Dat is niet het geval. De EU behandelt ze net zoals alle andere derde landen die buiten de Unie vallen. En aangezien de EU een handelsblok is met protectionisme is dat geen fijne positie te hebben wanneer je als land zijnde afhankelijk bent van handel met de EU. Daar hebben de Britten echter zelf voor gekozen. Ze hadden gedacht dat ze alle voordelen van een EU lidmaatschap konden behouden zonder de verplichtingen die erbij horen. Een erg naieve opvatting.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:07 schreef summer2bird het volgende:
Ik vraag me af of de eu ze niet helpt om een voorbeeld te tonen aan de landen in de eu om te laten zien hoe slecht het is om eruit te stappen
Maar wat weet ik ervan
Nergens, maar het is lekker roepen door pro EU D66 volk. Oh pas maar op! als je uit de EU gaat stort je land in elkaar.quote:Op maandag 5 juni 2023 21:23 schreef Psilon het volgende:
Waar maakt men uit op dat het aan Brexit ligt? In het artikel noemen ze verschillende redenen voor de verarming, maar Brexit zie ik er niet tussen staan. Wij hebben hier ook te maken met inflatie, boodschappen die duur is en duurder wordt, waar massaal gestolen wordt met de zelfscan en een Rutte en Kaag die aankondigden dat we met "z'n allen" armer worden.
Klopt.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:12 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat is niet het geval. De EU behandelt ze net zoals alle andere derde landen die buiten de Unie vallen. En aangezien de EU een handelsblok is met protectionisme is dat geen fijne positie te hebben wanneer je als land zijnde afhankelijk bent van handel met de EU. Daar hebben de Britten echter zelf voor gekozen. Ze hadden gedacht dat ze alle voordelen van een EU lidmaatschap konden behouden zonder de verplichtingen die erbij horen. Een erg naieve opvatting.
https://www.theguardian.c(...)-england-policymakerquote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:16 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Nergens, maar het is lekker roepen door pro EU D66 volk. Oh pas maar op! als je uit de EU gaat stort je land in elkaar.
Het is blijkbaar mode om altijd maar D66 te betrekken bij "Pro EU" maar toen de EEG werd opgericht bestond D66 nog niet eens. Ze hebben wel meegeregeerd maar zijn nooit de grootste partij geweest.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 13:16 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Nergens, maar het is lekker roepen door pro EU D66 volk. Oh pas maar op! als je uit de EU gaat stort je land in elkaar.
Je zag het pas bij post 77.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 08:18 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Ja, ik heb boodschappen gedaan.Ik koop alleen zelden merkproducten. En ik zie nu pas dat dat pak in Engeland 750 gram is. Geen reden om zo denigrerend te doen.
Als het een grote rol speelt dan zou het toch wel in het artikel genoemd zijn? Er worden verschillende redenen gegeven, maar dat niet. In je link zeggen sommige onderzoekers dat het voor 1/3 de reden is, en in de laatste alinea bevestigd premier Sunak dat Brexit niet mislukt is. In dit artikel wordt het genuanceerd: Why does the UK have highest inflation in G7 and is Brexit a factor?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 08:35 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Brexit is niet de hoofdreden maar speelt wel degelijk een grote rol. Ten eerste omdat de Britten hun voedsel vooral Importeren. Sinds de Brexit is de pond enorm in waarde gekelderd tov de dollar en de Euro. Dat heeft een effect op hun koopkracht en voedselprijzen die ze moeten betalen. Ten tweede omdat ze handelsbarrieres hebben opgeworpen met de EU, terwijl daar het meeste voedsel dat ze eten vandaan komt.
https://www.reuters.com/w(...)hers-say-2023-05-25/
Inflatie is niet per se gelijk aan hogere prijzen voor levensmiddelen.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:12 schreef Psilon het volgende:
[..]
Als het een grote rol speelt dan zou het toch wel in het artikel genoemd zijn? Er worden verschillende redenen gegeven, maar dat niet. In je link zeggen sommige onderzoekers dat het voor 1/3 de reden is, en in de laatste alinea bevestigd premier Sunak dat Brexit niet mislukt is. In dit artikel wordt het genuanceerd: Why does the UK have highest inflation in G7 and is Brexit a factor?
niet eens zozeer het moeten betalen van de rechten, maar ook doodleuk veel meer papierwerk moeten doen, wat voorheen allemaal gestandaardiseerd was onder de European Single Market, waarin er dus geen verschilende reglevingen per land zijn en een product uit het ene land geacht wordt ook aan die in en ander land te voldoen...quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Inflatie is niet per se gelijk aan hogere prijzen voor levensmiddelen.
Hogere prijzen kunnen ook veroorzaakt worden door gestegen invoerkosten waaronder belastingen, Lurpak is een product uit Denemarken en zal dus (mogelijk, ik heb geen idee wat de heffingen zijn) buiten de EU nu aan heffingen onderhevig zijn net zoals Britse producten in de EU dat zijn.
Om een voorbeeld te noemen, auto's geproduceerd in het VK zijn in de EU nu 10% duurder vanwege de invoerrechten die door de EU geheven worden. Niet vanwege inflatie dus.
Het VK heeft gewoon een economische klap gekregen door Brexit, dat staat buiten kijf, hoe groot die exact is en wie daar de meeste last van heeft is minder duidelijk en wat ook wel duidelijk is is dat het geen onmiddelijke hard klap is maar meer een gevalletje bloedverlies door 1000 kleine snijwondjes.
Dat is niet 'alleen een plaatje posten'. Maar goed. De omgangsvormen zijn al jaren aan het vervagen.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 07:20 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Heb je de afgelopen, pak 'm beet, 8 maanden weleens zelf boodschappen gedaan?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |