derLudolf | zaterdag 12 maart 2016 @ 04:21 | |||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen. ![]() | ||||
Adrie072 | zaterdag 12 maart 2016 @ 04:22 | |||
Wat, waar, wanneer, waarom? Ben wel benieuwd! [ Bericht 61% gewijzigd door derLudolf op 12-03-2016 04:30:59 (kwoot gefikst) ] | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 08:08 | |||
Levensgevaarlijk, die GTW's ![]() http://nos.nl/artikel/209(...)ongeluk-dalfsen.html | ||||
b2py | zaterdag 12 maart 2016 @ 08:32 | |||
Graffititrein, retour Deventer en Schiphol, gisterochtend, goede vraag. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 08:56 | |||
Nou! Machtig interessant inderdaad! Je vraagt je toch af, wat drijft zo iemand? He? Matzwarte verf, en dan glanzend zilvergrijs ![]() ![]() | ||||
HaverMoutKoekje | zaterdag 12 maart 2016 @ 09:02 | |||
Misschien gewoon hekel aan geel ![]() | ||||
MTL | zaterdag 12 maart 2016 @ 09:13 | |||
Een onderzoek instellen naar de botsveiligheid van een trein die al uit de catalogus is gehaald omdat ie.... Jawel, niet aan de nieuwe veiligheidsnormen/botsnormen van 2014 voldoet ![]() | ||||
b2py | zaterdag 12 maart 2016 @ 09:22 | |||
Die icm heeft inmiddels weer 1 schoon rijtuig ![]() | ||||
b2py | zaterdag 12 maart 2016 @ 09:29 | |||
Ik vraag me af welke trein wel een kans had gehad tegen zo'n voertuig.. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 09:33 | |||
Het is maar een rupshoogwerkertje he, geen tank. Dan nog: ![]() | ||||
b2py | zaterdag 12 maart 2016 @ 09:39 | |||
E=mv² Dan nog een keer met 140.. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 09:42 | |||
Kan me nog een Virm herinneren die het weleens van een pantserwagen gewonnen heeft ergens in Drenthe. | ||||
Duvel | zaterdag 12 maart 2016 @ 10:14 | |||
Ik weet niet of je dit "winnen" moet noemen. Foto van een kapotte trein. [ Bericht 11% gewijzigd door Duvel op 12-03-2016 17:18:38 ] | ||||
dennistd | zaterdag 12 maart 2016 @ 10:25 | |||
Pas je wel op waar je je foto's weghaalt? http://www.kilroynews.net/copyright.htm ![]() | ||||
b2py | zaterdag 12 maart 2016 @ 10:33 | |||
Gespot, treinspotter op Oss! ![]() | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 10:45 | |||
Mja, dat is misschien wat enthousiast gekwalificeerd idd. | ||||
b2py | zaterdag 12 maart 2016 @ 10:49 | |||
Die autotreinen uit Den Bosch, is dat nu volledig verleden tijd? | ||||
#ANONIEM | zaterdag 12 maart 2016 @ 10:58 | |||
Ah! Kijk, dat is info! ![]() | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 12:39 | |||
Hee moet je nou eens kijken wat ik nog vond ![]() ![]() | ||||
DeaDLocK2K | zaterdag 12 maart 2016 @ 12:46 | |||
Laten we ons spoorwegnet inderdaad aan DB geven. Kunnen we puzzels als "welke overstap van 25 minuten haal je soms nog wek een keer" spelen. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 12:47 | |||
Gaatie goed daar ja? ![]() | ||||
derLudolf | zaterdag 12 maart 2016 @ 12:56 | |||
Hoezo, die overstappen haal je daar niet? | ||||
DeaDLocK2K | zaterdag 12 maart 2016 @ 12:58 | |||
Oh great, de ice naar Zürich via offenburg en basel die tien minuten later gaat heeft een storing, +25 en reisadvies is met de onze mee. | ||||
boriq | zaterdag 12 maart 2016 @ 13:20 | |||
Dat klopt toch ook? Sinds 3 december hebben we, in elk geval de komende jaren, geen last meer van verwijtbare storingen tussen Bad-Nieuweschans en Leer ![]() | ||||
#ANONIEM | zaterdag 12 maart 2016 @ 13:38 | |||
De punctualiteit van DB Fernverkehr is gemiddeld iets van 75%-80% met een 6-minuten-norm en ongeveer 90% met een 15-minuten-norm. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2016 13:39:18 ] | ||||
ReisT | zaterdag 12 maart 2016 @ 13:50 | |||
Wat zeggen die cijfers of het aantal gehaalde overstappen? | ||||
#ANONIEM | zaterdag 12 maart 2016 @ 13:57 | |||
Dat hangt ervan af of het een overstap op een andere IC/ICE of een overstap naar een stoptrein/sneltrein is. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 14:50 | |||
Ja, zo kan ik het ook. Als ik twee kratten in m'n mik heb kan ik ook prima over een rechte lijn lopen. Als ie maar wel veertien meter breed is ![]() | ||||
bork | zaterdag 12 maart 2016 @ 14:51 | |||
In Duitsland heb je gestaffelde prijzen voor het gebruik van het spoornetwerk, een ICE heeft in de regel voorang op IC - IRE - RE en zo heeft IC weer voorrang op IRE - RE dit omdat die treinen meer betalen voor het gebruik van de infrastructuur. m.a.w. er wordt meer gedaan om je ICE overstap te halen bij vertraging dan bij een regionale boemel. Dus die cijfers zeggen ook niks omdat die helemaal vertekend kunnen zijn. | ||||
Peterselieman | zaterdag 12 maart 2016 @ 14:53 | |||
Het kan ook een noodlottig toeval zijn ... | ||||
Peterselieman | zaterdag 12 maart 2016 @ 14:54 | |||
Grunn natuurlijk | ||||
#ANONIEM | zaterdag 12 maart 2016 @ 14:57 | |||
Of een aansluiting wacht of niet is een keuze van de vervoerder en heeft niks met de prioriteit van het rijpad te maken, toch? Het is eerder andersom: de punctualiteit van IC/ICE is behoorlijk slecht ondanks dat ze de hoogste prioriteit hebben. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2016 14:57:33 ] | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 15:05 | |||
Wat leuk, een foto met een Nokia 3310 na afloop van een avond oliebollen bakken ![]() | ||||
Peterselieman | zaterdag 12 maart 2016 @ 15:11 | |||
![]() ![]() | ||||
dennistd | zaterdag 12 maart 2016 @ 15:14 | |||
is het niet Leeuwarden? | ||||
derLudolf | zaterdag 12 maart 2016 @ 15:19 | |||
Nee | ||||
Peterselieman | zaterdag 12 maart 2016 @ 15:19 | |||
Nee, is genomen vanaf de Herebrug. Leeuwarden heeft geen brug van waar af je de perrons op de foto kunt zetten ![]() | ||||
derLudolf | zaterdag 12 maart 2016 @ 15:20 | |||
Sorry Fles, ik zal volgende keer mijn 60D+statief meenemen naar 't café | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 15:22 | |||
Overdrijf niet zo. Veeg gewoon die lens even schoon, tamtak ![]() | ||||
James1988 | zaterdag 12 maart 2016 @ 15:30 | |||
Dat hangt mede af van wat de verkeersleiding doet, en of een reiziger het bijvoorbeeld heeft gevraagd aan de chef trein. Dan ben ik toch benieuwd hoe dat komt... | ||||
dennistd | zaterdag 12 maart 2016 @ 15:33 | |||
Lange afstanden, dus meer kans dat er wat mis gaat onderweg, en dat in combinatie met rustig een kwartier wachten op een aansluitende trein. En op die trein moeten dan weer andere treinen wachten, enz, enz, enz | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 15:36 | |||
En dat komt door het systeem met gereserveerde zitplaatsen. Vaak wordt dat aanbevolen, soms verplicht. Veel mensen doen dat ook in het Fernverkehr. Tsja, en de keuze tussen een kwartier / half uur vertraging, of de volgende trein opzadelen met honderd of meer extra mensen waar geen plek voor is terwijl ze wel betaald hebben voor hun zitplaats.... Daar komt dat dus door ![]() | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 15:39 | |||
In Nederland reserveert niemand en rijdt in principe op de grote lijnen elk kwartier een trein in beide richtingen (al dan niet stoptrein en IC samen 4 x per uur). Vandaar dat er in NL zo klakkeloos opgeheven wordt. Wordt alleen een beetje een jammer verhaal als er met die redenatie meerdere treinen achter elkaar opgeheven worden. Of als je niet in de gaten hebt dat je treinen op elk moment van de dag al ramvol zitten omdat je gevoel voor realiteitszin nooit bestaan heeft ![]() | ||||
derLudolf | zaterdag 12 maart 2016 @ 16:15 | |||
Ja sorry, bij mij zit er niets tussen Moto G (xt1039) en spiegelreflex. | ||||
derLudolf | zaterdag 12 maart 2016 @ 16:17 | |||
Prima toch, zorgen voor zitplaatsen ![]() | ||||
DeaDLocK2K | zaterdag 12 maart 2016 @ 16:47 | |||
Goede uitleg van de heren. Net twintig euro voor een baco betaald, tijd voor de terugreis. Wel chocolade voor de mannelijke productie-eenheid gekocht. | ||||
bork | zaterdag 12 maart 2016 @ 16:55 | |||
dure baco of was het een emmertje? | ||||
derLudolf | zaterdag 12 maart 2016 @ 17:02 | |||
Das geen geld. https://www.prof-tools.nl/detail.asp?Lang=1&Prod=112417 | ||||
Duvel | zaterdag 12 maart 2016 @ 17:17 | |||
Goeie tip. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 17:20 | |||
Goedkoper dan op de boot ![]() ![]() | ||||
#ANONIEM | zaterdag 12 maart 2016 @ 17:29 | |||
Bier. | ||||
b2py | zaterdag 12 maart 2016 @ 17:51 | |||
Ik heb een keer in Spandau 20 minuten met de ICE naar Interlaken gewacht op een ODEG RE.. | ||||
ziggyziggyziggy | zaterdag 12 maart 2016 @ 18:00 | |||
Correct. Maar de regels daarvoor zijn wel opgesteld in overleg met de vervoerder. | ||||
ziggyziggyziggy | zaterdag 12 maart 2016 @ 18:01 | |||
Stephensonviaduct ook niet? | ||||
derLudolf | zaterdag 12 maart 2016 @ 18:01 | |||
Heerlijk helder Holger? Proost | ||||
Peterselieman | zaterdag 12 maart 2016 @ 18:02 | |||
Nee, dan is het nog minimaal een kilometer naar het station toe | ||||
Peterselieman | zaterdag 12 maart 2016 @ 18:03 | |||
Een halve M5 op de NoordZuidLijn in Amsterdam | ||||
Merode32 | zaterdag 12 maart 2016 @ 18:30 | |||
Vannacht de rest | ||||
Duvel | zaterdag 12 maart 2016 @ 19:20 | |||
![]() | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 19:21 | |||
Elektra zonder de draad! ![]() | ||||
dennistd | zaterdag 12 maart 2016 @ 19:26 | |||
Elektra met draad, uurtje geleden gefilmd: | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 19:28 | |||
Jezus wat hangt dat ding strak stil zeg ![]() | ||||
Duvel | zaterdag 12 maart 2016 @ 19:33 | |||
![]() | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 19:35 | |||
Wel een beetje een hutje-mutje-op-mekaar-show he ![]() | ||||
dennistd | zaterdag 12 maart 2016 @ 19:37 | |||
Het buitenterrein is meestal een rommeltje ja, maar dat heeft ook wel weer wat. Het zal nu ook wel iets voller staan vanwege de modelbouw binnen, het is OnTraxs dit weekend. | ||||
Duvel | zaterdag 12 maart 2016 @ 19:45 | |||
![]() ![]() | ||||
Peterselieman | zaterdag 12 maart 2016 @ 19:49 | |||
Fraaie plaat, Duvel | ||||
dennistd | zaterdag 12 maart 2016 @ 19:50 | |||
Ziet er mooi uit idd, net of je ook met een drone vloog ![]() Vandaag stond er bij AKE Eisenbahntouristik een rit met de Rheingold naar Papenburg op het programma. Vanuit Köln werd vanochtend even na half negen vertrokken, om rond 12.15u in Papenburg aan te komen. Om 17.40u werd begonnen aan de terugreis, die hier bij Neumehringen (2,5km voor Salzbergen) op de foto vastgelegd werd. Loc van dienst was de E10 1309, die sinds kort de tractieleverancier van de AKE-Rheingold is. | ||||
Duvel | zaterdag 12 maart 2016 @ 19:52 | |||
Mooi toch, die Bügelfalte! | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 19:57 | |||
En dat Deutsche Bundesbahn-logo ![]() | ||||
dennistd | zaterdag 12 maart 2016 @ 19:58 | |||
Er staat AKE op ![]() | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 20:01 | |||
Er had DB op moeten staan. | ||||
dennistd | zaterdag 12 maart 2016 @ 20:04 | |||
Dat zal ongetwijfeld niet mogen. Net als dat in Nederland alleen het spoorwegmuseum vishaken op het materieel mag hebben... | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 20:07 | |||
Oh ja, een seconde geen regeltjeszucht is een seconde niet geleefd, even vergeten, sorry ![]() | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 20:08 | |||
Trouwens ga jij maar eens vis vangen met zo'n haak ![]() ![]() ![]() ![]() | ||||
dennistd | zaterdag 12 maart 2016 @ 20:10 | |||
Dat is me iets te saai, ik wacht liever twee uur langs een spoorlijn op een trein ![]() | ||||
DeaDLocK2K | zaterdag 12 maart 2016 @ 20:24 | |||
Zwitserland. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 20:30 | |||
ik ben heel benieuwd naar de gevolgde route. Van wat ik her en der zo mee krijg heeft het met de kortste weg niet veel te maken ![]() | ||||
b2py | zaterdag 12 maart 2016 @ 20:32 | |||
DB ![]() | ||||
Prins_Pils | zaterdag 12 maart 2016 @ 20:38 | |||
Diepe ![]() ![]() | ||||
DeaDLocK2K | zaterdag 12 maart 2016 @ 21:01 | |||
München Stuttgart Karlsruhe Basel SBB Karlsruhe Stuttgart waar ik nu met een stel vagerikken in een café zit. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 21:02 | |||
Hee wat gek. Doetie anders nooit ![]() | ||||
DeaDLocK2K | zaterdag 12 maart 2016 @ 21:07 | |||
(A) De engeltjessmiley in ieder geval | ||||
Dr_Flash | zaterdag 12 maart 2016 @ 21:12 | |||
O - ) | ||||
DeaDLocK2K | zaterdag 12 maart 2016 @ 21:25 | |||
Ich danke dir! ![]() | ||||
Anno1982 | zondag 13 maart 2016 @ 09:55 | |||
Ik begreep daarom ook al niet helemaal dat Mono nog over 3 palen sprak die nog zouden blijven staan. Het nadeel is dan weer wel dat je straks vastzit aan een stationnementstimer die voor jou bepaalt wanneer je weer verder mag. Die timer heeft altijd dezelfde tijd, dat lijkt me minder dynamisch dan een IR-paal die je zelf kunt aanschieten. Ik weet alleen niet of je dit als machinist als groot nadeel ervaart? | ||||
Dr_Flash | zondag 13 maart 2016 @ 09:56 | |||
Die schietpaal in Vorden is inderdaad ook verdwenen zag ik ![]() | ||||
derLudolf | zondag 13 maart 2016 @ 10:21 | |||
Wat voor ontzettend interessants is TPRB? Jullie zijn er al een aantal dagen vol van ![]() | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 10:21 | |||
Voor slechts 2 ton een prachtloc in je tuin: http://m.ebay.de/itm/311543474238?_mwBanner=1 | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 10:23 | |||
Ter Plaatse Relais Bediende Beveiliging (De R ben ik niet zeker van) wat inhoudt dat de machinist met een laser pistool het sein veilig zet en de rijweg vrijmaakt. De laatste baanvakken naar Harlingen en Stavoren worden omgebouwd van dit systeem naar Centraal Bediend, op een post van ProRail dus. Zie ook: http://www.klassiekebeveiliging.com/Uitleg_TPRB.htm [ Bericht 8% gewijzigd door b2py op 13-03-2016 10:29:23 ] | ||||
derLudolf | zondag 13 maart 2016 @ 10:42 | |||
Het is dat ik het geld en ruimte niet heb. Anders kocht ik hem. Een AMPZ, WRMZ en WLABmz er bij in dezelfde kleurtjes. Regelen we wat scholing voor een paar FOK! machinisten en kun je een nieuwjaarsrondje naar Karinthië doen ofzo ![]() | ||||
boriq | zondag 13 maart 2016 @ 10:47 | |||
Kan het treinentopic dat niet gewoon crowdfunden? Hoeven we elk nog maar 10k in te leggen | ||||
#ANONIEM | zondag 13 maart 2016 @ 10:56 | |||
Ik wil wel Duitse bevoegdheid halen. Lijkt me wel chill. FOK! on tour. In 1 rit naar Oostenrijk klappen. | ||||
Peterselieman | zondag 13 maart 2016 @ 11:27 | |||
Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd hoe het eind dit jaar met de nieuwe Limburgse concessie komt. Naar wat ik begrepen heb zal de rechter op 26 april pas uitspraak gaan doen. Mocht Arriva groen licht krijgen dan kan daarna pas alles in gang worden gezet, zoals het bestellen van bussen en treinen. Die laatste gaan natuurlijk nooit op tijd klaar zijn voor december ... | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 11:30 | |||
Ik hoop dat ze rood krijgen, kut Limburg | ||||
bork | zondag 13 maart 2016 @ 11:32 | |||
Lees nou goed, waarschijnlijk kunnen ze haar niet eens naar Nederland versturen ![]() Moet je haar op je vakantieadres laten afleveren, is altijd zo'n gedoe. | ||||
dennistd | zondag 13 maart 2016 @ 11:34 | |||
NS wil vast wel wat Plan V's of Linten voor 10 jaar verhuren ![]() | ||||
dennistd | zondag 13 maart 2016 @ 11:35 | |||
Je moet hem toch zelf ophalen volgens mij ![]() | ||||
bork | zondag 13 maart 2016 @ 11:37 | |||
Ik mag haar trouwens wel kopen hoor ik net, als ik het zelf maar betaal ![]() | ||||
dennistd | zondag 13 maart 2016 @ 11:42 | |||
Maar jij woonde toch in een bovenwoning? Ik denk niet dat een balkon zo'n loc kan dragen ![]() | ||||
bork | zondag 13 maart 2016 @ 11:43 | |||
Ja, dat probleem tackelen we wel ter plekke Dennis ![]() | ||||
Peterselieman | zondag 13 maart 2016 @ 11:44 | |||
![]() Het zal onvermijdelijk zijn dat een deel van de treinen eerst nog met NS materieel gaat rijden. De NS krijgt in december niet voor niets al de beschikking over 25 FLIRTS in plaats van 6 zoals de eerdere plannen volgens mij waren, naast de zes voor Gouda-Alphen. | ||||
derLudolf | zondag 13 maart 2016 @ 11:49 | |||
Ja dat heb ik gelezen. Jonguh, als ik toch al 2 ton neer kan leggen voor 'de leuk' wat boeien mij die 10k transportkosten nog ![]() Maar staat niet duidelijk bij of ie nou rijvaardig of niet. In opzending kunnen ze hem overal met normaalspoor heenslepen lijkt me | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 12:20 | |||
Dieplader | ||||
derLudolf | zondag 13 maart 2016 @ 12:26 | |||
Klopt, die 10k is wellicht wat ruim begroot. Maar een standaard dieplader vind 110 ton niet zo leuk. ![]() | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 13:08 | |||
Ze hebben laatst een stoomlocomotief uit Gelderland naar Limburg gebracht op een dieplader, moet dit vast ook kunnen. | ||||
Peterselieman | zondag 13 maart 2016 @ 13:15 | |||
Dan is 10k helemaal niet ruim begroot | ||||
Salatrel | zondag 13 maart 2016 @ 14:41 | |||
Laat Arriva lekker hun eigen boontjes doppen met hun grote mond ![]() ![]() | ||||
#ANONIEM | zondag 13 maart 2016 @ 14:50 | |||
Het is niet de schuld van Arriva dat Veolia een juridische procedure begonnen is | ||||
Prins_Pils | zondag 13 maart 2016 @ 14:55 | |||
Voor het gebouw van VolkerRail aan de Duurstedestraat in Deventer staat dit ouwe sikje een soort van mooi te wezen ![]() ![]() Met een klein stukje verder het laatste restje van het Deventer straatspoor, een vrij uitgebreid netwerk waaraan een heleboel bedrijven een spooraansluiting hadden en dat tot 2002 (2000? 2005?) in gebruik was. Zijn nog wel leuke foto's van te vinden op internet. ![]() De wisselkloot is niet meer te tillen (ja, uitgeprobeerd ![]() ![]() | ||||
derLudolf | zondag 13 maart 2016 @ 15:11 | |||
M=F×l | ||||
Okuliarnik | zondag 13 maart 2016 @ 17:15 | |||
Er reed gisteren een SGM in Eisenhüttenstadt... | ||||
Salatrel | zondag 13 maart 2016 @ 17:39 | |||
Sgm in Maassluis ![]() | ||||
Salatrel | zondag 13 maart 2016 @ 17:41 | |||
maar om dan maar materieel bij NS weg te halen terwijl die zelf met een tekort zitten is dan wel erg makkelijk gedacht. | ||||
Peterselieman | zondag 13 maart 2016 @ 17:46 | |||
niet helemaal. Daarvoor is in de concessie een overgangsperiode opgenomen waarin de zittende vervoerder (in dit geval NS) voor materieel moet zorgen totdat de nieuwe treinen van de nieuwe vervoerder instromen. Als alles in Limburg volgens het boekje was verlopen was dit slechts een zeer korte periode geweest. Nu kan het nog wel eens langer gaan duren. Ik kan niet in het orderboek van Stadler kijken in hoeverre ze ruimte gereserveerd hebben voor Arriva. | ||||
Duvel | zondag 13 maart 2016 @ 17:52 | |||
Dat is toch niet houdbaar? De oude vervoerder is geen contractpartij en de nieuwe concessiehouder hoeft geen haast te maken met nieuw materieel. | ||||
Peterselieman | zondag 13 maart 2016 @ 17:55 | |||
Hoezo niet? Je kunt zoiets prima regelen in de concessievoorwaarden dat er zsm nieuw materieel instroomt? | ||||
James1988 | zondag 13 maart 2016 @ 17:56 | |||
Het zijn wel uitzonderlijke omstandigheden waar de oude vervoerder zeker een steentje aan heeft bijgedragen. Als Arriva nog niet genoeg materieel heeft en NS op dat moment materieel over heeft, zou het kunnen dat NS meewerkt. Tegen die tijd is DDM weer in dienst, is Gouda-Alphen weg (want Abellio met eigen materieel) en zijn er ook al wat FLIRTs geleverd. Als Stadler sneller levert dan waar NS op rekent (NS zou rekenen op 9, terwijl de verwachting is dat er in december 25 geleverd zijn?) zou het kunnen dat Arriva tijdelijk wat NS-materieel kan huren totdat de Limburg-FLIRTs geleverd zijn. | ||||
Dr_Flash | zondag 13 maart 2016 @ 18:00 | |||
Wat vind je daar houdbaar aan dan? "Momentje geduld reiziger, de nieuwe concessie is ingegaan, en uw trein komt er zsm aan. Uiterlijk over anderhalf jaar! ![]() ![]() | ||||
Peterselieman | zondag 13 maart 2016 @ 18:01 | |||
Op pagina 102 van de concessie-eisen staat bijvoorbeeld:http://www.limburg.nl/dsresource?objectid=41878&type=org | ||||
#ANONIEM | zondag 13 maart 2016 @ 18:04 | |||
Dat geldt voor Arriva. Voor NS gelden natuurlijk de eisen van de bestaande concessie. Maar daarin heb je volgens mij bijv. de "redelijke regeling" die iets regelt over materieel bij wisseling naar een nieuwe vervoerder. Al kan ik niet vinden wat die regeling precies betekent. | ||||
Dr_Flash | zondag 13 maart 2016 @ 18:07 | |||
"Kijk maar" ![]() | ||||
Duvel | zondag 13 maart 2016 @ 18:08 | |||
Dat is geen eis aan NS natuurlijk. NS is geen partij in de overeenkomst. NS heeft alleen SLT, zonder plee, mag dat? | ||||
Peterselieman | zondag 13 maart 2016 @ 18:09 | |||
klopt, maar ik neem aan dat er met de NS wel degelijk eenzelfde afspraak is gemaakt voor dat dit in de PvE werd opgenomen. | ||||
Duvel | zondag 13 maart 2016 @ 18:10 | |||
Dan nog moet het Arriva-machinistenkorps opgeleid zijn voor de treinen die er dan komen te rijden. Etc etc etc. Ik denk trouwens dat je dat gezeik met die rechtszaken ook had gekregen als NS niet had aangeklooid. | ||||
Duvel | zondag 13 maart 2016 @ 18:11 | |||
Ik zie een kans voor DM'90. ![]() | ||||
#ANONIEM | zondag 13 maart 2016 @ 18:22 | |||
Ik begreep dat er in ieder geval wel op tijd een aantal Stadlers aanwezig zijn in Limburg. Onze materieelman moet een aantal maanden naar Limburg voor testritten en opleiding. Die gaat eerst naar Zwitserland voor instructie. | ||||
dennistd | zondag 13 maart 2016 @ 18:23 | |||
Dat komt pas in december 2017 vrij. Tenzij NS genoeg FLIRT's op tijd geleverd krijgt, die op Zwolle-Enschede inzet omdat de waslijn er toch al hangt en Arriva opscheept met de Buffeltjes ![]() | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 18:23 | |||
Met al die tekorten op het HRN? ![]() | ||||
Salatrel | zondag 13 maart 2016 @ 18:25 | |||
Bovendien is Gouda - Alphen 2 stellen dat zet ook geen zoden aan de dijk ![]() | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 18:29 | |||
April wordt interessant met wegvallen Hoekse Lijn | ||||
dennistd | zondag 13 maart 2016 @ 18:31 | |||
Heb je het nu over april 2016 of 2017? | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 18:32 | |||
Damn, blunder. | ||||
dennistd | zondag 13 maart 2016 @ 18:35 | |||
2017 dus ![]() | ||||
James1988 | zondag 13 maart 2016 @ 18:36 | |||
Niet van deze aard. Nu klaagt Veolia omdat NS beschikking had over Veolia-interne informatie en omdat zij van mening zijn dat de hele aanbesteding over moet n.a.v. de onregelmatigheden. Als Abellio niet had meegedaan aan de aanbesteding zal Veolia ook wel hebben geklaagd, maar dan was het weinig meer geweest dan 'hoezo waren wij te duur?'... | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 18:36 | |||
![]() | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 18:37 | |||
Ze wisten al dat ze te duur waren want ze zaten boven plafond.. | ||||
Duvel | zondag 13 maart 2016 @ 18:40 | |||
Zit ook wat in. Overigens vind ik dat het betoog van Veolia faalt. Zouden ze een ander bod hebben uitgebracht als Abellio wel fair had gespeeld? Arriva dan? Als het antwoord ja is: dan hadden de partijen blijkbaar ook illegale informatie over Abellio in het bezit. Als het antwoord nee is, kap dan met die vertragingstactieken. | ||||
dennistd | zondag 13 maart 2016 @ 18:41 | |||
Zal zo eens kijken of ze de Pimpel-stam in Amsterdam gefixt hebben: er wordt de hele middag al kort gekeerd onder de kap i.p.v. in twee uur via de Zaanstraat | ||||
James1988 | zondag 13 maart 2016 @ 18:44 | |||
Wat ik heb begrepen is dat Veolia veel informatie veel te laat of niet kreeg van NS, en dat ze daarom maar wat aannames hebben moeten maken - en als gevolg kwamen ze boven het plafond uit. Arriva zal hier ook wel mee te maken hebben gehad, maar ik denk dat Arriva beter in staat was om te berekenen wat stationnementen e.d. gaan kosten, omdat Arriva recentelijk nog een aantal spoorconcessies in de wacht heeft gesleept (zoals de Achterhoek en Zwolle - Emmen) terwijl Veolia sinds 2006 niks meer heeft gewonnen. | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 18:45 | |||
Hoe bedoel je wat stationnementen kosten? | ||||
Peterselieman | zondag 13 maart 2016 @ 18:46 | |||
mja, dat is voor een deel niet rijvaardig | ||||
James1988 | zondag 13 maart 2016 @ 18:47 | |||
Da's inderdaad een beetje ongelukkig geformuleerd, want die informatie kun je gewoon uit de netverklaring halen. ![]() Ik bedoelde de kosten die een vervoerder moet maken voor het plaatsen van CiCo's, kaartautomaten, servicezuilen, zulke dingen. | ||||
Peterselieman | zondag 13 maart 2016 @ 18:48 | |||
mja, argument van niks, want als Arriva het in kan schatten dan moet Veolia het ook kunnen op basis van de beschikbare informatie van zichzelf, ProRail, de NS en eigen waarnemingen. | ||||
#ANONIEM | zondag 13 maart 2016 @ 18:49 | |||
Nou ja. Arriva heeft wel wat meer ervaring natuurlijk. | ||||
Duvel | zondag 13 maart 2016 @ 18:50 | |||
Veolia rijdt nu in Limburg, als er iemand voordeel heeft... Aan de andere kant: misschien hadden ze wel last van de wet van de remmende voorsprong. | ||||
Peterselieman | zondag 13 maart 2016 @ 18:51 | |||
True, maar binnen Transdev zit ook wel de nodige ervaring, ook nog wel recente ervaring met Breng bijvoorbeeld. | ||||
Straatcommando. | zondag 13 maart 2016 @ 18:52 | |||
![]() Station Arnhem rond 1926. | ||||
James1988 | zondag 13 maart 2016 @ 18:52 | |||
Veolia weet de cijfers van de stations die ze nu bedienen, maar kreeg de cijfers over de andere stations pas erg laat. Ze moesten dus maar wat aannames maken. Arriva moest dat hoogstwaarschijnlijk ook, maar zij bedienen meer stations en hebben ook onlangs nog een paar concessies verworven, dus zij konden waarschijnlijk een meer nauwkeurige berekening maken van wat dat zoal gaat kosten. | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 18:53 | |||
Voor de factoren die jij noemde is dat vrij betrouwbaar door te trekken, daar gaan ze echt niet nat op.. | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 18:54 | |||
En verder kan ik me absoluut niet voorstellen dat eenmalige zaken als CiCo's, automaten etc ervoor zorgen dat je zoveel boven plafond komt. Daar gaan andere dingen mis. | ||||
James1988 | zondag 13 maart 2016 @ 18:56 | |||
Dat zijn geen eenmalige zaken, daarvoor moet juist een huurprijs worden berekend (grond) ![]() | ||||
Duvel | zondag 13 maart 2016 @ 18:56 | |||
Het is voor ons gewoon gissen. Het jammere is dat door dat getouwtrek de reiziger waarschijnlijk aan het kortste eind trekt. | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 18:57 | |||
Wow, die 0,1 m2 voor een cico ![]() Daar gaat een vervoerder echt niet nat op.. | ||||
Peterselieman | zondag 13 maart 2016 @ 18:57 | |||
klopt. Dat soort dingen is klein bier | ||||
James1988 | zondag 13 maart 2016 @ 19:00 | |||
Dit, inderdaad. Dat de provincie niet verder wilde met Abellio is zeer begrijpelijk, maar dat de reiziger hier de dupe van dreigt te worden is wel zeer jammerlijk. Wat nou als de rechter straks Veolia in het gelijk stelt en oordeelt dat de hele aanbesteding over moet? Het was maar een voorbeeld, volgens mij speelden er nog wel meer van zulke dingen mee zoals de huur van personeelsruimten e.d. Veolia weet dan weer wel precies hoeveel hun personeel nu kost, iets wat Arriva niet weet. | ||||
dennistd | zondag 13 maart 2016 @ 19:00 | |||
Nuttige omroep: "Dames en heren op spoor 13a staat gereed [stilte]" | ||||
greavy | zondag 13 maart 2016 @ 19:02 | |||
Rijdt BRENG niet meer met 3 gekoppelde GTW's in de spits tegenwoordig ??? Ik passeer nogal eens met de vrachtwagen het spoor in de Achterhoek, en soms zie ik een BRENG-treintje. Zijn eigenlijk altijd 2 stellen. | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 19:02 | |||
Allebei CAO OV toch? | ||||
boriq | zondag 13 maart 2016 @ 19:03 | |||
Nee, is volgens mij niet meer nodig. Die twee stelletjes rijden tegenwoordig vaak, zo niet altijd, op de maaslijn om daar de drukte op te vangen. | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 19:03 | |||
1 slag nog geloof ik in de ochtend. Vet handig die wethouders die bepalen dat er 3 slagen met 3 stellen gereden wordt en zo mans veel belastinggeld over de balk gooien. | ||||
Peterselieman | zondag 13 maart 2016 @ 19:04 | |||
klopt. Het blijkt niet nodig te zijn. Daarom rijden er twee GTW's van Breng op de Maaslijn en heb je het zevende of negende stel (hoe je het maar wilt noemen) voor reserve/onderhoud. | ||||
greavy | zondag 13 maart 2016 @ 19:09 | |||
Dat er twee op de Maaslijn rijden, was mij al bekend ja.. Altijd leuk dat er leuke dingen geëist worden wat helemaal niet nodig is .... | ||||
dennistd | zondag 13 maart 2016 @ 19:10 | |||
+10 en nog geen Pimpel te bekennen in Asd.. | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 19:12 | |||
Onmogelijk, ding heeft +10 ![]() | ||||
dennistd | zondag 13 maart 2016 @ 19:15 | |||
Inmiddels +15 na vertrektijd, nog steeds niets ![]() Staat nog wel met +10 op de borden... En om 19.19u van de borden verdwenen... [ Bericht 12% gewijzigd door dennistd op 13-03-2016 19:21:18 ] | ||||
boriq | zondag 13 maart 2016 @ 19:20 | |||
Dat wordt lopen ![]() | ||||
dennistd | zondag 13 maart 2016 @ 19:25 | |||
Om 19.22u stond ie er ineens (vanaf de westzijde). Borden stonden al op CNL München, waardoor er flink wat mensen weer uit mochten na een aantal drietalige omroepen... Nu om 19.26 met +25 eindelijk vertrokken. Tot Weesp lekker achter de sprinter aan geboemeld... [ Bericht 11% gewijzigd door dennistd op 13-03-2016 19:43:07 ] | ||||
DeaDLocK2K | zondag 13 maart 2016 @ 19:43 | |||
Met enig renwerk, iets wat nog steeds geen goed idee is met mijn halfmanke poot in Arnhem de aansluiting naar Zwolle gehaald. Ook vandaag meer wel dan niet vertraagd fernverkehr gezien en deze aansluiting was eigenlijk niet meer te halen. De IC naar Zwolle is op tijd vertrokken en over anderhalf uur lig ik op de bank. | ||||
DeaDLocK2K | zondag 13 maart 2016 @ 19:44 | |||
Dat met die borden en het niet wijzigen daarvan is zo oneindig zwakzinnige droeftoeterij. | ||||
dennistd | zondag 13 maart 2016 @ 20:31 | |||
Ben benieuwd of we in Flesstad de stopper nog voorbij mogen of dat we daar tot Rijssen of zelfs Almelo achteraan moeten boemelen... | ||||
greavy | zondag 13 maart 2016 @ 20:40 | |||
Speciaal voor jou tot Hengelooo erachter boemelen
| ||||
dennistd | zondag 13 maart 2016 @ 20:46 | |||
In Deventer een stop van vier minuten, en lekker er achteraan lijkt het nu dus op. Gaat mijn overstap naar Oldenzaal. NS GtbV geldt nog steeds niet bij een overstap naar een andere vervoerder he? | ||||
Prins_Pils | zondag 13 maart 2016 @ 20:47 | |||
Ben je al vertrokken? Ik kan je niet zien ![]() | ||||
dennistd | zondag 13 maart 2016 @ 20:49 | |||
Ja, ik zit in het achterste rijtuig tweede coupe van achter, met het licht uit. Rijden nu ergens tussen Colmschate en Holten | ||||
Prins_Pils | zondag 13 maart 2016 @ 20:51 | |||
Dat is schrikken als ineens iemand binnenkomt ![]() | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 20:52 | |||
Wat gebeurt er met de IC's Maastricht - Damsko uit het zuiden? Plots in de +30 in Eindhoven? | ||||
dennistd | zondag 13 maart 2016 @ 20:56 | |||
Ach ja, zo kun je tenminste nog een beetje wat zien buiten. We zitten nu bij Holten achter de stopper... | ||||
ziggyziggyziggy | zondag 13 maart 2016 @ 20:56 | |||
Dag 73 van het jaar en de 38e aanrijding met een persoon... Wordt een trieste score dit jaar. | ||||
Prins_Pils | zondag 13 maart 2016 @ 20:57 | |||
Enige dat ik zo gauw vind is 'eerdere verstoring'.. | ||||
Dr_Flash | zondag 13 maart 2016 @ 21:03 | |||
Ja dat het op +10 blijft staan en als hij er om +15 nog niet is dat het dan +15 wordt ![]() ![]() ![]() | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 21:03 | |||
Ja ik ook, en een enkele opgeheven sprinter naar Weert | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 21:04 | |||
Het volledige vorige NS bestuur heeft daar zijn MBA gehaald, ze zullen er wel iets goed aanleren toch?![]() | ||||
dennistd | zondag 13 maart 2016 @ 21:07 | |||
En ook geen inhaling in Rijssen geweest, dan zal het wel Almelo worden, het eindpunt van de stopper... ![]() | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 21:10 | |||
Die keert toch zo lekker in de tunnel? ![]() | ||||
dennistd | zondag 13 maart 2016 @ 21:10 | |||
Aankomst op 2a, dus ik denk gewoon eerst afrangeren naar 1b. Wij gaan naar spoor 4 zie ik nu. Lekker de Pimpel naar Amsterdam in de weg staan ![]() | ||||
DeaDLocK2K | zondag 13 maart 2016 @ 21:21 | |||
Ja precies! Echt totale waanzin. En het is niet alsof het een volledig geautomatiseerd systeem is ofzo waarin dit soort dingen gewoon niet meer voor zouden mogen komen. Computers maken geen fouten, mensen maken ze en computers zijn daar de dupe van. | ||||
ziggyziggyziggy | zondag 13 maart 2016 @ 21:21 | |||
Correctie: 39. Tilburg - Breda nu ook. Nummer 3 vandaag. | ||||
DeaDLocK2K | zondag 13 maart 2016 @ 21:21 | |||
Old Boys Network gebruiken ja. | ||||
James1988 | zondag 13 maart 2016 @ 21:24 | |||
Ik zit een beetje te spelen met de NS-API, toen ik net ineens "Rijdt vandaag niet" zag verschijnen bij alle treinen van Breda richting Tilburg wist ik al hoe laat het was ![]() De bijsturing pakt het wel snel op, ik zag binnen een paar minuten dat treinen uit Roosendaal en Den Haag in Breda keren en verder rijden als de "gewone" trein. | ||||
ziggyziggyziggy | zondag 13 maart 2016 @ 21:32 | |||
We hebben daar standaard scenario's voor op de plank liggen. | ||||
James1988 | zondag 13 maart 2016 @ 21:33 | |||
Ik herinner me nog wel een tijd waarin zo'n situatie zorgde voor "Sorry mensen, allemaal uitstappen, deze trein wordt afgerangeerd." Goed om te zien dat ze die trein nu inzetten om de tegentrein te rijden. ![]() | ||||
ziggyziggyziggy | zondag 13 maart 2016 @ 21:35 | |||
Tijdens de eerste minuten na zo'n melding stuurt de DVL bij op fingerspitzengefühl, daarna gaan de scenario's in werking, als dat mogelijk is. Op een zondagavond is dat eenvoudiger dan in een maandagmorgenspits. | ||||
Peterselieman | zondag 13 maart 2016 @ 22:13 | |||
Zeer trieste score ... Zoiets veroorzaakt heel veel leed bij iedereen ![]() | ||||
Blistering | zondag 13 maart 2016 @ 22:32 | |||
Ik vraag mij dan wel eens af wat het plaatsen van al die hekken voor zin heeft. Je loopt gewoon naar een overweg en hebt alsnog vrijelijk toegang tot het spoor. | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 22:47 | |||
Het valt me altijd op hoe makkelijk je tussen Breda & Tilburg het spoor op loopt.. | ||||
Prins_Pils | zondag 13 maart 2016 @ 23:21 | |||
Kom je er dagelijks langs ja? ![]() | ||||
b2py | zondag 13 maart 2016 @ 23:22 | |||
Het is in maanden al niet veranderd ![]() | ||||
dennistd | maandag 14 maart 2016 @ 01:05 | |||
Vandaag toch nog wat leuke plaatjes gemaakt: Door werkzaamheden tussen Amsterdam Centraal en Haarlem werd kalktrein 47612 van Jemelle (B) naar Beverwijk vandaag omgeleid via Zaandam-Uitgeest. Met +120 en DB Cargo-loc 1615 voorop komt de trein hier in het laatste zonlicht van de dag door het station Krommenie-Assendelft. Toen ik vanavond Hengelo met +30 bereikte zag ik aan de overkant van het perron de 1832 van HSL Logistik met een sleep ketelwagens staan. Niet te ver naar voren zoals vaak het geval is (dan is er weinig van te maken), maar juist mooi naast de nieuwe fietsflat en de monumentale kap. | ||||
_serial_ | maandag 14 maart 2016 @ 03:29 | |||
Kun je nagaan hoeveel gevallen er zouden zijn als er helemaal geen hekken zouden staan. Mijn onderbuurvrouw en -man zijn beiden machinist van NS, de man heeft nog nooit een aanrijding gehad in 30 jaar, zijn vrouw afgelopen jaar 3 in 6 maanden, daarvoor ook nooit. Ook vertellen ze dat er wekelijks ook veel gevallen zijn waar men wel op tijd kan stoppen, of mensen uit het spoor halen. Zeer triest allemaal ![]() | ||||
ziggyziggyziggy | maandag 14 maart 2016 @ 07:19 | |||
Spoorlopers zijn als trdl al bijna dagelijkse routine... | ||||
#ANONIEM | maandag 14 maart 2016 @ 10:22 | |||
En dan worden er sommige meldingen zelfs niet eens gemaakt. Ik kom ze vaak tegen, met de hond wandelend. Dan stop je, en uit het raam duidelijk makend dat dit absoluut verboden en gevaarlijk is. Dan lopen ze vaak al direct weg (de goede kant op). Dan wordt het ook niet gemeld, omdat de volgende pas een half uur/uur later komt. Dan zijn ze allang weg. | ||||
James1988 | maandag 14 maart 2016 @ 10:26 | |||
En toch... wat bezielt zulke mensen? Waarom denken ze dat het spoor een goede wandelroute is? ![]() De aanrijding bij Tilburg Universiteit gisteren was een ongeluk, het slachtoffer is nu een been kwijt. | ||||
#ANONIEM | maandag 14 maart 2016 @ 10:54 | |||
Bijzonder inderdaad. Van een kind kan ik nog enigzins begrijpen dat ze er geen gevaar in zien. Maar volwassenen, kom op zeg. | ||||
Dr_Flash | maandag 14 maart 2016 @ 10:56 | |||
Prijzig lesje dan. Voor de belastingbetaler. | ||||
Ireyon | maandag 14 maart 2016 @ 15:20 | |||
Ik herinner me nog een paar jaar terug dat er twee jongeren met hun benen langs het perron zaten en ze de trein niet hoorden, zagen of voelden aankomen.. Kunnen sindsdien ook allebei op hun knieën lopen, sommige mensen zijn gewoon te dom om zelfstandig in het openbaar te komen helaas. | ||||
Blistering | maandag 14 maart 2016 @ 15:29 | |||
Nouja, beetje gejinxed gister. Momenteel:Mooie foto's trouwens Dennis @ vorige pagina. | ||||
_JdM_ | maandag 14 maart 2016 @ 16:30 | |||
http://www.ad.nl/ad/nl/32(...)ft-toch-rijden.dhtml Heeft lobbyen toch zin | ||||
b2py | maandag 14 maart 2016 @ 16:30 | |||
1x per uur IC Dordrecht - Breda http://www.ad.nl/ad/nl/32(...)ft-toch-rijden.dhtml | ||||
James1988 | maandag 14 maart 2016 @ 17:11 | |||
Eens per uur een pendeltrein tussen beide steden, en "de kosten voor behoud ervan zijn voor rekening van het Rijk. " ![]() Waarom laten ze niet gewoon de intercity uit Amsterdam na Dordrecht doorrijden naar Breda? Die IC stopt als het goed is ook in Blaak, dus alle reizigers uit Breda die naar Blaak willen hebben dan een (relatief) snelle rechtstreekse trein, i.p.v. te moeten overstappen in Dordrecht of Rotterdam Centraal... | ||||
b2py | maandag 14 maart 2016 @ 17:15 | |||
Waarom rijdt dat ding uberhaupt.. Op die herkomst/bestemmingmatrix die ik laatst postte was niet eens een lijntje te zien tussen beide steden.. ![]() | ||||
James1988 | maandag 14 maart 2016 @ 17:21 | |||
Ik ken ook niemand die zegt "Ik ga eens lekker een dagje naar Dordrecht". Net als Zoetermeer of Almere, daar ga je ook niet voor je lol heen. ![]() | ||||
Merode32 | maandag 14 maart 2016 @ 17:23 | |||
Ik lees nergens dat ns dit niet van plan is. De afspraak is dat ns 1x per uur een ic laat rijden tussen breda en dordrecht op kosten van het rijk, dat kan best de ic amsterdam-dordrecht zijn. | ||||
ijs_beer | maandag 14 maart 2016 @ 17:25 | |||
Best vreemd, want het heeft wel een behoorlijk sfeervolle oude stad. | ||||
Prins_Pils | maandag 14 maart 2016 @ 17:26 | |||
Dordrecht ![]() | ||||
James1988 | maandag 14 maart 2016 @ 17:29 | |||
Dat is waar. Ik vraag me ook wel af hoe ze dit in Breda willen gaan aanpakken. Vanaf december keren daar twee treinseries (de Benelux en de ICd), de andere sporen zijn nodig voor de doorgaande treinen en overstappers op de stoptrein. De ICd zal als het goed is met twee locs gaan rijden, maar de Benelux niet dacht ik? Dus blijven rangeerbewegingen nodig wat capaciteit vreet. | ||||
DeaDLocK2K | maandag 14 maart 2016 @ 17:32 | |||
Almere staat hoog op de lijst van toeristische plekken voor Zwollenaren want de dichtstbijzijnde Primark ![]() | ||||
Merode32 | maandag 14 maart 2016 @ 17:33 | |||
Eigenlijk is dit een geniale zet van ns, ze trekken gewoon een bestaande ic verbinding door, ze weten dat ze verzekerd zijn van reizigers en krijgen als beloning een flinke zak geld. | ||||
ReisT | maandag 14 maart 2016 @ 17:33 | |||
NS heeft in november aangegeven dat ze een pendeltrein kunnen laten rijden, als daar financiering voor geregeld wordt (volgens NS kost het 2,3 miljoen per jaar). http://m.ad.nl/ad/m/nl/32(...)ntercity-Breda.dhtml | ||||
Merode32 | maandag 14 maart 2016 @ 17:39 | |||
Akkoord maar dat was een voorstel aan de regio. Zover ik begrepen heb is er in het contract wat ns nu met de rijksoverheid heeft gesloten niet bepaald hoe ns dordrecht-breda moet vormgeven, er is alleen bepaald dat het 1 x per uur gaat rijden en als ic, dat kan dus ook een doorgetrokken ic zijn. Die pendel was trouwens een onderhnadelingstactiek om de prijs op te voeren. | ||||
Peterselieman | maandag 14 maart 2016 @ 17:41 | |||
Als je die pendel niet wilt dan moet je m onaantrekkelijk maken door achterlichtaansluitingen te bieden. | ||||
b2py | maandag 14 maart 2016 @ 17:41 | |||
Alleen met de kerstmarkten ![]() | ||||
Merode32 | maandag 14 maart 2016 @ 17:45 | |||
Ik denk dat ns graag de verbinding dordrecht-breda rijdt maar dan niet pendel maar als onderdeel van een langere ic. Dat pendel verhaal was natuurlijk alleen bedoeld om de prijs richting de regio op te drijven, kost veel te veel materiaal en personeel.. | ||||
Bitlord | maandag 14 maart 2016 @ 19:14 | |||
![]() Eerste goede treinenplaatje van deze vakantie. Afgelopen middag in Féz. Helaas geen afstandse loc of Belgisch bagagerijtuig, maar desondanks wel leuk. | ||||
#ANONIEM | maandag 14 maart 2016 @ 19:16 | |||
Hopen dat geen hond die trein pakt dan, kan je na een jaartje die onnodige geldverspilling weer afschaffen. Een pendeltrein met slechte aansluitingen lijkt mij dus een prima keuze ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2016 19:16:53 ] | ||||
_serial_ | maandag 14 maart 2016 @ 19:27 | |||
Als dagelijks forens tussen Den Haag en Dordrecht ben ik wel fan van de Den Haag - Venlo IC, om de doodeenvoudige redenen dat 1) deze begint op Den Haag, dus bijna altijd plek bij de start, en 2) niet stopt op Schiedam en Rotterdam Blaak wat weer 5 min tijdwinst oplevert. Deze trein zit wel bijna altijd vol richting Dordrecht, in Dordrecht stroomt deze grotendeels weer leeg om vervolgens weer vol te stromen richting Breda en verder. | ||||
Okuliarnik | maandag 14 maart 2016 @ 19:32 | |||
HSL huurt tractie bij Locoff...als dat maar goed gaat. | ||||
ReisT | maandag 14 maart 2016 @ 19:57 | |||
Welk contract? Er is nu alleen maar een toezegging van de staatssecretaris dat ze gaat betalen voor 1 x per uur een IC, wat precies is wat NS voorstelde aan Dordrecht. | ||||
James1988 | maandag 14 maart 2016 @ 20:16 | |||
Leuk plaatje, en je hebt een zeldzaamheid te pakken. De locomotief op de foto is een Prima 2, gebouwd door Alstom. Met de Prima 2 wilde Alstom de concurrentie aangaan met de Traxx van Bombardier en de Vectron van Siemens, maar hierin zijn ze niet echt succesvol geweest. Europese vervoerders en leasemaatschappijen kozen massaal voor de Duitse locomotieven, de enige klant die Alstom voor dit loctype wist binnen te halen is ONCF: de spoorwegen van Marokko. Zij bestelden 20 van deze machines, die werden gebouwd in Belfort (Frankrijk) waar ook de eerdere prototypes al werden gebouwd. Toch is het Prima-platform niet helemaal kansloos: op basis van de Prima 2 worden er 295 locomotieven geleverd aan KTZ, de spoorwegen van Kazachstan. Ook heeft Alstom onlangs een contract in de wacht gesleept voor de levering van 800 e-locs aan Indian Railways voor inzet in het goederenvervoer. | ||||
Merode32 | maandag 14 maart 2016 @ 20:21 | |||
De rijksoverheid sluit contract hiervoor af met ns, dat dat nog niet getekend is doet niet ter zake. Het plan is niet precies wat ns aan de regio voorstelde, in de gesprekken tussen ns en de regio lag een shuttle op tafel, bij dit plan staat het ns vrij om het in te vullen zoals zei willen mits er aan twee eisen worden voldaan. Ns heeft kennelijk ook hier een shuttle voorgesteld maar staat vrij dat te wijzigen, wat ze ook gaan doen omwille van personeel en materiaal. [ Bericht 7% gewijzigd door Merode32 op 14-03-2016 20:29:28 ] | ||||
Dr_Flash | maandag 14 maart 2016 @ 20:28 | |||
Dat zijn toch die gasten die de provincie advies geven en zo? ![]() | ||||
ReisT | maandag 14 maart 2016 @ 20:38 | |||
Dit is wat ze zegt:
| ||||
Duvel | maandag 14 maart 2016 @ 20:38 | |||
Dat is toch Rok-off, instant harrassment? | ||||
Duvel | maandag 14 maart 2016 @ 20:39 | |||
Prima II toch? | ||||
Prins_Pils | maandag 14 maart 2016 @ 20:40 | |||
Doe eens een andere UI Duvel, nou raak ik in de war met Fles ![]() | ||||
Merode32 | maandag 14 maart 2016 @ 20:43 | |||
Hier zegt ze dus niks wat bijt aan wat ik beweerde. Ns heeft aan rover en kennelijk ook mvbov(gezien hun website) laten weten dat ze volledig zelfstandig besluiten hoe dit in de dienstregeling verwerkt word, en dat ze nog gaan kijken naar een optimale inplanning, | ||||
Duvel | maandag 14 maart 2016 @ 20:50 | |||
Kan niet, is therapeutisch. PTA / [PTA SC] The car of the future (1918) | ||||
ReisT | maandag 14 maart 2016 @ 20:51 | |||
Spuit II ![]() | ||||
James1988 | maandag 14 maart 2016 @ 20:53 | |||
Maar ze licht het niet toe. Op wat voor manier zou een doorgaande trein 'de voordelen van het HSL-aanbod voor grote groepen reizigers teniet te doen'? Als ze bedoelt 'een doorgaande trein kunnen we niet goed ingepast krijgen tussen Breda, Dordrecht en Rotterdam' zou je kunnen overwegen om 'm wat langer stil te laten staan in Dordrecht in afwachting van een beter pad. Moeilijk plannen wordt het toch, tussen Breda en de HSL-aansluiting komt straks aardig wat te rijden: 2x/u de ICd, 2x/u de IC naar Den Haag via de HSL, 2x/u de sprinter naar Dordrecht, 1x/u de Benelux, goederen die de Brabantroute gebruiken en dus deze trein. | ||||
Merode32 | maandag 14 maart 2016 @ 21:00 | |||
Rover gaat zich er nog mee bemoeien en ns komt nog met een brief voor een aanvullend locov advies, dus de stelligheid waarmee zij over de shuttle praat is absoluut voorbarig. | ||||
ReisT | maandag 14 maart 2016 @ 21:06 | |||
Niet minder voorbarig dan jouw stellige bewering dat NS wat anders van plan zou zijn dan een pendeltrein.Het lijkt dan voor de hand te liggen dat er een half uur na de Benelux nog een gaatje is - dat zou meteen verklaren waarom er gezegd wordt dat 1x/u haalbaar is voor een extra IC. | ||||
Duvel | maandag 14 maart 2016 @ 21:07 | |||
XI | ||||
Merode32 | maandag 14 maart 2016 @ 21:09 | |||
Prima wacht maar af waar ns mee aankomt bij het locov, je zult verrast worden. Ik ben blij dat je nu erkent dat ns zelf de dienstregeling vaststelt en niet de ss. | ||||
Duvel | maandag 14 maart 2016 @ 21:17 | |||
ProRail stelt de dienstregeling vast. NS vraagt aan, ProRail verdeelt capaciteit. | ||||
James1988 | maandag 14 maart 2016 @ 21:17 | |||
Ja, inderdaad. Ik vraag me af hoe de Benelux in Breda zal komen te liggen. Een symmetrische ligging met twee Beneluxen naast elkaar lijkt me in ieder geval uitermate onpraktisch ![]() | ||||
Dr_Flash | maandag 14 maart 2016 @ 21:18 | |||
Ik word bijna bang ![]() | ||||
ReisT | maandag 14 maart 2016 @ 21:37 | |||
Klets maar lekker verder als je er geen genoeg van krijgt. Ik ben er klaar mee. | ||||
Merode32 | maandag 14 maart 2016 @ 21:47 | |||
Prima zal ik een linkje sturen als het zover is? Of is dat te pijnlijk? | ||||
Fred | maandag 14 maart 2016 @ 22:05 | |||
Staatsspoor (SS) is dan ook al in 1917 opgegaan in de NS ![]() | ||||
ReisT | maandag 14 maart 2016 @ 22:18 | |||
Bij gelijke tijden in Rotterdam (veel valt daar niet mee te schuiven) gaat dat wel gebeuren. Uit Rotterdam komt dan :28 aan in Breda, naar Rotterdam vertrekt om :33. Tenminste, als de Benelux inderdaad via de HSL rijdt en niet via Dordt. | ||||
Peterselieman | maandag 14 maart 2016 @ 22:19 | |||
Kennelijk is een zoekmachine gebruiken te veel gevraagd voor de politici in Zuid-Holland ... http://www.omroepwest.nl/(...)ssen-Alphen-en-Gouda | ||||
James1988 | maandag 14 maart 2016 @ 22:27 | |||
Dat wordt dan spannend, want dan zijn er dus twee perrons nodig in Breda. De ICd moet er ook nog keren, maar dat gebeurt dan denk ik op het keerspoor. Nog een leuke vraag: waar gaan ze de locomotieven laten? Of gaan ze de Benelux ook met twee locs rijden? ![]() | ||||
dennistd | maandag 14 maart 2016 @ 22:27 | |||
Het is nog afwachten of de Benelux inderdaad de extra trage variant via Den Haag wordt of toch een koppeling met de ICd. Ik denk eigenlijk dat het pad in België veel vaster ligt tussen Antwerpen en Brussel, dat zal gewoon het huidige pad zijn. | ||||
dennistd | maandag 14 maart 2016 @ 22:35 | |||
Als dit sporenplan aan de westkant nog klopt dan moet er toch plek zijn voor een kopspoortje: ![]() | ||||
b2py | maandag 14 maart 2016 @ 22:36 | |||
Er liggen 2 kopsporen aan de oostkant, daar moet wel wat mee te fixen zijn. Komt spoor 1 nog in dienst? | ||||
dennistd | maandag 14 maart 2016 @ 22:40 | |||
Aan de oostkant kun je ze wel kwijt ja, maar aan de westkant zou ook wel handig zijn om tenminste één spoor te hebben zodat een loc de rest niet in de weg staat. En spoor 1 bestaat niet in Breda, ik denk dat je spoor 2 langs het voormalige postperron bedoelt? | ||||
b2py | maandag 14 maart 2016 @ 22:47 | |||
Doe ik het ook voor, spoor 2 ![]() | ||||
James1988 | maandag 14 maart 2016 @ 22:53 | |||
Nope, wordt een spoor voor goederentreinen. | ||||
Merode32 | maandag 14 maart 2016 @ 22:56 | |||
![]() ![]() ![]() | ||||
James1988 | maandag 14 maart 2016 @ 22:58 | |||
Doorrijden met een volle Benelux naar dat kopspoortje mag niet, ivm de veiligheid. Een lege ICd kun je daar wel laten keren, maar dat lost het probleem van de wissellocs voor de Benelux niet op ![]() | ||||
b2py | maandag 14 maart 2016 @ 23:06 | |||
Hoe deden ze dat dan toen de ICd ook nog gewisseld moest worden van Loc? | ||||
Maegrim | maandag 14 maart 2016 @ 23:07 | |||
Uiteindelijk wordt alles een sandwich inderdaad ![]() Vanaf vandaag rijdt Nedtrain WGM de ICD van en naar Amsterdam centraal, eerst twee weken begeleid door NSR en daarna zelfstandig. Leuk om weer eens te doen ![]() | ||||
b2py | maandag 14 maart 2016 @ 23:08 | |||
Wat voor voordelen levert dat op? | ||||
ReisT | maandag 14 maart 2016 @ 23:10 | |||
Maar ligt Den Haag overslaan niet wat gevoelig in Den Haag? Dat Belgische pad past makkelijk. Met een half uur rijtijd moet je om :45 uit Breda naar Antwerpen vertrekken, en de andere kant op om :15 in Breda aankomen. Dan heb je ongeveer een kwartier keertijd in Breda. Wel of niet via Den Haag rijden maakt niet echt uit, het verschil is zo'n 5 minuten in Breda. [ Bericht 2% gewijzigd door ReisT op 14-03-2016 23:16:02 ] | ||||
James1988 | maandag 14 maart 2016 @ 23:14 | |||
Van loc wisselen gebeurt nog steeds in Breda (alleen de AmRo rijdt momenteel in sandwich), maar de plek verschilt. Als ze het onder de kap doen: kort na vertrek van de ICd naar Amsterdam (vanaf spoor 7) rijdt de achtergebleven loc naar een plek een stukje ten westen van station Breda, als ik het goed heb tussen wissels 1061A en 1051A: ![]() Hier staat hij niet in de weg, omdat de trein naar Roosendaal al weg ís en de eerstvolgende pas zo'n 20 minuten later komt. In die tijd is de loc allang weer tegen de volgende ICd geplakt. Als ze niet onder de kap keren gaat het als volgt: ![]() ICd komt binnen op spoor 3 of 4, wordt leeggemaakt door het personeel. Trein rijdt door naar spoor 853. De wisselloc is geparkeerd op spoor 5 of 6 (of in het verlengde daarvan) en rijdt naar de stam toe, wordt vastgekoppeld. Het geheel vertrekt naar spoor 7 of 8, reizigers instappen, wegwezen. De loc die uit Amsterdam is gekomen rijdt even later van spoor 853 naar spoor 5 of 6. | ||||
Maegrim | maandag 14 maart 2016 @ 23:18 | |||
Meer werk voor Nedtrain ![]() Nee, die lok rijdt tot achter het tegensein zoals het hoort vroeger was dat 852, nu niet meer? | ||||
Peterselieman | maandag 14 maart 2016 @ 23:19 | |||
zonde van dat kwartiertje, tenzij je Breda met de Benelux ook overslaat en een aparte trein laat rijden tussen Breda en Antwerpen ![]() | ||||
James1988 | maandag 14 maart 2016 @ 23:36 | |||
Ohja, natuurlijk... anders houdt hij het blok bezet ![]() Maar dat betekent wel dat een trein die in de tussentijd langskomt (zoals een cargo naar Roosendaal) moet wachten tot die loc weer weg is. 852 is wel waarschijnlijker ja. De sprinter naar Utrecht kan dan al wat eerder naar 853 zodat de achteroplopende IC er geen last meer van heeft. ![]() | ||||
James1988 | dinsdag 15 maart 2016 @ 00:14 | |||
Ik ben een beetje aan het rekenen geslagen. Als de dienstregeling in België hetzelfde moet blijven (zoals geschreven door NS in uit de brief aan Locov), dan kom ik hierop uit: In zuidelijke richting:
In noordelijke richting
Dit is op basis van de huidige paden in Nederland en België, met een ommetje via Breda waarbij gebruik wordt gemaakt van de HSL. Voor Breda - Noorderkempen heb ik een aanname gemaakt van een rittijd van 20 minuten. Volgens de concessie mag de rijtijd maximaal 3u14 bedragen. Er moet dus ergens 9 minuten vandaan worden gesprokkeld, en dat moet in Nederland gebeuren. Dat zou je kunnen doen door wat stops te verkorten en rijpaden strakker te plannen. Volgens de eerder aangehaalde brief heeft dat wel gevolgen voor allerlei andere treinseries in de randstad, dus of dat wenselijk is... | ||||
Prins_Pils | dinsdag 15 maart 2016 @ 00:17 | |||
Ja of door onzinstops als Antwerpen Berchem te schrappen. | ||||
#ANONIEM | dinsdag 15 maart 2016 @ 00:20 | |||
Dan veroorzaakt men direct weer een 5-daagse staking ![]() ![]() | ||||
James1988 | dinsdag 15 maart 2016 @ 01:13 | |||
Door Berchem en Brussels Airport over te slaan win je zo'n 18 minuten? Da's inderdaad leuk... maar zie de Belgen dáár maar eens van te overtuigen. De meest praktische oplossing om de Benelux te versnellen is toch door te doen wat o.a. ROVER nu ineens voorstelt: Den Haag links laten liggen en de ICd na Breda 1x per uur verder laten rijden naar Brussel. De ICd zal dan wel verlengd moeten worden, de 6 rijtuigen die er nu rijden zijn niet voldoende om zowel binnenlandse als internationale reizigers op te kunnen vangen. Om Den Haag toch te bedienen, zoals afgesproken in de concessie, zou er een losse LLL-achtige trein kunnen rijden. Er zijn denk ik deze mogelijheden, afhankelijk van hoeveel rollend materieel er beschikbaar is:
• ICd Amsterdam - Breda - Antwerpen + LageLandenLijn Den Haag - Rotterdam - Roosendaal - Antwerpen - Brussel. Mensen die vanuit Amsterdam naar Brussel willen stappen in Rotterdam of in Antwerpen over. • ICd Amsterdam - Breda - Brussel + LageLandenLijn Den Haag - Rotterdam - Roosendaal - Antwerpen. Mensen die vanuit Den Haag naar Brussel willen stappen in Rotterdam over, vanuit Dordrecht of Roosendaal met overstap in Antwerpen. Totale rittijd Amsterdam - Brussel, met of zonder overstap: 2u50. Niet de beloofde 'minder dan 2 uur', maar een stuk sneller dan wat NS tot nu toe heeft voorgesteld. Voorwaarde voor overstappen is dat ze crossplatform zijn en waar mogelijk gegarandeerd. De trein die eindigt in Antwerpen zal na Antwerpen C moeten doorrijden naar een rangeerterrein om daar te keren, om zo ook weer een crossplatform aansluiting te bieden voor de reis terug naar Nederland. | ||||
bork | dinsdag 15 maart 2016 @ 01:35 | |||
Ik zou een appje fijn vinden moet het nu 3x handmatig doen ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 15 maart 2016 @ 07:01 | |||
Hoe lang duurde dit in 1926 eigenlijk? | ||||
dennistd | dinsdag 15 maart 2016 @ 07:35 | |||
Op stationsweb kun je helaas alleen binnenlandse stations plannen, dus ik moet het even doen met 1989 en 1992. Voor beide jaren geldt: Amsterdam Centraal 12.26 - Brussel Zuid 15.30 (3:04) In 2011: Amsterdam Centraal 11.53 - Brussel Zuid 14.42 (2:49) In 2012: Amsterdam Centraal 11.46 - Brussel Zuid 14.42 (2:56) - Verlies 7 minuten Den Haag-Rotterdam In 2013: Amsterdam Centraal 12.41 - Brussel Zuid 14.42 (2:01) - Fyra, heeft 2 dagen of zo gereden In 2013: Den Haag 11.29 - Brussel Zuid 13.42 (2:13) - Vanaf Den Haag, noodmaatregel na Fyra vanaf maart In 2014: Den Haag Centraal 12.44 - Brussel Zuid 15.08 (2:24) - Vanaf Den Haag, in 2011 2:07 en in 2012 2:15 In 2015: Amsterdam Centraal 11.52 - Brussel Zuid 15.15 (3:23) - Verlies Rsd-Brussel 24 min tov 2014, 20 min tov 2011 In 2016: Amsterdam Centraal 11.52 - Brussel Zuid 15.15 (3:23) [ Bericht 14% gewijzigd door dennistd op 15-03-2016 08:03:35 ] | ||||
MTL | dinsdag 15 maart 2016 @ 11:18 | |||
De werkzaamheden op de Meer qua rangeren moeten over te veel lagen. Als alles goed gaat lukt het allemaal wel, maar zodra het in de soep loopt heeft Nedtrain een stuk kortere lijntjes op de Meer. Overigens heeft dan NSR natuurlijk ook weer een stok om mee te slaan: Trein 9xx niet op tijd voorgebracht, dus dat kost jullie geld. Spoortje in Breda is inderdaad de 852. Een enkele keer wordt dat spoor nog gebruikt, vanaf begin april weer continu. | ||||
_serial_ | dinsdag 15 maart 2016 @ 11:45 | |||
Je kan veel zeggen over de FNV, maar stiekem ben ik het wel met ze eens deze keer : FNV wil dat NS afziet van verkoop stationswinkels | ||||
James1988 | dinsdag 15 maart 2016 @ 11:51 | |||
Ja, eigenlijk wel. De boel wordt al volledig apart beheerd en de winsten van de winkels dragen bij aan de nettoresultaten van de groep. Afstoten levert amper wat op. | ||||
derLudolf | dinsdag 15 maart 2016 @ 11:52 | |||
Ik snap ook niet waarom je winstgevende onderdelen zou willen verkopen. Zit het het de bedrijfsvoering van NSR en NSI in de weg? Als dat niet het geval is - ga ik niet vanuit, ze zullen wel hun eigen directie hebben - is het dom om te verkopen lijkt me. | ||||
b2py | dinsdag 15 maart 2016 @ 11:54 | |||
Wauw, idd ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 15 maart 2016 @ 12:06 | |||
Houden ook niet. Enige die profiteert is aandeelhouder Dijsselbloem en wat topmanagertjes die lekker doekoes harken. Het is niet alsof de reizigerstarieven "zo laag kunnen blijven door de winsten van de winkeltjes". | ||||
_serial_ | dinsdag 15 maart 2016 @ 12:12 | |||
Als ze er nu totaal niet van profiteren hadden ze er waarschijnlijk ook nooit mee begonnen en zover uitgebouwd als nu het geval is. | ||||
b2py | dinsdag 15 maart 2016 @ 12:14 | |||
Diverse verlieslatende voorzieningen worden gecompenseerd. Gaan geruchten dat NSR Nederland verlies draait.. | ||||
b2py | dinsdag 15 maart 2016 @ 12:14 | |||
En verder is het voor NS een mooie incentive om de beleving op station (belangrijke indicator voor reizigers voor waardering van de treinreis) op te voeren en dus betere resultaten te creeren. | ||||
Dr_Flash | dinsdag 15 maart 2016 @ 12:42 | |||
En waaruit blijkt dat dat een doel van ze is? En sinds wanneer praat jij in woorden als "incentive"? | ||||
Peterselieman | dinsdag 15 maart 2016 @ 12:45 | |||
je wilt niet weten hoe vaak dat woord tegenwoordig gebruikt wordt ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 15 maart 2016 @ 13:07 | |||
Nee. Ik wil ook dat er gewoon begrijpelijk gepraat wordt. Dat de luisteraar ook begrijpt wat er gezegd wordt, vrij essentieel als je een boodschap wilt overbrengen. Wat ook wel een goed idee is trouwens, is als niet alleen de luisteraar maar ook de uitspreker begrijpt wat zo'n woord betekent. Ook lang niet altijd het geval bij dit soort klankvoortbrengselen. | ||||
Darkwing_Duck | dinsdag 15 maart 2016 @ 13:21 | |||
En sinds wanneer praat jij in woorden als "klankvoortbrengselen"? ![]() ![]() | ||||
Mr_Klaasje | dinsdag 15 maart 2016 @ 13:47 | |||
Ja, dus niet want NS houdt winkels ook buiten rendabele uren open om zo voor reuring op het station te houden en de sociale veiligheid op peil te houden. Als de boel verkocht wordt verdwijnt dat voordeel. | ||||
b2py | dinsdag 15 maart 2016 @ 13:56 | |||
http://www.nsjaarverslag.(...)eleving-van-stations Titel van deze pagina En over het woord incentive, ik kon even snel geen Nederlandse vertaling bedenken. Gebruik het in de studie vrij regelmatig ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door b2py op 15-03-2016 14:16:48 ] | ||||
_serial_ | dinsdag 15 maart 2016 @ 14:15 | |||
NS Stations zag de opbrengsten uit retailactiviteiten toenemen met ¤ 21 miljoen naar ¤ 400 miljoen. (Bron: Jaarverslag NS 2015) Dat is best een hoop. Natuurlijk is niet alles winst, maar het is wel meer dan een fooitje. | ||||
Dr_Flash | dinsdag 15 maart 2016 @ 14:34 | |||
Ga dat maar wel even doen dan. Kennelijk weet je zelf ook niet wat je zegt. | ||||
James1988 | dinsdag 15 maart 2016 @ 14:50 | |||
Volgens mij wil NS voor de winkels concessies verlenen aan private exploitanten, waarbij NS aangeeft hoe lang de winkels open moeten zijn. Dan is nog maar de vraag hoe dat zich vertaalt in de prijzen, als een hamburger daardoor 60 cent duurder wordt zullen reizigers er weer minder kopen. | ||||
Dr_Flash | dinsdag 15 maart 2016 @ 15:00 | |||
NOG duurder zal het heus niet worden, daar durft geen ondernemer zich aan te branden. | ||||
Darkwing_Duck | dinsdag 15 maart 2016 @ 15:26 | |||
De prijzen van Smullers B.V. zijn het zelfde als van die van Stichting Natuurpark De Efteling B.V. ![]() | ||||
Adrie072 | dinsdag 15 maart 2016 @ 16:25 | |||
Het jaarverslag is niet bijzonder gespecificeerd of wel? Is dat gebruikelijk? | ||||
b2py | dinsdag 15 maart 2016 @ 16:26 | |||
Je hebt altijd interne en externe jaarverslagen.. | ||||
Adrie072 | dinsdag 15 maart 2016 @ 16:28 | |||
Misschien nogal wiedes maar intern is niet openbaar? | ||||
b2py | dinsdag 15 maart 2016 @ 16:31 | |||
De vraag stellen is hem beantwoorden, zie ook deze case van het Slotervaartziekenhuis: http://www.nrc.nl/next/20(...)heim-jaarver-1599028 | ||||
b2py | dinsdag 15 maart 2016 @ 16:40 | |||
Bijna | ||||
b2py | dinsdag 15 maart 2016 @ 16:40 | |||
Vol |