dennistd | maandag 17 september 2018 @ 08:19 | |
ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! [ Bericht 0% gewijzigd door dennistd op 17-09-2018 22:12:07 ] | ||
Salatrel | maandag 17 september 2018 @ 08:27 | |
de eerste keer lezend dacht ik dat Maegrim hem een half uur sneller gewassen had ook goeiemorgen | ||
ReisT | maandag 17 september 2018 @ 08:49 | |
Op het moment niet, maar in december komen er twee bij. Dan rijden er vanuit Mons en Charleroi weer een paar keer per dag treinen tot Franse stations net over de grens. | ||
Janneke141 | maandag 17 september 2018 @ 09:12 | |
Er waren er ooit 23 (zij het niet allemaal tegelijk). Weinig meer van over dus. | ||
manny | maandag 17 september 2018 @ 10:25 | |
aaarg. kies je voor e-tickets op de ns site, krijg je een link naar een site waar je je ticket kan printen. ticket op scherm is niet mogelijk zucht. dan wil je dus echt niet vooruit. | ||
MTL | maandag 17 september 2018 @ 10:50 | |
Klik Importeren in app? Lastig hè, lezen | ||
Salatrel | maandag 17 september 2018 @ 11:05 | |
blij dat ik geen conducteur meer ben. het niveau van de mensen waar je mee te maken krijgt lijkt met de week te dalen | ||
dennistd | maandag 17 september 2018 @ 11:16 | |
Nou ja, het feit dat je een e-ticket uit moet printen is natuurlijk wel vrij achterhaald. Zolang de QR-code (is het niet maar lijkt ie wel op) maar scanbaar is moet het goed zijn vind ik. | ||
Dr_Flash | maandag 17 september 2018 @ 11:41 | |
Maegrim de Grote Pimpelwasser | ||
Maegrim | maandag 17 september 2018 @ 12:07 | |
grappig, nog nooit zo'n hok gewassen vannacht was iemand anders, en normaal staan ze op de Zaanstraat maar die was dicht dit weekend. daar is geen wasstraat meer | ||
DeaDLocK2K | maandag 17 september 2018 @ 19:49 | |
Mooie plaat in de OP <3 | ||
Maegrim | maandag 17 september 2018 @ 20:33 | |
in dit topic had het e-loc 1111 moeten zijn | ||
Duvel | maandag 17 september 2018 @ 20:37 | |
De paaltjesloc! | ||
Dr_Flash | maandag 17 september 2018 @ 21:11 | |
DOE HET Ouwe Pimpelwasser | ||
Duvel | maandag 17 september 2018 @ 21:28 | |
Ik weet dat ik ergens een dia van dat ding heb. Ergens. | ||
Dr_Flash | maandag 17 september 2018 @ 22:18 | |
Vereeuwigd in de OP thx Dennis | ||
dennistd | dinsdag 18 september 2018 @ 14:10 | |
Dienstregeling 2019 is al bekend in Hafas: http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi | ||
Dr_Flash | dinsdag 18 september 2018 @ 15:52 | |
Jeeeej rondje plannen | ||
James1988 | dinsdag 18 september 2018 @ 16:47 | |
Avelia Horizon, ofwel: de nieuwe generatie TGVs. | ||
MTL | dinsdag 18 september 2018 @ 17:01 | |
Zo, eerste instructiedag voor mij voor de SNG zit er ook weer op. Eerste indruk: mooie, lekker eenvoudige treintjes Alles is lekker voor het hand liggend, dus wat mij betreft goedgekeurd Morgen op en neer pendelen tussen Amersfoort en Apeldoorn voor wat rij-ervaring. | ||
Maegrim | dinsdag 18 september 2018 @ 17:03 | |
kijk uit dat je em niet sloopt, volgens de topicstart lukt je dat nog wel eens | ||
MTL | dinsdag 18 september 2018 @ 17:04 | |
Ah joh, net een Traxx. Even shutdown geven, opnieuw starten en alles is weer als nieuw | ||
James1988 | dinsdag 18 september 2018 @ 17:09 | |
Kun je die tekst vrij instellen of ben je beperkt tot de stationslijst? | ||
MTL | dinsdag 18 september 2018 @ 17:09 | |
Tot een stationslijst. Vrije invoer heeft mijn collega (die ook die tekst er in heeft gezet) niet kunnen vinden Waarom Hindeloopen er in staat weet ik dan weer niet. Er staan wel meer plaatsen in die vrij, erm, apart zijn. | ||
James1988 | dinsdag 18 september 2018 @ 17:13 | |
Misschien heeft NS gewoon de complete stationslijst van heel Nederland aangeleverd? | ||
MTL | dinsdag 18 september 2018 @ 17:15 | |
Zou mij niets verbazen. Of die mensen van CAF hebben 'm van Wikipedia geplukt Inderdaad alle stations (ook op de diesellijnen) staan er volgens mij in. Ben alleen vergeten te kijken of de stations van de ZLSM er in staan, net als bij de VIRM | ||
Salatrel | dinsdag 18 september 2018 @ 17:42 | |
Simpelveld staat ee ook in | ||
MTL | dinsdag 18 september 2018 @ 17:55 | |
En Spekholzerheide? | ||
Peterselieman | dinsdag 18 september 2018 @ 18:04 | |
Lijkt op een mix tussen een TGV en een AGV | ||
GlenSpey | dinsdag 18 september 2018 @ 19:10 | |
Heeft Flirt ook, alle stations van Nederland plus nog een hele rits van die daarbuiten, tot in Frankrijk aan toe. Het gekke is echter dat je het wel op de boordcomputer kan instellen, maar de OBIS het toch niet oppakt. De bijsturing moet het voor je instellen, anders rij je dus zonder bestemmingsaanduiding | ||
dennistd | dinsdag 18 september 2018 @ 19:14 | |
En op het moment dat de internetverbinding eruit klapt heb je dus geen bestemming erop? | ||
James1988 | dinsdag 18 september 2018 @ 19:23 | |
Ik heb al vaak zat in FLIRTs gezeten waar geen bestemming op stond, of waarin de reisinformatie aan boord het niet doet. Sommige machinisten/conducteurs roepen dan zelf alles maar om, anderen lijkt het niet te kunnen deren. | ||
Salatrel | dinsdag 18 september 2018 @ 19:38 | |
In de flirt kun je obis gewoon uitschakelen en handmatig een bestemming op het koersbord zetten. Je zult dan idd wel handmatig om moeten roepen en ik denk dat dat gewoon een vergeetje is omdat men dat gewoon niet meer gewend is ennde microfoon zo zit dat je wegkijkt van de plek waar de seinen staan | ||
MTL | dinsdag 18 september 2018 @ 19:44 | |
Voor de IT nerds onder ons, de SNG draait trouwens op Ubuntu 14.04 LTS | ||
Peterselieman | dinsdag 18 september 2018 @ 19:44 | |
En deze HC's hebben de sudoku ingeruild voor de pim pam pet | ||
James1988 | dinsdag 18 september 2018 @ 19:53 | |
4,5 jaar oud al En in april 2019 eindigt de support daarvan | ||
MTL | dinsdag 18 september 2018 @ 20:02 | |
Ach, beter dan de Windows 95 van de VIRM of de Linuxversie van de Traxx uit 2006. Vooral stabiliteit is vereist. Het spul heeft zelf verder geen internetverbinding. | ||
derLudolf | dinsdag 18 september 2018 @ 20:11 | |
Gaat zo'n trein regelmatig "helemaal" uit dan? Want Win95 kan niet langer dan 58uur draaien toch? | ||
MTL | dinsdag 18 september 2018 @ 20:15 | |
Kan ookwel Windows 98 zijn, één van die twee. | ||
Peterselieman | dinsdag 18 september 2018 @ 20:20 | |
ik meen ook dat ze op 98 rijden. Dat diagnosesysteem is er destijds toch ten tijde van de verlenging ingebouwd? | ||
GlennQuagmire | dinsdag 18 september 2018 @ 20:29 | |
Trenitalia heeft in hun nieuwe treinstellen wel een paar hele matige zitplekken | ||
James1988 | dinsdag 18 september 2018 @ 20:30 | |
Ja, nou. Geen uitzicht en geen beenruimte. Dat had een bagagerek moeten zijn. Of een koffiezetapparaat. | ||
Peterselieman | dinsdag 18 september 2018 @ 20:36 | |
hadden die stoelen niet beter omgedraaid kunnen worden? | ||
James1988 | dinsdag 18 september 2018 @ 20:38 | |
"Ja maar nu hebben we 2 stoelen én 2 klapstoelen!" | ||
dcm360 | dinsdag 18 september 2018 @ 20:41 | |
Ach, een Italiaan past er misschien nog wel tussen ook. Voor een Nederlander lijkt het me inderdaad wat te krap. | ||
dennistd | dinsdag 18 september 2018 @ 20:44 | |
Dan zijn die enkele stoeltjes in een Lint (bij de verhoging voor de bakovergang) nog beter | ||
trein2000 | dinsdag 18 september 2018 @ 21:08 | |
Mijn lievelingsplekje | ||
Peterselieman | dinsdag 18 september 2018 @ 21:19 | |
Die Scania-bussen van Arriva hebben een stoel in de geleding zitten | ||
James1988 | dinsdag 18 september 2018 @ 21:21 | |
In een NS-FLIRT ben ik fan van de klapstoelen, en wel hierom: | ||
GlenSpey | dinsdag 18 september 2018 @ 23:04 | |
Leg eens uit hoe, ben nog geen Flirt tegengekomen die dat pikt... | ||
Maegrim | dinsdag 18 september 2018 @ 23:51 | |
stotz gelabeld 'obis' omgooien zeker | ||
Salatrel | woensdag 19 september 2018 @ 09:20 | |
geen idee waarom die hem op zijn kant zet maar die "onderste" knop obis met kruis erdoorheen daarmee schakel je het uit (of in alstie uit staat ) en na het uitschakelen kun je via scherm een bestemming invoeren wat dan buiten op de koersborden komt te staan... | ||
GlenSpey | woensdag 19 september 2018 @ 09:29 | |
Apart, heb dat best vaak geprobeerd maar een bestemming heb ik er nog niet op gekregen. Waar klik je op nadat je de bestemming hebt geselecteerd? Of laat je het scherm dan in het selectiemenu staan? | ||
Salatrel | woensdag 19 september 2018 @ 09:30 | |
"enter" morgen heb ik weer een flirt dan zal ik even een herinstructie filmpje voor je maken | ||
GlenSpey | woensdag 19 september 2018 @ 09:33 | |
Graag | ||
MTL | woensdag 19 september 2018 @ 09:37 | |
Werkt | ||
Mr_Klaasje | woensdag 19 september 2018 @ 09:41 | |
Achter de Hoven? | ||
Maegrim | woensdag 19 september 2018 @ 09:43 | |
omdat iphone | ||
dennistd | woensdag 19 september 2018 @ 09:45 | |
Glanerbrug Heb daar al eens een ICMm heb laten gaan (pre-obis) | ||
MTL | woensdag 19 september 2018 @ 09:46 | |
Jep, zit er ook in. | ||
DeaDLocK2K | woensdag 19 september 2018 @ 10:46 | |
Wat zit er veel SGMm in de Sprinter van Zwolle naar Utrecht/5600 de afgelopen weken. Is dat niet lastig om de dienstregeling te halen? | ||
MTL | woensdag 19 september 2018 @ 10:55 | |
Sanditedienstregeling voor de herfst. | ||
Salatrel | woensdag 19 september 2018 @ 11:10 | |
ja dat ding heeft tegenwoordig standaard +5 bij aankomst in zwolle of amersfoort ik heb begrepen dat er wat ddar aan de kant staat | ||
DeaDLocK2K | woensdag 19 september 2018 @ 11:35 | |
25 sandite diensten per dag? | ||
JDude | woensdag 19 september 2018 @ 11:52 | |
En De Oost en Marerijk? (Speciaal voor Fles ) | ||
Dr_Flash | woensdag 19 september 2018 @ 12:52 | |
OLV ter Nood? | ||
Mr_Klaasje | woensdag 19 september 2018 @ 13:19 | |
Als het niet om stations maar dienstregelingspunten gaat: Muiderberg aansluiting? (Mbga) | ||
MTL | woensdag 19 september 2018 @ 14:27 | |
Neu, alleen stations. Olv weet ik niet. inmiddels alweer thuis | ||
James1988 | woensdag 19 september 2018 @ 15:07 | |
Heel veel bomen | ||
MTL | woensdag 19 september 2018 @ 15:27 | |
Zo, vandaag de eerste echte ritten met de SNG gereden. Eerste indrukken: Pro's voor de passagiers: Een stille en stabiele trein. Zeer rustige loop. Goede airco, wifi, stopcontacten en meer van dat soort dingen. Stoelen vind ik persoonlijk ook best goed zitten, zeker voor een sprinter. Cons voor de passagiers: Het is erg afhankelijk van de machinist in hoeverre het optrekken en remmen comfortabel gaat. Je kan met een behoorlijke schok stil komen te staan of juist optrekken, waardoor de reizigers om zouden kunnen vallen als ze er niet op bedacht zijn. Aan de andere kant kan je de trein juist weer heel erg rustig en zonder schok stil zetten of laten optrekken als je je best er voor doet. Kortom: ik denk dat er op zich een mooie trein wordt neergezet en ik ben erg benieuwd naar de eerste reacties van de reizigers | ||
James1988 | woensdag 19 september 2018 @ 15:40 | |
Ofwel, net als bij een auto... het valt of staat met de kunde van de chauffeur | ||
MTL | woensdag 19 september 2018 @ 15:47 | |
Jep, maar het luistert bij dit materieel wel erg nauwkeurig. De tractiehendel heeft in vergelijking met bijvoorbeeld SLT meer weerstand, waardoor je al snel geneigd bent om behoorlijk fors tegen de hendel aan te duwen of te trekken voor het remmen om die weerstand te overwinnen. Echter bij de minste of geringste verandering komt er alweer een % aan kracht bij of af. Met een duwtje heb je al snel opeens 20 à 30% aan kracht er bij/af. Dus je moet heel nauwkeurig wezen in je bediening wil je het comfortabel houden. | ||
Dr_Flash | woensdag 19 september 2018 @ 15:50 | |
Lees: Jij doet gewoon normaal en dan is het een geweldig stuk trein | ||
James1988 | woensdag 19 september 2018 @ 15:52 | |
Kwestie van gewenning dus. Als machinist voel je dat natuurlijk ook. | ||
MTL | woensdag 19 september 2018 @ 15:59 | |
Niet alleen gewenning, maar ook interesse in reizigerscomfort. Dat wil soms nog wel eens achterwege blijven bij sommige machinisten | ||
Salatrel | woensdag 19 september 2018 @ 16:19 | |
ondertussen bij Salatrel in de cabine: | ||
DeaDLocK2K | woensdag 19 september 2018 @ 16:19 | |
Altijd leuk als mensen hun kruisje laten zien. | ||
spectrumanalyser | woensdag 19 september 2018 @ 17:34 | |
Muller tours is weer begonnen met de toeristentrein uit Duitsland naar Alkmaar. Aankomst op vrijdag, retour op zondagmiddag. Afgelopen weekend met een enkele 1700 van Railexperts. | ||
James1988 | woensdag 19 september 2018 @ 18:14 | |
Die moeten maar lekker met badslippers gaan leuren | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 20 september 2018 @ 09:08 | |
Vier kinderen omgekomen bij bakfietsongeluk op het spoor in Oss - https://nos.nl/l/2251242 | ||
dennistd | donderdag 20 september 2018 @ 09:19 | |
Bah.... Lijkt me echt zo'n beetje het ergste wat je als machinist kan overkomen | ||
Piles | donderdag 20 september 2018 @ 09:38 | |
Wow Alleen het lezen zorgt al voor rillingen, laat staan machinist, omatanders en hulpverleners. Bah | ||
Ener-G | donderdag 20 september 2018 @ 09:57 | |
wat een verschrikking | ||
Salatrel | donderdag 20 september 2018 @ 11:11 | |
Ik moet daar vanmiddag ook nog 2 keer langs | ||
JDude | donderdag 20 september 2018 @ 12:13 | |
Eindtijd is inmiddels bijgesteld naar 15:30. | ||
Salatrel | donderdag 20 september 2018 @ 12:16 | |
ja als ze het nog later bijstellen heb ik alle tijd om even naar jan de groot te lopen | ||
GlenSpey | donderdag 20 september 2018 @ 14:33 | |
Nou het is gelukt, zo was er ergens in den lande vanmiddag een Flirtje met als eindbestemming het zuid Franse Aix-en-Provence. Spijtig genoeg is het bewijsmateriaal mislukt | ||
James1988 | donderdag 20 september 2018 @ 15:05 | |
Prognose is nu 16:45. Pics or it didn't happen [ Bericht 3% gewijzigd door James1988 op 20-09-2018 15:15:49 ] | ||
Salatrel | donderdag 20 september 2018 @ 15:28 | |
ben al bijgestuurd. Helaas geen tijd voor een Bossche bol want ik mort gelijk terug naar Utrecht passagieren | ||
James1988 | donderdag 20 september 2018 @ 16:11 | |
Zeg Fles, herinner je je de Powernapexpress nog? Het wordt werkelijkheid, een beetje dan.
| ||
J.B. | donderdag 20 september 2018 @ 16:32 | |
Machinisten Arriva woedend: 'Wij schamen ons diep' https://www.1limburg.nl/m(...)diep?context=default Er lijken wat problemen op de Maaslijn te zijn | ||
Salatrel | donderdag 20 september 2018 @ 16:40 | |
Kan ik me niet voorstellen. Volgens mr. Hettinga doet Arriva het hardstikke goed. | ||
DeaDLocK2K | donderdag 20 september 2018 @ 16:43 | |
Ik zeg afpakken van Arriva en aan Deutsche Bahn geven. | ||
DeaDLocK2K | donderdag 20 september 2018 @ 16:44 | |
Heeft die domme oude "stevige stukjes"-schrijvende persoon al een mild en genuanceerd stuk communicatie hierover de wereld in gezonden? | ||
J.B. | donderdag 20 september 2018 @ 17:19 | |
Of gewoon aan Abellio | ||
James1988 | donderdag 20 september 2018 @ 17:22 | |
Dat zal ze leren! | ||
DeaDLocK2K | donderdag 20 september 2018 @ 17:34 | |
Nou en of! | ||
Salatrel | donderdag 20 september 2018 @ 17:47 | |
Zul je altijd zien! De obis van deze flirt doet het niet speciaal voor James handmatig ingesteld en omgeroepen | ||
James1988 | donderdag 20 september 2018 @ 17:49 | |
Top | ||
MTL | donderdag 20 september 2018 @ 18:05 | |
Doe ik voor de laatste keer mee met een juiste SNG koersrol Laatste opleidingsdag gehad, dus mag ik ook de SNG rijden | ||
James1988 | donderdag 20 september 2018 @ 18:10 | |
Congrats, goed bezig | ||
Maegrim | donderdag 20 september 2018 @ 18:10 | |
Wel de tractie digitaal bediend hopelijk? | ||
GlenSpey | donderdag 20 september 2018 @ 18:13 | |
| ||
James1988 | donderdag 20 september 2018 @ 18:15 | |
Ik zie wat je bedoelde Wel tof dat het gelukt is. Heb je het ook netjes omgeroepen? | ||
WcPot | donderdag 20 september 2018 @ 18:15 | |
Ik zie alleen maar streepjes | ||
GlenSpey | donderdag 20 september 2018 @ 18:16 | |
Beetje creatief denken, dan zie je het er wel in | ||
Salatrel | donderdag 20 september 2018 @ 18:17 | |
Net bij Oss west vertrokken. Heel mediacircus nog en uiteraard een zee van bloemen... | ||
Peterselieman | donderdag 20 september 2018 @ 18:21 | |
Heftig wat daar vandaag gebeurd is. Sterkte aan iedereen die er direct of indirect bij betrokken was | ||
WcPot | donderdag 20 september 2018 @ 18:25 | |
Hoe werken de remmen van een SNG. Ik zie op foto's van in de cabine maar één (tractie)hendel. Rem je daar standaard ED mee en neemt hij het dan pneumatisch over. | ||
GlenSpey | donderdag 20 september 2018 @ 18:30 | |
Als het is zoals bij Flirt dan rem je ED tenzij je deze bewust uitschakelt (waarna hij overschakelt op EP). Helemaal overgaan op pneumatisch remmen kan niet zomaar, alleen met een nood(snel)remming. | ||
MTL | donderdag 20 september 2018 @ 18:31 | |
Je hebt twee remhendels, maar de tweede is standaard niet gemonteerd. De remhendel die je standaard in de cabine ziet is inderdaad de ED/EP rem. Wekt de ED rem te weinig kracht op, dan vult de EP rem aan. De tweede remhendel is voor het remnoodbedrijf. Is er iets waardoor er geen gebruik gemaakt kan worden van de standaard remhendel, dan kan er pneumatisch geremd worden. Dat is bijvoorbeeld voor het afslepen van een ander treinstel. Overigens remt het ding ook erg goed met die pneumatische remhendel Die tweede remhendel bij het remnoodbedrijf is wel een pulsremkraan, dus dat kan voor sommigen even wennen zijn. | ||
Duvel | donderdag 20 september 2018 @ 19:37 | |
Als op de 1600 en Thalys toch? Is de ED-rem niet gewoon uit te schakelen trouwens? | ||
MTL | donderdag 20 september 2018 @ 19:56 | |
Thalys weet ik niet, maar inderdaad als een 1600 of een Traxx. Uiteraard is de ED rem uit te schakelen, maar waarom zou je dat willen? Sterker nog, bijvoorbeeld bij stroomloze bruggen remt de SNG volautomatisch iets af om zo voldoende energie op te wekken om zo alle verbruikers aan te kunnen te laten staan. Uiteraard doet de trein dat niet bij lage snelheden om te voorkomen dat je stil komt te staan, dus als dat het geval is zullen dingen als de airco etc wel even uit gaan. [ Bericht 28% gewijzigd door MTL op 20-09-2018 20:06:22 ] | ||
dennistd | donderdag 20 september 2018 @ 20:42 | |
Dat doet de FLIRT ook trouwens. | ||
GlenSpey | donderdag 20 september 2018 @ 22:23 | |
ED-rem op de Flirt staat erom berucht makkelijk te gaan glijden op vochtige rails. Bij de eerste paar druppels druk ik m gelijk weg | ||
MTL | vrijdag 21 september 2018 @ 03:34 | |
Oh ja, die Flirt en dat dynamische remcriterium. Daar heeft de SNG gelukkig geen last van. Die heeft gewoon een vast criterium. | ||
Mr_Klaasje | vrijdag 21 september 2018 @ 09:02 | |
Past de FLIRT z'n remcriterium aan, aan de gewenste eindsnelheid en de snelheid daarvoor? Dat lijkt mij slim. Als je als Machinist weet waar je aan toe bent dan.. | ||
jefjef | vrijdag 21 september 2018 @ 09:05 | |
Ik werk voor een rail infra bedrijf . Is er interesse in foto's filmpjes van ons materieel? Vernieuwingstrein, kettinghor, stopmachines, krollen enz..? | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 21 september 2018 @ 09:08 | |
Heb je ook weleens op Brazzers gevraagd of er behoefte is aan tieten? | ||
MTL | vrijdag 21 september 2018 @ 09:34 | |
Nee, aan de actuele remvertraging. Dat is juist erg verneukeratief. Ga je ook maar even glijden of rij je net even een helling af, dan is de remvertraging onvoldoende en heb je een ATB snelremming te pakken. [ Bericht 2% gewijzigd door MTL op 21-09-2018 09:44:24 ] | ||
Mr_Klaasje | vrijdag 21 september 2018 @ 10:41 | |
Bah. | ||
GlenSpey | vrijdag 21 september 2018 @ 11:15 | |
Klopt, als de Flirt ATB gaat bellen (en dat doet ie met een dynamisch remcriterium nogal rap) dan moet je de rem ook zo snel mogelijk in de volremstand zetten om opnieuw remcriterium te krijgen. Alleen komt dat remcriterium dan vaak pas erg laat weer tevoorschijn (het is volgens mij softwarematig niet helemaal goed geregeld), waardoor je zelfs als je m snel genoeg in de volrem trekt dus alsnog een snelrem krijgt. Had dat vorige week bij Boxtel, daar zat een ATB baanstoring die ik kreeg tijdens het optrekken. ATB terug naar 40 terwijl je nog tractie geeft, moet je dus die hendel dus een grafeind naar achteren trekken maar ik was nog steeds op tijd, maar alsnog een snelrem gekregen omdat de computer het niet bij kon houden | ||
dennistd | vrijdag 21 september 2018 @ 11:16 | |
Tuurlijk, daar is dit topic voor. In diezelfde categorie: er is vandaag een open dag van VolkerRail in Almelo. Duurt van 11u tot 18.30u, locatie is achter de parkeergarage bij het station: https://www.tubantia.nl/a(...)-in-almelo~a8f8c496/ | ||
dennistd | vrijdag 21 september 2018 @ 11:25 | |
De ÖBB heeft problemen om een goede brandbeveiliging in de nieuw bedachte slaapcoupé's te krijgen:
| ||
Cherni | vrijdag 21 september 2018 @ 12:07 | |
He he dat had ik gisteren ook bij Boxtel. Daar zit al een tijdje een ATB baanvakstoring en ik kreeg zelfs bij een volremming geen remkriterium. En ook bij mij liep dat uit op een snelremming. En bij vertrek uit Boxtel ben je inderdaad nog aan het optrekken en krijg je plots die baanvakstoring. | ||
MTL | vrijdag 21 september 2018 @ 12:52 | |
Heeft weinig te maken met de computer, maar met de remvertraging. Als je gaat remmen, is de remvertraging niet in één keer de gevraagde waarde, maar die remvertraging wordt opgebouwd. Daardoor duurt het dus ook even voordat de remcriteriumlamp gaat branden. Als je tractie aan het geven bent en ineens gaat remmen, zal de tractie zo snel mogelijk afgebouwd worden als mogelijk is zonder de motoren te beschadigen en daarna overgaan naar een remming. Alleen bij een noodremming zal de tractie in één keer er af gehaald worden. | ||
GlenSpey | vrijdag 21 september 2018 @ 12:57 | |
Nouja, leuk dat het systeem zichzelf in bescherming probeert te nemen maar al die onnodige snelremmingen hebben ook geen toegevoegde waarde. Om van reizigerscomfort nog maar niet te spreken. Geef mij maar het oude systeem zoals dat in alle andere matsoorten ook werkt | ||
MTL | vrijdag 21 september 2018 @ 13:04 | |
Zo werkt het in al het andere materieel ook (behalve de oude meuk ) Het grote verschil is simpelweg die remvertraging ipv vast remcriterium. Ik begreep dat er gelukkig gekeken gaat worden of het aangepast kan worden. | ||
Duvel | vrijdag 21 september 2018 @ 14:09 | |
Volgens mij heb je bij die lage snelheden ook niet genoeg ED-opbrengst om de boel op niveau te houden. | ||
Salatrel | vrijdag 21 september 2018 @ 14:09 | |
Maandag weer ff van Dordrecht naar Zutphen flirten en dezelfde route terug.. | ||
Duvel | vrijdag 21 september 2018 @ 14:11 | |
Dat is wel formeel hoe het remcriterium hoort: gerelateerd aan een zekere vertraging, niet aan een remstand. Dat het vervolgens klote geïmplementeerd is... | ||
Duvel | vrijdag 21 september 2018 @ 14:11 | |
Baanstoring verhelpen, probleem opgelost. | ||
Duvel | vrijdag 21 september 2018 @ 14:12 | |
Leuk, krijg je dit soort details ook bij de opleiding? | ||
GlenSpey | vrijdag 21 september 2018 @ 14:13 | |
Dat is helaas niet aan mij | ||
MTL | vrijdag 21 september 2018 @ 14:13 | |
Mwa, dat gaat behoorlijk ver hoor. Modern materieel kan tot een paar km/u ED remmen. Het gaat dus meer om het risico van stilstand op een stroomloze brug dan een technische beperking. Btw: totaal ongerelateerd feitje. Gisteren even getest: de remweg van een SNG van 130 naar 0 bij een noodremming is +/- 400 meter. Dat is best wel strak, zeg maar | ||
Mr_Klaasje | vrijdag 21 september 2018 @ 14:55 | |
Weg met de 1000-meterremweg (130-0) dan maar! Of ga ik nu iets te snel? | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 21 september 2018 @ 19:16 | |
Weet ik niet, kreeg je een ingreep? | ||
Mr_Klaasje | vrijdag 21 september 2018 @ 19:20 | |
Nog niet. | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 21 september 2018 @ 19:59 | |
Wat een puns allemaal. | ||
dennistd | vrijdag 21 september 2018 @ 20:41 | |
| ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 21 september 2018 @ 21:35 | |
Wel aan mij. Helaas zijn ATB-baanstoringen soms lastig op te lossen. Wij hebben op de GNL er maanden een gehad en ze konden het maar niet vinden. | ||
GlenSpey | vrijdag 21 september 2018 @ 23:18 | |
Wat zijn eigenlijk meestal de oorzaken achter zoiets? Micro-scheurtjes in de spoorstaaf? | ||
b2py | vrijdag 21 september 2018 @ 23:34 | |
Lage prio in herstellen ook | ||
Salatrel | zaterdag 22 september 2018 @ 06:54 | |
En sommige zitten er al zo lang dat ze volgens mij niet eens meer gemeld worden ter hoogte van wissel 165B tussen mariahoeve en Voorschoten bijvoorbeeld | ||
MTL | zaterdag 22 september 2018 @ 07:20 | |
Zelfs het wisselnummer uit je hoofd weten Maar zonder gekheid, dat is aan de andere kant wel weer één van die speciale. Die krijg je alleen als je met twee stellen VIRM zelf aan het optrekken bent én de IC vanuit Den Haag naast je rijdt. Ik heb geen zin meer in die storing, dus ik neem even mijn eigen tractie terug op dat punt, et voila, geen ATB terugval meer | ||
Salatrel | zaterdag 22 september 2018 @ 07:40 | |
weet jij niet alle wisselnummers uit je hoofd dan? Is toch gewoon wegbekendheid? | ||
Fred | zaterdag 22 september 2018 @ 09:28 | |
Rare manier van handelen, hiermee houd je dus een fout in het beveiligingssysteem in leven. Klinkt onschuldig, maar ongelukken gebeuren juist doordat fouten in het systeem blijven omdat gebruikers de gevolgen "onhandig" vinden en een manier vinden om te handelen zodat ze "er geen last van hebben". | ||
MTL | zaterdag 22 september 2018 @ 10:04 | |
Vertel eens, welke ongelukken zouden kunnen gebeuren door het terug nemen van de tractie en het voorkomen van een onterechte ATB terugval? [ Bericht 7% gewijzigd door MTL op 22-09-2018 10:40:11 ] | ||
b2py | zaterdag 22 september 2018 @ 10:39 | |
Fuck the system | ||
GlenSpey | zaterdag 22 september 2018 @ 10:45 | |
Meldingsmoe. In het begin ook twee keer een 'knikje' in het spoor gemeld tussen Rosmalen en Oss-West. Je vliegt zowat van je stoel als je daar overheen knalt maar volgens Prorail was het 'binnen de marge'. Knikje zit er een jaar later dus nog steeds. | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 september 2018 @ 10:59 | |
Ik moet ineens denken aan iets met "uitgebrokkeld puntstuk" erin. | ||
Duvel | zaterdag 22 september 2018 @ 11:05 | |
Ik denk dat hij het mechanisme van meldingsmoeheid bedoelt. | ||
Duvel | zaterdag 22 september 2018 @ 11:06 | |
Dat lijkt me eerder een probleem van grote retourstromen dan van de ATB zelf. | ||
MTL | zaterdag 22 september 2018 @ 11:06 | |
@Fles: Nah, wat ik al zei: het is materieelspecifiek en situatiespecifiek. Zo zit/zat er bij Breda een punt waarop je met twee ICMs standaard een ATB remming krijgt/kreeg. Alleen met ICM, andere materieelsoorten hebben er geen last van. De Traxx heeft zoiets bij Tilburg Universiteit, daar krijg je een ATB VV remming als de tegentrein zijn uitrijsein is gepasseerd, alsof het ATB VV baken verkeerd gemonteerd is. Al dit soort gevallen zijn allemaal bekend, maar oplossen schijnt heel erg lastig en vooral kostbaar te zijn. Aangezien er in alle gevallen geen veiligheidsproblemen zijn (immers: de ingreep is de veilige kant op) bij één specifieke materieelsoort in één specifieke situatie, wordt er niks aan gedaan. Correct, als ik het goed heb begrepen. Om het aan te passen moet het volledige ontwerp daar op de schop, dus dat gaan ze nooit doen voor één specifieke situatie. [ Bericht 5% gewijzigd door MTL op 22-09-2018 11:27:24 ] | ||
Peter | zaterdag 22 september 2018 @ 11:13 | |
Staan die situaties dan ook goed beschreven voor de mcn's? Dat je niet verrast wordt... | ||
MTL | zaterdag 22 september 2018 @ 11:22 | |
Nee, maar iedere mcn die er vaker komt weet dit soort dingen wel. Door ervaring of omdat het bij bijvoorbeeld wegleren verteld is. | ||
Fred | zaterdag 22 september 2018 @ 16:10 | |
Het terugnemen van tractie an sich niet, iets anders misschien wel. Er zit een storing in het systeem en dát kan wel leiden tot ongevallen. Nu blijft het beperkt tot teruggenomen actie door een machinist met zijn eigen workaround. De noodzaak tot het verhelpen van de storing is dan wel weg, maar het kan nog steeds gevaarlijk zijn. Wie weet detecteert het systeem treinen helemaal niet goed en komen er straks treinen tegelijk in hetzelfde blok. | ||
MTL | zaterdag 22 september 2018 @ 16:37 | |
Er zit juist géén storing in het systeem. Dat doet precies wat het moet doen. Het enige theoretische risico dat hier aanwezig is, is dat op een dag de terugval niét onterecht is en de machinist het handboek niet opvolgt. In de praktijk is die situatie echter niet mogelijk, omdat het volgende sein er alweer redelijk kort achter zit. Voor je überhaupt bent gaan rijden op zicht (max 40 km/u) heb je het volgende lichtsein alweer gepasseerd en kan je het weer afbreken. Mocht er dan toch nog iets zijn tussen de ATB terugval en het sein, dan ben je sowieso al te laat. | ||
Duvel | zaterdag 22 september 2018 @ 16:37 | |
Dat zal, maar het hoort natuurlijk niet. | ||
Duvel | zaterdag 22 september 2018 @ 16:39 | |
Ja dat geldt voor deze situatie. Maar in het algemeen zie je vaak in ongevalsrapportages (niet specifiek spoors) dat niet gemelde fouten, en zelf verzonnen workarounds relatief vaak leiden tot echte incidenten, omdat het ingesleten gedrag is: het zal wel weer zo'n (onbelangrijk) probleem zijn... | ||
MTL | zaterdag 22 september 2018 @ 16:41 | |
Dat lijkt mij duidelijk. Maar er zijn helaas behoorlijk wat van dit soort situaties in het Nederlandse spoorwegnet. Om die allemaal op te lossen zou je heel wat plekken vanaf 0 opnieuw moeten ontwerpen en opbouwen. Ook zijn bepaalde materieelsoorten gevoeliger voor de ene storing dan voor de ander. Dat zul je altijd houden door de aard van het ATB systeem. | ||
Duvel | zaterdag 22 september 2018 @ 16:45 | |
Ja, dat hou je, zeker nu je niet meer alles met standaard Fase 4 kasten uitrust, maar er allerlei ATB-oplossingen in software komen. Heb je ook dit soort gekke dingen met materieel, dat je denkt: ach dat probleem klik ik wel even weg, want is toch nooit ernstig? | ||
MTL | zaterdag 22 september 2018 @ 17:20 | |
Natuurlijk. De foutmeldingen over reisinformatieschermen die defect zijn vind ik niet bijster interessant | ||
GlenSpey | zaterdag 22 september 2018 @ 17:33 | |
'Camera afgedekt' in de VIRMm | ||
James1988 | zaterdag 22 september 2018 @ 17:43 | |
Als dat ineens gebeurt tijdens de rit lijkt het me wel iets om de conducteur op te wijzen. Of de spoorwegpolitie Gaat dat soort meldingen ook meteen naar NedTrain eigenlijk? Of zien ze dat pas wanneer ze het diagnoselogboek uitlezen? | ||
MTL | zaterdag 22 september 2018 @ 17:52 | |
Steeds meer treinen (en nieuwe treinen al vanaf de fabriek) worden/zijn voorzien van real time monitoring. Alle gegevens zijn dus vrijwel direct in te zien. | ||
toblorone | zaterdag 22 september 2018 @ 18:46 | |
Klopt, en daar ben ik nu mee bezig:) | ||
Fred | zaterdag 22 september 2018 @ 20:13 | |
Je hebt het toch over een "onterechte" ATB terugval? Dan gebeurt er toch iets wat niet goed is? En dus is er toch een verstoring in het systeem? Anders was het een terechte terugval. En als het systeem dan wel doet wat het moet doen, waarom ondermijn jij dat systeem dan door zo te handelen? Is dat gebruikelijk bij NS personeel? Als het systeem niet naar believen van de machinist werkt dat de machinist dan maar op eigen houtje iets verzint om het te ontwijken? | ||
GlenSpey | zaterdag 22 september 2018 @ 20:20 | |
Hij bedoeld dat het systeem reageert op de storing, en daarin dus doet wat het moet doen: namelijk de ATB laten terugvallen. Als je dan vervolgens met een simpele handeling een hoop toeters en bellen (en een mogelijke snelremming) kan voorkomen dan doe je dat idd | ||
MTL | zaterdag 22 september 2018 @ 21:11 | |
Je weet er weer mooie flauwekul van te breien, Fredvz. Ik ben wel klaar met uitleggen, met dat soort insinuaties. Tegen beter weten in doe nog één laatste poging. We spreken van een onterechte terugval als er in één blok kort een ATB code wordt gedetecteerd die lager is dan de ATB code die je zou moeten hebben. Dat is dus een zgn ATB baanstoring. Vervelend, maar omdat het de veilige kant op valt (er wordt immers een lagere snelheid afgedwongen) is er geen sprake van een veiligheidsprobleem, hooguit dat je een minuutje vertraging oploopt omdat je moet gaan rijden op zicht tot het eerstvolgende sein. Dat meld je daarna aan de treindienstleider en daarmee is het klaar. Een terechte ATB terugval zou zijn op het moment dat bijvoorbeeld een sein voor je wordt herroepen, of als er een kortsluitkabel is geplaatst vanwege een ongeval of iets in die richting. Bij Mariahoeve komt dus in zeer specifieke gevallen kort een verkeerde ATB code binnen, die een lagere snelheid afdwingt dan je in werkelijkheid daar mag rijden, om vrijwel direct er na weer terug springt naar de juiste code. Als ik die terugval kan voorkomen door simpelweg de trein over dat stukje te laten rollen, dan is het natuurlijk volkomen flauwekul om dat als 'potentieel veiligheidsprobleem' te bestempelen. | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 22 september 2018 @ 21:39 | |
Lekker even een wisselstoring tussen Nijmegen en Arnhem meepakken na een dag door Duitsland crossen hehehe. Lijnbus gepakt. | ||
dennistd | zaterdag 22 september 2018 @ 22:15 | |
Heb ik net ook gedaan van Enschede naar Hengelo. En zo ook weer terug | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 22 september 2018 @ 22:17 | |
Ja maar jij doet dat vrijwillig. Eng figuur Zwaai naar fles! | ||
derLudolf | zaterdag 22 september 2018 @ 22:20 | |
Ben je ook in IJsland? | ||
Duvel | zaterdag 22 september 2018 @ 23:06 | |
Ik neem aan dat je dan een geelvaller krijgt? | ||
dennistd | zaterdag 22 september 2018 @ 23:31 | |
Ach ja, ik krijg er wel voor betaald | ||
MTL | zondag 23 september 2018 @ 07:11 | |
Jep. Plus in dit geval nog de extra diagnosemelding dat het baansignaal corrupt is geraakt. | ||
Duvel | zondag 23 september 2018 @ 08:30 | |
Dat is grappig, want dan komt het wellicht niet doordat ergens verderop een sectie afvalt. | ||
MTL | zondag 23 september 2018 @ 08:32 | |
Komt het ook niet Dat is bij baanstoringen (vziw) vrijwel nooit het probleem. Een ATB baanstoring is dan ook iets wezenlijk anders dan een sectiestoring. | ||
spectrumanalyser | zondag 23 september 2018 @ 09:52 | |
Kan je 1 smartphone gebruiken met twee personen? Mijn broer heeft geen smartphone. Kan je met de NS app twee treinkaartjes gebruiken ? Ik zou niet zo snel weten wat hier aan verkeerd is Met inchecken door poortjes is het omslachtig, het gaat mij even of het toegestaan is | ||
Peter | zondag 23 september 2018 @ 10:44 | |
ja, je kunt gewoon twee kaartjes in de app laden. | ||
Daffodil31LE | zondag 23 september 2018 @ 14:34 | |
Hoe roep jij om? Volgens die genderflauwekul of gewoon netjes met "Dames en Heren"? | ||
James1988 | zondag 23 september 2018 @ 15:37 | |
Of... *ding dong* Oss *klak* | ||
DeaDLocK2K | zondag 23 september 2018 @ 15:50 | |
Heb je een veilige ruimte nodig om je te beschermen tegen de grote boze buitenwereld schatje? | ||
Ireyon | zondag 23 september 2018 @ 15:55 | |
Je druk maken om iets waar een paar mensen zich beter door voelen en letterlijk niemand oprecht slechter van wordt | ||
b2py | zondag 23 september 2018 @ 16:37 | |
Too soon | ||
Salatrel | zondag 23 september 2018 @ 16:38 | |
dames en heren als ik in een goede bui ben en anders wat James zegt. | ||
Duvel | zondag 23 september 2018 @ 16:39 | |
O. | ||
Salatrel | zondag 23 september 2018 @ 16:42 | |
Nouja een het volgende station is kan er nog wel vanaf | ||
Duvel | zondag 23 september 2018 @ 16:45 | |
| ||
Salatrel | zondag 23 september 2018 @ 16:50 | |
Erremeleau | ||
James1988 | zondag 23 september 2018 @ 17:42 | |
Ik kende geen station met een nog kortere naam | ||
MTL | zondag 23 september 2018 @ 17:44 | |
| ||
Dr_Flash | zondag 23 september 2018 @ 22:00 | |
Of over een "onterecht als "onterecht" beschouwde" ATB-terugval? Of... | ||
Dr_Flash | zondag 23 september 2018 @ 22:00 | |
België heeft "Sy". | ||
Darkwing_Duck | maandag 24 september 2018 @ 10:06 | |
Frankrijk heeft "Us" Ooit eens gestrand | ||
Darkwing_Duck | maandag 24 september 2018 @ 10:20 | |
Over strand gesproken | ||
SevenWonders | maandag 24 september 2018 @ 10:26 | |
2 letters meer, maar klinkt net zo kort: Blaak of Delft | ||
Salatrel | maandag 24 september 2018 @ 10:26 | |
Å heeft helaas geen station | ||
Darkwing_Duck | maandag 24 september 2018 @ 10:28 | |
Ze zijn aan het testrijden trouwens.. Komt er net een aanrijden | ||
Darkwing_Duck | maandag 24 september 2018 @ 10:35 | |
Kort Filmpje gemaakt | ||
Darkwing_Duck | maandag 24 september 2018 @ 14:41 | |
De SNCF heeft weer een nieuwe TGV formule | ||
Salatrel | maandag 24 september 2018 @ 18:10 | |
Zo even 4 verschillende aanrijdingen met een persoon binnen een tijdsbestek van een half uur | ||
Maegrim | maandag 24 september 2018 @ 18:51 | |
1 persoon? | ||
Adrie072 | maandag 24 september 2018 @ 19:51 | |
zag het inderdaad ook voorbij komen op twitter, bizar en vreselijk tegelijk. | ||
Dr_Flash | maandag 24 september 2018 @ 19:55 | |
Dat zou pas ECHT, ECHT knap zijn | ||
Wertha | maandag 24 september 2018 @ 20:41 | |
Ik hoorde de verstoringen in de treindienst één voor één omgeroepen worden op het station. Bizar. Door het automatische omroepsysteem is het ook nog zo'n kille boodschap. Alsof het niks voorstelt. | ||
Isane | maandag 24 september 2018 @ 20:56 | |
- [ Bericht 100% gewijzigd door Isane op 24-09-2018 20:56:39 ] | ||
DeaDLocK2K | maandag 24 september 2018 @ 21:07 | |
Hèh? Wtf is het probleem? | ||
Dr_Flash | maandag 24 september 2018 @ 21:23 | |
Beste zou nog zijn een kaartje met waar je niet langs kan, en het omreisadvies. Werkt niet bij vrouwen trouwens, die hebben nou eenmaal niks aan ruimtelijke data. | ||
Peter | maandag 24 september 2018 @ 21:26 | |
Nou ja, 4 maal direct achter elkaar 'door een aanrijding met een persoon is er geen treinverkeer mogelijk tussen..' is wel triest om te horen. Maar de blaadjes gaan vallen, dan plegen er helaas meer mensen suïcide. | ||
DeaDLocK2K | maandag 24 september 2018 @ 21:28 | |
Zeker wel, die moeten alleen een ander soort uitleg krijgen. Bron: Quest, 2003. | ||
DeaDLocK2K | maandag 24 september 2018 @ 21:29 | |
Ja, het is triest. Mooi dat een computer het doet. Kan er niemand miepen over dat het niet zielig genoeg of te zielig werd verteld. Incorrect. | ||
Dr_Flash | maandag 24 september 2018 @ 21:30 | |
Ja, dat zeg ik | ||
Dr_Flash | maandag 24 september 2018 @ 21:34 | |
Nou sorry hoor, maar laten we het wel even in proportie blijven zien. Heb je cijfers waaruit blijkt dat we vanaf 21 september 4-5 keer zo veel meer "rekening moeten houden" met springers op het spoor? kom kom | ||
DeaDLocK2K | maandag 24 september 2018 @ 21:37 | |
Ik heb cijfers! Van het CBS. Die zeggen alleen wel precies het tegenovergestelde van Peter. Ze zijn wat gedateerd, maar ik heb ze wel vaker gehoord bij praatprogramma's. https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)dingen-begin-januari | ||
Peter | maandag 24 september 2018 @ 21:46 | |
I stand corrected. | ||
DeaDLocK2K | maandag 24 september 2018 @ 21:58 | |
Het voelt ook wat tegendraads. Maar ja, als het zo slecht met je gaat dat je suïcidaal bent dan is alles denk ik onvoorspelbaar en tegendraads. | ||
James1988 | maandag 24 september 2018 @ 22:35 | |
Het schijnt dat de herfst juist beter aansluit bij hoe depressieve mensen de wereld beleven... vooral naarmate de dagen korter worden. Nieuwjaar schijnt dan weer zo'n confrontatiemoment te zijn ("verdorie, wéér een jaar om en kijk eens waar ik sta...") en de aanvang van het voorjaar is ook zo'n negatieve trigger. Iedereen vrolijk en blij, de natuur die helemaal uitloopt, en daar sta je dan met je sombere gevoelens. Het menselijk brein zit af en toe maar vreemd in elkaar. | ||
DeaDLocK2K | maandag 24 september 2018 @ 23:17 | |
Goed verwoord | ||
b2py | dinsdag 25 september 2018 @ 07:22 | |
Opheffen die mensen. | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 25 september 2018 @ 11:10 | |
Stroomstoring tussen Lochem en Goor. Nou en denk ik dan | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 25 september 2018 @ 11:59 | |
In de treinbeveiliging. Geen werkende overwegen en seinen dus. | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 25 september 2018 @ 12:43 | |
| ||
trein2000 | dinsdag 25 september 2018 @ 12:50 | |
Ah daarom staan al die lui bij het station | ||
derLudolf | dinsdag 25 september 2018 @ 18:28 | |
Ja dat denk ik ook als ik hoor over een storing tussen Utrecht en Rotterdam | ||
Duvel | dinsdag 25 september 2018 @ 20:28 | |
Zo van "Het gaat vast beter als de zon weer gaat schijnen." zon schijnt "Toch niet" - knak | ||
dennistd | dinsdag 25 september 2018 @ 21:37 | |
Ik stel voor om de datum voor het treinentopic-najaarsrondje definitief op 14 oktober te zetten. Wie gaan er allemaal mee? Tot nu toe staan op de lijst: - dennistd - Peterselieman - Bitlord - James1988 Gezien de hoeveelheid posters in dit topic kunnen er nog wel wat mensen bij | ||
greavy | woensdag 26 september 2018 @ 06:34 | |
Ik ga niet mee. Tis vroeg weg, laat thuis en niet eens fatsoenlijk tijd om een happie eten naar binnen te schuiven. Dan kan ik mij beter bij de SSN voegen ter voorbereiding van de meerdaagse stoomrit. | ||
Maegrim | woensdag 26 september 2018 @ 09:35 | |
ik ga ook niet mee | ||
desbarts | woensdag 26 september 2018 @ 10:59 | |
Dit weekend zijn er werkzaamheden tussen Rotterdam en Breda. Daarbij geeft de reisplanner ook dit advies: Weet niet of dat nou de bedoeling is. Maar ga het zeker met mn weekendvrij even uitproberen zondag | ||
Dr_Flash | woensdag 26 september 2018 @ 12:52 | |
Ik zit dan in Portugal. Maar veel plezier | ||
Bitlord | woensdag 26 september 2018 @ 20:07 | |
Leuk! Staat in de agenda. Er zijn vast wel meer lurkers die mee kunnen en willen. | ||
dennistd | woensdag 26 september 2018 @ 20:58 | |
Voor de liefhebber (en omdat ik zelf nieuwsgierig was) de top-posters vanaf topic 1100 (minimaal 1 per topic gemiddeld):
| ||
b2py | woensdag 26 september 2018 @ 21:08 | |
spammer | ||
dennistd | woensdag 26 september 2018 @ 21:12 | |
Ik sta niet eens in de top 3 Ga jij mee de 13e of ook geen zin? | ||
DeaDLocK2K | woensdag 26 september 2018 @ 21:16 | |
Doe eens vanaf het begin lieve dennistd? Wist je trouwens dat ik jouw nick altijd lees als Dennis STD? Weet je wat STD betekent? Groetjes | ||
greavy | woensdag 26 september 2018 @ 21:21 | |
ik ben de laatste tijd niet heel actief hier meer nee | ||
ziggyziggyziggy | woensdag 26 september 2018 @ 21:24 | |
Ik zou net zeggen. Ik volg het redelijk op de voet en ik heb nog nooit enig patroon kunnen ontdekken. Ze komen (en gaan) bij regen, zonneschijn, sneeuw en storm, in alle vier seizoenen, voor Kerst, tijdens Kerst, na Kerst, 's ochtends, 's nachts, etc etc. Ik heb ze gehad bij de eerste trein van de dag en bij de laatste. Er is werkelijk geen peil op te trekken. | ||
Peter | woensdag 26 september 2018 @ 21:26 | |
top 25 | ||
DeaDLocK2K | woensdag 26 september 2018 @ 21:34 | |
Yep! Maar vergis je ook niet in de onbetrouwbaarheid van het menselijk geheugen. Het kan al snel zijn dat je meerdere incidenten als één incident ziet (als ze op één dag zijn en het zijn er twee of drie). Als er dan weer een groot aantal is, is de kans groot dat je het onthoudt, maar na een jaar of 4/5 is de nauwkeurigheid in het herinneren welk jaar het is ook behoorlijk laag. Het blijft gewoon ontzettend verdrietig dat mensen dusdanig "ver heen" zijn dat ze denken dat deze actie beter is dan de alternatieven. Maar ja. | ||
derLudolf | woensdag 26 september 2018 @ 21:40 | |
Aan de andere kant, qua geesteszieke personen zijn er ook een hoop hopeloze gevallen die volgens mij niet weer "normaal" worden. Maar goed, d'r zijn veel meer redenen natuurlijk, maar hulp daarvoor is relatief makkelijker lijkt me. | ||
DeaDLocK2K | woensdag 26 september 2018 @ 21:41 | |
Ja, die pil van Drion moet er gewoon zsm komen. | ||
dennistd | woensdag 26 september 2018 @ 21:43 | |
Dat had vroeger op IRC ook al iemand in het FOK!crew-kanaal... Ik kan er ook niks aan doen dat TD de initialen van mijn achternaam zijn Vanaf het begin het aantal post gaat wat lastig, dan moet ik eerst een lijst met topic-id's maken | ||
DeaDLocK2K | woensdag 26 september 2018 @ 21:45 | |
Nee mijn achternaam trekt volle zalen (wordt wel door volle zalen getrokken). Gewoon 100 per keer. Ben je zo klaar. | ||
Peter | woensdag 26 september 2018 @ 21:47 | |
Kun je de topicchain niet spideren? | ||
James1988 | woensdag 26 september 2018 @ 21:55 | |
b2py had ooit ergens de statistieken voor de eerste 1000 topics opgeduikeld. Geen idee hoe hij dat voor elkaar had gekregen toen. Staat er gewoon bij, https://www.thuisserver.net/fokstats/ PTA / Het grote treinentopic #1000 - Hier raakt de IC niet Defect | ||
Peter | woensdag 26 september 2018 @ 22:04 | |
Ben ik nu gestegen of zijn anderen juist gezakt? | ||
boriq | woensdag 26 september 2018 @ 22:08 | |
Wel gedaald in vergelijking met die van b2py. Weer wat meer spammen dus | ||
James1988 | woensdag 26 september 2018 @ 22:20 | |
Hier de top-139 aan posters sinds 1 januari 2010
Met dank aan de statstool en wat geklooi in Excel | ||
Peterselieman | woensdag 26 september 2018 @ 22:23 | |
ik doe het tegenwoordig wat rustiger aan | ||
ziggyziggyziggy | woensdag 26 september 2018 @ 22:26 | |
Nou ja, van de zeven of acht aanrijdingen die ik als treindienstleider heb afgehandeld, weet ik nog wel precies waar, wanneer en hoe laat. En voor de rest die ik 'meelees' geldt ook wel wat ik eerder zei. | ||
ziggyziggyziggy | woensdag 26 september 2018 @ 22:26 | |
Toch nog twaalfde. Nice. | ||
James1988 | woensdag 26 september 2018 @ 22:28 | |
Oudere data zit niet in de statstool, helaas | ||
b2py | donderdag 27 september 2018 @ 11:10 | |
Geen tijd helaas | ||
James1988 | donderdag 27 september 2018 @ 12:00 | |
18 extra ICE4's, een verlenging van 50 bestaande ICE4's naar 13 rijtuigen, en een opknapbeurt voor de ICE 1: DB investeert ¤ 1 miljard in hun ICE-vloot. | ||
Maegrim | donderdag 27 september 2018 @ 12:08 | |
Fijnste trein in Nederland | ||
dennistd | donderdag 27 september 2018 @ 12:54 | |
Zowel de ICE1 als de ICE4 rijden niet in Nederland | ||
Maegrim | donderdag 27 september 2018 @ 13:00 | |
De 3 dan | ||
Duvel | donderdag 27 september 2018 @ 13:27 | |
https://inside.bahn.de/ice-3-redesign/ | ||
b2py | donderdag 27 september 2018 @ 19:59 | |
Oud nieuws man (Zie pohi ergens ) | ||
Darkwing_Duck | vrijdag 28 september 2018 @ 10:14 | |
Serieus | ||
Ireyon | vrijdag 28 september 2018 @ 13:58 | |
Hier nog mensen die morgen gezellig stoomtreintje gaan kijken in Den Bosch / Eindhoven? | ||
spectrumanalyser | vrijdag 28 september 2018 @ 15:03 | |
hier heb je de dienstregeling: https://www.docdroid.net/lbbg59C/spotters-dienstregeling.pdf leuk treintje. In Heerhugowaard heeft ie goed gereden voor Huider. | ||
Dr_Flash | vrijdag 28 september 2018 @ 15:23 | |
Oh misschien dat ik die morgenochtend nog wel even mee pik in Eindhoven dan Bedankt! | ||
spectrumanalyser | vrijdag 28 september 2018 @ 16:41 | |
| ||
dennistd | vrijdag 28 september 2018 @ 17:25 | |
Even kijken, heb ook nog een tramrit in Rotterdam namelijk. | ||
funnywell | vrijdag 28 september 2018 @ 19:35 | |
Jep bij Hedel rijksbrug. En daarna op t station in Den Bosch en dan bij Boxtel waar ze NS treinen laten passeren. Waarom, nou mn zoontje van 3 is helemaal trein gek. | ||
Dr_Flash | vrijdag 28 september 2018 @ 20:02 | |
Ja ja geef je spruit maar weer de schuld. Wij weten heus wel hoe dit werkt | ||
Dr_Flash | zaterdag 29 september 2018 @ 09:48 | |
Oh nee toch niet, ik was om 930 alweer weg uit Eindhoven. Voorlopig lekker stapvoets rijden vanwege verwarde personen op het spoor of zo. Dus er komt weer een half uurtje bij qua overstap Lekker weer. | ||
dennistd | zaterdag 29 september 2018 @ 10:04 | |
Wie doet er op 27 oktober mee aan de NVBS Railquiz? Ik ben nog op zoek naar teamgenoten, want driekwart van Het Twentse Tingeltrammetje is dan afwezig. | ||
Dr_Flash | zaterdag 29 september 2018 @ 10:05 | |
Oh dat is altijd wel leuk Ik hou het nog even in beraad. | ||
Ireyon | zaterdag 29 september 2018 @ 11:38 | |
Verwarde personen op het spoor die per se een stoomtrein recht van voren moeten fotograferen Enfin, ik maak er een leuk dagje van | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 29 september 2018 @ 11:40 | |
M'n neefje wordt twee dus ik zit op een verjaardag. | ||
dennistd | zaterdag 29 september 2018 @ 11:41 | |
Voor wie met het najaarsrondje mee gaat (of naar de Railquiz wil) en nog geen treinkaartje heeft: een dagkaart bij AH voor ¤16 (of zelfs ¤14 bij drie stuks) https://www.treinreiziger(...)vanaf-e-14-tot-e-16/ | ||
Dr_Flash | zaterdag 29 september 2018 @ 14:57 | |
Hoe is het met die zweettrein inmiddels? Ik ben bijna weer in Eindhoven | ||
Dr_Flash | zaterdag 29 september 2018 @ 16:37 | |
Niks meer van gezien dus | ||
Adrie072 | zaterdag 29 september 2018 @ 19:03 | |
Spaanse hogesnelheidslijn: lege treinen betaald door Europa 29-09-2018 Buitenland Redactie: Rianne van der Linden - van Vuren Spaanse hogesnelheidslijn: lege treinen betaald door Europa Spanje heeft miljarden subsidie gekregen van de Europese Unie om een supersnel trein netwerk aan te leggen. Het land heeft sinds 2000 ruim de helft van het Europese spoorwegenbudget opgeslokt. De hogesnelheidstreinen doorkruizen het hele land, maar er wordt opvallend weinig gebruik van gemaakt. Volgens critici wordt er bij de aanleg en uitbreiding van het grootste hogesnelheidsnetwerk van Europa geen kosten-batenanalyse gemaakt en hebben politieke motieven voorrang. Het is doodstil op station Tardienta om elf uur in de ochtend. Een blik op de dienstregeling leert dat er de komende vier uur geen trein zal stoppen. Het dorp telt nog geen duizend inwoners. Toch stopt hier twee keer per dag een hogesnelheidstrein. 's Ochtends kun je instappen naar Zaragoza en Madrid, 's avonds de andere kant op richting Huesca. Het station van de Alta Velocidad Española (AVE, de Spaanse Hogesnelheidstrein) is de trots van het dorp. Alleen maakt bijna niemand er gebruik van. Anderhalve reiziger per dag, volgens de officiële statistieken. "Dit is geen trein waar de inwoners iets aan hebben’’, zegt burgemeester Agustín Segura. Eén op de vier stations van de AVE heeft 150 of minder reizigers per dag. Spanje ontving bijna helft van Europese budget voor hogesnelheidstreinen Onlangs verscheen een rapport van de Europese Rekenkamer. Daaruit bleek dat sinds 2000 bijna de helft van het Europese budget voor hogesnelheidstreinen naar Spanje is gegaan. Het gaat om 11 miljard euro van in totaal 23,7 miljard euro. De conclusie in het rapport was vernietigend: lijnen worden aangelegd om politieke redenen, niet om hun economisch of maatschappelijk nut. Nationaal statussymbool In 1992 opende Spanje de eerste hogesnelheidslijn tussen Madrid en Sevilla. Sindsdien heeft de uitbreiding van het hogesnelheidsnet altijd hoog op de politieke agenda gestaan van de regering in Madrid. De AVE werd een nationaal statussymbool en stond onder geen enkele regering ter discussie. Tijdens de zwaarste jaren van de crisis ging de aanleg van nieuwe lijnen gewoon door. Inmiddels heeft Spanje bijna 3500 kilometer hogesnelheidslijn in gebruik. Daarmee heeft het land het grootste net van Europa. Wereldwijd heeft alleen China meer kilometers hogesnelheidstrein. Maar nergens rijden die snelle treinen zo leeg rond als in Spanje. Spanje heeft bijna 3500 kilometer hogesnelheidslijn in gebruik. Binnen vier uur in Madrid De verlaten perrons van Tardienta staan niet op zichzelf. Eén op de vier stations van de AVE heeft 150 of minder reizigers per dag. Dat is het gevolg van een transportbeleid waarbij volgens critici geen kosten-batenanalyse gemaakt wordt en politieke motieven de voorrang krijgen. Behalve een symbool van nationale trots is de hogesnelheidslijn een symbool om de nationale eenheid en de centrumfunctie van Madrid te versterken. Madrid moet binnen vier uur vanuit alle provinciehoofdsteden te bereiken zijn, was de droom van premier José Maria Aznar in 2000. Geen openheid van zaken Die visie is nog steeds van kracht. En daarvoor is geen prijs te hoog. Tot nu toe heeft de Spaanse regering volgens onderzoeker Germà Bel 70 tot 80 miljard euro in de aanleg van de AVE gepompt. Dat is een schatting, want sinds de crisis geeft de regering in Madrid geen openheid van zaken meer over de werkelijke uitgaven. "Het is zeer ernstig dat er geen openheid van zaken wordt geven", zegt hoogleraar economie Bel. Bel vindt ook dat subsidiegever Brussel zich eens flink achter de oren moet krabben. "De Europese Commissie weet dat Spanje de exploitatie subsidieert’’, zegt hij. "Dat mag niet volgens de Europese regels, omdat een hogesnelheidstrein niet valt onder de verplichte publieke dienstverlening." Maar in Brussel kijken ze liever de andere kant op. "Dat is opmerkelijk. Tenslotte is hier veel Europees geld mee gemoeid’’, zegt hij. https://eenvandaag.avrotr(...)betaald-door-europa/ | ||
Dr_Flash | zaterdag 29 september 2018 @ 19:35 | |
voor at best 11/70 deel "betaald door Europa" dus eigenlijk? | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 29 september 2018 @ 19:47 | |
Ja, net als de vrij fantastische snelwegen die Spanje rijk is. Ik kan alleen maar denken "nou en". | ||
Dr_Flash | zaterdag 29 september 2018 @ 19:56 | |
Maar het is natuurlijk wel een beetje typerend dat er in het Mariënberg van Spanje twee HST's per dag rijden (verder ook nog andere treinen eigenlijk? Of...? ) Aan de andere kant, voor dat soort onzin hoef je echt niet naar Spanje. Oostende en Mons hebben ook jarenlang hun dagelijkse TGV gehad waar nog geen kat in zat. "Moest" want politieke piemeltjes moesten omhoog | ||
derLudolf | zondag 30 september 2018 @ 12:06 | |
Blijkbaar is het vrij makkelijk om veel geld te krijgen als een land de helft krijgt... Waarom doet de NL overheid dan niet meer moeite. Huidige tracé van de ICE, onderlangs tot aan Venlo/Mönchengladbach en richting het Noorden tot Oldenburg ofzo. Zodat je vanuit Hoogeveen rechtstreeks naar bijvoorbeeld Hamburg of Amsterdam kunt | ||
Bitlord | zondag 30 september 2018 @ 13:50 | |
Kennelijk wist men daar goed hoe men aan EU-subsidies kon geraken. Wellicht hadden we dan ook de HSL-Oost, een Zuiderzeelijn en een spoor in de middenberm van de A27 Lunetten - Breda gehad. | ||
James1988 | zondag 30 september 2018 @ 14:02 | |
Hoe graag ik die lijn ook zie komen, denk ik niet dat hij ooit gebouwd gaat worden | ||
Bitlord | zondag 30 september 2018 @ 14:20 | |
De verbreding van de A27 was denk ik dé kans geweest. De volgende keer dat dat gebeurd zijn alle autos zelfrijdend en is de trein met miljardeninvesteringen volledig achterhaald. | ||
James1988 | zondag 30 september 2018 @ 14:33 | |
Die verbreding had er allang moeten zijn, en zelfs nu hij eindelijk gaat gebeuren gaat dat zeer sober gebeuren. Een spoorlijn bouwen langs de A27, of zelfs alleen al het treffen van voorbereidingen daarvoor, zou het hele project met jaren vertragen. Tegen de tijd dat Hooipolder - Houten onder de huidige plannen verbouwd is zullen we 12 jaar verder zijn (ja, serieus), skeptici verwachten dat de geleverde capaciteit op dag 1 al ontoereikend zal zijn. Zelfrijdende auto's, ik moet het nog maar zien | ||
Dr_Flash | zondag 30 september 2018 @ 15:00 | |
Ja, ik ook | ||
Anne | zondag 30 september 2018 @ 15:04 | |
Mooi reeksnummer dit . Moet ik even gepost hebben. | ||
Bitlord | zondag 30 september 2018 @ 15:22 | |
Deze had ik nog niet meegemaakt: met 4 treinen tegelijkertijd Utrecht uitrijden. Elk halfuur om '18/'48 zie ik nu. In theorie zou 7 ook kunnen (met ee rangeerbeweging naar Ut201/204 en Cartesiusweg). Hoewel ik afvraag of de spanning dan nog wel oké is. [ Bericht 19% gewijzigd door Bitlord op 30-09-2018 15:28:12 ] | ||
Duvel | zondag 30 september 2018 @ 23:15 | |
En niemand die de moeite neemt om als eerbetoon wat plaatjes van de paaltjesloc op te sporen? Deze dus: In Venlo, bijvoorbeeld: Of in Amsterdam, voor de IC uit Berlijn: En profile: Leve het archief! | ||
J.B. | zondag 30 september 2018 @ 23:51 | |
I Bedankt hiervoor! Ik zal nog wel verder gaan zakken helaas, vorig jaar nog veel getreind toen ik in Polen woonde maar toen fokte ik niet omdat ik constant captions moest invullen. Inmiddels woon ik voor werk in Frankfurt en bezit ik helaas een auto Niettemin morgen wel een mooi ritje van Marrakech naar Rabat voor de boeg met de Marokkaanse spoorwegen, ik ben benieuwd | ||
DeaDLocK2K | maandag 1 oktober 2018 @ 07:54 | |
Ligt het aan mij of lijkt het aantal storingen met gevolgen voor de treindienst af te nemen in het algemeen? Ik zie veel minder vaak een grote rooie NEE als ik naar rijdendetreinen.nl ga. | ||
trein2000 | maandag 1 oktober 2018 @ 08:04 | |
| ||
b2py | maandag 1 oktober 2018 @ 08:23 | |
Even bij de statistieken kijken daar | ||
Dr_Flash | maandag 1 oktober 2018 @ 09:24 | |
Kan best zijn dat de betrouwbaarheid op Zwenzwoka is toegenomen na de electrificage ja | ||
Salatrel | maandag 1 oktober 2018 @ 09:33 | |
kan wel zijn maar ik sta hier op stadshagen nog steeds op de trein te wachten | ||
Koen66 | maandag 1 oktober 2018 @ 09:39 | |
#1111 | ||
DeaDLocK2K | maandag 1 oktober 2018 @ 09:43 | |
Het begin was goed maar er begint nu toch met enige regelmaat wat wrijving te komen bij de krappe kruisingen in Zwolle. Dat gaat alleen om IC/Sprinter die elkaar kruisen. | ||
b2py | maandag 1 oktober 2018 @ 09:44 | |
Kut Syntus | ||
DeaDLocK2K | maandag 1 oktober 2018 @ 09:45 | |
Provincie eerder. | ||
dennistd | maandag 1 oktober 2018 @ 12:22 | |
Een wissel tussen spoor 7 en 8 zou een boel kunnen schelen: dan kan een vertraagde IC via spoor 203 rijden terwijl de sprinter gewoon via 202 gaat. En bij een vertraagde binnenkomende sprinter kan de IC er ook eerder uit. Scheelt zo 2 minuten schat ik. Tekening emplacement |