abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110667022

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
  Redactie Frontpage / Sport maandag 23 april 2012 @ 11:14:26 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110667039
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2012 11:04 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nee, is op basis van eerste onderzoek IL&T.
mja, ze voelt zich gedwongen om met iets naar buiten te komen. Het is leuk dat het is op basis van het eerste onderzoek van het IL&T, maar als je later het volledige rapport leest dan staan er vaak veel meer nuanceringen in en verzachtende omstandigheden dan in die paar regels nu genoemd worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport maandag 23 april 2012 @ 11:16:16 #3
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_110667096
Nouja, uit de systemen bij ProRail valt natuurlijk vrij snel te halen welke trein voorbij een rood sein gegaan is. De reden daarvoor en of het sein buiten inderdaad rood toonden (wat toch te hopen is van wel) moet daarna worden uitgezocht.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport maandag 23 april 2012 @ 11:17:39 #4
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_110667134
Hadden we dit onderzoek al gezien trouwens over een bijna-botsing in Kapelle-Biezelingen in 2010? Was eind maart dit jaar pas afgerond: http://www.ilent.nl/Image(...)81_tcm334-328677.pdf
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_110668767
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 11:17 schreef dennistd het volgende:
Hadden we dit onderzoek al gezien trouwens over een bijna-botsing in Kapelle-Biezelingen in 2010? Was eind maart dit jaar pas afgerond: http://www.ilent.nl/Image(...)81_tcm334-328677.pdf
Daar is ook een lekker potje vingergevorven zo te lezen :X

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport maandag 23 april 2012 @ 12:22:17 #6
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_110669301
Zeker als je die transcriptie van de gesprekken op pagina 29 bekijkt :N
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_110669566
Als ik ook even mag speculerenredeneren: een STS-passage lijkt mij de enige oorzaak van dit ongeval.

Waarom? Volgens het VK-artikel de machiniste van de SLT zelf gezegd heeft dat ze een rood sein gemist heeft.
De enige andere oorzaak zou zijn dat er een wissel (spontaan) in de verkeerde stand is gaan liggen, maar dat lijkt me sterk aangezien wissels met terugmelding zijn uitgevoerd, en uit wat ik hier lees zou de TRDL dan een storing op z'n scherm krijgen. Prorail heeft zelf al gezegd dat er op dat punt geen ATB-Vv ligt, dus het telt wel op.

Heeft VIRM eigenlijk buffers onder het plaatwerk zitten?
  maandag 23 april 2012 @ 12:29:57 #8
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110669625
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 12:28 schreef TeringHenkie het volgende:

Heeft VIRM eigenlijk buffers onder het plaatwerk zitten?
Nee, en ook niet meer tussen de bakken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport maandag 23 april 2012 @ 12:51:26 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110670499
Moest vanochtend wel lachen toen mijn trein in Grijpskerk stopte. Omdat de trein nogal vol zat moesten mensen die op het perron wat verder naar voren lopen omdat daar wat meer plaats was. Was ook een jongen die op zijn dooie gemakje naar voren doorliep. Dit deed hij zo rustig dat hij nog niet aan het instappen toe was toen de deuren alweer gesloten waren en de trein hierna begon te rijden.

Gevolg was natuurlijk dat hij de trein miste en zwaar balend op het perron liep. Eigen schuld dikke bult in dit geval _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_110671511
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 11:17 schreef dennistd het volgende:
Hadden we dit onderzoek al gezien trouwens over een bijna-botsing in Kapelle-Biezelingen in 2010? Was eind maart dit jaar pas afgerond: http://www.ilent.nl/Image(...)81_tcm334-328677.pdf
Behalve dat dit al een bijna-botsing op lage snelheid was, begrijp ik het goed dat als die tweede stoptrein (12123) niet had hoeven stoppen op dat station, deze waarschijnlijk met redelijke snelheid op de terugrijdende trein (12121) was gebotst? Gezien hij een geel sein had, terwijl het volgende baanvak toch niet vrij bleek te zijn?
  maandag 23 april 2012 @ 13:18:39 #11
321876 Cherna
Fuck the System
pi_110671673
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 12:28 schreef TeringHenkie het volgende:
Als ik ook even mag speculerenredeneren: een STS-passage lijkt mij de enige oorzaak van dit ongeval.

Waarom? Volgens het VK-artikel de machiniste van de SLT zelf gezegd heeft dat ze een rood sein gemist heeft.
De enige andere oorzaak zou zijn dat er een wissel (spontaan) in de verkeerde stand is gaan liggen, maar dat lijkt me sterk aangezien wissels met terugmelding zijn uitgevoerd, en uit wat ik hier lees zou de TRDL dan een storing op z'n scherm krijgen. Prorail heeft zelf al gezegd dat er op dat punt geen ATB-Vv ligt, dus het telt wel op.

Heeft VIRM eigenlijk buffers onder het plaatwerk zitten?
Tja wat denk je dat je in de verwarring gaat roepen als je een andere trein op je af ziet komen. De machinist op de IC zal dat misschien ook wel gedacht hebben dat hij mogelijk een sein gemist heeft als hij plots een trein op zich af ziet komen. Dit zegt totaal nog niets.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  Redactie Frontpage / Sport maandag 23 april 2012 @ 13:25:05 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110671980
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 13:15 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Behalve dat dit al een bijna-botsing op lage snelheid was, begrijp ik het goed dat als die tweede stoptrein (12123) niet had hoeven stoppen op dat station, deze waarschijnlijk met redelijke snelheid op de terugrijdende trein (12121) was gebotst? Gezien hij een geel sein had, terwijl het volgende baanvak toch niet vrij bleek te zijn?
Ja, als de achteropkomende trein niet had hoeven stoppen aldaar dan had er waarschijnlijk een botsing plaatsgevonden.

Het is zo dat de 12123 net het sein voorafgaand aan het station gepasseerd was toen de 12121 teruggezet werd. Dat was echt een kwestie van seconden. Was de 12121 iets eerder geweest dan had de 12123 waarschijnlijk een stoptonend sein gepasseerd zonder er iets aan te kunnen doen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 23 april 2012 @ 13:27:04 #13
172194 Runx
Pas op, Allochtoon !!
pi_110672056
Beste mensen van de treintopic, ik heb even paar vragen na aanleiding van het trein ongeluk in adam.

Als ik het goed begrijp is er een beveiliging dat ingrijpt wanneer treinen door rood sein rijden dit heet ATB. Wat voor mij onduidelijk is vanaf welke snelheid die niet ingrijpt. Wat ik er van begrepen heb is dat als de snelheid onder de 40km is grijpt deze systeem niet in. Maar waarom is dat zo ? Waarom ligt de snelheid niet lager ? De spits van vandaag meldt dat die wel ingrijpt onder de 40km als ik het goed gelezen heb. Wat is het nou?

Volgende punt is, dat verkeersleiding kan zien of een trein door rood sein rijdt, dus ik neem aan ( ik weet niet hoe het werkt dus kan fout zitten) dat zij systemen hebben dat ze dat het kunnen zien, op een scherm bijvoorbeeld. waarom hebben treinen dat niet ? dat je op een scherm kan zien wat de sein is en wat de volgende seinen zijn? ( nogmaals ik heb minimaal verstand van dus het kan zo maar zijn dat ze dat hebben ) Wat ik namelijk las is dat machinisten vooral bij de sprinters last hebben van laag hangende zon, waar door ze de sein niet goed kunnen waarnemen. Als er nou zo'n systeem in de trein was ingebouwd kan de machinist zien wat de (kleur) de sein is.

Het doel van me post is dat ik het interessant vind en graag informatie over wil. Het kan ook zijn dat het trein ongeluk van Amsterdam niks met seinen te maken heeft.
OOPS! Did my sarcasm hurt your feelings?
get over it.
pi_110672140
Onder de 40 km zou je kunnen aannemen dat het veilig is om op zicht te rijden, handig als er seinstoringen zijn b.v.
pi_110672162
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 12:22 schreef dennistd het volgende:
Zeker als je die transcriptie van de gesprekken op pagina 29 bekijkt :N
Had toevallig dit rappor gelezen net na de botsing in Amsterdam, maar had de bijlage met de transcriptie niet gelezen. Best knullig ja.

TRDL wist overigens niet dat er dichte mist was, hoewel dat niets afdoet aan de knullige handelswijze.
  maandag 23 april 2012 @ 13:32:44 #16
172194 Runx
Pas op, Allochtoon !!
pi_110672300
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 13:29 schreef MCH het volgende:
Onder de 40 km zou je kunnen aannemen dat het veilig is om op zicht te rijden, handig als er seinstoringen zijn b.v.
oke thanks dan snap ik het gedeelte van de ATB in ieder geval :)
OOPS! Did my sarcasm hurt your feelings?
get over it.
  maandag 23 april 2012 @ 13:34:29 #17
321876 Cherna
Fuck the System
pi_110672366
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 13:27 schreef Runx het volgende:
Beste mensen van de treintopic, ik heb even paar vragen na aanleiding van het trein ongeluk in adam.

Als ik het goed begrijp is er een beveiliging dat ingrijpt wanneer treinen door rood sein rijden dit heet ATB. Wat voor mij onduidelijk is vanaf welke snelheid die niet ingrijpt. Wat ik er van begrepen heb is dat als de snelheid onder de 40km is grijpt deze systeem niet in. Maar waarom is dat zo ? Waarom ligt de snelheid niet lager ? De spits van vandaag meldt dat die wel ingrijpt onder de 40km als ik het goed gelezen heb. Wat is het nou?

Volgende punt is, dat verkeersleiding kan zien of een trein door rood sein rijdt, dus ik neem aan ( ik weet niet hoe het werkt dus kan fout zitten) dat zij systemen hebben dat ze dat het kunnen zien, op een scherm bijvoorbeeld. waarom hebben treinen dat niet ? dat je op een scherm kan zien wat de sein is en wat de volgende seinen zijn? ( nogmaals ik heb minimaal verstand van dus het kan zo maar zijn dat ze dat hebben ) Wat ik namelijk las is dat machinisten vooral bij de sprinters last hebben van laag hangende zon, waar door ze de sein niet goed kunnen waarnemen. Als er nou zo'n systeem in de trein was ingebouwd kan de machinist zien wat de (kleur) de sein is.

Het doel van me post is dat ik het interessant vind en graag informatie over wil. Het kan ook zijn dat het trein ongeluk van Amsterdam niks met seinen te maken heeft.
Je hebt de ATB. Dat is de oude versie waarbij je dus met een snelheid vanaf 40 km of lager door rood kan rijden. Nu zijn ze bezig met de verbeterde versie van de ATB(ATBvv) die wel ingrijpt als je rood passeert. Maar nog niet alle seinen zijn voorzien van die verbeterde versie. Dat een machinist niet zo een sherm heeft is een kwestie van ontwikkeling en geld. Want dan zul je die systemen ook weer moeten bijhouden als er iets wijzigd.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 23 april 2012 @ 13:39:36 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110672588
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 13:27 schreef Runx het volgende:
Beste mensen van de treintopic, ik heb even paar vragen na aanleiding van het trein ongeluk in adam.
Welkom!
quote:
Als ik het goed begrijp is er een beveiliging dat ingrijpt wanneer treinen door rood sein rijden dit heet ATB. Wat voor mij onduidelijk is vanaf welke snelheid die niet ingrijpt. Wat ik er van begrepen heb is dat als de snelheid onder de 40km is grijpt deze systeem niet in. Maar waarom is dat zo ? Waarom ligt de snelheid niet lager ? De spits van vandaag meldt dat die wel ingrijpt onder de 40km als ik het goed gelezen heb. Wat is het nou?
Toen het oorspronkelijke ATB-systeem werd ingevoerd (nu bekend als ATB-EG) werd er aangenomen dat je onder de 40 km/h op zicht rijdt. Vooral op rangeerterreinen en in wisselstraten gebeurt dit. Men redeneerde dat het onhandig is als je bij het omlopen van een locomotief steeds rode seinen hebt die je expliciet moet overschrijden. In die tijd werd er nog veel met rijtuigen en locomotieven gereden i.p.v. treinstellen.

Het is dus een ontwerpkeuze dat ATB pas vanaf 40 km/h werkt.

Omdat er toch wel wat ongelukken gebeurden aan snelheden lager dan 40 km/h is besloten om een additioneel systeem in te voeren: ATB Verbeterde Versie (ATB-Vv). Dit systeem kan ingrijpen bij snelheden onder 40 km/h.
quote:
Volgende punt is, dat verkeersleiding kan zien of een trein door rood sein rijdt, dus ik neem aan ( ik weet niet hoe het werkt dus kan fout zitten) dat zij systemen hebben dat ze dat het kunnen zien, op een scherm bijvoorbeeld. waarom hebben treinen dat niet ? dat je op een scherm kan zien wat de sein is en wat de volgende seinen zijn? ( nogmaals ik heb minimaal verstand van dus het kan zo maar zijn dat ze dat hebben )
Cabinesignalering bestaat zeer zeker, vooral bij hogesnelheidstreinen wordt dit toegepast omdat je daar zo snel gaat dat je de seinen als machinist gewoonweg niet tijdig kunt zien: voor je het sein ziet en een actie hebt ondernomen ben je er al voorbij geschoten.

De technologie voor cabinesignalering is wel een stuk duurder dan seinen langs de baan, maar het komt eraan: het nieuwe ERTMS-beveiligingssysteem ondersteunt cabinesignalering. Op de HSL en de Betuweroute wordt dit gebruikt.

Eigenlijk werkt ERTMS iets anders: ERTMS werkt niet met seinbeelden maar met een movement authority, een set data die beslaat hoe ver je nog mag rijden voor er een gevaarpunt is (zoals een gestrande trein). Onderdeel van die data is ook een remcurve, waarin rekening wordt gehouden met eigenschappen van de trein (zoals gewicht) zodat de trein zo efficiënt mogelijk kan rijden. Een MA kan namelijk verlengd worden omdat de trein voor je verder rijdt.

quote:
Wat ik namelijk las is dat machinisten vooral bij de sprinters last hebben van laag hangende zon, waar door ze de sein niet goed kunnen waarnemen. Als er nou zo'n systeem in de trein was ingebouwd kan de machinist zien wat de (kleur) de sein is.

Het doel van me post is dat ik het interessant vind en graag informatie over wil. Het kan ook zijn dat het trein ongeluk van Amsterdam niks met seinen te maken heeft.
Laaghangende zon is zeker een probleem, als je recht tegen de zon in moet kijken kan het gebeuren dat je een sein over het hoofd ziet. Een scherm voor je hebben met informatie zou dat probleem verhelpen - zolang het een goed scherm is ;)

Er kunnen allerlei oorzaken zijn voor het ongeluk in Amsterdam, al is een STS-passage niet geheel onwaarschijnlijk gezien de omstandigheden en de informatie.
  maandag 23 april 2012 @ 13:48:49 #19
321876 Cherna
Fuck the System
pi_110672964
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 13:39 schreef James1988 het volgende:

Laaghangende zon is zeker een probleem, als je recht tegen de zon in moet kijken kan het gebeuren dat je een sein over het hoofd ziet. Een scherm voor je hebben met informatie zou dat probleem verhelpen - zolang het een goed scherm is ;)

Er kunnen allerlei oorzaken zijn voor het ongeluk in Amsterdam, al is een STS-passage niet geheel onwaarschijnlijk gezien de omstandigheden en de informatie.
Dit
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 23 april 2012 @ 14:36:15 #20
172194 Runx
Pas op, Allochtoon !!
pi_110674664
James en cherna super bedankt voor de uitleg, Nu begrijp ik een beetje hoe het in elkaar steekt qua beveiliging en wat er in opkomst is :). Nu heb ik tenminste achtergrond informatie voordat ik uit het niets een mening ga/wil geven.
OOPS! Did my sarcasm hurt your feelings?
get over it.
  maandag 23 april 2012 @ 14:44:58 #21
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110674998
Je kunt ook nog eens kijken naar het buitenland.

In Duitsland kent men twee systemen: PZB en LZB. PZB (Punktförmige Zugbeeinflussung) werkt met bakens, soortgelijk aan ATB-NG. Het is voorkomend op lijnen tot (ik meen) 160 km/h. Boven 160 km/h wordt gebruik gemaakt van LZB - Linienzugbeeinflussung. Hierbij ligt een coax-kabel tussen de sporen in die voortdurend informatie stuurt naar de trein. LZB komt ook voor bij de Rotterdamse metro en op Spaanse HSL's.

In Frankrijk wordt gebruik gemaakt van KVB: Kontrole de Vitesse par Balise. Ook dit systeem werkt met bakens en wordt gebruikt op het klassieke netwerk. KVB ligt ook in London St. Pancras. Op de LGVs (hogesnelheidslijnen) wordt gebruik gemaakt van TVM-300 of TVM-430, waarbij de informatie via frequenties op de spoorstaaf wordt overgedragen aan de computers in de trein. TVM ligt ook in de Kanaaltunnel, op High Speed 1 in Engeland en op LGV-1 in België.

De Oostenrijkers en de Zwitsers gebruiken systemen die lijken op PZB. De Spanjaarden hebben een eigen systeem (ASFA) en in België hebben ze weer iets wat met bakens - zowel TBL als het stokoude Memor.
pi_110675101
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 13:48 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dit
Is een mogelijkheid, maar zou de zon al zo laag hangen om 18:30 eind april?
  maandag 23 april 2012 @ 15:31:55 #23
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_110676811
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 08:23 schreef Crientj het volgende:
Wat een eikel. Roep maar dingen in t rond, maar vergeet er even niet bij te noemen dat ze, nadat ze haar cabine heeft verlaten; wel hulp heeft verleend aan mensen. Wauw. Het is een mens. :{

Eikel.

[..]

Says enough.
Dat staat ook in het artikel dat ze dat onmiddellijk deed, ze belt om hulp in de cabine en verleent daarna hulp en assistentie.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  PR/Manusje van alles maandag 23 april 2012 @ 15:42:32 #24
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_110677267
Die gesprekken met die machinisten in Zeeland. Briljant.

"Je weet het nooit"

uhhh wie is hier nou de snackbar, jij of ik?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! Šyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_110677956
Speaking van Zeeland, hier zie je een spoor van Vlissingen. Mijn vraag is nu, waar is die wissel voor? Want dat lijkt mij vrij nutteloos, aangezien het voor een stootblok staat.


[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2012 15:59:30 ]
  maandag 23 april 2012 @ 16:01:11 #26
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110678046
Vroegah, toen daar nog locomotieven met treintjes aan kwamen, en moesten omlopen.
pi_110678115
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 16:01 schreef greavy het volgende:
Vroegah, toen daar nog locomotieven met treintjes aan kwamen, en moesten omlopen.
Ik snap je niet helemaal?
  maandag 23 april 2012 @ 16:06:10 #28
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110678264
Vroeger kwamen er getrokken treinen (Locomotief+rijtuigen) binnen. Voor het wissel koppelde de loc af, reed naar het juk, ging via het wissel om de trein heen naar de andere kant van de trein om weer aan te koppelen.
Tegenwoordig word dat wissel niet meer gebruikt.
  maandag 23 april 2012 @ 16:08:54 #29
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110678409
Leuk informatief plaatje over de ingelegde rijwegen van Amsterdam zaterdag. Vanwege werkzaamheden 1 spoor gebruikt:

Bron: foto op OVNL
Heb 't ff nagekeken, en die rijweg zou wel moeten kloppen :)
pi_110678697
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 16:06 schreef greavy het volgende:
Vroeger kwamen er getrokken treinen (Locomotief+rijtuigen) binnen. Voor het wissel koppelde de loc af, reed naar het juk, ging via het wissel om de trein heen naar de andere kant van de trein om weer aan te koppelen.
Tegenwoordig word dat wissel niet meer gebruikt.
Ah, ik snap het denk ik. Dus de loc koppelde af en ging via de wissel op het andere spoor? Maar is dat niet wat kort of lijkt dat maar zo?
  maandag 23 april 2012 @ 16:16:23 #31
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110678767
Voorheen was die iets langer volgens mij. Maar het stukje hoeft ook maar een meter of 20 te zijn natuurlijk.
  maandag 23 april 2012 @ 16:16:30 #32
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110678778
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 13:39 schreef James1988 het volgende:

Toen het oorspronkelijke ATB-systeem werd ingevoerd (nu bekend als ATB-EG) werd er aangenomen dat je onder de 40 km/h op zicht rijdt.
Nee. Dat is niet "op zicht rijden"! Je rijdt zonder ATB-bewaking, maar je volgt gewoon seinbeelden op. Op zicht rijden is: "Succes, en hou er rekening mee dat er iets in de weg staat, zoals een andere trein.".
quote:
Het is dus een ontwerpkeuze dat ATB pas vanaf 40 km/h werkt.
True, dat schreef ik al:

quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2012 10:21 schreef Duvel het volgende:

[..]

Scheelt gekut voor rangeerbewegingen, en tevens kun je dan emplacementen zonder ATB-code uitvoeren. Aangezien ATB in wissels complex en duur is, scheelt dat een hoop!
quote:
Omdat er toch wel wat ongelukken gebeurden aan snelheden lager dan 40 km/h is besloten om een additioneel systeem in te voeren: ATB Verbeterde Versie (ATB-Vv). Dit systeem kan ingrijpen bij snelheden onder 40 km/h.
Maar dat zit alleen op seinen die een bijzonder gevaarpunt afdekken of seinen die in het verleden regelmatig stoptonend gepasseerd zijn. En met alternatieve rijwegen als zaterdag, wordt een sein niet snel een recidivesein...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_110678801
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2012 16:14 schreef DrNick het volgende:

[..]

Ah, ik snap het denk ik. Dus de loc koppelde af en ging via de wissel op het andere spoor? Maar is dat niet wat kort of lijkt dat maar zo?
Als je goed kijkt naar de trein die er naast staat zie je dat (door het gebruik van een telelens) het perspectief nogal in elkaar gedrukt is en je er bijna een heel treinstel op kwijt kunt...
pi_110678832
quote:
7s.gif Op maandag 23 april 2012 16:17 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Als je goed kijkt naar de trein die er naast staat zie je dat (door het gebruik van een telelens) het perspectief nogal in elkaar gedrukt is en je er bijna een heel treinstel op kwijt kunt...
Hier zie je het ook. :)
pi_110679304
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 16:28 schreef Alexxxxx het volgende:
[ afbeelding ]
Toffe treinen zijn dat, wat ik mij nou afvraag hč, wat zit er achter die "deur"?
  maandag 23 april 2012 @ 16:29:13 #37
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110679329
Leeuwarden :Y
  maandag 23 april 2012 @ 16:30:02 #38
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110679370
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2012 16:28 schreef DrNick het volgende:

[..]

Toffe treinen zijn dat, wat ik mij nou afvraag hč, wat zit er achter die "deur"?
Die grote plaat voorop? Dat waren de oude 'doorloopkoppen', waarmee je via de ene naar het andere stel kon lopen. Die zijn verwijderd bij de revisie, maar waren al enige maanden/jaren buiten dienst ivm vele defecten en problemen bij koppelen.
pi_110679376
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2012 16:16 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nee. Dat is niet "op zicht rijden"! Je rijdt zonder ATB-bewaking, maar je volgt gewoon seinbeelden op. Op zicht rijden is: "Succes, en hou er rekening mee dat er iets in de weg staat, zoals een andere trein.".

Rijden op zicht volgens het wetboek zoals ik hem moet leren:
"Voorbijrijden toegestaan met een zodanige snelheid, die niet hoger is dan 40km/h, om op elke plaats achter dit sein, waar een belemmering voor het verder rijden aanwezig is, te kunnen stoppen."
pi_110679462
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 16:30 schreef greavy het volgende:

[..]

Die grote plaat voorop? Dat waren de oude 'doorloopkoppen', waarmee je via de ene naar het andere stel kon lopen. Die zijn verwijderd bij de revisie, maar waren al enige maanden/jaren buiten dienst ivm vele defecten en problemen bij koppelen.
Bedankt ^O^
pi_110679528
Dat is voor het geel knipper sein.
Je kan ook rijden op zicht procedureel krijgen, dan geldt bovenstaande ook.

Je hebt ook nog een bord rijden op zicht:


Dat houdt in:
"Voorbijrijden toegestaan met een zodanige snelheid, die niet hoger is dan 40km/h, om op elke plaats achter dit sein te kunnen stoppen in verband met een mogelijke belemmering dan wel het ontbreken van de zekerheid dat de inrichtingen, gelegen tussen dit sein en het eerstvolgende lichtsein, goed functioneren."

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2012 16:35:00 ]
pi_110679726
Mijn trein voor vandaag is helaas uitgevallen. Dus vandaag vrij van stage, en morgen en woensdag had ik al 2 roostervrije dagen. 3 dagen vrij, niet verkeerd op zich, maar ik wil gewoon lekker op de bok zitten en lekker rangeren.
pi_110679766
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 16:29 schreef greavy het volgende:
Leeuwarden :Y
Klopt.
pi_110680521
Wel een hele schone icm!
  Redactie Sport maandag 23 april 2012 @ 17:15:59 #45
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_110681296
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2012 16:28 schreef DrNick het volgende:

[..]

Toffe treinen zijn dat, wat ik mij nou afvraag hč, wat zit er achter die "deur"?
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 16:29 schreef greavy het volgende:
Leeuwarden :Y
O-)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_110681776
Zijn er hier, behalve Monopoly, nog machinisten eigenlijk?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2012 17:31:14 ]
pi_110681840
Ik ben nog geen machinist, nog 1 jaar te gaan :P
pi_110681881
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2012 17:30 schreef DrNick het volgende:
Zijn er hier, behalve Monopoly, nog machinisten eigenlijk?
Zonder Ziggyŗ kom je niet zover als machinist, tis maar hoe je het bekijkt :P
pi_110682013
quote:
14s.gif Op maandag 23 april 2012 17:32 schreef Monopoly het volgende:
Ik ben nog geen machinist, nog 1 jaar te gaan :P
Klopt, maar wel bijna. (Van jou wist ik het al) ;)
pi_110682185
quote:
14s.gif Op donderdag 19 april 2012 23:24 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Op een "normale" schooldag veel theorie wel. Maar dat is ook wel belangrijk. Je begint met de basis over bijv spoorwegbeveiliging, practicum door middel van elektra onderdelen (relais etc).
Ook wat groepsopdrachten (rangeeropdrachten maken etc), interactieve software met seinen enzo.

Kom naar de open dag zou ik zeggen: Woensdag 25 april. Ik ben er dan ook :) (Van 13.00 tot 16.00)
Nog even inhaken.
Ik kies denk ik voor de opleiding in Amsterdam ipv Rotterdam. Reden is dat Ams mij zo'n anderhalf uur reistijd op een dag scheelt (en daarmee ook extra kosten). Dat is als ik uberhaupt al voor de opleiding kies natuurlijk :P

Maar kijken kan geen kwaad, dus ik kom waarschijnlijk wel naar de open dag in Rtd (mits ik het geregeld krijg met mijn huidige stage). Als er duidelijke voordelen zitten aan Rtd dan kan ik natuurlijk altijd nog voor die locatie kiezen :)
pi_110682384
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 17:40 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Nog even inhaken.
Ik kies denk ik voor de opleiding in Amsterdam ipv Rotterdam. Reden is dat Ams mij zo'n anderhalf uur reistijd op een dag scheelt (en daarmee ook extra kosten). Dat is als ik uberhaupt al voor de opleiding kies natuurlijk :P

Maar kijken kan geen kwaad, dus ik kom waarschijnlijk wel naar de open dag in Rtd (mits ik het geregeld krijg met mijn huidige stage). Als er duidelijke voordelen zitten aan Rtd dan kan ik natuurlijk altijd nog voor die locatie kiezen :)
Gelijk heb je :)
Het enige is dat in Amsterdam de opleiding door NS wordt gegeven, en bij ons niet.
Met andere woorden: In Amsterdam wordt je klaargestoomd om als reizigersmachinist aan de slag te gaan, en in Rotterdam op het STC voor het gehele vak. Dus ook goederen en infra.
Zo kan je later alle kanten op en ken je alle facetten van het vak :)
  maandag 23 april 2012 @ 18:32:23 #52
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_110684240
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2012 11:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, ze voelt zich gedwongen om met iets naar buiten te komen. Het is leuk dat het is op basis van het eerste onderzoek van het IL&T, maar als je later het volledige rapport leest dan staan er vaak veel meer nuanceringen in en verzachtende omstandigheden dan in die paar regels nu genoemd worden.
Mja, Schultz diskwalificeert dus impliciet wel de machiniste (door rood gereden) maar zwijgt over haar eigen rol in het geheel (geen ATBVV ondanks herhaalde verzoeken van binnen en buiten de spoorsecto)r. Feitelijk komt dat (naast het wanbeleid waar ze om bekendstaat) neer op liegen tegen de Kamer. Haar positie is daarmee dus onhoudbaar geworden.

Zie verder: http://www.voorbeterov.nl/120421.php
  maandag 23 april 2012 @ 18:33:56 #53
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110684306
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 18:32 schreef DriekOplopers het volgende:

Haar positie is daarmee dus onhoudbaar geworden.

Tip: zo'n probleem hebben wat meer ministers sinds vandaag ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_110684345
Is er data waarop staat welke seinen wel ATB-Vv hebben en welke niet?
pi_110684484
ATB-VV is op een x aantal trajecten ipv losse seinen.
pi_110684511
En persoonlijk denk ik dat ATB-VV niet ingevoerd gaat worden maar een versnelling van de invoering van ERTMS.
  maandag 23 april 2012 @ 18:40:00 #57
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110684539
Hadden we niet al eerder besloten dat ATB-Vv niet nodig geweest was aangezien beide treinen rond de 50 kmh reden?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 23 april 2012 @ 18:44:03 #58
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_110684726
quote:
3s.gif Op maandag 23 april 2012 18:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tip: zo'n probleem hebben wat meer ministers sinds vandaag ;)
Maar haar positie is zelfs in een demissionair kabinet niet langer houdbaar. Dat is het verschil. ;)
  Redactie Frontpage / Sport maandag 23 april 2012 @ 18:48:29 #59
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110684905
quote:
5s.gif Op maandag 23 april 2012 18:40 schreef Dr_Flash het volgende:
Hadden we niet al eerder besloten dat ATB-Vv niet nodig geweest was aangezien beide treinen rond de 50 kmh reden?
het is vooral geīnstalleerd op punten waar de kans aanwezig is dat treinen door rood rijden. Daarom zijn vooral de gevaarlijke punten aangepakt en niet de trajecten waar normaal gesproken weinig tot geen problemen te verwachten zijn.

Snelheid is in dit geval niet echt een criterium geweest.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 23 april 2012 @ 18:49:55 #60
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110684961
quote:
14s.gif Op maandag 23 april 2012 18:39 schreef Monopoly het volgende:
En persoonlijk denk ik dat ATB-VV niet ingevoerd gaat worden maar een versnelling van de invoering van ERTMS.
de inspectie zal er zeker voor gaan pleiten.

Bovendien zorgt een versnelde invoer van ERTMS ervoor dat Nederland eindelijk weer in de pas zal gaan lopen. We hobbelen bij de invoering van het systeem namelijk wat achteraan ...
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')