Ik moet ineens denken aan iets met "uitgebrokkeld puntstuk" erin.quote:Op zaterdag 22 september 2018 10:04 schreef MTL het volgende:
Vertel eens, welke ongelukken zouden kunnen gebeuren door het terug nemen van de tractie en het voorkomen van een onterechte ATB terugval?
Ik denk dat hij het mechanisme van meldingsmoeheid bedoelt.quote:Op zaterdag 22 september 2018 10:04 schreef MTL het volgende:
Vertel eens, welke ongelukken zouden kunnen gebeuren door het terug nemen van de tractie en het voorkomen van een onterechte ATB terugval?
Dat lijkt me eerder een probleem van grote retourstromen dan van de ATB zelf.quote:Op zaterdag 22 september 2018 07:20 schreef MTL het volgende:
Zelfs het wisselnummer uit je hoofd weten
Maar zonder gekheid, dat is aan de andere kant wel weer één van die speciale. Die krijg je alleen als je met twee stellen VIRM zelf aan het optrekken bent én de IC vanuit Den Haag naast je rijdt.
Ik heb geen zin meer in die storing, dus ik neem even mijn eigen tractie terug op dat punt, et voila, geen ATB terugval meer
Correct, als ik het goed heb begrepen. Om het aan te passen moet het volledige ontwerp daar op de schop, dus dat gaan ze nooit doen voor één specifieke situatie.quote:Op zaterdag 22 september 2018 11:06 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat lijkt me eerder een probleem van grote retourstromen dan van de ATB zelf.
Het terugnemen van tractie an sich niet, iets anders misschien wel.quote:Op zaterdag 22 september 2018 10:04 schreef MTL het volgende:
Vertel eens, welke ongelukken zouden kunnen gebeuren door het terug nemen van de tractie en het voorkomen van een onterechte ATB terugval?
Dat zal, maar het hoort natuurlijk niet.quote:Op zaterdag 22 september 2018 11:06 schreef MTL het volgende:
[..]
Correct, als ik het goed heb begrepen. Om het aan te passen moet het volledige ontwerp daar op de schop, dus dat gaan ze nooit doen voor één specifieke situatie.
Ja dat geldt voor deze situatie. Maar in het algemeen zie je vaak in ongevalsrapportages (niet specifiek spoors) dat niet gemelde fouten, en zelf verzonnen workarounds relatief vaak leiden tot echte incidenten, omdat het ingesleten gedrag is: het zal wel weer zo'n (onbelangrijk) probleem zijn...quote:Op zaterdag 22 september 2018 16:37 schreef MTL het volgende:
Er zit juist géén storing in het systeem. Dat doet precies wat het moet doen.
Het enige theoretische risico dat hier aanwezig is, is dat op een dag de terugval niét onterecht is en de machinist het handboek niet opvolgt.
In de praktijk is die situatie echter niet mogelijk, omdat het volgende sein er alweer redelijk kort achter zit. Voor je überhaupt bent gaan rijden op zicht (max 40 km/u) heb je het volgende lichtsein alweer gepasseerd en kan je het weer afbreken. Mocht er dan toch nog iets zijn tussen de ATB terugval en het sein, dan ben je sowieso al te laat.
Dat lijkt mij duidelijk.quote:Op zaterdag 22 september 2018 16:37 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat zal, maar het hoort natuurlijk niet.
Ja, dat hou je, zeker nu je niet meer alles met standaard Fase 4 kasten uitrust, maar er allerlei ATB-oplossingen in software komen.quote:Op zaterdag 22 september 2018 16:41 schreef MTL het volgende:
[..]
Dat lijkt mij duidelijk.
Maar er zijn helaas behoorlijk wat van dit soort situaties in het Nederlandse spoorwegnet. Om die allemaal op te lossen zou je heel wat plekken vanaf 0 opnieuw moeten ontwerpen en opbouwen.
Ook zijn bepaalde materieelsoorten gevoeliger voor de ene storing dan voor de ander. Dat zul je altijd houden door de aard van het ATB systeem.
Als dat ineens gebeurt tijdens de rit lijkt het me wel iets om de conducteur op te wijzen. Of de spoorwegpolitiequote:
Klopt, en daar ben ik nu mee bezig:)quote:Op zaterdag 22 september 2018 17:52 schreef MTL het volgende:
Steeds meer treinen (en nieuwe treinen al vanaf de fabriek) worden/zijn voorzien van real time monitoring. Alle gegevens zijn dus vrijwel direct in te zien.
Je hebt het toch over een "onterechte" ATB terugval?quote:Op zaterdag 22 september 2018 16:37 schreef MTL het volgende:
Er zit juist géén storing in het systeem. Dat doet precies wat het moet doen.
Hij bedoeld dat het systeem reageert op de storing, en daarin dus doet wat het moet doen: namelijk de ATB laten terugvallen.quote:Op zaterdag 22 september 2018 20:13 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Je hebt het toch over een "onterechte" ATB terugval?
Dan gebeurt er toch iets wat niet goed is? En dus is er toch een verstoring in het systeem? Anders was het een terechte terugval.
En als het systeem dan wel doet wat het moet doen, waarom ondermijn jij dat systeem dan door zo te handelen?
Is dat gebruikelijk bij NS personeel? Als het systeem niet naar believen van de machinist werkt dat de machinist dan maar op eigen houtje iets verzint om het te ontwijken?
Heb ik net ook gedaan van Enschede naar Hengelo. En zo ook weer terugquote:
Ik neem aan dat je dan een geelvaller krijgt?quote:Op zaterdag 22 september 2018 21:11 schreef MTL het volgende:
We spreken van een onterechte terugval als er in één blok kort een ATB code wordt gedetecteerd die lager is dan de ATB code die je zou moeten hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |