abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 10:15:18 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133404450
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 19 november 2013 @ 10:21:29 #2
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133404568
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_133404706
@PSM, ik bedoelde eigenlijk de spoorwijzigingen ;)
  dinsdag 19 november 2013 @ 10:39:45 #4
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_133404938
quote:
11s.gif Op dinsdag 19 november 2013 10:12 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zie alleen dat de trein naar Zandvoort uitvalt, verder nog niets bijzonders gezien
Dat alle IC's naar Haarlem nu van spoor 4 of 5 vertrekken (in plaats van spoor 2) is wel bijzonder.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 14:49:55 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133411651
Vanaf 15 november kan er in dual signalling gereden worden op Amsterdam - Utrecht. Goed nieuws voor het testtraject aldaar, waar zowel ERTMS level 2 als ATB-EG ligt

http://somda.nl/forum/12122/p476181/Invoering+ERTMS+in+Nederland/
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 19 november 2013 @ 14:53:24 #6
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_133411758
Mag ik zeggen.. "Dan pas..?"

Nu dik zes jaar na de oplevering van de viersporigheid en de ingebruikname van de elektronische beveiliging.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 14:55:21 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133411815
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 november 2013 14:53 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Mag ik zeggen.. "Dan pas..?"

Nu dik zes jaar na de oplevering van de viersporigheid en de ingebruikname van de elektronische beveiliging.
uiteraard, want het had makkelijk stukken sneller gekund
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 19 november 2013 @ 14:56:41 #8
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_133411845
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 november 2013 14:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

uiteraard, want het had makkelijk stukken sneller gekund
Nu heeft het een en ander wel veel te maken met de aards-conservativiteit van de spoorsector. Veranderingen zijn per definitie eng, gevaarlijk en onveilig.
  dinsdag 19 november 2013 @ 15:05:48 #9
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_133412093
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 november 2013 14:49 schreef Peterselieman het volgende:
Vanaf 15 november kan er in dual signalling gereden worden op Amsterdam - Utrecht. Goed nieuws voor het testtraject aldaar, waar zowel ERTMS level 2 als ATB-EG ligt

http://somda.nl/forum/12122/p476181/Invoering+ERTMS+in+Nederland/
Uhm wat? Enige uitleg nodig voor de spoornoob aub.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_133412100
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 november 2013 14:49 schreef Peterselieman het volgende:
Vanaf 15 november kan er in dual signalling gereden worden op Amsterdam - Utrecht. Goed nieuws voor het testtraject aldaar, waar zowel ERTMS level 2 als ATB-EG ligt

http://somda.nl/forum/12122/p476181/Invoering+ERTMS+in+Nederland/
Hoezo 'vanaf' :? Bedoelen ze 15 november volgend jaar? :o
  dinsdag 19 november 2013 @ 15:24:00 #11
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133412582
NSR is wakker geworden: Het ICRm in de 1900 IC Den Haag - Venlo blijft voorlopig daar rijden (maximaal 5 stammen rijdend en één reserve). Het DDZ dat hier een massale optocht zou doen, wordt uitgesteld. Er is te weinig DDZ beschikbaar, en weghalen uit andere series gaat ook niet werken. Het DDAR3 is nog niet beschikbaar, en zal dat ook niet voor februari 2014 zijn heb ik begrepen.
Aldus een interne bron binnen NSR.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 15:31:56 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133412800
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:06 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Hoezo 'vanaf' :? Bedoelen ze 15 november volgend jaar? :o
had ook sinds kunnen staan :+
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133412858
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:05 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Uhm wat? Enige uitleg nodig voor de spoornoob aub.
Treinen met ERTMS aan boord mogen nu in theorie indien toegelaten ook 160 rijden. En de proef met die SLT treinen verloopt waarschijnlijk dus goed :)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 15:34:31 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133412878
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:05 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Uhm wat? Enige uitleg nodig voor de spoornoob aub.
gaat over beveiligingssystemen van het spoor. ERTMS is de nieuwe standaard die langzamerhand overal uitgerold zal moeten gaan worden. ATB-EG is hetgeen dat nu op he grootste deel van het Nederlandse spoornet ligt, terwijl op de diesellijnen met ATB-NG gewerkt wordt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 19 november 2013 @ 15:39:03 #15
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_133413028
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:24 schreef greavy het volgende:
NSR is wakker geworden: Het ICRm in de 1900 IC Den Haag - Venlo blijft voorlopig daar rijden (maximaal 5 stammen rijdend en één reserve). Het DDZ dat hier een massale optocht zou doen, wordt uitgesteld. Er is te weinig DDZ beschikbaar, en weghalen uit andere series gaat ook niet werken. Het DDAR3 is nog niet beschikbaar, en zal dat ook niet voor februari 2014 zijn heb ik begrepen.
Aldus een interne bron binnen NSR.
-O-
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  dinsdag 19 november 2013 @ 15:43:01 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133413144
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:24 schreef greavy het volgende:
NSR is wakker geworden: Het ICRm in de 1900 IC Den Haag - Venlo blijft voorlopig daar rijden (maximaal 5 stammen rijdend en één reserve). Het DDZ dat hier een massale optocht zou doen, wordt uitgesteld. Er is te weinig DDZ beschikbaar, en weghalen uit andere series gaat ook niet werken. Het DDAR3 is nog niet beschikbaar, en zal dat ook niet voor februari 2014 zijn heb ik begrepen.
Aldus een interne bron binnen NSR.
Lekker geregeld weer :')
  dinsdag 19 november 2013 @ 15:48:01 #17
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133413313
En in de loop van januari gaat er via het Dagplan extra DDZ naar de 4400/9600 (Stoppert Nijmegen-Den Bosch-Eindhoven-Deurne).
  dinsdag 19 november 2013 @ 15:49:56 #18
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133413391
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:43 schreef James1988 het volgende:

[..]

Lekker geregeld weer :')
ELK jaar gaat het fout. ELK jaar opnieuw. Het wijzigingsblad van Februari voorziet in nogal wat materiële verschuiving. In DRGL2014 gaat er genoeg via Dagplan gewijzigd worden, omdat het Wijzigingsblad weer veel "fouten" bevat.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 15:51:26 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133413444
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:49 schreef greavy het volgende:

[..]

ELK jaar gaat het fout. ELK jaar opnieuw. Het wijzigingsblad van Februari voorziet in nogal wat materiële verschuiving. In DRGL2014 gaat er genoeg via Dagplan gewijzigd worden, omdat het Wijzigingsblad weer veel "fouten" bevat.
werkverschaffing heet dat
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133413845
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

werkverschaffing heet dat
Blijkbaar is de communicatie bij NS intern ook nog niet helemaal op orde.
  dinsdag 19 november 2013 @ 16:09:14 #21
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_133413996
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:49 schreef greavy het volgende:

[..]

Het wijzigingsblad van Februari voorziet in nogal wat materiële verschuiving.
Alleen worden die verschuivingen in december dus al ingevoerd.
Dan verandert er in februari dus niet veel.
  dinsdag 19 november 2013 @ 16:12:45 #22
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133414097
Een aantal wijzigingen die met wbl februari komen zullen niet direct per DRGL2014-wbl (15 december) worden doorgevoerd. En er zullen ook nieuwe verschuivingen zijn die niet voor het wbl van februari al doorgevoerd zijn (maar misschien dat NSR het toch alsnog via Dagplan gaat doen -.-)
pi_133414390
Door de briljante inrichting van poortjes op Lelystad en Almere Buiten vanochtend, heeft de NS een nieuwe bron van vertraging aangeboord. Na het spoor is nu ook het perron aan de beurt :+. Het sturen van reizigersstromen is op zich geen slecht idee maar a) zorg dat je je communicatie op orde hebt en b) per poortje een muntje opgooien is niet altijd de beste strategie :').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_133414535
Is er al duidelijk wat voor een type ERTMS er aangelegd gaat worden? Dat 2+ systeem van Arcadis of een ander? Mogen treinen op het stuk tussen Amsterdam en Utrecht nu ook 200?
pi_133415150
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 16:26 schreef J.B. het volgende:
Is er al duidelijk wat voor een type ERTMS er aangelegd gaat worden? Dat 2+ systeem van Arcadis of een ander? Mogen treinen op het stuk tussen Amsterdam en Utrecht nu ook 200?
2.3.0d ligt daar volgens mij.
pi_133415354
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 november 2013 16:22 schreef Litpho het volgende:
Door de briljante inrichting van poortjes op Lelystad
Oh ja, ook zoiets waar ik me nog STEEDS een keer hier over moet opwinden. De opstelling van de Cico-paaltjes op spoor 1 in Zutphen. De Arriva-paal staat pal naast de NS-paal. Logisch.

De Arriva-paal aan de kant van (de trap naar de tunnel naar) ALLE NS-treinen, en de NS-paal aan de kant van de Arriva-treinen. Weer zo'n geval wat echt voor IEDEREEN tegelijk kut is 8)7

1 paal een halve meter verplaatsen en het is voor IEDEREEN opgelost. Maar nee, lekker reizigertje pesten natuurlijk. Of gewoon totaal niet nadenken waar je mee bezig bent, dat kan ook.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 19 november 2013 @ 16:51:30 #27
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_133415393
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 16:26 schreef J.B. het volgende:
Is er al duidelijk wat voor een type ERTMS er aangelegd gaat worden? Dat 2+ systeem van Arcadis of een ander?
Tussen Amsterdam en Utrecht ligt ERTMS level 2 van Bombardier.
pi_133415430
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 16:51 schreef ReisT het volgende:

[..]

Tussen Amsterdam en Utrecht ligt ERTMS level 2 van Bombardier.
Rijdt wel snoeihard aan de 'verkeerde kant' :P

Overigens, yuck EBI.
pi_133415494
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 16:52 schreef b2py het volgende:

[..]

Rijdt wel snoeihard aan de 'verkeerde kant' :P

Overigens, yuck EBI.
EBI? Dat ken ik als een zwaarbewaakte gevangenis :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 16:58:34 #30
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133415624
quote:
5s.gif Op dinsdag 19 november 2013 16:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

EBI? Dat ken ik als een zwaarbewaakte gevangenis :?
Vught. Was daar op spoorgebied ook niet iets te doen? :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  Forum Admin dinsdag 19 november 2013 @ 16:58:55 #31
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_133415636
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:24 schreef greavy het volgende:
NSR is wakker geworden: Het ICRm in de 1900 IC Den Haag - Venlo blijft voorlopig daar rijden (maximaal 5 stammen rijdend en één reserve). Het DDZ dat hier een massale optocht zou doen, wordt uitgesteld. Er is te weinig DDZ beschikbaar, en weghalen uit andere series gaat ook niet werken. Het DDAR3 is nog niet beschikbaar, en zal dat ook niet voor februari 2014 zijn heb ik begrepen.
Aldus een interne bron binnen NSR.
Dit meen je toch niet..

NS Directie :



[ Bericht 7% gewijzigd door Straatcommando. op 19-11-2013 17:05:07 ]
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_133415706
quote:
5s.gif Op dinsdag 19 november 2013 16:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

EBI? Dat ken ik als een zwaarbewaakte gevangenis :?
Bepaald type wisselsteller.
pi_133415810
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 17:01 schreef b2py het volgende:

[..]

Bepaald type wisselsteller.
Een EisenBahnknotenpunkthinundherschIeber? :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133415977
Geen idee waar de afkorting voor staat.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 17:15:22 #35
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133416114
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 17:10 schreef b2py het volgende:
Geen idee waar de afkorting voor staat.
zou denken aan iets als EuroBalise Interlocking
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133416133
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 november 2013 17:15 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zou denken aan iets als EuroBalise Interlocking
Het is een wisselsteller, geen balise ;)
pi_133416248
Rara welke trein is dit?
  dinsdag 19 november 2013 @ 17:21:22 #38
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133416283
Een VIRM die opweg is naar Kijkduin, om tijdens Vlaggetjesdag te water gelaten te worden?
pi_133416294
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 17:21 schreef greavy het volgende:
Een VIRM die opweg is naar Kijkduin, om tijdens Vlaggetjesdag te water gelaten te worden?
VIRM is correct, de rest mag je lekker zelf verzinnen inderdaad :P
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 17:22:38 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133416315
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 17:15 schreef b2py het volgende:

[..]

Het is een wisselsteller, geen balise ;)
klopt, dus nog even verder nadenken.
E.... computer-Based Interlocking.

Of zoiets. Iets beters krijg ik niet bedacht :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133416361
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 17:21 schreef greavy het volgende:
Een VIRM die opweg is naar Kijkduin, om tijdens Vlaggetjesdag te water gelaten te worden?
de klasseaanduidingen op de ramen? :N Stroomafnemertje heb je ook niet nodig natuurlijk. Zo zonder bovenleiding :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133416399
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 november 2013 17:19 schreef Toto69 het volgende:
Rara welke trein is dit?
[ afbeelding ]
Ik denk die naar Amsterdam.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 17:25:21 #43
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133416401
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 november 2013 17:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

de klasseaanduidingen op de ramen? :N Stroomafnemertje heb je ook niet nodig natuurlijk. Zo zonder bovenleiding :P
geen bovenleiding, geen bakovergangen, etc :P

snel rijdt ie wel, want het gaat heuvelaf
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133416419
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 november 2013 17:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

klopt, dus nog even verder nadenken.
E.... computer-Based Interlocking.

Of zoiets. Iets beters krijg ik niet bedacht :P
Alles stellers zijn computer based ;)
pi_133416440
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 november 2013 17:25 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

geen bovenleiding,
Oh wacht, rechts bovenin staat wel BVL, misschien heeft dat er wat mee te maken _O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 17:27:11 #46
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133416458
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 17:25 schreef b2py het volgende:

[..]

Alles stellers zijn computer based ;)
de naam EBI omvat meer dan dat bij Bombardier en het beestje moet een naam hebben
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 19 november 2013 @ 17:34:15 #47
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_133416686
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 november 2013 17:25 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

geen bovenleiding, geen bakovergangen, etc :P

snel rijdt ie wel, want het gaat heuvelaf
Hopelijk geen regen onderweg.
weinig uitzicht dan zo zonder ruitenwissers.

en ik moest echt even dit plaatje corrigeren, nu klopt het weer:
pi_133416880
SP-talentje Farshad Bashir had vorige week een lulverhaal in De Telegraaf over verzwegen veiligheidsissues rond ATBVV. Bleek weer eens uit z'n nek te lullen. De Kamer was maar liefst twee keer per brief geïnformeerd. Vandaag verscheen een brief van Mansveld aan de Tweede kamer.

Reactie MVBOV hier: http://www.voorbeterov.nl/page9.php

Ik zag de Kamerbrief van vandaag nog niet op internet, maar ik heb hem wel. Wie een pdf'je wil, stuurt even een PM met mailadres.
pi_133417562
quote:
De NS moet gaan onderzoeken of het mogelijk is intercity's aan te schaffen die harder kunnen rijden dan 200 kilometer per uur.

Bovendien moeten die treinen al vanaf 2018 worden ingezet. Dat besloot de Tweede Kamer dinsdag.
Volgens VVD-Kamerlid Betty de Boer gaan intercity's tot wel dertig jaar mee en is het daarom van groot belang om toekomstbestendig materieel in te kopen.

Ze wil dat treinen in de toekomst daar waar mogelijk harder dan 200 kilometer per uur kunnen gaan rijden. Dat kan bijvoorbeeld op het HSL-spoor. Maar snelle treinen zijn ook van belang voor bijvoorbeeld de Hanzelijn, waar nu al 200 kilometer per uur mag worden gereden.
Zo snel mogelijk

De Kamer wil verder dat de nieuwe treinen zo snel mogelijk kunnen worden ingezet. De NS heeft daar zeven jaar voor nodig, stelde staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) eerder. Maar volgens De Boer moet het echt sneller kunnen.

De NS begint binnenkort met een studiefase naar de aanbesteding van de nieuwe intercity's. Daarin moet nu dus de maximumsnelheid en de tijdsperiode tot de treinen inzetbaar zijn worden meegenomen.
Applaus voor de Kamer, en nu doorpakken graag
pi_133417606
quote:
18s.gif Op dinsdag 19 november 2013 17:41 schreef DriekOplopers het volgende:
SP-talentje Farshad Bashir had vorige week een lulverhaal in De Telegraaf over verzwegen veiligheidsissues rond ATBVV. Bleek weer eens uit z'n nek te lullen. De Kamer was maar liefst twee keer per brief geïnformeerd. Vandaag verscheen een brief van Mansveld aan de Tweede kamer.

Reactie MVBOV hier: http://www.voorbeterov.nl/page9.php

Ik zag de Kamerbrief van vandaag nog niet op internet, maar ik heb hem wel. Wie een pdf'je wil, stuurt even een PM met mailadres.
http://www.rijksoverheid.(...)poorbeveiliging.html
  dinsdag 19 november 2013 @ 18:30:23 #52
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133418198
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 18:06 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Applaus voor de Kamer, en nu doorpakken graag
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed dat NS nu alweer een kans krijgt, ze hebben er al zoveel gehad...

Maar goed, ik zal wel dom wezen ofzo.
pi_133418230
Wel een gemiste kans dat ze in de één na laatste alinea niet schrijft dat een monitoringsysteem nu wordt geïntroduceerd op basis van publieke druk, en dat het zou effectiever en kostenefficiënter zijn om meer installaties uit te rollen.
  dinsdag 19 november 2013 @ 18:54:09 #54
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133418831
Geen directe TGV's tussen Parijs en Barcelona per 15-12 als ik deze website moet geloven.
pi_133418900
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 18:06 schreef Frozen-assassin het volgende:
De NS moet gaan onderzoeken of het mogelijk is intercity's aan te schaffen die harder kunnen rijden dan 200 kilometer per uur.
Wat?

JA.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 19 november 2013 @ 19:00:38 #56
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133419017
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 november 2013 18:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat?

JA.
Wat denk jij nou, het is NS. Natuurlijk is dat niet mogelijk.
pi_133419018
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 november 2013 18:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat?

JA.
Tuurlijk moet het kunnen, maar of het slim is, is een tweede. Het levert misschien weinig op als je op een traject wanneer je net 200km/h aantikt meteen vol de ankers in moet om de volgende stop te halen. Maar ik denk dat het zeker een goede optie is voor Hoorn - A'dam Sloterdijk, Lelystad - Groningen, dat soort trajecten.
  dinsdag 19 november 2013 @ 19:02:21 #58
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133419075
Een megavloot (denk aan de grootte van de ICM-vloot) met materieel dat geschikt is voor > 200 km/h is geldverspilling: afgezien van de Hanzelijn en de HSL zijn er op dit moment geen spoorlijnen geschikt voor snelheden van 200 km/h of hoger, er zijn geen plannen om dat te veranderen en er zijn ook geen plannen voor herelektrificatie.

Alleen voor de HSL zijn snelheden > 200 km/h nuttig, maar NS wil niet opnieuw aan een kleine HSL-vloot beginnen.
pi_133419161
Door gericht te aankopen en juiste materieelplanning (waar het soms aan schort bij NS) kan je prima op bepaalde trajecten met treinen rijden die 200km/h kunnen als het iets oplevert qua tijd. Dan koop je bijvoorbeeld precies zoveel treinen die je nodig hebt om een dienstregeling te rijden plus twee als reserve of dergelijke.
pi_133419235
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 19:00 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Tuurlijk moet het kunnen, maar of het slim is, is een tweede.
NS laten bepalen of iets slim is :'(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 19 november 2013 @ 19:09:23 #61
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133419342
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 19:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
Door gericht te aankopen en juiste materieelplanning (waar het soms aan schort bij NS) kan je prima op bepaalde trajecten met treinen rijden die 200km/h kunnen als het iets oplevert qua tijd. Dan koop je bijvoorbeeld precies zoveel treinen die je nodig hebt om een dienstregeling te rijden plus twee als reserve of dergelijke.
Een kleine vloot (zoals 20 HSL-treinen) betekent dat onderhoud relatief duur en complex zal zijn en dat de impact van een materieelstoring (bijvoorbeeld 2 defecte stellen) groot zal zijn. Je ziet het nu al dagelijks op de HSL waar Fyra-treinen niet rijden door defect materieel, ook al zijn er honderden ICRm-bakken.

Daarom begrijp ik prima waarom NS het liefste een grotere, uniforme vloot heeft. Dat zie je bij alle spoorwegmaatschappijen: 305 Desiro's en 120 locs voor de Belgen, tot 1000 Coradia-treinstellen voor de Fransen, honderden regionale treinen voor de Duitsers.

Dat betekent echter niet dat de kamer ermee akkoord hoeft te gaan, ze hebben nog altijd een keus: niet met NS in zee gaan voor de HSL.
pi_133419697
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 19:02 schreef James1988 het volgende:
Een megavloot (denk aan de grootte van de ICM-vloot) met materieel dat geschikt is voor > 200 km/h is geldverspilling: afgezien van de Hanzelijn en de HSL zijn er op dit moment geen spoorlijnen geschikt voor snelheden van 200 km/h of hoger, er zijn geen plannen om dat te veranderen en er zijn ook geen plannen voor herelektrificatie.

Alleen voor de HSL zijn snelheden > 200 km/h nuttig, maar NS wil niet opnieuw aan een kleine HSL-vloot beginnen.
Alleen HSL - Zuid is geschikt voor snelheden voor boven 200. Uniforme vloot kan, met verschillende treinen. Van FLIRT'S zijn verschillende uitvoeringen en datzelfde geldt voor een TWINDEXX.
pi_133419703
Ik snap dat het duurder is omdat je er misschien andere specifieke kennis voor nodig hebt, maar dat gaat niet altijd in bij de reizigers. Die boeit het waarschijnlijk niet of de onderhoud paar duizend duurder is. Wat zij willen is sneller van A naar B kunnen.
  dinsdag 19 november 2013 @ 19:20:22 #64
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133419795
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2013 19:18 schreef b2py het volgende:

[..]

Alleen HSL - Zuid is geschikt voor snelheden voor boven 200. Uniforme vloot kan, met verschillende treinen. Van FLIRT'S zijn verschillende uitvoeringen en datzelfde geldt voor een TWINDEXX.
Klopt, maar daarmee heb je wel weer een logistieke uitdaging te pakken. Als je weet hoe moeilijk het voor NS soms is om viertjes en zesjes uit elkaar te houden...

(En ja, dat is een probleem dat NS moet aanpakken!)

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 19:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik snap dat het duurder is omdat je er misschien andere specifieke kennis voor nodig hebt, maar dat gaat niet altijd in bij de reizigers. Die boeit het waarschijnlijk niet of de onderhoud paar duizend duurder is. Wat zij willen is sneller van A naar B kunnen.
De meeste reizigers maakt het ook niet uit welk stickertje er op hun trein zit, zolang ze maar van A naar B komen in een redelijke tijd tegen een redelijke prijs.

En nee, de OV-chipkaart is geen reden om per sé bij NS te moeten blijven.
pi_133419909
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 19:09 schreef James1988 het volgende:
Dat betekent echter niet dat de kamer ermee akkoord hoeft te gaan, ze hebben nog altijd een keus: niet met NS in zee gaan voor de HSL.
Helaas, en het is bijna niet voor te stellen, moeten we ook vast stellen dat ze nog altijd een keus hebben: WEL met NS in zee gaan voor de HSL. 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133419911
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 19:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

Klopt, maar daarmee heb je wel weer een logistieke uitdaging te pakken. Als je weet hoe moeilijk het voor NS soms is om viertjes en zesjes uit elkaar te houden...

(En ja, dat is een probleem dat NS moet aanpakken!)

Dat probleem is goedkoper aan te pakken dat een divers materieelpark.
  dinsdag 19 november 2013 @ 19:25:35 #67
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133419954
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 november 2013 19:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Helaas, en het is bijna niet voor te stellen, moeten we ook vast stellen dat ze nog altijd een keus hebben: WEL met NS in zee gaan voor de HSL. 8)7
En dat is een keuze die ze lijken te prefereren. Ik denk niet dat een 'nee' van NS veel zal uitmaken voor de keuze om wel of niet met NS in zee te gaan...

quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2013 19:24 schreef b2py het volgende:

[..]

Dat probleem is goedkoper aan te pakken dat een divers materieelpark.
Het is een probleem dat sowieso aangepakt moet worden.
pi_133420047
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 19:25 schreef James1988 het volgende:
En dat is een keuze die ze lijken te prefereren. Ik denk niet dat een 'nee' van NS veel zal uitmaken voor de keuze om wel of niet met NS in zee te gaan...
Simpel zat. Zolang het HRN niet open gegooid wordt is de enige mogelijke keuze op de HSL: NS.

NS heeft als monopolist en Koning Doe-Maar-Wat alle ruimte om de risico's en de verliezen van de HSL te compenseren. Ieder ander heeft dat niet en krijgt het niet ook.

Eigenlijk zou je willen dat Richard Branson nog 1000 keer zo veel geld had als hij nu heeft, en dan met Virgin zou inschrijven op die HSL. En gewoon een GOEIE dienst zou uitvoeren met GOED materieel en GOED comfort en GOEDE reistijden. De verliezen voor lief nemend, want hey toch geld zat. Omdat het KAN *O*

Dat is de enige optie. Okee, ook niet erg waarschijnlijk :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 19 november 2013 @ 19:30:24 #69
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133420097
Branson's mannen hebben een uitgebreide presentatie gegeven aan de Plesmanweg maar werden naderhand niet eens teruggebeld. Dat zegt genoeg.
pi_133420123
Ja, die zijn ronduit een bedreiging voor NS.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133421289
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 19:20 schreef James1988 het volgende:

Klopt, maar daarmee heb je wel weer een logistieke uitdaging te pakken. Als je weet hoe moeilijk het voor NS soms is om viertjes en zesjes uit elkaar te houden...

Zolang de planning een VIRM zesje wil verlengen met een ICM viertje, en de betrokkenen die dat op het perron moeten combineren dus stomverbaasd uit hun ogen staan te kijken, zie ik het somber in.
pi_133421637
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 19:58 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Zolang de planning een VIRM zesje wil verlengen met een ICM viertje, en de betrokkenen die dat op het perron moeten combineren dus stomverbaasd uit hun ogen staan te kijken, zie ik het somber in.
Waarom kan dat niet? SchaKu is SchaKu. Neuken met die hap :9
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 19 november 2013 @ 20:11:23 #73
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133421874
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 19:58 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Zolang de planning een VIRM zesje wil verlengen met een ICM viertje, en de betrokkenen die dat op het perron moeten combineren dus stomverbaasd uit hun ogen staan te kijken, zie ik het somber in.
_O- _O_
pi_133423070
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 19:58 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Zolang de planning een VIRM zesje wil verlengen met een ICM viertje, en de betrokkenen die dat op het perron moeten combineren dus stomverbaasd uit hun ogen staan te kijken, zie ik het somber in.
Alsof dat dagelijkse kost is.. -.-'
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 20:38:58 #75
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133423207
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:36 schreef b2py het volgende:

[..]

Alsof dat dagelijkse kost is.. -.-'
het gebeurt wel. Vroeger ook regelmatig in Zwolle met de gecombineerde IC uit het noorden _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 19 november 2013 @ 20:41:10 #76
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133423317
Het zou natuurlijk niet moeten voorkomen, NS-materieel is onderling niet koppelbaar...
pi_133423394
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het gebeurt wel. Vroeger ook regelmatig in Zwolle met de gecombineerde IC uit het noorden _O-
Het zou ook niks raars moeten hoeven zijn. Maar AL die NS-ers, en niet alleen die machinisten uit de ILT-rapporten, hebben een "verwachtingspatroon". Sterker nog, zonder verwachtingspatroon gaan ze dood. Hoe anders verklaar je dat ze überhaupt hebben durven eisen tot 2017 gegarandeerd te zijn van hun baan? En het nog gekregen hebben ook? 8)7

Je zou het ze van harte gunnen om gewoon de rest van hun leven rondjes om de kerk te rijden. Dat is tenminste vertrouwd ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133423440
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:41 schreef James1988 het volgende:
Het zou natuurlijk niet moeten voorkomen, NS-materieel is onderling niet koppelbaas...
Dan stel je wel de tweede helft als onafwendbare randconditie en de eerste als noodzakelijk gevolg. Draai dat voor de gein eens om.

"het zou gewoon moeten kunnen natuurlijk. NS-materieel had onderling koppelbaas (koppelbaaS :D ) moeten zijn. "
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 20:44:27 #79
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133423508
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:41 schreef James1988 het volgende:
Het zou natuurlijk niet moeten voorkomen, NS-materieel is onderling niet koppelbaar...
pneumatisch wel, alleen daar heb je voor de normale uitvoering van de dienst niets aan
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133423634
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:41 schreef James1988 het volgende:
Het zou natuurlijk niet moeten voorkomen, NS-materieel is onderling niet koppelbaar...
Je zou met een VIRM gewoon een ICM met reizigers kunnen slepen van A naar B. Het is alleen dat de regeltjes voorschrijven dat het niet mag..
  dinsdag 19 november 2013 @ 20:46:45 #81
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133423651
quote:
4s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dan stel je wel de tweede helft als onafwendbare randconditie en de eerste als noodzakelijk gevolg. Draai dat voor de gein eens om.
In het buitenland is het heel gewoon dat materieel koppelbaar is, en ook in Nederland is het lang het geval geweest. Als je als spoorwegbedrijf besluit om daarvan af te wijken moet je je proces zo inrichten dat het ook niet per ongeluk zo gepland kan worden.

Lijkt mij een simpele N:N-relatie die je in een database (die je toch al hebt om de planning in op te slaan) kunt bijhouden.
pi_133423710
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:44 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

pneumatisch wel, alleen daar heb je voor de normale uitvoering van de dienst niets aan
Waarom niet? Ik heb het ook eens als sleepkonvooi gezien. Het kan gewoon. Elk stel heeft zijn eigen stroomvoorziening, als je in elk stel een conducteur zet wil ik weleens weten wat er nog meer "in de weg staat". Behalve regeltjesgeneuk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 19 november 2013 @ 20:48:04 #83
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133423728
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:46 schreef b2py het volgende:

[..]

Je zou met een VIRM gewoon een ICM met reizigers kunnen slepen van A naar B. Het is alleen dat de regeltjes voorschrijven dat het niet mag..
Een DM'90 kan ook een VIRM voortslepen, betekent niet dat je dat ook wilt. Het moet wel nuttig blijven. ;)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 20:48:32 #84
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133423756
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:46 schreef b2py het volgende:

[..]

Je zou met een VIRM gewoon een ICM met reizigers kunnen slepen van A naar B. Het is alleen dat de regeltjes voorschrijven dat het niet mag..
laatste materieel waarbij het wel kon en mocht waren de wadlopers en de buffels
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133423780
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:46 schreef James1988 het volgende:

[..]

In het buitenland is het heel gewoon dat materieel koppelbaar is, en ook in Nederland is het lang het geval geweest. Als je als spoorwegbedrijf besluit om daarvan af te wijken
Welke reden kan er überhaupt bestaan om daar van af te willen wijken? :?

Dat is een beetje hetzelfde als afwijken van de standaard dat wielen onder een auto rond moeten zijn.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 20:49:31 #86
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133423813
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133423821
Heeft er al iemand gelachen vandaag? Zo nee, metropool en cruciale factor in de Nederlandse infrastructuur Vught heeft een filmpje voor u:
pi_133423851
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:46 schreef b2py het volgende:

[..]

Je zou met een VIRM gewoon een ICM met reizigers kunnen slepen van A naar B. Het is alleen dat de regeltjes voorschrijven dat het niet mag..
Nee okee, ik dacht even dat ik wat miste.

En dat je met een DM90 geen VIRM gaat slepen lijkt me ook simpel. Je gaan ook geen defecte NewAGG300 afslepen met een Kever.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133423891
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee okee, ik dacht even dat ik wat miste.

En dat je met een DM90 geen VIRM gaat slepen lijkt me ook simpel. Je gaan ook geen defecte NewAGG300 afslepen met een Kever.
Dat dus.
  dinsdag 19 november 2013 @ 20:52:18 #90
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133423968
quote:
5s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Welke reden kan er überhaupt bestaan om daar van af te willen wijken? :?
Bijvoorbeeld door nieuwe technieken toe te passen (zoals andere manier van aansturing)? Sinds er veel meer elektronica in treinen zit wordt het wat lastiger om de boel backward en forward compatible te houden.
pi_133424057
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:52 schreef James1988 het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld door nieuwe technieken toe te passen (zoals andere manier van aansturing)? Sinds er veel meer elektronica in treinen zit wordt het wat lastiger om de boel backward en forward compatible te houden.
Maar dat is blijkbaar in alle WELdenkende landen geen argument, dus dat kan van tafel :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 20:55:44 #92
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133424141
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:49 schreef b2py het volgende:
Heeft er al iemand gelachen vandaag? Zo nee, metropool en cruciale factor in de Nederlandse infrastructuur Vught heeft een filmpje voor u:
zie op 1.37 toch een bijzonder treintje voorbij komen, namelijk een Arriva E-GTW voor de MerwedeLingelijn
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133424218
Die explosies van goederentreinen waren nog niet bijzonder genoeg? :') _O-
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 21:00:04 #94
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133424371
oh ja, die kruisingen met de N65 en de uitlaatgassen van het autoverkeer zijn geen probleem?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133424694
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:49 schreef b2py het volgende:
Heeft er al iemand gelachen vandaag? Zo nee, metropool en cruciale factor in de Nederlandse infrastructuur Vught heeft een filmpje voor u:
Wat een gejank. Onvolken heel dat klotevught. Ik heb niet gevraagd dat die lui er gaan wonen. En wat is het nou? Geen geluidsschermen dan hebben ze last van de auto's en de treinen, wel geluidsschermen dan hebben ze last van de geluidsschermen? 8)7 weg met die lui. Zulke mensen zijn niet geschikt om in een dichtbevolkt land te wonen. Donder lekker op naar oost-Siberië, heb je alle ruimte voor jezelf. Goed voor Nederland, Goed voor Brabant, Goed voor Vught.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 19 november 2013 @ 21:07:32 #96
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133424779
Het enkelspoor in Vught ligt er in ieder geval prima bij :Y



Gelukkig weet ik nu ook waar de 4 uit VIRM-4 voor staat: vier kopbakken :Y

pi_133424811
Die laatste vond ik ook al zo mooi _O-
pi_133424888
Lekker James ^O^ Haknonnie eens gezien :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 19 november 2013 @ 21:12:55 #99
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133425119
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

laatste materieel waarbij het wel kon en mocht waren de wadlopers en de buffels
:Y

En dat was ook opeens afgelopen...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_133425128
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee okee, ik dacht even dat ik wat miste.

En dat je met een DM90 geen VIRM gaat slepen lijkt me ook simpel. Je gaan ook geen defecte NewAGG300 afslepen met een Kever.
Andersom gebeurde het vroeger regelmatig, een DM90 achter een VIRM
pi_133425178
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2013 21:12 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

:Y

En dat was ook opeens afgelopen...
Da's onzin he. Dat is veel later ook nog voorgekomen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')