Geïmporteerde 'luxe' producten zijn daar echt gigantisch overpriced. Britse boter is wat meer betaalbaar, maar nog steeds duur.quote:
Dan zou ik ook gaan stelen, dat is niet meer normaal.quote:Op maandag 5 juni 2023 17:50 schreef Starhopper het volgende:
[..]
En dat is ook nog in pond. Dat is hier een tientje
Lurpak is sowieso duurderquote:Op maandag 5 juni 2023 17:50 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ook al niet meer, slechts ¤ 8.41. Gunstig voor toeristen maar wat minder als je salaris in ponden is.quote:Op maandag 5 juni 2023 17:50 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dan is het daar dus goedkoper dan hierquote:Op maandag 5 juni 2023 17:52 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ook al niet meer, slechts ¤ 8.41. Gunstig voor toeristen maar wat minder als je salaris in ponden is.
Geen idee, ik eet het sowieso al niet maar voor die prijs zou ik er ook niet toe verleid worden vrees ik.quote:Op maandag 5 juni 2023 17:53 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Dan is het daar dus goedkoper dan hier
LURPAK HOOLIGANSquote:Op maandag 5 juni 2023 17:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dit is een Lurpak topic aan het worden
Zo bijzonder is het naar mijn idee niet, smeren met Flower Farm of Becel is ook prima.quote:Op maandag 5 juni 2023 17:56 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Geen idee, ik eet het sowieso al niet maar voor die prijs zou ik er ook niet toe verleid worden vrees ik.
Hier is er niet eens een Brexit nodig om mensen te laten stelen bij de supermarkt omdat alles te duur word.quote:
De prijsstijgingen hier zijn niets vergeleken met de armoede die je in Engeland ziet. We zitten hier wel te klagen maar daar hebben de mensen het echt 100x kutter.quote:Op maandag 5 juni 2023 18:01 schreef Noek het volgende:
[..]
Ja haha, hier merken we niks van prijsstijgingen.
Nooit geweten, ik koop het dan ook nooit. Ik vond het alleen nogal wat aan de hoge kant voor boter.quote:
Bij mijn supermarkt hangen er geen foto's van winkeldieven bij de ingang, is de winkel niet overspoeld met alcoholisten en dakloos tuig en bij mij zijn ook niet de helft van alle producten achter glas verborgen.quote:Op maandag 5 juni 2023 18:03 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Hier is er niet eens een Brexit nodig om mensen te laten stelen bij de supermarkt omdat alles te duur word.
Is waarschijnlijk zo'n pakje boter waar je een gratis rijbewijs bij krijgt. En ja, dat moet toch ergens van betaald worden he.quote:Op maandag 5 juni 2023 18:04 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nooit geweten, ik koop het dan ook nooit. Ik vond het alleen nogal wat aan de hoge kant voor boter.
https://www.politicshome.(...)igration-record-highquote:Net migration to the United Kingdom has already reached a record high, with the Office for National Statistics (ONS) expected to announce a further increase on Thursday.
Een diepvrieszak frambozen kost hier ook 6,49 .quote:
Bij AH ja. Bij Lidl nog niet de helft.quote:Op maandag 5 juni 2023 18:15 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Een diepvrieszak frambozen kost hier ook 6,49 .
https://www.ah.nl/product(...)-zakje-met-frambozen
Voor 750 gram?quote:Op maandag 5 juni 2023 18:16 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Bij AH ja. Bij Lidl nog niet de helft.
Dat is een pak van 500 gram en geen 750 gram en de prijs van 3.25 is na aftrek van spaarpunten. Da's geen goede vergelijking dusquote:Op maandag 5 juni 2023 18:39 schreef Metalfrost het volgende:
Een pakje boter voor 7,25 pond gaan neerzetten..
Hier is ie met 2,25 pond goedkoper.
Oh, jawel, maar dat ligt meer aan de inkomensontwikkeling daar dan aan de prijzen per se.quote:Op maandag 5 juni 2023 18:41 schreef PluggieOD het volgende:
Het gaat dus niet zo fout in het Verenigd Koninkrijk.
Er zijn in het eerste kwartaal van dit jaar ook bijna 300.000 nieuwe elektrische auto's verkocht, met Tesla bovenaan de ranglijst. Dus zo slecht zal het allemaal wel niet gaan toch?quote:Op maandag 5 juni 2023 18:12 schreef WammesWaggel het volgende:
En toch merk ik niet minder dat er opeens geen Britse paupers meer naar Amsterdam komen om te zuipen, blowen en hoeren te neuken.
Je zou denken dat dat een mindere prioriteit is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Ligt nu aan de uitvoering, gedaan door Remainers.quote:
Ja, want de Brexiteers deden het veel beter?quote:Op maandag 5 juni 2023 18:49 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Ligt nu aan de uitvoering, gedaan door Remainers.
Dit danquote:Op maandag 5 juni 2023 18:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is een pak van 500 gram en geen 750 gram en de prijs van 3.25 is na aftrek van spaarpunten. Da's geen goede vergelijking dus
Idd.... Als ze nog in de EU hadden gezeten, hadden ze kunnen roepen dat 'Brussel' aan alles schuld is, maar die vlieger gaat niet langer opquote:
Neem wat boter mee, heb je je reis zo weer terugverdiendquote:Op maandag 5 juni 2023 18:40 schreef AlwaysConnected het volgende:
Ik ga half juli naar UK
Ff een crowdfunding opstarten
Je weet wie momenteel de Britse regering vormen? En dat ook al sinds 2010 doen?quote:Op maandag 5 juni 2023 18:49 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Onzin. Die zijn er allemaal uitgetrapt door BoJo en zijn hard Brexit kliek na de verkiezingswinst in 2019. Je weet wel die van de Oven Ready Deal and Get Brexit Done.quote:Op maandag 5 juni 2023 18:49 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Het is niet eens boter. Het is boter aangelengd met goedkope plantaardige olie.quote:Op maandag 5 juni 2023 18:04 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nooit geweten, ik koop het dan ook nooit. Ik vond het alleen nogal wat aan de hoge kant voor boter.
Hoe hadden de Brexiteers al die gouden bergen gemaakt?quote:Op maandag 5 juni 2023 18:49 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Ja, op dezelfde manier als de puinhoop in Nederland de schuld is van onze linkse regering.quote:Op maandag 5 juni 2023 18:49 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Even proletarisch langs de zelfscan van de Appie.quote:Op maandag 5 juni 2023 18:57 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Neem wat boter mee, heb je je reis zo weer terugverdiend
Als je het tenminste niet erg vind om iedere keer jouw foto bij de ingang te zien als je weer eens 25 kuipjes Lurpak komt 'kopen'.quote:
An sich zijn het onze Europa broeders, ze mogen altijd weer bij ons aankloppen toch? Soort van verloren zonen?quote:
Als ze dan weer van die zeverzakken als Farage meebrengen, dan blijf maar weg.quote:Op maandag 5 juni 2023 20:44 schreef realnice11 het volgende:
[..]
An sich zijn het onze Europa broeders, ze mogen altijd weer bij ons aankloppen toch? Soort van verloren zonen?
In 2016 is heel duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling is om een draaideur te creëren. In de UK zelf is duidelijk aangegeven dat er in principe geen weg meer terug is. Komt bovenop dat de scheiding nogal moeizaam ging. Ik denk niet dat de EU zit te springen om weer een dergelijk moeizaam proces door te maken, vooral niet als ze wederom weer eisen voor allerlei uitzonderingen gaan stellen.quote:Op maandag 5 juni 2023 20:44 schreef realnice11 het volgende:
[..]
An sich zijn het onze Europa broeders, ze mogen altijd weer bij ons aankloppen toch? Soort van verloren zonen?
Duidelijke taalquote:Op maandag 5 juni 2023 21:01 schreef qajariaq het volgende:
In 2016 is heel duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling is om een draaideur te creëren
Nee, weg is weg. Ze zijn wel vriendelijk enzo hoor. Maar met hun smakeloze voer en hun achterlijke eenheden zijn het altijd al nep-europeanen geweest. En graag of niet. Ze hebben hun keuze gemaakt.quote:Op maandag 5 juni 2023 20:44 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Vooral de vorige minister van financiën is daar de reden.quote:Op maandag 5 juni 2023 21:23 schreef Psilon het volgende:
Waar maakt men uit op dat het aan Brexit ligt? In het artikel noemen ze verschillende redenen voor de verarming, maar Brexit zie ik er niet tussen staan. Wij hebben hier ook te maken met inflatie, boodschappen die duur is en duurder wordt, waar massaal gestolen wordt met de zelfscan en een Rutte en Kaag die aankondigden dat we met "z'n allen" armer worden.
*proest*quote:Op dinsdag 6 juni 2023 00:55 schreef SpaceOddity het volgende:
Dat het maar weer eens te meer duidelijk is wat voor een afgrijselijk monster de huidige E.U. is.
Deze quote ik even voor het nageslacht.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 00:55 schreef SpaceOddity het volgende:
Dat het maar weer eens te meer duidelijk is wat voor een afgrijselijk monster de huidige E.U. is.
Engeland had ook tijdens de EU een enorm verschil tussen arm en rijk. Wijken vol mensen die geen bloemetje voor het raam hadden omdat alle centen naar de pub en de voetbalclub gingen.quote:Op maandag 5 juni 2023 18:03 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De prijsstijgingen hier zijn niets vergeleken met de armoede die je in Engeland ziet. We zitten hier wel te klagen maar daar hebben de mensen het echt 100x kutter.
Ik heb serieus medelijden met je.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 00:55 schreef SpaceOddity het volgende:
Heb je de afgelopen, pak 'm beet, 8 maanden weleens zelf boodschappen gedaan?quote:Op maandag 5 juni 2023 20:15 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Dit is dik 8 Euro. Ik sloeg ook achterover
Dat is ook geen pak boter, het is een badkuip vol. Maar goed dat er iets als plastic uitgevonden is anders hadden ze die bak moeten klinknagelen!quote:
Gedaanquote:Op dinsdag 6 juni 2023 07:33 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Lees nu eens op zijn minst de post boven je
Euro hoeft opzich niet. Er zijn meer EU-landen die geen enkel uitzicht hebben op de euro, zoals Zweden, Denemarken, Polen, Hongarije en Roemenië, maar de UK bij de EU en bij Schengen zou een hoop schelen. Je hebt geen douane- en bagagecontroles nodig waardoor er bijvoorbeeld meer treinverkeer mogelijk is tussen London en Brussel/Amsterdam/Köln en het is gewoon goed voor de handel en het toerisme als de UK bij de EU en de Schengenzone komt.quote:Op maandag 5 juni 2023 21:01 schreef qajariaq het volgende:
[..]
In 2016 is heel duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling is om een draaideur te creëren. In de UK zelf is duidelijk aangegeven dat er in principe geen weg meer terug is. Komt bovenop dat de scheiding nogal moeizaam ging. Ik denk niet dat de EU zit te springen om weer een dergelijk moeizaam proces door te maken, vooral niet als ze wederom weer eisen voor allerlei uitzonderingen gaan stellen.
Aan de andere kant vind ik het wel een gemis dat ze eruit zijn. Dus wat mij betreft zou het een optie zijn maar dan wel volledig en zonder aparte positie. Dus op termijn ook aan de Euro en in Schengen.
Dat is dan vooral een mentaliteitskwestie.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 05:21 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Engeland had ook tijdens de EU een enorm verschil tussen arm en rijk. Wijken vol mensen die geen bloemetje voor het raam hadden omdat alle centen naar de pub en de voetbalclub gingen.
Ja, ik heb boodschappen gedaan.Ik koop alleen zelden merkproducten. En ik zie nu pas dat dat pak in Engeland 750 gram is. Geen reden om zo denigrerend te doen.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 07:20 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Heb je de afgelopen, pak 'm beet, 8 maanden weleens zelf boodschappen gedaan?
In Nederland kost het nog meer hoor
[ link | afbeelding ]
En dan heb ik de app van de Dirk er even bijgepakt, meestal de goedkoopste supermarkt
Brexit is niet de hoofdreden maar speelt wel degelijk een grote rol. Ten eerste omdat de Britten hun voedsel vooral Importeren. Sinds de Brexit is de pond enorm in waarde gekelderd tov de dollar en de Euro. Dat heeft een effect op hun koopkracht en voedselprijzen die ze moeten betalen. Ten tweede omdat ze handelsbarrieres hebben opgeworpen met de EU, terwijl daar het meeste voedsel dat ze eten vandaan komt.quote:Op maandag 5 juni 2023 21:23 schreef Psilon het volgende:
Waar maakt men uit op dat het aan Brexit ligt? In het artikel noemen ze verschillende redenen voor de verarming, maar Brexit zie ik er niet tussen staan. Wij hebben hier ook te maken met inflatie, boodschappen die duur is en duurder wordt, waar massaal gestolen wordt met de zelfscan en een Rutte en Kaag die aankondigden dat we met "z'n allen" armer worden.
quote:Op dinsdag 6 juni 2023 00:55 schreef SpaceOddity het volgende:
quote:
Lurpak is altijd al duur geweest.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 07:20 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
In Nederland kost het nog meer hoor
[ link | afbeelding ]
En dan heb ik de app van de Dirk er even bijgepakt, meestal de goedkoopste supermarkt
In Ponden nog wel dus nog meer in Euro's.quote:Op maandag 5 juni 2023 17:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Geïmporteerde 'luxe' producten zijn daar echt gigantisch overpriced. Britse boter is wat meer betaalbaar, maar nog steeds duur.
Alleen Denemarken heeft een uitzondertings positie, de rest zou de Euro moeten invoeren.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 07:36 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Euro hoeft opzich niet. Er zijn meer EU-landen die geen enkel uitzicht hebben op de euro, zoals Zweden, Denemarken, Polen, Hongarije en Roemenië, maar de UK bij de EU en bij Schengen zou een hoop schelen. Je hebt geen douane- en bagagecontroles nodig waardoor er bijvoorbeeld meer treinverkeer mogelijk is tussen London en Brussel/Amsterdam/Köln en het is gewoon goed voor de handel en het toerisme als de UK bij de EU en de Schengenzone komt.
https://www.europa-nu.nl/id/vh9yp9egm6il/eurozonequote:2.
EU-lidstaten buiten de eurozone
Er zijn zeven EU-lidstaten die niet tot de eurozone behoren. Dit zijn Denemarken, Zweden, Hongarije, Polen, Tsjechië, Bulgarije en Roemenië. Al deze landen, op Denemarken na, moeten de euro invoeren zodra zij aan de criteria die hiervoor gelden voldoen.
Denemarken heeft een uitzonderingsclausule afgedwongen. Dat land mag de euro invoeren wanneer het dat zelf wil.
Polen, Hongarije en Roemenië doen nog lang niet aan de voorwaarden om de euro te mogen gebruiken, Zweden gebruikt een truukje om de euro niet te hoeven gebruiken.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 09:00 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Alleen Denemarken heeft een uitzondertings positie, de rest zou de Euro moeten invoeren.
[..]
https://www.europa-nu.nl/id/vh9yp9egm6il/eurozone
Nieuwe landen die toetreden moeten altijd toewerken naar het invoeren van de euro. Dat ze daar nog niet altijd direct aan voldoen, doet daar niets aan af. Het duurt sowieso nog wel een generatie voordat het VK mag gaan nadenken over hernieuwde toetreding tot de EU, maar als ze dat doen dan zullen ze de conditie moeten accepteren dat dat overgang naar de euro betekent.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 09:05 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Polen, Hongarije en Roemenië doen nog lang niet aan de voorwaarden om de euro te mogen gebruiken, Zweden gebruikt een truukje om de euro niet te hoeven gebruiken.
Maar het punt was dat alleen Denemarken en voorheen de UK geen Euro hoefden in te voeren. Mocht de UK wel weer toetreden dan vind ik dus dat ze -naast andere voorwaarden- ook de Euro verplicht moeten invoeren. De norm is gewoon de Euro, Alleen Denemarken heeft een formele uitzondering. Van Zweden weet ik niet waarom ze niet willen, die andere landen willen wel maar mogen nog niet.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 09:05 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Polen, Hongarije en Roemenië doen nog lang niet aan de voorwaarden om de euro te mogen gebruiken, Zweden gebruikt een truukje om de euro niet te hoeven gebruiken.
Zweden zou de euro moeten invoeren, maar gebruikt een trucje om dit uit te stellen, zonder die plicht te breken.... voor de invoering van de euro moet een land officieel lidmaatschap van het ERM aanvragen, en zolang ze dat niet doen _kunnen_ ze niet geaccepteerd worden als lid van de eurozone en dus niet de euro invoeren.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 09:00 schreef qajariaq het volgende:
Alleen Denemarken heeft een uitzondertings positie, de rest zou de Euro moeten invoeren.
https://www.reuters.com/w(...)hers-say-2023-05-25/quote:Op dinsdag 6 juni 2023 09:12 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik zie nergens een brexit reden. Er is een wereldwijde inflatie waar iedereen mee te dealen heeft.
Deze Britse problemen kan je denk ik beter zoeken in de veranderde samenstelling van de bevolking. Tuig zonder normen en waarden die vinden dat ze overal recht op hebben omdat ze zogenaamd zielig en achtergesteld zijn en daarom denken te kunnen plunderen.
Dit is dan ook een import probleem.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 08:58 schreef mootie het volgende:
[..]
De roomboter is daar goedkoper dan hier.
JOH.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 01:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
*proest*
Als iemand hier niets mee te maken heeft is het wel de EU.
quote:Op dinsdag 6 juni 2023 01:22 schreef Farenji het volgende:
[..]
Deze quote ik even voor het nageslacht.
quote:Op dinsdag 6 juni 2023 06:10 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik heb serieus medelijden met je.
Triggergenot.quote:
Allemaal niet zo relevant. Deelname aan ERM II is verplicht voor toetreding tot de Euro mogelijk is. Deelname aan ERM II is echter niet verplicht.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 09:00 schreef qajariaq het volgende:
[..]
[..]
https://www.europa-nu.nl/id/vh9yp9egm6il/eurozone
Heb je nu een loophole ontdekt?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 12:41 schreef Dven het volgende:
[..]
Allemaal niet zo relevant. Deelname aan ERM II is verplicht voor toetreding tot de Euro mogelijk is. Deelname aan ERM II is echter niet verplicht.
Dus zolang een land daar niet aan deelneemt is het invoeren van de Euro niet mogelijk. Handig deurtje
Nee, enkel de loophole waar Zweden gebruik van maakt benoemdquote:Op dinsdag 6 juni 2023 12:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Heb je nu een loophole ontdekt?
Dat is niet het geval. De EU behandelt ze net zoals alle andere derde landen die buiten de Unie vallen. En aangezien de EU een handelsblok is met protectionisme is dat geen fijne positie te hebben wanneer je als land zijnde afhankelijk bent van handel met de EU. Daar hebben de Britten echter zelf voor gekozen. Ze hadden gedacht dat ze alle voordelen van een EU lidmaatschap konden behouden zonder de verplichtingen die erbij horen. Een erg naieve opvatting.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:07 schreef summer2bird het volgende:
Ik vraag me af of de eu ze niet helpt om een voorbeeld te tonen aan de landen in de eu om te laten zien hoe slecht het is om eruit te stappen
Maar wat weet ik ervan
Nergens, maar het is lekker roepen door pro EU D66 volk. Oh pas maar op! als je uit de EU gaat stort je land in elkaar.quote:Op maandag 5 juni 2023 21:23 schreef Psilon het volgende:
Klopt.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:12 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat is niet het geval. De EU behandelt ze net zoals alle andere derde landen die buiten de Unie vallen. En aangezien de EU een handelsblok is met protectionisme is dat geen fijne positie te hebben wanneer je als land zijnde afhankelijk bent van handel met de EU. Daar hebben de Britten echter zelf voor gekozen. Ze hadden gedacht dat ze alle voordelen van een EU lidmaatschap konden behouden zonder de verplichtingen die erbij horen. Een erg naieve opvatting.
https://www.theguardian.c(...)-england-policymakerquote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:16 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Nergens, maar het is lekker roepen door pro EU D66 volk. Oh pas maar op! als je uit de EU gaat stort je land in elkaar.
Het is blijkbaar mode om altijd maar D66 te betrekken bij "Pro EU" maar toen de EEG werd opgericht bestond D66 nog niet eens. Ze hebben wel meegeregeerd maar zijn nooit de grootste partij geweest.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:16 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Nergens, maar het is lekker roepen door pro EU D66 volk. Oh pas maar op! als je uit de EU gaat stort je land in elkaar.
Je zag het pas bij post 77.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 08:18 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Ja, ik heb boodschappen gedaan.Ik koop alleen zelden merkproducten. En ik zie nu pas dat dat pak in Engeland 750 gram is. Geen reden om zo denigrerend te doen.
Als het een grote rol speelt dan zou het toch wel in het artikel genoemd zijn? Er worden verschillende redenen gegeven, maar dat niet. In je link zeggen sommige onderzoekers dat het voor 1/3 de reden is, en in de laatste alinea bevestigd premier Sunak dat Brexit niet mislukt is. In dit artikel wordt het genuanceerd: Why does the UK have highest inflation in G7 and is Brexit a factor?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 08:35 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Brexit is niet de hoofdreden maar speelt wel degelijk een grote rol. Ten eerste omdat de Britten hun voedsel vooral Importeren. Sinds de Brexit is de pond enorm in waarde gekelderd tov de dollar en de Euro. Dat heeft een effect op hun koopkracht en voedselprijzen die ze moeten betalen. Ten tweede omdat ze handelsbarrieres hebben opgeworpen met de EU, terwijl daar het meeste voedsel dat ze eten vandaan komt.
https://www.reuters.com/w(...)hers-say-2023-05-25/
Inflatie is niet per se gelijk aan hogere prijzen voor levensmiddelen.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:12 schreef Psilon het volgende:
[..]
Als het een grote rol speelt dan zou het toch wel in het artikel genoemd zijn? Er worden verschillende redenen gegeven, maar dat niet. In je link zeggen sommige onderzoekers dat het voor 1/3 de reden is, en in de laatste alinea bevestigd premier Sunak dat Brexit niet mislukt is. In dit artikel wordt het genuanceerd: Why does the UK have highest inflation in G7 and is Brexit a factor?
niet eens zozeer het moeten betalen van de rechten, maar ook doodleuk veel meer papierwerk moeten doen, wat voorheen allemaal gestandaardiseerd was onder de European Single Market, waarin er dus geen verschilende reglevingen per land zijn en een product uit het ene land geacht wordt ook aan die in en ander land te voldoen...quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Inflatie is niet per se gelijk aan hogere prijzen voor levensmiddelen.
Hogere prijzen kunnen ook veroorzaakt worden door gestegen invoerkosten waaronder belastingen, Lurpak is een product uit Denemarken en zal dus (mogelijk, ik heb geen idee wat de heffingen zijn) buiten de EU nu aan heffingen onderhevig zijn net zoals Britse producten in de EU dat zijn.
Om een voorbeeld te noemen, auto's geproduceerd in het VK zijn in de EU nu 10% duurder vanwege de invoerrechten die door de EU geheven worden. Niet vanwege inflatie dus.
Het VK heeft gewoon een economische klap gekregen door Brexit, dat staat buiten kijf, hoe groot die exact is en wie daar de meeste last van heeft is minder duidelijk en wat ook wel duidelijk is is dat het geen onmiddelijke hard klap is maar meer een gevalletje bloedverlies door 1000 kleine snijwondjes.
Dat is niet 'alleen een plaatje posten'. Maar goed. De omgangsvormen zijn al jaren aan het vervagen.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 07:20 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |