheime forum heb gepost waar niemand komt he.
Goedemorgen.
Mijn post was ook meer bedoeld als constatering dat jij en
@PluggieOD (

) soms nogal twee handen op één buik zijn, zoals nu ook met de Nova Poshta-kwestie en toch een klasse apart zijn in dit topic. Snel erbij om enige euforie te stoppen, wat ook OK is, want forum. Jullie zien alles wat meer van de militaire kant, strooien ook met afkortingen die wij niet gebruiken en soms niet eens kennen. We zijn toch elkaars publiek en moeten het een beetje toegankelijk voor elkaar houden.
Dat hier lieden de boel aan het verstoren waren was zwaar bagger, maar om telkens een +1 te geven als het topic dicht is, vind ik jammer.
Tot slot mijn pleidooi, waar dit mee begon: Er was dus een foto van een vermeende Nova Poshta trailer die als lanceerplatform werd gebruikt.
Punt 1: Ik herken geen Nova Poshta in de tekst op de truck. Er staat hooguit een woord dat op "Transport" lijkt, aldus AI-analyse. Ook als ik Google Lens gebruik op de afbeelding of google naar termen als "nova poshta truck drone launcher", vind ik niks. Als er bewijs is dat dit een Nova Poshta-truck was, sta ik er absoluut voor open. Op dit moment is het enige argument wat ik heb gehoord van Pluggie, dat russische kanalen dat hebben gezegd. En dat is geen bron. Hij lijkt een beetje in de russische propaganda-fuik te zitten. Zoals wij uiteraard in de Oekraïense versie ervan zitten.
Punt 2: Laten we, for the sake of discussion, zeggen dat dit inderdaad een Nova Poshta-truck was. Misschien komt er ook nog bewijs van. Pluggie zegt letterlijk dat dit daarom een goede reden is voor rusland om postsorteercentra aan te vallen. Jij ook? (Niet zeker, oprechte vraag). Beide landen gebruiken trucktrailers van commerciële bedrijven om drones te lanceren. Ik neem aan dat deze geconfisceerd zijn en ze om practische redenen niet worden omgeverfd tot militaire voertuigen en het makkelijker maakt deze onopgemerkt te verplaatsen. Voor beide zijden zou dat volgens mij de Geneefse conventie overtreden en ze zullen zich hier na de oorlog ook voor moeten verantwoorden.
Ik zie desalniettemin niet waarom het oorspronkelijke bedrijf van een geconfisceerde vrachtwagen een legitiem doelwit wordt. Het bedrijf vormt geen bedreiging, alleen hun geconfisceerde voertuig. Als een takelwagen van de ANWB door het Nederlandse leger zou worden gebruikt om drones van te lanceren, is dan het hoofdkwartier van de ANWB een geldig doelwit? Voor mij komt dit over als goedkoop goedpraten door russen. En daar is de lat al laag.
Ja, OPSEC-technisch was dit niet handig. Maar Pluggie komt als een boze schoolmeester binnen om iedereen te zeggen "Ja, Oekraïne heeft het verdiend, want russen zeggen dat het een Nova Poshta-truck was en omdat jullie daar allemaal duimpjes om hebben gegeven moeten jullie je in het vervolg maar stil houden". Dat is in ieder geval de vibe die ik van zijn post kreeg. Nog los van het feit dat Pluggie helemaal uitflipte, omdat ik hem erop aansprak.
Zo,

.