Scarlet_Dragonfly | donderdag 11 augustus 2011 @ 17:38 | |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> NS Dienstregeling 2011 Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy | ||
Scarlet_Dragonfly | donderdag 11 augustus 2011 @ 17:38 | |
En toen zat die vol... Mijn laatste post: Tegenwoordig mag je met een weekend-ov altijd voor 9 uur met korting reizen? Vroeger, toen ik nog studeerde mocht dat alleen op maandagochtend. De rest van de week moest je voor 9 uur gewoon een kaartje voor het volle pond kopen... | ||
Arnette | donderdag 11 augustus 2011 @ 17:50 | |
Weekendabonnement *vrij reizen van vrijdag 12.00 uur tot maandag 04.00 uur *vrij reizen op feestdagen van 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag *vrij reizen op Goede Vrijdag (22 april) *vrij reizen vanaf 12.00 uur op donderdag 21 april, vrijdag 29 april, woensdag 4 mei en woensdag 1 juni *korting op maandag vanaf 04.00 uur, op dinsdag tot en met donderdag vanaf 09.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur. Kortom weinig verandert tov vroeger SD! | ||
greavy | donderdag 11 augustus 2011 @ 17:57 | |
DUO - IB-Groep meldt: Weekendabonnement vrij reizen van vrijdag 12.00 uur tot maandag 04.00 uur vrij reizen op feestdagen van 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag vrij reizen op Goede Vrijdag (22 april) vrij reizen vanaf 12.00 uur op donderdag 21 april, vrijdag 29 april, woensdag 4 mei en woensdag 1 juni korting op maandag vanaf 04.00 uur, op dinsdag tot en met donderdag vanaf 09.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur. | ||
Ascendancy | donderdag 11 augustus 2011 @ 18:37 | |
Sorry ik heb het inderdaad fout. My bad ![]() | ||
ZwartmetSuiker | donderdag 11 augustus 2011 @ 18:41 | |
Ik heb voor de SC het verhaal van de NS1637 opgezocht maar is toch zonde dat die nu als NS1837 ook weg staat te rotten bij Amsterdam, net als al die andere uit de 1700- en 1800-serie. | ||
Zug-Chef | donderdag 11 augustus 2011 @ 18:52 | |
Wenen / Wien / Vienna![]() De ruim 30 jaar oude S-Bahn treinstellen serie 4020 van de ÖBB voldoen ondanks hun leeftijd nog uitstekend. Ze zijn vanaf 1996 wel gerenoveerd en de afgelopen jaren zijn er enkele stellen in de nieuwe, rood-grijze huisstijl van de ÖBB gestoken. De driedelige elektrische treinstellen, die naast de Triebwagen (4020) uit een tussenwagen (7020) en Steuerwagen (6020) bestaan, reden in de jaren 70 en 80 onder andere nog rond Innsbruck en Linz hun ritten, maar zijn ondertussen alleen nog in de Oostenrijkse hoofdstad aan te treffen. Men is anno 2011 hard bezig de infrastructuur te vernieuwen, wat te zien is aan de betonbak met grind waarin het spoor ligt. Na enig zoekwerk was op het puntje perron van station Wien Praterstern nog een aardig zicht op aankomende treinen te vinden, waarbij er ook nog iets anders op de foto stond dan alleen beton. Rechts van het spoor zijn enkele karakteristieke Weense appartementen te zien. Aan de linkerkant bevind zich het beroemde Praterstern-park, met oa het grote reuzerad (bekend uit de James Bond-film The Living Daylights). Treinstellen 4020 223 en 4020 238 arriveren hier als S2 uit Wien Mitte en hebben Wolkersdorf im Weinviertel als eindpunt. Wie deze fraaie treinstellen nog op de foto wil hebben mag zich haasten: de Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) hebben onlangs een contract getekend met Siemens voor de levering van de Desiro Mainline, die de serie 4020 moet gaan aflossen. ![]() Voor de snelle treindienst tussen de Weense luchthaven en het centrum heeft de ÖBB de City Airport Train (CAT) opgezet. Elk half uur kan de reiziger, tegen een speciaal tarief, binnen een kwartier in hartje Wenen arriveren. De trein heeft een flitsend en verfrissend groen-grijs uiterlijk en rijdt, zoals het de ÖBB betaamd, uiteraard met Taurus in eenzelfde en doorlopende kleurstelling als de drie dubbeldeks rijtuigen. De treindienst is strak opgezet: er zijn weliswaar twee setjes van lok+rijtuigen die samen een halfuursfrequentie rijden, maar het spoor wordt tevens gebruikt door de S-Bahn van Wenen, die 7x vaker stopt daar waar de CAT rechtstreeks en dus sneller het traject aflegt. Wachten op een vertraagde vlucht is er dus niet bij! Op de bewolkte (en da's maar goed ook want anders is deze combinatie vrijwel niet te klikken) 26 juli 2011 is de 1116 141 met trein 9032 zojuist uit Wien Flughafen vertrokken en passeert hier ter hoogte van (Groß) Schwechat richting Wien Mitte. ![]() Ondanks dat de Desiro Classic ook in Oostenrijk op dieselbaanvakken steeds vaker te zien is, is de uit de jaren 80 stammende fraaie serie 5047 gelukkig rondom Wenen nog veelvuldig aan te treffen. In de jaren 90 van de vorige eeuw werd dit type door heel Oostenrijk op diverse rustige spoorlijnen ingezet, waaronder ook de Außerfernbahn tussen Garmisch-Partenkirchen en Reutte in Tirol. Van dit feit was ik in 1995 tijdens de zomervakantie zelf getuige, geheel verrast werd ik op dinsdag 26 juli 2011 toen ditzelfde materieel voorbij kwam. Stel 5047 027 in oude kleurstelling en de 5047 095 zijn als R 2579 onderweg van Marchegg naar Wien Südbf (Ost) en zullen zo een korte tussenstop te Wien Praterkai maken. ![]() Vanaf het perron is een aardig overzicht op het Donaukaibahnhof, waar gedurende de dag diverse treinen aankomen en vertrekken, zowel de haven in als richting hoofdsporen. Op de achtergrond is de brede Donau te zien, die in Wenen eigenlijk geen toeristische functie heeft: de rivier stroomt niet dwars door de stad heen maar laat de stad links liggen. Wordt in Nederland verse steenslag vervoerd in Fccpps'n van Railpro, in Oostenrijk gebruikt men hiervoor wagens van het type Fcs, waarvan de ÖBB zelf eigenaar is. Je komt ze eigenlijk door heel het land tegen, met name natuurlijk bij werkzaamheden aan het spoor. Getuige de snelheid waarop men in Oostenrijk het spoor her en der vernieuwd is de aanvoer van nieuwe steenslag dan ook in hoog tempo nodig. Een set van 36 lege Fcs'n stond op dinsdag 26 juli 2011 te wachten op een machinist + lok en die arriveerden aan het begin van de avond. Na een remproef vertrok de trein, met aan kop de ÖBB 1044 068, niet via het verbindingsboog naar de hoofdsporen maar rechtdoor de haven in. ![]() Sinds 7 januari 2008 rijdt Rail Cargo Austria (RCA) in opdracht van het Oostenrijkse concern Gebrüder Weiss vijfmaal per week een trein tussen Wenen en Bludenz (A). Nadat de trein voor een groot deel beladen is met oranje Gebrüder Weiss huifcontainers, brengt ÖBB 1116 180 de trein vanaf de terminal naar het Donaukaibahnhof. Een klein uur later vertrekt de trein als G 42834 naar het in de Vorarlberg gelegen Bludenz. De trein rijdt over de Westbahn (Wien-Salzburg) en via de Korridorstrecke (Salzburg-Kufstein) naar Bludenz. De retourrit, ook 's nachts, blijft op Oostenrijks grondgebied en gaat na Wörgl rechtsaf richting Zell am See. Morgen Budapest en München tot slot. | ||
Dr_Flash | donderdag 11 augustus 2011 @ 18:57 | |
Wat voor stuurstand zit er aan de andere kant van dat groene stuk lelijkheid? | ||
James1988 | donderdag 11 augustus 2011 @ 18:57 | |
Mooie foto's! ![]() | ||
Zug-Chef | donderdag 11 augustus 2011 @ 19:01 | |
Lelijk? Ok smaken verschillen ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 11 augustus 2011 @ 19:02 | |
Oh okee. Ik zat me af te vragen hoe een RailJet kop er in dosto uit zou zien ![]() Maar het gaat me niet om die loc qua lelijk natuurlijk, puur om de kleuren ![]() | ||
Zug-Chef | donderdag 11 augustus 2011 @ 19:06 | |
Ik vind de kleuren juist zeer mooi en verfrissend. | ||
Dr_Flash | donderdag 11 augustus 2011 @ 19:08 | |
Tsja, dat mag in dit land ![]() | ||
James1988 | donderdag 11 augustus 2011 @ 19:09 | |
Ik vind het ook een mooi kleurenschema. Stukken beter dan dat van de Fyra. ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 11 augustus 2011 @ 19:13 | |
Ja dan noem je ook wat ![]() Maar we krijgen München nog ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
remcoP | donderdag 11 augustus 2011 @ 19:52 | |
Dubbeldekker stuurstandrijtuig in de CAT kleur:![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 11 augustus 2011 @ 19:53 | |
Dan toch liever die rooie ![]() | ||
remcoP | donderdag 11 augustus 2011 @ 19:59 | |
Interieur is dan wel weer fraai:![]() | ||
Peterselieman | donderdag 11 augustus 2011 @ 20:08 | |
Mooie foto's Zug ![]() Frankenstein was hierbij vergeleken nog mooi | ||
Doc__Zenith | donderdag 11 augustus 2011 @ 20:11 | |
Netjes ![]() Die CAT is ook wel leuk voor de afwisseling, al moet ik er ook weer niet te lang naar kijken... Vandaag ook maar eens de Fyra genomen (zodat ik nog steeds alleen die 2 lijntjes naar Winterswijk moet), wat best een aardig reisje is. Fijn dat er nog een traject is waar de treinen een beetje doorrijden, wat ook wel te horen is aan het geluid van het ICRm ![]() | ||
Duvel | donderdag 11 augustus 2011 @ 20:51 | |
Leuk klusje voor een stagiair. | ||
Peter | donderdag 11 augustus 2011 @ 21:20 | |
de klantenservice van Translink is ook een zooitje als ik dit mag geloven ![]() Een kapotte kaart moeten houden omdat NS de abonnementen niet kan/wil overzetten.. | ||
Peterselieman | donderdag 11 augustus 2011 @ 21:20 | |
het zoontje van de hoofdontwerper ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 11 augustus 2011 @ 21:21 | |
Ik kom bij een homotopic in ONZ uit? ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 11 augustus 2011 @ 21:24 | |
Epische Ctrl+V blunder van Petertje ![]() | ||
greavy | donderdag 11 augustus 2011 @ 21:31 | |
Mooie foto's zug! | ||
dennistd | donderdag 11 augustus 2011 @ 21:45 | |
Vandaag met de NVBS naar RailPro geweest (tussen Hilversum Noord en Bussum Zuid), was interessant ![]() Foto's volgen later | ||
greavy | donderdag 11 augustus 2011 @ 21:47 | |
Ik wou ook wel mee. Maar ik kon - door vakantie - geen vrij krijgen op het werk... | ||
Peter | donderdag 11 augustus 2011 @ 21:50 | |
Nee hoor.. bewust. Lees de post waar ik heen link maar eens ![]() | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 11 augustus 2011 @ 21:54 | |
![]() Kwam ik toevallig tegen. | ||
greavy | donderdag 11 augustus 2011 @ 21:59 | |
Leuke foto is dat.. | ||
Crientj | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:00 | |
Tering. Dat is precies waarom HDR foto's die te ver zijn bewerkt lelijk worden. | ||
Dr_Flash | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:15 | |
Oh ja dat was vandaag he. Naja ik moest werken | ||
Duvel | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:15 | |
Nu lijkt het alsof er een laagje rijp overheen ligt. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:25 | |
Wat een toffe trein is dat groene ding uit wenen! | ||
Dr_Flash | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:28 | |
Lul | ||
Zug-Chef | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:31 | |
Eigenlijk wel leuk om te zien dat 75% van het team van Rondje NL, bijna 5 jaar geleden, nog steeds met grote regelmaat in dit topic komt. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:31 | |
Wat? Het is toch ook een toffe trein? En nog schoon ook... Nee, die schrale paupershit die hier rondrijdt, dat trekt volle zalen.. * Darkwing_Duck trekt er zaterdag toch weer op uit voor een rondje | ||
ZwartmetSuiker | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:33 | |
Heb je het origineel ook nog? Ik houd niet van HDR. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:34 | |
Toen zaten we in topic 80 ofzo? ![]() | ||
Ireyon | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:36 | |
Als iemand dat nog een keer wilt doen en vrijwilligers zoekt: Ik wil ik wil ik wil ![]() deze maand 4 jaar geleden toch? | ||
Darkwing_Duck | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:38 | |
| ||
Ireyon | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:39 | |
Staat al sinds dag 1 tussen m'n favorieten ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:42 | |
Alleen Rick zien we nooit meer eigenlijk ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:43 | |
5 jaar | ||
Duvel | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:44 | |
Da's al een tijdje wel. | ||
greavy | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:45 | |
Gister moest ik even naar Roosendaal, om een scooter op te halen. De terugweg had ik genoeg tijd over, en zou (in theorie) op tijd zijn bij Oudenbosch de UC(UnitCargo) naar Antwerpen te platen. Echter is dat hem niet geworden: Toen ik aan kwam gereden, kwam de Losse Loc al langs: Tot +20 de UC niet gezien. Toen maar naar Moerdijk gehaast. Toch 2 foto's te Oudenbosch: Waarna ik in Moerdijk kwam, en er 2 lokken aan het rangeren waren om de ketelwagens naar Shell te duwen: Waarna het gekoppeld werd: Omdat de rangeerders aan de 'verkeerde' kant stonden, lieten ze deze trein een eind vooruit rijden, zodat ze achterop konden opstappen. Waarom lopen als het makkelijk kan.. Er gingen 16 ketelwagens heen En toen schoot het al op.. Circa 40-50 minuten later kwamen er 23 ketelwagons retour: En om wat op gang te komen, mocht de tweede loc er ook sterk aan trekken; Er kwam aardig wat rook bij kijken ![]() Maar het gaat vervolgens over een brug. Op de scooter (ook met auto) moet je omrijden. Hier heuveltje op: Nadat ik nogal een dot gas gegeven had, had ik hem toch nog ingehaald... Maar ik was niet snel genoeg om de overweg over te komen, om de trein aan de 'binnenkant' van de bocht te platen. Jammer genoeg.. Even een traag autootje voor me... Hierna ben ik rechts omkeert gegaan, en de Moerdijkbrug over. Op Dordrecht Zuid nog even de afvoertrein platen, was het plan. Maar er kwam meer langs: Een 189'er van ERS met de Melzo-shuttle Waarna de afvoertrein kwam: En de Stein-shuttle. Toen maar weer naar huis. [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 12-08-2011 04:33:23 ] | ||
Darkwing_Duck | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:54 | |
Weet je, ik heb er eigenlijk best wel e tieves in dat ik een dikke anderhalf jaar hier niet of nauwelijks ben geweest. Nu mijn reis-bereik opeens is vergroot en ik nog massas gratis spoorkilometers te gaan heb (ik ga voor een Île-de-France bingo) is het eigenlijk weer vet interessant aan het worden.. Dus eigenlijk Metro, plus T-lijnen, plus RER lijnen, plus Transilien, en eventueel nog een enkel stationnetje tussen eindpunt transilien en grens departement Alle T lijnen zijn compleet, de CDGVAL is ook compleet, RER A en B zijn compleet. Transilien P, en R zijn compleet. en Ik moet nog 3 metrolijnen vol maken... | ||
Dr_Flash | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:54 | |
Ja. en epic footage van Darkwing ![]() Ik probeer ook ieder jaar rond 21 augustus een anniversary ritje te maken. Dit jaar zit ik het weekend van 20-21 aug bijvoorbeeld in Parijs ![]() ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:56 | |
Weet je al wat je wil gaan doen? Ik heb wel veel afgelegd de afgelopen weekendjes, maar het blijft een beedje giswerk wat je leuk vind.... Ga je voor een mooie lijn of bordjesknallen, divers materieel of... Edit: Kan me nog herinneren dat je met sommige momenten niet blij was met de camera (maar dat hoort er ook bij) [ Bericht 5% gewijzigd door Darkwing_Duck op 11-08-2011 22:57:14 (:)) ] | ||
Dr_Flash | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:58 | |
als er de mogelijkheid is wil ik wel gewoon het platteland in of zo ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 11 augustus 2011 @ 22:59 | |
Bij deze beslist: Lijn R ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 11 augustus 2011 @ 23:14 | |
vraag: ik zou graag in dit kaartje aangeven wat ik wil gaan doen dit weekend http://www.maisonslaffitt(...)alogue/phpUccbYr.gif Hoe geven jullie dat het beste aan met een programma als paint ofzo? dat ding heeft al alle kleuren van de regenboog.. | ||
Dr_Flash | donderdag 11 augustus 2011 @ 23:14 | |
lijn R? Vast wel ![]() vertel daar eens wat meer over? ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 11 augustus 2011 @ 23:26 | |
Lijntje met Divers materieel over het platteland. Stuk wat mij het meest heeft aangesproken is van Melun naar Monterau via Hericy, te oud materieel (uit het raam kunnen hangen voor bordjes) met links een rotswand/bergen, en rechts de seineoevern ![]() Ook leuk is lijn P.... divers materieel zowel electriek als diesel. Met als unicum natuurlijk, Paris Est/Provins en het tijdens het rijden overschakelen van electriek naar Diesel in Bi-Bicourante treinen in die Tak van lijn P... http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjabloon:Transilien/Lijn_P Verder is de tak van RER B richting Saint Remy la Chevreuse er ook eentje met een fantastisch uitzicht Verder wil ik dus Lijn N zaterdag gaan doen, wie weet wat daar nog voor verrassingen in zitten.... Ik neem aan dat je niet heel het weekend onder de grond wil zitten namelijk.. | ||
KapiteinT | donderdag 11 augustus 2011 @ 23:36 | |
Er is hier al wel eens eerder een live spoorkaart gepost, maar die werkte nog met de oude dienstregeling. Deze is wel actueel en heeft meer functies. Leuk speelgoed. ![]() | ||
KapiteinT | donderdag 11 augustus 2011 @ 23:49 | |
Voor de liefhebbers heb ik ook weer een rondje stations raden in elkaar geknutseld. Je vindt hem hierrrr. | ||
James1988 | vrijdag 12 augustus 2011 @ 00:47 | |
@greavy: leuke foto's, wel een tweetal foutjes gespot.Het enige spoor bij Oosterhout (Noord-Brabant) is goederenspoor. De Benelux en de SLT komen daar niet eens in de buurt. ![]() Sinds wanneer hebben wij locs die eruitzien als sprinters? ![]() | ||
Yreal | vrijdag 12 augustus 2011 @ 00:55 | |
Ik heb mijn vlucht gemist richting boedapest, dus geen ritje non stop terug naar eindhoven met de trein. 175 euro om een leffe blond te drinken in chareloise, de tering ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 12 augustus 2011 @ 01:18 | |
FAAL Wat kon er ooit misgaan?? | ||
Yreal | vrijdag 12 augustus 2011 @ 01:22 | |
Beetje te laat weg om de benelux van 1,30 te halen, vervolgens essen niet kunnen vinden en de volgende benelux weer missen in roosendaal. Daarna kwam ik na Essen achter een defecte trein waar we tot charelois achter hebben gereden ![]() ![]() | ||
greavy | vrijdag 12 augustus 2011 @ 04:32 | |
Oosterhout moet Oudenbosch zijn... | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 12 augustus 2011 @ 05:19 | |
Helaas. Wat is HDR? | ||
greavy | vrijdag 12 augustus 2011 @ 07:02 | |
"Dames en heren, het volgende station is Gouda. Kijkt u voor de overstappen op de schermen aan de uiteinden van de coupe bij de schuifdeuren" Lekker makkelijk zeg... | ||
Guppy | vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:07 | |
Ieh, ga ik zitten, is m'n stoel nog warm ![]() En ik ben gek op dieren hoor, heus! Maar die piepende en blaffende hond, moet dat nou om 8 uur 's ochtends? | ||
Duvel | vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:50 | |
Er zitten een paar leuke bij! 17 punten! ![]() | ||
Fixers | vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:50 | |
High Dynamic Range. Een fotografisch trucje waarmee je in zowel de lichte partijen en de donkere partijen enorm veel contrast hebt. In plaats van een foto met duidelijke lichte partijen en volledig zwarte schaduwen of duidelijke donkere partijen met volledig uitgebleekte luchten. Het kan een heel mooi effect hebben op landschap- en architectuurfoto's. Je kan een HDR maken op basis van een enkel raw bestand, maar het mooiste effect krijg je als je meerdere foto's samenvoegd. Feitelijk dezelfde foto maar dan verschillend belicht. | ||
Duvel | vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:52 | |
Ja, kán. Mits goed uitgevoerd. | ||
Stefanovic83 | vrijdag 12 augustus 2011 @ 09:21 | |
Yeah, 9 fucking punten ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 12 augustus 2011 @ 09:52 | |
Hmm... 7 punten... En verdorie zelf 'je moeder' heeft er meer! ![]() | ||
Ireyon | vrijdag 12 augustus 2011 @ 10:26 | |
Meh.. 13 punten. Barneveld ingevuld zonder Centrum en Ede Centrum ingevuld met een streepje ertussen, dus 'k vind dat ik meer credit verdien ![]() Komt er trouwens nog een snoepautomaten-editie ![]() | ||
mschol | vrijdag 12 augustus 2011 @ 10:41 | |
2 punten ofzo.. op een gegeven moment telde hij niet meer ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 12 augustus 2011 @ 10:55 | |
Zo, ik ben weer terug uit Japan. Zoals bekend staat Japan bekend om hun geweldige spoorwegennetwerk. Is het echt zo geweldig? Welnu, een paar minuten vertraging komen daar ook heus wel regelmatig voor. Maar meer is echt uitzonderlijk. Aansluitingen worden overigens ook altijd afgewacht. De enige keer dat ik niet min of meer op de geplande tijd ergens aankwam was bij een versperring van een traject door noodweer. Okee, genoeg geluld, tijd voor plaatjes. Slechts plaatjes tussendoor gemaakt op het station, want ik was niet in Japan om te gaan treinspotten. De Japanse spoorwegen zijn opgedeeld in verschillende deelnetten. Ik begin met de JR East, met de Sanyo-hoofdlijn, die van Osaka richting het westen loopt. Parallel loopt tegenwoordig de Sanyo-shinkansen die iets van vier keer zo snel is als de oude hoofdroute, dus je moet wel gek zijn om die af te leggen. Of een ticket hebben dat alleen op lokale treinen geldig is. ![]() ![]() Hoe dan ook, de oude hoofdlijn wordt nog wel intensief gebruikt door goederentreien. Zoals deze. Gek genoeg hoor je daar nooit iemand over? Het geeft trouwens wel aan dat de Japanse stiptheid niks te maken heeft met een ontbreken van goederentreinen ofzo. De reden dat ik deze goederentrein kon fotograferen was een versperring door noodweer. De informatievoorziening daaromtrent ging als volgt: ![]() De digitale systemen zijn blijkbaar niet voorbereid op afwijkende situaties, en dus kwam een meneer met een lange grijptang papieren briefjes met aanpassingen ophangen. ![]() Uiteindelijk ben ik met de Shinkansen de versperring voorbij geracet en toen met lokale treinen weer verder gegaan. Vervolgens overstappen in Shimonoseki. Het bord met vertrektijden en perronsporen hangt daar in de stationshal. Dat is natuurlijk niet zo handig voor overstappende reizigers. Maar in plaats van een tweede bord in de tunnel onder de perrons te hangen, hadden ze daar deze oplossing bedacht: ![]() ![]() Afijn, toen ging het verder met een andere maatschappij, de JR Kyushu. Een maatschappij die meer van moderne treinen en mooie designs houdt. ![]() Stoptrein naar Nagasaki. ![]() En van binnen. Met mooie panoramaramen. En net zoals bij heel veel Japanse treinen kan je de rugleuningen omklappen, zodat je afhankelijk van wat je wil een vierzits-opstelling kan creëren of juist een coach-opstelling in de rijrichting. Handig. ![]() ![]() Intercity-trein 'Around the Kyushu since 2000' ![]() Intercity-trein. Voormalig 'Relay Tsubame', een aansluitende sneltrein op de Kyushu-shinkansen toen die pas half gereed was, maar intussen is de heel de Kyushu-shinkansen af en worden deze treinen overal voor intercity-diensten ingezet. ![]() Ouderwets dieseltreintje, sneltrein 'Sea Side Liner'. In Japan zijn veel treinmodellen specifiek verbonden met een bepaald traject. In dit geval met de route van Nagasaki naar Huis ten Bosch, een pretpark met Nederland als thema. Inclusief replica´s van Amsterdam Centraal, grachten, en de Utrechtse domtoren. Ben niet naar het pretpark geweest, maar kwam er toevallig wel net langs. En nu stop ik eerst even, volgens mij ga ik anders over de limiet van het aantal plaatjes per post heen en worden de moderators straks nog boos. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2011 10:58:18 ] | ||
KapiteinT | vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:14 | |
Haha, dat was eerst wel de bedoeling, maar dan werd het een beetje moeilijk om geschikte foto's te maken. | ||
Zug-Chef | vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:16 | |
Leuke platen Igen, goed om eens iets anders te zien dan de (West)-Europese shizzle ![]() | ||
greavy | vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:46 | |
Leuke platen Igen! | ||
remcoP | vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:15 | |
Wie weet waar Socios is?![]() ![]() | ||
Ascendancy | vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:16 | |
![]() Die jongen is op vakantie. Al die treurige onzin over hem op de rest van FOK! is echt om te huilen ![]() | ||
greavy | vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:33 | |
Doet hij zelf ook mee natuurlijk... | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:17 | |
Sterker nog: hij is er natuurlijk zelf mee begonnen. Met dat KLB-topic over zijn noteblocje. Ach ja, "King for a Day, Fool for a Lifetime" zullen we maar zeggen. | ||
Peterselieman | vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:34 | |
Wat doe je als een loc niet wil starten en midden op een overweg staat? http://www.dumpert.nl/med(...)rweg_in_rusland.html | ||
Surveillance-Fiets | vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:37 | |
![]() | ||
Kentekenplaat | vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:06 | |
![]() | ||
GlenSpey | vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:32 | |
Zijn er hier nog mensen die ook op de recent geplaatste vacatures voor machinist bij de NS (via Randstad) hebben gereageerd? Ik kreeg een bevestigingsmail dat ik binnen 10 dagen meer te horen zou krijgen maar het is nu 2 weken en ik heb nog niks gehoord. En nu is het natuurlijk weer weekend... | ||
Dr_Flash | vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:39 | |
18 ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:41 | |
Nee, maar ik zou er als ik jou was maandag maar wel achteraan bellen. Die 10 dagen zullen wel werkdagen zijn, en dan is vandaag gok ik precies de 10e, dus zijn ze maandag 1 werkdag te laat met contact opnemen... | ||
#ANONIEM | vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:37 | |
Merci. ![]() Tweede en laatste deel: Omdat het treinreizen over de oude Sanyo-hoofdlijn zo ontzettend lang duurt heb ik voor de terugreis een Shinkansen-kaartje gekocht. Het eerste stuk, tot Hiroshima, ging met deze trein: ![]() Kyushu / West Japan shinkansen ![]() Van binnen. Wat een luxe stoelen! Wat een beenruimte! Zelfs in de tweede klas! Daar kan volgens mij geen Europese trein tegenop. ![]() Het volgende stukje ging met een oude Shinkansen van de JR East, type 100. Qua ontwerp echt een klassieker. ![]() Het was echter wel duidelijk te zien dat het einde voor deze treinen nabij is - eind 2012 gaan ze met pensioen. Toen ging het naar Shikoku, dat ook een eigen JR-subdivisie heeft. ![]() Aldaar reisde ik met deze 'one-man' trein. Een korte uitleg over dit principe. In Japan zijn er bij het OV twee soorten kaartverkoop. De ene manier is de bus-manier. Bij het instappen trek je een nummertje dat je instaphalte aangeeft, en bij het uitstappen betaal je bij de chauffeur. Deze methode wordt ook op sommige 'one-man' spoorlijnen gebruikt. Je betaalt dan direct bij de machinist. ![]() Hier het interieur van de one-man-trein. Een conducteur? Een WC? Niet aanwezig. Treinfapper? Wel aanwezig, daarover hieronder meer. ![]() De andere betalingsmodaliteit is trouwens die van de metro/trein. Over het algemeen is het Japanse spoorwegnet namelijk een gesloten systeem met poortjes. Met als kanttekening dat alle poortjes zowel bij trein als metro bemand zijn (net als in Engeland, en wat dus aangeeft hoe idioot het idee is in Nederland dat de OV-chipkaart personeel uit zou moeten kunnen sparen) en dat er altijd een 'fare adjustment machine' is voor als je verder/minder ver hebt gereisd dan het kaartje wat je oorspronkelijk had gekocht. In Japan reis je trouwens dus in principe nooit zwart, want of je nou in een bus met one-man-systeem of in de metro of trein reist, je kan altijd bij het uitstappen pas (bij)betalen. ![]() Station Tsubojiri. Het interessante is nl. dat het spoor hier te steil loopt voor een normaal inhaalspoor. Het stoptreinstation is hier dus op een horizontaal vlak verlopend kopspoortje. Daar wacht de stoptrein tot de sneltrein is gepasseerd. Dan rijdt hij achteruit naar het andere kopspoortje (op de foto linksachter) en wisselt dan opnieuw van rijrichting om de rit te vervolgen. De Japanse treinfreaks weten natuurlijk hiervan af, dus zodra de trein Tsubojiri binnenrijdt pakken zij het spoorboekje uit hun rugzak om te zien hoeveel tijd ze hebben om uit te stappen en een mooie foto van stoptrein en IC naast elkaar te maken. Helaas had ik dit hele verhaal net te laat door om dat mooie shot te kunnen maken. ![]() Tenslotte nog een paar foto's uit Osaka en omgeving. De treinen van sommige private spoorbedrijven zijn compatible met de metro en rijden dus door de metrotunnel in: ![]() Kintetsu-trein in de metro van Osaka ![]() Hankyu-trein in de metro van Osaka ![]() De Keihan-maatschappij ('Kei' staat voor Kyoto en 'Han' voor Osaka) had handige treinaanwijzers. Op deze manier werd bijvoorbeeld gewaarschuwd voor doorkomende IC-treinen. En tenslotte: ![]() In ProRail's lessen uit Japan werd genoemd dat op sommige trajecten elke 10 minuten een stoptrein en elke 10 minuten een intercity rijdt. Bij deze private spoorweg, de Keihan-trein tussen Osaka en Kyoto, klopt dat inderdaad. Links de CTA van het stoptreinperron, rechts die van het sneltreinperron. Overigens, en dat vertelden ze in dat ProRail-document er niet bij: de intercity op zo'n traject is in feite een snelmetro met wat luxueuzere stoelen, maar met hetzelfde vermogen om op te trekken en af te remmen (en ook geen WC trouwens). Ik gok dat dat ook wel enige invloed op de punctualiteit zal hebben? Het gemis van de wc's in de trein werd trouwens goedgemaakt door gratis wc's op bijna elk station en sowieso bijna overal in Japan. Zo, dat was het dan! | ||
KapiteinT | vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:56 | |
Leuke foto's weer! Wat betaal je nou voor zo'n shinkansen kaartje? | ||
#ANONIEM | vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:58 | |
Gave platen allemaal ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:01 | |
Leuk verhaal Igen ![]() | ||
James1988 | vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:09 | |
Is er hier nog iemand die onlangs hogesnelheidstreinen heeft afgenomen van het Chinese CNR? Zo ja, dan even opletten... want CNR roept 54 hogesnelheidstreinen terug. | ||
Ireyon | vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:10 | |
Mooie foto's ![]() ![]() | ||
Ascendancy | vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:17 | |
Erg mooi verhaal Igen. Dat dubbele kopspoor is echt vet. ![]() | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:20 | |
Gave foto's! Dat Tsubojiri-principe zit ook een beetje in MSTS, mooi om eens "echt" te zien. | ||
Dr_Flash | vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:24 | |
Blijkbaar mag je niet keren op de vrije baan of zo? ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:36 | |
Eerst die kaart opslaan in grijswaarden, en dan in Paint kleurtjes gebruiken ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:57 | |
Dat was zo'n 75 euro voor 320 kilometer. Ik denk dat de vrije baan te steil is en de trein zo'n hellingproef misschien niet aan kan. Dat andere kopspoortje was nl. ook precies horizontaal aangelegd, i.t.t. tot de vrije baan die verder naar beneden daalde. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2011 19:57:35 ] | ||
Dr_Flash | vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:58 | |
Da's fors aan de prijs ![]() Oh okee ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:59 | |
Leuk verhaal en mooie platen, Igen ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:01 | |
Hiero ![]() ![]() | ||
Doc__Zenith | vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:43 | |
Gelukkig hebben ze voor buitenlanders de Japan Railpass: onbeperkt een aantal weken met alle treinen van JR (behalve de Nozomi = snelste shinkansen). Alleen te krijgen buiten Japan, dus vooraf. Die kaart heb je dan ook zo uit. | ||
Zug-Chef | vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:02 | |
![]() Aangekomen in Budapest scheen eindelijk weer de zon. Aangezien het hotel recht boven het vrij fotogenieke Déli-station lag, was er vanuit de hotelkamer prima zicht op het treinverkeer. Na de koffers uitgepakt te hebben, wierp ik een blik op het emplacement en aldaar stond een heuse Taigatrommel. De Taigatrommel, zoals de naam al doet vermoeden, betreft een van oorsprong Russische lok die onder andere in de uitgestrekte Taiga zijn diensten heeft verleend. Locomotieffabriek Luhansk, vandaag de dag op Oekraïens grondgebied, is begonnen met de bouw van de lok in 1964. Met name in de voormalige DDR, Polen, Rusland, Tsjecho-Slowakije en Hongarije was deze lok benodigd voor het goederenvervoer, maar later ook voor reizigerstreinen. Omdat de spoorlijn aan de noordkant van het Balatonmeer ongeelectrificeerd is, moeten de treinen in die richting nog met dieseltractie worden voorzien. Ongeveer elke twee uur vertrekt er vanaf Budapest Déli pályaudvar een sneltrein getrokken door een M62, zoals de Tagatrommel bij de MÁV (Magyar Államvasutak; Hongaarse Staatsspoorwegen) genummerd is. De M62 332 staat met E 19708 te wachten op het personeel dat de trein naar Tapolca zal rijden. Het eerste deel van de reis zal er als ware sneltrein in de richting van het Balatonmeer gereden worden, om vanaf daar in vrijwel elk dorp te stoppen. ![]() In de bossen op de heuvels van Buda, gelegen aan de westkant van de Donau, ligt een 11 kilometer lang smalspoorlijntje. Dit spoorlijntje staat bekend als 'the children's railways': kinderen tussen 10 en 14 jaar werken onder toezicht van volwassenen mee bij het spoorbedrijf, met het grote MÁV als voorbeeld. Naast het vervoeren van voornamelijk toeristen, zijn de kinderen met name zelfstandig verantwoordelijk voor het sein- en wisselwezen, controleren van treinkaartjes en het informeren van treinreizigers. Ondanks het kille zomerweer van donderdag 28 juli 2011 wordt er toch een starre uurdienstregeling gereden tussen Széchenyi-hegy en Hűvösvölgy. Het treintje maakt op het verder enkelsporige traject enkele tussenstops waar treinen elkaar in kunnen halen en reizigers een uitstapje kunnen maken. De Mk45-2003 arriveert met twee rijtuigen als trein 233 te Széchenyi-hegy, terwijl twee kinderen strak in het gelid de trein verwelkomen. Na omlopen van de lok, die overigens wel door volwassenen bediend wordt, vertrekt de trein weer naar Hűvösvölgy. Er zijn meerdere van dit soort projecten over de wereld, maar deze in Budapest staat erom bekend een van de meest serieuze te zijn. Gezien het feit dat er vrijwel het hele jaar door alle dagen van de week gereden wordt, zou het haast aan een schoolproject gelieerd moeten zijn, want ook in Hongarije zijn kinderen leerplichtig. ![]() De Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút, kortweg GySEV, heeft enkele zeer fraai bestickerde Taurus'en in haar bezit. Het betreft onder andere de 1047 503, die met totaalreclame van componist Franz Liszt (1811-1886) aan te treffen is voor een van de vele Gysev-IC's tussen Budapest en Győr / Szombathely. Omdat GySEV nogal wat lok- en materieeltekort heeft, willen deze treinen afwijkend nogal eens met MÁV-tractie en/of rijtuigen rijden. Dit was hier ook het geval, getuige de MÁV Intercity-rijtuigen. Op vrijdag 29 juli 2011 had ik het geluk dat deze lok voor IC 916 gepland was en zo passeerde de trein in een waterig zonnetje kort voor Budaörs, op weg naar Csorna. Aldaar moet van lok gewisseld worden, omdat het verdere traject ongeëlektrificeerd is. De trein zelf heeft het Oostenrijkse Graz Hbf als eindbestemming. ![]() Net als in Praag een week geleden, was het ook in Budapest op zaterdagochtend zonnig, waardoor ik snel nog enkele zonplaatjes wilde maken aan de verbindingslijn tussen Budapest Kelenföld en Ferencváros. Alsof er een engeltje op mijn schouders zat, passeerde direct na aankomst met vijf minuten vertraging de GySEV 1116 060 met D 9209 uit Szombathely naar Budapest Keleti pályaudvar. De rode Taurus van de GySEV heeft een geel-groene sticker met daarop ook de afkorting ROeEE, wat staat voor Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn. De GySEV/ROeEE is een Hongaars-Oostenrijkse spoorvervoerder met zetel in Sopron. ![]() In Budapest verzorgt de BKV (Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság) het openbaar vervoer in de stad. Binnen en buiten de stadsgrensen rijden zo'n 1200 dieselbussen op 246 buslijnen, zijn er 14 trolleybuslijnen, 31 tramlijnen en een zestal HÉV-lijnen, een soort voorstadstrein. Last but not least kent Budapest een metronetwerk, die momenteel uit drie lijnen bestaat. Lijn 1 rijdt met kleine gele treintjes van Hongaarse makelij, waarbij de stroomvoorziening via de bovenleiding geschiedt. De metrolijnen 2 en 3 verschillen zowel op technische als uiterlijke kenmerken van metrolijn 1. De wagens zijn van Russische makelij, de stroomvoorziening geschiedt via een derde rail en kunnen maximaal 90 km/h halen. Het uit Moskou stammende Metrowagonmasch leverde vanaf 1968 de metrostellen voor beide lijnen in Budapest, maar onder andere in Warschau en in het verleden ook Praag zijn/waren dezelfde metrostellen aan te treffen. De metro van Budapest komt zelden boven de grond. Metrolijn 2 doet dat aan de oostkant wel en zo kon een zonplaat geschoten worden van BKV-stellen 169, 168, 167, 166 en 165 die kort na vertrek vanaf beginstation Örs vezér tere hier het station van Pillangó-utca bereiken. Vervolgens gaat de metrolijn ondergronds verder en zal via Keleti pályaudvar naar eindstation Déli pályaudvar rijden. ![]() Kort voor mijn Railjet naar München vertrok snel het laatste Hongaarse geld weer ingewisseld. Vervolgens viel mijn oog op een sleepje Tsjechische rijtuigen dat gereed voor vertrek stond onder de fraaie kap van Budapest Keleti pályaudvar. Het betreft Eurocity 272 naar Praha hlavní nádraží, die vandaag met de vrij smerige ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko; Slowaakse spoorwegen) 350 005 aan kop zal rijden. De lok is identiek aan de serie 150 en 151 van de Tsjechische spoorwegen, op het logo op de neus na. ![]() De U-Bahn van München werd geopend op 19 oktober 1971 en is daarmee een van de jongste metrosystemen in de wereld. Sinds de start van de huidige U6 in 1971 zijn er diverse lijnen bijgekomen en/of uitgebreid. Anno 2011 is het netwerk ruim 103 kilometer lang en heeft het precies 100 stations. Hiermee heeft de U-Bahn München de hoogste stationsdichtheid per inwoner van geheel Duitsland. Vrijwel alle lijnen zijn geheel onder de grond aangelegd, wat logisch is gezien het tijdperk waarop de eerste metrolijn geopend werd. Alleen de lijnen U5 en U6 komen gedeeltelijk boven de grond. Bij lijn U6 gebeurt dat naar het in München-Noord gelegen Garching, bij de lijn U5 alleen de laatste meters naar het eindstation Neuperlach-Süd. Bij aankomst vanuit het centrum is hier een gelijkvloerse overstap mogelijk op S-Bahn lijn S7, die hier enkelsporig is aangelegd. De 6 U-Bahn-lijnen worden, net als het tram- en busverkeer in München, geëxploiteerd door de MVG (Münchner Verkehrsgesellschaft). Ondanks dat de metrobestuurder voor vertrek vergeten is de bestemming te wijzigen naar Laimer Platz, wordt er toch koers gezet richting het centrum. Naast metrostel 6565, waar de bestuurder zich in bevindt, rijden stellen 6502 en 6514 mee. ![]() Onlangs heeft de Deutsche Bahn het Engelse Arriva overgenomen. Arriva zal in Europa zelfstandig blijven opereren maar heeft dan wel de DB als moederbedrijf achter zich staan, met uitzondering van de diensten in Duitsland. Hiertoe behoren ook de Alex-treinen tussen München en Regensburg/Hof/Praag. Na een aanbesteding heeft het Italiaanse Trenitalia gewonnen en zij zullen op termijn het Duitse deel van Arriva over gaan nemen. De eerste tekenen hiervan zijn inmiddels waar te nemen, gezien de onstickerde 183 002 die vorig jaar nog met Arriva-stickers rondreed. De lok is hier zojuist uit München Hbf vertrokken met EXpress trein 357 naar Praag en enkele Alex-rijtuigen achterop als ALX 84114 naar Hof en zal weldra onder de Hackerbrücke doorrijden. De Taurus rijdt de trein overigens maar tot Regensburg, vanaf daar neemt een Eurorunner de trein over waarna de trein in Schwandorf gesplitst wordt. Dat was het, dit en de rest staat ook op mijn www. | ||
Dr_Flash | vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:06 | |
![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:13 | |
Wederom prachtig, Zug ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:28 | |
Dat ze dit op Arnhem Centraal goedgekeurd hebben ![]() http://www.skyscrapercity(...)32068&postcount=1423 | ||
greavy | vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:41 | |
Leuke platen Igen & Zug! | ||
#ANONIEM | vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:48 | |
Nou, ik heb in totaal 100 euro uitgegeven voor 5 dagkaarten met lokale treinen, plus dus die 75 euro voor een los shinkansen-kaartje. Dat is nog altijd veel goedkoper dan een Rail Pass voor twee of drie weken. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2011 21:49:08 ] | ||
#ANONIEM | vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:52 | |
Mooie foto's trouwens, Zug! [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2011 21:52:53 ] | ||
greavy | vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:54 | |
Ik wil volgend jaar zomer waarschijnlijk 2 tot 4 weken naar Engeland. Voornamelijk stoomtreinen daar zoeken, maar alles is wel welkom. Wat voor treinkaart is daar ideaal voor? Ik dacht dat er voor Engeland ook een aparte pas was, buiten InterRail om.. De BritRail toch? Heen met de Eurostar, terug met de boot naar Hoek v Holland. En als er mensen dingen(hoeft niet spoorgerelateerd te zijn) weten die ik perse gezien moet hebben, weet, mag ook ![]() | ||
ZwartmetSuiker | vrijdag 12 augustus 2011 @ 22:01 | |
Strakke foto's hoor, klasse. Mooie locaties ook, met die emplacementen. | ||
dan13lv | zaterdag 13 augustus 2011 @ 02:11 | |
schotland misschien, redelijk veel stoomtreinen .. | ||
greavy | zaterdag 13 augustus 2011 @ 10:04 | |
Ah. Ik kwam nu een pracht plaatje tegen: (ex-EETC) 6005 (V60D) met de vuiltrein vanaf Apeldoorn VAM naar Apeldoorn Maar: Ook heeft de (ex-Spitze) V100 al op deze lijn gereden.. De 2299 van de VSM al actief geweest.. Voorheen was het een G1206 van ACTS / HUSA: Maar er heeft ook een stoomtrein van Apeldoorn naar de VAM gereden in een nacht. Maar door de nacht geen foto's terug te vinden [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 13-08-2011 10:09:54 ] | ||
greavy | zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:08 | |
"Kapers" op de kust voor concessie HSL Verschillende buitenlandse partijen hebben interesse in de Nederlandse hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en de Belgische grens. Bronnen bevestigen dat behalve Arriva, onderdeel van Deutsche Bahn, ook het Engelse Virgin Trains, de Belgische NMBS en de Franse SNCF meedingen naar de concessie van de HSL-Zuid. | ||
Peter | zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:30 | |
Is er een nieuwe concessie dan? | ||
Peter | zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:42 | |
( http://www.google.nl/url?(...)JMeOjxxppoT-MFNFGhUQ ) | ||
greavy | zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:46 | |
Was naar aanleiding van dit artikel op Treinreiziger:
| ||
Ofyles2 | zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:48 | |
Hopelijk gaat de overheid voor een inboedelscheiding en niet voor één partij. En dan moet de overheid ook nog eens de strakke regie houden. Die kuthoer van een Melanie heeft wel eens de neiging twee ogen dicht te doen... | ||
Yreal | zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:51 | |
Waarom ben jij nog niet in de running voor haar baan dan? Jij bent toch zo geweldig? | ||
Duvel | zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:51 | |
De NMBS en de SNCF moeten zeker worden uitgesloten van deelname aan een nieuwe aanbesteding omdat het staatsbedrijven zijn. Zodra NS mag bieden op Belgische en Franse lijnen, mogen ze weer meedoen. Tot die tijd: no way! | ||
Duvel | zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:52 | |
Jij wel? | ||
Yreal | zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:53 | |
Nee, maar ik loop dan lang niet zoveel te zeiken op alles wat de overheid doet, linksom of rechtsom ![]() | ||
greavy | zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:56 | |
| ||
Sounddragon | zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:56 | |
*kuch* | ||
Ofyles2 | zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:58 | |
Ik wil alleen in Den Haag werken met de intentie een plethora aan corrupte politici naar CWI te werken... Jij bent slechts een miezerige kutaccountant in wording die alleen maar in hokjes denkt, ik ben op meerdere terreinen actief en leergierig... | ||
Yreal | zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:02 | |
Accountant ![]() | ||
Guppy | zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:19 | |
Ah, het is hier weer gezellig zie ik ![]() | ||
Duvel | zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:23 | |
Hoestdrank -> LIF? | ||
Duvel | zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:24 | |
Interessant stuk! Waar heb je dat gevonden? | ||
Duvel | zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:25 | |
Als iemand geïnteresseerd is: ik heb ooit in de trein de folder gevonden waarin de IC-max wordt gepresenteerd, kan ik wel eens scannen als ik 'm terugvindt. | ||
dennistd | zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:25 | |
http://www.treinreiziger.(...)_toch_van_pas-143805 | ||
Ireyon | zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:26 | |
*geïnteresseerd is | ||
Duvel | zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:30 | |
Ik zal eens kijken, als ie in een doos zit op zolder, dan duurt het nog wel even. ![]() | ||
greavy | zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:51 | |
Dat dus ![]() Hier hetzelfde. | ||
greavy | zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:53 | |
Artikel uit de Telegraaf over InterCity Max uit 1999..
| ||
Stefanovic83 | zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:56 | |
ik betwijfel of je partijen om die reden mag uitsluiten | ||
greavy | zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:58 | |
Het buitenland(NMBS&SNCF in dit geval) wil ook niet dat buitenlandse concurrenten komen.. Waarom zouden die concurrenten dan wel hier mogen komen? | ||
Duvel | zaterdag 13 augustus 2011 @ 13:20 | |
Ik ook. Maar ik zou het geheel terecht vinden, en de Tweede Kamer had het in 1999 al door. | ||
Ireyon | zaterdag 13 augustus 2011 @ 13:23 | |
Omdat de NMBS en SNCF wél fatsoenlijk van hun HSL gebruikmaken.. | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 13 augustus 2011 @ 13:57 | |
Was deze hier al bekend? De wegkennisbank van de NS, met alle BVS-tekeningen van ProRail. Helaas wel in een akelige Flash-app. http://beheer.nsleernet.nl/wegkennisbank/wk_print.html | ||
Duvel | zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:30 | |
De SNCF verwaarloost verder alles wat geen HSL is, maar goed. | ||
mschol | zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:32 | |
ook voor hun zou het teveel kosten hierzo.. wedden ![]() | ||
Stefanovic83 | zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:33 | |
je vergelijkt willen met mogen. Dat zijn 2 verschillende dingen he. NS / Overheid mag best willen dat het buitenland niet mee doet, maar ik denk dat ze wettelijk gezien gewoon mogen meedoen. En als ze de aanbesteding winnen hebben we allemaal gewoon pech. Zoiets kun je alleen met Frankrijk etc regelen via de politiek denk ik, niet op wettelijke basis. De EU-regels houden geen rekening met zulke dingen | ||
Ascendancy | zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:43 | |
Omdat onderbuikgevoelens geen juridische waarde hebben. | ||
Duvel | zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:45 | |
Kende ik niet! Lollig om te zien! | ||
Ireyon | zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:47 | |
Ja dat doet de NS ook nog eens éxtra.. | ||
Alexxxxx | zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:50 | |
het museum in York uiteraard ![]() Prachtige plaatjes uit Hongarije ![]() ![]() ![]() | ||
Surveillance-Fiets | zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:51 | |
alsof ze een hsl trein vanaf brussel naar groningen kunnen laten rijden... met al die andere treinen gaat ze dat toch nooit lukken. Als er nu in de randstad ook maar iets gebeurt ligt het halve land plat. ![]() | ||
Brembo | zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:28 | |
Gedeelte spoor zijn straks gereed, de Hanzelijn, de HSL en versnelde stukken zoals tussen Boxtel en Eindhoven. Zeker valt hier grote winst te halen met een nieuw beveiligingssysteem, gezien het huidige beperkt is op 140 km/h. | ||
Ascendancy | zaterdag 13 augustus 2011 @ 17:05 | |
Het is best een interessante. Als Amsterdam-Almere Oostvaarders 4-sporig wordt, kan je wellicht die trein van de HSL de Hanzelijn op knallen en daar met 200km/u doortuffen. De vraag is natuurlijk, hoeveel mensen reizen er meer dan een deeltraject. En tuurlijk ligt een deel van de randstad plat als er op een druk traject een probleem ontstaat. Maar wat had je dan gewild? De IC Den Helder-Nijmegen geknipt op Amsterdam Utrecht en Arnhem, dat is veel onwenselijker in een normale situatie. Alleer als Amsterdam-Utrecht eruit gaat heb je een probleem. Want daar willen nu al 8-9 IC's per uur over. Per richting. En dat is bijna nergens in de wereld zo. | ||
greavy | zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:17 | |
België -> Brussel ![]() Bijna 'elke' trein uit het land móét en zál naar Brussel. Brussel Centraal heb dacht ik maar 6 spoortjes, Zuid/Midi heb er 22.. Gelukkig hoeft nog net niet alles naar Centraal, maar daarom is het daar wel eens te druk. Ook een reden dat niet alle treinen op Centraal stoppen.. | ||
Ireyon | zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:19 | |
Toch vind 'k het een mooie prestatie hoor, even een tunnel van 6 sporen breed onder het volledige stadscentrum graven.. ![]() | ||
Duvel | zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:27 | |
Heeft Brussel nog een oud centrum, of hebben ze de boel afgebroken, een put gegraven en er een dak op gelegd? | ||
ZwartmetSuiker | zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:07 | |
Vandaag reed dit, maar dan 1 wagon volgens mij, bij Maarn richting Arnhem.![]() | ||
remcoP | zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:09 | |
Dat kleine stationnetjes hun IC-status willen behouden, weten we onderhand wel. Maar het argument van de gemeente Veenendaal om Veenendaal de klomp zijn IC-status te behouden, slaat werkelijk helemaal nergens op.
![]() ![]() Bron: de Gelderlander | ||
Peterselieman | zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:09 | |
Dan heb je de DE1 41 gezien. Die heeft geen waslijn nodig om vooruit te komen | ||
ZwartmetSuiker | zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:14 | |
Ik dacht al geen pantograven te zien. | ||
Peterselieman | zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:16 | |
deze dus: http://www.bordertrain.ne(...)llv/Treinstel_09.htm | ||
ZwartmetSuiker | zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:24 | |
Exact, de blauwe engel. Ook wel eens zien rijden toen ik nog bij Utrecht CS in de buurt werkte. | ||
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 13 augustus 2011 @ 22:19 | |
Hmm... wisten jullie al dat de tijdzones tegenwoordig anders verdeeld zijn over deze aardbol? Er loopt nu een zonegrens tussen spoor 2 en 4 op Leiden Centraal! ![]() Althans: op spoor 1 en 2 geven de kokken 21:19 aan, en verderop wel netjes 22:19 ![]() | ||
Alexxxxx | zaterdag 13 augustus 2011 @ 22:21 | |
hahahahaah ![]() | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 13 augustus 2011 @ 23:21 | |
Sporen 1 en 2 liggen meer in de wind? Dan kan ik die wintertijd wel begrijpen. | ||
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 13 augustus 2011 @ 23:27 | |
Of zoals iemand me net op twitter wist te vertellen: op spoor 1 (en soms 2) van Leiden Centraal vertrekken de treinen naar het oosten (Utrecht). De klok loopt daar een uur achter om je er vast op voor te bereiden dat je terug in de tijd reist ![]() | ||
greavy | zaterdag 13 augustus 2011 @ 23:46 | |
Vandaag een uitbreiding in de hobby-verzameling gedaan: En wat close-ups van enkele dingen: (ontbrekende stukjes zitten ergens in de doos...) En nog ansichtkaarten, hier een kleine greep: [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 13-08-2011 23:55:44 ] | ||
Peter | zondag 14 augustus 2011 @ 00:41 | |
Leuke uitbreiding greavy! Noorwegen heeft ook mooie trajecten zeg! | ||
bork | zondag 14 augustus 2011 @ 13:15 | |
![]() uit http://www.nrc.nl/nieuws/(...)r-hogesnelheidslijn/ | ||
ZwartmetSuiker | zondag 14 augustus 2011 @ 13:20 | |
Zou het serieus verkocht worden? | ||
bork | zondag 14 augustus 2011 @ 13:21 | |
Volgens het artikel van het NRC niet, maar je weet het niet zeker zolang er niks officieel is. | ||
ZwartmetSuiker | zondag 14 augustus 2011 @ 13:23 | |
Zou zonde van de investering zijn maar gezien het feit dat het verliesgevend is kan ik me voorstellen dat ze er vanaf willen. | ||
Ascendancy | zondag 14 augustus 2011 @ 13:44 | |
Virgin. Als we iets niet moeten hebben is het Engels spoorvervoer ![]() ![]() Voor de klant gaat de voorkeur gewoon liggen bij NS op DB. Dat zijn de bedrijven die het best een Nederlands model kunnen rijden. | ||
Ireyon | zondag 14 augustus 2011 @ 13:47 | |
Leuk plaatje erbij.. ook echt een derde van Brabant niet in het Net Brabant opnemen ![]() | ||
Ascendancy | zondag 14 augustus 2011 @ 13:53 | |
Sinds wanneer is Roosendaal ( ![]() | ||
Ireyon | zondag 14 augustus 2011 @ 13:59 | |
Niet alleen Roosendaal, maar heel West-Brabant wordt op dat plaatje buiten beschouwing gelaten. En Breda is midden-Brabant voordat je daar over begint ![]() | ||
Ascendancy | zondag 14 augustus 2011 @ 14:05 | |
Ah. Nou blijkbaar vinden de private vervoerders dat niet interessant ![]() Maar er zit veel meer onzin tussen natuurlijk. Assen Noord en Zuid ![]() En dat moeten dan zeker ook IC-stations worden. En ze willen meer regiospoor EN snellere intercities. Hoe dan? Naast het feit dat stations als Eindhoven al regioknooppunt genoeg zijn. Enige goede plan is Tilburg-Den Bosch stations geven. Geef Vught ook een station aan die lijn en je kan er ieder kwartier gaan rijden. | ||
remcoP | zondag 14 augustus 2011 @ 14:36 | |
Dat kaartje komt uit het nieuwe spoorplan van de FMN, en daar valt te lezen dat Groningen/ Leeuwarden - Zwolle geen stops tussendoor heeft. Het nieuwe spoorplan is hier te lezen: Het nieuwe spoorplan | ||
James1988 | zondag 14 augustus 2011 @ 14:45 | |
Waarom niet? Zolang er duidelijke afspraken zijn over prestaties en kwaliteit, en er een aanspreekpunt is voor reizigers (onafhankelijk van vervoerder) zie ik niet echt problemen. | ||
Ascendancy | zondag 14 augustus 2011 @ 15:04 | |
Het Britse spoorvervoer is niet echt iets om trots op te zijn en tevens het duurste vervoer van Europa. DB is gewoon het beste. Hun ICE systeem zit ook het beste in elkaar voor de reiziger. Niets reservering, gewoon lekker 10 seconde van tevoren een ticket kopen. ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | zondag 14 augustus 2011 @ 15:06 | |
Ik zie intercity-stops in Meppel, Steenwijk en Heerenveen op het kaartje van Noord Nederland op pagina 20 anders... | ||
ZwartmetSuiker | zondag 14 augustus 2011 @ 15:13 | |
Maar niks over Nijmegen-Kleve. | ||
Ascendancy | zondag 14 augustus 2011 @ 15:13 | |
Ik ken het plan, maar het is best wel een dure grap als het ingevoerd gaat worden. Er is geen vraag naar 4 treinen op Zwolle-Leeuwarden bijvoorbeeld. | ||
Scarlet_Dragonfly | zondag 14 augustus 2011 @ 15:17 | |
Jawel, zit een beetje verstopt, maar wordt op pagina 31 "Het onderzoeken waard" wel als mogelijke optie in een later stadium genoemd. Net als een fatsoenlijke internationale verbinding Groningen-Bremen, de lijn Zuidbroek-Veendam doortrekken naar Stadskanaal en Emmen, en nog wat grapjes... | ||
bork | zondag 14 augustus 2011 @ 15:19 | |
Virgin distantieert zich t.o.v. hun Britse roots in het complete artikel trouwens, ze zijn er voor de klant niet voor een land ![]() ![]() | ||
Brembo | zondag 14 augustus 2011 @ 15:28 | |
Wie gaat dit geintje allemaal betalen ![]() | ||
remcoP | zondag 14 augustus 2011 @ 15:32 | |
oeps... ![]() ![]() ![]() het kaartje waar ik op keek, was toch iets te klein, om die te zien. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, die intercitystops blijven er toch, helaas. ![]() | ||
Ascendancy | zondag 14 augustus 2011 @ 15:36 | |
De SOV is 16 augustus toch gewoon weer geldig? | ||
ReisT | zondag 14 augustus 2011 @ 15:38 | |
De Brusselse Noord-Zuidverbinding is op ouderwets lompe wijze aangelegd dwars door de oude stad... (later heeft Amsterdam dit voorbeeld gevolgd met de eerste metrolijn...) | ||
ReisT | zondag 14 augustus 2011 @ 15:40 | |
Volgens die omroep die ik de laatste maand veel te vaak heb moeten aanhoren wel ja. | ||
James1988 | zondag 14 augustus 2011 @ 15:50 | |
De meeste sprinters zijn gewoon eigendom van NSFSC, de leasemaatschappij van NS. Zodra NSR ze niet meer hoeft (of nodig heeft) kunnen andere vervoerders die gewoon leasen. | ||
greavy | zondag 14 augustus 2011 @ 16:15 | |
SOV-week is niet geldig van 16 Juli TOT 16 Augustus. Dinsdag gewoon weer geldig. | ||
ZwartmetSuiker | zondag 14 augustus 2011 @ 16:24 | |
Zal mij benieuwen. Er zijn al wat langer onderzoeken bezig over de reactivering. | ||
greavy | zondag 14 augustus 2011 @ 16:42 | |
Ik heb sinds gister, bij de hobby-uitbreiding ook een boekje met de tarieven(uitgave 1 december 1978).. Een kleine greep:
Bij 67-70 km enkele reis, 2e klas betaal je daar pas 10 gulden.. Retour is vanaf 40 km 10 gulden of hoger. Een dagkaart was destijds 35 gulden. Ik zal wel eens kijken of ik deze tabel kan scannen. Edit: 35 gulden is 15,88 euro. 1 Gulden is 0,45 eurocent. | ||
Ireyon | zondag 14 augustus 2011 @ 16:44 | |
EINDELIJK weer eens op pad dinsdag ![]() ![]() | ||
greavy | zondag 14 augustus 2011 @ 16:45 | |
Ghehe. Vanaf dinsdag met SOV weer kilometers maken ![]() Ik heb dan nog wel aardig wat reisjes met Weekend Vrij kunnen maken, net als met de Hema dagkaarten. Die actie-dagkaarten zijn nu volledig over ![]() De kilometers zullen nu wel erg hard gaan. Voor m'n werk in de trein lopen. Alleen vrijdag al 319,6 kilometer in de baas z'n tijd. Exclusief woon-werk verkeer dus ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 14 augustus 2011 @ 16:50 | |
Huisarrest ja? ![]() | ||
Duvel | zondag 14 augustus 2011 @ 16:50 | |
In 1993/1994 was een dagkaart iets van 32 gulden met korting, dus iets meer dan 53 gulden volle prijs. In euro's: 14,52/24,20. | ||
Duvel | zondag 14 augustus 2011 @ 16:51 | |
Kut. Quote ipv edit. | ||
greavy | zondag 14 augustus 2011 @ 16:53 | |
Oja. De omroep op Schiphol faalde weer erg in het Engels: Was wel live omgeroepen.. "Because there working at the traffic, the intercity service to Amersfoort Central Station, Leeuwarden and Groningen and the Intercity service to Amersfoort Central Station and Enschede or to Germany are cancelled today from here. You can get with the sprinter to Duivendrecht and Naarden Bussum. At Naarden Bussum are busses to Hilversum Sportpark. At Hilversum Sportpark do the trains continue. The time you lost with the working is thirthee minuten. We apoligizes us for this" | ||
Ireyon | zondag 14 augustus 2011 @ 16:53 | |
Nee 'k ziek thuis dus een leuke vakantie of überhaupt een dagje actief doen zat er niet in. Maar normaal kan ik me dan nog vermaken met af en toe een ontspannen reisje, maar dat ging dus ook niet meer (zonder dat 't me geld kost dan ![]() | ||
Brembo | zondag 14 augustus 2011 @ 16:56 | |
Staat duidelijk vermeld, dat ze nieuwe treinen willen van Zwiterse productie. Zie ook de voorbeelden van Veolia en andere bedrijven als afbeelding. De treinen bezitten over wc's, stopcontacten, etc. Dus dat zijn nooit de huidige sprinters. Beetje krom vergelijken, 35 gulden is 15,88 euro ![]() | ||
greavy | zondag 14 augustus 2011 @ 16:57 | |
Het is misschien wel krom vergeleken. Maar de prijzen zijn zo ongeveer verdubbeld.. Even een simpel voorbeeldje genomen hier.. | ||
Scarlet_Dragonfly | zondag 14 augustus 2011 @ 16:58 | |
Lijkt me vrij normaal in 15 jaar tijd... | ||
greavy | zondag 14 augustus 2011 @ 16:59 | |
Als de inflatie gemiddeld rond de 2-3 % zal liggen, is het wel érg veel. Maar inderdaad.. Als je over 10 jaar kijkt zijn de prijzen al ver-drie-dubbeld ofzo ![]() | ||
Duvel | zondag 14 augustus 2011 @ 17:04 | |
De wereld bestond ook al voor jij kon tellen, en toen lag de jaarlijkse prijsverhoging wel wat hoger... ![]() | ||
James1988 | zondag 14 augustus 2011 @ 17:16 | |
Ghehehe ![]() Nouja, het wordt in ieder geval nog geprobeerd. ![]() | ||
greavy | zondag 14 augustus 2011 @ 17:20 | |
Oja. Toen werd er 10 bakken SLT(VI+IV) ingezet ipv 6 bakken SGMm (2x III). En de omroep deed niks. De HC ging de trein doorlopen om te vermelden dat er geen WC aan boord is, en je niet in een hoekje of prullenbakje je behoefte mag doen... ![]() ![]() Dat deed ze correct in het Nederlands en Engels ![]() | ||
lyolyrc | zondag 14 augustus 2011 @ 17:23 | |
Van fl 32,- naar € 28,20 nu voor een dagkaart met korting is een stijging van bijna 3,8 % per jaar. Dat is hoger dan de inflatie nu is, maar de inflatie is minstens van dat niveau geweest in de jaren '90. Daar komt nog bij dat NS in die tijd verzelfstandigd en de rijksbijdrage verlaagd is. Met andere woorden de prijsstijging is niet leuk, maar wel schappelijk ![]() | ||
Peter | zondag 14 augustus 2011 @ 17:39 | |
Ze vergeten te melden dat Olst en Wijhe in dat plan hun stations verliezen? Of rijdt de tram naar Kampen straks door naar Deventer? | ||
ReisT | zondag 14 augustus 2011 @ 18:57 | |
In dat plan verdwijnen er helemaal geen stations, er komen er alleen maar meer... Let vooral niet op details in die kaartjes het zijn maar voorbeelden Ik lees nergens dat ze per se nieuwe Zwitserse treinen willen? Het Zwitserse spul wordt alleen maar genoemd als voorbeeld. Met een paar aanpassingen kunnen de bestaande Sprinters gewoon voldoen aan de eisen uit dat plan. | ||
Dr_Flash | zondag 14 augustus 2011 @ 19:04 | |
Dat is toch dat enorm globale plan van hoe het in 2040 aangepakt zou kunnen worden mogelijk eventueel misschien? | ||
Brembo | zondag 14 augustus 2011 @ 19:15 | |
Dat is voor 2014. 38: Hoe denken de regionale vervoerders om te gaan met personeel en materieel? Net als bij andere aanbestedingen nemen de regionale vervoerders graag ervaren direct personeel over met daarbij een redelijk aantal toewijsbare indirecte personeelsleden. Deze verhouding moet niet teveel afwijken van de verhouding direct-indirect bij de regionale vervoerders. Intercity-treinen nemen de regionale vervoerders tegen marktconforme leasevoorwaarden over van de NS. NS-dochter NedTrain kan een prefered bidder zijn voor het onderhoud. Voor de RegioSprinters gaat de voorkeur uit naar nieuwe treinen volgens de Regio Sprinterformule, dus met een gelijkvloerse instap en een toilet. De oude dubbeldekkers en stoptreinen van de NS voldoen niet aan die voorwaarden. Voor een efficiëntere exploitatie denken de regionale vervoerders ook aan kortere treinstellen (van twee of drie rijtuigen). | ||
Peterselieman | zondag 14 augustus 2011 @ 19:27 | |
Ook wel logisch, want op sommige tijdstippen kon je af met een los V'tje. De NS kan straks kiezen tussen een SGMm II of III of een SLeT IV. Een aantal daarvan zijn dus een stuk langer dan het V'tje. | ||
Brembo | zondag 14 augustus 2011 @ 19:28 | |
SGM kan je volgens hun ook naar de sloop sturen want het materiaal moet gelijkvloers zijn... | ||
Peterselieman | zondag 14 augustus 2011 @ 19:33 | |
Waar het voor de V'tjes eind volgend jaar waarschijnlijk afgelopen is, moet het SGMm tot minimaal 2015 nog mee. Ik denk zelf nog wel enkele jaren langer, waardoor je weer materieel op de baan hebt dat 40 jaar of ouder is. | ||
Duvel | zondag 14 augustus 2011 @ 19:36 | |
Maar dat wel een paar jaar geleden zwaar gereviseerd is. Het oudste SGMm is 8 jaar ouder dan het jongste als ik me niet vergis. | ||
Zug-Chef | zondag 14 augustus 2011 @ 19:36 | |
Niet geheel ontoevallig gaat de nieuwe concessie hoofdrailnet dan ook per 2015 in | ||
Peter | zondag 14 augustus 2011 @ 19:40 | |
Zwolle-Deventer krijgt alleen een intercity volgens de plaatjes, geen RegioSprinter die op de tussengelegen stations stopt... iets anders haal ik er zo niet uit.. | ||
Scarlet_Dragonfly | zondag 14 augustus 2011 @ 19:45 | |
De hele randstad krijgt helemaal geen RegioSprinters zou je volgens de plaatjes ook kunnen concluderen. Het traject Zwolle-Deventer wordt alleen nergens besproken. Zwolle-Kampen ook niet volgens mij, maar ik neem niet aan dat dat betekent dat ze die stations er helemaal uit willen hebben. | ||
ErikHoevenaars | zondag 14 augustus 2011 @ 19:54 | |
Weet iemand waar ik goedkope maandtraject-kaarten kan halen? NS vraagt veel te veel.. 200 euro is veel te veel voor me ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 14 augustus 2011 @ 19:55 | |
![]() ![]() ff quoten deze, is lachen. | ||
greavy | zondag 14 augustus 2011 @ 19:57 | |
![]() ![]() ![]() ![]() | ||
ErikHoevenaars | zondag 14 augustus 2011 @ 19:57 | |
Ja nee ff serieus, help me ![]() | ||
ErikHoevenaars | zondag 14 augustus 2011 @ 20:00 | |
ah dat gaat over de zones.. hmm, weet iemand dan een goede manier om 4 keer per week te reizen ![]() | ||
James1988 | zondag 14 augustus 2011 @ 20:00 | |
Zolang er maar niet een vervolgorder SLT wordt geplaatst, en men de fouten bij het bestellen van SLT (te weinig rekening houden met vakbonden en reizigersorganisaties) maar niet herhaalt. | ||
Scarlet_Dragonfly | zondag 14 augustus 2011 @ 20:00 | |
Van waar naar waar? | ||
greavy | zondag 14 augustus 2011 @ 20:01 | |
Sterabonnement is alleen op de volgende (beperkte!) trajecten geldig bij NS op een beperkt aantal trajecten. Zie voor deze trajecten: deze pagina op ns.nl | ||
ErikHoevenaars | zondag 14 augustus 2011 @ 20:01 | |
Ehv Beukenlaan naar Den Bosch | ||
greavy | zondag 14 augustus 2011 @ 20:03 | |
Kortingskaart kopen (40% korting) en dan met losse retouren reizen. Of op Saldo natuurlijk (bij de nieuwe abonnementen alleen op saldo reizen mag je!!) | ||
Scarlet_Dragonfly | zondag 14 augustus 2011 @ 20:04 | |
Voordeelurenkaart kun je natuurlijk pas na 9:00 uur 's ochtends met korting mee reizen. Maar voor 4x in de week is een maand-traject-abonnement inderdaad niet voordeliger. | ||
ErikHoevenaars | zondag 14 augustus 2011 @ 20:04 | |
Bedankt. Ik reis niet vaak met de trein. Hoe duur is een kortingskaart en hoe kan ik op saldo reizen? Heb ook geen studentenreisrecht tot oktober. | ||
Dr_Flash | zondag 14 augustus 2011 @ 20:04 | |
sterabonnement is ook wel iets van voor de oorlog trouwens. Maandtrajectabo Beukenlaan - Den Bosch is 176,60. Dat is het, niet meer en niet minder. Dit is niet een land waar dat soort dingen door daklozen voor de helft op straat verkocht worden of zo. | ||
greavy | zondag 14 augustus 2011 @ 20:05 | |
VDU bestaat niet meer... Je kan nu kiezen uit: AltijdVoordeel (ook in de spits) of de DalVoordeel, waarbij je in spits geen korting hebt. Wat zijn reistijden zijn weet ik nu niet.. | ||
ErikHoevenaars | zondag 14 augustus 2011 @ 20:05 | |
9 uur in de ochtend en soms 8 uur | ||
greavy | zondag 14 augustus 2011 @ 20:06 | |
Excuses, heb het even opnieuw nagezocht. Maandtraject abonnement is het goedkoopst. Zelfs als je anders met korting zou reizen. Zelfs al zou je alleen buiten de spits reizen. | ||
Ascendancy | zondag 14 augustus 2011 @ 20:06 | |
Als je na 9u reist kan een kortingskaart interessant zijn, anders moet je toch echt aan de losse kaartjes of een maandabbo. | ||
ErikHoevenaars | zondag 14 augustus 2011 @ 20:08 | |
Kan ik deze treinkaartjes ook via internet bestellen? Stomme vraag, maar ik reisde nooit met de trein hiervoor. | ||
James1988 | zondag 14 augustus 2011 @ 20:08 | |
Volg de abonnementenwijzer eens: http://www.ns.nl/abonnementenwijzer/vragen.0 | ||
Peter | zondag 14 augustus 2011 @ 20:09 | |
Er staat over de Randstad het volgende in: Het Nieuwe Spoorplan zou dus over de rest moeten gaan. Onze conclusie zal dus waarschijnlijk zijn dat het nog niet compleet is ![]() | ||
TeringHenkie | zondag 14 augustus 2011 @ 21:50 | |
DB ZUIGT! (op sommige punten) Ik heb zojuist een reis van Kopenhagen naar Enschede achter de rug. Omdat de ICE in Kopenhagen kapot was en ik met de stopper naar Nykøbing moest om daar weer op de vervangen ICE te stappen, was ik een uur vertraagd in Hamburg. Omdat ik te laat was, was mijn reservering niet meer geldig, dus moest ik ik in de Intercity een uur lang staan (op een rit van 2 uur 15 mins) ![]() | ||
TeringHenkie | zondag 14 augustus 2011 @ 21:51 | |
Voordeel is dan wel weer dat de ICs daar standaard 200km/h doen ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | zondag 14 augustus 2011 @ 22:01 | |
Je bent toch wel in het restauratie-rijtuig gaan staan dan? ![]() | ||
Ascendancy | zondag 14 augustus 2011 @ 22:01 | |
Is dat de IC naar Frankfurt via Bremen en Osnabrück? Smerig drukke trein inderdaad. Maar kopenhagen-Hamburg is wel een mooie reis he. ![]() | ||
Ascendancy | zondag 14 augustus 2011 @ 22:02 | |
Die trein zit in de spits zo vol dat je nog geen stap kan zetten. | ||
TeringHenkie | zondag 14 augustus 2011 @ 22:34 | |
Het stukje naar Hamburg heeft wel iets romantisch. Diesel ICE enkelspoor door Sjaelland ![]() ![]() ![]() Maar ik vond het niet zo sjiek om met m'n Big King XXL überhaupt me buiten het balkon te begeven ![]() Owja en de gemiddelde Deen trekt om 1 uur 's middags gewoon een blikje bier open in de trein ![]() ![]() | ||
Ascendancy | zondag 14 augustus 2011 @ 22:42 | |
Duitsers idem. Ben je ook naar Malmo gegaan. DIe brug is echt vet. ![]() | ||
greavy | maandag 15 augustus 2011 @ 04:17 | |
Duitsers trekken ook bier al vroeg open hoor.. 10 uur 's ochtends heb ik ze al met bier zien lopen.. [ Bericht 36% gewijzigd door greavy op 15-08-2011 04:41:42 ] | ||
Yreal | maandag 15 augustus 2011 @ 09:58 | |
Bier ![]() | ||
Peterselieman | maandag 15 augustus 2011 @ 11:04 | |
Kwam net op internet een Nederlands spoorlijntje tegen dat ik nog niet kende Rijssens Leemspoor: http://www.leemspoor.nl | ||
Dr_Flash | maandag 15 augustus 2011 @ 12:02 | |
Er is een portal over museumspoorlijnen he ![]() ![]() http://www.railmusea.nl/ | ||
Peterselieman | maandag 15 augustus 2011 @ 12:24 | |
Hendig lijstje. Ik miste idd nog een paar op het lijstje met te bezoeken lijntjes. | ||
bork | maandag 15 augustus 2011 @ 13:30 | |
Kado gekregen van mevr. Bork!![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
rtyu | maandag 15 augustus 2011 @ 13:41 | |
is de ovstud kaart al vanaf vandaag geldig? of vanaf morgen? | ||
Peterselieman | maandag 15 augustus 2011 @ 13:42 | |
Morgen he | ||
Crientj | maandag 15 augustus 2011 @ 13:42 | |
Eindelijk, morgen weer ;D | ||
Peterselieman | maandag 15 augustus 2011 @ 13:45 | |
is het helaas gedaan met de rust ... | ||
Ireyon | maandag 15 augustus 2011 @ 13:54 | |
Alsof je van studenten last hebt in de trein ![]() - staren doelloos uit het raam - lezen in alle stilte een boek - studeren, wederom in alle stilte - staren doelloos uit het raam terwijl ze muziek luisteren op een dusdanig volume dat niemand er last van heeft - staren doelloos uit het raam terwijl ze een boek vasthouden Nee dan huisvrouwen met hun gekakel ![]() ![]() ![]() | ||
Yreal | maandag 15 augustus 2011 @ 13:58 | |
Precies Huisvrouwen en bejaarden moeten maar lekker tussen 19.00 en 7.00 reizen. die hebben toch geen zak te doen. | ||
Stefanovic83 | maandag 15 augustus 2011 @ 14:04 | |
waar een mens zich druk om kan maken ![]() Ik zit in de trein met mijn in-ear dopjes in (geen geluid naar buiten, geen omgevingsgeluid naar binnen) dus hoor nix. Ik lees krant, kijk naar buiten of kijk op mijn telefoon, dus zie ook nix. Enige waar ik me aan erger is van die mensen die perse met hun benen over elkaar willen zitten op een 4-zits, en vooral zo blijven zitten als je bij hen komt zitten. Ik leg mijn voeten toch ook niet op jouw schoot omdat ik dat lekker vind zitten? ![]() | ||
Peterselieman | maandag 15 augustus 2011 @ 14:07 | |
Het wordt 3x zo druk in de trein ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 15 augustus 2011 @ 14:17 | |
"Buiten de vakantieperiodes reizen meer mensen met de trein. Daarom rijden van maandag tot en met vrijdag op een aantal trajecten meer en langere treinen" ![]() | ||
Yreal | maandag 15 augustus 2011 @ 14:20 | |
If only... | ||
James1988 | maandag 15 augustus 2011 @ 14:25 | |
Als ik in een stilterijtuig zit doe ik dat met mijn beide telefoons. En eventuele bellers bel ik later terug. | ||
Zug-Chef | maandag 15 augustus 2011 @ 14:26 | |
Ja jij en ik wel, maar anderen niet. | ||
Zug-Chef | maandag 15 augustus 2011 @ 14:29 | |
![]() Van 26 juni tot 17 juli 2011 vond in Duitsland het Vrouwen-WK-voetbal plaats. Ter promotie van dit evenement heeft de Deutsche Bahn twee ICE-3 stellen uitgedost met gedeeltelijke voetbalbestickering. DB 403 012 is er daar één van en stond op 11 februari 2011 te Köln Hauptbahnhof vertrekgereed als ICE 819 naar Frankfurt(Main) Hbf. Rechts daarvan is een ICE BR 402 zojuist als ICE 858 vanuit Berlin Ostbahnhof aangekomen. | ||
mschol | maandag 15 augustus 2011 @ 14:37 | |
je vergeet de groepen studenten die in een stiltewagen gaan zitten en praten alsof er een straaljager naast hen staat ![]() denken dat studenten geen overlast veroorzaken ![]() | ||
Duvel | maandag 15 augustus 2011 @ 15:14 | |
Studenten! ![]() Gelukkig heb ik nooit een vak geleerd! | ||
rtyu | maandag 15 augustus 2011 @ 15:19 | |
Je bent zeker aan het doppen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
greavy | maandag 15 augustus 2011 @ 15:33 | |
--Laatmaar-- | ||
greavy | maandag 15 augustus 2011 @ 15:40 | |
Vanochtend liep het niet lekker: De eerste trein naar Venlo uit Dordrecht had ca +15, dit ivm een warmgelopen as. Te Eindhoven werd deze trein 'vanwege de vertraging' opgeheven. Ik stapte voor bij de Mcn uit (BDs), en hoorde dat hij zei tegen een collega (die hem naar Maastricht moest brengen) dat er een warm gelopen as was. Weet zo niet meer welk rijtuig. Er waren echter een aantal reizigers voor ICE 151. Maar NS(H) was weer zo lief om deze ICE vlak voor ons weg te sturen, ook al had onze HC gebeld om te vragen voor wachten. Bij Eindhoven werd omgeroepen dat reizigers voor ICE 151 een vertraging van 4 uur (+240..) kregen, want de volgende ICE was helemaal volgeboekt, en hun konden niet meer mee. Toen ik de tunnel in liep, was een reiziger zo kwaad, dat hij het personeel wat rond liep dit duidelijk maakte. Hij had uiteindelijk stuk of 11 S&V en Servicemedewerkers om zich heen, met nog een aantal pissige "gestrande" reizigers. Deze man eiste om met de volgende ICE mee te gaan, of zo niet, een taxi te regelen. Volgens mij wist heel de stationshal dit uiteindelijk ... Want hij sprak niet op de vriendelijkste toon. Vervolg heb ik niet afgewacht. | ||
Yreal | maandag 15 augustus 2011 @ 15:45 | |
Terechte actie van die vent. | ||
greavy | maandag 15 augustus 2011 @ 15:49 | |
Zeker. Je laat je reiziger toch niet even 4 uren op een station verkleumen? Ik denk dat hij zijn taxi wel gekregen zal hebben. | ||
James1988 | maandag 15 augustus 2011 @ 16:05 | |
Terecht, inderdaad. | ||
Yreal | maandag 15 augustus 2011 @ 16:08 | |
gevalletje 3 dubbel falen en dan jammer maar helaas verkopen terwijl die vent een peperduur kaartje heeft ![]() | ||
Ireyon | maandag 15 augustus 2011 @ 16:39 | |
Je zou maar een vliegtuig o.i.d. moeten halen ![]() | ||
rtyu | maandag 15 augustus 2011 @ 17:20 | |
Sinds wanneer heeft een station tussen Dordrecht en Eindhoven dan een aansluiting op de ice? | ||
Dr_Flash | maandag 15 augustus 2011 @ 17:21 | |
sinds omleiding, werkzaamheden, bla | ||
rtyu | maandag 15 augustus 2011 @ 17:22 | |
aha, das mooi. ![]() ![]() ![]() ![]() hmm toeslag is zelfs tijdens werkzaamheden verplicht, stelletje afzetters. | ||
Scarlet_Dragonfly | maandag 15 augustus 2011 @ 17:36 | |
Niet als je op saldo met je ov-chipkaart reist, en niet als je een jaar/maand traject/net-abonnement hebt | ||
Ireyon | maandag 15 augustus 2011 @ 17:37 | |
Jij bent niet helemaal 100% is 't wel? | ||
rtyu | maandag 15 augustus 2011 @ 17:40 | |
why | ||
rtyu | maandag 15 augustus 2011 @ 17:43 | |
Ik stelde gisteren deze vraag: Dus hoe denk je dat ik reis? Voor mij dus gewoon toeslag ![]() ![]() ![]() | ||
Ireyon | maandag 15 augustus 2011 @ 17:44 | |
Omdat je domme vragen stelt en nog dommere opmerkingen maakt. Geldigheid van je StudentenOV had je makkelijk zelf op kunnen zoeken (er staat zelfs nog een link in de OP). Dat je toeslag moet betalen voor ICE is niet minder dan normaal, werkzaamheden op het traject staan daar geheel los van. Wat ga je studeren en op welk niveau? Misschien dat dat e.e.a. verklaart. | ||
rtyu | maandag 15 augustus 2011 @ 17:50 | |
Ik ga het toch niet zelf opzoeken. Ja dat kan wel, maar het is gewoon belachelijk dat ns toeslag durft te vragen, dus elk moment dat ik erop kan zeiken grijp ik graag aan. Je doet alsof ik eerstejaars ben ![]() ![]() ![]() Daar kun jij nog wat van leren. | ||
Dr_Flash | maandag 15 augustus 2011 @ 17:51 | |
Jouw soort mensen zitten we echt op te wachten hier ja ![]() ![]() | ||
Peterselieman | maandag 15 augustus 2011 @ 17:54 | |
luilak eerste klas. Hij komt er wel. | ||
Ireyon | maandag 15 augustus 2011 @ 17:58 | |
Wat is er precies belachelijk aan het vragen van toeslag voor een significant luxere trein? Nou kijk eens aan, dat verklaart inderdaad een hoop ![]() | ||
blup | maandag 15 augustus 2011 @ 18:01 | |
rtyu kan niet meer reageren jongens ![]() terug ontopic maar weer | ||
Duvel | maandag 15 augustus 2011 @ 18:03 | |
[quote]![]() Je doet alsof ik eerstejaars ben ![]() ![]() ![]() [/quote] Ah, weer zo'n sukkel met een grote bek die eigenlijk niets kan. Zelfs niet opzoeken wanneer z'n ov weer geldig is. ![]() Ga zo door, ga zo door. Ohw. Ok. | ||
Peter | maandag 15 augustus 2011 @ 18:59 | |
![]() Derde klasse ![]() | ||
greavy | maandag 15 augustus 2011 @ 19:18 | |
Die persoon had een eerste klas kaartje à 110 euro. Hij moest nog veel verder Duitsland in als alleen met deze ICE. Waarbij hij die overstappen dus ook ging missen nu. En ja, er waren ook reizigers die het vliegtuig op bijvoorbeeld Frankfurt Flughafen halen moesten.. Maar daar al 3 uur gepland aankomst voor vertrek vliegtuig hadden, en alsnog de vlucht gingen missen.. | ||
James1988 | maandag 15 augustus 2011 @ 19:21 | |
Trouwens, over geldigheid van het studentenreisrecht: http://ismijnovgeldig.nl/ | ||
greavy | maandag 15 augustus 2011 @ 19:29 | |
Effe tussendoor. Om RAW-foto's te bewerken. Adobe Lightroom is daar toch geschikt voor? Ik heb vandaag eens een aantal in RAW geschoten.. | ||
Ireyon | maandag 15 augustus 2011 @ 19:30 | |
Adobe Lightroom is daar perfect voor | ||
James1988 | maandag 15 augustus 2011 @ 19:31 | |
Lightroom ![]() Behoudt ook mooi de EXIF-informatie, i.t.t. Camera Raw in Photoshop. | ||
greavy | maandag 15 augustus 2011 @ 20:01 | |
Ga ik dat vanavond eens downloaden, en daar later mee spelen. | ||
Ireyon | maandag 15 augustus 2011 @ 20:09 | |
Rijdt die ÖBB-stam trouwens nog steeds de treinen zoals die in april gepland waren? | ||
Duvel | maandag 15 augustus 2011 @ 20:18 | |
Heeft die ooit conform planning gereden? | ||
Dr_Flash | maandag 15 augustus 2011 @ 20:19 | |
Tijdje terug heeft het spul toch ook meerdere keren met stukken langs de kant gestaan? ![]() | ||
Duvel | maandag 15 augustus 2011 @ 20:35 | |
Vorige week stonden er nog twee van die ÖBB'ers in Zutphen. | ||
greavy | maandag 15 augustus 2011 @ 20:38 | |
OBB word in Zutphen bij Strukton ofzoiets. Die 2 rijtuigen zijn defect. Er is 1 nieuw rtg bij de OBB weggekomen, en met defecte gewisseld Voor de ander zijn onderdelen onderweg | ||
greavy | maandag 15 augustus 2011 @ 20:41 | |
Meestal wel conform planning. Alleen vandaag sowieso niet | ||
greavy | maandag 15 augustus 2011 @ 22:18 | |
Morgen rijden er weer Sziget treinen door het land. Materieel gaat bij Sziget A&B vanaf Utrecht leeg naar Venlo, en bij de 2Budapest Express gaat het ook leeg naar Duitsland, ik gok Venlo: VERTREKTIJDEN 3FM-A TREIN MAANDAG 15 AUGUSTUS 2011: Vertrek Budapest Nyugati Pu. 15.45 (30 minuten voor vertrek aanwezig zijn) Dinsdag 16 augustus 2011: Aankomst Viersen: 09.06 Reizigers voor Venlo stappen uit op station Viersen. De aansluitende trein naar Venlo vertrek om 09.33 van spoor 3, aankomst Venlo om 09.56, er is geen aanvullend ticket nodig) Aankomst Eindhoven 10.45 Aankomst Rotterdam Centraal 12.00 Aankomst Den Haag HS 12.20 Aankomst Amsterdam Centraal 13.10 Aankomst Utrecht Centraal 13.45 VERTREKTIJDEN 3FM-B TREIN 5 AUGUSTUS 2011:3FM Sziget B-Train Maandag 15 augustus 2011: Vertrek Budapest Nyugati Pu. 16.40 (30 minuten voor vertrek aanwezig zijn) Het treinbedrijf had tot ons ongenoegen de wagonindeling veranderd. We hebben dus aanpassingen moeten maken. Je kan via je portal je nieuwe voucher uitprinten en bekijken wat je zitplaats is. De meeste mensen zitten nu op de plek waar ze oorspronkelijk hoorden te zitten. We zullen voor vertrek zelf aanwezig zijn op het station met de treinindeling. Dinsdag 16 augustus 2011: Aankomst Viersen: 10.07 Reizigers voor Venlo stappen uit op station Viersen. De aansluitende trein naar Venlo vertrek om 10.33 van spoor 3, aankomst Venlo om 10.56, er is geen aanvullend ticket nodig) Aankomst Eindhoven 11.45 Aankomst Rotterdam Centraal 13.00 Aankomst Den Haag HS 13.20 Aankomst Amsterdam Centraal 14.10 Aankomst Utrecht Centraal 14.45 VERTREKTIJDEN 2BUDAPEST EXPRESS 15 AUGUSTUS 2011: Vertrek vanuit Boedapest Nyugati P.U.om 9.50 uur. Venlo 07.40 Eindhoven 08:45 's-Hertogenbosch 09:09 Utrecht Centraal 09:44 Zwolle 10:47 Door werkzaamheden aan het spoor rijdt de trein niet verder dan Zwolle. De NS verschaft gratis kaartjes voor de NS trein voor degenen die doorreizen naar Groningen. Dit nieuws ontvingen we helaas pas vandaag. | ||
greavy | maandag 15 augustus 2011 @ 22:18 | |
Dus VOL |