ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
[ Bericht 0% gewijzigd door Eix op 27-12-2024 18:09:46 (Frontseinen :D) ]
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Op vrijdag 27 december 2024 18:09 schreef Mikeytt het volgende: Ik ga samen met partner om de week op zaterdag naar het station en pakken dan gewoon een random trein. Best leuk
Vertel meer
Ik zou zelf denk ik naar een random station gaan, maar ja dat moet maar net handig zijn voor je. Alle bestemmingen vanaf mijn station heb ik wel gezien denk ik.
Ik zou zelf denk ik naar een random station gaan, maar ja dat moet maar net handig zijn voor je. Alle bestemmingen vanaf mijn station heb ik wel gezien denk ik.
We pakken *vaak* de trein naar Amsterdam/Zwolle/Heerlen/Utrecht/Deventer/Duisburg en dan stappen we gewoon een spoor op Zolang we zien dat het een bestemming is die we niet eerder hebben aangedaan, stappen we in
In Duitsland nemen we alleen de regionale treinen, dus zo zijn we weleens in Berlijn, Leipzig, Dresden en zelfs Munchen geëindigd
Ook weleens in Zwitserland, maar vroeger was het nog wat ingewikkelder met het kopen van tickets wat nu natuurlijk best makkelijk gaat.
Revolutions are the locomotives of history. [img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
Wacht eens, misschien zijn hier wel mensen die het antwoord weten: Ik reis nu onbeperkt in Nederland en Duitsland, maar is er een soort abonnement waarbij je in meer landen kan treinreizen? Wellicht heel noord- en west Europa bijvoorbeeld.
Interrail vind ik best kut voor een spontane reis.
Revolutions are the locomotives of history. [img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
Op vrijdag 27 december 2024 18:58 schreef Mikeytt het volgende: Wacht eens, misschien zijn hier wel mensen die het antwoord weten: Ik reis nu onbeperkt in Nederland en Duitsland, maar is er een soort abonnement waarbij je in meer landen kan treinreizen? Wellicht heel noord- en west Europa bijvoorbeeld.
Interrail vind ik best kut voor een spontane reis.
Behalve InterRail zijn er geen abonnementen of andere producten die zoiets bieden, helaas. Je bent dan afhankelijk van wat er op regionaal danwel landelijk niveau beschikbaar is.
De enige uitzondering is Luxemburg, want daar is al het OV gratis*
Ja ook echt waardeloos dat NMBS zo nodig een "Ouigo train classique" moest maken van de nieuwe trein Brussel-Parijs ipv een Eurocity. Want nu kun je er niet met een Interrail in.
Op DB wordt een hoop gehaat, maar oa qua Interrail is het ideaal.
Dat het een Ouigo is geworden ligt denk ik meer aan de Fransozen dan aan de Belgen. De Belgen verzorgen het rollend materieel (loc + rijtuigen), en personeel is v.z.i.w. deels Belgisch en deels Frans.
De Fransozen zorgen dan wel weer voor een Frans verkoopkanaal, dat was er tijdens de Olympische/Paralympische Spelen niet.
Op vrijdag 27 december 2024 18:09 schreef Mikeytt het volgende: Ik ga samen met partner om de week op zaterdag naar het station en pakken dan gewoon een random trein. Best leuk
Wij gaan weleens dobbelen. Eindhoven Centraal heeft 6 sporen, eerste keer gooien voor het spoor, tweede keer gooien voor hoeveelste stop eruit. Met 5+6 eindigen we dan in Hoorn, met 3+1 in Geldrop
[..] Ja ook echt waardeloos dat NMBS zo nodig een "Ouigo train classique" moest maken van de nieuwe trein Brussel-Parijs ipv een Eurocity. Want nu kun je er niet met een Interrail in.
Op DB wordt een hoop gehaat, maar oa qua Interrail is het ideaal.
Ook zonder Interrail, want bijna geen enkele Duitse trein kent een reserveringsplicht, dus als je een aansluiting mist, mag je gewoon de volgende trein pakken, wat je bij reserveringsplichtige treinen weer niet hebt, want als je die mist doordat de aansluitende trein vertraagd is, mag je eerst naar de infobalie en dan is te hopen dat de volgende trein plek heeft.
Maar ja, Oostenrijk en Zwitserland hebben ook grotendeels reserverings- en toeslagsvrije treinen en daar is de punctualiteit wel op niveau.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
CFL heeft een tender uitgeschreven voor de levering van 24 elektrische treinen die ook geschikt zijn voor het rijden in België en Duitsland op vastgestelde trajecten. Levering moet volgen tussen december 2030 en december 2032: Lok Report
Mooi verhaal. Die trein was de Benelux-trein. Echter is de Benelux-trein komen te vervallen, aangezien alle internationale treinen over de HSL rijden. Het is voor NS niet meer rendabel om de trein te exploiteren.
De Benelux-trein heeft nooit tot aan Luxemburg gereden. Ookal waren de initiële plannen wel om tot Luxemburg te rijden. Het was dus eigenlijk een Bene-trein.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
ExactTrain. Niet eerder van gehoord. In 2014 opgericht door twee broers uit Leerdam. Hans en Piet Keppel. Als ik het zo lees dan is de kwaliteit uitstekend.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op zaterdag 28 december 2024 13:50 schreef spectrumanalyser het volgende: Mooi verhaal. Die trein was de Benelux-trein. Echter is de Benelux-trein komen te vervallen, aangezien alle internationale treinen over de HSL rijden. Het is voor NS niet meer rendabel om de trein te exploiteren.
De Benelux-trein heeft nooit tot aan Luxemburg gereden. Ookal waren de initiële plannen wel om tot Luxemburg te rijden. Het was dus eigenlijk een Bene-trein.
Mooi verhaal, maar,
hij was er wel:
quote:
Andere Benelux-verbinding
Ondanks dat de naam Beneluxtrein alleen de verbinding vormde tussen Amsterdam en Brussel, reden er over een andere route tot in jaren 00 van de 21e eeuw enkele treinen wel tussen Amsterdam en Luxemburg. Dit waren in de laatste jaren van de dienst vaak enkele rijtuigen van het type ICR-buurland die op de verbinding (Zandvoort -) Haarlem – Amsterdam – Maastricht in Maastricht losgekoppeld werden en vervolgens doorreden met een Belgische en/of Luxemburgse locomotief via Luik naar Luxemburg. In feite was dit dus een echte Benelux-verbinding, ondanks dat dit zelden zo genoemd werd.
Heb voor het eerst in een SNG gezeten, vond de stoelen (waar best veel kritiek op was) best prima, verschilt nog niet eens zoveel met de DDZ. Stopcontacten dikke prima, voldoende lichtinval. Reisde overigens 2e klasse. Blijkbaar wordt er nu tussen Utrecht en Rhenen standaard SNG ingezet, waar het vorig jaar nog SLT was.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op zich kunnen we dat in Europa ook, we doen het alleen niet.
De allersnelste niet-maglevtrein heeft in Frankrijk gereden en heeft 574,8 km/u bereikt in 2007, dat was een zwaar aangepaste testtrein. In Spanje heeft een gewone HST ook ooit eens meer dan 400 km/u aangetikt.
Dat we in Europa niet sneller gaan dan 320 km/u heeft te maken met geld: energiekosten en onderhoud worden flink duurder wanneer je sneller rijdt, maar de tijdwinst is niet heel groot. Dus voor ons niet interessant. In China zal het anders liggen.
[..] En dat zit hem voor mij in een aantal dingen: • Zitcomfort: niet slecht, niet geweldig. Na 3 uur vind ik het toch echt wel mooi geweest en ben ik blij om eruit te zijn. • Het rijgedrag vind ik niet fantastisch, hij schommelt me net wat te veel. Zowel aan lage als aan hogere snelheden. • Het ding maakt wat meer geluid dan me lief is (maar goed, het is dan ook een treinstel) • Op veel plekken is de verhouding tussen waar de ramen zitten en waar de stoelen staan ronduit slecht te noemen. Dus je koffer heeft een mooi uitzicht vanuit het bagagerek, terwijl je zelf naar plastic kijkt. • In de 1e klas zit de stiltecoupé precies achter een apparatenrek met luidruchtige ventilators. • Om vanuit de 1e klas in de bistro te komen moet je door een stuk 2e klas. Het bistrorijtuig staat in dat opzicht precies verkeerd om. • Geen uitsparingen voor bekers/glazen in de tafels, dus als je een Erdinger hebt gehaald mag je die lekker de hele tijd vasthouden om te voorkomen dat je glas van tafel danst. • Geen gelijkvloerse instap, zelfs niet in slechts één rijtuig? In 2024? Dat er een ingebouwde rolstoellift is een schamele troostlap voor mensen met verminderde mobiliteit.
De grootste ergernis is voor mij: de ramen zelf. In de glaslaag is met een laser een heel fijn patroon gefreesd, dat ervoor zorgt dat 4G/5G-signalen beter in de trein komen. En het moet gezegd worden: het werkt geweldig! Onderweg had ik gewoon volle bak 4G/5G, zelfs aan 300 km/u. [...]
Zoals beloofd even een geweldig bericht uit de ICE 225 naar München 123 naar Frankfurt (ICE 3neo).
Helaas mocht het vandaag niet zo zijn om deze directe verbinding te testen. Waren op van Roosendaal naar Arnhem om daar op de ICE225 te stappen, en net toen we ’s-Hertogenbosch uitreden kwam de melding dat ICE225 niet via Arnhem zou rijden, maar via ’s-Hertogenbosch. Dus die gingen we niet halen. Afijn, nu wel een rondje Arnhem – Utrecht – en weer ’s-Hertogenbosch gereden waar we drie uur geleden al waren. Als het nou 10 minuten eerder gemeld was dat die ICE225 via Den Bosch zou rijden, hadden we daar in kunnen zitten. Zoals het ernaar uitziet komen we nu met leuke 4 uur vertraging in München aan.
/dagboekover
Wat betreft comfort van de ICE 3neo, ik vind de stoelen eigenlijk wel prima en ik snap wat je bedoelt met die “antenne” die in het glas verwerkt zit. Voordeel is wel dat ik nu zonder problemen met 5G zit te werken (hotspot via telefoon). Ook prima ruime toiletten t.o.v. de ICE3 vind ik. Maar die gelijkvloerste instap is wel een dingetje inderaad. Reizen nu met vrienden die een kind en dus kinderwagen hebben, plus een paar koffers. Da’s niet handig nee. Rijcomfort (schommelen) vind ik wel oké. Vind de ICE4 veel meer schommelen, ook op hoge snelheden. Ook met het geluid vind ik het meevallen. Heb meer last van het gepraat van andere passagiers (stiltecoupé was vol).
Overigens, ook klachtwaardig, is dat die verbinding Amsterdam-München met een hoop bombarie aangekondigd werd, maar dat ie vanaf maart of zo amper nog te boeken is vanwege die werkzaamheden bij Emmerich. Man, man, man... Werkelijk een dode mus, deze verbinding.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
Ik wil dit draadje niet helemaal volspammen met Amerikaanse treinongelukken want daar staan de sociale media kanalen vol mee, maar deze is recent en spectaculair. Bekijk deze YouTube-video Met als resultaat twee doden en heel veel rommel. Bekijk deze YouTube-video