quote:Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:
[..]
Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..
Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.
Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
mja, ze voelt zich gedwongen om met iets naar buiten te komen. Het is leuk dat het is op basis van het eerste onderzoek van het IL&T, maar als je later het volledige rapport leest dan staan er vaak veel meer nuanceringen in en verzachtende omstandigheden dan in die paar regels nu genoemd worden.quote:Op maandag 23 april 2012 11:04 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nee, is op basis van eerste onderzoek IL&T.
Daar is ook een lekker potje vingergevorven zo te lezenquote:Op maandag 23 april 2012 11:17 schreef dennistd het volgende:
Hadden we dit onderzoek al gezien trouwens over een bijna-botsing in Kapelle-Biezelingen in 2010? Was eind maart dit jaar pas afgerond: http://www.ilent.nl/Image(...)81_tcm334-328677.pdf
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
Nee, en ook niet meer tussen de bakken.quote:Op maandag 23 april 2012 12:28 schreef TeringHenkie het volgende:
Heeft VIRM eigenlijk buffers onder het plaatwerk zitten?
Behalve dat dit al een bijna-botsing op lage snelheid was, begrijp ik het goed dat als die tweede stoptrein (12123) niet had hoeven stoppen op dat station, deze waarschijnlijk met redelijke snelheid op de terugrijdende trein (12121) was gebotst? Gezien hij een geel sein had, terwijl het volgende baanvak toch niet vrij bleek te zijn?quote:Op maandag 23 april 2012 11:17 schreef dennistd het volgende:
Hadden we dit onderzoek al gezien trouwens over een bijna-botsing in Kapelle-Biezelingen in 2010? Was eind maart dit jaar pas afgerond: http://www.ilent.nl/Image(...)81_tcm334-328677.pdf
Tja wat denk je dat je in de verwarring gaat roepen als je een andere trein op je af ziet komen. De machinist op de IC zal dat misschien ook wel gedacht hebben dat hij mogelijk een sein gemist heeft als hij plots een trein op zich af ziet komen. Dit zegt totaal nog niets.quote:Op maandag 23 april 2012 12:28 schreef TeringHenkie het volgende:
Als ik ook even mag speculerenredeneren: een STS-passage lijkt mij de enige oorzaak van dit ongeval.
Waarom? Volgens het VK-artikel de machiniste van de SLT zelf gezegd heeft dat ze een rood sein gemist heeft.
De enige andere oorzaak zou zijn dat er een wissel (spontaan) in de verkeerde stand is gaan liggen, maar dat lijkt me sterk aangezien wissels met terugmelding zijn uitgevoerd, en uit wat ik hier lees zou de TRDL dan een storing op z'n scherm krijgen. Prorail heeft zelf al gezegd dat er op dat punt geen ATB-Vv ligt, dus het telt wel op.
Heeft VIRM eigenlijk buffers onder het plaatwerk zitten?
Ja, als de achteropkomende trein niet had hoeven stoppen aldaar dan had er waarschijnlijk een botsing plaatsgevonden.quote:Op maandag 23 april 2012 13:15 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Behalve dat dit al een bijna-botsing op lage snelheid was, begrijp ik het goed dat als die tweede stoptrein (12123) niet had hoeven stoppen op dat station, deze waarschijnlijk met redelijke snelheid op de terugrijdende trein (12121) was gebotst? Gezien hij een geel sein had, terwijl het volgende baanvak toch niet vrij bleek te zijn?
Had toevallig dit rappor gelezen net na de botsing in Amsterdam, maar had de bijlage met de transcriptie niet gelezen. Best knullig ja.quote:Op maandag 23 april 2012 12:22 schreef dennistd het volgende:
Zeker als je die transcriptie van de gesprekken op pagina 29 bekijkt
oke thanks dan snap ik het gedeelte van de ATB in ieder gevalquote:Op maandag 23 april 2012 13:29 schreef MCH het volgende:
Onder de 40 km zou je kunnen aannemen dat het veilig is om op zicht te rijden, handig als er seinstoringen zijn b.v.
Je hebt de ATB. Dat is de oude versie waarbij je dus met een snelheid vanaf 40 km of lager door rood kan rijden. Nu zijn ze bezig met de verbeterde versie van de ATB(ATBvv) die wel ingrijpt als je rood passeert. Maar nog niet alle seinen zijn voorzien van die verbeterde versie. Dat een machinist niet zo een sherm heeft is een kwestie van ontwikkeling en geld. Want dan zul je die systemen ook weer moeten bijhouden als er iets wijzigd.quote:Op maandag 23 april 2012 13:27 schreef Runx het volgende:
Beste mensen van de treintopic, ik heb even paar vragen na aanleiding van het trein ongeluk in adam.
Als ik het goed begrijp is er een beveiliging dat ingrijpt wanneer treinen door rood sein rijden dit heet ATB. Wat voor mij onduidelijk is vanaf welke snelheid die niet ingrijpt. Wat ik er van begrepen heb is dat als de snelheid onder de 40km is grijpt deze systeem niet in. Maar waarom is dat zo ? Waarom ligt de snelheid niet lager ? De spits van vandaag meldt dat die wel ingrijpt onder de 40km als ik het goed gelezen heb. Wat is het nou?
Volgende punt is, dat verkeersleiding kan zien of een trein door rood sein rijdt, dus ik neem aan ( ik weet niet hoe het werkt dus kan fout zitten) dat zij systemen hebben dat ze dat het kunnen zien, op een scherm bijvoorbeeld. waarom hebben treinen dat niet ? dat je op een scherm kan zien wat de sein is en wat de volgende seinen zijn? ( nogmaals ik heb minimaal verstand van dus het kan zo maar zijn dat ze dat hebben ) Wat ik namelijk las is dat machinisten vooral bij de sprinters last hebben van laag hangende zon, waar door ze de sein niet goed kunnen waarnemen. Als er nou zo'n systeem in de trein was ingebouwd kan de machinist zien wat de (kleur) de sein is.
Het doel van me post is dat ik het interessant vind en graag informatie over wil. Het kan ook zijn dat het trein ongeluk van Amsterdam niks met seinen te maken heeft.
Welkom!quote:Op maandag 23 april 2012 13:27 schreef Runx het volgende:
Beste mensen van de treintopic, ik heb even paar vragen na aanleiding van het trein ongeluk in adam.
Toen het oorspronkelijke ATB-systeem werd ingevoerd (nu bekend als ATB-EG) werd er aangenomen dat je onder de 40 km/h op zicht rijdt. Vooral op rangeerterreinen en in wisselstraten gebeurt dit. Men redeneerde dat het onhandig is als je bij het omlopen van een locomotief steeds rode seinen hebt die je expliciet moet overschrijden. In die tijd werd er nog veel met rijtuigen en locomotieven gereden i.p.v. treinstellen.quote:Als ik het goed begrijp is er een beveiliging dat ingrijpt wanneer treinen door rood sein rijden dit heet ATB. Wat voor mij onduidelijk is vanaf welke snelheid die niet ingrijpt. Wat ik er van begrepen heb is dat als de snelheid onder de 40km is grijpt deze systeem niet in. Maar waarom is dat zo ? Waarom ligt de snelheid niet lager ? De spits van vandaag meldt dat die wel ingrijpt onder de 40km als ik het goed gelezen heb. Wat is het nou?
Cabinesignalering bestaat zeer zeker, vooral bij hogesnelheidstreinen wordt dit toegepast omdat je daar zo snel gaat dat je de seinen als machinist gewoonweg niet tijdig kunt zien: voor je het sein ziet en een actie hebt ondernomen ben je er al voorbij geschoten.quote:Volgende punt is, dat verkeersleiding kan zien of een trein door rood sein rijdt, dus ik neem aan ( ik weet niet hoe het werkt dus kan fout zitten) dat zij systemen hebben dat ze dat het kunnen zien, op een scherm bijvoorbeeld. waarom hebben treinen dat niet ? dat je op een scherm kan zien wat de sein is en wat de volgende seinen zijn? ( nogmaals ik heb minimaal verstand van dus het kan zo maar zijn dat ze dat hebben )
Laaghangende zon is zeker een probleem, als je recht tegen de zon in moet kijken kan het gebeuren dat je een sein over het hoofd ziet. Een scherm voor je hebben met informatie zou dat probleem verhelpen - zolang het een goed scherm isquote:Wat ik namelijk las is dat machinisten vooral bij de sprinters last hebben van laag hangende zon, waar door ze de sein niet goed kunnen waarnemen. Als er nou zo'n systeem in de trein was ingebouwd kan de machinist zien wat de (kleur) de sein is.
Het doel van me post is dat ik het interessant vind en graag informatie over wil. Het kan ook zijn dat het trein ongeluk van Amsterdam niks met seinen te maken heeft.
Ditquote:Op maandag 23 april 2012 13:39 schreef James1988 het volgende:
Laaghangende zon is zeker een probleem, als je recht tegen de zon in moet kijken kan het gebeuren dat je een sein over het hoofd ziet. Een scherm voor je hebben met informatie zou dat probleem verhelpen - zolang het een goed scherm is
Er kunnen allerlei oorzaken zijn voor het ongeluk in Amsterdam, al is een STS-passage niet geheel onwaarschijnlijk gezien de omstandigheden en de informatie.
Dat staat ook in het artikel dat ze dat onmiddellijk deed, ze belt om hulp in de cabine en verleent daarna hulp en assistentie.quote:Op maandag 23 april 2012 08:23 schreef Crientj het volgende:
Wat een eikel. Roep maar dingen in t rond, maar vergeet er even niet bij te noemen dat ze, nadat ze haar cabine heeft verlaten; wel hulp heeft verleend aan mensen. Wauw. Het is een mens.![]()
Eikel.
[..]
Says enough.
Ik snap je niet helemaal?quote:Op maandag 23 april 2012 16:01 schreef greavy het volgende:
Vroegah, toen daar nog locomotieven met treintjes aan kwamen, en moesten omlopen.
Ah, ik snap het denk ik. Dus de loc koppelde af en ging via de wissel op het andere spoor? Maar is dat niet wat kort of lijkt dat maar zo?quote:Op maandag 23 april 2012 16:06 schreef greavy het volgende:
Vroeger kwamen er getrokken treinen (Locomotief+rijtuigen) binnen. Voor het wissel koppelde de loc af, reed naar het juk, ging via het wissel om de trein heen naar de andere kant van de trein om weer aan te koppelen.
Tegenwoordig word dat wissel niet meer gebruikt.
Nee. Dat is niet "op zicht rijden"! Je rijdt zonder ATB-bewaking, maar je volgt gewoon seinbeelden op. Op zicht rijden is: "Succes, en hou er rekening mee dat er iets in de weg staat, zoals een andere trein.".quote:Op maandag 23 april 2012 13:39 schreef James1988 het volgende:
Toen het oorspronkelijke ATB-systeem werd ingevoerd (nu bekend als ATB-EG) werd er aangenomen dat je onder de 40 km/h op zicht rijdt.
True, dat schreef ik al:quote:Het is dus een ontwerpkeuze dat ATB pas vanaf 40 km/h werkt.
quote:Op maandag 23 april 2012 10:21 schreef Duvel het volgende:
[..]
Scheelt gekut voor rangeerbewegingen, en tevens kun je dan emplacementen zonder ATB-code uitvoeren. Aangezien ATB in wissels complex en duur is, scheelt dat een hoop!
Maar dat zit alleen op seinen die een bijzonder gevaarpunt afdekken of seinen die in het verleden regelmatig stoptonend gepasseerd zijn. En met alternatieve rijwegen als zaterdag, wordt een sein niet snel een recidivesein...quote:Omdat er toch wel wat ongelukken gebeurden aan snelheden lager dan 40 km/h is besloten om een additioneel systeem in te voeren: ATB Verbeterde Versie (ATB-Vv). Dit systeem kan ingrijpen bij snelheden onder 40 km/h.
Als je goed kijkt naar de trein die er naast staat zie je dat (door het gebruik van een telelens) het perspectief nogal in elkaar gedrukt is en je er bijna een heel treinstel op kwijt kunt...quote:Op maandag 23 april 2012 16:14 schreef DrNick het volgende:
[..]
Ah, ik snap het denk ik. Dus de loc koppelde af en ging via de wissel op het andere spoor? Maar is dat niet wat kort of lijkt dat maar zo?
Hier zie je het ook.quote:Op maandag 23 april 2012 16:17 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Als je goed kijkt naar de trein die er naast staat zie je dat (door het gebruik van een telelens) het perspectief nogal in elkaar gedrukt is en je er bijna een heel treinstel op kwijt kunt...
Die grote plaat voorop? Dat waren de oude 'doorloopkoppen', waarmee je via de ene naar het andere stel kon lopen. Die zijn verwijderd bij de revisie, maar waren al enige maanden/jaren buiten dienst ivm vele defecten en problemen bij koppelen.quote:Op maandag 23 april 2012 16:28 schreef DrNick het volgende:
[..]
Toffe treinen zijn dat, wat ik mij nou afvraag hč, wat zit er achter die "deur"?
Rijden op zicht volgens het wetboek zoals ik hem moet leren:quote:Op maandag 23 april 2012 16:16 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nee. Dat is niet "op zicht rijden"! Je rijdt zonder ATB-bewaking, maar je volgt gewoon seinbeelden op. Op zicht rijden is: "Succes, en hou er rekening mee dat er iets in de weg staat, zoals een andere trein.".
Bedanktquote:Op maandag 23 april 2012 16:30 schreef greavy het volgende:
[..]
Die grote plaat voorop? Dat waren de oude 'doorloopkoppen', waarmee je via de ene naar het andere stel kon lopen. Die zijn verwijderd bij de revisie, maar waren al enige maanden/jaren buiten dienst ivm vele defecten en problemen bij koppelen.
quote:Op maandag 23 april 2012 16:28 schreef DrNick het volgende:
[..]
Toffe treinen zijn dat, wat ik mij nou afvraag hč, wat zit er achter die "deur"?
quote:
Zonder Ziggyŗ kom je niet zover als machinist, tis maar hoe je het bekijktquote:Op maandag 23 april 2012 17:30 schreef DrNick het volgende:
Zijn er hier, behalve Monopoly, nog machinisten eigenlijk?
Klopt, maar wel bijna. (Van jou wist ik het al)quote:Op maandag 23 april 2012 17:32 schreef Monopoly het volgende:
Ik ben nog geen machinist, nog 1 jaar te gaan
Nog even inhaken.quote:Op donderdag 19 april 2012 23:24 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Op een "normale" schooldag veel theorie wel. Maar dat is ook wel belangrijk. Je begint met de basis over bijv spoorwegbeveiliging, practicum door middel van elektra onderdelen (relais etc).
Ook wat groepsopdrachten (rangeeropdrachten maken etc), interactieve software met seinen enzo.
Kom naar de open dag zou ik zeggen: Woensdag 25 april. Ik ben er dan ook(Van 13.00 tot 16.00)
Gelijk heb jequote:Op maandag 23 april 2012 17:40 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Nog even inhaken.
Ik kies denk ik voor de opleiding in Amsterdam ipv Rotterdam. Reden is dat Ams mij zo'n anderhalf uur reistijd op een dag scheelt (en daarmee ook extra kosten). Dat is als ik uberhaupt al voor de opleiding kies natuurlijk
Maar kijken kan geen kwaad, dus ik kom waarschijnlijk wel naar de open dag in Rtd (mits ik het geregeld krijg met mijn huidige stage). Als er duidelijke voordelen zitten aan Rtd dan kan ik natuurlijk altijd nog voor die locatie kiezen
Mja, Schultz diskwalificeert dus impliciet wel de machiniste (door rood gereden) maar zwijgt over haar eigen rol in het geheel (geen ATBVV ondanks herhaalde verzoeken van binnen en buiten de spoorsecto)r. Feitelijk komt dat (naast het wanbeleid waar ze om bekendstaat) neer op liegen tegen de Kamer. Haar positie is daarmee dus onhoudbaar geworden.quote:Op maandag 23 april 2012 11:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, ze voelt zich gedwongen om met iets naar buiten te komen. Het is leuk dat het is op basis van het eerste onderzoek van het IL&T, maar als je later het volledige rapport leest dan staan er vaak veel meer nuanceringen in en verzachtende omstandigheden dan in die paar regels nu genoemd worden.
Tip: zo'n probleem hebben wat meer ministers sinds vandaagquote:Op maandag 23 april 2012 18:32 schreef DriekOplopers het volgende:
Haar positie is daarmee dus onhoudbaar geworden.
Maar haar positie is zelfs in een demissionair kabinet niet langer houdbaar. Dat is het verschil.quote:Op maandag 23 april 2012 18:33 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Tip: zo'n probleem hebben wat meer ministers sinds vandaag
het is vooral geīnstalleerd op punten waar de kans aanwezig is dat treinen door rood rijden. Daarom zijn vooral de gevaarlijke punten aangepakt en niet de trajecten waar normaal gesproken weinig tot geen problemen te verwachten zijn.quote:Op maandag 23 april 2012 18:40 schreef Dr_Flash het volgende:
Hadden we niet al eerder besloten dat ATB-Vv niet nodig geweest was aangezien beide treinen rond de 50 kmh reden?
de inspectie zal er zeker voor gaan pleiten.quote:Op maandag 23 april 2012 18:39 schreef Monopoly het volgende:
En persoonlijk denk ik dat ATB-VV niet ingevoerd gaat worden maar een versnelling van de invoering van ERTMS.
Wat stel je voor?quote:Op maandag 23 april 2012 18:44 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Maar haar positie is zelfs in een demissionair kabinet niet langer houdbaar. Dat is het verschil.
Ik ga dan solliciterenquote:Op maandag 23 april 2012 18:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat stel je voor?een vacature voor "demissionair minister"?
1 jaar ervaring in spoorwereld doet het hem wel denk?!quote:Op maandag 23 april 2012 18:55 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Ik ga dan solliciterenVerdiend wel lekker schijnt het.
Ik heb het ze voor minder zien doenquote:Op maandag 23 april 2012 18:56 schreef b2py het volgende:
[..]
1 jaar ervaring in spoorwereld doet het hem wel denk?!
Dit plaatje maakt vooral duidelijk dat er bij Sloterdijk te weinig wissels liggen.quote:Op maandag 23 april 2012 16:08 schreef greavy het volgende:
Leuk informatief plaatje over de ingelegde rijwegen van Amsterdam zaterdag. Vanwege werkzaamheden 1 spoor gebruikt:
[ afbeelding ]
Bron: foto op OVNL
Heb 't ff nagekeken, en die rijweg zou wel moeten kloppen
Te weinig? Ik vraag me soms af waarom er daar zoveel liggen..quote:Op maandag 23 april 2012 18:57 schreef ReisT het volgende:
[..]
Dit plaatje maakt vooral duidelijk dat er bij Sloterdijk te weinig wissels liggen.
Beetje bazig lopen wauwelen en je zakken vullenquote:Op maandag 23 april 2012 18:55 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Ik ga dan solliciterenVerdiend wel lekker schijnt het.
quote:Op maandag 23 april 2012 18:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Beetje bazig lopen wauwelen en je zakken vullenen hey, met een half jaartje ben je toch weer weg
Wij ordinary mortals moeten daar steeds een lijvig Formulier voor invullenquote:
Het is maar de vraag of ERTMS er daadwerkelijk voor zorgt dat NL meer in de pas loopt op een positieve manier. Met de huidige systemen valt qua veiligheid nog best wat te halen terwijl ERTMS vrijwel zeker nauwelijks capaciteitswinst oplevert en in ieder geval niet meer dan er met een project als "Kort volgen" behaald kan worden. Dat komt omdat de remwegbepaling in treinen aan het einde van de berekening wat conservatief uitvaltquote:Op maandag 23 april 2012 18:49 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
de inspectie zal er zeker voor gaan pleiten.
Bovendien zorgt een versnelde invoer van ERTMS ervoor dat Nederland eindelijk weer in de pas zal gaan lopen. We hobbelen bij de invoering van het systeem namelijk wat achteraan ...
Aan de oostkant van Sloterdijk liggen heel weinig wissels (slechts twee stuks) waardoor je als een trein van spoor 3 of 4 richting CS wilt sturen die noodgedwongen een paar km lang links moet rijden.quote:Op maandag 23 april 2012 18:58 schreef b2py het volgende:
[..]
Te weinig? Ik vraag me soms af waarom er daar zoveel liggen..
Wat een gelul zeg, ga je nog aangifte doen wegens dood door schuld?quote:Op maandag 23 april 2012 18:32 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Mja, Schultz diskwalificeert dus impliciet wel de machiniste (door rood gereden) maar zwijgt over haar eigen rol in het geheel (geen ATBVV ondanks herhaalde verzoeken van binnen en buiten de spoorsecto)r. Feitelijk komt dat (naast het wanbeleid waar ze om bekendstaat) neer op liegen tegen de Kamer. Haar positie is daarmee dus onhoudbaar geworden.
Zie verder: http://www.voorbeterov.nl/120421.php
Want zo vaak gaat een trein ook van spoor 3-4..quote:Op maandag 23 april 2012 19:04 schreef ReisT het volgende:
[..]
Aan de oostkant van Sloterdijk liggen heel weinig wissels (slechts twee stuks) waardoor je als een trein van spoor 3 of 4 richting CS wilt sturen die noodgedwongen een paar km lang links moet rijden.
ik ben het met je eens dat er met ATB nog winst te behalen valt, alleen het is niet voor niets dat ATB ingesteld is, omdat je ook rekening moet houden met goederentreinen. Het verbeteren van de ATB kan op veel trajecten dus minder makkelijk dan je in eerste instantie voor mogelijk zou houden.quote:Op maandag 23 april 2012 19:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Het is maar de vraag of ERTMS er daadwerkelijk voor zorgt dat NL meer in de pas loopt op een positieve manier. Met de huidige systemen valt qua veiligheid nog best wat te halen terwijl ERTMS vrijwel zeker nauwelijks capaciteitswinst oplevert en in ieder geval niet meer dan er met een project als "Kort volgen" behaald kan worden. Dat komt omdat de remwegbepaling in treinen aan het einde van de berekening wat conservatief uitvalt
De mensen die ook op OHIH zitten weten wel dat ik o.a. gepleit heb voor het aanstrakken van het ATB-remcriterium en het consequent toepassen van ATB-vv bij bediende seinen.
Thanks.quote:
Nee. Natuurlijk niet. Flauwe opmerking van je.quote:ga je nog aangifte doen wegens dood door schuld?
En tikje foute reden, naar nu blijkt...quote:Op maandag 23 april 2012 19:27 schreef Dr_Flash het volgende:
dit 494-sein was toch JUIST aangemerkt, jaren geleden, om NIET geüpgrade te worden?![]()
Dat zal wel een reden gehad hebben denk ik dan...
Klopt. Daarom is de minister meermalen gewaarschuwd dat een selectie ondoenlijk is. Dat is nu precies de reden.quote:Op maandag 23 april 2012 19:34 schreef b2py het volgende:
Dat kan je dan wel van ieder sein zeggen, het had ook in schubbekutteveen kunnen gebeuren..
Hier ben ik het helemaal mee eens.quote:Op maandag 23 april 2012 19:39 schreef V2 het volgende:
Wil je dan serieus zeggen dat elk sein maar van ATB-Vv voorzien moet worden? Lijkt me nogal zonde van het geld. Eerst overal Vv installeren, en dan zeker een paar jaar later alles wegflikkeren omdat je ERTMS moet installeren. Ga dan liever maar gewoon direct landelijk ERTMS installeren.
Ja, prima, maar make up your goddamn mind en DOE dat dan ook. Ik zie de NLse politiek rustig nog 209 jaar met de kop in het zand zitten, wachtend op ERTMS-Vv.quote:Op maandag 23 april 2012 19:39 schreef V2 het volgende:
Ga dan liever maar gewoon direct landelijk ERTMS installeren.
Dat dus.quote:Op maandag 23 april 2012 19:39 schreef V2 het volgende:
Wil je dan serieus zeggen dat elk sein maar van ATB-Vv voorzien moet worden? Lijkt me nogal zonde van het geld. Eerst overal Vv installeren, en dan zeker een paar jaar later alles wegflikkeren omdat je ERTMS moet installeren. Ga dan liever maar gewoon direct landelijk ERTMS installeren.
idd. Daadkracht tonen loont.quote:Op maandag 23 april 2012 19:42 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, prima, maar make up your goddamn mind en DOE dat dan ook. Ik zie de NLse politiek rustig nog 209 jaar met de kop in het zand zitten, wachtend op ERTMS-Vv.
Klopt, dat sowieso. Als je niet daadkrachtig kunt zijn met invoer ERTMS, dan maar ATB-Vv, want dat is beter dan niets.quote:Op maandag 23 april 2012 19:42 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, prima, maar make up your goddamn mind en DOE dat dan ook. Ik zie de NLse politiek rustig nog 209 jaar met de kop in het zand zitten, wachtend op ERTMS-Vv.
Het kwam uit m'n hart.quote:
Mag je vinden. Ik vind het van slechte smaak getuigen om iemand op zo'n manier aan te spreken. Daarbij kun je ook Bert Klerk, Camiel Eurlings en weet ik welke hotemetoot er is aanspreken op "gebreken" in het ATB-systeem.quote:[..]
Nee. Natuurlijk niet. Flauwe opmerking van je.
Dat stel je niet. Je houdt haar, letterlijk, medeverantwoordelijk!quote:Maar wat MVBOV nu stelt, is dat de minister haar eigen rol vakkundig verzwijgt in die Kamerbrief. Ze veegt haar eigen straatje schoon over de rug van een machiniste en van de reizigers.
Er is altijd iets dat ten grondslag ligt aan een ongeval. In dit geval is dat niet het ontbreken van het ATB-Vv systeem op het betreffende sein, maar het feit dat een machinist (waarschijnlijk!) het stoptonende sein voorbij rijdt. Dat er een systeem had kunnen zijn dat deze fout had opgevangen heeft wellicht bijgedragen aan het daadwerkelijk ontstaan van het ongeval, maar is er niet de primaire oorzaak van. Daarbij komen uit een onderzoek van IL&T altijd diverse bijvangsten: zichtbaarheid van seinen, kruisende rijwegen die niet conform de normen gepland zijn (zie Thalys & Koploper in Gouda) e.d. Overigens meldt de minister dat ook in haar brief. Ze heeft het over "waarschijnlijk" door rood en de noodzaak van verder onderzoek, alsmede de aanwezigheid van andere factoren in het ongeval. Ik ben en blijf dus van mening dat het medeverantwoordelijk verklaren van de minister in dit geval buitenproportioneel is.quote:En er is van veel kanten keer op keer op aangedrongen, veel meer seinen van ATBVV te voorzien, met name omdat de plaats (het sein) van een fataal STS-incident zich nu eenmaal niet laat voorspellen.
Tsja, dat kun je wel vinden, maar ten eerste is het toch de minister die de volksvertegenwoordiging, i.e. het parlement, "Antwoorden verschuldigd" is. Ver"antwoord"elijk, dus.quote:Op maandag 23 april 2012 20:05 schreef Duvel het volgende:
Ik ben en blijf dus van mening dat het medeverantwoordelijk verklaren van de minister in dit geval buitenproportioneel is.
Ik vind dat niet netjes van haar in ieder geval.quote:Op maandag 23 april 2012 20:14 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Tsja, dat kun je wel vinden, maar ten eerste is het toch de minister die de volksvertegenwoordiging, i.e. het parlement, "Antwoorden verschuldigd" is. Ver"antwoord"elijk, dus.
En bovendien, Vind je het overhaaste zwartepieten waar de minister zelf zich schuldig aan maakt, dan WEL okee?
Ik vind dat Melanie een levenslang beroepsverbod moet krijgen voor commissariaten, ministerschappen, belangengroepen. Te lang om op te noemen, maar die kuthoer heeft het nu definitief verkorven.quote:Op maandag 23 april 2012 19:47 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
idd. Daadkracht tonen loont.
Wel jammer dat die asfaltzuiger nog ff de verplaatsing van de A9 bij Badhoevedorp heeft ondertekend. Het geld dat daar mee gemoeid was had mooi naar het spoor kunnen gaan.
Ik vind het te kort door de bocht zoals het nu gesteld is.quote:Op maandag 23 april 2012 20:14 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Tsja, dat kun je wel vinden, maar ten eerste is het toch de minister die de volksvertegenwoordiging, i.e. het parlement, "Antwoorden verschuldigd" is. Ver"antwoord"elijk, dus.
Ik vind het niet verstandig, maar het is wel omgeven met enkele voorbehouden.quote:En bovendien, Vind je het overhaaste zwartepieten waar de minister zelf zich schuldig aan maakt, dan WEL okee?
Tsja, zo lust ik er nog wel een paar.quote:Op maandag 23 april 2012 20:30 schreef Duvel het volgende:
Ik vind het niet verstandig, maar het is wel omgeven met enkele voorbehouden.
Dat dus.quote:Op maandag 23 april 2012 20:14 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Tsja, dat kun je wel vinden, maar ten eerste is het toch de minister die de volksvertegenwoordiging, i.e. het parlement, "Antwoorden verschuldigd" is. Ver"antwoord"elijk, dus.
En bovendien, Vind je het overhaaste zwartepieten waar de minister zelf zich schuldig aan maakt, dan WEL okee?
Ja wie weet. Gelukkig zien ze wie het typt!quote:Op maandag 23 april 2012 20:32 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Tsja, zo lust ik er nog wel een paar.
FOK!USER DUVEL MISSCHIEN WEL EEN TERRORIST! (maar misschien ook niet)
Fles, Fok!'s eigen Stationsnarquote:Op maandag 23 april 2012 20:37 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja wie weet. Gelukkig zien ze wie het typt!
Waar kan ik het stuk in NRC vinden? Of staat het niet online?quote:Op maandag 23 april 2012 20:37 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Na ons bericht en een stevig stuk in NRC (en ook op RTL) is er opeens een aanvullende brief van Schultz.
Je bedoelt: zonder onze inmenging was de aanvullende informatie niet beschikbaar gesteld?quote:
Dat is onzin. Het remcriterium zit ín de trein. ATB-VV op de baan. Kort volgen met ietwat kortere remwegen kan prima. Momenteel stemmen we de seinafstanden nog steeds af op treinen in de jaren '50 die 80 km/h moesten rijden maar waarbij de beremming bijzonder waardeloos is in vergelijking met wat de 99 % van de goederentreinen vandaag de dag heeft. Aan dat laatste beetje wat over blijft wat eisen stellen mag best.quote:Op maandag 23 april 2012 19:17 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ik ben het met je eens dat er met ATB nog winst te behalen valt, alleen het is niet voor niets dat ATB ingesteld is, omdat je ook rekening moet houden met goederentreinen. Het verbeteren van de ATB kan op veel trajecten dus minder makkelijk dan je in eerste instantie voor mogelijk zou houden.
Die remwegen van ERTMS zijn bijzonder conservatief. Voor treinen die fors beter beremd zijn dan wat nu verplicht is zijn de remwegen alsnog langer dan wat we nu gebruiken. Die verschillende remcurves die afhangen van het materieel zijn dus eerder een vloek dan een zegen.quote:Je kunt er echter ook voor kiezen om die investeringen niet te doen en meteen te investeren in ERTMS dat verschillende treinen verschillende remcriteria op kan leggen, zoals ATB-NG ook kan doen.
Ik weet dat er behoorlijk wat achter de schermen gebeurd en dat NL relatief gezien wat achterloopt met de invoering. Het probleem is echter dat de verwachte verbeteringen zeer waarschijnlijk niet behaald gaan worden. (ok, wat veiligheidaspecten dan..) Daardoor is het aantrekkelijk om de invoering alleen op de verplichte trajecten te doen.quote:Het in de pas lopen heeft meer betrekking op de verplichte invoering van ERTMS. Nederland heeft zich er aan geconformeerd en is nu vooral achter de schermen bezig met de invoering van het systeem. Het daadwerkelijke inbouwen is nog maar op een paar trajecten gedaan ...
Op zich valt hier wel mee te spelen. Kijk, je moet remmen om onder je remcurve te blijven, maar als blijkt dat de remcurve te vroeg is ingesteld, of dat de snelheid nergens op slaat, kan men natuurlijk hier wat aanpassingen in doen. Dit is wel een voordeel.quote:Op maandag 23 april 2012 20:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Die remwegen van ERTMS zijn bijzonder conservatief. Voor treinen die fors beter beremd zijn dan wat nu verplicht is zijn de remwegen alsnog langer dan wat we nu gebruiken. Die verschillende remcurves die afhangen van het materieel zijn dus eerder een vloek dan een zegen.
Bij NG heb ik gezien dat dat niet op remdruk, maar op snelheid gaat. Op een bepaalde afstand voor een sein moet een bepaalde snelheid zijn bereikt.quote:Op maandag 23 april 2012 20:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Voor de liefhebber die niet weet wat het remcriterium is: ATB grijpt niet in vanaf het moment dat een bepaalde minimum remstand is ingeschakeld op de remkruk.
Maar nog steeds gaat de software dan uit van een grote marge, om problemen met doorglijden voor te zijn.quote:Op maandag 23 april 2012 21:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Bij NG heb ik gezien dat dat niet op remdruk, maar op snelheid gaat. Op een bepaalde afstand voor een sein moet een bepaalde snelheid zijn bereikt.
Het systeem houdt rekening met dat je harder rijdt dan je rijdt, minder goed remt dan mogelijk is, de machinist 4 seconden door de permitted-curve heen zit te suffen, dat het langer duurt tot de remmen zijn aangeslagen dan in werkelijkheid en houdt daarnaast ook nog rekening met een onjuiste afstandregistratie van de trein. Dat stapelt zich een beetje op. Als een machinist dan onder, in plaats van op de remcurve remt dan krijg je er gratis nog wat meer afstand en tijdverlies bij.quote:Op maandag 23 april 2012 20:52 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Op zich valt hier wel mee te spelen. Kijk, je moet remmen om onder je remcurve te blijven, maar als blijkt dat de remcurve te vroeg is ingesteld, of dat de snelheid nergens op slaat, kan men natuurlijk hier wat aanpassingen in doen. Dit is wel een voordeel.
Veiliger.. ja, t.o.v. nu wel. Niet t.o.v. een situatie met een strakker ATB-remcriterium en ATB-vv op alle seinen waar een gevaarpunt achter zit. Capaciteit verhogen: Afhankelijk van de treintypes. Bij reizigerstreinen nauwelijks, bij goederentreinen is het resultaat negatief. Harder rijden: Ja, dat kan.quote:En vloek of zegen valt te betwijfelen. Je hebt wel veiligere omgeving, en je kan in principe je capaciteit verhogen en harder rijden.
Het is het samenspel tussen de seinen en de ATB. Veel hiervan is nog conservatief. Korter volgen, hogere snelheden, strakker ATB prima, maar je moet nog altijd rekening houden met het materieel dat op dat traject de langste remweg heeft.quote:Op maandag 23 april 2012 20:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Dat is onzin. Het remcriterium zit ín de trein. ATB-VV op de baan. Kort volgen met ietwat kortere remwegen kan prima. Momenteel stemmen we de seinafstanden nog steeds af op treinen in de jaren '50 die 80 km/h moesten rijden maar waarbij de beremming bijzonder waardeloos is in vergelijking met wat de 99 % van de goederentreinen vandaag de dag heeft. Aan dat laatste beetje wat over blijft wat eisen stellen mag best.
mja, dan kun je ERTMS ook wat aanscherpen, zeker met het oog op de toekomst als er een level 3 komt of de korte volgafstanden in level 2.quote:Die remwegen van ERTMS zijn bijzonder conservatief. Voor treinen die fors beter beremd zijn dan wat nu verplicht is zijn de remwegen alsnog langer dan wat we nu gebruiken. Die verschillende remcurves die afhangen van het materieel zijn dus eerder een vloek dan een zegen.
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)omt-voor-zomer.dhtmlquote:Voorstel beveiliging spoor komt voor zomer
Voor de zomer wordt duidelijk welke delen van het Nederlandse spoor een modern Europees beveiligingssysteem krijgen. Dat liet het ministerie van Infrastructuur en Milieu weten in reactie op de stelling van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) dat er nog geen lijstje met gevaarlijke punten op het spoor was verstrekt.
Het systeem, dat ERMTS heet, is al aangelegd op de Betuweroute, hsl, tussen Amsterdam en Utrecht en op de Hanzelijn. Daarnaast krijgen steeds meer seinen een beveiligingssysteem met de naam ATB-Verbeterde versie, dat treinen ook laat afremmen als ze met minder dan 40 kilometer per uur door een rood sein rijden, aldus het ministerie.
Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen had in eerste instantie besloten de spoorsector zelf een plan te laten maken voor het aanleggen van ERMTS. Maar in maart trok zij dat proces naar zich toe om sneller met een voorstel te kunnen komen.
Wereldvreemde asfaltkoe is wereldvreemd.quote:Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen wil van spoorbeheerder ProRail weten of de komende tijd vergelijkbare situaties voorkomen als rond het treinongeval in Amsterdam van zaterdag.
"Neemt u hier maar de trein, veel plezier!"quote:Op maandag 23 april 2012 21:42 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wereldvreemde asfaltkoe is wereldvreemd.
Gevalletje "als het kalf verdronken is, dempt men de put"?quote:Op maandag 23 april 2012 21:42 schreef Peterselieman het volgende:
over ERTMS gesproken:
[..]
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)omt-voor-zomer.dhtml
Eerder een gevalletje 'Stoere taal spreken en later de daden niet uitvoeren'.quote:Op maandag 23 april 2012 21:46 schreef DrNick het volgende:
[..]
Gevalletje "als het kalf verdronken is, dempt men de put"?
In dat laatste zit in de praktijk dus nog veel marge.quote:Op maandag 23 april 2012 21:28 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het is het samenspel tussen de seinen en de ATB. Veel hiervan is nog conservatief. Korter volgen, hogere snelheden, strakker ATB prima, maar je moet nog altijd rekening houden met het materieel dat op dat traject de langste remweg heeft.
Nu zijn blokken van 400 meter mogelijk. Een remweg van 140 tot 0 kan zo in drie blokken worden opgedeeld. Die 400 meter kan nog ingekort worden bij strengere remregels. Bij ERTMS L2 kan je de blokken zo kort of lang maken als je wilt maar zit het wel aan een draadje. Draadjes zijn snel. Bij Level 3 zullen er weer veel marges om de hoek komen kijken. Waarschijnlijk is Level 2 met korte blokken qua capaciteit dus beter dan Level 3. Level 3 is echter wel veel goedkoper doordat er geen kabels meer langs het spoor nodig zijn. Een slimme combinatie van beiden is dus aan te bevelen.quote:Het wachten is eigenlijk op ERTMS level 3 dat geen vaste seinblokken meer heeft. Dan pas kun je echt winst boeken. Onder level 2 zouden de seinblokken ook korter kunnen worden dan onder het huidige systeem, omdat je geen seinen langs de baan meer nodig hebt.
Die volgafstanden zijn dus juist niet korter. Na aanscherpen wel maar dan moet je wat veiligheidmarges opofferen die in de remcurveberekening zitten.quote:mja, dan kun je ERTMS ook wat aanscherpen, zeker met het oog op de toekomst als er een level 3 komt of de korte volgafstanden in level 2.
vind ik niet. Het Nederlandse spoor is al heel erg veilig, alleen het kan altijd beter. Daar is het nu wel tijd voor, maar vergeet niet dat in het verkeer bijvoorbeeld 600 doden per jaar te betreuren zijn en nu één treinpassagier.quote:Op maandag 23 april 2012 21:46 schreef DrNick het volgende:
[..]
Gevalletje "als het kalf verdronken is, dempt men de put"?
Kunnen we geen rechtszaak aanspannen tegenover Bert Klerk?quote:Op maandag 23 april 2012 19:34 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
En tikje foute reden, naar nu blijkt...
Ik bedenk me: Schultz zoekt weer een uitvlucht om de seinen rondom Amsterdam niet te vervangen.quote:Op maandag 23 april 2012 21:57 schreef greavy het volgende:
http://xa.yimg.com/kq/gro(...)_onderzoek_spoor.pdf
Brief van Schultz aan de 2e kamer over het treinongeval.
kunnen er ook 116,8 geweest zijn, of 117,3.quote:Naar schatting waren er in totaal honderdzeventien mensen
Waar lees jij dat dan? Ik lees alleen dat de Slet rood heeft gepaktquote:Op maandag 23 april 2012 22:00 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik bedenk me: Schultz zoekt weer een uitvlucht om de seinen rondom Amsterdam niet te vervangen.
Hoeveel treinen moeten elkaar zoenen voordat die faalhazin tot inkeer komt?
De minister wil nu vier dingen weten van ProRail:quote:“Voorlopige bevindingen van ProRail betreffen dat de botsing tussen de VIRM-dubbeldekkerstrein en de Sprinter is veroorzaakt door de Sprinter, die een rood sein heeft gepasseerd. Het door de Sprinter gepasseerde sein was wel uitgerust met ATB-EG, maar niet met ATB-Verbeterde versie (ATB-Vv). Volgens ProRail had ATB-Vv bij dit sein waarschijnlijk deze botsing voorkomen. Er vonden werkzaamheden plaats nabij Amsterdam. De planning van de treinen was zodanig dat ze elkaar niet tegen zouden komen (“conflict-vrij”). Door de vertraging van de VIRM-dubbeldekkerstrein, die op zich vrij gebruikelijk van omvang was, ontstond de conflicterende beweging.”
quote:“Al in de jaren tachtig begonnen de Nederlandse Spoorwegen met de ontwikkeling van een beter systeem. Dat project werd in de jaren negentig echter stopgezet, in de verwachting dat er nog voor het jaar 2005 een Europese veiligheidssysteem op het Nederlandse spoor zijn zijn ingevoerd, ERTMS. Maar NS schrok terug voor de hoge kosten van dat nieuwe systeem. Anno 2012 is er daarom zelfs nog geen begin gemaakt met de invoering van ERTMS. Door het steeds drukkere treinverkeer nam intussen het aantal roodlichtpassages toe. In 2006 besloot het ministerie in te grijpen. Sinds dat jaar zijn ProRail en de Nederlandse Spoorwegen bezig met de invoering van ‘ATB-VV’, een verbeterde versie het ATB-systeem.”
Dat ben ik met je eens, maar auto-ongelukken zijn ook veel minder zeldzaam. Een treinbotsing wordt al veel sneller als "ernstig" bestempeld, ondanks dat er weinig ongelukken gebeuren.quote:Op maandag 23 april 2012 21:53 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
vind ik niet. Het Nederlandse spoor is al heel erg veilig, alleen het kan altijd beter. Daar is het nu wel tijd voor, maar vergeet niet dat in het verkeer bijvoorbeeld 600 doden per jaar te betreuren zijn en nu één treinpassagier.
Geachte Stuntkoe,quote:Op maandag 23 april 2012 21:57 schreef greavy het volgende:
http://xa.yimg.com/kq/gro(...)_onderzoek_spoor.pdf
Brief van Schultz aan de 2e kamer over het treinongeval.
staat totquote:Via deze brief breng ik u op de hoogte van de feitelijke bevindingen tot nu toe inzake het treinongeval op zaterdag 21 april 2012.
als lul staat tot drumstel. Gelieve zich van dit soort speculatieve en voorbarige passages te onthouden, ingeval u zich voorneemt het over "feitelijke bevindingen" te hebben.quote:Op basis van de eerste resultaten van het ILT-onderzoek lijkt het erop dat de Sprinter een stop tonend sein (STS) heeft gepasseerd. Verder onderzoek van de data zal moeten uitwijzen of dit in definitieve zin bevestigd wordt. Ook zullen alle betrokkenen worden geīnterviewd. Bovendien zal worden onderzocht welke factoren daarnaast een rol hebben gespeeld bij dit ongeval.
Het is toevallig. Er wordt al veel langer aan de plannen voor de invoering van ERTMS gewerkt. Wellicht dat het nu iets sneller naar buiten komt.quote:Op maandag 23 april 2012 22:07 schreef DrNick het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, maar auto-ongelukken zijn ook veel minder zeldzaam. Een treinbotsing wordt al veel sneller als "ernstig" bestempeld, ondanks dat er weinig ongelukken gebeuren.
Maar is het niet wat toevallig dat er nu zo'n plan komt, net na een botsing?
De Belgen denken er wel degelijk bij na: de gebruikte balises kunnen later worden hergebruikt bij de invoering van ERTMS. Ze hoeven dus niet nog een keer langs de baan om nieuwe bakens weg te leggen.quote:Op maandag 23 april 2012 19:42 schreef greavy het volgende:
[..]
Dat dus.
België kloot ook maar aan. Omdat ERTMS-instroom duur is, rollen ze nu TBL1+ uit.
Hadden ze bij ATB-Vv ook moeten doen, maar ja, toen bestond ERTMS waarschijnlijk helemaal nog niet. Probleem van TBL1+ is trouwens wel dat ze het niet verplicht kunnen stellen voor de vervoerders op het spoor, een of andere maffe Europese regel. Alleen ERTMS mogen ze verplichten, als dat eenmaal is uitgerold.quote:Op maandag 23 april 2012 23:07 schreef James1988 het volgende:
[..]
De Belgen denken er wel degelijk bij na: de gebruikte balises kunnen later worden hergebruikt bij de invoering van ERTMS. Ze hoeven dus niet nog een keer langs de baan om nieuwe bakens weg te leggen.
Oh jawel, maar ATB-Vv werkt op een geheel andere manier, waardoor je een ander type baken nodig hebt dat buiten de spoorstaaf ligt en daarmee richtinggevoeligheid inbouwt.quote:Op maandag 23 april 2012 23:11 schreef V2 het volgende:
[..]
Hadden ze bij ATB-Vv ook moeten doen, maar ja, toen bestond ERTMS waarschijnlijk helemaal nog niet.
Vergelijkbare situaties? Ja, donderdag rijdt een machinist in Zwolle door rood, vrijdag in Maastricht en zaterdag in Den Helder. Zoiets?quote:Op maandag 23 april 2012 21:42 schreef Dr_Flash het volgende:
*Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen wil van spoorbeheerder ProRail weten of de komende tijd vergelijkbare situaties voorkomen als rond het treinongeval in Amsterdam van zaterdag.*
Ohja idd, dat was het ... Vv wordt opgepikt met dezelfde spoelen als het EG-signaal natuurlijk.quote:Op maandag 23 april 2012 23:17 schreef Duvel het volgende:
[..]
Oh jawel, maar ATB-Vv werkt op een geheel andere manier, waardoor je een ander type baken nodig hebt dat buiten de spoorstaaf ligt en daarmee richtinggevoeligheid inbouwt.
Ze gaan er om dobbelen waar het zal moeten gaan gebeurenquote:Op maandag 23 april 2012 23:26 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Vergelijkbare situaties? Ja, donderdag rijdt een machinist in Zwolle door rood, vrijdag in Maastricht en zaterdag in Den Helder. Zoiets?
Barbertje moet hangen http://nl.wikipedia.org/wiki/Barbertjequote:Op dinsdag 24 april 2012 00:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Tegengekomen op Facebook:
[ afbeelding ]
We zullen zien, ik ben misschien meer een pessimist en ik hoop dat jij gelijk hebt James maar ik vrees met grote vreze.quote:Op dinsdag 24 april 2012 00:13 schreef James1988 het volgende:
Dat laatste ben ik niet met je eens, veiligheid is weldegelijk een topprioriteit voor de spoorwegen. Dat zit in de hele keten in het bloed - van de man die het draaistel last tot de medewerker die een vervangend lampje in een sein schroeft, van verkeersleider tot machinist, van conducteur tot president-directeur en van koffieverkoper tot schoonmaker.
Wel is Schultz bezig om zo snel mogelijk de schuld van zich af te schuiven. Het is maar goed dat het kabinet gevallen is, hopelijk zijn we binnenkort van dat mens verlost. Haal dan Eurlings maar terug
Maar dat kost geld. Geld dat Barbie liever in asfalt stopt.quote:Op dinsdag 24 april 2012 00:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik snap niet dat Schultz van Haegen nog steeds niet eist dat ERTMS per direct landelijk wordt ingevoerd, dat is gewoon het beste voor het spoorsector..
Ja maar wie betaalt het?quote:Op dinsdag 24 april 2012 00:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik snap niet dat Schultz van Haegen nog steeds niet eist dat ERTMS per direct landelijk wordt ingevoerd, dat is gewoon het beste voor het spoorsector..
Exactly. Dat we nu al weten dat we na afloop naar de machinist kunnen schreeuwenquote:Op maandag 23 april 2012 23:26 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Vergelijkbare situaties? Ja, donderdag rijdt een machinist in Zwolle door rood, vrijdag in Maastricht en zaterdag in Den Helder. Zoiets?
Dat is ook lekker gechargeerd Fixers, hoewel ik ben iemand die de Telegraaf nooit een krant zal noemen maar als bedrukt papier, maar dit terzijdequote:Op dinsdag 24 april 2012 08:47 schreef Fixers het volgende:
De telefraaf insinueert vandaag eventjes dat het maar heel slecht is om eerst het onderzoek aftewachten. Nee, de kramt van wakker nederland ziet het liefste dat de machinste van de sprinter nu al strafrechtelijk vervolgd zal worden. Vķķrdat vast staat of ze überhaupt wel schuld heeft aan het ongeval.
Eens een foute NSB-krant, altijd een foute NSB-krant.
Nee hoor, er staat dit:quote:
Dat is dus KUT journalistiek.quote:Het staat nog niet vast dat de machiniste die verantwoordelijk is voor de treinramp van afgelopen zaterdag, strafrechtelijk wordt vervolgd.
De machiniste van de sprinter reed door rood en knalde bij Amsterdam frontaal op een volle intercity, met een dode en 117 gewonden tot gevolg. Tot voor kort werd een machinist automatisch vervolgd als hij een rood sein miste. Maar door een succesvolle lobby van onder meer FNV Bondgenoten wordt volgens het openbaar ministerie nu eerst het onderzoek afgewacht en gekeken of er strafbare feiten zijn gepleegd.
Ditmaal was het niet Schiphol zelf, maar Hoofddorp - Leiden.quote:Op dinsdag 24 april 2012 08:17 schreef Yreal het volgende:
Ik weet beter dan dat, maar schiphol ligt er wel ERG vaak uit de laatste tijd. Ze evenaren winterswijk -> Arnhem daar
Ten hoogste.quote:Op dinsdag 24 april 2012 09:15 schreef Yreal het volgende:
Wat zou ze dan ten laste worden gelegd? Dood door schuld?
Ongenuanceerde journalistiek zodat de schreeuwertjes die op Wilders stemmen weer los kunnen gaan ...quote:Op dinsdag 24 april 2012 09:01 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee hoor, er staat dit:
[..]
Dat is dus KUT journalistiek.
Een foute NSB-krant altijd een foute NSB-krant Fles, bedoelde ik, ik ga niks lezen in dat stuk bedrukt papierquote:Op dinsdag 24 april 2012 09:01 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee hoor, er staat dit:
[..]
Dat is dus KUT journalistiek.
Waarschijnlijk gaat ie naar Amsterdam voor calamiteitenreiniging.quote:Op dinsdag 24 april 2012 10:11 schreef Pino112 het volgende:
Wat doet een Arrivatrein op het traject Meppel -> Zwolle?
Volgens mij was het een Spurt, maar ik ken de types niet..
Inderdaad onderweg naar de Zaanstraat. Ik dacht dat ie met 3 stelletjes rijdt (ivm detectie oid) als 89555 naar Zaanstraatquote:Op dinsdag 24 april 2012 10:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gaat ie naar Amsterdam voor calamiteitenreiniging.
Is het gevolg van de aanrijding die gisteren plaatsvond tussen Hurdegaryp en Buitenpost.
Een D-GTW mag idd nog niet los over het hoofdspoor rijden. Op zich kunnen ze het met twee stelletjes wel af, maar als de ene nog niet weg mag uit Amsterdam zit je met het probleem dat de andere er dan ook moet blijven. Vandaar dat ze met 3 stellen rijden.quote:Op dinsdag 24 april 2012 10:48 schreef greavy het volgende:
[..]
Inderdaad onderweg naar de Zaanstraat. Ik dacht dat ie met 3 stelletjes rijdt (ivm detectie oid) als 89555 naar Zaanstraat
3 kan nog wel eens kloppen ja.quote:Op dinsdag 24 april 2012 10:48 schreef greavy het volgende:
[..]
Inderdaad onderweg naar de Zaanstraat. Ik dacht dat ie met 3 stelletjes rijdt (ivm detectie oid) als 89555 naar Zaanstraat
Wel grappig dat dat op Lw-Gn wel weer mag, terwijl daar dezelfde treindetectie ligt als op het HRN. Alleen de overwegen zijn anders uitgevoerd.quote:Op dinsdag 24 april 2012 10:57 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Een D-GTW mag idd nog niet los over het hoofdspoor rijden. Op zich kunnen ze het met twee stelletjes wel af, maar als de ene nog niet weg mag uit Amsterdam zit je met het probleem dat de andere er dan ook moet blijven. Vandaar dat ze met 3 stellen rijden.
Pedalen?quote:Op dinsdag 24 april 2012 11:01 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Wel grappig dat dat op Lw-Gn wel weer mag, terwijl daar dezelfde treindetectie ligt als op het HRN. Alleen de overwegen zijn anders uitgevoerd.
Als je het toch niet leest moet je ook niet zeggen dat Fixers "chargeert"quote:Op dinsdag 24 april 2012 10:02 schreef bork het volgende:
[..]
Een foute NSB-krant altijd een foute NSB-krant Fles, bedoelde ik, ik ga niks lezen in dat stuk bedrukt papierzoals ik al eerder zei.
Een overgang 2-1 kan je berekenen door de prijs 1e klas minus de prijs 2e klas te doen.quote:Op dinsdag 24 april 2012 14:53 schreef Kentekenplaat het volgende:
Weet iemand hier eigenlijk wat een overgangskaartje 2-1 kost? Ik kan het op de NS site niet uitrekenen. Het gaat om 210 tariefeenheden.
keihandig.quote:Op dinsdag 24 april 2012 15:16 schreef Dr_Flash het volgende:
of het boekje Spoordeelweken uit de oudpapierbak vissen want daar zitten er twee in voor mei![]()
Huis aan huis bezorgd vorige week
Ah, naja. Wij hebben er nog niet 1. Je kan 'm ook bestellen vanaf 1 mei op ns.nl/spoordeelwekenquote:Op dinsdag 24 april 2012 15:16 schreef Dr_Flash het volgende:
of het boekje Spoordeelweken uit de oudpapierbak vissen want daar zitten er twee in voor mei![]()
Huis aan huis bezorgd vorige week
Ook ik kan me niet vinden in de laatste opmerking. Veiligheid staat wel degelijk op no1 bij de top van NS en al het personeel. Bij iedere maatschappij trouwens.quote:Op dinsdag 24 april 2012 00:10 schreef bork het volgende:
[..]
Barbertje moet hangen http://nl.wikipedia.org/wiki/Barbertje
Ik ben nog altijd een leek, vanavond weer een machinist gesproken er is nog niks bewezen, de machiniste denkt dat ze een sein heeft gemist. Dat voeren ze dan ook op als argumenten tegen de voorlopige verklaringen van NS/Pro-Rail en direct onderbouwd met tig verhalen over zelf kijken/baankennis/het bellen naar de posten en geen antwoord krijgen etc. Waarschijnlijk krijgen we hier ook een staaltje zwarte pieten te zien waar je u tegen zegt.
Mijn opmerking blijft trouwens staan dat veiligheid niet de prioriteit is bij de top van de NS.
Leuk het aantal STS passages. Maar wat de media niet vermeld is dat daar ook technische STSen bij zitten. Dit zijn bv seinen die afvallen etc.quote:Op maandag 23 april 2012 22:05 schreef Aether het volgende:
In 2010 werd 172 keer een rood sein genegeerd
In NRC Handelsblad schrijven redacteuren Steven Derix en Kees Versteegh vandaag dat het regelmatig voorkomt dat treinen door een rood sein rijden. In 2009 werd 214 maal een ‘Stop Tonend Sein’ genegeerd; in 2010 was het aantal ‘STS-passages’ 172. Dat dit bijna nooit leidt tot ongelukken, is te danken aan de Automatische Treinbeīnvloeding (ATB), een systeem dat vanaf de jaren zeventig in heel Nederland is ingevoerd. De tekortkomingen, waar Schultz in haar brief over schrijft, zijn al langer bekend. Derix en Versteegh:
[..]
Dan zit de eerste klas weer zo vol, dat je ruimer in de tweede klas zit :p.quote:Op dinsdag 24 april 2012 15:16 schreef Dr_Flash het volgende:
of het boekje Spoordeelweken uit de oudpapierbak vissen want daar zitten er twee in voor mei![]()
Huis aan huis bezorgd vorige week
Nouja, ze zijn niet geldig met actiekaartjes (kruidvat e.d.), dus dat zal nog wel meevallen.quote:Op dinsdag 24 april 2012 15:58 schreef Brembo het volgende:
[..]
Dan zit de eerste klas weer zo vol, dat je ruimer in de tweede klas zit :p.
Wel alleen geldig op za en zo, stelletje naaiers.quote:Op dinsdag 24 april 2012 15:16 schreef Dr_Flash het volgende:
of het boekje Spoordeelweken uit de oudpapierbak vissen want daar zitten er twee in voor mei![]()
Huis aan huis bezorgd vorige week
En S-borden.quote:Op dinsdag 24 april 2012 15:54 schreef Cherna het volgende:
[..]
Leuk het aantal STS passages. Maar wat de media niet vermeld is dat daar ook technische STSen bij zitten. Dit zijn bv seinen die afvallen etc.
Klopt, maar ik moet op een maandag reizen en die krengen zijn alleen op zaterdag en zondag geldig.quote:Op dinsdag 24 april 2012 15:16 schreef Dr_Flash het volgende:
of het boekje Spoordeelweken uit de oudpapierbak vissen want daar zitten er twee in voor mei![]()
Huis aan huis bezorgd vorige week
quote:Op dinsdag 24 april 2012 14:55 schreef greavy het volgende:
[..]
Een overgang 2-1 kan je berekenen door de prijs 1e klas minus de prijs 2e klas te doen.
Op een enkele reis met reductie voor 227 tariefeenheden is dat ¤9,90.
Oh oh ja. Nou ja. Een gegeven hond moet je niet aan z'n staart trekkenquote:Op dinsdag 24 april 2012 16:10 schreef MPG het volgende:
[..]
Wel alleen geldig op za en zo, stelletje naaiers.
quote:Op dinsdag 24 april 2012 15:16 schreef Dr_Flash het volgende:
of het boekje Spoordeelweken uit de oudpapierbak vissen want daar zitten er twee in voor mei![]()
Huis aan huis bezorgd vorige week vandaag
België had toch geen menoir, maar Memor?quote:Op dinsdag 24 april 2012 18:09 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Heerlijk, die discussie tussen mensen die evenveel kennis van zaken hebben als de gemiddelde Telegraafjournalist.
Treinongeval Amsterdam #3
Dat je er op nog in gaat ookquote:Op dinsdag 24 april 2012 18:09 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Heerlijk, die discussie tussen mensen die evenveel kennis van zaken hebben als de gemiddelde Telegraafjournalist.
Treinongeval Amsterdam #3
Tikfoutje. En op driekwart van de dingen ga ik niet in, al is het soms wel op je handen zitten.quote:Op dinsdag 24 april 2012 18:12 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
België had toch geen menoir, maar Memor?
Dat is een duits bedrijf dat Golfjes opvoertquote:Op dinsdag 24 april 2012 18:12 schreef Fiorano het volgende:
Ik lees het wel lekker hier, als er iemand over ABT begint daar....
NWS is één grote slangenkuil man, spaar je je bloeddrukquote:Op dinsdag 24 april 2012 18:14 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Tikfoutje. En op driekwart van de dingen ga ik niet in, al is het soms wel op je handen zitten.
gelukkigquote:Op dinsdag 24 april 2012 18:14 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Tikfoutje. En op driekwart van de dingen ga ik niet in, al is het soms wel op je handen zitten.
Daarin verschillen wij. Ik maak mezelf niet boos om dat soort domheid.quote:Op dinsdag 24 april 2012 18:15 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
NWS is één grote slangenkuil man, spaar je je bloeddruk
Met name ook Audi'squote:Op dinsdag 24 april 2012 18:14 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat is een duits bedrijf dat Golfjes opvoert![]()
[ afbeelding ]
I Know, kijk maar naar m'n reactie aldaarquote:Op dinsdag 24 april 2012 18:14 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat is een duits bedrijf dat Golfjes opvoert![]()
[ afbeelding ]
ABT? Apart Belgisch Treinstel?quote:Op dinsdag 24 april 2012 18:12 schreef Fiorano het volgende:
Ik lees het wel lekker hier, als er iemand over ABT begint daar....
Nico, geweldige sitequote:Op dinsdag 24 april 2012 18:26 schreef b2py het volgende:
Adviezen van Nice Spilt omtremt 'veilig' reizen:
http://www.nicospilt.com/index_veiligheid.htm
alleen dat ze ongetwijfeld goed is in het omhoogwerken.quote:
Wie weet kan ze wel ERG lekker kokenquote:Op dinsdag 24 april 2012 19:10 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
alleen dat ze ongetwijfeld goed is in het omhoogwerken.
Voor de rest heeft ze weinig goeds gepresteerd.
quote:Op dinsdag 24 april 2012 19:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wie weet kan ze wel ERG lekker koken
Misschien dan wel iets wat ze wel kan..quote:Op dinsdag 24 april 2012 19:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wie weet kan ze wel ERG lekker koken
De treinen uit Leeuwarden, Roodeschool en Delfzijl rijden bij binnenkomst in Groningen voor de post langs. Zeker in de nachtdienst zie ik regelmatig treinen langskomen met slechts 1 inzittende: de machinist.quote:Op dinsdag 24 april 2012 20:06 schreef Bitlord het volgende:
Een nieuwe ervaring voor mij: de enige reiziger in een Nederlandse reizigerstrein. Stavoren - Koudum-Molkwerum kent geen grote vraag rond dit tijdstip...
Het is vrij simpel.quote:Op dinsdag 24 april 2012 21:18 schreef WhiteJoker het volgende:
Heb eigenlijk nog wel een vraag. In een nieuwsbericht (weet even niet meer waar) las ik dat de TRDL nog een noodoproep had gedaan. Nou las ik in een post van Monopoly dat het eigenlijk een soort telefoon is die afgaat en beantwoordt moet worden. Bij een noodoproep stel ik me eigenlijk voor dat het een soort alarmsignaal is dat de machinist de trein direct stil moet zetten, maar dat is dus blijkbaar niet zo? Hoe werkt zo'n noodoproep nou dan?
Station HvH Strand bedoel je? Ik meen dat dat station ook tot een aantal jaar geleden ook alleen in de warmere maanden werd bediend.quote:Op dinsdag 24 april 2012 21:10 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Hoek van Holland station is ook altijd erg druk als de zon niet schijnt.
Gaan die dan niet massaal bellen "TRDL WTF is going on??!!"quote:Op dinsdag 24 april 2012 21:38 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Terwijl ik daarmee bezig ben, blijft het alarm in mijn gebied aan staan. Treinen die mijn gebied binnenrijden, krijgen dan gelijk die alarmtoon te horen, zonder het bericht.
Machinisten snappen dat de trdl het bij een alarmoproep druk genoeg heeft en gaan niet direct bellen.quote:Op dinsdag 24 april 2012 21:41 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Gaan die dan niet massaal bellen "TRDL WTF is going on??!!"
Helderquote:Op dinsdag 24 april 2012 21:38 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Het is vrij simpel.
Een treindienstleider heeft de verantwoordelijkheid over een bepaald gebied. Als er gevaar dreigt, kan de trdl een alarmoproep plaatsen met een knop op het telefoontoestel. Dan gaat in de cabine van alle treinen die in dat gebied rijden een luid alarmsignaal af dat een seconde of zeven duurt. Zodra een machinist dat signaal hoort, moet hij direct vol in de remmen en op zicht gaan rijden. Daarna kan de treindienstleider een boodschap spreken, die ook door al die machinisten wordt gehoord. Dat zijn korte, bondige boodschappen. Als ik alle treinen op een bepaald baanvak wil laten stoppen, zeg ik "Alle machinisten tussen x en y: zet direct uw trein stil". Als een overweg gestoord is, zeg ik "Alle machinisten tussen x en y: overweg x gestoord".
Daarna neem ik veiligheidsmaatregelen, zodat er niet zomaar nieuwe treinen veilig kunnen krijgen richting het gevaarpunt. Terwijl ik daarmee bezig ben, blijft het alarm in mijn gebied aan staan. Treinen die mijn gebied binnenrijden, krijgen dan gelijk die alarmtoon te horen, zonder het bericht. Pas als ik mijn maatregelen heb genomen, zet ik het alarm weer uit.
Een machinist kan ook een alarmoproep doen, dan gaat er de trdl een luide alarmtoon. Ik neem de telefoon op en kan als normaal een gesprek voeren met de machinist. Alle andere machinisten in hetzelfde gebied krijgen ook de alarmtoon en kunnen meeluisteren met het gesprek.
Een alarmoproep kan niet in de treincabine worden onderbroken, onderdrukt of zachter gezet. Het geluid komt allemaal over de speaker, dus de machinist hoeft bij een alarmoproep niet "op te nemen".
In mijn gebied komt het niet zo heel vaak voor. Een gebied kan varieren, soms is dat alleen station Leeuwarden, soms twee baanvakken tegelijk (bijvoorbeeld naar Delfzijl en Roodeschool of naar Harlingen en Stavoren).quote:Op dinsdag 24 april 2012 21:46 schreef Bitlord het volgende:
Hoevaak wordt zo'n alarmoproep in je gebied (wat is in ditgeval gebied? Twee baanvakken of de hele provincie Groningen?) gedaan? Om wat voor soort redenen worden alarmoproepen geplaatst door TRDLs en machinisten?
Bij wisselstoringen hoeft het meestal niet, dan valt er wel een sein af.quote:Op dinsdag 24 april 2012 21:49 schreef b2py het volgende:
Zo te zien al bij overweg storingen, dus wss ook bij aanrijdingen, wissels die niet in controle zijn etc..
Okee, en wat gebeurt er dan?quote:Op dinsdag 24 april 2012 21:43 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Machinisten snappen dat de trdl het bij een alarmoproep druk genoeg heeft en gaan niet direct bellen.
Op zicht rijden. En als ik hem echt stil wil hebben, bel ik hem alsnog op.quote:Op dinsdag 24 april 2012 21:53 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Okee, en wat gebeurt er dan?![]()
"Okee, shit hits de fan, ik ga stil staan en ik hoor wel als ik aan de beurt ben"? Zoiets?
Dat is een ander netwerk, ook qua technologie. Het is namelijk GSM-R, een uitgebreide versie van het GSM-protocol waarmee je mobiele telefoon ook werkt. GSM-R is uitgebreider omdat het meer veiligheidscontroles e.d. bevat, en het bevat eigenschappen die spoorwegspecifiek zijn.quote:Op dinsdag 24 april 2012 22:37 schreef Bitlord het volgende:
Kun je met je eigen mobiel ook naar een trein bellen of is dat een ander netwerk?
De opdrachtgever van de concessie bepaalt dat. In het geval van het Hoofdrailnet betreft dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Helaas is de huidige HRN-concessie zodanig slap opgesteld dat er weinig dwingende factoren zijn: een punctualiteitseis, en een klanttevredenheidseis.quote:Op dinsdag 24 april 2012 23:45 schreef Fixers het volgende:
Wie bepaalt hoevaak per uir een station aangedaan dient te worden.
Niet dat ik je niet geloof, maar lijkt me een noodgreep, aangezien zwolle kampen een apart onderdeel is van NS (NS Regio?) en dus ook hun "eigen" treintje heeft gehuurd van Nedtrain..quote:Op dinsdag 24 april 2012 23:59 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Ik zit momenteel in een trein die een klein beetje verdwaald is![]()
Er staat met grote witte letters "Zwolle <-------> Kampen" op de zijkant geplakt, maar hij rijdt van Enschede naar Nijverdal
De boeiende verhalen staan al in de OP. De rest is niet boeiend.quote:Op dinsdag 24 april 2012 22:51 schreef b2py het volgende:
Niet trouwens een idee om al die boeiende verhalen van ziggy3 naar de OP te copyen? Zeker die van afgelopen topics
Weer met vest voor het raam?quote:Op woensdag 25 april 2012 09:21 schreef Monopoly het volgende:
Zo, wakker!
Vanmiddag ritje Maastvlakte West - Emmerich. Geen idee wat de lading is, en ook geen tijd/route bekend.
Maar we zullen wel de Betuweroute pakken denk ik. Ik heb er veel zin in
Bron: http://www.noordhollandsd(...)e-afspraken-OV-kaartquote:Einde diverse afspraken OV-kaart
Binnen afzienbare tijd hanteren alle treinvervoerders in Nederland dezelfde abonnementsvormen. Reizigers kunnen dan ook gebruikmaken van dezelfde kortingsregelingen. Vervoerders zijn daarover momenteel met elkaar in gesprek.
De nieuwe regeling moet een einde maken aan het feit dat reizigers die op één traject via twee vervoerders reizen, op dit moment twee keer het opstaptarief betalen. Ook omzeilen de vervoerders voortaan problemen over verschillende kosten per kilometer en elkaar dwarszittende kortingsregelingen. Met de nieuwe afspraken volgt het reizigersvervoer de aanbevelingen van de commissie Meijdam. Die heeft onder meer gepleit voor het per traject één keer inchecken en één keer uitchecken. Het is nog niet bekend, wanneer de nieuwe regeling ingaat, staat vandaag op de speciale ombudspagina in de dagbladen van HDC Media.
Naast eenduidige regels rond de OV-kaart is volgens NS-woordvoerder Eric Trinthamer ook behoefte aan de komst van één Vervoersautoriteit, die kan bepalen of bij een grote storing reizigers compensatie krijgen of niet. Tot nu toe bepaalt elke vervoerder afzonderlijk of de schade van gedupeerde reizigers wel of niet vergoed wordt. Dit vraagstuk is vooral urgent bij storingen, waarvoor de vervoerder niet direct verantwoordelijk is. Of bijvoorbeeld in de winterperiode, wanneer een klant zijn product door uiteenlopende omstandigheden niet kan gebruiken. In dit soort gevallen zal de Vervoersautoriteit moeten uitmaken of een vergoeding wordt betaald of niet. Ook het OV loket van Rover, de Reizigersvereniging voor het openbaar vervoer, steunt de instelling van één servicepunt. Daardoor kunnen vervoersbedrijven schade direct vergoeden en later onderling 'uitvechten', wie voor de schade verantwoordelijk is. Het OV loket wil 'één plek om geld terug te krijgen in geval van een defecte kaart en wanneer iemand vergeten is uit te checken'. Tevens pleit het voor een 'zichtkaart' voor verstandelijk gehandicapten, zodat zij niet langer hoeven in- en uit te checken en 'gewoon' met een abonnement kunnen reizen. Voor deze mensen is de ov-chipkaart een ramp.
*fapfapfapfap*quote:Op woensdag 25 april 2012 13:38 schreef Bitlord het volgende:
De 273 net op weg naar het Spoorwegmuseum op het volgens mij nog maar zeer weinig gebruikte spoor Utrecht Lunetten Aansluiting - Utrecht Maliebaan.
[ afbeelding ]
De UC uit Sittard had lekkende ketelwagen(s), en staat enorm ongelukkig. Er staat een gestrande VIRM thv viaduct Munnikensteeg. Volgens Mcn mag hij niet terug naar Zwijndrecht en/of Dordrecht. Kijfhoek staan diverse treinen die vertrekken willen, maar niet mogen.quote:Op woensdag 25 april 2012 15:00 schreef greavy het volgende:
Hel is losgebarsten in Zwijndrecht. Brandweerkazerne Zwijndrecht en H-I Ambacht zijn volledig uitgerukt naar de Kijfhoek ivm incident gevaarlijke stoffen.
Zal mij benieuwen...
Dat is één en dezelfde versperring: De versperring op de Kijfhoek. Lekkende ketelwagens, zie mijn bericht hierboven.quote:Op woensdag 25 april 2012 16:03 schreef James1988 het volgende:
Het gaat lekker op het spoor, eerder vanmiddag defecte bovenleiding ten noorden van 's-Hertogenbosch (was redelijk snel verholpen), nu ligt er wederom het nodige uit:
- Dordrecht - Rotterdam v.v. i.v.m. iets bij de Kijfhoek
- De noordsectie van de HSL i.v.m. een versperring
Prognoses lopen uiteen van 17:00 tot 19:00.
Vreemd dat dan juist de noordsectie versperd is. Ik zou verwachten dat Fyra dan pendelt tussen Amsterdam en Rotterdam, en dat Breda niet wordt aangedaan?quote:Op woensdag 25 april 2012 16:03 schreef greavy het volgende:
[..]
Dat is één en dezelfde versperring: De versperring op de Kijfhoek. Lekkende ketelwagens, zie mijn bericht hierboven.
Fyra is er volgens mij helemaal uitgeknikkerd. Omlopen op Rotterdam is een bezwaar van ProRail, en heeft HiSpeed geen rangeerder voor op Rotterdam.quote:Op woensdag 25 april 2012 16:05 schreef James1988 het volgende:
[..]
Vreemd dat dan juist de noordsectie versperd is. Ik zou verwachten dat Fyra dan pendelt tussen Amsterdam en Rotterdam, en dat Breda niet wordt aangedaan?
Ja, dat klopt. Maar die ligt eruit tussen Rotterdam en Schipholquote:Op woensdag 25 april 2012 16:09 schreef James1988 het volgende:
De Benelux ligt er niet uit, die rijdt om. Amsterdam Bijlmer - Utrecht - Roosendaal - België.
Lijkt te zijn verholpen.quote:Dordrecht-Rotterdam C
(versperring)
De beperkingen tussen Rotterdam C en Zwijndrecht als gevolg van een versperring zijn voorbij.
Houdt u nog rekening met een langere reistijd.
quote:Trein Valleilijn botst op aanhanger busje bij Lunteren
LUNTEREN - Een trein op de Valleilijn tussen Ede en Amersfoort is woensdagmiddag rond drie uur op de aanhanger van een busje gebotst ter hoogte van de Kastanjelaan in Lunteren. De 44-jarige man uit Harskamp die achter het stuur van het busje zat, raakte niet gewond. De spoorwegpolitie gaat het ongeval onderzoeken.
De overgang bij de Kastanjelaan is niet bewaakt. Volgens de politie valt de schade aan zowel de aanhanger als de trein mee.
geen schiphol!quote:Op woensdag 25 april 2012 16:03 schreef James1988 het volgende:
Het gaat lekker op het spoor, eerder vanmiddag defecte bovenleiding ten noorden van 's-Hertogenbosch (was redelijk snel verholpen), nu ligt er wederom het nodige uit:
- Dordrecht - Rotterdam v.v. i.v.m. iets bij de Kijfhoek
- De noordsectie van de HSL i.v.m. een versperring
- De Kippenlijn (Amersfoort - Ede-Wageningen) i.v.m. een aanrijding met een voertuig
- Eindhoven - Roermond i.v.m. een beschadigd viaduct
- Rotterdam - Gouda: minder treinen i.v.m. een defect aan het spoor
Prognoses lopen uiteen van 17:00 tot 19:00.
Aanhanger-busje-Lunteren.. die combinatie doet me denken aan:quote:
En daaraan word nu een gestrande trein bij Utrecht gevoegd. Minder treinen van- en naar Utrecht. Diverse treinen stonden te wachten, en hebben meer dan een halfuur moeten wachten voor door te mogen... (voor de inrijder in de file...)quote:
Zondag stond die locomotief daar nog. Zal nu wel geen personeel voor zijnquote:Op woensdag 25 april 2012 16:52 schreef Crientj het volgende:
Waar is nu die wegsleeploc die eerst op Utrecht stond. xD
Degene die de OP maakt bepaalt de inhoud. En anders een modje.quote:Op woensdag 25 april 2012 17:07 schreef Crientj het volgende:
Oh. En ik wil ook in de OP. Kan ik dat zelf fixen?
dat valt mee. Utrecht is een station waar veel uit- en overgestapt wordt. Globaal loopt de trein leeg en vult ie zich daar weerquote:Op woensdag 25 april 2012 17:12 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ja.. 15 bakken koploper naar oost. Alles uit die 15 in 1 slet naar den haag...
maar goed, je kunt altijd nog van 18 en 19 vertrekkenquote:Op woensdag 25 april 2012 17:24 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Zeg dat maar tegen de mensen in die slet.
Wel met vislucht uit een sletquote:Op woensdag 25 april 2012 17:28 schreef Peterselieman het volgende:
niets mis met sardientjes in een blik
Wordt ook op Somda gemeld inderdaad. Er was onderzoek nodigquote:Op woensdag 25 april 2012 17:29 schreef dennistd het volgende:
Een gestrande trein is trouwens ProRail-taal voor een STS-passage dacht ik.. anders heet het een defecte trein.
Ik kan 'm nu niet meer bewerken, maar als je een leuk tekstje voor achter je naam weet en het over zo'n 15 posts nog eens roept dan komt dat vast goed in het volgende topic!quote:Op woensdag 25 april 2012 17:07 schreef Crientj het volgende:
Oh. En ik wil ook in de OP. Kan ik dat zelf fixen?
kan dat plaatje nog wat kleiner?quote:Op woensdag 25 april 2012 17:55 schreef Fiorano het volgende:
Valleilijn ongeval valt ook ontzettend mee, eigenlijk geen schade
[ afbeelding ]
NS zegt op Twitter dat het een defecte trein is, geen STS-passage.quote:Op woensdag 25 april 2012 17:29 schreef dennistd het volgende:
Een gestrande trein is trouwens ProRail-taal voor een STS-passage dacht ik.. anders heet het een defecte trein.
Natuurlijk, wat zou jij zeggen?quote:Op woensdag 25 april 2012 17:58 schreef Bitlord het volgende:
[..]
NS zegt op Twitter dat het een defecte trein is, geen STS-passage.
"Crientj. Mascotte."quote:Op woensdag 25 april 2012 17:52 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Ik kan 'm nu niet meer bewerken, maar als je een leuk tekstje voor achter je naam weet en het over zo'n 15 posts nog eens roept dan komt dat vast goed in het volgende topic!![]()
Ja dat kan hoorquote:
Automatisch alarm. Zegt nietsquote:Op woensdag 25 april 2012 18:03 schreef b2py het volgende:
18:01:05 25-04-12 9 BRAN P 1 OMS-ALARM STATIONSTRAVERSE 3 UTRECHT (UTR) N.S. Rayonkantoor Eenh: UTR802
0709563 BRW Utrechts Land ( Monitorcode District Utrecht )
0708443 BRW Utrecht-Centrum ( TS-802 Tolsteeg )
0708442 BRW Utrecht-Centrum ( Kazernealarm Tolsteeg )
0706001 BRW Utrechts Land ( Monitorcode )
Niet goed..
Oh, negeren maar. Dat is vast ooit voor niets ingesteldquote:Op woensdag 25 april 2012 18:11 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Automatisch alarm. Zegt niets
Dat niet, maar in de praktijk zijn OMS meldingen op P2000 sites best vaak loos alarm. In stadscentra wordt er wel vaak uit voorzorg al met groot materieel uitgerukt, waardoor het heel wat lijkt.quote:Op woensdag 25 april 2012 18:18 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh, negeren maar. Dat is vast ooit voor niets ingesteld
Er wordt eerst gebeld naar een telefoon die naast het brandmeldpaneel hangt. Als die niet opgenomen wordt rukt men uit.quote:Op woensdag 25 april 2012 18:40 schreef JDude het volgende:
[..]
Dat niet, maar in de praktijk zijn OMS meldingen op P2000 sites best vaak loos alarm. In stadscentra wordt er wel vaak uit voorzorg al met groot materieel uitgerukt, waardoor het heel wat lijkt.
Kleine correctie: brandweer rukt direct uit en krijgt een ontalarmering als diegene die de telefoon opneemt kan vertellen dat het loos is. Bij twijfel of geen gehoor rijden ze gewoon door.quote:Op woensdag 25 april 2012 18:57 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Er wordt eerst gebeld naar een telefoon die naast het brandmeldpaneel hangt. Als die niet opgenomen wordt rukt men uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |