abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209419618
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 13:07 schreef summer2bird het volgende:
Ik vraag me af of de eu ze niet helpt om een voorbeeld te tonen aan de landen in de eu om te laten zien hoe slecht het is om eruit te stappen :P

Maar wat weet ik ervan :P
Dat is niet het geval. De EU behandelt ze net zoals alle andere derde landen die buiten de Unie vallen. En aangezien de EU een handelsblok is met protectionisme is dat geen fijne positie te hebben wanneer je als land zijnde afhankelijk bent van handel met de EU. Daar hebben de Britten echter zelf voor gekozen. Ze hadden gedacht dat ze alle voordelen van een EU lidmaatschap konden behouden zonder de verplichtingen die erbij horen. Een erg naieve opvatting.
pi_209419621
Als je denkt dat boodschappen hier in Nederland duur zijn, wacht dan maar tot na een Nexit, heffingen op alles dat import of export is.

Mensen zijn dat vergeten omdat we al vanaf de 50's in unies zitten (EEG), aangevoerd door o.a. Nederland, waar uiteindelijk de EU uit ontstond.

Als er genoeg tijd verstrijkt, gaan mensen oude fouten herhalen. Één daarvan is denken dat het voordeliger en beter voor de economie is als je alles alleen doet als land.

Er zullen vast voordelen zitten aan een Nexit maar het is wel een beetje het kind met het badwater weggieten om uit de EU te gaan.

Voor een Nexit zijn is alsof je je hele voet wil afzetten omdat je een kalknagel hebt.
Het is wel effectief maar je zal zien dat het raar zal lopen.
pi_209419664
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 21:23 schreef Psilon het volgende:
Waar maakt men uit op dat het aan Brexit ligt? In het artikel noemen ze verschillende redenen voor de verarming, maar Brexit zie ik er niet tussen staan. Wij hebben hier ook te maken met inflatie, boodschappen die duur is en duurder wordt, waar massaal gestolen wordt met de zelfscan en een Rutte en Kaag die aankondigden dat we met "z'n allen" armer worden.
Nergens, maar het is lekker roepen door pro EU D66 volk. Oh pas maar op! als je uit de EU gaat stort je land in elkaar.
pi_209419714
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 13:12 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dat is niet het geval. De EU behandelt ze net zoals alle andere derde landen die buiten de Unie vallen. En aangezien de EU een handelsblok is met protectionisme is dat geen fijne positie te hebben wanneer je als land zijnde afhankelijk bent van handel met de EU. Daar hebben de Britten echter zelf voor gekozen. Ze hadden gedacht dat ze alle voordelen van een EU lidmaatschap konden behouden zonder de verplichtingen die erbij horen. Een erg naieve opvatting.
Klopt.

Vanwege m'n computerhobby bestel(de) ik best vaak producten uit de UK (zoals bij Evercase).
Denk aan beige computerbehuizingen, AT of ATX voedingen met een krachtige 5 volt rail, folietoetsenborden voor diverse Sinclair computers, etc.

Met die webshops heb ik nog steeds wel contact (dat zijn ook gewoon uit de hand gelopen hobbyisten) en die hebben hun bestellingen sinds de Brexit met 40% zien teruglopen en daar balen ze stevig van

Is logisch, de extra invoerbelastingen maken het erg duur en je moet wel heel wanhopig naar iets op zoek zijn om vanuit de EU nog iets uit de UK te bestellen.
pi_209419857
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 13:16 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Nergens, maar het is lekker roepen door pro EU D66 volk. Oh pas maar op! als je uit de EU gaat stort je land in elkaar.
https://www.theguardian.c(...)-england-policymaker

https://www.reuters.com/w(...)hers-say-2023-05-25/


Jij wil beweren dat een eventuele Nexit niet heel schadelijk gaat zijn voor de Nederlandse economie aangezien wij een export en doorvoerland zijn?
pi_209419912
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 13:16 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Nergens, maar het is lekker roepen door pro EU D66 volk. Oh pas maar op! als je uit de EU gaat stort je land in elkaar.
Het is blijkbaar mode om altijd maar D66 te betrekken bij "Pro EU" maar toen de EEG werd opgericht bestond D66 nog niet eens. Ze hebben wel meegeregeerd maar zijn nooit de grootste partij geweest.

Verder draai je het om. Een partij wordt gekozen om zijn koers. Als de bevolking in meerderheid "EU" wil, zie je dat dus terug in de zelelverdeling.

Als er massaal haat was tegen de EU dan zouden partijen die anti-EU zijn nu ook groot moeten zijn.

pi_209419999
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 08:18 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Ja, ik heb boodschappen gedaan.Ik koop alleen zelden merkproducten. En ik zie nu pas dat dat pak in Engeland 750 gram is. Geen reden om zo denigrerend te doen.
Je zag het pas bij post 77.

Verder was ik niet denigrerend ik deed alleen een plaatje posten :)
pi_209420237
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 08:35 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Brexit is niet de hoofdreden maar speelt wel degelijk een grote rol. Ten eerste omdat de Britten hun voedsel vooral Importeren. Sinds de Brexit is de pond enorm in waarde gekelderd tov de dollar en de Euro. Dat heeft een effect op hun koopkracht en voedselprijzen die ze moeten betalen. Ten tweede omdat ze handelsbarrieres hebben opgeworpen met de EU, terwijl daar het meeste voedsel dat ze eten vandaan komt.

https://www.reuters.com/w(...)hers-say-2023-05-25/
Als het een grote rol speelt dan zou het toch wel in het artikel genoemd zijn? Er worden verschillende redenen gegeven, maar dat niet. In je link zeggen sommige onderzoekers dat het voor 1/3 de reden is, en in de laatste alinea bevestigd premier Sunak dat Brexit niet mislukt is. In dit artikel wordt het genuanceerd: Why does the UK have highest inflation in G7 and is Brexit a factor?
pi_209420642
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:12 schreef Psilon het volgende:

[..]
Als het een grote rol speelt dan zou het toch wel in het artikel genoemd zijn? Er worden verschillende redenen gegeven, maar dat niet. In je link zeggen sommige onderzoekers dat het voor 1/3 de reden is, en in de laatste alinea bevestigd premier Sunak dat Brexit niet mislukt is. In dit artikel wordt het genuanceerd: Why does the UK have highest inflation in G7 and is Brexit a factor?
Inflatie is niet per se gelijk aan hogere prijzen voor levensmiddelen.

Hogere prijzen kunnen ook veroorzaakt worden door gestegen invoerkosten waaronder belastingen, Lurpak is een product uit Denemarken en zal dus (mogelijk, ik heb geen idee wat de heffingen zijn) buiten de EU nu aan heffingen onderhevig zijn net zoals Britse producten in de EU dat zijn.

Om een voorbeeld te noemen, auto's geproduceerd in het VK zijn in de EU nu 10% duurder vanwege de invoerrechten die door de EU geheven worden. Niet vanwege inflatie dus.

Het VK heeft gewoon een economische klap gekregen door Brexit, dat staat buiten kijf, hoe groot die exact is en wie daar de meeste last van heeft is minder duidelijk en wat ook wel duidelijk is is dat het geen onmiddelijke hard klap is maar meer een gevalletje bloedverlies door 1000 kleine snijwondjes.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2023 14:57:17 ]
  dinsdag 6 juni 2023 @ 15:05:14 #110
33189 RM-rf
1/998001
pi_209420726
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:54 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Inflatie is niet per se gelijk aan hogere prijzen voor levensmiddelen.

Hogere prijzen kunnen ook veroorzaakt worden door gestegen invoerkosten waaronder belastingen, Lurpak is een product uit Denemarken en zal dus (mogelijk, ik heb geen idee wat de heffingen zijn) buiten de EU nu aan heffingen onderhevig zijn net zoals Britse producten in de EU dat zijn.

Om een voorbeeld te noemen, auto's geproduceerd in het VK zijn in de EU nu 10% duurder vanwege de invoerrechten die door de EU geheven worden. Niet vanwege inflatie dus.

Het VK heeft gewoon een economische klap gekregen door Brexit, dat staat buiten kijf, hoe groot die exact is en wie daar de meeste last van heeft is minder duidelijk en wat ook wel duidelijk is is dat het geen onmiddelijke hard klap is maar meer een gevalletje bloedverlies door 1000 kleine snijwondjes.
niet eens zozeer het moeten betalen van de rechten, maar ook doodleuk veel meer papierwerk moeten doen, wat voorheen allemaal gestandaardiseerd was onder de European Single Market, waarin er dus geen verschilende reglevingen per land zijn en een product uit het ene land geacht wordt ook aan die in en ander land te voldoen...
nu moet dat met een hoop extra papierwerk extra aangetoond en vastgelegd worden....

Dat papierwerk leid tot hogere kosten, die in 2021 al 6% hogere kostprijzen voor voedsel in het VK opleverde, en ook nog eens tot een veel trager werkende supply chain en dus ook snel tot tekorten, wat dan nog eens extra de prijs kan opdrijven.

Brexit werd door bepaalde populisten gebracht als ''weghalen van bureaucratie'... maar effectief levert het juist véél meer bureaucratie en papierwerk op.

Overigens dat is gebaseerd op cijfers uit 2020 en 2021, toen dus de inflatie in engeland al 6 procentpunt hoger was dan in de rest van de EU, en dat lijkt zich nu enkel steeds verder door te zetten, met een inflatie in de EU-27 van nu rond de 10% en in engeland van 17%
https://www.reuters.com/w(...)hers-say-2023-05-25/
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_209420992
Ik zat eens te kijken wat de koers van de pond heeft gedaan. Historische gegevens gevonden vanaf 1983. Je kunt rustig stellen dat er meer dieptepunten en hoogtepunten zijn geweest maar sinds 2016 is het gewoon duidelijk lager dan ooit in de zin dat er geen werkelijke hoogtepunten meer zijn geweest. Wel eerdere dieptepunten maar die waren met een jaar of vier meestal wel weer over.

Ik was eigenlijk benieuw wat die koers in de eerste helft jaren zeventig heeft gedaan rond de tijd dat de UK zich aansloot bij de EU. Als iemand die gegevens wel kan vinden....

Verder weet ik dat in mijn kindertijd een pond gewoon iets van tien gulden was, dus zeer ruim vier euro. Dat is dus een daling ten opzichte van de buren met bijna een factor vier in een mensenleven.
pi_209421991
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 07:20 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Heb je de afgelopen, pak 'm beet, 8 maanden weleens zelf boodschappen gedaan?
Dat is niet 'alleen een plaatje posten'. Maar goed. De omgangsvormen zijn al jaren aan het vervagen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')