ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
[ Bericht 0% gewijzigd door Eix op 27-12-2024 18:09:46 (Frontseinen :D) ]
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Op vrijdag 27 december 2024 18:09 schreef Mikeytt het volgende: Ik ga samen met partner om de week op zaterdag naar het station en pakken dan gewoon een random trein. Best leuk
Vertel meer
Ik zou zelf denk ik naar een random station gaan, maar ja dat moet maar net handig zijn voor je. Alle bestemmingen vanaf mijn station heb ik wel gezien denk ik.
Ik zou zelf denk ik naar een random station gaan, maar ja dat moet maar net handig zijn voor je. Alle bestemmingen vanaf mijn station heb ik wel gezien denk ik.
We pakken *vaak* de trein naar Amsterdam/Zwolle/Heerlen/Utrecht/Deventer/Duisburg en dan stappen we gewoon een spoor op Zolang we zien dat het een bestemming is die we niet eerder hebben aangedaan, stappen we in
In Duitsland nemen we alleen de regionale treinen, dus zo zijn we weleens in Berlijn, Leipzig, Dresden en zelfs Munchen geëindigd
Ook weleens in Zwitserland, maar vroeger was het nog wat ingewikkelder met het kopen van tickets wat nu natuurlijk best makkelijk gaat.
Revolutions are the locomotives of history. [img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
Wacht eens, misschien zijn hier wel mensen die het antwoord weten: Ik reis nu onbeperkt in Nederland en Duitsland, maar is er een soort abonnement waarbij je in meer landen kan treinreizen? Wellicht heel noord- en west Europa bijvoorbeeld.
Interrail vind ik best kut voor een spontane reis.
Revolutions are the locomotives of history. [img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
Op vrijdag 27 december 2024 18:58 schreef Mikeytt het volgende: Wacht eens, misschien zijn hier wel mensen die het antwoord weten: Ik reis nu onbeperkt in Nederland en Duitsland, maar is er een soort abonnement waarbij je in meer landen kan treinreizen? Wellicht heel noord- en west Europa bijvoorbeeld.
Interrail vind ik best kut voor een spontane reis.
Behalve InterRail zijn er geen abonnementen of andere producten die zoiets bieden, helaas. Je bent dan afhankelijk van wat er op regionaal danwel landelijk niveau beschikbaar is.
De enige uitzondering is Luxemburg, want daar is al het OV gratis*
Ja ook echt waardeloos dat NMBS zo nodig een "Ouigo train classique" moest maken van de nieuwe trein Brussel-Parijs ipv een Eurocity. Want nu kun je er niet met een Interrail in.
Op DB wordt een hoop gehaat, maar oa qua Interrail is het ideaal.
Dat het een Ouigo is geworden ligt denk ik meer aan de Fransozen dan aan de Belgen. De Belgen verzorgen het rollend materieel (loc + rijtuigen), en personeel is v.z.i.w. deels Belgisch en deels Frans.
De Fransozen zorgen dan wel weer voor een Frans verkoopkanaal, dat was er tijdens de Olympische/Paralympische Spelen niet.
Op vrijdag 27 december 2024 18:09 schreef Mikeytt het volgende: Ik ga samen met partner om de week op zaterdag naar het station en pakken dan gewoon een random trein. Best leuk
Wij gaan weleens dobbelen. Eindhoven Centraal heeft 6 sporen, eerste keer gooien voor het spoor, tweede keer gooien voor hoeveelste stop eruit. Met 5+6 eindigen we dan in Hoorn, met 3+1 in Geldrop
[..] Ja ook echt waardeloos dat NMBS zo nodig een "Ouigo train classique" moest maken van de nieuwe trein Brussel-Parijs ipv een Eurocity. Want nu kun je er niet met een Interrail in.
Op DB wordt een hoop gehaat, maar oa qua Interrail is het ideaal.
Ook zonder Interrail, want bijna geen enkele Duitse trein kent een reserveringsplicht, dus als je een aansluiting mist, mag je gewoon de volgende trein pakken, wat je bij reserveringsplichtige treinen weer niet hebt, want als je die mist doordat de aansluitende trein vertraagd is, mag je eerst naar de infobalie en dan is te hopen dat de volgende trein plek heeft.
Maar ja, Oostenrijk en Zwitserland hebben ook grotendeels reserverings- en toeslagsvrije treinen en daar is de punctualiteit wel op niveau.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
CFL heeft een tender uitgeschreven voor de levering van 24 elektrische treinen die ook geschikt zijn voor het rijden in België en Duitsland op vastgestelde trajecten. Levering moet volgen tussen december 2030 en december 2032: Lok Report
Mooi verhaal. Die trein was de Benelux-trein. Echter is de Benelux-trein komen te vervallen, aangezien alle internationale treinen over de HSL rijden. Het is voor NS niet meer rendabel om de trein te exploiteren.
De Benelux-trein heeft nooit tot aan Luxemburg gereden. Ookal waren de initiële plannen wel om tot Luxemburg te rijden. Het was dus eigenlijk een Bene-trein.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
ExactTrain. Niet eerder van gehoord. In 2014 opgericht door twee broers uit Leerdam. Hans en Piet Keppel. Als ik het zo lees dan is de kwaliteit uitstekend.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op zaterdag 28 december 2024 13:50 schreef spectrumanalyser het volgende: Mooi verhaal. Die trein was de Benelux-trein. Echter is de Benelux-trein komen te vervallen, aangezien alle internationale treinen over de HSL rijden. Het is voor NS niet meer rendabel om de trein te exploiteren.
De Benelux-trein heeft nooit tot aan Luxemburg gereden. Ookal waren de initiële plannen wel om tot Luxemburg te rijden. Het was dus eigenlijk een Bene-trein.
Mooi verhaal, maar,
hij was er wel:
quote:
Andere Benelux-verbinding
Ondanks dat de naam Beneluxtrein alleen de verbinding vormde tussen Amsterdam en Brussel, reden er over een andere route tot in jaren 00 van de 21e eeuw enkele treinen wel tussen Amsterdam en Luxemburg. Dit waren in de laatste jaren van de dienst vaak enkele rijtuigen van het type ICR-buurland die op de verbinding (Zandvoort -) Haarlem – Amsterdam – Maastricht in Maastricht losgekoppeld werden en vervolgens doorreden met een Belgische en/of Luxemburgse locomotief via Luik naar Luxemburg. In feite was dit dus een echte Benelux-verbinding, ondanks dat dit zelden zo genoemd werd.
Heb voor het eerst in een SNG gezeten, vond de stoelen (waar best veel kritiek op was) best prima, verschilt nog niet eens zoveel met de DDZ. Stopcontacten dikke prima, voldoende lichtinval. Reisde overigens 2e klasse. Blijkbaar wordt er nu tussen Utrecht en Rhenen standaard SNG ingezet, waar het vorig jaar nog SLT was.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op zich kunnen we dat in Europa ook, we doen het alleen niet.
De allersnelste niet-maglevtrein heeft in Frankrijk gereden en heeft 574,8 km/u bereikt in 2007, dat was een zwaar aangepaste testtrein. In Spanje heeft een gewone HST ook ooit eens meer dan 400 km/u aangetikt.
Dat we in Europa niet sneller gaan dan 320 km/u heeft te maken met geld: energiekosten en onderhoud worden flink duurder wanneer je sneller rijdt, maar de tijdwinst is niet heel groot. Dus voor ons niet interessant. In China zal het anders liggen.
[..] En dat zit hem voor mij in een aantal dingen: • Zitcomfort: niet slecht, niet geweldig. Na 3 uur vind ik het toch echt wel mooi geweest en ben ik blij om eruit te zijn. • Het rijgedrag vind ik niet fantastisch, hij schommelt me net wat te veel. Zowel aan lage als aan hogere snelheden. • Het ding maakt wat meer geluid dan me lief is (maar goed, het is dan ook een treinstel) • Op veel plekken is de verhouding tussen waar de ramen zitten en waar de stoelen staan ronduit slecht te noemen. Dus je koffer heeft een mooi uitzicht vanuit het bagagerek, terwijl je zelf naar plastic kijkt. • In de 1e klas zit de stiltecoupé precies achter een apparatenrek met luidruchtige ventilators. • Om vanuit de 1e klas in de bistro te komen moet je door een stuk 2e klas. Het bistrorijtuig staat in dat opzicht precies verkeerd om. • Geen uitsparingen voor bekers/glazen in de tafels, dus als je een Erdinger hebt gehaald mag je die lekker de hele tijd vasthouden om te voorkomen dat je glas van tafel danst. • Geen gelijkvloerse instap, zelfs niet in slechts één rijtuig? In 2024? Dat er een ingebouwde rolstoellift is een schamele troostlap voor mensen met verminderde mobiliteit.
De grootste ergernis is voor mij: de ramen zelf. In de glaslaag is met een laser een heel fijn patroon gefreesd, dat ervoor zorgt dat 4G/5G-signalen beter in de trein komen. En het moet gezegd worden: het werkt geweldig! Onderweg had ik gewoon volle bak 4G/5G, zelfs aan 300 km/u. [...]
Zoals beloofd even een geweldig bericht uit de ICE 225 naar München 123 naar Frankfurt (ICE 3neo).
Helaas mocht het vandaag niet zo zijn om deze directe verbinding te testen. Waren op van Roosendaal naar Arnhem om daar op de ICE225 te stappen, en net toen we ’s-Hertogenbosch uitreden kwam de melding dat ICE225 niet via Arnhem zou rijden, maar via ’s-Hertogenbosch. Dus die gingen we niet halen. Afijn, nu wel een rondje Arnhem – Utrecht – en weer ’s-Hertogenbosch gereden waar we drie uur geleden al waren. Als het nou 10 minuten eerder gemeld was dat die ICE225 via Den Bosch zou rijden, hadden we daar in kunnen zitten. Zoals het ernaar uitziet komen we nu met leuke 4 uur vertraging in München aan.
/dagboekover
Wat betreft comfort van de ICE 3neo, ik vind de stoelen eigenlijk wel prima en ik snap wat je bedoelt met die “antenne” die in het glas verwerkt zit. Voordeel is wel dat ik nu zonder problemen met 5G zit te werken (hotspot via telefoon). Ook prima ruime toiletten t.o.v. de ICE3 vind ik. Maar die gelijkvloerste instap is wel een dingetje inderaad. Reizen nu met vrienden die een kind en dus kinderwagen hebben, plus een paar koffers. Da’s niet handig nee. Rijcomfort (schommelen) vind ik wel oké. Vind de ICE4 veel meer schommelen, ook op hoge snelheden. Ook met het geluid vind ik het meevallen. Heb meer last van het gepraat van andere passagiers (stiltecoupé was vol).
Overigens, ook klachtwaardig, is dat die verbinding Amsterdam-München met een hoop bombarie aangekondigd werd, maar dat ie vanaf maart of zo amper nog te boeken is vanwege die werkzaamheden bij Emmerich. Man, man, man... Werkelijk een dode mus, deze verbinding.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
Ik wil dit draadje niet helemaal volspammen met Amerikaanse treinongelukken want daar staan de sociale media kanalen vol mee, maar deze is recent en spectaculair. Bekijk deze YouTube-video Met als resultaat twee doden en heel veel rommel. Bekijk deze YouTube-video
Mooi dat Newag aan komt zetten met een foto van een ontspoorde trein met Oekraďense vluchtelingen erin. Wat daar het punt van is... "door jullie gehack is deze trein ontspoord en kijk eens naar deze zielige Oekraďense kindertjes" ofzo?
Vermoedelijk meer in de trant van "Kijk dit kan er gebeuren als er onkundige of niet gecertificeerde mensen aan onze treinen sleutelen". Ik heb de video niet 100% gekeken maar ik meende dat het hier ging om een onderzoekscommissie van de regering. Moeilijke technische dingen met computers en zo begrijpen die mensen toch niet dus Newag probeert op de gevoelens te spelen. Bij de rechtszaken zal het erom gaan of de hackers juridisch het recht hadden om de software uit te pluizen en erover te publiceren en niet zozeer wie moreel gezien gelijk heeft.
Het is weer zo ver. Het jaar in 12 spoorfoto's. Weet eigenlijk niet of ik hier volgend jaar nog steeds zin in heb maar dat zien we dan wel weer.
1. Bad Bentheim, 13 januari. Museumlocs 120 144-1 en 120 201-9. Beide eigendom van Schlünß Eisenbahn Logistik.
2. Arnhem, 13 februari. Swietelsky loc De Carel is genoemd naar de in 2023 met pensioen gegane manager Carel Robbeson. Niet te verwarren met Plan V 466 "De Karel".
3. Lyon, 21 maart. Vijfbaks Alstom Citadis 302 op lijn T1 naar Debourg staat stil bij halte Hotel de Région-Montrochet.
4. Kastel Stari (Kroatië), 11 april. Twee moderne treinstellen van de HZPP, de Kroatische Spoorwegen.
5. Nordenham, 11 mei. Een Stadler Flirt op weg terug naar Bremen Hbf.
6. Utrecht Centraal, 2 juni. Een onbekend gebleven Siemens Vectron van NS die met de NightJet richting de Alpen zou vertrekken, loopt om in Utrecht Centraal om de trein terug naar Amsterdam te trekken. Vanwege noodweer en overstromingen waren er grote problemen in Zuid-Duitsland. Waarom de trein überhaupt uit Amsterdam vertrokken is mag Joost weten.
7. Lengerich, 28 juli. Dubbeldekker naar Essen.
8. Deventer, 28 augustus. Onscherpe pimpel naar Berlijn.
9. Ergens in Noord-Frankrijk bij Vimy, 20 september. Ook weer een onscherpe trein op een overweg.
10. Den Haag Centraal, 26 oktober. Een tram.
11. Antwerpen Meir, 23 november. Nog steeds te bewonderen in dagelijkse dienst.
12. Arnhem, 22 december. De nieuwe ICE met blauwe streep en hoge derde koplamp, op weg naar Frankfurt/Main.
ProRail heb t verkloot bij Rotterdam.. Een goederentrein van RRF met een 1600 de HSL op gestuurd bij Lombardijen ipv ri Kijfhoek.. HSL voorlopig gestremd. Trein moet weggesleept gaan worden. Oorzaak zou een fout in een planregel zijn, waardoor ARI de rijweg verkeerd legde.
Op dinsdag 31 december 2024 13:52 schreef greavy het volgende: ProRail heb t verkloot bij Rotterdam.. Een goederentrein van RRF met een 1600 de HSL op gestuurd bij Lombardijen ipv ri Kijfhoek.. HSL voorlopig gestremd. Trein moet weggesleept gaan worden. Oorzaak zou een fout in een planregel zijn, waardoor ARI de rijweg verkeerd legde.
Niet de eerste keer dat het fout gaat, jaren geleden werd bij Geldermalsen een keer een SLT de Betuweroute op gestuurd
Het gebeurt vaker dan je denkt, helaas. En vaak door foute planregels of een trdl die denkt: laat ik even handmatig bijsturen en dan de verkeerde trein bijstuurt. Zo moesten wij laatst naar Tilburg Industrie van Den Bosch, rijweg lag naar Boxtel. Gelukkig hebben wij Routelint, dus de mcn had in Den Bosch gebeld en kon het optijd gecorrigeerd worden ;-) Of een elok naar een bovenleidingloos spoor sturen zijn ze ook goed in, terwijl hij als elektrische tractie is geboekt. Ook daarmee al voordelen gehad met Routelint, dat de machinist het op tijd zag.
Op dinsdag 31 december 2024 14:46 schreef greavy het volgende: Spoor is weer vrij, trein is weggesleept. De dienstdoende TRDL zal wel even wat uit mogen leggen
Kan de machinist aan het seinbeeld niet zien dat ie verkeerd gaat? Wegbekendheid?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Kan de machinist aan het seinbeeld niet zien dat ie verkeerd gaat? Wegbekendheid?
Als je vanuit de Willemsspoortunnel komt en je rijdt op het buitenspoor krijg je volgens mij gewoon hoog groen tegen de tijd dat je bij het wissel komt dat je de HSL op stuurt, want 140 km/u-wissel.
En ik denk dat je ook gewoon groen krijgt als je loc geen ETCS heeft want de transitie van ATB naar ERTMS komt pas later.
[..] Kan de machinist aan het seinbeeld niet zien dat ie verkeerd gaat? Wegbekendheid?
Nee, dat zie je veel te laat. Je gaat namelijk beide keren met doorgaande rijweg, zonder snelheidsbeperking, vanaf Stadion richting Barendrecht. Pas veel te laat zie je dit, en met een 1700 ton keteltrein sta je niet in die korte afstand stil. Zoals @James1988 ook zegt dus, hij was via buitenspoor uit Blaak gekomen. Is uiteindelijk pal voor Lombardijen het verkeerde wissel door gestuurd, die 2 liggen heel vlak achter elkaar. Daardoor kwam de trein dus richting HSL.
Te zien aan de plek waar die trein stond (in de dive-under bij Barendrecht) merkte de machinist het echter pas op na Lombardijen zelf, waarschijnlijk bij het CAB-bord, want zelfs met 80 km/u (de snelheid van de tijdelijke snelheidsbeperking bij Rotterdam Stadion) sta je echt wel bij het laatste reguliere sein stil als je meteen gaat remmen zodra je ziet dat het wissel tussen Stadion en Lombardijen verkeerd ligt.
Overigens, had die trein niet naar de Kijfhoek of de havens gemoeten? Dan had die machinist het al in de Willemsspoortunnel nog vóór Rotterdam Zuid moeten opmerken, aangezien goederentreinen dan geen hoog groen krijgen in de tunnel, maar geel 8 om naar de juiste sporen te gaan. Als je daar met hoog groen doorgestuurd wordt, dan kan je per definitie al niet meer naar de Kijfhoek of havens en kan je alleen nog naar Breda/Roosendaal/Gorinchem gestuurd worden. Zodra je dat ziet kan je volgens mij, ook met een goederentrein, nog prima voor het sein na Rotterdam Zuid stoppen om daarna zonder issues verder gestuurd te worden in de juiste richting. Had je hooguit nog een extra loc nodig gehad om de staart van de trein de tunnel uit te krijgen.
[ Bericht 26% gewijzigd door MTL op 01-01-2025 08:56:10 ]
Je hebt gelijk, hij had tussen Zuid en Stadion al moeten doorwisselen, maar is daar via spoor HE ipv doorwisselen doorgegaan via HF-HG en dan via wissel 903 naar de HSL. In het logboek zie ik iets staan dat hij via spoor YSM en CG-BE (links door de tunnelbak) had gemoeten, dus de logische rijweg had dan HE-via perron Stadion en 261 naar YSM geweest.
Als je vanuit de Willemsspoortunnel de Kijfhoek op moet, krijg je geel 8 gevolgd door groen-knipper 8 te zien, dus als je die niet krijgt weet je als het goed is dat je niet richting de Kijfhoek gaat afbuigen.
Al geldt er momenteel een "tijdelijke" snelheidsbeperking bij Lombardijen waardoor ook treinen die wél de HSL op moeten, max. 80 mogen rijden.
Evengoed is er weinig wat je daaraan kunt doen als je het wel opmerkt, los van de onmogelijke remweg is het sowieso niet verstandig om op de tunnelhelling een goederentrein proberen stil te zetten.
Had moeten refreshen voor het plaatsen zie ik, jeetje wat zijn jullie er vroeg bij deze ochtend
Ik ben al sinds gisteravond 22u aan het werk op de aansturing (vanuit huis tot 14u), heb vannacht gelukkig wel even 4-5u kunnen slapen. Goederentreinen blijven gewoon rijden.
Ugh, sterkte. Ik ben heel blij dat ik al jaren geen nachtdiensten meer draai Hoewel dat een paar jaar terug wel even slikken was toen ik voor de testritten met de ICNG een paar nachtjes moest doen. Ik wist meteen weer waarom ik geen nachtdiensten meer deed
Vannacht ook 22-6u vanuit huis, maar dan rijdt er een nacht niks dus wordt lekker slapen. Daarna moeten alle diensten weer op kantoor zijn, maar dan is de feestdagenrust ook weer voorbij
Er schijnen softwareissues te zijn met diverse treintypes sinds de jaarwisseling. Zo staan de FLIRTs van de Eurobahn stil en weigeren ook de Talgo Avril hogesnelheidstreinen dienst. Iemand die toevallig meer info heeft over wat er mis gaat?
Bij de Talgo-vloot gaat het om de software die het opladen van batterijen aanstuurt, die heeft er geen zin meer in.
Het zou me niet verbazen als daar ergens een check in zit als "laatste_laadsessie < nu" maar dat men alleen kijkt naar maand en dag, en dat deze check pas in 2024 is toegevoegd.
[..] Valt me wel op hoe laat NS vandaag pas opstart: eerste IC vanuit Enschede rijdt pas om 9:45 ipv 7:45
Behalve in Heerlen. Daar reed één IC al om 07:49. Waarna die trein blijkbaar een kleine twee uur in Sittard bleef overstaan. De volgende IC in Heerlen vertrok ook pas twee uur later. Ik heb werkelijk geen idee welke gedachte achter die rit steekt.
Op woensdag 1 januari 2025 09:03 schreef greavy het volgende: Je hebt gelijk, hij had tussen Zuid en Stadion al moeten doorwisselen, maar is daar via spoor HE ipv doorwisselen doorgegaan via HF-HG en dan via wissel 903 naar de HSL. In het logboek zie ik iets staan dat hij via spoor YSM en CG-BE (links door de tunnelbak) had gemoeten, dus de logische rijweg had dan HE-via perron Stadion en 261 naar YSM geweest.
Ik heb het even uitgetekend op basis van sporenplan.nl:
Verwachtte de machinist nog een wissel na Lombardijen ofzo?
[..] Behalve in Heerlen. Daar reed één IC al om 07:49. Waarna die trein blijkbaar een kleine twee uur in Sittard bleef overstaan. De volgende IC in Heerlen vertrok ook pas twee uur later. Ik heb werkelijk geen idee welke gedachte achter die rit steekt.
Op dinsdag 31 december 2024 14:46 schreef greavy het volgende: Spoor is weer vrij, trein is weggesleept. De dienstdoende TRDL zal wel even wat uit mogen leggen
Ik maak ook fouten, dat doet iedereen. Ik wil ook niet zeggen dat die fout van de planregel bij de TRDL lag, dat kan een DVL of de PLC zijn. Maar in zulke situaties is het wel gebruikelijk dat de dienstdoende trdl van zijn plek gehaald wordt, en dan eea moet gaan uitleggen. De systemen loggen alles, dus zal vast al bekend zijn waar het fout gegaan is.
Voor ons op de aansturing was ik een soort van "lijnkaart" voor de havenspoorlijn aan het maken, met de aansluitingen. Dit is een vrijwel gereed zijnde versie, voor wie interesse heeft.
Ja, moet het nog wat finetunen enzo. Botlek zit je met TijdRuimteSloten, dus daarom had ik elk gebied een eigen kleurtje gegeven. Maar oa 2x geel is wel verwarrend, maar dat is voor ons op de aansturing wel duidelijk.
Op zondag 5 januari 2025 19:22 schreef Socios het volgende: Waarom doet de rechtstreekse bus van Groningen naar Leer (D) er véél langer over dan van Leer (D) naar Groningen?
De bus vertrekt 20 minuten eerder uit Groningen vanwege mogelijke grenscontroles
Op zondag 5 januari 2025 19:22 schreef Socios het volgende: Waarom doet de rechtstreekse bus van Groningen naar Leer (D) er véél langer over dan van Leer (D) naar Groningen?
Op donderdag 9 januari 2025 12:04 schreef b2py het volgende: Ik lees op het sociale platform van Elmo dat DB stopt met Hafas? Jullie iets meer info?
DB heeft inderdaad de oude reisplanner, die op reiseauskunft.bahn.de te vinden was, offline gehaald. Dat is lang geleden al in gang gezet met de vernieuwing van bahn.de en DB Navigator.
Intern gebruikt de nieuwe software nog altijd HAFAS.
Even in het kader van #dtv. Is er hier toevallig nog iemand met een ongebruikte code voor een meereiskaart uit de Wintercity? Ik was te laat met activeren en nu kan ik geen code meer genereren
Op donderdag 9 januari 2025 17:08 schreef Spablauw214 het volgende: Even in het kader van #dtv. Is er hier toevallig nog iemand met een ongebruikte code voor een meereiskaart uit de Wintercity? Ik was te laat met activeren en nu kan ik geen code meer genereren
Volgende week een rit met de Eurostar. Ik begrijp dat deze trein evengoed vanaf Amsterdam Centraal vertrekt. We zullen uit voorzorg wat eerder op Amsterdam Centraal zijn zodat er tijd is voor douane-handelingen.
Vanaf Amsterdam Centraal vertrekken momenteel alleen de Eurostars met eindbestemming Brussel of Parijs (de voormalige Thalys). Dat blijft zo tot 10 februari dan vinden er weer grenscontroles plaats in Amsterdam Centraal.
Op donderdag 9 januari 2025 18:16 schreef spectrumanalyser het volgende: Volgende week een rit met de Eurostar. Ik begrijp dat deze trein evengoed vanaf Amsterdam Centraal vertrekt. We zullen uit voorzorg wat eerder op Amsterdam Centraal zijn zodat er tijd is voor douane-handelingen.
[..] Achja, Thalys is tegenwoordig Eurostar. Materieelvoorspelling is niet altijd waarheidsgetrouw. Misschien zitten we wel in een omgestickerde Thalys.
Ik weet niet of er PBKA wordt ingezet tussen Amsterdam en Londen. Volgens mij rijdt daar alleen maar Velaro. Maar als je in Brussel moet overstappen is het inderdaad afwachten, daar rijden nog wel een paar oudere stellen.
[..] Ik weet niet of er PBKA wordt ingezet tussen Amsterdam en Londen. Volgens mij rijdt daar alleen maar Velaro. Maar als je in Brussel moet overstappen is het inderdaad afwachten, daar rijden nog wel een paar oudere stellen.
Nee een Parijs, Brussel, Keulen, Amsterdam stel heeft geen toelating in Engeland
Op woensdag 1 januari 2025 23:43 schreef greavy het volgende: Voor ons op de aansturing was ik een soort van "lijnkaart" voor de havenspoorlijn aan het maken, met de aansluitingen. Dit is een vrijwel gereed zijnde versie, voor wie interesse heeft. [ afbeelding ]
Deze klopt niet. Terminal 70 en 80 omdraaien. En tussen splitsing Theemsweg en omloopsporen is T60, omloopsporen, Bertschi is T80
[ Bericht 45% gewijzigd door weps op 09-01-2025 23:40:55 (ninja) ]
Op donderdag 9 januari 2025 22:13 schreef James1988 het volgende: Treinen Amsterdam>Parijs die tijdelijk met e320 worden gereden zijn als ik het goed zie de volgende:
Dat kan wel, perrons 21-24 zijn 400+ meter lang en kunnen met gemak een dubbele TGV ontvangen. Het is denk ik meer dat men niet wil dat Amsterdammers 'gewend raken' aan een blauwe Eurostar in Antwerpen omdat het maar een tijdelijke situatie is.
Op maandag 13 januari 2025 10:10 schreef James1988 het volgende: Dat kan wel, perrons 21-24 zijn 400+ meter lang en kunnen met gemak een dubbele TGV ontvangen. Het is denk ik meer dat men niet wil dat Amsterdammers 'gewend raken' aan een blauwe Eurostar in Antwerpen omdat het maar een tijdelijke situatie is.
Ik snap 'm ook niet, een trein is een trein.
Er zal ongeveer een kwart Amsterdammer zijn die dat ene reet boeit. Men heeft de prioriteiten weer in elkaars aarsgat zitten.
[..] Gelukkig blijft de 876 van het Spoorwegmuseum nog over in het geel. Al vraag ik me af of het de juiste kleur geel is .
Daar hebben ze de ramen van verkloot door het beweegbare deel zwart te schilderen. Dat was alleen zo bij SGM3-tussenbakken (en de hoge extra bestelling van de drietjes). Of is dat inmiddels hersteld?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Er staat me nog een verhaal bij van een Arriva-machinist die het op zondagavond nogal gezellig had gehad, en de dag erop weer moest werken. Ze kreeg een blaastest. Ze voelde zich prima, maar had toch nog een te hoog promillage en werd ontslagen.
Op donderdag 16 januari 2025 18:02 schreef derLudolf het volgende: DB is van plan de KISS dubbeldekkers die in de IC dienst gebruikt worden. Of ze zouden al verkocht zijn volgens deze bron
Er zijn 69 treinstammen van de Bombardier Dosto-IC en om bovenstaande treindiensten te exploiteren zijn er 39 treindiensten nodig.
De rest komt waarschijnlijk te vervallen om Deutsche Bahn moet bezuinigen, dus geen IC over Siegen meer, geen IC naar Chemnitz, Potsdam, Cottbus en Jena meer. Eventueel kan de rest van het wagenpark als versterking ingezet worden.
[ Bericht 0% gewijzigd door Erno-BE op 16-01-2025 20:15:26 ]
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Er zijn 69 treinstellen van de Bombardier Dosto-IC en om bovenstaande treindiensten te exploiteren zijn er 39 treindiensten nodig.
De rest komt waarschijnlijk te vervallen om Deutsche Bahn moet bezuinigen, dus geen IC over Siegen meer, geen IC naar Chemnitz, Potsdam, Cottbus en Jena meer. Eventueel kan de rest van het wagenpark als versterking ingezet worden.
Stuttgart-Zürich ga ik in april doen. Maar dat zou gaan om een KISS met dubbele deuren en niet die enkelblads deuren zoals op de foto. Er rijden meerdere types rond. 1e klas heeft ook gewoon een 2x2 opstelling volgens Grahnert, best wel matig.
[..] Stuttgart-Zürich ga ik in april doen. Maar dat zou gaan om een KISS met dubbele deuren en niet die enkelblads deuren zoals op de foto. Er rijden meerdere types rond. 1e klas heeft ook gewoon een 2x2 opstelling volgens Grahnert, best wel matig.
In april zal het nog wel rijden, las ergens 15-6. Denk dat ze allemaal weg gaan, ongeacht het type deuren. Dosto IC is ook toegelaten in Zwitserland tegenwoordig.
Maar goed nieuw jaar nieuwe plannen. Ik wilde heel graag een keer met de trein op de boot. Puttgarden-Rodby kan natuurlijk niet meer dus er zit niets anders op dan naar Villa San Giovanni te togen. Bedoeling was Rome-Palermo maar het wordt een jaar uitgesteld.
Concreet in de planning dus alleen de Bernina en de Train des Pignes (Nice-Digne met het smalspoorlijntje gereden door de CP). Echt wel zin in. Meer mensen met leuke plannen?
Op donderdag 16 januari 2025 20:58 schreef Spablauw214 het volgende: Maar goed nieuw jaar nieuwe plannen. Ik wilde heel graag een keer met de trein op de boot. Puttgarden-Rodby kan natuurlijk niet meer dus er zit niets anders op dan naar Villa San Giovanni te togen. Bedoeling was Rome-Palermo maar het wordt een jaar uitgesteld.
Concreet in de planning dus alleen de Bernina en de Train des Pignes (Nice-Digne met het smalspoorlijntje gereden door de CP). Echt wel zin in. Meer mensen met leuke plannen?
Ik ga naar Wick. Of Thurso. Of allebei.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op donderdag 16 januari 2025 20:58 schreef Spablauw214 het volgende: Maar goed nieuw jaar nieuwe plannen. Ik wilde heel graag een keer met de trein op de boot. Puttgarden-Rodby kan natuurlijk niet meer dus er zit niets anders op dan naar Villa San Giovanni te togen. Bedoeling was Rome-Palermo maar het wordt een jaar uitgesteld.
Concreet in de planning dus alleen de Bernina en de Train des Pignes (Nice-Digne met het smalspoorlijntje gereden door de CP). Echt wel zin in. Meer mensen met leuke plannen?
In april dus naar Plzeň en Praha. Misschien nog es naar zuid Duitsland, daar rijden wat IC's het 2x BR111. Misschien wat dichter bij m'n nieuwe huis: keertje met de Bentheimer Eisenbahn
[..] In april dus naar Plzeň en Praha. Misschien nog es naar zuid Duitsland, daar rijden wat IC's het 2x BR111. Misschien wat dichter bij m'n nieuwe huis: keertje met de Bentheimer Eisenbahn
Freilassing-Berchtensgaden is een lijn die helemaal in een uithoek ligt en er weinig grote steden in de buurt liggen (Ja, Salzburg, maar Salzburg is wel prijzig qua accommodaties). Wil die lijn nog wel een keer doen, maar ja uithoek.
Verder staan op mijn lijst nog de volgende lijnen in Duitsland:
-Garmisch Partenkirchen-Innsbruck -Plattling-Bayrisch Eisenstein -Titsee-Donaueschingen -Hausach-Freudenstadt -Kiel-Lübeck (schijnt één van de mooiste lijnen van Noord-Duitsland te zijn) -Ottbergen-Göttingen -Saarbrücken-Mainz -Kaiserslautern-Bingen -Kall-Gerolstein -Remagen-Walporzheim(-Ahrbrück) -Andernach-Kaiseresch -Au-Limburg -Erndtebrück-Marburg -Korbach-Marburg
En nog een hoop van die rare zijlijntjes, eventueel in combinatie met een lijnbus zodat je niet heen en terug hoeft, maar bussen in het weekend in Duitsland zijn best kut door de lage frequenties en vreemde routes.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Ja ik ook, in September. Met de auto Je kunt Wick - Thurso met de trein pakken maar dan mis je John O'Groats en nog wat dingen. Moet nog even ernstig op puzzelen
[..] Wat Ludolf al zei: Tsjechië met het groepje van hier. Als je zin hebt ben je van harte welkom hoor
Volgens mij heb ik zelfs nog extra zitplaatsen gereserveerd. Enerzijds dat er niet nog een vreemde bij ons komt, anderzijds mocht er nog iemand mee willen.
Zal es even overzichtje maken binnenkort van de zitplaatsen die we hebben.
[..] Volgens mij heb ik zelfs nog extra zitplaatsen gereserveerd. Enerzijds dat er niet nog een vreemde bij ons komt, anderzijds mocht er nog iemand mee willen.
Zal es even overzichtje maken binnenkort van de zitplaatsen die we hebben.
Ja dat was alleen Essen - Dortmund of zo toch? Naja inderdaad voor die paar eurie, doe maar
[..] Freilassing-Berchtensgaden is een lijn die helemaal in een uithoek ligt en er weinig grote steden in de buurt liggen (Ja, Salzburg, maar Salzburg is wel prijzig qua accommodaties). Wil die lijn nog wel een keer doen, maar ja uithoek.
Verder staan op mijn lijst nog de volgende lijnen in Duitsland:
-Garmisch Partenkirchen-Innsbruck -Plattling-Bayrisch Eisenstein -Titsee-Donaueschingen -Hausach-Freudenstadt -Kiel-Lübeck (schijnt één van de mooiste lijnen van Noord-Duitsland te zijn) -Ottbergen-Göttingen -Saarbrücken-Mainz -Kaiserslautern-Bingen -Kall-Gerolstein -Remagen-Walporzheim(-Ahrbrück) -Andernach-Kaiseresch -Au-Limburg -Erndtebrück-Marburg -Korbach-Marburg
En nog een hoop van die rare zijlijntjes, eventueel in combinatie met een lijnbus zodat je niet heen en terug hoeft, maar bussen in het weekend in Duitsland zijn best kut door de lage frequenties en vreemde routes.
Zitten er een paar tussen die momenteel met de bus moeten.
stupidity has become as common as common sense was before
[..] Zitten er een paar tussen die momenteel met de bus moeten.
Jep, heb Walporzheim-Ahrbrück tussen haakjes gezet, want dat gaat dit jaar nog niet lukken. Ik hoop dat vanaf medio juni Köln-Trier over de Eifel wel weer rechtstreeks kan. Köln-Koblenz en Koblenz-Mainz/Wiesbaden is sinds introductie van het Deutschlandticket een compleet drama in de zomermaanden en ik wil graag toch de Geierlaybrücke bezichtigen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Jep, heb Walporzheim-Ahrbrück tussen haakjes gezet, want dat gaat dit jaar nog niet lukken. Ik hoop dat vanaf medio juni Köln-Trier over de Eifel wel weer rechtstreeks kan. Köln-Koblenz en Koblenz-Mainz/Wiesbaden is sinds introductie van het Deutschlandticket een compleet drama in de zomermaanden en ik wil graag toch de Geierlaybrücke bezichtigen.
Zat toevallig vandaag naar Köln-Kall te kijken, lukt ook niet voorlopig.
stupidity has become as common as common sense was before
Werkzaamheden in Duitsland zijn altijd echt verschrikkelijk. Ze duren soms een half jaar of meer en het treinvervangend vervoer is supertraag in Duitsland. Köln-Meinerzhagen wordt al sinds 2023 ofzo niet meer doorgaand aangeboden door Werkzaamheden. En vaak zijn er in de zomer ook nog eens extra Werkzaamheden in Duitsland en liggen veel interessante lijnen in Duitsland er in de zomer uit. Ik hoop echt dat vanaf zomer 2025 Köln-Trier weer doorgaand is, want via Luxemburg duurt de reis ook van kwart voor 8 's ochtends tot half vijf 's middags om in Trier te komen, mits de aansluiting in Roermond gehaald wordt.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Ik ooit eens geprobeerd om ze allebei te doen maar toen had de trein te veel vertraging en werd Thurso overgeslagen Dus ik wil eigenlijk ooit nog terug voor dat laatste stukkie naar Thurso...
[..] Ik ooit eens geprobeerd om ze allebei te doen maar toen had de trein te veel vertraging en werd Thurso overgeslagen Dus ik wil eigenlijk ooit nog terug voor dat laatste stukkie naar Thurso...
Zo heb ik tot twee keer toe geprobeerd om Narvik per trein te bereiken
[..] Werkzaamheden in Duitsland zijn altijd echt verschrikkelijk. Ze duren soms een half jaar of meer en het treinvervangend vervoer is supertraag in Duitsland. Köln-Meinerzhagen wordt al sinds 2023 ofzo niet meer doorgaand aangeboden door Werkzaamheden. En vaak zijn er in de zomer ook nog eens extra Werkzaamheden in Duitsland en liggen veel interessante lijnen in Duitsland er in de zomer uit. Ik hoop echt dat vanaf zomer 2025 Köln-Trier weer doorgaand is, want via Luxemburg duurt de reis ook van kwart voor 8 's ochtends tot half vijf 's middags om in Trier te komen, mits de aansluiting in Roermond gehaald wordt.
Nou is Trier wel een heel mooie stad Je kan toch wel via Koblenz er komen?
stupidity has become as common as common sense was before
Toegegeven ik heb dat maar 2x gereden (met de EC9) maar beide keren kwam de vertraging toch echt door toedoen van passagiers, tot Köln was het pünktlich. Een keer voetbalsupporters die met de noodrem gingen spelen, andere keer mensen die deuren met kinderwagens en vouwfietsen de deuren blokkeerden.
Dat EC9 nu zonder panoramawagen rijdt wist is, maar hij is ook ingekort en begint nu in Dortmund. Er zijn nu de volgende EC's Hamburg Altona-Interlaken Ost Interlaken- Dortmund Dortmund-Zürich Zürich-Hamburg Altona
Je neemt een trein, waarschijnlijk zonder kaartje. Stapt even uit omdat je junk bent, raar, maar oke, Maar om dan aan de buitenkant van een ICE mee te gaan rijden
Concreet in de planning dus alleen de Bernina en de Train des Pignes (Nice-Digne met het smalspoorlijntje gereden door de CP). Echt wel zin in. Meer mensen met leuke plannen?
In maart naar Londen voor een concert (op woensdagavond), plan is de dinsdagavond heen met de ferry Hoek van Holland - Harwich en een week later op dinsdag terug met de ferry Newcastle - IJmuiden. Daartussen een 1e klas interrail kaart voor 5 dagen voor Groot-Brittannië. Plan is nu van London naar het Lake District via Wales (met lunch in de trein van Transport for Wales), daar wandelen en dan nog een rondje Edinburgh - Aberdeen - Inverness - Edinburgh.
Voor de zomer waarschijnlijk van de Bosporus naar IJssel met de trein. Oftewel Istanbul - Bukarest - Brasov - Budapest - NL. Andere reisjes zullen wel spontaan gaan gebeuren
[..] In maart naar Londen voor een concert (op woensdagavond), plan is de dinsdagavond heen met de ferry Hoek van Holland - Harwich en een week later op dinsdag terug met de ferry Newcastle - IJmuiden. Daartussen een 1e klas interrail kaart voor 5 dagen voor Groot-Brittannië. Plan is nu van London naar het Lake District via Wales (met lunch in de trein van Transport for Wales), daar wandelen en dan nog een rondje Edinburgh - Aberdeen - Inverness - Edinburgh.
Voor de zomer waarschijnlijk van de Bosporus naar IJssel met de trein. Oftewel Istanbul - Bukarest - Brasov - Budapest - NL. Andere reisjes zullen wel spontaan gaan gebeuren
Tegenwoordig heb je nog maar één formele grenscontrole tussen Nederland en Istanbul, namelijk op de Bulgaars-Turkse grens, dat is wel chill. Alleen jammer dat pas in december de dienstregelingen worden aangepast aan het feit dat Roemenië en Bulgarije nu bij Schengen zitten.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Freilassing-Berchtensgaden is een lijn die helemaal in een uithoek ligt en er weinig grote steden in de buurt liggen (Ja, Salzburg, maar Salzburg is wel prijzig qua accommodaties). Wil die lijn nog wel een keer doen, maar ja uithoek.
Verder staan op mijn lijst nog de volgende lijnen in Duitsland:
-Garmisch Partenkirchen-Innsbruck -Plattling-Bayrisch Eisenstein -Titsee-Donaueschingen -Hausach-Freudenstadt -Kiel-Lübeck (schijnt één van de mooiste lijnen van Noord-Duitsland te zijn) -Ottbergen-Göttingen -Saarbrücken-Mainz -Kaiserslautern-Bingen -Kall-Gerolstein -Remagen-Walporzheim(-Ahrbrück) -Andernach-Kaiseresch -Au-Limburg -Erndtebrück-Marburg -Korbach-Marburg
En nog een hoop van die rare zijlijntjes, eventueel in combinatie met een lijnbus zodat je niet heen en terug hoeft, maar bussen in het weekend in Duitsland zijn best kut door de lage frequenties en vreemde routes.
Rondom Titisee liggen mooie lijnen, zeer de moeite waard. Ik had een paar weken terug wel echt geluk met een dik pak sneeuw, dat maakte het allemaal nog mooier.
Op zondag 19 januari 2025 20:19 schreef marcb1974 het volgende: Wat leuk, Arriva heeft een nieuw excuus gevonden om maar vooral geen treinen te hoeven laten rijden tussen Maastricht en Heerlen/Aken. Het heet nu,
Rijp op de bovenleiding. Minimaal tot dinsdag
Arriva is nu bezig om personeel tijdelijk over te plaatsen van Achterhoek/Rivierenland. En misschien zelfs wel het Vechtdal om machinisten in Zuid Limburg te laten rijden omdat ze daar machinisten teveel hebben.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
Afgelopen weekend met de Eurocity naar Brussel gegaan. Leuk treintje, echt dat boemeltrein-gevoel. De stoelen van het I11-materieel zitten uitstekend.
De ICNG ook geprobeerd. Daarbij waren meerdere binnendeuren defect. Zodra je de drukknop die groen brand indrukt, begint het rood te knipperen. met veel kracht kan je de deur handmatig open duwen, wat lang niet iedereen doet.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Er moet ergens in februari/maart gestart worden met een constructiewijziging die dat issue grotendeels zou moeten verhelpen gelukkig (samen met bijbehorende halfjaarlijkse softwareupdate die ook andere verbeteringen moet brengen).
Internet overspoelt met filmpjes en fotos van de overbrenging van een VIRM kopbak van Amersfoort naar Haarlem. Dit, voor vervanging van de kopbak van de 8624 die beschadigd is geraakt bij de aanrijding in Bunnik.
Deze kopbak heeft 4 jaar in de opslag gestaan in Amersfoort. Het betreft een mBvK 290 8662 met nummer NS 94 84 4901162-6. Waar deze bak oorspronkelijk vandaan komt? Uit VIRM 9528
[ Bericht 3% gewijzigd door spectrumanalyser op 23-01-2025 20:17:15 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Niet ICE2 maar ICE3M wordt als eerste uitgerangeerd, al binnen enkele maanden vanaf nu.
Ben wel benieuwd hoe nu de instroom van de ICE 3 Neo verloopt. Als er dit jaar (2025) nog geen nieuwe treinstellen door Siemens zijn afgeleverd, dan komt Deutsche Bahn vanaf medio april wel in de problemen als de ICE 3M buiten dienst gaat.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Ben wel benieuwd hoe nu de instroom van de ICE 3 Neo verloopt. Als er dit jaar (2025) nog geen nieuwe treinstellen door Siemens zijn afgeleverd, dan komt Deutsche Bahn vanaf medio april wel in de problemen als de ICE 3M buiten dienst gaat.
Hoezo? Alle ICE3M-diensten zijn toch al vervangen door ICE3 Neo's?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Dit probleem speelt nog steeds, en soms zelf erger dan 100 meter, afgelopen weekend was ik er, en mensen moesten 150 meter sprinten, is dit nou echt zo lastig op te lossen?
Herkenbaar. Op Uitgeest komt de stoptrein op vrijdag op spoor 1b. Dan staat de trein flink aan het einde van het perron, ongeveer 150 meter verder dan waar de reizigers de trein opwachten.
Daarvoor heeft NS gelukkig nu een pijltje geplaatst op de CTA, zodat je ziet waar je ongeveer staat ten opzichte van de trein. Ik vrees dat vrijwel niemand weet dat dit pijltje aangeeft waar je je bevind ten opzichte van de trein.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op zaterdag 25 januari 2025 15:05 schreef spectrumanalyser het volgende: Herkenbaar. Op Uitgeest komt de stoptrein op vrijdag op spoor 1b. Dan staat de trein flink aan het einde van het perron, ongeveer 150 meter verder dan waar de reizigers de trein opwachten.
Daarvoor heeft NS gelukkig nu een pijltje geplaatst op de CTA, zodat je ziet waar je ongeveer staat ten opzichte van de trein. Ik vrees dat vrijwel niemand weet dat dit pijltje aangeeft waar je je bevind ten opzichte van de trein.
Ja maar Koog a/d Zaan is een vrij eenvoudig station, het heeft maar 2 sporen en er stoppen alleen stoptreintjes, het is ook niet consequent, soms gaat het wel goed, soms niet, en soms heel erg.
Vandaag via de Bernina naar Milaan. Planning was overnachting in Colico, maar vanwege de aangekondigde staking van zaterdag 21u tot zondag 21u toch maar hotel bij Milaan zelf geboekt, Colico wil je niet tot zondagavond zitten.
Afijn, trein van 17:08 uit Tirano: opgeheven. Nou ja, maar gauw ergens eten en om 18:08 de volgende nemen. Kom ik na een schranspartij om 18u weer op het station: ook die van 18:08 opgeheven. Op zoek naar een taxi naar Sondrio dan maar, want bussen ho maar. Helaas, nergens meer te vinden. Uiteindelijk komt om 18:40 een trein binnenrollen, snel hierheen en personeel gevraagd: deze trein zou naar Milaan gaan. Ondertussen gebeurt er verder niks, tot er nog een trein binnenkomt. Hele meute daar weer heen, 10 minuten later iedereen terug en uiteindelijk om 19:10 vertrokken. Helaas zou deze toch maar tot Sondrio gaan waar we moesten overstappen op de trein naar Milaan. Deze reed aardig op tijd, ware het niet dat ie het treinnummer van de vorige had en dus met +60 rondreed.
Tot Lecco ging het redelijk, maar helaas hebben we daar ruim twee uur stilgestaan. Uiteindelijk het bericht dat we over moesten op een andere trein (die van weer een uur later die er ook stond), via een smal tunneltje met een gigantische opstopping tot gevolg. In die trein ook nog weer 20 minuten gewacht en om 23:21 uiteindelijk vertrokken als stoptrein naar Milaan. Enige geluk bij een ongeluk was nog dat ie daardoor ook bij het hotel in Seste S. Giovanni stopte, maar uiteindelijk met ongeveer +270 (4,5 uur) in het hotel..
[/kut Italianen]
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zondag 26 januari 2025 00:56 schreef dennistd het volgende: Enige geluk bij een ongeluk was nog dat ie daardoor ook bij het hotel in Seste S. Giovanni stopte, maar uiteindelijk met ongeveer +270 (4,5 uur) in het hotel..
Op zaterdag 25 januari 2025 14:55 schreef raptorix het volgende: Dit probleem speelt nog steeds, en soms zelf erger dan 100 meter, afgelopen weekend was ik er, en mensen moesten 150 meter sprinten, is dit nou echt zo lastig op te lossen?
Zolang ProRail/NS het te duur vindt om de missende bordjes te plaatsen, ja. Blijkbaar moeten die van goud gemaakt zijn of zo. De machinisten die doorrijden naar het einde van het perron volgen keurig de regels op, ikzelf zet de trein gewoon neer waar ik denk dat het redelijk goed staat, maar waar ik wel zeker weet dat de gehele trein langs het perron staat. Moet je waarschijnlijk nog steeds een beetje lopen, maar in ieder geval een stuk minder dan als de trein aan het einde van het perron staat.
[..] Zolang ProRail/NS het te duur vindt om de missende bordjes te plaatsen, ja. Blijkbaar moeten die van goud gemaakt zijn of zo. De machinisten die doorrijden naar het einde van het perron volgen keurig de regels op, ikzelf zet de trein gewoon neer waar ik denk dat het redelijk goed staat, maar waar ik wel zeker weet dat de gehele trein langs het perron staat. Moet je waarschijnlijk nog steeds een beetje lopen, maar in ieder geval een stuk minder dan als de trein aan het einde van het perron staat.
Maar serieus, wat kost zo een bordje plaatsen? 200 a 400 euro? En dan neem ik het vrij ruim qua plaatsingskosten, het gaat hier weliswaar om een klein station, maar wel 1 waar veel mensen instappen omdat het om een vrij grote woonwijk met 20K inwoners gaat.
Er zijn zoveel plekken waar de bakborden verkeerd staan, en er wordt al jaren door iedereen (inclusief personeel) over geklaagd, en er wordt al net zo lang geen reet mee gedaan..
In Eindhoven richting Maastricht staan ze ook veel te ver. Ooit tijdens de verbouwing moesten ze zo’n 100 meter naar voren, en toen de verbouwing klaar was (en de nieuwe tunnel geopend) zijn ze nooit meer terug verplaatst.
Op zondag 26 januari 2025 15:51 schreef Dr_Flash het volgende: Ondertussen zijn er in de tunnel in Deventer wel gigantische flatscreens komen te hangen. Geld is er kennelijk zat.
Die zijn dan ook een stuk goedkoper dan de goudgerande bordjes
Op zondag 26 januari 2025 13:37 schreef MTL het volgende: Reken maar op een eurootje op 20-30000, als ik het goed heb begrepen.
Het is ook onwil van de eigenaar (ProRail) om eigenaarschap te pakken en meldingen, hoe simpel of klein ook, om te zetten in actie. Geld om rapporten te schrijven met creatieve redenen om er geen geld aan te hoeven/mogen besteden is er genoeg. En ja.. soms staat een bord in de spoorbak en zijn er belemmeringen om het te fixen. Meestal niet.
Niet ICE2 maar ICE3M wordt als eerste uitgerangeerd, al binnen enkele maanden vanaf nu.
Hier schrik ik van. Deze ICE-treinstellen zijn de beste en mooiste hogesnelheidstreinen ter wereld. Mooie reizen mee gemaakt door Nederland, België, Duitsland én Frankrijk (320 km/u tussen Paris Est en Saarbrücken Hbf).
Deze treinen zijn na 25 jaar toch niet ‘op’? Heeft Deutsche Bahn deze dan echt niet meer nodig? Nauwelijks voor te stellen, ook niet dat zij -volgens dit filmpje- gesloopt gaan worden… Al wordt er ook geprobeerd deze te verkopen. Genoeg animo lijkt mij voor deze fantastische trein. Laat NS ze anders maar gaan halen en in een mooie Intercity Plusdienst inzetten…
De ICE 3M is een zorgenkindje en is dat altijd al geweest. Betrouwbaarheid van die stellen was 15 jaar geleden al niet al te best en dat is mettertijd alleen maar erger geworden.
Daarbij zijn er in de loop der jaren ook nog eens twee stellen verongelukt waardoor de beschikbaarheid nog verder onder druk kwam te staan.
Op maandag 27 januari 2025 19:04 schreef James1988 het volgende: De ICE 3M is een zorgenkindje en is dat altijd al geweest. Betrouwbaarheid van die stellen was 15 jaar geleden al niet al te best en dat is mettertijd alleen maar erger geworden.
Daarbij zijn er in de loop der jaren ook nog eens twee stellen verongelukt waardoor de beschikbaarheid nog verder onder druk kwam te staan.
Volgens mij is het probleem ook dat meerspanningshogesnelheidstreinstellen eind jaren '90 nog echt in de kinderschoenen stond en dat de ICE3M behoorlijk wat experimentele techniek aan boord had. Dat helpt natuurlijk ook niet mee. Nu zijn meerspanningshogesnelheidstreinstellen meer gemeengoed geworden.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Ik ga ze ook wel missen, ze hebben me behoorlijk vaak naar zuid-Duitsland en Zwitserland gebracht. En natuurlijk zelfs nog mijn foto als bestickering gehad:
Al heb ik met de ICE4 en de ICE3 Neo ook weinig moeite, behalve dan dat het even zoeken is naar een stoel die fatsoenlijk naast een raam is uitgelijnd..
Op maandag 27 januari 2025 21:01 schreef Ireyon het volgende: Ik ga ze ook wel missen, ze hebben me behoorlijk vaak naar zuid-Duitsland en Zwitserland gebracht. En natuurlijk zelfs nog mijn foto als bestickering gehad:
[..] Volgens mij is het probleem ook dat meerspanningshogesnelheidstreinstellen eind jaren '90 nog echt in de kinderschoenen stond en dat de ICE3M behoorlijk wat experimentele techniek aan boord had. Dat helpt natuurlijk ook niet mee. Nu zijn meerspanningshogesnelheidstreinstellen meer gemeengoed geworden.
Duitse meerspanningshogesnelheidstreinstellen*
De Franse meerspanningshogesnelheidstreinstellen doen het al sinds de jaren 80
Al kun je beargumenteren dat het twee krachtige locs met een paar rijtuigen zijn
Het lijkt erop dat de ICE 3 Neo ingezet gaat worden op de IC Berlijn tot de Talgo's in gaan stromen. Er wordt een startdatum van 1 december genoemd voor de ICE 3 Neo
Op zaterdag 1 februari 2025 22:07 schreef James1988 het volgende: Dus in de zomer mag iedereen nog afzien met airco's die het af laten weten en rijtuigen die compleet uitvallen i.v.m. defecten?
Lijkt het wel op ja. Probleem is dat de ICE 3M er uit gaat en er nog de nodige ICE 3 Neo's in moeten stromen om dat op te vangen
Wat gaan de NS Vectrons doen dan tot die tijd? Of gaan die terug naar de leasemaatschappij en gaat ICE L past naar Amsterdam zodra BR105 is geleverd en goedgekeurd?
Op zaterdag 1 februari 2025 22:25 schreef derLudolf het volgende: Wat gaan de NS Vectrons doen dan tot die tijd? Of gaan die terug naar de leasemaatschappij en gaat ICE L past naar Amsterdam zodra BR105 is geleverd en goedgekeurd?
Ik denk dat de BR105 nog wel even op zich laat wachten.
Bij de buren van Somda is te lezen dat ergens dit weekend een stam ICE-L naar Nederland komt voor testritten.
Op zaterdag 1 februari 2025 22:25 schreef derLudolf het volgende: Wat gaan de NS Vectrons doen dan tot die tijd? Of gaan die terug naar de leasemaatschappij en gaat ICE L past naar Amsterdam zodra BR105 is geleverd en goedgekeurd?
Die locs ergens parkeren klinkt mij als de meest waarschijnlijke optie. Als je ze terugstuurt naar de leasemaatschappij gaan ze meteen naar een volgende klant, en zie dan maar weer eens vervangende locs geregeld te krijgen wanneer de ICE L in dienst komt.
Dat was ten tijde van de V250 al een gedoe, de 186'igers waren toen meteen teruggegeven aan de verhuurder en het kostte veel tijd en moeite om die een paar maanden later weer vrijgespeeld te krijgen.
Op zaterdag 1 februari 2025 21:54 schreef Peterselieman het volgende: Het lijkt erop dat de ICE 3 Neo ingezet gaat worden op de IC Berlijn tot de Talgo's in gaan stromen. Er wordt een startdatum van 1 december genoemd voor de ICE 3 Neo
Heb je een bron voor deze bewering, kan het namelijk nergens verifiëren?
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
vraagje: weet iemand of ns internationaal cadeaubonnen verkoopt?
ik wil iemand een weekendje parijs cadeau doen maar zonder alvast een datum te prikken. Zou dit ook nog op een creatieve manier willen geven. het aardigst zou ik zo'n mapje + een nep papieren ticket (geen idee of ze die nog hebben) vinden maar kan online niet een goeie scan van een heel ticket vinden. maar een cadeaubon is ook een optie.
helaas geen ns balie hier in de buurt anders had ik dat al gedaan
Op zaterdag 1 februari 2025 22:25 schreef derLudolf het volgende: Wat gaan de NS Vectrons doen dan tot die tijd? Of gaan die terug naar de leasemaatschappij en gaat ICE L past naar Amsterdam zodra BR105 is geleverd en goedgekeurd?
Voorlopig zijn de rijtuigen nog niet toegelaten en ook van de loc heb ik nog geen berichten gehoord dat ie spoedig naar NL komt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Spanning ende sensatie op het Duitse spoor. Ik moest vanmorgen vanuit Bad Bentheim terug naar Haarlem.
Had de boemel van 1008 gepland naar Hengelo. Heeft een mooiere naam, maar goed. Die viel uit wegens personeelstekort. De ICE van 9:52 viel ook uit wegens bevroren bovenleidingen. Gelukkig was er nog een ICE met twee uur vertraging die wel reed waardoor ik een kwartier eerder dan gepland in de trein zat
IC ook goed Er zou 10.30u een bus naar Hengelo gaan, maar die hoefde ik dus niet te nemen. . Trein uur later ging uiteindelijk wel gewoon. Maar goed uiteindelijk sneller thuis dan gepland.
Op zondag 2 februari 2025 21:29 schreef derLudolf het volgende: Voorlopig is dat nog een IC, hoewel dat in de nabije toekomst kan veranderen. We hadden het er net over.
Vanuit Rheine / Bad Bentheim met de bus naar Hengelo hebben een aantal lieden hier ook geen beste ervaring mee. @:dr_Flash @:dennistd @:Peterselieman
Ja, zo'n gast die zijn rijbewijs bij een pakje boter had gekregen
Heb ik gezien, maar bij de Duitsers heb ik nog geen bevestiging gezien van dit gerucht.
Maar goed, dan moet Siemens nog flink aantal ICE3Neo-stellen afleveren de komende 10 maanden, nu rijden er 25 ICE3Neo-stellen rond en je hebt er toch wel zo’n 15 extra stellen nodig om en de ICE3M te vervangen en om naar Amsterdam te rijden.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Wat wil men met ICNG-D dan. Met een veredelde sprinter naar Berlijn moet je niet willen, maar met zo'n ding maar Münster of Hamm is denk ik wel interessant
Op maandag 3 februari 2025 09:34 schreef derLudolf het volgende: Wat wil men met ICNG-D dan. Met een veredelde sprinter naar Berlijn moet je niet willen, maar met zo'n ding maar Münster of Hamm is denk ik wel interessant
Meh, matig interessant voor me. Meest nabije stations zijn straks Neuenhaus en Geeste dus sowieso weinig relevant, maar EHV is vanuit het noorden gewoon ruk.
Is Eindhoven de grootste stad waar je zonder overstappen niet kunt komen vanuit Zwolle? Denk 't wel
Op maandag 3 februari 2025 09:34 schreef derLudolf het volgende: Wat wil men met ICNG-D dan. Met een veredelde sprinter naar Berlijn moet je niet willen, maar met zo'n ding maar Münster of Hamm is denk ik wel interessant
Fernverkehr naar Münster of Hamm is compleet oninteressant voor de NS, aangezien vrijwel iedereen met de RB64 naar Münster reist.
Ik denk dat de ICNG-D maar gewoon binnen Nederland ingezet moeten worden en dus geen extra Fernverkehr naar Duitsland.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Opa gaat met de trein van Hamburg naar Kiel. Opa heeft zin in een vers kopje koffie. Opa pakt een gasbrander en zet die op zijn koffer om water te koken. Opa zet hiermee zijn koffer en zichzelf in brand....
[..] Meh, matig interessant voor me. Meest nabije stations zijn straks Neuenhaus en Geeste dus sowieso weinig relevant, maar EHV is vanuit het noorden gewoon ruk.
Is Eindhoven de grootste stad waar je zonder overstappen niet kunt komen vanuit Zwolle? Denk 't wel
Op maandag 3 februari 2025 16:49 schreef derLudolf het volgende: Oh, dat is niet altijd zo geweest dan, een directe trein naar EHV kan ik me echter niet herinneren.
De snellere verbinding Eindhoven - Düsseldorf zou vanaf december 2026 moeten gaan rijden. Contracten zijn jaren geleden al gegeven aan Start GmbH, en nieuwe FLIRT3XL MS-treinstellen zijn besteld bij Stadler.
Maar het blijft pappen en nathouden, want aan Duitse zijde blijft het ding stoppen op alle stations tussen Venlo en Mönchengladbach.
Wil je dat echt sneller krijgen, dan moet je denken aan: • Verdubbelen Kaldenkirchen - Viersen • Verhogen baanvaksnelheid Kaldenkirchen - Viersen: dat is nu 110/120 km/u, een verhoging naar 160 km/u is wenselijk. • Bouw van een verbindingsboog ten noorden van Viersen richting Krefeld, om niet meer te hoeven keren in Mönchengladbach. • Snelheidsverhoging Viersen - Krefeld 120>160 • Na Krefeld-Oppum ga je dan in zuidelijke richting naar Neuss, om zo uiteindelijk naar Düsseldorf te gaan.
Dan zou je zoiets krijgen: • De RE13 als sneltrein Eindhoven - Venlo - Viersen Nord - Krefeld - Neuss Am Kaiser - Düsseldorf. En daarna verder naar Wuppertal, Hagen, enz. • Ter vervanging van het wegvallen van de RE13 ten noorden van Mönchengladbach, zou de RB27 (Koblenz - M'gladbach) of de S8 (Wuppertal - M'gladbach) door kunnen rijden naar Venlo. • Ter vervanging van de RE13 tussen Mönchengladbach en Düsseldorf zou de RE4 (Dortmund - Aken) 2x/u kunnen gaan rijden.
Reizigers uit bijv. Dülken naar Düsseldorf-Bilk pakken dan de RB27/S8 naar M'gladbach en stappen daar dan over op een RE4.
[ Bericht 1% gewijzigd door James1988 op 04-02-2025 14:49:24 ]
Je moet het überhaupt nooit willen dat een trein die uit Duitsland afkomstig is, verder het binnenland in rijdt. Dat hebben de Zwitsers de laatste jaren goed begrepen.
SNCF Voyageurs heeft een lange en interessante video geüpload over de opleiding van de Franse machinisten voor deze trein: de HLE 18 leren kennen, Belgische regelgeving, ETCS, wegbekendheid, en de premičrerit.
[..] Zou liever een IC Rotterdam C - Schiphol - Amsterdam Zuid - Amersfoort - Deventer - Hengelo - Bad Bentheim - Rheine - Osnabruck Altstadt - Bremen Hbf - Hamburg Hbf zien
Bij De Lutte gaan er per twee uur drie reizigerstreinen de grens over, naar mijn mening is er genoeg aanbod van reizigerstreinen wat bij De Lutte de grens overgaat.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Waarom Osnabrück Altstadt? Ik weet niet hoeveel mensen dat als bestemming hebben, als overstap op ander Fernverkehr heb je er niets aan.
In Rheine wel graag een betere aansluiting op de RE15 dan de Pimpel sinds deze dienstregeling: een uur overstap als je vanuit het noorden komt.
De overstap als je met de RE15 bovenlangs, via Leer naar Bremen wilt is even beroerd als deze altijd was, 50 minuten.
Hoewel ik zie dat bij vertrek om 7:49 en om 13:34 vanuit Haren de overstap korter is. De trein van 7:49 lijkt een extra spitstrein en 13:34 is een later vertrek dan de standaard :16 op de andere uren
[..] Bij De Lutte gaan er per twee uur drie reizigerstreinen de grens over, naar mijn mening is er genoeg aanbod van reizigerstreinen wat bij De Lutte de grens overgaat.
Waar het de grens over gaat boeit niet zo, de eindbestemming wel. Een verbinding met Bremen en Hamburg (2e of 3e stad van D) is er nog niet. En ja die kant op is de Bentheim route de meest logische.
Geen idee ook hoeveel ruimte daar nog op het spoor is, maar over Venlo lees ik vaak geen/weinig capaciteit en bij Emmerich langdurige werkzaamheden
[..] Waar het de grens over gaat boeit niet zo, de eindbestemming wel. Een verbinding met Bremen en Hamburg (2e of 3e stad van D) is er nog niet. En ja die kant op is de Bentheim route de meest logische.
Geen idee ook hoeveel ruimte daar nog op het spoor is, maar over Venlo lees ik vaak geen/weinig capaciteit en bij Emmerich langdurige werkzaamheden
Er is een verbinding met Bremen en Hamburg met overstap in Osnabrück en ik zie liever dat er tussen Münster en Hamburg ieder half uur een IC/ICE rijdt (1x per uur een ICE via Dortmund, 1x per uur een IC via Gelsenkirchen). Dan is er geen plaats meer voor directe treinen naar Nederland vanuit Hamburg.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op woensdag 5 februari 2025 07:06 schreef derLudolf het volgende: Waarom Osnabrück Altstadt? Ik weet niet hoeveel mensen dat als bestemming hebben, als overstap op ander Fernverkehr heb je er niets aan.
Als je het boogje direct linksaf neemt heb je geen perron op Osnabrück Hbf. Het is meer als alternatieve stop bedoeld, waarbij er een directe aansluiting met een stopper van de NWB is naar/van Hbf.
quote:
In Rheine wel graag een betere aansluiting op de RE15 dan de Pimpel sinds deze dienstregeling: een uur overstap als je vanuit het noorden komt.
De overstap als je met de RE15 bovenlangs, via Leer naar Bremen wilt is even beroerd als deze altijd was, 50 minuten.
Hoewel ik zie dat bij vertrek om 7:49 en om 13:34 vanuit Haren de overstap korter is. De trein van 7:49 lijkt een extra spitstrein en 13:34 is een later vertrek dan de standaard :16 op de andere uren
Dat zal lastig worden gezien het beschikbare pad in Nederland vrees ik...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] En ik zou liever de IC Den Haag - Eindhoven - Mönchengladbach terugzien.
Ik wil een IC van Den Helder naar Emmerich ipv Den Helder-Nijmegen. Zonder overstap boodschappen doen
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b] Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
Op woensdag 5 februari 2025 13:47 schreef Socios het volgende: Waarom al die moeite om een flauwe bocht bij Hoogeveen aan te leggen om vervolgens de tijdwinst teniet te doen met een langere stop te Zwolle?
Volgens mij wel. Afgelopen zomer de draisine nog in werking gezien.
Waarschuwing, het gaat keilangzaam en er is niet veel te zien onderweg. De meeste groepen die ik er zag rijden waren Duitse gezinnen die al fietsend picknickten en zopen.
Er ligt een betonnen fietspad voor normale fietsen parallel aan dat spoor, en ik fiets daar regelmatig. Dat is ideaal, want weinig hoogteverschil en lekker veel rechtdoor.
Op maandag 3 februari 2025 09:34 schreef derLudolf het volgende: Wat wil men met ICNG-D dan. Met een veredelde sprinter naar Berlijn moet je niet willen, maar met zo'n ding maar Münster of Hamm is denk ik wel interessant
Wat dacht je van die zeven keer per dag Amsterdam - Keulen verdichten naar 14 a 16 keer per dag..
Oef, die European Sleeper naar Venetië wordt volledig met de grond gelijk gemaakt door Simply Railway.
Schijnbaar zijn veel treinen vooraf al geschrapt en de trein rijdt maar tot Innsbruck, omdat de trein Italië helemaal niet in mag. Doorgaande passagiers moeten 2x overstappen. Er is schijnbaar ook nooit een testbedrijf geweest, ze zijn direct begonnen met passagiers. Wat een zooitje.
Op zondag 9 februari 2025 17:04 schreef derLudolf het volgende: Dat de trein Italië niet in mag, werd volgens mij ook pas bekend nadat de trein vertrokken was.
Ja hoe dan
Ik wou nog een een kaartje kopen, gelukkig niet gedaan
Op zondag 9 februari 2025 16:43 schreef derLudolf het volgende: Even rondje vandaag RE15- Haren Rheine RE7 Rheine-Hamm RE6 Hamm-Duisburg RE42 Duisburg-Münster RE15 Münster Haren
Het nieuwe Hbf van Duisburg krijgt vorm, ik vind het best geslaagd. [ afbeelding ]
Links nieuw, midden, nieuw en aanbouw plus oude delen waar de snijbrander in is gezet, rechts oud. [ afbeelding ]
Mocht ook wel een keer met die armetierige zooi daar
Op zondag 9 februari 2025 16:53 schreef Spablauw214 het volgende: Oef, die European Sleeper naar Venetië wordt volledig met de grond gelijk gemaakt door Simply Railway.
Schijnbaar zijn veel treinen vooraf al geschrapt en de trein rijdt maar tot Innsbruck, omdat de trein Italië helemaal niet in mag. Doorgaande passagiers moeten 2x overstappen. Er is schijnbaar ook nooit een testbedrijf geweest, ze zijn direct begonnen met passagiers. Wat een zooitje.
Had het artikel nog niet gelezen maar wat een waardeloze lancering zo. En dan die baas die blijkbaar tot midden in de nacht aan de bar hing. Dan neem je het toch ook niet serieus of wel
Pfoe dat project in Duisburg duurt nog tot in 2028 lees ik net. Nou jah, Amsterdam Centraal wordt al onafgebroken verbouwd sinds mijn tienerjaren (minstens) maar langer zou me ook niet verbazen, en het gaat nog een decennium duren ofzo?
Leuke foto's Ludolf. Ik realiseerde me vandaag dat er een nieuwe generatie is die niet weet wat een Ludolf is
Er komen nieuwe afleveringen van de Ludolfs dacht ik vorige week gelezen te hebben.
Als 2028 echt gehaald wordt is dat best netjes volgens mij en als ik zie wat het tempo waarmee ze nu bezig zijn is, moet dat ook haalbaar zijn. Er zijn zes perrons en ze zijn nu met de derde overkapping bezig en volgens mij zijn ze 2023 jaar begonnen?
Wanne Eichel Hbf werd ook grondig aangepakt zag ik.
Der Ludolfs waren 4 broers die een autosloperij runden. Kenmerkend was dat de telefoon ging, Günter nam op en vroeg alles altijd aan een andere broer, die de hele voorraad uit zijn hoofd wist. Ze zijn nu nog maar met z'n drieen. Zou wel leuk zijn als het terugkomt. Het was erg populair in die tijd.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op zondag 9 februari 2025 16:53 schreef Spablauw214 het volgende: Oef, die European Sleeper naar Venetië wordt volledig met de grond gelijk gemaakt door Simply Railway.
Schijnbaar zijn veel treinen vooraf al geschrapt en de trein rijdt maar tot Innsbruck, omdat de trein Italië helemaal niet in mag. Doorgaande passagiers moeten 2x overstappen. Er is schijnbaar ook nooit een testbedrijf geweest, ze zijn direct begonnen met passagiers. Wat een zooitje.
Is dat waar we vorig jaar allemaal aandelen in konden kopen ja?
Als 2028 echt gehaald wordt is dat best netjes volgens mij en als ik zie wat het tempo waarmee ze nu bezig zijn is, moet dat ook haalbaar zijn. Er zijn zes perrons en ze zijn nu met de derde overkapping bezig en volgens mij zijn ze 2023 jaar begonnen?
Wanne Eichel Hbf werd ook grondig aangepakt zag ik.
Het is met een k. Wanne-Eickel.
Ik was daar voor het laatst in euhh 2018 denk ik. Toen was men nog niet bezig in ieder geval.
Bij een spoorwegovergang in de buurt van Hamburg is een ICE-trein op een vrachtwagen gebotst.Daarbij is een dode gevallen.Het zou een treinpassagier zijn.Elf mensen raakten gewond.De zwaarbeladen vrachtwagen vervoerde spoorrails.Vermoedelijk was de truck op de overweg vast komen te zitten.
De verbinding tussen Alkmaar en Hoorn blijft bedroevend, dat is na 19:30 uur 1 keer per uur.
Alkmaar-Hoorn heeft altijd al 's avonds slechts 1x per uur gereden, dus er is geen uitdunning geweest als gevolg van personeelsproblemen en ik kan mij iets voorstellen dat Alkmaar-Hoorn niet echt een drukke verbinding is. Beide steden zijn vooral op Amsterdam gericht en de enige plaats die er tussen ligt is Obdam.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Dat er mogelijk ICE3Neo tussen Amsterdam en Berlijn gaat rijden zou te maken hebben met de revisietermijn van de IC rijtuigen las ik deze week ergens. Die termijn verloopt wrs ergens volgend jaar.
In RM stond dat ICE-L met Vectron gaat rijden en dat ze gewoon de tijd nemen voor de 105, en ICE-L is toegelaten in NL en DE volgens het ERA en dat opleiding gestart wordt. Bron RM van Jan/Feb.
Dus reken er maar niet op, dat wordt gewoon ICE-L met Vectron gok ik.
Ik heb 'm net vanmiddag aan een collega meegegeven dus ik kan niet controleren hoe scheef ik gekeken heb maar ik weet echt 98% dat dat bij Duits nieuws stond.
De ICE-L is nog niet toegelaten en men verwacht pas in de loop van 2026 dat dat het geval zal zijn. Vanaf december worden dus daarom tijdelijk ICE3neo-treinstellen ingezet tussen Amsterdam en Berlijn, tot de toelating rond is. Mocht het onverwacht toch eerder zijn, dan is dat uiteraard niet nodig.
Edit: en sprekende over toelatingen... ik had hier eerder geschreven dat binnenkort er weer een update voor de ICNG zou komen, waardoor eindelijk de issues met de binnendeuren zouden moeten verminderen... nou, dat gaat nog iets langer duren De wijzigingen die in de update zitten (waaronder dus de binnendeuren) blijken iets te groot om zomaar uitgerold te kunnen worden. Er moeten dus eerst weer toelatingstesten op de aanpassingen plaats gaan vinden voor de wijzigingen uitgevoerd kunnen gaan worden Nieuwe prognose: ergens in Q2
[ Bericht 33% gewijzigd door MTL op 12-02-2025 20:25:08 ]
Op woensdag 12 februari 2025 10:24 schreef derLudolf het volgende: Dat er mogelijk ICE3Neo tussen Amsterdam en Berlijn gaat rijden zou te maken hebben met de revisietermijn van de IC rijtuigen las ik deze week ergens. Die termijn verloopt wrs ergens volgend jaar.
Ben benieuwd wat Deutsche Bahn naar Oberstdorf en Sylt gaat inzetten als de rivisietermijnen van de klassieke Intercities zijn verlopen, want daar rijden nu ook klassieke DB Intercities en een deel van het traject is niet geëlektrificeerd. Naar Berchtensgaden kan Deutsche Bahn nog een ICE inzetten
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Ben benieuwd wat Deutsche Bahn naar Oberstdorf en Sylt gaat inzetten als de rivisietermijnen van de klassieke Intercities zijn verlopen, want daar rijden nu ook klassieke DB Intercities en een deel van het traject is niet geëlektrificeerd. Naar Berchtensgaden kan Deutsche Bahn nog een ICE inzetten
Volgens mij zijn de rijtuigen van/naar Amsterdam een aparte pool ivm de 1500V= voor de verwarming, rijtuigen voor binnenlandse dienst gebruiken 1000V~ 16,7Hz