abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 juli 2013 @ 14:27:40 #1
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129043917
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy

[ Bericht 0% gewijzigd door Darkwing_Duck op 18-07-2013 19:29:30 ]
pi_129044027
"Het bedrijf komt daarmee tegemoet aan de wens van reizigers, de NS en de Belgische NMBS."

Zijn er serieus ook reizigers die hierom gevraagd hebben? Ik, en met mij iedereen, zie liever de IC Brussel vaker rijden.
pi_129044124
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 14:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik ben benieuwd wat voor meterieel die laatste TER dan is, ter materieel zonder 1e klas :X
Ik zie filmpjes van die lijn met TER 2N NG. Kan dat?
  woensdag 17 juli 2013 @ 14:34:11 #4
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129044141
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 14:33 schreef remcoP het volgende:

[..]

Ik zie filmpjes van die lijn met TER 2N NG. Kan dat?
Zou goed kunnen, maar die heeft normaalgesproken ook 1e klas
  woensdag 17 juli 2013 @ 14:41:27 #5
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129044387
Correctie, de 2N NG die daar rijden zijn van de serie Z 26500

Dat zijn die nep, RER's die ook tussen Marseille, Nice, Monaco, en Ventmille rijden, en die hebben inderdaad alleen 2e klas en rijden als TER op de drukste lijnen van het land :9
pi_129046312
quote:
10s.gif Op woensdag 17 juli 2013 14:14 schreef dennistd het volgende:

[..]

Extra treinen, maar daarmee wordt het lastiger?
Veel duurder en ruim van te voren reserveren zetten ze nu op in ipv goedkope open verbinding
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:11:00 #7
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_129047992
Reizen met goedkope open verbinding blijft gewoon net zo lastig als het nu al is. Het wordt niet nog lastiger.

Reizen met Thalys wordt misschien iets aantrekkelijker als er dankzij die extra treinen ook meer betaalbare kaartjes komen.
pi_129048235
Die komen er niet
pi_129049014
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:17 schreef icloud het volgende:
Die komen er niet
Enige vorm van onderbouwing is wel handig bij dit resolute antwoord.
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:42:32 #10
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129049409
Er komen wel meer goedkope kaartjes, want het percentage van de vroegboekkorting is per trein afhankelijk, en niet een totaalbeeld.
De 2 treinen die erbij gaan komen, krijgen dus ook de vroegboekkorting.
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:43:11 #11
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129049450
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 12:19 schreef Viezze het volgende:

[..]

Laat ik mezelf verduidelijken. Treinen in het algemeen vervullen in Nederland een maatschappelijke functie. Dat houdt bv. in dat er ook op onrendabele tijdstippen treinen rijden, en bij grote stremmingen zoals dit de trein een extra stop maakt. Vanuit wie (NS, KLPD, wie dan ook) dit komt is voor mij even onbelangrijk, want er zijn uiteindelijk mensen bij gebaat.

En als die extra paar mensen in de trein dan moeten staan, dan is dat zo. Beter dan uren op de A2 stilstaan.
Op mijn vakantie-adres nogal beroerde WIFI. Ik kom hier nog op terug. :)

*inmiddels roodverbrande kreeft is*
pi_129049478
Thalys gaat niet meer goedkope kaartjes verhandelen dat is hun concept niet, ze willen de twee ritten rendabel maken niet verlieslatend
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:46:48 #13
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129049640
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:42 schreef greavy het volgende:
Er komen wel meer goedkope kaartjes, want het percentage van de vroegboekkorting is per trein afhankelijk, en niet een totaalbeeld.
De 2 treinen die erbij gaan komen, krijgen dus ook de vroegboekkorting.
MVBOV had verlangd dat de extra capaciteit goedkoop en reserveringsvrij zou worden aangeboden. Is niet gebeurd. Daarmee is dit dus geen serieus alternatief, bezien in het licht van de concessie en het aanbod van de eerste helft van januari.
pi_129049778
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:43 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Op mijn vakantie-adres nogal beroerde WIFI. Ik kom hier nog op terug. :)

*inmiddels roodverbrande kreeft is*
Snel genoeg om een berichtje met een aantal _O- te versturen :P
pi_129049951
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:43 schreef icloud het volgende:
Thalys gaat niet meer goedkope kaartjes verhandelen dat is hun concept niet, ze willen de twee ritten rendabel maken niet verlieslatend
Voor de normale Thalys zijn er ook goedkopere tickets, dus dan kan het nu ook.
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:53:02 #16
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129050002
quote:
12s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:48 schreef Viezze het volgende:

[..]

Snel genoeg om een berichtje met een aantal _O- te versturen :P
:Y :Y :Y :Y :Y :Y
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:57:47 #17
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129050242
@ b2py: Nav vorige topic. Men kan het met MVBOV eens zijn, of oneens. Maar we doen altijd onze uiterste best om te zorgen dat we geen onwaarheid spreken. We checken altijd zo goed mogelijk of het klopt wat we willen zeggen, qua aanleding.

Dat wilde ik graag even gezegd hebben.
pi_129050348
quote:
4s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:57 schreef DriekOplopers het volgende:
@ b2py: Nav vorige topic. Men kan het met MVBOV eens zijn, of oneens. Maar we doen altijd onze uiterste best om te zorgen dat we geen onwaarheid spreken. We checken altijd zo goed mogelijk of het klopt wat we willen zeggen, qua aanleding.

Dat wilde ik graag even gezegd hebben.
Weet ik, maar goed dat je het nog even aanstipt :)
pi_129050797
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:52 schreef b2py het volgende:

[..]

Voor de normale Thalys zijn er ook goedkopere tickets, dus dan kan het nu ook.
Ja dat weet ik, maar het is niet des thalys om meer goedkopere kaarten beschikbaar te tellen als er meer gereden word, dan maak je verlies.

Gebeurde in belgie ook niet ondanks de overheidssteun.
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:09:56 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129050862
Deze 2 Thalyssen extra rijden met hetzelfde kaartassortiment als de andere Thalyssen. De dienstregeling is alleen uitgebreid.
pi_129050945
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:09 schreef greavy het volgende:
Deze 2 Thalyssen extra rijden met hetzelfde kaartassortiment als de andere Thalyssen. De dienstregeling is alleen uitgebreid.
Dat zeg ik, maar het aantal goedkope kaarten zal niet vermeerderen bij aanvang van de twee extra ritten maar gelijk blijven met nu.
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:12:15 #22
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129050978
De goedkope kaarten (vroegboekkorting) is per trein bepaald, en worden dus nu meer kaartjes in totaal.
pi_129051045
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:08 schreef icloud het volgende:

[..]

Ja dat weet ik, maar het is niet des thalys om meer goedkopere kaarten beschikbaar te tellen als er meer gereden word, dan maak je verlies.

Gebeurde in belgie ook niet ondanks de overheidssteun.
De verbruikskosten per km dalen ook nu er meer treinen over de HSL gaan rijden dus een prijsverlaging zou zelfs kunnen. Of een margeverhoging natuurlijk ;)
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:23:48 #24
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129051521
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:46 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

MVBOV had verlangd dat de extra capaciteit goedkoop en reserveringsvrij zou worden aangeboden. Is niet gebeurd. Daarmee is dit dus geen serieus alternatief, bezien in het licht van de concessie en het aanbod van de eerste helft van januari.
Je kan dat niet verlangen van de Firma Thalys. Hun zijn niet de schuld van de situatie. Zij zijn bij gratie gods ingegaan op een verzoek voor meer capaciteit. Dat hebben ze niet perse hoeven doen. Nu ze het toch doen moet je niet nog eens verlangen op wat voor manier ze het moeten doen. :{ Dat is zeiken ol het zeiken
pi_129051588
quote:
4s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:57 schreef DriekOplopers het volgende:
@ b2py: Nav vorige topic. Men kan het met MVBOV eens zijn, of oneens. Maar we doen altijd onze uiterste best om te zorgen dat we geen onwaarheid spreken. We checken altijd zo goed mogelijk of het klopt wat we willen zeggen, qua aanleding.

Dat wilde ik graag even gezegd hebben.
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_129051683
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:12 schreef greavy het volgende:
De goedkope kaarten (vroegboekkorting) is per trein bepaald, en worden dus nu meer kaartjes in totaal.
Maar het percentage goedkope kaarten blijft per trein gelijk.
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:29:55 #27
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129051825
Ja, maar omdat er 2 treinen bijkomen, zijn er dus wel meer goedkope kaarten over de gehele dag beschikbaar.
pi_129051957
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:12 schreef greavy het volgende:
De goedkope kaarten (vroegboekkorting) is per trein bepaald, en worden dus nu meer kaartjes in totaal.
Ze worden per verbinding bepaald, thalys wil zo laag mogelijk houden om wel te kunnen loken en vervolgens dure tickets te kunnen verkopen.

Daarom kunnen ze ook per trein een variabel aantal goedkope tickets aanhouden.
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:34:56 #29
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129052051
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:29 schreef greavy het volgende:
Ja, maar omdat er 2 treinen bijkomen, zijn er dus wel meer goedkope kaarten over de gehele dag beschikbaar.
Droom maar lekker verder. Is gewoon een kwestie vraag - aanbod. Thalys veegt zijn reet met dingen als "maatschappelijke functie". Die willen gewoon zo veel mogelijk doekoes binnen harken. En als er genoeg mensen zijn die dure kaartjes willen betalen, waarom zouden ze dan goedkopere kaartjes aanbieden? Dus op papier extra treinen, in de praktijk, tsja. Leuk. :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129052416
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:29 schreef greavy het volgende:
Ja, maar omdat er 2 treinen bijkomen, zijn er dus wel meer goedkope kaarten over de gehele dag beschikbaar.
Maar ook meer dure, dus je argumentatie klopt niet.
pi_129052499
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:44 schreef remcoP het volgende:

[..]

Maar ook meer dure, dus je argumentatie klopt niet.
Hij zegt toch alleen dat er in totaal (absolute hoeveelheid) meer goedkope kaartjes beschikbaar komen. Dat er ook meer dure kaartjes beschikbaar komen doet daar toch niets aan af?
pi_129052546
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:47 schreef dcm360 het volgende:

[..]

Hij zegt toch alleen dat er in totaal (absolute hoeveelheid) meer goedkope kaartjes beschikbaar komen. Dat er ook meer dure kaartjes beschikbaar komen doet daar toch niets aan af?
Maar als percentage van het geheel blijft alles gelijk. Zowel duur als goedkoop.
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:50:44 #33
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129052611
Kuttopic.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_129052908
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:48 schreef remcoP het volgende:

[..]

Maar als percentage van het geheel blijft alles gelijk. Zowel duur als goedkoop.
Dat is toch geheel het punt niet?
pi_129053010
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:12 schreef greavy het volgende:
De goedkope kaarten (vroegboekkorting) is per trein bepaald, en worden dus nu meer kaartjes in totaal.
Is dat echt zo? Ik heb dan altijd het idee dat de goedkope kaarten voor fatsoenlijke tijdstippen al vanaf minuut 1 zijn uitverkocht. Zijn er zoveel mensen die precies 3 maanden van tevoren een dag lang op F5 rammen om ze gauw weg te gappen?
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:06:04 #36
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129053037
Er zijn best veel mensen die op deze tickets jagen, ja. En vaak zijn deze goedkope tickets maar hooguit een week beschikbaar, vaak minder.
pi_129053074
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:04 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Is dat echt zo? Ik heb dan altijd het idee dat de goedkope kaarten voor fatsoenlijke tijdstippen al vanaf minuut 1 zijn uitverkocht. Zijn er zoveel mensen die precies 3 maanden van tevoren een dag lang op F5 rammen om ze gauw weg te gappen?
De tactiek is natuurlijk om zoveel goedkope kaarten beschikbaar te maken dat je nog nét kunt volhouden dat je product helemaal niet zo duur is als dat het in werkelijkheid is, maar dat eigenlijk zo goed als niemand ze kan bestellen.
pi_129053096
Bovendien kan de treinreiswinkel voorboekingen doen. Die zullen dus wel een soort bot hebben die alles kaapt.
pi_129053432
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:04 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Is dat echt zo? Ik heb dan altijd het idee dat de goedkope kaarten voor fatsoenlijke tijdstippen al vanaf minuut 1 zijn uitverkocht. Zijn er zoveel mensen die precies 3 maanden van tevoren een dag lang op F5 rammen om ze gauw weg te gappen?
Ja er zijn bots.

Maar er zijn gewoon een x kaarten per verbinding vasgesteld, die via een slim ticket systeem verdeeld worden over de treinen, populaire treinen krijgen veel minder dan de avond of ochtend treinen.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:40:18 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129054134
Een tijdje terug was er een of ander verhaal over TGV- en Thalys-tickets die op Brussel-Zuid zwart verhandeld werden. Die verkopers zullen er ook wel op zitten te azen.
pi_129054817
Dus het is gewoon een compleet gebroken systeem wat al jaren misbruikt wordt. Hey Rikus, doe dáár eens wat aan ^O^
pi_129055220
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:18 schreef icloud het volgende:

[..]

Ja er zijn bots.

Maar er zijn gewoon een x kaarten per verbinding vasgesteld, die via een slim ticket systeem verdeeld worden over de treinen, populaire treinen krijgen veel minder dan de avond of ochtend treinen.
Ik gok dat je naar yield management refereert , een methode om zo'n optimaal financieel resultaat te halen door het gebruik van prijsvariatie.
pi_129057068
Precies daarmee worden onpopulaire treinen gesteund en andere niet.
pi_129058436
Zaltbommel :')

Dat heb ik wel genoeg gezien na die 2 weken met Den Bosch. En elke keer die kruising weer verkeerd en de trein te laat :P
pi_129058778
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:59 schreef Ireyon het volgende:
Dus het is gewoon een compleet gebroken systeem wat al jaren misbruikt wordt. Hey Rikus, doe dáár eens wat aan ^O^
Ik had gewoon 3 maanden van te voren rond 08:30 twee tickets voor ¤140 (¤35 enkel) naar Parijs hoor..
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:03:02 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129059741

Toch wel een mooi filmpje O+
pi_129059957
Nog steeds te veel treinen door rood: http://nos.nl/artikel/530(...)einen-door-rood.html

Wel een hoop zeg. Ondanks de afspraken uit 2004 lijkt het verminderen van het aantal STS-passages toenemen. Ik vraag me af waar de oorzaak daarvan ligt. Schokkend ook dat 4% daarvan op 1 baanvak is.
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:09:34 #48
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129060048
Ten opzichte van 2004 rijden er een stuk meer treinen, dus is de kans op een STS-passage statistisch gezien ook groter.
pi_129060175
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:09 schreef James1988 het volgende:
Ten opzichte van 2004 rijden er een stuk meer treinen, dus is de kans op een STS-passage statistisch gezien ook groter.
Desondanks moet het toch mogelijk zijn het aantal passages te verminderen. Helemaal voorkomen doe je het uiteraard nooit aangezien de menselijke factor altijd mee blijft spelen.
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:12:35 #50
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129060180
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:07 schreef GekkeHaan het volgende:
Nog steeds te veel treinen door rood: http://nos.nl/artikel/530(...)einen-door-rood.html

Wel een hoop zeg. Ondanks de afspraken uit 2004 lijkt het verminderen van het aantal STS-passages toenemen. Ik vraag me af waar de oorzaak daarvan ligt. Schokkend ook dat 4% daarvan op 1 baanvak is.
Hoi :W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129060250
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hoi :W
Ook hallo Fles!
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:26:13 #52
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129060862
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:12 schreef GekkeHaan het volgende:

[..]

Desondanks moet het toch mogelijk zijn het aantal passages te verminderen. Helemaal voorkomen doe je het uiteraard nooit aangezien de menselijke factor altijd mee blijft spelen.
De menselijke factor doet al goed z'n best. De machinisten van Veolia zijn een tijdje verplicht geweest (of ze het nog doen weet ik niet) om ieder seinbeeld dat ze tegenkwamen op te schrijven, om zo de waarneming duidelijker te maken.

Je kunt technologie gebruiken om het terugdringen van het aantal STS-passages te ondersteunen: hiervoor worden ATB-Vv en ERTMS ingezet. Helemaal terugdringen tot 0 zal niet gebeuren, zelfs onder ERTMS kun je nog door een 'rood sein' (het einde van de movement authority) heen, bijvoorbeeld wanneer de trein doorglijdt.
pi_129061065
Wijzen naar seinen en hardop opzeggen schijnt te helpen, als ik Klaasje mag geloven.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 juli 2013 @ 21:32:31 #54
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129061164
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:26 schreef James1988 het volgende:

[..]

De menselijke factor doet al goed z'n best. De machinisten van Veolia zijn een tijdje verplicht geweest (of ze het nog doen weet ik niet) om ieder seinbeeld dat ze tegenkwamen op te schrijven, om zo de waarneming duidelijker te maken.
ja, bij mijn weten moeten ze nog steeds iedere verandering van seinbeeld opschrijven
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129061205
Hoi, hoe zit het met baggagerekken in de Thalys? Ik wil een (flinke) koffer mee, is dat beter geregeld dan in de gemiddelde NStrein?
pi_129061237
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:26 schreef James1988 het volgende:

[..]

De menselijke factor doet al goed z'n best. De machinisten van Veolia zijn een tijdje verplicht geweest (of ze het nog doen weet ik niet) om ieder seinbeeld dat ze tegenkwamen op te schrijven, om zo de waarneming duidelijker te maken.
Binnen Arriva, althans op de Vechtdallijnen, doet men dit ook. In hoeverre dit haar vruchten afwerpt weet ik niet. Dat je je bewuster van het seinbeeld bent geloof ik direct. Je bent er tenslotte ook bewuster mee bezig.

quote:
Je kunt technologie gebruiken om het terugdringen van het aantal STS-passages te ondersteunen: hiervoor worden ATB-Vv en ERTMS ingezet. Helemaal terugdringen tot 0 zal niet gebeuren, zelfs onder ERTMS kun je nog door een 'rood sein' (het einde van de movement authority) heen, bijvoorbeeld wanneer de trein doorglijdt.
Met ERTMS ben ik niet bekend, maar afhankelijk van de oorzaak van het doorglijden, zal je volgens mij vermoedelijk snel uitkomen bij een technisch STS-passage. Daarom msschien toch wel jammer dat er niet vermeld is welk deel van die 80 STS-passages het afgelopen halfjaar technisch STS-passages waren en welk deel de machinist zelf de oorzaak was.
pi_129061248
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:33 schreef RenRen- het volgende:
Hoi, hoe zit het met baggagerekken in de Thalys? Ik wil een (flinke) koffer mee, is dat beter geregeld dan in de gemiddelde NStrein?
1000 keer beter. Vooraan staan bij deur krijg je wel mogelijkheid om dat ding in het grote rek te mikken ipv boven je hoofd. Daar kwam mijn weekendkoffer nog overheen..
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 juli 2013 @ 21:34:43 #58
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129061262
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:30 schreef b2py het volgende:
Wijzen naar seinen en hardop opzeggen schijnt te helpen, als ik Klaasje mag geloven.
het klopt. Het zorgt voor een bewustere waarneming, waardoor de kans op menselijke fouten kleiner wordt
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:35:22 #59
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129061297
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:33 schreef RenRen- het volgende:
Hoi, hoe zit het met baggagerekken in de Thalys? Ik wil een (flinke) koffer mee, is dat beter geregeld dan in de gemiddelde NStrein?
In een Thalys is meer bagageruimte dan in de gemiddelde NS-trein. :)
pi_129061353
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:34 schreef b2py het volgende:

[..]

1000 keer beter. Vooraan staan bij deur krijg je wel mogelijkheid om dat ding in het grote rek te mikken ipv boven je hoofd. Daar kwam mijn weekendkoffer nog overheen..
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:35 schreef James1988 het volgende:

[..]

In een Thalys is meer bagageruimte dan in de gemiddelde NS-trein. :)
Yes, top, dan ga ik misschien gewoon een grote koffer vragen. Dan kan ik gewoon naar hartelust dingen meeslepen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 juli 2013 @ 21:36:47 #61
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129061354
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:35 schreef James1988 het volgende:

[..]

In een Thalys is meer bagageruimte dan in de gemiddelde NS-trein. :)
en ook vooral beter bereikbare bagageruimte
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 juli 2013 @ 21:37:31 #62
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129061385
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:36 schreef RenRen- het volgende:

[..]

[..]

Yes, top, dan ga ik misschien gewoon een grote koffer vragen. Dan kan ik gewoon naar hartelust dingen meeslepen
mja, voor een vakantie hoeft niet de hele huisraad mee he :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129061410
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:36 schreef RenRen- het volgende:

[..]

[..]

Yes, top, dan ga ik misschien gewoon een grote koffer vragen. Dan kan ik gewoon naar hartelust dingen meeslepen
Hoe lang ga je? Vier weken?
pi_129061432
quote:
12s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:37 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, voor een vakantie hoeft niet de hele huisraad mee he :P
Wel mee terug, ik heb gespaard en ga enkele dingen kopen die wat ruimte in beslag nemen... :')
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 juli 2013 @ 21:39:32 #65
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129061503
quote:
6s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:38 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Wel mee terug, ik heb gespaard en ga enkele dingen kopen die wat ruimte in beslag nemen... :')
_O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129061539
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:36 schreef RenRen- het volgende:

[..]

[..]

Yes, top, dan ga ik misschien gewoon een grote koffer vragen. Dan kan ik gewoon naar hartelust dingen meeslepen
Dat is niet helemaal waar, je moet bagage dan in een onbewaakte bagagehoek ruimte flikkeren iets wt niet aan te raden is, bij de stoel verschilt het niet veel met een ns trein.
pi_129061573
quote:
6s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:38 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Wel mee terug, ik heb gespaard en ga enkele dingen kopen die wat ruimte in beslag nemen... :')
http://www.dhl.nl/nl/express.html
pi_129061609
quote:
Pfsh :{w
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:40 schreef icloud het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar, je moet bagage dan in een onbewaakte bagagehoek ruimte flikkeren iets wt niet aan te raden is, bij de stoel verschilt het niet veel met een ns trein.
Hm. Dan misschien iets kleiner... Misschien heb ik ook een ander beeld bij kleine koffer, maatje groter dan handbaggagekoffer voor in het vliegtuig ofzo. Maar goed, lekker offtopic :')
pi_129061647
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:40 schreef icloud het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar, je moet bagage dan in een onbewaakte bagagehoek ruimte flikkeren iets wt niet aan te raden is, bij de stoel verschilt het niet veel met een ns trein.
:') Gast..
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 juli 2013 @ 21:43:26 #70
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129061684
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:40 schreef icloud het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar, je moet bagage dan in een onbewaakte bagagehoek ruimte flikkeren iets wt niet aan te raden is, bij de stoel verschilt het niet veel met een ns trein.
Zo'n vaart loopt het niet toch? Mocht je toch twijfelen dan hoef je alleen bij die paar tussenstops de boel maar in de gaten te houden
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:44:13 #71
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129061722
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:42 schreef b2py het volgende:

[..]

:') Gast..
Je kijkt anders best wel raar op als jouw koffer verdwenen is, maar er nog wel een koffer achterblijft.

Gelukkig konden we dat snel rechtzetten en was de rechtmatige eigenaar dolblij _O-
pi_129061816
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:43 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Zo'n vaart loopt het niet toch? Mocht je toch twijfelen dan hoef je alleen bij die paar tussenstops de boel maar in de gaten te houden
Tussen brussel en rotterdam zie ik regelmatig langharig gespuis constant rondlopen waarvan ik afvraag hoe ze aan een ticket komen.
pi_129061878
Voor de liefhebber: Zaterdag 27 en juli zondag 28 juli rijden de CNL en EN treinen van en naar Rotterdam.

Weet iemand of de EETC 1200-en ook dan de afhandeling verzorgen?
pi_129062241
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:47 schreef Rostkreuz het volgende:
Voor de liefhebber: Zaterdag 27 en juli zondag 28 juli rijden de CNL en EN treinen van en naar Rotterdam.

Weet iemand of de EETC 1200-en ook dan de afhandeling verzorgen?
Gaafheid, over Gouda?
  Redactie Sport woensdag 17 juli 2013 @ 21:56:16 #75
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_129062323
Ik denk dat EETC het wel zelf doet, hoewel het wel afhankelijk is waar ze weg komen. Emmerich zit helemaal dicht vanaf zaterdag, dus komen ze via Venlo. Dan komen ze dus vanuit Dordrecht aan in Rotterdam, en dan kan NS zo zelf doorrijden naar de Watergraafsmeer (zelfde richting uit). Ik zou de Op de Rails-facebook even in de gaten houden, die melden alle bijzondere EETC-ritten wel namelijk (nogal goede connecties).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_129062619
Sinds lange tijd weer echte internationale treinen in Rottrdam.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 juli 2013 @ 22:01:53 #77
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129062652
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:45 schreef icloud het volgende:

[..]

Tussen brussel en rotterdam zie ik regelmatig langharig gespuis constant rondlopen waarvan ik afvraag hoe ze aan een ticket komen.
bij een halfje wit natuurlijk
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 17 juli 2013 @ 22:12:31 #78
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129063089
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:34 schreef GekkeHaan het volgende:

[..]

Met ERTMS ben ik niet bekend, maar afhankelijk van de oorzaak van het doorglijden, zal je volgens mij vermoedelijk snel uitkomen bij een technisch STS-passage. Daarom msschien toch wel jammer dat er niet vermeld is welk deel van die 80 STS-passages het afgelopen halfjaar technisch STS-passages waren en welk deel de machinist zelf de oorzaak was.
Dat volgt wel in de rapportage over 2013. De rapportage over 2012 is zo goed als onleesbaar door de idiote overvloed aan statistiek van de koude grond.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 17 juli 2013 @ 23:52:07 #79
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129067673
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:59 schreef Ireyon het volgende:
Dus het is gewoon een compleet gebroken systeem wat al jaren misbruikt wordt. Hey Rikus, doe dáár eens wat aan ^O^
Ik zal eens kijken wat we hier tegen kunnen doen.

Maar nogmaals: ik ben op vakantielocatie met beroerde WIFI. Na zaterdag zal ik op een aantal vragen en opmerkingen uitvoeriger reageren.

:W
  woensdag 17 juli 2013 @ 23:52:47 #80
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129067698
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:40 schreef icloud het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar, je moet bagage dan in een onbewaakte bagagehoek ruimte flikkeren iets wt niet aan te raden is, bij de stoel verschilt het niet veel met een ns trein.
Daarvoor neem ik ook dit mee :Y
pi_129067775
Kun je die vastmaken dan?zijn daar rekken, nooit geweten reis niet zo vaak, met grote bagage
  woensdag 17 juli 2013 @ 23:56:28 #82
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129067835
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:54 schreef icloud het volgende:
Kun je die vastmaken dan?zijn daar rekken, nooit geweten reis niet zo vaak, met grote bagage
Ja, die ruimte is bij iedere coupe een groot rek op de balkons dus dat maak ik altijd op die manier vast.

Handige tip: Laat niet je sleuteltje in de toiletpot van de trein pleuren, daar zijn ze op Parijs Noord niet zo blij mee :')
pi_129067869
Enne moesten ze het slot openbreken? Of moesten ze graven?
  woensdag 17 juli 2013 @ 23:58:53 #84
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129067943
In de V250 waren de bagagerekken voorzien van een ketting en een slotje om je koffers mee vast te zetten. Dat werkte zo te zien best aardig.
  donderdag 18 juli 2013 @ 00:02:04 #85
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129068071
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:57 schreef icloud het volgende:
Enne moesten ze het slot openbreken? Of moesten ze graven?
Er is gekozen om een uit de kluiten gewassen schaar in de ritssluiting van mn koffer te zetten, want daar zat de reservesleutel in :')
pi_129068257
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:02 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Er is gekozen om een uit de kluiten gewassen schaar in de ritssluiting van mn koffer te zetten, want daar zat de reservesleutel in :')
Ach ik heb op pinkpop eens gezien hoe iemand een dixie leeghaalde voor zijn sleutels, het kan altijd erger
pi_129068522
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:52 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Daarvoor neem ik ook dit mee :Y
[ afbeelding ]
Net of iemand een tas met 20 vieze onderbroeken gaat jatten 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129068662
Er zijn genoeg mensen die dure dingen in de tas hebben.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 18 juli 2013 @ 00:18:15 #89
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129068865
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:14 schreef icloud het volgende:
Er zijn genoeg mensen die dure dingen in de tas hebben.
dure spullen moet je zo dicht mogelijk bij je hebben, niet in een tas die uit het zicht ligt
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129068903
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 23:58 schreef James1988 het volgende:
In de V250 waren de bagagerekken voorzien van een ketting en een slotje om je koffers mee vast te zetten. Dat werkte zo te zien best aardig.
Zeg je nu dat er iets goed was aan de V250? :o :P
  donderdag 18 juli 2013 @ 00:19:17 #91
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129068910
quote:
2s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dure spullen moet je zo dicht mogelijk bij je hebben, niet in een tas die uit het zicht ligt
Maar als mijn collega ga verhuizen in september met de Eurostar ontkom je er niet aan :')
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 18 juli 2013 @ 00:23:01 #92
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129069059
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Maar als mijn collega ga verhuizen in september met de Eurostar ontkom je er niet aan :')
mooi he :')
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 18 juli 2013 @ 00:23:29 #93
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129069075
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:19 schreef remcoP het volgende:

[..]

Zeg je nu dat er iets goed was aan de V250? :o :P
:Y
  donderdag 18 juli 2013 @ 00:26:41 #94
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129069203
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:19 schreef remcoP het volgende:

[..]

Zeg je nu dat er iets goed was aan de V250? :o :P
"Best aardig" is iets anders dan goed... :')
pi_129069378
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:26 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

"Best aardig" is iets anders dan goed... :')
Voor V250-niveau is dat heel goed hoor.
  donderdag 18 juli 2013 @ 00:34:10 #96
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129069451
Het invalidentoilet was ook wel vrij aardig :Y

Afgezien van de dingen die er stuk waren, niet goed werkten of ronduit debiel waren bedacht... :')
pi_129069884
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 00:14 schreef icloud het volgende:
Er zijn genoeg mensen die dure dingen in de tas hebben.
Er zijn genoeg mensen die domme dingen doen. We hoeven niet verantwoordelijk te zijn voor AL het leed in de wereld.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129070639



hadden jullie deze al gezien?
pi_129070686
Vanochtend nog, op haast dezelfde plek zo te zien :+
  donderdag 18 juli 2013 @ 06:47:56 #100
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_129072227
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juli 2013 01:39 schreef KomtTijd... het volgende:
[ link | afbeelding ]


hadden jullie deze al gezien?
Ik zie een blauwe trein. Wat zou ik moeten zien?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')