abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121080124

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Sinds 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder.
Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig..

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  woensdag 2 januari 2013 @ 18:55:59 #2
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_121080155
Dit topic boycot ik vanwege de TT.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_121080210
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 18:55 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Dit topic boycot ik vanwege de TT.
Mooizo, dan blijft ie extra lang open _O_
pi_121080244
Glen, kan je binnenkort ff wat foto's schieten in de cabine van een mat'64 met wat uitleg etc er bij ?
Ben wel nieuwsgierig.
pi_121080272
quote:
10s.gif Op woensdag 2 januari 2013 18:57 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Mooizo, dan blijft ie extra lang open _O_
Of hij wordt juist volgespamd })
pi_121080290
Wat een kut TT...
Ik had al een geniale titel in gedachten..
pi_121080407
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2013 18:54 schreef Monopoly het volgende:

[..]

:D ik had zoiets: Kijken op hoeveel pikken ik kan trappen met één opmerking :D
Als dat het idee is moet je eens naar Rolandrail gaan en een Fallns "per ongeluk" Fallus noemen. Kejjelachejonge :7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121080662
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2013 18:57 schreef Monopoly het volgende:
Glen, kan je binnenkort ff wat foto's schieten in de cabine van een mat'64 met wat uitleg etc er bij ?
Ben wel nieuwsgierig.
Zal ik doen, hij staat zelf ook hoog op mijn verlanglijstje :P
pi_121080720
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:08 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Zal ik doen, hij staat zelf ook hoog op mijn verlanglijstje :P
Tof! Maak d'r wat moois van, die zal zeker goed staan in de OP hier :Y
pi_121080743
Nu drie aanrijdingen met persoon:
Nog van vanmiddag:
- Nijmegen - Cuijk
- Eindhoven - Venlo
En zojuist:
- 's Hertogenbosch - Boxtel
pi_121080963
Over die treinbrand. Stel dat die drie verdachten ook de daders blijken, doet de NS dan ook de schade op hen verhalen voor, op zijn minst, herstel van materieel?
  woensdag 2 januari 2013 @ 19:14:26 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121080968
Gaat weer lekker op het spoor ;( :{
pi_121081004
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:14 schreef Fixers het volgende:
Over die treinbrand. Stel dat die drie verdachten ook de daders blijken, doet de NS dan ook de schade op hen verhalen voor, op zijn minst, herstel van materieel?
Ja.

Maar van een kale kip kan je niet plukken dus het wordt een aai over de bol en een uurtje schoffeldienst :W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121081009
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:14 schreef Fixers het volgende:
Over die treinbrand. Stel dat die drie verdachten ook de daders blijken, doet de NS dan ook de schade op hen verhalen voor, op zijn minst, herstel van materieel?
Ze proberen het meestal wel. Ik heb alleen geen idee of het ooit gelukt is, en zoals Fles hierboven zegt: ze hebben meestal het geld niet.
pi_121081046
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:14 schreef Fixers het volgende:
Over die treinbrand. Stel dat die drie verdachten ook de daders blijken, doet de NS dan ook de schade op hen verhalen voor, op zijn minst, herstel van materieel?
GtbV'tjes, Schade aan infra, schade aan materieel, kosten voor hulpdiensten verzin het zo gek nog niet en als alles goed gaat mogen zij hopelijk betalen.. (En niet de ouders..)
pi_121081133
Het zal wat zijn als één van die kereltjes z'n pinpas trekt en zegt: "Oh, het is maar 3 miljoen, ik pin wel ff". :')
Overigens denk ik wel dat de NS dit soort dingen (hoe triest de reden dan ook) gewoon inplant. Dus op de begroting wordt met dit soort zaken gewoon rekening gehouden.
Desalniettemin pleit ik dan voor gepaste straffen.
Laat men een bepaald bedrag overmaken naar de brandwondenstichting bijv.
pi_121081180
Ik stel voor om ze als werkstraf een week lang met de Fyra te laten reizen
pi_121081193
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:18 schreef Monopoly het volgende:
Het zal wat zijn als één van die kereltjes z'n pinpas trekt en zegt: "Oh, het is maar 3 miljoen, ik pin wel ff". :')
Mag 't misschien morgen? Dan kan ik m'n bank nog even vragen m'n pin-limiet te verhogen :P
pi_121081216
Ik heb even gegoogled en NS heeft een aantal keer met succes de schade weten te claimen. Er zal denk ik dan een betalingsregeling worden getroffen. Het verhalen van de schade staat overigens los van een strafrechtelijk onderzoek, die in dit geval ook plaats zal vinden.
  woensdag 2 januari 2013 @ 19:20:16 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121081246
Gewoon ALLE treinen een week lang laten poetsen. Dan heeft NS er nog wat aan, en beter als dat "schoffelen"
pi_121081330
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:19 schreef WhiteJoker het volgende:
Ik heb even gegoogled en NS heeft een aantal keer met succes de schade weten te claimen. Er zal denk ik dan een betalingsregeling worden getroffen. Het verhalen van de schade staat overigens los van een strafrechtelijk onderzoek, die in dit geval ook plaats zal vinden.
Ik ben wel benieuwd, linkjes? :D
  woensdag 2 januari 2013 @ 19:22:48 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121081368
Deze schade kan NS verhalen op de brandstichters na veroordeling door een rechter. Volgens mij was er één of ander fonds voor om de slachtoffers uit te betalen omdat daders het geld vaak niet direct hebben.
pi_121081411
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:22 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik ben wel benieuwd, linkjes? :D
Ik had deze toevallig nog openstaan: Intercity op kruiwagen: NS verhaalt schade op daders, ik heb ook een brochure van het MinBZK gevonden waarin staat beschreven hoe je dat als publieke werkgever kunt doen, en daar staan ook een aantal cases van de NS in.
pi_121081445
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:19 schreef WhiteJoker het volgende:
Ik heb even gegoogled en NS heeft een aantal keer met succes de schade weten te claimen. Er zal denk ik dan een betalingsregeling worden getroffen. Het verhalen van de schade staat overigens los van een strafrechtelijk onderzoek, die in dit geval ook plaats zal vinden.
Als ze het niet kunnen betalen, en dat zal wel niet, gewoon failliet laten verklaren. De schulden blijven dan bestaan en ik ga er wel vanuit dat ze met zoiets niet in de WSNP-regelingen terecht komen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 januari 2013 @ 19:34:57 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121081961
quote:
3s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:01 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Als dat het idee is moet je eens naar Rolandrail gaan en een Fallns "per ongeluk" Fallus noemen. Kejjelachejonge :7
en terecht dat er een probleem van gemaakt wordt, want dat ene lettertje maakt een wereld van verschil
Altijd onderweg naar het avontuur
  FOK!fotograaf woensdag 2 januari 2013 @ 19:36:58 #26
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_121082048
Zijn er hier nog mensen die tips hebben voor (of eigenlijk, tegen) snurkers in de Sitzwagen van de CNL (418 rijtuig 183)?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_121082126
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:36 schreef Pizza_Boom het volgende:
Zijn er hier nog mensen die tips hebben voor (of eigenlijk, tegen) snurkers in de Sitzwagen van de CNL (418 rijtuig 183)?
Oordopjes.
Eigen slaaphut reserveren.
Vliegtuig.
Auto.
  woensdag 2 januari 2013 @ 19:38:44 #28
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_121082145
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:36 schreef Pizza_Boom het volgende:
Zijn er hier nog mensen die tips hebben voor (of eigenlijk, tegen) snurkers in de Sitzwagen van de CNL (418 rijtuig 183)?
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  FOK!fotograaf woensdag 2 januari 2013 @ 19:39:38 #29
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_121082178
Mag ik grijnzen?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_121082181
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:38 schreef JDude het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:D
pi_121082218
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:38 schreef JDude het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik zat eigenlijk meer aan zoiets te denken: :7
  FOK!fotograaf woensdag 2 januari 2013 @ 19:42:16 #32
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_121082277
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:38 schreef b2py het volgende:

[..]

Oordopjes.
Eigen slaaphut reserveren.
Vliegtuig.
Auto.
Had ik bij me, hielp niet echt (33 DB doppen).
Dan ontmoet je geen geinige mensen meer en wordt te duur.
Onmogelijke tijden.
Te duur/tijdrovend.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 januari 2013 @ 19:42:45 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121082296
extra kussen meenemen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121082313
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:42 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

tijdrovend.
De trein niet? :')
  FOK!fotograaf woensdag 2 januari 2013 @ 19:44:26 #35
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_121082362
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:43 schreef b2py het volgende:

[..]

De trein niet? :')
Als je slaapt heb je wat aan je dag, anders moet ik 's nachts slapen en overdag rijden (of andersom).
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_121082375
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:44 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Als je slaapt heb je wat aan je dag, anders moet ik 's nachts slapen en overdag rijden (of andersom).
Je hebt uiteindelijk alsnog niet geslapen..
pi_121082416
Aanrijding met persoon #4
Dit maal tussen Zaandam en Hoorn..
  FOK!fotograaf woensdag 2 januari 2013 @ 19:46:14 #38
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_121082429
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:44 schreef b2py het volgende:

[..]

Je hebt uiteindelijk alsnog niet geslapen..
Jawel hoor, die oudjes gingen er ergens tussen Koblenz en Oberhausen uit.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  woensdag 2 januari 2013 @ 19:50:38 #39
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_121082608
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2013 18:57 schreef Monopoly het volgende:
Glen, kan je binnenkort ff wat foto's schieten in de cabine van een mat'64 met wat uitleg etc er bij ?
Ben wel nieuwsgierig.
Ik heb nog wel iets uit een boek.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_121082851
quote:
2s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:50 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik heb nog wel iets uit een boek.
Valt dat hier te posten ? :)
pi_121082904

Cabine mat '64
pi_121082973
Ah. Je zou maar (zoals mij) 2 meter lang zijn en daar in moeten rijden :') Lijkt me niet echt super comfortabel, of valt het wel mee (iemand met ervaring?)?
pi_121083040
Gewoon naar de schroothoop deze ellende..

Zoiets..
  woensdag 2 januari 2013 @ 20:02:21 #44
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121083099
Foto's van BNLS kan je niet ergens anders laten zien dmv de afbeeldingslink.
pi_121083112

Met op de achtergrond de uit 1887 stammende Evangelische Emmauskirche arriveert BVG-metrostel 770 en vijf soortgenoten als U1 vanuit Warschauer Straße op het Görlitzer Bahnhof. Na een korte stop rijdt de trein verder in westelijke richting via de Kurfürstendamm naar de Uhlandstraße. Anno 2012 alleen nog bestaande uit een metrostation, maar tot 1962 lag hier een groot kopstation van waaruit de treinen richting Cottbus vertrokken.

Berlijn, zaterdag 28 juli 2012.
pi_121083125
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 20:02 schreef greavy het volgende:
Foto's van BNLS kan je niet ergens anders laten zien dmv de afbeeldingslink.
que? :P
pi_121083183
Mooie foto Zug-Chef! ^O^
  woensdag 2 januari 2013 @ 20:05:02 #48
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121083216
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 20:02 schreef Zug-Chef het volgende:
[ link | afbeelding ]
Met op de achtergrond de uit 1887 stammende Evangelische Emmauskirche arriveert BVG-metrostel 770 en vijf soortgenoten als U1 vanuit Warschauer Straße op het Görlitzer Bahnhof. Na een korte stop rijdt de trein verder in westelijke richting via de Kurfürstendamm naar de Uhlandstraße. Anno 2012 alleen nog bestaande uit een metrostation, maar tot 1962 lag hier een groot kopstation van waaruit de treinen richting Cottbus vertrokken.

Berlijn, zaterdag 28 juli 2012.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121083266
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 20:02 schreef Zug-Chef het volgende:
[ link | afbeelding ]
Met op de achtergrond de uit 1887 stammende Evangelische Emmauskirche arriveert BVG-metrostel 770 en vijf soortgenoten als U1 vanuit Warschauer Straße op het Görlitzer Bahnhof. Na een korte stop rijdt de trein verder in westelijke richting via de Kurfürstendamm naar de Uhlandstraße. Anno 2012 alleen nog bestaande uit een metrostation, maar tot 1962 lag hier een groot kopstation van waaruit de treinen richting Cottbus vertrokken.

Berlijn, zaterdag 28 juli 2012.
Daar ben ik ook geweest met de metro. Dat viaduct waar die op rijdt is zo ongelofelijk gaaf!
  woensdag 2 januari 2013 @ 20:15:00 #50
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121083650

Locon huurlok NBE 203 160 + vuiltrein (50598)
Een dag na nieuwjaarsdag was nogal een aparte dag rondom Moerdijk. DBS had geen trein voor Oosterhout en haalde aldaar ook niks op. Ook was Moerdijk maar rustig voor DBS, alleen Shell werd aangedaan. De wagens voor de trein naar Virton bij Omya vandaan waren door de eigen DBS-rangeerploeg bij Omya al bij het emplacement geplaatst.

Ja, u leest het goed. Omya huurt bij DB Schenker een eigen rangeerploeg in met een 6400. Deze rangeerploeg regelt de rangeerwerkzaamheden op het terrein van Omya. Meestal is deze rangeerbak én rangeerploeg niet buiten de hekken te vinden, maar waarschijnlijk moesten de wagens bij Omya vandaan waardoor deze rangeerploeg de wagens alvast klaar zette op het emplacement voor de ochtendploeg op Moerdijk.

Nadat ik DBS gemist had kwam Locon ineens binnen met circa -120. Toen van Lage Zwaluwe teruggespoed naar Moerdijk Dorp, en hier een erg drassig weiland doorstaan... Maar gelukkig is er in Moerdijk toch nog minimaal 1 fraaie plaat geklikt! Locon is hier onderweg naar Moerdijk Haven om de trein bij de losplaats te parkeren. Vanaf daar gaat de loc als LLT naar verdere oorden.

[ Bericht 1% gewijzigd door greavy op 02-01-2013 20:20:56 ]
pi_121083734
Leuk greavy! Wel even rechtzetten, trein kukelt rechtsaf.
pi_121083845
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 20:02 schreef greavy het volgende:
Foto's van BNLS kan je niet ergens anders laten zien dmv de afbeeldingslink.
Kansloos bekrompen kutvolk wat nog leeft in het "datalimiet" tijdperk. Of het "copyright"tijdperk, om eens wat te noemen :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 2 januari 2013 @ 20:20:46 #53
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121083960
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 20:16 schreef Zug-Chef het volgende:
Leuk greavy! Wel even rechtzetten, trein kukelt rechtsaf.
Gelijk ff gefixt...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 januari 2013 @ 20:22:00 #54
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121084030
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 20:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kansloos bekrompen kutvolk wat nog leeft in het "datalimiet" tijdperk. Of het "copyright"tijdperk, om eens wat te noemen :')
Foto's die op de FOK!server staan mogen ook niet buiten de site worden gepost
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121084086
quote:
2s.gif Op woensdag 2 januari 2013 20:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Foto's die op de FOK!server staan mogen ook niet buiten de site worden gepost
Dan is dat ook kansloos.

Overigens zullen er dat niet zo veel zijn :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 januari 2013 @ 20:24:42 #56
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121084164
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 20:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dan is dat ook kansloos.

Overigens zullen er dat niet zo veel zijn :N
valt idd mee, maar er staat genoeg op het deels kapotte servertje ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121084952
Jongens, ik heb er niet zo veel kijk op. Ik kwam in het Sauerland, net over de grens met Hessen, dit ding tegen. 2 bakken met een diesel-powerpack. Wie bouwt die dingen? Welke baureihe is dit? En wat moet ik er nog meer van weten?

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 2 januari 2013 @ 20:42:26 #58
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121085000
Dat is een Stadlertje, Baureihe 646. Het is denk ik een voorloper van de GTW zoals we die nu kennen.
pi_121085138
Heeft Stadler het alleenrecht op powerpacks of zo? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 2 januari 2013 @ 20:45:29 #60
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121085165
quote:
5s.gif Op woensdag 2 januari 2013 20:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Heeft Stadler het alleenrecht op powerpacks of zo? :?
Wellicht een patent.
  woensdag 2 januari 2013 @ 20:45:43 #61
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121085176
quote:
7s.gif Op woensdag 2 januari 2013 20:41 schreef Dr_Flash het volgende:
Jongens, ik heb er niet zo veel kijk op. Ik kwam in het Sauerland, net over de grens met Hessen, dit ding tegen. 2 bakken met een diesel-powerpack. Wie bouwt die dingen? Welke baureihe is dit? En wat moet ik er nog meer van weten?

[ afbeelding ]
luilak -> http://de.wikipedia.org/wiki/Kurhessenbahn
http://nl.wikipedia.org/wiki/Baureihe_646.0
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 januari 2013 @ 20:46:55 #62
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121085231
De tweede generatie GTW. Arriva heeft in Noord-Nederland de eerste stellen uit de vierde generatie GTW rondrijden
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 2 januari 2013 @ 20:48:15 #63
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121085282
Interessant is dat een deel van BR 646 is gebouwd door Bombardier.
  woensdag 2 januari 2013 @ 20:51:26 #64
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_121085441
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:58 schreef Monopoly het volgende:
Ah. Je zou maar (zoals mij) 2 meter lang zijn en daar in moeten rijden :') Lijkt me niet echt super comfortabel, of valt het wel mee (iemand met ervaring?)?
Valt reuze mee, ik ben 1.96 en kon er altijd prima mee rijden. fijnste materieel om op te rijden.
pi_121085528
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 20:51 schreef Hr-Flip het volgende:

[..]

Valt reuze mee, ik ben 1.96 en kon er altijd prima mee rijden. fijnste materieel om op te rijden.
Ah tof. Ik ben benieuwd of ik er ook ooit nog eens wat meters mee zal maken.
pi_121085703
Treinen vanuit Schiphol naar Utrecht worden nog steeds omgeleid via Duivendrecht. Weet iemand waarom, de treinen van en naar Amsterdam Centraal rijden wel alweer..
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 januari 2013 @ 20:59:16 #67
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121085843
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 20:56 schreef b2py het volgende:
Treinen vanuit Schiphol naar Utrecht worden nog steeds omgeleid via Duivendrecht. Weet iemand waarom, de treinen van en naar Amsterdam Centraal rijden wel alweer..
kan me voorstellen dat ze de bovenleiding en het spoor even grondig willen inspecteren. Door alles via de overige drie sporen of misschien maar 2 sporen te laten verlopen beperk je de capaciteit wel, maar kun je het treinverkeer wel zoveel mogelijk door laten gaan.

Voor Schiphol overstappen op Duivendrecht is dan de beste oplossing.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121085964
Omleiden via Duivendrecht is denk ik "omleiden via Hilversum" dan :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121086019
Dan nog, ik snap niet waarom. Het spoor is namelijk wel weer geheel vrijgegeven. Geen spoorwijzigingen over de gehele lijn..
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 januari 2013 @ 21:04:01 #70
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121086085
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 21:02 schreef b2py het volgende:
Dan nog, ik snap niet waarom. Het spoor is namelijk wel weer geheel vrijgegeven. Geen spoorwijzigingen over de gehele lijn..
dan is het idd vreemd
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121086240
nou ja, je kan best op een IC spoor knutselen zonder dat je daarvoor "spoorwijzigingen" hoeft te hebben natuurlijk. Spoorwijzigingen gaan alleen over perronsporen. Dus stations. Dus stoptreinen. Denkt simpele ik even hardop. Toch? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121086332
Het baanvak is compleet niet ingericht om te kunnen gebruiken voor dubbelsporigheid aan één zijde. Je moet bij Maarssen naar de kant van de A2 en vervolgens pas weer bij Holendrecht naar de andere zijde. Daar is geen dienstregeling mee op te zetten hoor..
pi_121086703

Foto van enkele minuten geleden te Amsterdam Centraal.
Daar is de verbrande intercity gearriveerd of hij staat er al een tijdje, dat is mij onbekend.
2x 6400 ervoor
  woensdag 2 januari 2013 @ 21:25:00 #74
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121087055

DBS 6477 + afvoer DuPont
In Dordrecht wordt elke dag steevast DuPont bediend, zoals ook nu. Hier staat de trein bij DuPont vandaan gereed om naar de Kijfhoek te vertrekken. De ketelwagons hebben het nummer 1230, wat in dit geval Methanol betekent.
pi_121087099
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 21:09 schreef b2py het volgende:
Het baanvak is compleet niet ingericht om te kunnen gebruiken voor dubbelsporigheid aan één zijde. Je moet bij Maarssen naar de kant van de A2 en vervolgens pas weer bij Holendrecht naar de andere zijde. Daar is geen dienstregeling mee op te zetten hoor..
Oh, lekker handig nagedacht dan :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121087161
Ligt er ook niet op dat baanvak ERTMS op de binnenste/buitenste sporen ?
  woensdag 2 januari 2013 @ 21:27:38 #77
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121087166
Is het bij Dordrecht-Rotterdam ed beter geregeld. Daar kan je spoor 1+2 Buiten Dienst nemen en dan via 3+4 rijden of omgekeerd.
  woensdag 2 januari 2013 @ 21:30:54 #78
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121087312
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2013 21:27 schreef Monopoly het volgende:
Ligt er ook niet op dat baanvak ERTMS op de binnenste/buitenste sporen ?
Op de binnenste sporen volgens mij.
  woensdag 2 januari 2013 @ 21:31:22 #79
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121087340


Tsja.
  woensdag 2 januari 2013 @ 21:33:37 #80
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121087442
Taurus *O*
pi_121087462
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 21:27 schreef greavy het volgende:
Is het bij Dordrecht-Rotterdam ed beter geregeld. Daar kan je spoor 1+2 Buiten Dienst nemen en dan via 3+4 rijden of omgekeerd.
Scheelt dat dat stuk op Rotterdam C - Dordrecht slechts 20 kilometer is en je een groot emplacement langs moet en een enorm emplacement en Utrecht - Bijlmer Arena 30 kim is en praktisch compleet vrije baan is behalve bij Utrecht..
pi_121087537
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2013 21:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

Op de binnenste sporen volgens mij.
Jammer dat het mat nog niet zover is. Als ze zometeen spoorboekloos willen gaan rijden, zouden ze daar eens mee moeten beginnen :P Mooie plek om de boel te testen en in dit geval de sporen te kunnen gebruiken met calamiteiten :)
  woensdag 2 januari 2013 @ 21:39:16 #83
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121087768
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2013 21:35 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Jammer dat het mat nog niet zover is. Als ze zometeen spoorboekloos willen gaan rijden, zouden ze daar eens mee moeten beginnen :P
Dan moeten er nog wel her en der wat wissels liggen. Gezien de wisselopruimwoede van ProRail durf ik te betwijfelen of er (nog) veel overloopwissels liggen op Utrecht - Bijlmer.
pi_121087829
En op Utrecht - Bijlmer was de wisselbonanza al toegeslagen, op Rotterdam - Dordrecht nog niet..
  woensdag 2 januari 2013 @ 22:18:26 #85
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_121089571
Overloopwissels tussen buitenspoor en binnenspoor liggen er wel genoeg, wisselen tussen de twee binnenste sporen is lastiger dat kan alleen bij Maarssen en Holendrecht.

Als je alleen IC's zou rijden moet het geen probleem zijn dat op alleen de twee linkersporen te doen, het probleem zit 'm in de stoptreinen. Grootste nadeel van dit traject is dan niet de beperkte hoeveelheid wissels maar vooral het feit dat je niet aan alle sporen perrons hebt.
pi_121091583
De avondturen van Fles en Darkwing in het Sauerland staan hier. Weinig treinigs, dus even een linkje voor wie zin heeft :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121091624
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:55 schreef Dr_Flash het volgende:
De avondturen van Fles en Darkwing in het Sauerland staan hier. Weinig treinigs, dus even een linkje voor wie zin heeft :)
Ik bereid me voor om door massa's bierfoto's en vrouwelijk schoon te worstelen. Kom ik in de buurt ?
pi_121091717
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2013 20:52 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ah tof. Ik ben benieuwd of ik er ook ooit nog eens wat meters mee zal maken.
Jullie mochten toch ook op enig punt nog stage lopen bij de NS ? En anders weet je welke werkgever je moet kiezen na je opleiding :+
pi_121091765
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:58 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Jullie mochten toch ook op enig punt nog stage lopen bij de NS ? En anders weet je welke werkgever je moet kiezen na je opleiding :+
En een stamplaats kiezen waar dat spul nog komt.
pi_121091845
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:55 schreef Dr_Flash het volgende:
De avondturen van Fles en Darkwing in het Sauerland staan hier. Weinig treinigs, dus even een linkje voor wie zin heeft :)
Darkwing :D
pi_121092097
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:59 schreef Monopoly het volgende:

[..]

En een stamplaats kiezen waar dat spul nog komt.
Utrecht of Eindhoven?
pi_121092157
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 23:05 schreef b2py het volgende:

[..]

Utrecht of Eindhoven?
Klasgenoot van mij poste ook een foto van hem in een '64. Die zat in Rotterdam of Den Haag CS. Weet niet precies.
pi_121092183
Zelfs voor bijvoorbeeld standplaats Amsterdam zijn er nog dienstjes te vinden waarbij je Mat64 rijdt. Al zijn ze daar wel vrij schaars...
pi_121092250
Beste standplaats die je kan kiezen is volgens mij Eindhoven, daar heb je zelfs nog complete 64-only diensten :P
pi_121092296
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 23:08 schreef GlenSpey het volgende:
Beste standplaats die je kan kiezen is volgens mij Eindhoven, daar heb je zelfs nog complete 64-only diensten :P
'jeeej' :{w
pi_121092733
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:56 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ik bereid me voor om door massa's bierfoto's en vrouwelijk schoon te worstelen. Kom ik in de buurt ?
Mwoa. Vanuit Saturnus gezien "in de buurt" :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 2 januari 2013 @ 23:17:52 #97
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_121092774
quote:
10s.gif Op woensdag 2 januari 2013 23:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Mwoa. Vanuit Saturnus gezien "in de buurt" :+
Nou, die blonde mag er zijn anders hoor! ;)
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_121092860
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:55 schreef Dr_Flash het volgende:
De avondturen
Wat deed ik dat? :o :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121092924
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 23:08 schreef GlenSpey het volgende:
Beste standplaats die je kan kiezen is volgens mij Eindhoven, daar heb je zelfs nog complete 64-only diensten :P
Echt niet, zelfs in Tilburg Universiteit - Weert zit wel een enkel SGMm'etje verstopt ;).

quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 23:09 schreef b2py het volgende:

[..]

'jeeej' :{w
True that
pi_121093004
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 23:21 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Echt niet, zelfs in Tilburg Universiteit - Weert zit wel een enkel SGMm'etje verstopt ;).
In de praktijk vaak wel. Maar als je kijkt naar de dienstkaartjes... :9~
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 januari 2013 @ 23:24:05 #101
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121093068
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:55 schreef Dr_Flash het volgende:
De avondturen van Fles en Darkwing in het Sauerland staan hier. Weinig treinigs, dus even een linkje voor wie zin heeft :)
nice. Als het maar gezellig is geweest :)
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')