Mijn tekstgaat over feiten dat veel russische soldaten uit de verre oosten, heel geschokt waren over het zien en niveau van levensstandaard in Oekraine in vergelijking met hun zelf.quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:05 schreef AchJa het volgende: [..] Nou ja, er werd toch op zijn minst wel naar gehint. En dan laten we dat hele bejaarden, scheppen, bedorven eten, Romeinse strijdwagens en paarden/ezels nog maar even achterwege. [..] [..] [..] [..] En dat zelfs vd Leyen er mee kwam is natuurlijk helemaal te idioot voor woorden. [ x ]
nou in heel veel landen heeft men geen wasmachines, over afwas machines maar niet te praten , ga maar eens in hongarije kijkenquote:Op maandag 31 augustus 2026 21:22 schreef Korenfok het volgende:
Omdat ik mij zoveel mogelijk buiten de zinloze discussies houen er toch in getrokken wordt
[..]
Mijn tekstgaat over feiten dat veel russische soldaten uit de verre oosten, heel geschokt waren over het zien en niveau van levensstandaard in Oekraine in vergelijking met hun zelf.
Het platteland of dorpen net buiten de stad in Hongarije klopt zeker wel, en bv bij familie vrouw in stad Boedapest echter super de luxe, afwasmachine incluis et cetera!quote:Op maandag 31 augustus 2026 21:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou in heel veel landen heeft men geen wasmachines, over afwas machines maar niet te praten , ga maar eens in hongarije kijken
IN de steden wel maar het platteland veelal niet
De was kan je ook ineen teil doen , voor 1960 deed mij moeder ook de was met de hand en drogen aan de drooglijn
IK had zelf tot 1995 nooit een droger gehad
in landen als Kirgizië daar kent men geen wasmachines
Ook fietsen zijn in veel landen een bijzonderheid
Iin Africa kun je geen wasmachines kopen zelfs , wel een LED TV en mobiel
Voor een wasmachine moet je stromend water hebben
du sheb je een wasmachine dan is hem gebruiken nog niet eenvoudig
Poetin heeft zich zo vastgedraaid dat hij niks meer kan. Hij kan niet winnen, hij kan niet stoppen en hij kan niet onderhandelen. Alles minder dan de totale overwinning is inmiddels een nederlaag. Dan maar een vlucht naar voren.quote:Op maandag 31 augustus 2026 22:28 schreef Korenfok het volgende:
Interessant artikel in The Economist Met paywall.
Maar https://www.kyivpost.com/post/83426 vat het redelijk samen.
Het beschrijft Poetins zijn interne strijd. dat zijn persoonlijke belangen veel belangrijke beweegredenen zijn voor deze oorlog en het instandhouden van de oorlog.
hier is veel overgeschrijven in de academische wereld dat politici vooral het doel nastreven om gekozen / aan de macht te blijven. zie denkers alsGordon Tullock, Down, etc.
Ik heb ook lacherig gedaan over russische tanks die door boeren weg werden geslapt met tractors en infanterie die met electrische stepjes voorwaarts gingenquote:Op maandag 31 augustus 2026 21:22 schreef Korenfok het volgende:
Omdat ik mij zoveel mogelijk buiten de zinloze discussies wil houden, en er nu toch in getrokken wordt.
[..]
Mijn tekstgaat over feiten dat veel russische soldaten uit de verre oosten, heel geschokt waren over het zien en niveau van levensstandaard in Oekraine in vergelijking met hun zelf.
we hebben voldoende geluidsfragemten gezien van de invasie dat men vol verbazing naar huis belt over dat de koeien zo vet waren en wie de oekrainers het rechtgaf om zo decadent te leven. Het massaal stelen en plunderen van wasmachines gebeurde gewoon.
daarnaast, nadat de azovstaal fabriek buitenwerking trad en de sancties voor rusland gelde er nog geen alternatieve routes waren werd dus veel chip benodigheden uit oa wasmachines gehaald. Dit probleem is opgelost oa doordat china deze essentiele producten levert.
Dus wat probeer je precies duidelijk te maken?
Ps met azovstaal fabriek weg viel ontstonden overal essentiële te korten zelfs simpele rekenmachine, dit kwam om 60% van alle cicilium of hoe het ook heet uit die fabriek kwam een essentieel onderdeel in gelijding voor chips (als mIjn leke geheugen het goed heeft opgeslagen)
Voor Poetin is de oorlog in Oekraïne een ideologisch oorlog. Dan heb je meteen het antwoord waarom hij er niet mee kan stoppen. Daarom al die vage geschiedenis lessen van hem, dat onzin stuk wat aan het begin van de oorlog gewoon op de site stond van het Kremlin dat Oekraïners maar gewoon reserve russen zijn enzovoort. Er zijn genoeg voorbeelden gepost in het verleden.quote:Op maandag 31 augustus 2026 23:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Poetin heeft zich zo vastgedraaid dat hij niks meer kan. Hij kan niet winnen, hij kan niet stoppen en hij kan niet onderhandelen. Alles minder dan de totale overwinning is inmiddels een nederlaag. Dan maar een vlucht naar voren.
En nee, Rusland is niet verslagen. En ja, Rusland kan Oekraïne nog steeds pijn doen. Maar ik zie voor Rusland geen pad naar een strategische overwinning meer. Oekraïne gaat niet ineens opgeven. En een bevriezing van de frontlijn is voor Poetin vermoedelijk ook niet voldoende om als overwinning te kunnen verkopen.
Klopt en een totale overwinning is het terugtrekken van de navo uit oost europa terug naar de verhoudingen van 1997.quote:Op maandag 31 augustus 2026 23:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Poetin heeft zich zo vastgedraaid dat hij niks meer kan. Hij kan niet winnen, hij kan niet stoppen en hij kan niet onderhandelen. Alles minder dan de totale overwinning is inmiddels een nederlaag. Dan maar een vlucht naar voren.
En nee, Rusland is niet verslagen. En ja, Rusland kan Oekraïne nog steeds pijn doen. Maar ik zie voor Rusland geen pad naar een strategische overwinning meer. Oekraïne gaat niet ineens opgeven. En een bevriezing van de frontlijn is voor Poetin vermoedelijk ook niet voldoende om als overwinning te kunnen verkopen.
Dat en hij leeft geen week na de beëindiging zonder de kluif die hij in gedachten had.quote:Op maandag 31 augustus 2026 23:44 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Voor Poetin is de oorlog in Oekraïne een ideologisch oorlog. Dan heb je meteen het antwoord waarom hij er niet mee kan stoppen. Daarom al die vage geschiedenis lessen van hem, dat onzin stuk wat aan het begin van de oorlog gewoon op de site stond van het Kremlin dat Oekraïners maar gewoon reserve russen zijn enzovoort. Er zijn genoeg voorbeelden gepost in het verleden.
Daarom ook dat onderhandelen totaal geen zin heeft want dat wilt hij niet. Tot nu toe heeft hij altijd nobodies gestuurd voor onderhandelingen die voor de rest niet echt relevant zijn voor de Russische politiek. Dat is ook waarom de bekende gouden brug theorie niet werkt, want dan heb je wel een partij nodig die dat überhaupt wilt. Als Poetin rationeel was geweest was hij deze invasie nooit begonnen. Dan had hij zijn doelen ook al met Oekraïne geen lid wordt van de Navo en de EU.
Ik denk dat hij wel rationeel is, maar zijn ratio inderdaad vanuit een heel ander ideologisch raamwerk functioneert. Eentje die voor veel westerse leiders ongemakkelijk is om te aanvaarden, want dan betekent dat zijn handelen juist heel rationeel is (vanuit dat denkraam) en dus dat rusland een zeer grote bedreiging vormt. er eigenlijk zonder opbreken van de eu, navo er geen oplossing is voor Poetin. En dat poetin alleen zich veilig kan voelen als wij onze veiligheid op offeren.quote:Op maandag 31 augustus 2026 23:44 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Voor Poetin is de oorlog in Oekraïne een ideologisch oorlog. Dan heb je meteen het antwoord waarom hij er niet mee kan stoppen. Daarom al die vage geschiedenis lessen van hem, dat onzin stuk wat aan het begin van de oorlog gewoon op de site stond van het Kremlin dat Oekraïners maar gewoon reserve russen zijn enzovoort. Er zijn genoeg voorbeelden gepost in het verleden.
Daarom ook dat onderhandelen totaal geen zin heeft want dat wilt hij niet. Tot nu toe heeft hij altijd nobodies gestuurd voor onderhandelingen die voor de rest niet echt relevant zijn voor de Russische politiek. Dat is ook waarom de bekende gouden brug theorie niet werkt, want dan heb je wel een partij nodig die dat überhaupt wilt. Als Poetin rationeel was geweest was hij deze invasie nooit begonnen. Dan had hij zijn doelen ook al met Oekraïne geen lid wordt van de Navo en de EU.
Klopt. Men blijft maar een rationale verklaring voor de oorlog zoeken en proberen een rationale vervolg van de oorlog in te schatten. Maar weinig daar denken rationeel. Ze zijn bezig met een heilige oorlog en staan niet bepaald open voor vrede of iets anders wat haar plannetjes in de weg staat.quote:Op maandag 31 augustus 2026 23:44 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dan zouden we mogen verwachten dat supermarkten de volgende doelwitten worden.quote:
ik denk dat jullie rationeel niet helemaal goed beschrijven.quote:Op maandag 31 augustus 2026 23:51 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Klopt. Men blijft maar een rationale verklaring voor de oorlog zoeken en proberen een rationale vervolg van de oorlog in te schatten. Maar weinig daar denken rationeel. Ze zijn bezig met een heilige oorlog en staan niet bepaald open voor vrede of iets anders wat haar plannetjes in de weg staat.
Ook heilige oorlogen zoals de kruistochten waren prima rationeel en hadden zeer logische oorzaken. Ze zijn op een punt ook wel vergelijkbaar met deze oorlog in de zin dat men een kwijtgeraakt stuk grondgebied wil terugveroveren.quote:Op maandag 31 augustus 2026 23:51 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Klopt. Men blijft maar een rationale verklaring voor de oorlog zoeken en proberen een rationale vervolg van de oorlog in te schatten. Maar weinig daar denken rationeel. Ze zijn bezig met een heilige oorlog en staan niet bepaald open voor vrede of iets anders wat haar plannetjes in de weg staat.
Kruistochten rationeel en logisch?quote:Op dinsdag 1 september 2026 00:26 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ook heilige oorlogen zoals de kruistochten waren prima rationeel en hadden zeer logische oorzaken. Ze zijn op een punt ook wel vergelijkbaar met deze oorlog in de zin dat men een kwijtgeraakt stuk grondgebied wil terugveroveren.
Voor Ukraine is het natuurlijk ook van belang om zich zo lang mogelijk te verzetten zodoende een mogelijke 2e Russo-Oekraïnse oorlog minder waarschijnlijk te maken.
Hoe langer deze oorlog duurt en hoe zwaarder de verliezen zijn, hoe minder waarschijnlijk het is dat Rusland een 2e poging zal wagen.
Ja, er was werkelijk vanuit middeleeuws zichtpunt niks irrationeels aan.quote:Op dinsdag 1 september 2026 00:40 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Kruistochten rationeel en logisch?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |