abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209411691
Britse supermarkten wantrouwen verarmde klanten: kaas, spek, paracetamol en oploskoffie beveiligd

De inflatie en de verarming in het Verenigd Koninkrijk slaan zodanig toe dat supermarkten op onder meer waspoeder en vlees beveiligingsstickers plakken om winkeldiefstal het hoofd te bieden. Supermarkten in het Verenigd Koninkrijk halen alles uit de kast om de toename in diefstal te stoppen. Door de aanhoudende inflatie kiezen Britten er steeds vaker voor om levensmiddelen te stelen.



Concerns als Aldi en M&S spreken van lokale maatregelen, niet van een nationale trend. De praktijk wijst wel degelijk op een verscherping van de controles op landelijk niveau. Waar voor de pandemie bewakers verveeld rondhingen bij het verzamelpunt van de manden, lopen ze nu gericht door gangpaden achter klanten aan. Beveiligingsstickers zitten nu zelfs op blikken met oploskoffie.

Veel meer betalen
De voedselprijzen in het Verenigd Koninkrijk stegen in het afgelopen jaar met 19,1 procent. Ex-premier Liz Truss maakte met haar minister van Financiën de situatie nog erger. Door haar economisch wanbeleid explodeerde de hypotheekrente. Huurders moesten mede door een wijziging in de wet veel meer gaan betalen. En de oorlog in Oekraïne deed de energiekosten de pan uit rijzen.

De armoede nam na de bankencrisis in 2008 al flink toe. De regering kleedde bij loodzware bezuinigingsrondes de sociale voorzieningen uit. De wachtlijsten voor psychiatrische zorg en afkickklinieken groeiden exponentieel, waardoor het aantal verslaafde dak- en thuislozen op de Britse straten toenam. Voedselbanken en stichtingen als Shelter probeerden met kunst en vliegwerk om bij de massa het hoofd boven water te houden.



Stelen en geweld
In geen ander Noord-Europees land grijpt diefstal zo om zich heen; een verdubbeling in zes jaar. ,,Nergens zie ik stelen en geweld tegen personeel zo prominent als hier’’, zei Tracey Clements, hoofd van de supermarkttak van oliegigant BP tijdens een congres. Incidenten bij vestigingen in Nederland, Zweden en Duitsland bleven ver achter bij die in het in het Verenigd Koninkrijk.

Clements weerspreekt daarmee de conclusies van het British Retail Consortium (BRM), een overkoepelend orgaan van kleinere en grotere supermarkten. Volgens hen zou de toename van tot wel 75 procent in twaalf maanden tijd op rekening komen van junkies en alcoholisten. Off the record vertellen winkeliers een ander verhaal, zoals in The Guardian. De krant schetste tijdens een recente rondtocht in een hipsterwijk in Manchester de verschuiving.

De verslaafden en drinkebroers, van wie er foto’s aan de muur hangen ter waarschuwing, hebben gezelschap gekregen van ‘vaste klanten’. Met het schaamrood op de kaken stoppen die kaas en vlees onder hun jas, omdat ze niet langer hun boodschappen kunnen betalen. Ook bij drogist Boots komt dit naar voren. Lippenstift, oogpotlood en make-up worden vaker uit de schappen gehaald. Alleen op verzoek haalt personeel die uit het magazijn.



Verpaupering
In 2022 rapporteerden winkels 8 miljoen diefstallen. Experts ramen de kosten hiervan op ruim 1 miljard euro. Het werkelijke aantal ligt vrijwel zeker vele malen hoger. Schattingen gaan ervan uit dat slechts 4 procent wordt gemeld. De politie grijpt volgens vakorganisaties niet in. Zolang de gestolen waar onder de 200 pond blijft, zou justitie niet optreden. De gigantische reductie van de vervolgingen - van 80.000 tot 20.000 in een decennium - versterkt dit beeld.

Supermarkten en buurtwinkels nemen daarom het heft zelf in handen. Koepelorganisatie BRM mag, waarschijnlijk om hun clientèle niet af te schrikken, inflatie niet als boosdoener betitelen, de harde realiteit ligt anders. Het Verenigd Koninkrijk vertoont kenmerken van de beschrijvingen van auteur Charles Dickens over de verpaupering van Engeland in de 19de eeuw. Brood, melk en boter gappen uit noodzaak, duikt overal op.

Voedsel kost de gemiddelde Brit jaarlijks 1000 euro meer dan voorheen. Deze ontwikkeling trekt steeds meer mensen over de streep om zonder te betalen producten mee te nemen. De haveloze zwervers kunnen de beveiligers met hun ogen dicht tegenhouden. De camera’s, het meekijken bij het afrekenen en de gele stickers zijn voor de onopvallende dieven, burgers die het niet langer kunnen bolwerken.
https://www.ad.nl/buitenl(...)-beveiligd~ac9c4e9d/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 5 juni 2023 @ 17:48:35 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209411704
Brexit was een prima idee! ^O^
  maandag 5 juni 2023 @ 17:49:27 #3
117098 Hathor
Effe niet
pi_209411712
Kost een pak boter daar 7,25??? :{
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  maandag 5 juni 2023 @ 17:50:09 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209411719
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:49 schreef Hathor het volgende:
Kost een pak boter daar 7,25??? :{
En dat is ook nog in pond. Dat is hier een tientje :')
pi_209411722
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:49 schreef Hathor het volgende:
Kost een pak boter daar 7,25??? :{
Ik lazerde ook van mijn stoel toen ik het zag.
pi_209411736
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:49 schreef Hathor het volgende:
Kost een pak boter daar 7,25??? :{
Geïmporteerde 'luxe' producten zijn daar echt gigantisch overpriced. Britse boter is wat meer betaalbaar, maar nog steeds duur.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 5 juni 2023 @ 17:51:58 #7
117098 Hathor
Effe niet
pi_209411740
quote:
84s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:50 schreef Starhopper het volgende:

[..]
En dat is ook nog in pond. Dat is hier een tientje :')
Dan zou ik ook gaan stelen, dat is niet meer normaal.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_209411744
quote:
84s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:50 schreef Starhopper het volgende:

[..]
En dat is ook nog in pond. Dat is hier een tientje :')
Lurpak is sowieso duurder

Pak van 500 gram is hier ook 6 euro.

9 euro voor 750gr dus
pi_209411746
quote:
84s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:50 schreef Starhopper het volgende:

[..]
En dat is ook nog in pond. Dat is hier een tientje :')
Ook al niet meer, slechts ¤ 8.41. Gunstig voor toeristen maar wat minder als je salaris in ponden is.
pi_209411764
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:52 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ook al niet meer, slechts ¤ 8.41. Gunstig voor toeristen maar wat minder als je salaris in ponden is.
Dan is het daar dus goedkoper dan hier :P
pi_209411781
Brexit🤡
Purr.
pi_209411792
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:49 schreef Hathor het volgende:
Kost een pak boter daar 7,25??? :{
Hier nog duurder.



[ Bericht 48% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2023 17:56:29 ]
pi_209411796
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:53 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Dan is het daar dus goedkoper dan hier :P
Geen idee, ik eet het sowieso al niet maar voor die prijs zou ik er ook niet toe verleid worden vrees ik.
pi_209411800
Maar op zich wel lekkere boter op een vers gebakken croissantje. Alleen niet heel gezond, helaas. :P
  maandag 5 juni 2023 @ 17:57:15 #15
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_209411803
Zelf schuld.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_209411810
Dit is een Lurpak topic aan het worden ;(
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_209411830
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dit is een Lurpak topic aan het worden ;(
LURPAK HOOLIGANS

JAAAAAA
pi_209411849
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:56 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Geen idee, ik eet het sowieso al niet maar voor die prijs zou ik er ook niet toe verleid worden vrees ik.
Zo bijzonder is het naar mijn idee niet, smeren met Flower Farm of Becel is ook prima.
pi_209411851
quote:
84s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:48 schreef Starhopper het volgende:
Brexit was een prima idee! ^O^
Ja haha, hier merken we niks van prijsstijgingen.
Go hard or go home
pi_209411869
quote:
84s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:48 schreef Starhopper het volgende:
Brexit was een prima idee! ^O^
Hier is er niet eens een Brexit nodig om mensen te laten stelen bij de supermarkt omdat alles te duur word.
  maandag 5 juni 2023 @ 18:03:57 #21
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209411874
quote:
9s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:01 schreef Noek het volgende:

[..]
Ja haha, hier merken we niks van prijsstijgingen.
De prijsstijgingen hier zijn niets vergeleken met de armoede die je in Engeland ziet. We zitten hier wel te klagen maar daar hebben de mensen het echt 100x kutter.
  maandag 5 juni 2023 @ 18:04:21 #22
117098 Hathor
Effe niet
pi_209411880
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:55 schreef Nober het volgende:

[..]
Hier nog duurder.

[ afbeelding ]
Nooit geweten, ik koop het dan ook nooit. Ik vond het alleen nogal wat aan de hoge kant voor boter.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_209411895
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:03 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Hier is er niet eens een Brexit nodig om mensen te laten stelen bij de supermarkt omdat alles te duur word.
Bij mijn supermarkt hangen er geen foto's van winkeldieven bij de ingang, is de winkel niet overspoeld met alcoholisten en dakloos tuig en bij mij zijn ook niet de helft van alle producten achter glas verborgen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_209411933
Dit kan straks ook in Nederland hetzelfde overkomen. Zolang kabinet doorgaan met alles aan de mark overlaten..
Zelfs onze pensioen wordt straks aan de markt overlaten.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_209411945
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:04 schreef Hathor het volgende:

[..]
Nooit geweten, ik koop het dan ook nooit. Ik vond het alleen nogal wat aan de hoge kant voor boter.
Is waarschijnlijk zo'n pakje boter waar je een gratis rijbewijs bij krijgt. En ja, dat moet toch ergens van betaald worden he.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_209411974
En toch merk ik niet minder dat er opeens geen Britse paupers meer naar Amsterdam komen om te zuipen, blowen en hoeren te neuken.
Je zou denken dat dat een mindere prioriteit is.

quote:
Net migration to the United Kingdom has already reached a record high, with the Office for National Statistics (ONS) expected to announce a further increase on Thursday.
https://www.politicshome.(...)igration-record-high

Je zou ook denken dat migranten daar niet willen wonen? Het zal het aangename klimaat wel zijn..
  maandag 5 juni 2023 @ 18:13:01 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209411982
Geweldig idee die Brexit ja.
pi_209412021
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:49 schreef Hathor het volgende:
Kost een pak boter daar 7,25??? :{
Een diepvrieszak frambozen kost hier ook 6,49 .

https://www.ah.nl/product(...)-zakje-met-frambozen
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  maandag 5 juni 2023 @ 18:16:53 #29
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_209412049
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:15 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Een diepvrieszak frambozen kost hier ook 6,49 .

https://www.ah.nl/product(...)-zakje-met-frambozen
Bij AH ja. Bij Lidl nog niet de helft.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_209412066
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:49 schreef Hathor het volgende:
Kost een pak boter daar 7,25??? :{
Daar stond ik al van te kijken. Hier betaal er iets van 2 euro voor. Lang leve Brexit.
pi_209412102
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:16 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Bij AH ja. Bij Lidl nog niet de helft.
Voor 750 gram?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_209412140
edit: spuit 11 :')
  maandag 5 juni 2023 @ 18:26:43 #33
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_209412170
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:21 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Voor 750 gram?
Yep.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_209412348
Een pakje boter voor 7,25 pond gaan neerzetten.. :')

Hier is ie met 2,25 pond goedkoper.
Google is your friend, abuse your friends
  maandag 5 juni 2023 @ 18:40:54 #35
26568 AlwaysConnected
Alwaysconnected
pi_209412372
Ik ga half juli naar UK
Ff een crowdfunding opstarten
pi_209412375
Lurpak is het nieuwe safraan op fok!
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 5 juni 2023 @ 18:41:08 #37
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_209412376
Het gaat dus niet zo fout in het Verenigd Koninkrijk.
pi_209412378
quote:
15s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:39 schreef Metalfrost het volgende:
Een pakje boter voor 7,25 pond gaan neerzetten.. :')

Hier is ie met 2,25 pond goedkoper.
Dat is een pak van 500 gram en geen 750 gram en de prijs van 3.25 is na aftrek van spaarpunten. Da's geen goede vergelijking dus
pi_209412385
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:41 schreef PluggieOD het volgende:
Het gaat dus niet zo fout in het Verenigd Koninkrijk.
Oh, jawel, maar dat ligt meer aan de inkomensontwikkeling daar dan aan de prijzen per se.
  maandag 5 juni 2023 @ 18:47:56 #40
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209412469
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:12 schreef WammesWaggel het volgende:
En toch merk ik niet minder dat er opeens geen Britse paupers meer naar Amsterdam komen om te zuipen, blowen en hoeren te neuken.
Je zou denken dat dat een mindere prioriteit is.

Er zijn in het eerste kwartaal van dit jaar ook bijna 300.000 nieuwe elektrische auto's verkocht, met Tesla bovenaan de ranglijst. Dus zo slecht zal het allemaal wel niet gaan toch?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209412487
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:13 schreef Hexagon het volgende:
Geweldig idee die Brexit ja.
Ligt nu aan de uitvoering, gedaan door Remainers.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_209412498
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:49 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Ligt nu aan de uitvoering, gedaan door Remainers.
Ja, want de Brexiteers deden het veel beter?
pi_209412507
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat is een pak van 500 gram en geen 750 gram en de prijs van 3.25 is na aftrek van spaarpunten. Da's geen goede vergelijking dus
Dit dan
Google is your friend, abuse your friends
  maandag 5 juni 2023 @ 18:52:29 #44
33189 RM-rf
1/998001
pi_209412523
quote:
14s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:57 schreef Harvest89 het volgende:
Zelf schuld.
Idd.... Als ze nog in de EU hadden gezeten, hadden ze kunnen roepen dat 'Brussel' aan alles schuld is, maar die vlieger gaat niet langer op
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_209412588
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:40 schreef AlwaysConnected het volgende:
Ik ga half juli naar UK
Ff een crowdfunding opstarten
Neem wat boter mee, heb je je reis zo weer terugverdiend
pi_209412629
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:49 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Ligt nu aan de uitvoering, gedaan door Remainers.
Je weet wie momenteel de Britse regering vormen? En dat ook al sinds 2010 doen?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_209412644
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:49 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Ligt nu aan de uitvoering, gedaan door Remainers.
Onzin. Die zijn er allemaal uitgetrapt door BoJo en zijn hard Brexit kliek na de verkiezingswinst in 2019. Je weet wel die van de Oven Ready Deal and Get Brexit Done.
pi_209412646
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:04 schreef Hathor het volgende:

[..]
Nooit geweten, ik koop het dan ook nooit. Ik vond het alleen nogal wat aan de hoge kant voor boter.
Het is niet eens boter. Het is boter aangelengd met goedkope plantaardige olie.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 5 juni 2023 @ 19:10:42 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209412779
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:49 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Ligt nu aan de uitvoering, gedaan door Remainers.
Hoe hadden de Brexiteers al die gouden bergen gemaakt?
pi_209412950
Hmmm, ik ben benieuwd hoelang het duurt dit soort beveiliging ook in Nederland komt, niet omdat het nodig is, maar omdat een goede vertegenwoordiger, het belang weet te verkopen aan een manager.
  maandag 5 juni 2023 @ 19:22:48 #51
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_209412969
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:49 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Ligt nu aan de uitvoering, gedaan door Remainers.
Ja, op dezelfde manier als de puinhoop in Nederland de schuld is van onze linkse regering.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_209413084
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:49 schreef Hathor het volgende:
Kost een pak boter daar 7,25??? :{
Als het boter zou zijn, dit is gemengde olie
pi_209413490
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:57 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Neem wat boter mee, heb je je reis zo weer terugverdiend
Even proletarisch langs de zelfscan van de Appie.
  maandag 5 juni 2023 @ 20:03:04 #54
396386 sturmpie
for night & nature
pi_209413597
onder de 200 pond is er niks aan de hand
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_209413638
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 20:03 schreef sturmpie het volgende:
onder de 200 pond is er niks aan de hand
Als je het tenminste niet erg vind om iedere keer jouw foto bij de ingang te zien als je weer eens 25 kuipjes Lurpak komt 'kopen'.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_209413802
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:49 schreef Hathor het volgende:
Kost een pak boter daar 7,25??? :{
Dit is dik 8 Euro. Ik sloeg ook achterover
pi_209414222
quote:
84s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:48 schreef Starhopper het volgende:
Brexit was een prima idee! ^O^
An sich zijn het onze Europa broeders, ze mogen altijd weer bij ons aankloppen toch? Soort van verloren zonen? :)
  maandag 5 juni 2023 @ 21:00:55 #58
117098 Hathor
Effe niet
pi_209414417
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 20:44 schreef realnice11 het volgende:

[..]
An sich zijn het onze Europa broeders, ze mogen altijd weer bij ons aankloppen toch? Soort van verloren zonen? :)
Als ze dan weer van die zeverzakken als Farage meebrengen, dan blijf maar weg.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_209414422
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 20:44 schreef realnice11 het volgende:

[..]
An sich zijn het onze Europa broeders, ze mogen altijd weer bij ons aankloppen toch? Soort van verloren zonen? :)
In 2016 is heel duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling is om een draaideur te creëren. In de UK zelf is duidelijk aangegeven dat er in principe geen weg meer terug is. Komt bovenop dat de scheiding nogal moeizaam ging. Ik denk niet dat de EU zit te springen om weer een dergelijk moeizaam proces door te maken, vooral niet als ze wederom weer eisen voor allerlei uitzonderingen gaan stellen.

Aan de andere kant vind ik het wel een gemis dat ze eruit zijn. Dus wat mij betreft zou het een optie zijn maar dan wel volledig en zonder aparte positie. Dus op termijn ook aan de Euro en in Schengen.
pi_209414485
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 21:01 schreef qajariaq het volgende:
In 2016 is heel duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling is om een draaideur te creëren
Duidelijke taal
pi_209414563
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 20:44 schreef realnice11 het volgende:

[..]
An sich zijn het onze Europa broeders, ze mogen altijd weer bij ons aankloppen toch? Soort van verloren zonen? :)
Nee, weg is weg. Ze zijn wel vriendelijk enzo hoor. Maar met hun smakeloze voer en hun achterlijke eenheden zijn het altijd al nep-europeanen geweest. En graag of niet. Ze hebben hun keuze gemaakt.
pi_209414699
Waar maakt men uit op dat het aan Brexit ligt? In het artikel noemen ze verschillende redenen voor de verarming, maar Brexit zie ik er niet tussen staan. Wij hebben hier ook te maken met inflatie, boodschappen die duur is en duurder wordt, waar massaal gestolen wordt met de zelfscan en een Rutte en Kaag die aankondigden dat we met "z'n allen" armer worden.
pi_209414951
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 21:23 schreef Psilon het volgende:
Waar maakt men uit op dat het aan Brexit ligt? In het artikel noemen ze verschillende redenen voor de verarming, maar Brexit zie ik er niet tussen staan. Wij hebben hier ook te maken met inflatie, boodschappen die duur is en duurder wordt, waar massaal gestolen wordt met de zelfscan en een Rutte en Kaag die aankondigden dat we met "z'n allen" armer worden.
Vooral de vorige minister van financiën is daar de reden.
Vakman pur sang
pi_209415558
Ik denk dat ze de bobby's eens moeten gaan uitrusten met pistolen.
pi_209416301
dit is toch niet te geloven, dit is echt erg
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_209416572
Dat het maar weer eens te meer duidelijk is wat voor een afgrijselijk monster de huidige E.U. is.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef @Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_209416617
quote:
4s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 00:55 schreef SpaceOddity het volgende:
Dat het maar weer eens te meer duidelijk is wat voor een afgrijselijk monster de huidige E.U. is.
*proest*

Als iemand hier niets mee te maken heeft is het wel de EU.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2023 01:07:22 ]
pi_209416628
Ik volg de youtube van een Engelse boer en als ik mag geloven wat de overheid daar allemaal doet vwb landbouw dan zijn ze ook wel een beetje de weg kwijt. Oogst 2024 gaat nog wat worden :X
pi_209416639
quote:
4s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 00:55 schreef SpaceOddity het volgende:
Dat het maar weer eens te meer duidelijk is wat voor een afgrijselijk monster de huidige E.U. is.
Deze quote ik even voor het nageslacht.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 05:21:50 #70
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_209416912
quote:
84s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:03 schreef Starhopper het volgende:

[..]
De prijsstijgingen hier zijn niets vergeleken met de armoede die je in Engeland ziet. We zitten hier wel te klagen maar daar hebben de mensen het echt 100x kutter.
Engeland had ook tijdens de EU een enorm verschil tussen arm en rijk. Wijken vol mensen die geen bloemetje voor het raam hadden omdat alle centen naar de pub en de voetbalclub gingen.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  dinsdag 6 juni 2023 @ 06:10:00 #71
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_209416940
quote:
4s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 00:55 schreef SpaceOddity het volgende:
Dat het maar weer eens te meer duidelijk is wat voor een afgrijselijk monster de huidige E.U. is.
Ik heb serieus medelijden met je.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_209417062
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 20:15 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Dit is dik 8 Euro. Ik sloeg ook achterover
Heb je de afgelopen, pak 'm beet, 8 maanden weleens zelf boodschappen gedaan?
In Nederland kost het nog meer hoor :X


En dan heb ik de app van de Dirk er even bijgepakt, meestal de goedkoopste supermarkt :)
pi_209417088
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:49 schreef Hathor het volgende:
Kost een pak boter daar 7,25??? :{
Dat is ook geen pak boter, het is een badkuip vol. Maar goed dat er iets als plastic uitgevonden is anders hadden ze die bak moeten klinknagelen!

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 07:33 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Lees nu eens op zijn minst de post boven je :')
Gedaan

[ Bericht 21% gewijzigd door KaheemSaid op 06-06-2023 07:38:14 ]
pi_209417106
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 07:28 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Daar keek ik ook van op!
Lees nu eens op zijn minst de post boven je :')
  dinsdag 6 juni 2023 @ 07:36:20 #75
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_209417120
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 21:01 schreef qajariaq het volgende:

[..]
In 2016 is heel duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling is om een draaideur te creëren. In de UK zelf is duidelijk aangegeven dat er in principe geen weg meer terug is. Komt bovenop dat de scheiding nogal moeizaam ging. Ik denk niet dat de EU zit te springen om weer een dergelijk moeizaam proces door te maken, vooral niet als ze wederom weer eisen voor allerlei uitzonderingen gaan stellen.

Aan de andere kant vind ik het wel een gemis dat ze eruit zijn. Dus wat mij betreft zou het een optie zijn maar dan wel volledig en zonder aparte positie. Dus op termijn ook aan de Euro en in Schengen.
Euro hoeft opzich niet. Er zijn meer EU-landen die geen enkel uitzicht hebben op de euro, zoals Zweden, Denemarken, Polen, Hongarije en Roemenië, maar de UK bij de EU en bij Schengen zou een hoop schelen. Je hebt geen douane- en bagagecontroles nodig waardoor er bijvoorbeeld meer treinverkeer mogelijk is tussen London en Brussel/Amsterdam/Köln en het is gewoon goed voor de handel en het toerisme als de UK bij de EU en de Schengenzone komt.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  dinsdag 6 juni 2023 @ 08:04:16 #76
117098 Hathor
Effe niet
pi_209417218
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 05:21 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Engeland had ook tijdens de EU een enorm verschil tussen arm en rijk. Wijken vol mensen die geen bloemetje voor het raam hadden omdat alle centen naar de pub en de voetbalclub gingen.
Dat is dan vooral een mentaliteitskwestie.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_209417282
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 07:20 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Heb je de afgelopen, pak 'm beet, 8 maanden weleens zelf boodschappen gedaan?
In Nederland kost het nog meer hoor :X
[ link | afbeelding ]

En dan heb ik de app van de Dirk er even bijgepakt, meestal de goedkoopste supermarkt :)
Ja, ik heb boodschappen gedaan.Ik koop alleen zelden merkproducten. En ik zie nu pas dat dat pak in Engeland 750 gram is. Geen reden om zo denigrerend te doen.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 08:23:11 #78
503746 Hogwarts
School of swag
pi_209417304
Brexit goed idee :') domme 🤡
geef me geld geef me geld dinsdag op bankrekening okay begrepen
  Moderator dinsdag 6 juni 2023 @ 08:26:50 #79
236264 crew  capricia
pi_209417325
Hebben ze daar geen zelfscan?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_209417371
Oh 750 gram, hier kan ik alleen van die 250 gram bakjes kopen.
Dat spul is grof lekker voor af en toe.

Voor normaal heb ik gewoon ongezouten roomboter. Dit spul hoort eigenlijk niet in het boter schap, maar bij het brood beleg. Nom nom nom
pi_209417372
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 21:23 schreef Psilon het volgende:
Waar maakt men uit op dat het aan Brexit ligt? In het artikel noemen ze verschillende redenen voor de verarming, maar Brexit zie ik er niet tussen staan. Wij hebben hier ook te maken met inflatie, boodschappen die duur is en duurder wordt, waar massaal gestolen wordt met de zelfscan en een Rutte en Kaag die aankondigden dat we met "z'n allen" armer worden.
Brexit is niet de hoofdreden maar speelt wel degelijk een grote rol. Ten eerste omdat de Britten hun voedsel vooral Importeren. Sinds de Brexit is de pond enorm in waarde gekelderd tov de dollar en de Euro. Dat heeft een effect op hun koopkracht en voedselprijzen die ze moeten betalen. Ten tweede omdat ze handelsbarrieres hebben opgeworpen met de EU, terwijl daar het meeste voedsel dat ze eten vandaan komt.

https://www.reuters.com/w(...)hers-say-2023-05-25/
pi_209417377
quote:
4s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 00:55 schreef SpaceOddity het volgende:
Dat het maar weer eens te meer duidelijk is wat voor een afgrijselijk monster de huidige E.U. is.
:')
pi_209417402
Is dat uniek voor het VK?
Hier zijn ook diverse nieuwsberichten geweest over diefstal in de supermarkten en inflatie cijfers van ~10/20%.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 08:46:54 #84
200994 Kriegel
Dolf is rechtvaardig
pi_209417432
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:55 schreef Nober het volgende:

[..]
Hier nog duurder.

[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 07:20 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Heb je de afgelopen, pak 'm beet, 8 maanden weleens zelf boodschappen gedaan?
In Nederland kost het nog meer hoor :X
[ link | afbeelding ]

En dan heb ik de app van de Dirk er even bijgepakt, meestal de goedkoopste supermarkt :)
Lurpak is altijd al duur geweest.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_209417453
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Geïmporteerde 'luxe' producten zijn daar echt gigantisch overpriced. Britse boter is wat meer betaalbaar, maar nog steeds duur.
In Ponden nog wel dus nog meer in Euro's.
Corporate translator
pi_209417512
quote:
7s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:51 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Dit dan
De roomboter is daar goedkoper dan hier.
pi_209417528
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 07:36 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Euro hoeft opzich niet. Er zijn meer EU-landen die geen enkel uitzicht hebben op de euro, zoals Zweden, Denemarken, Polen, Hongarije en Roemenië, maar de UK bij de EU en bij Schengen zou een hoop schelen. Je hebt geen douane- en bagagecontroles nodig waardoor er bijvoorbeeld meer treinverkeer mogelijk is tussen London en Brussel/Amsterdam/Köln en het is gewoon goed voor de handel en het toerisme als de UK bij de EU en de Schengenzone komt.
Alleen Denemarken heeft een uitzondertings positie, de rest zou de Euro moeten invoeren.
quote:
2.
EU-lidstaten buiten de eurozone
Er zijn zeven EU-lidstaten die niet tot de eurozone behoren. Dit zijn Denemarken, Zweden, Hongarije, Polen, Tsjechië, Bulgarije en Roemenië. Al deze landen, op Denemarken na, moeten de euro invoeren zodra zij aan de criteria die hiervoor gelden voldoen.

Denemarken heeft een uitzonderingsclausule afgedwongen. Dat land mag de euro invoeren wanneer het dat zelf wil.
https://www.europa-nu.nl/id/vh9yp9egm6il/eurozone
  dinsdag 6 juni 2023 @ 09:05:14 #88
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_209417565
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 09:00 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Alleen Denemarken heeft een uitzondertings positie, de rest zou de Euro moeten invoeren.
[..]
https://www.europa-nu.nl/id/vh9yp9egm6il/eurozone
Polen, Hongarije en Roemenië doen nog lang niet aan de voorwaarden om de euro te mogen gebruiken, Zweden gebruikt een truukje om de euro niet te hoeven gebruiken.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  dinsdag 6 juni 2023 @ 09:11:25 #89
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209417615
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 09:05 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Polen, Hongarije en Roemenië doen nog lang niet aan de voorwaarden om de euro te mogen gebruiken, Zweden gebruikt een truukje om de euro niet te hoeven gebruiken.
Nieuwe landen die toetreden moeten altijd toewerken naar het invoeren van de euro. Dat ze daar nog niet altijd direct aan voldoen, doet daar niets aan af. Het duurt sowieso nog wel een generatie voordat het VK mag gaan nadenken over hernieuwde toetreding tot de EU, maar als ze dat doen dan zullen ze de conditie moeten accepteren dat dat overgang naar de euro betekent.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209417618
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 09:05 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Polen, Hongarije en Roemenië doen nog lang niet aan de voorwaarden om de euro te mogen gebruiken, Zweden gebruikt een truukje om de euro niet te hoeven gebruiken.
Maar het punt was dat alleen Denemarken en voorheen de UK geen Euro hoefden in te voeren. Mocht de UK wel weer toetreden dan vind ik dus dat ze -naast andere voorwaarden- ook de Euro verplicht moeten invoeren. De norm is gewoon de Euro, Alleen Denemarken heeft een formele uitzondering. Van Zweden weet ik niet waarom ze niet willen, die andere landen willen wel maar mogen nog niet.

edit: Zie ook Janneke141
pi_209417625
Ik zie nergens een brexit reden. Er is een wereldwijde inflatie waar iedereen mee te dealen heeft.
Deze Britse problemen kan je denk ik beter zoeken in de veranderde samenstelling van de bevolking. Tuig zonder normen en waarden die vinden dat ze overal recht op hebben omdat ze zogenaamd zielig en achtergesteld zijn en daarom denken te kunnen plunderen.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 09:15:36 #92
33189 RM-rf
1/998001
pi_209417642
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 09:00 schreef qajariaq het volgende:
Alleen Denemarken heeft een uitzondertings positie, de rest zou de Euro moeten invoeren.
Zweden zou de euro moeten invoeren, maar gebruikt een trucje om dit uit te stellen, zonder die plicht te breken.... voor de invoering van de euro moet een land officieel lidmaatschap van het ERM aanvragen, en zolang ze dat niet doen _kunnen_ ze niet geaccepteerd worden als lid van de eurozone en dus niet de euro invoeren.

Het Verenigd Koninkrijk had in 1992 overigens óók exact dezelfde uitzonderingspositie bedongen als Denemarken, binnen het Verdag van Maastricht.. hoefde dus de euro niet in te voeren tenzij ze op en laer tijdstip daartoe zelf een besluit toe namen.
Doordat het VK echter uit de EU stapte en dus het vedrrag van Maastricht opzegde, heeft het ook alle eventuele uitzonderingspositie en speciale voorwaarden opgegeven, die het voorheen had.

het klopt echter wat deze persoon aangeeft dat lidmaatschap van Schengen en de Europese Vrije markt verder geheel losstaat van een 'plicht' EU-lid te zijn en/of dus deel uit te maken van de eurozone.
(EU-lidmaatschap geeft vooral als vordeel dat je dan ook een direktere invloed op het opstellen vand e regelgeving heeft, deel uitmaken van de ESM zonder EU-lid te zijn maakt een land eigenlijk vooral en 'junior-partner''... ze moeten dan voldoen aan de regels, maar kunnen deze veel minder direkt beinvloedden, en minder in hun voordeel toepassen)

Er zijn drie landen die ook gewoon deel uitmaken van de ESM (European Single Market), Zwitserland, Noorwegen, IJsland.
zelfs Noord-Ierland maakt daar deel van uit in een specifiek akkoord, een speciale 'alignment'-regeling waarin dus de regels voor de ESM binnen dat gebied gevolgd worden en hieran bepaalde exportvoordelen en grens-overscheidingen mogelijk zijn.


Er is geen objectieve reden die ook de rest van het VK zou hinderen een soortgelijke regeling als Noord-Ierland te volgen, of eventueel Noorwegen...
behalve dan vooral politieke nukkigheid en dat de politiek dan moet erkennen dat vrijwel alle retoriek van bij Brexit hol was en het voor het VK uiteindelijk méér voordeel heeft deel uit te maken van de europese markt en te voldoen aan alle regels daar, dan zich te isoleren.
(tevens zouden ze dan dankzij Brexit eerder enorme voordelen en uitzonderingpositie, alswel een hoop direkte politieke invloed verloren zijn en overall er enorm op achteruit gegaan zijn)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_209417661
quote:
4s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 09:12 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik zie nergens een brexit reden. Er is een wereldwijde inflatie waar iedereen mee te dealen heeft.
Deze Britse problemen kan je denk ik beter zoeken in de veranderde samenstelling van de bevolking. Tuig zonder normen en waarden die vinden dat ze overal recht op hebben omdat ze zogenaamd zielig en achtergesteld zijn en daarom denken te kunnen plunderen.
https://www.reuters.com/w(...)hers-say-2023-05-25/
pi_209417668
En om het verhaal compleet te maken moet je eigenlijk ook de ministaten noemen die geen lid zijn van de EU maar wel de Euro gebruiken.
Monaco, San Marino, Andorra en Vaticaanstad en Liechtenstein.
pi_209417703
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 08:58 schreef mootie het volgende:

[..]
De roomboter is daar goedkoper dan hier.
Dit is dan ook een import probleem.

Laat goed zien hoe vrij die vrije markt is die ons voor gehouden wordt.
Misschien dat we hier wat van leren, bv wat minder mopperen op die luie Afrikanen die aan het hulp infuus hangen en er zelf niets van maken?

Niet naar jou toe bedoeld trouwens. Neem dit niet persoonlijk. Ik haak enkel even in.
pi_209419339
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 01:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
*proest*

Als iemand hier niets mee te maken heeft is het wel de EU.
JOH.

Alleen, als je de smalende pro E.U. berichten hier leest, zou je haast anders gaan denken. Die hebben niet eens de moeite genomen om de OP te lezen, en vallen blijkbaar van hun stoel als ze lezen dat een pak Lurpac net zo duur is als hier. 8)7

En als je gewoon je mening geeft, welke toevallig zo is dat je de E.U. kut vind (jeetje zeg, tis wat hoor!), druipt bij sommige het schuim al uit de bek _O- ;

quote:
81s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 01:22 schreef Farenji het volgende:

[..]
Deze quote ik even voor het nageslacht.
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 06:10 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Ik heb serieus medelijden met je.
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 08:35 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
:')
Triggergenot. O+
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef @Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
  dinsdag 6 juni 2023 @ 12:41:48 #97
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209419340
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 09:00 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Alleen Denemarken heeft een uitzondertings positie, de rest zou de Euro moeten invoeren.
[..]
https://www.europa-nu.nl/id/vh9yp9egm6il/eurozone
Allemaal niet zo relevant. Deelname aan ERM II is verplicht voor toetreding tot de Euro mogelijk is. Deelname aan ERM II is echter niet verplicht.

Dus zolang een land daar niet aan deelneemt is het invoeren van de Euro niet mogelijk. Handig deurtje :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_209419403
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 12:41 schreef Dven het volgende:

[..]
Allemaal niet zo relevant. Deelname aan ERM II is verplicht voor toetreding tot de Euro mogelijk is. Deelname aan ERM II is echter niet verplicht.

Dus zolang een land daar niet aan deelneemt is het invoeren van de Euro niet mogelijk. Handig deurtje :)
Heb je nu een loophole ontdekt?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 6 juni 2023 @ 12:53:36 #99
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209419432
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 12:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Heb je nu een loophole ontdekt?
Nee, enkel de loophole waar Zweden gebruik van maakt benoemd :+
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_209419559
Ik vraag me af of de eu ze niet helpt om een voorbeeld te tonen aan de landen in de eu om te laten zien hoe slecht het is om eruit te stappen :P

Maar wat weet ik ervan :P
Twiddel
pi_209419618
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 13:07 schreef summer2bird het volgende:
Ik vraag me af of de eu ze niet helpt om een voorbeeld te tonen aan de landen in de eu om te laten zien hoe slecht het is om eruit te stappen :P

Maar wat weet ik ervan :P
Dat is niet het geval. De EU behandelt ze net zoals alle andere derde landen die buiten de Unie vallen. En aangezien de EU een handelsblok is met protectionisme is dat geen fijne positie te hebben wanneer je als land zijnde afhankelijk bent van handel met de EU. Daar hebben de Britten echter zelf voor gekozen. Ze hadden gedacht dat ze alle voordelen van een EU lidmaatschap konden behouden zonder de verplichtingen die erbij horen. Een erg naieve opvatting.
pi_209419621
Als je denkt dat boodschappen hier in Nederland duur zijn, wacht dan maar tot na een Nexit, heffingen op alles dat import of export is.

Mensen zijn dat vergeten omdat we al vanaf de 50's in unies zitten (EEG), aangevoerd door o.a. Nederland, waar uiteindelijk de EU uit ontstond.

Als er genoeg tijd verstrijkt, gaan mensen oude fouten herhalen. Één daarvan is denken dat het voordeliger en beter voor de economie is als je alles alleen doet als land.

Er zullen vast voordelen zitten aan een Nexit maar het is wel een beetje het kind met het badwater weggieten om uit de EU te gaan.

Voor een Nexit zijn is alsof je je hele voet wil afzetten omdat je een kalknagel hebt.
Het is wel effectief maar je zal zien dat het raar zal lopen.
pi_209419664
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 21:23 schreef Psilon het volgende:
Waar maakt men uit op dat het aan Brexit ligt? In het artikel noemen ze verschillende redenen voor de verarming, maar Brexit zie ik er niet tussen staan. Wij hebben hier ook te maken met inflatie, boodschappen die duur is en duurder wordt, waar massaal gestolen wordt met de zelfscan en een Rutte en Kaag die aankondigden dat we met "z'n allen" armer worden.
Nergens, maar het is lekker roepen door pro EU D66 volk. Oh pas maar op! als je uit de EU gaat stort je land in elkaar.
pi_209419714
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 13:12 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dat is niet het geval. De EU behandelt ze net zoals alle andere derde landen die buiten de Unie vallen. En aangezien de EU een handelsblok is met protectionisme is dat geen fijne positie te hebben wanneer je als land zijnde afhankelijk bent van handel met de EU. Daar hebben de Britten echter zelf voor gekozen. Ze hadden gedacht dat ze alle voordelen van een EU lidmaatschap konden behouden zonder de verplichtingen die erbij horen. Een erg naieve opvatting.
Klopt.

Vanwege m'n computerhobby bestel(de) ik best vaak producten uit de UK (zoals bij Evercase).
Denk aan beige computerbehuizingen, AT of ATX voedingen met een krachtige 5 volt rail, folietoetsenborden voor diverse Sinclair computers, etc.

Met die webshops heb ik nog steeds wel contact (dat zijn ook gewoon uit de hand gelopen hobbyisten) en die hebben hun bestellingen sinds de Brexit met 40% zien teruglopen en daar balen ze stevig van

Is logisch, de extra invoerbelastingen maken het erg duur en je moet wel heel wanhopig naar iets op zoek zijn om vanuit de EU nog iets uit de UK te bestellen.
pi_209419857
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 13:16 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Nergens, maar het is lekker roepen door pro EU D66 volk. Oh pas maar op! als je uit de EU gaat stort je land in elkaar.
https://www.theguardian.c(...)-england-policymaker

https://www.reuters.com/w(...)hers-say-2023-05-25/


Jij wil beweren dat een eventuele Nexit niet heel schadelijk gaat zijn voor de Nederlandse economie aangezien wij een export en doorvoerland zijn?
pi_209419912
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 13:16 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Nergens, maar het is lekker roepen door pro EU D66 volk. Oh pas maar op! als je uit de EU gaat stort je land in elkaar.
Het is blijkbaar mode om altijd maar D66 te betrekken bij "Pro EU" maar toen de EEG werd opgericht bestond D66 nog niet eens. Ze hebben wel meegeregeerd maar zijn nooit de grootste partij geweest.

Verder draai je het om. Een partij wordt gekozen om zijn koers. Als de bevolking in meerderheid "EU" wil, zie je dat dus terug in de zelelverdeling.

Als er massaal haat was tegen de EU dan zouden partijen die anti-EU zijn nu ook groot moeten zijn.

pi_209419999
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 08:18 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Ja, ik heb boodschappen gedaan.Ik koop alleen zelden merkproducten. En ik zie nu pas dat dat pak in Engeland 750 gram is. Geen reden om zo denigrerend te doen.
Je zag het pas bij post 77.

Verder was ik niet denigrerend ik deed alleen een plaatje posten :)
pi_209420237
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 08:35 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Brexit is niet de hoofdreden maar speelt wel degelijk een grote rol. Ten eerste omdat de Britten hun voedsel vooral Importeren. Sinds de Brexit is de pond enorm in waarde gekelderd tov de dollar en de Euro. Dat heeft een effect op hun koopkracht en voedselprijzen die ze moeten betalen. Ten tweede omdat ze handelsbarrieres hebben opgeworpen met de EU, terwijl daar het meeste voedsel dat ze eten vandaan komt.

https://www.reuters.com/w(...)hers-say-2023-05-25/
Als het een grote rol speelt dan zou het toch wel in het artikel genoemd zijn? Er worden verschillende redenen gegeven, maar dat niet. In je link zeggen sommige onderzoekers dat het voor 1/3 de reden is, en in de laatste alinea bevestigd premier Sunak dat Brexit niet mislukt is. In dit artikel wordt het genuanceerd: Why does the UK have highest inflation in G7 and is Brexit a factor?
pi_209420642
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:12 schreef Psilon het volgende:

[..]
Als het een grote rol speelt dan zou het toch wel in het artikel genoemd zijn? Er worden verschillende redenen gegeven, maar dat niet. In je link zeggen sommige onderzoekers dat het voor 1/3 de reden is, en in de laatste alinea bevestigd premier Sunak dat Brexit niet mislukt is. In dit artikel wordt het genuanceerd: Why does the UK have highest inflation in G7 and is Brexit a factor?
Inflatie is niet per se gelijk aan hogere prijzen voor levensmiddelen.

Hogere prijzen kunnen ook veroorzaakt worden door gestegen invoerkosten waaronder belastingen, Lurpak is een product uit Denemarken en zal dus (mogelijk, ik heb geen idee wat de heffingen zijn) buiten de EU nu aan heffingen onderhevig zijn net zoals Britse producten in de EU dat zijn.

Om een voorbeeld te noemen, auto's geproduceerd in het VK zijn in de EU nu 10% duurder vanwege de invoerrechten die door de EU geheven worden. Niet vanwege inflatie dus.

Het VK heeft gewoon een economische klap gekregen door Brexit, dat staat buiten kijf, hoe groot die exact is en wie daar de meeste last van heeft is minder duidelijk en wat ook wel duidelijk is is dat het geen onmiddelijke hard klap is maar meer een gevalletje bloedverlies door 1000 kleine snijwondjes.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2023 14:57:17 ]
  dinsdag 6 juni 2023 @ 15:05:14 #110
33189 RM-rf
1/998001
pi_209420726
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:54 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Inflatie is niet per se gelijk aan hogere prijzen voor levensmiddelen.

Hogere prijzen kunnen ook veroorzaakt worden door gestegen invoerkosten waaronder belastingen, Lurpak is een product uit Denemarken en zal dus (mogelijk, ik heb geen idee wat de heffingen zijn) buiten de EU nu aan heffingen onderhevig zijn net zoals Britse producten in de EU dat zijn.

Om een voorbeeld te noemen, auto's geproduceerd in het VK zijn in de EU nu 10% duurder vanwege de invoerrechten die door de EU geheven worden. Niet vanwege inflatie dus.

Het VK heeft gewoon een economische klap gekregen door Brexit, dat staat buiten kijf, hoe groot die exact is en wie daar de meeste last van heeft is minder duidelijk en wat ook wel duidelijk is is dat het geen onmiddelijke hard klap is maar meer een gevalletje bloedverlies door 1000 kleine snijwondjes.
niet eens zozeer het moeten betalen van de rechten, maar ook doodleuk veel meer papierwerk moeten doen, wat voorheen allemaal gestandaardiseerd was onder de European Single Market, waarin er dus geen verschilende reglevingen per land zijn en een product uit het ene land geacht wordt ook aan die in en ander land te voldoen...
nu moet dat met een hoop extra papierwerk extra aangetoond en vastgelegd worden....

Dat papierwerk leid tot hogere kosten, die in 2021 al 6% hogere kostprijzen voor voedsel in het VK opleverde, en ook nog eens tot een veel trager werkende supply chain en dus ook snel tot tekorten, wat dan nog eens extra de prijs kan opdrijven.

Brexit werd door bepaalde populisten gebracht als ''weghalen van bureaucratie'... maar effectief levert het juist véél meer bureaucratie en papierwerk op.

Overigens dat is gebaseerd op cijfers uit 2020 en 2021, toen dus de inflatie in engeland al 6 procentpunt hoger was dan in de rest van de EU, en dat lijkt zich nu enkel steeds verder door te zetten, met een inflatie in de EU-27 van nu rond de 10% en in engeland van 17%
https://www.reuters.com/w(...)hers-say-2023-05-25/
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_209420992
Ik zat eens te kijken wat de koers van de pond heeft gedaan. Historische gegevens gevonden vanaf 1983. Je kunt rustig stellen dat er meer dieptepunten en hoogtepunten zijn geweest maar sinds 2016 is het gewoon duidelijk lager dan ooit in de zin dat er geen werkelijke hoogtepunten meer zijn geweest. Wel eerdere dieptepunten maar die waren met een jaar of vier meestal wel weer over.

Ik was eigenlijk benieuw wat die koers in de eerste helft jaren zeventig heeft gedaan rond de tijd dat de UK zich aansloot bij de EU. Als iemand die gegevens wel kan vinden....

Verder weet ik dat in mijn kindertijd een pond gewoon iets van tien gulden was, dus zeer ruim vier euro. Dat is dus een daling ten opzichte van de buren met bijna een factor vier in een mensenleven.
pi_209421991
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 07:20 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Heb je de afgelopen, pak 'm beet, 8 maanden weleens zelf boodschappen gedaan?
Dat is niet 'alleen een plaatje posten'. Maar goed. De omgangsvormen zijn al jaren aan het vervagen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')