abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 december 2024 @ 18:05:35 #1
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_216029965



danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
U55..jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
lock.gif MTL, Sloopt wel eens echte treintjes *O*
eye.jpg Fred Eeuwig chagrijnige forens
x.jpg Maegrim Grote Pimpelwasser
UISTR.jpg Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
anoniconnew.png Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
mokum60.png DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit..
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dienstmededeling
Bekijk deze YouTube-video

En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!



[ Bericht 0% gewijzigd door Eix op 27-12-2024 18:09:46 (Frontseinen :D) ]
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  vrijdag 27 december 2024 @ 18:06:17 #2
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_216029977
Gooi ik 'm dicht. :')

Nog even een setje nieuwe frontseinen zoeken in m'n fotoarchief. :D
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  vrijdag 27 december 2024 @ 18:09:42 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216030039
Ik ga samen met partner om de week op zaterdag naar het station en pakken dan gewoon een random trein. Best leuk :@
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_216030273
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 18:09 schreef Mikeytt het volgende:
Ik ga samen met partner om de week op zaterdag naar het station en pakken dan gewoon een random trein. Best leuk :@
Vertel meer :D

Ik zou zelf denk ik naar een random station gaan, maar ja dat moet maar net handig zijn voor je. Alle bestemmingen vanaf mijn station heb ik wel gezien denk ik.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 27 december 2024 @ 18:43:57 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216030600
quote:
84s.gif Op vrijdag 27 december 2024 18:25 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Vertel meer :D

Ik zou zelf denk ik naar een random station gaan, maar ja dat moet maar net handig zijn voor je. Alle bestemmingen vanaf mijn station heb ik wel gezien denk ik.
We pakken *vaak* de trein naar Amsterdam/Zwolle/Heerlen/Utrecht/Deventer/Duisburg en dan stappen we gewoon een spoor op :') Zolang we zien dat het een bestemming is die we niet eerder hebben aangedaan, stappen we in :P

In Duitsland nemen we alleen de regionale treinen, dus zo zijn we weleens in Berlijn, Leipzig, Dresden en zelfs Munchen geëindigd _O-

Ook weleens in Zwitserland, maar vroeger was het nog wat ingewikkelder met het kopen van tickets wat nu natuurlijk best makkelijk gaat.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  vrijdag 27 december 2024 @ 18:58:37 #6
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216030832
Wacht eens, misschien zijn hier wel mensen die het antwoord weten: Ik reis nu onbeperkt in Nederland en Duitsland, maar is er een soort abonnement waarbij je in meer landen kan treinreizen? :@ Wellicht heel noord- en west Europa bijvoorbeeld. :?

Interrail vind ik best kut voor een spontane reis.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_216030890
Mooi idee wel. Voor <bedrag X> onbeperkt door Europa. Alle vervoerders doen verplicht mee.
Bier.
  vrijdag 27 december 2024 @ 19:56:59 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_216031984
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 18:58 schreef Mikeytt het volgende:
Wacht eens, misschien zijn hier wel mensen die het antwoord weten: Ik reis nu onbeperkt in Nederland en Duitsland, maar is er een soort abonnement waarbij je in meer landen kan treinreizen? :@ Wellicht heel noord- en west Europa bijvoorbeeld. :?

Interrail vind ik best kut voor een spontane reis.
Behalve InterRail zijn er geen abonnementen of andere producten die zoiets bieden, helaas. Je bent dan afhankelijk van wat er op regionaal danwel landelijk niveau beschikbaar is.

De enige uitzondering is Luxemburg, want daar is al het OV gratis* :s)

* Behalve 1e klas in de trein.
  Moderator vrijdag 27 december 2024 @ 20:33:24 #9
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216032809
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 19:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Mooi idee wel. Voor <bedrag X> onbeperkt door Europa. Alle vervoerders doen verplicht mee.
Ja ook echt waardeloos dat NMBS zo nodig een "Ouigo train classique" moest maken van de nieuwe trein Brussel-Parijs ipv een Eurocity. Want nu kun je er niet met een Interrail in.

Op DB wordt een hoop gehaat, maar oa qua Interrail is het ideaal.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_216032895
Ugh, vermoeiend.
Bier.
  vrijdag 27 december 2024 @ 20:52:33 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_216033246
Dat het een Ouigo is geworden ligt denk ik meer aan de Fransozen dan aan de Belgen. De Belgen verzorgen het rollend materieel (loc + rijtuigen), en personeel is v.z.i.w. deels Belgisch en deels Frans.

De Fransozen zorgen dan wel weer voor een Frans verkoopkanaal, dat was er tijdens de Olympische/Paralympische Spelen niet.
pi_216036764
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 18:09 schreef Mikeytt het volgende:
Ik ga samen met partner om de week op zaterdag naar het station en pakken dan gewoon een random trein. Best leuk :@
Wij gaan weleens dobbelen. Eindhoven Centraal heeft 6 sporen, eerste keer gooien voor het spoor, tweede keer gooien voor hoeveelste stop eruit. Met 5+6 eindigen we dan in Hoorn, met 3+1 in Geldrop :+
  vrijdag 27 december 2024 @ 23:52:05 #13
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_216038724
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2024 20:33 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ja ook echt waardeloos dat NMBS zo nodig een "Ouigo train classique" moest maken van de nieuwe trein Brussel-Parijs ipv een Eurocity. Want nu kun je er niet met een Interrail in.

Op DB wordt een hoop gehaat, maar oa qua Interrail is het ideaal.
Ook zonder Interrail, want bijna geen enkele Duitse trein kent een reserveringsplicht, dus als je een aansluiting mist, mag je gewoon de volgende trein pakken, wat je bij reserveringsplichtige treinen weer niet hebt, want als je die mist doordat de aansluitende trein vertraagd is, mag je eerst naar de infobalie en dan is te hopen dat de volgende trein plek heeft.

Maar ja, Oostenrijk en Zwitserland hebben ook grotendeels reserverings- en toeslagsvrije treinen en daar is de punctualiteit wel op niveau.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  zaterdag 28 december 2024 @ 12:17:31 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_216045379
CFL heeft een tender uitgeschreven voor de levering van 24 elektrische treinen die ook geschikt zijn voor het rijden in België en Duitsland op vastgestelde trajecten. Levering moet volgen tussen december 2030 en december 2032: Lok Report
pi_216045591
Er was vroeger toch een trein vanuit Nederland direct naar Luxemburg? Kan die niet terug? :D
stupidity has become as common as common sense was before
pi_216047352
Mooi verhaal. Die trein was de Benelux-trein. Echter is de Benelux-trein komen te vervallen, aangezien alle internationale treinen over de HSL rijden. Het is voor NS niet meer rendabel om de trein te exploiteren.

De Benelux-trein heeft nooit tot aan Luxemburg gereden. Ookal waren de initiële plannen wel om tot Luxemburg te rijden. Het was dus eigenlijk een Bene-trein.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_216047513
Er waren toch enkele koersrijtuigen die via Maastricht naar Luxemburg gingen?
  zaterdag 28 december 2024 @ 14:11:05 #18
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_216047693
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2024 14:00 schreef MTL het volgende:
Er waren toch enkele koersrijtuigen die via Maastricht naar Luxemburg gingen?
Ja, klopt. Toen kon je vanuit Luxemburg zonder overstap naar het strand van Zandvoort :P
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_216048281
Heb een Roco Plan V en 4 gemoderniseerde ICR-rijtuigen van ExactTrain aan m'n collectie toegevoegd. En misschien ook groene BR151.
Bier.
  zaterdag 28 december 2024 @ 15:42:36 #20
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_216049459
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2024 14:00 schreef MTL het volgende:
Er waren toch enkele koersrijtuigen die via Maastricht naar Luxemburg gingen?
Die waren geel/blauw i.p.v. geel/rood.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_216049671
ExactTrain. Niet eerder van gehoord. In 2014 opgericht door twee broers uit Leerdam. Hans en Piet Keppel.
Als ik het zo lees dan is de kwaliteit uitstekend.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_216050045
Yeah je betaalt wel meer maar daar krijg je ook wel echt kwaliteit voor terug.
Bier.
pi_216051072
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 13:50 schreef spectrumanalyser het volgende:
Mooi verhaal. Die trein was de Benelux-trein. Echter is de Benelux-trein komen te vervallen, aangezien alle internationale treinen over de HSL rijden. Het is voor NS niet meer rendabel om de trein te exploiteren.

De Benelux-trein heeft nooit tot aan Luxemburg gereden. Ookal waren de initiële plannen wel om tot Luxemburg te rijden. Het was dus eigenlijk een Bene-trein.
Mooi verhaal, maar,

hij was er wel:

quote:
Andere Benelux-verbinding

Ondanks dat de naam Beneluxtrein alleen de verbinding vormde tussen Amsterdam en Brussel, reden er over een andere route tot in jaren 00 van de 21e eeuw enkele treinen wel tussen Amsterdam en Luxemburg. Dit waren in de laatste jaren van de dienst vaak enkele rijtuigen van het type ICR-buurland die op de verbinding (Zandvoort -) Haarlem – Amsterdam – Maastricht in Maastricht losgekoppeld werden en vervolgens doorreden met een Belgische en/of Luxemburgse locomotief via Luik naar Luxemburg. In feite was dit dus een echte Benelux-verbinding, ondanks dat dit zelden zo genoemd werd.
Bron (onderaan de pagina)
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 28 december 2024 @ 18:40:23 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_216052593
Oeh, 5G in de gekkekoeientunnel (Groene Hart-tunnel tussen Schiphol en Rotterdam). Nice. :s)
  zaterdag 28 december 2024 @ 18:42:07 #25
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_216052625
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 18:40 schreef James1988 het volgende:
Oeh, 5G in de gekkekoeientunnel (Groene Hart-tunnel tussen Schiphol en Rotterdam). Nice. :s)
Is er in elk geval nog iets snel :')
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_216053384
De 300 km/u die in de Groene Harttunnel gereden mag worden is niet snel genoeg?
  zondag 29 december 2024 @ 17:41:35 #27
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_216074479
Heb voor het eerst in een SNG gezeten, vond de stoelen (waar best veel kritiek op was) best prima, verschilt nog niet eens zoveel met de DDZ. Stopcontacten dikke prima, voldoende lichtinval. Reisde overigens 2e klasse. Blijkbaar wordt er nu tussen Utrecht en Rhenen standaard SNG ingezet, waar het vorig jaar nog SLT was.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  zondag 29 december 2024 @ 20:56:55 #28
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216079332
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zondag 29 december 2024 @ 21:29:42 #29
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_216080433
Op zich kunnen we dat in Europa ook, we doen het alleen niet. :s)

De allersnelste niet-maglevtrein heeft in Frankrijk gereden en heeft 574,8 km/u bereikt in 2007, dat was een zwaar aangepaste testtrein. In Spanje heeft een gewone HST ook ooit eens meer dan 400 km/u aangetikt.

Dat we in Europa niet sneller gaan dan 320 km/u heeft te maken met geld: energiekosten en onderhoud worden flink duurder wanneer je sneller rijdt, maar de tijdwinst is niet heel groot. Dus voor ons niet interessant. In China zal het anders liggen.
pi_216085065
De brandweer was op tijd voor de crash met de trein :Y
of nou ja, op tijd,
schuldig aan............ :X

Bekijk deze YouTube-video
stupidity has become as common as common sense was before
pi_216090852
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 16:53 schreef James1988 het volgende:

[..]
En dat zit hem voor mij in een aantal dingen:
• Zitcomfort: niet slecht, niet geweldig. Na 3 uur vind ik het toch echt wel mooi geweest en ben ik blij om eruit te zijn.
• Het rijgedrag vind ik niet fantastisch, hij schommelt me net wat te veel. Zowel aan lage als aan hogere snelheden.
• Het ding maakt wat meer geluid dan me lief is (maar goed, het is dan ook een treinstel)
• Op veel plekken is de verhouding tussen waar de ramen zitten en waar de stoelen staan ronduit slecht te noemen. Dus je koffer heeft een mooi uitzicht vanuit het bagagerek, terwijl je zelf naar plastic kijkt.
• In de 1e klas zit de stiltecoupé precies achter een apparatenrek met luidruchtige ventilators.
• Om vanuit de 1e klas in de bistro te komen moet je door een stuk 2e klas. Het bistrorijtuig staat in dat opzicht precies verkeerd om.
• Geen uitsparingen voor bekers/glazen in de tafels, dus als je een Erdinger hebt gehaald mag je die lekker de hele tijd vasthouden om te voorkomen dat je glas van tafel danst.
• Geen gelijkvloerse instap, zelfs niet in slechts één rijtuig? In 2024? Dat er een ingebouwde rolstoellift is een schamele troostlap voor mensen met verminderde mobiliteit.

De grootste ergernis is voor mij: de ramen zelf. In de glaslaag is met een laser een heel fijn patroon gefreesd, dat ervoor zorgt dat 4G/5G-signalen beter in de trein komen. En het moet gezegd worden: het werkt geweldig! Onderweg had ik gewoon volle bak 4G/5G, zelfs aan 300 km/u.
[...]
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 17:14 schreef Hojdhopper het volgende:
[...]

Ik zal tzt wel mijn ervaring delen.
Zoals beloofd even een geweldig bericht uit de ICE 225 naar München 123 naar Frankfurt (ICE 3neo).

Helaas mocht het vandaag niet zo zijn om deze directe verbinding te testen. Waren op van Roosendaal naar Arnhem om daar op de ICE225 te stappen, en net toen we ’s-Hertogenbosch uitreden kwam de melding dat ICE225 niet via Arnhem zou rijden, maar via ’s-Hertogenbosch. Dus die gingen we niet halen. Afijn, nu wel een rondje Arnhem – Utrecht – en weer ’s-Hertogenbosch gereden waar we drie uur geleden al waren. Als het nou 10 minuten eerder gemeld was dat die ICE225 via Den Bosch zou rijden, hadden we daar in kunnen zitten. Zoals het ernaar uitziet komen we nu met leuke 4 uur vertraging in München aan.

/dagboekover

Wat betreft comfort van de ICE 3neo, ik vind de stoelen eigenlijk wel prima en ik snap wat je bedoelt met die “antenne” die in het glas verwerkt zit. Voordeel is wel dat ik nu zonder problemen met 5G zit te werken (hotspot via telefoon). Ook prima ruime toiletten t.o.v. de ICE3 vind ik.
Maar die gelijkvloerste instap is wel een dingetje inderaad. Reizen nu met vrienden die een kind en dus kinderwagen hebben, plus een paar koffers. Da’s niet handig nee.
Rijcomfort (schommelen) vind ik wel oké. Vind de ICE4 veel meer schommelen, ook op hoge snelheden. Ook met het geluid vind ik het meevallen. Heb meer last van het gepraat van andere passagiers (stiltecoupé was vol).

Overigens, ook klachtwaardig, is dat die verbinding Amsterdam-München met een hoop bombarie aangekondigd werd, maar dat ie vanaf maart of zo amper nog te boeken is vanwege die werkzaamheden bij Emmerich. Man, man, man... Werkelijk een dode mus, deze verbinding. ;(
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_216094240
Ik wil dit draadje niet helemaal volspammen met Amerikaanse treinongelukken want daar staan de sociale media kanalen vol mee, maar deze is recent en spectaculair.
Bekijk deze YouTube-video
Met als resultaat twee doden en heel veel rommel.
Bekijk deze YouTube-video
  maandag 30 december 2024 @ 15:08:49 #33
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_216095410
"But then it got stupid" :D :D :D
Bier.
pi_216095504
Fijn ook een presentatie waarbij de slides ondersteuning bieden <3 Dank voor het delen.
Bier.
  maandag 30 december 2024 @ 15:55:25 #36
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_216095765
Mooi dat Newag aan komt zetten met een foto van een ontspoorde trein met Oekraïense vluchtelingen erin. Wat daar het punt van is... "door jullie gehack is deze trein ontspoord en kijk eens naar deze zielige Oekraïense kindertjes" ofzo? :')
pi_216097290
Vermoedelijk meer in de trant van "Kijk dit kan er gebeuren als er onkundige of niet gecertificeerde mensen aan onze treinen sleutelen". Ik heb de video niet 100% gekeken maar ik meende dat het hier ging om een onderzoekscommissie van de regering. Moeilijke technische dingen met computers en zo begrijpen die mensen toch niet dus Newag probeert op de gevoelens te spelen.
Bij de rechtszaken zal het erom gaan of de hackers juridisch het recht hadden om de software uit te pluizen en erover te publiceren en niet zozeer wie moreel gezien gelijk heeft.
pi_216097952
Nee, het gaat om beweringen van Newag.
Bier.
pi_216115258
Het is weer zo ver. Het jaar in 12 spoorfoto's. Weet eigenlijk niet of ik hier volgend jaar nog steeds zin in heb maar dat zien we dan wel weer.

1. Bad Bentheim, 13 januari. Museumlocs 120 144-1 en 120 201-9. Beide eigendom van Schlünß Eisenbahn Logistik.


2. Arnhem, 13 februari. Swietelsky loc De Carel is genoemd naar de in 2023 met pensioen gegane manager Carel Robbeson. Niet te verwarren met Plan V 466 "De Karel".


3. Lyon, 21 maart. Vijfbaks Alstom Citadis 302 op lijn T1 naar Debourg staat stil bij halte Hotel de Région-Montrochet.


4. Kastel Stari (Kroatië), 11 april. Twee moderne treinstellen van de HZPP, de Kroatische Spoorwegen.


5. Nordenham, 11 mei. Een Stadler Flirt op weg terug naar Bremen Hbf.


6. Utrecht Centraal, 2 juni. Een onbekend gebleven Siemens Vectron van NS die met de NightJet richting de Alpen zou vertrekken, loopt om in Utrecht Centraal om de trein terug naar Amsterdam te trekken. Vanwege noodweer en overstromingen waren er grote problemen in Zuid-Duitsland. Waarom de trein überhaupt uit Amsterdam vertrokken is mag Joost weten.


7. Lengerich, 28 juli. Dubbeldekker naar Essen.


8. Deventer, 28 augustus. Onscherpe pimpel naar Berlijn.


9. Ergens in Noord-Frankrijk bij Vimy, 20 september. Ook weer een onscherpe trein op een overweg.


10. Den Haag Centraal, 26 oktober. Een tram.


11. Antwerpen Meir, 23 november. Nog steeds te bewonderen in dagelijkse dienst.


12. Arnhem, 22 december. De nieuwe ICE met blauwe streep en hoge derde koplamp, op weg naar Frankfurt/Main.


Eerdere versies: 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 31 december 2024 @ 13:52:30 #40
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_216118518
ProRail heb t verkloot bij Rotterdam..
Een goederentrein van RRF met een 1600 de HSL op gestuurd bij Lombardijen ipv ri Kijfhoek..
HSL voorlopig gestremd.
Trein moet weggesleept gaan worden.
Oorzaak zou een fout in een planregel zijn, waardoor ARI de rijweg verkeerd legde.
pi_216118712
"Henk we gaan verkeerd"
Bier.
  dinsdag 31 december 2024 @ 14:46:18 #42
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_216119439
Spoor is weer vrij, trein is weggesleept. De dienstdoende TRDL zal wel even wat uit mogen leggen
  dinsdag 31 december 2024 @ 15:42:59 #43
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_216120676
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 13:52 schreef greavy het volgende:
ProRail heb t verkloot bij Rotterdam..
Een goederentrein van RRF met een 1600 de HSL op gestuurd bij Lombardijen ipv ri Kijfhoek..
HSL voorlopig gestremd.
Trein moet weggesleept gaan worden.
Oorzaak zou een fout in een planregel zijn, waardoor ARI de rijweg verkeerd legde.
Niet de eerste keer dat het fout gaat, jaren geleden werd bij Geldermalsen een keer een SLT de Betuweroute op gestuurd :P
  dinsdag 31 december 2024 @ 17:06:47 #44
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_216122271
Het gebeurt vaker dan je denkt, helaas. En vaak door foute planregels of een trdl die denkt: laat ik even handmatig bijsturen en dan de verkeerde trein bijstuurt.
Zo moesten wij laatst naar Tilburg Industrie van Den Bosch, rijweg lag naar Boxtel. Gelukkig hebben wij Routelint, dus de mcn had in Den Bosch gebeld en kon het optijd gecorrigeerd worden ;-)
Of een elok naar een bovenleidingloos spoor sturen zijn ze ook goed in, terwijl hij als elektrische tractie is geboekt. Ook daarmee al voordelen gehad met Routelint, dat de machinist het op tijd zag.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 31 december 2024 @ 21:32:39 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_216126951
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 15:42 schreef James1988 het volgende:

[..]
Niet de eerste keer dat het fout gaat, jaren geleden werd bij Geldermalsen een keer een SLT de Betuweroute op gestuurd :P
Een volle IC die bij Onnen plots richting werkplaats gestuurd wordt :P

Of je krijgt dat een GTW een ICM weg moet slepen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_216127358
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 12:27 schreef marcb1974 het volgende:
Er was vroeger toch een trein vanuit Nederland direct naar Luxemburg? Kan die niet terug? :D
De Ardennenexpress _O_
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 31 december 2024 @ 22:02:07 #47
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_216127500
quote:
3s.gif Op dinsdag 31 december 2024 21:53 schreef Socios het volgende:

[..]
De Ardennenexpress _O_
Vanuit Zandvoort naar Luxemburg
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 31 december 2024 @ 22:59:34 #48
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_216128251
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 14:46 schreef greavy het volgende:
Spoor is weer vrij, trein is weggesleept. De dienstdoende TRDL zal wel even wat uit mogen leggen
Kan de machinist aan het seinbeeld niet zien dat ie verkeerd gaat? Wegbekendheid?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 31 december 2024 @ 23:53:05 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_216129003
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 december 2024 22:59 schreef Duvel het volgende:

[..]
Kan de machinist aan het seinbeeld niet zien dat ie verkeerd gaat? Wegbekendheid?
Als je vanuit de Willemsspoortunnel komt en je rijdt op het buitenspoor krijg je volgens mij gewoon hoog groen tegen de tijd dat je bij het wissel komt dat je de HSL op stuurt, want 140 km/u-wissel.

En ik denk dat je ook gewoon groen krijgt als je loc geen ETCS heeft want de transitie van ATB naar ERTMS komt pas later.
  woensdag 1 januari 2025 @ 00:18:14 #50
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_216129322
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 december 2024 22:59 schreef Duvel het volgende:

[..]
Kan de machinist aan het seinbeeld niet zien dat ie verkeerd gaat? Wegbekendheid?
Nee, dat zie je veel te laat. Je gaat namelijk beide keren met doorgaande rijweg, zonder snelheidsbeperking, vanaf Stadion richting Barendrecht. Pas veel te laat zie je dit, en met een 1700 ton keteltrein sta je niet in die korte afstand stil.
Zoals @James1988 ook zegt dus, hij was via buitenspoor uit Blaak gekomen.
Is uiteindelijk pal voor Lombardijen het verkeerde wissel door gestuurd, die 2 liggen heel vlak achter elkaar. Daardoor kwam de trein dus richting HSL.
pi_216131518
Te zien aan de plek waar die trein stond (in de dive-under bij Barendrecht) merkte de machinist het echter pas op na Lombardijen zelf, waarschijnlijk bij het CAB-bord, want zelfs met 80 km/u (de snelheid van de tijdelijke snelheidsbeperking bij Rotterdam Stadion) sta je echt wel bij het laatste reguliere sein stil als je meteen gaat remmen zodra je ziet dat het wissel tussen Stadion en Lombardijen verkeerd ligt.

Overigens, had die trein niet naar de Kijfhoek of de havens gemoeten? Dan had die machinist het al in de Willemsspoortunnel nog vóór Rotterdam Zuid moeten opmerken, aangezien goederentreinen dan geen hoog groen krijgen in de tunnel, maar geel 8 om naar de juiste sporen te gaan. Als je daar met hoog groen doorgestuurd wordt, dan kan je per definitie al niet meer naar de Kijfhoek of havens en kan je alleen nog naar Breda/Roosendaal/Gorinchem gestuurd worden. Zodra je dat ziet kan je volgens mij, ook met een goederentrein, nog prima voor het sein na Rotterdam Zuid stoppen om daarna zonder issues verder gestuurd te worden in de juiste richting. Had je hooguit nog een extra loc nodig gehad om de staart van de trein de tunnel uit te krijgen.

[ Bericht 26% gewijzigd door MTL op 01-01-2025 08:56:10 ]
  woensdag 1 januari 2025 @ 09:03:08 #52
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_216131555
Je hebt gelijk, hij had tussen Zuid en Stadion al moeten doorwisselen, maar is daar via spoor HE ipv doorwisselen doorgegaan via HF-HG en dan via wissel 903 naar de HSL.
In het logboek zie ik iets staan dat hij via spoor YSM en CG-BE (links door de tunnelbak) had gemoeten, dus de logische rijweg had dan HE-via perron Stadion en 261 naar YSM geweest.
pi_216131605
Als je vanuit de Willemsspoortunnel de Kijfhoek op moet, krijg je geel 8 gevolgd door groen-knipper 8 te zien, dus als je die niet krijgt weet je als het goed is dat je niet richting de Kijfhoek gaat afbuigen.

Al geldt er momenteel een "tijdelijke" snelheidsbeperking bij Lombardijen waardoor ook treinen die wél de HSL op moeten, max. 80 mogen rijden.

Evengoed is er weinig wat je daaraan kunt doen als je het wel opmerkt, los van de onmogelijke remweg is het sowieso niet verstandig om op de tunnelhelling een goederentrein proberen stil te zetten.

Had moeten refreshen voor het plaatsen zie ik, jeetje wat zijn jullie er vroeg bij deze ochtend :+
  woensdag 1 januari 2025 @ 09:16:03 #54
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_216131630
Ik ben al sinds gisteravond 22u aan het werk op de aansturing (vanuit huis tot 14u), heb vannacht gelukkig wel even 4-5u kunnen slapen. Goederentreinen blijven gewoon rijden.
pi_216132719
Ugh, sterkte. Ik ben heel blij dat ik al jaren geen nachtdiensten meer draai :P
Hoewel dat een paar jaar terug wel even slikken was toen ik voor de testritten met de ICNG een paar nachtjes moest doen. Ik wist meteen weer waarom ik geen nachtdiensten meer deed :X
  woensdag 1 januari 2025 @ 11:25:12 #56
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_216132775
Vannacht ook 22-6u vanuit huis, maar dan rijdt er een nacht niks dus wordt lekker slapen. Daarna moeten alle diensten weer op kantoor zijn, maar dan is de feestdagenrust ook weer voorbij
pi_216134097
Er schijnen softwareissues te zijn met diverse treintypes sinds de jaarwisseling. Zo staan de FLIRTs van de Eurobahn stil en weigeren ook de Talgo Avril hogesnelheidstreinen dienst.
Iemand die toevallig meer info heeft over wat er mis gaat?
  woensdag 1 januari 2025 @ 13:51:25 #58
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_216134239
Bij de Talgo-vloot gaat het om de software die het opladen van batterijen aanstuurt, die heeft er geen zin meer in.

Het zou me niet verbazen als daar ergens een check in zit als "laatste_laadsessie < nu" maar dat men alleen kijkt naar maand en dag, en dat deze check pas in 2024 is toegevoegd. :s)
pi_216134263
Oeps, dat zou wel heel knullig zijn :X
  woensdag 1 januari 2025 @ 14:05:27 #60
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_216134420
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2025 13:52 schreef MTL het volgende:
Oeps, dat zou wel heel knullig zijn :X
In de sjoemelsoftware van treinenbouwer Newag zat ook zo'n stomme fout. :P



Bekijk deze YouTube-video
pi_216134452
Ja, die hele presentatie was één grote WTF ook :D
  Redactie Sport woensdag 1 januari 2025 @ 14:22:35 #62
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_216134670
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 09:12 schreef Ireyon het volgende:
jeetje wat zijn jullie er vroeg bij deze ochtend :+
Valt me wel op hoe laat NS vandaag pas opstart: eerste IC vanuit Enschede rijdt pas om 9:45 ipv 7:45 8)7
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 1 januari 2025 @ 14:42:02 #63
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_216135015
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 14:22 schreef dennistd het volgende:

[..]
Valt me wel op hoe laat NS vandaag pas opstart: eerste IC vanuit Enschede rijdt pas om 9:45 ipv 7:45 8)7
Behalve in Heerlen. Daar reed één IC al om 07:49. Waarna die trein blijkbaar een kleine twee uur in Sittard bleef overstaan. De volgende IC in Heerlen vertrok ook pas twee uur later. Ik heb werkelijk geen idee welke gedachte achter die rit steekt. :?

Zie: https://treinposities.nl/ritinfo/20250101/3928
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  woensdag 1 januari 2025 @ 14:47:57 #64
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_216135112
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 09:03 schreef greavy het volgende:
Je hebt gelijk, hij had tussen Zuid en Stadion al moeten doorwisselen, maar is daar via spoor HE ipv doorwisselen doorgegaan via HF-HG en dan via wissel 903 naar de HSL.
In het logboek zie ik iets staan dat hij via spoor YSM en CG-BE (links door de tunnelbak) had gemoeten, dus de logische rijweg had dan HE-via perron Stadion en 261 naar YSM geweest.
Ik heb het even uitgetekend op basis van sporenplan.nl:


Verwachtte de machinist nog een wissel na Lombardijen ofzo?
pi_216135413
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2025 14:42 schreef Eix het volgende:

[..]
Behalve in Heerlen. Daar reed één IC al om 07:49. Waarna die trein blijkbaar een kleine twee uur in Sittard bleef overstaan. De volgende IC in Heerlen vertrok ook pas twee uur later. Ik heb werkelijk geen idee welke gedachte achter die rit steekt. :?

Zie: https://treinposities.nl/ritinfo/20250101/3928
Extra ontsnappingskans.
Bier.
  woensdag 1 januari 2025 @ 16:49:36 #66
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_216137083
Leuk dat we zo diep in de rijwegen en de te verwachten seinbeelden duiken met z'n allen!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 1 januari 2025 @ 17:11:21 #67
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_216137599
En als we dan toch bezig zijn, hier een cabineritvideo van Rotterdam naar Breda :P

Passage van Rotterdam Zuid is ongeveer bij 3:50.

Bekijk deze YouTube-video
pi_216138139
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 14:46 schreef greavy het volgende:
Spoor is weer vrij, trein is weggesleept. De dienstdoende TRDL zal wel even wat uit mogen leggen
Jij maakt nooit fouten begrijp ik?
  woensdag 1 januari 2025 @ 23:38:44 #69
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_216142179
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:09 schreef b2py het volgende:

[..]
Jij maakt nooit fouten begrijp ik?
Ik maak ook fouten, dat doet iedereen. Ik wil ook niet zeggen dat die fout van de planregel bij de TRDL lag, dat kan een DVL of de PLC zijn.
Maar in zulke situaties is het wel gebruikelijk dat de dienstdoende trdl van zijn plek gehaald wordt, en dan eea moet gaan uitleggen. De systemen loggen alles, dus zal vast al bekend zijn waar het fout gegaan is.
  woensdag 1 januari 2025 @ 23:43:56 #70
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_216142202
Voor ons op de aansturing was ik een soort van "lijnkaart" voor de havenspoorlijn aan het maken, met de aansluitingen. Dit is een vrijwel gereed zijnde versie, voor wie interesse heeft.
pi_216142394
Leuk! Legenda is ietwat verwarrend zo.
Bier.
  donderdag 2 januari 2025 @ 00:24:09 #72
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_216142449
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 00:14 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Leuk! Legenda is ietwat verwarrend zo.
Ja, moet het nog wat finetunen enzo. Botlek zit je met TijdRuimteSloten, dus daarom had ik elk gebied een eigen kleurtje gegeven. Maar oa 2x geel is wel verwarrend, maar dat is voor ons op de aansturing wel duidelijk.
pi_216185585
Waarom doet de rechtstreekse bus van Groningen naar Leer (D) er véél langer over dan van Leer (D) naar Groningen? :+
  Redactie Frontpage / Sport zondag 5 januari 2025 @ 20:56:35 #75
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_216186573
quote:
3s.gif Op zondag 5 januari 2025 19:22 schreef Socios het volgende:
Waarom doet de rechtstreekse bus van Groningen naar Leer (D) er véél langer over dan van Leer (D) naar Groningen? :+
De bus vertrekt 20 minuten eerder uit Groningen vanwege mogelijke grenscontroles
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')