quote:
Op dinsdag 24 april 2012 21:18 schreef WhiteJoker het volgende:Heb eigenlijk nog wel een vraag. In een nieuwsbericht (weet even niet meer waar) las ik dat de TRDL nog een noodoproep had gedaan. Nou las ik in een post van Monopoly dat het eigenlijk een soort telefoon is die afgaat en beantwoordt moet worden. Bij een noodoproep stel ik me eigenlijk voor dat het een soort alarmsignaal is dat de machinist de trein direct stil moet zetten, maar dat is dus blijkbaar niet zo? Hoe werkt zo'n noodoproep nou dan?
Het is vrij simpel.
Een treindienstleider heeft de verantwoordelijkheid over een bepaald gebied. Als er gevaar dreigt, kan de trdl een alarmoproep plaatsen met een knop op het telefoontoestel. Dan gaat in de cabine van alle treinen die in dat gebied rijden een luid alarmsignaal af dat een seconde of zeven duurt. Zodra een machinist dat signaal hoort, moet hij direct vol in de remmen en op zicht gaan rijden. Daarna kan de treindienstleider een boodschap spreken, die ook door al die machinisten wordt gehoord. Dat zijn korte, bondige boodschappen. Als ik alle treinen op een bepaald baanvak wil laten stoppen, zeg ik "Alle machinisten tussen x en y: zet direct uw trein stil". Als een overweg gestoord is, zeg ik "Alle machinisten tussen x en y: overweg x gestoord".
Daarna neem ik veiligheidsmaatregelen, zodat er niet zomaar nieuwe treinen veilig kunnen krijgen richting het gevaarpunt. Terwijl ik daarmee bezig ben, blijft het alarm in mijn gebied aan staan. Treinen die mijn gebied binnenrijden, krijgen dan gelijk die alarmtoon te horen, zonder het bericht. Pas als ik mijn maatregelen heb genomen, zet ik het alarm weer uit.
Een machinist kan ook een alarmoproep doen, dan gaat er de trdl een luide alarmtoon. Ik neem de telefoon op en kan als normaal een gesprek voeren met de machinist. Alle andere machinisten in hetzelfde gebied krijgen ook de alarmtoon en kunnen meeluisteren met het gesprek.
Een alarmoproep kan niet in de treincabine worden onderbroken, onderdrukt of zachter gezet. Het geluid komt allemaal over de speaker, dus de machinist hoeft bij een alarmoproep niet "op te nemen".
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.